Jacek Siewierski - Architekt przyszłości

Szczegóły
Tytuł Jacek Siewierski - Architekt przyszłości
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Jacek Siewierski - Architekt przyszłości PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Jacek Siewierski - Architekt przyszłości PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Jacek Siewierski - Architekt przyszłości - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 Strona 2 Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Architekt przyszłości" Darmowa publikacja dostarczona przez ZloteMysli.pl Copyright by Złote Myśli & Jacek Siewierski, rok 2012 Autor: Jacek Siewierski Tytuł: Architekt przyszłości Data: 08.08.2012 Złote Myśli Sp. z o.o. ul. Toszecka 102 44-117 Gliwice www.zlotemysli.pl email: [email protected] Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli. Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) Strona 3 Serdecznie dziękuję trzem najważniejszym kobietom mojego życia: córce Agatce, żonie Agnieszce i mamie Oli za cierpliwość, wyrozumiałość, wsparcie, natchnienie i niezłomną wiarę w sukces. Dziewczyny, bez Was nie byłbym tym, kim jestem. Kocham Was! Strona 4 Spis treści Wstęp................................ 7 Zmiany. ............................... 9 Czego ja chcę?...................... 15 Cel. ................................. 19 Sitko............................... 23 Praca: kto szuka, wielbłądzi........ 35 Nowy sposób działania................ 47 Metody wyznaczania celów............. 51 Spryciarz .......................... 63 Konsekwencje. ........................ 81 Analiza SWOT. ........................ 83 Priorytety i planowanie.............. 89 Chwile zwątpienia — jak sobie z nimi radzić?..................... 93 Mission possible..................... 95 Początek końca...................... 97 Strona 5 Nowy sposób działania Nadszedł czas na sprawy techniczne. Teraz już wiemy, że jeśli wykonywane przez nas jakiekolwiek czynno- ści nie przynoszą zamierzonego rezultatu, to rozpo- czynamy działanie innym sposobem. Zazwyczaj jeśli robimy coś nowego, to trzeba temu czemuś zrobić miejsce, pozbywając się czegoś starego — dotyczy to również (albo przede wszystkim) nawyków. Należy zastanowić się nad tym, co robimy, przeanalizować, co można zrobić lepiej, czego można nie robić, któ- re rzeczy można zostawić, które zmienić, a z których zrezygnować. W obraniu nowego sposobu działania pomogą nam pytania:  Które wykonywane przeze mnie czynności są naj- bardziej wartościowe, jeśli chodzi o to, co robię? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 47 Strona 6 Jacek Siewierski  Czego mogę robić więcej już od zaraz? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Które wykonywane przeze mnie czynności są najmniej wartościowe i mogę z nich zrezygnować lub ograniczyć ich wykonywanie? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Co mogę zacząć robić inaczej? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Co mogę zrobić jeszcze lepiej? I jak? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 48 Strona 7 Nowy sposób działania  Czy znam kogoś, kto może mi pomóc? Najlepiej kogoś, kto osiągnął sukces w  tym, co i  ja chcę zrobić. Jeśli nie, to jak dotrzeć do kogoś takiego? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Dobrze jest od razu zapisać odpowiedzi na te pytania — bezpośrednio w książce lub na osobnej kartce. To pomoże naszej podświadomości w ich zapamiętaniu. Przejdźmy teraz do metod, których nauka i praktycz- ne stosowanie umożliwią to, że osiągniemy więcej, niż można przypuszczać. Strona 8 Metody wyznaczania celów Większość skutecznych metod wyznaczania celów opracowuje się na podstawie właściwej oceny sytu- acji obecnej oraz jak najbardziej dokładnego obrazu sytuacji, w której chcemy się znaleźć. To tak jak z pły- nącym okrętem i kapitanem — okręt ma szansę do- płynąć do celu tylko wtedy, gdy kapitan wie, gdzie jest w danej chwili oraz dokąd chce dopłynąć. Określenie, w jakim miejscu się aktualnie znajdujemy, to określe- nie „startu”. Jeśli to zrobimy, to łatwiej nam będzie wyznaczyć „metę”, czyli nasze cele. To bardzo waż- ne, żeby sobie samemu uświadomić, w jakiej obecnie sytuacji się znajdujemy. Jest to niezbędne również do tego, żeby wiedzieć, w  jakim kierunku powinny iść zmiany. Tu także przydadzą nam się kartka i coś do pisania (możesz także odpowiadać bezpośrednio w książce). W życiu każdy z nas pełni określone role. Niektóre z nich to:  dziecko, jeśli mamy rodziców; 51 Strona 9 Jacek Siewierski  uczeń, jeśli się uczymy, studiujemy;  partner, jeśli jesteśmy w związku;  rodzic, jeśli mamy dzieci;  pracownik, jeśli pracujemy (niezależnie, czy u ko- goś, czy u siebie);  przyjaciel, jeśli mamy przyjaciół. Twoje role: ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Na tej zasadzie możemy wypisać wszystkie swoje życiowe role. Dostrzeżemy ich z  pewnością więcej, 52 Strona 10 Metody wyznaczania celów a część może nas jeszcze (lub już) nie dotyczyć. Na to i na każde kolejne ćwiczenie trzeba poświęcić wy- starczającą ilość czasu. Pamiętajmy, że lepszy rezultat osiągniemy, kiedy to będzie zrobione dobrze, a  nie szybko. Kolejnym krokiem jest określenie naszych obszarów życiowych, czyli tego, na co poświęcamy czas i o co dbamy. Wyznaczmy obszary, które odgrywają w na- szym życiu ważne role, czyli gdzie w tym momencie jesteśmy. Mogą to być:  praca,  rodzina,  zdrowie,  hobby,  finanse,  znajomi,  wygląd,  nauka,  rozwój,  odpoczynek. To oczywiście tylko przykłady. Każdy ma swoje ob- szary, w których na co dzień się porusza, dlatego do- brze jest zapisać wszystko, co tylko przyjdzie nam do 53 Strona 11 Jacek Siewierski głowy. Ważne jest, żeby określić je dokładnie i skupić się właśnie na nich. Twoje obszary życiowe: ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... Określiliśmy to, kim jesteśmy oraz obszary, które od- grywają istotną rolę w  naszym życiu. Mamy zatem „start”. Teraz pora na „metę”. Ten moment jest jed- nym z najistotniejszych w całej książce, więc zachę- cam do maksymalnego skupienia. Przygotujmy czy- stą kartkę i długopis. Usiądźmy najlepiej w miejscu, w którym zazwyczaj się odprężamy. Może to być fo- 54 Strona 12 Metody wyznaczania celów tel, kanapa, ławka w parku — bardzo ważne, żeby to było faktycznie miejsce, w którym dobrze się czuje- my. Zaryzykuję stwierdzenie, że każdy ma wyobraź- nię. Skoro tak, to czy jest ona ograniczona? Potrafimy podać jej granice? Wyłączamy w tej chwili wszystkie hamulce i puszczamy wodze fantazji. Wyobraźmy sobie teraz sytuację, w której wygraliśmy ogromną sumę pieniędzy — tak ogromną, że choć- byśmy się mocno starali, to nie ma szans na wydanie jej do końca naszych dni (nawet w połowie). Jak wy- glądałoby nasze życie? Załóżmy, że już mamy za sobą ten pierwszy moment amoku zakupowego, w którym kupujemy wszystko, czego nam brakowało, wszyst- ko, o czym marzyliśmy. Możemy robić dokładnie to, co chcemy, z  kim chcemy, gdzie chcemy i  jak dłu- go chcemy. Oswoiliśmy się już z myślą, że jesteśmy w posiadaniu nieograniczonej ilości pieniędzy — jak wygląda teraz nasze życie? Na co poświęcamy czas? Zapisz to na kartce lub w  książce w  czasie teraź- niejszym, tak jakby to już było osiągnięte, wczuj się w rolę i dokładnie zobacz oczyma wyobraźni, co ro- bisz, kim jesteś. Pamiętaj jednocześnie o wszystkich ważnych aspektach Twojego życia. Mogą się również pojawić nowe role, których wcześniej nie określiłeś (na przykład jeśli w  tej chwili nie jesteś rodzicem, a chcesz nim być w przyszłości, to możesz taką rolę sobie wyznaczyć). 55 Strona 13 Jacek Siewierski ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 56 Strona 14 Metody wyznaczania celów Zdaję sobie sprawę, że przy wykonywaniu tego ćwi- czenia po raz pierwszy, można poczuć się dziwnie. Jest tak za każdym razem, kiedy robimy coś nowego. Powtarzajmy zatem to ćwiczenie tak często, jak tylko mamy na to ochotę i czas. Może to być nawet w trak- cie podróży autobusem, w czasie której i tak czas jest zazwyczaj niewykorzystany. To ćwiczenie pomaga pozbyć się myślenia tylko o pieniądzach. Oczywiście są one ważne i potrzebne, lecz czy są najważniejsze? Dla ułatwienia możemy zadać sobie serię pytań, któ- re pozwolą wydobyć z nas to, co uważamy za istotne. Odpowiedzi zapisz w książce lub na osobnej kartce.  Co najbardziej lubię robić? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Robienie czego daje mi satysfakcję? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 57 Strona 15 Jacek Siewierski  Kim chcę być w życiu? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Kim chciałem być, jak byłem mały? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Co chcę w życiu robić? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Co mnie interesuje? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 58 Strona 16 Metody wyznaczania celów  W czym jestem dobry? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Co ludzie we mnie podziwiają? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Za jakie czynności ludzie mnie cenią? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  W czym jestem niezastąpiony? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 59 Strona 17 Jacek Siewierski  Wśród jakich ludzi chcę przebywać? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Jakie umiejętności już mam, a jakie są mi jeszcze potrzebne? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Jaki jest jeszcze lepszy sposób na to, żeby to osią- gnąć? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Kto może mi w tym pomóc? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... 60 Strona 18 Metody wyznaczania celów  Jakich informacji potrzebuję? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ...........................................................................................  Gdzie mogę je znaleźć? ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... ........................................................................................... To bardzo ważne ćwiczenie, pozwalające na określe- nie, co tak naprawdę uznajemy w życiu za priorytet oraz czego chcemy. Możemy dla ułatwienia zadać so- bie kolejne pytania: kiedy już minie pierwszy dzień, na przykład poniedziałek, co będę robił w następny poniedziałek? Co zrobię za miesiąc? Za rok? Za 5 lat? Za 10? Określamy tym samym, jak wygląda nasze ide- alne życie. Po tym ćwiczeniu uzyskamy wizję „mety”, czyli uświadomimy sobie swoje cele długotermino- we. Bardzo możliwe, że nasze cele będą się zmieniały w miarę upływu czasu, ponieważ jak wiemy, wszyst- ko ulega zmianie. Jako kapitan statku zwanego ży- ciem, będziemy mogli zmieniać kurs w zależności od upodobań, potrzeb i okoliczności. 61 Strona 19 Jacek Siewierski Skoncentrujmy się teraz na tym, co zapisaliśmy. Moż- liwe, że będzie trzeba w tym momencie przepisać te cele raz jeszcze, ponieważ warto je zapisać w pewien określony w  dalszej części sposób. Celowo nie po- dałem wcześniej tej informacji — żeby nie ograni- czać wyobraźni. To, co napisałeś, wypłynęło z głębi Ciebie. To Twoje uczucia i Twoje słowa. Ważne jest jednak, żeby teraz zastosować podane niżej reguły i przepisać raz jeszcze wyznaczone cele. Strona 20 Dlaczego warto mieć pełną wersję? Pełną wersję książki zamówisz na stronie wydawnictwa Złote Myśli i.pl Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)