bub_gb_3AcEAAAAYAAJ
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | bub_gb_3AcEAAAAYAAJ |
Rozszerzenie: |
bub_gb_3AcEAAAAYAAJ PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd bub_gb_3AcEAAAAYAAJ pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. bub_gb_3AcEAAAAYAAJ Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
bub_gb_3AcEAAAAYAAJ Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Teatr Polski
we Lwowie,
1 780-1 881
Stanisaw
Schnur-Pepowski
Strona 2
O Km/
HARVARD COLLEGE
LIBRARY
WILLIAM INGLIS MORSE FUND
FOR THE
PURCHASE OF BOOKS ON CANADIAN
HISTORY AND LITERATUR
Strona 3
jStANISAW j^EPOWSKT.
mu filii!, i
(1780. — 1881.)
1j w ó W,
SKAD GÓWNY W KSIGARNI GUBRYNOWICZA SCHMIDTA
I
z Drukarni „Dziennika Polskiego".
1889.
ALEXANDER HERTZ
Bookseller
77-05 41$t Ave.
Mm Heighu, L. L, N.Y.
Digitized by Googl
Strona 4
Digitized by Google
Strona 5
WSTP.
WIDOWISKA PUBLICZNE WE LWOWIE
za czasów Rzeczypospolitej.
Digitized
Strona 6
Wstp.
*
Widowiska publiczne we Lwowie za czasów Rzeczypospolitej
Widowisko wyprawione przez uczniów szkoy miejskiej na przyjcie
aiyybiskupu Jana Solikowtdricgo (1583). — ydzi uwolnieni od obowizku
wypoyczania szat do widowisk (1711). —
Obchód zdobycia Smoleska (1011).
— Uroczysto kanonizacji Ignacego Lojoli i Ksawerego (1022). Dyalog —
ormiaski o w. Rypsymie (1000). —
Dyalogi w szkoach jezuickich (1710).
— Kolegium Pijarów. — Scminaryum gr. kat. obrzdku. — Afisz przed-
staw icnia nta.u i<zno-ak robatycznego (1770—1 7tf< >).
Dyalogi treci religijnej, przedstawiane w czasie Boego
Narodzenia, Zapust i Wielkiej Nocy przez aków po szko-
ach i klasztorach, s pierwszym zawizkiem widowisk sce-
nicznych w Polsce. Z czasem, za wzorami Francji i Woch
powstay w rezydencjach królewskich i znaczniejszych ma-
gnatów Rzeczypospolitej teatra dworskie, gdzie jednak sztuka
obca, woska, trancuzka, a nawet niemiecka, (jak wiadcz
0 tern dzieje sceny warszawskiej) swobodnie bujaa ze szkod
sztuki narodowej. Krelc rys dziejów sceny polskiej we
Lwowie, wspomnie poprzód naley o zabytkach widowisk
scenicznych, jakie tu miay miejsce za czasów Rzeczypo-
spolitej.
Niestety, zabytków tych maluczka zaledwie liczba do-
sza do naszej pamici. Inaczej nawet by nie mogo, gdy
Lwów, stolica województwa ruskiego, chwilowo tylko i nie-
zbyt czsto, ugaszcza w swych murach królów polskich
1 liczniejsze grona dygnitarzy.
U bram tego grodu zbiegay si szlaki tatarskie, któ-
Teatr polski we Lwowie. 1
Digitized by Google
Strona 7
I
rvmi dzikie liordv z ezarnomorskieh i azowskich siedzib
niosy ntior i poog w dzierawy polskie.
Niejednokrotnie, te osiada Lwów tyc h gronych goei,
ztd w swych kr< mikach ezriej zapisuje walki wytrzy- i
mane old^enia przeciw Tatarom. Turkom. Kozakom Szwe- i
dom, ni opisy uroczystoci publicznych widowisk. i
Kzadkio zabytki tyche podajemy wedle wspóczesnych
róde.
Co do dyalogów, przedstawianych przez aków szkol-
nych w kadem prawic wiekszem miecie dawnej Polski, to
musieli je bezwtpienia- wyprawia acy lwowscy brak i ;
nam jednak o tego rodzaju widowiskach bliszych szczegó-
ów, z wyjtkiem przedstawienia, które modzie szkolna
wyprawia na cze przyjcie arcybiskupa Jana Soliko1v- i
skiego w czerwcu IÓS:} r. Konzul .Bartomiej Zimorowicz
opisuje je w swej kronice 1 ) w nastpujcy sposób: „Dnia
nastpnego (po uroczystym wjedzie arcybiskupa), który by
w. Janowi Chrzcicielowi powiecony, gdy arcybiskup ma-
gistrat goci wietna przyjmowa uczt, szkoa publiczna'2 )
i
uczniami obcymi domowymi kwitnca, przed domem wagi
i
miejskiej
3
przedstawia widowisko
)
w rodku niego jakby i
w pustyni wyobranej poprzednika Chrystusowego ze zwie-
rztami dzikiemi, laurem uwieczonego, to jest chopakami
skóra, zwierzc odzianymi, pokój i zgod zalecajcego wy-
') Historja miasta Lwowa prz<v Bartomieja Ziuiorowir-za. konzula
niegdy togo/, miasta po aeinie napisana, a teraz na polski jzyk przez
Man-ina Piwockiego przeoona. Lwów — J. Szneyder 1835. str. 235—230
ta istniaa przy archikatedrze lwowskiej obrz. ae. ju od
'
2
) Szkoa
pocztku XV. wieku. Wedle ukadu zawart^iro midzy gmin a kapitu,
obowizkiem konzulów byo, wyszukanie mistrza ezyli bakaarza, w Aka-
demii krakowskiej: /utwierdzaa go w urzdzie wadza duchowna. Bakaarz
zwa si rektorem i ulega tak wadzy miejskiej jak duchownej, na której i
danie, móg byt- pozbawionym urzdu (Zubrzycki: Kronika m. Lwowa,
str. 63. — Józefowicz: Kronika m. Lwowa, str. 29).
3
) Waga miejska znajdowaa si tu przy wiey ratuszowej, na rogu
od strony katedry pooonej. Bya to wyciosana w kamieniu 13 garncowa
miara zboa. (M. Dzieduszycki ywot Wacawa H. Sierakowskiego. Kra-
:
*
ków, druk. Czasu 1868. str! 115.)
Digitized by Google
Strona 8
obraaa, po którego mowie pobudzajcej Lew liski jedno-
rocowi herbowemu Arcybiskupa kaniajc sic zniajc ko- i
lana hod odda, kiedy orszak muzyczny piew wierszopisa
Bilbilitaskiego czasami powtarza. Wiedzieli komu lwy 1
)
su. W
tylnej czci kocioa metropolitalnego pewien usty
i uoeniem pannie podobny tego jednoroca zapanego
i wieami mioci splatanego, na ono kocioa wprowadzi
po przyjacielsku, a na koniec tego widowiska piew dzik-
czynny w. Ambroego z muzyk odpiewa'*.
Prócz powyszego opisu, znajdujemy w jediicm tylko
miejscu kroniki I). Zubrzyckiego, 2 ) opartej jak wiadomo na
dokumentach archiwum miasta Lwowa, pobien wzmiank
0 widowiskach akowskich.
Pisze mianowicie Zubrzycki pod dat r. 1711, i ydów
lwowskich uwolniono od obowizku poyczania szat studentom
1 rektorowi szkoy miejskiej do graniu komedji. Musiay sic
zatem oczywicie odbywa tego rodzaju widowiska we Lwowie.
0 widowiskach publicznych we Lwowie znajdujemy
dwukrotn jeszcze wiadomo we wspomnianej Kronice Bar-
tomieja Z m oro w
i i cza.
1 tak w
powodu zdobycia na Moskwie Smo-
r. l> 1.1, z
leska'): miejskie, winszujc sobie
„wszystkie gminy cie- i
szc si do wity paskich uday si, gdzie hymn dzik-
czynny Panu zastpów odpiewawszy, na rynek tumem
poszy, gdzie, przedstawienie zamku Smoleskiego, prawdzi-
wemu podobne, z tylu bramami wieami wyraone, przed i
ratuszem wida byo. Okoo którego obóz z bazarami tu-
reckimi zbrojn stra obwarowany, a pomidzy t udani
i
onierze przy ofierze Bachusa czuwajcy ci to zdobywszy ,
wprzód na stole Smolesk, dla zdobycia zamku oddziaami
atak czynili, trzy razy obleni ogniste strzay i pozorne
pioruny na skupionych obleców czynili, trzy razy udani
*) Mar<ji)li*i;i.
) Dyonizy Zubrzycki : Kronik;* miasta Lwowa, (Lwów. 1844.)
str. 242.
») Ziinorowicz, str. 280—281.
1*
Digitized by Google
Strona 9
obloey cofnli si, a si w ksztatach
uszykowawszy
klina, wyamawszy jedna bram bramoomem nie wpadli,
gdy potem wicej krzykiem jak bojem Moskaów udanych
niby zabijaj.,czci w niewol bior, upy zabieraj, zmy-
lone, reszt rynku na wpó spalonego, do reszty pal. Na
ostatek podzieliwszy si na oddziay, niosc przed sob upy,
jeców oprowadzajc, zwycistwo okrzy kujc, trzy razy
w tacu zbrojnym w okoo obeszli, tymczasem tryumf in-
strumentami muzycznemi, trbami zewszd odzywajceini si
i dziaami z radoci goszc. I juby chwalebni owi zwy-
cizcy tej nocy ca Moskw zupenie byli zniszczyli, gdyby
im na butelkach nie byo zabrako, które wypróniwszy
snem winem zmoczeni z Marsem poegnali si".
i
Z równ okazaoci obchodzi Lwów w marcu r. lb'22,
uroczysto kanonizacji Ignacego Lojoli i Ksawerego.
„ Codziennie bowiem —
pisze Zimorowiez po mszy 1
)
—
mowach pochwalnych w kociele mianych, igrzysk
sw. i po
wydawca Marcin Kampian, 2 )
wiczenia szermierskie
do wszystkiego zdatny
gry publiczne przed ratuszem wy-
i
m
prawia'*.
r Za raz przy zmierzchu sztuki wyzwolone z swym sprz-
tem szy za Parnasem ruchomym i za Muzami mi nim pie-
waj cem tryumfujcemi nad barbarzystwem. Powtóre
i i
zamek bezbonoci od cnót orszaku zdobyty i mioci Bosk
podpalony znikn. Po trzecie Bachus swój wielki puchar :
na pótory stopy poniony, wózkiem rcznym przed sob
wiodc razem z pijanemi bachantkami przez wonego wy-
gnacem ogoszony, za bramy wywieziony zosta. Po —
czwarte gwiazd ruchomych siedm, pospolicie panety zwa-
:
nych, do ruchomych kul przybite w samem biegu i koo-
watem krceniu si pochway witych wieo w poczet
wpisanych gosiy. Po pite: gsi na sznurze powieszonej,
\) Zhnorowicz. *tr. 810—312.
J
) Marcin Kampian, konzul miasta, lekarz i architekta, oprócz licz-
nych prac okoo upikszenia i obwarowania Lwowa, kierowa budow wiey
ratuszowej (1616— 1020), która zawalia si dnia 14. lipca 1826 r.
Digitized by
Strona 10
wieniacy na koniach jedców z siebie zrzucajcych, chcc
urwa szvie, dujro sie o to kusili, a Czech pewny z hab
Husytów urwa. Po szóste : zawód co do szybkoci w no-
gach, mocowania si w siach, tudzie baznów i inne igrzyska
modociane i nagrody od przeznaczonego do tego ma wy-
szczególnionym dawane.
Na ostatek stypy i misiwa do rozrzucenia przezna-
r
czone jako to : dziczyzn, szynki, kiebasy, midzy pospól-
stwem rozrzucano. Tymczasem kadego wieczora, obrazy
kacerzów: Arjusza, Mahometa, Nestorjusza, Lutra, Kalwina,
Cwingliusza, na brytanach, na winiach, na klaczach grze-
jcych sie, albo na grzbietach ydowskich przez rynek Jia
okó miasta obnoszone, elaznymi acuchami do kosza
z wiey ratuszowej wiszcego, cignito lub prochem palono".
W r. 10(51$ w kolegium ormiaskiem we Lwowie ode-
grano dyalog: „Rypsyma panna i moczenniczhi, albo Tyrtjdat
przemieniany" —
tragedj nabon z rónych historyków
aciskich ormjaskieh wyjt, wierszami ormjaskiemi
i
i intemiedjami polskiemi uoon. Sztuka ta dzieli si na
5 aktów, przeplatanych interniedjaim ;
wystpuje w niej
przeszo 50 osób nie liczc ról podrzdnych.
Nieznajomy autor osnu tre djalogu na dziejach na-
wrócenia Araienji za czasów Dioklecjana. caoci przebija W
bujno fantazji legend Wschodu.
W prologu, Rzym Armenja, sptane wieami bawo-
i
chwalstwa budz si o wschodzie soca winszuj sobie na i
wzajem wyswobodzenia, jakie spynie na nich przez m-
czestwo Rypsymy.
Akt I. Scena Rypsyma ucieka z towarzyszkami przed
1 :
przeladowaniem Dioklecjana i przybywa do stolicy Tyrydata
w Armenji. Scena 'Z Emilius pose Dioklecjana, przybywa
:
do Tyrydata z listami cesarskimi i oddaje królowi portret
Rypsymy z wezwaniem, by j odszukano. Tyrydat olniony
wdzikami Rypsymy. Scena 3 i 4: Garen, krewny Tyry-
data na sam widok portretu Rypsymy na próno stara si
ugasi swe miosne ku niej zapay.
Intermedjum I: Kupido odepchnity przez Rypsym,
Digitized by Google
Strona 11
wzywa na pomoc Furje piekielne. Na widok krzya Kupido
i Furje ustpuj.
Rypsyma, sprowadzona do paacu Tyrydata
Akt II:
odrzuca ofiarowansobie pomoc ku ucieczce przez Garena.
Tyrydat na próno owiadcza Kypsymie sw mio. Ryp-
syma, jako ehrzoeianka nie przyjmuje owiadcze Tyrydata
i przyrzeka mu natomiast , e si uda do wityni jego
bogów.
Intermedjum II : Pustelnik tumaczy dworzanom sen
Tyrydata, przepowiadajc nadzwyczajne wypadki w Armenji.
Akt III: Najwyszy kapan wzywa Rypsym do zo-
enia bogom ofiary, Rypsyma krzyem obala otarz bogów.
— Tyrydat arcykapan oburzeni wtrcaj
i do wiezienia. j
Intermedjum III przedstawia scen z legendy o w.
Grzegorzu, któremu pobona niewiasta przynosi do jaskini
poywienie.
Akt IV: Zakochany Garcn przybywa do czarownicy
z prob, by swej sztuki zniewolia dla serce
ta za pomoc
Rypsymy. wywouje szatana
Czarownica który jednak ,
owiadcza, e nie ma mocy nad Rypsym. Garen chce przebi
czarownic. Tymczasem Tyrydat usiuje, acz na próno, za
pomocrozmaitych podstpów przeama upor Rypsymy.
Intermedjum IV: Bawochwalstwo za rad bogów, za-
myka si wraz z Lucypereni, Mamon, Kupidynem i Ba-
chusem w obronnym zamku. Pycha, akomstwo, Nieczysto
i Obarstwo przychodz pomnoy zaog twierdzy, o której
zdobycie kusz si na próno filozofowie, a nastpnie król
z licznem wojskiem. Twierdza upada wszake zaoga jej i
idzie w rozsypk za nadejciem w. mczenników.
Akt V Rypsyma uchodzi z paacu, uwiziwszy w nim
:
Tyrydata moc krzya. Odchodzc pociesza Garena na-
dziej, e zostanie; chrzecianinem, egna go wiadomoci,
i spieszy do oblubieca. Wypada rozgniewany Tyrydat
i mimo prob Garena, wydaje wyrok mierci na Rypsym,
który .te natychmiast zostaje wykonany. Tyrydat jednak
powiadomiony przez sug o wykonaniu wyroku, szaleje
z rozpaczy i... zasypia (?) — suga okrywa go zason.
Digitized by Google
Strona 12
Wbiega po chwili kapan pogaski z wieci, e w stolicy
dzieje sie co
nadzwyczajnego za sprawa, czarta. Król pi,
kapan chcc go zbudzi, zrzuca ze zason spostrzega, i
e król przemieni si... w czarnego wieprza. ostatniej W
scenie siostra króla przyzywa ukrytego w jaskini witego
Grzegorza, za którego spraw Tyrydat odzyskuje posta
czowieka. Anti-epilog opiewa nawrócenie Armenii. ) Jak 1
z treci widzimy, ormjaska ta tragedja, mimo dziwactwa
efektów i nader bujnej fantazji, mniej jest niedorzeczn od
innych wspóczesnych dzie tego rodzaju.
W szkoach jezuickich, zaoonych we Lwowie w r.
160& grano, jak utrzymuje K.Estreicher 2 ) w r. 1710. dyalog
p. t. „Facilis Averni a Yitoldo, mipcr imperii
deseensus
comite, a sua sponte daemonis maneipe u
m-ojc carceris .
—
Tame przedstawiono dyalog „Dziwne zrzdzenie mdroci :
boskiej Rnlikana, albo Szach-Nadira, króla Persji z pasterza
i glony otrów na wezyrstwo i królestwo wynoszce. 3 Na )
uczczenie wojewody Klemensa Branickiego odegrali uczniowie
szkó jezuickich trajedj Jdrzeja Filipeckiego p. t. „Leo
cesarz wchodu*.
filozof,
O widowiskach w krótko istniejcem „Collegium No-
bilium" Pijarów (zaoonem w r. 1751. przez Samuela Go-
wiskiego) nie mamy adnych wiadomoci. Natomiast do-
wiadujemy si o widowiskach polskich, które si odbyway
w seminarjum gr. kat. obrzdku w cigu ostatniego dziesitka
lat minionego stulecia.
Na pocztek obrano szkolne komedje Bohomolca (bez
kobiet) a nastpnie i innych autorów.
W gronie kleryków, biorcych udzia w tych przedsta-
wieniach, celowaprawdziwym talentem dramatycznym niejaki
Józef Czernecki. Niebawem pozyska teatr seminarzycki
now si w osobie Stoczkiewicza, który w roku 1797. wstpi
') Dzieje Teatru Polskiego od najdawniejszych czasów do r. 17Ó0,
przez W. Chomtowskiego. (Warszawa 1870) str. 81—84.
2
) Teatra w Polsce K. Estreichera, (Kraków J87i») t. UJ. str. 108.
3
) Na temsaincui tle osnu autor franeuzki Bouisson trajedj
„Nadyr" — przeoy j na jzyk polski W. Bogusawski (Dziea t. 6).
Digitized by Google
Strona 13
s
na wydzia Jan Stoczkiowiez by synem ubo-
teologiczny.
gich rodziców brak utrzymania zmusi go do o1>rania sobie
i
zawodu duchownego. Obdarzony zdolnociami literaekiemi,
zwróci na si niebawem uwag profesora Halina, który za-
chci modzieca do powicenia si. literaturze ojczystej.
Stoczkiewicz przeoy na jzyk polski r Wiosn" Kleista
(wydawan dwukrotnie w roku 1803 1S22) a nadto tó- i
maczy wiele sztuk dla teatru seminarzyckiego. Miedzy innemi
przerobi dla teje sceny jednoaktowy dramat z niemieckiego
p. t. „Lekkomylno i dobre serce", który przedstawiano
w ostatnie dnie zapust. Stoczkiewicz gra gówn rol w tej
sztuce. Tre jej przypadkowo dochowaa si do naszych
czasów da sic i opowiedzie nader krótko Marnotrawny syn :
zaciga dugi na imi ojca, który nie moe ich spaci i do-
staje sie 'do wizienia. Skruszony marnotrawca zaciga si
do wojska i uzyskanym': w ten sposób pienidzmi wykupuje
1
ojca z wizienia ).
Nieliczny szereg zabytków widowisk publicznych we
Lwowie do zamyka atisz z przed-
chwili zaboru przez Austrj.
stawienia akrobatyczno - magicznego, jakie tu miao miejsce
midzy r. 1770 a r. 1780.
Przytaczamy takowy w caej rozcigoci i w dosownem
brzmieniu. 3 )
r Podaje si do wiadomoci Janie Owieconym, Janie
Wielmonym, Wielmonym moim wielce Mciom Panom wszel-
kiego stanu etc. Dnia dzisiejszego wyprawia si bdzie
komcdja od sawnego Angielczyka, z nowo wynalezionemi
sztukami, które spektatorowi wielkie sprawi ukontentowanie
1. Bdzie na drócie róne sztuki dotd jeszcze niewidziane
pokazywa, 2) Potym na linie bdzie osobliwszych sztuk do-
kazywa, 3) Nastpi Pantomina pod tytuem Sugi na próbie ,.
zostajcego, albo Arlekin filuterny", co bardzo mieszno
bdzie, 4) Potym bdzie mechaniczny Fcierwerk, który b-
) Wiosna poemat Kleista (Lwów 1822), przedmowa L. Pietkie-
wicza (str. 62— 3).
J
) Rozmaitoci (lwowskie) Nr. 11 str. 99 z r. 1840.
Digitized by Google
Strona 14
dzie reprezentowa ogród Yersaille, wynaleziony od sawnego
Pawa .German. f>) Pokae si nastawienie stou w 19. ognia
odmianach. 6) Potym bdzie widziany na wierzchniej czci
Teatrum irmament wieccemi gwiazdami przyozdobiony,
które si w zoty deszcz przemienia y cay Theatrum ogniem
przykryj, spadajcym ogniem jako te byskawic pio- i
runami. 7) Pokae si mechaniczna sztuka pod imieniem
bieg soca w 5 odmianach ognia. S) Pokae si japoskie
drzewo w o' odmianach ognia. 9) Bdzie take atak z wiel-
kim wrzaskiem wojennym w rónych odmianach ognia.
Wzwy wspomniony ogród pod imieniem Versaille pokae
si w (f odmianach ognia, który rónymi drzewami fon- i
tannami przyozdobiony bdzie wynalazca zawsze przy po-
;
kazywaniu tego dubeltow zapat otrzyma. Te sztuki
bd pokazywane w Hetmaskiey kamienicy ) przeciw Od- 1
wachu o godzinie pitey po poudniu. Ud miejsca pierwszego
po zotych 4 od drugiego po zotych 2
; od trzeciego po ;
z. 1 ;
paci potrzeba".
') Dzi doin ks. Poniskich w rynku, niegdy wasno i siedziba
króla Jana III.
Strona 15
Digitized by Google
Strona 16
WDROWNI TEATR POLSKI
we Lwowie
1780 — 1799.
Digitized by Google
Strona 17
Digitized by Google
Strona 18
Teatr niemiecki Góttersdorfa (1776). Teatr polski: Tomasz i Agnieszka
Truskolawsey, Kazimierz Owsiski, Wojciech Bogusawski (1780).
Jak wykazalimy we wstpie, po r. 1772 t. j. do chwili
„rewindykacji u królestw Galicji i Lodomerji, nie mia Lwów
teatru publicznego we waeiwem tego sowa znaczeniu.
Wnet atoli po dokonanym zaborze, w lad za sprowa-
dzonymi przez gubernialratha Kocziana urzdnikami nowego
rzdu, przyby do Lwowa teatr niemiecki Gottersdorfa (1776).
Teatr niemiecki, zagniedziwszy si we Lwowie, pozostay
tu z niema szkod funduszów krajowych, a z uszczerbkiem
dla sztuki przez wiek niemal cay.
Trupa Gottersdorfa grywaa w drewnianej, walcej si
szopie za furt jezuick pooonej ). 1
Stan tego teatru, jeel
da mamy wiar wspóczesnemu niemieckiemu pisarzowi, by
nader opakany, tak pod wzgldem artystycznym jak ma-
terjalnym 2 .)
By to fatalny „omen" na przyszo...
Wprawdzie pomysowy p. Kratter proponowa, by na
*) Furta jezuicka leaa ku kocowi ulicy, dzielcej plac w. Ducha
od kocioa Jezuitów.
a
) Franciszek Kratter : Briefe iiber den itzigen Zustand von (ralizien
(Leipzig 1786) I.^Band. S. 05-116.
Kratter (nr. w w Szwabji w r. 1758) ceniony w swym
Obergdorf,
czasie autor dramatyczny, póniej dyrektor teatru niemieckiego we Lwowie,
zaoy w r. 1811 Gazet lwowsk. (Zmard. 8. wrzenia 1830 r. we Lwowie.)
Strona 19
14
poparcie i ulepszenie sceny niemieckiej nye funduszów du-
chownych fundacji — na szczcie jednak myli tej nie
zrealizowano.')
Z r. 1780 przybyo po raz pierwszy sceniczne towa-
rzystwo polskie do Lwowa pod przewodnictwem Tomasza
i Agnieszki Truskolawskich.
Samowolne rzdy Bizcsticgo i Kyxa, uprzywilejowanych
przedsibiorców sceny warszawskiej, spowodoway Trusko-
lawskich Owsiskiego do porzucenia stolicy
i utworzenia i
wasnej, (jak wówczas nazywano) „antrepryzy" we Lwowie.
Tu te ujrzaa wiato dzienne (1780) Józefa Truskolawska,
synna póniej na scenie warszawskiej Leduchowska. r. W
nastpnym (1781) skad towarzystwa Truskolawskich pomno-
yo przybycie trupy ich szwagra Pieroyskiego z Lublina.
W gronie tern odznaczaa sie talentem siostra Trnskolawskiej
Franciszka Pieroyska, grywajca role kochanek w dra-
macie i w trajedji (Mar ja w „Ndzniku" Merciera, Henryka
w r licvcrlejn
u
J
1
)
W ogóle towarzystwo Truskolawskich liczyo w swem
gronie najcelniejsze siy pocztkujcej podówczas polskiej
sceny.
Pierwsze w nieni miejsce zajmowa Kazimierz Owsiski,
pierwszy i jedyny wówczas artysta tragiczny w Polsce (Be-
verley w Bercrlrju, Clarcndon w Euymii, a zanieni nie-
zrównany Basilio w Weselu Figara.) Owsiski obj te
kierownictwo artystyczne sceny lwowskiej. 3 )
) Xu .str. ](>!>. wy/wymientonyeh listów pisze Kratter: ..Aber wolier
tlen Fond? Hut nia nicht mussigc I*frunde. Stiftungen, Kanonikate in jeder
Provin/.V l*nd da luan ibnen nun eine hessere Bestiimnung geben will, was
verliert der Staat an seinem Knd/.wocko. wenn er aneli die Biihne auf eine
Zeit an dieser Bostiunnung Antheil nelmien liisst". Ostr odpraw na listy
Krattera jest broszurka wydana przez anonima p. t. „An Kratter, den Ver-
fasser der Schmalibriefe iiber (ializien" (Wien 178G).
) Wiadomo o Franciszce Pieroyskiej, W. Bogusawski : Dziea
dramatyczne t. 10 str. 310.
') Wiadomo o Kazimierzu Owsiskiin. Bogusawski: Dziea, t. 1.
str. 411-412.
Digitized by Google
Strona 20
15
Truskolawska, poprzedzona dobrze zasuona saw ze
sceny warszawskiej, grywaa bohaterki w trajedji, pierwszo
role w komedji ( Kulenia w r
Eugenii" Mina Barnhelm, Ledy
Beverley) i piewaa gówne partje w operze.')
Sani dyrektor Truskolawski] wypenia z powodzeniem
obrany przez siebie wydzia ról powanych komicznych ojców
i
w komedji i dramacie. (Aryst w Fircykn, Wachmistrz
w Minie Barnlwlm, Hartley w Eugenii.) 7 )
Krótko (ITSO — l) bawia przy scenie lwowskiej Salome
Desznor, pierwsza a zrazu jedyna piewaczka polska na
3
scenie warrsza wskicj )
Okoo grupowa
nich sic zastp si modszy eh, wród
którego pod umiejtn rk Owsiskiego wyróniali sic ko-
rzystnie: Marunowska. Jasiski, Zakrzewski.
Do gromi Truskolawskich przyczy sic w r. ITSO
mody artysta, z Warszawy, Wojciech Bogusawski. Przy-
muszany w stolicy do grywania ról po nieobecnym Owsi-
skim, opuci scen stoeczn poczy si z Truskolawskimi. i
Przedstawienia rozpocz Truskolawski w opustoszaym
amfiteatrze w ogrodzie Jabonowskich, zrestaurowawszy ta-
kowv wasnvm kosztem. Przedstawienia rozpoczynay si
o wiele wczeniej ni w naszych czasach. 4 Repertuar skada )
sic prawdopodobnie z utworów przedstawianych w Warszawie.
Grano wiec komedje Czartoryskiego, Krasickiego, Zaboc-
kiego, Oraczewskiego, tudzie przeróbki z Beaumarchais'ego,
Yoltaira, Moliera.
') Wiadomo o Ajrnicsy.ee Truskolawskiej. Bogusawski: Dzie;* t, 2.
str. WA—M).
) Wiadomo o Tomaszu Truskolawskim. Bogusawski : Dziel* t. 8.
str. 515—528.
s
) Wiadomo o Salomei Deszner. Bogusawski: Dziea t. <» str. o84.
*) Wida to z rozporzdzenia rzdowego o wiceniu niedziel i wit.
Ustp siódmy tego rozporzdzenia brzmi : „Teatralne komedjo
w miecie stoceznein innych wikszych i cenzurze tame postanowionej
podlegych, nieprdzej a o godzinie 7 z wieczora zaczyna si maj, inne...
widowiska zakazuj sic (Kontynuacja wyroków od d. 28 czerwca 1773 wy-
padych str. 47-49) Lwów - Piller - 1773.
Digitized by Google