Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Jacek Siewierski - Architekt przyszłości PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
Strona 2
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Architekt przyszłości"
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Copyright by Złote Myśli & Jacek Siewierski, rok 2012
Autor: Jacek Siewierski
Tytuł: Architekt przyszłości
Data: 08.08.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
[email protected]
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie
w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Strona 3
Serdecznie dziękuję trzem najważniejszym
kobietom mojego życia:
córce Agatce, żonie Agnieszce i mamie Oli
za cierpliwość, wyrozumiałość, wsparcie,
natchnienie i niezłomną wiarę w sukces.
Dziewczyny, bez Was nie byłbym tym,
kim jestem.
Kocham Was!
Strona 4
Spis treści
Wstęp................................ 7
Zmiany.
............................... 9
Czego ja chcę?...................... 15
Cel.
................................. 19
Sitko............................... 23
Praca: kto szuka, wielbłądzi........ 35
Nowy sposób działania................ 47
Metody wyznaczania celów............. 51
Spryciarz .......................... 63
Konsekwencje.
........................ 81
Analiza SWOT.
........................ 83
Priorytety i planowanie.............. 89
Chwile zwątpienia — jak sobie
z nimi radzić?..................... 93
Mission possible..................... 95
Początek końca...................... 97
Strona 5
Nowy sposób
działania
Nadszedł czas na sprawy techniczne. Teraz już wiemy,
że jeśli wykonywane przez nas jakiekolwiek czynno-
ści nie przynoszą zamierzonego rezultatu, to rozpo-
czynamy działanie innym sposobem. Zazwyczaj jeśli
robimy coś nowego, to trzeba temu czemuś zrobić
miejsce, pozbywając się czegoś starego — dotyczy to
również (albo przede wszystkim) nawyków. Należy
zastanowić się nad tym, co robimy, przeanalizować,
co można zrobić lepiej, czego można nie robić, któ-
re rzeczy można zostawić, które zmienić, a z których
zrezygnować. W obraniu nowego sposobu działania
pomogą nam pytania:
Które wykonywane przeze mnie czynności są naj-
bardziej wartościowe, jeśli chodzi o to, co robię?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
47
Strona 6
Jacek Siewierski
Czego mogę robić więcej już od zaraz?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Które wykonywane przeze mnie czynności są
najmniej wartościowe i mogę z nich zrezygnować
lub ograniczyć ich wykonywanie?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Co mogę zacząć robić inaczej?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Co mogę zrobić jeszcze lepiej? I jak?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
48
Strona 7
Nowy sposób działania
Czy znam kogoś, kto może mi pomóc? Najlepiej
kogoś, kto osiągnął sukces w tym, co i ja chcę
zrobić. Jeśli nie, to jak dotrzeć do kogoś takiego?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Dobrze jest od razu zapisać odpowiedzi na te pytania
— bezpośrednio w książce lub na osobnej kartce. To
pomoże naszej podświadomości w ich zapamiętaniu.
Przejdźmy teraz do metod, których nauka i praktycz-
ne stosowanie umożliwią to, że osiągniemy więcej,
niż można przypuszczać.
Strona 8
Metody
wyznaczania celów
Większość skutecznych metod wyznaczania celów
opracowuje się na podstawie właściwej oceny sytu-
acji obecnej oraz jak najbardziej dokładnego obrazu
sytuacji, w której chcemy się znaleźć. To tak jak z pły-
nącym okrętem i kapitanem — okręt ma szansę do-
płynąć do celu tylko wtedy, gdy kapitan wie, gdzie jest
w danej chwili oraz dokąd chce dopłynąć. Określenie,
w jakim miejscu się aktualnie znajdujemy, to określe-
nie „startu”. Jeśli to zrobimy, to łatwiej nam będzie
wyznaczyć „metę”, czyli nasze cele. To bardzo waż-
ne, żeby sobie samemu uświadomić, w jakiej obecnie
sytuacji się znajdujemy. Jest to niezbędne również
do tego, żeby wiedzieć, w jakim kierunku powinny
iść zmiany. Tu także przydadzą nam się kartka i coś
do pisania (możesz także odpowiadać bezpośrednio
w książce).
W życiu każdy z nas pełni określone role. Niektóre
z nich to:
dziecko, jeśli mamy rodziców;
51
Strona 9
Jacek Siewierski
uczeń, jeśli się uczymy, studiujemy;
partner, jeśli jesteśmy w związku;
rodzic, jeśli mamy dzieci;
pracownik, jeśli pracujemy (niezależnie, czy u ko-
goś, czy u siebie);
przyjaciel, jeśli mamy przyjaciół.
Twoje role:
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Na tej zasadzie możemy wypisać wszystkie swoje
życiowe role. Dostrzeżemy ich z pewnością więcej,
52
Strona 10
Metody wyznaczania celów
a część może nas jeszcze (lub już) nie dotyczyć. Na
to i na każde kolejne ćwiczenie trzeba poświęcić wy-
starczającą ilość czasu. Pamiętajmy, że lepszy rezultat
osiągniemy, kiedy to będzie zrobione dobrze, a nie
szybko.
Kolejnym krokiem jest określenie naszych obszarów
życiowych, czyli tego, na co poświęcamy czas i o co
dbamy. Wyznaczmy obszary, które odgrywają w na-
szym życiu ważne role, czyli gdzie w tym momencie
jesteśmy. Mogą to być:
praca,
rodzina,
zdrowie,
hobby,
finanse,
znajomi,
wygląd,
nauka,
rozwój,
odpoczynek.
To oczywiście tylko przykłady. Każdy ma swoje ob-
szary, w których na co dzień się porusza, dlatego do-
brze jest zapisać wszystko, co tylko przyjdzie nam do
53
Strona 11
Jacek Siewierski
głowy. Ważne jest, żeby określić je dokładnie i skupić
się właśnie na nich.
Twoje obszary życiowe:
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Określiliśmy to, kim jesteśmy oraz obszary, które od-
grywają istotną rolę w naszym życiu. Mamy zatem
„start”. Teraz pora na „metę”. Ten moment jest jed-
nym z najistotniejszych w całej książce, więc zachę-
cam do maksymalnego skupienia. Przygotujmy czy-
stą kartkę i długopis. Usiądźmy najlepiej w miejscu,
w którym zazwyczaj się odprężamy. Może to być fo-
54
Strona 12
Metody wyznaczania celów
tel, kanapa, ławka w parku — bardzo ważne, żeby to
było faktycznie miejsce, w którym dobrze się czuje-
my. Zaryzykuję stwierdzenie, że każdy ma wyobraź-
nię. Skoro tak, to czy jest ona ograniczona? Potrafimy
podać jej granice? Wyłączamy w tej chwili wszystkie
hamulce i puszczamy wodze fantazji.
Wyobraźmy sobie teraz sytuację, w której wygraliśmy
ogromną sumę pieniędzy — tak ogromną, że choć-
byśmy się mocno starali, to nie ma szans na wydanie
jej do końca naszych dni (nawet w połowie). Jak wy-
glądałoby nasze życie? Załóżmy, że już mamy za sobą
ten pierwszy moment amoku zakupowego, w którym
kupujemy wszystko, czego nam brakowało, wszyst-
ko, o czym marzyliśmy. Możemy robić dokładnie to,
co chcemy, z kim chcemy, gdzie chcemy i jak dłu-
go chcemy. Oswoiliśmy się już z myślą, że jesteśmy
w posiadaniu nieograniczonej ilości pieniędzy — jak
wygląda teraz nasze życie? Na co poświęcamy czas?
Zapisz to na kartce lub w książce w czasie teraź-
niejszym, tak jakby to już było osiągnięte, wczuj się
w rolę i dokładnie zobacz oczyma wyobraźni, co ro-
bisz, kim jesteś. Pamiętaj jednocześnie o wszystkich
ważnych aspektach Twojego życia. Mogą się również
pojawić nowe role, których wcześniej nie określiłeś
(na przykład jeśli w tej chwili nie jesteś rodzicem,
a chcesz nim być w przyszłości, to możesz taką rolę
sobie wyznaczyć).
55
Strona 13
Jacek Siewierski
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
56
Strona 14
Metody wyznaczania celów
Zdaję sobie sprawę, że przy wykonywaniu tego ćwi-
czenia po raz pierwszy, można poczuć się dziwnie.
Jest tak za każdym razem, kiedy robimy coś nowego.
Powtarzajmy zatem to ćwiczenie tak często, jak tylko
mamy na to ochotę i czas. Może to być nawet w trak-
cie podróży autobusem, w czasie której i tak czas jest
zazwyczaj niewykorzystany. To ćwiczenie pomaga
pozbyć się myślenia tylko o pieniądzach. Oczywiście
są one ważne i potrzebne, lecz czy są najważniejsze?
Dla ułatwienia możemy zadać sobie serię pytań, któ-
re pozwolą wydobyć z nas to, co uważamy za istotne.
Odpowiedzi zapisz w książce lub na osobnej kartce.
Co najbardziej lubię robić?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Robienie czego daje mi satysfakcję?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
57
Strona 15
Jacek Siewierski
Kim chcę być w życiu?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Kim chciałem być, jak byłem mały?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Co chcę w życiu robić?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Co mnie interesuje?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
58
Strona 16
Metody wyznaczania celów
W czym jestem dobry?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Co ludzie we mnie podziwiają?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Za jakie czynności ludzie mnie cenią?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
W czym jestem niezastąpiony?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
59
Strona 17
Jacek Siewierski
Wśród jakich ludzi chcę przebywać?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Jakie umiejętności już mam, a jakie są mi jeszcze
potrzebne?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Jaki jest jeszcze lepszy sposób na to, żeby to osią-
gnąć?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Kto może mi w tym pomóc?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
60
Strona 18
Metody wyznaczania celów
Jakich informacji potrzebuję?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
Gdzie mogę je znaleźć?
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
...........................................................................................
To bardzo ważne ćwiczenie, pozwalające na określe-
nie, co tak naprawdę uznajemy w życiu za priorytet
oraz czego chcemy. Możemy dla ułatwienia zadać so-
bie kolejne pytania: kiedy już minie pierwszy dzień,
na przykład poniedziałek, co będę robił w następny
poniedziałek? Co zrobię za miesiąc? Za rok? Za 5 lat?
Za 10? Określamy tym samym, jak wygląda nasze ide-
alne życie. Po tym ćwiczeniu uzyskamy wizję „mety”,
czyli uświadomimy sobie swoje cele długotermino-
we. Bardzo możliwe, że nasze cele będą się zmieniały
w miarę upływu czasu, ponieważ jak wiemy, wszyst-
ko ulega zmianie. Jako kapitan statku zwanego ży-
ciem, będziemy mogli zmieniać kurs w zależności od
upodobań, potrzeb i okoliczności.
61
Strona 19
Jacek Siewierski
Skoncentrujmy się teraz na tym, co zapisaliśmy. Moż-
liwe, że będzie trzeba w tym momencie przepisać te
cele raz jeszcze, ponieważ warto je zapisać w pewien
określony w dalszej części sposób. Celowo nie po-
dałem wcześniej tej informacji — żeby nie ograni-
czać wyobraźni. To, co napisałeś, wypłynęło z głębi
Ciebie. To Twoje uczucia i Twoje słowa. Ważne jest
jednak, żeby teraz zastosować podane niżej reguły
i przepisać raz jeszcze wyznaczone cele.
Strona 20
Dlaczego warto mieć pełną wersję?
Pełną wersję książki zamówisz na
stronie wydawnictwa Złote Myśli
i.pl
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)