wietnam01wilk(1)
Szczegóły |
Tytuł |
wietnam01wilk(1) |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
wietnam01wilk(1) PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie wietnam01wilk(1) PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
wietnam01wilk(1) - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
DUKE
UNIYERSITY
LIBRARY
Strona 3
Strona 4
Digitized by the Internet Archive
in 2017 with funding from
Duke University Libraries
Strona 5
Stefan Wilkosz
Wietnam —
anatomia zwycistwa i klski
Czytelnik • Warszawa 1977
Strona 6
—
Okadk projektowaa
Magorzata A. Pióro
„Czytelnik", Warszawa 1977. Wydania I.
Nakad 4290. Ark. wyd. 13,4; ark. druk. 19,75.
Papier druk. m/gl. 92X114, kl. V, 65 g.
Oddano do skadania 3 VII 1976 r.
Podpisano do druku 8 II 1977 r.
Druk ukoczono w marcu 1977 r.
Zakady Graliczne w Toruniu.
Zam. wyd. 955; druk. 1560. J-86.
Cena z 27.
Printed in Poland
Strona 7
Wstp
Trzydziestoletnia wojna w Indochinach naley do
przeszoci. Problem wietnamski zosta rozwizany.
Naród Wietnamu odzyska niepodego, jedno
i moliwo ksztatowania swojego
samodzielnego
losu. Nie s
to ju tylko piknie brzmice zasady
wpisane z aski dypomatycznych kompromisów do
ukadów genewskich czy paryskich. Zostay one wy-
walczone przez cay naród kosztem olbrzymich strat
ludzkich i straszliwych zniszcze kraju. owocem S
bohaterstwa, wyrzecze, powice i nieopisanych
cierpie caej ludnoci. S zdobycz, której nikt nie
jest w stanie jej wydrze.
Kiedy 30 kwietnia 1975 roku oddziay patriotów
wietnamskich wkraczay do Sajgonu, zamyka si
proces historyczny rozpoczty przed trzydziestu aty,
u schyku II wojny wiatowej. Ho Szi Min i grupa
jego wiernych wspópracowników prokamowai
wówczas niepodlego i jedno Wietnamu, uwalnia-
jcego si spod kolonialnego francuskiego panowa-
nia i japoskiej okupacji. Wydawao si wówczas,
e na fali wielkiego zwycistwa idei wolnociowych
nad faszystowsk niewol —
denia te zatriumfuj.
Stao si jednak inaczej. Na niewiekim obszarze
Pówyspu Indochiskiego rozpocza si najdusza
wojna czasów nowoytnych. Musiay zgin miliony
'5
Strona 8
ludzi — Wietnamczyków, Laotaczyków, Kambodan,
Francuzów i Amerykanów —
zanim zrealizowany
zosta cakowicie i dokadnie program, który 30 lat
przedtem proklamowa Ho Sza Min.
Wojna zostaa zakoczona, ale nadszed czas obra-
chunków. Wrónych krajach przybieraj one róne
postacie. WWietnamie jest to sprawa odpowie-
dzialnoci za postaw polityczn i moraln w okresie
wojny domowej i obcego najazdu, a take olbrzymia
sprawa odbudowy zniszcze wojennych, wreszcie wy-
równanie rónic ustrojowych, gospodarczych i mo-
ralnych, narosych pomidzy Poudniem a Pónoc.
Dla wszystkich pastw Azji obrachunki powietnam-
skie to przede wszystkim zagadnienie dostosowania
wasnej polityki do nowego ukadu si, który po-
wsta na kontynencie po klsce interwencji Stanów
Zjednoczonych w Indochinach, i rewizja stosunku do
amerykaskich zobowiza i wpywów. Najbardziej
skomplikowane s
jednak obrachunki w samych Sta-
nach Zjednoczonych. Obejmuj one spraw odpowie-
dzialnoci za pierwsz w historii tego kraju przegra-
n wojn i zwizan z tym porak prestiow i po-
lityczn mocarstwa. Wyraaj si w
wielkiego
gbokim kryzysie zaufania do grupy rzdzcej, kry-
zysie obejmujcym du cz
ludnoci, a co za tym
idzie —
dokonuj polaryzacji spoeczestwa. Zmu-
szaj przywódców amerykaskich do wypracowania
nowej koncepcji globalnej polityki USA.
Wszystkie te obrachunki i procesy dostosowywa-
nia si do nowej sytuacji trwa dugo, a ichbd
przebieg i skutki zalee bd
w duej roierze od
sytuacji politycznej na wiecie. Ale bilansowanie zo-
bowiza i ustalenie nowych granic wpywów, re-
wizja polityki i gotowo
opracowania nowych
doktryn politycznych wymagaj przede wszystkim
trzewej analizy przeszoci. Trzeba zda sobie jasno
6
Strona 9
spraw, dlaczego wojna wietnamska skoczya si
Wicej: dlaczego musiaa si
tak, a nie inaczej.
tak skoczy.
Wojna ta cigna si tak dugo, a przebieg jej
by tak skomplikowany, e
trudno jest uzmysowi
soie peny obraz wszystkich czynników, które prze-
sdziy losy tych zmaga. Zwaszcza pokolenie po-
wojenne nie zna zapewne odpowiedzi na wiele za-
sadniczych pyta, nasuwajcych si nieodparcie przy
omawianiu wydatze na Pówyspie Indochiskim.
Jak to si stao, e
may, sabo rozwinity, kooniany
naród odniós zwycistwo nad potnym pastwem
europejskim —
Francj —
w atach 1945 1954? Dla-
•
—
czego najpotniejsze mocarstwo zachodniego wia-
ta —Stany Zjednoczone ponioso porak w —
Wietnamie i zmuszone zostao do odwrotu? Co zde-
cydowao o zwycistwie sabszych liczebnie i ma-
teriaowo si DRW i FWN nad olbrzymi armi saj-
gosk w wieloletniej wojnie domowej?
Odpowied na te pytania nie jest prosta atwa. i
Dugo jeszcze politycy, stratedzy i znawcy proble-
mów azjatyckich bd
analizowa elementy poszcze-
gólnych okresów tej wojny, aby wyjani jej prze-
bieg i rezultaty.
W ksice tej chcielibymy zatrzyma si nad zja-
wiskiem, które miao ogromne znaczenie da losów
tej wojny. Analizujc jej przebieg natrafiamy co
chwila na przykady zdumiewajcych po- bdów
litycznych wojskowych, nie dajcych si wytuma-
i
czy racjonalnym rozumowaniem. Popeniali je za-
równo kolejni kierownicy polityki pastw, które
uwikay si w ten konflikt, jak sztaby i dowództwa
wojskowe. Przez cay okres owych tragicznych
i krwawych trzydziestu lat historia Pówyspu Indo-
chiskiego ksztatowana bya przez decyzje oparte
na nieznajomoci faktów, ignorowaniu rzeczywisto-
7
Strona 10
ci, faszywym jej ocenianiu, na bdnych wnioskach
i obsesyjnych iuzjach. Polityczne koncepcje rozwi-
zania konfliktu nie uwzgldniay psychiki, kultury
i tradycji miejscowej ludnoci. Plany operacyjne na-
pastników nie doceniay siy i zdolnoci bojowej
przeciwnika, a wyolbrzymiay potencja wasny. Nie
bray pod uwag waciwoci klimatycznych i te-
renowych uporem odrzu-
kraju. Politycy zachodni z
cali realistyczne propozycje pokojowego zakoczenia
konfliktu. Podejmowali decyzje pod naciskiem we-
wntrznych potrzeb politycznych swoich krajów,
powtarzali uparcie poprzednie bdy, marzenia brali
za rzeczywisto. Polityka wietnamska Francji, a na-
stpnie Stanów Zjednoczonych, bya niebywa de-
monstracj politycznego irracjonalizmu.
Poczynajc od 1945 roku wydawao si wielokrot-
nie, e konflikt wietnamski znajduje si o krok od
politycznego rozwizania i e narody tego pówyspu
uzyskaj moliwo decyzji o swoim losie bez obcej
interwencji. Za kadym
razem nastpoway jednak
wydarzenia, które burzyy nadzieje na pokój. Wyda-
rzenia te nie miay adnego racjonalnego uzasadnie-
nia, zdaway si nosi w sobie ponure elementy
greckiej tragedii, gdzie fatum, a nie racjonalne
przesanki, decyduje o ludzkich losach.
Europejska wojna trzydziestoletnia XVII wieku
miaa swoje podoe racjonalne. Byy w nim za-
gadnienia wyznaniowe, niezmiernie
dynastyczne i
zasadnicze w owych czasach. Wojnie wietnamskiej
brakowao takiego wspóczesnego racjonalizmu. Bya
to wojna redniowieczna, prowadzona w poowie
dwudziestego wieku. Wszystkie jej kolejne etapy
opieray si na politycznej ignorancji, militarnych
iluzjach i obsesyjnej wierze w decydujc rol siy.
Toczya si i rozwijaa wbrew zdrowemu rozsdkowi,
na skutek bdów popenianych przez europejskich
8
Strona 11
|(t amerykaskich mów stanu zajmujcych stano-
ilwiska, na których wanie takich bdów popenia
pie wolno.
I Zadaniem tej ksiki nie jest historia wojny
[wietnamskiej, ale próba ukazania i przeanalizowania
'tych bdów. Wiele wanych aspektów konfliktu po-
winno sta si przedmiotem odrbnych opracowa.
Nie poruszamy bowiem takich spraw, jak kwestia
legalnoci tej wojny i postpowanie stron w kon-
z prawem midzynarodowym, nie zatrzy-
frontacji
mujemy si nad zagadnieniami ekonomicznymi czy
humanitarnymi konfliktu.
Ksika oparta jest na bogatej literaturze przedmio-
tu, a przede wszystkim na tzw. Aktach Pentagonu"
,,
(,, Pentagon Papers"). Jest to zbiór dokumentów ame-
rykaskich, dotyczcych tej wojny, opracowany
przez ekspertów Pentagonu na zlecenie ministra obro-
ny USA McNamary w latach 1967 1968 i liczcy —
47 tomów. Dopiero w 1971 roku ,,New York Times"
uzyska cz tego zbioru i rozpocz publikacj do-
kumentów wbrew zakazowi Ministerstwa Sprawiedli-
woci. Wyrok Sdu Najwyszego zezwoli jednak na
publikacj Aktów Pentagonu".
,, S
one bezcennym
ródem dla kadego badacza historii tego konfliktu.
Pena bibliografia znajduje si na kocu ksiki.
Wszystkie cytaty pochodz z wymienionych w niej
ksiek.
Strona 12
Strona 13
I. Jak doszo do wojny trzydziestoletniej
Przy kocu II wojny wiatowej Wietnam uzyska
wielk szans odbudowy swej niepodlegoci po pra-
by wpraw-
wie stuletnim francuskim panowaniu. Kraj
dzie wtedy okupowany przez Japoczyków, ale kl-
ska armii japoskiej nie ulegaa wtpiwoci i bya
tylko kwesti czasu. Wydawao si, eFrancja —
dugoetni wadca kolonialny kraju —zostaa ju
wyeliminowana z Azji. Wojska francuskie byy roz-
brojone i zniszczone przez Japoni, a w Europie
Francja po tragicznych przejciach wojeimych do-
piero rozpoczynaa proces odbudowy i organizowa-
nia na nowo bytu pastwowego. Trzymaa wci w
rku posiadoci afrykaskie, gdzie ruch niepodlego-
ciowy jeszcze dostatecznie nie dojrza, a przebieg
dziaa wojennych — przy pomocy aiantów — ua-
twia wojskom francuskim utrzymanie wadzy w ko-
loniach. Trzeba bdzie jeszcze czeka kilka czy kilka-
nacie lat na niepodlego Tunisu, Maroka, Algierii
oraz krajów czarnej Afryki i na cakowity rozkad
afrykaskiej czci imperium francuskiego.
Sytuacja w Wietnamie bya inna. Na caym Pó-
wyspie Indochiskim, a wic w trzech czciach
Wietnamu — Annamie, Kochinchinie i Tonkinie —
oraz w ssiednich Laosie i Kambody istniaa ju
wasna, dojrzaa i rozwinita administracja narodo-
11
Strona 14
wa, która wprawdzie wspópracowaa z wadzami
okupacyjnymi, bya jednak dostatecznie przygotowa-
na do rozpoczcia w odpowiedniej chwii cakowicie
samodzienego funkcjonowania. Sprzyjao temu utrzy-
mywanie przez wadze okupacyjne tradycyjnej, cho
fikcyjnej niemal struktury pastwowej krajów pó-
wyspu w postaci dworów królewskich w Laosie
i Kambody oraz cesarza Bao Daia w Wietnamie.
Najwaniejszym elementem sytuacji by jednak
rozwój podziemnego ruchu niepodlegociowego i re-
wolucyjnego, który — pocztkowo rozproszony i nie-
jednolity w poszczególnych prowincjach Wietnamu —
pod koniec wojny skoncentrowa si dokoa utwo-
rzonej w 1941 roku Ligi Niepodlegoci Wietnamu,
zwanej w skrócie Wietminhem. Znaczenie i popular-
no tej organizacji stae rosa, a ludno kraju uzna-
waa coraz powszechniej kierownicz rol wybitnej
postaci Ho Szi Mina — sekretarza generalnego Ligi.
Wietminh opiera si pocztkowo na czonkach
podziemnej partii komunistycznej i zblionych do
niej ugrupowa politycznych, ale wkrótce przyczy-
y si do niego szerokie koa patriotycznej ludnoci
wietnamskiej. Znajdoway si wród nich wykszta-
cone i wyrobione kadry, które mogy natychmiast
przej administracj pastwow, wojsko i ycie
gospodarcze. By wic Wietminh ju w 1945 roku
rozbudowanym jdrem kierowniczym niepodlegego
pastwa wietnamskiego. Mia on te wielkie wpywy
i poparcie wród chopstwa wietnamskiego, stano-
wicego 90®/o ludnoci. Przynosi im bowiem nie tylko
niepodlego —
co dla wielu chopów wietnamskich
byo jeszcze wtedy pojciem do abstrakcyjnym —
ale zasadnicze reformy spoeczne i gospodarcze. Prze-
de wszystkim uwolnienie od wadzy obszarników,
lichwiarzy i poborców podatkowych, których sia w
feudalnej jeszcze strukturze kraju bya ogromna.
12
Strona 15
Wielka szansa niepodlegociowa Wietnamu miaa
równie swe uzasadnienie w czynnikach zewntrz-
nych. Jednym z najwaniejszych wród tych czyn-
ników byo stanowisko Stanów Zjednoczonych,
a cilej mówic prezydenta Frankina Deano Roose-
veta.
Roosevet by
zawsze zdecydowanym wrogiem ko-
w swoich wspo-
lonializmu. Jego syn, Elliot, cytuje
mnieniach tak wypowied ojca z roku 1943: Kiedy ,,
wygramy wojn, uyj wszystkich si i rodków, aby
USA nie zostay zmuszone do zaakceptowania planu,
który uatwi imperialistyczne zamiary Francji... albo
pomoe Wielkiej Brytanii w jej imperialistycznych
ambicjach".
Jeszcze wyraniej formuuje swój pogd Roosevet
w memorandum przesanym sekretarzowi stanu Cor-
del Hulowi w styczniu 1944 roku; Widziaem w ,,
ubiegym tygodniu Haifaxa (ambasador angielski)
i potwierdziem mu otwarcie moj opini sprzed ro-
e Indochiny nie powinny wróci do Francji. Na-
ku,
ey je odda pod administracj midzynarodowego
powiernictwa. Francja miaa ten kraj — 30 milionów
mieszkaców —
prawie przez 100 lat i ludno jest
tam w gorszej sytuacji, ni bya na pocztku. Mam
w tej materii pene poparcie generalissimusa Czang
Kaj-szeka i marszaka Staina. Nie widz powodu,
abyustpowa w tej sprawie Foreign Office. Jedy-
nym argumentem ich sprzeciwu jest wpyw tego
probemu na ich wasne i hoenderskie posiadoci.
Nie ubili nigdy koncepcji powiernictwa, gdy czsto
prowadzio ono do niepodlegoci. Tak jest w przy-
padku Indochin. Kady kraj musi by traktowany
odrbnie, ale jeli chodzi o Indochiny, to sprawa jest
jasna. Francja doia je przez 100 lat. Naród Indochin
zasuguje na epsz przyszo”.
W czasie wojny prawie na kadej konferencji przy-
13
Strona 16
wódców koalicji antyhitlerowskiej stanowisko Roose-
veltapowodowao powane konflikty midzy prezy-
dentem a Winstonem Churchillem. W Teheranie, w
listopadzie 1943 roku, Churchill ostro sprzeciwia si
powiernictwu dla Indochin. Roosevelt, poparty przez
Stalina, woa przez stó do premiera Anglii: Wi-
,,
dzisz, Winston — jeste przegosowany w stosun-
ku 3 do 1!” Prezydent USA mia tu na myli jeszcze
stanowisko nieobecnego Czang Kaj-szeka, z którym
uzgodni spraw poprzednio na spotkaniu w Kairze.
(Równie na konferencji w Quebec spór o Indochiny
i rol Francji na Dalekim Wschodzie wywoa zatarg
pomidzy aliantami,to samo nastpio w Jacie,
a jeszcze 15marca 1945 roku, a wic na cztery ty-
godnie przed mierci, Roosevelt daje nastpujc
instrukcj doradcy w Departamencie Stanu, Charleso-
wi Taussigowi, w sprawie polityki wobec Indochin:
,,To musi by niepodlego. Taka jest nasza polityka
i moe pan to owiadczy Departamentowi Stanu.")
Ostatnie sowa tej instrukcji maj szczególn wy-
mow. Prezydent mimo wyczerpania i choroby by
znakomicie poinformowany o nastrojach administra-
cji waszyngtoskiej. Wiedzia dobrze, e w Depar-
tamencie Stanu dziaa silna i wpywowa grupa, która
dy do zmiany jego polityki. I w tym miejscu do-
chodzimy do pierwszego tragicznego bdu politycz-
nego, który zaciy na losach Wietnamu. By on po-
cztkiem dugiego cigu dalszych bdnych decyzji,
mylnych ocen, faszywych przewidywa i upartego
brnicia przeciwko rozsdkowi i logice historycznej.
Ta tragedia pomyek towarzyszy bdzie odtd histo-
rii wydarze na Pówyspie Indochiskim przez na-
stpne 30 lat. A moe i duej. Wtpliwy zaszczyt
popenienia tej pierwszej powanej omyki, któr
uwaa moemy za grzech pierworodny — bo staa
si przyczyn caego dalszego rozwoju wydarze —
14
Strona 17
przypada Departamentowi Stanu Stanów Zjednoczo-
nych.
Polityka Roosevelta w sprawach kolonialnych,
a zwaszcza azjatyckich, napotykaa w Departamencie
od dawna na sprzeciw i bierny opór. Antykolonia-
lizm Stanów Zjednoczonych opiera si pocztkowo
na tradycyjnych przesankach: USA byy przecie
pierwsz na wiecie koloni, która potrafia si
wyzwoli. Póniej antykolonializm amerykaski zwi-
za si z koncepcj wolnego dostpu do surowców
i zwalcza ustalony w XIX wieku podzia stref ich
ekspoatacji ustaony przez mocarstwa koonialne.
Ae po II wojnie wiatowej ta koncepcja utracia
sw si. Zamiary prezydenta w stosunku do Indochin
krytykowane byy ostro przede wszystkim przez tzw.
,,europejczyków" w Departamencie Stanu. Stanowisko
ich opierao si na kilku zasadniczych argumentach.
Jednym z tych argumentów bya soidarno z in-
teresami i pogdami brytyjskimi. Anglii chodzio
w dramatycznym i przeomowym momencie zblia-
jcego si zakoczenia wojny o wypracowanie no-
wego ukadu stosunków pomidzy metropoli a jej
posiadociami azjatyckimi. Zaeao jej bardzo w tym
momencie na unikniciu wszelkich precedensów na-
ruszajcych kolonialny, przedwojenny status quo.
Niepodlego Indochin byaby niebezpiecznym i za-
raiwym przykadem dla krajów ssiednich: Indii,
Birmy, Malajów.
Drugim argumentem bya potrzeba poparcia Francji.
Chodzio amerykaskim dyplomatom zarówno o wzmo-
cnienie tego pastwa, którego rola polityczna zostaa
osabiona w czasie wojny, jak i o prób odzyskania
tam wpywów i popraw stosunków z rzdem ge-
neraa de Gaulle'a, jedne i drugie bowiem w czasie
wojny ksztatoway si niekorzystnie dla USA.
Trzecim silnym argumentem by lk przed politycz-
15
Strona 18
nym zabarwieniem niepodlegociowego ruchu wiet-
namskiego. Politycy Departamentu Stanu widzieli w
nim kombinacj nacjonalizmu i komunizmu, niebez-
pieczn dla interesów USA. Nie chodzio tylko o przy-
szo wpywów Stanów na Pacyfiku. Mimo nie e
urodzia si jeszcze „teoria domina", a w Chinach
pozycja Czang Kaj-szeka bya mocna, wielu rea-
listyczniemylcych specjalistów Departamentu Sta-
nu od tego obszaru obawiao si, e
przykad i sukces
Wietminhu moe by zaraliwy dla krajów ssiednich
i spowoduje na kontynencie azjatyckim nieodwra-
calne zmiany polityczne.
Najsilniejsz jednak przyczyn oporu przeciw poli-
tyce Roosevelta w sprawie Indochin bya coraz wy-
raniej ksztatujca si koncepcja krucjaty antyko-
munistycznej, która ju wkrótce wyj
miaa na po-
wierzchni midzynarodowego ycia politycznego
przy okazji przemówienia Churchilla w
Fulton. Kon-
cepcja ta w rezultacie spowodowaa wypowiedzenie
zimnej wojny, remilitaryzacj Niemiec i utworzenie
NATO. Antykoonializm musia ustpi antykomu-
nizmowi w hierarchii doktryn politycznych. W po-
cztku 1945 roku dyplomacja amerykaska utrzymy-
waa jeszcze pozory sojuszu ze Zwizkiem Radziec-
kim, ale Departament Stanu, a zwaszcza jego wy-
dzia europejski, ju myla o odtworzeniu militarnej
potgi Europy zachodniej. Do tego potrzebna bya
silna Anglia i odbudowana, mocna Francja. A wic
nie naley uatwia procesów rozkadu imperiów ko-
lonialnych tych pastw. Przeciwnie, naley dopomóc
w utrzymaniu ich.
Ju 8 maja 1945 roku, a wic w 4 tygodnie po
mierci Roosevelta, jego sekretarz stanu, Edward
którego Harry Truman po objciu urzdu
Stettinius,
prezydenta zatrzyma na tym stanowisku przez dwa
miesice, owiadczy ministrowi spraw zagranicznych
16
Strona 19
Francji, Georgesowi Bidaultowi: ,,Nie ma adnego
oficjalnego owiadczenia rzdu USA, które by kwe-
stionowao nawet porednio francusk suwerenno
nad Indochinami". W
ten sposób jeden z najbli-
szych wspópracowników zmarego prezydenta prze-
kreli jego dobrze mu przecie znane stanowisko
wobec Indochin.
odby w
25 sierpnia 1945 roku genera de Gaulle
Biaym Domu rozmow z prezydentem. Truman
owiadczy mu, e USA nie sprzeciwiaj si powro-
towi Indochin do Francji, a kiedy de Gaule poskar-
y e
podobno amerykaski genera Albert We-
si,
demayer, naczelny dowódca na Dalekim Wschodzie,
porozumiewa si potajemnie z Ho Szi Minem —
Truman stanowczo zaprzeczy. A zaraz po wizycie
de Gaulle'a Departament Stanu owiadczy oficjal-
nie, e
,,USA uznaj francusk suwerenno w Indo-
chinach".
Tak wic Stany Zjednoczone ju w poowie
1945 roku zdecydowanie porzuciy Rooseveltowsk
koncepcj, która miaa prowadzi do niepodlegoci
Indochin. W
swych planach powojennego wiata
umieciy Wietnam jako koloni silnej Francji, która
oparta o swoje imperium stanie si eksponentem po-
lityki -USA w Europie, dostarczy wojsk przyszemu
sojuszowi europejskiemu, majcemu na celu przeciw-
stawienie si wpywom ZSRR, a w Azji wzmocni
wspólny front antykomunistyczny.
Ju najblisze lata wykazay podwójny tej bd
polityki. W Azji stworzone zostao zapane ognisko,
zagraajce przez przeszo wier wieku pokojowi
wiata. A Francja, wykrwawiona w omioletniej woj-
nie wietnamskiej i rozdarta wewntrznymi konflik-
tami, spowodowanymi t wojn, nie moga sta si
takim sojusznikiem, na jakiego Stany Zjednoczone
liczyy.
2 — Wietnam 17
Strona 20
Ze rozeznanie? Faszywa ocena? Prostactwo par-
weniuszy wielkiej polityki wiatowej? Histeria anty-
komunistycznej krucjaty? Strach przed potg Zwiz-
ku Radzieckiego? Byo w tych decyzjach Biaego
Domu i Departamentu Stanu tych wszystkich elemen-
tów po trosze. A e
Stany Zjednoczone byy w tym
czasie jedynym wielkim mocarstwem, które z II woj-
ny wiatowej wyszo nie zniszczone, nie osabione
i miao wtedy decydujcy wpyw na uksztatowanie
mapy wiata, a zwaszcza Azji —
polityka ta staa
si tragiczna i brzemienna w dugotrwae skutki.
Praktyczne rozstrzygnicie dalszych losów Wiet-
namu i pastw ssiednich nastpio w lipcu 1945 ro-
ku na konferencji poczdamskiej, a waciwie na jej
marginesie. Komitet wojskowy angielsko-ameryka-
ski ustali, e po kapitulacji Japonii nastpi podzia
Wietnamu wzdu 16 równolenika. Bya to wic pra-
wie ta sama linia podziau, któr przyjmie w 1954
roku konferencja genewska. Na pónoc od tej linii
rozbrojenie Japoczyków i objcie tymczasowej
administracji powierzone zostao wojskom chiskim,
na poudnie za Anglikom. Dokumenty konferencji
wskazuj, e sugesti podziau przedstawi amery-
kaski genera George Marshall. A wic zapomnia-
no ju o niepodlegoci, a nawet o powiernictwie.
Amerykanie umyli rce od tej sprawy, ale nie wie-
dzieli jeszcze, erce te nie pozostan czyste na du-
go. Inicjatyw w sprawie Wietnamu przejmuj Angli-
cy. 22 sierpnia lord Mountbatten szczerze owiadcza
francuskiemu generaowi Philippe'owi Leclerkowi:
,,Gdyby Roosevelt y, nie mielibycie adnej szansy
powrotu do Indochin. Ale teraz to moe da si zro-
bi".
Stosunek Anglii do Wietnamu zdeterminowany by
kompleksem Churchilla, wyraonym w jego synnym
powiedzeniu, e nie bdzie on premierem Jego Kró-
18