Edda Młodsza Prozaiczna

Szczegóły
Tytuł Edda Młodsza Prozaiczna
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Edda Młodsza Prozaiczna PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Edda Młodsza Prozaiczna PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Edda Młodsza Prozaiczna - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 EDDA MŁODSZA PROZAICZNA Armoryka Strona 2 Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment pełnej wersji całej publikacji. Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj. Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu. Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie internetowym e-booksweb.pl - Audiobooki, ksiązki audio, e-booki . Strona 3 NOWA EDDA czyli EDDA M£ODSZA 1 Strona 4 2 Strona 5 NOWA EDDA czyli EDDA M£ODSZA albo PROZAICZNA w przek³adzie Joachima Lelewela Wstêp historyczny Andrzeja Sarwy Armoryka SANDOMIERZ 3 Strona 6 Redaktor: Marta Sarwa Projekt ok³adki: Juliusz Susak Na pierwszej stronie ok³adki: Frigg spinning the clouds (licencja public domain), Ÿród³o Internet: Na czwartej stronie ok³adki: Oden (Odyn) (licencja public domain), Ÿród³o Internet: wikipedia.org/wiki/Oden. Tekst Eddy prozaicznej wydano na podstawie edycji: Joachim Lelewel, Edda: to jest Ksiêga religii dawnych Skandynawii mieszkañców, Wilno 1828. Pisowniê uwspó³czeœniono w niewielkim zakresie. Autorem ilustracji na stronach 67-94 jest Frederik Sanders (1983) (licencja public domain), Ÿród³o: runeberg.org/eddan © Copyright by Wydawnictwo Armoryka 2006, 2007 Wydawnictwo ARMORYKA ul. Krucza 16 27–600 Sandomierz tel (0–15) 833 21 41 e–mail: [email protected] / Druk: Drukarnia Diecezjalna Sandomierz ul. ¯eromskiego 4 27-600 Sandomierz ISBN 978-83-60276-25-9 4 Strona 7 Zak³osz¹ siê zbo¿a na nieobsianych polach, zniknie bezprawie, Baldr powróci, ¿yæ bêdzie wraz z Hödem w Walhali, w pomieszkaniu bogów – doœæ wam tego? Edda Starsza, 60 5 Strona 8 6 Strona 9 SNORRA-EDDA, PRÓSAEDDA czyli EDDA SNORRI STURLUSONA EDDA PROZAICZNA Najdalej na pó³noc wysuniêty skrawek Europy, wyspa lodowców i wulkanów, staro¿ytna Ulthima Thule – Islandia, czyli dos³ownie Ziemia Lodu, przeciêtnemu cz³owiekowi mimowolnie kojarzy siê z tajemniczym œwia- tem starogermañskich bogów i bohaterów. A to za spraw¹ dwu wybitnych dzie³ literatury œredniowiecznej – Eddy star- szej, poetyckiej i Eddy m³odszej, prozaicznej, na kartach których opisano œwiat, który ju¿ dawno pogr¹¿y³ siê w mroku pradawnoœci, ale jednak – dziêki owym ksiêgom – nie zosta³ zapomniany. Islandia zosta³a zasiedlona bardzo póŸno. Dopiero w VII wieku zaczynaj¹ na ni¹ przybywaæ pierwsi osad- nicy, mnisi chrzeœcijañscy z Irlandii. Zamieszkuj¹ oni w tym spokojnym, oddalonym od zgie³ku i problemów doczesnoœci ustroniu, aby nie zaprz¹taj¹c sobie g³ów ¿adnymi œwiatowymi sprawami, móc lepiej s³u¿yæ Bogu. I przez oko³o dwa stulecia ¿yje siê im na Islandii spokoj- 7 Strona 10 nie i zapewne – wedle œredniowiecznych standardów – wygodnie. Wiek IX, a w³aœciwie jego druga po³owa, sprowadzaj¹ na wyspê norweskich wikingów, którym w ojczyŸnie pod rz¹dami króla Haralda Piêknow³osego1 nie zawsze ¿yje siê bezpiecznie. Wikingowie wypieraj¹ mnichów – dla tych dwu grup narodowoœciowych i reli- gijnych za ciasno jest na tej ziemi. I – paradoksalnie, wyspa która zosta³a skolonizowana przez chrzeœcijan staje siê na nowo pogañska i jest t¹ ostoj¹ pogañstwa jeszcze d³ugie lata. Islandia od tej pory na sta³e ju¿ wypada ze strefy wp³ywów irlandzkich, a zostaje wpisana w strefê wp³ywów skandynawskich. I taki stan rzeczy trwa do dziœ. A chocia¿ sama wyspa znajduje siê z daleka od Skandynawii, to w³aœnie tutaj rodzi siê skandynawska literatura. Literatura owa powsta³a w jêzyku islandzkim, który wyodrêbni³ siê z jednego z dawnych narzeczy norweskich. Bardzo interesuj¹ce i godne podkreœlenia jest to, i¿ literacki jêzyk islandzki – podobnie jak i pismo oparte na alfabecie ³aciñskim – powsta³ bardzo wczeœnie, bo ju¿ w wieku XII/ XIII. I co nie mniej ciekawe – od tamtej pory, po dziœ dzieñ, nie uleg³ ¿adnym zasadniczym zmianom i prze-obra¿eniom, dlatego wspó³czeœni mieszkañcy Ziemi Lodu nie maj¹ na- jmnieszego problemu ze zrozumieniem swojej œredniowiecz- nej narodowej literatury. 1 Harald I Harfagre (855-933). 8 Strona 11 Pierwszym i najstarszym dzie³em tej ostatniej jest Edda starsza, zwana tak¿e Edd¹ poetyck¹. Jej powstanie datuje sie na okres miêdzy rokiem 900 a 1050 i uwa¿a, ¿e nie wysz³a spod pióra jednego autora, lecz stanowi zbiór utworów ró¿nych poetów. Œredniowieczny manuskrypt tej Eddy odnaleziono bardzo póŸno, bo dopiero w XVII wie- ku. Trafi³ on oko³o 1640 roku w rêce biskupa Brynjolfura Sveinssona, który podarowa³ go królowi Danii. Nastêpnym dzie³em jest nosz¹ca islandzki tytu³ SNORRA-EDDA, PRÓSAEDDA czyli Edda Snorriego, Edda prozaiczna autorstwa islandzkiego poety i historyka Snorriego Sturlusona (1179-1241). Ta Edda jest jakby po- drêcznikiem dla poetów, w której autor wielokrotnie cytu- je obszerne fragmenty Eddy poetyckiej, starszej. To w³aœnie dziêki Snorriemu Sturlusonowi zachowa³a siê pamiêæ o tej ostatniej. Uwa¿a siê, ¿e Edda Snorriego zosta³a napisana miêd- zy rokiem 1215 a 1223. Sk³ada siê ona z trzech czêœci: pierwsza z nich nosi tytu³ Gylfaginning. Jest - to mitologia nordycka, druga – zawiera objaœnienia obrazów poetyckich, u³o¿one w formie pytañ i odpowiedzi. Wreszcie na koniec czêœæ trzecia, która stanowi zbiór regu³ poetyckich. Naj- starszy rêkopis dzie³a Snorriego, nosz¹cy tytu³ Bók thessi heitir Edda, przechowywany jest w bibliotece w Uppsali, w Szwecji. Na koniec kilka s³ów na temat postaci autora Eddy prozaicznej. Snorri Sturluson urodzi³ siê w roku 1179, zmar³ zaœ dnia 23 wrzeœnia 1241. Od roku 1206 mieszka³ w Rey- 9 Strona 12 kholt. By³ nie tylko poet¹, historykiem, ale i politykiem. Dzia³a³ czynnie w islandzkim Althingu – parlamencie, któremu nawet dwukrotnie przewodniczy³. W roku 1218 popar³ norweskiego króla Haakona IV Starego2 , który chcia³ Islandiê podporz¹dkowaæ swemu ber³u. Niestety - Snorri póŸniej zmieni³ zdanie i ostatecznie opowiedzia³ siê prze- ciw w³adcy. Ten ostatni, w odwecie, kaza³ go zamordowaæ. Sta³o siê to 23 wrzeœnia 1241 w domu poety w Reykholt. W niniejszej ksi¹¿ce zaprezentowany zosta³ niekom- pletny przek³ad Eddy m³odszej autorstwa Joachima Lele- wela, stanowi¹cy drug¹ czêœæ dzie³a: Edda: to jest Ksiêga religii dawnych Skandynawii mieszkañców / star¹ semundiñsk¹ w wielkiej czêœci t³óm., now¹ Snorrona skróci³ Joachim Lelewel, Wilno 1828. Andrzej Sarwa 2 Hakon IV Hakonsson (1217 – 1263). 10 Strona 13 WSTÊP T£UMACZA PóŸniejsza, czyli druga, czyli nowa Edda, prozaiczn¹ czyli snorronow¹ zwana, napisana jest w wieku XIII, ko³o r. 1215 przez znamienitego Islandczyka Snorrona, w za- mieszkach domowych roku 1241 zabitego. Zbiera³ on i pisa³ tê Eddê dla wygody poetów, a¿eby mieli pod rêk¹ zgro- madzone staro¿ytnoœci, które im ju¿ w owe wieki do poez- ji coraz mniej potrzebnemi siê stawa³y, które wiêc stawa³y siê staro¿ytnoœciami i przedmiotem uczonej ciekawoœci. Pierwsza czêœæ tej Eddy obejmuje DÄMESAGI czyli my- thologiczne powieœci, w niej Gylfe ginning sk³ada siê z roz- mów omamionego Gylfa z Odinem, który z nim w troistej, Hara, Jafnhara i Trediego postaci, rozmawiaj¹c, naucza go w 49. (albo 33) powieœciach, o stworzeniu œwiata, i rzeczy, o dzie³ach i rodzie bogów, oraz o koñcu wszystkiego. Odwo³uj¹ siê te powieœci, do Woluspy, Wafthuidnismal, Grimismal, Hindluliod. - W drugiej czêœci tych dämesa- gów, Braga rädr to jest w Braga opowiadaniach, w trzyna- stu (od 50 do 62-giej) powieœciach, jest kilka szczególnych 11 Strona 14 anegdot o bogach, które siê do ¿adnych dawnych œpie- waków nie odwo³uj¹ i wcale ich po imieniu nie przytaczaj¹. Oprócz tych, wiêcej jest powieœci o rycerzach, z przymie- szaniem mythów, które jako historyczne, choæ w fikcje uwik³ane i fikcjami upstrzone, nie s¹ ju¿ tak dalece rzeczy- wistym mythologicznym przedmiotem. - Drugi oddzia³ Eddy KENNINGARA stanowi. jest to skarbnica poezji, czyli s³ownik poetycki, w którym znajduj¹ siê poetyckie termina, synonymy nazwisk tak bogów, jak ró¿nych rze- czy, oraz ró¿ne wiadomoœci mythologiczne powtarzane i notowane. - Naostatek trzeci oddzia³ jest: LIODSGREI- MIR czyli SKALLDA, zawiera, ogólne poezji prawid³a, licencje poetyckie, wady wierszowania. - To obejmuje Edda nowa, czyli Edda Snorrona. Joachim Lelewel 12 Strona 15 DÄMESAGÓW CZÊŒÆ PIERWSZA. G Y L F E – GINNING. G y l f a o m a m i e n i e. 13 Strona 16 14 Strona 17 Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment pełnej wersji całej publikacji. Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj. Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu. Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie internetowym e-booksweb.pl - Audiobooki, ksiązki audio, e-booki .