Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Biblia E-biznesu bestseller! PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
h tw
h tw
om
om
C
C
m
m
t pw
t pw
: /w .
oc : /w .
oc
/ w. .dc / w. .dc
dwow dwow
c.ug-ut rtahccka c.ug-ut rtahccka
BIBLIA E-BIZNESU
Zdob ksi , której 400 stron
odkryje przed Tob wszystkie
tajemnice e-biznesu.
Ponad 5000 sprzedanych
egzemplarzy w 9 miesi cy!
Blisko 200 opinii ze zdj ciem od zachwyconych czytelników!
Prezentowana poni ej publikacja to fragment aby zakupi pe wersj
kliknj:
Biblia E-BIZNESU
Strona 2
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Spis treĈci
Rozdziaä 1. Podstawy e-biznesu .......................................................................................5
1.1. Podstawowe pojĊcia w e-biznesie .....................................................................................5
1.2. 4 kluczowe elementy w biznesie ....................................................................................16
Rozdziaä 2. Strategia w e-biznesie .................................................................................23
2.1. 10 ulubionych strategii Jaya Abrahama ..........................................................................23
2.2. Strategia — siáa, która prowadzi biznes .........................................................................27
2.3. Modele e-biznesu ............................................................................................................31
2.4. Mądre strategie w dziaáalnoĞci e-commerce ...................................................................39
2.5. ZnajdĨ swoją niszĊ! ........................................................................................................44
Rozdziaä 3. Branding .....................................................................................................49
3.1. Najpierw poznaj swojego klienta ....................................................................................49
3.2. Branding i pozycjonowanie ............................................................................................56
3.3. ĝwiadomoĞü marki niczego nie zaáatwia ........................................................................59
3.4. Jak nazwaü firmĊ lub serwis WWW? ..........................................................................62
3.5. Tagline, czyli slogan .......................................................................................................70
Rozdziaä 4. Automatyzacja ............................................................................................77
4.1. RóĪnica pomiĊdzy samozatrudnieniem a systemem biznesu .........................................77
4.2. Automatyzacja w e-biznesie ...........................................................................................79
4.3. Outsourcing .....................................................................................................................82
Rozdziaä 5. Dystrybucja w internecie .............................................................................87
5.1. Strona WWW ..................................................................................................................87
5.2. Sklep internetowy ...........................................................................................................90
5.3. PasaĪ internetowy ...........................................................................................................93
5.4. Strategiczny partner ........................................................................................................94
5.5. Aukcje internetowe .........................................................................................................97
Rozdziaä 6. Copywriting ................................................................................................99
6.1. AIDA ..............................................................................................................................99
6.2. Zasada 3 czynników .....................................................................................................104
6.3. Pisz o korzyĞciach popartych cechami .........................................................................108
6.4. Dziaáaj na emocje .........................................................................................................111
6.5. Nagáówek — najwaĪniejsza czĊĞü reklamy ..................................................................122
6.6. Napisz, poczekaj, zredaguj ...........................................................................................135
Rozdziaä 7. Strona WWW ............................................................................................139
7.1. Najbardziej Oczekiwana Akcja — NOA ......................................................................139
7.2. Dlaczego opáaca siĊ kupowaü szablony stron WWW? .................................................142
7.3. Jak powinna wyglądaü strona gáówna? .........................................................................144
7.4. Kontakt i pomoc ...........................................................................................................152
Strona 3
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
4 Czas na e-biznes
7.5. Notki prawne ................................................................................................................156
7.6. Hosting ..........................................................................................................................159
7.7. CMS — dlaczego warto siĊ tym zainteresowaü (àukasz SebestyaĔski) ......................162
Rozdziaä 8. SPAM .......................................................................................................165
8.1. Spam .............................................................................................................................165
8.2. Jak NIE zostaü spamerem? ...........................................................................................170
Rozdziaä 9. Lista adresowa .........................................................................................191
9.1. Jak stworzyü wáasną listĊ adresową i zarządzaü nią — za darmo? ...............................191
9.2. Jak zbudowaü listĊ adresową? ......................................................................................197
Rozdziaä 10. E-mail marketing .......................................................................................205
10.1. E-ziny, newslettery, kursy e-mailowe i mailingi ...........................................................205
10.2. Jak za darmo wysyáaü e-ziny, newslettery, kursy i mailingi? .......................................211
10.3. Struktura skutecznego e-maila ......................................................................................216
10.4. Jak napisaü skuteczny e-mail? .......................................................................................219
Rozdziaä 11. Autoresponder ..........................................................................................225
11.1. Autoresponder — czym jest i co daje? ..........................................................................225
11.2. Przykáady uĪycia autorespondera ..................................................................................227
11.3. Przykáady uĪycia wielokrotnego autorespondera ..........................................................232
11.4. Systemy wielokrotnych autoresponderów .....................................................................237
Rozdziaä 12. Wyszukiwarki ...........................................................................................239
12.1. Wyszukiwarki — wstĊp ................................................................................................239
12.2. Wyszukiwarki — dziaáanie ...........................................................................................243
12.3. Content layering, czyli jak zwiĊkszyü oglądalnoĞü (Marcin Ekiert) .............................248
12.4. Wyszukiwarki — pozycjonowanie ................................................................................251
12.5. Link popularity ..............................................................................................................253
Rozdziaä 13. ćwiadomy marketing .................................................................................259
13.1. ĝwiadomy marketing .....................................................................................................259
13.2. Sáawni o Ğwiadomym marketingu .................................................................................266
13.3. WskaĨniki Ğwiadomego marketingu ..............................................................................268
13.4. Jak ustaliü skutecznoĞü e-maila za pomocą FreeBot.pl? ...............................................274
13.5. DĨwignia marketingowa ................................................................................................276
13.6. Kiedy staü CiĊ na reklamĊ? ...........................................................................................279
13.7. Kalkulator ROI — RentownoĞci Kampanii Reklamowej .............................................283
13.8. Jak prawidáowo przeprowadzaü testy marketingowe? ..................................................293
Rozdziaä 14. Reklama ...................................................................................................307
14.1. Zanim zaczniesz myĞleü o reklamie ..............................................................................307
14.2. Demografia to nie wszystko ..........................................................................................317
14.3. Reklama nie jest po to, by klienta bawiü lub intrygowaü ..............................................320
14.4. Case study: skuteczna strategia reklamowa dla serwisu pf.pl .......................................322
14.5. Alternatywa dla bannerów .............................................................................................326
14.6. 12 zasad skuteczniejszych bannerów ............................................................................328
14.7. Prosty i skuteczny format reklamy typu top layer .........................................................331
14.8. Strategie korzystania z boksów reklamowych ..............................................................334
Rozdziaä 15. Program partnerski ...................................................................................339
15.1. Podstawy programów partnerskich .................................................................................339
15.2. Tworzenie programu partnerskiego ..................................................................................347
15.3. Promocja programu partnerskiego ................................................................................356
15.4. Prowadzenie programu partnerskiego ...........................................................................364
Skorowidz ................................................................................................373
Strona 4
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3.
Branding
3.1. Najpierw poznaj swojego klienta
Zanim w ogóle zaczniesz myĞleü o budowaniu jakiejkolwiek marki, powinieneĞ po-
znaü swojego idealnego klienta. JeĞli nie znasz swojego idealnego klienta, tj. takiego,
któremu:
najáatwiej,
najczĊĞciej,
z najwiĊkszym zyskiem
sprzedasz, to tak naprawdĊ nie wiesz nic o swoim biznesie.
NieznajomoĞü wáasnej idealnej grupy docelowej to najwiĊkszy grzech, jaki moĪna
popeániü w biznesie. Nie naleĪy jednak patrzeü na grupĊ docelową jak na grupĊ,
lecz jak na jednostkĊ. Dlatego wáaĞnie mówimy o idealnym kliencie.
NajproĞciej: nie moĪesz robiü marketingu (nie mówimy tylko o reklamach) dobrze, jeĞli
nie znasz swojego idealnego klienta. NajwiĊcej bankructw i problemów wĞród ledwo
dających sobie radĊ biznesów wynika z tego jednego, niedopuszczalnego báĊdu.
JeĞli pozycjonujesz swój produkt jako produkt dla wszystkich, to… masz káopoty.
Kim jest Twój idealny klient
Oto lista podstawowych pytaĔ, na które powinieneĞ odpowiedzieü sobie sam albo za
pomocą badaĔ zewnĊtrznych oraz wáasnych. JeĞli robisz juĪ biznes w sieci, moĪesz
przeprowadziü odpowiednie ankiety.
1. Ile ma lat?
2. Podaj wiĊcej informacji demograficznych.
Strona 5
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
50 Czas na e-biznes
3. Podaj wiĊcej informacji geograficznych.
4. Jakie ma wyksztaácenie?
5. Ile zarabia (miesiĊcznie lub rocznie — zaznacz to)?
6. Jaką funkcjĊ peáni w biznesie (rodzinie — jeĞli nie sprzedajesz firmom)?
7. Co powiesz o jego sytuacji Īyciowej?
8. W co wierzy — w jakie wartoĞci uniwersalne i typowe dla tego czáowieka?
9. Jaki jest jego poziom wiedzy w kwestiach związanych z tym, co robisz?
10. Co ceni?
11. Za co páaci?
12. Kim siĊ stanie, jeĞli skorzysta z Twoich usáug?
13. Jaki wpáyw bĊdzie miaáa Twoja usáuga jego otoczenie (biznes, rodzinĊ)?
14. Kim powinien byü, Īeby páaciá wiĊcej?
15. Czy nie warto skupiü siĊ na tych, którzy páacą lepiej? Dlaczego?
Jakich korzyĈci Twoi klienci oczekujñ od Ciebie,
Twojego produktu lub usäugi?
Nie moĪesz po prostu spytaü klienta, czego chce od Twojego produktu i za pomocą
jego odpowiedzi wyznaczyü kierunku dla swojej strategii marketingowej. Ten rodzaj
prostego badania daje tak duĪe odchylenia od stanu faktycznego, Īe otrzymasz faászywy
obraz. Tak samo nie moĪesz spytaü klienta, ile chciaáby zapáaciü za Twój produkt.
Takie proste pytania wáączają w jego gáowie alarm: „Co mam odpowiedzieü, by na
tym zyskaü?”.
Badanie musi byü przeprowadzone w oparciu o pytania podĞwiadomie skáaniające
klienta do ujawnienia swoich prawdziwych przekonaĔ i potrzeb. Mówimy tutaj o so-
cjotechnikach bardziej lub mniej zakamuflowanych.
Jak mawiaá Bruce Barton, wybitny marketer początku XX wieku, ulubioną piosenką
klienta jest „Kocham siebie” (I Love Me). JeĞli zadasz mu bezpoĞrednie pytanie, po-
wie Ci o tym, co on myĞli, Īe powinien chcieü — bĊdzie kryá swoje prawdziwe myĞli.
Socjotechniki, czyli odpowiednio skonstruowane badanie, pokaĪą Ci, czego klient tak
naprawdĊ chce.
JeĞli masz moĪliwoĞü zbadania swojego idealnego klienta, zrób to. W innym przy-
padku moĪesz przeprowadziü badania na faktycznych klientach, co przy odpowiedniej
ich iloĞci daje równie wiarygodne wyniki.
Musisz teĪ wiedzieü, które z wszystkich wymienionych przez Ciebie korzyĞci Twoi
klienci cenią najbardziej.
Strona 6
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3. i Branding 51
Nie moĪesz stworzyü dobrej (skutecznej) oferty lub reklamy, jeĞli nie masz tych danych.
Jest to po prostu niemoĪliwe lub opiera siĊ na zgadywaniu — w kaĪdym jednak
przypadku takie dziaáanie moĪe kosztowaü CiĊ fortunĊ, którą wyrzucisz na testy. Dys-
ponując powyĪszymi danymi, moĪna od razu wykluczyü wiĊkszoĞü záych pomysáów.
Musisz znaü fakty. Na ich podstawie moĪna tworzyü opinie i hipotezy, które nastĊpnie
sprawdzimy w testach. Najpierw jednak muszą byü znane fakty. Potem dopiero moĪesz
zabraü siĊ za testy.
W marketingu liczy siĊ tylko zdanie i przekonania klientów. Specjalista potrafi z tych
informacji stworzyü skuteczne materiaáy marketingowe. Analiza faktów oraz testy
prowadzą do sformuáowania trafnych hipotez. Analiza i testy hipotez z pominiĊciem
faktów prowadzą do Twojej kieszeni — po nowe fundusze.
Podejmowanie dziaáaĔ marketingowych bez tej wiedzy jest jak podróĪowanie po nie-
znanym terenie bez mapy. MoĪesz w koĔcu trafiü do celu, ale bĊdzie CiĊ to kosztowaáo
dwa razy wiĊcej czasu i pieniĊdzy, niĪ gdybyĞ podróĪowaá z mapą — czyli wynikami
specjalistycznych badaĔ. Kupowanie mapy zawsze siĊ opáaca. Przeprowadzanie takich
badaĔ teĪ.
Jak wiĊc ustaliü, czego Twój klient oczekuje i co z tej listy ceni najbardziej? Do tej
pory najlepszym narzĊdziem do przeprowadzenia tego typu badania, jakie znam, byáa
metoda oparta na socjotechnice i opracowana przez dystrybutorów najwiĊkszej firmy
network marketingu na Ğwiecie. Metoda ta nazywa siĊ:
5 pytaþ na wagö zäota
Metoda ta polega na zadaniu badanej osobie 5 pytaĔ — kaĪde kolejne zadaje siĊ
dopiero po udzieleniu odpowiedzi na poprzednie oraz w ustalonej, niezmiennej ko-
lejnoĞci.
JeĞli chcesz dowiedzieü siĊ, co jest dla klienta waĪne, zadaj mu nastĊpujące pytania:
1. Co jest dla Ciebie najwaĪniejsze w [problem, typ usáug lub produktów]?
2. Dlaczego wybraáeĞ akurat to?
3. Dlaczego jest to dla Ciebie waĪne?
4. Jakie byáyby dla Ciebie konsekwencje nieposiadania tego?
5. Dlaczego CiĊ to martwi?
PomogĊ Ci, aby áatwiej byáo Ci zrozumieü tĊ metodĊ. Na wáasne potrzeby prowadzĊ
staáe badanie nt. oczekiwaĔ wáaĞcicieli biznesów w stosunku do ich obecnoĞci w in-
ternecie. Pytam ich:
1. Co chciaábyĞ zyskaü poprzez swoją obecnoĞü w internecie?
2. Dlaczego wybraáeĞ akurat to?
3. Dlaczego jest to dla Ciebie waĪne?
Strona 7
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
52 Czas na e-biznes
4. Jakie byáyby dla Ciebie konsekwencje nieposiadania tego?
5. Dlaczego CiĊ to martwi?
ZauwaĪ, Īe wszystkie 5 pytaĔ dotyczy tego samego, ale kaĪde ujmuje zagadnienie z tro-
chĊ innego punktu widzenia. Kolejne pytania stopniowo pogáĊbiają odpowiedĨ. Jest
to waĪne, poniewaĪ bardzo czĊsto pierwsza odpowiedĨ bywa lakoniczna. Dopiero
dopytywanie o szczegóáy ujawnia faktyczne oczekiwania badanej osoby.
Innym razem zadaáem abonentom CzasNaE-Biznes nastĊpujące pytania:
1. Co jest dla Ciebie najwaĪniejsze w CzasNaE-Biznes?
2. Dlaczego wybraáeĞ akurat to?
3. Dlaczego jest to dla Ciebie waĪne?
4. Jakie byáyby dla Ciebie konsekwencje nieposiadania tego?
5. Dlaczego CiĊ to martwi?
W ten sposób dowiedziaáem siĊ, co klienci cenią najbardziej w mojej usáudze.
Jak przeprowadziè takie badanie?
Najlepiej osobiĞcie: w 4 oczy lub przez telefon. Wtedy masz szansĊ reagowaü na od-
powiedzi. Jednak w przypadku maáego biznesu przeprowadzenie podobnego badania
na skalĊ masową to bardzo duĪy koszt. Dlatego opracowaáem bardzo skuteczną metodĊ
jego przeprowadzania w internecie.
BĊdziesz potrzebowaá 5 kont pocztowych, kaĪde z autoresponderem i moĪliwoĞcią
przekierowania poczty na inny adres. Tworzysz np. takie konta:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Wszystkie przekierowujesz na konto
[email protected], z którego pocztĊ od-
bierasz za pomocą programu pocztowego z opcją sortowania listów do katalogów
wedáug odbiorcy. Tworzysz wiĊc 5 katalogów:
Odp. 1
Odp. 2
Odp. 3
Odp. 4
Odp. 5,
gdzie za pomocą filtra kierujesz konkretne e-maile wysáane na odpowiednie konta.
Strona 8
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3. i Branding 53
Na kaĪdym z 5 kont zakáadasz autoresponder (jednokrotny, coĞ w rodzaju automatycz-
nej sekretarki) o nastĊpujących treĞciach:
[email protected]
DziĊkujĊ za odpowiedĨ.
Oto kolejne pytanie:
Dlaczego wybraáeĞ akurat to?
OdpowiedĨ wyĞlij na adres:
[email protected]
Pozdrawiam,
Jan Kowalski
[email protected]
DziĊkujĊ za odpowiedĨ.
Oto kolejne pytanie:
Dlaczego jest to dla Ciebie waĪne?
OdpowiedĨ wyĞlij na adres:
[email protected]
Pozdrawiam,
Jan Kowalski
[email protected]
DziĊkujĊ za odpowiedĨ.
Oto kolejne pytanie:
Jakie byáyby dla Ciebie konsekwencje nieposiadania tego?
OdpowiedĨ wyĞlij na adres:
[email protected]
Pozdrawiam,
Jan Kowalski
Strona 9
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
54 Czas na e-biznes
[email protected]
DziĊkujĊ za odpowiedĨ.
Oto kolejne pytanie:
Dlaczego CiĊ to martwi?
OdpowiedĨ wyĞlij na adres:
[email protected]
Pozdrawiam,
Jan Kowalski
[email protected]
To juĪ koniec.
Serdecznie dziĊkujĊ za wziĊcie
udziaáu w badaniu. Oto obiecany
prezent.
Pozdrawiam,
Jan Kowalski
Zwróü uwagĊ na fakt, Īe w ostatnim mailu piszĊ o prezencie. Najáatwiej zachĊciü ludzi
do wziĊcia udziaáu w takim badaniu, obiecując im coĞ w zamian. MoĪe to byü cokol-
wiek — od zniĪki na produkt (usáugi) zaczynając. Wystarczy umieĞciü treĞü pozwalają-
cą na skorzystanie z prezentu w ostatnim mailu. Polecam teĪ przy okazji trzeciego
e-maila napisaü, Īe badany jest juĪ w poáowie.
Nie rozbudowuj jednak e-maili z kolejnymi pytaniami za bardzo, bo ludzie bĊdą od-
káadali ich lekturĊ na póĨniej.
NastĊpnie robisz mailing lub informujesz o badaniu na stronie WWW, gdzie umiesz-
czasz pierwsze pytanie i prosisz o odpowiedĨ na konto
[email protected].
Klient wysyáa odpowiedĨ, automat wysyáa podziĊkowanie i maila z kolejnym pyta-
niem, a uzyskana odpowiedĨ wĊdruje do odpowiedniego katalogu.
Zaletą tej metody jest peána automatyzacja badania i moĪliwoĞü uzyskania lepszych ja-
koĞciowo odpowiedzi. Testowaáem teĪ przeprowadzanie takiego badania na stro-
nie WWW, gdzie po udzieleniu odpowiedzi na jedno pytanie od razu pojawiaá siĊ
formularz z kolejnym, ale wyniki nie byáy zadowalające. Wprawdzie wiĊcej osób
dobrnĊáo do koĔca badania, lecz odpowiedzi byáy w wiĊkszoĞci zdawkowe i czĊsto
ujawniające irytacjĊ pytaniem o to samo.
W przypadku maila zwykle mija trochĊ czasu pomiĊdzy kolejnymi odpowiedziami,
wiĊc ludzie tak szybko siĊ nie irytują i chĊtniej siĊ rozpisują.
Strona 10
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3. i Branding 55
NastĊpnym krokiem jest posortowanie wedáug nadawcy wiadomoĞci we wszystkich 5
katalogach i stworzenie raportu (najlepiej w Wordzie lub podobnym programie, ewen-
tualnie jakimĞ systemie baz danych; odradzam Excel):
Nadawca Odp. 1 Odp. 2 Odp. 3 Odp. 4 Odp. 5
Jan Kowalski
[email protected]
Jan Nowak
[email protected]
…
W pole „nadawca” zwykle kopiujĊ to, co znajduje siĊ w mailu w polu od. W ten sposób
áatwo póĨniej odszukaü mail. W komórkach Odp. 1 – Odp. 5 umieszczam treĞü maila
— bez wstĊpów, powitaĔ, stopek i wszystkiego, co nie wnosi Īadnej treĞci. Nie reda-
gujĊ jednak odpowiedzi, nawet jeĞli są bardzo dáugie.
Mail, którego treĞü skopiowaáem, odznaczam jako przeczytany, w ten sposób mogĊ
robiü raport na bieĪąco, bez zbĊdnego baáaganu. Warto zauwaĪyü, Īe niektóre odpo-
wiedzi przychodzą póĨniej. Dlatego przydaje siĊ program pocztowy, w którym widaü,
Īe maile pozostają bez odpowiedzi.
Gdy mam juĪ wystarczająco duĪo odpowiedzi, drukujĊ (zapomnij o czytaniu na ekranie)
raport, czytam go i Īóátym markerem zaznaczam:
1. KorzyĞci i rzeczy, których klient oczekuje.
2. Ciekawe stwierdzenia nadające siĊ na slogan.
Na koniec podliczam liczbĊ wystąpieĔ kaĪdej korzyĞci i robiĊ ranking. Najlepiej
w tym celu skorzystaü z arkusza kalkulacyjnego (Excel, Calc lub inny). Tworzymy
tabelĊ w postaci:
KorzyĈè Liczba wystñpieþ
korzyĞü 1 X
korzyĞü 2 Y
… …
Do nowego wiersza wpisujemy kaĪdą nową korzyĞü z liczbą wystąpieĔ 1. W przy-
padku powtórzenia korzyĞci, zwiĊkszamy liczbĊ wystąpieĔ w odpowiednim wierszu.
Powtórzenie tej samej korzyĞci przez jednego nadawcĊ traktujemy jako 1 wystąpienie.
Zliczamy wszystkie unikalne korzyĞci wymienione przez jednego nadawcĊ.
Na koniec warto zagregowaü niektóre pojĊcia oznaczające to samo.
Gotową listĊ sortujemy w arkuszu wzglĊdem liczby wystąpieĔ i mamy gotowy
ranking.
Strona 11
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
56 Czas na e-biznes
W ten sposób ustalam korzyĞci, które interesują moich klientów, oraz te najwaĪniejsze,
na których powinienem siĊ skupiü.
Ta metoda ujawnia czasem najgáĊbsze marzenia i obawy związane z naszym produktem.
Nagle moĪe siĊ bowiem okazaü, Īe nasze zaáoĪenia są kompletnie nieadekwatne. KiedyĞ
np. przeprowadziáem takie badanie dla firmy sprzedającej oprogramowanie sklepu
internetowego. Wyniki byáy zaskakujące. Okazaáo siĊ, Īe najmniej waĪnym czynnikiem
dla wáaĞcicieli sklepów internetowych byáa cena takiego oprogramowania.
Dopiero gdy poznasz swojego klienta, a potem dowiesz siĊ, czego oczekuje, czego pra-
gnie najbardziej i jak swoje pragnienia wyraĪa, moĪesz wziąü siĊ za branding, wymy-
Ğlanie nazwy, sloganu oraz tego, jak bĊdziesz pozycjonowaá swój biznes w umysáach
klientów.
3.2. Branding i pozycjonowanie
Branding wydaje siĊ czĊsto czymĞ bardzo skomplikowanym, bardzo kosztownym i zare-
zerwowanym dla najwiĊkszych korporacji Ğwiata… To bzdura, a przynajmniej tak byü
nie powinno.
Caáa idea brandingu opiera siĊ na 2 prostych celach:
1. WyróĪniü siĊ tak, aby klient nas zauwaĪyá i zechciaá skorzystaü z naszych
produktów i usáug.
2. ZapaĞü klientowi w pamiĊü w taki sposób, aby nas polubiá i w przyszáoĞci
wybraá nasz produkt bez wahania i bez zastanawiania siĊ, czy moĪe warto
skorzystaü z innego.
Branding wiĊc sprowadza siĊ do czynnoĞci, których celem jest polubienie nas, naszej
firmy lub naszych produktów i powiązania nas, naszej firmy i naszych produktów ze
skojarzeniami, na których nam zaleĪy. To drugie to pozycjonowanie w umysáach
klientów.
Typowy branding sprowadza siĊ bardzo czĊsto do budowania ĞwiadomoĞci marki, tzn.
robimy wszystko, aby klienci wiedzieli, kim jesteĞmy. Co to daje? Nie za duĪo. Roz-
poznawalnoĞü Henryki Bochniarz w okresie przedwyborczej kampanii wzrosáa z 2%
w czerwcu 2005 do 70% tuĪ przed wyborami. Ta ogromna ĞwiadomoĞü daáa jej…
1,26% gáosów.
Ludzie nie kupują od firm, które znają, ale od firm, które lubią, cenią i którym ufają.
A to jest zasadnicza róĪnica w postrzeganiu brandingu. Ta róĪnica sprawia teĪ, Īe
branding staje siĊ dostĊpny nawet dla najmniejszych firm.
JeĞli masz maáą firmĊ, zapomnij o globalnych kampaniach promujących Twoją markĊ.
Na nic Ci siĊ to nie zda. Tego typu kampanie dziaáają tylko w przypadku zaistnienia
efektu skali, tj. muszą byü duĪe, a najlepiej bardzo duĪe — typu kampania Heyah
— aby sama ĞwiadomoĞü marki coĞ daáa.
Strona 12
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3. i Branding 57
Z budowaniem ĞwiadomoĞci marki jest trochĊ tak, jak z polowaniem na jelenie za
pomocą nalotów dywanowych. Pewnie, Īe sporo z nich trafisz, ale poniesione koszty
bĊdą nieprzyzwoicie wyĪsze od kosztów próby osiągniĊcia identycznego celu za po-
mocą zwykáej strzelby.
Budowanie samej ĞwiadomoĞci marki to pójĞcie na áatwiznĊ. Wydajesz milion, zara-
biasz milion sto tysiĊcy i jest Ci z tym dobrze… chociaĪ mogáeĞ siĊ bardziej postaraü,
troszkĊ dáuĪej poczekaü, wydaü 500 000 i zgarnąü milion sto lub wiĊcej.
CzymĞ odmiennym jest jednak budowanie marki albo lepiej — pozycjonowanie marki
w umysáach klientów. To zupeánie inna, zdecydowanie taĔsza i prostsza „gra”.
Wszystko, co robisz, w jakiĞ sposób pozycjonuje w umyĞle klienta Twoją markĊ. Nie
ma czegoĞ takiego, jak produkty i biznesy bez marek.
KaĪdy towar — produkt, firma, serwis WWW — z którym klient siĊ zetknąá, wiąĪe
siĊ w jego umyĞle z pewnymi skojarzeniami. Tylko od Ciebie zaleĪy, czy skojarzenia
te bĊdą pozytywne i takie, jakich sobie Īyczysz, czy teĪ pozostaną nieokreĞlone. Tym
wáaĞnie jest branding — próbą kontrolowania skojarzeĔ, jakie umysá klienta nadaje
Twoim markom.
JeĞli:
1. po prostu robisz swój biznes,
2. masz fatalną nazwĊ typu ABC Usáugi prawne,
3. nie dbasz w Īaden sposób o spójnoĞü Twojego marketingu (firmowe kolory,
wizytówki, papiery firmowe, strona WWW — wszystko powinno wspóágraü
ze sobą i nieĞü ten sam przekaz),
4. co chwilĊ promujesz siĊ w inny sposób,
5. nie powtarzasz korzyĞci i cech swoich produktów,
to masz markĊ rozwodnioną.
W takiej sytuacji kaĪdy klient ma inne skojarzenia z Twoją firmą, bardzo wielu klientów
nie potrafi okreĞliü, co dokáadnie zrobiáeĞ dla nich Ty, a co Twoja konkurencja. CzĊsto
teĪ klientom jest wszystko jedno, czy ich problemy rozwiąĪesz Ty, czy konkurencja,
bo nie widzą róĪnicy.
Czasochäonny, ale tani i skuteczny branding
1. PowinieneĞ zadbaü o poprawny branding.
2. PowinieneĞ ustaliü, kim jest Twój idealny klient.
3. PowinieneĞ ustaliü, na czym mu zaleĪy i na czym zaleĪy mu najbardziej.
Strona 13
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
58 Czas na e-biznes
4. PowinieneĞ zbudowaü markĊ i przekaz marketingowy (slogan oraz najczĊĞciej
powtarzane treĞci w reklamach i w innych materiaáach marketingowych)
oparty na tym, na czym najbardziej zaleĪy Twojemu idealnemu klientowi.
5. I powinieneĞ… siĊ tego trzymaü!
Na tym polega branding. To nic trudnego pod warunkiem, Īe wiesz, czego chcesz i jesteĞ
konsekwentny. Branding nie daje efektów od razu, ale z czasem pomaga dáuĪej utrzy-
maü siĊ na powierzchni.
Aby skutecznie siĊ pozycjonowaü, musisz byü konkretny w czymĞ, co nie jest oczywiste
w Twojej branĪy. KaĪdy klient chce, aby wybrana przez niego firma byáa najlepsza
w tym, co robi, ale prawie Īaden nie uwierzy firmie, która twierdzi, Īe jest najlepsza.
Klient musi znaü powód, musi wiedzieü, co sprawia, Īe jesteĞ najlepszy. Najlepiej,
jeĞli bĊdzie to jedna cecha lub jedna korzyĞü. To jest pozycjonowanie.
WeĨmy firmĊ doradztwa podatkowego. Takich firm w kaĪdym wiĊkszym mieĞcie jest
kilka lub wiĊcej i wszystkie są niemal identyczne dla nowego klienta. RóĪnią siĊ pozio-
mem usáug i wygody podczas wspóápracy z nimi, ale nowy klient tego nie wie. Jak
wiĊc moĪe pozycjonowaü siĊ nowa firma na tym rynku?
Wedáug cechy:
Obsáugujemy tylko emerytów.
Obsáugujemy tylko maáe firmy do 10 pracowników.
Obsáugujemy tylko firmy z branĪy technologicznej.
Wedáug korzyĞci:
Mamy 3 biura w róĪnych lokalizacjach miasta, abyĞ nie traciá czasu, stojąc
w korkach.
Mamy centralny system wiedzy o klientach, Īeby kaĪdy nasz doradca mógá
Ci pomóc, gdy Twojego doradcy nie ma lub jest zajĊty.
To jest pozycjonowanie. Ani razu nie powiedzieliĞmy, Īe jesteĞmy najlepsi, ale: eme-
ryci uznają, Īe najlepszą kancelarią jest pierwsza, maáe firmy wybiorą drugą, firmy
technologiczne trzecią, osoby pracujące poza Ğcisáym centrum wybiorą opcjĊ czwartą,
zaĞ firmy czĊsto potrzebujące szybkiej porady kancelariĊ piątą.
Konkretne cechy i korzyĞci sprawiają, Īe firma staje siĊ najlepsza z punktu widzenia
konkretnej grupy docelowej. Której? Sam wybierz.
KtoĞ, kto jest wyspecjalizowany, na pewno jest lepszy od kogoĞ, kto robi wszystko
— tak myĞlą klienci.
Tak dziaáa pozycjonowanie. To nic trudnego. Wymaga tylko:
1. OkreĞlenia grupy docelowej.
2. OkreĞlenia cechy, korzyĞci, na której tej grupie najbardziej zaleĪy.
Strona 14
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3. i Branding 59
3. Skupienia siĊ na tej cesze lub korzyĞci w swoim dziaáaniu i swoim
marketingu.
4. Jasnego, bezpoĞredniego, prostego i zrozumiaáego komunikowania
tego faktu.
To wszystko. Nie wymaga to skomplikowanego zarządzania marką ani nakáadów
wiĊkszych niĪ te, które i tak poniesiesz. I tak czeka CiĊ wyposaĪenie biura, zakup wi-
zytówek, papieru firmowego, szyldu, zrobienie strony WWW. MoĪesz to zrobiü na
zasadzie záa koniecznego albo moĪesz najpierw zastanowiü siĊ, co chcesz zakomuniko-
waü, a potem po prostu to uczyniü.
3.3. ćwiadomoĈè marki
niczego nie zaäatwia
Budowanie ĞwiadomoĞci marki (ang. branding) cieszy siĊ duĪą popularnoĞcią wĞród
osób zainteresowanych i zajmujących siĊ marketingiem. Zwáaszcza jeĞli mówimy
o „duĪym” czy korporacyjnym marketingu. Jakkolwiek branding jest bardzo waĪny,
nie zagwarantuje Ci on sukcesu.
ĝwiadomoĞü marki niczego nie zaáatwia. Posiadanie dobrej marki — tak.
PopularnoĈè „äatwego brandingu” w internecie
Do tradycji przeszáo juĪ zjawisko, które moĪemy nazwaü owczym pĊdem interneto-
wych przedsiĊbiorców napĊdzanym przez wielkich „graczy”.
WspomnĊ chociaĪby portale i wortale farmaceutyczne lub finansowe — o czym pisaáem
juĪ w artykule 7 sposobów na klĊskĊ.
Domeny kupowane za setki tysiĊcy (miliony) dolarów byáy pierwszym objawem zafa-
scynowania „prostym brandingiem”. Branding w sieci jest jak najbardziej wskazany, ale
prosty branding zawsze krzywdzi.
Wkrótce bowiem okazywaáo siĊ, Īe milion dolarów wydany na domenĊ nie miaá Īadnego
znaczenia dla internautów, bo kaĪdą domenĊ siĊ pamiĊta, jeĞli siĊ ją odwiedziáo do-
stateczną iloĞü razy. RzeczywistoĞü pokazaáa, Īe internauci nie przywiązują do domeny
duĪej wagi. Milion dolarów wydany na domenĊ to milion, którego zabrakáo na opáacenie
pracowników i zobowiązaĔ, to takĪe milion, który doprowadzaá do bankructwa.
To jeden z przykáadów owczego pĊdu nakrĊconego przez wielkich (przegranych)
„graczy” internetu. Wprawdzie nadal handluje siĊ domenami, ale popyt na te najdroĪsze
spadá. Prosty branding juĪ raz okazaá siĊ zabójczy.
Strona 15
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
60 Czas na e-biznes
Bannery — nowy sposób na branding
JakiĞ czas temu pojawiá siĊ nowy trend bĊdący bezpoĞrednim wynikiem bliskiego zeru
CTR dla bannerów. Trzeba byáo szybko wymyĞliü pretekst do kupowania wyĞwietleĔ
bannerów. Internetowa gospodarka oparta w wiĊkszoĞci na bannerach mogáa siĊ bowiem
caákowicie zawaliü.
Nowy trend nazywa siĊ „branding za pomocą bannerów” i jest równie zabójczy jak
omówiony powyĪej. Branding bannerowy jest skuteczny, to nie podlega wątpliwoĞci.
Problem jednak w tym, Īe koszty osiągniĊcia wymiernych rezultatów z popularnych
kampanii bannerowych mających budowaü ĞwiadomoĞü naszej marki są niewyobra-
Īalnie wysokie. Znowu mamy przykáad prostego brandingu. Wystarczy wydaü pie-
niądze, nie trzeba pracowaü na prestiĪ.
Firmy internetowe staáy siĊ wirtuozami wydawania pieniĊdzy. Wystarczyáo im po-
wiedzieü, Īe 35% osób widzących ich banner zapamiĊtuje markĊ lub coĞ z nią związa-
nego. 35% osób, które zobaczyáo ich banner, czyli 35% z jakichĞ 5%, którym
banner wyĞwietliá siĊ na ekranie. Tego siĊ jednak nie mówi.
JeĞli nie wierzysz, Īe internauci nie widzą bannerów, przypomnij sobie 5 dowolnych,
ale nie Twoich i nie Twoich partnerów. 5 bannerów spoĞród wszystkich, które wy-
Ğwietliáy siĊ na Twoim monitorze w ciągu ostatniego miesiąca. Potrafisz powiedzieü,
jaką treĞü przekazywaáy i jaką firmĊ reklamowaáy?
ĝwiadomoĞü marki niczego nie zaáatwia. JeĞli masz maáy e-biznes, zapomnij o bran-
dingu. Skup siĊ na doskonaáej ofercie i obsáudze klientów. Najbardziej skuteczny
w kaĪdej formie biznesu branding to przekaz ustny Twoich klientów. Zastanów siĊ,
jak Mercedes osiągnąá taki prestiĪ. Jak samochody Volvo osiągnĊáy status jednych
z najbezpieczniejszych w swojej klasie. Zapewniam CiĊ, Īe nie dziĊki reklamom. Po-
zycja gigantów tego rynku jest wynikiem tego, co serwowali swoim klientom i jak ich
obsáugiwali. Oferta i obsáuga klientów — skup siĊ na nich, a wkrótce Twoja marka
bĊdzie znana wszystkim zainteresowanym.
Dlaczego nowe, duĔe serwisy tak nie robiñ?
Dlaczego nowe, duĪe serwisy nie skupiają siĊ na tym, co oferują i (lub) na tym, jak
obsáugują klientów? Dlaczego wolą wydaü miliony na zbudowanie ĞwiadomoĞci marki,
która im nie pomoĪe? Dlatego, Īe nowe, duĪe serwisy są budowane za pieniądze in-
westorów. Inwestorzy rzadko wkáadają pieniądze w biznes, który bĊdzie siĊ rozwijaá
powoli. Lepiej pompowaü miliony w niemający szans na siebie zarobiü serwis i wierzyü,
Īe uda siĊ wejĞü na gieádĊ. Gdy juĪ taki biznes znajdzie siĊ na gieádzie, liczy siĊ na to,
Īe pieniądze od nowych inwestorów pomogą osiągnąü rentownoĞü.
Teraz zapoznajcie siĊ z raportami dotyczącymi notowania spóáek internetowych i od-
powiedzcie sobie na pytanie, jaką mają szansĊ na sukces. Poczytajcie informacje o upa-
dających jeden po drugim portalach, o káopotach wortali i odpowiedzcie sobie na pytanie,
jaką mają szansĊ na sukces.
Strona 16
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3. i Branding 61
ćwiadomoĈè marki niczego nie zaäatwia
Powiedzmy, Īe zna CiĊ caáy Ğwiat. Powiedzmy, Īe jesteĞ tak znany jak Yahoo!. KtoĞ
wchodzi na Twoją stronĊ i sprawdza Twoją ofertĊ. NastĊpnie wchodzi na stronĊ
www.mojamalafirma.pl i sprawdza jej duĪo lepszą ofertĊ. Osoba ta ma do wyboru:
najbardziej znany serwis na Ğwiecie i maáą firmĊ z duĪo lepszą ofertą. Kogo wybierze?
JeĞli myĞlisz, Īe ten najbardziej znany serwis, to porównaj popularnoĞü Yahoo! Pay-
Direct i PayPal, porównaj popularnoĞü Yahoo! Groups i Topica.
Yahoo! nie zdobyá swojej popularnoĞci dziĊki milionom wydanym na reklamĊ. Yahoo!
byá po prostu pierwszy. Katalog Yahoo! nie jest najpopularniejszym katalogiem na
Ğwiecie dlatego, Īe wydaá miliony na reklamĊ. Katalog Yahoo! ma jednych z najbar-
dziej wymagających redaktorów na Ğwiecie, dziĊki czemu serwuje doskonaáej jakoĞci
wyniki.
Ten prestiĪ nie wystarczyá jednak, by usáugi Yahoo! PayDirect i Yahoo! Groups staáy
siĊ najpopularniejsze. Nie są one konkurencyjne w stosunku do liderów. ĝwiadomoĞü
marki niczego wiĊc w tym przypadku nie zaáatwiáa.
Zanim wydasz fortunö na kampaniö bannerowñ
w jakimĈ portalu
Zastanów siĊ, czy warto. Za te pieniądze moĪesz wykupiü wyĞwietlanie bannerów
w serwisach o zawĊĪonej tematyce na kilka miesiĊcy. Wedáug badaĔ, reklama jest sku-
teczna, gdy potencjalny klient zobaczy ją 5 – 8 razy. Jakie masz szanse na to, Īe Twój
banner w jednym z najpopularniejszych portali wyĞwietli siĊ chociaĪby 2 razy tej samej
osobie, nawet jeĞli wykupisz 100 000 wyĞwietleĔ? ĩadne lub bliskie zeru.
Teraz pomyĞl o serwisie o bardzo zawĊĪonej tematyce, ze staáą grupą odwiedzających.
JeĞli Twój banner bĊdzie tam przez miesiąc, to na pewno pojawi siĊ kilka razy przed
oczami kaĪdego ze staáych odbiorców. Odwiedzający prawie nigdy nie znają statystyk
oglądalnoĞci danych serwisów. PomyĞl o firmie reklamującej siĊ przez miesiąc w Twoim
ulubionym serwisie. Zanotuj, co Ci przyszáo na myĞl.
Podsumowanie
Do kampanii bannerowych jestem nastawiony sceptycznie i niechĊtnie, jednakĪe nie
dyskredytujĊ caákowicie tej formy brandingu — pod warunkiem, Īe robi siĊ to inteli-
gentnie, a o to nie áatwo.
JeĞli jednak w ten sposób budujesz ĞwiadomoĞü marki, a Twoja oferta i obsáuga klientów
nie są zadowalające, to wyrzucasz pieniądze. ĝwiadomoĞü marki niczego nie zaáatwia
— zanotuj to i powieĞ na monitorze. Oferta i obsáuga klientów natomiast pozwolą
Ci zbudowaü silną pozycjĊ na rynku. Nie dzieje siĊ tak jednak od razu. MoĪesz to osią-
gnąü szybciej za pomocą kampanii brandingowych, ale oferta i obsáuga klientów muszą
byü Twoimi najmocniejszymi stronami.
Strona 17
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
62 Czas na e-biznes
3.4. Jak nazwaè firmö
lub serwis WWW?
Al Ries1: „Dopóki nazwa nie jest wáaĞciwa, Īadne dziaáanie marketingowe nie za-
pewni sukcesu”.
Al Ries2: „NajwaĪniejsza decyzja, jaką przyjdzie ci podjąü w procesie tworzenia marki,
dotyczy nazwy twojego produktu lub usáugi. Albowiem na dáuĪszą metĊ marka to nic
wiĊcej jak tylko nazwa”.
Zanim przejdziemy do szczegóáów nazywania firmy lub serwisu WWW, trzeba za-
uwaĪyü, Īe nazwa firmy, nazwa serwisu i domena mogą byü zupeánie innymi nazwami.
Zwáaszcza w przypadku dziaáalnoĞci internetowej nieograniczonej do jednego projektu
nazwa firmy odmienna od nazwy serwisu czĊsto uáatwia Īycie.
JeĪeli Twój podstawowy serwis nazywa siĊ MojaNazwa.pl i tak samo nazywa siĊ Twoja
firma, to kolejne projekty pod tą samą marką mogą wprowadzaü w báąd lub nawet
przeszkadzaü w budowaniu zaufania — zwáaszcza jeĞli oferta Twojego podstawowego
serwisu jest mniej powaĪna od oferty kolejnego.
W internecie nazwa firmy czĊsto traci na waĪnoĞci i pojawia siĊ wyáącznie na faktu-
rach. To jednak w Īadnym razie nie oznacza, Īe na waĪnoĞci traci znaczenie marki.
Po prostu naszą marką staje siĊ serwis WWW.
Kiedy nazwa domeny moĪe byü inna niĪ nazwa serwisu? Kiedy ta druga jest zbyt
dáuga, aby mogáa byáa skuteczną domeną. Czasami warto pozostaü przy peánej na-
zwie serwisu choüby ze wzglĊdu na wyszukiwarki. Podam przykáad. Domeną serwisu
CzasNaE-Biznes jest cneb.pl (swoją drogą to záa domena) — jest ona krótka i stosun-
kowo áatwa do zapamiĊtania, natomiast sama nazwa serwisu jest opisowa i wartoĞciowa
z punktu widzenia wyszukiwarek, o czym dowiesz siĊ z artykuáu Prosta technika wy-
bierania nazwy serwisu3.
NazwĊ, z którą klienci bĊdą mieli kontakt, musisz wybieraü bardzo uwaĪnie. Nazwa,
zwáaszcza w internecie, odpowiada bowiem w duĪej mierze za pierwsze wraĪenie, ja-
kie zrobimy na kliencie. A pierwsze wraĪenie moĪe byü tylko jedno. Byle jaka, nie-
chlujna lub niewáaĞciwa nazwa sprawia, Īe klient ma takie samo wraĪenie na temat
firmy i jej produktów. JeĞli ktoĞ bowiem nie dba o swoją nazwĊ, dlaczego miaábym
uwierzyü, Īe bĊdzie dbaá o mnie?
1
Al Ries, Laura Ries, Upadek reklamy i wzlot Public Relations, PWE, Warszawa 2004.
2
Al Ries, Laura Ries, 22 niezmienne prawa zarządzania marką, PrószyĔski i S-ka, Warszawa 2000.
3
www.cneb.pl/a/wybieramy_nazwe.html.
Strona 18
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3. i Branding 63
3 sposoby nazywania serwisu WWW
Typ nazwy KorzyĈci Wady
1. Nazwy domenowe Klienci wiedzą, czego Nazwy typowe dla witryn
(pospolite) dotyczy witryna, poniewaĪ rejestrowanych okoáo
Nazwy domenowe skáadają jest to sygnalizowane 1999 roku; nie przetrwaáy
siĊ ze sáowa opisującego przez nazwĊ. próby czasu.
witrynĊ oraz koĔcówki, np.: Klienci pamiĊtają adres Nazwy nie wyróĪniają
radio.com.pl,
witryny, bo jest on prosty witryny i klienci mogą
apteka.pl,
i związany z prowadzoną áatwo pomyliü naszą
literatura.net.pl,
dziaáalnoĞcią. witrynĊ z witryną
RoĞnie ocena witryny konkurencji.
alergen.info.pl.
w wyszukiwarkach, Nazwy ograniczają
poniewaĪ nazwa zawiera moĪliwoĞü rozszerzenia
sáowa kluczowe uĪywane dziaáalnoĞci.
w zapytaniach. Nazwy domenowe nie
budują zaufania klientów.
2. Nazwy niecodzienne Nazwy są Nazwy nie są precyzyjne.
Nazwy te nie mają charakterystyczne. Klient moĪe mieü
znaczenia sáownikowego. Klienci nie pomylą naszej trudnoĞci z odgadniĊciem,
Znaczenie nadaje im sama witryny z witryną czym siĊ zajmujemy.
marka, np.: konkurencji. Trzeba wáoĪyü wiĊcej
Amazon,
Nazwa nie ma Īadnego wysiáku w wyjaĞnienie
Google,
znaczenia, dlatego zakresu dziaáalnoĞci.
moĪemy bez przeszkód Nazwa tego typu nie
Napster,
Yahoo.
„przywáaszczyü” sobie pomaga uzyskaü dobrych
takie sáowo. MoĪemy miejsc na stronach
zdefiniowaü jego znaczenie, z wynikami wyszukiwania,
definiując naszą markĊ. poniewaĪ nie zawiera
Nazwy te są áatwe istotnych sáów kluczowych.
do zapamiĊtania. Klienci mogą pominąü
witrynĊ, nie zdając sobie
sprawy z jej zawartoĞci.
3. Nazwy kombinowane Klienci szybko orientują Nazwy kombinowane
Nazwy kombinowane to siĊ w tematyce witryny, áatwo moĪna naĞladowaü.
poĞredni sposób okreĞlenia nawet jeĞli nie wynika to ChociaĪ uĪyte sáowa nie
nazwy domeny. Nazwa jest bezpoĞrednio z nazwy. są ogólne, konkurencja
wyróĪniająca i jednoczeĞnie Nazwa wyróĪnia witrynĊ. moĪe próbowaü
zrozumiaáa, np.: Klienci mogą odróĪniü wykorzystywaü bardzo
SwiatDziecka,
witrynĊ firmy od witryny podobne zestawienia.
konkurencji. Nazwy zwykle nie
Stopklatka,
BlackPIanet.
Nazwa jest zwykle áatwa pomagają uzyskaü
do zapamiĊtania. dobrych miejsc na
stronach z wynikami
wyszukiwania, poniewaĪ
nie zawierają istotnych
sáów kluczowych.
ħródáo: June Cohen, Serwisy WWW. Projektowanie, tworzenie i zarządzanie, Wydawnictwo HELION,
Gliwice 2004.
Strona 19
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
64 Czas na e-biznes
Nazwa musi dobrze brzmieè
Zwróü uwagĊ, Īe wszystkie znane czarne charaktery mają podobnie Ĩle brzmiące imiona:
Hannibal Lecter, Darth Vader, Ebenzer Scrooge, Grinch, Siostra Ratched itd.
Aby wywoáaü pozytywne wraĪenie u klienta, nazwa musi skáadaü siĊ z pozytywnie
brzmiących sáów lub brzmieü pozytywnie, jeĞli jest to neologizm (nowe, nieistniejące
wczeĞniej sáowo) lub sáowo zapoĪyczone.
Stawiaj na marki specjalistyczne, nie rozciñgaj marki
Idea pozycjonowania polega na powiązaniu naszej marki z jedną konkretną cechą, ko-
rzyĞcią lub sáowem, które jest dobrze odbierane przez naszych potencjalnych klientów.
W związku z tym rozciąganie marki automatycznie unicestwia moĪliwoĞü prawidáowego
jej pozycjonowania.
Rozciąganie marki rozwadnia ją. Wkrótce marka nic juĪ nie znaczy, bo znaczy wszystko.
Al Ries4: „Ponad 90% wszystkich nowych produktów w amerykaĔskich sklepach spo-
Īywczych i drogeriach stanowią wyroby oznaczone istniejącymi juĪ markami, co jest
jednym z gáównych powodów tego, Īe sklepy zapchane są masą towaru. (Istnieje 1300
odmian szamponów, 200 rodzajów páatków Ğniadaniowych i 250 róĪnych napojów
gazowanych).
Dane zebrane z kas za poĞrednictwem czytników cen pokazują, Īe wiĊkszoĞü z tych
produktów (przynajmniej w supermarketach) zalega na póákach, pokrywając siĊ ku-
rzem. Badania przeprowadzone w sklepach Krogera w Columbus w stanie Ohio wy-
kazaáy, Īe z przeciĊtnej liczby 23 000 towarów znajdujących siĊ na skáadzie, 6700
sprzedawaáo siĊ w ciągu jednego dnia, 13 600 w ciągu tygodnia, a 17 500 w ciągu mie-
siąca. Pozostaje wiĊc 5500 wyrobów, których nikt nie kupiá przez caáy miesiąc”.
Jack Trout5: „Wiedząc, Īe okoáo 70% nowych produktów wprowadza siĊ na rynek
w ramach istniejących marek, moĪna odnieĞü wraĪenie, Īe firmy dysponują pewnymi
danymi potwierdzającymi zalety poszerzania oferty. WrĊcz przeciwnie”.
Pismo „Journal of Consumer Marketing” opisaáo przeprowadzone na wielką skalĊ
studium procesu wprowadzania 115 nowych produktów na 5 rynkach amerykaĔskich
i brytyjskich. Porównywano udziaá w rynku zdobyty przez produkty wprowadzone
w ramach uznanych nazw firmowych lub nazw rodzin produktów z udziaáem w rynku
produktów wprowadzonych pod nową nazwą firmową.
Udziaá w rynku zbadano w 2 lata po wprowadzeniu produktu kaĪdej z marek. Pro-
dukty bĊdące rozszerzeniem marki prezentowaáy siĊ znacznie gorzej od produktów
wprowadzonych pod nową nazwą firmową.
4
Al Ries, Laura Ries, op.cit.
5
Jack Trout, Steve Rivkin, WyróĪniaj siĊ lub zgiĔ, IFC PRESS, Kraków 2000.
Strona 20
F -X C h a n ge F -X C h a n ge
PD PD
!
!
W
W
O
O
N
N
y
y
bu
bu
to
to
k
k
lic
lic
C
C
w
w
m
m
w w
w
w
o
o
.d o .c .d o .c
c u -tr a c k c u -tr a c k
Rozdziaä 3. i Branding 65
„Harvard Business Review” opublikowaá studium na temat poszerzania oferty. Stwier-
dzono w nim miĊdzy innymi, Īe takie poszerzenie osáabiaáo wizerunek marki i zaburzaáo
stosunki handlowe.
JeĞli myĞlisz, Īe rozciąganie marki rozszerzy Twój rynek, jesteĞ w báĊdzie. Dowodem
są doĞwiadczenia z branĪy piwnej. Poszerzenie asortymentu o nowe odmiany tego sa-
mego piwa (lekkie, mocne itd.) nie zwiĊksza jego spoĪycia, a jedynie dzieli klientów
podstawowego produktu pomiĊdzy nowe odmiany.
Ponadto nazwy produktów uzupeánione o sáowa typu „lekkie”, „beztáuszczowe”,
„zdrowe” itd. sugerują, Īe produkt podstawowy nie jest dobry. Klient zaczyna siĊ nad
tym zastanawiaü i moĪe uznaü, Īe poprawiony produkt teĪ wcale nie jest specjalnie
dobry (zdrowy).
Np. pojawienie siĊ majonezu light zwróciáo moją uwagĊ na fakt, Īe zwykáy majonez
ma aĪ 80% táuszczu. Przeraziáo mnie to, wiĊc spojrzaáem, ile ma wersja light: 50% — to
caáy czas bardzo duĪo. I tak od momentu wprowadzenia wersji light mojego ulubionego
majonezu bardzo ograniczyáem spoĪycie jakiegokolwiek majonezu — tylko dlatego,
Īe producent zwróciá moją uwagĊ na coĞ, z czego nie zdawaáem sobie sprawy. PomyĞl,
ile osób moĪe zareagowaü tak samo.
Zapomnij o skrótach
Skróty nic nie znaczą. Nie wywoáują Īadnych emocji i bardzo trudno je zapamiĊtaü.
Fakt, istnieją skróty nazw firm, które zna kaĪdy: IBM, TP SA, PKP, PZU. Pytanie
jednak brzmi: dlaczego są to znane firmy? Nie z powodu nazwy w postaci skrótu, ale
z powodu ich wielkoĞci. KaĪda z tych firm wystĊpowaáa lub wystĊpuje równieĪ pod
peáną nazwą, a skróty upowszechniáy siĊ w momencie, gdy juĪ kaĪdy je kojarzyá.
W związku z tym zapomnij o lansowaniu swojej marki w postaci skrótu. To záy po-
mysá, który utrudnia Īycie. Z drugiej strony, jeĞli decydujesz siĊ na nazwĊ wieloczáo-
nową, zadbaj o to, by dobrze i niepospolicie siĊ skracaáa na potrzeby komunikacji
wewnĊtrznej, która teĪ ma znaczenie.
JeĞli masz nazwĊ wieloczáonową — np. Policealna Szkoáa E-Biznesu im. Adama
Smitha — nie musisz z niej rezygnowaü. Nie powinieneĞ jednak promowaü jej w po-
staci skrótu — psebas (?) ;) — lepiej pomyĞl nad kolokwialnym okreĞleniem, jakie i tak
ludzie wymyĞlą, bo kaĪda dáuga nazwa prĊdzej czy póĨniej doczeka siĊ skrótu myĞlo-
wego typu: tepsa, beemka czy adamka.
UwaĔaj z humorem
Są dziedziny, w których nazwa niepowaĪna jest zaletą — np. Fotka.pl — ale są teĪ
i takie, gdzie nie ma ona racji bytu. Zastanów siĊ, kto jest Twoim klientem i czy rze-
czywiĞcie moĪna powiązaü humor z Twoim biznesem. Ze znakomitą wiĊkszoĞcią
biznesów siĊ nie da.