Profil osobowości dzieci alkoholików
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Profil osobowości dzieci alkoholików |
Rozszerzenie: |
Profil osobowości dzieci alkoholików PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd Profil osobowości dzieci alkoholików pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Profil osobowości dzieci alkoholików Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
Profil osobowości dzieci alkoholików Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
3URILORVRERZRFLZ003,GRURVá\FKG]LHFLDONRKROLNyZ''$
Strona 2
OHF]RQ\FKZ3=3
Alkoholizm i Narkomania, Tom 14, Nr 3, ss. 375-385
3UDFHSRJOGRZHLPRQRJUDILH
352),/262%2:2&,:003,
'2526à<&+'=,(&,$/.2+2/,.Ï:''$
Strona 3
LECZONYCH W PZP
Konstantinos Tsirigotis1:RMFLHFK*UXV]F]\VNL2
1
Poradnia Zdrowia Psychicznego
Przychodni Lekarzy Specjalistów „ESKULAP” w Wieluniu
2
Katedra i KlinLND3V\FKLDWULL:$0ZàRG]L
:67 3
)\FLH G]LHFL Z URG]LQDFK Z NWyU\FK Z\VW
SXMH SUREOHP DONRKRORZ\ REILWXMH Z
SU]\NUHZ\GDU]HQLDLV\WXDFMHWUXGQHQLHW\ONRREFL*DMFHOHF]F]
VWRUyZQLH*SU]e-
FL*DMFHPR*OLZRFLLFKPHFKDQL]PyZSU]\VWRVRZDZF]\FK
Strona 4
Z powodu przykrycK Z\GDU]H ]ZL]DQ\FK ] VDP\P QDGX*\ZDQLHP DONRKROX
przez rodzica (smutek, wstyd, cierpienie) lub z powodu doznanej przemocy fizycznej
EG(SV\FKLF]QHMDQDZHWPROHVWRZDQLDVHNVXDOQHJRG]LHFLWHVWRVXMSHZQHVWUDWHJLH
„psychologicznego przetrwania”. Najc]
FLHM Z\PLHQLD VL
QDVW
SXMFH W\SRZH
strategie przetrwania: bohater roG]LQQ\ NR]LRá RILDUQ\ Z\U]XWHN
Strona 5
ZVSRPDJDF]
(dziecko-URG]LF
Strona 6
PDVNRWND EáD]HQ
Strona 7
L ]DJXELRQH G]LHFNR G]LHFNR ZH PJOH DQLRáHN
niewidoczne dziecko).
%RKDWHU URG]LQQ\ WR QDMF]
FLHM QDMVWDUV]H G]LHFNR NWyUH UH]\JQXMH ] ZD*Q\FK
RVRELVW\FK FHOyZ *\FLRZ\FK E\ JRG]Lü URG]LFyZ NV]WDáFLü PáRGV]H URG]HVWZR
NRV]WHPZáDVQHJRDZDQVX]DZRGRZHJR
Strona 8
QDNáDGDüQDVLHELHUR]OLF]QHREFL*HQLDE\
LQQL PLHOL O*HM .R]LRá RILDUQ\ Z\U]XWHN
Strona 9
MHVW WR G]LHFNR V]F]HJyOQLH QDUD*RQH QD
QLV]F]FJU
Ä7RSU]H]FLHELH´LRGSRZLDGDMFHQDWRQLHSRNRUQ\PEXQWHPSURZa-
G]F\P Z VWURQ
PDUJLQHVX VSRáHF]QHJR SRV]XNXMH DSUREDW\ L RSDUFLD Z JUXSDFK
UyZLHQLF]\FK QDVWDZLRQ\FK DQW\VSRáHF]QLH :VSRPDJDF] G]LHFNo-rodzic) to dziec-
NR QDMEOL*V]H Z]RUX ZVSyáX]DOH*QLHQLD NWyUH SU]\MPXMH SRVWDZ
RSLHNXF] ZREHF
RVRE\SLMFHMDNWyUHJRJáyZQ\P]DGDQLHPMHVWFKURQLüDONRKROLNDSU]HGSU]\NU\PL
VNXWNDPLSLFLDSU]H]FRQLHZLDGRPLHVSU]\MDUR]ZRMRZLFKRURE\DQLHRWU]H(ZLHQLX
F]áRZLHND 0DVNRWND EáD]HQ
Strona 10
WR NWR SU]\PLOQ\ XURF]\ VSUDZQLH UR]áDGRZXMF\
QDSL
FLDURG]LQQHSU]H]ZáDFLZHZ\SRZLHG]LDQ\GRZFLSOXEZáDFLZHÄUR]EURMHQLH´
WDW\ F]\ PDP\ GUDPDW PDVNRWNL SROHJD QD W\P *H QLNW MHM QLH WUDNWXMH SRZD*QLH
zatracaJUDQLF
PL
G]\VHULRD*DUWHP=DJXELRQHG]LHFNRG]LHFNRZHPJOHDQLRáHN
375
Strona 11
.RQVWDQWLQRV7VLULJRWLV:RMFLHFK*UXV]F]\VNL
QLHZLGRF]QH G]LHFNR
Strona 12
WR NWR NRJR ZáDFLZLH QLH PD WR G]LHFNR Z\FRIDQH Z ZLDW
VZRLFKIDQWD]MLZVZyMNFLNZNWyU\PJRZRJyOHQLHZLGDüWDNLHG]LHFLQLHVSUa-
ZLDM *DGQ\FK NáRSRWyZ Z\FKRZDZF]\FK OHF] Z\VW
SXMH X QLFK SRVW
SXMFD DWURILD
XPLHM
WQRFLNRQWDNWXLZVSyá*\FLD]LQQ\PLOXG(PL
Strona 13
:DUWR]DXZD*\ü*HZ
WHMNROHMQRFLPQLHMZL
FHMZ\VW
SXMWHUROHXNROHjnego dziecka.
3R]DSU]\NU\PLZ\GDU]HQLDPL*\FLRZ\PLLnieprzyjemnymi emocjami, osoby uza-
OH*QLRQH RG DONRKROX PRJ SU]HND]\ZDü VZRLP G]LHFLRP SHZQH VNáRQQRFL ELolo-
JLF]QH L SV\FKRORJLF]QH
Strona 14
GR QDGX*\ZDQLD VXEVWDQFML SV\FKRDNW\ZQ\FK 0LDQRZLFLH
LVWQLHMH NRQFHSFMD JáRV]FD *H OXG]LH PRJ E\ü UyZQLH* QDUD*HQL QD QDGX*\ZDQLH
VXEVWDQFML SV\FKRDNW\ZQ\FK ]H Z]JO
GX QD ELRORJLF]Q SRGDWQRü SU]HND]\ZDQ
GURJ JHQHW\F]Q :\VWSLHQLH X]DOH*QLHQLD RG DONRKROX MHVW F]WHURNURWQLH EDUG]LHM
SUDZGRSRGREQHXSRWRPVWZDURG]LFyZRGQLHJRX]DOH*QLRQ\FKSRZ\*V]DSUDZLGáo-
ZRüZ\VW
SXMHQDZHWZWHG\NLHG\ELRORJLF]QHG]LHFLRVyEX]DOH*QLRQ\FKRGDONoho-
OXVDGRSWRZDQHSU]H]URG]LQ\QLHX]DOH*QLRQH3RQDGWRZUyGG]LHFLNWyU\FKELROo-
JLF]QLURG]LFHQLHVX]DOH*QLHQLRGDONRKROXQLHREVHUZXMHVL
F]
VWV]HJRZyVW
So-
ZDQLDX]DOH*QLHQLDSRDGRSFMLGRGRPyZZNWyU\FKSU]\EUDQLURG]LFHVX]aOH*QLHQL
RGDONRKROX3RGZ\*V]RQHU\]\NRX]DOH*QLHQLDZ\QLNDáRE\]DWHP]ELROogicznej kon-
VWUXNFML RVRE\ D QLH ] RGG]LDá\ZD URGRZLVNRZ\FK 1LH ZLDGRPR Z MDNL VSRVyE
F]\QQLNL ELRORJLF]QH PRJ ]ZL
NV]Dü SUDZGRSRGRELHVWZR F]\MHJR X]DOH*nienia.
%\ü PR*H ZLHOH SU]\SDGNyZ QDGX*\ZDQLD VXEVWDQFML SV\FKRDNW\ZQ\FK VWanowi for-
P
VDPROHF]HQLD RVRED XURG]RQD ] G\VIXQNFM GRW\F]F QHXURSU]HND(QLcWZD PR*H
ZSHZQ\PPRPHQFLHRGNU\ü*HVXEVWDQFMHSV\FKRDNW\ZQHNRPSHQVXMWHQMHMGHIHNW
biologiczny (9, 10, 34).
= SRZRGX QLHGRFLJQL
ü PHWRGRORJLF]Q\FK ZLHOX EDGD SRVWDQRZLRQR SU]HSUo-
ZDG]Lü SRGáX*QH EDGDQLD WUZDMFH RG NLONXQDVWX GR NLONXG]LHVL
FLX ODW NWyU\FK So-
F]WHNSU]\SDGáQDSU]HáRPLHODW– 1940. Przez wiele lat poddawano badaniom
SV\FKRORJLF]Q\P L SU]HOHG]RQR ORV\ GZyFK ZLHONLFK JUXS P
*F]\]Q GREU]H
ZyZF]DV]DSRZLDGDMF\FKVL
VWXGHQWyZRUD]P
*F]\]QQLHMDNR]SU]HFLZOHJáe-
JRELHJXQD]HVOXPVyZ%DGDQLDUR]SRF]
WRVWRVXQNRZRZF]HQLHNLHGy jeszcze nie
VWZLHUG]DQRXW\FKRVyEX]DOH*QLHQLDRGDONRKROXLWUZDá\OXEWUZDM
Strona 15
GRSRF]WNyZ
VWDURFL=SLHUZV]HMJUXS\RVyERN
Strona 16
D]GUXJLHMJUXS\RVyERN
Strona 17
Z
SHZQ\P PRPHQFLH ]DF]
áR QDGX*\ZDü DONRKROX 8VLáRZDQR VSUDZG]Lü FR Uy*QLáR
RVRE\XNWyU\FKSRMDZLáVL
SUREOHPDONRKRORZ\RGW\FKXNWyU\FKRQVL
QLHSRMa-
ZLá QLH VWZLHUG]RQR FHFK W]Z RVRERZRFL ÄDONRKRORZHM´ &L NWyU]\ QDGX*\ZDOL
Uy*QLOLVL
RGUHV]W\W\ONRSRGGZRPDZ]JO
GDPLZLFKURG]LQDFKE\áRZL
FHMDONo-
holików i LFKSU]RGNRZLHSRFKRG]LOLJáyZQLH](XURS\3yáQRFQHM]ZáDV]F]D],UODn-
GLL
Strona 18
]DWHPMHG\QZVSyOQFHFKZ\VW
SXMFXDONRKROLNyZSU]HGSRZVWDQLHPXQLFK
FKRURE\DONRKRORZHME\áDE\QLHEH]SLHF]QDSRGDWQRüQDDONRKRO
Strona 19
:LQQHM
SUDF\XVLáRZDQRRGSRZLHG]LHüQDS\WDQLHF]\QDSRGVWDZLHZ\QLNyZZQDU]
G]LDFK
VáX*F\FKGREDGDQLDRVRERZRFLX]\VNDQ\FKZZLHNXOPR*QDSU]HZLG]LHüSy(
QLHMV]HSRZVWDQLHQDGX*\ZDQLDOXEX]DOH*QLHQLDRGDONRKROXZZLHNXO Wyniki w
QLHM X]\VNDQH SRSLHUDM VWDQRZLVNR JáRV]FH *H SR]D RVRERZRFL DQW\VSRáHF]Q
WUXGQRMHVWVWZLHUG]LüMHGQR]QDF]QLHSURILORVRERZRFL]ZL]DQ\]U\]\NLHPSRZVWa-
QLDQDGX*\ZDQLDOXEX]DOH*QLHQLDRGDONoholu (31).
376
Strona 20
3URILORVRERZRFLZ003,GRURVá\FKG]LHFLDONRKROLNyZ''$
Strona 21
OHF]RQ\FKZ3=3
:\QLNLDNWXDOQLHSURZDG]RQ\FKEDGDZVND]XM*HX]DOH*QLHQLHRGDONRKROXpo-
ZVWDMH Z Z\QLNX LQWHUDNFML F]\QQLNyZ JHQHW\F]Q\FK RVRERZRFLRZ\FK L URGRZi-
VNRZ\FK Z W\P ZáDFLZRFL VXEVWDQFML SV\FKRDNW\ZQHM
Strona 22
SRQLHZD* XMDZQLHQLH VL
JHQHW\F]QHM SUHG\VSR]\FML GR X]DOH*QLHQLD RG DONRKROX QLH PR*H QDVWSLü EH] Zy-
XF]HQLDVL
]DFKRZDQLa, jakim jest spo*\ZDQLHDONRKROX
Strona 23
=FDáSHZQRFLG\VIXQNFMDURG]LQQDZG]LHFLVWZLHPR*HZ\ZU]HüQLHNRU]\VWQ\
ZSá\ZQDSy(QLHMV]HGRZLDGF]HQLD*\FLRZHLQDSU]\VWRVRZDQLHX''$Z\VW
SXMH
PQLHMV]H]DGRZROHQLH]*\FLDLSRF]XFLHPQLHjszej kontroli (14).
3URSRUFMD''$ZV]SLWDODFKSV\FKLDWU\F]Q\FKMHVWZL
NV]DQL*ZSRSXODFMLRJyl-
QHM D QDMF]
FLHM UR]SR]QDMH VL
X QLFK QDGX*\ZDQLH VXEVWDQFML SV\FKRDNW\ZQ\FK L
]DEXU]HQLDO
NRZHSR]DW\PUHGQLDLFKZLHNXMHVWQL*V]D
Strona 24
:UDPDFKUHDOL]a-
cji proJUDPyZ RWZDUWHJR OHF]QLFWZD ]DEXU]H O
NRZ\FK L QDGX*\ZDQLD VXEVWDQFML
SV\FKRDNW\ZQ\FK RND]DáR VL
*H WR ''$ Z REX JUXSDFK ''$ E\OL PáRGVL ]
Já
EV]\PZVSyáX]DOH*QLHQLHPLZPáRGV]\PZLHNXPLHOLSLHUZV]\NRQWDNW]OHFznic-
WZHPSV\FKLDWU\F]Q\PQL*SR]RVWDOLSDFMHQFL:UyGQLFKQD]DEXU]HQLDO
NRZHFLHr-
SLDáRZL
FHMNRELHW''$QL*P
*F]\]Q$XWRU]\GRFKRG]GRZQLRVNX*HSRGDtQRü
QD]DEXU]HQLDO
NRZHLQDDONRKROL]P]D]
ELDMVL
Strona 25
3RQDGWRX''$O
NMDNRVWDQL
MDNRFHFKDPDZL
NV]HQDVLOHQLH
Strona 26
6WXGHQFL''$ZSRUyZQDQLX]HVWXGHQWDPLQLH''$UHODFMRQXMZL
FHMSUREOe-
PyZGRW\F]F\FKO
NX]ZL]DQHJR]UHODFMDPLLQWHUSHUVRQDOQ\PLGHSUHVMLLNRQIOLk-
WyZURG]LQQ\FKOHF]QLHZ]DNUHVLHRVLJQL
üDNDGHPLckich (17).
6NDOH EDGDMFH LPSXOV\ZQRü L ]DFKRZDQLD DQW\VSRáHF]QH Z 003,- Uy*QLFXM
''$ NWyUH SLM UD] Z W\JRGQLX RG ''$ NWyUH QLH SLM
Strona 27
&]\QQLN Uy*QLFXMF\
F]DUQ\FKVWXGHQWyZ''$RGF]DUQ\FKVWXGHQWyZQLHE
GF\FK''$WRLORüVSR*y-
wanego alkoholu (29).
:EDGDQLDFKV\QyZDONRKROLNyZ]DSRPRF003,VWZLHUG]RQR*HLFKZ\QLNLZ
SRUyZQDQLX ] Z\QLNDPL V\QyZ QLHDONRKROLNyZ Uy*QLá\ VL
LVWRWQLH Z ]DNUHVLH
ZV]\VWNLFKNOLQLF]Q\FKVNDORUD]Z]VNDO:LJJLQVDZ\QLNLWHR]QDF]DM*H
QDGX*\ZDQLH DONRKROX SU]H] URG]LFyZ MHVW ]ZL]DQH ] SRGZ\*V]eniem profilu w
003,GREU]HIXQNFMRQXMF\FKV\QyZRVyEQDGX*\ZDMcych alkohol (19).
=EDGDQRDONRKROLNyZSRFKRG]F\FK]URG]LQZNWyU\FKZ\VW
SRZDáDONRKROL]P
Strona 28
i ich synów w wieku 10- O RUD] RGSRZLHGQLR GREUDQ JUXS
NRQWUROQ PLQ ]D
SRPRF003,
Strona 29
Qie stwierdzono cech psychopatologii ani „skrajnych” typów osobo-
ZRFL 6WZLHUG]RQR QDWRPLDVW ZL
NV]H QDVLOHQLH ]DFKRZD NRPSXOV\ZQ\FK EUDN
SHZQRFLVLHELHO
NRUD]SU]\JQ
ELHQLHLWHndencje do izolacji (41).
:JQLHNWyU\FKEDGDF]\X''$Z\VW
SXMSRGREQHNliniczne cechy do cech osób,
NWyUHZ\FKRZDá\VL
ZURG]LQDFK]LQQHJRW\SXG\VIXQNF\MQRFL
Strona 30
'RUROLSDFMHn-
FLNOLHQFL
Strona 31
SRV]XNXMF\SRPRF\ZXQLZHUV\WHFNLPRURGNXSRUDGQLFWZD]RVWDOL]Ea-
GDQL ]D SRPRF 003, $QDOL]D Z\QLNyZ RVyE ] URG]LQ Z NWyU\FK PLDáR PLHMVFH
PROHVWRZDQLH VHNVXDOQH IL]\F]QH EG( HPRFMRQDOQH ]Q
FDQLH VL
OXE DONRKROL]P
Z\ND]DáD LVWRWQLH SRGZ\*V]RQH Z\QLNL Z VNDOL ) 2JyOQHM 3V\FKRSDWRORJLL '
Depresji), 4 (Pd, Psychopatii), 7 (Pt, Psychastenii), 8(Sc, Schizofrenii) i 0 (Si, Intro-
ZHUVML 7RZDU]\VNLHM
Strona 32
'RUROL ]DWHP NWyU]\ Z\FKRZDOL VL
Z URG]LQDFK G\VIXQNF\j-
nych, wykazali cechy psychopatologii w MMPI (13).
377
Strona 33
.RQVWDQWLQRV7VLULJRWLV:RMFLHFK*UXV]F]\VNL
1LHNWyU]\ DXWRU]\ XZD*DM *H 003, PR*H E\ü SU]\GDWQ\ Z Z\NU\ZDQLX GRUo-
Vá\FKNWyU]\ZG]LHFLVWZLHSDGOLRILDUPROHVWRZDQLDVHNVXDOQHJREG(LQQHJROXE
mieli za opiekunów alkoholików (8).
:JQLHNWyU\FKEDGDF]\ZOLWHUDWXU]HVGRQLHVLHQLDRSUREOHPDFKZSU]\VWRVRZa-
QLX''$OHF]EDGDQLDHPSLU\F]QHQLHSRSLHUDMMHGQR]QDF]QLHWHJRVWDQRZLVNDSR]D
W\PZLG]RQLNRQLHF]QRüSU]HSURZDG]HQLDGDOV]\FKEDGD]ZáDV]F]DQDGUy*QLFDPL
Z\QLNDMF\PL]SU]\QDOH*QRFLGRSáFL
Strona 34
1DOH*\GRGDü*HEDGDQLDWDNLHSRZLQQ\
REMü UyZQLH* SRSXODFM
''$ NRU]\VWDMF\FK ] IDFKRZHM SRPRF\ SV\FKRORJLF]QHM
i/lub psychiatrycznej, tj. leczonych w Poradni Zdrowia Psychicznego.
&HOHPSUDF\QLQLHMV]HME\áR]EDGDQLHFHFKRVRERZRFLLQDW
*HQLDHZSV\FKRSato-
ORJLL X GRURVá\FK G]LHFL DONRKROLNyZ ''$
Strona 35
OHF]RQ\FK DPEXODWRU\MQLH Z 3RUDGQL
Zdrowia Psychicznego.
0$7(5,$à,0(72'$
W celu zrealizowania postawionych celów badawczych, zbadano 56 pacjentów (38
NRELHWLP
*F]\]Q
Strona 36
3RUDGQL=GURZLD3V\FKLF]QHJRZZLHNX-OUZ
O
Strona 37
]DSRPRFSROVNLHMZHUVMLNZHVWLRQDULXV]D003,
Strona 38
NRU]\VWDMF\FK
ze specjalistycznej pomocy psychologicznej ZQLHNWyU\FKSU]\SDGNDFKUyZQLH*SVy-
chiatrycznej) w Poradni Zdrowia Psychicznego z powodu szerokiego spektrum pro-
EOHPyZL]DEXU]H]Z\áF]HQLHP]DEXU]HSV\FKRW\F]Q\FKRUJDQLF]Q\FKLX]DOH*
QLH
'DQHLORFLRZHX]\VNDQHZZ\QLNXW\FKEDGDSRGGDQRDQDOLzie statystycznej za
SRPRFNRPSXWHURZHJRSDNLHWXVWDW\VW\F]QHJRStatistica PL 5.1 for Windows (35).
WYNIKI I ICH OMÓWIENIE
:\QLNL EDGD SU]HSURZDG]RQ\FK ]D SRPRF 003, ''$ OHF]RQ\FK Z 3RUDGQL
Zdrowia PsyFKLF]QHJRVSU]HGVWDZLRQHZWDELU\F
Profil badanych osób nie nosi cech sur-dys-V\PXODFMLZ\VRNRüLNRQILJXUDFMDVNDO
NRQWUROQ\FKZVND(QLN*RXJKD
Strona 39
MHVWUDF]HMZ\VRNLQHJDW\ZQ\RSDGDMF\wskazuj
F\QD]DEXU]HQLDUDF]HMQHUZLFRZHQL*SV\FKRW\F]QHQDFRZVND]XMUyZQLH*ZVND(QLNL
Goldberga (Gldb 1: profil dewiacyjny, Gldb 2: profil psychiatryczny, Gldb 3: profil nerwi-
FRZ\
Strona 40
NRGSURILOXMHVWQDVW
SXMF\3 2 1 7 4 6 – 8 0 9 / 5 : F L K / (33, 22, 20, 23).
TABELA 1
Wyniki w skalach MMPI, DDA leczonych w PZP.
SKALA 5('1,$ ODCH. ST.
L 53,32 12,54
F 54,07 7,23
K 51,11 8,70
378
Strona 41
3URILORVRERZRFLZ003,GRURVá\FKG]LHFLDONRKROLNyZ''$
Strona 42
OHF]RQ\FKZ3=3
1. Hd 64,82 14,53
2. D 65,50 12,31
3. Hy 66,00 10,81
4. PD 62,50 10,23
5. MF 43,89 9,30
6. Pa 60,39 9,39
7. Pt 63,79 9,46
8. Sc 59,79 8,34
9. Ma 52,71 9,58
0. SI 57,36 9,32
A 57,25 7,78
R 53,71 12,10
MAS 61,29 7,84
ES 41,61 11,21
Re 52,18 10,48
St 42,32 11,63
Cn 50,46 12,22
MAC 49,68 10,97
R-S 58,86 7,89
Wsk. Gougha 4,71 5,66
Wsk. Goldberga 1 135,04 25,74
Wsk. Goldberga 2 -0,79 21,93
Wsk. Goldberga 3 41,89 16,34
Konflikty Rodz. 60,71% –
Postawa Antysp. 24,43% –
Stres zw. z Alkh. 24,82% –
6..2175 6.$/(./,1,&=1( 6.$/('2'$7.2:(
.RG )/.
/ . +' +< 0) 37 0$ 5 (6 67 0$&
) ' 3' 3$ 6& 6, $ 0$6 5( &1 5B6
5\F3URILORVRERZRFLZ003,''$OHF]RQ\FKZ3=3
-DN Z\QLND ] SURILOX L ] NRGX QDMZ\*V]H Z\QLNL X]\VNDá\ RVRE\ EDGDQH Z VNDOL
+\+\VWHULL
Strona 43
''HSUHVML
Strona 44
L+G+LSRFKRQGULL
Strona 45
QDMQL*V]H]DZ skali MF (5,
379
Strona 46
.RQVWDQWLQRV7VLULJRWLV:RMFLHFK*UXV]F]\VNL
0
VNRFL-.RELHFRFL
Strona 47
L 0D +LSRPDQLL
Strona 48
: JUXSLH VNDO GRGDWNRZ\FK QDMZ\*V]H
wyQLNL X]\VNDá\ RQH Z VNDOL 0$6 -DZQHJR 1LHSRNRMX
Strona 49
5-S (Wypierania-
1DGZUD*OLZRFL
Strona 50
L$/
NX
Strona 51
= WDNLHM NRQILJXUDFML VNDO PR*QD Z\ZQLRVNRZDü *H SUREOHP\ LOXE GROHJOLZRFL
RVyEEDGDQ\FKOH*UDF]HMZNU
JX]DEXU]HF]\QQRFLRZ\FKQHUZLFRZ\FK
W literaturze przedmiotu kody wysokopunktowe 23/32, 12/21, 13/31, 27/72 (naj-
Z\*V]HVNDOHZSURILOXEDGDQHMJUXS\
Strona 52
PDMVZRMFKDUDNWHU\VW\N
]ZLHORPDSRGRb-
nymi cechami. PrRILOZ\VW
SXMHF]
FLHMXNRELHWQL*XP
*F]\]QRVRE\EDGa-
QH RGF]XZDM QDSL
FLH ]DPDUWZLDQLH VL
SU]\JQ
ELHQLH Z\F]HUSDQLH :\VW
SXMH X
QLFK VNUDMQD NRQWUROD PDM RQH WUXGQRFL ] Z\UD*DQLHP VZRLFK HPRFML ]DSU]HF]DM
nieakceptowanym impulsom. OVRERPW\PEUDNZJOGXZHZáDVQH]DFKRZDQLDLRd-
PDZLDM SU]\M
FLD SV\FKRORJLF]Q\FK Z\MDQLH VZ\FK SUREOHPyZ *áyZQH GROHJOi-
ZRFLRVyERSURILOXWROLF]QHVNDUJLVRPDW\F]QHLEyOJáyZQLH]HVWURQ\XNáDGX
trawiennego) oraz silna koncentracja na funkcjRQRZDQLX ZáDVQHJR FLDáD 2VRE\ R
WDNLPSURILOXUyZQLH*RGU]XFDMSUyE\SRZL]DQLDW\FKREMDZyZ]F]\QQLNDPLHPo-
FMRQDOQ\PLLSV\FKRORJLF]Q\PL:SURILOXNWyU\UyZQLH*Z\VW
SXMHF]
FLHMX
NRELHWQL*XP
*F]\]QZ\VW
SXMNODV\F]QHREMDZ\NRQZHUV\MQH U tych osób stwier-
G]DVL
QDGPLHUQNRQWURO
ZD*QHGODQLFKMHVW]DFKRZDQLHZVSRáHF]QLHDNFHSWRZa-
Q\VSRVyELGODWHJRVZRMHQHJDW\ZQHHPRFMHZ\UD*DMJáyZQLHZSDV\ZQHMSRUHd-
QLHM IRUPLH 2QH UyZQLH* Z\ND]XM QLHFK
ü GR ]DDNFHSWRZDQLD SV\FKRORJLF]QHJR
pRGáR*D REMDZyZ 2VRE\ R SURILOX RGF]XZDM QDSL
FLH QLHSRNyM ZLHOH GROe-
JOLZRFL VRPDW\F]Q\FK ]DPDUWZLDM VL
QDGPLHUQLH VQXM SHV\PLVW\F]QH UR]P\Oa-
QLDEUDNLPSRF]XFLDEH]SLHF]HVWZD
Strona 53
1LVNLHZ\QLNLZVNDOL0)0
VNRFL-
.RELHFRFL
Strona 54
VXJHUXM *H RVRE\ EDGDQH LGHQW\ILNXM VL
]H VSRáHF]Q\P VWHUHRW\SHP
SHáQLHQLDUyO]ZL]DQ\FK]SáFLZVSRVyEVLOQ\DQDZHWVNUDMQ\1DXZDJ
]DVáXJXMH
WH* IDNW L* VWRVXQNL URG]LQQH RVRE\ EDGDQH RGELHUDM MDNR REILWXMFH Z NRQIOLNW\
UHGQLRGLDJQostycznych odpowiedzi z tego obszaru) (15, 28, 30, 26, 23).
:\QLNL RVyE EDGDQ\FK Z VNDOL 0$6 -DZQHJR 1LHSRNRMX
Strona 55
VXJHUXM *H PDM RQH
JRWRZRüGRUHDJRZDQLDO
NLHPQDZLHOHV\WXDFMLPDMSRF]XFLHVáDEHMNRQWUROLQDG
wydarzeniami; w sytuacjach trudnych mo*H SRMDZLü VL
X QLFK VLOQD NRPSRQHQWD
fizjoORJLF]QDO
NXSRUNRGSURILOX]ZáDV]F]DVN+G
Strona 56
Strona 57
:\QLNL Z VNDOL $ /
NX
Strona 58
V\JQDOL]XM SRGREQH SUREOHP\ RVyE EDGDQ\FK Z IXQk-
FMRQRZDQLXLQWUDSV\FKLF]Q\PLLQWHUSHUVRQDOQ\PD]ZáDV]F]DZV\WXDFMDFKVSRáHFz-
nyFKZNWyU\FKPRJRQHF]XüVL
QLHSHZQLH
Strona 59
Wyniki w skali R-S (Wypierania-1DGZUD*OLZRFL
Strona 60
R]QDF]DM*HRVRE\EDGDQHVWo-
VXMPHFKDQL]PXZUD*OLZLHQLDVZVWDQLHFLJáHMJRWRZRFL
Strona 61
1LVNLHZ\QLNL
ZVNDOL6W6WDWXVX6SRáHF]QHJR
Strona 62
VXJHUXMQLVNLQDS
G*\FLRZ\]ZáDV]F]DZNLHUXQNX
SRSUDZ\VZHMV\WXDFML*\FLowej (27, 23).
1LVNLHZ\QLNLZVNDOL(66Lá\(JR
Strona 63
ZVND]XMQDJRUV]HSU]\VWRVRZDQLHSV\FKROo-
giczne osób badanych oraz na niskie zasoby psychologiczne (23).
3RUyZQXMF SURILOH EDGDQ\FK ''$ V]XNDMF\FK SRPRF\ VSHFMDOLVW\F]QHM Z 3=3
GRSURILOLJUXSSURWRW\SRZ\FKVWZLHUG]RQR*HZZL
NV]RFLE\á\SRGREQHGRSURWo-
W\SRZ\FK SURILOL RVyE QDGX*\ZDMF\FK OXE X]DOH*QLRQ\FK RG DONRKROX
R-&RKHQD RG GR
Strona 64
QD GUXJLP PLHMVFX E\á\ SURILOH podobne do prototypo-
Z\FK SURILOL RVyE X]DOH*QLRQ\FK RG QDUNRW\NyZ 5-Cohena: od 0,59 do 0,71).
1DRVWDWQLPPLHMVFXSRGZ]JO
GHPF]
VWRFLZ\VW
SRZDQLDE\á\SURILOHSRGREQHGR
380
Strona 65
3URILORVRERZRFLZ003,GRURVá\FKG]LHFLDONRKROLNyZ''$
Strona 66
OHF]RQ\FKZ3=3
SURWRW\SRZ\FKSURILOLSDFMHQWyZVRPDW\F]Q\FK]DZDá\VHUFDQRZRWZory itp., 11%).
3RGRELHVWZR WR Z\VW
SXMH PLPR *H SDFMHQFL QLH PLHOL SUREOHPX ] DONRKROHP F]\
LQQ\PLVXEVWDQFMDPLSV\FKRDNW\ZQ\PL3RGRELHVWZRWDNLHR]QDF]D*HZVWUXNWXU]H
RVRERZRFL ''$ LVWQLHM FHFK\ SRGREQH GR QDGX*\ZDMF\FK DONRKROX URG]LFyZ
DEVWUDKXMF RG koncepcji o przekazywanej genetycznie biologicznej podatQRFL QD
DONRKROL]P Z VZHM LVWRFLH IDWDOLVW\F]QHM
Strona 67
PR*QD ]DáR*\ü *H Z\FKRZXMF VL
ÄSRG
RSLHN´ WDNLHJR URG]LFD ''$ SU]HMPXM RG QLHJR SHZQH Z]RUFH RVRERZRFLowe,
wzorce funkcjonowania intrapsychicznego czy interpersonalnego.
5HDVXPXMFFKDUDNWHU\VW\N
SURILOXRVRERZRFL''$OHF]RQ\FKZ3=3Z003,
PR*QDVWZLHUG]Lü*HSUREOHP\LOXEGROHJOLZRFLRVyEEDGDQ\FKOH*UDF]HMZNU
JX
]DEXU]H F]\QQRFLRZ\FK QHUZLFRZ\FK 2VRE\ EDGDQH RGF]XZDM QDSL
FLH, zamar-
WZLDQLH VL
SU]\JQ
ELHQLH Z\F]HUSDQLH VQXM SHV\PLVW\F]QH UR]P\ODQLD EUDN LP
SRF]XFLD EH]SLHF]HVWZD :\VW
SXMH X QLFK QDGPLHUQD NRQWUROD PDM WUXGQRFL ]
Z\UD*DQLHPVZRLFKHPRFML]DSU]HF]DMQLHDNFHSWRZDQ\PLPSXOVRPZD*QHGODQLFK
jest zachRZDQLHZVSRáHF]QLHDNFHSWRZDQ\VSRVyELGODWHJRVZRMHQHJDW\ZQHHPRFMH
Z\UD*DMJáyZQLHZSDV\ZQHMSRUHGQLHMIRUPLH2VRERPW\PEUDNZJOGXZHZáa-
VQH ]DFKRZDQLD L RGPDZLDM SU]\M
FLD SV\FKRORJLF]Q\FK Z\MDQLH VZ\FK SUREOe-
PyZ *áyZQH GROHJOLZRFL W\FK RVyE WR OLF]QH VNDUJL VRPDW\F]QH L EyO JáyZQLH ]H
VWURQ\XNáDGXWUDZLHQQHJR
Strona 68
RUD]VLOQDNRQFHQWUDFMDQDIXQNFMRQRZDQLXZáDVQHJRFLDáD
0R*QDVSRG]LHZDüVL
Z\VW
SRZDQLDNODV\F]Q\FKREMDZyZNRQZHUV\MQ\FK,GHQW\Ii-
NXMVL
]HVSRáHF]Q\PVWHUHRW\SHPSHáQLHQLDUyO]ZL]DQ\FK]SáFLZVSRVyEVLOQ\
D QDZHW VNUDMQ\ VWRVXQNL URG]LQQH RGELHUDM MDNR REILWXMFH Z NRQIOLNW\ 0DM RQH
JRWRZRüGRUHDJRZDQLDO
NLHPQDZLHOHV\WXDFMLPDMSRF]XFLHVáDEHMNRQWUROLQDG
Z\GDU]HQLDPLDZV\WXDFMDFKVSRáHF]Q\FKPRJF]XüVL
QLHSHZQLH6WRVXMPHFKa-
QL]P XZUD*OLZLHQLD V Z VWDQLH FLJáHM JRWRZRFL OHF] PDM QLVNL QDS
G *\FLRZ\
]ZáDV]F]DZNLHUXQNXSRSUDZ\VZHMV\WXDFML*\FLRZHM2JyOQLHPR*QDVWZLHUG]Lü*H
gorsze jest ich przystosowanie psychologiczne a ich zasoby psychologiczne ubogie.
3RQDGWRPR*QD]DU\]\NRZDüVWZLHUG]HQLH*HZVWUXNWXU]HRVRERZRFL''$LVWQLHM
FHFK\ SRGREQH GR QDGX*\ZDMF\FK DONRKROX URG]LFyZ PLPR *H VDPH EDGDQH ''$
QLHPDMSUREOHPXDONRKRORZHJR
Strona 69
WNIOSKI
Wyniki przeprowadzonych w tej pracy bada SR]ZDODM QD VIRUPXáRZDQLH QDVW
SXMF\FKZQLRVNyZGRW\F]F\FKSV\FKRORJLF]QHJRIXQNFMRQRZDQLD''$OHF]RQ\FK
w PZP:
1. '\VIXQNFMD URG]LQQD Z G]LHFLVWZLH Z\ZLHUD QLHNRU]\VWQ\ ZSá\Z QDSy(QLHMV]H
GRZLDGF]HQLD *\FLRZH L QD SU]\VWRVRZDQLH ''$ D ]DWHP LFK SU]ystosowanie
SV\FKRORJLF]QHMHVWVáDEHL]DVRE\DGDptacyjne ubogie.
2. :\VW
SXMHXQLFKFLJáDF]XMQRüVNUDMQDNRQWURODWUXGQRFL]Z\UD*DQLHPHPo-
FMLFRPR*HE\ü]ZL]DQH]REMDZDPLVRPDW\F]Q\PLLNRQZHUV\MQ\PLRUD]O
NL
poczucie braku kontroli nad wydarzeniami.
3. 6WZLHUG]DVL
XQLFKVLOQDQDZHWVNUDMQ
Strona 70
LGHQW\ILNDFM
]HVSRáHF]Q\PVWHUHRWy-
SHPSHáQLHQLDUyO]ZL]DQ\FK]SáFL
4. 6WRVXQNLURG]LQQHRGELHUDMMDNRQLHSU]\MHPQHLREILWXMFHZNRQIOLNW\
381
Strona 71
.RQVWDQWLQRV7VLULJRWLV:RMFLHFK*UXV]F]\VNL
5. :LFKVWUXNWXU]HRVRERZRFLLVWQLHMFHFK\SRGREQHGRQDGX*\ZDMF\FKDONRKROX
URG]LFyZPLPR*HVDPHEDGDQH''$QLHPDMSUREOHPXDlkoholowego.
STRESZCZENIE
)\FLH G]LHFL Z URG]LQDFK Z NWyU\FK Z\VW
SXMH SUREOHP DONRKRORZ\ REILWXMH Z
SU]\NUHZ\GDU]HQLDLV\WXDFMHWUXGQHQLHW\ONRREFL*DMFHOHF]F]
VWRUyZQLH*SU]e-
FL*DMFHPR*OLZRFLLFKPHFKDQL]PyZSU]\VWRVRZDZF]\FK:]ZL]NX]W\PFHOHP
SUDF\QLQLHMV]HMMHVW]EDGDQLHFHFKRVRERZRFLLJá
ERNRFLPR*OLZHMSV\FKRSDWRORJLL
XGRURVá\FKG]LHFLDONRKROLNyZ''$
Strona 72
OHF]RQ\FKDPEXODWRU\MQLHZ3RUDGQL=GURZLD
Psychicznego.
W celu zrealizowania postawionych celów badawczych, zbadano 56 pacjentów (38
NRELHW L P
*F]\]Q
Strona 73
3RUDGQL =GURZLD 3V\FKLF]QHJR Z ZLHNX - O ]D SRPRF
SROVNLHM ZHUVML NZHVWLRQDULXV]D 003, NRU]\VWDMF\FK ]H VSHFMDOLVW\F]QHM SRPRF\
psycholoJLF]QHM Z QLHNWyU\FK SU]\SDGNDFK UyZQLH* SV\FKLDWU\F]QHM
Strona 74
Z 3RUDGQL
=GURZLD3V\FKLF]QHJR.RGSURILOXRVyEEDGDQ\FKMHVWQDVW
SXMF\3 2 1 7 4 6 – 8 0
9/5: FLK/.
-DNZ\QLND]SURILOXL]NRGXQDMZ\*V]HZ\QLNLX]\VNDá\RVRE\EDGDQHZVNDOL+\
Strona 75
'
Strona 76
L+G
Strona 77
QDMQL*V]H]DZVNDOL0)
Strona 78
L0D
Strona 79
=WDNLHMNRQILJXUDFMLVNDO
PR*QD Z\ZQLRVNRZDü *H SUREOHP\ LOXE GROHJOLZRFL RVyE EDGDQ\FK OH* UDF]HM Z
NU
JX]DEXU]HF]\QQRFLRZ\FKQHUZLFRZ\FK3URILOHEDGDQ\FK''$ZZL
NV]RFL
E\á\ SRGREQH GR SURWRW\SRZ\FK SURILOL RVyE QDGX*\ZDMF\FK OXE X]DOH*QLRQ\FK RG
DONRKROXLQDUNRW\NyZ3RGRELHVWZRWRZ\VW
SXMHPLPR*HSDFMHQFLQLHPLHOLSUo-
EOHPX ] DONRKROHP F]\ LQQ\PL VXEVWDQFMDPL SV\FKRDNW\ZQ\PL SRGRELHVWZR WR
R]QDF]D*HZVWUXNWXU]HRVRERZRFL''$LVWQLHMFHFK\SRGREQHGRQDGX*\ZDMF\FK
DONRKROXURG]LFyZPLPR*HVDPHEDGDQH''$QLHPDMSUoblemu alkoholowego).
6áRZDNOXF]RZH''$RVRERZRü003,
3,0,(11,CTWO.
1. Beardslee W., Son L., Vaillant G. (1986): Exposure to Parental Alcoholism During
Childhood and Outcome in Adulthood: A prospective Longitudinal Study, (w): British
Journal of Psychiatry, 149, 584-91
2. Coleman F.L., Frick P.J. (1994): MMPI-2 profiles of adult children of alcoholics, (w):
J. Clin. Psychol., 50, 446-54
3. Drake R., Vaillant G. (1988): Predicting Alcoholism and Personality Disorder in a
33-year Longitudinal Study of the Children of Alcoholics, (w): British Journal of Ad-
diction, 83, 799-807
4. el-Guebaly N., Staley D., Rockman G., Leckie A., Barkman K., O'Riordan J., Koens-
gen S. (1991): The adult children of alcoholics in a psychiatric population, (w): Am.
J. Drug Alcohol Abuse, 17, 215-26
5. el-Guebaly N., Staley D., Leckie A., Koensgen S. (1992): Adult children of alcoholics
in treatment programs for anxiety disorders and substance abuse, (w): Can. J. Psy-
chiatry, 37, 544-8
382
Strona 80
3URILORVRERZRFLZ003,GRURVá\FKG]LHFLDONRKROLNyZ''$
Strona 81
OHF]RQ\FKZ3=3
6. Fisher G.L., Jenkins S.J., Harrison T.C., Jesch K.J. (1992): Characteristics of adult
children of alcoholics, (w): Subst. Abuse, 4, 27-34
7. Forward S. (1994): Toksyczni rodzice, Warszawa, Santorski & Co
8. Goldwater L., Duffy J.F. (1990): Use of the MMPI to uncover histories of childhood
abuse in adult female psychiatric patients, (w): J. Clin. Psychol., 46, 392-8
9. Goodwin D.W.W., Schulsinger F., Hermansen L., Guze S.B., Winokur G. (1973): Al-
cohol problems in adoptees raised apart from alcoholic biological parents, (w): Ar-
chives of General Psychiatry, 28, 238-43
10. Goodwin D. (1979): Alcoholism and Heredity, (w): Archives of General Psychiatry,
36, 57-61
11. Graham J.R. (1984a): Profile, (w): Paluchowski W.J. (red.): Stosowanie i interpreta-
cja kwestionariusza MMPI:DUV]DZD373V\FKRO&]
ü,-153
12. *UDKDP -5 E
Strona 82
6NDOD /
NX $
Strona 83
L 5HSUHVML 5
Strona 84
Z
Strona 85
3DOXFKRZVNL :- UHG
Strona 86
Stosowanie i interpretacja kwestionariusza MMPI :DUV]DZD 373V\FKRO &]
ü ,
208-217
13. Gumbiner J., Flowers J.V., St Peter S., Booraem C.D. (1996): Adult sychopathology
on the MMPI and dysfunctional families of origin, (w): Psychol. Rep., 79, 1083-8
14. Hall C.W., Bolen L.M., Webster R.E. (1994): Adjustment issues with adult children of
alcoholics, (w): J. Clin. Psychol., 50, 786-92
15. Hathaway S.R., McKinley J.C. (1984): 003, 3RGU
F]QLN, (w): Paluchowski W.J.
(red.): Stosowanie i interpretacja kwestionariusza MMPI, Warszawa, PTPsychol.,
&]
ü,-45
16. Hill E.M., Ross L.T., Mudd S.A., Blow F.C. (1997): Adulthood functioning: the joint
effects of parental alcoholism, gender and childhood socio-economic stress, (w): Ad-
diction, 92, 583-96
17. Hinz L.D. (1990): College student adult children of alcoholics: psychological resi-
lience or emotional distance? (w): J. Subst. Abuse, 2, 449-57
18. Jakubowski J. (1985): Co mierzy skala „Wypieranie-1DGZUD*OLZRü´ 5epression-
Sensitization), (w): Paluchowski W.J. (red.): Stosowanie i interpretacja kwestionariu-
V]D003,:DUV]DZD373V\FKRO&]
ü,,,-30
19. Knowles E.E., Schroeder D.A. (1990): Personality characteristics of sons of alcohol
abusers, (w): J. Stud. Alcohol., 51, 142-7
20. .RELO\VND (
Strona 87
Kodowanie profilu MMPI, (w): Paluchowski W.J. (red): Sto-
VRZDQLHLLQWHUSUHWDFMDNZHVWLRQDULXV]D003,:DUV]DZD373V\FKRO&]
ü,-27.
21. Lipowska-Teutsch A. (1995): Rodzina a przemoc, Warszawa, PARPA
22. Matkowski M. (1985): :VND(QLNL*ROGEHUJDLLFKZ\NRU]\VWDQLHGRGLDJQR]\Uy*Qi-
cowej, (w): Paluchowski W.J.(red.): Stosowanie i interpretacja kwestionariusza MM-
PI, PTPsyFKRO:DUV]DZDF]
ü,,,-52.
23. Matkowski M. (1992): MMPI. Badanie-Opracowanie-Interpretacja, PTiRO, Po]QD
24. Maynard S. (1997): Growing up in an alcoholic family system: the effect on anxiety
and differentiation of self, (w): J. Subst. Abuse, 9, 161-70
383
Strona 88
.RQVWDQWLQRV7VLULJRWLV:RMFLHFK*UXV]F]\VNL
25. Mellody P. (1993): 7RNV\F]QH ]ZL]NL $QDWRPLD L WHUDSLD ZVSyáX]DOH*QLHQLD, War-
szawa, Santorski & Co
26. Paluchowski W.J. (1984): Fragmenty raportów etapowych: Przygotowanie kwestio-
nariusza MMPI, (w): Paluchowski W. J. (red.): Stosowanie i interpretacja kwestiona-
ULXV]D003,373V\FKRO:DUV]DZD&]
ü,-20.
27. 3DZáRZVND%
Strona 89
=EDGDQDGWUDIQRFLVNDO6WL5H+**RXJKD, (w): Palu-
chowski W. J.(red.): Stosowanie i interpretacja kwestionariusza MMPI, PTPsychol.,
:DUV]DZD&]
ü,,,-20.
28. 3áX*HN=
Strona 90
:DUWRüWHVWX:,6.$'-003,GODGLDJQR]\Uy*QLFRZHMZ]DNUHVLH
nozologii psychiatrycznej, Lublin, KUL.
29. Rodney H.E. (1994): What differentiates ACOAs and non-ACOAs on a black college
campus? (w): J. Am. Coll. Health, 43, 57-63
30. Sanocki W. (1981): .ZHVWLRQDULXV]HRVRERZRFLZ3V\FKRORJLL, Warszawa, PWN
31. Schuckit M.A., Klein J., Twitchell G., Smith T. (1994): Personality test scores as
predictors of alcoholism almost a decade later, (w): Am. J. Psychiatry, 151, 1038-42
32. Searls J. (1988): The role of genetics in the pathogenesis of alcoholism, (w): Journal
of Abnormal Psychology, 97, 153-67
33. Seidel Irena (1985): :VND(QLN*RXJKDZSUyELHQRUPDOL]DF\MQHMDUHGQLDZ\VRNRü
profilu, (w): Paluchowski W. J. (red.): Stosowanie i interpretacja kwestionariusza
003,373V\FKRO:DUV]DZD&]
ü,,,-41
34. Seligman M.E.P. (1994): &RPR*HV]]PLHQLüDF]HJRQLHPR*HV], Pozna05R3
35. StatSoft Polska (1997): Statistica PL, Kraków.
36. Strzemieczny J. (red.) (1994): =DQLPVSUyEXMHV]3URJUDPSURILODNW\NLX]DOH*QLHGOD
uczniów, Warszawa, PARPA
37. Sztander W. (1995): Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym, Warszawa, PARPA
38. Sztander W. (1996): Rodzina z problemem alkoholowym, Warszawa, PARPA
39. Tesson B.M. (1990): Who are they? Identifying and treating adult children of alcoho-
lics, (w): Psychosoc. Nurs. Ment. Health Serv., 28, 16-21
40. Vaillant G. (1983): The Natural History of Alcoholism, Cambridge, Harvard Universi-
ty Press
41. Whipple S.C., Noble E.P. (1991): Personality characteristics of alcoholic fathers and
their sons, (w): J. Stud. Alcohol., 52, 331-7
384