Religia Majów
Szczegóły |
Tytuł |
Religia Majów |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Religia Majów PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Religia Majów PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Religia Majów - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Majów religia
stawiciele licznych plemion z Nad˝du i Al-Hi-
d˝azu, aby mu si´ poddaç i przyjàç islam.
W efekcie tych wydarzeƒ P∏w. Arabski zosta∏
ostatecznie zjednoczony pod sztandarem no-
wej religii. W tym czasie rozpocz´∏y si´ tak˝e
pierwsze wypady muzu∏manów na sàsied-
nie tereny, które zaowocowa∏y w nadchodzà-
cych dziesi´cioleciach zmasowanà ekspansjà
arabsko-muzu∏maƒskà na tereny Bliskiego
Wschodu i pn. Afryki. W 632, na krótko
przed Êmiercià, M. odby∏ swà ostatnià piel-
grzymk´ do Mekki, zw. pielgrzymkà po˝e-
gnalnà, ustanawiajàc w ten sposób kszta∏t
had˝d˝u. M. zmar∏ niespodziewanie, nie po-
zostawiajàc ˝adnych wskazówek co do na-
st´pstwa po sobie; wywo∏a∏o to spór o inwe-
stytur´, a nieco póêniej roz∏am w ∏onie
wspólnoty muzu∏maƒskiej na szyitów i sun-
nitów. Mimo ˝e islam nie uznaje kultu Êwi´-
tych, M. jest szczególnie czczony przez mu-
zu∏manów, co znajduje swe odbicie g∏.
w ró˝nych formach islamu lud., zw∏. podczas
Êwi´ta Urodzin Proroka (Id al-Maulid an-Naba-
wi, obchodzone przez sunnitów 12. dnia rabi
al-awwal, 3. miesiàca kalendarza muzu∏maƒ-
skiego, a przez szyitów — 17. dnia rabi al-aw-
wal). Wyrazem, a byç mo˝e jednym z powo-
dów tej czci jest nakaz naÊladowania ˝ycia
Proroka (imitatio Muhammadi) przez wszyst-
kich wyznawców islamu. Oprócz nie ca∏kiem
ortodoksyjnych form oddawania czci proroko-
wi islamu istniejà te˝ inne dozwolone, a na-
Religia
wet zalecane przez prawo muzu∏maƒskie, jak
Majów
odwiedzanie jego grobu w Medynie, co stano-
Stela z Copán
wi ostatni, nadobowiàzkowy element had˝-
(Honduras)
d˝u. Analogicznie do „najpi´kniejszych imion
Boga” istnieje w islamie 99 oprac. w póênym fot. D. Gowin
Êredniowieczu „szlachetnych imion” (al-asma
czczonych jeszcze w momencie hiszp. konkwi-
asz-szarifa) M., których liczba z czasem rozro-
sty. Mimo ˝e w okresie klas. (od ok. 250 do
s∏a si´ do 201.
900–1000 n.e.) Majowie tworzyli liczne mia-
M a j ó w r e l i g i a . Majowie, Indianie sta-paƒstwa pozostajàce w sferach wp∏ywów
Ameryki Ârodk., zamieszkiwali tereny obecne- kilku hegemonów, system wierzeƒ i rytua∏ów
go Meksyku (stany Tabasco i Chiapas, oraz
Religia
p∏w. Jukatan), Gwatemali, Belize, Salwadoru
Majów
i Hondurasu; pos∏ugiwali si´ j´zykami maja.
Kalendarz Majów
W okresie prekolumbijskim stworzyli wysoko
fot. L. Charewicz
rozwini´tà cywilizacj´, której poczàtki si´gajà
okresu preklas. (ok. 2000 p.n.e.–250 n.e.), wg
chronologii przyj´tej dla kultur Mezoameryki.
Z tego okresu pochodzà pierwsze Êwiadectwa
sformalizowanego systemu rel. w kulturze Ma-
jów. Wówczas na terenach ob. Gwatemali, Be-
lize i wsch. cz´Êci Meksyku pojawi∏y si´ pierw-
sze wielotysi´czne oÊrodki i monumentalna
architektura sakralna, gdzie rzàdzàca elita in-
scenizowa∏a spektakularne ceremonie i rytua∏y
majàce na celu zapewnienie urodzaju i pomyÊl-
noÊci podleg∏ych jej spo∏ecznoÊci. Z póênego
okresu preklas. (ok. 400 p.n.e.–250 n.e.) po-
chodzà Êwiadectwa kultu niektórych bóstw
519
Strona 2
Majów religia
Majów, informacje spisane po hiszp. konkwi-
Êcie. èród∏a te zawierajà dane dotyczàce kultu
bóstw, rodzaju sprawowanych rytua∏ów oraz
organizacji kap∏aƒskiej. Szczególnie cennym
kluczem do poznania przedhiszpaƒskich wie-
rzeƒ Majów, okaza∏a si´ spisana we wczesnym
okresie kolonialnym mitologia Majów Quiché
z wy˝yn pd. Gwatemali (Popol Vuh), która, jak
dowiod∏y badania ostatnich lat, jest wiernym
odzwierciedleniem mitów okresu klasycznego.
Wiele wierzeƒ i rytua∏ów (przede wszystkim
mniej publiczne elementy religii zwiàzane
z kultem domowym) przetrwa∏o hiszp. kon-
kwist´, a nawet czasy kolonialnej chrystianiza-
cji, i pozosta∏y ˝ywe do dziÊ w obr´bie ró˝nych
grup Majów. Szczególnie wiele elementów
wierzeƒ przedhiszp. zachowa∏o si´ wÊród La-
candonów ˝yjàcych w d˝unglach stanu Chia-
pas, którzy po dzieƒ dzisiejszy sprawujà rytu-
a∏y w Êwi´tych jaskiniach i ruinach dawnych
oÊrodków Majów. W przypadku wielu trady-
cyjnych spo∏ecznoÊci zamieszkujàcych p∏w. Ju-
katan czy wy˝yny Gwatemali obserwuje si´
swoistà syntez´ wierzeƒ i rytua∏ów prekolum-
bijskich i chrzeÊcijaƒskich. Najbardziej kom-
pletna relacja kosmogoniczna zachowa∏a si´
w Popol Vuh, ale jej wczeÊniejszà wersj´ mo˝na
odnaleêç ju˝ w êród∏ach z okresu klasycznego.
Majowie wierzyli, ˝e przed stworzeniem obec-
nego istnia∏o kilka kolejno niszczonych Êwia-
tów. Przed stworzeniem ostatniego z nich
Religia wykazywa∏ du˝à homogenicznoÊç, podobnie zostali pokonani bogowie Êmierci i Êwiata pod-
zresztà jak elitarna subkultura. Okres ten do- ziemnego Xibalbá. Potem nastàpi∏o stworze-
Majów
starcza bogatych danych na temat ró˝norod- nie s∏oƒca i ksi´˝yca (Hunahpu, Xbalanqué)
Piramida ze świątynią
oraz odrodzenie boga planety Wenus i kuku-
Wielkiego Jaguara nych kultów, wyrafinowanych ceremonii, z∏o-
rydzy (Hun Nal Yeh, Hunahpu), który we-
w Tikal (Gwatemala) ˝onego systemu kalendarzowego i pisma oraz
d∏ug klas. wersji mitu dokona∏ powtórnej kreacji
fot. A. Pieƒkos zaawansowanej wiedzy astr. s∏u˝àcej do pro-
Êwiata, wznoszàc Drzewo Âwiata (Drog´ Mlecz-
gnozowania zjawisk na niebie i rytualnych nà) przenikajàce poszczególne strefy kosmosu.
przepowiedni. Ezoteryczna wiedza by∏a zapisy- Âwiat podziemny sk∏ada∏ si´ z 9 poziomów, któ-
Religia wana i kodyfikowana przez kap∏anów w spe- rymi rzàdzili Bolontiku [‘dziewi´ciu bogów’],
Majów cjalnych ksi´gach. Na temat wierzeƒ kolejnego a przejÊciem do niego by∏y jaskinie, zbiorniki
Dom Mniszek okresu, postklas. (ok. 1000–1500 n.e.), istnie- wodne lub boiska do rytualnej gry w pi∏k´
w Uxmal (Meksyk) jà, oprócz danych archeol., ikonograficznych (Tlachco). Ziemi´ wyobra˝ano sobie jako cia-
fot. R. Go∏´dowski i nielicznych zachowanych rytualnych ksiàg ∏o pot´˝nego ˝ó∏wia lub kajmana unoszàcego
si´ na wodach praoceanu. Sfera niebiaƒska
mia∏a si´ sk∏adaç z 13 poziomów, z których
ka˝demu przyporzàdkowany by∏ jeden z 13 bo-
gów (Oxlahuntiku). Form´ monumental-
nych kosmogramów symbolizujàcych porzàdek
wszechÊwiata nadawano wielu kompleksom
arch. Majów. Odpowiednikami strefy ziem-
skiej by∏y pa∏ace w∏adców i elity, natomiast
Êwiàtynie grobowe umieszczane by∏y cz´sto
w cz´Êci pn. centrum arch. (pó∏noc kojarzono
ze strefà niebiaƒskà i ubóstwionymi przodka-
mi), a przejÊcie mi´dzy obiema strefami stano-
wi∏y boiska. Wierzono, ˝e bogowie uformowa-
li ludzi obecnego Êwiata z kukurydzy, ci zaÊ
zobowiàzani byli dostarczaç swym stwórcom
520
Strona 3
Majów religia
po˝ywienie w formie ofiary krwi, majàcej za- szych informacji na te-
pewniç dalsze trwanie i harmoni´ wszechÊwia- mat urz´dów kap∏aƒskich
ta. Postrzeganie licznych bóstw Majów w kate- w okresie klas., na ich ist-
goriach gr.-rzym. panteonu jest du˝ym nienie wskazuje jednak z∏o-
zniekszta∏ceniem. Podobnie jak inne ludy Me- ˝onoÊç i wyrafinowanie sys-
zoameryki, Majowie wierzyli, ˝e kosmos wy- temu pisma, kalendarza C h i c h é n I t z á [czicze.n itsa.; ma-
pe∏nia bezosobowa, boska energia, której nosi- i astronomii. Wiadomo na- jańskie, ‘u studni Itzów’], m. w pn. części płw.
cielami i manifestacjami by∏y konkretne tomiast, ˝e z∏o˝ona hierar- Jukatan, jeden z najważniejszych majańskich
bóstwa kojarzone z g∏. si∏ami natury. WÊród chia kap∏aƒska istnia∏a ośrodków polit.-rel. w prekolumbijskim Meksy-
nich jedno z najwa˝niejszych miejsc zajmowa∏ wÊród Majów na Jukatanie ku; obok Cozumel gł. centrum pielgrzymkowe
bóg s∏oƒca, K’inich Ahau, aspekt bóstwa w okresie postklasycznym. jukatańskich Majów (ze słynną wyrocznią); zał.
o imieniu Itzamnaah, pana nieba, dnia i nocy, Najwy˝szy kap∏an nosi∏ ty- w IX w. przez lud Itzá w pobliżu wielkiej natural-
wynalazcy pisma. Mo˝na go równie˝ identyfi- tu∏ ahau can [‘pan wà˝’]. nej studni; wierzono, że na jej dnie znajduje się
kowaç z Hunab Ku, stwórcà Êwiata. Âwiatem Obserwacjà nieba, rachuba- siedziba boga deszczu Chaaka; okres świetno-
podziemnym w∏ada∏ bóg Êmierci, Yum Cimil, mi kalendarzowymi i prze- ści Ch.I. przypadł na XI–XII w.; w tym czasie
wyst´pujàcy w kilku manifestacjach. Wielkà powiedniami zajmowali si´ w jego architekturze i sztuce zaznaczyły się
czcià darzony by∏ Chaak, bóg deszczu i burzy, ah k’inob [‘panowie dni’],
wpływy kultury Tolteków (m.in. słynne kolumny
majàcy w∏adz´ nad wodà, opadami i urodza- natomiast zadaniem darzo-
w kształcie węży z głowami płasko leżącymi na
jem, oraz Kauil, opiekun dynastii królewskich. nych niezwyk∏ym szacun-
ziemi i pionowo uniesionymi ogonami oraz mo-
Szczególne znaczenie dla Majów, opierajàcych kiem chilanes [‘mówcy’],
swà egzystencj´ na uprawie roli, mia∏ Hun Nal by∏o informowanie ludzi nolityczne posągi chacmool, przedstawiające
Yeh, bóg kukurydzy, który uosabiajàc cykl o odpowiedziach i wyro- mężczyzn w pozycji siedzącej); Ch.I. stanowiło
Êmierci i odrodzenia, odgrywa∏ kluczowà rol´ kach boskich. PowinnoÊcià gł. ośrodek kultu Chaaka, w okresie wpływów
w mitach kreacyjnych. Patronem kupców by∏ kap∏ana zw. nacom by∏o do- Tolteków także boga wojny Quetzalcoatla, zw.
Ek Chuah, a opiekunkà kobiet bogini Ix Chel, konywanie krwawych ofiar. przez Majów Kukulcanem [‘pierzasty wąż’];
wyst´pujàca zarówno w dobroczynnych, jak Miejsca kultu i monumen- w mieście znajdował się wspaniały zespół sa-
i niszczàcych aspektach. Choç w∏adcy nie byli talne budowle sakralne kralny z licznymi świątyniami na piramidach,
uwa˝ani za bogów sensu stricto, ich tytulatura znajdowa∏y si´ we wszyst- m.in. Kukulcana, Wojowników i Jaguarów; wielką
zdradza wyraêne pretensje do „boskoÊci”, naj- kich oÊrodkach Majów, jed- czcią Majowie otaczali świętą studnię Chaaka,
bardziej widoczne w tytule k’uhul ahau [‘boski nak niektóre spoÊród nich w której składano ofiary, m.in. z ludzi; w XV w.
w∏adca’]. Wierzono, ˝e monarcha mia∏ nad- zyska∏y szczególne znacze- Ch.I. zostało opuszczone.
przyrodzonego towarzysza zw. uay, którym nie, jak sanktuarium Bogi-
ni-Matki na wyspie Cozumel czy Êwi´ta studnia
cz´sto by∏o zwierz´, np. jaguar. Móg∏ równo-
(cenote) w Chichén Itzá, do których udawali si´
czeÊnie posiàÊç „boskà si∏´” przez noszenie
strojów odpowiednich bóstw. Obdarzone bo- Religia
skà energià by∏y równie˝ figurki i wyobra˝enia Majów
bóstw, które znajdowa∏y si´ w osobistym po- Fasada Pałacu
siadaniu w∏adców, jak ber∏o wyobra˝ajàce
Masek
opiekuna dynastii, boga Kauila. „BoskoÊç”
w Kabah (Meksyk)
przywódców Majów pot´gowa∏a si´ niewàtpli-
fot. A. Guranowski
wie po ich Êmierci. Bliska identyfikacja z bo-
giem kukurydzy Hun Nal Yeh pozwala∏a im
zmierzyç si´ z si∏ami Âwiata Podziemnego i na-
st´pnie odrodziç si´ w zaÊwiatach. W okresie
klas. w∏adca by∏ bez wàtpienia g∏. kap∏anem-
-szamanem odpowiedzialnym za pomyÊlnoÊç
swego ludu, za kontakt ze Êwiatem nadprzyro-
dzonym oraz za kult przodków, niezwykle wa˝-
ny dla rzàdzàcych dynastii. Kluczowy rytua∏,
do jakiego by∏ zobowiàzany, polega∏ na ofierze
z w∏asnej krwi, zawierajàcej fragmenty król.
duszy. Krew kapa∏a do naczynia ofiarnego wy-
pe∏nionego papierem, który nast´pnie podpa-
lano. W k∏´bach dymu, wprowadzonemu
w trans w∏adcy ukazywaç si´ mia∏ tzw. Wà˝
Wizji umo˝liwiajàcy kontakt z zaÊwiatami,
a zw∏. z ubóstwionymi przodkami. Dane iko-
nograficzne i epigraficzne wskazujà zarazem,
˝e ofiara ta mia∏a symbolizowaç odnow´ po-
rzàdku kosm. (Na Ho Chan). Choç brak bli˝-
521
Strona 4
Mamitu
rzyç dopiero po 52 latach, co stanowi naj-
mniejszà ca∏kowità wielokrotnoÊç liczby dni
obu kalendarzy (52 × 365 = 18 980 = 73 ×
260). Do zapisywania wi´kszych jednostek
czasu s∏u˝y∏ tzw. D∏ugi Rachunek, oparty na
Religia jednostkach b´dàcych, z wyjàtkiem najmniej-
Majów szej, wielokrotnoÊciami 20: k’in (1 dzieƒ),
Panteon bogów, uinal (20 dni), tun (20 × 18, czyli 360 dni),
dwie karty Kodeksu k’atun (20 × 360 dni) oraz bak’tun (20 × 20 ×
Drezdeńskiego, 360 dni). Za ich pomocà mo˝na by∏o precyzyj-
ok. X–XII w. — nie zapisaç dat´, sumujàc liczb´ dni wyra˝onà
Sächsische w kolejnych jednostkach, jakie up∏yn´∏y od
Landesbibliothek, punktu „zero” 3114 p.n.e. — daty stworzenia
Drezno obecnego Êwiata w mitologii Majów. Szczegól-
Archiwum PWN nie uroczyÊcie obchodzono up∏yw du˝ych jed-
nostek kalendarzowych. W wielu oÊrodkach
ceremoniom zakoƒczenia k’atunów towarzy-
szy∏o wznoszenie kamiennych steli oraz okrà-
g∏ych rzeêbionych o∏tarzy upami´tniajàcych
to wydarzenie. Up∏yw i odnowa jednostek
czasu zwiàzane by∏y z koncepcjà tworzenia
i niszczenia Êwiata, czego przyk∏adem mogà
byç jukataƒskie uroczystoÊci koƒca cyklu
365-dniowego (uayeb) i poczàtku nowego ro-
ku. W trakcie kolejnych miesi´cy roku 365-
-dniowego obchodzono równie˝ wiele Êwiàt
rel. poÊwi´conych licznym bóstwom i zwiàza-
nych z poszczególnymi fazami cyklu wegeta-
cyjnego i agrarnego. Oprócz wyznaczania
Êwiàt rel., istotnym celem rachub kalendarzo-
wych i obserwacji astr. by∏o zapisywanie
i przewidywanie zjawisk na niebie, a zw∏. za-
çmieƒ S∏oƒca i Ksi´˝yca oraz faz planety We-
nus, wywierajàcych istotny wp∏yw na ˝ycie
Religia liczni pielgrzymi. Podstawowym wyznaczni- ludzi. Wierzono, ˝e podczas zaçmieƒ Êwiat
Majów kiem Êwiàt i rytua∏ów by∏ system kalendarzo- mo˝e zostaç zniszczony przez demony ciem-
Maska Wenus na wy, który opiera∏ si´ na 2 cyklach, 260- i 365- noÊci, natomiast Wenus, w zale˝noÊci od
Schodach Jaguara -dniowym. Kalendarz 260-dniowy, tzol’kin, swej fazy, mia∏a wywieraç okreÊlony wp∏yw
(wschodni dziedzi- by∏ kombinacjà 20 nazw dni i 13 numerów. na Ziemi´, np. wyznaczaç stosowny czas do
niec) w Copán Cykl 365-dniowy, haab, sk∏ada∏ si´ z 18 mie- rozpocz´cia zrytualizowanej wojny. Wa˝nà
(Honduras), VIII w. si´cy po 20 dni oraz 5 dni dodatkowych (uay- cz´Êcià kultu by∏y ofiary, poczàwszy od ofiar
fot. D. Gowin eb). Ka˝dy dzieƒ móg∏ byç zatem okreÊlony w postaci pokarmu i drogocennych przedmio-
przez pozycj´ w obu rachubach, a data okre- tów, palenia kadzid∏a, po ofiar´ krwi. Rytual-
Êlona przez ich kombinacj´ mog∏a si´ powtó- ne samookaleczenie oraz sk∏adanie w ofierze
Religia ludzi praktykowane by∏y od czasów preklas.
Majów a˝ po przybycie Hiszpanów, zw∏. w przypadku
szczególnych okazji kalendarzowych i konfi-
Fragment fresków
guracji astr., rytualnej gry w pi∏k´ oraz innych
w jednej ze świątyń
uroczystoÊci majàcych zapewniç przychylnoÊç
centrum
bóstw, urodzaj czy sankcjonujàcych i potwier-
ceremonialnego
dzajàcych zwyci´stwa wojenne.
Majów w Bonampak
(Meksyk) Mamitu [akadyjskie, ‘przysi´ga’],
fot. E. Dzikowska w staro˝. Mezopotamii imi´ bogini — personi-
fikacji przysi´gi, wyst´pujàcej w tekstach zw∏.
z 1. po∏. II tysiàclecia p.n.e.; póêniej M. by-
wa∏a uznawana za ma∏˝onk´ Nergala lub Erry,
karzàcà ludzi ∏amiàcych przysi´gi; w akadyj-
skiej opowieÊci o Gilgameszu zosta∏a nazwana
„stwórczynià przeznaczenia”, która wraz z Anun-
nakami decyduje o ˝yciu i Êmierci.
522