Britton L. Frank - Za plecami komunizmu

Szczegóły
Tytuł Britton L. Frank - Za plecami komunizmu
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Britton L. Frank - Za plecami komunizmu PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Britton L. Frank - Za plecami komunizmu PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Britton L. Frank - Za plecami komunizmu - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 Książka amerykańskiego autora Franka L. Brittona Za plecami komu- nizmu, umożliwia poznanie genezy komunizmu oraz prześledzenie procesu FRANK L. BRITTON jego tworzenia i rozwoju oraz ukazuje rzeczywistych inspiratorów i twór- ców tej ideologii. Zawiera nieznane dotychcza Czytelnikowi polskiemu fotografie, dokumenty i fakty. Książka Brittona w skondensowanej formie ukazuje losy Żydów w szerszym kontekście historii świata — na prze- strzeni ostatnich dwóch tysięcy lat — od ich przybycia do Europy przed narodzeniem Chrystusa, poprzez Średniowiecze i Renesans do czasów współczesnych. Ukazuje nieznaną dotychczas rolę Żydów w przygoto- waniu i wywołaniu Rewolucji Październikowej oraz ich udział w pro- pagowaniu, tworzeniu i utrwalaniu komunizmu najpierw w Rosji a na- stępnie na całym świecie. Czytelnicy mają możliwość prześledzenia w po- rządku chronologicznym, jak stopniowo wdrażana w praktyce była dok- tryna komunistyczna, oraz tworzony aparat wykonawczy czerwonego ZA PLECAMI terroru i zbrodni, przez kogo było konstruowane i jakim celom służyło „Imperium zła". Przybliżenie nieznanych dokumentów i faktów, pozwala na lepsze zrozumienie istoty i celów ideologii komunistycznej. Ponieważ współcześnie ideologia komunistyczna nie została całkowicie wyelimino- KOMUNIZMU wana ze świadomości niektórych narodów, a nawet w niektórych krajach podejmowane są próby jej odbudowy, dlatego warto poznać bliżej rze- czywistych jej inspiratorów i twórców aby ostrzec następne pokolenia przed jej zgubnym wpływem. N o~M NO rtÓM ISBN 83-85829-01-6 Strona 2 FRANK L. BRITTON ZA PLECAMI KOMUNIZMU N o~M WYDAWNICTWO „NORTOM" WROCŁAW 1996 Strona 3 * * * Żeby zrozumieć istotę komunizmu należy prze- śledzić kierunek rozwoju tego ruchu oraz unaocznić kim byli jego inicjatorzy i jakie siły miały wpływ na ukształtowanie się tej ideologii. Niestety, każda poważna dyskusja na temat komu- nizmu i marksizmu łączy się z kwestią żydowską. Nie można uczciwie dyskutować na ten temat bez ujaw- nienia i stwierdzenia, ze założycielami rosyjskiego komunizmu byli Żydzi. Nikt nie może ignorować faktu, że wszyscy czołowi przywódcy Amerykańskiej Partii Komunistycznej (łącznie ze skazanymi za szpiegostwo) Karol Marks pochodzili z tej samej rasy. To są fakty historyczne, na które nie mamy wpływu. Teraz stajemy przed poważnym problemem jak ujawnić te fakty i nie zostać oskarżonym i potraktow anym jako „antysemita". I właśnie z tego powodu wiadomo bardzo mało na temat prawdziwej natu ry komunizmu. Jest rzeczą zrozumiałą, że historycy niechętnie piszą na ten temat z obawy, aby nie otrzymać etykiety „rasisty" albo „fanatyka". Z tego powodu temat ten usunięto poza ramy dyskusji i ze względu na cenzurę nikt nie używa razem wyrazów „Żyd" i „komunizm". W tej książce zdecydowaliśmy się przełamać ten mur milczenia i potrak- tować temat w sposób uczciwy zgodnie z naszą wiedzą. Nie było zamiaru, żeby wybierać poszczególne osoby dlatego, że należą do pewnej rasy i nie traktowaliśmy ich zbyt k rytycznie z tego samego powodu. Ponieważ komunizm i judaizm są związane ze sobą, więc zapozn anie się z historią Żydów przyczyni się do zrozumienia zagrożenia komunistycznego. MIT O PRZEŚLADOWANIU Nie można się podjąć napisania krótkiej historii współczesnego żydostwa bez odnotowania zjawiska, które w ciągu dwudziestu wieków wprowadzało w błąd nieżydowskie społeczeństwo. Jest nim zdolność Żydów do zachowania tożsamości pomimo wiekowych kontaktów z cywilizacją chrześcijańską. Dla studenta judaizmu albo dla Żyda oczywiste jest, że judaizm to nie jest religia, Strona 4 4 5 rasa, narodowość ale te trzy cechy razem. Najlepszą definicją judaizmu jest ta, że jest to narodowość oparta na fundamentach rasy i religii. Wszystko to się łączy z innym aspektem judaizmu, a mianowicie mitem o prześla - dowaniu. Od momentu pojawienia się w historii, Żydzi zawsze propagują ideę, że są zawsze uciskani i prześladowani. Ta idea była zawsze główną w żydowskim myśleniu. Mit o prześladowaniu był zawsze cementem i spo- iwem judaizmu. Bez tego mitu Żydzi przestali by istnieć, a ich rasowo religijna narodowość od dawna uległa by zagładzie. Żydzi nie zawsze się zgadzają między sobą, ale w obecności wroga (prawdziwego lub urojonego) ich myślenie staje się spójne. Pod tym względem nie różnią się od innych narodów. Adolf Hitler zjednoczył niemiecką opinię wokół idei, że Niemcy zostały pokrzywdzone przez aliantów w Wersalu i tylko trzymanie się razem uchroni ich przed przewagą nieprzyjaciół.... Żydowskie katakumby w Rzymie z II wieku po narodzeniu Chrystusa Przez 25 wieków żydowska myśl funkcjonowała pod wpływem mitu o prześladowaniu i przez całą ich historię ten element ciągle się powtarza. Dlatego każde niepowodzenie albo odwrócenie się fortuny jest opisane, W żydowskiej encyklopedii podano t, że za czasów cesarza Justyniana: wyolbrzymione i interpretowane w ten sposób aby następnym pokoleniom „Oni mieli wolność religijną a w zamian za to wypełniali wszystkie obowiązki obywatelskie. Mieli dostęp do niższych urzędów. Tylko synagogi były zwol- Żydów służyło to jako przykład okrucieństwa gojów w stosunku do wybranej nione od obowiązku kwaterowania żołnierzy. Głównym źródłem utrzymania rasy. Wszystkie ich wady i wykroczenia są usprawiedliwiane na tej zasadzie. rzymskich Żydów był handel niewolnikami. W latach 335, 336, 339, 384 i Prawdą jest, że Żydzi wycierpieli dużo w przeszłości, ale to się również nast. zostały wydane dekrety przeciwko tej działalności". Seneka, w swoich przydarzyło innym narodom. Różnica polega na tym, że Żydzi wszystko pracach, atakował współczesnych Rzymian za małpowanie Żydów. Niektórzy zapisują i tworzą z prześladowania tradycję. O masowych morderstwach historycy (wyróżnia się monumentalna książka Gibbona „Upadek Imperium dokonanych na chrześcijanach zapomina się po 50 latach, ale krzywda paru Rzymskiego") przypisują upadek Rzymu korupcyjnym wpływom Żydów. Żona Żydów jest zarejestrowana na zawsze w ich historii i opowiadają to nie tylko Nerona Popea, była nawróconą Żydówką. Kiedy Rzym upadł i zaczęło się swoim współziomkom ale zyskują sympatię całego świata.... Średniowiecze, Żydzi się umocnili w tym co zostało z europejskiego handlu. Encyclopedia Britannica podaje 2 dla niego była nieunikniona specjalizacja „... ŻYDZI W EUROPIE w handlu do którego miał specjalne kwalifikacje ze względu na spryt i wszechobecność. W Średniowieczu handel w zachodniej Europie pozostawał Nawet monety były żydowskie w ich rękach, szczególnie handel niewolnikami. W rejestrach z czasów Karolingów słowa „Żyd" i „kupiec" mają takie samo znaczenie". Europejski Pierwsze pojawienie się Żydów w Europie miało miejsce przed narodze- handel został opanowany przez Żydów i stał się ich monopolem. W Polsce niem Chrystusa. Osiedlali się głównie w Grecji, a starożytni Grecy mówili o i na Węgrzech monety miały żydowskie napisy.... nich z zaciętością jako o najeźdźcach z Azji. Żydzi rozprzestrzenili się szybko na terytorium Imperium Rzymskiego, a potem po całej Europie. W drugim t Funk Wagnall Jewish Encyklopedia składa się z 12 tomów. Napisana i wydana przez wieku po narodzeniu Chrystusa, coraz częściej pojawiają, się na scenie Żydów z przeznaczeniem dla żydowskiego czytelnika (t. 10, s. 460). 2 Encyclopedia Britannica. Jest dostępna i nie jest „antysemicką" publikacją. W 1920 roku rzymskiej żydowscy kupcy, artyści i handlarze niewolników. Nie ulega Żyd Juhas Rosenwaldt zakupił udziały w Encyklopedia Britannica Corporation. Wszystkie wątpliwości, że ich pozycja w rzymskim świecie była coraz mocniejsza, nawet materiały dotyczące Żydów zostały zredagowane na nowo zgodnie z punktem widzenia strony wtedy gdy Imperium chyliło się ku upadkowi. żydowskiej (t. 13, s. 57, 1947). Strona 5 6 7 W okresie Średniowiecza, który trwał od roku 500 do 1300 po narodzeniu Dowiadujemy się, że w Portugalii 4: „wygnanie Żydów pozbawiło Portu- Chrystusa, żydowski handlarz dominował (za wyjątkiem Sk andynawii gdzie galię średniej klasy i najbardziej uczonych kupców i finansistów". Nieza- nie miał wstępu) w całej Europie i kontrolował drogi h andlowe na Wschód. przeczalnie ta klasa kupców i bankierów ucierpiała przez wygnanie, ale nie Ta sytuacja trwała aż do wieku poprzedzającego Renesans kiedy wyrzucono wydaje się żeby byli ofiarami dysk ryminacji ani żeby byli pozbawieni Żydów z Europy. przywilejów. Widzimy natomiast grupę bogatych kupców usuniętych z uprzy- W 1215 roku Kościół katolicki na Czwartym Soborze Laterańskim złamał wilejowanych miejsc przez pokrzywdzone i wyzyskiwane chrześcijańskie kręgosłup europejskiego żydostwa przez ograniczenie ich monopolu w handlu. społeczeństwo. Dekrety ograniczyły miejsca zamieszkania Żydów do terenów ich wspólnoty, Podobna sytuacja miała miejsce w Anglii. Żydzi pojawili się w tym kraju zakaz zatrudniania chrześcij an i zakaz działalności w różnych dziedzinach w okresie podbojów Normanów i szyzdobylib"li wpływy i bogactwo. O tym handlu. okresie pisze Valentin Jewish Encyklopedia : „Ich liczebność i dobrobyt wzrosły. Aaron z Lincoln był w tym czasie najbogatszym człowiekiem w Anglii... jego wpływy finansowe obejmowały cały kraj i powiązane były z Wygnanie przywódcami szlachty i duchowieństwem... Po jego śmierci jego majątek Czwarty Sobór Laterański ogr aniczył działalność handlową Żydów, ale przeszedł na własność Korony i ministerstwo skarbu musiało stworzyć spe- nie rozwiązał problemu żydowskiego. Począwszy od drugiej połowy XIII cjalny dział, aby się tym zająć...". wieku, przyjmując jako rozwiązanie ostateczne, kraje europejskie zaczęły wyrzucać Żydów poza swoje gr anice. Pierwsza rozpoczęła Anglia, która Anglia wydaliła żydów w 1290 roku. Piętnaście lat później, w 1306 roku Francja zrobiła to samo ze swoimi Żydami. Pozostałe kraje europejskie również Jak na ironię Anglia była przepędziły Żydów, za wyjątkiem Hiszpanii, która zrobiła to później bo ostatnim krajem opanowanym 3 dopiero w 1492 roku. Encyclopedia Bńtannica tak przedstawia sytuację w przez Żydów ale pierwszym, Hiszpanii: „Czternasty wiek był złotym wiekiem w historii Hiszpanii. W 1391 który się ich pozbył. Po Czwar- roku kazanie księdza z Sevilli, Fernanda Marteneza; doprowadziło do pierw- tym Soborze Laterańskim kon- szej ogólnej masakry Żydów, którym zazdroszczono bogactwa oraz za to, że takty z Żydami były coraz trud- byli znienawidzonymi królewskimi poborcami podatkowymi". Po zjedno- niejsze i miało miejsce szereg an- czeniu Hiszpanii i wyparciu Maurów król Ferdynand i królowa Izabella tyżydowskich wystąpień. Ed- zwrócili uwagę na problem żydowski i w 1492 roku wygnano ich z Hiszp anii. ward I był obarczony problemami W 1498 roku Portugalia poszła w ślady Hiszpanii i usunęła swoją żydowską stworzonymi przez obcą, ży- ludność. dowską mniejszość, coraz bar- dziej pochłaniającą bogactwa królestwa i nie dającą się zasy- Wyzyskiwacze milować. Rozwiązał problem w Dom Aarona z Linkoln z XIII wieku. W tym czasie Aaron był bogatszy od każdego księcia i szlachcica w ten sposób, że w 1290 roku Dużo powiedziano na temat rzekomego „prześladowania" Żydów w Anglii. Edward I, zdobywca Walii i jeden z najwięk- skonfiskował wszystkie ży- Europie i innych miejscach. Do tego kłamstwa udało im się przekonać cały szych monarchów Anglii, wyrzucił Żydów, ponieważ dowskie bogactwa i wyrzucił ich świat (lub co najmniej Amerykę), że te cierpienia spadły na niewinnych monopolizowali w swoich rękach bogactwo Anglii poza granice kraju. Aż do roku ludzi. Zamożni hiszpańscy Żydzi, których usunięto z Hiszpanii w 1492 r. nie byli wcale uciemiężonymi ludźmi. Oni byli bogatymi, uprzywilejowa - 1655 Żydzi nie mogli legalnie wjechać do Anglii. Wielka Brytania dała przykład nymi wyzyskiwaczami. Byli kupcami oraz oszukującymi poborcami podat- jak należy pozbywać się problemu żydowskiego, który to przykład potem był kowymi... naśladowany na kontynencie europejskim. 4 Encyclopedia Britannica (t. 18, s. 279, 1947). 3 Encyclopedia Britannica (t. 13, s. 57, 1949). 5 Walentine Jewish Encyclopedia, Shapiro Valentine Co, Londyn , 1938 (s. 586). Strona 6 8 9 Francja Portugalia: wydaleni w 1498 r. Żydzi dotarli do Francji przed czasami Karola Wielkiego i op anowali han- Prusy: wydaleni w 1510 r. Włochy: wyrzuceni z Królestwa Neapolu i Sardynii w 1540 r. del i finanse. W czasie panowania Filipa Pięknego, ostatniego i najwybitniejsze- Bawaria: usunięci w 1551 r. go z linii Kapetyngów, Francja stała się wielką potęgą w Europie. Potrzeba Żydzi nie mieli wstępu do Szwecji do 1782 r. pieniędzy zmusiła Filipa do skonfiskowania żydowskich bogactw i wydalenia ich z kraju. Filip próbował, przed rokiem 1306, zdobyć pieniądze przez zakaz Nie mieli wstępu do Danii przed XVII wiekiem, a do Norwegii do roku wywożenia srebra i złota z Francji. Również potrzeba pieniędzy doprowadziła 1814. do konfliktu z Templariuszami, których majątki również skonfiskował. Jednak Dziś mała ilość Żydów zamieszkuje w Skandynawii. Żydzi byli tymi, którzy zgromadzili największą ilość bogactwa. W 1306 roku Oparcie w Polsce Filip rozwiązał swój problem finansowy i zarazem problem żydowski przez W roku 1500 wszystkie kraje zachodniej Europy z wyjątkiem północnych konfiskatę ich bogactw, a następnie wyrzucenie z Francji. Tak zakończyło się Włoch, części Niemiec i posiadłości papieskich wokół Avignonu były wolne wielowiekowe opanowanie handlu przez Żydów we Francji. Później po - od żydowskiej inwazji. Prawie cała Europa była chwilowo wolna od Żydów zwolono garstce ich wrócić do Francji, aby powtó rnie usunąć w 1394 roku. 6 aż do roku 1650 gdy masowo wrócili. Encyclopedia Britannica podaje: „Duża masa Żydów umocniła się na wschodzie w Polsce i Imperium Turec- kim... Parę żydowskich wspólnot zostało w zachodniej Europie ze wszystkimi POWRÓT NA WSCHÓD ograniczeniami. W pewnym stopniu trudne czasy dla Żydów zaczęły się wraz z Renesansem". Wypędzenia Brak miejsca nie pozwala na ukazanie wszystkich wypędzeń Żydów, które później miały miejsce w innych krajach oraz zakończyły się w następnych RENESANS wiekach wykluczeniem ich z każdego kraju zachodniej Europy. Poniżej podano Kiedy Żydzi odeszli ... wykaz wydaleń Żydów w porządku chronologicznym: Anglia: Żydzi wydaleni w 1290 r. przez Edwarda I oraz zakaz powrotu Okres kiedy zostali wypędzeni Żydzi — 1300-1650 — byt również epoką do 1655 roku. Renesansu. Począwszy od 1300 roku w handlowych miastach północnych Włoch Francja: wydaleni w 1306 r. przez Filipa Pięknego. Paru pozwolono na zaczął się proces odrodzenia kultury i nauki, początkowo oparty na literaturze powrót aby ich powtórnie wyrzucić w 1394 r. Żydowskie osiedla pozostały starożytnej Grecji i Rzymu. Bardzo szybko kultura Renesansu rozpowszechniła w Bordeaux, Avignon, Marsylii (skąd ich wydalono w 1682 r.) i w Alzacji. się w Europie. W 1650 roku Europa była bardziej oświecona i cywilizowana. Saksonia: wydaleni w 1349 r. Oczywiście to nie miałoby miejsca, gdyby w tym czasie nie nastąpił wzrost handlu. Dopóki narody Europy nie wydarły z getta [żydowskiego] kontroli Węgry: w 1092 r. Żydzi kontrolowali na Węgrzech zbieranie podatków. W 1360 r. zostali wyrzuceni ale później powrócili. W 1582 zostali znowu nad handlem odrodzenie zachodniej Europy nie mogło mieć miejsca. usunięci z chrześcijańskiej części Węgier. Getto Belgia: wyrzuceni w 1370 r. i do roku 1700, nie przybywali w dużej liczbie. „Gdziekolwiek się osiedlali Żydzi, od początku diaspory, zawsze tworzyli Czechy: wyrzuceni z Pragi w 1380 r. Wielu osiedliło się po roku 1562. swoje wspólnoty. Do tego przyczyniały się różne czynniki o charakterze W 1744 r. Maria Teresa znowu ich usunęła. wewnętrznym: religijne, kulturalne, socjalne, ekonomiczne oraz różne o zew- Austria: wypędzeni w 1420 r. przez Albrechta V. nętrznym charakterze" 7 . Holandia: usunięci z Utrechtu w 1444 r. Hiszpania: wyrzuceni w 1492 r. 6 Encyclopedia Britannica (t. 13, s. 57 i 58, 1947). Litwa: wydaleni w 1495 r. przez Wielkiego Księcia Aleksandra: Później 7 The Jewish People, Past and Present, Central Yiddish Culture Organization, New wrócili. York (s. 201). Strona 7 10 11 Nie można pojąć istoty charytatywne. Istniały również judaizmu bez znajomości sądy, ponieważ rozprawy odby- charakteru średniowiecznej wały się zgodnie z cywilnym żydowskiej wspólnoty (getto i kodeksem talmudu". kahał). Prawdopodobnie Getto nie było tylko miej- najmniej jest wiedzy na scem zamieszkania, ale była to temat prawdziwych początków wspólnota, w tej wspólnocie getta. Większość książek Żydzi utrzymywali swoją kul- historycznych podaje turę, religię i tradycję soli- żydowską wersję, że Żydzi darności. Tutaj również pod- byli zmuszeni do mieszkania sycali swoją wiekową niena- w ciągu wieków w spe wiść do chrześcijańskiej cywi- cjalnych sektorach miasta jako lizacji. rezultat fanatyzmu i nie- Encyclopedia Britannica po- tolerancji chrześcijańskiej daje 10: „Ta działalność wy- większości. Jest to kłam- magała rozbudowanego ustawo- stwo, w które nie uwierzy dawstwa i w tej dziedzinie wspól- żaden student judaistyki. Ży- nota żydowska miała dużą swo- dowska Encyclopedia Wa- bodę działania. Zarządzenia Alteneuschule, Praga. Te średniowieczne ruiny datują się lentina 8 opisuje początki żydowskie obejmowały wszel- z XI wieku. W getcie żydzi rozwijali swój własny język getta: „ogólnie słowo to (Yiddish) i zachowywali odrębność narodową kie dziedziny życia: prowa- oznacza żydowska dziel dzenie gospodarki, uczęszcza- żydowskie północne wrota w Carpentras. We Francji, nica. Już w starożytności Żydzi dobrowolnie zajmowali specjalne dzielnice. W jak i w innych krajach, tworzyli pasożytnicze wspólno- nie do synagogi, obyczaje so- ty-getta. To w Carpentras datuje się ze Średniowiecza cjalne, utrzymywanie porząd- Średniowieczu od XI wieku spotyka się żydowskie ulice, a geneza ich koncentracji nie była religijna ani socjalna ale dlatego, żeby być bliżej rynku. ku, wskazówki odnośnie ubio Również niebezpieczeństwo zmuszało do szukania protekcji panującego księcia, ru i spędzania czasu wolnego... Cechy wspólne średniowiecznej żydowskiej który wolał ich mieć bliżej dla łatwiejszego ściągania podatków. Dopiero w XIII społeczności stanowiły: samo narzucona dyscyplina, uznawanie jako wspólnych wieku żydowskie dzielnice zostały zamienione na getta. Skoncentrowanie wszystkich indywidualnych problemów religijnych, wychowawczych, Żydów w getcie, mimo że nie takie były intencje, dało dobre rezultaty ponieważ samoobrony oraz silne poczucie solidarności wzmocnione przez jednolity tryb zachowało poczucie wspólnoty i tradycyjną żydowską kulturę". życia". W rzeczywistości te wspólnoty-getta istniały, ponieważ Żydzi chcieli żeby W ciągu dziesięciu wieków poprzedzających ich wypędzenie, Żydzi istniały. One odzwierciedlały życzenia części Żydów aby pozostać oddzielo- osiedlili się w pasożytniczych wspólnotach, gettach w każdym chrześcijańskim nymi od chrześcijańskiej wspólnoty. kraju (i w islamskiej Hiszpanii, Afryce i Azji Mniejszej). Tutaj rozwijali i Żydowska Encyclopedia Walentina podaje 9 „W Średniowieczu w Europie : przechowywali kulturę obcą europejskiej. Kiedy w końcu zostali przepędzeni w żydowskich wspólnotach istniały oficjalnie uznawane władze, żeby pilnować z Europy odkryto, że utworzyli w Polsce i Rosji getta-wspólnoty. Średnio- swoich spraw i występować jako organ przedstawicielski do pertraktacji z władza- wieczne getta nie zniknęły w Średniowieczu, tylko nienaruszone zostały mi państwa. Aby żyć zgodnie z zasadami judaizmu Żydzi musieli się organizować przeniesione do Europy Wschodniej, gdzie osiedliła się większość Żydów we wspólnoty (kahał, kehilla) i utrzymywać rytuały, szkolnictwo i instytucje z całego świata. S Valentine Jewish Encyclopedia (s. 570). 9 Valentine Jewish Encyclopedia (s. 589). 10 Encyclopedia Britannica (t. 13, s. 59, 1947). Strona 8 12 13 Instytucja getta umożliwiła dwóm odrębnym kulturom i narodom pozo- i bankierska Żydów powstała stanie jeden obok drugiego. Z jednej strony kultura azjatycka i judaistyczna, dzięki Fenicjanom i Aramej- a z drugiej europejska i chrześcijańska bez połączenia się razem. Z tego czykom i ich powiązaniom z powodu Żydzi pozostali obcy pomimo kontaktów w ciągu wieków z cywi- Babilonem. Jako rezultat lizacją chrześcijańską. Z tego powodu polski Żyd będzie najpierw Żydem, a tych sojuszy i asymilacji pra- dopiero potem Polakiem i dlatego niemiecki, rosyjski, hiszpański Żyd najpierw wie w każdym mieście w Im- okaże wierność judaizmowi, a potem zachowa drugorzędną lojalność w sto- perium Rzymskim i dalej na sunku do kraju zamieszkania. wschód żydowskie wspólnoty handlowały i rozwijały się Chazarowie dzięki Biblii i przez religijne i edukacyjne organizacje. Wię- Nie należy mylić współczesnego Żyda ze swoją kulturą Jidisz, i dra - kszość żydostwa nigdy nie O.na10~nu:~~,C. MOREM =I u , w. <1.17e.., pieżnymi tradycjami finansowymi z biblijnymi Hebrajczykami, którzy byli przyszła i nie była w Judei". 03 ~~„ w.E0,~~ ~ uY{ narodem pasterskim. Międzynarodowy Żyd, z czasów współczesnych, to Ludzie z „Turcji", o któ- bękarcki produkt bękarckiej przeszłości. On nie wierzy w Biblię ale w Talmud, rych mówi Wells byli Chaza- Mapa ukazująca rozprzestrzenianie się różnych religii nie mówi po hebrajsku ale w jidisz, nie pochodzi z Izraela, ale z szumowin w Europie w X wieku. Pokazuje zasięg królestwa Cha- rami, którzy w IX wieku po zarów. Powyższa mapka pochodzi z żydowskiej ency- ze wschodniej strefy Morza Śródziemnego. Jest to rzeczowo opisane w książce Chrystusie. zbudowali w po- klopedii Funka i Wagnalla. Współczesny Żyd jest pa H. G. Wellsa 11 Zarys Historii: „Żydowska idea była kombinacją teolo- łudniowej Rosji imperium. Do tomkiem mieszanki azjatyckich ludów głównie semic- gicznego liberalizmu z intensywnym rasistowskim patriotyzmem. Żyd ocze- imperium Chazarów przenik kiego pochodzenia, ale nie hebrajskiego kuje aby specjalny zbawca, Mesjasz, zbawił ludzkość przez proces odtworzenia chwały Dawida i Salomona i poprowadził cały świat pod dobroczynny ale moc- nęła duża ilość Żydów z Bizancjum. Przez mieszane małżeństwa i nawrócenia ci Chazarzy zostali zidentyfikowani jako Żydzi. Wszyscy żydowscy historycy i ny żydowski but. Wraz z upad- encyklopedyści używają słowa „Chazar" jako równoważnik słowa „Żyd". W kiem Kartaginy i Tyru oraz pod- dziesiątym wieku szereg inwazji zniszczyło imperium Chazarów i duża ilość porządkowaniem Hiszpanii w tych Chazaro-Żydów osiedliła się na terenie Polski. Inni znaleźli drogę do prowincję rzymską siła politycz- zachodniej Europy i Hiszpanii, gdzie wymieszali się z bękarckim konglo- na Semitów zmalała. Rozprosze- meratem europejskich Żydów. ni Fenicjanie w Hiszpanii, Afryce i w basenie Morza Śródziem- nego mówili językiem zbliżo- Zguba Polski nym do hebrajskiego i nie ma- jąc praw politycznych nawró- Żydzi, którzy osiedlili się w Polsce na początku XIV wieku przybyli na cili się na judaizm. Kiedy pod- zaproszenie Kazimierza Wielkiego, który był pod silnym wpływem Żydów. bito plemię Idhumenów zmu- Już w X wieku Żydzi (głównie chazarskiego pochodzenia) mieli duże wpływy szono ich aby zostali Żydami. w Polsce i w XII wieku tak się umocnili, że zmonopolizowali bicie monet. Typowa XIX-wieczna rodzina żydowska z Krako- W południowej Rosji żyli w IX Żydowska Encyklopedia podaje 12 „Monety wykopane w 1872 r. w wielko- : wa (Polska). Wierząc, że są „wybraną rasą" oni marzyli wieku Turcy, którzy byli Ży- polskiej wsi Glenbok ukazują, że za panowania Mieszka III (1173 do 1209), o dniu kiedy „odziedziczą ziemię". Ponad 3 miliony dami. Judaizm jest odbudo- Kazimierza i Leszka (1194 do 1205) Żydzi byli odpowiedzialni za bicie monet tych polsko-rosyjskich Żydów wyemigrowało do USA. waną ideą polityczną wielu w Polsce". Ciekawą rzeczą jest, że te monety mają polskie i żydows kie Większość amerykańskich Żydów pochodzi z Europy rozproszonych ludzi głównie napisy. Zgodnie z żydowskimi książkami historycznymi „Historia Polski w Wschodniej Semitów. Tradycja kupiecka czasie trzech następnych wieków to walka o supremację między rdzen - H. G. Wells, Outline of History, wydanie 3 (s. 493, 494). 12 Funk Wagnall Jewish Encyclopedia (t. 10, s. 56). Strona 9 14 15 ną ludnością polską, a żydow- ską... Przez większość czasu Polska była zdominowana przez Żydów dla dobra wszystkich". Jednak kiedy Żydom się nie poszczęściło, ci sami „historycy" podają dużo przykładów okru- cieństwa i zezwierzęcenia ze strony nie Żydów w stosunku do wybranej rasy. Ponieważ te la- menty były powtarzane wiele razy i dosyć głośno więc pow- Polskie monety mają żydowskie napisy: Żydzi kontro- lowali europejskie mennice w Średniowieczu stało przekonanie, że Polska by- ła krajem uciskającym Żydów. Nieszczęściem Polski było to, że przez wiele wieków była obarczona olbrzy- mią ilością ludności żydowskiej. To przyczyniło się do wielu wewnętrznych podziałów, które uniemożliwiły Polsce, aby pozostała wolna między najwięk- szymi narodami na ziemi. W 1793 roku (trzeci rozbiór) Polska została podzielona między Prusy, Rosję i Austrię i przestała istnieć jako państwo. Rosja odziedziczyła problemy z Żydami. GALc I A PERCENTAGE OF JEWS • IN GOVERNMENTS Rosja Trzeci rozbiór Polski był wydarzeniem o dużym znaczeniu w historii Rosji, ponieważ jako swój udział otrzymała największą na świecie ilość Żydów. Od tego Prom 554 to ll% from 111% to 16% From 1t5 up momentu Rosja została beznadziejnie spleciona z żydowskim problemem i prawdo- Pekaes Tomista LK% Podolia 1LK% 4675 Mowom 11.311" podobnie Żydzi w pewnym stopniu doprowadzili do upadku rosyjskiego imperium. Yekawrinoalar l.tt% C herelQor l.55% Wilna iL91%f Volhrnla 13.315 Nikt nie zrozumie natury dzisiejszego komunizmu albo syjonizmu bez Rolla 11.514 Yoroo ILtt% PWN 9.164 Raaoro '17.m5 podstawowej wiedzy o sytuacji w Rosji w wieku poprzedzającym rewolucję z Suwalki Moko 1055% Lorom WARA Minsk 1S.M5 I6.74 października 1917 r. Odnotowano obecność, w Polsce w X wieku chazarskich knowable. Vitebsk .ILK% 'Piotrkow 16.55% 11.554 Syaallts 16.554 Żydów i takich samych Żydów w tym czasie w Rosji. O ile jednak Polska przyjęła Yo%hUer 1141% Grodno 11554 1 1 1 6 e wyrzuconych z zachodniej Europy Żydów aby w wieku XIII, XIV i XV masowo M55% 'Warwo M55% się osiedlali na jej terytorium, o tyle rząd Imperium Rosyjskiego nie pozwolił na taką imigrację i zamknął swoje granice. Należy przypuszczać, że rząd carski nie Ograniczone terytoria rozciągały się od Krymu do Bałtyku obejmując terytorium równe połowie wykazał entuzjazmu z powodu otrzymania z Polski dużej masy Żydów. zachodniej Europy. W 1917 roku żyło tu 7 milionów Żydów, co stanowiło połowę Żydów na świecie. Wewnątrz ograniczonych terytoriów rozwinęły się bliźniacze filozofie: syjonizmu i komunizmu. Obydwa ruchy wyrosły z żydowskiej nienawiści do cywilizacji chrześcijańskiej Ograniczone terytoria (rzekomych prześladowców „wybranej rasy"). Obydwa ruchy były przenoszone tam gdzie Żydzi emigrowali. Ograniczone terytoria były matecznikiem, z którego wypływała światowa siła Od początku rząd carski narzucił Żydom szereg ograniczeń aby uchronić ro- komunizmu. Warto zauważyć, że połowa ludności żydowskiej na świecie mieszka w USA i prawie syjską kulturę i ekonomię przed ich dominacją. W 1772 roku wydano dekretustala- wszyscy albo pochodzą z ograniczonych terytoriów albo są potomkami emigrantów z tego rejonu jący, że Żydzi mogą się osiedlać w Rosji w ściśle wyznaczonych rejonach. Wewnątrz Strona 10 16 17 „ograniczonych terytoriów" Żydzi mogli handlować bez ograniczeń. Natomiast Mikołaj I podróż albo zamieszkanie poza obrębem wyznaczonego rejonu było zabro- Następca Aleksandra Mikołaj I, nie był przychylnie nastawiony do Żydów i nione. W 1897 roku (data pierwszego spisu ludności w Rosji) 93,9% rosyjskich obserwował ich usadowienie się w rosyjskiej gospodarce jako zagrożenie. Żydów mieszkało wewnątrz wyznaczonych granic, a tylko 5, 1% w innych częściach Imperium. Aby zapobiec przemytowi Żyd nie mógł mieszkać bliżej Był on znienawidzony przez Żydów. Za cza- niż 50 wiorst od wyznaczonej granicy. sów panowania Aleksandra Żyd miał przy- wilej uchylenia się od obowiązku służby woj- Z punktu widzenia żydowskiej historii uważano ograniczone terytoria, skowej jeżeli zapłacił specjalny podatek. jako najważniejszy element tych czasów. Przez 125 lat większość Żydów była skoncentrowana na jednym obszarze, we wspólnym środowisku z wspólnymi W 1827 roku Mikołaj zniósł ten zwyczaj doświadczeniami. Z tego otoczenia i doświadczeń wyłonił się Żyd dwu- i po raz pierwszy Żydzi zostali zmuszeni do dziestego wieku mówiący Jidisz. Tu narodziły się duże ruchy syjonizmu i ko- służby w carskiej armii. munizmu. W 1844 roku Mikołaj I znowu się naraził Żydom przez likwidację instytucji kahału i Kahał zakaz noszenia chałatu. Od tej chwili Żyd Od dawnych czasów Żydzi zakładali i utrzy- musiał się ubierać zgodnie z rosyjskimi zwy- mywali swoją szczepową wspólnotę (kahał) czajami za wyjątkiem specjalnych okazji. Te w ramach chrześcijańskiego społeczeństwa. środki miały ułatwić asymilację Żydów w Kiedy zostali wyparci z Europy zachodniej, Rosji. Rząd carski był zaniepokojony niepo- to przenieśli do Polski dawne obyczaje. Kahał wodzeniem w próbach rusyfikacji Żydów i był został zorganizowany w Polsce i Żydzi na Car Mikołaj I wrogo nastawiony do ich zwyczaju pod- ograniczonych terytoriach w Rosji utworzyli trzymywania innej kultury, języka, ubioru, co w te autonomiczne wspólnoty. rezultacie przyczyniało się do tego, że Żyd był obcy w kraju gdzie mieszkał. Dążąc Z początku rząd carski uznał kahał i po- do „rusyfikacji" i „ucywilizowania" Ży- zwolił na ustalenie podatków i zorganizo- dów, rząd carski dokonał dużego wy- wanie trybunałów dla Żydów. Oprócz indy- siłku i zdecydował się na zaofiarowa- widualnych wspólnot, istniały regionalne or- nie Żydom bezpłatnego szkolnictwa. W ganizacje kahału, które miały prawo zbierać 1804 roku wszystkie szkoły stanęły ot- podatki od lokalnych żydowskich wspólnot. worem przed Żydami i wprowadzono W 1786 roku te przywileje ograniczono. Żydzi obowiązek uczęszczania do szkoły ich zostali zmuszeni do stawania przed rosyjskimi dzieci. Obowiązkowe nauczanie było w Car Aleksander I sądami, a organizacja kahału została ogra- XIX wieku nie tylko nowością w Rosji niczona do spraw religijnych i socjalnych. ale również w Europie. W Rosji szkol- Pomimo, że żydowscy propagandziści nictwo było ogólnie dostępne dla nie- narzekali, że byli uciskani przez rząd Imperium, to faktem jest, że do roku wielu uprzywilejowanych ludzi i w 1914 1881 prosperowali bardzo dobrze. Żydostwo usadowiło się w rosyjskiej roku tylko 55% nieżydowskiej ludności gospodarce jak rój szarańczy na polu zboża. Bardzo szybko zdobyli monopol uczęszczało do szkół. Program asymilacyjny na rosyjski alkohol, tytoń i wyroby przemysłowe. Później opanowali różne rządu doprowadził do tego, że Żydzi stali się zawody. najbardziej wykształconą grupą w Rosji. To ostatecznie doprowadziło do upadku Typowy żydowski ubiór z końca XIX wieku. 'Za czasów panowania cara Aleksandra I złagodzono dla artystów i przed- Odmienny ubiór, odmienny języki odmien- siębiorców przepisy o ograniczonych terytoriach. Starano się umieścić Żydów caratu. na kultura pomogła im zachować swą ży- w rolnictwie i zachęcić do asymilacji. dowskość Strona 11 18 19 Panowanie Aleksandra II charakteryzowało się gwałtownym wzrostem chęcano do osiedlania się w gospodarstwach rolnych oraz zaangażowania się żydowskich fo rtun w Rosji. W 1880 roku zaczęli Żydzi dominować w han w rzemiosło. Teraz rosyjska polityka zmieniła kierunek i post anowiono dlu, przemyśle i zaczęli obejmować posady rzą- zapobiec dalszemu wyzyskiwaniu Rosjan przez Żydów. Tak zaczęła się dowe. Na początku 1861 roku Aleksander II po- śmiertelna walka między carem i Żydami. zwolił Żydom, którzy ukończyli studia na uniwer- Przez cały rok 1881, na całym te ry torium Imperium, miały miejsce sytecie osiedlać się w dowolnym miejscu i zajmo- antyżydowskie zamieszki. Dużą ilość Żydów zmuszono do powrotu do wać stanowiska rządowe. W 1879 roku apteka- ograniczonych terytoriów. W maju 1882 wprowadzono nowe prawa realizujące rze, pielęgniarki, akuszerki, dentyści, gorzelnicy nową politykę rządu. Prawa majowe wstrząsnęły Rosją aż do podstaw. Podaje i doświadczeni rzemieślnicy otrzymali pozwo- Encyclopedia Britannica 13: „Rosyjskie prawa majowe były wyrazem nowo- lenie na pracę i mieszkanie w dowolnym miejscu czesnego antysemityzmu. Ich wynikiem była destrukcyjna dywersja , którą w Rosji. odczuto w całym Imperium. Miała ona również wpływ na międzynarodowy Jednak Żydzi się coraz bardziej buntowali prze- autorytet Rosji. Kiedy rosyjski minister potrzebował pieniędzy i zaczął ciwko pozostałym ograniczeniom dla większości pertraktacje z domem Rothschilda otrzymał wstępny kontrakt, a potem został Żydów, którzy jeszcze mieszkali na ograniczonych poinformowany, że bank wycofa się z transakcji o ile nie zaprzestanie się terytoriach, co ograniczało ich działalność han- prześladowania Żydów w Rosji. W ten sposób antysemityzm, który miał duży dlową. Rząd carski miał alternatywę albo utrzymać wpływ na wewnętrzną politykę krajów Europy, wpłynął również na stosunki ograniczenia w stosunku do Żydów i być narażonym międzynarodowe. Potrzeba uzyskania pieniędzy przez rosyjski urząd skarbu na ich wrogość albo usunąć ograniczenia i utorować była tak ważna jak zerwanie przez Bismarcka tajnego układu o neutralności, drogę dla żydowskiej dominacji we wszystkich dzie- co spowodowało zawarcie sojuszu francusko-rosyjskiego". dzinach życia w Rosji. W ciągu 92 lat Żydzi stanowiący zaledwie Car Aleksander II: „Najbar- Car Aleksander II wiedział, że musi dokonać 4,2% ludności, tak mocno się usadowili w ro- wyboru i bardzo się tym niepokoił. Aleksander II dziej chojny książę, który pa- syjskiej gospodarce, że próba ich usunięcia za- nował w Rosji" stracił entuzjazm do poglądów liberalnych po nie- kończyła się prawie bankructwem. Ucierpiało udanym zamachu na jego życie w 1866 roku. również międzynarodowe zaufanie Rosji. Oddaliłmu być bliższe poglądy zachowawcze i stał Wydarzenia 1881 roku spowodowały „liberalnych" doradców, zaczęły wzrost nienawiści Żydów do caratu. Prawa ma- się bardziej stanowczy w sprawach żydowskich. W 1879 roku był następny jowe nie tylko ograniczały działalność eko- zamach na jego życie, a rok później następny kiedy wysadzono w powietrze nomiczną Żydów, ale również próbowały za- jego pałac zimowy. Udał się spisek zaplanowany w 1881 roku w domu Żydówki chować całość kulturalną Imperium Rosyj- Hesi Helfman. Car Aleksander II został zamordowany i tak skończyła się skiego. Od tej chwili Żydzi mogli uczęszczać pewna epoka w Rosji. do szkół finansowanych przez państwo i stu- diować na uniwersytetach, ale tylko w proporcji Nowy kurs polityczny jaką stanowili w stosunku do całej ludności. To miało swoje uzasadnienie, ponieważ rosyjskie Reakcja na zabójstwo cara Aleksandra była natychmiastowa i z dużymi szkoły były zatłoczone żydowskimi studentami, konsekwencjami. W rządzie i na zewnątrz panowało przekonanie, że jeżeli Car Aleksander III podczas gdy reszta ludności była analfabeta- Żydzi nie byli zadowoleni z rządów Aleksandra II, którego skryty Żyd D'Israeli mi. Dla Żydów oznaczało to „prześladowania" opisał jako „najbardziej dobroczynnego księcia w historii Rosji", to nie zadowolą się czymś skromniejszym niż panowanie nad Rosją. i cały świat został poinformowany o tej straszliwej „zbrodni" przeciwko Do roku 1881 rosyjska polityka była skierow ana na „rusyfikację" Żydów Żydom... i przygotowania ich do tego aby się stali pełnoprawnymi obywatelami. W związku z tą polityką wprowadzono dla Żydów bezpłatne szkolnictwo, za- 13 Encyclopedia Britannica (t. 13, s. 76, 1947). Strona 12 20 21 Dnia 23 maja delegacja Żydów pod przewodnictwem barona Gunzberga „sekcji terroru" był Jewno Azew, syn żydow- udała się do nowego cara Aleks andra III aby zaprotestować przeciwko pra- skiego krawca i jeden z głównych założycieli wom majowym oraz prześladowaniu Żydów. Po zbadaniu sprawy car Aleksander partii. Azew pl anował nieudany zamach na wydał edykt, którego część zacytowano: EncyclopediaBritannica 14 „Od pewnego : cara Mikołaja II. Został stracony w 1909 roku, czasu rząd obserwuje Żydów i ich stosunki z innymi mieszkańcami Imperium a Gerszuni skazany na dożywotnie więzienie. i dostrzegł ciężkie wa runki chrześcij an spowodowane przez praktyki ży- To był koniec terrorystycznej działalności partii. dowskie w interesach... W czasie ostatnich 20 lat Żydzi op anowali handel, Skutki tych politycznych morderstw były ale również część ziemi. Większość Żydów skoncentrowała się na wzbogacaniu dalekosiężne, ponieważ nigdy więcej rodzina bez rozwijania kraju i oszukiw aniu mieszkańców Rosji, szczególnie tych carska, ani ministrowie nie pozbyli się obaw, najbiedniejszych. Takie postępowanie wywołało protesty ze strony ludnoś - że mogą być zamordowani. Wkrótce inny ci, które przerodziły się w akty agresji i rabowania. Z jednej strony rząd premier został zastrzelony z otoczenia cara. starał się aby ustały zamieszki i uwolnić Żydów z opresji, a z drugiej strony To było przedwiośnie rewolucji z 1905 roku. dbał o zaprowadzenie sprawiedliwości aby zakończyć wyzyskiwanie przez Żyd Gerszuni kierował terrorem prze- Żydów ludności i uwolnić kraj od żydowskich oszustw co było przyczyną ciwko ministrom cara. W tym czasie agitacji". Żydzi na świecie szerzyli wrogą pro- KRWAWA NIEDZIELA W tej atmosferze bliźniacze ruchy marksizmu i syjonizmu zaczęły wy- pagandę przeciw carskiemu pano- wierać wpływ i dominować nad masami rosyjskiego żydostwa. Jak na ironię waniu Rewolucje w 1905 oraz w 1917 r. wy- losu zarówno syjonizm jak i marksizm były wytworem zdominowanym przez buchły w atmosferze wojny. Drugiego sty zachodnią myśl — niemieckich Żydów. cznia 1905 roku Japończycy zdobyli Fort Artura i odnieśli zwycięstwo w tej Syjonizm, którego głównym przywódcą, był Teodor Herzl zapuścił wojnie. W tym samym miesiącu wydarzył się tragiczny wypadek, który był korzenie w Rosji konkurując z marksizmem, którego głównym twórcą był przyczyną rewolucji Karol Marks, wnuczek rabina. Każdy rosyjski Żyd identyfikował się z jed- w 1905 roku i który nym z tych ruchów. zmienił nastawienie robotników Rosji w stosunku do cara. To BOJÓWKI TERRORYSTYCZNE była sprawa „krwa- wej niedzieli". Rząd Sześć morderstw carski próbował zdo- być przychylność ro- Na początku wieku, jako wynik politycznego fermentu, pojawiły się botników i poszukując potężne org anizacje terrorystyczne. Między rokiem 1901 i 1906 Socja - dróg zwalczania listyczno-Rewolucyjna Partia, opanowana przez Żydów, była odpowiedzialna rewolucyjnej żydow- za morderstwa sześciu wysokiej rangi przywódców w rządzie powołanym skiej działalności za- przez cara, włączając Ministra Szkolnictwa Bogolepowa (1901); Ministra czął zachęcać do two- Spraw Wewnętrznych Sipiagina (1902); Gube rnatora Ufy Bogdanowicza rzenia związków za- (1903), Premiera Wieczysława von Pleve (1905) i Generała Dubrasowa, który wodowych. Oficjalne stłumił rozruchy moskiewskie (1906). związki zawodowe były Głównym inspiratorem tych terrorystycznych akcji był Żyd Gerszuni, który chronione przez prawo kierował „sekcją terroru" w Partii Socjalistyczno-Rewolucyjnej. Kierownikiem i żydowscy agitatorzy Krwawa niedziela skierowała robotniczą ludność Rosji przeciw- nie mieli do nich ko carowi. żydowscy agitatorzy skorzystali na tym proklamując dostępu. rewolucję 1905 roku. Głównym przywódcą rewolty 1905 roku był Trocki 14 E. W. Latimer, Russia and Turkey in the 19th century, wyd. A. C. Mc Cluey Co, 1895 (s. 332). Strona 13 22 23 Ojciec Gapon Partia była również reprezentowana. Pierwszym prze- wodniczącym był mieńszewik Zborowski, następnie Jednym z czołowych przywódców związkowych był ojciec Gapon z Georgij Nosar, którego zastąpił Lew Trocki. Trocki Kościoła Ortodoksyjnego. W dniu upadku Fortu Artura w zakładach Putiłowa zdobył popularność w 1905 roku i w przyszłości stał w Petersburgu nastąpił konflikt między kierownictwem firmy i członkami się jednym z przywódców rewolucji październikowej związku zawodowego Gapona. Ojciec Gapon postanowił oddać sprawę w ręce w 1917 r. Już 9 grudnia Trocki został przewod - cara. W następną niedzielę tysiące robotników z Petersburga wraz z rodzinami niczącym Rady Petersburskiej, a tydzień później zo- postanowiły się udać z petycją do cara. Pochód był zorganizowany oraz stał aresztowany z 300 członkami Rady. Rewolucja pokojowy. Niesiono sztandary patriotyczne wyrażające wierność dla cara. Przy jeszcze się nie skończyła. bramie pałacowej spotkał ich masowy ogień z broni palnej. Setki robotników i ich członków rodzin zginęły na miejscu. „Krwawa niedziela" to Przewodniczącym Rady Parwus był najczarniejszy dzień w historii caratu. Marksistowscy propagandziści Petersburskiej w 1905 ro- twierdzili, że car Mikołaj II był odpowiedzialny za masakrę. Nie mógł być ku był Trocki. W 1917 ro- 20 grudnia Żyd Parwus objął kierownictwo komi- odpowiedzialny gdyż w tym czasie nie było go w Petersburgu. Ojciec Gapon ku przewodniczył drugiej Radzie Piotrogrodzkiej w tetu wykonawczego rady i zorganizował w Peters- maszerował w kierunku pustego pałacu! Ale krzywda została wyrządzona. burgu strajk, w którym wzięło udział 90 000 robot- czasie bolszewickiej re- wolucji ników. Następnego dnia 150 tysięcy robotników roz- poczęło strajk w Moskwie oraz zamieszki w Czycie, Rewolucja 1905 roku Kańsku i Rostowie. W ciągu tygodnia rząd carski opanował sytuację i położył Krwawa niedziela dała początek rewolucji 1905 roku. Po raz pierwszy kres rewolucji. do Żydów marksistów przyłączyły się masy robotników. Krwawa niedziela popchnęła klasę robotniczą Rosji w ręce, kierowanego przez Żydów, ruchu rewolucyjnego. Przy końcu stycznia wybuchł strajk w Łodzi, a 22 czerwca Po roku 1905 zaczęło się powstanie w którym zabito 2000 osób. Car usiłował zaprowadzić porządek i na początku lutego nakazał utworzenie komisji Szydłowskiego, Po rewolucji 1905 roku car Mikołaj II zaczął analizować i reformować aby zbadać powody niepokoju wśród petersburskich robotników. W sierpniu funkcjonowanie swojego państwa. Wydał dekret na mocy którego Rosja miała zapowiedział utworzenie ciała ustawodawczego, które przerodziło się w otrzymać konstytucję i wybieralny rząd. Duma uzyskała status prawny i rosyjską Dumę. Ponadto ogłosił amnestię polityczną w ramach której powrócił rozpisano wolne wybory. Wydawało się, że Rosja zmierza w kierunku mo- Lenin. Ale to niewiele pomogło. narchii konstytucyjnej zgodnie z europejskim modelem, ale wybuch pierwszej wojny światowej pokrzyżował te plany. 20 października wybucha strajk pracowników kolei kierowany przez Żydowskie partie rewolucyjne zawzięcie przeciwstawiały się reformom, żydowskich mieńszewików. Następnego dnia ogłoszono w Petersburgu ogólny obwiniając je za upadek rewolucji. Reformy uspokoiły rosyjskie masy i w okre- strajk, który się rozszerzył na Moskwę, Smoleńsk, Kursk i inne miasta. sie między 1905 i 1914 rokiem panował spokój i miał miejsce rozwój kraju. Nikt nie przysłużył się temu lepiej niż premier Piotr Arkadiusz Stołypin, który RADA PETERSBURSKA w roku 1906 okazał się najwybitniejszym politykiem w Rosji. Nie będzie przesady jeżeli się powie, że Stołypin wyróżniał się w Trocki u władzy polityce rosyjskiej w latach 1906-1911. To on dał Rosji słynną „konstytucję Stołypina", która gwarantowała prawa cywilne chłopom, którzy stanowili 26 października utworzono Rewolucyjną Radę Petersburga, która przejęła 85% ludności. Reformy rolne, dzięki którym uzyskał sławę, nie tylko dały funkcje rządu. Rada wydała dekrety, proklamowała 8 godzinny dzień pracy, chłopom prawa nabywania ziemi, ale również ułatwiały jej kupno dzięki wolność prasy i inne prerogatywy normalnego rządu. pożyczkom rządowym. Stołypin zdecydował się dać chłopom część włas- Od początku w Radzie przeważała frakcja mieńszewików z Rosyjskiej ności wierząc, że własność indywidualna jest naturalną przeciwwagą włas- Socjaldemokratycznej Partii Robotników, pomimo, że Socjal-Rewolucyjna ności zbiorowej. Strona 14 24 1 botnikom w wypadku choroby lub wypadku trzy czwarte zarobków. Po raz 25 pierwszy gazety partii rewolucyjnych uzyskały status prawny. Rozwinięto system szkół publicznych i ulepszono prawo wyborcze. W 1913 r. ogłoszono amnestię dla wszystkich więźniów politycznych. Nawet najbardziej zawzięci krytycy caratu nie mogą zaprzeczyć, że był duży wysiłek ze strony rządu aby przeprowadzić reformy. Dlaczego, pomimo tych zmian, obalono carat? PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA Jednym z czynników, które przyczyniły się do obalenia rządu carskiego był przebieg I wojny światowej. Przed rozpoczęciem wojny armia rosyjska liczyła około 1,5 miliona zawodowych, dobrze wyszkolonych i lojalnych w stosunku do cara żołnierzy... 16 „Ale w 1917 roku zawodowa armia zniknęła. Straty w ludziach w ciągu pierwszych 10 miesięcy obliczano na 3,8 miliona, a zgodnie z obliczeniami generała Daniłowa 300 000 miesięcznie. Oficerowie Premier Stołypin został zastrzelony przez żydowskiego mordercę po wprowadzeniu reform w Rosji Czy reformy rolne Stołypina były Mikołaj II, ostatni z carów efektywne? Bertram Wolfe, który był przeciwnikiem cara, a zwolennikiem re- wolucji tak pisze 1 5: „Między 1907 i 1914 rokiem pod wpływem reformy rolnej Stołypina 2 miliony rodzin chłopskich stało się indywidualnymi właścicielami ziemi. Przez całą wojnę trwał ten proces i w styczniu 1916 r. 6,2 miliona rodzin chłopskich złożyło podania w sprawie kupna ziemi. Lenin widział niebezpieczny wyścig między reformami rolnymi Stołypina i następną rewolucją. Gdyby poczekano kilkadziesiąt lat z wywołaniem powstania, to nie byłoby już siły rewolucyjnej wśród chłopów. Jak Lenin był blisko klęski świadczy o tym ten fakt, że gdy w 1917 roku wezwał chłopów do „odebrania ziemi" już trzy czwarte gruntów rolnych było w prywatnych rękach". Rosyjskie żydostwo chciało rewolucji nie reform. Już w 1906 roku próbo- wano zamordować premiera Stołypina kiedy podłożono bombę w jego letniej rezydencji. We wrześniu 1911 r., w czasie galowego przedstawienia w teatrze Te oddziały kozackie były elitą carskiej regularnej armii w Kijowie został zastrzelony z zimną krwią najlepszy w historii Rosji premier. Mordercą był żydowski prawnik Mordechaj Bogrow. W ten sposób od 1902 którzy szli do walki stojąc, a nie czołgając się jak żołnierze, masowo ginęli roku Żydzi zamordowali dwóch premierów Rosji. na polu bitwy..." Powołano do wojska 18 milionów ludzi w większości ze Wiele reform Stołypina przeprowadzono po jego śmierci. W 1912 ogło- wsi. Mimo, że walczyli dzielnie był to element politycznie chwiejny, łatwo szono prawo odnośnie ubezpieczenia zdrowotnego, które gwarantowało ro- manipulowany przez agitatorów. Dużą ilość robotników zastąpiono, świeżo 15 Three who made a Revolution, Betram Wolfe, wyd. Dial Press, New York, 1948 (s. 360). 16 B. Pares, Russia, wyd. New American Library, New York, 1949 (s. 41). Strona 15 26 27 ludzi w wolnych zawodach aż siedmiu było Żydami. Żydzi, którzy stanowili zaledwie 4,2% ludności przedrewolucyjnej Rosji obejmowali 87% zawodowo czynnych. aolw~attt~ Przesiedlenia Accord Teatr wojenny obejmował tereny gęsto zaludnione przez ludność żydowską. W 1914 roku w Rosji żyło blisko 7 milionów Żydów (dokładnie 6 946 000, według Uniwersalnej Żydowskiej Encyklopedii). Duża ilość Żydów mieszkała na terenie zaboru rosyjskiego w Polsce, gdzie toczyła się wojna. Większość Żydów nienawidziła caratu i chciała zwycięstwa Niemiec. Z tego powodu dowództwo armii rosyjskiej nakazało w 1915 roku usunięcie z rejonu walk wszystkich Żydów. W maju 1915 usunięto z guberni (Kurlandii i Grodna) około pół miliona Żydów i zmuszono ich do przesiedlenia się ze strefy fron- towej. Najpierw nakazano im zamieszkać w obrębie terytoriów ograniczonych ale już w sierpniu zniesiono te ograniczenia. Dlatego w miarę trwania wojny nienawidzący cara Żydzi masowo przenikali do wszystkich miast Rosji... REWOLUCJA 1917 ROKU Powyższy fragment pochodzi z uniwersalnej Żydowskiej Encyklopedii (tom 9, strona 228). Wskazuje, że siedem ósmych wolnych zawodów w Rosji przed I wojną światową stanowili Żydzi. Rewolucja wybuchła w marcu 1917 r. w Piotrogrodzie, stolicy Romanowów. Większość Żydów była skoncentrowana w miastach i 37% należało do „warstwy handlowej". To Od początku do końca rewolta obejmowała zdumiewająco małą ilość ludzi, wyjaśnia dlaczego Żydzi dominowali nad rosyjską ludnością w miastach. W 1913 tylko 15% nie-Żydów mieszkało w miastach i wielu z nich było świeżo przybyłymi chłopami analfabetami przybyłymi ze wsi chłopami. W rezultacie główne miasta w Rosji posiadały klasę robotniczą pochodzenia chłopskiego, myślącą po chłopsku ale bez kon- serwatyzmu i stabilności charakteryzujących posiadacźy ziemi. Ten nowy pro- letariat składał się z bezrolnych i wykorzenionych ze wsi chłopów, którzy źle znosili życie w mieście i byli podburzani przez agitatorów. Trzeba pamiętać, że rewolucja rosyjska była dziełem garstki rewolu- cjonistów, głównie działających w dużych miastach. Około 85% ludności Rosji żyło na wsi i ci ludzie nie wzięli udziału w rewolucji. tylko 2,4% Żydów było w gospodarstwach rolnych, a reszta żyła w miastach. Uniwersalna Ency- klopedia Żydowska podaje 17: „Trzeba zwrócić uwagę na to, że Żydzi mieszkali przeważnie w miastach, a w rejonach wiejskich Rosji Żydzi stanowili 11% ludności. Chłopi nie brali udziału w działalności politycznej, a wśród Żydów nie było analfabetyzmu". W rzeczywistości Żydzi stanowili większość wy- kształconych ludzi w Rosji, a wolne zawody były w ich rękach. Na ośmiu 17 Universal Jewish Encyclopedia, wyd. Universal Jewish Encyclopedia Iuc., New York, Załamanie się rosyjskiego systemu transportu spowodowało brak chleba w Piotrogrodzie. Widoczne 1939, 10 tomów (t. 9, s. 285). kobiety stoją w kolejce przed pieka rnią parę dni przed wybuchem rewolucji Strona 16 28 29 którzy rozporządzali losem 150 milionów Rosjan. Rebelia zaczęła się z powodu maszynowych. Car, który odwiedzał oddziały na froncie, nie wrócił do miasta. żydowskich niepokojów, z ich niezadowolenia oraz chęci zniszczenia caratu. Duma kontynuowała obrady. Na wiosnę 1917 r. nieustabilizowana ludność miejska Rosji była ogarnięta 8 marzec: Tłum kobiet rozpoczął uliczną demonstrację jako protest wobec niezadowoleniem. Braki żywności w Piotrogrodzie zmieniły niezadowolenie braku chleba. Agitatorzy, weterani z rewolucji 1905, rozpoczęli działalność i w płomień rewolucji. zorganizowali demonstracje. Tłum śpiewał Marsyliankę uważaną w Rosji za Piotrogród w trzecim roku trwania I wojny światowej był głównym pieśń rewolucyjną. Pojawiły się czerwone sztandary. Na rogu Newskiego ośrodkiem produkcji broni i miał największą ilość robotników w Rosji. Prospektu i Kanału Katarzyny konna policja i Kozacy rozpędzili demonstrację. Również miał największą ilość Żydów poza terytoriami ograniczonymi. W Nie było ofiar. Kiedy tłumy wzniosły czerwoną flagę rewolucji nie oddano marcu 1917 r. przerwy w transporcie spowodowały duże braki w zaopatrzeniu strzałów. w żywność miast. W tym samym czasie szereg fabryk zamknęło bramy, gdyż 9 marzec: Newski Prospekt do Kanału Katarzyny i do Dworca Miko- brakowało surowców do produkcji. Te dwa fakty miały duże znaczenie w na- łajewskiego był od rana zapełniony tłumem ludzi, agresywniejszym niż po- stępnych dniach. przedniego dnia. Tramwaje nie kursowały. Kozacy mieli rozkaz, aby utrzymać Newski Prospekt wolny od demonstrantów. Szarżowali parę razy na tłum i Każdej rodzinie w mieście brakowało żywności, a zamykanie fabryk parę osób zostało stratowanych. Zaobserwowano, że kawaleria nie użyła broni spowodowało wyjście na ulice dużych ilości robotników. Dni które poprzedzi- palnej, a szablami uderzała płazem. To rozzuchwaliło tłum. Agitatorzy uaktyw- ły obalenie caratu i utworzenie Rządu Tymczasowego miały następujący niają się. przebieg: 5 marzec: Problemy się zaczynały. Kolejki po chleb były z dnia na dzień coraz to dłuższe i coraz większe tłumy robotników pojawiały się na ulicach. Policja zaczęła ustawiać w strategicznych punktach miasta karabiny maszynowe. 6 marzec: Rząd wprowadził do miasta dużą ilość Kozaków aby zapobiec rozruchom. Sklepy pozamykano. Parę fabryk, które funkcjonowały przestały pracować gdyż zaczął się strajk. Policja ustawiła coraz więcej karabinów Piotrogrodzki motłoch maszerujący pod czerwoną flagą rewolucji. Koniec był bliski 10 marzec: Po południu tłumy zebrały się wokół Dworca Mikołajewskiego. Amerykański fotograf Donald Thompson opisał na bieżąco niektóre wydarze- nia 1 , „o 2 godzinie mężczyzna ubrany w futro siedział w saniach i chciał Załamanie się transportu spowodowało zamknięcie fabryk w Piotrogrodzie wyrzucając tysiące ro- botników na ulicę. Głodni i bezrobotni stawali się łatwym łupem czerwonych agitatorów 18 Donald Thompson in Russia, Donald Thompson, Century Co., New York, 1918 (s. 54). Strona 17 30 31 przejechać przez tłum, który nie chciał mu zrobić miejsca. Doszło do kłótni. Mężczyznę wyciągnięto z sań i pobito. Uciekł do unieruchomionego tramwaju ale robotnicy podążyli za nim. Jeden z nich wziął metalowy pręt i rozbił nim głowę mężczyzny na miazgę. To wywołało w motłochu żądzę krwi. Znalazłem się na czele tłumu, który wpadł na Newski Prospekt i zaczął tłuc szyby. Większość sklepów miała szyby chronione metalowymi sztabami. Te sklepy, które ich nie miały, miały wybite szyby. Bez przerwy jeździły karetki pogoto- wia, które z małych uliczek zabierały po 3 lub 4 leżących tam ludzi. Chaos jest ogólny. Motłoch wyładował swoją wściekłość na policji, która zabaryka- dowała się w komisariatach policyjnych. Tam zostali wszyscy zamordowani. Wszystkie więzienia otwarto i wypuszczono kryminalistów. 11 marzec: Tego dnia miały również miejsce zamieszki. Oprócz terroru rewolucji były również akty grabieży ze strony wypuszczonych kryminalistów. Do cara jadącego pociągiem Duma wysłała pilny meldunek: Sytuacja jest po- ważna. W stolicy panuje anarchia. Rząd jest sparaliżowany. Transport, zaopa- trzenie w żywność i paliwo są kompletnie zdezorganizowane. Wzrasta nieza- dowolenie wśród policji. Słyszy się sporadyczne strzały w wielu miejscach. 10 marca 1917 r. jedyną siłą trzymającą piotrogrodzki motłoch w ryzach była policja. Kiedy nadszedł Różne oddziały wojska strzelają jedne przeciwko drugim. Trzeba powierzyć decydujący moment rewolucji uzbrojony motłoch zaczął atakować komisariaty policji zabija- osobie z autorytetem utworzenie nowego rządu. jąc policjantów i uwalniając dużą ilość więźniów, wśród wielu z nich najgorszych k ryminalistów Reakcja cara na ten meldunek była tragiczna w skutkach. Jest wątpliwe czy car zrozumiał powagę sytuacji i co jest przygotowywane. JegoDumy. rozkaz rozwiązania reakcjąWię- był kszość członków Dumy, lojalna w stosunku do cara. posłuchała rozkazu i w rezultacie ostatni ośrodek władzy rządowej prze- stał istnieć w stolicy państwa. 12 marzec: Przewodniczą- cy rozwiązanej Dumy wysłał pełną desperacji, notę do cara: „Sytuacja uległa pogorszeniu. Trzeba natychmiast reagować. Wybiła ostatnia godzina i de- cydują się losy ojczyzny i dy- nastii". Nie wiadomo czy nota dotarła do cara, ponieważ na nią nie odpowiedział. Z drugiej strony godzina była już późna... Pierwszą rzeczą którą zrobił motłoch po opanowaniu komisariatów policji było spalenie archiwum Nad ranem regiment wo- policji. Później paru policjantów, którzy się dali złapać zostało zastrzelonych. Wraz z panowaniem motłochu nastąpił chaos w życiu Piotrogrodu. Służba nie chciała pracować, zamknięto sklepy, a Tłumy demonstrują przed Dumą. 12 marca dwunastu łyński zabił oficerów i przyłą- robotnicy żądali fantastycznych zarobków. Było bardzo niebezpieczne dla dobrze ubranego czło- członków Dumy utworzyło „Rząd Tymczasowy", któ- czył się do rewolucji. O 11 rano wieka pokazanie się na ulicy ry rządził Rosją przez 8 miesięcy Strona 18 32 33 do buntu przyłączyło się sześć regimentów. O godzinie 11:30 poddały się i Według wszelkich zasad „Lenin" powinien zostać szanowanym członkiem przyłączyły do rewolucji garnizon Piotra i forteca Pawła. Pod kontrolą rządu społeczeństwa, ponieważ pochodził z średniej klasy, ukończył uniwersytet i pozostały Ministerstwo Wojny, budynek Admiralicji oraz katedra Świętego został przyjęty na praktykę prawniczą. Że stało się inaczej wpłynął na to w Izaaka. Rewolucja stała się faktem dokonanym. Cztery dni później 16 marca jakimś stopniu los jego brata Aleksandra, który został stracony za udział w car, którego pociąg nigdy nie dotarł do Petersburga, abdykował. Jego abdykacja zamachu na życie cara Aleksandra III (w 1887 roku). na piśmie kończyła się słowami: „Niech Bóg ma litość nad Rosją". Nim Z tego powodu Lenin porzucił karierę upłynął rok słowa te odbijały się echem wiele razy... zawodową aby stać się zawodowym re- Dnia 12 marca utworzyły się dwa ośrodki, które sprawowały władzę w wolucjonistą. W 1895 roku 25 letni Le- ciągu ośmiu miesięcy. Pierwszym był czasowy komitet Dumy składający się z nin spotyka się w Szwajcarii z przywód- 12 członków pod przywództwem księcia Lwowa. Ta grupa służyła do paździer- cami grupy „Wyzwolenia Pracy", a po- nika jako Rząd Tymczasowy, a potem została obalona przez bolszewików. Rząd tem wraca do Rosji w towarzystwie Żyda Tymczasowy cały czas rządził za cichą zgodą Rady Petersburskiej, która była Juliusza Martowa (Cederbauma). Mar- drugą grupą rządzącą. tow był znanym agitatorem na „teryto- riach ograniczonych" i został w przy- Rada Petersburska była opanowana przez frakcję bolszewików i mień- szłości przywódcą mieńszewików. Ich za- szewików z Rosyjskiej Socjal-Demokratycznej Partii Robotniczej, w mniej- daniem było zbieranie pieniędzy na cele szym stopniu przez Partię Socjal-Rewolucyjną. Frakcja bolszewików uzyskała rewolucyjne. kontrolę nad Radą Piotrogrodzką, przyśpieszyła wybuch rewolucji i ustanowiła władzę, która dotrwała do naszych czasów. Aby lepiej zrozumieć wydarzenia, W Petersburgu zaangażowali się w należy prześledzić historię bolszewików, mieńszewików i Rosyjskiej Socjal- szereg strajków i na jesieni 1895 r. Le- Demokratycznej Partii Robotniczej. nin, Martow i szereg innych osób trafiło do więzienia za działalność rewolucyjną. HISTORIA BOLSZEWIKÓW W lutym 1897 r. Lenin został zesłany Lenin, ożeniony z Żydówką Krupską. On na Syberię. Podróżował na własny koszt przewodził „trojce" Lenin-Zinowiew-Ka- i zabrał ze sobą na Syberię żydowską żonę Trzeba zwrócić uwagę na grupę rewolucjonistów na mieniew Krupską i jej mówiącą Jidisz matkę. uchodźstwie, ponieważ oni i ich uczniowie stali się w przyszłości władcami komunistycznej Rosji. Przywódcą tej grupy był Jerzy Plechanow, nie Żyd, uważany za Wbrew ogólnej opinii polityczni uchodźcy, o ile nie zostali skazani za nauczyciela Lenina. Plechanow uciekł z Rosji w latach działalność kryminalną, nie byli tam uwięzieni, a po pewnym czasie ułas- osiemdziesiątych i osiedlił się w Szwajcarii. Tam utworzył kawiani. Rząd carski wypłacał uchodźcom politycznym na Syberii pensje marksistowską grupę „Wyzwolenia Pracy", której był przy- wystarczające na utrzymanie się przy życiu. Ponadto uchodźcy mogli się wódcą do 1901 roku. Pomagali mu w tym Żydzi: Wera ubiegać o pracę (Trocki pracował jako księgowy) i mogli otrzymywać Azasulicz, Leo Deutch i P. Axelrod. Uczniem a potem pieniądze od rodziny i przyjaciół. Lenin otrzymywał od rządu 7 rubli i 40 konkurentem Plechanowa był Lenin. Lenin był Żydem. Jerzy Plechanow kopiejek co każdego miesiąca pozwalało na: 19 „opłacenie pokoju, stołówki i pralni". Lenin W czasie pobytu na Syberii Lenin, Martow i zesłaniec Potresow sformu- łowali program „wszechrosyjskiej gazety", która miała wyrażać wspólne idee Lenin (prawdziwe nazwisko Włodzimierz Iljicz Uljanow) urodził się w całego ruchu rewolucyjnego. W 1900 roku marksiści byli podzieleni na dużą 1870 r., nad brzegiem Wołgi, w prowincjonalnym mieście Symbirsku. Urodził ilość frakcji. Lenin chciał je połączyć w jedną całość. się jako uprzywilejowany, będąc synem urzędnika państwowego z tytułem „radcy stanu" z przywilejami rodowej szlachty. Ojciec Lenina nie odziedziczył tytułu, ale osiągnął stanowisko jako nagrodę za pracę szkolnego nadzorcy. 19 D. Shub, Lenin, Wyd. American Library, 1950 (s. 26). Strona 19 34 35 „Iskra" Spośród 60 delegatów tylko czterech było kiedyś robotnikami, a resztę stanowili w większości żydow- W lutym 1900 roku Lenin zakończył pobyt na zesłaniu i otrzymał scy intelektualiści. Reprezentowane były grupy, które pozwolenie na wyjazd do Szwajcarii. W Genewie przyłączył się do grupy uformowały partię w 1898 roku: żydowski Bund, „Wyzwolenia pracy", która w grudniu zaczęła wydawać „Iskrę". Utworzenie socjaldemokraci z Gruzji, Polscy socjaldemokraci Ró- ,Iskry" było początkiem rosyjskiego marksizmu jako zorganizowanego ruchu t ży Luksemburg oraz grupa wyzwolenia pracy (teraz roli Lenina jako przywódcy partii. przemianowana na „iskrzystów"). Gazeta „Dzieło ro- Redakcja składała się ze „starych": Plecha- botników" była reprezentowana przez 3 delegatów. Te nowa, Zasulicha, Akselroda oraz ich uczniów: organizacje, ich przywódcy i uczniowie wywołali re- Lenina, Potresowa i Martowa. Krupska była se- Paweł Axelrod wolucję w 1917 roku i tu narodził się komunizm kretarką redakcji. W 1902 r. do redakcji przyłą- w formie, która przetrwała do dzisiejszego dnia. czył się Trocki (Bronstein) ale bez prawa gło- W sierpniu policja belgijska deportowała niektórych delegatów i Zjazd sowania. W redakcji było 5 Żydów: Martow, przeniósł się do Anglii gdzie obradował od 11 do 23 sierpnia. Ważnym Akselrod, Zasulich, Trocki i Lenin, Potresow nie wydarzeniem Zjazdu był ideologiczny rozłam wśród „Iskrowców": na bol- był Żydem. Trocki nie miał prawa głosu, a Ple- szewików pod przewodnictwem Lenina (większość) i na mieńszewików pod chanow miał 2 głosy. W rezultacie Żydzi mieli przewodnictwem Martowa (mniejszość). 5 głosów, a pozostali 2. W pierwszych 45 numerach „Iskry" najwię- ................................... « cej (39) a rtykułów napisał Martow, następnie Lenin (32), Plechanow (24), Potresow (8), Za- 1'OCC7~tatAfl fOfuA.l~ Nadieżda Krupska dPJiiOKrMtNgCCitAA sulich (6) i Akselrod (4). Dodatkowo szereg PASMOM RAPTIA ~•.«.,,nrg.e,w.y~a artykułów napisali Żydzi: Parwus, Trocki i Róża Luksemburg. W tym czasie •~ fA/ • . A l N i i , / ' + a \ . _ .VV istniała inna gazeta „Raboczoje Dieto" (Sprawa Robotników) organ frakcji ,~..^ . a•„•,. ~.,.....,N.~ >:, ww.w,: ;.a.: ...........,y._ ..._.......,:. ~...... . r - r r ~ ~ n . . • ~ w ..,...., ••••................, . ^,....,• . . ......•..,.~ • ~ :. ..~."" ..';,~ ~`...._..,. ......, ............... ..,..._...... _•. . + . .,....... ~a , . _...... „Economist", a wydawcą jej był inny Żyd Teodor Dan. tr..~.•_,..w...MY. r _;.`:~ ... . . ... «..~...-...w rt  +. w.r.~• w .••••• . ń.•. ...~ . -.,..~ r•_ ~.:::'_.r.::'~~.... ..~... ~;'- ^-~•~•mummy. „Iskra" była drukowana w Niemczech, w Monachium. Zarząd wydaw- ._r.. ..... ..w++ Mr+^ /••••••••/••••••••••••,...t.'-- r••• fr•_+'-. ' ....M+ ..w r Wr • nictwa spotykał się w Londynie, a potem w Genewie. Stamtąd egzemplarze ~. ~ •~• Yw a.r N.n ~ ««': :.. ~• /0•••••••••• ~wT.w••• ••••••• „Iskry" były szmuglowane do Rosji przy pomocy kurierów albo na pokładzie » r `" ~ ' • .A • .,•. .......... ._.......~ • • •. . . x . ........... , ,• . .. statków. W ten sposób „Iskra" budowała podziemną organizację zawodowych . .r. . . . M . , . . . . r •5>aIH3I01 .............. • .. , . w N.UI7};t1 tli:l(1l::Tlt£.nFDn . . , . . . . . . . : . • . . , . . w - . . •P..•... MM. a ga. : , •,_, » rewolucjonistów. Najpierw nazywano ich iskrowcami, a potem bolszewikami .._.......•~.. ~ 7• , . . . . . ~ . . .-.• M, r o g ~ ........ o w a . M1..N••..r .•.M.w•,.. _.ar. +.~^ .• • • . . . •. .-.. . • ", .......... ~ .... . ,_ ..~ ~.++... ł ,„. ~.. _r. ...,._. , . _ . .. ,.. -_.. ••••••• i mieńszewikami. Na ogół panuje opinia, że założyciele komunizmu byli ..•• ,-.•._., ._., ::,: .° . , r..•••• ..• nn biednymi ludźmi. Prawdą jest, że w Szwajcarii Akselrod żebrał o jogu rt, a Plechanow zarabiał na życie adresow aniem kopert. Ale założyciele i przy- Komunizm jako zorganizowany ruch rozpoczął działalność od publikacji "Isk ry" w grudniu 1900 roku. Trzy lata później „Iskrowcy" połączyli się z polskimi socjaldemokratami, żydowskim wódcy komunizmu nie byli proletariuszami. Prawie bez wyjątku byli to ży- Bundem i innymi aby utworzyć rosyjską socjaldemokratyczną partię robotniczą, która później dowscy intelektualiści, z wyższym wykształceniem i niewielu z nich zhańbiło zmieniła nazwę na partię komunistyczną. „Iskra" podobnie jak późniejsze publikacje komunis- się uczciwą pracą. tyczne była wydawana i kontrolowana przez Żydów Zjazd zjednoczeniowy Końcowym aktem Zjazdu było wybr anie Lenina, Plechanowa i Martowa do kierownictwa „Iskry". Ten skład redakcji nie funkcjonował ze względu na W 1903 roku zebrał się w Brukseli Zjazd zjednoczeniowy. Jego celem wrogość między Leninem i Martowem. Po wydaniu 53 numeru Lenin wycofał było, w ramach Rosyjskiej Socjal-Demokratycznej Partii Robotników zjedno- się z redakcji zostawiając wszystko w rękach Martowa, Plechanowa, Aksel- czenie różnych grup marksistowskich. Partia ta została założona w 1898 roku, roda, Zasulicha i Potresowa. ale dotychczas nie udało jej się doprowadzić do zjednoczenia. Strona 20 36 37 Pomimo, że grupa Lenina przyjęła nazwę bolszewików, w rzeczywistości Zjazd w Londynie nigdy nie kierowała większością partii. Lenin opanował chwilowo Zjazd gdy członkowie żydowskiego Bundu, po kłótni na temat polityki pa rtii, opuścili W 1907 roku (13 maja — 1 czerwca) odbył się piąty zjazd Rosyjskiej salę obrad. Ponieważ Lenin uzyskał poparcie większości delegatów stąd się Socjal-Demokratycznej Pa rtii Robotniczej. Był to najbardziej imponujący wzięła nazwa bolszewików. Podział na bolszewików i mieńszewików miał zjazd i ostatni przed rewolucją 1917 roku. W zjeździe wzięli udział: miejsce wyłącznie między „Iskrowcami". Pozostałe duże frakcje żydowski Bolszewicy pod kierownictwem Lenina — 91 delegatów. Bund i Socjal-Demokraci Róży Luksemburg nie należały do żadnego odłamu. Mieńszewicy pod kierownictwem Martowa i Dana — 89 delegatów. Tradycyjnie solidaryzowali się z mieńszewikami, ale w 1917 obie pa rtie Polska Socjal-Demokracja pod kierownictwem Róży Luksemburg — 44 przyłączyły się do bolszewików. delegatów. Żydowski Bund kierowany przez Abramowicza i Libera 55 delegatów. Rewolucja 1905 roku Łotewska Socjal-Demokracja kierowana przez „towarzysza Hermana" (Daniszewski). Rewolucja 1905 roku wybuchła nieoczekiwanie. Na zjeździe było 312 delegatów, w tym 116 robotników. W Zjeździe Żydowscy agitatorzy wykorzystali niezadowolenie, przeważały znane nazwiska. Byli tam założyciele ruchu: Plechanow, Aksel- z powodu porażki Rosji w wojnie z Japonią i rod, Deutsch i Zasulich (który po roku 1907 nie miał dużego znaczenia w bazowali na zajściach „krwawej niedzieli". Użyli partii) oraz ich uczniowie: Lenin, Martow, Dan (Gurwicz) i Trocki. Byli płomienia rewolucji jako próby pod przyszłą re- tam z ramienia Bundu Abramowicz, Lieber (Goldman) i Róża Luksemburg, wolucję 1917 roku. która później kierowała rewolucją w Niemczech. Obecni byli również Rewolta zaczęła się tak szybko, że zaskoczyła Zinowiew, Kamieniew i Stalin, który w 1907 roku nie odgrywał żadnej przywódców partyjnych. Lenin był w Genewie i wrócił do Petersburga dopiero przed paździe rni- kiem na krótko przed zorganizowaniem Rady Pe- Julij Martow (Zedarbaum) przy- tersburskiej. Przywódca mieńszewików Martow po- wódca mieńszewików wrócił w tym samym czasie. Róża Luksemburg przyjechała dopiero w grudniu po zakończeniu powstania. Akselrod był w Finlandii, a Plechanow pozostał zagranicą. Rewo- lucja 1905 roku była kierowana przez podrzędnych przywódców z frakcji mieńszewików. Z przywódców tylko Trocki zrozumiał znaczenie „krwawej niedzieli" i na pierwsze pogłoski o rewolucji wraz z innym żydowskim towarzyszem Parwusem pojawili się w Petersburgu. Używając pseudonimu Janowski Trocki stał się ważnym członkiem rady, a po jej reorganizacji w październiku jego wpływy znacznie wzrosły. Trocki stał się najbardziej wpływowym członkiem komitetu wykonawczego. Ponadto redagował z Parwusem gazetę mieńszewików, a później pod pseudonimem Piotr Piotrowicz wydawał „Gazetę Rosyjską". Jak już wspominaliśmy 9 grudnia Trocki został przewodniczącym Rady Petersburskiej, a po jego aresztowaniu Parwus objął kierownictwo rewolty. Pomimo, że Lenin był w tym czasie w Petersburgu, ani on ani nikt z bol- szewików nie brali udziału w rewolucji. Kiedy nastąpiło aresztowanie 300 człon- Za działalność rewolucyjną była w Rosji kara śmierci. Za czas ów liberalnych carów karę zamieniano na zesłanie na Syberię. Stalin był co najmniej 5 razy zesłany na Sybe rię. Na zdjęciu ków Rady Petersburskiej nie było między nimi znanych bolszewików. Rewo- Stalin ze swoim przyjacielem (Surenem Spandarjanem) w czasie zesłania w Monastyrskoje, lucja 1905 roku była wyłączną sprawą mieńszewików. Turchańsk na Syberii