Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Polish Quran PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
KORAN
Interpretacja znaczenia
według Józefa Bielawskiego
GOODWORD
Strona 2
© 2017 Goodword Books
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Free copy. Not for sale.
Egzemplarz bezpłatny. Nie do sprzedaży.
Goodword Books
A-21, Sector 4, Noida-201301, India
Tel. +9111-46010170, +9111-45651770, +91-8588822672
email:
[email protected]
www.goodwordbooks.com
Goodword Books, Chennai
Mob. +91-9790853944, 9600105558
Printed in Turkey
Strona 3
Spis treści
Wstęp 7
Boży plan stworzenia 9
Księga przestrogi boskiej 10
Duchowość wewnętrzna i poznanie Boga 12
Słowo Boga 13
Pokojowe zmaganie ideowe 14
Księga objawiona 18
Jak czytać Koran? 19
Koran
1. Otwierająca (Al-Fatiha) 21
2. Krowa (Al-Baqara) 21
3. Rodzina ‘Imrana (Al ‘Imran) 63
4. Kobiety (An-Nisa’) 87
5. Stół Zastawiony (Al-Ma’ida) 112
6. Trzody (Al-An’am) 132
7. Wzniesione krawędzie (Al-A’raf) 154
8. Łupy (Al-Anfal) 178
9. Skrucha (At-Tałba) 187
10. Jonasz (Junus) 205
11. Hud (Hud) 218
12. Józef (Jusuf) 232
13. Grzmot (Ar-Ra’d) 244
14. Abraham (Ibrahim) 251
15. Hidżr (Al-Hidżr) 257
16. Pszczoły (An-Nahl) 262
17. Podróż Nocna (Al-Isra’) 276
18. Grota (Al-Kahf) 287
19. Maria (Marjam) 299
20. Ta Ha (Ta Ha) 306
Strona 4
4 Spis treści
21. Prorocy (Al-Anbija’) 316
22. Pielgrzymka (Al-Hadżdż) 325
23. Wierni (Al-Mu’minun) 334
24. Światło (An-Nur) 342
25. Rozróżnienie (Al-Furqan) 352
26. Poeci (Asz-Szu’ara’) 358
27. Mrówki (An-Naml) 369
28. Opowiadanie (Al-Qasas) 377
29. Pająk (Al-‘Ankabut) 387
30. Bizantyjczycy (Ar-Rum) 395
31. Lokman (Luqman) 401
32. Pokłon (As-Sadżda) 405
33. Frakcje (Al-Ahzab) 407
34. Sabejczycy (Saba’) 416
35. Stwórca (Al-Fatir) 422
36. Ja Sin (Ja Sin) 428
37. Szeregi (As-Saffat) 433
38. Sad (Sad) 440
39. Grupy (Az-Zumar) 446
40. Przebaczający (Ghafir) 454
41. Wyjaśnione (Fussilat) 463
42. Narada (Asz-Szura) 469
43. Ozdoby (Az-Zuchruf) 475
44. Dym (Ad-Duchan) 481
45. Przyklękająca (Al-Dżasija) 484
46. Piaszczyste wydmy (Al-Ahqaf) 488
47. Muhammad (Muhammad) 493
48. Zwycięstwo (Al-Fath) 497
49. Komnaty (Al-Hudżurat) 501
50. Qaf (Qaf) 504
51. Rozpraszające (Az-Zarijat) 507
52. Góra (At-Tur) 510
Strona 5
Spis treści 5
53. Gwiazda (An-Nadżm) 512
54. Księżyc (Al-Qamar) 515
55. Miłosierny (Ar-Rahman) 518
56. Wydarzenie (Al-Łaqi’a) 521
57. Żelazo (Al-Hadid) 525
58. Dysputa (Al-Mudżadala) 529
59. Zebranie (Al-Haszr) 532
60. Doświadczana (Al-Mumtahana) 536
61. Szereg (As-Saff) 539
62. Zgromadzenie (Al-Dżumu’a) 541
63. Obłudnicy (Al-Munafiqun) 542
64. Wzajemne oszukiwanie (At-Taghabun) 544
65. Rozwód (At-Talaq) 546
66. Zakazanie (At-Tahrim) 548
67. Królestwo (Al-Mulk) 550
68. Pióro (Al-Qalam) 553
69. Nieuniknione wydarzenie (Al-Haqqa) 555
70. Stopnie (Al-Ma’aridż) 557
71. Noe (Nuh) 559
72. Dżinny (Al-Dżinn) 561
73. Owinięty szatą (Al-Muzzammil) 563
74. Okryty płaszczem (Al-Muddassir) 565
75. Zmartwychwstanie (Al-Qijama) 567
76. Człowiek (Al-Insan) 568
77. Wysłannicy (Al-Mursalat) 570
78. Wieść (An-Naba’) 572
79. Wyrywający (An-Nazi’at) 574
80. Zachmurzył się (‘Abasa) 575
81. Zaciemnienie (At-Takłir) 577
82. Rozdzielenie (Al-Infitar) 578
83. Oszuści (Al-Mutaffifin) 579
84. Rozerwanie (Al-Insziqaq) 580
Strona 6
6 Spis treści
85. Konstelacje (Al-Burudż) 581
86. Gwiazda nocna (At-Tariq) 582
87. Najwyższy (Al-‘A’la) 583
88. Oszałamiające (Al-Ghaszija) 583
89. Jutrzenka (Al-Fadżr) 584
90. Miasto (Al-Balad) 586
91. Słońce (Asz-Szams) 587
92. Noc (Al-Lajl) 587
93. Jasność poranka (Ad-Duha) 588
94. Otwarcie (Asz-Szarh) 589
95. Drzewo figowe (At-Tin) 589
96. Zakrzepła krew (Al-‘Alaq) 590
97. Przeznaczenie (Al-Qadar) 590
98. Jasny dowód (Al-Bajjina) 591
99. Trzęsienie ziemi (Az-Zalzala) 592
100. Galopujące (Al-‘Adijat) 592
101. Wydarzenie przerażające (Al-Qari’a) 593
102. Współzawodnictwo w pomnażaniu (At-Takasur) 593
103. Pora przedwieczorna (Al-‘Asr) 594
104. Oszczerca (Al-Humaza) 594
105. Słoń (Al-Fil) 594
106. Kurajszyci (Al-Qurajsz) 595
107. Wspomożenie (Al-Ma’un) 595
108. Obfitość (Al-Kałsar) 595
109. Niewierni (Al-Kafirun) 596
110. Pomoc (An-Nasr) 596
111. Sznur (Al-Masad) 596
112. Szczerość wiary (Al-Ichlas) 597
113. Świt (Al-Falaq) 597
114. Ludzie (An-Nas) 597
Strona 7
Wstęp
Koran jest Księgą pochodzącą od Boga, która przetrwała
przez stulecia w niezmienionej formie. Spisany pierwotnie
w języku arabskim, do czytelników niewładających tym
językiem dotarł poprzez przekłady. W żadnym wypadku
nie zastępując oryginału, tłumaczenia niosą słowo Boga
daleko poza granice świata arabskojęzycznego.
Choć Koran jest wyrażony w języku arabskim, to
w istocie przemawia do nas językiem natury, językiem
w którym Bóg zwracał się w dniu Stworzenia do każde-
go człowieka. To boskie wezwanie jest ciągle obecne
w umysłach wszystkich ludzi, dzięki czemu Koran
jest powszechnie zrozumiały – niektórzy odbierają go
w sposób świadomy, inni zaś podświadomy. Koran opisu-
je to mianem „znaków jasnych w piersiach tych, którym
dano wiedzę”, w dalszej części tego wersetu czytamy
zaś, iż: „jedynie niesprawiedliwi odrzucają Nasze znaki”
(29:49).
Innymi słowy Bożą Rzeczywistość objaśnianą przez
Koran na poziomie świadomym, poprzedza fakt jej
istnienia w każdym z nas na poziomie podświadomym.
Przesłanie Koranu nie jest więc czymś obcym dla człow-
ieka. Wyraża słowami tęże Bożą Rzeczywistość, która
jest zgodna z naturą człowieka, i która jest już człowie-
kowi uprzednio znana. Koran wyjaśnia to stwierdzając, iż
Strona 8
8 Wstęp
także ci, którzy przyszli na świat w wiekach późniejszych,
narodzili się pierwotnie w chwili, gdy Bóg stworzył Ada-
ma; wtedy też Bóg przemówił wprost do wszystkich dusz
ludzkich.
Tak oto wydarzenie to jest wspomniane w Koranie:
„I oto wziął twój Pan
z lędźwi synów Adama - ich potomstwo,
i nakazał im zaświadczyć wobec samych siebie:
‘Czy Ja nie jestem waszym Panem?’
Oni powiedzieli:
‘Tak! Zaświadczamy’
- a byście nie powiedzieli
w Dniu Zmartwychwstania:
‘Nie dbaliśmy o to!’” (7:172)
W innym wersecie Koran nawiązuje do dialogu Bogi-
em z człowiekiem:
„Zaofiarowaliśmy depozyt
niebiosom, ziemi i górom,
lecz one odmówiły noszenia go
i przestraszyły się;
poniósł go człowiek
- on przecież jest niesprawiedliwy
i nieświadomy” (33:72)
Dla człowieka jest zatem Koran treścią w swej istocie
już znaną, nie zaś rzeczą całkowicie obcą; jest on rozwin-
ięciem tego co już znajduje się w ludzkim umyśle.
Strona 9
Wstęp 9
Kiedy osoba, która zachowała swą naturę i oszczędziła
ją od późniejszych uwarunkowań, czyta Koran, to jego
treść porusza te fragmentu mózgu, które przechowują
w sobie zapis pierwszego przesłania Boga. Gdy się o tym
pamięta, łatwo można zrozumieć, iż tłumaczenie Koranu
jest odpowiednim sposobem zapoznawania się z nim.
Jeśli pierwotne boskie wezwanie jest Pierwszym
Przymierzem, to Koranu jest Drugim Przymierzem, oba
zaś się nawzajem potwierdzają. Czytelnik z niewielką,
lub żadną, znajomością języka arabskiego, który będzie
czytał Koran wyłącznie w tłumaczeniu, nie powinien
więc zakładać, iż bariera językowa uniemożliwi mu zro-
zumienie Księgi. Zawarta w Koranie koncepcja człowieka
jako naturalnego odbiorcy bożego słowa, uległa bowiem
w czasach współczesnych spełnieniu. Pogląd ten znajduje
potwierdzenie zarówno w genetyce jak i w antropologii.
Boży plan stworzenia
Każda książka napisana jest w jakimś celu, a celem Koran
jest uświadomienie ludziom boskiego planu stworzenia;
wyjaśnienie, dlaczego Bóg stworzył świat; jaki jest cel
umieszczenia człowieka na ziemi; jakie wymagania są
mu stawiane w trakcie jego ziemskiego bytowania; i co
go może spotkać po śmierci. Człowiek rodzi się jako
istota wieczna. Kiedy Bóg go stworzył, to podzielił
jego życie na dwa okresy: czas przebywania na ziemi,
Strona 10
10 Wstęp
który jest czasem próby; oraz czas po śmierci, który jest
czasem nagrody lub kary, na którą człowiek zasłuży sobie
ziemskimi uczynkami. Przyjmuje ona postać wieczne-
go raju lub też wiekuistego piekła. Celem Koranu jest
uświadomienie człowiekowi tej kwestii; to główny wątek
Świętej Księgi, który prowadzi człowieka przez trwającą
całe życie podróż ku wieczności.
Stwierdzenie, iż człowiek ma naturę poszukiwacza
byłoby zgodne z prawdą. W umyśle każdego z nas
nieustannie są obecne pytania: kim jestem? jaki jest cel
mojego życia? czym jest życia i śmierć? co rozstrzyga
o sukcesie lub porażce danego człowieka? Według Ko-
ranu odpowiedzią na te pytania jest, iż świat doczesny
to czas próby, a wszystko, co otrzymujemy w tym życiu
jest jej częścią. W życiu wiecznym Wszechmocny Stwór-
ca dokona rozliczenia ludzkiego życia, a wszystko, co
spotka człowieka po śmierci w formie nagrody lub kary,
będzie współmierne do jego uczynków za życia. Sukces
człowieka w życiu przyszłym zależy od zrozumieniu
przez niego boskiego planu stworzenia i odpowiedniego
pokierowania swym życiem.
Księga przestrogi boskiej
Koran jest boską Księgą napomnienia, łączącą naukę
i przestrogi. Trafne byłoby więc nazwanie go księgą
Strona 11
Wstęp 11
mądrości. Nie posiada on przy tym układu, jaki miewa-
ją zwyczajne podręczniki. Przy pierwszym kontakcie
przeciętnemu czytelnikowi może się wręcz wydać zbi-
orem fragmentarycznych wypowiedzi. I wrażenie to nie
jest nieuzasadnione. Ale taki porządek Koranu w żadnym
wypadku nie oznacza jakiegoś niedociągnięcia, przeci-
wnie, jest on częścią koranicznego założenia, aby przyjąć
szczególną formę przekazu niosącego przesłanie prawdy
czytelnikowi, który w swoich kontaktach z objawieniem
może ograniczyć się do lektury ledwie jednej strony, bądź
nawet ledwie jednego wersetu.
Istotnym wymiarem Koranu jest także to, iż przypo-
mina on człowiekowi o błogosławieństwach danych
przez Najwyższego Dobroczyńcę. Najważniejszym
z nich są wyjątkowe przymioty, jakimi Bóg obdarzył
człowieka w momencie stworzenia. Kolejnym jest, iż
jako miejsce życia otrzymał Ziemię, planetę dającą obfite
zasoby służące jego dobru. Koran ma zagwarantować, by
człowiek pamiętał o swym Dobroczyńcy, kiedy korzysta
z darów natury – musi on uznać szczodrobliwość swego
Stwórcy. Czyniąc to zapewni sobie miejsce w raju, nato-
miast lekceważenie Stwórcy strąci go w czeluść piekła.
Koran przypomina o rzeczywistości, od której nie ma
ucieczki.
Strona 12
12 Wstęp
Duchowość wewnętrzna i poznanie Boga
Ważną cechą Koranu jest, iż daje on nam jedynie naj-
prostsze, lecz fundamentalne, zasady, nierzadko przy-
pominając je wielokrotnie, tak by podkreślić ich wagę
i znaczenie. Z kolei kwestie drugorzędne, czy też te
dotyczące jednie form zewnętrznych, stanowią tylko
jego marginalną część. Wpisuje się to w przyjętą w Ko-
ranie zasadę, iż forma zewnętrzna jest jedynie kwestią
poboczną. Rolę pierwszoplanową przyznaje się bowiem
zagadnieniom będącymi regułami podstawowymi. Ta
cecha Koranu jest tak wyraźna, iż z pewnością zostanie
doceniona przez odbiorcę.
Osobowość muzułmańska bez wątpienia kształtuje się
w pierwszym rzędzie w oparciu o duchowość wewnętrzną.
Jak ta wewnętrzna duchowość jest ukształtowana, to
w sposób naturalny pojawia się i odpowiadająca jej forma
zewnętrzna. Tak więc celem Koranu jest zasianie ziarna
i zebranie żniwa intelektualnej przemiany w człowieku.
Koran określa to mianem ma‘rifa – poznanie prawdy
(5:83).
Koran podkreśla też wagę poznania prawdy przez
człowieka w wymiarze jej wypełnienia. Dopiero to
umożliwia człowiekowi osiągnięcie prawdziwej wiary
w Boga. Kiedy nie ma tego wypełnienia, nie ma też
i wiary.
Strona 13
Wstęp 13
Słowo Boga
Kiedy czytamy Koran nieustannie spotykamy się ze st-
wierdzeniem, iż jest on słowem Boga. To fakt oczywisty.
Jednak, kiedy zaczynamy patrzeć na niego w kontekście,
to ujawnia się doniosły charakter tego stwierdzenia. Jest
na świecie wiele ksiąg, które są uznawane za święte, ale
– za wyjątkiem Koranu – żadna z nich sama siebie nie
określa „słowem Boga”.
Stwierdzenie to, obecne jedynie w Koranie, stanowi dla
czytelnika punkt wyjścia. Studiuje on Koran jako księgę
wyjątkową, różną od wszelkich innych ksiąg spisanych
przez ludzi. Powtarza się w niej wezwanie, które moż-
na oddać słowami: „O ludu boży, to Twój Pan mówi do
Ciebie. Słuchaj Jego słów i podążaj za Nim.” Wyjątkowa
jest nawet forma tego wezwania. Takiego bezpośred-
niego apelu od Boga próżno bowiem szukać w innych
księgach. Pozostawia ono niezatarty ślad w człowieku,
który czuje, że sam Bóg przemawia bezpośrednio do
niego. Ta świadomość skłania go do odnoszenia się do
zawartych w Koranie stwierdzeń z odpowiednią powagą,
w odróżnieniu od wszelkich innych stwierdzeń, z którymi
mamy styczność w innej literaturze.
Koran wyróżnia się także swoją strukturą. Większość
książek napisanych przez człowieka ułożona jest
w porządku alfabetycznym, czy też wedle tematyki. Ko-
ran jednak nie ma takiej struktury, przez co na nieprzygot-
Strona 14
14 Wstęp
owanym czytelniku może sprawiać wrażenie chaotyczne.
Jednak przy bliższym zapoznaniu się odkrywamy nie-
zwykle spójną i uporządkowaną Księgę, jakże majes-
tatyczną w swym stylu. Gdy czytamy Koran czujemy, iż
jego Autor przemawia ze wzniosłego miejsca, skąd patrzy
w dół, zwracając się ku całej ludzkość, otaczanej przez
Niego szczególną troską. Choć przesłanie kierowane jest
do różnych grup, to obejmuje wszystkich ludzi.
Jedną ze szczególnych cech Koranu jest, iż czytelnik
w każdej chwili może zwrócić się do Autora, zadać Mu
pytania i otrzymać odpowiedzi, gdyż Autorem jest sam
Bóg. Jest On zaś Bogiem Żywym. Będąc Stwórcą człow-
ieka, słyszy jego głos i udziela mu odpowiedzi.
Pokojowe zmaganie ideowe
Osoby znające Koran jedynie z mediów zazwyczaj sądzą,
iż Koran jest Księgą dżihadu, zaś dżihad jest sposobem
osiągania celów z wykorzystaniem przemocy. Pogląd ten
opiera się na nieporozumieniu. Każdy, kto sam czytał Ko-
ran, z łatwością dostrzeże, iż jego przesłanie nie ma nic
wspólnego z przemocą. Koran od pierwszej do ostatniej
strony propaguje pokój i w żaden sposób do przemocy nie
zachęca. To prawda, że dżihad znajduje się wśród jego
nauk; poprawnie rozumiane pojęcie to oznacza jednak
pokojowe zmaganie, a nie jakiekolwiek działania cechu-
Strona 15
Wstęp 15
jące się przemocą. Koraniczną koncepcję dżihadu opisuje
poniższy werset:
„Nie słuchaj więc niewiernych
i zwalczaj ich z wielkim zapałem,
przy jego [Koranu] pomocy” (25:52)
Koran w sposób oczywisty jest zaś nie bronią, a księgą,
księgą, która oferuje nam wprowadzenie do boskiej
filozofii pokojowych zmagań. Sposobem tych zmagań
jest, według słów samego Koranu, by „powiedzieć im
o nich samych słowa przekonywujące!” (4:63).
A zatem podejściem zalecanym przez Koran jest
poruszanie ludzkich serc i umysłów. Oznacza to, iż
zwracając się do umysłu człowieka, Koran go sobie zjed-
nuje, przekonując o swej prawdziwości, co prowadzi do
rewolucji w sposobie myślenia. Taka jest misja Koranu
i ta misja może być realizowana wyłącznie za pomocą ar-
gumentów intelektualnych. Celu tego nie da się osiągnąć
drogą przemocy lub działań zbrojnych.
Prawdą jest, że niektóre wersety Koranu zawierają
takie nakazy jak „i zabijajcie ich, gdziekolwiek ich spot-
kacie” (2:191).
Bywa, iż odwołując się do nich, próbuje się przedst-
awić islam jako religię wojny i przemocy. Nic bardziej
mylnego. Wersety te odnoszą się jedynie do tych, którzy
dopuszczają się wobec muzułmanów jednostronnych
Strona 16
16 Wstęp
ataków. Powyższy werset nie jest ogólnym islamskim
nakazem.
Koran nie został zesłany w kompletnej postaci, w jakiej
dysponujemy nim obecnie. Proces objawienia przebiegał
etapami, w rozmaitych okolicznościach, na przestrzeni 23
lat. Jeśli podzielić ten czas na okresy wojny i pokoju, to
okaże się, iż przez 20 lat panował pokój, zaś stan wojny
trwał zaledwie 3 lata. Objawienie zsyłane na przestrzeni
tych 20 lat pokoju zawierało nauki pokojowe przekazy-
wane w wersetach dotyczących poznania Boga, kultu
religijnego, moralności, sprawiedliwości, itd.
Podział nakazów na różne kategorie jest czymś zwy-
czajnym i występuje we wszystkich księgach religijnych.
Na przykład Bhagawadgita, święta księga hinduizmu,
naucza mądrości i wartości moralnych. Tym niemniej
obok nich znajduje się w niej także wezwanie, jakie
Kryszna kieruje do Ardźuny, zachęcając go do walki
(3:30). Nie oznacza to jednak, iż wyznawcy Bhagawadgi-
ty winni toczyć nieustanną wojnę. To przecież z tej samej
Bhagawadgity Mahatma Gandhi wyprowadził filozofię
non violence. Zawarte w Bhagawadgicie wezwanie do
wojny odnosi się wyłącznie do sytuacji nadzwyczajnych,
kiedy okoliczności nie pozostawiają innego wyboru.
W odniesieniu do zwykłych sytuacji życia codziennego
udziela ona takich samych pokojowych nakazów, jakie
wywiódł z niej Mahatma Gandhi.
Strona 17
Wstęp 17
Podobnie Jezus nauczał: „Nie sądźcie, że przyszedłem
pokój przynieść na ziemię. Nie przyszedłem przynieść
pokoju, ale miecz.” (Mt 10,34)
Byłby to jednak błędny wniosek, jeśliby z tego wynieść,
iż nauczana przez Chrystusa religia ma polegać na wojnie
i przemocy; stwierdzenia tego rodzaju odnoszą się bowi-
em jedynie do ściśle określonych sytuacji. W odniesieniu
do zwyczajnego życia, Chrystus nauczał pokojowych
wartości, takich jak praca nad swym charakterem, miłość
bliźniego, pomoc ubogim oraz potrzebującym itd.
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku Koranu. Gdy
Prorok Muhammad wyemigrował z Mekki do Medyny,
spotkał się z agresją ze strony plemion wyznających
wielobóstwo. Dzięki cierpliwości i odstępowaniu od
starcia unikał jednak ich ataków. Jednak w niektórych
sytuacjach nie było innej opcji, jak obrona i wtedy Prorok
był zmuszony do walki. Objawienie dotyczące wojny
było zsyłane w takich właśnie okolicznościach. Nakazy
te, ograniczone do szczególnych sytuacji, nie posiadają
jednak zastosowania ogólnego i nie dotyczą całej historii
człowieka. Dlatego też rola Proroka została określona
jako „miłosierdzie dla światów.” (21:107)
Islam jest religią pokoju w najszerszym tego słowa
znaczeniu. Koran określa swoje przesłanie „drogą poko-
ju” (5:16). Zaleca pojednanie jako najlepszy sposób
postępowania (4:128) oraz głosi, że Bogu wstrętne jest
Strona 18
18
Wstęp
naruszanie pokoju (2:205). Bez jakiegokolwiek wyol-
brzymiania możemy stwierdzić, iż islam i przemoc przec-
zą sobie wzajemnie.
Księga objawiona
Koran jest Księgą Boga objawioną Prorokowi Mu-
hammadowi. Nie otrzymał on go jednak w skończonej
postaci, lecz etapami, na przestrzeni 23 lat. Pierwszy
fragment Księgi został objawiony w 610 r. n.e., gdy
Prorok przebywał w Mekce, dalszej były objawiane suk-
cesywnie w kolejnych latach, przy czym zesłanie ostat-
niego fragmentu nastąpiło w 632 r., gdy Prorok przebywał
w Medynie.
Koran składa się z 114 sur, rozdziałów, tak długich jak
i krótkich, zaś liczba wersetów wynosi około 6600. Dla
potrzeb recytacji Koran został podzielony na 30 części.
Nad ostatecznym porządkiem czuwał archanioł Gabriel,
poprzez którego Bóg objawił Swe słowa.
Kiedy Koran został zesłany w pierwszym ćwierćwieczu
siódmego stulecia, znano wytwarzany z papirusu papier,
produkowany ręcznie z włókien niektórych roślin. Obja-
wione fragmenty Koranu spisywano właśnie na papirusie,
po arabsku „qirtas” (6:7). Ludzie uczyli się również wer-
setów Koranu na pamięć, gdyż był on tekstem religijnym
recytowanym tak w modlitwie, jak i w ramach działal-
ności misyjnej, czyli da‘wa. W ten sposób funkcjonował
Strona 19
Wstęp 19
jednocześnie jako tekst, którego uczy się na pamięć, jak
też w formie pisemnej. Ten sposób zachowywania Koranu
stosowano przez cały okres życia Proroka, co pozwoliło
na przetrwanie tego tekstu.
Trzeci kalif, Usman ibn Affan, nakazał sporządzenie
szeregu kopii Koranu. Rozesłał je następnie do różnych
miast, gdzie zaczęły być one przechowywane w głównych
meczetach. Wierni nie tylko korzystali z nich przy
recytacji, ale także tworzyli na ich podstawie kolejne
egzemplarze.
Ręczne przepisywanie Koranu kontynuowano aż do
wynalezienia prasy drukarskiej i rozpowszechnienia się,
dzięki rewolucji przemysłowej, produkcji papieru. Wt-
edy rozpoczęto drukowanie Koranu, a wraz z rozwojem
technik doskonalono też sposób drukowania Koranu.
Dziś drukowane egzemplarze Koranu są tak rozpowsze-
chnione, iż można je znaleźć w każdym domu, każdym
meczecie, każdej bibliotece i każdej księgarni. Dziś
każdy człowiek możne nabyć piękny egzemplarz Koranu
niezależnie, gdzie i w jakiej części świata przebywa.
Jak czytać Koran?
Sama księga mówi: „recytuj wyraźnie Koran” (73:4),
co oznacza melorecytację wolną i rytmiczną; lekturę
zwracającą uwagę na znaczenie czytanej treści. Kiedy
Koran jest czytany w ten sposób, wtedy nawiązywana
Strona 20
20
Wstęp
jest dwustronna relacja czytającego z Księgą. Staje się
on wezwaniem, lub słowem, Boga i z każdym wersetem
serce czytającego odpowiada na to wezwanie. Gdy w Ko-
ranie wspominany jest majestat Boga, całą osobę czyta-
jącego przenika doświadczenie Jego wielkości; gdy są
wymieniane boskie błogosławieństwa, serce czytającego
przepełnia wdzięczność; kary napawają go bojaźnią; zaś
opisany w Koranie porządek sprawia, iż doznania te łączą
się w pełnię, a czytający staje się poddany swemu Pana
tym samym wypełniając ten boski porządek.
Wahiduddin Khan, New Delhi, styczeń 2009 r.
[email protected]