Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5 |
Rozszerzenie: |
Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5 PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5 pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5 Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
Propozycje prac pisemnych z matematyki klasa 5 Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
PROPOZYCJE
PRAC PISEMNYCH.
KLASA 5
60–62 Praca klasowa diagnozująca
63–140 Kartkówki
141–149 Odpowiedzi do kartkówek
150–178 Prace klasowe
179–183 Praca klasowa po realizacji programu nauczania
w klasie 5
Proponowane przez autorki cyklu Matematyka wokół nas pisemne prace spraw-
dzające to kompletny zestaw kartkówek, klasówek oraz dwóch diagnoz umiejętno-
ści: na rozpoczęcie i zakończenie nauki w klasie 5. Każdy sprawdzian jest gotowym
arkuszem, na którym uczeń przedstawia wyniki obliczeń i odpowiedzi do zadań,
w tym odpowiedzi formułowane słownie, pełnym zdaniem, do zadań tekstowych
oraz rysunki figur geometrycznych. Dodatkowe obliczenia i rysunki pomocnicze
uczeń wykonuje na zakratkowanym polu u dołu arkusza lub innej kartce papieru
i również oddaje nauczycielowi do oceny.
Strona 2
Ocenianie | Matematyka wokół nas
Praca klasowa diagnozująca
PLAN PRACY KLASOWEJ
Odniesienie
do podstawy
Nr Czynności sprawdzane programowej Odpowiedzi
zad. II etapu
edukacyjnego
1. obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych, I a) 76 b) 24
stosowanie kolejności wykonywania działań 2.11)
2. wykonywanie obliczeń zegarowych na godzi- II D
nach i minutach 12.3)
3. wykonywanie działań na liczbach naturalnych I a) 7519 b) 12 717 c) 917
sposobem pisemnym 2.2); 2.3)
4. mnożenie liczb sposobem pisemnym I B
2.3)
5. wykonywanie działań na ułamkach zwykłych I a) 6 2 b) 1 3 c) 1
5 4 4
i dziesiętnych 5.1); 5.2)
d) 37,55 e) 108,38 f ) 12,5
6. stosowanie porównywania różnicowego III 67,66 zł
w sytuacji praktycznej 5.4)
7. obliczanie pola i obwodu prostokąta; III a) 22 cm b) 28 cm2
rysowanie prostokata o danych długościach 11.1); 11.2); c) wymiary prostokąta w skali
boków w skali 12.8) 1 : 2, to: 3,5 × 2
8. czytanie danych z diagramu i interpretowanie III, IV a) P b) F c) F d) P
ich w zadaniach 13.2); 14.3);
14.5)
9. rozpoznawanie rodzajów kątów II a II; b IV; c I; d III
8.4)
10. opisywanie prostopadłościanu II 8 wierzchołków, 6 ścian, 12 kra-
10.1); 10.2) wędzi, prostokąt, równoległe,
prostopadłe
11. rysowanie siatki sześcianu i obliczanie jego III 54 cm2
pola powierzchni 10.4); 11.4)
60
Strona 3
Imię i nazwisko Data Klasa
PRACA KLASOWA DIAGNOZUJĄCA – KLASA 5
1. 4 p. Oblicz wartość podanych wyrażeń.
a) 15 ∙ 6 – 56 : 4 = ................ b) (95 – 47) : 6 + 42 = . . . . . . . . . . . . . . . .
2. 1 p. Autobus wyjechał o godz. 1156. Jechał 3 h 50 min. Autobus dojechał na godzinę
A. 1406 B. 1506 C. 346 D. 14 min. przed godz. 1600
3. 3 p. Oblicz sposobem pisemnym.
a) 6578 + 941 = ................ b) 21 374 – 8657 = . . . . . . . . . . . . . . . . c) 7336 : 8 = . . . . . . . . . . . .....
4. 1 p. Iloczynem liczb 275 i 54 jest liczba
A. 329 B. 14 850 C. 13 750 D. 15 750
5. 6 p. Wykonaj działania.
a) 3 4 + 2 3 = ................ b) 3 5 − 1 7 = . . . . . . . . . . . . . . . .
5 5 8 8
c) 1 − 3 = . . .............. d) 12,6 + 24,95 = . . . . . . . . . . . . . . . .
4
e) 157,08 – 48,7 = ................ f) 0,125 ∙ 100 = . . . . . . . . . . . . . . . .
6. 3 p. Pani Marta zapłaciła za produkty spożywcze 42,73 zł, a za środki czystości o 17,80 zł mniej.
Ile zapłaciła pani Marta za zakupy?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
7. 3 p.Dany jest prostokąt o bokach długości 7 cm i 4 cm.
a) Oblicz jego obwód.
b) Oblicz jego pole.
c) Narysuj ten prostokąt w skali 1 : 2.
61
Strona 4
8. 4 p.
Od września do stycznia w każdym miesiącu odbywały się spotkania uczniów samorządu
szkolnego. Liczbę spotkań przedstawia diagram.
Korzystając z danych na diagramie, oceń poniższe zdania. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz
w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F.
a) We wrześniu były 4 spotkania, w październiku 3, w listopadzie 2, w grudniu 3,
a w styczniu nie było żadnego spotkania.
b) W listopadzie i w grudniu liczba spotkań była taka sama.
c) W wymienionym okresie odbyło się 13 spotkań.
d) Spotkania w październiku to 3 = 1 wszystkich spotkań.
12 4
9. 4 p. Połącz rysunek kąta z jego nazwą.
a) b) c) d)
I II III IV
kąt półpełny kąt rozwarty kąt prosty kąt ostry
10. 6 p. Dokończ zdania:
Prostopadłościan ma .......... wierzchołków, . . . . . . . . . . ścian, . . . . . . . . . . krawędzi. Podstawa pro-
stopadłościanu to ........................ . . . . . . . Krawędzie boczne prostopadłościanu są do siebie
. . . . . . . . . . . . . ......................., a podstawy są . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . do ścian bocznych.
11. 3 p. Narysuj siatkę sześcianu o krawędzi 3 cm. Oblicz pole powierzchni tego sześcianu.
62
Strona 5
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja A
KARTKÓWKA nr 1
TEMAT: SYSTEMY ZAPISYWANIA LICZB. DODAWANIE I MNOŻENIE PAMIĘCIOWE
1. 1 p. Dana jest liczba 2 045 105. Zaznacz nieprawdziwe zdanie:
A. Liczba ta zapisana słowami to dwa miliony czterdzieści pięć tysięcy sto pięć.
B. W rzędzie setek jest cyfra 1.
C. Liczba ta w zaokrągleniu do jedności tysięcy jest równa 2 045 000.
D. Liczba ta zapisana słowami to dwa miliony czterysta pięć tysięcy sto pięć.
2. 2 p. Zapisz za pomocą znaków rzymskich podane liczby.
a) 29 . . . . . . .......... b) 34 ................
3. 4 p.Przedstawienie teatralne rozpoczęło się o 1245 i trwało 1 h 27 min. Jeżeli zdanie jest praw-
dziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Przedstawienie trwało 87 min.
b) Przedstawienie rozpoczęło się 3 kwadranse przed 1300.
c) Przedstawienie zakończyło się kwadrans po 1400.
d) Przedstawienie zakończyło się o 1412.
4. 4 p. Oblicz jak najprostszym sposobem. Działanie połącz z jego wynikiem.
a) 158 + 83 + 127 + 42 b) 84 ∙ 5 c) 2 ∙ 34 ∙ 50 d) 350 ∙ 10
I 420 II 3500 III 410 IV 3400
5. 1 p. Jeśli rowerzysta jechał 5 h ze średnią prędkością 21
km
h
, to pokonał:
A. 21 km B. 84 km C. 105 km D. 100 km
6. 3 p.
Janek kupił zeszyt za 7 zł i grę planszową o 12 zł droższą. Ile Janek zapłacił razem za
zakupy?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... .
7. 4 p.Bukiet kwiatów był dwa razy droższy od bombonierki, a komplet słowników dwa razy
droższy od kwiatów. Wszystko razem kosztowało 119 zł. Ile kosztowały osobno: kwiaty,
bombonierka, słowniki?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... .
63
Strona 6
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja B
KARTKÓWKA nr 1
TEMAT: SYSTEMY ZAPISYWANIA LICZB. DODAWANIE I MNOŻENIE PAMIĘCIOWE
1. 1 p. Dana jest liczba 3 203 016. Zaznacz nieprawdziwe zdanie:
A. Liczba ta zapisana słowami to trzy miliony dwieście trzy tysiące szesnaście.
B. W rzędzie dziesiątek jest cyfra 1.
C. Liczba ta zapisana słowami to trzy miliony dwadzieścia trzy tysiące szesnaście.
D. Liczba ta w zaokrągleniu do jedności tysięcy to 3 203 000.
2. 2 p. Zapisz za pomocą znaków rzymskich podane liczby:
a) 24 . . . . . . .......... b) 39 . . . . . . . . . . . . . . . .
3. 4 p. Film rozpoczął się o 935 i trwał 1 h 38 min. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko
literę P, jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Film trwał 138 minut.
b) Film rozpoczął się kwadrans przed 1000.
c) Film trwał 98 minut.
d) Film zakończył się o godzinie 1113.
4. 4 p. Oblicz jak najprostszym sposobem. Działanie połącz z jego wynikiem.
a) 71 + 147 + 139 + 53 b) 2 ∙ 36 ∙ 50 c) 350 ∙ 10 d) 54 ∙ 8
I 3500 II 432 III 3600 IV 410
5. 1 p. Jeśli motocyklista jechał 4 h ze średnią prędkością 46
km
h
, to pokonał:
A. 180 km B. 184 km C. 46 km D. 138 km
6. 3 p. Ania kupiła mazaki za 4 zł i trzy razy droższe puzzle. Ile Ania zapłaciła razem za zakupy?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .....
7. 4 p.
Spodnie były dwa razy droższe od koszulki, a koszulka dwa razy droższa od paska.
Wszystko razem kosztowało 56 zł. Ile kosztowały osobno: koszulka, spodnie, pasek?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .....
64
Strona 7
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja A
KARTKÓWKA nr 2
TEMAT: ODEJMOWANIE I DZIELENIE PAMIĘCIOWE
1. 4 p. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Liczba 700 jest ilorazem liczb 63 000 i 900.
b) Różnicą liczb 93 i 48 jest liczba 45.
c) Liczba 28 jest cztery razy mniejsza od liczby 122.
d) Iloraz jest równy 1, gdy dzielna równa się dzielnikowi.
2. 3 p. Oblicz, jaką liczbę zastępuje litera a w równości: 269 + a = 312. Sprawdź rozwiązanie.
3. 1 p. Samolot przeleciał w czasie 2 h odległość 1200 km, czyli leciał z prędkością.
km km km km
A. 60 B. 600 C. 300 D. 120
h h h h
4. 2 p.Uczniowie klas piątych zamówili na szkolną zabawę 108 pączków. Przywieziono je w 12
kartonach. W każdym było po tyle samo pączków. Ile pączków było w 1 kartoniku?
Odpowiedź. .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
5. 4 p. W bibliotece rodzinnej znajduje się razem 161 książek popularnonaukowych
i beletrystycznych. Ile jest książek każdego rodzaju, jeżeli książek popularnonaukowych jest
o 27 mniej niż książek beletrystycznych?
Odpowiedź. .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
65
Strona 8
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja B
KARTKÓWKA nr 2
TEMAT: ODEJMOWANIE I DZIELENIE PAMIĘCIOWE
1. 4 p. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Gdy dzielna równa się dzielnikowi, iloraz jest równy 1.
b) Ilorazem liczb 48 000 i 600 jest liczba 800.
c) Różnicą liczb 92 i 47 jest liczba 45.
d) Liczba 27 jest sześć razy mniejsza od liczby 172.
2. 3 p. Oblicz, jaką liczbę zastępuje litera a w równości: a ∙ 300 = 5100. Sprawdź rozwiązanie.
3. 1 p. Pociąg przejechał w ciągu 6 h odległość 240 km, czyli jechał z prędkością.
km km km km
A. 40 B. 60 C. 80 D. 120
h h h h
4. 2 p.W klasach piątych pewnej szkoły uczy się 97 uczniów. W konkursie plastycznym wzięło
udział 49 uczniów z tych klas. Ilu uczniów nie uczestniczyło w konkursie plastycznym?
Odpowiedź. .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
5. 4 p.Siostry Ola i Ania miały razem 144 zł oszczędności. Ile pieniędzy miała każda z nich, jeżeli
Ola miała trzy razy mniej niż Ania?
Odpowiedź. .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
66
Strona 9
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja A
KARTKÓWKA nr 3
TEMAT: KOLEJNOŚĆ WYKONYWANIA DZIAŁAŃ
1. 1 p. Wartość wyrażenia 7 · 18 – 72 : 3 wynosi:
A. 150 B. 92 C. 102 D. 112
2. 6 p. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań.
a) 43 + 6 · 23 = ................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ....
b) 4 · (61 – 36) : 10 = ........................ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .....
3. 4 p. Tomek kupił komplet długopisów za 9 zł, 4 zeszyty po 3 zł i 2 okładki po 4 zł. Jeżeli zdanie
jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Wyrażenie 4 ∙ 9 + 4 ∙ 3 + 2 ∙ 4 jest zapisem wydatków Tomka.
b) Zapisem wydatków Tomka jest wyrażenie: 9 + 4 ∙ 3 + 2 ∙ 4.
c) Tomek zapłacił banknotem 50 zł i otrzymał 21 zł reszty.
d) Tomek zapłacił banknotem 100 zł i otrzymał 81 zł reszty.
4. 4 p. Na tacy leżały jabłka, gruszki i brzoskwinie. Gruszek było dwa razy mniej niż jabłek,
a brzoskwiń o 7 mniej niż jabłek. Razem było 38 owoców. Ile leżało na tacy jabłek, ile gruszek,
a ile brzoskwiń?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
67
Strona 10
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja B
KARTKÓWKA nr 3
TEMAT: KOLEJNOŚĆ WYKONYWANIA DZIAŁAŃ
1. 1 p. Wartość wyrażenia 72 : 4 + 5 · 26 wynosi:
A. 112 B. 148 C. 138 D. 158
2. 6 p. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań.
a) 53 – 4 · 19 = ................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ....
b) 5 · (82 – 58) : 10 = ........................ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ....
3. 4 p. Asia kupiła 2 kg jabłek po 3 zł za kilogram, 4 kg ziemniaków po 1 zł za kilogram i ananasa
za 7 zł. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Wyrażenie 7 + 2 ∙ 3 + 4 ∙ 1 jest zapisem wydatków Asi.
b) Zapisem wydatków Asi jest wyrażenie: 3 ∙ 7 + 4 ∙ 1 + 2 ∙ 3.
c) Asia zapłaciła banknotem 20 zł i otrzymała 13 zł reszty.
d) Asia zapłaciła banknotem 50 zł i otrzymała 33 zł reszty.
4. 4 p. Na tacy leżały jabłka, gruszki i brzoskwinie. Jabłek było dwa razy mniej niż gruszek,
a brzoskwiń o 9 mniej niż gruszek. Razem było 31 owoców. Ile leżało na tacy jabłek, ile gruszek,
a ile brzoskwiń?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
68
Strona 11
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja A
KARTKÓWKA nr 4
TEMAT: DODAWANIE I ODEJMOWANIE PISEMNE
1. 2 p. Wykonaj działania sposobem pisemnym.
a) 28 659 + 150 762 = ................ b) 4017 – 958 = . . . . . . . . . . . . . . . .
2. 1 p.
Pensja pani Eli w maju była równa 2876 zł, a w czerwcu była o 147 zł większa, a zatem
wynosiła.
A. 2729 zł B. 3123 zł C. 3021 zł D. 3023 zł
3. 4 p. Właściciel szkółki leśnej sprzedał w sezonie: 8456 sadzonek drzew iglastych, 5308 sadzo-
nek drzew liściastych i 2114 krzewów. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P,
jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Właściciel sprzedał razem 15 878 drzew liściastych, iglastych i krzewów.
b) Drzew iglastych sprzedał o 3048 więcej niż drzew liściastych.
c) Właściciel sprzedał 4 razy mniej krzewów niż drzew iglastych.
d) Właściciel sprzedał razem krzewów i drzew liściastych więcej niż drzew iglastych.
4. 4 p. Wpisz w okienko takie liczby naturalne czterocyfrowe, aby wynik działania był równy 999.
– = 999
69
Strona 12
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja B
KARTKÓWKA nr 4
TEMAT: DODAWANIE I ODEJMOWANIE PISEMNE
1. 2 p. Wykonaj działania sposobem pisemnym.
a) 242 784 + 19 218 = ................ b) 5306 – 879 = . . . . . . . . . . . . . . . .
2. 1 p. Pensja pana Jana we wrześniu była równa 1873 zł, a w grudniu była o 251 zł niższa,
a zatem wynosiła.
A. 1612 zł B. 2124 zł C. 1622 zł D. 1632 zł
3. 4 p.Do hurtowni przywieziono 1873 kg pomarańczy, 8425 kg grejpfrutów i 1685 kg manda-
rynek. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P, jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Do hurtowni przywieziono łącznie 11 983 kg owoców cytrusowych.
b) Mandarynek przywieziono cztery razy mniej niż grejpfrutów.
c) Przywieziono o 6562 kg więcej grejpfrutów niż pomarańczy.
d) Do hurtowni przywieziono razem pomarańczy i mandarynek mniej niż grejpfrutów.
4. 4 p. Wpisz w okienko takie liczby naturalne trzycyfrowe, aby wynik działania był równy 1852.
+ = 1852
70
Strona 13
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja A
KARTKÓWKA nr 5
TEMAT: MNOŻENIE I DZIELENIE PISEMNE
1. 4 p. Wykonaj działania sposobem pisemnym.
a) 382 = . . . . . ........... b) 4700 ∙ 60 = . . . . . . . . . . . . . . . .
c) 27 081 : 9 = ................ d) 9464 : 26 = . . . . . . . . . . . . . . . .
2. 4 p. Dana jest równość 47 ∙ b = 28 623. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P,
jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Niewiadomy jest składnik.
b) Aby obliczyć niewiadomą liczbę b, iloczyn dzielimy przez znany czynnik.
c) Aby równość była prawdziwa, w miejsce literki b należy wpisać liczbę 609.
d) Niewiadoma liczba jest równa 619.
3. 1 p.
Remanent w sklepie spożywczym pokazał, że wartość cukierków, które pozostały w skle-
pie wynosi 595 zł, a wartość czekolad jest sześć razy większa. Jaka była wartość czekolad, które
pozostały w sklepie?
A. 589 zł B. 3570 zł C. 601 zł D. 3670 zł
4. 4 p.Narty kosztują 1296 zł, a buty narciarskie są cztery razy tańsze. Wiązania do nart kosztują
o 597 zł więcej niż buty. Jaka jest różnica między ceną nart a ceną wiązań?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
71
Strona 14
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja B
KARTKÓWKA nr 5
TEMAT: MNOŻENIE I DZIELENIE PISEMNE
1. 4 p. Wykonaj działania sposobem pisemny.
a) 472 = . . . . . ........... b) 5600 ∙ 80 = . . . . . . . . . . . . . . . .
c) 4536 : 8 = ................ d) 7221 : 29 = . . . . . . . . . . . . . . . .
2. 4 p. Dana jest równość 38 ∙ a = 26 828. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P,
jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Niewiadomy jest dzielnik.
b) Aby obliczyć niewiadomą liczbę a, iloczyn dzielimy przez znany czynnik.
c) Aby równość była prawdziwa, w miejsce literki a należy wpisać liczbę 716.
d) Niewiadoma liczba jest równa 706.
3. 1 p.
Właściciel sklepu kupił na giełdzie owoce cytrusowe za kwotę 3213 zł i warzywa za kwotę
dziewięć razy mniejszą niż za owoce. Ile waściciel sklepu zapłacił za warzywa?
A. 347 zł B. 366 zł C. 348 zł D. 357 zł
4. 4 p.Odkurzacz kosztuje 176 zł. Telewizor jest 16 razy od niego droższy, a pralka 4 razy tańsza
od telewizora. Jaka jest różnica między ceną pralki a ceną telewizora?
Odpowiedź. ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .... .
72
Strona 15
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja A
KARTKÓWKA nr 6
TEMAT: PODZIELNOŚĆ LICZB. ZAOKRĄGLANIE LICZB
1. 1 p. Liczbą pierwszą nie jest
A. 5 B. 3 C. 2 D. 1
2. 5 p.Dane są liczby: 23 400, 985, 1292, 8620, 236, 11 000. Spośród nich liczbami podzielnymi
przez
a) 5 są: . . . . . . ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) 2 są: . . . . . . ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) 10 są: . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
d) 9 są: . . . . . . ................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
e) 100 są: . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. 6 p. Zapisane w prostokącie liczby połącz z ich dzielnikami zapisanymi w kołach.
1 4 3 10
20 20 18 9
6 2 5 18
4. 3 p. W miejsce kropek wpisz odpowiednie przybliżenia.
a) 3 m 49 cm ≈ .............. m
b) 2 kg 70 dag ≈ ............ kg
c) 12 zł 61 gr ≈ .............. zł
5. 4 p. W okienka wpisz takie cyfry, aby otrzymana pięciocyfrowa liczba dzieliła się przez 2
i przez 9. Podaj wszystkie możliwości.
14 5
73
Strona 16
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja B
KARTKÓWKA nr 6
TEMAT: PODZIELNOŚĆ LICZB. ZAOKRĄGLANIE LICZB
1. 1 p. Liczbą pierwszą nie jest
A. 0 B. 3 C. 2 D. 5
2. 5 p.
Dane są liczby: 2025, 12 680, 398, 20 121, 15 600, 1124. Spośród nich liczbami
podzielnymi przez
a) 2 są: . . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) 5 są: . . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) 10 są: . . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
d) 3 są: . . . . . . .................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
e) 100 są: . . ..................................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. 6 p. Zapisane w prostokącie liczby połącz z ich dzielnikami zapisanymi w kołach.
15 3 12 6
24 24 15 8
5 1 2 4
4. 3 p. W miejsce kropek wpisz odpowiednie przybliżenia.
a) 26 zł 39 gr ≈ ............ zł
b) 7 dm 6 mm ≈ .......... dm
c) 8 kg 51 dag ≈ .......... kg
5. 4 p. W okienka wpisz takie cyfry, aby otrzymana czterocyfrowa liczba dzieliła się przez 5
i przez 3. Podaj wszystkie możliwości.
8 5
74
Strona 17
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja A
KARTKÓWKA nr 7
TEMAT: PUNKT, PROSTA, PÓŁPROSTA, ODCINEK. ROZPOZNAWANIE KĄTÓW
1. 5 p.Narysuj dwie proste równoległe: prostą a i prostą b. Narysuj prostą c prostopadłą do
prostych a i b. Uzupełnij zapisy, używając symboli ||, A: a . . . . b, b . . . . c, a . . . . c.
2. 3 p.Narysuj odcinek AB, taki że |AB|= 4 cm 6 mm, a następnie odcinek CD o 1 cm 5 mm dłuższy
od odcinka AB i odcinek EF dwa razy krótszy od odcinka AB.
3. 1 p. Na którym rysunku zaznaczono kąt wklęsły?
A. B. C. D.
4. 2 p. Jeden z kątów przyległych ma miarę 35°. Oblicz miarę drugiego kąta. Narysuj te kąty.
5. 3 p. Przyjrzyj się rysunkowi, a następnie połącz nazwę kąta z jego miarą.
a b g
68° 112°
6. 4 p. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P,
jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Niektóre liście klonu mają budowę symetryczną.
b) Duża litera R ma oś symetrii.
choinka
c) Choinka na rysunku obok ma budowę symetryczną.
d) Znak ostrzegawczy: ustąp pierwszeństwa przejazdu, ma budowę symetryczną.
7. 4 p. Dane są odcinki: AB, BC i AC, przy czym: |AB| = 6 cm 7 mm, |BC| = 5 cm 8 mm
i |AC| = 12 cm 5 mm. Określ, jakie jest położenie punktów: A, B, C.
75
Strona 18
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja B
KARTKÓWKA nr 7
TEMAT: PUNKT, PROSTA, PÓŁPROSTA, ODCINEK. ROZPOZNAWANIE KĄTÓW
1. 5 p.Narysuj dwie proste prostopadłe: prostą m i prostą n. Narysuj prostą p równoległą do
prostej m. Uzupełnij zapisy, używając symboli ||, A: m …. n, m …. p, n …. p.
2. 3 p.Narysuj odcinek AK, taki że |AK| = 2 cm 6 mm, a następnie odcinek LI dwa razy od niego
dłuższy i odcinek FO o 1 cm 4 mm krótszy od odcinka LI.
3. 1 p. Na którym rysunku zaznaczono kąt wklęsły?
A. B. C. D.
4. 2 p. Jeden z kątów przyległych ma miarę 115°. Oblicz miarę drugiego kąta. Narysuj te kąty.
5. 3 p. Przyjrzyj się rysunkowi, a następnie połącz nazwę kąta z jego miarą.
b g d
38° 142°
6. 4 p. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, wpisz w okienko literę P,
jeśli fałszywe – wpisz F.
a) Liście każdego drzewa mają budowę symetryczną.
b) Duża litera A ma oś symetrii.
choinka
c) Choinka na rysunku obok ma budowę symetryczną.
d) Wszystkie znaki drogowe mają budowę symetryczną.
7. 4 p. Dane są odcinki: KL, LM i KM, przy czym: |KL| = 4 cm 9 mm, |LM| = 3 cm 6 mm
i |KM| = 8 cm 8 mm. Określ, jakie jest położenie punktów: K, L, M.
76
Strona 19
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja A
KARTKÓWKA nr 8
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE. ROZSZERZANIE I SKRACANIE UŁAMKÓW
1. 1 p. W bukiecie jest 7 róż czerwonych i 4 róże białe. Jaką część bukietu stanowią czerwone róże?
A. 4 B. 7 C. 7 D. 4
7 4 11 11
2. 4 p. Zamień ułamki niewłaściwe na liczby mieszane lub odwrotnie.
a) 8 = . . . . . . . ......... b) 14 = ........ . . . . . . . . c) 1 3 = . . . . . . . . . . . . . . . . d) 2 4 = . . . . . . . . . . . . . ...
7 3 4 5
3. 4 p. Zaznacz na osi liczbowej ułamki: 1 1 , 3 , 5 , 2 1 .
2 4 8 4
4. 3 p. Zapisz ułamki w postaci nieskracalnej.
a) 4 = . . . . . . . ......... b) 6 = ..... . . . . . . . . . . . c) 3 12 = . . . . . . . . . . . . . . . .
8 9 16
5. 5 p. Połącz w pary równe liczby.
9 8 2 18 1
12 6 4 3 7
20 3 3
6 11
40 21 4 3
6. 4 p. Diagram przedstawia rodzaje i liczbę pluszaków Ewy.
Korzystając z diagramu, odpowiedz na pytania.
a) Ile pluszaków razem ma Ewa? ........ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .....
b) Jaką część wszystkich pluszaków stanowią misie, a jaką – zajączki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .....
c) Ile razy więcej jest misiów niż zajączków? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .....
7. 4 p. Skróć ułamki. a) 15 · 8 = ........... . . . . .
16 · 3
3
b) 2 – 4 = . . . . . . . . . . . . . . . .
4 + 14
77
Strona 20
Imię i nazwisko Data Klasa
Wersja B
KARTKÓWKA nr 8
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE. ROZSZERZANIE I SKRACANIE UŁAMKÓW
1. 1 p. Ala ma 6 misiów i 5 zajączków. Jaką część maskotek stanowią misie?
A. 5 B. 6 C. 5 D. 6
6 11 11 5
2. 4 p. Zamień ułamki niewłaściwe na liczby mieszane lub odwrotnie.
a) 9 = . . . . . . . ......... b) 15 = ........ . . . . . . . . c) 1 3 = . . . . . . . . . . . . . . . . d) 2 2 = . . . . . . . . . . . .....
8 4 5 3
3. 4 p. Zaznacz na osi liczbowej ułamki: 2 , 1 1 , 5 , 2 1 .
3 2 6 3
4. 3 p. Zapisz ułamki w postaci nieskracalnej.
a) 3 = . . . . . . . ......... b) 8 = .... . . . . . . . . . . . . c) 2 6 = . . . . . . . . . . . . . . . .
6 12 18
5. 5 p. Połącz w pary równe liczby.
12 9 3 15 1
16 6 5 3 8
30 3 3
5 11
50 4 24 2
6. 4 p. Diagram przedstawia gatunek i liczbę kwiatów w bukiecie.
Korzystając z diagramu, odpowiedz na pytania.
a) Z ilu kwiatów składa się bukiet? ..... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ....
b) Jaką część wszystkich kwiatów stanowią tulipany, a jaką – irysy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .....
c) Ile razy mniej w bukiecie było irysów niż tulipanów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .....
7. 4 p. Skróć ułamki. a) 12 · 3 = ......... . . . . . . .
12 · 6
b) 93+ 3 = . . . . . . . . . . . . . . . .
3 –9
78