Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Praktyczny_kurs_elektroniki_cz_4 PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
Na warsztacie
PRAKTYCZNY
SZKOŁA
KURS cz. 4
ELEKTRONIKI
Poziom tekstu: średnio trudny
Oto czwarta część PRAKTYCZNEGO KURSU ELEKTRONIKI, który zaingurowaliśmy w numerze lutowym MT
i będziemy kontynuować przez kilkanaście miesięcy. Zainteresowanie tym kursem jest olbrzymie, dlatego zdecydo-
waliśmy się umożliwić czytelnikom dołączenie do kursu w dowolnym momencie. Po prostu, wszystkie poprzednie
części są dla wszystkich dostępne w formacie PDF na stronie www.mt.com.pl. Można z nich korzystać w komputerze
lub wydrukować sobie. Publikacja każdej kolejnej części jest zawsze poprzedzona jedną stroną wstępnych informacji
(jest to właśnie ta strona), żeby nowi czytelnicy mogli zapoznać się z zasadami KURSU i dołączyć do kursantów.
ZAPRASZAMY!
Jeśli nie masz bladego pojęcia o elektronice, ale chętnie
byś poznał jej podstawy, to nadarza Ci się jedyna, niepowta- Zestaw EdW09 zawiera następujące
rzalna okazja. We współpracy z bratnią redakcją miesięcz- elementy (specyfikacja rodzajowa):
nika Elektronika dla Wszystkich rozpoczęliśmy w Młodym
Techniku cykl kilkunastu fascynujących lekcji dla zupełnie 1. Diody prostownicze 4 szt.
początkujących. Jest to Praktyczny Kurs Elektroniki (PKE) 2. Układy scalone 4 szt.
z akcentem na Praktyczny, gdyż każda Lekcja składa się 3. Tranzystory 8 szt.
z projektu i wykładu z ćwiczeniami, przy czym projekt
to konkretny układ elektroniczny samodzielnie monto- 4. Fotorezystor 1 szt.
wany i uruchamiany przez „kursanta”. Pewnie myślisz 5. Przekaźnik 1 szt.
sobie – pięknie, ale jak ja mam montować układy nie mając 6. Kondensatory 22 szt.
lutownicy ani żadnych części elektronicznych. Otóż jest
rozwiązanie. Lutownicy nie będziesz w ogóle używać, gdyż 7. Mikrofon 1 szt.
wszystkie układy będą montowane na płytce stykowej, 8. Diody LED 11 szt.
do której wkłada się „nóżki” elementów na wcisk. 9. Przewód 1m
I rzecz najważniejsza! Wydawnictwo AVT przygo-
towało zestaw EdW 09, zawierający płytkę stykową 10. Mikroswitch 2 szt.
i wszystkie elementy, jakie będą potrzebne do wykonania 11. Piezo z generatorem 1 szt.
kilkunastu projektów zaplanowanych w PKE. Zestaw 12. Rezystory 64 szt.
EdW 09 będzie można kupić w sklepie internetowym
www.sklep.avt.pl lub w sklepie firmowym AVT 13. Srebrzanka 1 odcinek
(Warszawa, ul. Leszczynowa 11) – cena brutto 47 zł. 14. Zatrzask do baterii 9V 1 szt.
Ale Ty nie musisz kupować! Dostaniesz ten zastaw 15. Płytka stykowa prototypowa
za darmo, jeśli jesteś prenumeratorem MT lub wykupisz
wkrótce prenumeratę. Wystarczy wysłać na adres: 840 pól stykowych 1 szt.
[email protected] dwa zdania: Jest to specyfikacja ostateczna, nieznacznie
„Jestem prenumeratorem MT i zamawiam bezpłatny skorygowana w stosunku do wydania
zestaw EdW09. Mój numer prenumeraty: ......................”
Jeśli otrzymamy to zamówienie przed 30. kwietnia opublikowanego przed miesiącem.
2013 r., to zestaw EdW09 wyślemy Ci w pierwszej deka- Cena zestawu EdW09 – 47 zł brutto
dzie maja wraz z czerwcowym numerem MT. (www.sklep.avt.pl)
Uwaga uczniowie!
Szkoły prenumerujące MT otrzymają Pakiety Szkolne Uwaga Szkoły
PS EdW09, zawierające po 10 zestawów EdW09 (każdy Tylko dla szkół prenumerujących Młodego
zestaw EdW09 zawiera komplet elementów z płytką sty-
kową) skalkulowane na zasadach non profit w promocyj- Technika przygotowano Pakiety Szkolne
nej cenie 280 zł brutto za jeden pakiet PS EdW09 (tj. z ra- zawierające 10 zestawów EdW09 (PSE EdW09)
batem 40% – 28 zł brutto za pojedynczy zestaw EdW09, w promocyjnej cenie 280 zł brutto,
którego cena handlowa wynosi 47 zł). Upewnij się, czy
Twoja szkoła prenumeruje MT (niemal wszystkie szkoły t.j. z rabatem 40%.
ponadpodstawowe i wiele podstawowych otrzymują
MT w prenumeracie sponsorowanej przez Ministerstwo Autorem zaplanowanego na ponad rok Praktycznego
Nauki i Szkolnictwa Wyższego) i przekaż nauczycielom Kursu Elektroniki jest Piotr Górecki, redaktor naczelny
informację o Praktycznym Kursie Elektroniki z promo- kultowego w świecie hobbystów elektroników miesięcz-
cyjnymi dostawami Pakietów Szkolnych PS EdW09 nika Elektronika dla Wszystkich i autor legendarnych cy-
do ćwiczeń praktycznych. kli artykułów i książek uczących elektroniki od podstaw.
80 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 2
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
Projekt 4
Nocny dręczyciel
– elektroniczny świerszcz
Na powyższej fotografii pokazany jest model Nocnego dręczyciela. Jest to układ do robienia dowci-
pów. Aby zrobić komuś dowcip, należy podrzucić to urządzenie do jego sypialni w miejsce niewidoczne
i trudno dostępne, na przykład na szafę (regał). Układ wyposażony jest w fotorezystor, przez co rozpoczy-
na działanie dopiero wtedy, gdy zrobi się ciemno – w praktyce, gdy ofiara dowcipu zgasi światło. Wtedy
co około dziesięć sekund wytwarza krótki, niezbyt głośny pisk. Dobrze słyszalne kolejne piski są nie
tylko intrygujące, ale wręcz irytujące.
+UZAS Gdy jednak zaintrygowana, a może już
także zirytowana ofiara zaświeci światło,
R5 2x żeby poszukać dokuczliwego „owada”, foto-
220k BC558
T3 rezystor wyłączy dźwięk. Układ będzie mil-
R4 T4
470k
czał do czasu, gdy nieszczęśnik znów zgasi
światło. Dręczenie zacznie się od nowa...
B
R6 UWAGA 1! Z uwagi na nieuniknione róż-
C3 R8 +
220k *
R1 R2 R3
10nF nice oświetlenia i rozrzut parametrów, być
głośność
470k 4,7M 10M może konieczne będzie dostosowanie czu-
6-12V
+
R7 łości dręczyciela na światło – jest to prosta
C1 C2 *
1µF czułość Y1 czynność, dokładnie opisana dalej.
1µF
T5 Dźwięk słychać, ale ponieważ jest to dość
wysoki pisk i trwa krótko, bardzo trudno
C3A 10nF T6 jest zlokalizować źródło tego dźwięku
T1 T2 2x
2xBC548 BC548
za pomocą słuchu. Ofiara takiego dow-
FR cipu zapewne kilka razy zgasi i zaświeci
multiwibrator
A światło, zanim wreszcie po żmudnych
81
Strona 3
Na warsztacie
poszukiwaniach ze zdziwieniem odkryje, że nie jest to żaden świerszcz czy inny owad, tylko dziwny
SZKOŁA
układ elektroniczny.
A wtedy biada temu, kto podrzucił taki gadżet do sypialni...
UWAGA 2! Na takie żarty można sobie pozwolić wyłącznie względem zaprzyjaźnionych osób, mają-
cych duże poczucie humoru. W przeciwnym wypadku układ może zostać zniszczony, a autor dowcipu
naraża się na poważną awanturę, a być może sam stanie się ofiarą rękoczynów.
Opis układu dla „zaawansowanych”
Nocny dręczyciel jest prostym układem elektronicznym, o schemacie pokazanym na rysunku A.
Na schemacie wyróżnione są poszczególne bloki, po części omówione we wcześniejszych wykładach.
Podstawą jest popularny multiwibrator z tranzystorami T1, T2, wyróżniony żółtą podkładką. Bardzo
duża wartość współpracujących rezystorów powoduje, że generator ten pobiera bardzo mało prądu,
Poziom tekstu: średnio trudny
około 0,02 miliampera, dzięki czemu nawet zwykła bateria starczyłaby na tysiące godzin pracy
(o ile układ wcześniej nie zostałby zniszczony przez porywczą ofiarę nękania).
Po włączeniu zasilania, multiwibrator pracuje stale, niezależnie od poziomu oświetlenia. Duże stałe
czasowe R2C1 i R3C2 powodują, że cykl pracy trwa około 10 sekund.
Obwód kształtowania krótkich impulsów wyróżniony jest różową podkładką. Podczas przełączania,
gdy na kolektorze T2 pojawia się opadające zbocze, obwód R6C3 wytwarza ujemny impuls, który otwiera
tranzystory T3 i T4. Impuls ten też bardzo krótki, trwa około 5 milisekund (0,005 s). W punkcie A poja-
wia się wtedy napięcie o wartości około (UZAS–0,7 V). Napięcie to zasila obwód z tranzystorami T5, T6
tylko w tym krótkim czasie – kilku milisekund. Wtedy obwód czujnika świetlnego sprawdza, czy jest
ciemno. Gdy jest jasno, fotorezystor ma małą rezystancję, napięcie na dzielniku R7, FR jest małe i tranzy-
story T5, T6 pozostają zatkane. Brzęczyk Y1 nie pracuje.
Gdy natomiast jest ciemno, wtedy rezystancja fotorezystora FR jest bardzo duża. Napięcie na dzielniku
R7FR staje się na tyle duże, że tranzystory T5, T6 zostają otwarte, co uruchamia brzęczyk. Brzęczyk celo-
wo zasilany jest obniżonym napięciem, przez szeregowy rezysotr R8, żeby jego dźwięk nie był za głośny,
a przez to zbyt łatwy do zlokalizowania.
Podane na rysunku A wartości rezystorów R7=10 MV i R8=2,2 kV okazały się optymalne w przed-
stawionym modelu, jednak należy liczyć się z dużym i nieuniknionym rozrzutem parametrów brzęczy-
ka Y1, a zwłaszcza fotorezystora FR. Właśnie z uwagi na rozrzut właściwości poszczególnych typów
i egzemplarzy fotorezystora oraz na różne warunki oświetleniowe w sypialniach, najprawdopodobniej
konieczne będzie, żebyś indywidualnie dobrał wartość rezystora R7, który wyznacza próg zadziałania.
Nie obawiaj się, jest to łatwe.
Proponuję, żebyś najpierw zmontował układ według rysunku A, jednak z następującymi zmiana-
mi: na razie nie montuj FR, a jako C1, C2 wstaw wstępnie kondensatory 100 nF (0,1 mF), a nie 1 mF.
Multiwibrator będzie pracował z dziesięciokrotnie większą częstotliwością i będzie dawał impuls co oko-
ło sekundę. Teraz w razie potrzeby możesz śmiało zmienić wartość R8 (0...10 kV), żeby uzyskać optymal-
ną Twoim zdaniem głośność dźwięku – pamiętaj jednak, że w sypialni będzie cicho i sygnał nie może być
zbyt głośny. Powinieneś uzyskać krótkie „ćwierknięcia”. Jeżeli uznasz, że te „ćwierknięcia” są za krótkie,
możesz dodać równolegle do C3, drugi kondensator 10 nF.
Na początek rezystor R7 może mieć wartość 1 MV (brązowy, czarny, zielony, złoty).
Dalsze czynności wykonaj wieczorem lub w nocy: Najpierw przy włączonym świetle włóż fotorezystor FR.
Gdyby brzęczyk od razu się odezwał, zwiększ wartość R7, bowiem przy włączonym oświetleniu brzęczyk
musi milczeć. Wyłącz światło. Brzęczyk powinien wydać dźwięk.
Uwaga! Ustawienie czułości najlepiej byłoby przeprowadzić w planowanym „miejscu akcji”. Może
się bowiem okazać, że np. w danej sypialni nigdy nie robi się zupełnie ciemno z uwagi na pobliską
lampę za oknem, albo odwrotnie: oświetlenie w sypialni może być słabe i dręczyciel zostałby włą-
czony przed wyłączeniem światła. Dlatego warto w płytkę wpiąć szereg zapasowych rezystorów,
żeby w razie potrzeby szybko skorygować czułość. Zasada jest prosta: jeżeli brzęczyk pracuje przy
włączonym świetle – zwiększ wartość R7. Jeżeli natomiast nie chce się włączyć po zgaszeniu światła
– wartość R7 należy zmniejszyć.
Zastosowanie w modelu R7=10 MV powoduje, że sygnały dźwiękowe pojawiają się dopiero wtedy,
gdy zrobi się naprawdę ciemno.
Gdy za pomocą R7 ustawisz pożądaną czułość, a R8 – głośność, wymień kondensatory C1, C2 na 1 mF. Jeśli
chcesz, możesz zmienić odstęp między impulsami, dobierając wartości R2, R3 w zakresie 1 MV … 15 MV.
Uwaga! Dobierając wartości rezystorów być może stwierdzisz, że dany rezystor daje efekt za mały,
a następny z posiadanych – za duży. Wtedy połącz dwa rezystory o „sąsiednich” wartościach – uzy-
skasz wartość pośrednią. Przykładowo masz elementy 220 kV i 470 kV, a potrzebowałbyś wartość
pośrednią. Możesz do większej z tych wartości dołączyć równolegle rezystor o większej wartości.
82 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 4
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
I tak łącząc równolegle 470 kV i 1 MV, uzyskasz 320 kV, a łącząc 470 kV i 2,2 MV uzyskasz około
390 kV. Natomiast łącząc szeregowo mniejsze nominały 220 kV i 100 kV uzyskasz 320 kV, a łącząc
220 kV i 47 kV uzyskasz około 270 kV. W ten sposób możesz dobrać praktycznie dowolną rezystancję
„pośrednią”.
Układ modelowy, pokazany na fotografii wstępnej, został zmontowany na płytce stykowej. Kto chciał-
by mieć model „w wersji użytkowej” o zdecydowanie mniejszych rozmiarach, może zmontować układ
inaczej, niekoniecznie na płytce drukowanej. Początkujący mogą montować proste układy bez lutowania,
na przykład wykorzystując kawałek sztywnego kartonu, robiąc szpilką dziurki na końcówki elementów.
Wystające z drugiej strony końcówki elementów można skręcić ze sobą i z przewodami łączącymi po-
szczególne punkty, dokładnie według schematu ideowego.
Wykład z ćwiczeniami 4
Poznajemy elementy i układy elektroniczne
Badając tranzystor w ramach wykładu 2 sprawdziliśmy, że nawet przy dużych zmianach prądu bazy i prądu
kolektora, napięcie UBE zmienia się bardzo niewiele i wynosi około 0,6...0,7 V – w uproszczeniu możemy przyjąć,
że jest niezmienne. Często można przyjąć taki uproszczony wniosek, jednak w rzeczywistości napięcie baza-emiter
w tranzystorze, a także napięcie na zwykłej diodzie i na diodach LED w pewnym niezbyt dużym stopniu zależy
od prądu. O ile w rezystorze zależność między prądem i napięciem jest liniowa (U=I*R), o tyle w diodach jest
logarytmiczna.
Rysunek 1 pokazuje tę samą zależność prądu i napięcia popularnej diody 1N4148, tylko narysowaną raz w skali
logarytmicznej, i dwa razy w skali liniowej (dla różnych zakresów prądu). Dawniej wykorzystywano diody oraz
złącza baza-emiter tranzystorów w tzw. komputerach analogowych do przeprowadzania matematycznych operacji
logarytmowania i alogarytmowania (także do mnożenia, dzielenia, podnoszenia do potęgi i wyciągania pierwiast-
ków). Jednak w większości przypadków nie interesuje nas logarytmiczna zależność napięcia i prądu, a jedynie fakt,
że zmiany napięcia na diodzie lub złączu baza-emiter, wynoszącego zwykle 600...700 mV, są niewielkie. Rysunek 1
wskazuje, że duże zmiany prądu powodują znaczące zmiany napięcia – o około 100 mV (60...120 mV) przy dziesię-
ciokrotnym zwiększeniu lub zmniejszeniu prądu. Przy dwukrotnej zmianie prądu (podwojeniu lub zmniejszenie do
połowy), napięcie zwiększy się lub zmniejszy tylko o 30 mV, czyli o około 5%. Natomiast przy wzroście lub zmniej-
szeniu prądu o 10%, napięcie zwiększy się lub zmniejszy o około 4 mV, czyli o około 0,6%. Nie jest to wprawdzie
stabilizacja idealna, ale dość przyzwoita. Bardzo podobnie, a nawet lepiej, jest z diodami LED, które dość często
logarytmiczna skala prądu liniowa skala prądu liniowa skala prądu
IF IF IF
UF UF
1 UF
IF [mA] wykorzystujemy w roli źródeł napięcia odniesienia. Rysunek 2 po-
Infra Red
kazuje przybliżone charakterystyki prądowo-napięciowe niektórych
Red
60 diod LED, dotyczące temperatury pokojowej. Niestety, do tego docho-
Super
Red Green dzą znaczące zmiany napięcia pod wpływem zmian temperatury. Tym
50
aspektem zajmiemy się w następnym wykładzie.
40 Yellow Wtórnik. Możemy przyjąć, że napięcie między bazą i emiterem
podczas normalnej, liniowej pracy tranzystora zmienia się bardzo
30 Blue mało, prawie wcale. A to znaczy, że w układach z rysunku 3 podczas
20 normalnej pracy napięcie na emiterze będzie podążać za napięciem na
bazie (wtórować) – dlatego taki układ nazywany wtórnikiem. W typo-
10 wych warunkach (liniowej) pracy wtórnika z rysunku 3a, napięcie na
emiterze jest o około 0,7 V niższe od napięcia na bazie, a we wtórniku
1 2 3 z rysunku 3b – o około 0,7 V wyższe.
2 UF [V]
Możemy też zbudować wtórnik podwójny według rysunku 4.
83
Strona 5
Na warsztacie
Różnica napięć między wejściem i wyjściem będzie mniejsza, niż 0,1 V (z uwagi na niejednakowe zwykle wartości
SZKOŁA
R1, R2, prądy tranzystorów i niejednakowe napięcia UBE). Dwa takie podwójne wtórniki dają układ z rysunku 5a,
który czasem bywa wykorzystywany w praktyce. Częściej wykorzystywane są odmiany komplementarnego wtór-
nika z dwoma diodami według idei z rysunku 5b. Zamiast dwóch diod, częściej wykorzystywany jest dodatkowy
tranzystor, na przykład według rysunku 6a – stosunek rezystorów RA, RB decyduje, jaki prąd płynie przez tranzy-
story T1, T2 w spoczynku. W praktyce często spotykamy rozwiązanie
wtórnika według rysunku 6b, gdzie tranzystor T3 i potencjometr P1, a) +UZAS b) +UZAS
pozwalają płynnie nastawić napięcie polaryzujące Ux, a tym samym C
prąd, który w spoczynku płynie przez tranzystory T1, T2. Czasem B RE
npn
wykorzystywana jest też wersja z rysunku 6c, gdzie w spoczynku oba
UBE ~0,7V
E
tranzystory są zatkane.
UBE ~0,7V
Tylko po co komu takie wtórniki, które nie wzmacniają napięcia?
UE =UB + 0,7V
Poziom tekstu: średnio trudny
E
UE =UB – 0,7V
UB
Otóż tranzystory mają duże wzmocnienie prądowe: prąd wejściowy B pnp
RE
jest wielokrotnie mniejszy od prądu wyjściowego. Dlatego fachowo
UE
UE
C
UB
mówimy, że wtórniki mają dużą rezystancję wejściową i małą wyjściową.
Często mówimy, że wtórnik jest buforem.
Oto przykład: na rysunku 7a mamy dzielnik
3
+UZAS +UZAS
R1=R2=100 kV. Woltomierz, dołączony równolegle do rezy- a) b)
stora R2 w moim modelu pokazał 4,49 V, czyli mniej więcej
połowę napięcia zasilania. Po dołączeniu do tego dzielnika R2 R1
rezystora RL=10 kV, zgodnie z rysunkiem 7b, napięcie na
T1 T2
wyjściu dzielnika, w punkcie A wyniosło tylko 0,78 V!
Po dołączeniu rezystora R3 za pośrednictwem wtórnika T2 T1
npn, napięcia były takie, jak pokazuje rysunek 7c. Dołączenie
R2
Uwy
Uwy
podwójnego wtórnika dało znakomite wyniki pokazane na
Uwe
R1
Uwe
rysunku 7d. Fotografia 8 pokazuje układ z rysunku 7d
podczas testów.
Uwaga! Do dokładnych pomiarów dwóch napięć potrzeb- Uwy ≈Uwe Uwy ≈Uwe 4
ne są dwa mierniki, trzeba bowiem pamiętać, że woltomierz +UZAS +UZAS
stanowi jakąś rezystancję. Tanie mierniki mają rezystancję a) b)
1 MV, a lepsze – 10 MV. I już dołączenie (rezystancji) mier- R1 R1
nika zmienia w jakimś stopniu napięcie dzielnika.
Różnego rodzaju wtórniki – bufory są wykorzystywane T2
jako „cegiełka” do budowy rozmaitych wzmacniaczy.
0,7V
T1
I nie tylko wzmacniaczy.
Równoległy stabilizator napięcia. Wiemy, że stabilność T3
0,7V
napięcia UF na diodach oraz stabilność napięcia UBE w tran- T4
zystorze nie jest doskonała. Jednak w mniej wymagających
Uwe
Uwy
Uwy
Uwe
zastosowaniach, z powodzeniem wykorzystujemy napięcie R2 R2
UBE oraz napięcie przewodzenia różnych diod, jako napięcie
wzorcowe i zakładamy, że jest niezmienne. Na rysunku 9a
Uwy ≈Uwe Uwy ≈Uwe
masz przykład prościutkiego tzw. stabi- 5
lizatora równoległego. Napięcie wyjścio-
we zależy od liczby i koloru diod LED.
a) +U ZAS b) +UZAS c) +UZAS
Rezystor R1 należy tak dobrać, żeby prąd
R1 R1
I1 nie przekroczył 20 mA, bezpiecznego T1
dla diod LED i żeby był 2...10 razy większy
T1 T1
od spodziewanego prądu wyjściowego
– prądu obciążenia IL. Elementem stabili- RA
zującym mogą być diody LED lub zwykłe
diody – rysunek 9b. T3 T3
UX
Przy wyższych wymaganiach stosujemy
tzw. diody Zenera, w których stabilność POT
RB T2
napięcia jest dużo lepsza. Na ilustracji 10
Uwe
Uwy
pokazane są typowy układ pracy i wy- T2 T2
gląd diod Zenera o różnych napięciach
T4 T4
stabilizacji (od 2,1 V do nawet 160 V, przy
czym z reguły zamiast przecinka, stosuje
się literę V, stąd np. 5V1=5,1 V). Trzeba 6
84 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 6
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
a) ok. 9V b) ok. 9V c) ok. 9V d) ok. 9V
podkreślić, że dioda
Zenera jest włączana
BC548
R1 R1 R1 R1 R4
100k 100k 100k 100k 100k „odwrotnie” - w kie-
A T1 runku wstecznym.
A A 4,42V BC548 T2
4,49V 0,78V Natomiast włączona
3,82V A 4,43V w kierunku przewo-
4,49V T1
R2 dzenia, zachowuje
V
BC558
R2 R2 R3 100k R3 R2 R3
100k 100k 10k 10k 100k 10k się jak zwykła dioda
UA
krzemowa ze spad-
Uwy ≈Uwe kiem napięcia około
7 0,7 V.
Obecnie, zamiast diod Zenera, w roli precyzyjnych źródeł napięć odniesienia powszechnie wykorzystujemy
układy scalone, zawierające w jednej strukturze wiele elementów, np. typu TL431 czy LM385, które na schematach
oznaczamy jak pojedyncze diody Zenera. Przykład na ilustracji 11. Zapewniają one znakomitą stabilizację.
W przypadku TL431 rezystory R2, R3 pozwalają dowolnie ustawić wartość napięcia wyjściowego.
Szeregowy stabilizator napięcia. Mając źródło napięcia odniesienia i wtórnik, możemy zrealizować stabilizator
napięcia, o zwiększonym prądzie wyjściowym. Układ z rysunku 9a wzbogaciliśmy o wtórnik – przykład na rysun-
ku 12. Nawet przy znacznych zmianach napięcia UZAS oraz prądu IL, napięcie na szeregowo połączonych diodach
zmienia się niewiele, napięcie UBE tranzystora T1 też niewiele zależy od prądu – zmiany napięcia na obciążeniu RL
są niewielkie.
Znacznie lepsze parametry można uzyskać, dodając wtórnik według rysunku 13a. Inny przykład masz na rysun-
ku 13b. Tranzystor T2 pełni rolę tzw. wzmacniacza błędu: porównuje napięcie wyjściowe z napięciem wzorcowym
i tak steruje tranzystorem T1, żeby minimalizować błąd (różnicę
napięć). Wartość napięcia wyjściowego określają dzielniki R2, R3.
Fotografia 14 pokazuje stabilizatory z rysunku 13.
W praktyce od dawna nie wykorzystujemy takich rozwiązań
z pojedynczymi tranzystorami. Obecnie powszechnie stosujemy
dużo bardziej skomplikowane stabilizatory scalone – ilustra-
cja 15 pokazuje typowe schematy aplikacyjne bardzo popular-
nych stabilizatorów z rodziny 78xx (gdzie xx określa napięcie
wyjściowe i układu LM317). Rzadziej stosujemy podobne stabili-
zatory napięć ujemnych z rodziny 79xx oraz LM337.
Stabilizator prądu. Rysunek 16 pokazuje dwie wersje pro-
8 stego układu źródła prądowego. Przy znacznych zmianach
a) +UZAS b) +UZAS napięcia zasilania Uwe, znacznie będzie się zmieniał prąd I1,
jednak praktycznie niezmienne będą napięcia UF na diodach
R1 R1 i UBE tranzystora T1, więc niezmienne będzie też napięcie na
* * rezystorze R2, przez który popłynie niezmienny prąd IE=U2/R2.
napięcie wejściowe
(niestabilizowane)
I 1=(2...10)*I L Prąd emitera jest sumą prądu bazy i prądu kolektora (IE=IB+IC),
Uwe
ale prąd bazy jest malutki, więc przyjmujemy w uproszczeniu
Uwe
I2 IL IE=IC. Prąd kolektora nie zależy też od oporności obciążenia RL
4 x 1N4148
RL i napięcia na kolektorze (byle tranzystor T1 nie wszedł w stan
ok. 2,8V
Uwy
obcią- nasycenia).
żenie
W praktyce zdecydowanie częściej wykorzystujemy układ,
pokazany na ilustracji 17. Przez rezystor R2 płynie niewielki
prąd, który otwiera T1. Tranzystor T2 sprawdza spadek na-
element element pięcia na R1. Gdy rośnie prąd T1 i napięcie na R1, otwiera się
9 stabilizujący stabilizujący tranzystor T2 i jego kolektor „zabiera” część prądu, płynącego
a) +UZAS
b) +UZAS
R1 R1
K A
ok.0,7V
Uz
A K
- dioda Zenera
85
Strona 7
Na warsztacie
+UZAS +UZAS
SZKOŁA
R1 R1
+UZAS
R1
Uwe
Uwe
R2 1k
K
T1
R
K BC548
Uwy
Uwy
Uwe
A
A R3 RL
TL431
Uwy
Poziom tekstu: średnio trudny
LM385 R2+R3
Uwy= 2,5V
R3 ! @
Uwe= 7V Uwy =4,99V Uwe= 7V Uwy =4,70V
Uwe= 12V Uwy =5,27V Uwe= 12V Uwy =5,00V
a) b)
R1
2,2k
Uwy
T1
BC548
R1 R2
2,2k 2,2k
Uwe
Uwe
R2
BC548
2,2k
Uwy
T1
T2 BC548
R3
R3 2,2k
2,2k biała
lub
czerwona niebieska
# wzmacniacz błędu wzmacniacz błędu $
przez R2, a tym samym zmniejsza prąd
bazy, kolektora i emitera T1. Tym samym
zmniejsza napięcie na R1.
Gdyby jednak prąd tranzystora T1 i na-
pięcie na R1 z jakichkolwiek powodów
znacznie się zmniejszyły, T2 zostanie
zatkany, prąd jego kolektora zmniejszy się
do zera i cały prąd R2 będzie prądem bazy
T1, co momentalnie zwiększy prąd T1
i spadek napięcia na R1. Mamy tu „czuwa- a) +
78xx
+ +
LM317
+
jący” układ, w którym tranzystor T2 cały I O I O
czas stara się utrzymać na rezystorze R1 GND ADJ
+
+
Uwy
Uwe
jednakowy spadek napięcia, a tym samym R1
Uwe
Uwy
niezmienny prąd kolektora T1. Rezystor R1 10µF 10µF
+
+
trzeba dobrać, zależnie od napięcia zasila- _ masa _
10µF 10µF
nia i prądu IC. Obciążeniem RL może być R2
np. dioda LED, jak na fotografii – jej prąd *
będzie niezmienny, bardzo mało zależny od dla LM317 i LM337:
_ masa _
napięcia zasilania. R1 = 120 ... 240Ω
Sterowane źródła prądowe. Źródłem R1+R2 + +
Uwy = 1,25V
prądowym jest też obwód kolektorowy b) R1 masa
„gołego” tranzystora. Na rysunku 18a R2
pokazany jest najprostszy, niestosowany 10µF * 10µF
+ masa +
+
+
w praktyce układ źródła prądowego,
Uwe
Uwy
10µF 10µF
sterowanego zarówno prądem IB, jak
+
+
R1
Uwy
Uwe
i napięciem UBE.
GND ADJ
Na rysunku 18b żółtą podkładką wy- I O I O
różnione jest źródło prądowe sterowane _ _ _ _
napięciem. Prąd źródła prądowego zależy 79xx LM337 %
86 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 8
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
UZAS =4V Ic =2,77mA
UZAS =8V Ic =2,80mA
UZAS =12V Ic =2,94mA
R1 RL R1 RL +UZAS
R2
R1
I1 I1 RL
I C = const I C = const
T1 T1 IC
I1 ≈
LED 10
2x 1N4148
I C = const
U=const
U=const
UF
UF
IC ≈ 0,6V/R2
T1
R2 R2 BC548
^ T2
BC548
R1
&
a) +UZAS
b) +UZAS
c) +UZAS +UZAS
RL RL RL
R2 R3 LED
R2
IC IC IC
T3
0,7V
0,7V
IB T1 T1 T4
T1
0,7V
0,7V
T2
T2
Uster
Uster
Uster
R1
~Uster
R1 T1 R1
* Uster (
IC ≈ 2 * I ster d) I ster I C
a) +UZAS b) nie tylko od wartości rezystancji
I ster IC R1, ale też od napięcia na bazie T1.
T1 T2
Ulepszony układ mógłby wyglądać
RL T1 T3 jak na rysunku 18c. Tego rodzaju
T2 R1 R2 układ sterowanego napięciem
U BE
źródła prądowego według rysun-
ku 19 wykorzystaliśmy w mo-
IC
I ster c) I ster < IC e) I IC1 IC2 IC3 IC4 nitorze napięcia w wykładzie 2.
T2 T1 ster Aby zmniejszyć prąd wejściowy,
mamy tu „podwójny” wtórnik T1,
U BE
T1 T2
„mały” „duży” T2 (tzw. układ Darlingtona). Drugi
analogiczny wtórnik powoduje, że
U BE
na rezystorze R1 mamy napięcie
) zbliżone do napięcia wejściowego
+UZAS
Uster. Z uwagi na drobne różnice
LED RGB +
napięć na złączach baza-emiter i na diodzie,
1N4148
Y1 dodajemy rezystor R3, by przy zerowym napięciu
D1
Uster, dioda LED nie świeciła. W wykładzie 2, na
R5 R6 R7 R8 rysunkach 4 i 6 zamiast T4 zastosowaliśmy diodę.
R2 R3 2,2k 47k 47k 2,2k Kontrolę prądu kolektorowego źródła prądo-
R1 2,2k 47k wego możemy realizować w różny sposób, nieko-
470Ω R4 C3 2x C4 +
+ 10µF + niecznie za pomocą napięcia. Bardzo popularny
22k
jest też układ z rysunku 20a. Na chwilę pomińmy
7-15V
C1 C2 prądy baz tranzystorów, które są kilkaset razy
T4
+
100µF 100µF
+ +
T3 mniejsze od prądów kolektorów. Zakładamy, że
C5
tranzystory są jednakowe, ich temperatura jest
100µF
jednakowa, napięcia UBE są identyczne, więc
T1-T4 BC548
T1
„wyjściowy” IC będzie taki sam, jak prąd „wejścio-
T2
q wy” Ister. Mamy tu źródło prądowe sterowane
87
Strona 9
Na warsztacie
prądem, które częściej nazywane jest lustrem (zwierciadłem)
SZKOŁA
prądowym.
W praktyce spotyka się też lustra prądowe o niejednakowych prą-
dach, z tranzystorami o różnej wielkości wewnętrznych struktur, oraz
zrealizowane z użyciem dodatkowych rezystorów – przykłady na
rysunku 20b ... 20d.
Na koniec tego wykładu jeszcze kilka układów do samodzielnej
budowy.
Symulator alarmu. Nie zawsze gotowi jesteśmy chronić swoje
mienie za pomocą urządzeń alarmowych. Często dla odstraszenia w
potencjalnego złodzieja +UZAS
chcemy zainstalować je-
Poziom tekstu: średnio trudny
2xBC558 nie-
T1 D1 R6
dynie symulator alarmu, T2 1N4248
bie-
wytwarzający impulsy 10k białe skie
świetlne i dźwiękowe. T3
S1 BC
„Inteligentny” symula- R3 100k R5 22k C2
C5 558
+
tor z trójkolorową diodą
1µF R7 BAT
LED, dający nietypową 2,2k +
R1 R2 R4 C1
sekwencję kolorowych
+
220k 100k 10k
impulsów świetlnych,
C3 C4 9V
2 x 1000µF
możesz zrealizować T4
3xBC548
według rysunku 21
+
+
R9 10Ω
R8
i fotografii 22. 10Ω
2x
100µF
e
+UZAS
2xBC558
BC548
T1 T1 LED1 LED2
S1 S2
+ +
T3 R6 R8
1N4148
1N4148
C1 C2
1k 1k
100µF 100µF LED3 BAT
R2 D2 +
100k D1 T4 T4
T5 T7 9V
C3 C4 BC
r 100nF 100nF 548
R2 R3 R7 R9
Lampa błyskowa – strobo- R4 R5
10k 47k 10k 1k 1k
4,7k
skop. Możesz też zrealizować t
lampę błyskową-stroboskop
z dwiema białymi i dwiema niebieskimi diodami LED według rysunku 23 i fotografii 24. Mała bateryjka,
9-woltowy bloczek, ma niewielką wydajność prądową. Jednak dzięki magazynowaniu energii w kondensa-
torach C1, C2, prąd podczas krótkich impulsów będzie miał dużą wartość. Przekonasz się, że nawet przy
prawie całkiem zużytej baterii, można uzyskać jasne błyski diod LED.
UWAGA! Nie należy świecić diodami prosto w oczy, ponieważ silne impulsy mogą być szkodliwe
dla wzroku!
Gra zręcznościowa – Kto szybszy? To tester refleksu dla dwóch uczestników, pokazana jest na
rysunku 25 i fotografii 26. Mamy tu zwyczajny multiwibrator, pracujący z bardzo małą częstotliwością oraz
dwie struktury tyrystorowe, a do tego trzy diody LED.
Gdy zaświeci się czerwona dioda LED3, każdy uczestnik
jak najszybciej naciska swój przycisk. Wygrywa ten,
kto zaświeci „swoją” zieloną diodę LED. Zamiast diody
LED3 (lub równolegle do niej) można włączyć brzęczyk
piezo.
Zachęcam Cię też do wykorzystywania oraz do samo-
dzielnej modyfikacji dotychczas poznanych układów
i obwodów w jeszcze innych konstrukcjach własnego
pomysłu.
Piotr Górecki
y
88 m.technik - www.mt.com.pl