Ezop, bajki ezopowe

Szczegóły
Tytuł Ezop, bajki ezopowe
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Ezop, bajki ezopowe PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Ezop, bajki ezopowe PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Ezop, bajki ezopowe - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 EZOP bajki ezopowe Dominika Różycka, grupa VIII Strona 2 Wiek VI przed naszą erą to nie tylko rozkwit bajki epizodycznej, ale przede wszystkim czas, w którym miał tworzyć grecki bajkopisarz pochodzący z Frygii w Azji Mniejszej – Ezop. Według tradycji niewolnik Jadmosa z Samos, później wyzwoleniec, żył w czasach głębokich przemian ekonomicznych i społecznych. Urodził się prawdopodobnie około 620 roku przed naszą erą. Wtedy to zaczął się rozwijać w Grecji przemysł i handel co tłumaczy duży napływ niewolników na jej tereny i późniejszy okres kształtowania sie ustroju niewoniczego oraz zaczątki walk klasowych. Wspomnienia o legndarnym bajkopisarzu i jego działalności są jak echo przytłumione przez czasy i ludzi. Istnieją dwa nurty myślenia o postaci Ezopa. Pierwszy – oficjalny, zawarty w wielkich dziełach literatury greckiej w VI i V wieku przed naszą erą, traktuje Ezopa jako postać ogólnie znaną. Są to wzmianki u : Herodota, Arystofanesa, Platona, Arystotelesa, a także Heraklidesa z Pontu, poetów : Fedra i Babriosa, retorów : Teona, Plutarcha, cesarza Juliana oraz komentatorów : Arystofanesa i Suidasa. Nurt drugi opierał sie na legendzie ludowej. Wedle tejże legendy Ezop miał sobie zyskać wielką popularność dzięki swej bystrości rozumu, ciętości języka i mądrych bajek wygłaszanych w rozmaitych życiowych sytuacjach. Wyrazem jego popularności stała sie księga ludowa zachowana pod tytułem „Żywot Ezopa”, która powstała w V wieku przed naszą erą. Legenda przedstawia nam więc bajkopisarza jako niewolnika rodem z Frygii. Mędrca, który otrzymał wolność stając się doradcą Samijczyków, a później króla lidyjskiego Krezusa. Tryumfował nad mędrcami Wschodu przebywając w Babilonie i Egipcie. Po wielu latach podróży wrócił do Grecji. Tam jednak, w Delfach wdał się w porachunki z kapłanami Apollina. Został skazany na śmierć przez strącenie ze skały. O katastrofie delfickiej Ezopa wspomina Arystofanes w swojej komedii po tytułem „Osy”. Dowiadujemy się, że „Ezopa Delfijczycy (...) oskarżali o kradzież czary ze świątyni”. Komentarz odautorski wzbogaca naszą wiedzę. Obrażeni szyderstwami jakich dopuścił się ich zdaniem mędrzc, kapłani delfijscy podrzucili „święta czarę” do tobołów Ezopa, który po zaplanowanej przez spiskowców rewizji, oskarżony został o świętokractwo. Po tych wydarzeniach w stosunku do Ezopa wystąpiło wrogie nastawienie klasowe zaznaczające się przede wszystkim w tym, że późniejsza historia starała się zatrzec pamięć o mędrcu ludowym. Przykrym następstwem było stworzenie z wizerunku wybitnego bajkopisarza postaci fantastycznej, czy błazna przedstawianego przez Plutarcha w „Biesiadzie siedmiu mędrców”. Wśród greckiego ludu istnieje przysłowie („aisopeion naima”) „krew na Ezopie”. Jest ono wyrazem tego, że w świadomości niektórych wciąż istnieje pamięć o morderstwie dokonanym na niewinnym mędrcu. Legenda ta była bardzo popularna w średniowieczu w całej Europie. Spopularyzowały ją liczne tłumaczenia i przeróbki greckiego "Żywota Ezopa" na różne język. Na język polski przełożył go Biernat z Lublina już w roku 1522, jako "Żywot Ezopa Fryga, mędrca obyczajnego i z przypowieściami jego". W Bizancjum Maximus Planudes, na początku XIV wieku, a we Francji M. Claude Gaspard Bachet de Mezeriac jako "Życie Ezopa Anno Domini 1632". Współczesnym historykom literackim o Ezopie wiadomo stosunkowo niewiele. Zasadniczo dzielą się oni na takich, którzy bajkopisarza uważają za postać legendarną, tak jak F.G. Welcker – personifikację bajki, lub na tych, którzy doszli do przekonania, że był on postacią historyczną. Do pierwszych z nich należą między innymi : M. Luter oraz najlepszy znawca zagadnień ezopowych – A. Hausrath. Stanowisko drugie reprezentują : W.A. Grauert, O. Keller oraz E.Chambry. Rozważając fakty, lub Strona 3 bezpośrednie „wzmianki” o Ezpie, najstarszą z nich znajdujemy w "Dziejach" Herodota, dziele pochadzącym z V wieku przed naszą erą (około 430 rok przed naszą erą). *** Ważnym terminem literackim w rozważaniu historii i twórczości Ezopa jest „bajka”. Krótki utwór literacki wierszowany, lub pisany prozą, jest jednym z podstawowych gatunków literatury dydaktycznej. Istotną cechą jest jej alegoryczność. Bohaterowie – zazwyczaj zwierzęta, ale również ludzie, rzadziej przedmioty, czy rośliny są nośnikami, uosobieniem typów ludzkich i cech charakteru. Jest rodzajem przypowieści na temat uniwersalnych sytuacji moralno – psychologicznych, charakterów i postaw. Opowiadana w niej historia stanowi zawsze jedynie ilustrację jakiejś prawdy ogólnej dotyczącej doświadczeń ludzkich powtarzalnych i powszechnych. Charakteryzuje się etyką pierwotną, będącą odbiciem rzeczywistych stosunów panujących w zaraniu kultury. Cel takiego zabiegu jest dydaktyczny i moralizujący. Poucza ona o szkodliwości czy pożyteczności pewnych zachowań, przekazuje prawdy etyczne lub wskazówki postępowania. Narzędziem do osiągnięcia przez bajkę takiego efektu jest kontrast w przedstawieniu dwóch rodzajów działań : skutecznego i nieskutecznego. Niekiedy, bajka ma także charakter satyryczny. Jednak znaczenie kluczowe ma zawarcie w bajce morału : na początku, na końcu, lub takiego, który wynikałby z treści. Bajka może być długa – narracyjna, bądź krótka – epigramatyczna. Najbardziej rozpowszechniona jest forma bajki zwierzęcej, w której przedstawiane zwierzęta występują jako maski określonych typów ludzkich, a relacje między nimi są odpowiednikiem społecznych stosunków i instytucji. Nazwa zwierzęcia jest konwencjonalnym znakiem zastępujacym rozbudowaną charakterystykę pewnych cech np. Lew – siła, męstwo, lis- przebiegłość, mrówka- pracowitość, baran – głupota, zając – płochliwość itp. Treść nie wymaga określenia czasu ani „podmalowania” tła. Jest ona bowiem ponadczasowa, a tłem jest Świat.. Morał najczęściej bywa lokowany na końcu utworu tak zwany epimythion – po którkiej ekspozycji rozwija się szybka akcja, która zamyka wyraźny epilog, choć może także występować jako formuła poczatkowa – promythion. „Epimythion” to także określenie na moralizujące uzupełnienia bajek, których twórcami początkowo byli wydawcy zbiorów, później retorowie i ich oczniowie. Był to wniosek wypływający z bajki i jej uogólnienie. Bajki ezopowe włączane do zbiorów traciły bowiem często kontekst treściowy i stawały się niezrozumiałe. W praktyce terminy „bajka” i „baśń” bywają stosowane wymiennie. Różnica polega jednak na tym, że w bajkach zwierzęta pozostają nadal tylko zwierzętami i nie przedstawiają sił nadprzyrodzonych. Brak bajce mistyki i religijności, które obecne są w baśni. Właśnie takie : krótkie, prozaiczne bajki, których bohaterami były w dużej mierze zwierzęta tworzył frygijski mędrzec. Określenie „bajki ezopowe” nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie bajek autorstwa samego Ezopa. Miał on bowiem licznych naśladowców i kontynuatorów aż do XVIII wieku. Mianem tym określamy więc wszystkie utwory powstające w obrębie tej tradycji. Bajka – epizod stała sie charakterystycznym dla Greków sposobem dowodzenia. „Prostoty” bajek ezopowych dowodzi Platon w swoim opowiadaniu pod tytułem „Fedon”, gdzie przedstwia Sokratesa znajdującego sie więzieniu i skracającego sobie czas przerabianiem prozaicznych bajek Ezopa na poetyczne. Za istotną cechę Strona 4 twórczości bajkopisarza uznaje się więc zwięzłość, prostote budowy i brak ozdób retorycznych. Ezop doczekał się swoich licznych naśladowców. W dużej mierze z bajek Ezopa, zaczerpnął treść swoich utworów XVII-wieczny francuski bajkopisarz Jean de La Fontaine. Jeden z czołowych przedstawicieli francuskiego baroku, autor blisko dwustu pięćdziesięciu bajek. Innym twórcą bajek Ezopowych był Ignacy Krasicki. „Kruk i lis” to bajka autorstwa polskiego poety, prozaika i publicysty, która jest typową bajką ezopową, bowiem głównymi postaciami są zwierzęta. Krasicki poddał w niej krytyce próżność ludzką, która była cechą większości szlachty zakochanej w swym sarmackim pochodzeniu. Bajkopisarstwo to bardzo żywotny gatunek literacki, który rozwija sie od przeszło 2500 lat. Z dawnego ezopizmu został dziś jednak tylko pomysł wprowadzenia zwierząt jako aktorów bajki. Pomysł ten pozwala na stwarzanie żywych symboli, na ilustrowanie rzeczywistości. Sama forma pierwszych bajek ezopowych na przestrzeni wieków niezbyt odbiegła od początkowej, a ich właściwości stylistyczne nie uległy wielkim zmianom. Bajka odegrała przez swój dydaktyzm i charakter zabawowy w dziejach kultury europejskiej ważną rolę. Jej wpływ nie ograniczył się jedynie do jednej epoki, jednego narodu czy jednej klasy społecznej. Tam gdzie docierała kultura, docierały i bajki Ezopowe, które przez swoją formę i tematykę trafiały do każdego człowieka bez względu na wiek i wykształcenie. Sam Ezop był postacią, do której niejednokrotnie odwoływano się w licznych dziełach literackich w tym poezji, również w dziełach malarskich takich jak na przykład obraz „Ezop” Diego Velazqueza powstały około roku 1639-1640. Uważam, że warto poznać twórczośc Ezopa choćby w przekładzie, nie tylko dlatego, że jest ona przyjemną i łatwą w odbiorze lekturą, ale przede wszystkim dlatego, ze każda z tych bajek niesie pod płaszczem żartu, prawdy aktualne i przydane nam wszystkim Strona 5 Wzmianki o Ezopie w malarstwie: Diego Velazquez, "Ezop", 1639-1640 Strona 6 Wzmianki o Ezopie w poezji: 1. Wacław Potocki: • "Szpetnyś jak Ezop..." (Wety Parnaskie) • "Nie masz ci w Proszowicach naszych dziś Ezopa..." (Nowy jarmark w Proszowicach) • "wszak też to Ezopa nie szpeci, | Gdy bywszy filozofem, w rozmaitych bajach | Ćwiczy w cnotach" (Odjemek od herbów szlacheckich. Przedmowa) • "Jako szpetny był Ezop, Sokrates garbaty, | A wżdy insze na świecie przeszli personaty" (Nie zawsze rozum z urodą) 2. Adam Stanisław Naruszewicz: • "niech łżą, niech bajkami celują Ezopy" (Comparatio) 4. Ignacy Krasicki: • "Udaje się więc do kunsztów, do nauk i kto wie, czy nie tej skrytej pobudce winien świat Sokratesów, Epiktetów, Ezopów" (Pan Podstoli) • "Już przeszły te czasy, w których by może i to Ezopowi służyło ku wzgardzie, że był mądrym..." (Łokieć, warsztat i pług - pierwsze szlachetności instrumenta) 5. Franciszek Zabłocki: • "Fiakry! Wy nasze Fedry, Pilpaje, Ezopy!" (Do fiakrów) Strona 7 Ezop, bajki ezopowe – notatka dla grupy Ezop : • grecki bajkopisarz pochodzący z Frygii w Azji Mniejszej, niewolnik Jadmosa z Samos, później wyzwoleniec • Urodził się prawdopodobnie około 620 roku p.n.e. • dwa nurty myslenia o postaci Ezopa : pierwszy – oficjalny, zawarty w wielkich działach literatury greckiej w VI i V wieku p.n.e., drugi opierający się na legendzie ludowej • Wyrazem jego popularności stała sie księga ludowa zachowana pod tytułem „Żywot Ezopa”, która powstała w V wieku p.n.e. • Historycy literatury dzielą się na tych, którzy uważają go za postać historyczna, i na takich którzy dowodzą iż jest on tylko legendą. Bajka, bajka ezopowa, zwierzęca : • Krótki utwór literacki wierszowany, lub pisany proza, jest jednym z podstawowych gatunków literatury dydaktycznej. Istotna cecha jest jej alegoryczność. Bohaterowie – zazwyczaj zwierzęta, ale również ludzie, rzadziej przedmioty, czy rośliny są nośnikami, uosobieniem typów ludzkich i cech charakteru. Jest rodzajem przypowieści na temat uniwersalnych sytuacji moralno – psychologicznych, charakterów i postaw. Opowiadana w niej historia stanowi zawsze jedynie ilustrację jakiejś prawdy ogólnej dotyczącej doświadczeń ludzkich powtarzalnych i powszechnych. Charakteryzuje się etyką pierwotną, będącą odbiciem rzeczywistych stosunów panujących w zaraniu kultury. Cel takiego zabiegu jest dydaktyczny, moralizujący, poucza ona o szkodliwości czy pożyteczności pewnych zachowań, przekazuje prawdy etyczne lub wskazówki postępowania. Narzędziem do osiągnięcia przez bajkę takiego efektu jest kontrast w przedstawieniu dwóch rodzajów działań : skutecznego i nieskutecznego. Niekiedy bajka ma także charakter satyryczny. Jednak znaczenie kluczowe ma zawarcie w bajce morału : na początku, na końcu, lub takiego, który wynikałby z treści. Bajka może być długa – narracyjna, bądź krótka – epigramatyczna. • Najbardziej rozpowszechniona jest forma bajki zwierzęcej, w której przedstawiane zwierzęta występują jako maski określonych typów ludzkich, a relacje między nimi sa odpowiednikiem społecznych stosunków i instytucji. Nazwa zwierzęcia jest konwencjonalnym znakiem zastępujacym rozbudowaną charakterystykę pewnych cech np. Lew – siła, męstwo, lis- przebiegłość, mrówka- pracowitość, baran – głupota, zając – płochliwość itp. Treść nie wymaga określenia czasu ani „podmalowania” tła. Jest ona bowiem ponadczasowa, a tłem jest Świat.. Morał najczęściej bywa lokowany na końcu utworu tak zwany epimythion – po którkiej ekspozycji rozwija się szybka akcja, która zamyka wyraźny epilog, choć może także występować jako formuła poczatkowa – promythion. „Epimythion” to także określenie na moralizujące uzupełnienia bajek, których twórcami początkowo byli wydawcy zbiorów, później retorowie i ich oczniowie. Był to wniosek wypływający z bajki i jej uogólnienie. Naśladowcy Ezopa : • W dużej mierze z Ezopa zaczerpnął treść swoich utworów XVII-wieczny francuski bajkopisarz Jean de La Fontaine. Jeden z czołowych przedstawicieli francuskiego baroku, autor blisko dwustu pięćdziesięciu bajek. • Innym twórca bajek ezopowych był Ignacy Krasicki. „Kruk i lis” to bajka autorstwa polskiego poety, prozaika i publicysty, która jest typową bajką ezopową, bowiem głównymi postaciami są zwierzęta. Krasicki poddał w niej krytyce próżność ludzką, która była cechą większości szlachty zakochanej w swym sarmackim pochodzeniu. Notatki : ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................................................................................... Strona 8 LIS I MAŁPA – przykład bajki Ezopowej (zwierzę i zwierzę) inne : Byk i dzikie kozy, Cielę i wół. Lis i małpa, idąc tą samą drogą, spierali się, czyje pochodzenie jest lepsze. Gdy o tym rozprawiali, znaleźli się koło jakichś grobowców. Małpa, spojrzawszy na groby, westchnęła. Kiedy lis zapytał o przyczynę, małpa, wskazujac grobowiec rzekła : „ Czy nie mam płakać, gdy patrze na groby moich przodków wyzwolonych i niewolnych?” A na to lis : „Możesz klamać, ile chcesz, bo i tak nikt z nich nie wstanie i nie zaprzeczy twym słowom”. Epimition : Tak i wśród ludzi kłamcy najbardziej tam się popisują, gdzie nie ma takich, którzy by zaprzeczyli. LIS I MASKA AKTORSKA – przykład bajki Ezopowej (przedmiot i zwierzę) inne : Osioł niosący posąg Lis, wszedłwszy do pracowni rzeźbiarza, oglądał wszystko, co się tak znajdowało, a zobaczywszy maskę teatralną, podniósł ją i zawołał : „Co za głowa bez mózgu !” Epimition : Bajka ta odnosi sie do człowieka okazałego, ale ograniczonego. KOBIETA I KURA – przykład bajki Ezopowej (człowiek i zwierzę) inne : Pasterz i owce, Pchłai zapaśnik, Pies i kucharz Pewna wdowa miała kurę, która jej codziennie znosiła jedno jajo. Sadziła zaś, że jeśli da kurze więcej ziarna, ta zniesie jej dwa jaja. I tak też zrobiła. Tymczasem zbytnio utuczona kura nawet jednego nie zniosła. Epimition : Ta bajka uczy, że wielu ludzi chcąc więcej posiadać, traci to, co ma. BARTNIK – przykład bajki Ezopowej (zawód) inne : Rolnik, Pasterz, Ogrodnik Ktoś wszedł do pasieki podczas nieobecnoći bartnika i skradł mu miód i wosk. Kiedy ten nadszedł i oglądał puste ule, wracające z łąki pszczoły, zobaczywszy go, pocięły dotkliwie żądłami. A on do nich zawołał: „Niepoczciwe stworzenia ! Złodzieja wosku puściłyście bezkarnie, a tniecie mnie, który sie o was troszczę”. Epimition : Tak niektórzy ludzie przez głupotę, nie wystrzegają się wrogów, a z przyjaciółmi postępują jak z wrogami. Strona 9 DĄB I TRZCINA – przykład bajki Ezopowej (roślina i roślina) inne : Drzewa i Oliwka, Drzewa i Trzcina Dąb i trzcina wiedli spór, kto silniejszy. Kiedy zadął silny wicher, trzcina, chwiejąc się i zginając sie pod jego naporem, uniknęła zagłady, a dąb, który cały czas się opierał, padł wyrwany z korzeniami. Epimition : Ta bajka uczy, że nie nalezy stawiać oporu silniejszym. BRZUCH I NOGI – przykład bajki Ezopowej (części ciała) inne : Ogon i członki węża Brzuch i nogi spierały się, kto z nich jest ważniejszy. Nogi utrzymywały, że o tyle górują siłą, iż nawet brzuch noszą. A ten powiediał : „ Ależ jesli ja nie otrzymam pożywienia, nie będziecie miec siły mnie nosić” Epimition : Tak i na wyprawach wojennych bez znaczenia są żołnierze, jeśli wodzowie nie mają doświadczenia. Strona 10 Bibliografia: 1. M. Golias, Bajki ezopowe, Wrocław 1961. 2. Wstęp, [w:] Bajki ezopowe, M. Golias, Wrocław 1961. 3. Termin : bajka, [w:] Słownik terminów literackich, J. Sławiński, Warszawa 1976. 4. T. Chwalińska, Słownik pisarzy, Bielsko-Biała 2006. 5. A. Rzążewska, Literatura, Bielsko-Biała 2006. 6. Strona internetowa : 7. Mitencyklopedia : /