Audi.02.2010
Szczegóły |
Tytuł |
Audi.02.2010 |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Audi.02.2010 PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Audi.02.2010 PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Audi.02.2010 - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
H I - F I H I - E N D K I N O D O M O W E
AUDIO
KOLUMNY
HI-FI
l
I KOLUMIENKI
HI-END
ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 8000 ZŁ
l
KINO DOMOWE
DALI IKON 8
DLS M66
PARADIGM STUDIO 60 V5
PROAC STUDIO 140
SONUS FABER TOY TOWER
2/2010 cena 12 złł (w tym 7% VAT) SŁUCHAWKI 4000 - 5000 ZŁ
SENNHEISER HD800
ULTRASONE EDITION 8
GRAMOFONY 5000 - 6000 ZŁ
STEREO
W CZASACH USB PRO-JECT
PRO JECT RPM9
RPM9.11
TRANSROTOR AVORIO 25/60
SYSTEMY CD + WZMACNIACZ 2 x 2000 zł ODTWARZACZE 13 000 - 16 000 ZŁ
Denon DCD-710AE + PMA-710AE
Marantz CD6003 + PM6003
Pioneer D6mkII +A6mkII
2/2010 LUTY
INDEKS 332755 ISSN 1425-171X
CANOR CD
CD-22 VR
T+A PULSAR SACD 1260R
www.audio.com.pl
Strona 2
Strona 3
Strona 4
OD REDAKCJI
2/2010/172
W
W kolejnym numerze udało nam się ominąć temat kina domowego być nawet nieme… Tutaj, trzeba przyznać, nasz sposób percepcji
i sprzętu wielokanałowego. „Udało się” brzmi może trochę prowo- (ogólnoludzki, nie audiofilski) i oczekiwania są zgodne z wysiłkami
kacyjnie, ale większość czytelników pewnie podziela tak wyrażone wielkich producentów, w mocy których jest podnoszenie jakości
intencje. Skoro mamy wokół dostatecznie dużo urządzeń stereo, aby obrazu. A wobec takiej rewolucji, jaką będzie przejście do formatu
zapełnić nimi całe numery „Audio”, po co sięgać dalej? Odpowiedzi 3D, wszelkie zabiegi dotyczące towarzyszącego mu dźwięku będą
może być wiele, wszystkie je zresztą znamy od lat, ale też tyle czasu - dosłownie i w przenośni - tylko dookólne… Duże firmy, „dostaw-
rozwoju kina domowego wcale nie przekonało audiofilów, że do cy technologii”, mają w swoich katalogach wyroby audiopodobne,
słuchania muzyki potrzeba nam czegoś więcej (na końcu systemu) czasami nawet dwukanałowe (zwykle miniwieżyczki, stacje do
niż pary dobrych głośników (ewentualnie słuchawek - to tylko ukłon iPodów…), ale to tylko gwizdek… Prawie cała para idzie tam, gdzie
w stronę testu w tym właśnie numerze). Ktoś chytrze i poniekąd powinna (z punktu widzenia chłonności rynku) – w telewizory.
słusznie zauważy, że kino i systemy wielokanałowe to nie to samo, że Dlaczego więc i my nie testujemy telewizorów? Nie tylko z powo-
sprzęt wielokanałowy może z powodzeniem służyć samej muzyce. du naszego tytułu - „Audio” (ostatecznie można by przecież tytuł
Jednak sedno tkwi w słowie „może” – może, może, ale najczęściej twórczo rozwinąć), nie tylko dlatego, że nasze zainteresowania
nie służy. Prędzej odwrotnie – to transmisja dwukanałowa chętniej i kompetencje nie sięgają tak daleko – tu też można by się podszko-
pojawia się w ramach systemów kina domowego, co w wielu prak- lić... Prawdziwego sojuszu między obrazem a dźwiękiem nie będzie;
tycznych sytuacjach jest zresztą bardzo racjonalne. Można by więc na gruncie kina domowego dźwięk będzie zawsze sprowadzony do
ogłosić zwycięstwo sprzętu dwukanałowego nad wielokanałowym, roli służebnej. A gdy muzyka ma być najważniejsza, obraz trzeba
ale już nie nad kinem domowym, które ma wciąż wielki potencjał wyłączyć. Dlatego i my go wyłączyliśmy. Dziękujemy za wszystkie
rozwoju, niezależnie od sposobu transmisji dźwięku – potencjał ten zaproszenia na konferencje poświęcone najnowszym osiągnięciom
jest bowiem związany głównie z rozwojem techniki wizyjnej. Może w tej dziedzinie. Rozumiemy ich znaczenie i profity stąd płynące, ale
to się nam podobać lub nie, ale kino, małe i duże, kręci się przede będziemy robić swoje.
wszystkim wokół obrazu, nie dźwięku. Ostatecznie kino mogło Andrzej Kisie
Kisiel
K
Kolekcje płyt CD nie są jeszcze masowo zastępowane zapisem plików
komputerowych, jednak taka rewolucja już się czai... Dowodem na to
nie są wyłącznie serwery muzyczne, ale także zmiany, jakie następują
w wyposażeniu odtwarzaczy, już nie tylko czytających płyty z materiałem
MP3, ale również bezpośrednio komunikujących się z „pendrajwami” oraz
urządzeniami przenośnymi.
23 36
O
Od dwudrożnych, poprzez dwuipółdrożne i trójdrożne, aż do czte-
rodrożnych - w każdym z oryginalnych przypadków konstruktorzy
wypowiedzieli się indywidualnie, ale stała za nimi wiedza i doświadczenie.
W końcu osiągnęli zupełnie różne rezultaty brzmieniowe, będące po
części realizacją założonych celów, a po części skutkiem kompromisów.
Teraz trzeba tylko ustalić, gdzie cele były ambitniejsze, a gdzie kompro-
misy największe…
4 luty 2010
Strona 5
SPIS TREŚCI
6 AKTUALNOŚCI
72 PRZEGLĄD TESTÓW
78 RYNEK I GIEŁDA
HI-FI
15 GRAMOFONY 5000-6000 ZŁ
16 Pro-Ject RPM9.1
67
20 Transrotor AVORIO 25/60
23 SYSTEMY CD + WZMACNIACZ 2 x 2000 ZŁ
24 Denon DCD-710AE + PMA-710AE
28 Marantz CD6003 + PM6003
32 Pioneer D6mkII + A6mkII
N
Najlepsze słuchawki kosztują niemało, ale i tak są wielokrotnie tańsze niż wy- 36 ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 8000 ZŁ
sokiej klasy zespoły głośnikowe. Poziom kilku tysięcy złotych to dla słuchawek
38 Dali IKON 8
już hi-end, można więc relatywnie tanio sprawić sobie coś z najwyższej półki,
coś ekskluzywnego, a przy tym całkiem praktycznego. Dzięki takim słuchaw- 44 DLS M66
kom odpoczniemy nie tylko my, ale i nasi najbliżsi. 50 Paradigm STUDIO 60 v5
P
56 ProAc STUDIO 140
Pojawiają się wciąż nowe „cedeki”, a że niektóre z nich potrafią odtwarzać 62 Sonus Faber TOY TOWER
również SACD, w praktyce niewiele zmienia – ważne, że są to odtwarzacze
muzyki, płyt, stereo. Nie zajmują się tym wyłącznie firmy kompletnie niszowe; HI-END
T+A jest niemieckim producentem elektroniki, szukającym najlepszych per-
67 SŁUCHAWKI 4000-5000 ZŁ
spektyw. Skoro wprowadza nowy, flagowy odtwarzacz, to znaczy, że rynek
CD wciąż istnieje, a nie jest tylko wspomnieniem. 68 Sennheiser HD800
70 Ultrasone EDITION 8
105 ODTWARZACZ CD
106 Canor CD-2 VR
110 T+A PULSAR SACD 1260R
MUZYKA
91 Płyta AUDIO
92 Jazz i okolice
96 Rock i okolice - najlepsze płyty roku 2009
100 Klasyka
105
101 Audio Mix
PORTAL audio.com.pl
l blisko 1200 testów l ponad 700 recenzji płyt
l aktualne oferty wszystkich sklepów i dystrybutorów
l gorące dyskusje i polemiki na FORUM
l ponad 100 000 odwiedzin każdego miesiąca
luty 2010 5
Strona 6
AKTUALNOŚCI NAJSZYBCIEJ NA WWW.AUDIO.COM.PL
Kreatury mogą być uzupełnieniem nie
tyko komputera, współpracują również
z przenośnymi odtwarzaczami MP3.
TRIANGLE PG09
tańsze trójkąty
JBL, który od lat systematycznie rozwija kilka
JBL CREATURE serii urządzeń. W najnowszej, trzeciej odsłonie,
pojawiły się niedawno w sprzedaży głośniki
trzecia kreacja Creature.
Futurystyczne kształty pozostały bez więk-
N
a rynku głośników multimedialnych mają szych zmian - kolumny wykończone są białym
ugruntowaną pozycję firmy, których lub czarnym błyszczącym lakierem. Zestaw
nazwy niewiele mówią audiofilom - ich składa się z subwoofera oraz dwóch małych
produkty adresowane są do mniej wymagających satelitek. Całość jest aktywna dzięki trzykana-
użytkowników. Szukając lepszego brzmienia łowemu wzmacniaczowi o mocy 2 x 5 W (dla
Triangle uzu- warto skierować uwagę na urządzenia produ- satelit) oraz 25 W (dla woofera), wbudowanemu
pełnia ofertę centów sprzętu hi-fi, gdzie wybór jest mniejszy, w moduł niskotonowy. Urządzeniem steruje
o tańsze kolumny; ale jakość wyższa. prosta elektronika pozwalająca na regulację
wciąż jednak nie Jednym z najaktywniejszych producentów wzmocnienia oraz zapamiętanie kilku wybranych
jest to segment multimedialnych zespołów głośnikowych jest ustawień. Cena zestawu - 450 zł.
niskobudżetowy.
MONITOR AUDIO CPC120
głośniki halogenowe
F
irma Triangle zaprezentowała najtańszą se-
N
rię kolumn PG09; składa się z trzech modeli owe głośniki Monitor Audio CPC120 to
– Kuma, Zeta oraz Voce. wyjątkowa konstrukcja przeznaczona do
Kuma to kolumna podłogowa, dwuipółdroż- montażu ściennego lub sufitowego. Jej
na, z dwoma głośnikami 16 cm i tweeterem unikalność polega na zaprojektowaniu okrągłej
TZ209. Deklarowana efektywność, tradycyjnie obudowy z systemem wsporników, podobnie
już u Triangle, to wysokie 90 dB, a cena detalicz- jak w popularnych halogenach oświetleniowych.
na 3990 zł za parę. Średnica 80 mm pozwala zgrabnie wkompono- Sufitowe głośniki Monitor Audio wyjątkowo
Zeta jest dwudrożnym monitorem z 13-cm wać głośniczki w istniejącą instalację, jednocze- łatwo zainstalować, idealnie komponują się
głośnikiem nisko-średniotonowym oraz takim śnie metalowa, sztywna obudowa zapewnia z charakterem oświetlenia halogenowego.
samym tweeterem, w cenie 1990 zł za parę. solidne osadzenie głośnika w ścianie.
Głośnik centralny Voce, na bazie dwóch 13-cm Każdy „halogen” ma szerokopasmowy CPC120 dostępne są w gamie czterech
nisko-średniotonowych kosztuje 1590 zł. głośnik o średnicy 2 cale, zapewniający pasmo kolorów: chrom, stal, biel i polerowany mosiądz.
Wszystkie modele wykończono w ciemnej rozciągające się od 100 Hz. Impedancja to Cenę ustalono na 400 zł za „parkę”.
okleinie imitującej wenge. 8 omów, efektywność 85 dB.
INAKUSTIK REFERENCE rzonej o zintegrowany kanał sieci LAN. Zgodnie
ze specyfikacją, kabel obsługuje transmisję Full
HDMI I.4 HD 3D, ale może również służyć do przesyłania
K
olejne firmy zapowiadają rychłe wdrożenie obrazu dwuwymiarowego w wyższych od Full
źródeł i telewizorów 3D. Jak zwykle na HD rozdzielczościach, np. 4096 x 2160 punk-
Pierwsze kable HDMI pierwszym etapie brakuje standardów tów – porównywalnej z profesjonalnym kinem
1.4 marki Inakustik będą i każdy producent oferuje własne rozwiązania. cyfrowym. Istotnym aspektem standardu 1.4 jest
w stanie transmitować Nie ulega jednak wątpliwości, że do transmisji również poszerzenie przestrzeni obsługiwanych
sygnały 3D, sygnału 3D w rozdzielczości 1920x1080 punk- barw.
ale pracują także tów potrzebny będzie rozszerzony strumień Nowe przewody wymagają bardziej skom-
z „tradycyjnymi” danych. Uda się wprawdzie zachować dotych- plikowanej konstrukcji, między innymi większej
urządzeniami. czasowy standard HDMI, jednak ulegnie on ilości aktywnych przewodników, a oprócz
modyfikacjom. Specyfikacja 1.4 jest już gotowa, ekranów zewnętrznych stosuje się dodatkowe
obejmuje szereg zmian gwarantujących wyższą ekranowanie wewnętrzne. Wersja HDMI 1.4
przepustowość. Jako jedna z pierwszych w Eu- jest wstecznie kompatybilna ze standardem
ropie kable nowego formatu oferuje niemiecka 1.3. Serię 1.4 inaugurują kable Reference, które
firma Inakustik. Przewody dostępne będą oferowane będą w odcinkach od 1 do 20 m
w dwóch wersjach - podstawowej oraz rozsze- w cenach od 540 zł do 2300 zł.
6 luty 2010
Strona 7
Nic doda$.
T+A BD1260R Nic uj!$.
niebieski + niemiecki
Z wyglądu przypomina SACD1260R, jednak wewnątrz kryją się
zupełnie nowe układy.
P
rojektowanie źródeł Blu-ray najwięcej czasu zabiera małym hi-
endowym firmom, ale w efekcie powstają doskonale dopracowane
urządzenia. Na bazie odtwarzacza SACD 1260R firma T+A przygo-
towała swój debiutancki Blu-ray. Obydwa urządzenia wyglądają bardzo
podobnie, choć oczywiście stojąca za nimi technologia jest zupełnie inna.
Blu-ray o symbolu BD1260R wyposażono w wyjścia HDMI v1.3. Obraz SD
poddawany jest skalowaniu do postaci 1080p.
Jak można oczekiwać, T+A kładzie wielki nacisk na układy audio.
Posłużono się niezależnymi torami optymalizującymi sygnał z Blu-ray oraz
DVD/CD, rozbudowano także sekcję przetworników zapożyczoną czę-
ściowo z odtwarzacza SACD 1260R, tutaj w obszernej formule z ośmioma
konwerterami.
Taki potencjał będzie szczególnie cenny wobec wbudowanego pakietu
dekoderów surround włącznie z najlepszymi systemami Dolby TrueHD
R E K L A M A
oraz DTS HD Master Audio. Audiofilski BD kosztuje 20 000 zł.
NAD do kompletu
VISO TWENTY/THIRTY
D
la szykownych DVD-amplitunerów Viso, NAD przygotował
designerskie zestawy głośnikowe. Pod takim szyldem znajdziemy
dwie propozycje złożone z trzech modeli głośników. Monitory
LR5 występują w roli kolumn przednich oraz efektowych, inny jest głośnik
centralny C20 oraz oczywiście aktywny subwoofer S10. Zestaw Viso Twenty
składa się z pary monitorków oraz subwoofera i przeznaczony jest dla Viso
Two; dokupując pakiet Viso Thirty, w którym występuje para monitorów
i centralny, rozwijamy konfigurację kolumn do formy 5.1, czyli pasującej do
DVD-amplitunera Viso Five.
Monitorki LR5 zaprojektowano jako układ dwudrożny z 25-mm
aluminiową kopułką oraz 10-cm głośnikiem z metalizowaną polipropyle- Jeff Fiorello – 8th Avenue, New York
nową membraną w obudowie bas-refleks; głośnik centralny ma obudowę
zamkniętą, w której obok kopułki znajdują się dwa przetworniki
Dali przedstawia kolumny LEKTOR.
nisko-średniotonowe. Z kolei subwoofer bazuje na 20-cm głośniku
To wyj!tkowa seria "!cz!ca fantastyczn!
i wzmacniaczu 110 W.
jako#$ d%wi&ku z przyst&pn! cen!.
NAD już kiedyś miał w ofercie zespoły głośni-
Seria LEKTOR oferuje zarówno ma"e
kowe, teraz wraca do tego tematu skuszony
g"o#niki podstawkowe, jaki du'e modele
sukcesem DVD-amplitunerów Viso.
www.dali-speakers.pl
www.dali-speakers.pl
wolnostoj!ce.
Tworzymy czyste i autentyczne brzmienie
ze wzgl&du na nami&tno#$ i szacunek dla
muzyki oraz dla tych, którzy j! kochaj!.
Nic doda$,
Nic doda$, nic
nic uj!$.
uj!$.
LEKTOR 8
Wy"!czny dystrybutor w Polsce:
Horn Distribution S.A. w Polsce:
luty 2010 Wy"!czny dystrybutor
www.horn.pl 7
Horn Distribution S.A.
www.horn.pl
Strona 8
AKTUALNOŚCI NAJWIĘCEJ NA WWW.AUDIO.COM.PL
McIntosh
nie boi się
nowych pomy-
MARTIN LOGAN SUMMIT X
słów i wszyst-
Panel elek- kie ozdabia
trostatyczny charaktery-
wciąż stycznymi
z asystą dla siebie
dynamicznych wskaźnikami.
przetworni-
A
ków niskoto-
MCINTOSH MXA60
nowych. by uczcić 60. rocznicę swojego istnienia,
firma McIntosh przygotowała jubileuszo-
systemik na niebiesko
wy system stereo. Pod oznaczeniem
hybryda regulowana
MXA60 kryje się wyjątkowy zestaw, składający
się z trzech głównych modułów zamkniętych
w stylowej obudowie, wykonanej ze stali Sygnały może dostarczać zintegrowany tuner
nierdzewnej, czarnego szkła, z niebieskim AM/FM lub odtwarzacz płyt; ten ostatni odczy-
podświetleniem wskaźników i wyświetlaczy. tuje zarówno krążki CD, jak i dwukanałowe
Wzmacniacz (zbalansowany) ma moc 75 W na SACD. Jak system, to system – są też głośniki,
kanał, uzyskiwaną z końcówki tranzystorowej dwudrożne monitory.
sterowanej lampowym przedwzmacniaczem.
F
irma REL jest jednym z nielicznych obudowach. W systemach B2 oraz B3 zainstalo-
producentów, których zajmuje wyłącznie wano głośnik o średnicy 10 cali oraz odpowied-
wytwarzanie systemów subbasowych. REL nio 300- i 200-watowy wzmacniacz. Największy
sukcesywnie odświeża ofertę, wprowadzając subwoofer B1, ważący 43 kg, to konstrukcja
teraz do sprzedaży droższe subwoofery linii B. z 12–calowym głośnikiem napędzanym aż 500-
Nowa wersja Wszystkie modele łączą podobne założenia watową końcówką mocy.
kolumn Summit X to konstrukcyjne, choć różnicuje wielkość i moc. Obudowy systemów B dostępne są w ko-
już niemal sam szczyt ofer- Głośniki umieszczone są na przednich ściankach, lorze czarnym oraz w fornirze wiśniowym,
ty Martina Logana. Zastosowa- natomiast energia z tylnej strony membrany klonowym i różanym.
ne technologie wyznaczają najwyższy poziom transmitowana jest długim labiryntem, zakoń- Najtańszy B3 kosztuje 5600 zł, model B2 -
w tego typu konstrukcjach. Oczywiście nowe czonym otworem na dolnej ściance. 7150 zł, a B1 - 8690 zł – za wersję czarną. Forni-
Logany są konstrukcją hybrydową z panelem Seria B składa się z trzech urządzeń - B1, B2 rowane obudowy wymagają dopłaty ok. 600 zł.
elektrostatycznym, który uległ zmianom tak pod oraz B3. Wzmacniacze mocy na tranzystorach
względem konstrukcji porów, jak i krzywizny.
W zakresie najniższych częstotliwości zasto-
MOSFET zamknięto we własnych metalowych bas z labiryntu
sowano dwa głośniki z membranami aluminio-
wymi. Użytkownik ma możliwość regulacji pracy REL B
modułu basowego za pomocą dwóch pokręteł
(regulacje w zakresie +/- 10 dB przy 25 i 50 Hz).
REL B - duże
Ramki kolumn wykończone są czarnym
głośniki, mocne
lakierem, a naturalny fornir skrzyni basowej
wzmacniacze
występuje w kolorach czarnym, wiśniowym lub
i skompliko-
klonowym. Za dopłatą kolumny można zamówić
wane obudowy
niemal w dowolnym wymyślonym przez siebie
labiryntowe.
wykończeniu - również w chromie, a nawet
w skórze. W podstawowej wersji kolorystycznej
SummitX dostępne są w cenie 54 000 zł.
LINDY HDMI w szafkę sprzęcie. Wystarczy chwila nieuwagi,
by delikatne złącza wygięły się lub nawet uszko-
łamane przejściówki dziły, wypadając razem z gniazdkiem. Kłopoty
wynikające z ograniczonej przestrzeni dostrzegła
D
oczekaliśmy czasów, kiedy wszystkie firma Lindy i opracowała szereg przejściówek
nowoczesne urządzenia łączone są HDMI; pomysł polega na zamontowaniu
jedną, wygodną, małą wtyczką. Standard obrotowych przegubów pozwalających niemal
HDMI, pomimo początkowych trudności, w dowolnym kierunku „wyprowadzić” gniazdo
błyskawicznie zdobył rynek. Otworzyło to z amplitunera czy odtwarzacza, tworząc tym
również wielkie możliwości dla producentów samym nieograniczoną przestrzeń dla wtyku
kabli oraz akcesoriów. Wtyki HDMI, tak jak i samego kabla, który nie ulega załamaniom.
Łamane przejściówki Lindy to sposób i wiele typów złącz stosowanych w przeszłości, Cena przejściówek nie jest wysoka, to wydatek
na odzyskanie kilku centymetrów w wąskiej nie lubią ciasnych zakamarków przy wtłoczonym klikudziesięciu złotych.
szczelinie za amplitunerem.
8 luty 2010
Strona 9
MARANTZ UD8004
wszystko za dychę
Pomimo ponaddwukrotnie niższej ceny względem referencyjnego
UD9004, nowy model UD8004 to wciąż ścisła ekstraklasa źródeł Blu-ray.
P
o referencyjnym UD9004 Marantz kontynuuje projektowanie odtwarza-
czy Blu-ray; wprawdzie nowy model UD8004 to produkt nieco tańszy,
ale wciąż pozostaje w wąskiej grupie kilku najlepszych dostępnych
dzisiaj źródeł BD.
UD8004, kosztujący 10 000 zł, podobnie jak UD9004 jest źródłem uni-
wersalnym odczytującym praktycznie wszystkie dostępne dzisiaj formaty płyt,
w tym DVD-Audio oraz SACD.
Jakość dźwięku zapewniają niezależne dla każdego kanału przetworniki
Burr-Brown oraz moduły analogowe HDAM-SA2, a wszystko to pod kontro-
lą audiofilskiego systemu direct (gdy nie korzystamy z wizji).
Rozbudowany zestaw konwerterów pozwolił na zbudowanie układu
z wielokanałowymi wyjściami analogowymi, które dostarczają sygnał do
dekoderów Dolby TrueHD oraz DTS HD Master Audio.
W specyfikacji wideo pojawia się nie tylko profil 2.0 z łączem sieciowym,
R E K L A M A
ale także zaawansowany skaler obrazu Anchor Bay ABT2005 dbający o jak
najlepszą obróbkę materiału SD.
Duża i ciężka obudowa zapewnia precyzyjny odczyt płyt w przygotowa-
nym przez firmę mechanizmie.
Ponadto odtwarzacz ma czytnik kart SD (SD-HC ready), pozwalający na
odtwarzanie plików WMA, MP3, AVCHD i JPEG.
Pierwszy odtwarzacz HD Anthema jest najtańszym urządzeniem tej
hi-endowej marki. Na Prima-Aprilis trochę za wcześnie, więc to chyba
prawda!
ANTHEM BLX200
z zaskoczenia
J
ak na produkt tej klasy i marki, pierwszy odtwarzacz BD Anthema jest
wręcz śmiesznie tani - trzeba za niego zapłacić zaledwie 3000 zł. Styl
i wzornictwo są tak samo solidne jak w przypadku innych urządzeń kana-
dyjskiego producenta. Obowiązuje tu specyfikacja Profile 2.0 z wbudowaną
pamięcią 1 GB, rozszerzaną o kolejne 2 GB za pomocą zewnętrznej kości
USB (dostarczanej w komplecie). Odtwarzacz ma także zestaw układów de-
kodujących dźwięk z Dolby TrueHD i DTS HD Master Audio na czele, choć
sygnał osiągany jest wyłącznie w postaci cyfrowej (LPCM) na wyjściu HDMI,
nie ma analogowych wyjść 7.1.
Za komunikację z Internetem odpowiada kablowe łącze LAN, a umiesz-
czony z przodu port USB służy do gromadzenia dodatków sieciowych a także
uaktualnień oprogramowania sterującego urządzeniem.
luty 2010 9
Strona 10
AKTUALNOŚCI NAJSZYBCIEJ NA WWW.AUDIO.COM.PL
GRYPHON SCORPIO
LENCO TOWER
Upsamplery zajmują zresztą
duńskich konstruktorów już od lat
CD w wersji 32-bitowej
iPod na wysokości
dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia,
kiedy to wraz z wprowadzaniem
„Piekielny” smok z Danii, firma Gryphon, pierwszych odtwarzaczy CD pojawiały
prezentuje swój nowy odtwarzacz; Scorpio jest się „skromne” z dzisiejszego punktu widzenia
drugim źródłem w obecnej ofercie, tańszym systemy o częstotliwości 88.2 kHz. Obecny
od referencyjnego Mikado. Cena ok. 35 000 zł Scorpio jest w tym względzie znacznie bardziej
zobowiązuje jednak do konstrukcji wciąż rozbudowany, tym niemniej, co zaskakujące
bardzo zaawansowanej, dlatego zapożyczono wobec wielu konstrukcji konkurencyjnych
z Mikado kilka kluczowych rozwiązań. Naj- firm, to wciąż źródło formatu CD. Posłużono
ważniejszym z nich jest układ konwerterów się specjalnie zmodyfikowanym transportem,
cyfrowych, w którym posłużono się systemami który odczytuje wyłącznie kompakty. Płyta
upsamplerów pracujących w koncepcji 32- ładowana jest klasycznie – z przodu.
Na szczycie bit/192kHz.
wolnostojącej
kolumny głośni-
kowej na iPoda
czeka stacja,
a wewnątrz
- system wzmac-
niaczy 2.1.
Gryphon trzyma się z dala od SACD, najnowszy odtwarzacz wykorzystuje ultranowoczesną
sekcję cyfrową na potrzeby krążków CD.
S
tacje dokujące dla odtwarzaczy Apple przy-
bierają najróżniejsze, nowatorskie formy.
YAMAHA YSP4100/5100
Projektory dźwię-
Autorem jednego z ciekawszych pomy- kowe rozrosły się
słów jest firma Lenco, która wbudowała port wraz z ekranami
dokujący dla iPoda w... wolnostojącą kolumnę projekcja na wielkim ekranie telewizorów.
głośnikową.
System Lenco Tower 1 (770 zł) mierzy
ponad 90 cm wysokości, w podstawę głośnika
wbudowano trzykanałowy (dla kanałów lewego,
prawego i zintegrowanego modułu subbaso-
wego) wzmacniacz oraz tuner radiowy FM,
czytnik kart pamięci i uniwersalne gniazdo USB.
Y
Dodatkowo dwa wejścia liniowe umożliwiają amaha jest pionierem cyfrowych projek- TrueHD, różnorodne tryby odsłuchu oraz
podłączanie zewnętrznych urządzeń. System torów dźwięku, które rozwija równie 11 trybów DSP.
dostępny będzie w trzech kolorach – czarnym, dynamicznie jak amplitunery. Oprócz Projektor Yamahy wykorzystuje system
czerwonym i białym. technologicznych nowinek, zapotrzebowanie kierunkowych wiązek dźwięku odbijających się
Lenco wprowadza także do sprzedaży na najnowsze projektory związane jest także od ścian, więc do jego działania niezbędny jest
bardziej kompaktowe zestawy, jak IPD-4100 z dynamiką zmian rynku telewizorów. Projektory, nie tylko dekoder surround, ale też specjalny
(500 zł) czy IPD-3500 (400 zł) w formule sypial- jako głośniki dopasowane do wyświetlaczy, muszą procesor, który dzieli sygnał do poszczególnych
nianego radiobudzika - obydwa z portem dla nadążać za rosnącymi przekątnymi ekranów. głośników. Wymagany jest także wielokanałowy
odtwarzaczy muzycznych iPod oraz telefonów Dzisiaj 42 cale nie budzi najmniejszych emocji, wzmacniacz, w przypadku Yamahy oparty na
komórkowych iPhone. powszednieją ekrany 50 cali oraz większe, i to technologii impulsowej.
właśnie do nich idealnie pasują najnowsze modele YSP-4100 to zestaw 40 głośników szero-
Yamahy YSP4100 (5400 zł) i YSP5100 (6200 zł). kopasmowych plus dwa woofery, podczas gdy
Obydwa urządzenia wyposażone są w deko- YSP-5100 ma dodatkowo dwa tweetery.
dery dźwięku HD, w tym DTS-HD MA i Dolby
B&W ZEPPELIN MINI wprowadzenie
Nowością w konstrukcji Mini jest
specjalnego złącza
małe i ładne cygaro w stacji dokującej, które pozwala na
bezstratny, cyfrowy transfer sygnału, de-
Z
eppelin Mini został zaprojektowany przez kodowanego dopiero w wewnętrznych
ten sam zespół inżynierów, który praco- układach Zeppelina.
wał wcześniej nad powstaniem „dużego” Na ich potrzeby opracowano specjalny
Zeppelina. Maluch daje możliwość łączenia procesor DSP, ale za brzmienie odpowiadają
odtwarzaczy iPod i telefonów iPhone za pomocą również bardziej „typowe” dla B&W rozwiąza-
Zeppelin Mini świetnie wpisuje się w ogra- specjalnej, obrotowej podstawki. Alternatywnie nia, jak choćby FlowPort w zakresie obudowy
niczone przestrzenie, jest także bardziej można skorzystać ze złącza USB, które komuni- głośników.
przyjazny dla portfela – kosztuje 1500 zł. kuje się z komputerem domowym.
10 luty 2010
Strona 11
procentowy i zielony
ADVANCE ACOUSTIC
MAP-800 mkII
„Osiemsetka” AA to jeden z największych wzmacniaczy zintegrowanych
dostępnych na rynku, ale w cenie dalekiej od hi-endowych rekordów.
N
ajlepszy ze wzmacniaczy Advance Acoustic, MAP-800, został zastą-
piony nową wersją MAP-800 mkII. Następca zachował większość
cech poprzednika - jest ogromnym wzmacniaczem ważącym 30 kg,
który dysponuje mocą 2 x 200 W przy 8 omach, wzrastającą do 2 x 300 W
przy obciążeniu 4-omowym. Obok klasycznych wejść RCA urządzenia ma
także złącza zbalansowane, a nawet wejście gramofonowe dostosowane do
pracy zarówno z wkładkami MM, jak i MC.
Najistotniejszą zmianą w modelu mkII są nowe, wyskalowane w procen-
tach wskaźniki wychyłowe z możliwością wyłączania podświetlenia.
R E K L A M A
Wprowadzono także elektroniczny układ umożliwiający rozłączanie sek-
cji przedwzmacniacza i końcówek mocy, zmodyfikowano moduł zasilający,
co przyczyniło się między innymi do ograniczenia poboru prądu w trybie
czuwania - wzmacniacz jest teraz bardziej ekologiczny.
MAP-800 mkII, jak na swoje imponujące gabaryty, wciąż kusi niewysoką
ceną; za nową integrę trzeba zapłacić 9000 zł.
KODA AV-707 v3
v3 jak trójdrożny
J
eden z najpopularniejszych zestawów wielokanałowych Kody, AV-707 v2,
jest zastępowany przez wersję v3. System głośników to wciąż 5.0, z wi-
docznymi już na pierwszy rzut oka, poważnymi zmianami. Zupełnie
inne są kolumny przednie, wciąż wolnostojące, ale rozbudowane do
układu trójdrożnego. Uzyskano go komponując trzy typy przetworni-
ków - wspólną dla całej rodziny kopułkę
wysokotonową 25 mm, 12-cm głośnik
średniotonowy oraz 17-cm przetwornik
stosowany jako niskotonowy. Głośnik
centralny to układ dwóch 10-cm głośników
z kopułką wysokotonową, natomiast satelity
przygotowane do roli efektów zbudowano
na bazie skromnego układu z jedną 10-tką.
Cena kompletu AV-707 v3 (para kolumn
przednich, efektowych oraz głośnik central-
ny) wynosi 900 zł.
Koda nie traci
animuszu, jej
nowy system
5.0 z trój-
drożnymi
kolumnami
przednimi
kosztuje zale-
dwie 900 zł.
luty 2010 11
Strona 12
AKTUALNOŚCI NAJWIĘCEJ NA WWW.AUDIO.COM.PL
W cenie znacznie
poniżej 10 000 zł
nowy odtwarzacz
Ayona prezentu-
ROTH AUDIO OLI je jakość wyko-
nania zbliżoną
cena nie zaboli do znacznie
K
droższych
olumny firmy Roth Audio to przykład modeli.
dużych zestawów za niewygórowaną
cenę. W serii Oli pojawił się największy
K AYON CD-07
z dotychczasowych modeli – wolnostojący „4”, olejny hi-endowy, ale najtańszy z dotych-
kosztujący 1800 zł. czasowych odtwarzacz Ayona to CD-07.
„Czwórka” jest układem dwuipółdrożnym,
opartym na 17-cm głośnikach nisko-średnio-
Mimo niewygórowanej ceny 7500 zł, nowy
model prezentuje się równie frapująco, jak pięknie i niedrogo
tonowych z membranami z włókna szklanego. wszystkie dotychczas znane. To wciąż efektowny
Wysokie tony przetwarza 25-mm kopułka. top loader z grubą obudową, obfitym, górnym Układ analogowy jest zbalansowany, więc
Część smukłej obudowy pokryto błyszczącym talerzem i charakterystycznym wyświetlaczem. obok wyjść RCA na tylnej ściance pojawiają się
lakierem, w podobny sposób wykończone są Wewnątrz kryją się także imponujące układy, także gniazda XLR.
dwa inne, dostępne już w sprzedaży modele przetwornik wykonano na bazie dwóch układów Dla miłośników iPoda przygotowano
– głośnik centralny C2 (540 zł) oraz aktywny firmy Burr Brown z rozdzielczością 24 bitów niespodziankę – stację dokującą zintegrowaną
subwoofer KH2 (1200 zł). i częstotliwością próbkowania 192 kHz. Wyjścia z odtwarzaczem.
zajmują dwie niezależne dla kanału lewego i pra- Od standardu wykonania odtwarzacza nie
wego płytki, na których osadzono lampy 5687, odbiega również nadajnik zdalnego sterowania.
pracujące w klasie A.
z rodowodem po czempionie
DENON DBR-4010
Odtwarzacze BD
rządzą już absolutnie
w ofercie źródeł
Denona.
D
enon też nie zwalnia prac nad odtwarza- generacji, redukujące zniekształcenia jitter przy
czami Blu-ray. W ofercie firmy pojawił współpracy z amplitunerem (oczywiście firmy
się właśnie kolejny - DBP-4010UD, który Denon).
korzysta pełnymi garściami z rozwiązań z refe- Sekcja wideo odtwarzacza oparta jest na
rencyjnego DVD-A1UD. najnowszym procesorze ABT (Anchor Bay
U podstaw konstrukcji DBP-4010UD leży Technologies) VRS, który skaluje dowolny obraz
stabilne, antywibracyjne chassis, masywne oraz usuwa przeplot z 12-bitową precyzją. Od-
elementy spinające obudowę oraz nowy napęd separowano także sekcje cyfrowe i analogowe
S.V.H. Odtwarzacz nie zawiedzie audiofilów, oraz zastosowano zaawansowaną obróbkę
KEF mocne belki którym dedykowano firmowy zestaw filtrów
cyfrowych AL24 podnoszący rozdzielczość z 16
obrazu D.P.I.C. (Denon Pixel Image Correction)
wraz z cyfrową redukcją szumów. Odtwarzacz
KHT7005/8005 do 24 bitów. Jest także połączenie Denon Link 4. wyceniono na 9000 zł.
S
woją wersję „soundbarów” zaprezentowała Obydwa zestawy składają się z kompakto- Model KHT8005 to bardziej zaawansowana
firma KEF, urządzenia KHT7005 (4500 zł) wej, dyskretnej „belki” z kompletem głośników konstrukcja, w której sięgnięto po trzy niezależ-
oraz KHT8005 (6000 zł) zbudowano jednak przednich, którym towarzyszą tradycyjne ne systemy Uni-Q (7,5 cm każdy) uzupełnione
według oryginalnej, firmowej koncepcji. głośniki efektowe oraz subwoofer. W głównym trzema kolejnymi przetwornikami niskotonowy-
module tańszego KHT7005 zainsta- mi 7,5 cm.
Większy z soundbarów KHT lowano trzy kopułki wysokotono- Obudowy wykonano w czarnym lakierze
ma niemal metr szerokości we wraz z czterema głośnikami fortepianowym i zaopatrzono w gumowe nóżki.
i zawiera przetworniki Uni-Q. nisko-średniotonowymi (5 cm Ponieważ, z wyjątkiem subwoofera, nowe
W komplecie znajduje się każdy), tworzące zestaw przód/ systemy są konstrukcjami pasywnymi, wymagany
również aktywny subwoofer centralny w jednej obudowie. będzie tradycyjny amplituner z kompletem
i typowa para głośników ustawień.
satelitarnych.
12 luty 2010
Strona 13
CLEARAUDIO CONCEPT
gotowy do pracy
Concept dostarczany jest z zamontowanym ramieniem
i zainstalowaną firmową wkładką.
C
learaudio to jeden z najbardziej doświadczonych europejskich produ-
centów gramofonów i akcesoriów analogowych. Niemcy udowodnili
już wielokrotnie, że potrafią produkować absolutnie bezkompromi-
sowe, uznawane za jedne z najlepszych na świecie modele, ale nie stronią
również, zwłaszcza ostatnio, od konstrukcji nieco tańszych. Do tego grona
zaliczane jest najnowsze, kosztujące 4500 zł (na tle innych gramofonów Cle-
araudio to niewiele) dzieło o nazwie Concept.
Urządzenie dedykowane jest osobom rozpoczynającym przygodę z czarną
płytą, ale jednocześnie oferuje szereg zaawansowanych rozwiązań i komplet
regulacji. Zwarta konstrukcja opiera się na podstawie, z którą zintegrowano
silnik i napęd paskowy. Zmianę prędkości obrotowej umożliwia wygodne
pokrętło znajdujące się na korpusie. Gramofon wyposażono w ramię oraz
wkładkę. Po rozpakowaniu z pudła jest niemal od razu gotowy do pracy.
R E K L A M A
BMN S
w dobrej skrzyni
B
ydgoska firma BMN prezentuje serię „S”. Wysokie tony odtwarza
25-mm tekstylna kopułka, za tony niskie i średnie w podstawkowej
kolumnie S1 i wolnostojących S3 odpowiada 18-cm głośnik. Natomiast
w dużych monitorach S2 zastosowano większy przetwornik o średnicy 22 cm.
Kolumny serii „S” mają taką samą solidną obudowę i gabaryty jak w innych
seriach, np. M. Ciekawostką jest więc możliwość upgrade’u modelu M1 do
specyfikacji S1 (operacja polega na wymianie głośników oraz zwrotnicy).
Producent przygotował następujący wybór wykończeń: dąb naturalny,
dąb czarny mat, jatoba egzotyczna oraz czarny lakier fortepianowy (wysoki
połysk). Ceny (za parę) poszczególnych modeli
wykonanych w naturalnej okleinie kształtują się
następująco: S1-3350 zł, S2-3600 zł, S3-3900
zł. Wszystkie konstrukcje są znamionowo
8-omowe.
Seria S to trzy zbliżone cenowo propozycje,
zawsze dwudrożne, ale różnej wielkości.
luty 2010 13
Strona 14
AUDIO
NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE
START
Tylko Prenumerator
otrzymuje ZA DARMO
e-wydanie AUDIO
identyczne w 100% z wydaniem papierowym.
ZA PIERWSZE 3 NUMERY PRENUMERATY Otrzymuje je parę dni
PRZED UKAZANIEM
NIE MUSISZ PŁACIĆ! SIĘ NUMERU W KIOSKACH!
PO ROKU PRENUMERATY DOSTAJESZ... Innymi zaletami e−wydania są:
m wbudowane linki
co najmniej * m hipertekstowy spis treści
m wyszukiwarka
2 NUMERY
m wygodne archiwum
Bezpłatną e−prenumeratę
GRATIS
Prenumeratorzy wersji
papierowej mogą zamówić
na stronie
www.avt.pl/eprenumerata
PO DWÓCH...
co najmniej *
3 NUMERY
GRATIS
W TEN SPOSÓB PO KILKU LATACH
MASZ PRENUMERATĘ
PŁYTY Z
SUPER BONUS
NAJWYŻSZEJ
ZA PÓŁKI
"WYSŁUGĘ LAT"
SZCZEGÓŁY NA STR. 104
* dla prenumeraty 2-letniej aż
8 NUMERÓW GRATIS!
CZYTAJ
NA STR. 102-103
N
Strona 15
Gramofony analogowe 5000 - 6000 zł HI-FI
Kształt kropli jest jednym
z najlepszych, jeżeli chodzi
o sztywność i kontrolę rezonansów,
dlatego stał się popularny wśród
konstruktorów gramofonów. Forma
sprowadzona do funkcji… Chociaż
nie można też zaprzeczyć,
że taki kształt wpływa na estetykę
Obydwa gramofony mają podobną produktu.
nie tylko bryłę, ale również wiele
innych ważnych cech konstrukcji:
sztywne zawieszenie, bez
subchassis, z ciężkim talerzem,
zewnętrznym zasilaczem, ręczną
zmianą prędkości obrotowej,
dociskiem płyty i ramieniem
typu „gimballed arm”. Jednak
materiały użyte w ich budowie są
już różne. Ostatecznie grają –
w ogólnym zarysie – w tym
samy stylu: dokładnie, neutralnie,
bez wyraźnych podbarwień,
podgrzania i lukrowanych
dodatków.
KROPLE
MUZYKI Pro-Ject RPM 9.1
Transrotor AVORIO 25/60
listopad 2008
luty 2010 15
15
Strona 16
HI-FI Gramofony analogowe 5000 - 6000 zł
G
ramofony bez odprzęganego subchassis
nazywa się często „masowymi”. Tańsze
modele serii, jak np. RPM5, wcale jednak
Pro-Ject RPM 9.1
Seria RPM tworzy serię najlepszych urządzeń Pro-Jecta, z której wyłamuje się
nie są ciężkie, dopiero od modelu RPM9 można dopiero najdroższy model w cenniku - X-tension. Zaprojektowane według określonej
mówić o poważnej masie, ponieważ talerz koncepcji, mają zbliżony wygląd oraz dźwięk. Gramofon 9.1, oferowany bez wkładki,
o średnicy 300 mm, wykonany z pięknie obrobio- z nowym (choć nie najnowszym) ramieniem 9cc z włókna węglowego zyskał jakiś czas
nego, mlecznego akrylu, waży 3,5 kg, a dodatko- temu specjalny wygląd – został pokryty lakierem z dodatkiem żywicy epoksydowej.
wo na płytę nakłada się ciężki, mosiężny, lakiero- Wtedy do symbolu RPM9 dodano „1”. I jak widać, nie chodzi o dodatkowy kanał dla
wany na czarno docisk - nie trzeba go zakręcać, subwoofera.
co według mnie jest wyjątkowym ułatwieniem.
Stalową oś przykręcono od spodu do szerokiej obrys „dolnej” części kropli powtarza po prostu
tulei z mosiądzu będącej częścią głównego kształt talerza – w tym przypadku ma też taką
łożyska. Na dnie tulei (a właściwie na jej górnej samą średnicę. Z kolei na „górnej” części moco-
ściance – mamy tu do czynienia z odwróconym wane jest ramię. Zamocowano je nie bezpośred-
łożyskiem) umieszczono ceramiczne łoże. Drugą nio do podstawy, a do metalowego, wysokiego na
część łożyska, tj. stalowy trzpień z ceramiczną, kilkanaście milimetrów elementu, ze względu na
smarowaną kulką, zamocowano do podstawy ponadprzeciętną wysokość talerza. Dzięki dwóm
wykonanej z drewnianych elementów spojonych śrubom mocującym tuleję możliwa jest zmiana
żywicą epoksydową z granulkami z jakiegoś wysokości ramienia, czyli VTA (Vertical Track Ali-
metalu (niestety, nie wiadomo jakiego). Od spodu gnment). Nie jest to specjalnie wygodna metoda, Niby nic – waga wodna i wzornik dla silnika,
przykręcono maskownicę, która zakrywa meta- ale dobrze, że w ogóle mamy taką opcję. ale to niezwykle pomocne drobiazgi.
lowe elementy dociążające podstawę. Dzięki tym
zabiegom podstawa waży słuszne 6,5 kg, a razem
z talerzem i dociskiem - 10,5 kg. Całość stoi na
trzech nóżkach i tylko w ich przypadku można
mówić o jakimkolwiek elemencie sprężystym –
warstwie sorbotanu. Aluminiowe stożki wkręca
się na metalowe, szerokie trzpienie. Aby nóżki
spełniały najefektywniej swoją funkcję tłumiącą,
powinny być dość mocno dokręcone do spodu
podstawy, ale wtedy podłoże musi być idealnie
wypoziomowane. Do kompletu dostajemy
niewielką, elegancką wagę wodną z logo PJ, więc
możemy to od razu sprawdzić.
Kształt kropli gwarantuje tłumienie drgań
własnych i jest równocześnie idealny, jeśli chodzi
o ergonomię związaną z gramofonami. Okrągły To klasyczny, nieodsprzęgany gramofon, podparty w trzech punktach na metalowych stożkach.
16 luty 2010
Strona 17
Ramię 9cc, w który uzbrajany jest gramo-
fon RPM9.1, to konstrukcja własna Pro-Jecta.
Jej symbol rozszyfrowuje się w następujący
sposób: „9” - ramię o długości 9”, „c” - rurka
wykonana z włókna węglowego (carbon), drugie
„c” – główka, także węglowa. I w istocie jest
to klasyczne 9-calowe ramię, z overhangiem
18 mm, typu gimballed arm, tj. z kardanowym
typem zawieszenia. Ruch w poziomie umożli-
wiają łożyska z szafiru, w których umocowane są
ostrza z hartowanej, wysokowęglowej stali. Łoża
umocowane są w średniej wielkości elemencie
z aluminium, w kształcie litery „C”. Wewnętrzna
część to spłaszczone „O”, niemal elipsa, z ta-
kimi samymi łożyskami. W poprzedniej wersji
ramienia, z jednym „c” w symbolu, główka była
metalowa, mocowana do węglowej rurki; tutaj
całość wykonuje się z jednej części, co poprawia
sztywność i redukuje wibracje. Trzpień, po
Wszystkie elementy wyjęte z pudełka może i wyglądają groźnie, ale w rzeczywistości gramofon
którym porusza się przeciwwaga, zrobiono
składa się niezwykle prosto.
jednak ze zupełnie innego materiału - plastiku.
Nie ma on wspólnej osi z ramieniem, a jest nieco lekka dla wkładki Denona DL-103SA, z którą
obniżony, co znakomicie wpływa na zachowanie przeprowadziłem część odsłuchów. Trzeba
się całego układu. Przeciwwagę wykonano z alu- ją było dość mocno odsunąć od podstawy
minium i sorbotanowego wkładu. Dostarczana ramienia. A to, z punktu widzenia mechaniki,
standardowo z gramofonem okazała się ciut za nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem – im bliżej
kolumny ramienia znajduje się przeciwwaga, tym
lepiej. Na szczęście PJ ma w ofercie całą gamę
opcjonalnych przeciwwag. Antyskating zrealizo-
wano klasycznie, tj. za pomocą ciężarka i żyłki.
Ładnie wygląda metalowy wysięgnik, na którym
wspiera się ramię w pozycji spoczynkowej – to
odlewany, solidny element, który nie powinien Podstawa została uzupełniona metalowymi
specjalnie drgać. Ramię okablowane jest przez elementami tak, aby punkt ciężkości znalazł
Pro-Jecta, ze złoconymi pinami od strony wkład- się znacznie niżej.
ki i gniazdami RCA od drugiej strony. Między
Sygnał na zewnątrz wyprowadza gniazdo RCA gniazdami umieszczono niezłocony, zakręcany
któremu towarzyszy uziemienie. zacisk dla masy ramienia. Do niego mocuje się
osobny przewód masy interkonektu. Nie jest to
zbyt szczęśliwie rozwiązane, ponieważ miejsce,
w które wkłada się widełki albo pętlę obranego
z izolacji drutu, umieszczono zbyt głęboko pod
obrysem podstawy gramofonu i trudno jest
dokładnie zakręcić całość.
Zewnętrzny, synchroniczny silnik prądu
zmiennego (16 V) włożono do metalowego
korpusu i postawiono na ciężkim, metalowym
elemencie stabilizującym całość. Silnik nie jest
w żaden sposób związany z podstawą, a łącz-
Antyskating najbardziej tradycyjny ność z gramofonem zapewnia tylko długi pasek Silnik, talerz i podstawa. Widać ceramiczną
– żyłka z ciężarkiem. napędowy o kwadratowym przekroju. Zakłada kulkę na końcu stalowego trzpienia.
się go na talerz, a z drugiej strony na kółko
na osi silnika. Kółko z kolei ma dwie średnice
w związku z tym, że zmiana prędkości obro-
towej odbywa się ręcznie. Dlatego też gorąco
namawiam do zakupu Speed Boxa Pro-Jecta,
bo nie dość że pozwoli na elektroniczną zmianę
prędkości obrotowej, to jeszcze znacznie po-
prawi stabilność obrotów, generując dla silnika
idealną sinusoidę. Warto być ostrożnym i nie
naciągać zbytnio paska – do kompletu dostajemy
plastikowy wzornik, którego należy się trzymać,
Na osi silnika zamontowano winylowy krą- nawet jeżeli się nam wydaje, że pasek jest zbyt W górnej części obudowy znalazł się silnik,
żek. Przenosząc pasek na jego dolną część luźny. Jeśli go zbytnio naciągniemy, wówczas dolna służy jako jego obciążenie.
zmieniamy prędkość obrotową z 33,1/3 na drgania silnika łatwiej przedostaną się do talerza,
45 rpm. a potem do igły.
luty 2010 17
Strona 18
HI-FI Gramofony analogowe 5000 - 6000 zł
BRZMIENIE
Gramofony serii RPM, szczególnie te, których
symbol zawiera cyferkę „9” lub wyższą, mają wie-
le wspólnych cech, odróżniających je od innych
produktów Pro-Jecta. Dźwięk RPM9.1, który nie
jest dla tej kategorii żadnym wyjątkiem, został
nastawiony na dokładne odwzorowanie ataku
i możliwie niepodbarwione przetwarzanie śred-
nicy. Przypomina w tym dobre odtwarzacze CD.
Z jednej strony jest to – jak dla mnie – rekomen-
dacją, jednak z drugiej - dla niektórych miłośni-
ków winylu nastawionym na gęste, ocieplone
brzmienie - może być sposobem niewystarczają-
cym lub zgoła niepożądanym.0 Bez roztrząsania
tej rozbieżności powiedzmy, że jeśli reszta toru
nie jest specjalnie rozjaśniona, a wkładka charak-
teryzuje się dobrą rozdzielczością, to jesteśmy Ramię 9cc ma na całej długości taką samą średnicę, dzięki czemu łatwo można ustawić VTA.
w stanie wydobyć z czarnego krążka naprawdę
sporo. Tyle, że nie będzie w takim graniu roman- Osobny akapit trzeba poświęcić średnicy,
tyzmu, słodyczy i zaokrąglenia. Góra pasma jest bowiem jest to zakres, który RPM9.1 gra zupełnie
odtwarzana dość mocno, całkiem dokładnie, choć inaczej niż większość gramofonów, nie tylko
bez specjalnej soczystości. Zazwyczaj w kon- z tego zakresu cenowego. Słuchając składanki wy-
strukcjach z tego przedziału cenowego obchodzi twórni Meyer Records, z wyjątkowo smakowicie
się ten problem poprzez proste wycofanie góry. nagranymi głosami, łatwo można to wykazać.
Pro-Ject wybrał wersję bez zawoalowania, co Pierwsze określenie, które przyszło mi na myśl
ma dwie konsekwencje: z jednej strony balans - czysty. Choć można też udowodnić, że rozdziel-
tonalny jest znacznie bliższy temu, co słyszymy czość ma swoje granice, to dominuje dosłownie
z drogich gramofonów i odtwarzaczy cyfro- wrażenie czystości, braku brudów, nalotu itp. Nic
wych, ale z drugiej strony, pewne słabości góry albo bardzo niewiele jest tu dodawane. Podobnie
pasma, jak nie do końca właściwe definiowanie brzmią instrumenty z tego zakresu, jak gitara czy Główka jest zintegrowana z ramieniem.
barwy, niezbyt duża rozdzielczość itp. są bardziej saksofon. Mają też dość duży wolumen, z czym,
słyszalne. Pasmo wydaje się naprawdę bardzo niestety, nie radzi sobie większość odtwarzaczy
dobrze wyrównane i jedynie część średnicy CD, a jest bardzo mile widzianą umiejętnością.
z okolic 600-800 Hz - takie mam przynajmniej Ale nie są też podgrzane i soki z nich nie ciekną.
wrażenie - jest lekko tłumiona, jakby było tam Pro-Ject gra maksymalnie neutralnie, jak tylko
nieco mniej energii. Zaskakujące, ale pozwala to może grać gramofon tej klasy. Ani ciepło, ani
lepiej rysować instrumenty, lepiej je separować, ostro. Chwali się dobrą kontrolą basu, dobrymi
ponieważ nie ma zbyt dużej masy i tendencji proporcjami, spójnością bez przeciążenia niskich
do zlewania i przeciągania wybrzmienia. Może częstotliwości. Warto jednak pomyśleć o jednym
jednak wszystko idzie jak po sznurku, a gramofon – RPM9.1 jest gramofonem bez odsprzęgania,
wykazuje się zdolnością do wybitnej kontroli tego dlatego rodzaj podłoża, na którym stoi, jest
podzakresu, najczęściej trochę podbarwianego. wyjątkowo ważny. Odradzałbym stawianie go na
Scena dźwiękowa ma więc wyraźnie wyznaczane twardych powierzchniach, jak granit czy marmur.
plany, a instrumenty są dobrze ukazywane na tle Znacznie lepiej zagra postawiony na drewnianej
dużych pogłosów - jeśli te w ogóle występują. półce (sklejka). Lepsze będzie wówczas nasyce- Kardanowe zawieszenie ramienia. Po prawej
Dół pasma w pierwszej chwili wydał mi się nie, choć bas delikatnie słabiej definiowany. Ale stronie plastikowy trzpień na przeciwwagę –
nieco zaokrąglony i bez bardzo niskiego zejścia. to doda więcej „analogowości”. I o to nam chyba widać, że jego oś znajduje się niżej niż oś rurki
Tak było po porównaniu „9.1” z drogim odtwa- chodzi, gdy kupujemy gramofon… ramienia.
rzaczem CD. Kiedy jednak skonfrontowałem PJ
z innymi gramofonami za te same pieniądze, nie
byłem już pewien, czy cokolwiek wypada tu kry-
tykować. Bo bas potrafi zabrzmieć bardzo mocno RPM 9.1
i jest przy tym znakomicie kontrolowany. Dobrze Cena [zł] 5250
słychać to było przy „Sounds Of The Universe” Dystrybutor VOICE
www.voice.com.pl
Depeche Mode, a także przy eksperymentach
Czesława Niemena - kiedy wchodził elektro- Wykonanie
niczny dół, było go naprawdę dużo, nieco mniej Solidny talerz i niezła podstawa. Ramię również
niż z wersji cyfrowej tych samych nagrań, był całkiem ładne.
lekko zmiękczony, jednak pozostawał nasycony Funkcjonalność
i fizjologiczny. Analogowe syntezatory z obydwu Regulujemy VTA, ale prędkość obrotową zmienia
się ręcznie. W nóżkach, oprócz aluminium, jest sprężysty
wspomnianych płyt potrafią niejedną wkładkę materiał - sorbotan.
wyprowadzić z równowagi, a tutaj wszystko było Brzmienie
Wyrównane, neutralne, z wyraźnymi skrajami pa-
pod kontrolą. To naprawdę wiele. sma, bez specjalnego ocieplenia i zmiękczenia, lecz
z ładnym wolumenem instrumentów.
18 luty 2010
Strona 19
Strona 20
HI-FI Gramofony analogowe 5000 - 6000 zł
Transrotor
M
odel Avorio 25/60 to niemal najtańszy
gramofon tej firmy – niżej znajduje się
już tylko Pianta Studio. Patrząc na niego,
trudno to stwierdzić, a nawet się z tym oswoić –
AVORIO 25/60
Transrotor to jeden z liderów w produkcji gramofonów. Ma swą siedzibę w Bergisch
wydaje się, że Avorio może kosztować znacznie Gladbach (Nadrenia Północna-Westfalia) i od 1973 roku, a więc od momentu założenia,
więcej. Gramofon jest bardzo ładnym projektem prowadzony jest przez Jochena Raeke. Posiada własne warsztaty wykonujące niemal
plastycznym, został zbudowany z zachowaniem wszystkie potrzebne mu podzespoły. Jedynie nieliczne elementy – ramiona, paski
wszystkich reguł. Wielkość podstawy jest wystar- napędowe, i inne drobiazgi - są zamawiane u zaufanych podwykonawców. A i tak
czająco mała, żeby dobrze kontrolować drgania, wszystko to jest potem modyfikowane, dobierane i „szlifowane”.
ale zarazem na tyle duża, żeby wygodnie ją po-
deprzeć od spodu i ustanowić stabilne połączenie Podstawę Avorio, o grubości 25 mm, wykona-
z ramieniem. no z mlecznobiałego akrylu. Na środku okrągłej
Liczby w nazwie tego modelu, które okre- części zamocowano stalowy element, stanowiący
ślają stosunek grubości podstawy do talerza. bazę dla łożyska. To z kolei składa się z tulei
W wyższych modelach tej firmy, jak chociażby z fosforowego brązu oraz stalowego trzpienia
w Fat Bobie, dostępne są trzy różne kombinacje. (stal nierdzewna, hartowana) o płaskim spodzie.
O ile wiem, nie ma jednak innej wersji Avorio, lecz Pomiędzy nimi znajduje się niewielka kulka,
może pozostawiono sobie taką furtkę na przy- spoczywająca na dnie łoża, a całość smarowana
szłość. Pogrubianie podstawy i talerza – bo o to jest olejem. Trzpień tworzy całość z niewielkim
tutaj chodzi – zapewnia mechaniczne korzyści, talerzykiem o średnicy 60 mm. Ponieważ stalowa
wynikające z większej masy i lepszej sztywności podstawa, w której zamocowano łoże, ma taką
tych elementów. Zmienia więc dźwięk, ale wcale samą średnicę, otrzymujemy w ten sposób
nie zawsze w dobrą stronę – przecież w wyż- kolumnę, która jest podstawą dla talerza.
szych konstrukcjach punkt ciężkości położony jest A ten wykonano z niemagnetycznej stali
znacznie wyżej, a to wpływa na równomierność nierdzewnej i ma wysokość 60 mm. Talerz jest
obrotów (chodzi głównie o tzw. bicie). bardzo ciężki, na jego dolnej i górnej powierzchni
wyfrezowano koncentryczne wyżłobienia. Mata
- inna niż zwykle, bo ani nie jest to prasowana
wełna, jak w Redze, ani też korek, jak w gramofo-
nach Pro-Jecta czy Thorensa – to sztywna, dość
gruba warstwa białego akrylu. Warto jednak
wypróbować podkładkę z kompozytu korka,
gumy arabskiej i włókna węglowego, oferowaną
przez tego ostatniego producenta. A możliwe jest Rega to najważniejszy poddostawca
to także dzięki temu, że ramię w Avorio można ramion w systemie OEM. W Transrotorze
przesuwać w górę i w dół, regulując VTA. Ko- zostają z nich tylko rurki (selekcjonowane)
lumna ramienia przesuwa się w ciężkiej, szerokiej i system podnoszenia ramienia wraz
Talerz nakrywany jest akrylową podkładką, i dość wysokiej tulei, do której dociskana jest z antyskatingiem.
którą nacięto maleńkimi rowkami, aby trzy- pojedynczym wkrętem.
mała się dobrze powierzchni.
20 luty 2010