Aciman Andre - Osiem białych nocy -
Szczegóły |
Tytuł |
Aciman Andre - Osiem białych nocy - |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Aciman Andre - Osiem białych nocy - PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Aciman Andre - Osiem białych nocy - PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Aciman Andre - Osiem białych nocy - - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
André Aciman
OSIEM BIAŁYCH NOCY
przełożyła Agnieszka Walulik
Strona 3
Tytuł oryginału: Eight White Nights
Copyright © 2010 by André Aciman
All rights reserved
Copyright © for the Polish edition by Grupa Wydawnicza Foksal, MMXVIII
Copyright © for the Polish translation by Agnieszka Walulik, MMXVIII
Wydanie I
Warszawa MMXVIII
Strona 4
Spis treści
Dedykacja
Noc pierwsza
Noc druga
Noc trzecia
Noc czwarta
Noc piąta
Noc szósta
Noc siódma
Noc ósma
Przypisy
Strona 5
Dla Philipa,
luz y dulzura1
Strona 6
Noc pierwsza
W połowie kolacji wiedziałem już, że później odtworzę sobie cały
wieczór w głowie: autobus, śnieg, droga wiodąca w górę łagodnego
wzniesienia, katedra majacząca tuż przede mną, nieznajoma w windzie, duży
zatłoczony salon pełen widocznych w blasku świec twarzy promieniejących
od śmiechu i tajemniczego przeczucia, dźwięki fortepianu, śpiewak
o gardłowym głosie, sosnowa woń unosząca się we wszystkich
pomieszczeniach, po których wędrowałem, myśląc sobie, że powinienem był
zjawić się tu dziś o wiele wcześniej albo nieco później, albo w ogóle nie
przychodzić; klasyczne grafiki w sepii na ścianie przy łazience, a obok ukryty
za drzwiami skrzydłowymi długi korytarz wiodący do prywatnej,
niedostępnej dla gości części mieszkania, który jednak skręcił w kierunku
przedpokoju i nagle, niczym za sprawą magii, wrócił do salonu, gdzie
tymczasem zebrało się jeszcze więcej ludzi i ktoś niespodziewanie odwrócił
się do mnie przy oknie za dużą choinką, choć schowałem się tam w nadziei
na chwilę spokoju, wyciągnął rękę i powiedział:
– Jestem Clara.
Jestem Clara, wypowiedziane ot tak, jakby było to najoczywistsze
stwierdzenie pod słońcem, jakbym i tak już to wiedział albo powinienem był
wiedzieć, lecz skoro nie zwróciłem na nią uwagi czy też może usiłowałem
nie zwracać na nią uwagi, ona postanowiła pomóc mi wyzbyć się pozoru
obojętności i nadała twarz imieniu, które bez wątpienia słyszałem już
wielokrotnie z ust innych osób.
U każdej innej osoby „Jestem Clara” mogłoby zabrzmieć jak niepewne
zagajenie rozmowy – potulne, powierzchownie asertywne, przesadnie
zdawkowe, zdystansowane, rzucone jakby poniewczasie; słowny
odpowiednik potrząśnięcia ręki, które nauczyło się pozorować stanowczość
i energiczność poprzez nadmierne przeciąganie skądinąd bezwładnego
i drętwego uścisku. U osoby nieśmiałej słowa „Jestem Clara” wymagałyby
wysiłku, który całkowicie by ją wyczerpał, tak że na brak reakcji ze strony
rozmówcy poczułaby nieomal wdzięczność.
Strona 7
Lecz w jej ustach owo „Jestem Clara” nie było ani śmiałe, ani obcesowe;
wypowiedziała je z cierpkim, wystudiowanym uśmiechem kogoś, kto
powtarzał to już zbyt wiele razy, żeby przejmować się wrażeniem, jakie
sprawi, przerywając w ten sposób milczenie w towarzystwie obcego
człowieka. Wymuszone, obojętne, zmęczone i rozbawione – nią samą, mną,
życiem, które sprawiło, że nawiązywanie rozmowy jest czymś tak
stresującym i krępującym – „Jestem Clara” wsunęło się między nas niczym
pozbawiona znaczenia formalność, z którą trzeba się wreszcie uporać, więc
równie dobrze można to zrobić teraz, skoro oboje stoimy akurat z dala od
tłumu zgromadzonego na środku pomieszczenia i szykującego się do
rozpoczęcia śpiewu. Jej słowa zaskoczyły mnie jak jeden z tych
niespodziewanych podmuchów wiatru, które przedzierają się przez wszelkie
zapory i otwierają na oścież wszystkie drzwi i okna, wnosząc zapach
wiosennego kwiecia w sam środek zimowych miesięcy, siejąc na swojej
drodze zamęt i skłaniając do przedwczesnej zażyłości niczym ktoś, kto nie
ma nic do stracenia i kogo zupełnie nie obchodzi, co pomyślą o nim inni. Nie
dostrzegałem w jej tonie natarczywości ani chęci pominięcia męczących
banałów, lecz mimo to wyczułem odcień przymusu i rozgorączkowania,
który nie był ani nieprzyjemny, ani całkowicie niezamierzony. Pasował do jej
postaci, do niespokojnej arogancji jej podbródka, do karmazynowej i cienkiej
jak woal koszuli, rozpiętej aż po mostek, do odsłoniętej skóry, gładkiej
i równie nieprzystępnej co mały diamencik wiszący na cienkim platynowym
naszyjniku.
„Jestem Clara”. Wprosiło się niezapowiedziane jak amatorka teatru, która
przepycha się między pozajmowanymi fotelami, przeszkadzając wszystkim
w ostatnich sekundach przed podniesieniem kurtyny, a jednak zamieszanie,
którego jest przyczyną, wyraźnie bawi ją do tego stopnia, że gdy tylko
dociera do zarezerwowanego na cały sezon miejsca, natychmiast zsuwa
płaszcz z ramion, odwraca się do siedzącej obok osoby i przepraszając za
zakłócenie spokoju, a zarazem zupełnie się tym nie przejmując, szepcze
porozumiewawczo: „Jestem Clara”. Ma to oznaczać: jestem Clara, którą
będziesz tu widywał przez cały rok, więc postarajmy się być dla siebie mili.
Jestem Clara, której nigdy nie spodziewałeś się ujrzeć na fotelu obok siebie,
a jednak oto się zjawiłam. Jestem Clara, którą będziesz pragnął oglądać tu
każdego dnia każdego miesiąca przez resztę tego oraz każdego kolejnego
Strona 8
roku swojego życia – a ja o tym wiem, więc powiedzmy sobie szczerze:
może starasz się tego nie okazywać, ale też zdajesz sobie z tego sprawę, i to
od momentu, kiedy po raz pierwszy na mnie spojrzałeś. „Jestem Clara”.
Było to coś pomiędzy żartobliwym „Jak mogłeś tego nie wiedzieć?”
a „Co masz taką przygnębioną minę?”. Proszę – zdawała się mówić, niczym
magik pokazujący dziecku prostą sztuczkę – weź to imię, zaciśnij je mocno
w ręce, a po powrocie do domu rozłóż dłoń i pomyśl sobie: „Dzisiaj
poznałem Clarę”.
Jakby zaoferowała starszemu panu kawałek czekolady z orzechami akurat
w momencie, kiedy miał stracić cierpliwość. „Niech pan nic nie mówi,
dopóki pan tego nie spróbuje”. Wytrącała człowieka z równowagi, ale
natychmiast mu to wynagradzała, zanim w ogóle zdążył się zorientować, tak
że nawet nie miał pewności, co było pierwsze: przeprosiny czy delikatna
szpila, a może jedno i drugie splotło się w jednym zwrocie, owijając jej dwa
słowa spiralą, jakby były wypowiedzianą z uśmiechem groźbą śmierci
przebraną za nic nieznaczący żart. „Jestem Clara”.
Życie przed. Życie po.
Wszystko przed Clarą wydawało się takie martwe, puste, tymczasowe.
Wszystko po Clarze ekscytowało mnie i przerażało: miraż oazy majaczący na
drugim końcu doliny grzechotników.
„Jestem Clara”. Oto był jeden pewnik, co do którego nie musiałem mieć
żadnych wątpliwości i mogłem do niego wracać za każdym razem, kiedy
będę chciał o niej pomyśleć – przenikliwej, ciepłej, cierpkiej
i niebezpiecznej. Cała jej osobowość emanowała z tych dwóch słówek, jakby
były pilną informacją zapisaną tajemniczo na odwrocie książeczki
z zapałkami, którą chowasz do portfela, bo zawsze już będzie ci przypominać
tę noc, kiedy niespodziewanie rozkwitło przed tobą marzenie, twoje
wyśnione życie. I może nie było to nic więcej – ot, zwykły sen – ale zbudziło
we mnie tak silne pragnienie bycia szczęśliwym, że prawie gotów byłem
uwierzyć, iż faktycznie jestem szczęśliwy w ów wieczór, kiedy ona wdarła
się we mnie niespodziewanie, wnosząc zapach wiosennego kwiecia w sam
środek zimowego miesiąca.
Czy po opuszczeniu dzisiejszego przyjęcia nadal będę tak się czuł?
Strona 9
A może przebiegle znajdę sposób, żeby zafiksować się na drobnych wadach,
aż zaczną mnie drażnić i pozwolą mi stłamsić to marzenie tak, że wreszcie
zgaśnie i utraci swój powab, a utraciwszy go, przypomni mi na nowo – jak
zawsze na nowo – że szczęście to jedna jedyna rzecz w życiu, której inni nie
są w stanie nam zapewnić.
„Jestem Clara”. Te słowa miały moc przywołania jej głosu, jej uśmiechu,
jej twarzy, gdyby w trakcie wieczoru zniknęła w tłumie, napełniając mnie
obawą, że już zdążyłem ją utracić albo tylko ją sobie wyobraziłem.
– Jestem Clara – mógłbym sobie powiedzieć w takiej chwili, a wtedy ona
znów byłaby Clarą i zjawiłaby się przy mnie obok choinki, przenikliwa,
ciepła, cierpka i niebezpieczna.
Już teraz – nie minęło nawet kilka minut od momentu, kiedy się
poznaliśmy, a wiedziałem, że tak będzie – wyobrażałem sobie, że mógłbym
jej nigdy więcej nie spotkać; już teraz zastanawiałem się, w jaki sposób mam
zabrać ze sobą owo „Jestem Clara” i schować je do szuflady razem ze
spinkami do mankietów, wkładami do kołnierzyków, zegarkiem i portfelem.
Przyzwyczajałem się do niewiary, że ten moment zdoła potrwać kolejne
pięć minut, ponieważ nosił wszelkie znamiona nierzeczywistego,
zaczarowanego interludium, kiedy wszystkie drzwi otwierają się aż nazbyt
łatwo i pozornie wpuszczają nas do zamkniętego zwykle kręgu, którym jest
nic innego jak nasze własne życie – nasze życie, tyle że w postaci, w jakiej
zawsze pragnęliśmy je przeżywać, choć na każdym kroku oszukiwaliśmy;
nasze życie ujęte wreszcie według właściwego klucza, opowiedziane od
nowa w odpowiednim trybie gramatycznym, w języku, który do nas
przemawia i do nas jedynie jest dostosowany; nasze życie, wreszcie
urzeczywistnione i świetlane, ponieważ objawiło się nagle nie w naszym
własnym, lecz w cudzym głosie, zostało uchwycone cudzą ręką, odbite na
twarzy osoby, która nie może przecież być nam obca, ale ponieważ właśnie
taka jest, przykuwa nasz wzrok spojrzeniem mówiącym: „Dziś wieczorem to
ja jestem twarzą, którą nadajesz swojemu życiu i temu, jak je przeżywasz.
Dziś wieczorem to ja jestem twoimi oczami na świat, który spogląda
z powrotem ku tobie. Jestem Clara”.
Oznaczało to: „Weź moje imię i szepcz je do siebie, a za tydzień wróć
Strona 10
i przekonaj się, czy zdążyło obrosnąć kryształami”.
Jestem Clara – uśmiechała się, jakby rozbawiło ją coś, co ktoś przed
chwilą powiedział, a ona przyjęła tę wesołość zrodzoną w innym kontekście
i odwróciła się do mnie, ukrytego za świąteczną choinką, i wyjawiła mi
swoje imię, podała mi swoją dłoń, sprawiła, że chciałem się zaśmiać
z puenty, której nie usłyszałem, ale która doskonale odpowiadała poczuciu
humoru dokładnie takiemu jak moje.
To właśnie oznaczało dla mnie: „Jestem Clara”. Stworzyło iluzję
intymności, przyjaźni na krótko przerwanej i pospiesznie wznowionej,
jakbyśmy już się kiedyś spotkali albo nasze ścieżki się krzyżowały, ale ciągle
nie mogliśmy na siebie trafić i teraz za wszelką cenę musieliśmy na nowo się
poznać, a jej gest wyciągnięcia ręki był czymś, co powinniśmy byli zrobić
dużo wcześniej, bo przecież wspólnie się wychowaliśmy, tylko potem
straciliśmy kontakt, albo tyle razem przeszliśmy, albo w jakimś innym życiu
byliśmy kochankami, dopóki nie rozłączyło nas coś tak trywialnego
i haniebnego jak śmierć, lecz tym razem Clara nie zamierzała do tego
dopuścić.
„Jestem Clara” oznaczało: ja już cię znam – to nie jest zwyczajna sytuacja
– a jeśli wydaje ci się, że przeznaczenie nie miało z tym nic wspólnego, to
lepiej zastanów się jeszcze raz. Owszem, możemy (jeśli masz ochotę)
trzymać się banalnych koktajlowych uprzejmości i udawać, że wszystko
dzieje się tylko w twojej głowie – albo możemy rzucić wszystko i niepomni
na pozostałych, niczym dzieci, które w wigilijny wieczór budują sobie
pośrodku zatłoczonego salonu malutki namiot, wstąpić do świata
promieniejącego od śmiechu i tajemniczego przeczucia, gdzie nic nie wiąże
się z ryzykiem, gdzie nie ma miejsca na wstyd, zwątpienie czy strach, gdzie
wszystkie słowa są lekkim, frywolnym żartem, bo najuroczystsze sprawy
często przychodzą do nas w przebraniu psot i radosnych zabaw.
Przytrzymuję jej rękę odrobinę dłużej, niż to się zwykle robi, żeby
pokazać, że zrozumiałem wiadomość, ale nie tak długo, jak powinienem,
z obawy, że wiadomość ta była tylko wytworem mojej wyobraźni.
Oto mój wkład, mój podpis pod tym wieczorem, moja pokrętna
interpretacja zwykłego uścisku dłoni. Gdyby Clara wiedziała, jak odczytywać
Strona 11
moje zachowania, przejrzałaby tę afektację i nonszalancję i dostrzegłaby
inną, jeszcze głębszą, której niechętnie się wyzbywam, zwłaszcza
w obecności kogoś, kto jednym przelotnym spojrzeniem i dwoma słowami
bez trudu mógłby wydobyć ze mnie klucz do wszystkich moich kryjówek.
Nie przyszło mi do głowy, że ludzie, którzy wpadają z impetem w nasze
życie, mogą równie łatwo z niego zniknąć, kiedy już z nami skończą; że ktoś,
kto wbiega do filharmonii na kilka sekund przed rozpoczęciem koncertu,
może nagle zerwać się z miejsca i od nowa zacząć się przepychać między
fotelami, bo odkrył, że siedzi w niewłaściwym rzędzie, i uznał, że nie ma
ochoty czekać na antrakt.
Spojrzałem na nią. Spojrzałem na jej twarz. Znałem tę twarz.
– Wyglądasz znajomo – zamierzałem powiedzieć.
– Wyglądasz, jakbyś trafił tu przez przypadek – odezwała się pierwsza.
– To widać? – odparłem. – I czy większość ludzi na przyjęciach nie
wygląda, jakby trafiła tam przez przypadek?
– Niektórzy bardziej niż inni. On nie. – Pokazała palcem mężczyznę
w średnim wieku, który rozmawiał z jakąś kobietą. Trzymał w dłoni
przejrzystego drinka i stał pod czymś, co zapewne było zaledwie podróbką
żłobkowanej kolumny o korynckim kapitelu; pochylony, opierał się o nią
niedbale, jakby absolutnie nigdzie mu się nie spieszyło. – W ogóle nie
wydaje się zagubiony. Ona też nie.
„Jestem Clara”. Potrafię przejrzeć ludzi.
Pan i pani Shukoff – tak ich ochrzciła. Shukoffów małżeńska raz para
paliła się do bara-bara; rzekł on do niej śmiało, pieszcząc wzrokiem jej ciało:
wnet cygarko się moje zajara.
Państwo Shukoff: ludzie, którzy z uporem cię shukoją, choć ciągle
usiłujesz się przed nimi ukryć – wyjaśniła. Oboje wybuchliśmy śmiechem.
Następnie gestem, który nie miał nic wspólnego z dyskrecją, Clara
wskazała palcem kobietę po sześćdziesiątce, w długiej czerwonej sukni
i pantoflach z czarnej lakierowanej skóry.
– Babcia Świętego Mikołaja. Patrz – rzuciła, pokazując szeroki
Strona 12
lakierowany pas ze złotą klamrą, opinający talię Babci. Kobieta miała na
głowie coś, co po prostu musiało być peruką; połyskliwe blond pukle
okręcały jej się wokół uszu, zakończone twardymi, zbitymi kosmykami
o wyglądzie kłów młodego dzika. Z jej płatków usznych zwisały duże,
rozcięte na pół perły, osadzone na maleńkich złotych talerzach; miniaturowe
latające spodki, tylko bez zielonych ludzików – powiedziała Clara.
Natychmiast ochrzciła kobietę imieniem Muffy i nazwiskiem Mitford.
Następnie zaczęła rozbierać Muffy Mitford na części pierwsze, zaciągając
mnie do pomocy, jakby w jej umyśle nie postał nawet cień wątpliwości, czy
przyłączę się do niej w tym procesie całkowitej dyskredytacji.
Muffy mówi świdrującym głosem. Muffy nosi po domu błękitne pantofle
na obcasie z puchatymi pomponikami – powiedziałem. Muffy nosi pod
spodem podomkę, zawsze nosi pod spodem podomkę – powiedziała ona.
Muffy ma niewystrzyżonego pudla o imieniu Sulejman. Jej mąż nosi
przezwisko Chip. A syn – jakżeby inaczej – Pip. Córka nazywa się Mimi.
Nie, Buffy, do rymu z Muffy. Muffy Beaumont. Z domu Montebello. Nie,
Belmont. Nie oszukujmy się: Schoenberg – powiedziała Clara. Muffy ma
angielską służącą. Ze Shropshire. Nie, z Nottingham. Nie, z Anglii
Wschodniej. Z East Coker w Somerset. Z Little Gidding – powiedziałem.
Burnt Norton – poprawiła, a po namyśle zmieniła zdanie: z jakichś ciepłych
wysp. Z Majorki. A na nazwisko ma Monserrat albo jakoś podobnie –
dodałem. „O nie, nie. Dolores Luz Berta Fatima Consuelo Jacinta Fabiola
Inez Esmeralda” – jedno z tych imion, które nigdy się nie kończą, bo ich czar
leży w kadencji i melodii; wznoszą się na niej i nabrzmiewają, aż w końcu
spadają nagle kaskadą przy nazwisku pospolitym jak piasek na podmiejskiej
plaży: Rodriguez – i oboje ryknęliśmy na widok Muffy, która śmiała się
i kołysała biodrami do rytmu piosenki wykonywanej przez śpiewaka
o gardłowym głosie; luźny koniec jej paska kołysał się niczym zawieszony na
brzuchu symbol płodności, a w dłoni tkwił pusty kieliszek do martini – i do
dna wychyliła, i oczko puściła, i rzekła: nalej więcej, to zrobię się miła.
– Jesteś znajomym Hansa, prawda? – zapytała Clara.
– No proszę… Skąd wiedziałaś?
– Bo nie śpiewasz. I ja nie śpiewam. – Po czym, widząc, że nie do końca
rozumiem, wyjaśniła: – Znajomi Hansa nie śpiewają. Tylko znajomi
Strona 13
Gretchen. – Otarła usta serwetką, jakby zduszając ostatnie podrygi żartu,
którym nie zamierzała się ze mną dzielić, ale chciała, żebym go dostrzegł. –
To proste – rzekła, wskazując niezbyt dyskretnym ruchem zgromadzony
wokół fortepianu tłum, którego członkowie śpiewali na cały głos za
przewodem mężczyzny o gardłowym głosie.
– A więc Gretchen jest tą bardziej muzykalną – rzuciłem obojętnie tylko
po to, żeby coś powiedzieć, cokolwiek, nawet jeśli po mojej uwadze miała
nastąpić niezręczna, nieunikniona cisza. Odpowiedź Clary zupełnie mnie
zgasiła:
– Gretchen, muzykalna? Gretchen nie poznałaby się na muzyce, choćby
ta pierdnęła jej w ucho. Spójrz na nią: stoi przyklejona do drzwi i tylko wita
się z gośćmi, bo nie ma pojęcia, co innego ma ze sobą zrobić. –
Niespodziewanie przypomniałem sobie sflaczały uścisk dłoni, zdawkowe
powitanie i całusa w policzek, który tak naprawdę był tylko muśnięciem
ucha, bo Gretchen nie chciała rozmazać sobie makijażu.
Słowa Clary mnie zaskoczyły, ale puściłem je mimo uszu, nie wiedząc,
jak na nie odpowiedzieć albo im zaprzeczyć.
– Patrz na ich twarze – dorzuciła Clara, wskazując palcem śpiewających.
Popatrzyłem na ich twarze. – Przecież nie zabrałbyś się do śpiewania
wyłącznie dlatego, że jesteśmy na przyjęciu bożonarodzeniowym i pławimy
się w wigilijnej atmosferze jak przerośnięte uszka w barszczu, prawda?
Nie odpowiedziałem.
– Mówię poważnie – dodała. A więc jej pytanie nie było retoryczne. –
Popatrz na tych wszystkich pseudoeuropejskich Shukoffów. Czy nie
wyglądają dokładnie jak ludzie, którzy zawsze śpiewają na świątecznych
imprezach?
„Jestem Clara”. Bywam wredna.
– Ale ja też śpiewam… czasami – wtrąciłem nieszczerze, starając się,
żeby zabrzmiało to równie mdło i naiwnie jak u ludzi, dla których śpiewanie
podczas przyjęć to najnormalniejsza rzecz pod słońcem. Być może chciałem
się przekonać, czy Clara wycofa się z tego ostrzału, kiedy się zorientuje, że
mimowolnie złapała mnie na linii ognia. A może tylko się z nią droczyłem
Strona 14
i nie chciałem, żeby odgadła, jak bardzo jej cyniczna opinia o stowarzyszeniu
współśpiewaczy przypominała moją własną.
– Ale ja też śpiewam – odparła, unosząc brew, jakbym powiedział coś
skomplikowanego i wymagającego namysłu. Pokiwała lekko głową,
zastanawiając się nad głębszym sensem moich słów, i nadal zdawała się
ważyć je w myślach, kiedy nagle to do mnie dotarło: wcale nie mówiła
o sobie, po prostu papugowała moją wypowiedź – „Ale ja też śpiewam” –
i odrzucała ją z powrotem do mnie, przybraną teraz w szyderczą melodię
pogardy, jak zgnieciony podarunek zwracany w naruszonym opakowaniu.
– Więc ty też śpiewasz – rzekła, nadal z namysłem. A może właśnie
próbowała się wycofać po tym, jak strzeliła we mnie zatrutą strzałą?
– Owszem. Śpiewam, czasami… – potwierdziłem, starając się nie wypaść
zbyt zarozumiale ani zbyt gorliwie. Udawałem, że nie dostrzegam
ironicznego podjudzenia w jej głosie, i już miałem dodać: „Pod
prysznicem”… lecz natychmiast wyczułem, że w świecie Clary każdy, kto
niechętnie przyznaje się do śpiewania czasami, zaraz by dodał, że robi to pod
prysznicem. Byłaby to najbardziej przewidywalna ze wszystkich możliwych
ripost. Już słyszałem, jak Clara rozbiera na części pierwsze każdy banał
zawarty w mojej wypowiedzi.
– A zatem śpiewasz – zaczęła. – W takim razie chętnie posłucham.
Wzięła mnie z zaskoczenia. Pokręciłem głową.
– Czemu nie? Nie idzie ci śpiewanie z innymi? – zapytała.
– Coś w tym stylu. – „Niezbyt dobrze” stanowiłoby słabą odpowiedź na
jej żarty wypowiadane tonem nauczycielki wystawiającej uczniowi opinię;
dlatego właśnie postanowiłem tego nie mówić. Teraz jednak nie wiedziałem,
jak pociągnąć rozmowę.
Kolejny moment wahania. I nagle, spoglądając ponad moim ramieniem,
Clara przełamała ciszę:
– A chcesz usłyszeć, jak ja śpiewam?
Jej słowa brzmiały niemal jak wyzwanie. Sądziłem, że żartuje:
okazawszy takie zniesmaczenie znajomymi Gretchen oraz ich
Strona 15
współśpiewaczym „pławieniem się w wigilijnej atmosferze”, na pewno
przecież nie będzie miała najmniejszej ochoty na występ muzyczny. Zanim
jednak zdołałem podjąć decyzję, w jakim tonie jej odpowiedzieć, Clara
przyłączyła się już do refrenu, tylko że zrobiła to głosem, którego nigdy nie
połączyłbym z jej twarzą i nie uwierzyłbym, że należy do niej: balansował na
granicy całkowitego zapamiętania, jakby śpiewając tak przy mnie, Clara
ujawniała kolejną, głębszą warstwę siebie i uświadamiała mi, że wszystko, co
do tej pory o niej myślałem – od nagłego podmuchu wiatru poprzez zatrute
strzały aż po żarty i pogardę – mogło być błędne; że „cierpkość” miała też
swoją łagodniejszą stronę, że „niebezpieczeństwo” mogło stać się wrażliwe
i pełne czułości, że kryły się w niej jeszcze inne, bardziej zdumiewające
niespodzianki, a próby dotrzymania im kroku albo ich przewidzenia były
bezcelowe, podobnie jak opieranie się komuś, kogo zwięzłe, zdawkowe
„Jestem Clara” pokazywało, że istnieją na tym świecie ludzie, którzy mimo
całej swojej szorstkości i arogancji potrafią za pomocą kilku nut wmówić ci,
że są z natury życzliwi, szczerzy i subtelni – a zaraz potem nękają cię
przypomnieniem, że to właśnie owa zdolność do przeskakiwania z jednego
aspektu osobowości w drugi daje im tę śmiertelną siłę rażenia.
Stałem jak zahipnotyzowany – zahipnotyzowany głosem, osobą, swoją
całkowitą niezdolnością do zapanowania nad sytuacją, przyjemnością, jaką
sprawiało mi to, że tak łatwo dałem się ponieść, bezradny i bezrozumny. Jej
śpiew nie wydobywał się wyłącznie z jej ciała. Zdawał się wydzierać coś
także z mojego, jakby zadawnione wyznanie, którego nadal nie byłem
w stanie wypowiedzieć na głos i które sięgało w przeszłość aż do
dzieciństwa, a może echo zapomnianych opowieści nareszcie
rozbrzmiewające pieśnią. Czym było to uczucie i skąd pochodziło? Dlaczego
słuchanie jej śpiewu i wpatrywanie się w jej rozpiętą karmazynową bluzkę
oraz wyeksponowany połyskliwy dekolt napełniały mnie pragnieniem, żeby
ulec ich czarowi, zamieszkać blisko jej serca, pod jej sercem, nasze serca
obok siebie, pozwól mi zajrzeć do swego serca; ten mały wisiorek – chciałem
włożyć go sobie do ust.
Podobnie jak Ulisses, który zorientował się w syrenich sztuczkach, jakąś
częścią siebie nadal szukałem powodów, żeby nie dać się nabrać, nie
uwierzyć. Tak idealny głos mógł uczynić Clarę aż nazbyt doskonałą.
Strona 16
Nie minęło dużo czasu, zanim zdałem sobie sprawę, że to, co czuję, nie
jest zwykłym podziwem, nie było też rewerencją ani zazdrością. Słowo
„uwielbienie” – jak w zdaniu: „Mógłbym wielbić kogoś takiego jak ona” –
nie przyszło mi jeszcze do głowy, choć w dalszej części wieczoru, kiedy
patrzyliśmy razem na lśniącą w świetle księżyca barkę przycumowaną po
drugiej stronie białej rzeki Hudson, rzeczywiście się ku niemu zwróciłem.
Ponieważ spokojne zimowe pejzaże uwznioślają duszę i obalają w nas mury
obronne. Ponieważ część mnie zapuszczała się już w bezkształtne rejony,
gdzie jedno słowo tu czy tam – właściwie dowolne – to cały punkt
zaczepienia pozwalający się uchronić przed unoszącą nas wolą, o wiele
potężniejszą niż nasza własna. Ponieważ kiedy słuchałem jej śpiewu w tym
zatłoczonym, pełnym krzątaniny pokoju, przyłapałem się na zabawie
pojęciem tak nadużywanym i oklepanym, tak bezpiecznym, że kusiło mnie,
żeby je zignorować, i dlatego między innymi zdecydowałem się właśnie na
nie: interesująca.
Clara była interesująca. Nie z powodu tego, ile wiedziała albo co mówiła
ani nawet kim była, ale ze względu na to, w jaki sposób postrzegała
i przekręcała różne rzeczy, ze względu na niedopowiedziane, samoświadome
szyderstwo w jej głosie, na sposób, w jaki zdawała się jednocześnie
podziwiać rozmówcę i sprowadzać go do parteru, tak że sam nie wiedział,
czy jest miękka jak połyskliwy aksamit, czy szorstka jak papier ścierny. Ona
jest interesująca. Chcę dowiedzieć się więcej, usłyszeć więcej, zbliżyć się
bardziej.
Ale „interesująca” nie było określeniem, którego szukałem. Jeszcze jeden
drink, a wreszcie znalazłbym to słowo, które próbowało zostać usłyszane,
i wylałoby się ze mnie tak naturalnie, bez wysiłku i w sposób tak pozbawiony
zahamowań, że kiedy stałem i rozmawiałem z nią przy kominku, wpatrując
się w jej skórę, odczuwałem nie większą nieśmiałość czy skrępowanie niż
uśpiony człowiek, który we śnie wsiada do zatłoczonego wagonu metra, wita
się z pozostałymi pasażerami i nie doznaje najmniejszego poczucia wstydu,
gdy spojrzawszy na swoje stopy odkrywa, że nie ma na sobie butów,
skarpetek ani spodni i właściwie od pasa w dół jest całkowicie nagi.
Podtrzymywałem rozmowę, aby nie powiedzieć tego, co pragnąłem, na
tej samej zasadzie, na jakiej nieśmiałe osoby mówią zbyt wiele, bo brak im
Strona 17
odwagi, żeby powiedzieć dokładnie tyle, ile wystarczy, i ani słowa więcej.
Zamknąłem usta, żeby się powstrzymać. Próbowałem pozwolić, żeby to ona
z kolei zaczęła mówić. Wreszcie, nie chcąc jej przerywać, aby wypowiedzieć
tamto słowo, ugryzłem się w język. Ugryzłem nie koniuszek, ale środkową
część – było to mocne, władcze ugryzienie, które mogłoby nawet zaboleć,
gdybym poświęcił mu jakąkolwiek uwagę, ale przynajmniej pozwoliło mi
niepostrzeżenie odzyskać panowanie nad sobą. Lecz jakże pragnąłem jej
przerwać – przerwać, jak to robimy, kiedy wiemy, że mamy do powiedzenia
coś, co wstrząśnie rozmówcą i go zszokuje; coś jednocześnie
zachwycającego, śmiałego i obscenicznego.
To słowo tak wiele razy napływało mi do ust. Kocham ten pokój, kocham
śnieg na Riverside Drive, kocham most Waszyngtona lśniący w oddali jak
wisiorek spływający z nagiej szyi, i jej wisiorek też kocham, a także szyję,
która go nosi – tak bym powiedział.
Pragnąłem wyznać, jak bardzo podoba mi się jej głos, a jedynym
powodem było chyba to, że wtedy mógłbym przejść do innych rzeczy,
nieśmiałych, niepewnych rzeczy, które może dodałyby mi odwagi
i poprowadziły gdzieś dalej, o ile tylko udałoby mi się zacząć o nich mówić.
Ale gdy tylko wspomniałem o jej śpiewie, przerwała mi w pół słowa.
– Studiowałam muzykę – powiedziała, wyraźnie próbując zgasić mój
komplement, a zarazem podkreślając go właśnie przez to zniecierpliwienie,
z jakim starała się go zignorować. Oznaczało to: „Nie czuj się w obowiązku,
żeby zwrócić na to uwagę. Wiem, że dobrze śpiewam. W tym właśnie się
szkoliłam”.
– Idę do innego pokoju. Tutaj jest za głośno i za duszno.
Nie byłem w stanie wydobyć z siebie nic poza przygaszonym: „Okej”.
A więc na tym koniec?
– Chodźmy do biblioteki. Tam będzie spokojniej.
Chce, żebym z nią poszedł. Pamiętam, że ta myśl mnie rozbawiła:
„A więc ona chce, żebym z nią poszedł”.
Biblioteka, która okazała się równie zatłoczona, mieściła ogromne,
oprawne w skórę rzadkie księgi, ustawione schludnie na regałach
Strona 18
otaczających wszystkie ściany, nie licząc okien i wyjścia na coś, co było
chyba skierowanym w stronę rzeki tarasem. Za dnia drzwi balkonowe na
pewno wpuszczały tutaj cudownie spokojne smugi światła.
– Mógłbym spędzić w tym pomieszczeniu resztę życia.
– Nie ty jeden. Widzisz tamto biurko?
– Tak.
Biurko było zastawione przekąskami.
– Napisałam przy nim magisterkę.
– I całe to jedzenie nie przeszkadzało ci w pracy?
Kiwnęła zdawkowo głową, zbywając moją próbę żartu.
– Mam dobre wspomnienia z tego pokoju. Przesiadywałam w nim przez
cały rok, od dziewiątej do piątej. Pozwalali mi tu przychodzić nawet
w weekendy. Pamiętam, jak wyglądały stąd lato i jesień. Pamiętam, jak
patrzyłam przez okna na śnieg. A potem nadszedł kwiecień. Jak szybko
upłynął ten czas.
Przez chwilę wyobrażałem sobie, jak przez całą zimę przychodziła tu
rano i siadała do rzetelnej pracy. Czy nosiła okulary? Czy całkowicie
skupiała się na pisaniu, czy też ogarniało ją znudzenie, kiedy tak siedziała
sama od rana do wieczora? Czy błądziła myślami, czy w środku zimy
marzyła popołudniami o miłości? Czy w jej życiu było coś bolesnego?
– Naprawdę tęsknisz do czasów, kiedy pisałaś magisterkę? Większość
ludzi woli w ogóle o nich nie myśleć.
– Nie tęsknię. Ale nie były złe.
Moje pytanie chyba nie bardzo ją zainteresowało. Zamierzałem ją
sprowokować, żeby powiedziała, że chciałaby wrócić do tamtego okresu.
Albo że wolałaby nigdy go nie przeżyć. Zamiast tego otrzymałem niezwykle
wyważoną odpowiedź. Zastanawiałem się, czy nie stwierdzić, że ma bardzo
miłe, rozsądne podejście do tej kwestii, ale powstrzymałem się na wypadek,
gdyby uznała to za protekcjonalne albo – gorzej – sarkastyczne. Ja na jej
miejscu powiedziałbym pewnie, że to były straszne dni, ale i tak bardzo za
nimi tęsknię. Rzuciłbym tę myśl dla efektu, może po to, żeby wyciągnąć coś
Strona 19
z Clary albo z siebie samego, albo żeby sprawdzić, czy Clara ma
zamiłowanie do paradoksów, i przekonać się, jak daleko możemy zajść po
omacku w mętnej krainie ostrożnych dwuznaczności wypowiadanych
w trakcie próby banalnej pogawędki.
Czułem jednak, że coś takiego również nie przejdzie w jej świecie –
twierdzenie, że tęskni się za rzeczami, których się nie znosiło, że nie znosi się
rzeczy, które się kochało, że pragnie się tego, co natychmiast by się odrzuciło
– wszystko to były afektowane wykręty i malowane sprejem parawany, przez
które natychmiast pożegnałaby się miażdżącym skinieniem głowy.
„Jestem Clara”. Wymyśl coś lepszego.
– A z czego ona była?
– Moja praca magisterska?
– Zgadza się.
– Z papieru, oczywiście. A niby z czego?
A więc to była jej odpowiedź na mój wcześniejszy drętwy żart. Wielkie
dzięki.
– Nie, ale na serio – powiedziałem.
– Pytasz, czy była to dialogowa analiza sytuacji marginalizowanych
kobiet żyjących w hegemonicznym, monolingwistycznym świecie
skolonizowanym przez fallokratyczne instytucje?
Bardzo śmieszne.
– Bo nie była – dodała Clara.
Chwilowe milczenie.
– Czy mam teraz pytać dalej?
– Nikt ci nie kazał o cokolwiek pytać. Ale owszem, masz teraz pytać
dalej.
A przez moment już mi się wydawało, że ją straciłem.
– Więc o czym była twoja praca?
Strona 20
– Naprawdę chcesz wiedzieć?
– Nie, pytam tylko dlatego, że mi kazałaś, nie pamiętasz?
– O la Folía. To taki gatunek muzyczny. Totalnie nieciekawy.
– La Folía? Czy ktoś taki jak ja mógłby to znać?
– „Ktoś taki jak ty…” – powtórzyła użyty przeze mnie zwrot, jakby był
nieznanym owocem, nad którego dziwnym smakiem musiała się zastanowić
przed wydaniem opinii, i wreszcie stwierdziła: – Co za spryt, co za bystrość.
Czyli powinnam się już była domyślić, jakiego rodzaju człowiekiem byłby
„ktoś taki jak ty”?
Przejrzała mnie na wskroś. Przyłapała mnie na podchwytliwym pytaniu,
zanim sam się zorientowałem, że usiłuję zbliżyć nas do siebie, zmusić ją,
żeby coś o mnie powiedziała.
„Jestem Clara”. Niezła próba.
– Na pewno słyszałeś kiedyś jakąś Folíę, choć mogłeś nie wiedzieć, że to
właśnie to. – I nagle znowu go usłyszałem: jej głos wznoszący się ponad
hałas zatłoczonej biblioteki, śpiewający ciężkie początkowe takty słynnej
sarabandy Händla. Ja, który nigdy nie rozumiałem, dlaczego mężczyźni
uwielbiają, kiedy kobiety dla nich śpiewają, teraz jasno ujrzałem przed sobą
pajęczą sieć.
– Poznajesz?
Owszem, poznawałem, ale nie odpowiedziałem na pytanie.
– Masz piękny głos – palnąłem zamiast tego, nie wiedząc, czy mam
mówić dalej, czy też, jeśli to jeszcze możliwe, wszystko cofnąć. Znowu
byłem nagi od krawędzi koszuli w dół, i podniecała mnie własna śmiałość.
– To typowa melodia oparta na standardowej progresji akordów, bardzo
podobna do passacaglii. Masz ochotę na poncz? – wtrąciła, jakby ucinając
mój komplement oraz narastającą zażyłość czekającą nieśmiało za kulisami.
Wymówiła te słowa tak niespodziewanie, że – już po raz kolejny – odniosłem
wrażenie, jakby chciała, żebym zauważył tę dobitną zmianę tematu, ale tylko
jeśli zwrócę uwagę także na jej źle skrywaną awersję do komplementów.
Uśmiechnąłem się na ten manewr. Clara odpowiedziała uśmiechem,