Praktyczny_kurs_elektroniki_cz_2

Szczegóły
Tytuł Praktyczny_kurs_elektroniki_cz_2
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

 

Praktyczny_kurs_elektroniki_cz_2 PDF Ebook podgląd online:

Pobierz PDF

 

 

 


 

Zobacz podgląd Praktyczny_kurs_elektroniki_cz_2 pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Praktyczny_kurs_elektroniki_cz_2 Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.

Praktyczny_kurs_elektroniki_cz_2 Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Na warsztacie PRAKTYCZNY SZKOŁA KURS cz. 2 ELEKTRONIKI Poziom tekstu: średnio trudny Oto druga część PRAKTYCZNEGO KURSU ELEKTRONIKI, który zaingurowaliśmy w numerze lutowym MT i bę- dziemy kontynuować przez kilkanaście miesięcy. Zainteresowanie tym kursem jest olbrzymie, dlatego zdecydowali- śmy się umożliwić czytelnikom dołączenie do kursu w dowolnym momencie. Po prostu, wszystkie poprzednie części (na razie jest to część 1) będą dla wszystkich dostępne w formacie PDF na stronie www.mt.com.pl. Można z nich korzystać w komputerze lub wydrukować sobie. Publikacja każdej kolejnej części będzie zawsze poprzedzona jedną stroną wstępnych informacji (jest to właśnie ta strona), żeby nowi czytelnicy mogli zapoznać się z zasadami KURSU i dołączyć do kursantów. ZAPRASZAMY! Jeśli nie masz bladego pojęcia o elektronice, ale chętnie byś poznał jej podstawy, to nadarza Ci się jedyna, niepowta- Zestaw EdW09 zawiera następujące rzalna okazja. We współpracy z bratnią redakcją miesięcz- elementy (specyfikacja rodzajowa): nika Elektronika dla Wszystkich rozpoczęliśmy w Młodym Techniku cykl kilkunastu fascynujących lekcji dla zupełnie 1. Diody prostownicze 4 szt. początkujących. Jest to Praktyczny Kurs Elektroniki (PKE) 2. Układy scalone 4 szt. z akcentem na Praktyczny, gdyż każda Lekcja składa się 3. Tranzystory 8 szt. z projektu i wykładu z ćwiczeniami, przy czym projekt to konkretny układ elektroniczny samodzielnie monto- 4. Fotorezystor 1 szt. wany i uruchamiany przez „kursanta”. Pewnie myślisz 5. Przekaźnik 1 szt. sobie – pięknie, ale jak ja mam montować układy nie mając 6. Kondensatory 22 szt. lutownicy ani żadnych części elektronicznych. Otóż jest rozwiązanie. Lutownicy nie będziesz w ogóle używać, gdyż 7. Mikrofon 1 szt. wszystkie układy będą montowane na płytce stykowej, do 8. Diody LED 11 szt. której wkłada się „nóżki” elementów na wcisk. 9. Przewód 1m I rzecz najważniejsza! Wydawnictwo AVT przygo- 10. Mikroswitch 2 szt. towało zestaw EdW 09, zawierający płytkę stykową i wszystkie elementy, jakie będą potrzebne do wykonania 11. Piezo z generatorem 1 szt. kilkunastu projektów zaplanowanych w PKE. Zestaw 12. Rezystory 64 szt. EdW 09 będzie można kupić w sklepie internetowym 13. Srebrzanka 1 odcinek www.sklep.avt.pl lub w sklepie firmowym AVT (Warszawa, ul. Leszczynowa 11) – cena brutto 47 zł. 14. Zatrzask do baterii 9V 1 szt. Ale Ty nie musisz kupować! Dostaniesz ten zastaw 15. Płytka stykowa prototypowa za darmo, jeśli jesteś prenumeratorem MT lub wykupisz 840 pól stykowych 1 szt. wkrótce prenumeratę. Wystarczy wysłać na adres prenu- [email protected] dwa zdania: Jest to specyfikacja ostateczna, nieznacznie „Jestem prenumeratorem MT i zamawiam bezpłatny skorygowana w stosunku do wydania zestaw EdW09. Mój numer prenumeraty: ......................” opublikowanego przed miesiącem. Jeśli otrzymamy to zamówienie przed 28. lutego 2013 r., to zestaw EdW09 wyślemy Ci w pierwszej deka- Cena zestawu EdW09 – 47 zł brutto dzie marca wraz z kwietniowym numerem MT. (www.sklep.avt.pl) Uwaga uczniowie! Szkoły prenumerujące MT otrzymają Pakiety Szkolne Uwaga Szkoły PS EdW09, zawierające po 10 zestawów EdW09 (każdy Tylko dla szkół prenumerujących Młodego zestaw EdW09 zawiera komplet elementów z płytką sty- Technika przygotowano Pakiety Szkolne kową) skalkulowane na zasadach non profit w promocyj- nej cenie 280 zł brutto za jeden pakiet PS EdW09 (tj. z ra- zawierające 10 zestawów EdW09 (PSE EdW09) batem 40% – 28 zł brutto za pojedynczy zestaw EdW09, w promocyjnej cenie 280 zł brutto, którego cena handlowa wynosi 47 zł). Upewnij się, czy t.j. z rabatem 40%. Twoja szkoła prenumeruje MT (niemal wszystkie szkoły ponadpodstawowe i wiele podstawowych otrzymują MT w prenumeracie sponsorowanej przez Ministerstwo Autorem zaplanowanego na ponad rok Praktycznego Nauki i Szkolnictwa Wyższego) i przekaż nauczycielom Kursu Elektroniki jest Piotr Górecki, redaktor naczelny informację o Praktycznym Kursie Elektroniki z promo- kultowego w świecie hobbystów elektroników miesięcz- cyjnymi dostawami Pakietów Szkolnych PS EdW09 do nika Elektronika dla Wszystkich i autor legendarnych cy- ćwiczeń praktycznych. kli artykułów i książek uczących elektroniki od podstaw. 80 m.technik - www.mt.com.pl Strona 2 PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI Projekt 2 Praktyczne układy alarmowe Na powyższej fotografii pokazane są dwie wersje układu alarmowego. Schemat ideowy obu wersji alarmu pokazany jest niżej na rysunku A. W spoczynku punkty X, Y są zwarte cienkim drutem, który tworzy tzw. linię dozorową. Przerwanie linii dozorowej przez włamywacza powoduje zaświecenie czer- wonej lampki LED1 i włączenie brzęczyka piezo Y1. Linia dozorowa może być zrealizowana na wiele sposobów: może to być cieniuteńki jak włos drucik miedziany, wydzielony z grubszego przewodu (linki). Mogą to być łatwe do rozerwania połączone odcin- ki (izolowanych) przewodów. Może to też być dowolny styk (np. dwie blaszki lub fabryczny wyłącznik), który w spoczynku jest zwarty, a jego rozwarcie spowoduje alarm. Wersja prosta z powodzeniem znajdzie szereg interesujących zastosowań, na przykład jako prosty alarm do garażu, a latem do ochrony namiotu czy roweru na kempingu. Natomiast wersja wzbogacona to kompletny ministystem alarmowy, przydatny na przykład do ochrony piwnicy lub w domu, gdzie będzie sygnalizować, że ktoś niepowołany (np. młodsze rodzeństwo) choćby na chwilę otworzył drzwi do pokoju lub szufladę w biurku. Oprócz wywołania alarmu na określony czas, urządzenie zapamięta fakt „włamania” i poinformuje właściciela światłem lampki. Do zasilania można wykorzystać baterie lub akumulatorki o napięciu 6...12 V. Realizując taki alarm pomyśl nie tylko o sensownym sposobie realizacji linii dozorowej, ale też o tym, jak taki alarm obsługiwać (włączać i wyłączać) w niekłopotliwy sposób, na przykład za pomocą ukrytego wyłącznika. Gdyby jeden lub drugi alarm miał być wykorzystywany w praktyce, układ elektroniczny oraz linię dozorową trzeba zabezpieczyć przed wilgocią. wersja prosta wersja wzbogacona D1 D1 LED2 + R4 R7 T5 R1 + 1N4148 czerwona 1M 10k BC558 + 1MΩ R2 T2 T3 R3 B R11 REL1 47kΩ linia R2 2,2k B D2 4,7k C5 dozorowa 4,7kΩ Y1 R1 C2 R6 R8 10nF X 1MΩ 2x T1 100nF 10k 22k R10 BC558 R5 T2 LED1 10k C1 1M D3 1uF 2 x BC548B X T7 Y wyjście pomocnicze R3 C3 T1 BC558 T6 47k 1µF + BC REL1 BC548 S3 548 T4 C4 S1 R12 linia dozorowa ze stykami rozwiernymi C1 C6 BC548 100k Y1 Y 100nF 100nF 10nF S2 A wyjście pomocnicze R9 10k 81 Strona 3 Na warsztacie Opis układu dla SZKOŁA „zaawansowanych” W obu układach z rysunku A przez rezystor R1 stale płynie prąd o bardzo małej wartości. W sta- nie czuwania punkty X i Y są zwarte i prąd płynie między nimi „najkrótszą drogą”, przez linię do- zorową, bezpośrednio do masy, „omijając” tran- 1 zystor T1. Rezystor R1 ma dużą wartość, dlatego pobór prądu podczas czuwania jest znikomy I C =β*I B I E =I C +I B (około 10 mA=0,00001 A) i nawet zwykła C E kolektor emiter 9-woltowa bateryjka starczy na co najmniej rok. Poziom tekstu: średnio trudny IB IB Gdy linia dozorowa zostanie przerwana, czyli gdy punkty X, Y zostaną rozwarte, to prąd rezy- B B stora R1 popłynie przez obwód bazy tranzystora baza E baza C T1 i tranzystor ten zostanie otwarty. emiter kolektor W wersji prostej otwarte zostaną tranzystory I E =I C +I B I C =β*I B T1 i T2, co włączy brzęczyk Y1 – wtedy pobór pradu wyniesie 3–8 mA. Opcjonalnie można także tranzystor npn tranzystor pnp dodać, narysowane kolorem szarym, kontrolkę 2 LED1 oraz przekaźnik REL1 z diodą D1, którego styki (wyjście pomocnicze) mogą wysterować dodatkowy sygnalizator, np. lampę czy syrenę. W wersji wzbogaconej w spoczynku wszystkie tranzystory są zatkane. Po naruszeniu linii dozorowej, najpierw zostanie otwarty tranzystor T1. Napięcie na jego kolektorze obniży się i przez chwilę popłynie prąd przez kondensator C2 i obwód bazy tranzystora T2. Ten krótki impuls otworzy tranzystory T4 i T5, co włączy brzęczyk Y1 oraz opcjonalnie przekaźnik REL1. Jednocześnie kondensator C3 zacznie się pomału ładować przez rezystor R5 i obwód bazy T3. Tranzystor T3 zostanie otwarty i podtrzyma przewodzenie T4, także po zakończeniu krótkiego impulsu z tranzystora T2. W miarę ładowania C3, prąd płynący przez bazę T3 będzie coraz mniejszy. Gdy prąd ten zmniejszy się poniżej pewnej war- tości, nastąpi wyłączenie wszystkich tranzystorów T3-T5, brzęczyka Y1 i przekaźnika. Dzięki temu, niezależnie od czasu przerwania linii dozorowej (na stałe, czy tylko na chwilkę), brzęczyk Y1 da syg- nał dźwiękowy o czasie wyznaczonym przez R5 i C3. Natomiast czerwona dioda LED2, informująca iż nastąpiła próba włamania, zaświeci się na stałe. Otwarcie choć na chwilę tranzystora T5 spowoduje też przepływ prądu przez R8 i obwód bazy tranzystora T6. A to włączy też tranzystor T7. Między tran- zystorami T6, T7 występuje bardzo silne dodatnie sprzężenie zwrotne i w efekcie obwód ten „zatrzaś- nie się” – zachowa się jak tyrystor. Przerwanie choć na chwilę linii dozorowej spowoduje więc trwałe włączenie tranzystorów T6, T7, co trwale zaświeci kontrolkę LED2. Skasowanie wskaźnika alarmu i powrót do pierwotnego stanu nastąpi po wyłączeniu i ponownym włączeniu zasilania. Elementy R12, C6 okazały się potrzebne, by alarm nie został uruchomiony przy włączaniu zasilania. Z rezystorem R4=R5=1 MV czas alarmu wynosi około 5 sekund. Czas ten możesz wydłużyć, usuwając Wykład z ćwiczeniami 2 Poznajemy elementy i układy elektroniczne R4 i zwiększając wartość R5 do 2,2 MV, 4,7 MV lub nawet 10 MV. Możesz też zwiększyć pojemność C3 do 2 mF, dołączając równolegle drugi kondensator 1 mF, który masz w zestawie EdW09. Uwaga! Wersja z przekaźnikiem REL1 powinna być zasilana napięciem 12 V, np. z akumulatora lub zasilacza stabilizowanego. Poniższe informacje i wskazówki są znakomitą okazją, by dobrze poznać i „poczuć” działanie tranzy- storów – elementów, które są podstawą dzisiejszej elektroniki. Ale samo przeczytanie, to zdecydowanie za mało. Dlatego nie żałuj czasu i skrupulatnie zrealizuj wszystkie przedstawione ćwiczenia. Tranzystory. Na schematach tranzystory są oznaczane literą T (za granicą często literą Q). Istnieje kilka głównych rodzajów tranzystorów. Historycznie najwcześniejsze są tak zwane tranzystory bipo- larne, typu npn oraz typu pnp, których elektrody (końcówki) to: emiter (E), baza (B) oraz kolektor (C). Fotografia 1 pokazuje popularne tranzystory małej mocy, wykorzystywane w naszym kursie. Strzałka 82 m.technik - www.mt.com.pl Strona 4 PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI a) w symbolu tranzystora oznacza emiter (E) i poka- R1 R2 1kΩ 1kΩ zuje kierunek przepływu prądu. Rysunek 2 przed- + stawia rozpływ prądu w tranzystorach npn i pnp. A B Zasada pracy tranzystora bipolarnego jest... LED2 RX nie- 9V beznadziejnie prosta. W warunkach „normalnej” B C bieska (tzw. liniowej) pracy: T1 1. prąd kolektora jest b-krotnie większy od prą- B BC548B LED1 niebieska E du bazy, gdzie b to współczynnik wzmocnienia wersja z tranzystorem npn prądowego, wynoszący kilkadziesiąt do kilkuset, E zależnie od egzemplarza tranzystora, b) B T1 2. napięcie między bazą a emiterem wynosi BC558B LED1 C A nie- 0,6...0,8 V. RX bieska Zbadajmy tę pierwszą zależność. Zestaw układ B LED2 + według dowolnego ze schematów z ilustracji 3 nie- bieska B – jak widać, tranzystory npn i pnp są w pewnym R1 R2 9V sensie odwrotne, a także dopełniające, czyli kom- 1kΩ 1kΩ plementarne. UWAGA! Błędne dołączenie nóżek oraz zastosowanie tranzystora niewłaściwego 3 wersja z tranzystorem pnp typu uniemożliwi pracę urządzenia. Rezystory R1, R2 nie dopuszczą do przepływu nadmierne- A R2 R3 go prądu, który doprowadziłby do uszkodzenia. 1kΩ 1kΩ Wkładaj kolejno w miejsce Rx rezystory 10 MV RX (brązowy, czarny, niebieski, złoty), 1 MV (brą- B + zowy, czarny, zielony, złoty), 100 kV (brązowy, R1 LED2 LED3 czarny, żółty, złoty), 10 kV (brązowy, czarny, po- nie- biała B marańczowy, złoty) i 1 kV (brązowy, czarny, czer- 1kΩ C bieska 9V B wony, złoty). Zwracaj uwagę na jasność obu diod T1 BC548B C – tranzystor niewątpliwie wzmacnia prąd. Warto LED1 niebieska E T2 też analogicznie zbadać układ z rysunku 4. B BC548B Zanim zbadamy zależności napięciowe w tran- E zystorze, najpierw zbudujmy monitor napięcia 4 według rysunku 5a – czym wyższe napięcie w punkcie X, tym większa jest jasność diody LED1 (wprawdzie nasze oko ma logarytmiczną charakterystykę czułości, niemniej jasność diody świad- czy o wielkości napięcia). Mając monitor, jak na fotografii 5b, zbadajmy różne dzielniki napięcia. Tu warto dodać, że zazwyczaj mierzymy napięcia w różnych punktach układu względem masy (którą zwykle jest ujemny biegun zasilania), co ilustruje rysunek 6a. Monitor z rysunku 5 pozwala mierzyć napięcie w danym punkcie względem masy. Ale czasem mierzymy też (np. za pomocą woltomierza) na- pięcie na danym elemencie – przykłady na rysunku 6b. Zgodnie z prawem Ohma, prąd I przepływając przez rezystancję R wywołuje na niej spadek napięcia: U=I*R. Czym większa rezystancja R, tym większe napięcie U. Znajduje to odzwierciedlenie w pracy dzielników napięcia. Na rysunku 5 masz kilka dzielników napięcia. Dołączaj punkt X kolejno do punktów A, B, C, D, E – napię- cie jest coraz wyższe. Napięcie w punktach F1 i F2 jest równe połowie napięcia zasilania (napięcia baterii): napięcie zostaje podzielone na połowy, bo pary rezystorów są jednakowe, niezależnie od ich wartości – różna jest tylko wartość prądów I2, I3. Natomiast napięcie w punkcie G będzie zależeć od oświetlenia. Spróbuj najpierw dobrać wartość rezy- stora R9, żeby w spoczynku napięcie w punkcie G (zależne od oświetlenia i czułości fotorezystora) było zbliżone do napięcia w punktach F1, F2. Później zmieniaj oświetlenie fotorezystora – czym silniej jest oświetlony, tym mniejsza jest jego rezystancja, a to powoduje zmniejszenie napięcia w punkcie G – otrzy- maliśmy dzielnik napięcia o zmiennym współczynniku podziału. Nie żałuj czasu – spróbuj „poczuć” zależności w dzielniku, wkładając w miejsce RY rezystory o różnej wartości, w tym także rezystor o wartości zero, czyli zworę z drutu, jak też rezystor o nieskończenie wielkiej wartości, czyli usuwając RY (możesz też zmieniać wartość RX, ale na nie mniej niż 1 kV z uwagi na wartość prądu dzielnika). Suma napięć na elementach dzielnika zawsze jest równa napięciu zasilania (co bardziej precyzyjnie określa tzw. napięciowe prawo Kirchhoffa), a napięcia na poszczególnych rezystorach są proporcjo- nalne do ich rezystancji (co z kolei wynika z prawa Ohma). Czym większa wartość RY w stosunku do RX, tym większe będzie napięcie w punkcie H. Zależność napięcia z dzielnika od stosunku wartości rezystorów RX, RY pokazana jest na rysunku 7. Jeśli posiadasz woltomierz (multimetr), możesz zmierzyć 83 Strona 5 SZKOŁA Na warsztacie I3 R15 R1 E I2 * U1 2,2k S1 100k D LED1 R5 R7 R9 RX niebieska U5 U7 UX 1k 47k 10kΩ R2 * R10 R14 U2 2,2k dobrać 22k C J + U ZAS 2x F1 BC558 T3 F2 G H R12 B R3 R11 1MΩ T1 9V U3 2,2k T2 B X D1 * patrz 1N4148 Poziom tekstu: średnio trudny R6 + R8 tekst U6 UY U8 R4 1k 47k R13 U4 RY R15 2,2k A FR S2 C1 1MΩ 4,7k 1000µF 5A napięcia, a potem sprawdzić tę zależność dla różnych posiadanych rezystorów (uwzględniając ich tolerancję, czyli fakt, że nie mają wartości idealnie równej nominalnej). A teraz sprawdź jeszcze, jakie są napięcia prze- wodzenia różnych diod. W układzie z rysunku 5 dołącz punkt X do punktu F1, usuń R6 i w jego miejsce kolejno wstawiaj diody: najpierw krzemo- wą diodę 1N4148, potem diody LED wszystkich kolorów. Napięcie przewodzenia zwykłych diod krzemowych (np. 1N4148) wynosi 0,6...0,8 V, a w diodach świecących jest zależne od długoś- ci wytwarzanego promieniowania i wynosi od 1,6...2 V dla niektórych diod czerwonych, do 3...3,5 V w diodach LED niebieskich i białych. Możesz zmieniać wartość R5 – przekonasz się, że napięcie przewodzenia diody niewiele zależy od płynącego przez nią prądu. 5B Dołącz jeszcze punkt X do punktu J. Naciśnij a) b) przycisk S1. Kondensator zacznie się ładować R1 i napięcie na nim będzie rosnąć. Gdy zwolnisz R1 A B LED2 S1 i naciśniesz S2, kondensator będzie się szybko LED2 + + U= I2 * R3 U= I1* R2 rozładowywał przez rezystor R11 (przy zwolnieniu R2 obu przycisków będzie się powoli rozładowywał B R2 B R3 przez R12 i R13). Przebiegi, czyli zmiany napięcia R3 I2 UA UB I1 w czasie będą takie, jak na rysunku 22 z poprzed- FR niego wykładu. A teraz zbadajmy dokładniej... FR LED1 Właściwości tranzystora. W układzie z ry- LED1 masa sunku 8 i fotografii 9, diody LED poinformują masa 6 o wartościach i prądów, i napięć. Jeśli masz do dyspozycji dwa woltomierze – dołącz je. Włączony na stałe rezystor R1 o bardzo dużej wartości (10 MV) daje znikomo mały prąd bazy T1, poniżej 1 mikroampera. Niemniej dioda LED2 zauważalnie świeci, ponieważ wzmocnienie prądowe (b) tranzystora wynosi 200...400 razy. Jasno świeci także dioda LED3 – napięcie UCE jest duże. RX Zwiększaj teraz prąd bazy, dołączając równolegle do R1 rezystor RX o wartości + U ZAS najpierw 1 MV, potem 100 kV, 10 kV i 1 kV. Uważnie obserwuj, co się dzieje z jasnością wszystkich diod. Po dołączeniu rezystora RX=1 MV, prąd kolektora (IC) B znacznie wzrośnie, co pokaże LED2, a napięcie na kolektorze (UCE) znacząco się UY RY obniży – co pokaże LED3. Dołączenie RX=100 kV jeszcze zwiększy prąd kolektora, natomiast napięcie (UCE) się zmniejszy praktycznie do zera. Dołączane rezystory RX=10 kV i mniejsze będą wyraźnie zwiększać prąd bazy, ale nie będą zwiększać RY UY= R +R UZAS prądu kolektora ani zmniejszać bliskiego zeru napięcia na kolektorze. X Y 7 84 m.technik - www.mt.com.pl Strona 6 PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI niebieskie LED2 R11 LED1 R7 *100k * 100k LED4 A LED3 biała R9 RX R1 R2 biała 22k R5 10MΩ 1kΩ 22k BC548 B + 2x IC Y R3 2x T4 T7 BC558 BC558 BC548 T5 R8 X IB B T6 470k T3 D2 D1 1MΩ T2 1N4148 1N4148 U CE T1 R10 V R4 U BE 4,7k R8 V BC 470k R6 1MΩ 548 4,7k BADANY monitor napięcia UBE TRANZYSTOR monitor napięcia UCE 8 Zwróć uwagę, że nawet duże zmiany prądu bazy wywołują małe, praktycznie niezauważalne zmiany napięcia UBE (wynoszącego 0,6...0,8 V), co sygnalizuje dioda LED4. Zauważ, że rezystor R2 i tranzystor T1 tworzą dzielnik napięcia, a wyjściem jest punkt Y. W za- sadzie tranzystor (transistor = transfer resistor) można by potraktować jako zmienny rezystor, którego rezystancja zmienia się od nieskończono- ści do zera, ale takie wyobrażenie bardziej prze- szkadza, niż pomaga. Nie wyobrażaj sobie, że tranzystor to zmienny rezystor. Zapamiętaj: ob- wód kolektora tranzystora to tzw. źródło prądowe. Tranzystor to w istocie źródło prądowe, sterowane prądem bazy. Najczęściej nie zastanawiajmy się nad rezystancją tranzystora, interesuje nas tylko prąd kolektora, który płynie też przez rezystor kolektorowy R2. Ogólnie biorąc, gdy zwiększamy prąd bazy (IB), zwiększa się prąd kolektora (IC), a napięcie na ko- 9 lektorze (UCE) obniża się. Wraz ze wzrostem prądu kolektora, napięcie UCE dąży do zera. W normal- R2 nych warunkach, podczas pracy w zakresie liniowym, prąd kolektora jest U2 b-krotnie większy od prądu bazy. Prąd kolektora, płynąc przez rezystor R1 + R2, powoduje powstanie na tym rezystorze napięcia (spadku napięcia), UZAS Y I C o wartości zgodnej z prawem Ohma U = IC*R2. Jak pokazuje rysunek 10, IB B napięcie UCE jest różnicą między napięciem zasilania UZAS i napięciem na U CE R2: UCE = UZAS – U2 = UZAS – IC*R2. Przy niedużych prądach, prąd kolektora jest proporcjonalny do prądu U 2 = I C * R2 bazy – wtedy tranzystor pracuje w zakresie liniowym. Wtedy niewątpliwie = U CE U ZAS -U2 - jest wzmacniaczem, ponieważ w tym zakresie liniowym: – małe zmiany prądu bazy IB powodują duże zmiany prądu kolektora IC, – małe zmiany napięcia UBE powodują duże zmiany napięcia UCE. Czy zwróciłeś uwagę, że w układzie z rysunku 8, już przy Rx=100 kV dioda LED2 osiąga maksymal- ną jasność, a LED3 świadczy, że UCE jest bliskie zeru? Dalsze zwiększanie prądu bazy nie powoduje już zwiększania prądu kolektora – mówimy wtedy, że tranzystor się nasycił, inaczej że wszedł w stan nasy- cenia. Prąd IC nie może wzrastać dowolnie – nawet gdybyśmy uznali, że rezystancja w pełni otwartego tranzystora jest równa zeru, prąd ograniczy wartość rezystora R2: Imax = UZAS/R2. W stanie nasycenia napięcie na kolektorze (UCE) jest bliskie zeru (w praktyce 0,01...0,5 V), a spadek napięcia na rezystorze R2 jest bliski UZAS. Możesz też wprowadzić tranzystor w stan odcięcia – zatkania, zablokowania. W tym celu zmniejsz prąd bazy do zera, wyjmując diodę LED1. Zmniejszy to prąd kolektora, też praktycznie do zera. Prąd bazy możesz też zmniejszyć do zera inaczej. Wstaw LED1 na swoje miejsce, możesz dołączyć 85 Strona 7 Na warsztacie RX=2,2 kV...100 kV i kawałkiem drutu SZKOŁA zewrzyj bazę z emiterem tranzystora T1 – fotografia 11. Niezależnie od prądu płynącego przez LED1 i R1, zwarcie złącza baza-emiter zmniejszy napięcie UBE do zera, prąd IB do zera i na pewno wyłączy, czyli zablokuje, zatka tranzystor. Prąd kolektora będzie wtedy równy zeru, więc spadek napięcia na R2 też będzie równy zeru, a więc napięcie na tranzystorze (UCE) będzie równe UZAS. Poziom tekstu: średnio trudny A teraz pokrewna ważna sprawa... ! Problem mocy. Jeśli na elemencie (rezystorze, a) b) U2 =4,6V tranzystorze, diodzie) występuje napięcie U2 =9V R2 R2 U i przez ten element płynie prąd I, to R1 100Ω R1 100Ω U ZAS = 9,2V U ZAS = 9,2V * + * + w tym elemencie wydziela się ciepło, co zwykle traktujemy jako niepożądane straty. IC=90mA IC=46mA U CE =4,6V B B UCE =0,2V IB IB Moc strat wynosi P=U*I i jest wyrażana w Watach. Podczas pracy tranzystora T1 ~0,7V ~0,7V U BE U BE i rezystora R2, też wydziela się w nich @ moc strat. O wielkości strat decyduje wartość rezystora kolektorowego R2. Zbyt duża moc strat i duży prąd bazy, spowodo- wałby przegrzanie i uszkodzenie tranzy- stora i rezystora. W stanie odcięcia (zatkania), przez tranzystor i rezystor R2 prąd nie pły- nie, więc moce strat są równe zeru. Największa moc w rezystorze kolektoro- wym R2 wydziela się w stanie nasycenia, największa moc w tranzystorze wydziela się wtedy, gdy napięcie na nim jest równe połowie napięcia zasilania (w połowie liniowego zakresu pracy). W sytuacji nasycenia z rysunku 12a prąd kolektora wynosi 90 mA. W rezystorze R2 wydzieli się moc P=9 V*90 mA=810 mW=0,81 W. # To dość duża moc i mały rezystor z ze- stawu EdW09 zrobiłby się gorący, a po pewnym czasie mógłby się nawet spalić (dla małych rezy- storów maksymalna dopuszczalna moc strat wynosi 0,25 W...0,4 W). Moc strat w tranzystorze jest malutka, wynosi P=0,2 V*90 mA=18 mW=0,018 W. Natomiast w sytuacji z rysunku 12b, w połowie zakresu liniowego, prąd kolektora jest mniejszy i wynosi 46 mA. Na rezystorze występuje napięcie UR2=46 mA*100 V=4600 mV=4,6 V i wydziela się moc P=4,6 V*46 mA=211,6 mW@0,2 W. W tranzy- storze tak samo: P = 4,6 V*46 mA=211,6 mW@0,2 W (w zasadzie powinniśmy doliczyć moc w obwodzie bazy PB=IB*UBE, ale jest ona rzędu pojedynczych miliwatów). Takie warunki pracy są jak najbardziej do- puszczalne dla tranzystora typu BC548, dla którego katalog podaje ICmax=100 mA, PDmax=625 mW. Przy mniejszej rezystancji kolektorowej R2 moc byłaby większa i trzeba byłoby zastosować tranzystor o większej mocy, umieszczony w innej obudowie. Fotografia 13 pokazuje nasz znajomy tranzystor małej mocy BC548 oraz tranzystory mocy w obudowach umożliwiających przykręcenie do metalowego radiatora, zdecydowanie polepszające odprowadzanie ciepła do otoczenia. W ramach naszego kursu takich tranzystorów nie będziemy wykorzystywać. Za miesiąc zajmiemy się kolejnymi układami, realizowanymi z zastosowaniem tranzystorów.  Piotr Górecki 86 m.technik - www.mt.com.pl

O nas

PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu. Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających. Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej. Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje. Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf na hosting. Zapraszamy!