Mała Encyklopedia Kultury Antycznej
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Mała Encyklopedia Kultury Antycznej |
Rozszerzenie: |
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd Mała Encyklopedia Kultury Antycznej pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Mała Encyklopedia Kultury Antycznej Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
MAŁA
ENCYKLOPEDIA
KULTURY
ANTYCZNEJ
Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1990
Wydanie V
Strona 2
Jednotomowe wydanie Małej encyklopedii kultury antycznej oparte zostało na wydaniu
dwutomowym (tom I wyd. w 1958 r., tom II w 1962 r.), podjętym i -opracowanym z
inicjatywy i pod redakcją Kazimierza Kumanieckiego, Kazimierza Michałowskiego i Lidii
Winniczuk. W wydaniu jednotomowym (1966 r.) wprowadzono zmiany i uwagi, które
postulowali recenzenci, a mianowicie: w zakresie wojskowości, realiów życia codziennego,
malarstwa - Zbigniew Borkowski, w zakresie prawa - Cezary Kunderewicz, literatura greckiej
- Jerzy Łanowski, sztuki antycznej - Elżbieta Makowiecka, filozofii - Władysław Seńko,
literatury rzymskiej - Irena Kazik-Zawadzka, historii Grecji i Rzymu - Tadeusz Zawadzki.
Ponadto hasła tomu drugiego dostosowano do uwag recenzentki tego tomu, Lidii Winniczuk.
Jedną z poważniejszych zmian, których dokonano w wydaniu jednotomowym, jest
zmniejszenie ilości haseł wskutek usunięcia szeregu drobnych artykułów z dziedziny rzeźby,
malarstwa a także literatury i historii. Artykuły te, dotyczące prawie nieznanych imion, nie
miały żadnego znaczenia dla odbiorców Encyklopedii, stanowiąc tym samym zbyteczny
balast. Usunięcie tego typu informacji pozwoliło na powiększenie objętości artykułów
wymagających rozszerzenia.
W zasadzie nie uzupełniano materiału Encyklopedii nowymi hasłami poza nielicznymi,
których wprowadzenie było konieczne. Rozszerzono natomiast siatkę odnośników i
odsyłaczy, uwzględniając różnorodne formy pisowni imion i nazw.
Zakres i zasięg Encyklopedii pozostał więc ten sam. Znajdzie w niej czytelnik materiały
dotyczące geografii i etnografii, historii politycznej, kultury materialnej, historii literatury,
nauki i myśli filozoficznej, historii sztuki, prawa, mitologii i religii starożytnej Grecji i
Rzymu starożytnego. Zasięg czasowy określają, z jednej strony najdawniejsze dzieje ludów
zamieszkujących wybrzeża Morza Śródziemnego, z drugiej - wiek V nowej ery, tradycyjnie
uznawany za końcowy ery starożytnej. Zasięg terytorialny ograniczono w zasadzie do świata
śródziemnomorskiego, wykraczając na Wschód, na Północ i na Południe tylko wtedy, gdy
staje się to konieczne dla pełniejszego obrazu kultury grecko-rzymskiej i dziejów grecko-
rzymskiego oręża. Znajdą więc czytelnicy obok wiadomości dotyczących ludów
zamieszkujących Grecję i Italię również informacje o tym, co wiedzieli starożytni o ludach
słowiańskich, germańskich i celtyckich zamieszkujących w starożytności Europę wschodnią i
środkową, Bałkany, Galię i Brytanię, o ludach Małej Azji i Bliskiego Wschodu, o
mieszkańcach Egiptu, Etiopii i północnych wybrzeży Afryki.
Pewna część materiału Encyklopedii wykracza poza te ramy. Są to wiadomości
poświęcone recepcji antyku grecko-rzymskiego w literaturze i nauce polskiej. Podano więc -
w wyborze - wiadomości biograficzne o pisarzach i poetach polsko-łacińskich epoki
humanizmu oraz o twórcach filologii klasycznej w Polsce i tłumaczach dzieł starożytnych.
Wreszcie nieliczną grupę stanowią artykuły poświęcone pisarzom bizantyńskim i
wczesnośredniowiecznym, których dzieła stanowią źródłowe przyczynki do wiedzy o
starożytności.
Treść Encyklopedii uzupełnia wybór najbardziej znanych łacińskich i greckich przysłów i
sentencji.
Strona 3
Scharakteryzowany powyżej materiał został ujęty w hasłach ułożonych w porządku
alfabetycznym. Przyjęto tu zasadę grupowania haseł wielowyrazowych pod pierwszym
wyrazem, np.:
nomoteci non liquet non multa... non omnis... non plus ultra Nonae
W wielu przypadkach po wyrazie hasłowym następuje część ujęta w nawias. Zawiera ona
objaśnienia etymologiczne albo oryginalną lub uboczną formę imienia.
Niektóre hasła obejmują objaśnienia kilku znaczeń. Dla oddzielenia ich ujęto
poszczególne artykuły w punkty oznaczone kolejną numeracją, w hasłach biograficznych
poszczególne biogramy ułożono w kolejności chronologicznej. W przypadku homonimów
geograficzno-osobowych podano oddzielnie hasło geograficzne i oddzielnie osobowe (np.
Nili, Nil2).
Stosowany do oznaczania informacji z zakresu mitologii kwalifikator skrótowy mit.
odnosi się do punktu, który poprzedza. Używany na początku artykułu odnosi się do
wszystkich punktów.
Hasła mogą wystąpić w trojakiej formie: spolszczonej, oryginalnej lub w transkrypcji..
Formy spolszczonej użyto przy imionach, nazwach i terminach przyswojonych językowi
polskiemu (Cezar, Cyceron, Meander, Teodozjusz, obol, mina), zastosowano przy tym
odsyłacze od form oryginalnych lub transkrybowanych. W innych przypadkach hasła
występują w formie oryginalnej (łacińskie) lub transkrybowanej (greckie). Przyjęto
następujące zasady transkrypcji alfabetu greckiego:
1) dwugłoski ai, ei, 01 są transkrybowane przez aj, ej, oj.
2) nagłosowe i występujące przed samogłoską jest również transkrybowane przez j.
3) samogłoski T), <n są transkrybowane (poza wyrazem hasłowym) przez e, ó.
4) spółgłoski (,, t,, q> są transkrybowane przez z, ks, f. W wyrazach i nazwach greckich
oznaczone zostały miejsca akcentu znakiem nad akcentowaną samogłoską.
WYKAZ SKRÓTÓW
arab. - arabski
archit. - architektura
celt. - celtycki
demin. - deininutivum, zdrobniale
dom. - domyślnie
dop. - dopełniacz
dosł. - dosłownie
egip. - egipski
fen. - fenicki
franc. - francuski
Strona 4
gema. - germański
gr. - grecki
gram. - gramatyczny
l.mn. - liczba mnoga
l.p. - liczba pojedyncza
tac. - łaciński
m.in. - między innymi
med. - medium, strona -medialna
mit. - mitologia, mityczny
n.e. - nasze) ery
niem. - niemiecki
n.p.m. - nad poziomem morza
ok. - około
osk. - oskijski
p.n.e. - przed naszą erą
pocz. - początek
poi. - polski
pot. - połowa
por. - porównaj
r. - rok
syr. - syryjski
tur. - turecki
urn. - umarł
ur. - urodzony
w. - wiek
wg - według
wł., włos. - włoski
zob. - zobacz.
A
a.u.c. skrót łac. ab Urbe condita lub A.U.C. skrót anno Urbis conditae (dosł. od założenia
miasta), na oznaczenie ery liczonej od założenia miasta (Rzymu). Datę tego faktu na
Strona 5
podstawie chronologii rzymskich erudytów (Warron) przyjmuje się na r. 753 p.n.e.
Oznaczenia używano tylko w literaturze, w życiu potocznym liczono czas wg konsulów.
ab ovo {lać. dosł. od jajka) powiedzenie używane przysłowiowo w znaczeniu: od samego
początku. Wg jednych wyjaśnień wiąże się ono ze zwyczajem podawania na ucztach jaj na
pierwsze danie (ab ovo usgue ad mala); wg innych tłumaczeń chodzi o jajo Ledy, z którego
narodziła się Helena, przyczyna wojny trojańskiej.
Aba córka tyrana Cylicji Zenofanesa, panowała w cylickim mieście Olbe w drugiej poł. I
w. p.n.e.
abacus zob. abakus.
Abaj starożytne miasto w Fokidzie, nad rzeką Kefisos, słynne z wyroczni i świątyni
Apollina. Zniszczone w czasie wojen perskich i wojny świętej. Zachowały się ruiny świątyni
Apollina.
abaks zob. abakus.
abakus (łac. abacus, gr. dbaks) 1. stół prostokątny z blatem marmurowym lub metalowym
do ustawiania cennych naczyń. 2. górna część kapitelu kolumny, mająca kształt kwadratowej
płyty. 3. przyrząd do liczenia zwany tabliczką Pitagorasa (mensa Pythagored), 4. stolik do
gier.
Abantiades potomkowie Abasa: Akrisios i Per-seusz.
Abantowie (Abantes) starożytny szczep grecki zamieszkujący Eubeję. A. pierwotnie
zajmowali Chalkidę i Eretrię. Wg Herodota część Abantów osiedliła się w Azji Mn. Nazwę
szczepu wyprowadzono od miasta Abaj (zob.). Herosem-epo-nimem Abantów był Abas
(zob.).
Abaris 1. wg mniemania Greków z pochodzenia Hyperborejczyk, żyjący
prawdopodobnie w VI w. p.n.e., uważany za proroka i cudotwórcę. 2. mit. żołnierz z armii
Tumusa, króla Rutulów, zabity przez Trojańczyka Euryalosa, występujący w Eneidzie
Wergiliusza (IX. 344). 3. mit. towarzysz króla trackiego Fineusa, zabity przez Perseusza
(Owidiusz, Metamorfozy V, 86).
Abas mit. król Argos, heros-eponim szczepu Abantów, syn Linkeusa i Hypermestry,
ojciec Akrisiosa i Projtosa, dziad Danae, pradziad Perseusza. Zob. Akrisios.
Abdera 1. miasto w Tracji, położone między ujściem rzeki Nestos a jeziorem Bistonis,
założone ok. r. 656. Wg legendy A. miał założyć Herakles na cześć swego ulubieńca
Abderosa. Historycy wymieniają jako założyciela miasta Timesiosa z Klazomenaj. A. była
ojczyzną słynnych filozofów: Leukipposa, Demokryta, Protagorasa i Anaksagorasa oraz poety
Nikaj-netosa. Mimo to określenie "abderyta" było w starożytności synonimem głupca i
tępaka. 2. miasto na południowym wybrzeżu Hiszpanii, założone przez Fenicjan, znane za
czasów rzymskich z połowu tuńczyków.
abdicatio łac. 1. w terminologii rzymskiej oznacza dobrowolne wyrzeczenie się czegoś,
np. spadku, wolności, przynależności do swego rodu. W prawie publicznym używano terminu
a. na oznaczenie złożenia urzędu (z chwilą upływu kadencji lub przed jej upływem). 2. w
prawie greckim a. oznaczała wyrzeczenie się nieposłusznego syna przez ojca (apokeryksis).
Abila, Abyla mons zob. Heraklesa słupy, Kalpe.
Strona 6
Abisares książę indyjski, władca tzw. Orejoj Indoj, krainy położonej na północ od
państwa Porosa (zob.), z którym zawarł przymierze, aby walczyć przeciw Aleksandrowi W.
Pokonany
Aborigenowie
10
Achajmenes
przez Aleksandra oddal mu hołd, dzięki czemu pozostał na tronie.
Aborigenowie (Aborigines) mityczny szczep zamieszkujący środkową Italię. Nazwa
pojawia się po raz pierwszy u tragika greckiego Likofrona (IV w. p.n.e.) oraz u Katona
Starszego.
Abradatas znany z Cyropedii Ksenofonta książę perskiej Suzjany; walczył najpierw po
stronie króla mcdyjskiego przeciw Cyrusowi Starszemu, później przeszedł na jego stronę za
namową swej żony Pantei; zginął w bitwie z wojskami króla Lidii, Krezusa, w r. 547.
Abraksas (Abrwcas, także Abrasax) wg gnos-tyka Basilejdesa (II w. n.e.) - najwyższy
byt. Jego wizerunki, w postaci człowieka z głową koguta i wężami zamiast nóg, ryto na
kamieniach w kształcie gemm i używano jako amuletów.
Abrasax zob. Abraksas.
Abraxas zob. Abraksas.
Abrek 1. A. Andrzej (urn. w r. 1656) profesor retoryki i poetyki w Akademii Zamojskiej,
uprawiał okolicznościową poezję łacińską 2. A. Andrzej, syn poprzedniego, teolog, również
profesor i rektor Akademii Zamojskiej, autor kilku łacińskich panegiryków, mów
gratulacyjnych i pochwalnych.
Abronius zob. Arbronius.
Absyrtos zob. Apsyrtos.
Abydos 1. nazwa grecka starożytnego miasta egipskiego Abdżu, głównego miejsca kultu
Ozy-rysa, ze słynną świątynią tego boga wzniesioną za panowania dwóch pierwszych dynastii
(IV/ni tysiąclecie p.n.e.) w środku wielkiej nekropolis. Świątynię, przebudowaną w 1300-
1233 r. p.n.e. w czasach faraonów Setosa I i Ramzesa II, odkopał w r. 1859 Mariette.
Wyróżniała się ona spośród innych sanktuariów egipskich podziałem na 7 kaplic; trzy z lewej
były poświęcone trójcy ozyriańskiej: Ozyrysowi, Izydzie i Horu-sowi, środkowa Amonowi z
Teb, dwie po prawej Ptahowi memfickiemu i Re heliopolitańskiemu, ostatnia zaś
ubóstwionemu Setosowi. Świetność A., gdzie każdy ze średniozamożnych Egipcjan pragnął
posiadać swą stelę grobową, przetrwała aż do epoki schyłkowej (ok. VI w. p.n.e.). Do
najsłynniejszych budowli sepulkralnych tego typu należy zaliczyć cenotaf faraona Setosa I
(XIX dyn.). W epoce późnoptolemejskiej A. stanowiło już tylko nic nie znaczącą wioskę z
wyrocznią boga Besa, o której wzmianki znajdują się jeszcze w r. 360 (Ammianus
Mareellinus). 2. w Mizji (dziś Avido), miasto starożytnej
Troady nad Hellespontem, kolonia Miletu założona w VII w. p.n.e. W A. miał być
przerzucony most dla przemarszu wojsk perskich Kserk-sesa do Europy w r. 480 p.n.e.
Miasto, związane przymierzem z Atenami, dzieliło ich losy. Po wojnie peloponeskiej została
Strona 7
tam osadzona załoga wojsk spartańskich. Z A. łączy się legenda o Helle, Hero i Leandrze
(zob.).
Acca Lareotia mit. bogini rzymska, której coroczne święto Larentalia obchodzono 23
grudnia. Wg jednych źródeł miała być ona matką Larów, inne identyfikowały ją z żoną
pasterza Faustulusa, która wyratowała i wykarmiła Romulusa i Remusa.
accessio łac. w prawie rzymskim pierwotny sposób nabycia własności wskutek
przyłączenia rzeczy ubocznej do rzeczy głównej będącej już własnością nabywcy. Tak np.
wzniesiony na cudzym gruncie budynek staje się własnością właściciela gruntu.
Accius zob. Akcjusz.
acciamatio łac. okrzyk wyrażający uznanie, radość, powinszowanie itd., połączony
zwykle z oklaskami, np. przy zaślubinach: Talassio lub 10 Hymen Hymenaee', podczas
triumfu: w trium-phe; w czasie przemowy mówców: bene, festive, praeclare i in. Przez a.
żołnierze wyrażali swoją radość z wyboru nowego imperatora, obywatele z racji wydania
nowych ustaw, a. wznoszono w teatrze na cześć przybywających tam wybitnych ludzi, w
okresie cesarstwa z reguły - przy wyjściu cesarza z teatru. A. stanowić mogła również oznakę
niezadowolenia.
acerra łac. 1. skrzyneczka z brązu lub marmuru, w której przechowywano kadzidło do
ofiar. 2. ołtarzyk przenośny stawiany przy umarłym lub noszony podczas pogrzebów.
Acerrae 1. miasto w Kampanii nad rzeką Cianis, założone przez Etrusków, zdobyte i
zburzone przez Hannibala, odbudowane przez Augusta jako kolonia wojskowa. 2. miasto w
północnej Italii nad rzeką Addua, ważny punkt strategiczny, wspominany przez Polibiusza,
Stra-bona i in.
Achaja kraina leżąca w północnej części Peloponezu, nad Zatoką Koryncką. Po zdobyciu
przez Rzymian w r. 146 p.n.e. stała się prowincją rzymską, przy czym cała Grecja otrzymała
urzędową nazwę Achaea. W r. 26 p.n.e. utworzono z Achai osobną prowincję, rządzoną przez
prokonsula, z siedzibą w Koryncie.
Achajmenes (łac. Achaemenes) wg tradycji
Achajos
11
Acheloos
greckiej i perskiej eponim dynastii panującej w wielkiej monarchii perskiej do r. 550 -
332, zwanej stąd monarchią Achemenidów.
Achajos mit. założyciel szczepu Achajów i jego heros-eponim, wg jednych wersji syn
Zeusa i Pytii, wg innych - królewny ateńskiej Kreuzy i jej męża Ksutosa.
Achajowie (gr. Achajój) jedno z głównych plemion greckich, które na przełomie III i II
tysiąclecia zajęło Tesalię, podbijając miejscowych Pelazgów. Za swego herosa-eponima
uważali oni Achajosa. W poł. XVIII w. p.n.e. A. podbijają Kretę, która jednak podnosi się z
upadku i dopiero w r. 1400 ulega drugiemu najazdowi i ostatecznemu podbojowi
achajskiemu. Również w n tysiącleciu p.n.e. A. podbijają Peloponez i tworzą w Argolidzie
ośrodek kultury mykeńskiej, z miastem Mykenami jako stolicą władców mykeńskich. W
tworzeniu tej kultury niemałą rolę odegrali artyści i rzemieślnicy kreteńscy, których A.
Strona 8
przywieźli ze sobą z Krety po podboju tej wyspy. Dlatego kultura mykeńska rozwijała się pod
silnym wpływem kultury minojskiej (zob. egejska kultura), zachowując jednak pewne cechy
odrębne, zwłaszcza cechy surowości i siły, w odróżnieniu od wyrafinowanej i subtelnej kul-'
tury kreteńskiej. W przeciwieństwie do panujących na morzu i czujących się bezpiecznie na
wyspie Kreteńczyków A. wznoszą potężne zamki warowne jako zabezpieczenie przed
najazdem z północy i buntem podbitej ludności. Dla zdobycia niewolników podejmują
dalekie wyprawy wojenne oraz zakładają szereg kolonii, przede wszystkim na Cyprze i w
Pamfilii, o czym świadczą teksty hetyckie z Boghazkój i teksty egipskie pochodzące z XIII w.
p.n.e. Świadectwem dalekich wypraw zdobywczych A. w XII w. p.n.e. są wiadomości o Troi
podane przez uczonych greckich. Badania archeologiczne potwierdzają również przekazy
tekstowe o rozszerzaniu się zasięgu kultury mykeńskiej, czemu kładzie kres na przełomie XII
i XI w. p.n.e. najazd nowych plemion greckich, znany w historii pod nazwą wędrówki Dorów.
Achajski Związek jedna z dwóch głównych sił politycznych (obok Związku Bielskiego)
w Grecji okresu hellenizmu. Utworzona w r. 280 federacja czterech miast-państw w
północnej części Peloponezu objęła w ciągu następnego stulecia niemal cały półwysep.
Związek prowadził wspólną politykę zagraniczną, którą kierowali naczelny wódz (strateg)
wyposażony w wielką władzę oraz kolegium tzw. demiurgów, wybieranych corocznie. Wybór
władz, podobnie jak rozstrzyganie najważniejszych spraw politycznych, należały do dwóch
zgromadzeń, synkletos i synodos - jedno przynajmniej z tych zgromadzeń miało charakter
reprezentacji wszystkich miast członkowskich. Z. A. nie posiadał stałej stolicy, bo było to
sprzeczne z zasadą równości członków, zgromadzenia odbywały się przy sanktuarium Zeusa
Amarios koło Ajgion. Władze Związku nie mieszały się w zasadzie do wewnętrznych spraw
miast, jednakże warstwy posiadające w poszczególnych miastach-państwach miały w
organizacji Związku oparcie przeciw ruchom warstw uboższych i próbom przewrotu
demokratycznego. Do największego znaczenia doszedł Z. A. w latach 251 - 224, kiedy to pod
wodzą Aratosa z Sikionu usunął kontrolę macedońską z Peloponezu. Sam jednak Aratos,
zagrożony przez Kleomenesa III, inicjatora reform społecznych w Sparcie, przywołał z
powrotem Macedończyków na Peloponez i z ich pomocą pokonał Kleomenesa w r. 222.
Współpraca z Macedonią trwała do r. 198, tj. do chwili gdy Z.A. zawarł sojusz z Rzymem.
Sojusz ten pozwolił początkowo na przyłączenie do Związku Sparty i Mes-senii, ale po
kilkunastu latach ukazał ujemne strony - absolutną zależność od "sprzymierzeńca". Próby
samodzielniejszej polityki spotkały się z represjami rzymskimi w r. 167. W dwadzieścia lat
później Z. A. po nieudanym powstaniu przestał istnieć; moment ten uważa się za koniec
niepodległości Grecji.
Acharny (gr. Acharndj) najbardziej zaludniony dem (gmina) attycki, na pn. od Aten, w
okolicy obfitującej w winnice i drzewa oliwkowe; ludność zajmowała się jednak przede
wszystkim wypalaniem węgla drzewnego.
Achates1 towarzysz Eneasza, występujący w Eneidzie; wierność jego stała aę
przysłowiowa.
Achates2 rzeka w zachodniej Sycylii, w okolicach Selinuntu.
Acheloos1 dziś Aspropotamos, jedna z największych rzek Grecji oddzielająca Akamanię
od Etolii; bierze początek w Epirze w górach Pindos, wpada do Morza Jońskiego. Wiele
innych rzek greckich nosiło tę samą nazwę; być może pierwotnie wyraz ten oznaczał żywioł
płynącej wody.
Acheloos2 mit. bóstwo rzeczne, syn Okeanosa i Tetydy, król rzek, czczony w całej Grecji
jako
Strona 9
Acheron
12
acta
uosobienie płynącej wody. Wg Hezjodajest ojcem rzek.
Acheron l 1. rzeka w Epirze biorąca początek w Dodonie, płynie pomiędzy skałami i
kilkakrotnie wpływa pod ziemię. 2. lewy dopływ rzeki Alfejos w Elidzie. 3. rzeka w
Bruttium, niedaleko Pandozji.
Acheron2 mit. 1. legendarna rzeka w Hadesie, z dopływami Perifiegeton i Kokytos. U
późniejszych pisarzy nazwa A. używana jako synonim świata podziemnego. 2. syn Słońca i
Ziemi;
zamieniony w rzekę dostarczał wody Tytanom walczącym z Zeusem.
Acherusia palus dziś Lago Fusaro; błotniste jezioro w pobliżu Cumae w Kampanii,
uważane za jedno z wejść do świata podziemnego.
Achillas dostojnik wojskowy króla egipskiego, Ptolemeusza Dionizjosa; doradził
skrytobójcze zamordowanie Pompejusza, walczył w wojnie aleksandryjskiej z Cezarem,
zginął w r. 47 p.n.e.
Achilles (gr. Achilleus) mit. pierwotnie bóstwo rzeczne, w mitach późniejszych syn
Peleusa i bogini morskiej, Tetydy. Młodzieńczy, nieustraszony wódz Mynnidonów jest
jednym z głównych bohaterów Iliady. Matka kąpała go w niemowlęctwie w wodach Styksu,
dzięki czemu ciało jego z wyjątkiem pięty, za którą trzymała go w czasie kąpieli, stało się
odporne na wszystkie ciosy. W to właśnie miejsce został trafiony śmiertelnie strzałą Parysa,
skierowaną przez Apollina;
stąd pięta Achillesa, przenośnie słaba strona.
Achilles (Achilleus) Tatios (Tacjusz) pisarz rodem z Aleksandrii, żyjący zapewne na
początku III w. n.e., autor powieści Ta kata Leukippen kaj Klejtofonta (Przygody Leukippy i
Klejtofonta), która jest, jak się zdaje, ostatnim w Grecji dziełem literackim tego rodzaju. Na
uwagę zasługuje fakt, że powieść dzieje się współcześnie i zawiera wiele elementów
obyczajowych, komicznych i parodystycznych.
Achiyi Achiwi, zlatynizowana forma nazwy Achajów (Achafof), używana przez pisarzy
łacińskich.
Achradina wschodnia część miasta Syrakuz z agorą, świątynią Zeusa Olimpijskiego,
palestrą i gimnazjonem. W prytanejonie stał posąg Safony. W południowej części skalistego
tarasu były kamieniołomy. Tu Archimedes (zob.) bronił miasta obleganego przez Marcellusa.
W czasach późniejszych między agorą a kamieniołami znajdowały się katakumby
chrześcijańskie.
acies łac. szyk bojowy konsularnej armii
rzymskiej, ustalony w swej klasycznej formie w okresie drugiej wojny samnickiej (328 -
304 r. p.n.e); a. triplex polegała na tym, że legion ustawiano w trzech następujących po sobie
liniach: w pierwszej stało 10 manipulów złożonych z młodych żołnierzy, do 24 lat (hastati od
huśta - włócznia); 10 manipułów drugiej linii, złożonych z żołnierzy w wieku lat 24-30 (prin-
Strona 10
cipes), kryło wolne odstępy między manipulami linii poprzedniej; trzecia linia, złożona z
najstarszych roczników (triarii), kryła odstępy między manipułami linii drugiej. Bitwę
rozpoczynali lekkozbrojni przydzieleni po 40 do każdego ma-nipułu, którzy zarzucali
nieprzyjaciół oszczepami. Po ich wycofaniu się ruszali do natarcia hastati, następnie w razie
potrzeby principes; triarii walczyli tylko w najgroźniejszych sytuacjach;
stąd pochodzi powiedzenie res ad triarios venit (zob.).
Acilli ród plebejski, którego członkowie wymienieni są po raz pierwszy w III w. p.n.e. 1.
Lucius Acilius, prawnik rzymski z II w. p.n.e., rówieśnik Katona Starszego. 2. Caius A.,
anna-lista rzymski z II w. p.n.e., piszący po grecku. 3. Maniius A. Glabrio, konsul z r. 190
p.n.e., zwycięzca króla Syrii Antiocha w bitwie pod Termopilami, autor reformy kalendarza w
r. 191 p.n.e.
Acis zob. Akis.
Acoetes zob. Akojtes.
Acro Helenius zob. Helenius Akra.
Acroceraunia zob. Akrokeraunia.
acta łac. 1. rozporządzenia i rozstrzygnięcia urzędników, protokoły ważnych aktów
państwowych, municypalnych i kolegiów kapłańskich lub zarządzenia namiestników
prowincji. 2. a. militaria, protokoły i dokumenty administracyjne większych jednostek
wojskowych. 3. a. senatus (commentarii senatus), protokoły z posiedzeń senatu i jego
rozstrzygnięcia. Cezar w r. 59 p.n.e. zarządził regularne protokołowanie posiedzeń i
publikowanie protokołów. August zniósł to ostatnie zarządzenie. W okresie cesarstwa
protokoły takie sporządzał zaufany cesarza, tzw. cu-rator actorum senatus. 4. a. urbis (populi
diurna a;
a. populi) dziennik miasta Rzymu, od r. 59 p.n.e. wystawiany na widok publiczny.
Zawierał ważne wiadomości społeczne i polityczne. 5. a. principis, postanowienia i
rozporządzenia cesarza ułożone w formie protokołów. 6. a. ordinis, rodzaj dziennika
czynności (commentarius cotidianus) władz municypalnych. 7. a. triumphorum, sprawozdanie
Actaeon
13
adoptfo
wojskowe i polityczne wodza odbywającego triumf, składane przez niego na piśmie lub
ustnie na zebraniu publicznym, contw. 8. a. nazywano także wszelkie dokumenty w procesie
sądowym.
Actaeon zob. Akteon.
Acte zob. Akte.
actio łac. 1. każda czynność prawna ważna wg prawa cywilnego, w szczególności skarga
prywatna. W rzymskim prawie prywatnym actiones (skargi) dzieliły się m.in. na: a) cwiles, w
których roszczenie powoda było oparte na prawie cywilnym - i honorariae, w których
roszczenie powoda było oparte na prawie pretor-skim lub edylskim; b) pmatae, które chroniły
interesy prywatne jednostki - i populares, które mógł wnosić każdy obywatel działając w
Strona 11
interesie publicznym; c) stricti iuris i bonae f idei w zależności od tego, czy sędzia przy
rozstrzyganiu sporu obowiązany był brać pod uwagę tylko to, co było podane w formułce
procesowej, czy też miał rozstrzygnąć spór zgodnie z zasadami dobrej wiary. 2. formułka
prawna wymawiana przez strony przy wszczęciu procesu. legisakcyjnego lub przy innych
czynnościach prawnych w okresie starego prawa rzymskiego;
formułki takie, actiones, sporządzali prawnicy rzymscy dla postępowania spornego oraz
dla wszelkich czynności prawnych. Zbiory takich formułek pod nazwą Actiones należały do
najstarszych rzymskich dzieł prawniczych.
Actimn zob. Akcjum.
ad Kalendas Graecas zob. Kalendy.
Adamas 1. mit. Trojańczyk, syn Azjosa, zabity przez Merionesa; postać z Iliady Homera.
2. syn Adamasa, rzeźbiarz ateński z n w. p.n.e., brat rzeźbiarzy Dionizodora i Moschiona;
zob. Moschion.
Admet (gr. Admetos) mit. syn Feresa i Klimeny, król Ferai w Tesalii. Apollo, ukarany
przez Zeusa za zabójstwo Cyklopa, służył u niego przez jakiś czas jako niewolnik. A. brał
udział w łowach kalidońskich i w wyprawie Argonautów. Poślubił Aikestis (zob.), córkę
Peliasa, dzięki pomocy Apollina, który wypełnił za niego postawione przez Peliasa warunki,
mianowicie zaprzągł lwa i dzika do wozu ojca Aikestis. Na swym weselu A. obraził
Artemidę, która za karę wpuściła do jego ślubnej komnaty węże, lecz Apollo wyjednał mu
przebaczenie bogini, tak jak wyjednał mu u Mojr przedłużenie życia pod warunkiem, że ktoś
inny zgodzi się dobrowolnie umrzeć za niego. Ofiarę tę spełniła Aikestis. Postać A. stała
się przysłowiowa jako wcielenie gościnności, a miłość A. i Aikestis stanowią wzór
miłości małżeńskiej.
Adonis mit. piękny młodzieniec, myśliwy, syn Kinyrasa i jego córki Smymy (lub Mirry);
wg innych wersji syn Thejasa i Smymy lub Fojniksa i Alfesibei. Kochanek Afrodyty.
Podczas polowania A. został rozszarpany przez dzika. Afrodyta polała krew kochanka
nektarem i zamieniła ją w kwiat anemonu. Wg innego mitu Zeus na prośbę Afrodyty zgodził
się, żeby A. przebywał pół roku w Hadesie, drugie pół roku przy Afrodycie. Wg mitu
syryjskiego A. był kochankiem Afrodyty Astarte podczas pięknych dni wiosny, w lecie zaś
umierał z nadmiaru miłości i odradzał się w czasie następnej wiosny. Na jego cześć
obchodzono ośmiodniowe święto wiosny Adonie. Przez pierwsze 4 dni opłakiwano jego
śmierć nad grobem, w którym leżał drewniany posąg A., a przez następne 4 dni obnoszono
jego posągi głosząc odrodzenie młodzieńca. W Atenach przedstawiano A. z Afrodytą na
purpurowym łożu wśród kwiatów, owoców, ptaków i zwierząt jako obraz wdzięku i rozkoszy.
W domach ustawiano ogródki Adonisa, wazoniki z roślinami, które szybko wschodzą i
szybko więdną - symbol przemijającej milęści. A. jest bohaterem IV sielanki Teokryta.
Adonius (yersus) krótki wiersz, złożony z-daktyla i trocheja -s-^-i^'-'- o, nazwa pochodzi
od imienia Adonisa, gdyż inwokacje śpiewane na jego cześć składały się z tych rytmów. Po
raz pierwszy versus A. pojawia się w poezji lesbij-skiej jako klauzula strofy safickiej, Pindar i
tragicy używali go jako składnika strof bardziej skomplikowanych. Katullus, Horacy i Seneka
używali go również jako klauzuli w strofie safickiej.
adoptio łac. przysposobienie, adoptowanie osoby pozostającej pod czyjąś władzą
ojcowską;
Strona 12
w Rzymie miało na celu przedłużenie rodu w wypadku braku potomstwa. Było to ważne
zarówno ze względu na kontynuowanie domowego kultu, jak i dziedziczenie majątku
rodzinnego. Początkowo adoptowano tylko mężczyzn, gdyż kobiety nie mogły spełniać
czynności kultowych; wiek adoptowanego był obojętny. Adoptowany miał takie same prawa i
obowiązki jak filius familias. W czasach poklasycznych dopuszczono adoptowanie kobiet i
wprowadzono zasadę, że adoptujący musi być co najmniej o osiemnaście lat starszy od
adoptowanego oraz
Adramyttfon
14
Aelli
ze zupełne odseparowanie adoptowanego od jego właściwej rodziny nie jest konieczne.
Przysposobienie osoby nie pozostającej pod władzą ojcowską (osoby sui iwts) nazywano
adrogatio;
odbywało się ono pod kontrolą państwa.
Adramyttion miasto w Mizji, w Azji Mniejszej, zbudowane przez brata króla Krezusa,
Adra-mysa. W r. 422 p.n.e. Ateńczycy osiedlili tu wygnanych z ojczyzny Delijczyków. Za
czasów rzymskich miasto było siedzibą comentus iiin-dicus. Ruiny miasta nie zachowane.
Adranum (Hadranum) dziś Adrano, do r. 1929 Ademo; starożytne miasto na Sycylii, w
pobliżu Etny, założone w V w. p.n.e. przez Dionizjosa;
w r. 345 p.n.e. Timoleon z Koryntu wezwany przez Syrakuzańczyków zwyciężył tutaj
Hiketasa (zob.), wspomaganego przez Kartagińczyków.
Adrastos 1. mit. syn Talaosa i Lizymachy, król Argos, którego córka Argia poślubiła
Polinejkesa wypędzonego przez swego brata z Teb. Za namową zięcia A. zorganizował
wyprawę siedmiu wodzów przeciw Tebom, zakończoną klęską i śmiercią wszystkich wodzów
z wyjątkiem A; którego ocalił cudowny rumak Arion. Po dziesięciu latach A. ponowił
wyprawę stając do walki z 7 synami poległych wodzów (wyprawa epigonów). Teby zdobyto,
lecz A., utraciwszy w bitwie syna, zmarł w drodze powrotnej ze zgryzoty. Kult A. uprawiano
w wielu miastach greckich, jak: Argos, Kolonos, Megara, Sikion i in. 2. A. z Afrodyzji filozof
perypatetyczny z II w. n.e., badacz i komentator dzieł Platona, Arystotelesa i Teofrasta.
Adria (Hadria, Atria) 1. starożytne miasto założone przez Etrusków w VI w. p.n.e.
między rzekami Padem i Adygą; dało ono imię Morzu Adriatyckiemu. W II w. p.n.e. stało się
kolonią rzymską. 2. dziś Atri; miasto w Picenum nad rzeką Vomanus, ojczyzna rodu cesarza
Ha-driana.
Adrumetum (Hadrumetum) dziś Susa; miasto założone przez Fenicjan na pomocnym
wybrzeżu Afryki, na południowy wschód od Kartaginy;
za czasów cesarza Trajana staje się kolonią rzymską, stolicą prowincji Byzacium (zob.).
Znalezione na terenie A. tabliczki ołowiane z formułami magicznymi, liczne figurki
terakotowe i mozaiki, wśród których znajduje się portret Wergiliusza, przechowywane są w
muzeum w Bardo.
adsertor łac. obywatel występujący w procesie prywatnym o wolność w. obronie
człowieka
Strona 13
wolnego, którego windykowano jako niewolnika (adsertor libertatis).
Aduataca miasto w Gallia Belgica, w kraju Eburonów.
Aduatukowie (Aduatuci, Aduatici) szczep mieszkający w Gallia Belgica nad rzeką Mozą,
wywodzący się od Cymbrów i Teutonów.
adrocatus łac. doradca prawny; w czasach republikańskich udzielał bez wynagrodzenia
zainteresowanej stronie porad prawnych przed wszczęciem procesu i w trakcie procesu. W
okresie cesarstwa a. występował także jako mówca sądowy i mógł pobierać wynagrodzenie.
Nazywano a. również patronus causae.
adyton gr. pomieszczenie, do którego nie ma dostępu; najbardziej ukryta część
sanktuarium (wnętrze świątyni, gaju świętego lub groty), dostępna tylko kapłanom lub
osobom, które przeszły przez obrzęd oczyszczenia.
Aeacus zob. Ajakos.
aedicula iac. 1. mała świątynia, kapliczka. 2. model terakotowy świątyni o charakterze
wotywnym. 3. nisza w ścianie domu dla ustawienia posągu boga lub podobizny zmarłego
przodka.
aediiis zob. edyl.
Aedui zob. Eduowie..
Aegaeon zob. Ajgajon.
Aegaeum marę zob. Egejskie Morze.
Aegates insulae zob. Egackie Wyspy.
Aegeus zob. Ajgeus.
Aegipan zob. Ajgipan.
Aegina zob. Egina.
Aegisthus zob. Ajgistos.
Aegium zob. Ajgion.
Aegos-Potamos zob. Ajgospotanwj.
Aegusa zob. Egackie Wyspy.
Aegyptus zob. Ajgyptos, Egipt.
Aelia Capitolina miasto zbudowane w r. 130 n.e. przez cesarza Hadriana na miejscu
zburzonej Jerozolimy, ze świątynią Jowisza Kapitolińskiego, podległe stolicy Palestyny,
Cezarei.
Aelianus zob. Elian.
Aelii Eliusze, rzymski ród plebejski, którego poszczególne gałęzie z przydomkami:
Łamią, Paetus, Tubero i in. wcześnie doszły w Rzymie do wielkiego znaczenia, 1. Lucius
Aelius Stiio Praeconinus, żył na przełomie II i I w. p.n.e., uczony gramatyk rzymski i znawca
retoryki, jeden z nauczycieli Cycerona, pierwszy rzymski filolog; zajmował się Plautem i
Strona 14
kwestią autentyczności jego sztuk, objaśniał tekst dwunastu tablic, pieśń kultową Saliów,
stare księgi pon-
-n-J -si :unB3S Biaiq-"ni^S ^Wl 'Bipopuy SIOIJ AO^AzoKpo-g tooułod z (^zSpA»z '-a-
u-d Ogl -.i A ropJd 'snuiSa-y •y snpiiJ •(?i :iiii8a-g Bron - •(Brawg) ii/Ąapy i (B-DRIA^;)
vJlX.3a^ iBzsnfouaMJ. aipaiuo3[ aiMp oireJSapo qoXAoq
-azJSod psots^zoom CTSBZO /^ •a-n-d 091 '1 A (.reulfi •imops3Bp( i ipaio z miBdn{ z
qoAioiz
-3;A\XzJd 3(azfeiS3i z 53pł0iiqiq anu^g M {^ZO{BZ
-(ngty -qoz) snwtxof^ smqDj •Q i (npMoy •qoz) Jomf^ snwaufy snuoi{iuiay Otdias
snifauJoy -7 :;lXq o8af lurenAs 'uiwozuaa (Błsoz WI •J M
-iuinu} ĄauredsA (&lpo i mszsnasJaj mpppopao
-eui ura(o.n[ pau OA:(S&?XAZ {soropo 891 'i M
-AOuriBgui dazozs i3(sKJn8ii (Buo3[od insnoi( oi(Bf isi -JA 'JOpJd i6l •J A '^ninJni(
(Kpa
-3'u'd Z6I "•l * 'snafuopaaDyf snfinoj •y smsnJ •^
-nuBnuB^ pod aiA}iq M 3iui3 'manoire^ mazsnfo
-U3J3J, •0 z ZBJA UI3ItlSU03[ 3IlUOłMOd 3fBlSOZ
-3-n-d 912 •J M 'SOJBj Z ESOIfl3UI3Q[ BOZ3pAttZ
-•a-u-d 6IZ '.i A insno3( 'w/yno^ •^ CT;a»7 •zi •fapis
-JOUI aiAliq fopll3}^ A A93[Az3ui3BiJB'5[ BazapAwz '•a-u-d SSZ 'i M insnosi 'sn/fno^
•y smmy^ •\\
-wsmseyyc^. aisnoiKsyl^ nzsniqBj SŁIOW\K^ &iid wnimba uisiSmu IOE 'ł A '•3'a-d
CTE '•I A [nsu<H[ 'sn}]nDJ •y snymyi •oi :II^nBd. ^n
- •luanonrepi, pod 3iM»iq A MO(BO f^z5pA<&z n3[OJ azuiA» A ituasnitiSs-g
ui3zsn;iiiv z ZBJA ui3insno-s( {EISOZ s^ •l M •o33iup3ZJdod 3(nnAk 'sndPJ •y sntWJ •$
•ui3JOzn30 (BISOZ 9/,s •J A 'masauAd z \Kz3]V/A 8/.Z "J M •A9fog i A^sisnJig roz5pXAZ
'•3-n'd ^82 '•I A insno?[ 'snilo^ •y sn)umQ •g •a'ird IZĘ '•I A JO»B}?[Ap 'OT»(fo<f •^•
snawył 't. :idBd Biniq - •(•s-u-d •J OsllS)
ifgi^ A BUOJ30A3 BMpIU}S3nUBa 8ISBZ3 A
AAOi[SfOA\ nnqAii 'mnnidJy z uouns(3p 'CTO
-Jiswoy^ •y sn)mnQ "9 •fai?isiBii KufoA sisazo A '•a-n-d 88 'J A Baoi}S Bzsnipadinod
.B3z5pXAz 'snsJiawoyi 'y •s 'Apuspa i A9faM BozSp
-AAZ '•s-n-d 9Zf i f» '/.Efr '8Et' ^i z Jom^p 'sns^Mtify •y •F :i3i9wvyi Bnnq - •snwwmu
xąftiuoil (nłĄ 03(1^} nui (Bisozod 'auzoKinod A^ĄdA 3p[(azsA (pBi»s snpjdyl il!'^1!0 f^
PO
-SnoJis BAS eu BsisfoA (BiiSepszJd OBIAB^O Z^^I 'BnKoAs pBa 5zpBiA ?Aqopz
(BAOjisn 9^ •J A Bzsnf
Strona 15
-admod Bsn»siias AZsABnoi[Od 'S:s(AiJV {BUlAzJło umfz^pnn.tg A nrosromzoJOd od
i mauBiABi
-3[0 i uiazsnnio}uv z luanAumifl (B»SOZ gt» •J ^
-siswuotf.mtf o)tioo SfoniAOJd pterez A (EUiXzt(o ^ •J f\ •mn)tnba wsiSmu gf' •J A B
'mainsuo?! 08 (BAOlrenn 3axaQ 9^ •J M '•lm't^tl^l mmd
-SIH SfoniMOJd o3[Bf (BuiXzflo 8t' 'J M 'inred
-ZS;H A BJBZ33 ni^qod aisazo A B3d5}SBZ i
BJBZB3 5[IUUOJ}S '033IUp3ZJdOd Hi(S 'SUpida-J -y
snswyf •e •minusy wiJisocf isaf mapizp oSaf
-tIUi(pJBS BU (JBUIZ /./, •J A\ 'Uia}0d 33)OJ'>(M B
'Bsn[niB3 Bsni}Binq i Bzsnfadluoj zazJd A}iqod
-5(Bap3f fB(SOZ •/(UZ3X(I[Od UIBJSOJd fOAS 3BAOZ
-I1B8JZ i }Binsuo5[ 3/(qopz siuJOlAod XqB 'uiKzg Bn (XzsnJXM z; 'A05[iunaioAZ
ni^i aiqos (B^sAz
'{([ns AOUBJ3PA BlUB}SAOd Bin8HUn()S ni33 A\
lunflg op KuB{sK^ •r8i5[SUB([ns if3n}/(isuo5[ ?[inA\p3ZJd '•a"u'd 8/, 'J A< insno?[
'•snpidal •y •snawyf •^ 'snionas sdasuud Ar(O.D[opsazs is-WM
-iyiw< xafiiuod osoupoS {BA\o}SB;d 081 '1 M '•S''M/
-iway suod 'azJqXJ. Bn isoui (BAOpnqz UISJOZUSO OBpSq 6Z.I '•I A '.Ptniuay m/l
(BAOpnqz i ApJng
-r-l (Bno-i(0d /,8l •J A psuo?! o-s[Bt '.u\&3/is m JOpJd i6l •l A '•3-u-d L61 'J M I^ps
'snpidaJ sniJ/way siiwyf •i :ipid3i BIUI'-[ - •snMV3s 'snJifSay 'yn//n0(f 'sndvj 'snaJawof^
'snpidaJ : p(uiopAzJd Ąison ^poJ auio8azozsod •i<mn{>i B[OJ3( anAs KpuaSal SA
'Bsn3iJauiBi\[ ouBzBAn npOJ 5iSB(do»OJ[d BZ '"{Uway snqm nui^z-a BOJU
-pIZp B3[SpIA WI}^ZOJB(S SAZBn BAS B{BluAzflO
ogai0}5[ po 'qopiSAOzsnf3Ai}Bd AppoJ i(3p(s
-UIAZJ qoA;SJBisfBn z napar 'azsni[iuig ninuay •(BfourAOJd) mifius •qoz eiinuay
•ald.ioff •qoz onay •uoupoff •qoz snwupDff •y sm{q
-nf 'g 'snivuoQ •qoz sniouoQ 'y 'i, •saiio!iniiJsu[ q3AoJ3zsqo •m •m 'qoKzoinABJd (3izp
q0i(uua3 npiA JO»nB ••a"n •A ni z iliiiAB.td Kn}iqi(A 'snuvu
-.iDf^ -y •9 •fanz3i3oi05[BU]JBJ psafl Bpizp J0»ne
'(•a-U •A n) IUpUBS5[3[V Z I5[08J3 ZJB5[8I 'SniOM
-<"</ '1^ "S 'soipnua,! z ifodA[S[sui nAp z ^UBUZ
'083p[SUlXZJ BA}SJBS33 nS3J}[0 Z 5[IBZOUI ZOBpBppl
'snJaoJf XuBAAzBU wiya^odwJf sm{qnj 'y •(?
Strona 16
-3-a tg •J A ?J3imS Ba 0§ (BZB3(S nSBZ3ABZ KaOi
-3ZJ1SO ?lBUp3f ZJBS30 'BZSnU3qXJ. 3IU3[BqO l nUBIS
q3BiuBZ {BAXAOio8XzJd aiaqopodopABJd "(Bsnz
-md <o3^Aozsnu^qAI, BnKs yiww^ ?BMOpOAOds (BIOI •ui •m) Xa;zpoJ fapiSJBsao
Apyopo npiA
&IS BpAqzOd B[p {BISAZJO^AA 8J9»3[ 'BZJBS33 Sin
-BJnaz aiiAOlRao ys^s&z 'Bzsnu3q<[, amBAonad BZ (anisłyeyoiud ^ZBJIS p[3Jaid
J(upB(Aq33zsA 'snwias 'y SIIWJ •g •o(BAOqoBz ain ais oiu pizp o8af z a[B 'Bił0}siq i
Bijozom Sis (BAOUlfBz
;3lUlAz'g A {JBUln BJBZaO ZaZJd <UOIAB3ISB(n
'SOIBSJBJ pod 3iAi;q A {Bizpn (BJq mau^s z ZBIA 'Bzsnpsdluoj 3[iuuofls faAoalop
AnfoA aiSBzo A 'ifzy ifoniAOJd Binsao3[OJd 'molas
-AO •A'5[ łBSai •a'n'd 8S - 19 qoBiBi A 'molasSy ppBpfaJd nisni 'o•tó9?lL T snfWJ "t
•3uz3i3oioui
-f.19 BinBpBq ZaiOA9J (KpBAOJd '•?»! A9»B2[Ij[Kł
L1
Aenaria
16
afereza
duś A. Scaurus, uczestniczył w wojnie przeciw Antiochowi W. w r. 190 p.n.e., 16.
Marcus A. Scaurus, edyl kurulny w r. 123 p.n.e., konsul w r. 115. W r. 112 został wysłany w
poselstwie do Ju-gurty, w r. 111 był legatem w wojnie jugurtyńskiej. W r. 109 był cenzorem
wraz z M. Liwiuszem Druzusem i triumwirem w procesie o przekupstwo senatorów w
związku z wojną jugurtyńską. W r. 107 został powtórnie wybrany na konsula. Był zagorzałym
przeciwnikiem partii demokratycznej. Odbudował pons Muhius. Zasłynął swymi mowami,
napisał też autobiografię w 3 księgach, z której zachowały się drobne fragmenty. 17. Marcus
A. Scaurus, syn poprzedniego a pasierb Sulli. W r. 58 jako edyl urządził wspaniałe igrzyska,
zbudował też w Rzymie teatr. W r. 56 był pretorem, w następnych latach zarządzał Sardynią;
po powrocie został oskarżony o nadużycia, obronił go jednak Cyceron. 18. Marcus A. Scaurus
(I w. p.n.e.), brat przyrodni Sekstusa Pompejusza, brał udział w wojnie domowej przeciw
Oktawianowi; skazany przez niego na śmierć został ułaskawiony dzięki wstawiennictwu swej
matki Mucji. Dom jego na Wzgórzu Pa-latynskim słynął z przepychu i wspaniałych dzieł
sztuki. 19. Marcus A. Scaurus Mamercus, wnuk poprzedniego, mówca i poeta z czasów
Tyberiu-sza, kilkakrotnie oskarżany przez cesarza o obrazę majestatu (m. in. w jego tragedii
Atreus Tyberiusz dopatrzył się złośliwych aluzji do swej osoby);
wraz z żoną (za jej namową) popełnił samobójstwo.
Aenaria zob. Enaria.
Aeneas zob. Eneasz.
Strona 17
Aenus zob. Ajnos.
Aeolia zob. Eolia.
Aeolus zob. Eol
Aequi zob. Ekwowie.
aerarii (łac. dosł. płacący podatki) klasa obywateli rzymskich nie należących do żadnej
tribus, płacących podatki główne proporcjonalne do ich dochodów. Należeli do niej: a)
obywatele podbitych miast posiadających ius connubii i ius commercii, ale pozbawieni praw
politycznych. Pierwszym miastem, którego obywatele zostali zaliczeni do a., było Caere, stąd
(od r. 355 p.n.e.) należących do tej klasy nazywano Caerites;
b) pełnoprawni obywatele rzymscy, ukarani infamią; c) osoby napiętnowane przez
cenzora. Obywatele zaliczeni do a. (inter aerarios relati, tribu moti, aerarii facti) nie mogli
głosować, petnić urzędów i odbywać służby wojskowej.
aerarium (łac. skarbiec) 1. a. popali Romani, skarbiec ogólny mieszczący się w świątyni
Saturna na Forum; pieczę sprawował nad nim quaestor urbanus pod kontrolą senatu. Dochody
tego skarbu stanowiły: 4% od sprzedaży niewolników, tzw. bona damnatorum, bona caduca i
in. W Ul w. n.e. a. p. R. został przekształcony w miejską kasę Rzymu. 2. a. sanctius populi
Romani, kasa specjalna, na którą składały się łupy wojenne i dochody z 5% opłaty od
wyzwolenia niewolnika. 3. a. mUitare, skarb ustanowiony przez Augusta dla zapewnienia
żołnierzom zaopatrzenia na starość. Dochody tego skarbu stanowiły: 5%-owy podatek od
dziedziczenia i l%-owy licytacyjny. Zarządzali skarbem trzej prefekci. 4. a. publicum, gminna
kasa kolonii i municypiów, również nazwa budynku, w którym kasa się mieściła.
Aesopus zob. Ezop.
Aethiopia zob. Etiopia.
Aeschines zob. Ajschines.
Aeschylus zob. Ąfschylos.
Aesculapius zob. Asklepios.
Aesticampianus zob. Sommerfeld.
Aether zob. Eter.
Aetion malarz grecki z drugiej poł. IV w. p.n.e., współczesny Apellesowi, namalował
"Wesele Aleksandra W. z Roksaną".
Aetios z Amidy lekarz grecki żyjący w poł. VI w. n.e. na dworze bizantyjskim cesarza
Ju-styniana. Napisał wielkie dzieło pt. Biblia jatrikd hekkdjdeka (Ksiąg lekarskich 16), w
którym zawarł całą wiedzę o lecznictwie ówczesnym; opierał się na dziełach lekarzy
dawniejszych: Galenosa, Archigenesa, Dioskoridesa i in.
Aetius (Flayius A.) naczelny wódz rzymski za panowania cesarza Walentyniana III. W r.
451 n.e. odniósł na Polach Katalaunijskich (koło dzisiejszego Chalons-sur-Mame)
zwycięstwo nad Hu-nami dowodzonymi przez Attylę. W r. 455 został zdradziecko
zamordowany przez zaślepionego zazdrością Walentyniana.
Aetna zob. Etna.
Aetolia zob. Etolia.
Strona 18
Aetolus zob. Etol.
Afareus mit. 1. bohater messeński, syn króla Messenii Perieresa, założyciel miasta Arenę.
2. syn Kaletosa, jeden z wodzów greckich pod Troją wspomniany w Iliadzie (XIII, 478, 541).
Afer przydomek rodu Domicjuszów i Teren-cjuszów (zob. Domitii i Tereniu).
afereza (gr. afdjresis, łac. aphaeresis) termin
Afranius
17
Agamemnon
metryczny oznaczający wyrzutnię naglosowej samogłoski występującą w wyrazie, jeśli
wyraz poprzedni kończy się na samogtoskę (w języku łacińskim także na m z poprzedzającą
samogłoską), np. Sofokles, Antygona 546: ha me thiges (zamiast ethiges). W wierszach
łacińskich aferezie ulega tylko e w formach es, est, przy czym pozostałe s, st łączy się z
poprzedzającą zgłoską; por. Horacy, Sermones I, l, 59: at qul tantali eget ąuanto (e)st opus; I,
2, 28; nil medium (e)st.
Afranius 1. Lucius A., komediopisarz rzymski z II w. p.n.e., twórca rzymskiej komedii
narodowej fabuła togata, w której naśladował Menandra i Terencjusza. Sztuki jego grano
jeszcze w okresie cesarstwa. 2. Lucius A., konsul w r. 60 p.n.e., przyjaciel Pompsjusza, w
wojnie domowej walczył wraz z nim przeciw Cezarowi;
po klęsce pod Tapsus w r. 47 p.n.e. uciekł do Hiszpanii, gdzie zginął z rąk żołnierzy
Cezara.
Africa zob. Afryka.
Afrodisias zob. Afrodyzja.
Afrodyta (gr. Afrodlte) grecka bogini miłości i piękności, w Iliadzie - córka Zeusa, i
Dione. Wg Hezjoda urodziła się z piany morskiej (afrós piana) u brzegów Cypru, który stał
się główną siedzibą kultu bogini. Stąd też pochodzą przydomki A.: Afrogeneja, urodzona z
piany morskiej, Anadyomene, wynurzona z fal, Kyprogeneja, zrodzona na Cyprze. Władzy A.
Urania podlegali wszyscy bogowie na niebie, władzy A. Pandemia ludzie, których obdarzała
powabem, wdziękiem i szczęściem w miłości. Szczególną czcią otaczały boginię kobiety m.
in. także jako opiekunkę małżeństw. Od czasów Solona hetery widziały w A. swoją patronkę.
Do orszaku A. należały Hory, Charyty, Himsros, Pejto, Pothos. Małżonkiem bogini był
Hefajstos, najulubieńszym spośród kochanków szybkonogi Ares, od którego A. otrzymała
przydomek Areja. Eros, bóg miłości, był uważany za syna A. i Hefajstosa, w późniejszych
czasach za syna A. i Aresa. A. identyfikowano w Rzymie z boginią Wenus, z egipską Izydą i
z syryjską Astarte, boginią płodności natury i sprawczynią życia na ziemi. W Grecji kult A.
pozostawał w ścisłym związku z morzem, stąd przydomki Thalassia, Pontia, morska;
czczono ją w wielu miastach portowych, gdzie mieszkańcy wznosili jej świątynie, stąd
epitet Limnesia, opiekunka portów. Żeglarze modlili się do niej o szczęśliwą podróż, stąd
epitet Eiiploja - zsyłająca dobrą żeglugę. Siedziby kultu bogini znajdowały się m. in. na
Cyprze, w Pafos, na Knidos i Kyterze, w Koryncie, na górze Eryks na Sycylii, stąd
odpowiednie przydomki: Kyprls, Kytereja, Pafia itd. A, poświęcone były święta Afrodyzje.
A. należała do najczęściej przedstawianych postaci bogów w sztukach plastycznych antyku.
Strona 19
Najsławniejszy z posągów bogini, posąg A. Knidyjskie] dłuta Praksytelesa, znany jest jedynie
z wielu kopii zdobiących wszystkie niemal zbiory muzealne na całym świecie. Malowidło
Apsllesa - A. Anadyomene, za które August zapłacił mieszkańcom wyspy Kos 100 talentów,
służyło za pierwowzór wielu posągów bogini. Atrybutem A. Urania był żółw, A. Afrogeneja-
delfin i koncha; jako bogini miłości były jej poświęcone: gołąb, wróbel, baran, kozioł, zając,
jako bogini płodności - mirt, róża i jabłko granatu.
Afrodyzja (gr. Afrodisias) 1. miasto na granicy Karii i Frygii, sławna ze wspaniałej
świątyni Afrodyty. 2. miasto portowe w Cylicji naprzeciw Cypru, poświęcone Afrodycie. 3.
wyspa w pobliżu wybrzeża Kyrenajki ze świątynią Afrodyty.
Afrodyzje (gr. Afrodisia) święto Afrodyty najuroczyściej obchodzone w Pafos na Cyprze,
w świątyni zbudowanej wg legendy przez Ki-nyrasa.
Afrodyzjos (Afmdislos) rzeźbiarz z miasta Tralles w Karii, prawdopodobnie z I w. n.e.;
wg Pliniusza dzieła jego miały się znajdować w pałacach cesarzy rzymskich.
Afrogeneja (gr. zrodzona z piany morskiej);
przydomek Afrodyty.
Afryka (łac. Africa, gr. Afrike) kontynent afrykański nazywany był przez Greków Libią;
zarówno Grecy, jak Rzymianie znali tylko jej część północną. Za herosa-eponima A.
uchodził u Rzymian Afer, syn Herkulesa. W r. 146 p.n.e. A. północna staje się prowincją
rzymską pod nazwą Africa.
Aftonios (Ąfthonios) sofista i retor, żyjący na przełomie III i IV w. n.e. Jego dzieło
Progymnds-mata oparte na Hermogenesie, zachowane częściowo, było jeszcze w XVI i XVII
w. podstawą studiów retorycznych. Przypisuje mu się również opracowanie bajek Ezopa
specjalnie do użytku szkolnego.
Agamemnon mit. syn Atreusa i Aeropy, mąż Klitajmestry, ojciec Ifianassy (w
późniejszych opracowaniach Ifigenii), Chryzotemis, Laodike (lub Elektry) i Orestesa, król
mykeński, dowód-
Maia encyklopedia kultury antycznej
Aganippe
18
Apatokles
ca Greków w wyprawie trojańskiej, jeden z głównych bohaterów Iliady i wielu tragedii,
m. in. trylogii Ajschylosa. Po powrocie z wyprawy trojańskiej został podstępnie
zamordowany przez żonę i jej kochanka, a swego kuzyna, Ajgistosa. W nutach o A. odbiły się
wyobrażenia o królach epoki mykeńskiej, być może o jednym z achajskich wodzów wyprawy
na Azję Mn. Zob. Klitajmestra, Orestes.
Aganippe1 jedno ze źródeł poświęconych Muzom, u stóp Helikonu; wedle podania,
pijącym z niego dawało natchnienie poetyckie.
Strona 20
Aganippe2 mit. 1. nimfa źródła Aganippe u stóp Helikonu, córka króla rzeki Termessos
(lub Pennessos). 2. żona Akrisiosa, matka Da-nae, zwana również Eurydyką. 3. jedna z córek
Ajgyptosa.
agape (gr. agape) posiłek pierwszych chrześcijan spożywany wspólnie każdego wieczoru
przez członków gminy. Od III w. n.e. wieczerze, na które zamożny członek gminy
chrześcijańskiej zapraszał ubogich, a zwłaszcza wdowy swojej gminy.
Agapenor mit. syn Ankajosa, król Tegei w Arkadii, uczestnik wyprawy trojańskiej. W
drodze powrotnej zapędzony przez burzę na Cypr, osiadł tam i założył miasto Pafos ze
świątynią Afrodyty.
Agasias syn Dositheosa, rzeźbiarz grecki rodem z Efezu (ok. r. 100 p.n.e.). Jego
sygnaturę noszą słynny posąg Szermierza Borghese (Luwr) oraz baza znaleziona w Tesalii.
Agasikrates syn Agatona, architekt żyjący w pierwszej poł. III w. p.n.e., podobnie jak
ojciec zajmował stanowisko budowniczego świątyni Apollina w Delfach.
Agatangelos (Agathangelos) 1. snycerz gemm z drugiej poł. I w. p.n.e. 2. historyk
armeński z IV w. n.e., sekretarz króla Armenii Tiryda-tesa II, napisał po grecku historię
Armenii.
Agatarchides (Agatharchides) urodzony na Knidos (II w. p.n.e.), żył w Aleksandrii, autor
wielu dzieł gramatyczno-stylistycznych i histo-ryczno-geograficznych, z których
najważniejsze były: Ta kata ten Astan (Dzieje Azji) w 10 księgach, obejmujące również
Afrykę północną. Ta kata ten Európen (Dzieje Europy) w 49 księgach oraz Peri tes Erythrds
thalasses (O Morzu Czerwonym). Dzieje jego stanowiły ważne źródło dla pisarzy
późniejszych, którzy w licznych cytatach zachowali nam ich ciekawe fragmenty.
Agatarehos (Agatharchos) syn Eudemosa z Sa-
mos, malarz ateński (w V w. p.n.e.), miał malować dekoracje teatralne dla dramatów
Ajschylosa, stąd przydomek Skenografos. Przypisywano mu również napisanie traktatu o
malowaniu dekoracji.
Agatemeros {Agathemeroś) geograf grecki (datowanie między III a V w. n.e.), autor
dzieła Geografias hypotyposis (Zarys geografii).
Agathias Scholasticus poeta i historyk grecki z VI w. n.e., jeden z kolejnych wydawców
zbioru epigramów będącego podstawą dzisiejszej Antologii Palatyńskiej. Zachowało się z
jego pism ponad 100 epigramów oraz dzieło historyczne w 5 księgach obejmujące okres
panowania Justy-niana od r. 552 do r. 558.
Agatinos (Agathinos) A. Ciaudius, spartanin, lekarz i filozof z drugiej poł. I w. n.e.,
należał do pneumatycznej szkoły lekarskiej (zob. pneumatycy). Zachowało się jego pismo pt.
Peri thermolusias kaj psychrolusias (O ciepłych i zimnych kąpielach).
Agatodajmon (gr. Agathodajmori) mit. dobry duch przyrody, patron zbiorów polnych i
wina. Na ucztach wylewano mu w ofierze puchar czystego wina. Niekiedy nazywano jego
imieniem dzień, w którym po raz pierwszy próbowano wina z nowych zbiorów. Kult A. był
zwykle połączony z kultem bogini Agathe Tyche. A. przedstawiano jako młodzieńca
trzymającego w prawej ręce czarę wina, w lewej maki i kłosy.
Agatokles (Agathokles) 1. syn Karkinosa, wygnańca z Region, ur. w r. 361 p.n.e.,
poświęcił się karierze wojskowej; w wyniku zamachu stanu zdobył w r. 317 najwyższą
władzę w Syrakuzach. Przez 28 lat swego panowania walczy} z innymi miastami Sycylii i pd.