Upominek od matki dla dobrych dziatek
Szczegóły |
Tytuł |
Upominek od matki dla dobrych dziatek |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Upominek od matki dla dobrych dziatek PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Upominek od matki dla dobrych dziatek PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Upominek od matki dla dobrych dziatek - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
Strona 3
.
c m .J L S ^ jl *
A
c yy> X C -
Strona 4
Strona 5
Strona 6
DAM C I R O ZU M I WAUCZĘ C IĘ KA D R O D ZE TEJ K.TORĄ P Ó JD Z IE S Z ;
UM OCRIIg KAD TOBĄ OC ZY M O JE .
Psill XXXI.
Strona 7
•»
OD
MATKI L S
- I\ 7A
■ .
D O B R VCH D Z I A T E K . / J
& S & ’<Nć>
Jfc
ggr '*'’'-O'S
KRAKOW
W DRUKARNI JÓ Z E F A CZECHA
1843.
#
Strona 8
i i tm,
ZA POZWOLENIEM CENZURY.
1K ^
Strona 9
PRZEDMOWA
S3*83<3
MOJE DSEI1VH1 MIŁE!
Wynosiła i wykarmiła W as Matka, a te
raz by rada, abyście się Boga bały, a
były szczęśliwe. Potrzeba do tego, upo
minania Ojca W aszego pamiętać, mówił mę
drzec Pański, a nieopuszczać zakonu Matki
W aszej. (Prover. 1. 8). Nie frasować Oj
ca, ani też bydź uciążliwym Matce. ( X I X
2 6 ). Słuchać tego który W as zrodził, a
nie gardziel Matk^,, gdy się będzie starzec.
(XX111 2 1 ). By z Was pociechę, a ra
dość mieli. (25). Bo słuchajcie, co ten mę
drzec Pański na innem miejscu naucza: iż
#
Strona 10
II
jakby skarbił, który w uczciwości Matkę
swoj^ ma, a długo będzie ż y ł, który Ojca
swego czci. (Ecclest. 111. 5. 7). Gdyż bło
gosławieństwo Ojca utwierdza domy dzia
tek, a przeklęctwo macierzyńskie w jw ra-
ca fundament. (11). Wielkie słowa moje
dziatki miłe! Temu też Pan zapowiada: któ
ryby Ojca opuścił, sław y dobrej nie będzie
miał, a przeklęctwo temu, któryby drażnił,
to jest gniewał Matkę swoj<j (1 8).
Bierzcie a czytajcie miłe dziatki ten upo
minek, boście lepszego od Matki W aszej
w ziaic nie mogły, nad życie Pana Jezusa
który dziecięciem Rodzicom swoim by ł pod
dany, (Łuk. II. 5 1 ) a z krzyża o Matce uko
chanej swoiej myślał, i ulubionemu swemu
uczniowi j^ polecił, (Jan XIV. 2 7 ) a Ojcu
swemu stał się posłuszny a posłuszny aż
do śmierci krzyżowej. (Fi/ps. II. 8). Na
»
Strona 11
tern cijest całe życie aby zgodnie wszystkie
przygody ziemskie podejmować, a Pana Bo
ga się bać, aby go nieobrażac, jak to w przy
powieściach Król Salamon powiada: początek
modrości bojaźn Pańska. (Prove. IX . 10).
Przy onej bojaźni Pańskiej, wszystko
nam jest znośne, a życzliwe, bo dobry
Pan Bóg sługi swoje wybrane, za Pismem
Bożem mówiąc, jak by na rękach swoich
pielęgnuje. Uczy koronowany Prorok: gdy
byś upadł, nie stłuczesz się, bo Pan pod
łoży rękę swoj^. Psim. X X X VI 24). Pa
dnie po boku twoim tysiąc, a dziesięć tysięcy
po prawej stronie twojej, a ku Tobie się
nieprzyjaciel nie przybliży. (Psim. XC. 7).
Albowiem Aniołom swoim rozkazał o To
bie, aby cię strzegli na wszystkich drogach
Twoich, (11) Bo temu który miłuje Boga,
jako S. Paweł pisze: wszystko dopomaga
Strona 12
IV
ku dobremu. (R zym VIII 28 ). Miłujciesz
moje dziatki miłe Pana Boga waszego z ca
łego serca, z całej duszy, ze wszystkich
sił, to jest nad wszystko, a wszystkie bli
źnie nasze, jako siebie samego, (Deutrm.
VI. 5) nie czyniąc nikomu przykrości, a tern
mniej jakiej krzywdy, niechże W as Pan Bóg
dobry jako wybrane swoje chowa, a W y
w modrości się pomnażali, i zacne z W as lu
dzie Ojciec i Matka oglądali, a tak pociechę
z W as mieli, za to wszystko co uprzejmem
sercem około W as kiedy podejmowali.
Złużciez rączki, a pomódlcie się, aby na
W a s błogosławieństwo Ojca i Matki spo
częło; a on żywot Jezusa Chrystusa Pa
na Naszego pilnie czytajcie.
Wydawca.
Pisałem dnia 2 0 Kiuietnia 1 8 4 3 r.
%
Strona 13
ŻYWOT
mm « v s m
X . ! / . ml ’
ł
Strona 14
,. w
TO f ’ Y;
Jarzm o m oje w dzięczne j e s t, a brzemię moje lekkie
M at. X I. 3. v.
Strona 15
WSTĘP.
* W ó g s tw o r z y ł N i e b o i Z i e m i e , i to
w sz y stk o co tylko cudownego na Niebie
i na Ziemi m amy, a w szelak o d z ie ło nie
było zu p e łn e . N a czele bowiem tego stw o
rzenia b ra k o w a ło isto ty , któraby podzi
w ia ła w s p a n ia ło ś ć niebios, i u ż y w a ła
ze w szystkich skarbów ziem skich, a B ó g
w niej m ia ł żyw ego św iadka c h w a ły swojej.
S tw o r z y ł więc B ó g c z ło w ie k a na obraz i
podobieństwo sw o je , i w y la ł na to a rc y
dzieło rą k sw oich, chojnie c a ł ą wielm ożnośe
swoją. Królowi temu ziem i, z cz o łe m w
Niebo, d a ł rozum i coś szacow niejszego
Strona 16
nad to, bo d a ł poznanie i m iło ść B o g a , s u -
mnienie czyli uczucie p ra w o ś c i, wolny wolę
a by uczynki je g o m ia ły w a r to ś ć , niewinność
i d u sz ę nieśm iertelny, tak j a k sam j e s t trz y
kroć św ięty, i nie b y ło jem u granic w czasie.
P r z y d a ł z a to w a rz y s z a i p rzy jació łk ę nie
w ia s tę , istotę równie piękna, i toż rozumem
ob d a rz o n a , któraby w ra z znim one dobro
dziejstw a p o d z ie la ła , a s z c z ę ś c ie je g o nie
było samotne. N a z n a c z y ł b y ł tym dwojgu
ludziom siedzibę w rozkosznym raju pod pię
knem Niebem Azyi. B y ł y te dwoje s z c z ę ś li
wych istot w tym stanie do c z a s u , aż c złow iek
d a ł się uwieść pychy, drogo p ła c y c ułom ność
to w a rz y sz k i swojej. T en który chciałsię stać
rów ny B o g u , z a u tra ta niew inności, zwi
c hnęły się obie w ła d z e d u szy i c ia ł a j e g o ,
poczem n a s ty p iła śm ie rć , karanie i koniec
w szelkiego zepsucia. O to m am y cierpki
owoc n ie p o s łu s z e ń s tw a p ierw sz e g o c z ło
wieka. Nie tylko on p o s tr a d a ł r a j , miejsce
r o z k o s z y , ale w tułuctw ie po ziemi która
Strona 17
jemu chwasty i ciernie ro d ziła, m iał szukać
w pocie czo ła chleba; a niewiasta u s ły s z a ła ,
że rozmnożyły się jej nędze, a pod mocą
mężową zostawać i w boleści dziatki rodzic
będzie. Lecz wyrok ten sędziego złag od ziło
zaraz u słyszane miłosierdzie, gdy do w ę ż a
Pan rz e k ł, iż niewiasta zetrze głow ę jego, to
je s t, iż zniej się m iał narodzić, któryby w y
bawił ród ludzki. Temu to od pokolenia do
pokolenia przechowywało się podanie, że
niewiasta ta m iała w czasie naprawić to co
pierwsza była zep so w ała ; a gdy Pan posta
nowił wygubić syny E w y , górne wody na
ziemie opuszczając, nie po zo stała ta obie
tnica po za A rką, aby wybrany ród N oego,
w y sz e d łs z y zniej szczepił ją w raz z so bą,
kędykolwiek tylko stopy jego były dosięgły.
Gdy tak upływ ają la ta, mnogie sadowią
się ludy, i podnoszą pyszne m iasta, p o k tó -
rych jakby o Bogu zapomniano, tkwi w sze
lako pamięć pomiędzy ludźmi pierwszego
• ’ « r
Strona 18
-i 1
§ =
pi z e s t ę p s t w a , a ob iet ni ca z a p o w i e d z i a n e g o
odkupi ci el a u t r z ym u i e s ię ci ąg l e w religij
n ych po da ni ac h . Późni ej t aj y się ucz en i dla
p y c h y po z a k ą t k a c h ś w i ą t y ń z u a u k y p r a w d y ,
c z ł o w i e k u c z ł o w i e k a s z u k a chluby u k r y w a ć
j e m u w s p ó l n y sobi e z d r u gi e mi p o c z ą t e k i
k o n i e c , z a c z e r ń p r a w d y obwi jaj y si ę w a l l e -
g o r y c z n e o b r a z y i n i ed oc ho dz y wi ęcej grninu
tylko w g ru b ej ł u p i ni e urob io ny ch p o s t a c i ,
p r z e d k t ór emi on w ko ńc u u k l ę k a , ż e ten b y ł
p o c z e t e k b a ł w o c h w a is t w a .
T a w c z ł o w i e k u po s k a ż e n i u n a t u r y j e g o
s k ł o n n o ś ć do b a ł w o c h w a l s t w a w z m a g a ł a sie
z k a z d e m wi eki em. iNurody z w a n e o ś w i e
cone z e s w y m i m ę dr c am i: C h a l d eó w, E g i p -
c i a n , F e n i c z e j c z y k ó w , Grektiw i R z y m i a n ,
wszystkie o k a z y w a ł y najgrubszy niewiado-
m o ś c ci emnot ę w r z e c z a c h b os k i c h , i bł ydzili
n i ew s t y dn i e o k o ł o religii, " k t o b y ś m i a ł o pi -
» s y w a c mó wi B o s s u e t , o b r z ę d y b o g ó w p o -
» g a u s k i c h , i b e z e c n e ich tajemnice? zbr od nie ,
Strona 19
» m iłostki, z a zd ro śc i tych b o g ó w , w s z y s tk o
»było uroczystości publicznych przedm io-
»tein, offiar im czynionych, hymnów na c z e ś ć
• ich śpiew anych, m alow ideł po ścianach
» bóżnic ich ro z w ie s z a n y c h , iż w ystępek n ie-
» oddzieln;| c z e ś c od tych bogów swoich
• odbierał.- Św iat b y ł do tej ś le p o ty p rz y s z e d ł,
iż w s z e lk a m yśl p raw dziw ego B o g a , s t a ł a
się b y ł a niepodobną. A teny najośw ieceńsze
z m iast Greckich potępiło naukę S o k r a te s a ,
jako nazbyt m etafizyczną. N a jg ru b s z a nie-
wiadomośc o g a r n ę ł a b y ł a ziem ię, a nigdzie
się p raw d a p okazać nie b y ł a m o g ła .
G dy p r z y b liż a ła się z a pow iedziana chwila
p rzy jśc ia na św iat Z b a w ic ie la, w y g lą d a n y
b y ł niecierpliwie, dla wielkiego ucisku po
ziemi. W p o ś ro d k u ludów na zachodzie Azyi
s ie d z ia ł N a r ó d , którego P ro ro c y , zapow ie
dzieli byli nie tylko przyjście M e s s y a s z a ale
m ękę i śmierć jego. I s a ia s z ni o w i; że sy n
którego P an n a pocznie i porodzi, n a zw any
1 "
Strona 20
■W 6 I*
będzie Emmanuel, (o je s t Bóg znami; J e re
miasz zowie go po niebieskiem jego imieniu
Jenowa; Malachiusz widzi wodległości po
przednika jego J a n a , a Micheasz miejsce,
gdzie się m iał narodzie wBetleem; u ls a ia s z a
opisane mamy, z k ą d m iał swoje opowiada
nie rozpocznę b y ł, (o je s t na brzegach
krainy Zebulon i Nephłali, w zdłuż morza
po wyżej Jordanu i przy Galilei, a Dawid
wskazuje aż po k sz ta łt paraboliczny nauki
je g o ; gd^ Zacliaryasz patrzy na wjazd jego
na osiełku i liczy trzydzieści srebrników z
Judaszem. Do najmniejszych szczegółów
spełnienia wielkiej o fiary,'na kilka wieków
w przódy, wszystko je st zapowiedziane i
opisane: fałszyw i świadkowie, biczowanie
z ubraniem w s z a rła t, zawieszenie na krzyżu
w pośród dwóch łotrów , ugodzenie włócznią
która mu bok m iała otworzyć, szaty rzuce
nie na los, urągowisko przechodniów, i mo
dlitwa jego za oprawców.