religia
Szczegóły |
Tytuł |
religia |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
religia PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie religia PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
religia - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
przedmiot : RELIGIA
klasa : 5a i 5c SP
nauczyciel : Iwona Remplewska
rok szkolny : 2018 / 2019
liczba realizowanych godzin : 2 godziny tygodniowo
Plan wynikowy z religii dla klasy V szkoły podstawowej
według podręcznika „Spotkania uBOGAcające” nr AZ-22-02/12-KI-1/13
zgodnego z programem nauczania „Odkrywamy tajemnice Bożego świata” nr AZ-2-02/12
I. Moi przodkowie, bracia i siostry
Temat Wymagania
jednostki Cele katechetyczne Treści podstawy programowej podstawowe ponadpodstawowe
lekcyjnej Uczeń:
1. Moje wakacyjne – Dzielenie się wakacyjnymi Spędzanie wolnego czasu po – dzieli się wspomnieniami z wakacji – charakteryzuje, w jaki sposób spotkane
spotkania wspomnieniami. chrześcijańsku. – opowiada o ciekawych ludziach, któ- osoby mogły go ubogacić
– Rozwijanie refleksyjnej po- Hierarchia wartości oparta na rych spotkał – odróżnia spotkania pozytywne, budują-
stawy wobec nowych znajo- wierze. – wymienia wakacyjne sposoby spotka- ce od szkodliwych i znajomości, które
mych. Wierność Bogu. nia z Bogiem warto pielęgnować, od takich, które nie
są tego warte
2. Biblia księgą – Poznanie Biblii jako księgi, Wiara jako dar i zadanie: moty- – określa, że Biblia zawiera słowo kocha- – uzasadnia, że czytając Pismo Święte
spotkania z Bo- w której spotykamy Boga. wacja do poznawania różnych jącego Boga, który chce się z nami spo- możemy doświadczyć spotkania z Bo-
giem – Kształtowanie postawy tekstów biblijnych i ich przesła- tykać giem
otwartości na słowo Boże. nia oraz do poznawania naucza- – podaje przykłady znanych ludzi oraz
nia Kościoła. biblijnych bohaterów, którzy spotkali się
Podstawowe wiadomości z Bogiem
o Piśmie Świętym.
Słowo Boże jako odpowiedź na
ludzkie pytania i pomoc w
kształtowaniu ludzkiego życia.
3. Bóg Stwórca – Poznanie prawdy o stwór- Przesłanie wybranych fragmen- – definiuje pojęcia: Stwórca, stworzenie, – potrafi zredagować modlitwę dzięk-
świata czym działaniu Boga. tów biblijnych dotyczących – podaje prawdę, że cały świat pochodzi czynną za wybrane dzieło stworzenia
– Kształtowanie postawy stworzenia. od Boga – interpretuje elementy dzieła Michała
1
Strona 2
wdzięczności za całe stworze- Modlitwa podstawą życia chrze- – odróżnia twórcze działanie człowieka Anioła przedstawiające stworzenie
nie. ścijańskiego. od stwórczego dzieła Boga
4. Do kogo jestem – Poznanie prawdy, że czło- Przesłanie wybranych fragmen- – wymienia, w czym człowiek jest po- – uzasadnia, że człowiek jest stworzony
podobny? wiek jest obrazem Boga. tów biblijnych dotyczących dobny do Boga na obraz i podobieństwo Boże
– Kształtowanie postawy stworzenia. – formułuje główne prawdy o człowieku – na podstawie tekstu biblijnego wymie-
wdzięczności za dar życia i Przemiany okresu preadolescencji. zawarte w Księdze Rodzaju 1,26-27 nia zadania, jakie Bóg przekazał czło-
podobieństwo do Boga. Wartość szacunku dla siebie i wiekowi
innych ludzi.
5. Co mam wspól- – Poznanie istoty grzechu Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia treść biblijnego opowiadania o – uzasadnia, że grzech niszczy przyjaźń
nego z Adamem i pierworodnego. ludzkie pytania i pomoc w grzechu pierwszych ludzi: Rdz 2,16-17; człowieka z Bogiem
Ewą? – Kształtowanie postawy po- kształtowaniu ludzkiego życia. 3,1-6.8-9.11-13.17.19.23 – wskazuje skutki grzechu pierworodne-
słuszeństwa wobec Boga oraz Czynności wykonywane podczas – podaje znaczenie imion Adama i Ewy go w codziennym życiu
nieustannego nawracania się. sakramentów (chrzest). – wyjaśnia pojęcie grzechu pierworodne- – wskazuje biblijne podstawy sakramentu
go chrztu (Dz 2,38)
– wskazuje proste teksty liturgiczne od-
noszące się do sakramentu chrztu
6. Gdy brat zazdro- – Poznanie prawdy, że grzech Słowo Boże jako odpowiedź na – prezentuje biblijne opowiadanie o Kai- – na podstawie tekstu biblijnego uzasad-
ści bratu – Kain i niszczy więzy między ludźmi. ludzkie pytania i pomoc w nie i Ablu Rdz 4,2b-15 nia, że grzech niszczy przyjaźń między
A bel – Kształtowanie postawy prze- kształtowaniu ludzkiego życia. – wymienia konsekwencje grzechu ludźmi
proszenia i przyjaźni. Przesłanie wybranych fragmen- – podaje, że drogą powrotu do przyjaźni – wskazuje biblijne podstawy sakramentu
tów biblijnych dotyczących mi- Boga i ludzi jest przeproszenie pokuty
łości Boga. – uzasadnia, dlaczego należy systema- – wskazuje proste teksty liturgiczne od-
Wartości stanowiące fundament tycznie przystępować do sakramentu noszące się do sakramentu pokuty
relacji międzyludzkich. pokuty i pojednania – wskazuje konsekwencje wynikające z
sakramentu pokuty i pojednania
7. Noe – jak ocalić – Poznanie prawdy o Bożej Przesłanie wybranych fragmen- – prezentuje biblijne opowiadania o po- – wyjaśnia, dlaczego Bóg ocalił Noego
najbliższych sprawiedliwości. tów biblijnych dotyczących mi- topie (Rdz 6,5-9.17) od potopu
– Kształtowanie postawy po- łosierdzia, opatrzności i miłości – mówi z pamięci prawdę wiary o Bożej – wyjaśnia, co znaczy być człowiekiem
słuszeństwa Bogu i troski o Boga. sprawiedliwości prawym.
bliskich. Wartości stanowiące fundament
relacji międzyludzkich.
Postawa odpowiedzialności za
innych.
8. Braciszkowie – Poznanie postaci św. Fran- Modlitwa podstawą życia chrze- – definiuje pojęcie „ekologia” – wyjaśnia, na czym polega odpowie-
skrzydlaci i czwo- ciszka, zachwyconego przyro- ścijańskiego. – wyjaśnia, że cała przyroda jest darem dzialność za środowisko, w którym żyje
ronożni przyjaciele dą, kochającego stworzenia, Hierarchia wartości oparta na Boga, o który mamy się troszczyć – potrafi ocenić stosunek współczesnych
– ekologia św. których dawcą jest Bóg. wierze. – opowiada o życiu św. Franciszka z Asyżu ludzi do przyrody i porównać go z nauką
Franciszka – Kształtowanie postawy na- Wartość życia i zdrowia oraz ich – dostrzega związek między mądrym przekazaną przez św. Franciszka
śladowania drogi świętości zagrożenia. korzystaniem z darów przyrody, a zdro-
2
Strona 3
Franciszka z Asyżu. Święci świadkami wiary. wiem i szczęściem człowieka
9. Duchowy siłacz – Poznanie źródła oraz przeja- Modlitwa podstawą życia chrze- – definiuje pojęcia: święty, patron – wykazuje związek treści Mdr 4,7.9-
– św. Stanisław wów duchowej siły św. Stani- ścijańskiego. – wymienia wydarzenia z życia św. Sta- 10.13-15 z życiem św. Stanisława
Kostka sława Kostki. Zadania chrześcijanina w życiu nisława Kostki świadczące o jego du- – uzasadnia, dlaczego św. Stanisław
– Kształtowanie postawy społecznym. chowej sile Kostka został wybrany patronem dzieci i
wdzięczności Bogu za dar Postawa odpowiedzialności za – podaje datę, kiedy Kościół oddaje cześć młodzieży
patrona dzieci i młodzieży innych. św. Stanisławowi – reaguje na niewłaściwe zachowania
oraz naśladowania go w życiu. Święci świadkami wiary. – potrafi ocenić, co nam pomaga, a co wśród rodzeństwa oraz w grupie koleżeń-
przeszkadza w osiąganiu świętości skiej
10. Potężny obroń- – Poznanie prawdy o aniołach, Przesłanie wybranych fragmen- – wymienia imiona trzech archaniołów – charakteryzuje rolę, jaką wyznaczył
ca – św. Michał istotach duchowych stworzo- tów biblijnych dotyczących – mówi z pamięci modlitwę do Michała Bóg Michałowi Archaniołowi
Archanioł nych przez stworzenia, miłosierdzia, opatrz- Archanioła – uzasadnia, dlaczego w walce ze złem (z
Boga. ności i miłości Boga – podaje datę liturgicznego wspomnienia szatanem) potrzebna jest nam pomoc
– Kształtowanie wiary w real- Trudne sytuacje życiowe. Świętych Archaniołów Michała Archanioła
ną pomoc aniołów, zwłaszcza Modlitwa podstawą życia chrze- – rozpoznaje obraz przedstawiający Mi-
Michała Archanioła, w walce ścijańskiego. chała Archanioła, wskazując jego atrybu-
ze złym duchem. ty
11. Mój brat nie- – Poznanie biblijnych podstaw Przesłanie wybranych fragmen- – mówi z pamięci modlitwę prośby o – wskazuje teksty biblijne odnoszące się
widzialny – Anioł kultu Aniołów Stróżów. tów biblijnych dotyczących pomoc Anioła Stróża do Aniołów Stróżów
Stróż – Kształtowanie osobistego stworzenia, miłosierdzia, opatrz- – podaje datę liturgicznego wspomnienia – charakteryzuje rolę Anioła Stróża w
nabożeństwa do swojego Anio- ności i miłości Boga Aniołów Stróżów życiu człowieka
ła Stróża. Modlitwa podstawą życia chrze-
ścijańskiego.
Modlitwa wspólnotowa czynni-
kiem budowy wspólnoty wiary.
12. Szkoła wza- – Poznanie specyfiki życia w Podstawowe wspólnoty życia – – wymienia przejawy miłości rodziców – potrafi wyjaśnić wartość różnorodności
jemnej troski – rodzinie wielodzietnej (szcze- postawy, prawa i obowiązki do dziecka relacji w rodzinie wielodzietnej
rodzina wielo- gólnych potrzeb i zadań jej członka tych wspólnot w wymia- – wylicza dodatkowe obciążenia oraz – uzasadnia szczególny szacunek dla
dzietna członków). rze indywidualnym i społecz- korzyści płynące z posiadania licznego kobiet oczekujących narodzin dziecka i
– Kształtowanie postawy sza- nym. potomstwa (rodzeństwa) rodzin wielodzietnych
cunku wobec rodzin wielo- Postawa odpowiedzialności za – charakteryzuje szczególne relacje po-
dzietnych, uwrażliwianie na innych. mocy i troski w rodzinie wielodzietnej
ich potrzeby. Zadania wobec rodziny.
Wartość szacunku dla siebie i
innych ludzi.
13. Razem z inny- – Poznanie zadań poszczegól- Pojęcie wspólnoty. – wymienia formy zaangażowania świec- – podaje przykłady współpracy poszcze-
mi w jednym kie- nych grup parafialnej wspólno- Wartości stanowiące fundament kich w życie parafii gólnych grup
runku – grupa ty. relacji międzyludzkich. – opisuje, na czym polega posługa mini- – charakteryzuje charyzmat wybranej
parafialna – Budowanie współodpowie- Podstawowe wspólnoty życia – strantów i scholi grupy parafialnej
dzialności za życie parafii. postawy, prawa i obowiązki – wymienia dziecięce i młodzieżowe – aktywnie włącza się w działalność jed-
3
Strona 4
członka tych wspólnot w wymia- grupy działające w parafii nej z grup
rze indywidualnym i społecz-
nym.
Zadania wobec grupy rówieśni-
czej, Kościoła.
Pojęcie apostolstwa.
Możliwości własnego zaanga-
żowania się w misję Chrystusa.
14. Eksperci od – Poznanie ważnej, niezastą- Podstawowe wspólnoty życia – – wymienia sytuacje, w których przydaje – omawia sposoby kontaktu z dziadkami
życia – babcia i pionej roli dziadków w życiu postawy, prawa i obowiązki się pomoc dziadka lub babci, oraz te, w (tymi, którzy są blisko, oraz tymi, którzy
dziadek rodziny. członka tych wspólnot w wymia- których dziadkowie potrzebują pomocy mieszkają daleko)
– Wzmacnianie (lub budowa- rze indywidualnym i społecz- wnuków – charakteryzuje i uzasadnia prawidłowe
nie) serdecznych relacji z nym. – podaje prawdę, że miłość i posłuszeń- relacje wnucząt z dziadkami
dziadkami. Postawa odpowiedzialności za stwo wobec dziadków wchodzi w zakres
innych. wymagań IV przykazania
Zadania wobec rodziny.
Wartość szacunku dla siebie i
innych ludzi.
II. Patriarchowie, przywódcy, prorocy
Temat Wymagania
jednostki Cele katechetyczne Treści podstawy programowej podstawowe ponadpodstawowe
lekcyjnej Uczeń:
15. Bóg w gościnie – Poznanie perykopy o Bożych Słowo Boże jako odpowiedź na – określa, kim był Abraham – wskazuje sytuacje z codziennego życia,
– Abraham i Sara odwiedzinach u Abrahama. ludzkie pytania i pomoc w – opisuje obietnicę, jaką Bóg dał Abra- w których możemy mieć do czynienia z
– Kształtowanie postawy go- kształtowaniu ludzkiego życia. hamowi, i historię jej wypełnienia Bożymi odwiedzinami
ścinności i otwartości na spo- Hierarchia wartości oparta na – opowiada o Bożych odwiedzinach u – uzasadnia sens adopcji
tkanie z Bogiem w okoliczno- wierze. Wierność Bogu. Abrahama
ściach codziennego życia.
16. Jakub – ojciec – Poznanie postaci Jakuba i Słowo Boże jako odpowiedź na – określa, kim był Jakub – podaje imiona patriarchów: Abrahama,
dwunastu pokoleń jego synów. ludzkie pytania i pomoc w – podaje fakt, że synowie Jakuba dali Izaaka i Jakuba oraz jego dwunastu sy-
– Kształtowanie postawy wy- kształtowaniu ludzkiego życia. początek dwunastu pokoleniom narodu nów
trwałości w modlitwie i w Przesłanie wybranych fragmen- Izraela – wyjaśnia okoliczności i znaczenie
dążeniu do dobra. tów biblijnych dotyczących – uzasadnia potrzebę i sens wytrwałej zmiany imienia Jakuba na Izrael
opatrzności i miłości Boga Ojca modlitwy
(na przykładzie narodu wybra-
nego).
4
Strona 5
Modlitwa podstawą życia chrze-
ścijańskiego.
17. Józef i jego bra- – Poznanie historii Józefa Słowo Boże jako odpowiedź na – podaje powody zazdrości braci wobec – na podstawie tekstu biblijnego uzasad-
cia – sztuka przeba- egipskiego i jego braci. ludzkie pytania i pomoc w Józefa nia wartość i potrzebę przebaczenia w
czania – Kształtowanie postawy po- kształtowaniu ludzkiego życia. – omawia los Józefa sprzedanego w relacjach rodzinnych
jednania (przebaczenia i prze- Przesłanie wybranych fragmen- niewolę – charakteryzuje trudności oraz dobro
proszenia w rodzinie). tów biblijnych dotyczących – omawia relacje Józefa z jego braćmi związane z przebaczeniem
opatrzności i miłości Boga Ojca podkreślając znaczenie przebaczenia w – chętnie przebacza winowajcom
(na przykładzie narodu wybra- tych relacjach
nego). – potrafi przyznać się do błędu i przepro-
Hierarchia wartości oparta na sić
wierze.
Wierność Bogu.
18. Mojżesz – wy- – Poznanie postaci Mojżesza i Słowo Boże jako odpowiedź na – wymienia okoliczności powołania – charakteryzuje postawę Aarona u boku
brany, aby prowa- Aarona. ludzkie pytania i pomoc w Mojżesza Mojżesza
dzić – Kształtowanie postawy wza- kształtowaniu ludzkiego życia. – określa, że Aaron był bratem Mojżesza – uzasadnia konieczność zgody i współ-
jemnego wspierania się ro- Przesłanie wybranych fragmen- i jego „ustami” działania wśród rodzeństwa
dzeństwa. tów biblijnych dotyczących
opatrzności i miłości Boga Ojca
(na przykładzie narodu wybra-
nego).
Hierarchia wartości oparta na
wierze.
Wierność Bogu.
19. Jozue – chcemy – Poznanie wydarzeń związa- Słowo Boże jako odpowiedź na – wymienia przywódców narodu wybra- – charakteryzuje działalność Jozuego
służyć Bogu nych z podziałem Ziemi Obie- ludzkie pytania i pomoc w nego w drodze do Ziemi Obiecanej – wskazuje na mapie terytoria poszcze-
canej. kształtowaniu ludzkiego życia. – wskazuje sposób podziału ziemi mię- gólnych pokoleń
– Budowanie przekonania, że Przesłanie wybranych fragmen- dzy 12 pokoleń Izraela – wyjaśnia znaczenie losów w podziale
Bóg troszczy się o wszystkich tów biblijnych dotyczących Ziemi Obiecanej
i wypełnia swoje obietnice. opatrzności i miłości Boga Ojca – uzasadnia, dlaczego pokolenie Lewie-
(na przykładzie narodu wybra- go nie otrzymało ziemi
nego).
Hierarchia wartości oparta na
wierze.
Wierność Bogu.
20. Gedeon – Boże – Poznanie postaci i dokonań Słowo Boże jako odpowiedź na – określa, że sędziowie byli przywódca- – na podstawie fragmentów z Sdz 6–8
kryteria wyboru Gedeona oraz prawdy, że Bóg ludzkie pytania i pomoc w mi Izraelitów, powołanymi przez Boga, charakteryzuje postawę Gedeona wobec
ludzi wywyższa pokornych. kształtowaniu ludzkiego życia. by wyzwolić ich z ucisku nieprzyjaciół Boga
– Kształtowanie postawy po- Przesłanie wybranych fragmen- – podaje, kim byli Madianici – charakteryzuje Boże kryteria wyboru
kory i współdziałania w wy- tów biblijnych dotyczących mi- – opowiada o powołaniu Gedeona oraz ludzi
5
Strona 6
pełnianiu Bożego łosierdzia, opatrzności i miłości formowaniu jego armii – interpretuje ludzkie życie jako wspólny
planu. Boga Ojca (na przykładzie naro- projekt – człowieka i Boga
du wybranego).
Hierarchia wartości oparta na
wierze.
Wierność Bogu.
21. Samson – korzy- – Poznanie treści opowiadania Przesłanie wybranych fragmen- – określa, że Samson był jednym z sę- – na podstawie tekstu biblijnego uzasad-
stanie z Bożej mocy o Samsonie. tów biblijnych dotyczących mi- dziów i walczył z Filistynami nia, że Bóg udziela nam swej mocy do
– Budzenie wiary w duchową łosierdzia, opatrzności i miłości – relacjonuje treść opowiadania o Sam- walki ze złem
moc, jaką otrzymujemy od Boga Ojca (na przykładzie naro- sonie (Sdz 13–16) – wyjaśnia związek niezwykłej mocy
Boga. du wybranego). – podaje przykłady „duchowych moca- Samsona ze ślubami złożonymi Bogu
Hierarchia wartości oparta na rzy” – na podstawie tekstu biblijnego określa
wierze. – wymienia źródła duchowej mocy warunki korzystania z mocy Bożej
Wierność Bogu. człowieka
Sakramenty.
Modlitwa podstawą życia chrze-
ścijańskiego
22. Heli i Samuel – – Poznanie postaci Samuela. Słowo Boże jako odpowiedź na – określa, co to był przybytek Pański – na podstawie tekstu biblijnego określa,
słuchanie Boga – Kształtowanie gotowości ludzkie pytania i pomoc w – relacjonuje treść perykopy o powołaniu czym jest powołanie
służenia Bogu. kształtowaniu ludzkiego życia. Samuela (1 Sm 3,1-19) – charakteryzuje postawę Samuela wo-
Hierarchia wartości oparta na – wymienia, do czego Bóg nas powołuje bec Boga
wierze.
Wierność Bogu.
Modlitwa podstawą życia chrze-
ścijańskiego.
Zadania chrześcijanina w życiu
społecznym.
23. Od pasterza do – Poznanie postaci Dawida – Słowo Boże jako odpowiedź na – wymienia cechy Dawida, które podo- – potrafi wykazać różnice między pa-
króla – historia Da- pasterza i króla. ludzkie pytania i pomoc w bały się Bogu trzeniem ludzkim a Bożym patrzeniem
wida – Budzenie potrzeby podoba- kształtowaniu ludzkiego życia. – podaje przykłady męstwa Dawida i na człowieka
nia się Bogu. Hierarchia wartości oparta na jego wiary w Bożą pomoc – charakteryzuje postawę Dawida wobec
wierze. – opowiada o walce Dawida z Goliatem Boga
24. Salomon – mą- – Poznanie przejawów mądro- Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia przesłanie modlitwy Salomona – na podstawie tekstu biblijnego uzasad-
dry władca ści Salomona. ludzkie pytania i pomoc w o mądrość nia, że mądrość jest darem Bożym, o
– Budzenie potrzeby starania kształtowaniu ludzkiego życia. – podaje przykład mądrości Salomona w który trzeba się starać
się o prawdziwą mądrość. Hierarchia wartości oparta na sądzeniu poddanych – wyjaśnia, na czym polegała mądrość
wierze. Salomona
Postawa odpowiedzialności za
innych.
25. Eliasz – jedyny – Poznanie charakteru powo- Słowo Boże jako odpowiedź na – określa, kim był prorok – charakteryzuje misję proroka Eliasza
6
Strona 7
prorok Boga Praw- łania proroka i jego misji. ludzkie pytania i pomoc w – podaje prawdę, że Eliasz był proro- – podaje przykłady, kiedy należy sprze-
dziwego – Budzenie potrzeby poznania kształtowaniu ludzkiego życia. kiem posłanym przez Boga ciwić się większości
Boga i zaangażowania w Jego Hierarchia wartości oparta na
sprawy. wierze.
Postawa odpowiedzialności za
innych.
26. Ogłaszanie Kró- – Poznanie działalności proro- Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia treść perykopy o Syryjczyku – charakteryzuje misję proroka Elizeusza
lestwa Boga – cuda ka Elizeusza. ludzkie pytania i pomoc w Naamanie – uzasadnia, że Bóg czyni cuda także
Elizeusza – Wzmocnienie wiary w jedy- kształtowaniu ludzkiego życia. – wymienia inne cuda Elizeusza dzisiaj
nego Boga. Przesłanie wybranych fragmen- – pamięta słowa wyznania wiary Syryj-
tów biblijnych dotyczących czyka Naamana
miłosierdzia, opatrzności, i mi-
łości Boga Ojca
Hierarchia wartości oparta na
wierze.
27. Jonasz – zazdro- – Poznanie istoty miłosierdzia Przesłanie wybranych fragmen- – charakteryzuje misję proroka Jonasza – na podstawie fragmentów Księgi Jona-
sny prorok Bożego i znaczenia pozytyw- tów biblijnych dotyczących – podaje prawdę, że Bóg pragnie nawró- sza wyjaśnia istotę miłosierdzia Bożego
nej odpowiedzi miłosierdzia, opatrzności, i mi- cenia grzeszników – uzasadnia konieczność pokuty i nawró-
na Boże wezwanie do pokuty i łości Boga Ojca – określa, że zazdrość jest jednym z cenia
nawrócenia. grzechów głównych – wymienia grzechy cudze
– Kształtowanie postawy ak-
ceptacji bezwarunkowej miło-
ści Boga, ogarniającej
wszystkich grzeszników.
28. Izajasz – głosi- – Poznanie mesjańskich pro- Przesłanie wybranych fragmen- – określa, czym jest proroctwo – uzasadnia, że proroctwa mesjańskie
ciel najważniejszych roctw Izajasza. tów biblijnych dotyczących – podaje przykłady proroctw mesjań- wypełniły się w Jezusie
obietnic – Budzenie pragnienia spoty- miłosierdzia, opatrzności, i mi- skich – uzasadnia konieczność dobrego przy-
kania się z Jezusem podczas łości Boga Ojca. gotowania się na spotkanie z Jezusem w
Mszy Świętej. Istota okresów liturgicznych. każdej Mszy Świętej
Aktualizacja zbawczych wyda-
rzeń w liturgii roku kościelnego.
29. Prorok Jeremiasz – Poznanie postaci i nauczania Przesłanie wybranych fragmen- – podaje, kim był i gdzie działał Jere- – wyjaśnia, że zapowiadane przez Jere-
przypomina o decy- proroka Jeremiasza. tów biblijnych dotyczących miasz miasza nowe przymierze wypełniło się w
dującym przymierzu – Kształtowanie postawy na- miłosierdzia, opatrzności, i mi- – omawia nauczanie proroka Jeremiasza Jezusie Chrystusie
wrócenia oraz miłości do Oj- łości Boga Ojca. – potrafi zinterpretować omawiane teksty
czyzny. Zadania wobec narodu. prorockie
30. Daniel dochowu- – Poznanie prawdy, że Bóg nie Słowo Boże jako odpowiedź na – opowiada historię Daniela (Dn 6,2-24) – charakteryzuje postawę Daniela
je wierności Bogu opuszcza ludzi, którzy Mu ludzkie pytania i pomoc w – wyjaśnia, że Daniel z narażeniem życia – uzasadnia wartość i potrzebę ufnej
i obyczajom ufają. kształtowaniu ludzkiego życia. wypełniał tradycje swego narodu modlitwy
– Kształtowanie postawy od- Hierarchia wartości oparta na – podaje przykłady zapominania o trady- – potrafi ocenić własne relacje z Bogiem
7
Strona 8
powiedzialności za zachowa- wierze. cjach religijnych i zaniedbywania ich i ludźmi w świetle postawy Daniela
nie religijnych tradycji. Wierność Bogu. przez współczesnych chrześcijan
31. Niech Bóg bę- – Poznanie historii Hioba oraz Słowo Boże jako odpowiedź na – opowiada dzieje biblijnego Hioba – na podstawie historii Hioba oraz wła-
dzie błogosławiony prawdy, że w ludzkim życiu ludzkie pytania i pomoc w – podaje przykłady własnych sukcesów i snego doświadczenia uzasadnia, że cier-
– Hiob przeplatają się powodzenia i kształtowaniu ludzkiego życia. niepowodzeń pienie jest nieodłącznym elementem
niepowodzenia. Trudne sytuacje życiowe. – wskazuje, czego uczy nas Hiob swoim ludzkiego życia
– Kształtowanie postawy zau- Różne sposoby i rodzaje modli- cierpieniem – wyjaśnia znaczenie wytrwałej modli-
fania w dobroć Boga oraz twy w oparciu o przykłady bi- twy w chorobie i cierpieniu
cierpliwości i wytrwałości w blijne. – potrafi ułożyć modlitwę w intencji
cierpieniu. osoby chorej lub niepełnosprawnej
– angażuje się w pomoc ludziom chorym
III. Pierwsi świadkowie spełnionej obietnicy
Temat Wymagania
jednostki Cele katechetyczne Treści podstawy programowej podstawowe ponadpodstawowe
lekcyjnej Uczeń:
32. Anioł Gabriel u – Poznanie perykopy o zapo- Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia treść perykopy Łk 1,5-20.24- – wymienia cechy właściwej postawy
Zachariasza – uwie- wiedzi narodzin Poprzednika ludzkie pytania i pomoc w 25 człowieka wobec słowa Bożego
rzyć w nieprawdo- Zbawiciela. kształtowaniu ludzkiego życia. – podaje, kim był Zachariasz – charakteryzuje zadania wyznaczone mu
podobne – Kształtowanie postawy wia- Istota okresów liturgicznych. – podaje prawdę, że Zachariasz nie uwie- przez Boga
ry i zaufania wobec Bożych Aktualizacja zbawczych wyda- rzył Bożej obietnicy i stał się niemy do
obietnic. rzeń w liturgii roku kościelnego. czasu urodzenia syna
Zadania chrześcijanina w życiu
społecznym.
33. Maryja u Elż- – Głębsze poznanie biblijnej Słowo Boże jako odpowiedź na – opowiada o nawiedzeniu św. Elżbiety – wyjaśnia motyw poruszenia się dzie-
biety – radosne perykopy o nawiedzeniu św. ludzkie pytania i pomoc w – wymienia powody ludzkiej radości ciątka w łonie Elżbiety
poruszenie Elżbiety. kształtowaniu ludzkiego życia. – wyjaśnia motyw zachęty św. Pawła do
– Kształtowanie postawy Postawa odpowiedzialności za radości w Flp 4,4-5
chrześcijańskiej radości. innych.
Przemiany okresu preadolescen-
cji.
34. Ostatni pierw- – Poznanie przesłania peryko- Hierarchia wartości oparta na – opowiada treść perykopy o pasterzach – wymienia dary, jakich Jezus może od
szymi – pasterze u py o pasterzach u żłóbka. wierze. u żłóbka niego oczekiwać
żłóbka – Kształtowanie postawy Wierność Bogu. – podaje, że pasterze jako pierwsi pokło- – omawia pozycję społeczną pasterzy w
otwartości na każde dobro Istota okresów liturgicznych. nili się Jezusowi czasach Jezusa
(duchowe i materialne) oraz Aktualizacja zbawczych wyda- – z szacunkiem odnosi się do ludzi ubo- – charakteryzuje postawę pasterzy wobec
chętnego dzielenia się z inny- rzeń w liturgii roku kościelnego. gich ogłoszonej im nowiny
mi. Wartość szacunku dla siebie i
8
Strona 9
innych ludzi.
35. Maryja poznaje – Poznanie perykopy o ofiaro- Istota okresów liturgicznych. – opowiada o ofiarowaniu Pana Jezusa w – charakteryzuje postawę Maryi wobec
proroctwo Symeo- waniu Pana Jezusa w świątyni. Aktualizacja zbawczych wyda- świątyni wydarzeń związanych z Jej Synem
na – Poznanie postawy Maryi rzeń w liturgii roku kościelnego. – podaje, że słowa Symeona skierowane – wyjaśnia słowa Symeona
wobec wydarzeń związanych z Różne sposoby i rodzaje modli- do Maryi są zapowiedzią Jej cierpienia – wyjaśnia nakaz Prawa Starego Testa-
Jej Synem. twy w oparciu o przykłady bi- oraz objawiają prawdę o Jezusie mentu dotyczący pierworodnego syna
– Zachęcenie do rozważania blijne. – podaje datę święta Ofiarowania Pań-
Bożych tajemnic. skiego
– okazuje szacunek ludziom w pode-
szłym wieku
36. Św. Józef – – Poznanie duchowej sylwetki Wartości stanowiące fundament – podaje, co Ewangelia mówi o św. Józe- – potrafi ułożyć modlitwę do św. Józefa
milczący opiekun św. Józefa oraz jego roli w relacji międzyludzkich. fie za swojego tatę lub opiekuna
rodzinie Jezusa. Postawa odpowiedzialności za – podaje, że prawdziwym Ojcem Pana – charakteryzuje św. Józefa jako wzór
– Kształtowanie postawy sza- innych. Jezusa jest Bóg, a św. Józef był Jego dla wszystkich ojców i opiekunów
cunku i czci dla św. Józefa Zadania wobec rodziny. wzorowym opiekunem – uzasadnia sens adopcji
oraz wdzięczności i szacunku Wartość szacunku dla siebie i – podaje, kiedy w liturgii czcimy św.
dla ojców czy opiekunów na- innych ludzi. Józefa
szych rodzin.
37. Jan Chrzciciel – – Poznanie misji św. Jana Słowo Boże jako odpowiedź na – opowiada o misji Jana Chrzciciela (Łk – wyjaśnia, co znaczy dla współczesnego
dla królestwa nie- Chrzciciela. ludzkie pytania i pomoc w 3,3-9) człowieka „prostować drogę dla Jezusa”
bieskiego – Budzenie gotowości prowa- kształtowaniu ludzkiego życia. – wymienia, do czego nawoływał Jan
dzenia innych do Jezusa. Przesłanie wybranych fragmen- Chrzciciel
tów biblijnych dotyczących mi-
łosierdzia, opatrzności i miłości
Boga Ojca (na przykładzie naro-
du wybranego).
Postawa odpowiedzialności za
innych.
38. Szymon Piotr – – Poznanie okoliczności powo- Słowo Boże jako odpowiedź na – opowiada treść perykopy o obfitym – charakteryzuje postawę Szymona wo-
złowiony rybak łania Piotra. ludzkie pytania i pomoc w połowie i powołaniu Szymona Piotra (Łk bec dokonanego cudu i słów wypowia-
– Budzenie pragnienia pójścia kształtowaniu ludzkiego życia. 5,1-11) danych do niego przez Jezusa
za Jezusem. Przesłanie wybranych fragmen- – podaje prawdę, że pójście za Jezusem – wyjaśnia słowa Jezusa o łowieniu ludzi
tów biblijnych dotyczących ży- oznacza zostanie Jego uczniem – uzasadnia decyzję pójścia za Jezusem
cia i dzieła Jezusa Chrystusa.
Możliwości własnego zaanga-
żowania się w misję Chrystusa.
39. Apostołowie – – Poznanie imion apostołów i Przesłanie wybranych fragmen- – określa relacje ucznia i mistrza oraz – wymienia dostępne mu sposoby apo-
to znaczy posłani ich zadań. tów biblijnych dotyczących ży- apostołów i Jezusa stołowania i włącza się w ich realizację
– Budowanie pragnienia bycia cia i dzieła Jezusa Chrystusa. – podaje imię obecnego papieża i bisku- – aktywnie włącza się w tworzenie mo-
apostołem oraz przekonania o Pojęcie apostolstwa. pa swojej diecezji dlitwy i modli się za papieża i biskupów
9
Strona 10
konieczności modlitewnego Możliwości własnego zaanga- – podaje, że papież i biskupi są następ-
wsparcia dla współczesnych żowania się w misję Chrystusa. cami apostołów
apostołów.
IV. Świadkowie wiary i nowego życia
Temat Wymagania
jednostki Cele katechetyczne Treści podstawy programowej podstawowe ponadpodstawowe
lekcyjnej Uczeń:
40. Cierpiąca – Poznanie prawdy o uzdrawia- Słowo Boże jako odpowiedź na – opisuje treść perykopy o uzdrowieniu – wymienia sposoby doświadczania mocy
kobieta – dotyk jącej mocy Jezusa. ludzkie pytania i pomoc w kobiety cierpiącej na krwotok (Łk 8,42b- Jezusa
wiary – Umocnienie wiary w uzdra- kształtowaniu ludzkiego życia. 48) – wyjaśnia rolę wiary przy uzdrowieniach
wiającą moc Jezusa. Przesłanie wybranych fragmen- – podaje własną definicję wiary – wskazuje w swoim środowisku osoby
tów biblijnych dotyczących będące przykładem wiary
życia i dzieła Jezusa Chrystusa.
Modlitwa podstawą życia
chrześcijańskiego.
Wartość życia i zdrowia oraz
ich zagrożenia.
Trudne sytuacje życiowe: cho-
roba.
41. Jair – i po co – Poznanie prawdy, że Jezus Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia treść perykopy o wskrzeszeniu – układa modlitwę prośby i dziękczynną
płakać? ma moc przywrócenia życia. ludzkie pytania i pomoc w córki Jaira (Łk 8,41-42.49-55) – uzasadnia znaczenie wiary zwłaszcza w
– Umocnienie wiary w moc kształtowaniu ludzkiego życia. – wyjaśnia rolę wiary przy uzdrowieniach najtrudniejszych sytuacjach życiowych
Jezusa. Wiara jako dar i zadanie. Mo- i wskrzeszeniach (nieszczęście, choroba, śmierć)
dlitwa podstawą życia chrześci-
jańskiego.
Wartość życia i zdrowia oraz
ich zagrożenia.
Trudne sytuacje życiowe: cho-
roba, śmierć.
42. Nikodem – – Poznanie perykopy o roz- Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia treść perykopy J 3,1-5 – charakteryzuje postawę Nikodema w
nocne rozmowy mowie Jezusa z Nikodemem ludzkie pytania i pomoc w – definiuje pojęcia: faryzeusz, nowe na- spotkaniu z Jezusem
oraz prawdy, że modlitwa to kształtowaniu ludzkiego życia. rodzenie – potrafi modlić się spontanicznie
dialog człowieka z Bogiem. Przesłanie wybranych fragmen- – określa, że modlitwa jest dialogiem – potrafi wykazać różnice między modli-
– Kształtowanie postawy troski tów biblijnych dotyczących między Bogiem i człowiekiem twą wyuczoną a spontaniczną
o więź z Bogiem przez syste- życia i dzieła Jezusa Chrystusa.
matyczną Różne sposoby i rodzaje modli-
modlitwę. twy w oparciu o przykłady bi-
10
Strona 11
blijne.
43. Marta i Ma- – Poznanie przesłania peryko- Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia teść perykopy o Marcie i Marii – charakteryzuje postawę Marty i Marii w
ria – dwie dobre py o Marcie i Marii. ludzkie pytania i pomoc w (Łk 10,38-42) spotkaniu z Jezusem
cząstki – Kształtowanie postawy umie- kształtowaniu ludzkiego życia. – wskazuje sposoby naśladowania posta- – uzasadnia wartość modlitwy i służby
jętnego łączenia modlitwy i Przesłanie wybranych fragmen- wy Marty i Marii bliźnim w życiu chrześcijanina
służby bliźnim. tów biblijnych dotyczących – przedstawia Bogu w modlitwie troski
życia i dzieła Jezusa Chrystusa. własne i innych
Różne sposoby i rodzaje modli-
twy w oparciu o przykłady bi-
blijne.
Święci świadkami wiary.
44. Jezus na – Poznanie misji Jezusa- Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia treść perykopy o kuszeniu Je- – wyjaśnia rolę Ducha Świętego w walce
pustyni – idź Mesjasza oraz sposobów walki ludzkie pytania i pomoc w zusa z pokusami
precz, szatanie! z pokusami. kształtowaniu ludzkiego życia. – wyjaśnia pojęcie „Mesjasz” – wyjaśnia duchowe znaczenie pustyni
– Kształtowanie postawy zau- Przesłanie wybranych fragmen- – charakteryzuje postawę Jezusa wobec – uzasadnia konieczność duchowej bli-
fania do Jezusa-Mesjasza oraz tów biblijnych dotyczących kusiciela skości z Jezusem dla skutecznej walki z
gotowości życia i dzieła Jezusa Chrystusa. pokusami
do odpierania pokus. Hierarchia wartości oparta na – układa modlitwę związaną z odpiera-
wierze. niem pokus
Istota okresów liturgicznych.
Aktualizacja zbawczych wyda-
rzeń w liturgii roku kościelne-
go.
45. Szymon z – Poznanie biblijnego tekstu Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia tekst biblijny o Szymonie z – charakteryzuje postawę Szymona na
Cyreny – przy- mówiącego o Szymonie z Cy- ludzkie pytania i pomoc w Cyreny Mt 27,32 (Mk 15,21; Łk drodze krzyżowej Jezusa
padkowy reny. kształtowaniu ludzkiego życia. 23,26) – rozróżnia pomoc przymuszoną i udzie-
przechodzień – Kształtowanie postawy po- Przesłanie wybranych fragmen- – podaje, że postać Szymona z Cyreny loną z własnych chęci
magania potrzebującym, nieza- tów biblijnych dotyczących występuje w V stacji nabożeństwa drogi – angażuje się w pomoc potrzebującym
leżnie od chęci czy niechęci. życia i dzieła Jezusa Chrystusa. krzyżowej
Istota okresów liturgicznych. – określa, że pomoc potrzebującym jest
Aktualizacja zbawczych wyda- chrześcijańskim obowiązkiem
rzeń w liturgii roku kościelne-
go.
Święci świadkami wiary.
46. Wizerunek – Poznanie tradycji o św. We- Przesłanie wybranych fragmen- – podaje, że postać Weroniki występuje w – charakteryzuje czyn św. Weroniki
mistrza – św. ronice. tów biblijnych dotyczących VI stacji nabożeństwa drogi krzyżowej – wskazuje współczesne sposoby naśla-
Weronika – Kształtowanie postawy wraż- życia i dzieła Jezusa Chrystusa. dowania św. Weroniki
liwości na ludzkie cierpienie Istota okresów liturgicznych.
oraz odwagi Aktualizacja zbawczych wyda-
w niesieniu pomocy. rzeń w liturgii roku kościelne-
11
Strona 12
go.
Święci świadkami wiary.
47. Tomasz – – Poznanie perykopy o nie- Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia treść perykopy o spotkaniu – charakteryzuje postawę Tomasza po
lekcja wiary wiernym Tomaszu. ludzkie pytania i pomoc w Pana Jezusa z niewiernym Tomaszem (J zmartwychwstaniu Jezusa
– Wzmocnienie wiary w zmar- kształtowaniu ludzkiego życia. 20,24-29) – określa, co to znaczy wierzyć i co to są
twychwstanie Jezusa na pod- Przesłanie wybranych fragmen- – przytacza z pamięci słowa, jakimi To- wątpliwości w wierze
stawie świadectwa tów biblijnych dotyczących masz wyznał wiarę w Jezusa, oraz Jezu- – wskazuje, gdzie należy szukać pomocy
Ewangelii. życia i dzieła Jezusa Chrystusa. sową odpowiedź w wyjaśnianiu wątpliwości dotyczących
Istota okresów liturgicznych. wiary
Aktualizacja zbawczych wyda-
rzeń w liturgii roku kościelne-
go.
Święci świadkami wiary.
48. Jan Apostoł – Poznanie postaci Jana Apo- Słowo Boże jako odpowiedź na – podaje przykłady szczególnej bliskości – podaje, że Jan był w grupie pierwszych,
– wierny przyja- stoła. ludzkie pytania i pomoc w Jana z Jezusem powołanych przez Jezusa apostołów, jako
ciel Jezusa – Kształtowanie i umacnianie kształtowaniu ludzkiego życia. jedyny z Dwunastu był pod krzyżem i
przyjacielskiej więzi z Jezu- Przesłanie wybranych fragmen- jako pierwszy z nich stanął przy pustym
sem. tów biblijnych dotyczących grobie Jezusa
życia i dzieła Jezusa Chrystusa. – charakteryzuje działalność św. Jana po
Święci świadkami wiary. śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa.
49. Św. Faustyna – Poznanie życia i posłannic- Przesłanie wybranych fragmen- – wskazuje w Ewangelii przykłady oka- – interpretuje teksty biblijne mówiące o
– apostołka Bo- twa św. Faustyny Kowalskiej. tów biblijnych dotyczących zywania przez Jezusa miłosierdzia miłosierdziu Jezusa
żego Miłosier- – Poznanie tekstów biblijnych miłosierdzia i miłości Boga. – omawia treść rozmowy Jezusa z ukrzy- – podaje przykłady sytuacji, w których
dzia ukazujących miłosierdzie Jezu- Misja chrześcijanina w Kościele żowanym łotrem potrzebujemy miłosierdzia ze strony ludzi
sa. i świecie. – wymienia najważniejsze wydarzenia z i Boga
– Kształtowanie postawy ufne- Święci świadkami wiary. życia św. Faustyny – charakteryzuje posłannictwo św. Fau-
go powierzania się Jezusowi – wymienia sposoby czci Bożego Miło- styny, jej rolę w szerzeniu czci Bożego
Miłosiernemu. sierdzia Miłosierdzia
– Zachęcenie do szerzenia czci – określa, w czym się przejawia Boże – układa własną modlitwę do Jezusa Mi-
Bożego Miłosierdzia. miłosierdzie łosiernego
50. Św. Berna- – Poznanie życia i postawy św. Misja chrześcijanina w Kościele – podaje, kim była św. Bernadetta – charakteryzuje postawę Bernadetty
detta – wybrana Bernadetty wobec powierzone- i świecie. – opowiada o spotkaniu Bernadetty z wobec powierzonych jej zadań
przez Maryję go jej przesłania. Modlitwa wspólnotowa czynni- Maryją – podaje sposoby realizacji orędzia z
– Kształtowanie postawy za- kiem budowy wspólnoty wiary. – omawia treść orędzia z Lourdes Lourdes
wierzenia Maryi i zaangażo- Święci świadkami wiary. – uzasadnia potrzebę zaangażowania się
wania w wypełnianie w wypełnianie przesłania z Lourdes
Jej orędzia.
51. Bł. Teresa – Poznanie życia bł. Matki z Hierarchia wartości oparta na – wymienia najważniejsze wydarzenia z – opisuje formy działalności Matki Teresy
z Kalkuty – Kalkuty. wierze. życia bł. Teresy z Kalkuty i jej zgromadzenia
służyć Jezusowi – Uwrażliwianie na potrzebę Wartości stanowiące fundament – podaje nazwę zgromadzenia założonego – określa wartość osobistej modlitwy w
12
Strona 13
przebranemu za niesienia pomocy ludziom relacji międzyludzkich. przez Matkę Teresę kształtowaniu wrażliwości na potrzeby
żebraka słabym, opuszczonym, nie- Postawa odpowiedzialności za – dostrzega potrzebę niesienia pomocy innych ludzi
chcianym, bezdomnym. innych. osobom biednym i opuszczonym
Wartość szacunku dla siebie i
innych ludzi.
Misja chrześcijanina w Kościele
i świecie.
Święci świadkami wiary.
52. Św. Brat – Poznanie życia i dzieła św. Hierarchia wartości oparta na – podaje najważniejsze fakty z życia Bra- – charakteryzuje postawę br. Alberta
Albert – być jak Brata Alberta. wierze. ta Alberta wobec ubogich
bochen chleba – Uwrażliwienie na potrzeby Wartości stanowiące fundament – podaje, czym zajmują się bracia alber- – interpretuje słowa br. Alberta „powinno
innych. relacji międzyludzkich. tyni i siostry albertynki się być jak bochen chleba…”
Postawa odpowiedzialności za
innych.
Wartość szacunku dla siebie i
innych ludzi.
Misja chrześcijanina w Kościele
i świecie.
Święci świadkami wiary.
53. św. Teresa z – Poznanie życia i drogi świę- Postawa odpowiedzialności za – definiuje pojęcia: świętość, „mała dro- – charakteryzuje „małą drogę” św. Teresy
Lisieux – mała tości św. Teresy od Dzieciątka innych. ga” – opisuje najważniejsze wydarzenia z
siostra od wiel- Jezus. Zadania chrześcijanina w życiu – podaje główne wydarzenia z życia św. życia św. Teresy
kich spraw – Kształtowanie postawy dzie- społecznym. Teresy od Dzieciątka Jezus
cięcej ufności do Boga. Misja chrześcijanina w Kościele – wymienia dzieła, którym patronuje św.
i świecie. Teresa
Święci świadkami wiary.
V. Ci, co wskazują drogę
Temat Wymagania
jednostki Cele katechetyczne Treści podstawy programowej podstawowe ponadpodstawowe
lekcyjnej Uczeń:
54. Duch Świę- – Poznanie prawdy o Osobie i Słowo Boże jako odpowiedź na – omawia treść zapowiedzi zesłania Du- – wyjaśnia znaczenie tytułu Paraklet
ty – Przewod- działaniu Ducha Świętego. ludzkie pytania i pomoc w kształ- cha Świętego – charakteryzuje działanie Ducha Święte-
nik, Pocieszy- – Kształtowanie postawy towaniu ludzkiego życia. – podaje, że Duch Święty jest Trzecią go jako Przewodnika, Pocieszyciela,
ciel i Obrońca otwartości na Ducha Świętego. Duch Święty w życiu Kościoła i Osobą Boską Obrońcy
chrześcijanina – staje w obronie słabszych
Istota okresów liturgicznych.
Aktualizacja zbawczych wyda-
13
Strona 14
rzeń w liturgii roku kościelnego.
55. Pierwszy – Poznanie apostolskiej dzia- Słowo Boże jako odpowiedź na – wymienia najważniejsze fakty z życia – charakteryzuje działalność apostolską
pośród Dwuna- łalności św. Piotra. ludzkie pytania i pomoc w kształ- św. Piotra św. Piotra
stu – Św. Piotr – Umocnienie osobistej więzi z towaniu ludzkiego życia. – wskazuje przełomowe wydarzenia z
Chrystusem w celu wypełnia- Misja chrześcijanina w Kościele i jego życia
nia swych apostolskich zadań. świecie. – wskazuje sposoby naśladowania aposto-
Święci świadkami wiary. ła
56. Z Ewange- – Poznanie apostolskiej dzia- Zadania chrześcijanina w życiu – omawia powołanie i nawrócenie Szawła – charakteryzuje działalność apostolską
lią do pogan – łalności św. Pawła. społecznym. – wskazuje sposoby naśladowania aposto- św. Pawła
św. Paweł – Umocnienie osobistej więzi z Misja chrześcijanina w Kościele i ła – uzasadnia potrzebę wspierania misji
Chrystusem w celu wypełnia- świecie. – aktywnie włącza się w dzieło misyjne
nia swych apostolskich zadań. Święci świadkami wiary. Kościoła
57. Polak dla – Poznanie apostolskiej posługi Modlitwa podstawą życia chrze- – podaje daty rozpoczęcia i zakończenia – charakteryzuje apostolską posługę Jana
całego świata – papieża Polaka. ścijańskiego. pontyfikatu Jana Pawła II Pawła II jako otwartą na potrzeby
Jan Paweł II – Budowanie duchowej więzi z Misja chrześcijanina w Kościele i – omawia pontyfikat Jana Pawła II wszystkich ludzi
bł. Janem Pawłem II. świecie. – wymienia główne wątki pontyfikatu – wyjaśnia motywację ludzi pielgrzymu-
Święci świadkami wiary. Jana Pawła II jących do grobu bł. Jana Pawła II
58. Ten, który – Poznanie życia i działalności Modlitwa podstawą życia chrze- – podaje najważniejsze fakty z życia św. – wyjaśnia sens męczeństwa św. Wojcie-
głosił naszym misyjnej św. Wojciecha. ścijańskiego. Wojciecha cha dla naszego Narodu
przodkom – Kształtowanie postawy Postawa odpowiedzialności za – wymienia, w czym możemy go naśla- – uzasadnia, dlaczego św. Wojciech zo-
wiarę – św. wdzięczności Bogu za dar św. innych. dować stał wybrany na patrona naszej Ojczyzny
Wojciech Wojciecha i czci dla patrona Zadania wobec narodu, Kościoła. – potrafi wykazać, jak we współczesnych
Polski. Misja chrześcijanina w Kościele i czasach można naśladować św. Wojcie-
świecie. cha
Święci świadkami wiary.
59. „Dobry – Poznanie życia i okoliczności Modlitwa podstawą życia chrze- – podaje najważniejsze fakty z życia św. – wskazuje teksty liturgiczne odnoszące
pasterz” – św. męczeńskiej śmierci św. Stani- ścijańskiego. Stanisława się do kultu św. Stanisława
Stanisław ze sława. Zadania wobec narodu, Kościoła. – wymienia cechy charakteru św. Stani- – uzasadnia, czym św. Stanisław zasłużył
Szczepanowa – Kształtowanie postawy Misja chrześcijanina w Kościele i sława, które warto naśladować na miano patrona Polski
wdzięczności Bogu za dar świecie.
życia i męczeństwa św. Stani- Święci świadkami wiary.
sława.
– Zachęcenie do naśladowania
świętego męczennika w speł-
nianiu przykazania miłości.
60. Troskliwa – Poznanie przejawów troski Zadania wobec rodziny, narodu, – podaje, kim była św. Jadwiga – charakteryzuje postawę królowej Ja-
królowa – św. św. Jadwigi o los państwa i Kościoła. – wymienia dzieła, którymi zasłynęła św. dwigi wobec poddanych
Jadwiga poddanych. Misja chrześcijanina w Kościele i Jadwiga królowa – chętnie włącza się w pomoc ubogim
– Kształtowanie służebnej świecie. – wymienia współczesne sposoby troski o – wskazuje teksty liturgiczne odnoszące
postawy wobec Ojczyzny i Święci świadkami wiary. ubogich się do kultu św. Jadwigi
14
Strona 15
ubogich ludzi.
61. Nieugięty – Poznanie pasterskiej posługi Postawa odpowiedzialności za – podaje, że kardynał Wyszyński był – wymienia formy prześladowań ludzi
przewodnik kardynała Stefana Wyszyń- innych. prymasem Polski w latach komunistycz- wierzących i pasterzy Kościoła w czasach
narodu – skiego. Zadania wobec rodziny, klasy, nych rządów PRL-u
kardynał Stefan – Kształtowanie postawy od- szkoły, grupy rówieśniczej, – podaje, że kardynał Wyszyński, będąc – charakteryzuje postawę Prymasa wobec
Wyszyński ważnego wyznawania i obrony narodu, Kościoła. w przymusowym odosobnieniu, przygo- wrogich działań rządu PRL
wiary. Wartość szacunku dla siebie i tował plan obchodów Tysiąclecia Chrztu
innych ludzi. Polski oraz tekst Ślubów Jasnogórskich
– wymienia miejsca odosobnienia, w
których przetrzymywano Księdza Pryma-
sa
62. Nauczyciel – Zrozumienie prawdy, że Postawa odpowiedzialności za – definiuje pojęcia: nauczyciel, wycho- – na podstawie wybranych tekstów biblij-
– przewodnik każdy z nas potrzebuje nauczy- innych. wawca nych charakteryzuje postawę Jezusa jako
w drodze cieli i wychowawców. Zadania wobec klasy, szkoły, – podaje, że Jezus miał uczniów i oni nauczyciela
– Kształtowanie postawy sza- grupy rówieśniczej, narodu, Ko- nazywali Go Nauczycielem – potrafi ocenić swoje postępowanie wo-
cunku i wdzięczności wobec ścioła. – wymienia cechy dobrego ucznia i do- bec nauczycieli
nauczycieli. Wartość szacunku dla siebie i brego nauczyciela
innych ludzi. – wyraża szacunek wobec nauczycieli
15