Ezop, bajki ezopowe
Szczegóły |
Tytuł |
Ezop, bajki ezopowe |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Ezop, bajki ezopowe PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Ezop, bajki ezopowe PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Ezop, bajki ezopowe - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
EZOP
bajki ezopowe
Dominika Różycka, grupa VIII
Strona 2
Wiek VI przed naszą erą to nie tylko rozkwit bajki epizodycznej, ale przede wszystkim czas, w
którym miał tworzyć grecki bajkopisarz pochodzący z Frygii w Azji Mniejszej – Ezop. Według tradycji
niewolnik Jadmosa z Samos, później wyzwoleniec, żył w czasach głębokich przemian ekonomicznych i
społecznych. Urodził się prawdopodobnie około 620 roku przed naszą erą. Wtedy to zaczął się rozwijać w
Grecji przemysł i handel co tłumaczy duży napływ niewolników na jej tereny i późniejszy okres
kształtowania sie ustroju niewoniczego oraz zaczątki walk klasowych. Wspomnienia o legndarnym
bajkopisarzu i jego działalności są jak echo przytłumione przez czasy i ludzi.
Istnieją dwa nurty myślenia o postaci Ezopa. Pierwszy – oficjalny, zawarty w wielkich dziełach
literatury greckiej w VI i V wieku przed naszą erą, traktuje Ezopa jako postać ogólnie znaną. Są to
wzmianki u : Herodota, Arystofanesa, Platona, Arystotelesa, a także Heraklidesa z Pontu, poetów : Fedra i
Babriosa, retorów : Teona, Plutarcha, cesarza Juliana oraz komentatorów : Arystofanesa i Suidasa. Nurt
drugi opierał sie na legendzie ludowej. Wedle tejże legendy Ezop miał sobie zyskać wielką popularność
dzięki swej bystrości rozumu, ciętości języka i mądrych bajek wygłaszanych w rozmaitych życiowych
sytuacjach. Wyrazem jego popularności stała sie księga ludowa zachowana pod tytułem „Żywot Ezopa”,
która powstała w V wieku przed naszą erą.
Legenda przedstawia nam więc bajkopisarza jako niewolnika rodem z Frygii. Mędrca, który
otrzymał wolność stając się doradcą Samijczyków, a później króla lidyjskiego Krezusa. Tryumfował nad
mędrcami Wschodu przebywając w Babilonie i Egipcie. Po wielu latach podróży wrócił do Grecji. Tam
jednak, w Delfach wdał się w porachunki z kapłanami Apollina. Został skazany na śmierć przez strącenie
ze skały. O katastrofie delfickiej Ezopa wspomina Arystofanes w swojej komedii po tytułem „Osy”.
Dowiadujemy się, że „Ezopa Delfijczycy (...) oskarżali o kradzież czary ze świątyni”. Komentarz odautorski
wzbogaca naszą wiedzę. Obrażeni szyderstwami jakich dopuścił się ich zdaniem mędrzc, kapłani delfijscy
podrzucili „święta czarę” do tobołów Ezopa, który po zaplanowanej przez spiskowców rewizji, oskarżony
został o świętokractwo. Po tych wydarzeniach w stosunku do Ezopa wystąpiło wrogie nastawienie klasowe
zaznaczające się przede wszystkim w tym, że późniejsza historia starała się zatrzec pamięć o mędrcu
ludowym. Przykrym następstwem było stworzenie z wizerunku wybitnego bajkopisarza postaci
fantastycznej, czy błazna przedstawianego przez Plutarcha w „Biesiadzie siedmiu mędrców”. Wśród
greckiego ludu istnieje przysłowie („aisopeion naima”) „krew na Ezopie”. Jest ono wyrazem tego, że w
świadomości niektórych wciąż istnieje pamięć o morderstwie dokonanym na niewinnym mędrcu. Legenda
ta była bardzo popularna w średniowieczu w całej Europie. Spopularyzowały ją liczne tłumaczenia i
przeróbki greckiego "Żywota Ezopa" na różne język. Na język polski przełożył go Biernat z Lublina już w
roku 1522, jako "Żywot Ezopa Fryga, mędrca obyczajnego i z przypowieściami jego". W Bizancjum
Maximus Planudes, na początku XIV wieku, a we Francji M. Claude Gaspard Bachet de Mezeriac jako
"Życie Ezopa Anno Domini 1632".
Współczesnym historykom literackim o Ezopie wiadomo stosunkowo niewiele. Zasadniczo
dzielą się oni na takich, którzy bajkopisarza uważają za postać legendarną, tak jak F.G. Welcker –
personifikację bajki, lub na tych, którzy doszli do przekonania, że był on postacią historyczną. Do
pierwszych z nich należą między innymi : M. Luter oraz najlepszy znawca zagadnień ezopowych – A.
Hausrath. Stanowisko drugie reprezentują : W.A. Grauert, O. Keller oraz E.Chambry. Rozważając fakty, lub
Strona 3
bezpośrednie „wzmianki” o Ezpie, najstarszą z nich znajdujemy w "Dziejach" Herodota, dziele
pochadzącym z V wieku przed naszą erą (około 430 rok przed naszą erą).
***
Ważnym terminem literackim w rozważaniu historii i twórczości Ezopa jest „bajka”. Krótki
utwór literacki wierszowany, lub pisany prozą, jest jednym z podstawowych gatunków literatury
dydaktycznej. Istotną cechą jest jej alegoryczność. Bohaterowie – zazwyczaj zwierzęta, ale również ludzie,
rzadziej przedmioty, czy rośliny są nośnikami, uosobieniem typów ludzkich i cech charakteru. Jest
rodzajem przypowieści na temat uniwersalnych sytuacji moralno – psychologicznych, charakterów i
postaw. Opowiadana w niej historia stanowi zawsze jedynie ilustrację jakiejś prawdy ogólnej dotyczącej
doświadczeń ludzkich powtarzalnych i powszechnych. Charakteryzuje się etyką pierwotną, będącą odbiciem
rzeczywistych stosunów panujących w zaraniu kultury. Cel takiego zabiegu jest dydaktyczny i moralizujący.
Poucza ona o szkodliwości czy pożyteczności pewnych zachowań, przekazuje prawdy etyczne lub
wskazówki postępowania. Narzędziem do osiągnięcia przez bajkę takiego efektu jest kontrast w
przedstawieniu dwóch rodzajów działań : skutecznego i nieskutecznego. Niekiedy, bajka ma także
charakter satyryczny. Jednak znaczenie kluczowe ma zawarcie w bajce morału : na początku, na końcu,
lub takiego, który wynikałby z treści. Bajka może być długa – narracyjna, bądź krótka – epigramatyczna.
Najbardziej rozpowszechniona jest forma bajki zwierzęcej, w której przedstawiane zwierzęta
występują jako maski określonych typów ludzkich, a relacje między nimi są odpowiednikiem społecznych
stosunków i instytucji. Nazwa zwierzęcia jest konwencjonalnym znakiem zastępujacym rozbudowaną
charakterystykę pewnych cech np. Lew – siła, męstwo, lis- przebiegłość, mrówka- pracowitość, baran –
głupota, zając – płochliwość itp. Treść nie wymaga określenia czasu ani „podmalowania” tła. Jest ona
bowiem ponadczasowa, a tłem jest Świat.. Morał najczęściej bywa lokowany na końcu utworu tak zwany
epimythion – po którkiej ekspozycji rozwija się szybka akcja, która zamyka wyraźny epilog, choć może
także występować jako formuła poczatkowa – promythion. „Epimythion” to także określenie na
moralizujące uzupełnienia bajek, których twórcami początkowo byli wydawcy zbiorów, później retorowie i
ich oczniowie. Był to wniosek wypływający z bajki i jej uogólnienie. Bajki ezopowe włączane do zbiorów
traciły bowiem często kontekst treściowy i stawały się niezrozumiałe.
W praktyce terminy „bajka” i „baśń” bywają stosowane wymiennie. Różnica polega jednak na
tym, że w bajkach zwierzęta pozostają nadal tylko zwierzętami i nie przedstawiają sił nadprzyrodzonych.
Brak bajce mistyki i religijności, które obecne są w baśni.
Właśnie takie : krótkie, prozaiczne bajki, których bohaterami były w dużej mierze zwierzęta
tworzył frygijski mędrzec. Określenie „bajki ezopowe” nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie bajek autorstwa
samego Ezopa. Miał on bowiem licznych naśladowców i kontynuatorów aż do XVIII wieku. Mianem tym
określamy więc wszystkie utwory powstające w obrębie tej tradycji. Bajka – epizod stała sie
charakterystycznym dla Greków sposobem dowodzenia. „Prostoty” bajek ezopowych dowodzi Platon w
swoim opowiadaniu pod tytułem „Fedon”, gdzie przedstwia Sokratesa znajdującego sie więzieniu i
skracającego sobie czas przerabianiem prozaicznych bajek Ezopa na poetyczne. Za istotną cechę
Strona 4
twórczości bajkopisarza uznaje się więc zwięzłość, prostote budowy i brak ozdób retorycznych. Ezop
doczekał się swoich licznych naśladowców. W dużej mierze z bajek Ezopa, zaczerpnął treść swoich
utworów XVII-wieczny francuski bajkopisarz Jean de La Fontaine. Jeden z czołowych przedstawicieli
francuskiego baroku, autor blisko dwustu pięćdziesięciu bajek. Innym twórcą bajek Ezopowych był Ignacy
Krasicki. „Kruk i lis” to bajka autorstwa polskiego poety, prozaika i publicysty, która jest typową bajką
ezopową, bowiem głównymi postaciami są zwierzęta. Krasicki poddał w niej krytyce próżność ludzką, która
była cechą większości szlachty zakochanej w swym sarmackim pochodzeniu.
Bajkopisarstwo to bardzo żywotny gatunek literacki, który rozwija sie od przeszło 2500 lat. Z
dawnego ezopizmu został dziś jednak tylko pomysł wprowadzenia zwierząt jako aktorów bajki. Pomysł ten
pozwala na stwarzanie żywych symboli, na ilustrowanie rzeczywistości. Sama forma pierwszych bajek
ezopowych na przestrzeni wieków niezbyt odbiegła od początkowej, a ich właściwości stylistyczne nie
uległy wielkim zmianom. Bajka odegrała przez swój dydaktyzm i charakter zabawowy w dziejach kultury
europejskiej ważną rolę. Jej wpływ nie ograniczył się jedynie do jednej epoki, jednego narodu czy jednej
klasy społecznej. Tam gdzie docierała kultura, docierały i bajki Ezopowe, które przez swoją formę i
tematykę trafiały do każdego człowieka bez względu na wiek i wykształcenie.
Sam Ezop był postacią, do której niejednokrotnie odwoływano się w licznych dziełach
literackich w tym poezji, również w dziełach malarskich takich jak na przykład obraz „Ezop” Diego
Velazqueza powstały około roku 1639-1640.
Uważam, że warto poznać twórczośc Ezopa choćby w przekładzie, nie tylko dlatego, że jest
ona przyjemną i łatwą w odbiorze lekturą, ale przede wszystkim dlatego, ze każda z tych bajek niesie pod
płaszczem żartu, prawdy aktualne i przydane nam wszystkim
Strona 5
Wzmianki o Ezopie w malarstwie:
Diego Velazquez, "Ezop", 1639-1640
Strona 6
Wzmianki o Ezopie w poezji:
1. Wacław Potocki:
• "Szpetnyś jak Ezop..." (Wety Parnaskie)
• "Nie masz ci w Proszowicach naszych dziś Ezopa..." (Nowy jarmark w Proszowicach)
• "wszak też to Ezopa nie szpeci, | Gdy bywszy filozofem, w rozmaitych bajach | Ćwiczy w cnotach"
(Odjemek od herbów szlacheckich. Przedmowa)
• "Jako szpetny był Ezop, Sokrates garbaty, | A wżdy insze na świecie przeszli personaty" (Nie zawsze
rozum z urodą)
2. Adam Stanisław Naruszewicz:
• "niech łżą, niech bajkami celują Ezopy" (Comparatio)
4. Ignacy Krasicki:
• "Udaje się więc do kunsztów, do nauk i kto wie, czy nie tej skrytej pobudce winien świat Sokratesów,
Epiktetów, Ezopów" (Pan Podstoli)
• "Już przeszły te czasy, w których by może i to Ezopowi służyło ku wzgardzie, że był mądrym..."
(Łokieć, warsztat i pług - pierwsze szlachetności instrumenta)
5. Franciszek Zabłocki:
• "Fiakry! Wy nasze Fedry, Pilpaje, Ezopy!" (Do fiakrów)
Strona 7
Ezop, bajki ezopowe – notatka dla grupy
Ezop :
• grecki bajkopisarz pochodzący z Frygii w Azji Mniejszej, niewolnik Jadmosa z Samos, później wyzwoleniec
• Urodził się prawdopodobnie około 620 roku p.n.e.
• dwa nurty myslenia o postaci Ezopa : pierwszy – oficjalny, zawarty w wielkich działach literatury greckiej w VI i V wieku p.n.e., drugi opierający
się na legendzie ludowej
• Wyrazem jego popularności stała sie księga ludowa zachowana pod tytułem „Żywot Ezopa”, która powstała w V wieku p.n.e.
• Historycy literatury dzielą się na tych, którzy uważają go za postać historyczna, i na takich którzy dowodzą iż jest on tylko legendą.
Bajka, bajka ezopowa, zwierzęca :
• Krótki utwór literacki wierszowany, lub pisany proza, jest jednym z podstawowych gatunków literatury dydaktycznej. Istotna cecha jest jej
alegoryczność. Bohaterowie – zazwyczaj zwierzęta, ale również ludzie, rzadziej przedmioty, czy rośliny są nośnikami, uosobieniem typów ludzkich i
cech charakteru. Jest rodzajem przypowieści na temat uniwersalnych sytuacji moralno – psychologicznych, charakterów i postaw. Opowiadana w
niej historia stanowi zawsze jedynie ilustrację jakiejś prawdy ogólnej dotyczącej doświadczeń ludzkich powtarzalnych i powszechnych.
Charakteryzuje się etyką pierwotną, będącą odbiciem rzeczywistych stosunów panujących w zaraniu kultury. Cel takiego zabiegu jest dydaktyczny,
moralizujący, poucza ona o szkodliwości czy pożyteczności pewnych zachowań, przekazuje prawdy etyczne lub wskazówki postępowania.
Narzędziem do osiągnięcia przez bajkę takiego efektu jest kontrast w przedstawieniu dwóch rodzajów działań : skutecznego i nieskutecznego.
Niekiedy bajka ma także charakter satyryczny. Jednak znaczenie kluczowe ma zawarcie w bajce morału : na początku, na końcu, lub takiego,
który wynikałby z treści. Bajka może być długa – narracyjna, bądź krótka – epigramatyczna.
• Najbardziej rozpowszechniona jest forma bajki zwierzęcej, w której przedstawiane zwierzęta występują jako maski określonych typów ludzkich, a
relacje między nimi sa odpowiednikiem społecznych stosunków i instytucji. Nazwa zwierzęcia jest konwencjonalnym znakiem zastępujacym
rozbudowaną charakterystykę pewnych cech np. Lew – siła, męstwo, lis- przebiegłość, mrówka- pracowitość, baran – głupota, zając – płochliwość
itp. Treść nie wymaga określenia czasu ani „podmalowania” tła. Jest ona bowiem ponadczasowa, a tłem jest Świat.. Morał najczęściej bywa
lokowany na końcu utworu tak zwany epimythion – po którkiej ekspozycji rozwija się szybka akcja, która zamyka wyraźny epilog, choć może także
występować jako formuła poczatkowa – promythion. „Epimythion” to także określenie na moralizujące uzupełnienia bajek, których twórcami
początkowo byli wydawcy zbiorów, później retorowie i ich oczniowie. Był to wniosek wypływający z bajki i jej uogólnienie.
Naśladowcy Ezopa :
• W dużej mierze z Ezopa zaczerpnął treść swoich utworów XVII-wieczny francuski bajkopisarz Jean de La Fontaine. Jeden z czołowych
przedstawicieli francuskiego baroku, autor blisko dwustu pięćdziesięciu bajek.
• Innym twórca bajek ezopowych był Ignacy Krasicki. „Kruk i lis” to bajka autorstwa polskiego poety, prozaika i publicysty, która jest typową bajką
ezopową, bowiem głównymi postaciami są zwierzęta. Krasicki poddał w niej krytyce próżność ludzką, która była cechą większości szlachty
zakochanej w swym sarmackim pochodzeniu.
Notatki :
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................................................................
Strona 8
LIS I MAŁPA – przykład bajki Ezopowej (zwierzę i zwierzę)
inne : Byk i dzikie kozy, Cielę i wół.
Lis i małpa, idąc tą samą drogą, spierali się, czyje pochodzenie jest lepsze. Gdy o tym rozprawiali, znaleźli
się koło jakichś grobowców. Małpa, spojrzawszy na groby, westchnęła. Kiedy lis zapytał o przyczynę,
małpa, wskazujac grobowiec rzekła : „ Czy nie mam płakać, gdy patrze na groby moich przodków
wyzwolonych i niewolnych?” A na to lis : „Możesz klamać, ile chcesz, bo i tak nikt z nich nie wstanie i nie
zaprzeczy twym słowom”.
Epimition : Tak i wśród ludzi kłamcy najbardziej tam się popisują, gdzie nie ma takich, którzy by zaprzeczyli.
LIS I MASKA AKTORSKA – przykład bajki Ezopowej (przedmiot i zwierzę)
inne : Osioł niosący posąg
Lis, wszedłwszy do pracowni rzeźbiarza, oglądał wszystko, co się tak znajdowało, a zobaczywszy maskę
teatralną, podniósł ją i zawołał : „Co za głowa bez mózgu !”
Epimition : Bajka ta odnosi sie do człowieka okazałego, ale ograniczonego.
KOBIETA I KURA – przykład bajki Ezopowej (człowiek i zwierzę)
inne : Pasterz i owce, Pchłai zapaśnik, Pies i kucharz
Pewna wdowa miała kurę, która jej codziennie znosiła jedno jajo. Sadziła zaś, że jeśli da kurze więcej
ziarna, ta zniesie jej dwa jaja. I tak też zrobiła. Tymczasem zbytnio utuczona kura nawet jednego nie
zniosła.
Epimition : Ta bajka uczy, że wielu ludzi chcąc więcej posiadać, traci to, co ma.
BARTNIK – przykład bajki Ezopowej (zawód)
inne : Rolnik, Pasterz, Ogrodnik
Ktoś wszedł do pasieki podczas nieobecnoći bartnika i skradł mu miód i wosk. Kiedy ten nadszedł i
oglądał puste ule, wracające z łąki pszczoły, zobaczywszy go, pocięły dotkliwie żądłami. A on do nich
zawołał: „Niepoczciwe stworzenia ! Złodzieja wosku puściłyście bezkarnie, a tniecie mnie, który sie o was
troszczę”.
Epimition : Tak niektórzy ludzie przez głupotę, nie wystrzegają się wrogów, a z przyjaciółmi postępują jak z wrogami.
Strona 9
DĄB I TRZCINA – przykład bajki Ezopowej (roślina i roślina)
inne : Drzewa i Oliwka, Drzewa i Trzcina
Dąb i trzcina wiedli spór, kto silniejszy. Kiedy zadął silny wicher, trzcina, chwiejąc się i zginając sie pod
jego naporem, uniknęła zagłady, a dąb, który cały czas się opierał, padł wyrwany z korzeniami.
Epimition : Ta bajka uczy, że nie nalezy stawiać oporu silniejszym.
BRZUCH I NOGI – przykład bajki Ezopowej (części ciała)
inne : Ogon i członki węża
Brzuch i nogi spierały się, kto z nich jest ważniejszy. Nogi utrzymywały, że o tyle górują siłą, iż nawet
brzuch noszą. A ten powiediał : „ Ależ jesli ja nie otrzymam pożywienia, nie będziecie miec siły mnie
nosić”
Epimition : Tak i na wyprawach wojennych bez znaczenia są żołnierze, jeśli wodzowie nie mają doświadczenia.
Strona 10
Bibliografia:
1. M. Golias, Bajki ezopowe, Wrocław 1961.
2. Wstęp, [w:] Bajki ezopowe, M. Golias, Wrocław 1961.
3. Termin : bajka, [w:] Słownik terminów literackich, J. Sławiński, Warszawa 1976.
4. T. Chwalińska, Słownik pisarzy, Bielsko-Biała 2006.
5. A. Rzążewska, Literatura, Bielsko-Biała 2006.
6. Strona internetowa :
7. Mitencyklopedia : /