Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5

Szczegóły
Tytuł Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5 PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5 PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5 - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 PROPOZYCJE PRAC PISEMNYCH. KLASA 5 60–62 Praca klasowa diagnozująca 63–140 Kartkówki 141–149 Odpowiedzi do kartkówek 150–178 Prace klasowe 179–183 Praca klasowa po realizacji programu nauczania w klasie 5 Proponowane przez autorki cyklu Matematyka wokół nas pisemne prace spraw- dzające to kompletny zestaw kartkówek, klasówek oraz dwóch diagnoz umiejętno- ści: na rozpoczęcie i zakończenie nauki w klasie 5. Każdy sprawdzian jest gotowym arkuszem, na którym uczeń przedstawia wyniki obliczeń i odpowiedzi do zadań, w tym odpowiedzi formułowane słownie, pełnym zdaniem, do zadań tekstowych oraz rysunki figur geometrycznych. Dodatkowe obliczenia i rysunki pomocnicze uczeń wykonuje na zakratkowanym polu u dołu arkusza lub innej kartce papieru i również oddaje nauczycielowi do oceny. Strona 2 Ocenianie | Matematyka wokół nas Praca klasowa diagnozująca PLAN PRACY KLASOWEJ Odniesienie do podstawy Nr Czynności sprawdzane programowej Odpowiedzi zad. II etapu edukacyjnego 1. obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych, I a) 76 b) 24 stosowanie kolejności wykonywania działań 2.11) 2. wykonywanie obliczeń zegarowych na godzi- II D nach i minutach 12.3) 3. wykonywanie działań na liczbach naturalnych I a) 7519 b) 12 717 c) 917 sposobem pisemnym 2.2); 2.3) 4. mnożenie liczb sposobem pisemnym I B 2.3) 5. wykonywanie działań na ułamkach zwykłych I a) 6 2 b) 1 3 c) 1 5 4 4 i dziesiętnych 5.1); 5.2) d) 37,55 e) 108,38 f ) 12,5 6. stosowanie porównywania różnicowego III 67,66 zł w sytuacji praktycznej 5.4) 7. obliczanie pola i obwodu prostokąta; III a) 22 cm b) 28 cm2 rysowanie prostokata o danych długościach 11.1); 11.2); c) wymiary prostokąta w skali boków w skali 12.8) 1 : 2, to: 3,5 × 2 8. czytanie danych z diagramu i interpretowanie III, IV a) P b) F c) F d) P ich w zadaniach 13.2); 14.3); 14.5) 9. rozpoznawanie rodzajów kątów II a II; b IV; c I; d III 8.4) 10. opisywanie prostopadłościanu II 8 wierzchołków, 6 ścian, 12 kra- 10.1); 10.2) wędzi, prostokąt, równoległe, prostopadłe 11. rysowanie siatki sześcianu i obliczanie jego III 54 cm2 pola powierzchni 10.4); 11.4) 60 Strona 3 Imię i nazwisko Data Klasa PRACA KLASOWA DIAGNOZUJĄCA – KLASA 5 1. 4 p. Oblicz wartość podanych wyrażeń. a) 15 ∙ 6 – 56 : 4 = ................ b) (95 – 47) : 6 + 42 = . . . . . . . . . . . . . . . . 2. 1 p. Autobus wyjechał o godz. 1156. Jechał 3 h 50 min. Autobus dojechał na godzinę A. 1406 B. 1506 C. 346 D. 14 min. przed godz. 1600 3. 3 p. Oblicz sposobem pisemnym. a) 6578 + 941 = ................ b) 21 374 – 8657 = . . . . . . . . . . . . . . . . c) 7336 : 8 = . . . . . . . . . . . ..... 4. 1 p. Iloczynem liczb 275 i 54 jest liczba A. 329 B. 14 850 C. 13 750 D. 15 750 5. 6 p. Wykonaj działania. a) 3 4 + 2 3 = ................ b) 3 5 − 1 7 = . . . . . . . . . . . . . . . . 5 5 8 8 c) 1 − 3 = . . .............. d) 12,6 + 24,95 = . . . . . . . . . . . . . . . . 4 e) 157,08 – 48,7 = ................ f) 0,125 ∙ 100 = . . . . . . . . . . . . . . . . 6. 3 p. Pani Marta zapłaciła za produkty spożywcze 42,73 zł, a za środki czystości o 17,80 zł mniej. Ile zapłaciła pani Marta za zakupy? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 7. 3 p.Dany jest prostokąt o bokach długości 7 cm i 4 cm. a) Oblicz jego obwód. b) Oblicz jego pole. c) Narysuj ten prostokąt w skali 1 : 2. 61 Strona 4 8. 4 p. Od września do stycznia w każdym miesiącu odbywały się spotkania uczniów samorządu szkolnego. Liczbę spotkań przedstawia diagram. Korzystając z danych na diagramie, oceń poniższe zdania. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) We wrześniu były 4 spotkania, w październiku 3, w listopadzie 2, w grudniu 3, a w styczniu nie było żadnego spotkania. b) W listopadzie i w grudniu liczba spotkań była taka sama. c) W wymienionym okresie odbyło się 13 spotkań. d) Spotkania w październiku to 3 = 1 wszystkich spotkań. 12 4 9. 4 p. Połącz rysunek kąta z jego nazwą. a) b) c) d) I II III IV kąt półpełny kąt rozwarty kąt prosty kąt ostry 10. 6 p. Dokończ zdania: Prostopadłościan ma .......... wierzchołków, . . . . . . . . . . ścian, . . . . . . . . . . krawędzi. Podstawa pro- stopadłościanu to ........................ . . . . . . . Krawędzie boczne prostopadłościanu są do siebie . . . . . . . . . . . . . ......................., a podstawy są . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . do ścian bocznych. 11. 3 p. Narysuj siatkę sześcianu o krawędzi 3 cm. Oblicz pole powierzchni tego sześcianu. 62 Strona 5 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja A KARTKÓWKA nr 1 TEMAT: SYSTEMY ZAPISYWANIA LICZB. DODAWANIE I MNOŻENIE PAMIĘCIOWE 1. 1 p. Dana jest liczba 2 045 105. Zaznacz nieprawdziwe zdanie: A. Liczba ta zapisana słowami to dwa miliony czterdzieści pięć tysięcy sto pięć. B. W rzędzie setek jest cyfra 1. C. Liczba ta w zaokrągleniu do jedności tysięcy jest równa 2 045 000. D. Liczba ta zapisana słowami to dwa miliony czterysta pięć tysięcy sto pięć. 2. 2 p. Zapisz za pomocą znaków rzymskich podane liczby. a) 29 . . . . . . .......... b) 34 ................ 3. 4 p.Przedstawienie teatralne rozpoczęło się o 1245 i trwało 1 h 27 min. Jeżeli zdanie jest praw- dziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Przedstawienie trwało 87 min. b) Przedstawienie rozpoczęło się 3 kwadranse przed 1300. c) Przedstawienie zakończyło się kwadrans po 1400. d) Przedstawienie zakończyło się o 1412. 4. 4 p. Oblicz jak najprostszym sposobem. Działanie połącz z jego wynikiem. a) 158 + 83 + 127 + 42 b) 84 ∙ 5 c) 2 ∙ 34 ∙ 50 d) 350 ∙ 10 I 420 II 3500 III 410 IV 3400 5. 1 p. Jeśli rowerzysta jechał 5 h ze średnią prędkością 21 km h , to pokonał: A. 21 km B. 84 km C. 105 km D. 100 km 6. 3 p. Janek kupił zeszyt za 7 zł i  grę planszową o  12 zł droższą. Ile Janek zapłacił razem za zakupy? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . 7. 4 p.Bukiet kwiatów był dwa razy droższy od bombonierki, a komplet słowników dwa razy droższy od kwiatów. Wszystko razem kosztowało 119 zł. Ile kosztowały osobno: kwiaty, bombonierka, słowniki? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . 63 Strona 6 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja B KARTKÓWKA nr 1 TEMAT: SYSTEMY ZAPISYWANIA LICZB. DODAWANIE I MNOŻENIE PAMIĘCIOWE 1. 1 p. Dana jest liczba 3 203 016. Zaznacz nieprawdziwe zdanie: A. Liczba ta zapisana słowami to trzy miliony dwieście trzy tysiące szesnaście. B. W rzędzie dziesiątek jest cyfra 1. C. Liczba ta zapisana słowami to trzy miliony dwadzieścia trzy tysiące szesnaście. D. Liczba ta w zaokrągleniu do jedności tysięcy to 3 203 000. 2. 2 p. Zapisz za pomocą znaków rzymskich podane liczby: a) 24 . . . . . . .......... b) 39 . . . . . . . . . . . . . . . . 3. 4 p. Film rozpoczął się o 935 i trwał 1 h 38 min. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Film trwał 138 minut. b) Film rozpoczął się kwadrans przed 1000. c) Film trwał 98 minut. d) Film zakończył się o godzinie 1113. 4. 4 p. Oblicz jak najprostszym sposobem. Działanie połącz z jego wynikiem. a) 71 + 147 + 139 + 53 b) 2 ∙ 36 ∙ 50 c) 350 ∙ 10 d) 54 ∙ 8 I 3500 II 432 III 3600 IV 410 5. 1 p. Jeśli motocyklista jechał 4 h ze średnią prędkością 46 km h , to pokonał: A. 180 km B. 184 km C. 46 km D. 138 km 6. 3 p. Ania kupiła mazaki za 4 zł i trzy razy droższe puzzle. Ile Ania zapłaciła razem za zakupy? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..... 7. 4 p. Spodnie były dwa razy droższe od koszulki, a koszulka dwa razy droższa od paska. Wszystko razem kosztowało 56 zł. Ile kosztowały osobno: koszulka, spodnie, pasek? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..... 64 Strona 7 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja A KARTKÓWKA nr 2 TEMAT: ODEJMOWANIE I DZIELENIE PAMIĘCIOWE 1. 4 p. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Liczba 700 jest ilorazem liczb 63 000 i 900. b) Różnicą liczb 93 i 48 jest liczba 45. c) Liczba 28 jest cztery razy mniejsza od liczby 122. d) Iloraz jest równy 1, gdy dzielna równa się dzielnikowi. 2. 3 p. Oblicz, jaką liczbę zastępuje litera a w równości: 269 + a = 312. Sprawdź rozwiązanie. 3. 1 p. Samolot przeleciał w czasie 2 h odległość 1200 km, czyli leciał z prędkością. km km km km A. 60 B. 600 C. 300 D. 120 h h h h 4. 2 p.Uczniowie klas piątych zamówili na szkolną zabawę 108 pączków. Przywieziono je w 12 kartonach. W każdym było po tyle samo pączków. Ile pączków było w 1 kartoniku? Odpowiedź. .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 5. 4 p. W bibliotece rodzinnej znajduje się razem 161 książek popularnonaukowych i beletrystycznych. Ile jest książek każdego rodzaju, jeżeli książek popularnonaukowych jest o 27 mniej niż książek beletrystycznych? Odpowiedź. .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 65 Strona 8 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja B KARTKÓWKA nr 2 TEMAT: ODEJMOWANIE I DZIELENIE PAMIĘCIOWE 1. 4 p. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Gdy dzielna równa się dzielnikowi, iloraz jest równy 1. b) Ilorazem liczb 48 000 i 600 jest liczba 800. c) Różnicą liczb 92 i 47 jest liczba 45. d) Liczba 27 jest sześć razy mniejsza od liczby 172. 2. 3 p. Oblicz, jaką liczbę zastępuje litera a w równości: a ∙ 300 = 5100. Sprawdź rozwiązanie. 3. 1 p. Pociąg przejechał w ciągu 6 h odległość 240 km, czyli jechał z prędkością. km km km km A. 40 B. 60 C. 80 D. 120 h h h h 4. 2 p.W klasach piątych pewnej szkoły uczy się 97 uczniów. W konkursie plastycznym wzięło udział 49 uczniów z tych klas. Ilu uczniów nie uczestniczyło w konkursie plastycznym? Odpowiedź. .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 5. 4 p.Siostry Ola i Ania miały razem 144 zł oszczędności. Ile pieniędzy miała każda z nich, jeżeli Ola miała trzy razy mniej niż Ania? Odpowiedź. .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 66 Strona 9 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja A KARTKÓWKA nr 3 TEMAT: KOLEJNOŚĆ WYKONYWANIA DZIAŁAŃ 1. 1 p. Wartość wyrażenia 7 · 18 – 72 : 3 wynosi: A. 150 B. 92 C. 102 D. 112 2. 6 p. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań. a) 43 + 6 · 23 = ................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... b) 4 · (61 – 36) : 10 = ........................ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..... 3. 4 p. Tomek kupił komplet długopisów za 9 zł, 4 zeszyty po 3 zł i 2 okładki po 4 zł. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Wyrażenie 4 ∙ 9 + 4 ∙ 3 + 2 ∙ 4 jest zapisem wydatków Tomka. b) Zapisem wydatków Tomka jest wyrażenie: 9 + 4 ∙ 3 + 2 ∙ 4. c) Tomek zapłacił banknotem 50 zł i otrzymał 21 zł reszty. d) Tomek zapłacił banknotem 100 zł i otrzymał 81 zł reszty. 4. 4 p. Na tacy leżały jabłka, gruszki i brzoskwinie. Gruszek było dwa razy mniej niż jabłek, a brzoskwiń o 7 mniej niż jabłek. Razem było 38 owoców. Ile leżało na tacy jabłek, ile gruszek, a ile brzoskwiń? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 67 Strona 10 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja B KARTKÓWKA nr 3 TEMAT: KOLEJNOŚĆ WYKONYWANIA DZIAŁAŃ 1. 1 p. Wartość wyrażenia 72 : 4 + 5 · 26 wynosi: A. 112 B. 148 C. 138 D. 158 2. 6 p. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań. a) 53 – 4 · 19 = ................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... b) 5 · (82 – 58) : 10 = ........................ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... 3. 4 p. Asia kupiła 2 kg jabłek po 3 zł za kilogram, 4 kg ziemniaków po 1 zł za kilogram i ananasa za 7 zł. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Wyrażenie 7 + 2 ∙ 3 + 4 ∙ 1 jest zapisem wydatków Asi. b) Zapisem wydatków Asi jest wyrażenie: 3 ∙ 7 + 4 ∙ 1 + 2 ∙ 3. c) Asia zapłaciła banknotem 20 zł i otrzymała 13 zł reszty. d) Asia zapłaciła banknotem 50 zł i otrzymała 33 zł reszty. 4. 4 p. Na tacy leżały jabłka, gruszki i brzoskwinie. Jabłek było dwa razy mniej niż gruszek, a brzoskwiń o 9 mniej niż gruszek. Razem było 31 owoców. Ile leżało na tacy jabłek, ile gruszek, a ile brzoskwiń? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 68 Strona 11 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja A KARTKÓWKA nr 4 TEMAT: DODAWANIE I ODEJMOWANIE PISEMNE 1. 2 p. Wykonaj działania sposobem pisemnym. a) 28 659 + 150 762 = ................ b) 4017 – 958 = . . . . . . . . . . . . . . . . 2. 1 p. Pensja pani Eli w maju była równa 2876 zł, a w czerwcu była o 147 zł większa, a zatem wynosiła. A. 2729 zł B. 3123 zł C. 3021 zł D. 3023 zł 3. 4 p. Właściciel szkółki leśnej sprzedał w sezonie: 8456 sadzonek drzew iglastych, 5308 sadzo- nek drzew liściastych i 2114 krzewów. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Właściciel sprzedał razem 15 878 drzew liściastych, iglastych i krzewów. b) Drzew iglastych sprzedał o 3048 więcej niż drzew liściastych. c) Właściciel sprzedał 4 razy mniej krzewów niż drzew iglastych. d) Właściciel sprzedał razem krzewów i drzew liściastych więcej niż drzew iglastych. 4. 4 p. Wpisz w okienko takie liczby naturalne czterocyfrowe, aby wynik działania był równy 999. – = 999 69 Strona 12 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja B KARTKÓWKA nr 4 TEMAT: DODAWANIE I ODEJMOWANIE PISEMNE 1. 2 p. Wykonaj działania sposobem pisemnym. a) 242 784 + 19 218 = ................ b) 5306 – 879 = . . . . . . . . . . . . . . . . 2. 1 p. Pensja pana Jana we wrześniu była równa 1873 zł, a w grudniu była o 251 zł niższa, a zatem wynosiła. A. 1612 zł B. 2124 zł C. 1622 zł D. 1632 zł 3. 4 p.Do hurtowni przywieziono 1873 kg pomarańczy, 8425 kg grejpfrutów i 1685 kg manda- rynek. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Do hurtowni przywieziono łącznie 11 983 kg owoców cytrusowych. b) Mandarynek przywieziono cztery razy mniej niż grejpfrutów. c) Przywieziono o 6562 kg więcej grejpfrutów niż pomarańczy. d) Do hurtowni przywieziono razem pomarańczy i mandarynek mniej niż grejpfrutów. 4. 4 p. Wpisz w okienko takie liczby naturalne trzycyfrowe, aby wynik działania był równy 1852. + = 1852 70 Strona 13 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja A KARTKÓWKA nr 5 TEMAT: MNOŻENIE I DZIELENIE PISEMNE 1. 4 p. Wykonaj działania sposobem pisemnym. a) 382 = . . . . . ........... b) 4700 ∙ 60 = . . . . . . . . . . . . . . . . c) 27 081 : 9 = ................ d) 9464 : 26 = . . . . . . . . . . . . . . . . 2. 4 p. Dana jest równość 47 ∙ b = 28 623. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Niewiadomy jest składnik. b) Aby obliczyć niewiadomą liczbę b, iloczyn dzielimy przez znany czynnik. c) Aby równość była prawdziwa, w miejsce literki b należy wpisać liczbę 609. d) Niewiadoma liczba jest równa 619. 3. 1 p. Remanent w sklepie spożywczym pokazał, że wartość cukierków, które pozostały w skle- pie wynosi 595 zł, a wartość czekolad jest sześć razy większa. Jaka była wartość czekolad, które pozostały w sklepie? A. 589 zł B. 3570 zł C. 601 zł D. 3670 zł 4. 4 p.Narty kosztują 1296 zł, a buty narciarskie są cztery razy tańsze. Wiązania do nart kosztują o 597 zł więcej niż buty. Jaka jest różnica między ceną nart a ceną wiązań? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 71 Strona 14 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja B KARTKÓWKA nr 5 TEMAT: MNOŻENIE I DZIELENIE PISEMNE 1. 4 p. Wykonaj działania sposobem pisemny. a) 472 = . . . . . ........... b) 5600 ∙ 80 = . . . . . . . . . . . . . . . . c) 4536 : 8 = ................ d) 7221 : 29 = . . . . . . . . . . . . . . . . 2. 4 p. Dana jest równość 38 ∙ a = 26 828. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Niewiadomy jest dzielnik. b) Aby obliczyć niewiadomą liczbę a, iloczyn dzielimy przez znany czynnik. c) Aby równość była prawdziwa, w miejsce literki a należy wpisać liczbę 716. d) Niewiadoma liczba jest równa 706. 3. 1 p. Właściciel sklepu kupił na giełdzie owoce cytrusowe za kwotę 3213 zł i warzywa za kwotę dziewięć razy mniejszą niż za owoce. Ile waściciel sklepu zapłacił za warzywa? A. 347 zł B. 366 zł C. 348 zł D. 357 zł 4. 4 p.Odkurzacz kosztuje 176 zł. Telewizor jest 16 razy od niego droższy, a pralka 4 razy tańsza od telewizora. Jaka jest różnica między ceną pralki a ceną telewizora? Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... . 72 Strona 15 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja A KARTKÓWKA nr 6 TEMAT: PODZIELNOŚĆ LICZB. ZAOKRĄGLANIE LICZB 1. 1 p. Liczbą pierwszą nie jest A. 5 B. 3 C. 2 D. 1 2. 5 p.Dane są liczby: 23 400, 985, 1292, 8620, 236, 11 000. Spośród nich liczbami podzielnymi przez a) 5 są: . . . . . . ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) 2 są: . . . . . . ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . c) 10 są: . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . d) 9 są: . . . . . . ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . e) 100 są: . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3. 6 p. Zapisane w prostokącie liczby połącz z ich dzielnikami zapisanymi w kołach. 1 4 3 10 20 20 18 9 6 2 5 18 4. 3 p. W miejsce kropek wpisz odpowiednie przybliżenia. a) 3 m 49 cm ≈ .............. m b) 2 kg 70 dag ≈ ............ kg c) 12 zł 61 gr ≈ .............. zł 5. 4 p. W okienka wpisz takie cyfry, aby otrzymana pięciocyfrowa liczba dzieliła się przez 2 i przez 9. Podaj wszystkie możliwości. 14 5 73 Strona 16 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja B KARTKÓWKA nr 6 TEMAT: PODZIELNOŚĆ LICZB. ZAOKRĄGLANIE LICZB 1. 1 p. Liczbą pierwszą nie jest A. 0 B. 3 C. 2 D. 5 2. 5 p. Dane są liczby: 2025, 12 680, 398, 20 121, 15 600, 1124. Spośród nich liczbami podzielnymi przez a) 2 są: . . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) 5 są: . . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . c) 10 są: . . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . d) 3 są: . . . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . e) 100 są: . . ..................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3. 6 p. Zapisane w prostokącie liczby połącz z ich dzielnikami zapisanymi w kołach. 15 3 12 6 24 24 15 8 5 1 2 4 4. 3 p. W miejsce kropek wpisz odpowiednie przybliżenia. a) 26 zł 39 gr ≈ ............ zł b) 7 dm 6 mm ≈ .......... dm c) 8 kg 51 dag ≈ .......... kg 5. 4 p. W okienka wpisz takie cyfry, aby otrzymana czterocyfrowa liczba dzieliła się przez 5 i przez 3. Podaj wszystkie możliwości. 8 5 74 Strona 17 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja A KARTKÓWKA nr 7 TEMAT: PUNKT, PROSTA, PÓŁPROSTA, ODCINEK. ROZPOZNAWANIE KĄTÓW 1. 5 p.Narysuj dwie proste równoległe: prostą a i prostą b. Narysuj prostą c prostopadłą do prostych a i b. Uzupełnij zapisy, używając symboli ||, A: a . . . . b, b . . . . c, a . . . . c. 2. 3 p.Narysuj odcinek AB, taki że |AB|= 4 cm 6 mm, a następnie odcinek CD o 1 cm 5 mm dłuższy od odcinka AB i odcinek EF dwa razy krótszy od odcinka AB. 3. 1 p. Na którym rysunku zaznaczono kąt wklęsły? A. B. C. D. 4. 2 p. Jeden z kątów przyległych ma miarę 35°. Oblicz miarę drugiego kąta. Narysuj te kąty. 5. 3 p. Przyjrzyj się rysunkowi, a następnie połącz nazwę kąta z jego miarą. a b g 68° 112° 6. 4 p. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Niektóre liście klonu mają budowę symetryczną. b) Duża litera R ma oś symetrii. choinka c) Choinka na rysunku obok ma budowę symetryczną. d) Znak ostrzegawczy: ustąp pierwszeństwa przejazdu, ma budowę symetryczną. 7. 4 p. Dane są odcinki: AB, BC i AC, przy czym: |AB| = 6 cm 7 mm, |BC| = 5 cm 8 mm i |AC| = 12 cm 5 mm. Określ, jakie jest położenie punktów: A, B, C. 75 Strona 18 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja B KARTKÓWKA nr 7 TEMAT: PUNKT, PROSTA, PÓŁPROSTA, ODCINEK. ROZPOZNAWANIE KĄTÓW 1. 5 p.Narysuj dwie proste prostopadłe: prostą m i prostą n. Narysuj prostą p równoległą do prostej m. Uzupełnij zapisy, używając symboli ||, A: m …. n, m …. p, n …. p. 2. 3 p.Narysuj odcinek AK, taki że |AK| = 2 cm 6 mm, a następnie odcinek LI dwa razy od niego dłuższy i odcinek FO o 1 cm 4 mm krótszy od odcinka LI. 3. 1 p. Na którym rysunku zaznaczono kąt wklęsły? A. B. C. D. 4. 2 p. Jeden z kątów przyległych ma miarę 115°. Oblicz miarę drugiego kąta. Narysuj te kąty. 5. 3 p. Przyjrzyj się rysunkowi, a następnie połącz nazwę kąta z jego miarą. b g d 38° 142° 6. 4 p. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F. a) Liście każdego drzewa mają budowę symetryczną. b) Duża litera A ma oś symetrii. choinka c) Choinka na rysunku obok ma budowę symetryczną. d) Wszystkie znaki drogowe mają budowę symetryczną. 7. 4 p. Dane są odcinki: KL, LM i KM, przy czym: |KL| = 4 cm 9 mm, |LM| = 3 cm 6 mm i |KM| = 8 cm 8 mm. Określ, jakie jest położenie punktów: K, L, M. 76 Strona 19 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja A KARTKÓWKA nr 8 TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE. ROZSZERZANIE I SKRACANIE UŁAMKÓW 1. 1 p. W bukiecie jest 7 róż czerwonych i 4 róże białe. Jaką część bukietu stanowią czerwone róże? A. 4 B. 7 C. 7 D. 4 7 4 11 11 2. 4 p. Zamień ułamki niewłaściwe na liczby mieszane lub odwrotnie. a) 8 = . . . . . . . ......... b) 14 = ........ . . . . . . . . c) 1 3 = . . . . . . . . . . . . . . . . d) 2 4 = . . . . . . . . . . . . . ... 7 3 4 5 3. 4 p. Zaznacz na osi liczbowej ułamki: 1 1 , 3 , 5 , 2 1 . 2 4 8 4 4. 3 p. Zapisz ułamki w postaci nieskracalnej. a) 4 = . . . . . . . ......... b) 6 = ..... . . . . . . . . . . . c) 3 12 = . . . . . . . . . . . . . . . . 8 9 16 5. 5 p. Połącz w pary równe liczby. 9 8 2 18 1 12 6 4 3 7 20 3 3 6 11 40 21 4 3 6. 4 p. Diagram przedstawia rodzaje i liczbę pluszaków Ewy. Korzystając z diagramu, odpowiedz na pytania. a) Ile pluszaków razem ma Ewa? ........ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..... b) Jaką część wszystkich pluszaków stanowią misie, a jaką – zajączki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..... c) Ile razy więcej jest misiów niż zajączków? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..... 7. 4 p. Skróć ułamki. a) 15 · 8 = ........... . . . . . 16 · 3 3 b) 2 – 4 = . . . . . . . . . . . . . . . . 4 + 14 77 Strona 20 Imię i nazwisko Data Klasa Wersja B KARTKÓWKA nr 8 TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE. ROZSZERZANIE I SKRACANIE UŁAMKÓW 1. 1 p. Ala ma 6 misiów i 5 zajączków. Jaką część maskotek stanowią misie? A. 5 B. 6 C. 5 D. 6 6 11 11 5 2. 4 p. Zamień ułamki niewłaściwe na liczby mieszane lub odwrotnie. a) 9 = . . . . . . . ......... b) 15 = ........ . . . . . . . . c) 1 3 = . . . . . . . . . . . . . . . . d) 2 2 = . . . . . . . . . . . ..... 8 4 5 3 3. 4 p. Zaznacz na osi liczbowej ułamki: 2 , 1 1 , 5 , 2 1 . 3 2 6 3 4. 3 p. Zapisz ułamki w postaci nieskracalnej. a) 3 = . . . . . . . ......... b) 8 = .... . . . . . . . . . . . . c) 2 6 = . . . . . . . . . . . . . . . . 6 12 18 5. 5 p. Połącz w pary równe liczby. 12 9 3 15 1 16 6 5 3 8 30 3 3 5 11 50 4 24 2 6. 4 p. Diagram przedstawia gatunek i liczbę kwiatów w bukiecie. Korzystając z diagramu, odpowiedz na pytania. a) Z ilu kwiatów składa się bukiet? ..... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... b) Jaką część wszystkich kwiatów stanowią tulipany, a jaką – irysy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..... c) Ile razy mniej w bukiecie było irysów niż tulipanów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..... 7. 4 p. Skróć ułamki. a) 12 · 3 = ......... . . . . . . . 12 · 6 b) 93+ 3 = . . . . . . . . . . . . . . . . 3 –9 78