Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Levis M., Haviland-Jones J. - Psychologia emocji PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
redakcja
Michael Lewis
Jeannette M. Haviland-]ones
Psychologia
emocji
GDAŃSKIE WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Strona 2
redakcja
Michael Lewis
Jeannette M. Haviland-Jones
Psychologia
emocji
GWP
GDAŃSKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gdańsk 2005
Strona 3
Podręcznik akademicki dotowany przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
Recenzje wydawnicze: prof. Dariusz Doliński
prof. Alina Kolańczyk
prof. Tomasz Maruszewski
Tytuł oryginału: Handbook of Emotions
Copyright © 2000 The Guilford Press
Published by arrangement with Paterson Marsh Ltd
Copyright © 2005 for the Polish edition by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowywana
ani w żaden inny sposób reprodukowana lub odczytywana
w środkach masowego przekazu bez pisemnej zgody
Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.
Wydanie pierwsze w języku polskim
Edytor: Anna Świtaj ska
Redaktor prowadzący: Łucja Ochmańska
Redakcja polonistyczna: Bogumiła Cirocka, Małgorzata Jaworska
Redakcja merytoryczna: Dariusz Doliński II, IV, VI, VII; Tomasz Maruszewski I, III, V
Korekta: Małgorzata Jaworska
Skład: Piotr Machola
Opracowanie graficzne okładki: Agnieszka Wójkowska
Tłumacze: Magdalena Kacmajor 1, 3, 16, 23, 26, 28, 29, 30, 36, 37; Piotr Kołyszko 4, 5, 6, 22, 24, 25, 27, 31,
32, 38, 40, 41, 42, 43; Jak Okuniewski 8, 33, 34, 35; Jarosław Piotrowski 17; Magdalena Ślósarska i Anna
Tabaczyńska 9, 10, 12, 13, 14; Adam Tuz 11; Olena Was'kiewicz 7, 18, 19, 20; Ewa Wojtych 2, 15, 21, 39
Wskazówki dla bibliotekarzy:
1/ psychologia emocji 2/ psychologia poznawcza 3/ fizjologia 4/ psychologia społeczna 5/ psychologia rozwojowa
ISBN 83-89574-62-4
Drak: Drukarnia Naukowo-Techniczna
Warszawa ul. Mińska 65
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne sp. z o.o.
ul. Bema 4/la, 81-753 Sopot
tel./fax 058/551-61-04
e-mail:
[email protected]
http ://w w w. g wp .pl
Strona 4
U
o Redaktorach 11 5. Punkt widzenia psychologów 88
Nico H. Frijda
Wstęp 15
WYZNACZENIE OBSZARU BADAŃ NAD EMOGAMI 89
ZADANIE PSYCHOLOGII EMOGI 90
Część I
CZYM JEST EMOGA SPECYFICZNA? 91
INTERDYSCYPLINARNE PODSTAWY EMOCJI
CZYM SĄ EMOGE? 92
1. Filozofia emocji 19 JAK ODRÓŻNIAĆ ROZMAITE EMOGE? 95
Robert C. Solomon JAKIE ZWIĄZKI ŁĄCZĄ EMOUĘIMOTYWAGĘ? 98
HISTORIA FILOZOFII EMOCJI 21 CO WZBUDZA EMOGE? 99
WYBRANE ZAGADNIENIA FILOZOFICZNE DOTYCZĄCE EMOCJI .. 27 NATURA CZY WYCHOWANIE? 100
EMOGA I ROZUM 101
2. Historia emocji: zmiany i ich oddziaływanie 35 FUNKGE EMOGI 103
PeterN. Stearns
UWAGI KOŃCOWE 104
ROZWÓJ HISTORII EMOCJI 36
ROZKWIT BADAŃ NAD EMOCJAMI 39
6. Emocja i depresja kliniczna - koncepcja
WYNIKI 41
środowiskowa 108
George W. Brown
PROBLEMY 44
PORÓWNANIE KONCEPGIFUNKGONALISTYCZNEJ
ZALETY PODEJŚCIA HISTORYCZNEGO 47
I DOTYCZĄCEJ WYDARZEŃ ŻYCIOWYCH 109
NABIERANIE ROZPĘDU 48
OCENA WYDARZENIA 110
3. Reprezentacje znaczenia emocjonalnego: POCZĄTEK DEPRESJI-NIEKTÓRE ODKRYCIA 115
kategoria, metafora, schemat, dyskurs 53 PEWNE MOŻLIWE WYJĄTKI 119
GeoffreyM. White WRAŻLIWOŚĆ 121
UWAGI KOŃCOWE 123
EMOCJA JAKO KATEGORIA - MODELE LEKSYKALNE 57
EMOCJA JAKO METAFORA 61 7. Psychologia ewolucyjna a emocje 128
EMOGA JAKO SCHEMAT WYDARZEŃ 63 Leda Cosmides, John Tooby
EMOCJA JAKO DYSKURS 65 EWOLUCYJNO-PSYCHOLOGICZNA TEORIA EMOGI 129
WNIOSKI 69 PRZYKŁAD: STRACH 131
PODSTAWY EWOLUCYJNE 133
4. Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji 72 PODSTAWY POZNAWCZE 137
Theodore D. Kemper
JAK OPISAĆ EMOGĘ 143
RELACJE SPOŁECZNE A EMOCJE 73 JAKIEGO RODZAJU PROGRAMY MOGĄ BYĆ URUCHAMIANE
ŁAŃCUCHY RYTUAŁÓW INTERAKCJI - TWORZENIE KUSY PRZEZ EMOGE? 145
SPOŁECZNEJ 76 HEURYSTYCZNE FUNKGE TEORII 156
WSTYD A PORZĄDEK SPOŁECZNY 78 ZAGADKI ŚWIADOMOŚCI I FENOMENOLOGII 157
PODZIĘKOWANIA 157
PRACA Z EMOGAMII KIEROWANIE NIMI 80
EMOCJE, JAŹNIE I ROLE 81 8. Emocje a sztuka i humanistyka 160
TEORIA KONTROLI AFEKTU 82 EdS. Tan
EMOCJE IMAKROPROCESY 84 WKŁAD NAUK HUMANISTYCZNYCH W BADANIE EMOGI 160
OCZEKIWANIA I SANKCJE 85 EMOGE W KONTAKCIE Z DZIEŁEM SZTUKI - ZŁOŻONY
INNE MODELE 86 OBRAZI WIELOŚĆ PYTAŃ 162
Strona 5
PSYCHOLOGIA EMOCJI 6
EMOGE A POJĘCIA EKSPLANACYJNE W NAUKACH CO PRZYSZŁE BADANIA W DZIEDZINIE GENETYKI
HUMANISTYCZNYCH 166 BEHAWIORALNEJ POWINNY POWIEDZIEĆ NA TEMAT
PODSUMOWANIE 177 ROZWOJU EMOGONALNEGO? 262
PODZIĘKOWANIE 178 PODZIĘKOWANIA 265
13. Wielowymiarowe podejścia do badania
Część II emocji u niemowląt 267
Nathan A. Fox, Susan D. Calkins
BIOLOGICZNE I NEUROPSYCHOLOGICZNE
PROBLEMY ZWIĄZANE Z POMIAREM EMOGI U NIEMOWLĄT . . . 268
PODEJŚCIE DO EMOCJI POWIĄZANIA MIĘDZY EMOGAMI, TEMPERAMENTEM,
9. Emocje jako twory naturalne PRZYWIĄZANIEM I ROZWOJEM SPOŁECZNYM 274
w mózgu ssaków 185 POMIARY EMOGI U NIEMOWLĄT 276
JaakPanksepp WNIOSKI 283
KWESTIE POJĘCIOWE DOTYCZĄCE BADANIA PODŁOŻA EMOGI PODZIĘKOWANIE 283
WMÓZGU 188
14. Wokalne komunikowanie emocji 288
PRÓBY ZROZUMIENIA EMOGI W ŚWIETLE RÓŻNYCH POGLĄDÓW Tom Johnstone, Klaus R. Scherer
NA MÓZG 190
OD EKSPRESJI DO KOMUNIKACJI 288
NEURONALNE TAKSONOMIE EMOGI 192
RÓŻNORODNE CZYNNIKI DETERMINUJĄCE CHARAKTER
PODSTAWOWE (KATEGORIA 2) SYSTEMY EMOGONALNE
WOKALIZAGI ZWIĄZANEJ Z AFEKTEM 291
MÓZGU 193
NAUKOWE DOWODY KODOWANIA EMOGI 293
UKUCIA AFEKTYWNEI SYSTEMY ZARZĄDZAJĄCE EMOGAMI... 201
WYNIKI BADANIA NAD DEKODOWANIEM PRZEDSTAWIENIA
O OBIEKTYWNYM POMIARZE UCZUĆ EMOGONALNYCH 202
EMOGI 298
10. Sieci emocjonalne w mózgu 210 WNIOSKI 303
Joseph £ LeDoux, Elizabeth A Phelps
15. Wyrażanie emocji twarzą 307
W POSZUKIWANIU MÓZGU EMOGONALNEGO 211 Dacher Keltner, Paul Ekman
CIAŁO MIGDAŁOWATE JAKO KOMPUTER EMOGONALNY 211
HISTORIA BADAŃ NAD WYRAŻANIEM EMOGI TWARZĄ 308
SZLAKI NERWOWE BIORĄCE UDZIAŁ W PROCESACH ZWIĄZANYCH
WYMIARY CZY ODRĘBNE EMOGE 308
ZE STRACHEM.. 212
WYRAZ TWARZY JAKO DOKŁADNY WSKAŹNIK EMOGI 312
SYSTEMY EMOGONALNE W MÓZGU LUDZKIM 218
UNIWERSALNOŚĆ WYRAŻANIA EMOGI TWARZĄ 313
UCZUCIA I MÓZG 223
INDYWIDUALNE RÓŻNICE W WYRAŻANIU EMOGI TWARZĄ . . . . 316
11. Psychofizjologia emocji 230 WNIOSKI 318
John T. Cadoppo, Gary G. Berntson, Jeff T. Larsen, Kirsten M.
Poehlmann, TiffanyA Ito
PERSPEKTYWY HEURYSTYCZNE 232 Część III
ELEKTROMIOGRAFIA MIĘŚNI MIMICZNYCH 236
ZMIANY ROZWOJOWE
AKTYWNOŚĆ UKŁADU AUTONOMICZNEGO 238
ASYMETRIA ELEKTROENCEFALOGRAFII 245 16. Motywacyjne, organizacyjne i regulujące
EPILOG 247 funkcje odrębnych emocji 327
PODZIĘKOWANIA 249 Carroll E. Izard, Brian P. Ackerman
PODSTAWY TEORETYCZNE 328
12. Emocje i genetyka behawioralna 254
ADAPTACYJNE FUNKGE ODRĘBNYCH EMOGI 332
Richard Renie
FUNKGE EMOGI W ROZWOJU OSOBOWOŚCI 337
CO GENETYKA BEHAWIORALNA WNOSI DO BADANIA EMOGI? . 254
PODSUMOWANIE 338
JAKICH METOD BADAWCZYCH UŻYWA SIĘ W GENETYCE
BEHAWIORALNEJ? 255 17. Wyłanianie się ludzkich emocji 342
CO MÓWIĄ BADANIA GENETYKI BEHAWIORALNEJ O RÓŻNICACH Michael Lewis
INDYWIDUALNYCH W ROZWOJU EMOGONALNYM? 257 TOPOLOGIA EMOGI 343
CO BADANIA GENETYKI BEHAWIORALNEJ MÓWIĄ O RÓŻNICACH REINTEGRAGA ŻYCIA EMOGONALNEGO 354
INDYWIDUALNYCH W ROZWOJU PSYCHOPATOLOGII? 260 MODEL ROZWOJUEMOGONALNEGO 355
Strona 6
SPIS TREŚCI 7
SPECYFICZNOSC SYTUACYJNA I DOTYCZĄCA ZWIĄZKU 436
18. Zrozumieć emocje .361
PaulL. Harris SPECYFICZNOŚĆ KULTUROWA 437
POBUDZENIE FIZJOLOGICZNE 437
ŚWIADOMOŚĆ EMOCJI 361
ODaYTYWANIE WSKAŹNIKÓW EKSPRESJI 438
ROZMAWIANIE O EMOCJACH 362
OGÓLNY PRZEGLĄD RÓL ZWIĄZANYCH Z PŁCIĄ 438
ZAAKCEPTOWAĆ EMOCJE 365
ETIOLOGIA RÓŻNIC PŁCIOWYCH 439
WYJŚĆ POZA SKRYPT - PRAGNIENIA, PRZEKONANIA I EMOCJE . . . 366
UWAGI KOŃCOWE 442
ROZUMIENIE EMOGI A RELAGE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ . . . . 369
WSKAZÓWKI DO DALSZYCH BADAŃ 442
MYŚLI, WSPOMNIENIA I UCZUCIA 371
WNIOSKI 372
23. Wpływ nastroju na społeczne oceny
19. Emocje a tożsamość 376 i rozumowanie 446
JeannetteM. Haviland-Jones, Patricia Kahlbaugh Joseph P. Forgas, Patrick T. Vargas
SPOJRZENIE NA RÓŻNICUJĄCĄ ROLĘ EMOGI 377 NASTRÓJ A OCENY 446
KONSTRUKGE TOŻSAMOŚCI JAKO GESTALTY 380 MODEL INFUZJI AFEKTU 447
STRESZCZENIE I PODSUMOWANIE 389 OCENY ZGODNE Z NASTROJEM - AIM JAKO SPÓJNE WYJAŚNIENIE
WYNIKÓW WCZEŚNIEJSZYCH BADAŃ 453
20. Społeczny kontekst rozwoju emocjonalnego... 392 INFUZJA AFEKTU PRZY PRZETWARZANIU HEURYSTYCZNYM
Carolyn Saarni
I RZECZOWYM 455
„KONTEKST SPOŁECZNY" I JEGO ZNACZENIE DLA ROZWOJU
PODSUMOWANIE I WNIOSKI 464
EMOGONALNEGO 393
PODZIĘKOWANIA 465
KONTEKST A KOMUNIKOWANIE EMOGI 396
KONSTRUKTYWIZM SPOŁECZNY A ROZWÓJ EMOGONALNY . . . . 398 24. Ekspresja emocji w grupach 469
PROBLEMY TEORETYCZNE ZWIĄZANE Z KONTEKSTUALNYM Ursula Hess, Gilles Kirouac
SPOJRZENIEM NA ROZWÓJ EMOGONALNY 399 CELE 469
KILKA PRZYKŁADÓW BADAŃ DOTYCZĄCYCH ROZUMIENIA PRZYNALEŻNOŚĆ OO GRUPY SPOŁECZNEJ A EKSPRESJA EMOCJI .. 470
ROZWOJU EMOGONALNEGO W KONTEKŚCIE SPOŁECZNYM .. 401 ZARYS KONCEPGI 471
WNIOSKI 408 SOGALIZAGA 479
PODZIĘKOWANIA 408 PODSUMOWANIE I WNIOSKI 480
PODZIĘKOWANIA 481
25. Temperament jako konstrukt emocjonalny
- problemy teoretyczne i praktyczne 485
Część IV John E. Bates
CZYNNIKI SPOŁECZNE I OSOBOWOŚCIOWE POJĘCIA EMOGI I TEMPERAMENTU 486
UJMOWANIE TEMPERAMENTU JAKO KONSTRUKTU
21. Dobrostan emocjonalny 415
Ed Diener, Richard f. Lucas EMOGONALNEGO 489
TEMPERAMENT, EMOGA I PRZYSTOSOWANIE 492
DEFINIGAI POMIAR DOBROSTANU EMOGONALNEGO 416
TEMPERAMENT I EMOGA W PROCESIE ROZWOJU 494
KORELATY DOBROSTANU EMOGONALNEGO 420
IMPLIKAGE PRAKTYCZNE 497
TEORIE DOTYCZĄCE PRZYCZYN SUBIEKTYWNEGO DOBROSTANU
EMOGONALNEGO 421 WNIOSKI 498
WNIOSKI 425
26. Psychologia kulturowa emocji - od
PODZIĘKOWANIA 426
starożytności po czasy współczesne 504
Richard A. Shweder, Jonathan Haidt
22. Płeć, emocja i ekspresja 431
Leslie R. Brody, JudithA. Hall PODSTAWOWE EMOGE W „RASADHYAYI" 507
STEREOTYPY I REGUŁY EKSPRESJI 432 CUD SANSKRYCKICH EMOGI - ŚWIADECTWO KULTUROWE . . . . 509
SKALE SAMOOPISU 433 SYMBOLICZNA STRUKTURA EMOGI 514
WERBALIZAGA EMOGI 435 .UGRYŹ SIĘ W JĘZYK" - PRZYPADEK HINDUSKIEGO ŁAJJA . . . . 515
MIMIKA I ZACHOWANIA NIEWERBALNE 435 SPOŁECZNY I MORALNY KONTEKST DOŚWIADCZANIA EMOGI.. 518
EKSPRESJA GŁOSOWA 436 PODSUMOWANIE-NOWA PSYCHOLOGIA KULTUROWA EMOGI ... 520
Strona 7
PSYCHOLOGIA EMOCJI 8
POMIAR INTELIGENGI EMOCJONALNEJ 640
Część V
SAMOREGULAGA A INTELIGENGA EMOGONALNA - RADZENIE
CZYNNIKI POZNAWCZE SOBIE I USTALANIE CELÓW 643
27. Pozytywny afekt a podejmowanie decyzji 527 KOŃCOWE UWAGI NA TEMAT INTELIGENGI EMOGONALNEJ .. 650
Alice M. Isen PODZIĘKOWANIA 651
POZYTYWNY AFEKT, ELASTYCZNOŚĆ I ORGANIZACJA
POZNAWCZA 529
POZYTYWNY AFEKT A MOTYWACJA 534
Część VI
POZYTYWNY AFEKT A PODEJMOWANIE DECYZJI 537 EMOCJE A ZDROWIE
NEUROPSYCHOLOGICZNA TEORIA DOTYCZĄCA WPŁYWU 33. Emocje a choroby somatyczne przyczyny
POZYTYWNEGO AFEKTU NA POZNANIE 543 i wskaźniki podatności na zachorowania ....657
WNIOSKI 45 Howard Leventhal, Linda Patrick-Miller
28. Rozumienie emocji w teorii oceny ZALEŻNOŚCI MIĘDZY EMOGAMI A ZDROWIEM 657
- implikacje dla rozwoju i uczenia się 550 ROLA EMOGI W PROCESACH CHOROBOWYCH 658
Nancy L. Stein, Tom Trabasso, Maria D. Liwag FUNKGE KOMUNIKACYJNE I STRUKTURA EMOGI 660
MODELE PRZYCZYNOWOŚCI BEZPOŚREDNIEJ 662
ROZUMIENIE EMOGI I PAMIĘĆ Z PERSPEKTYWY MODELU
FUNKGA EMOGI JAKO WSKAŹNIKA W SYSTEMIE
PROCESÓW OCENY CELU 553
DWUKIERUNKOWYM 665
NARRACYJNE WSPOMNIENIA WYDARZEŃ EMOGONALNYCH
NOWE KIERUNKI: CHOROBY INFEKCYJNE I GOJENIE SIĘ RAN .. 667
U RODZICOWI DZIECI 555
GENY JAKO „TRZECI CZYNNIK" W PRZYCZYNOWOŚCI
WNIOSKI 569
BEZPOŚREDNIEJ 669
PODZIĘKOWANIA 572
KONKLUZJA: EMOGE JAKO ELEMENT KOMUNIKAGI
29. Poznawcza i społeczna konstrukcja I ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY EMOGAMI A CHOROBĄ 670
w emocjach 576
P. N. Johnson-Laird, Keith Oatley 34. Gdy widzieć znaczy czuć - poznawczo-
-emocjonalne podejście do radzenia
KONSTRUKGA SPOŁECZNA, EWOLUGA CZY JEDNO I DRUGIE?.... 577
sobie ze stresem zdrowotnym 676
POTENGALNA SYNTEZA 580 Suzanne M. Miller, Robert A. Schnoll
EMOGE I POZNANIE JAKO WSKAZÓWKI W ŻYCIU 582
POZNAWCZO-EMOGONALNY MODEL PRZETWARZANIA
ZWIĄZEK MIĘDZY EMOGAMI PODSTAWOWYMI 1 ZŁOŻONYMI .. 586
INFORMAGI ZDROWOTNYCH 677
SPOŁECZNA KONSTRUKGA EMOGI 588
REAKGE POZNAWCZE NA ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA 679
WNIOSKI 593
PROTOTYPOWE PROFILE REAKGI
30. Emocje i pamięć 598 POZNAWCZO-EMOGONALNYCH 688
W. Gerrod Parrott, MattbewP. Spackman WNIOSKI 693
PODZIĘKOWANIA 694
OGÓLNY ZARYS PODSTAWOWYCH ZJAWISK 599
INTERPRETAGE: MECHANIZMY, MOTYWY I ZNACZENIA 603
35. Emocje a odporność 701
WNIOSKI 612 Roger J. Booth, James W. Pennebaker
31. Pojęcia dotyczące emocji 617 UKŁAD ODPORNOŚCIOWY JAKO TOPOLOGICZNY SYSTEM
James A. Russell, Ghyslaine Lemay SENSORYCZNY . . . . : 702
DWA ZADANIA PSYCHOLOGII EMOGI 618 TRUDNOŚCI W OCENIE AKTYWNOŚCI UKŁADU
CZYM SĄ POJĘCIA I DO CZEGO SĄ NAM POTRZEBNE? 619 ODPORNOŚCIOWEGO 703
OPIS POTOCZNYCH POJĘĆ ODNOSZĄCYCH SIĘ DO EMOGI 623 WŁAŚCIWOŚCI PSYCHOMETRYCZNE UKŁADU
ROZWÓJ POJĘĆ DOTYCZĄCYCH EMOGI 626 ODPORNOŚCIOWEGO 703
POSTULATY DLA NAUKI O EMOGACH 628 EMOGE JAKO DYSP0ZYGE DO DZIAŁANIA 704
Z ODPORNOŚCI NA EMOGE I CHOROBY 705
WNIOSKI 630
WPŁYW EMOGI NA AKTYWNOŚĆ IMMUNOLOGICZNĄ 706
32. Aktualne kierunki w badaniach nad WPŁYW INDUKOWANYCH EMOGI NA ZMIENNE
inteligencją emocjonalną 634 IMMUNOLOGICZNE 708
Peter Salovey, Brian T. Bedell,JerushaB. Delweiler, John D. Mayer OTWARTOŚĆ EMOGONALNA A IMMUNOLOGIA 710
EMOGA - OD DEZINFORMAGI DO INFORMAGI 635 WNIOSKI 712
INTELIGENGA EMOGONALNA - RAMY TEORETYCZNE 636 PODZIĘKOWANIA 713
Strona 8
SPIS TREŚCI 9
WSTRĘT DO ZWIERZĘCEJ NATURY 804
Część VII
WSTRĘT INTERPERSONALNY 805
WYBRANE EMOCJE WSTRĘT MORALNY 806
36. Strach i lęk z perspektywy ewolucyjnej, PREADAPTAGAI KULTUROWA EWOLUGA WSTRĘTU 808
poznawczej i klinicznej 719 ROZWÓJ WSTRĘTU 809
Arne Óhman WSTRĘT W RÓŻNYCH KULTURACH.. 811
ZJAWISKO LĘKU I STRACHU 720 RÓŻNICE INDYWIDUALNE WE WRAŻLIWOŚCI NA WSTRĘT...... 812
KONTEKST SYTUACYJNY STRACHU I LĘKU 721 WSTRĘT I MÓZG 814
PERSPEKTYWA TEORETYCZNA - ROLA NIEŚWIADOMYCH WNIOSKI 815
PROCESÓW W STRACHU I LĘKU 724 PODZIĘKOWANIA 815
INTEGRUJĄCY MODEL TEORETYCZNY 733
41. Miłość i procesy przywiązania 820
ZAKOŃCZENIE 737
Elaine Hatfield, Richard L. Rapson
PODZIĘKOWANIA 740
DEFINICJE 821
37. Rozwój złości i wrogich interakcji 745 MIŁOŚĆ NAMIĘTNA 822
Elizabeth A. Lemerise, Kenneth A. Dodge MIŁOŚĆ PRZYJACIELSKA 826
FUNKCJONALNE ZNACZENIE ZŁOŚCI 746 WNIOSKI 828
PROCES ROZWOJU ZŁOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI JEJ REGULOWANIA . . . 746
42. Szczęście 831
PODSUMOWANIE I WNIOSKI 756
James R. Averill, Thomas A. More
PODZIĘKOWANIA 757
PODEJŚCIA DO ROZUMIENIA SZCZĘŚCIA 833
38. „Smutek" - czy istnieje takie zjawisko? 761 SZCZĘŚCIE W ODNIESIENIU DO SYSTEMÓW ZACHOWANIA 833
Carol Barr-Zisowitz PIĘĆ ODWIECZNYCH KWESTII 836
PODEJŚCIA PSYCHOLOGICZNE 762 SZCZĘŚCIE W ODNIESIENIU DO MECHANIZMÓW
PODEJŚCIA ANTROPOLOGICZNE I HISTORYCZNE 764 POŚREDNICZĄCYCH 838
PODEJŚCIA BIOLOGICZNE 772 SZCZĘŚCIE W ODNIESIENIU DO CECH OSOBOWOŚCI 843
OMÓWIENIE 775 UWAGI KOŃCOWE 845
PODZIĘKOWANIA 846
39. Emocje samoświadomościowe zażenowanie,
duma, wstyd, poczucie winy 780 43. Empatia i współczucie 849
Michael Lewis Nancy Eisenberg
ZNACZENIE JA 781 TEMPERAMENTALNE LUB OSOBOWOŚCIOWE ZMIENNE
ZMIERZAJĄC KU ROBOCZEJ DEFINICJI 782 ŁĄCZĄCE SIĘ Z REAGOWANIEM ZWIĄZANYM Z EMPATIĄ ... 851
TEORIA POZNAWCZO-ATRYBUCYJNA 784 JiOZWÓJ REAGOWANIA ZWIĄZANEGO Z EMPATIĄ 853
ZNACZENIE MODELU 787 RELAGE POMIĘDZY REAGOWANIEM ZWIĄZANYM
WSTYD I PSYCHOPATOLOGIA 791 Z EMPATIĄ A ZACHOWANIAMI SPOŁECZNYMI 855
WNIOSKI 795 RÓŻNICE PŁCIOWE W REAGOWANIU ZWIĄZANYM Z EMPATIĄ ... 858
40. Wstręt 798 ŹRÓDŁA EMPATII 859
Paul Rozin, Jonathan Haidt, Clark R. McCauley PODZIĘKOWANIA 862
DEFINICJA WSTRĘTU 799
WSTRĘT JAKO EMOGA PODSTAWOWA 800 Indeks nazwisk 868
PODSTAWOWY WSTRĘT 801 Indeks rzeczowy 889
Strona 9
Michael Lewis jest profesorem pediatrii i psychiatrii oraz kierownikiem Instytutu Badań nad Rozwojem
Dziecka Robert Wood Johnson Medical School, University of Medicine and Dentistry of New Jersey. Ja-
ko autor bądź redaktor ma w swoim dorobku ponad trzydzieści książek na temat psychologii rozwojowej,
a w ankiecie przeprowadzonej przez „Developmental Review" w 1995 roku zostat uznany za największy
autorytet naukowy w dziedzinie psychologii rozwojowej. Doktor Lewis jest jednym z redaktorów The
Handbook of Developmental Psychopathology (Podręcznik psychopatologii rozwojowej), a jego książka
Alłering Fate: Why the Past Does Not Predict the Futurę (Uciec przeznaczeniu. Dlaczego przeszłość nie
pozwala przewidywać przyszłości) byta nominowana do Maccoby Book Award.
Jeannette M. Haviland-Jones jest profesorem psychologii w Rutgers - The State University of New Jer-
sey. Głównym przedmiotem jej badań jest normalny oraz zaburzony rozwój emocjonalny na przestrzeni
życia człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem okresów przejściowych, takich jak adolescencja. Dok-
tor Haviland-Jones jest współautorką (wraz z Hollis Scarborough) książki Contemporary Adolescence
(Adolescencja dziś) i współredaktorką (z Michaelem Lewisem) pierwszego wydania Psychologii emocji.
Niedługo ukaże się jej nowa książka, napisana wspólnie z Carol Magai i zatytułowana The Matrix ofEmo-
tion and Life Trajectories (Macierz emocji i trajektorie życia), w której naukowe pojęcia porządku, złożo-
ności i chaosu zostały zastosowane do procesu rozwoju emocjonalnego i osobowościowego. Jako czło-
nek i założyciel Międzynarodowego Towarzystwa Badań nad Emocjami (International Society for Rese-
arch on Emotion), Haviland-Jones uczestniczy w amerykańskich i międzynarodowych sympozjach
naukowych, a ponadto w Europie i w Ameryce Północnej wygłasza odczyty na temat rozwoju emocjonal-
nego. Jest autorką licznych badań i przeglądów wskazujących, jak ważne - obok narracyjnych oznak
emocji - są sygnały niewerbalne, od mimiki po zapachy czy feromony.
Strona 10
WSPÓŁPRACOWNICY
Brian P. Ackerman, PhD, Wydział Psychologii, University of Delaware, Newark, Delaware
James R. Averill, PhD, Wydział Psychologii, University of Massachusetts, Amherst, Massachusetts
Carol Barr-Zisowitz, MD, PhD, Wydział Psychiatrii, University of Pittsburgh School of Medicine, Pitts-
burgh, Pensylwania
John E. Bates, PhD, Wydział Psychologii, Indiana University, Bloomington, Indiana
Brian T. Bedell, MS, Wydział Psychologii, Yale University, New Haven, Connecticut
Gary G. Berntson, PhD, Wydział Psychologii, The Ohio State University, Columbus, Ohio
Roger J. Booth, PhD, Instytut Medycyny Molekularnej, Wydział Nauk Medycznych i Zdrowia, The Univer-
sity of Auckland, Auckland, Nowa Zelandia
Leslie R. Brody, PhD, Wydział Psychologii, Boston University, Boston, Massachusetts
George W. Brown, PhD, Akademicki Wydział Psychiatrii, Ośrodek Badań Społeczno-Medycznych, St.
Thomas' Hospital, Londyn, Wielka Brytania
John T. Cacioppo, PhD, Wydział Psychologii, University of Chicago, Chicago, Illinois
Susan D. Calkins, PhD, Wydział Psychologii, University of North Carolina at Greensboro, Greensboro,
Północna Karolina
Leda Cosmides, PhD, Wydział Psychologii i Ośrodek Psychologii Ewolucyjnej, University of California at
Santa Barbara, Santa Barbara, Kalifornia
Jerusha B. Detweiler, MS, Wydział Psychologii, Yale University, New Haven, Connecticut
Ed Diener, PhD, Wydział Psychologii, University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, Illinois
Kenneth A. Dodge, PhD, Centrum Dziecka i Polityki Rodzinnej, Duke University, Durham, Północna Karolina
Nancy Eisenberg, PhD, Wydział Psychologii, College of Liberał Arts and Sciences, Arizona State Univer-
sity, Tempe, Arizona
Paul Ekman, Phd, Wydział Psychiatrii, University of California at San Francisco, San Francisco, Kalifornia
Joseph P. Forgas, DPhil, DSc, Szkoła Psychologii, University of New South Wales, Sydney, Nowa Połu-
dniowa Walia, Australia
Nathan A. Fox, PhD, Instytut Badań nad Dzieckiem, Wydział Rozwoju Człowieka, University of Maryland,
College Park, Maryland
Nico H. Frijda, PhD, Wydział Psychologii, Uniwersytet Amsterdamski, Amsterdam, Holandia
Jonathan Haidt, PhD, Wydział Psychologii, University of Virginia, Charlottesville, Wirginia
Judith A. Hall, PhD, Wydział Psychologii, Northeastern University, Boston, Massachusetts
Paul L. Harris, DPhil, Wydział Psychologii Eksperymentalnej, University of Oxford, Oxford, Wielka Brytania
Elaine Hatfield, PhD, Wydział Psychologii, University of Hawaii at Manoa, Honolulu, Hawaje
Jeannette M. Haviland-Jones, PhD, Wydział Psychologii, Rutgers - The State University of New Jersey,
New Brunswick, New Jersey
Ursula Hess, PhD, Wydział Psychologii, University of Ouebec at Montreal, Montreal, Ouebec, Kanada
Alice M. Isen, PhD, Wydział Psychologii i Wyższa Szkoła Zarządzania Johnsona, Cornell University, Itha-
ca, Nowy Jork
Tiffany A. Ito, PhD, Wydział Psychologii, University of Colorado, Boulder, Kolorado
Carroll E. Izard, PhD, Wydział Psychologii, University of Delaware, Newark, Delaware
P. N. Johnson-Laird, PhD, Wydział Psychologii, Princeton University, Princeton, New Jersey
Strona 11
PSYCHOLOGIA EMOCJI 13
P. N. Johnstone, kandydat do stopnia PhD, Wydział Psychologii, Uniwersytet Genewski, Genewa, Szwajcaria
Patricia Kahlbaugh, PhD, Wydział Psychologii, Southern Connecticut State University, New Haven, Con-
necticut
Dacher Keltner, PhD, Wydział Psychologii, University of California at Berkeley, Berkeley, Kalifornia
Theodore D. Kemper, PhD, Wydział Socjologii, St. John's University, Jamaica, Nowy Jork
Gilles Kirouac, PhD, Szkoła Psychologii, Laval University, Quebec, Kanada
Jeff T. Larsen, MA, Wydział Psychologii, The Ohio State University, Columbus, Ohio
Joseph E. LeDoux, PhD, Centrum Nauk Neurologicznych, New York University, Nowy Jork, Nowy Jork
Ghyslaine Lemay, PhD, Wydział Psychologii, University of British Columbia, Vancouver, British Colum-
bia, Kanada
Elizabeth A. Lemerise, PhD, Wydział Psychologii, Western Kentucky University, Bowling Green, Kentucky
Howard Leventhal, PhD, Instytut Zdrowia, Opieki Zdrowotnej i Badań nad Starzeniem się, Rutgers - The
State University of New Jersey, New Brunswick, New Jersey
Michael Lewis, PhD, Instytut Badań Rozwoju Dziecka, Robert Wood Johnson Medical School, Universi-
ty of Medicine and Dentistry of New Jersey, New Brunswick, New Jersey
Maria D. Uwag, PhD, Uniwersytet Atteneo, Ouezon City, Filipiny
Richard E. Lucas, MA, Wydział Psychologii, University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, Illinois
John D. Mayer, PhD, Wydział Psychologii, University of New Hampshire, Durham, New Hampshire
Clark R. McCauley, PhD, Wydział Psychologii, Bryn Mawr College, Bryn Mawr, Pensylwania
Suzanne M. Miller, PhD, Sekcja Nauki o Populacji, Program Medycyny Psychospołecznej i Behawioral-
nej, Fox Chase Cancer Center, Cheltenham, Pensylwania
Thomas A. More, PhD, U. S. Forest Service, Northeastern Research Station, Burlington, Vermont
Keith Oatley, PhD, Ośrodek Stosowanych Nauk Poznawczych, Instytut Badań na Potrzeby Edukacji w On-
tario, University of Toronto, Toronto, Ontario, Kanada
Arne Ohman, PhD, Wydział Neurologii Klinicznej, Sekcja Psychologii, Instytut i Szpital Karolińska, Sztok-
holm, Szwecja
Jaak Panksepp, PhD, Wydział Psychologii, Bowling Green State University, Bowling Green, Ohio
W. Gerrod Parrott, PhD, Wydział Psychologii, Georgetown University, Waszyngton, DC
Linda Patrick-Miller, PhD, Instytut Zdrowia, Opieki Zdrowotnej i Badań nad Starzeniem się, Rutgers - The
State University of New Jersey, New Brunswick, New Jersey
James W. Pennebaker, PhD, Wydział Psychologii, University of Texas, Austin, Teksas
Elizabeth A. Phelps, PhD, Wydział Psychologii, New York University, Nowy Jork, Nowy Jork
Kirsten M. Poehlmann, PhD, Wydział Psychologii, University of Houston, Houston, Teksas
Richard L. Rapson, PhD, Wydział Historii, University of Hawaii at Manoa, Honolulu, Hawaje
Richard Rende, PhD, Wydział Psychologii, Rutgers - The State University of New Jersey, Piscataway,
New Jersey
Paul Rozin, PhD, Wydział Psychologii, University of Pennsylvania, Filadelfia, Pensylwania
James A. Russell, PhD, Wydział Psychologii, University of British Columbia, Vancouver, British Colum-
bia, Kanada
Carolyn Saarni, PhD, Wydział Doradztwa, Sonoma State University, Rohnert Park, Kalifornia
Peter Salovey, PhD, Wydział Psychologii, Yale University, New Haven, Connecticut
Klaus R. Scherer, PhD, Wydział Psychologii, Uniwersytet Genewski, Genewa, Szwajcaria
Robert A. Schnoll, PhD, Sekcja Nauki o Populacji, Program Medycyny Psychospołeczej i Behawioralnej,
Fox Chase Cancer Center, Cheltenham, Pensylwania
Richard A. Shweder, PhD, Komisja ds. Rozwoju Człowieka, University of Chicago, Illinois
Robert C. Solomon, PhD, Wydział Filozofii, University of Texas, Austin, Teksas
Strona 12
PSYCHOLOGIA EMOCJI 14
Matthew P. Spackman, PhD, Wydział Psychologii, Brigham Young University, Provo, Utah
Peter N. Stearns, PhD, Wydział Historii, George Mason University, Fairfax, Wirginia
Nancy L. Stein, PhD, Wydział Psychologii, University of Chicago, Chicago, Illinois
Ed S. Tan, PhD, Wydział Sztuk Pięknych, Vrije Universiteit, Amsterdam, Holandia
John Tooby, PhD, Wydział Antropologii i Ośrodek Psychologii Ewolucyjnej, University of California at
Santa Barbara, Santa Barbara, Kalifornia
Tom Trabasso, PhD, Wydział Psychologii, University of Chicago, Chicago, Illinois
Patrick T. Vargas, PhD, Szkoła Psychologii, University of New South Wales, Sydney, Nowa Południowa
Walia, Australia
Geoffrey M. White, PhD, Wydział Antropologii, University of Hawaii, Honolulu, Hawaje
Strona 13
K iedy w 1993 roku przygotowywaliśmy
pierwsze wydanie tej książki, badania
nad emocjami właśnie wchodziły w fazę
rozkwitu. Od tamtego czasu dociekania w tej
dziedzinie zaczęto uznawać za niezbędny
szej edycji i przedstawiających dorobek ba-
dawczy ostatniej dekady, jak i zupełnie nowe
rozdziały tych samych autorów; znalazły się tu
także artykuły napisane przez innych badaczy,
świadczące o rozwoju wiedzy na temat wza-
aspekt wszelkich studiów nad rodzajem ludz- jemnych oddziaływań pomiędzy emocjami
kim. Na początku nowego stulecia koniecz- a innymi aspektami zachowania. Tak więc no-
ność eksplorowania emocji - oraz ich interak- we wydanie - obok prac pionierów w dziedzi-
cji z procesami poznawczymi, osobowością, nie badań nad emocjami, którzy rozbudowują
a także kwestiami zdrowotnymi - stała się dla swoje pierwotne koncepcje - uwzględnia dzia-
wszystkich oczywista. Oddajemy w ręce Czy- łalność tych nowych badaczy, którzy zdołali
telnika drugie wydanie Psychologii Emocji - podeprzeć swoje teorie solidnymi dowodami.
staraliśmy się w nim sprostać nowym wyzwa- Znacznemu poszerzeniu uległa część poświę-
niom, analizując dotychczasowe osiągnięcia cona psychofizjologicznym aspektom emocji,
w tej dziedzinie, a jednocześnie wkraczając na w której staraliśmy się choćby częściowo od-
obszary, które dopiero czekają na zbadanie. zwierciedlić imponujący i nieprzerwany po-
Pierwsze wydanie zostało uznane przez stęp technologiczny oraz najnowsze odkrycia
magazyn „Choice" za Wybitną Książkę Na- dotyczące zależności pomiędzy mózgiem a za-
ukową 1995 roku. Mamy nadzieję, że druga chowaniem.
edycja spotka się z równie dużym uznaniem Szczególnie istotny jest nowy dział na te-
i będzie służyć zarówno początkującym bada- mat emocji i zdrowia. Badania nad zależno-
czom, jak i tym, którzy chcieliby poznać nowe ścią emocje-choroby stanowią dynamicznie
kierunki w badaniach nad emocjami. Tym, rozwijającą się dziedzinę nauki, a nowe sposo-
którzy dopiero zaczynają się interesować te- by myślenia o związkach między stresem
matem, niniejszy tom powinien dostarczyć do- a chorobami, zapośredniczanych przez reak-
datkowej stymulacji, rzucając nowe światło na cje emocjonalne, nie tylko stanowią ważne
znane już kwestie i zachęcając do poznawania osiągnięcie teoretyczne, ale przynoszą też
kolejnych zagadnień. Natomiast osobom za- praktyczne konsekwencje dotyczące świadcze-
angażowanym w badania, lecz dotąd skoncen- nia usług zdrowotnych. Jest to kolejny obszar
trowanym na własnej specjalności, książka ta stwarzający możliwość testowania modeli teo-
może objawić siłę i żywotność nauki o emo- retycznych i zbierania danych.
cjach, ukazując mnogość otwierających się Poza dodaniem tego nowego działu posze-
perspektyw i dokonywanych odkryć. Tempo rzyliśmy zakres naszych poszukiwań o związki
rozwoju tej dyscypliny jest proporcjonalne do pomiędzy emocjami a sztuką oraz takimi dzie-
liczby naukowców, którzy obecnie prowadzą dzinami wiedzy, jak historia, filozofia, genety-
empiryczne i teoretyczne badania nad emocja- ka i antropologia. Zdecydowaliśmy się zarów-
mi. Kiedy grupa badaczy osiągnie „masę kry- no ukazać problematykę emocji z szerszej per-
tyczną", następuje znaczne ożywienie działal- spektywy, jak i dokonać bardziej szczegółowej
ności naukowej. analizy wybranych zagadnień. Dzięki temu
Drugie wydanie obejmuje zarówno uaktu- Czytelnik będzie mógł nie tylko docenić zna-
alnione wersje rozdziałów zawartych w pierw- czenie emocji w różnych dziedzinach, ale
Strona 14
PSYCHOLOGIA EMOCJI 16
i przyjrzeć się z bliska poszczególnym afek- rządkowanie rozrastającej się zawartości książ-
tom. Wydłużona została również lista oma- ki oraz praca z liczną i zróżnicowaną grupą na-
wianych szczegółowo emocji - i mamy zamiar ukowców stanowiły dla nas poważne wyzwanie
wydłużać ją nadal, w miarę postępów badań i ogromny zaszczyt. To naszym autorom niniej-
empiiycznych. szy tom zawdzięcza swoją wartość.
Choć w drugim wydaniu Psychologii emocji Mamy nadzieję, że nasza praca okaże się
zachowujemy ten sam podstawowy porządek, przydatna dla naukowców, klinicystów i stu-
co w pierwszej edycji, to liczba możliwych te- dentów reprezentujących rozmaite dyscypliny.
matów wzrosła tak znacznie, że z żalem musie- Na zakończenie chcielibyśmy podziękować
liśmy zrezygnować z omawiania części z nich. Despi Laverick za pomoc w przygotowaniu te-
Niektórym dziedzinom poświęcamy uwagę go wydania.
dlatego, że spodziewamy się ich gwałtownego
rozwoju; innym - ponieważ już doczekały się
ogromnej liczby opracowań; jeszcze innym - MICHAEL LEWIS
po prostu dla zachowania równowagi. Upo- JEANNETTE M. HAYILAND-JONES
Strona 15
Część I
INTERDYSCYPLINARNE
PODSTAWY EMOCJI
Strona 16
Strona 17
b
FILOZOFIA
EMOCJI
Robert C. Solomon
C zym jest emocja? Tak sformułowane pytanie pada
w tytule eseju napisanego przez Williama Jamesa
dla pisma „Mind" z górą sto lat temu (James,
1884). Zainteresowanie filozofów naturą emocji sięga
jednak znacznie dalej w przeszłość - do czasów Sokrate-
sa, a nawet presokratyków. Chociaż filozofia - w znacz-
nej mierze za sprawą Sokratesa i jego ucznia Platona -
ukształtowała się jako dążenie do racjonalizmu, to
gdzieś w tle zawsze kryły się emocje, często spostrzegane
jako szkodliwe dla rozumu, zagrażające filozofii i filozo-
fom. Jedną z najbardziej nośnych metafor przedstawiają-
cych relacje między rozumem a emocjami jest metafora
„pana i niewolnika". Rozum, reprezentujący mądrość,
sprawuje tu kontrolę nad groźnymi impulsami emocji,
które zostają bezpiecznie stłumione, właściwie ukierun-
kowane lub - w idealnym wypadku - zharmonizowane
z rozumem. Jednakże odpowiedź na pytanie „Czym jest
emocja?" okazuje się równie trudna jak panowanie nad
emocjami. Za każdym razem, gdy wydaje się, że znale-
ziono odpowiednią definicję, pojawia się niespodzianie
Strona 18
PSYCHOLOGIA EMOCJI 20
jakaś nowa teoria, która podważa dotychcza- wyłonienie się jakiejkolwiek definicji jest moż-
sowe rozumienie. liwe dopiero po długiej debacie - a nawet wte-
Metafora „pana i niewolnika" opiera się na dy definicja zawsze jest wątpliwa i znajduje za-
dwóch założeniach, które do dziś w znacznej stosowanie wyłącznie w ograniczonym kon-
mierze determinują filozoficzne spojrzenie na tekście, w odniesieniu do konkretnych modeli
zjawisko emocji. Na pierwszy plan wysuwa się kultury i ludzkiego charakteru.
założenie o niższym statusie uczucia - przeko- W rozdziale tym starałem się nakreślić -
nanie, że emocja jako taka jest bardziej prymi- dość wybiórczo - historię filozoficznych roz-
tywna, mniej inteligentna, bardziej zwierzęca, ważań na temat emocji, a następnie dokonać
mniej godna zaufania i bardziej niebezpieczna krótkiego podsumowania tych zagadnień, któ-
niż rozum, a zatem powinna podlegać jego re do dziś pozostają istotą dyskusji filozoficz-
kontroli (te same argumenty przytaczał Ary- nej. Zważywszy na charakter omawianej dys-
stoteles oraz inni oświeceni Ateńczycy, uzasa- cypliny i na istniejący w niej nacisk na rozumo-
dniając instytucję niewolnictwa). Drugie, głębiej wanie, nietrudno się domyślić, że większość
ukryte założenie dotyczy samego rozróżnienia filozoficznych analiz dotyczyła i nadal dotyczy
między rozumem a emocją - przekonania, że przede wszystkim poznawczych aspektów
mamy do czynienia z dwoma odrębnymi ro- emocji, aspekty fizjologiczne zaś - a w pewnej
dzajami naturalnymi, dwoma ścierającymi się, mierze także społeczne i behawioralne - są
ańtagonistycznymi aspektami duszy. Nawet ci lekceważone, lub nawet negowane. Dialekty-
filozofowie, którzy starali się zintegrować te ka filozofii w tym wypadku przejawia się w cy-
aspekty, sprowadzając jeden z nich do drugie- klicznym wahaniu i odkrywaniu wciąż na no-
go (co z reguły oznaczało uznanie emocji za wo tych zaniedbywanych aspektów. W niektó-
pośledniejszy gatunek rozumu, „zaburzone rych okresach emocje są sprowadzane do
spostrzeganie" czy „zniekształcony osąd"), uczuć i fizjologii, traktowane jako coś całkowi-
w gruncie rzeczy umacniali to rozróżnienie cie oderwanego od inteligencji, a nawet pod-
i tezę o wyższości umysłu. Był to więc akt obra- ludzkiego. Kiedy wahadło wychyli się w drugą
zoburstwa, kiedy w XVIII wieku szkocki scep- stronę, emocje jawią się jako cnoty prawdzi-
tyk David Hume (1739/1963) wygłosił słynną wej mądrości i są uznawane za właściwych pa-
deklarację, że „rozum jest - i powinien być - nów rozumu, a nawet za podstawę naszego by-
sługą namiętności". Jednakże nawet Hume, cia w świecie. Większość filozofów stara się
dokonawszy błyskotliwej analizy struktury jednak znaleźć bardziej umiarkowane, wielo-
emocji, ostatecznie powraca do tradycyjnych wymiarowe stanowisko.
modeli i metafor. Jego praca pozostaje kla-
sycznym hołdem dla rozumu, pomimo że Hu- Czasami wysuwany jest zarzut, że filozo-
me zmaga się z jego ograniczeniami. ficzne teorie emocji to z reguły czyste spekula-
cje, które - w przeciwieństwie do teorii socjo-
Filozofia to dyscyplina uwarunkowana hi- logicznych - nie są poparte żadnymi dowodami
storycznie. W nie mniejszym stopniu niż empirycznymi. Jednakże ci, którzy wysuwają
przedmiot badań ogranicza ją i definiuje prze- podobne zastrzeżenia, zapominają, że filozo-
szłość. Nie sposób zrozumieć i docenić dzisiej- fowie - choć sami pragną uchodzić za ludzi
szych teorii i dysput filozoficznych, nie znając pozostających w służbie rozumu - też przeży-
meandrów historii tej dyscypliny. Nawet gdy wają emocje, a w większości wypadków (jak-
filozof deklaruje, że traktuje emocję jako zja- kolwiek nie we wszystkich) repertuar tych
wisko „samo w sobie" lub że analizuje język uczuć wystarczyłby do sformułowania i dostar-
emocji w oderwaniu od historii czy jakichkol- czenia dowodów dla tuzina teorii. Jak stwierdza
wiek wcześniejszych prób interpretacji, nie Kartezjusz (Descartes, 1649/1958) we wprowa-
może się uwolnić od dziedzictwa mądrości dzeniu do tematu, „każdy z nas nosi w sobie
i głupoty, nagromadzonego przez stulecia roz- doświadczenie namiętności; chcąc zatem ba-
ważań i dyskusji. Choćby skwapliwie ogłosił na dać ich naturę, nikt nie musi sięgać do cu-
wstępie, że „zdefiniował pojęcia" przed rozpo- dzych obserwacji". Poza tym nie ma żadnego
częciem bieżącej dyskusji, to w rzeczywistości powodu, by przedłużać trwające już sto lat wa-
Strona 19
FILOZOFIA EMOCJI 21
śnie między filozofią a psychologią. W gruncie nika, że również rozum zawiera pierwiastek
rzeczy obie te dyscypliny mają wspólną histo- emocji. Natomiast Arystoteles (384-322 p. n. e.)
rię, a zjawisko emocji można równie skutecz- wyodrębniał emocje jako takie, ale pomimo
nie badać i z jednej, i z drugiej perspektywy. swej manii klasyfikowania stosunkowo mało
miejsca poświęcił wyliczaniu czy analizowaniu
emocji (znacznie mniej niż, na przykład, opiso-
wi poszczególnych cnót albo różnych gatun-
HISTORIA FILOZOFII EMOCJI ków ptaków). W swojej Retoryce (1941) defi-
niuje emocje jako „to, co prowadzi do takiej
odmiany stanu człowieka, że upośledzona zo-
Chociaż historia filozofii często bywa przed- staje jego zdolność oceny, i czemu towarzyszy
stawiana jako historia rozwoju racjonalizmu - przyjemność i ból. Przykładami emocji są:
jak na przykład w ujęciu wielkiego niemieckie- złość, strach, litość itd. oraz ich przeciwień-
go myśliciela z XIX wieku, G. W. F. Hegla - stwa". (Nie dowiadujemy się jednak, czym są
to filozofowie nigdy całkowicie nie lekceważy- owe „przeciwieństwa"). Arystoteles szczegóło-
li emocji, jakkolwiek niemal zawsze odmawia- wo omawia niektóre emocje, a zwłaszcza złość,
li im pierwszorzędnego znaczenia. Błędem by- którą przedstawia w zaskakująco współcze-
łaby jednak nadmierna koncentracja na okre- snych kategoriach. W Retoryce definiuje ją ja-
śleniu „emocja", ponieważ na przestrzeni lat ko „dojmujące pragnienie jawnej zemsty za
zasięg i znaczenie tego terminu ulegały po- jawną i nieuzasadnioną obrazę nas samych lub
ważnym zmianom, po części na skutek ewolu- naszych przyjaciół". Dodaje, że „złość jest za-
owania teorii emocji. Również słowo „namięt- wsze skierowana ku konkretnej osobie - na
ność" ma długą i bogatą przeszłość. Należy za- przykład ku Kleonowi - a nie w stronę całej
tem się wystrzegać błędnego założenia, że ludzkości", i wspomina (co prawda mimocho-
mówimy o pojedynczej, uporządkowanej, na- dem), że emocji tej niemal zawsze towarzyszy
turalnej klasie zjawisk, które po prostu otrzy- uczucie fizycznej przykrości.
mywały różne etykiety, w zależności od języka Kluczem do dokonanej przez Arystotelesa
i okresu historycznego. W przeszłości do kate- analizy jest jednak pojęcie „zniewagi". Zniewa-
gorii „namiętności" i „emocji" zaliczano roz- ga to przyczyna złości, a stanowić ją może akt
maite uczucia, pragnienia, sentymenty, na- „pogardy, złośliwości czy bezczelności". Ary-
stroje, postawy i dramatyczne reakcje, a ich stoteles bierze pod uwagę także zniewagi urojo-
uwzględnienie bądź wykluczenie zależało nie ne (innymi słowy, złość nieuzasadniona nadal
od definicji ustalonych arbitralnie przez filo- pozostaje złością) i kładzie szczególny nacisk na
zofów, lecz od rozległej sieci czynników spo- żądzę zemsty, uznając tym samym komponent
łecznych, etycznych, kulturowych i psycholo- behawioralny za osiowy element emocji. Jak
gicznych. Dlatego nieraz się przekonamy, że się zdaje, Arystoteles - który w tak wielu dzie-
przedmiotem tej czy innej teorii filozoficznej dzinach wykazał się zadziwiającą dalekowzrocz-
nie jest emocja jako taka, lecz raczej jakaś nością - może uchodzić za prekursora również
szczególna podkłasa emocji lub konkretna głównych współczesnych teorii emocji. W swo-
emocja oraz jej znaczenie dla obyczajów czy jej analizie złości uwzględnia on charaktery-
moralności danej epoki. styczny komponent poznawczy, określony kon-
I tak, emocje jako takie nie znalazły się po- tekst społeczny, tendencję behawioralną oraz
śród trzech aspektów duszy wymienianych występowanie fizycznego pobudzenia. Dodaje
przez Platona (ok. 428-347 p. n. e.) w Republi- nawet, że dyskomfort fizyczny bądź psychiczny
ce (1974). Do tych aspektów zalicza Platon: - choroba, nędza, nieszczęśliwa miłość, wojna,
rozum, temperament i pożądliwość. To, co zawiedzione oczekiwania czy doświadczenie
dziś nazywamy emocjami, zostało rozdzielone niewdzięczności - sprzyja pojawieniu się zło-
pomiędzy temperament a pożądliwość; mało ści. Co ciekawe, Arystoteles miał niewiele do
tego - z dialogu Uczta, w którym Platon oma- powiedzenia na temat „uczuć" - zapewne nie
wia pojęcie „erosa" jako ukochania Dobra, wy- dlatego, że starożytni Grecy byli całkowicie
Strona 20
PSYCHOLOGIA EMOCJI 22
wyzuci z wrażliwości, lecz dlatego, że zjawiska, stoicy Seneka i Chryzyp sformułowali klasycz-
które dziś nazywamy (raczej niekonsekwent- ną poznawczą teorię emocji (zob. zwłaszcza
nie) „afektem" i wewnętrznym doznaniem, nie Seneka, 1963). Krótko mówiąc, według sto-
budziły w nich większego zainteresowania ików emocje to oceny - oceny dotyczące świa-
i nie odgrywały znaczącej roli w języku czy ta i miejsca człowieka w świecie. Świat spo-
w psychologii kultury greckiej. łeczny starożytnego Rzymu nie był jednak
Przy omawianiu poglądów Arystotelesa na szczególnie przyjazny ani racjonalny. (Sam Se-
emocje w żadnym razie nie należy zapominać, neka był poddanym cesarza Nerona, który
że jego analiza może być rozpatrywana jedy- ostatecznie zmusił go do samobójstwa). Stoicy
nie w szerszym kontekście problematyki spostrzegali otaczający ich świat jako niepod-
etycznej. Złość interesowała Arystotelesa ja- dający się kontroli i wykraczający poza wszel-
ko naturalna reakcja na zniewagę i przymus kie rozsądne oczekiwania, toteż emocje (które
moralny, którą to reakcję można podsycać pociągają za sobą oczekiwania wobec świata)
i wywoływać, posługując się rozumem i retory- jawiły im się jako błędne oceny dotyczące ży-
ką. (Stąd włączenie tego tematu do książki cia, siłą rzeczy wywołujące cierpienie i frustra-
traktującej o retoryce). Złość (i niektóre inne cję. W związku z tym drobiazgowo analizowa-
emocje, a zwłaszcza duma) zajmuje też pocze- li cząstkowe osądy składające się na emocje:
sne miejsce pośród klasycznych cnót, wylicza- arogancję oceny moralnej w wypadku złości;
nych przez Arystotelesa w jego Etyce nikoma- bezbronność towarzyszącą miłości; zaabsor-
chejskiej (1941). Arystoteles omawia tu dość bowanie własnym bezpieczeństwem odnajdy-
szczegółowo te okoliczności, w których gniew wane w strachu. Wyjściem z sytuacji miała być
stanowi odpowiednią reakcję, oraz te, w któ- „obojętność psychiczna", czy też apatheia
rych jest on niestosowny; określa ponadto (apatia). Stoicy wierzyli w istnienie „wyższej"
„właściwy" poziom, czy też intensywność zło- przyczyny, transcendentnej wobec marności
ści. Wskazuje, że zdolność przebaczania może świata społecznego. Uważali jednak, że warun-
być cnotą, ale tylko czasami. Twierdzi także kiem „dobrego życia" na tym świecie jest uświa-
z całą stanowczością, że tylko głupcy nigdy nie domienie sobie całkowitej bezcelowości przy-
wpadają w gniew i że choć ludzie nadmiernie wiązania i zaangażowania emocjonalnego.
zapalczywi bywają „nieznośni", to brak złości Średniowieczne studia nad emocjami, wciąż
(w obliczu faktycznej zniewagi) jest raczej silnie związane z rozważaniami etycznymi,
przywarą, a nie zaletą. Swoim zwyczajem Ary- miały zasadnicze znaczenie dla psychologii
stoteles zaleca w tej kwestii umiarkowanie, chrześcijańskiej oraz dla tych teorii natury
„złoty środek między skrajnościami". Podob- ludzkiej, przez których pryzmat ludzie wieków
nie w Etyce omawia szczegółowo strach, porów- średnich spostrzegali samych siebie (zob. Hy-
nując go z odwagą, która ma polegać nie tyle na man i Walsh, 1973). Prowadzono szczegółowe
braku, czy też na „pokonywaniu" strachu, co na badania pseudomedyczne nad wpływem róż-
przejawianiu właściwego jego poziomu, dale- nych „humorów" (żółci, flegmy, czarnej żółci
kiego i od brawury, i od tchórzostwa. Tak więc i krwi) na temperament człowieka; najwięcej
emocje to podstawowy, niezbywalny element uwagi poświęcano jednak - wzorem stoików -
„dobrego życia", analiza ich natury zaś stanowi poznawczym i „wolicjonalnym" aspektom emo-
integralną część wszelkiej analizy etycznej. cji. Podkreślano podstawowy związek pomię-
Ze zbieżnością pomiędzy emocjami a ety- dzy emocjami a pragnieniami, szczególnie tymi
ką spotykamy się również w kulturze starożyt- samolubnymi i egocentrycznymi. I tak, charak-
nego Rzymu, w filozofii stoików (zob. Rist, terystyczne dla chrześcijaństwa zaabsorbowa-
1969, i Nussbaum, 1994). Jednakże w odróż- nie grzechem zaowocowało drobiazgowymi
nieniu od Arystotelesa, który uznawał emocje analizami tych emocji, namiętności i żądz, któ-
za niezbędne dla dobrego życia, stoicy spo- re zostały uznane za grzeszne (zwłaszcza chci-
strzegali je jako błędy konceptualne, które nas wości, obżarstwa, nieczystości, gniewu, zazdro-
unieszczęśliwiają. Stosując dzisiejsze katego- ści i pychy; lenistwo, jak się zdaje, stanowiło
rie, można powiedzieć, że dwa tysiące lat temu wypadek szczególny). O ścisłym związku po-