Dwadzieścia osiem wykładów ze wstępu do prawoznaws
Dwadzieścia osiem wykładów ze wstępu do prawoznawstwa - dr Maciej Koszowski
Szczegóły |
Tytuł |
Dwadzieścia osiem wykładów ze wstępu do prawoznaws |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Dwadzieścia osiem wykładów ze wstępu do prawoznaws PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Dwadzieścia osiem wykładów ze wstępu do prawoznaws PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Dwadzieścia osiem wykładów ze wstępu do prawoznaws - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Dwadzieścia osiem
wykładów
ze wstępu
do prawoznawstwa
Strona 2
Strona 3
dr Maciej Koszowski
Dwadzieścia osiem
wykładów
ze wstępu
do prawoznawstwa
Wydanie rozszerzone o trzy wykłady ze wstępu do nauki o państwie
Strona 4
Maciej Koszowski
DwaDzieścia osieM wyKłaDów ze wstępu Do prawoznawstwa
wydanie rozszerzone o trzy wykłady ze wstępu do nauki o państwie
recenzenci:
prof. nadzw. dr hab. Stefan Marek Grochalski
prof. nadzw. dr hab. tomasz Bekrycht
wydawnictwo cM
wydanie i
2019
Korekta: Kinga Dolczewska
skład: Dagmara ślęk-paw
projekt typograficzny i skład: Dagmara ślęk-paw
indeksy: arkadiusz zawadzki
wydawnictwo cM
copyright dla tej edycji: Maciej Koszowski; wydawnictwo cM (skład i projekt okładki)
Dozwolone jest niekomercyjne przechowywanie, utrwalanie, kopiowanie, zwielokrotnianie
i rozpowszechnianie całości lub części niniejszej książki w sposób elektroniczny, fotograficzny
i inny pod warunkiem podania jej autora i jej tytułu. w pozostałym zakresie na korzystanie
z niej i opracowywanie jej treści jest potrzebna zgoda autora.
isBn: 978-83-66704-82-4
Strona 5
Żadne prawo, nawet najlepsze, nie zastąpi dobroci,
rzetelności i uczciwości,
które w życiu społeczeństwa są najważniejsze!
Strona 6
Strona 7
Spis treści
Wykaz skrótów 11
Słowniczek terminów łacińskich i francuskich 15
Wstęp 17
Filozofie prawa 19
Cechy prawa i metody w nim stosowane 35
Czym zajmuje się nauka prawa? 47
Źródła i rodzaje prawa 53
Obowiązywanie prawa 63
Norma prawna 73
Rodzaje norm (przepisów) prawnych 85
System prawny 99
Hierarchia aktów prawa stanowionego 109
Prawo międzynarodowe publiczne i prawo Unii Europejskiej 121
Stanowienie (tworzenie) prawa 131
Tryb legislacyjny w Polsce i w Unii Europejskiej 139
Budowa aktu prawa stanowionego 155
Precedens sądowy, umowa i zwyczaj prawny 165
Stosowanie prawa 177
Wykładnia prawa 187
Materiały przydatne w wykładni prawa 217
Wnioskowania prawnicze 227
Rodzaje dowodów, ciężar dowodu i ciężar argumentacji 237
Dwa rodzaje ludzkiego rozumowania: racjonalne (świadome) 247
i intuicyjne (nieświadome) 247
Pewność i przewidywalność prawa a jego elastyczność i sprawiedliwość 259
Sędzia bojownik versus sędzia biurokrata 265
Stosowanie instytucji prawnych w praktyce 273
Proces sądowy 283
Stosunek prawny i fakty prawne 291
Gałęzie prawa 303
Paremie łacińskie 315
Alternatywne metody rozwiązywania sporów 325
Trzy wykłady ze wstępu do nauki o państwie 335
Wiadomości ogólne 337
Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej 355
Ustrój polityczny Unii Europejskiej 367
Strona 8
8 Spis treści
Bibliografia 387
Indeks osobowy 403
Indeks rzeczowy 413
Streszczenie 435
Abstract 436
Słowa kluczowe 437
Key Words 437
Strona 9
Strona 10
Strona 11
Wykaz skrótów
Traktat o Unii Europejskiej – Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana: Dz.U. C 202
z 7.06.2016).
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(wersja skonsolidowana: Dz.U. C 202 z 7.06.2016).
Konstytucja RP – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997
nr 78 poz. 483 wraz z późn. zm.).
Kodeks cywilny – Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16
poz. 93 z późn. zm.).
Kodeks postępowania cywilnego – Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz.U.1964 nr 43 poz. 296 z późn. zm.).
Kodeks postępowania karnego – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania
karnego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555 z późn. zm.).
Kodeks pracy – Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
wraz z późn. zm.).
Kodeks rodzinny i opiekuńczy – Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuń-
czy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59 z późn. zm.).
Kodeks spółek handlowych – Ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych
(Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037 z późn. zm.).
Kodeks morski – Ustawa z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks morski (Dz.U. 2001 nr 138
poz. 1545 z późn. zm.).
Kodeks wyborczy – Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21
poz. 112 z późn. zm.).
Kodeks karny – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553
z późn. zm.).
Kodeks karny skarbowy – Ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U.
1999 nr 83 poz. 930 z późn. zm.).
Kodeks wykroczeń – Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz.U. 1971 nr 12
poz. 114 z późn. zm.).
Kodeks postępowania cywilnego – Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz.U. 1964 nr 43 poz. 296 z późn. zm.).
Kodeks postępowania karnego – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania kar-
nego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555 z późn. zm.).
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia – Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. 2001 nr 106 poz. 1148 z późn. zm.).
Kodeks karny wykonawczy – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy
(Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557 z późn. zm.).
Strona 12
12
Kodeks postępowania administracyjnego – Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postę-
powania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168).
Ordynacja podatkowa – Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. 1997
nr 137 poz. 926 z późn. zm.).
Regulamin Sejmu – Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regula-
min Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. 1992 nr 26 poz. 185 z późn. zm.).
Regulamin Senatu – Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. –
Regulamin Senatu (M.P. 1991 nr 2 poz. 11 z późn. zm.).
Prezydent RP – Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
Rada UE – Rada Unii Europejskiej.
Strona 13
Strona 14
Strona 15
Słowniczek terminów łacińskich i francuskich
Alias – zwany inaczej
Ergo – więc
Etc. (et cetera) – i tak dalej
Ex lege – z mocy [samego] prawa
Ex officio – z urzędu
Explicite – wyraźnie
Expressis verbis – dobitnie; bez owijania w bawełnę
Ibidem – oznacza pozycję i/lub autora przytoczonego bezpośrednio powyżej
In extenso – w całości
In fine – pod koniec
Op. cit. – skrót, którego używa się na oznaczenie pozycji, której tytuł i dane bibliograficzne
zostały już wcześniej w tekście, w jakim go użyto, podane
Par excellence (wymawia się: parekselãs) – w pełnym tego słowa znaczeniu
Per se – samo przez się
Prima facie – na pierwszy rzut oka, bez zagłębiania się w istotę
Tout court (wymawia się: tu kur) – krótko mówiąc; zwięźle
Vel – albo
Strona 16
Strona 17
Wstęp
Inspiracją do przygotowania tego cyklu wykładów była lektura książki, stanowiącej swoisty
podręcznik ze wstępu do prawoznawstwa, amerykańskiego realisty prawnego Karla Nicker-
sona Llewellyna pod jakże buńczucznym tytułem: The Brumble Bush, czyli po polsku Jeży-
nowy krzak. Nie, nie postawiłem sobie celu, aby mu dorównać, to jest zresztą w mojej ocenie
niewykonalne, zwłaszcza pod względem językowym. Brzmienie, słownictwo i rytm, z jakimi
spotykamy się w Jeżynowym krzaku, nie wydają się nijak możliwe do powtórzenia. Brak jednak
na polskim rynku wydawniczym pozycji przypominającej dzieło Llewellyna, a więc czegoś ma-
jącego charakter nie tylko podręcznika, ale i swego rodzaju przewodnika czy wręcz poradnika
umożliwiającego studiowanie prawoznawstwa, stanowił pokusę, jakiej nie byłem w stanie się
oprzeć1.
Moim celem było tu przy tym po pierwsze udostępnienie treści, jakie będą w miarę wszech-
stronnie i komplementarnie przygotowywać do rozpoczęcia przygody z prawem – nie tylko
od strony wyłącznie teoretycznej, ale także i na swój sposób praktycznej. Po drugie chciałem
przekazać informacje będące w zgodzie z duchem czasu, w którym na skutek globalizacji, ale
też ze względu na postęp, jaki dokonuje się obecnie w nauce prawa, do polskiej kultury prawnej
coraz intensywniej przenikają poglądy i opinie z obszaru Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej
Brytanii.
Maciej Koszowski
1 Odnośnie do recenzji, mojego autorstwa, najnowszego wydania wspomnianej książki Karla Nickersona Llewellyna
zob. „Studia Iuridica Toruniensia” t. 17, s. 301-320.
Strona 18
Strona 19
Rozdział I
Filozofie prawa
Pozytywizm prawniczy, normatywizm prawniczy, jusnaturalizm, amerykański realizm prawny,
pragmatyzm prawniczy, krytyczne studia nad prawem, skandynawski realizm prawny, herme-
neutyka prawnicza, teorie argumentacyjne (komunikacyjne).
Można zadać sobie pytanie o to, czym tak naprawdę jest prawo. Czy jest to zbiór jakichś prze-
pisów, reguł, norm zamkniętych w ustawach, konstytucji, rozporządzeniach itp.? Czy tylko to,
a może coś jeszcze, lub jednak coś innego albo nawet zupełnie innego?
Na to proste pozornie pytanie próbowano sobie odpowiedzieć od wieków. Nikomu jednak –
jak się wydaje – jak dotąd nie udało się zrobić tego w pełni. Co ciekawe, prawnicy rozmawiają
na co dzień o prawie, objaśniają prawo, uczą prawa, wprowadzają i posługują się pojęciami
prawnymi, dzielą prawo na działy (gałęzie), spierają się o to, co jest zgodne, a co jest niezgodne
z prawem – kiedy jednak przyjdzie im podać definicję prawa, to się wzdrygają. O wiele łatwiej
jest im wyjaśnić, czym różni się prawo cywilne (prywatne) od prawa publicznego albo wy-
mienić poszczególne ograniczone prawa rzeczowe lub konstytucyjne prawa człowieka aniżeli
wyjaśnić, czym prawo po prostu jest.
Temu, czym jest prawo, został de facto poświęcony cały cykl niniejszych wykładów. Bę-
dzie on opowiadał o prawie, idąc niejako od góry do dołu, tj. zaczynając od kwestii bardzo
ogólnych, takich jak tzw. filozofie tudzież szkoły prawa czy podstawowe cechy i metody prawa,
a kończąc na zagadnieniach tak szczegółowych jak proces uchwalania prawa w parlamencie lub
zasady interpretacji prawa. Te ostatnie są z pozoru bardziej praktyczne, ale tylko z pozoru, bo
tak naprawdę największy walor praktyczny mają problemy o najwyższym stopniu ogólności, bo
od nich się w rzeczywistości wszystko zaczyna i na nich się też w zasadzie wszystko powinno
w rzeczywistości kończyć. Na dostrzeżenie ich wagi człowiek potrzebuje jednak czasu.
Filozofie prawa za zadanie pierwszorzędne obrały sobie zdefiniowanie tego, czym prawo
jest lub co mamy uważać za prawo. Wszystkie te filozofie miały i często dalej mają swoich
orędowników czy przedstawicieli, co jednak znamienne, one same – w opracowaniach nauko-
wych – bywają często przedstawiane w nieco wyidealizowanej formie. Można mianowicie nie-
jednokrotnie odnieść wrażenie, że żaden z reprezentantów danej filozofii prawa nie reprezentu-
je tej filozofii w pełni. Co więcej, wydaje się, że to ci, co wyróżniają poszczególne filozofie prawa
i „przyklejają” do nich nazwy, dodają nieraz coś od siebie, choćby uwypuklając pewne cechy,
jakie niekoniecznie byłyby uwypuklone przez samych tych, których osoby wiąże się z tymi
filozofiami. Jeśli jednak nawet tak jest, to jest to tylko dowód na to, że filozofie prawa to nie
jakieś byty czysto teoretyczne, ale coś, co immamentnie tkwi w ludzkich umysłach, zajmując
poczesne miejsce gdzieś w naszej (pod)świadomości. Przy tym można śmiało twierdzić, że
każdej istocie ludzkiej – adwokatowi, radcy prawnemu, profesorowi prawa, sędziemu, urzęd-
Strona 20
20 Rozdział I
nikowi, ale także osobie niewyróżniającej się żadną szczególną wiedzą prawniczą – przyświeca
jakaś filozofia prawa. Może być ona taka jak któraś z filozofii prawa wyróżnianych w opraco-
waniach naukowych, ale może być również jakąś mieszanką takich filozofii lub czymś, czego
nauce nie udało się jeszcze uchwycić i dokładnie opisać. Hołdowanie danej filozofii prawa nie
jest też stanem, jaki nie może się w czasie zmieniać. Człowiek w różnych momentach swojego
życia i posiadając różne doświadczenie, może wyznawać nawet zupełnie odmienne filozofie
prawa. Te właściwości czynią też problematykę filozofii prawa czymś zarówno praktycznym,
jak i szczególnie wartym teoretycznego przestudiowania. Prawidłowe zaś zrozumienie istoty
prawa nie wydaje się bez odniesienia do tej problematyki możliwe.
Poniżej zostaną zwięźle zaprezentowane najważniejsze – lub raczej najbardziej rozpo-
wszechnione – z filozofii prawa, nie tyle jednak w porządku chronologicznym (historycznym),
ile w porządku służącym klarowności wykładu.
Trudno zacząć omawianie poszczególnych filozofii prawa od czegoś innego niż pozytywizm
prawniczy i pokrewny mu normatywizm prawniczy. On jest bowiem na moment, w jakim za-
czyna się przygodę z prawem, najbardziej oczywisty. Jak się wydaje, grunt dla jego wykształce-
nia się przygotowały najpierw monarchie absolutne, a potem ciała parlamentarne, jakie chciały
odgórnie regulować prawem coraz większe obszary ludzkiej aktywności. Jego powstanie datuje
się przy tym zazwyczaj na XIX i XX w. Wśród jego czołowych zwolenników znaleźli się między
innymi John Austin, Georg Jellinek, Rudolf von Jhering, Karl Magnus Bergbohm i Bernhard
Windscheid.
Pozytywiści przyjmują, że prawem właściwym jest prawo tworzone przez człowieka, usta-
wodawcę, suwerena. Ma ono postać ogólnych rozkazów (imperatywów), jakie jego adresaci
mają wykonać pod groźbą kary, zwłaszcza zastosowania wobec nich środków przymusu fizycz-
nego. Potencjalna treść takich rozkazów (imperatywów) nie napotyka tu przy tym w zasadzie
na żadne ograniczenia. W szczególności nie musi się ona pokrywać z tym, co moralnie uchodzi
za słuszne, zasadne czy sprawiedliwe. Tak pojmowane prawo ma być za to z definicji pewne
i przewidywalne. Sędziowie są bowiem tylko jego wykonawcami, monteskiuszowskimi „ustami
ustawy”. Samemu nie mogą go oni ani tworzyć, ani nie wolno im wpływać na jego kształt ponad
to, na co wyraźnie zezwolił im ustawodawca. W tym sensie mają więc oni związane ręce, będąc
niejako na usługach prawa (tego, kto je był wcześniej stworzył). Wyroki sądowe, jakie zapadają
w sprawach indywidualnych, uważa się tu zaś często za podejmowane na drodze tzw. metody
formalno-dogmatycznej, która jest formalna, bo polega na językowej i logicznej analizie tekstu
prawnego (tekstu ustawy, konstytucji, rozporządzenia itp.), a dogmatyczna, bo dotyczy pojęć
i treści szczególnego rodzaju, tj. takich, jakie są dane z góry w rozkazach prawodawcy i których
interpretatorowi nie wolno kwestionować.
Normatywizm Hansa Kelsena nieco zmodyfikował założenia pozytywizmu prawniczego.
Kelsen oznajmił mianowicie, że prawo składa się z norm, które stanowią „czyste” powinno-
ści – czyli są niezależne od tego, czy za ich nieprzestrzeganie spotka kogoś jakaś kara w świecie
zewnętrznym. Przy tym normy te mogą się dzielić na wyższego i niższego rzędu. Wśród nich
znajduje się też norma najwyższa. Stanowi ona przyczynę obowiązywania innych norm, które