ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECKA.
trening umiejętności społecznych
Szczegóły |
Tytuł |
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECKA. |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECKA. PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECKA. PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECKA. - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
Imię i nazwisko ucznia Chłopiec Data urodzenia XX
Dane szkoły XX klasa/grupa
Data podsumowania wielospecjalistycznej XX
oceny funkcjonowania ucznia
DIAGNOZY CZĄSTKOWE
Źródło informacji Analiza funkcjonowania
Analiza orzeczenia, opinii Chłopiec z zespołem Aspergera. Rozwój intelektualny na poziomie normy wiekowej powyżej
przeciętnej. Prawidłowa motywacja zadaniowa, gotowość do podejmowania wysiłku intelektualnego. U
chłopca występują zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu bodźców sensorycznych: nadwrażliwość
węchowa i słuchowa.
Informacje od rodziców ucznia Wojtek wykazuje zainteresowanie matematyką nie lubi zajęć z jęz. polskiego, nie lubi zmian w klasie,
dużo czasu zajmują dziecku prace domowe, jest wrażliwy na hałas i zapach.
Obserwacje wychowawcy i nauczycieli Uczeń ma problemy z adaptacją w nowych sytuacjach. Dobrze funkcjonuje w sytuacjach
przewidywalnych. Wojtek na zajęciach dekoncentruje się, unika wspólnego spędzania przerw
międzylekcyjnych, nieadekwatnie reaguje na zachowania rówieśników. Rodzice współpracują z
nauczycielami, zapewniają dziecku odpowiednie warunki do nauki domowej.
Kurator sądowy -------
Informacje medyczne – np. analiza częste przeziębienia
dokumentacji, informacje od lekarzy
Psycholog --------------------------
Pedagog u chłopca występuje sztywność zachowania, słaba kontrola emocji,
Logopeda dobrze rozwinięta mowa
Doradca zawodowy
Inni specjaliści …………………………..
Analiza prac ucznia prace pisemne często odbiegają od tematu, chaotyczne, prace plastyczne charakteryzuje
Strona 2
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
nadzwyczajna wierność szczegółów,
Inne źródła …………………………………
PODSUMOWANIE OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
na podstawie diagnoz cząstkowych
Obszar funkcjonowania Opis funkcjonowania dziecka w danym obszarze Potrzeby wynikające z diagnozy
dziecka w danym obszarze
Mocne strony Słabe strony
Ogólna sprawność fizyczna rozwój fizyczny odpowiada kroki sztywne, brak spontanicznego zachęcanie do włączania się do
(motoryka duża) wiekowi biologicznemu poruszania się, grupowych gier i zabaw,
Sprawność rąk dziecka systematycznie pracuje nad problemy z precyzyjnymi ruchami, wspomaganie rozwoju sprawności
(motoryka mała) sprawnością zaburzona koordynacja ruchowa, manualnej i grafomotorycznej
Zmysły (wzrok, słuch, czucie, dobry wzrok słuch: nieumiejętność selekcjonowania umożliwienie pobytu w spokojnym
węch, równowaga) i integracja bodźców, węch: nadwrażliwość miejscu, minimalizowanie dźwięki z
sensoryczna tła, unikanie używania mocnych
zapachów,
Komunikowanie się oraz uwielbia wypowiadać się na posługuje się mową w sposób nietypowy, wspieranie spontanicznej
artykulacja tematy dotyczące obszarów nie rozumie żartów oraz figur aktywności słownej, niewerbalnej,
jego zainteresowań, retorycznych, widoczne ograniczenia w ćwiczenie właściwych sposobów
zakresie zdolności do inicjowania przekazu informacji przez dziecko,
rozmowy, problemy w zakresie
komunikacji niewerbalnej,
Sfera poznawcza (opanowanie dość dobra sprawność w znaczne zaburzenia koncentracji uwagi, stosowanie wizualnych pomocy
technik szkolnych, zakres czytaniu, duży zasób słów,, rozpraszanie przez bodźce zewnętrzne, dydaktycznych, indywidualizowanie
opanowanych treści prawidłowa motywacja uczeń nie jest w stanie określić poziomu stopnia trudności, pomoc w
programowych, osiągnięcia i zadaniowa, rozwój istotności poszczególnych zagadnień, odczytywaniu treści, kontrolowanie
trudności, pamięć, uwaga, intelektualny na poziomie często skupia uwagę na mało stopnia ich rozumienia,
myślenie) normy wiekowej powyżej znaczących bodźcach, trudności z umożliwienie odnoszenia sukcesów,
przeciętnej, dobra pamięć uczeniem się w grupie, dosłowny sposób przywoływanie koncentracji uwagi,
mechaniczna, myślenia, zaburzone myślenie na pozwalanie na pracę w dłuższym
poziomie abstrahowania, czasie,
Sfera emocjonalno-motywacyjna właściwie reaguje na duża podatność na stres, niska modelowanie właściwych zachowań
pochwały, stymulują chłopca samoocena, rzadko wydaje się być w różnych sytuacjach społecznych,
(radzenie sobie z emocjami, zrelaksowany, łatwo się zniechęca, wdrażanie ucznia do
motywacja do nauki i pokonywania do dalszego wysiłku,
nieadekwatne reakcje emocjonalne, brak przestrzegania zasad panujących w
Strona 2 z 9
Strona 3
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
trudności itp.) ekspresji twarzy, nie posiada zdolności szkole, nauka wyrażania emocji,
wczuwania się w stan emocjonalny docenianie najdrobniejszych
rozmówcy, postępów, chwalenie na forum klasy
Sfera społeczna (kompetencje akceptowany przez zaburzone relacje społeczne, stroni od zapewnienie poszanowania granic
społeczne, relacje z dorosłymi, rówieśników, realizuje swoje rówieśników, nieadekwatne reakcje na dziecka przez rówieśników,
relacje z rówieśnikami itp.) pasje i zainteresowania, zachowania rówieśników, nie lubi systematyczny trening umiejętności
bardzo przywiązany do matki, kontaktu fizycznego, często mówi w społecznych, wspieranie i
zawsze prawdomówny i kierunku ludzi zamiast do nich, nie umożliwianie dziecku kontaktów
drobiazgowo przestrzega rozumie dowcipów, ironii i metafor, społecznych,
przepisów i regulaminów,
Samodzielność i możliwości w trudności z czynnościami związanymi z rozwijanie umiejętności w zakresie
zakresie samodecydowania samoobsługą, samoobsługi,
Szczególne uzdolnienia1 matematyczne – bardzo dobra pamięć,
Stan zdrowia dziecka (w tym --------
przyjmowane leki)2
Inne obszary ważne z punktu
widzenia funkcjonowania ucznia
Podpis uczestników zespołu
OCENA EFEKTYWNOŚCI DOTYCHCZAS UDZIELANEJ UCZNIOWI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNAJ
Obszar ewaluacji Opis (z podaniem przyczyn w przypadku, gdy Wnioski do dalszej pracy
cele i/lub zadania nie zostały zrealizowane)
Ewaluacja wyniku (które cele zostały Chłopiec zaczyna nawiązywać przyjazne pracować nad samooceną ucznia, radzeniem
osiągnięte?) kontakty i innymi, sobie w trudnych sytuacjach, radzeniem ze
stresem, dalszy rozwój motoryki małej i dużej,
Ewaluacja procesu (w jaki sposób zadania poprzez działania wychowawcze i dostosować formy dalszej pracy do potrzeb
zostały zrealizowane?) profilaktyczne ucznia, udział w zajęciach specjalistycznych,
Podpis uczestników zespołu
1
Bez podziału na mocne i słabe strony.
2
Bez podziału na mocne i słabe strony.
Strona 3 z 9
Strona 4
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY
Imię i nazwisko ucznia Chłopiec Data XXXXX
urodzenia
Dane szkoły X Klasa
Wychowawca X Koordynator zespołu X
Nr orzeczenia X Data wystawienie orzeczenia X
Podstawa opracowania IPET Niepełnosprawność (jaka?) Zespół Aspergera X
(zaznacz X we właściwym Niedostosowanie społeczne
miejscu) Zagrożenie niedostosowaniem społecznym
Czas realizacji programu 1 rok szkolny
CELE
EDUKACYJNE TERAPEUTYCZNE
Ogólne: Ogólne:
realizacja celów wynikających z podstawy programu szkoły umiejętność rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i innych,
ogólnodostępnej rozbudzanie zainteresowań dziecka i angażowanie w konkretne
działania, rozwijanie mocnych stron, organizowanie sytuacji
zapewniających dziecku sukces, rozwijanie kompetencji w zakresie
umiejętności psychospołecznych, nabycie umiejętności radzenie sobie w
trudnych sytuacjach, rozwój motoryki małej i dużej, kształtowanie
umiejętności samoobsługowych,
Szczegółowe (operacyjne): Szczegółowe (operacyjne):
uczeń potrafi rozpoznać i nazwać uczucia własne i innych,
zna swoje mocne strony, potrafi nawiązywać przyjazne kontakty i innymi,
wynikające z podstawy programowej
potrafi radzić sobie w trudnych sytuacjach, wie gdzie i do kogo zwrócić się
po pomoc, potrafi radzić sobie ze stresem, radzi sobie w czynnościach
samoobsługowych,
Zakres dostosowań (dotyczy wszelkich działań prowadzonych w szkole)
warunki zewnętrzne (w tym stanowisko uczeń powinien zajmować miejsce na początku klasy, w miarę możliwości sala wyciszona,
pracy) umożliwienie pobytu w spokojnym miejscu, unikanie używania mocnych zapachów, przestrzeń,
w której dziecko przebywa winna być raczej stabilna, stałe miejsce pracy, odpoczynku,
wyposażenie przestrzeni skromne, przedmioty, którymi posługujemy się w życiu codziennym, jak
i w trakcie terapii winny mieć jednoznaczne przeznaczenie,
organizacja pracy na zajęciach zaznajomienie z materiałem lekcji bezpośrednio przed jej rozpoczęciem, wyznaczanie większej
ilości czasu na ukończenie zadania, stosowanie wizualnych pomocy dydaktycznych, jasno
sprecyzowane pisemne polecenia określające ramy wykonywanych zadań oraz pomoc w
skupieniu uwagi, ustalenie niewerbalnych sygnałów przywołujących uwagę,
Strona 4 z 9
Strona 5
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
prace domowe dziennik prac domowych - wyszczególnienie jakie zadania i kiedy należy wykonać, prace
domowe podzielone na odpowiednio małe partie,
egzekwowanie wiedzy podczas wypowiedzi ustnych wsparcie w postaci dodatkowych pytań, które umożliwią
sprawniejszą aktualizację posiadanej wiedzy, sprawdziany w formie testów, wydłużenie czasu
sprawdzianu, możliwość ustnej odpowiedzi,
motywowanie i ocenianie brać pod uwagę aktywność i wysiłek włożony w wykonywanie zadania, przyrost wiedzy i
umiejętności, umiejętność pracy w zespole, samodzielność w wykonywaniu zadań, stosunek do
obowiązków szkolnych, stopień przygotowania - odrabianie prac domowych, oceny z
poszczególnych przedmiotów oraz z zachowania dokonywana będzie na płaszczyźnie
indywidualnej – co uczeń osiągnął w stosunku do siebie, a nie w odniesieniu do innych,
motywowanie na pomocą wzmacniania za prawidłowe zachowanie, ignorując nieodpowiednie,
sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne wizualne pomoce dydaktyczne: plansze, wykresy, rysunki, przeźrocza, multimedia itp. schematy
zajęć, dzienniki prac domowych, osie czasowe,
Inne
Zakres specyficznych dostosowań w obrębie poszczególnych przedmiotów
Przedmiot Realizowany program Zakres dostosowań Zakres dostosowań Uwagi
dotyczący treści dotyczący form i metod
nauczania oraz sposobu pracy
oceniania
j. polski prowadzenie przez wykorzystanie
Uczeń będzie realizował ucznia własnego wskazówek
treści podstawy słownika pojęć i wizualnych (rysunki,
programowej kształcenia nowych terminów, słowo
ogólnego wg pisane)wspomagający
wzbogacania języka ch rozumienie
obowiązujących programu poprzez wyszukiwanie
nauczania abstrakcyjnych pojęć,
wyrazów unikanie zadawania
bliskoznacznych i niejasnych pytań,
korzystanie na lekcji zadawania pytań
ze słownika wyrazów opisowych, nauczyciel
bliskoznacznych, zadaje konkretne
pytania,
wyjaśnianie metafor i
używanie i
Strona 5 z 9
Strona 6
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
wyrazów interpretowanie języka
wieloznacznych dosłownie,
rozbijanie zadania na
przedstawianie krótsze etapy lub
znaczenia pojęć przedstawianie na
abstrakcyjnych przy kilka sposobów (np.
pomocy obrazów, wizualnie),
unikanie
unikania podczas
wielomówstwa,
prowadzenia zajęć
używanie krótszych
przenośni, idiomów,
zdań, jeżeli
przy omawianiu zauważymy, że uczeń
lektury stosowanie nie do końca nas
cząstkowych pytań rozumie,
dotyczących nie dopuszczanie do
zrozumienia tekstu, posługiwania się
często powtarzanymi
sprawdzanie wiedzy argumentami
ucznia w formie słownymi lub często
odpowiedzi ustnych, powtarzanym
możliwość poprawy pytaniami werbalnymi,
prac pisemnych w robienie przerwy
formie ustnej, pomiędzy
nauka stosownych wydawaniem
zwrotów inicjujących kolejnych poleceń i
rozmowę, sprawdzanie czy
umiejętności zostały zrozumiane,
konwersacji w małych kierowanie uwagi na
grupach, zasad zadanie,
dotyczących dzielenie zadania na
kolejności zabierania mniejsze części,
głosu w trakcie wyznaczanie
rozmowy, przerywania odpowiedniego czasu
jej czy zmiany tematu, trwania „sesji
System oceniania roboczych”,
brać pod uwagę zapisanie polecenia w
aktywność i wysiłek jasnej formie w
Strona 6 z 9
Strona 7
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
włożony w wykonywanie zeszycie,
zadania, przyrost wiedzy i podkreślanie i
umiejętności, umiejętność docenianie wysiłku
pracy w zespole, ucznia, motywacja
samodzielność w dziecka,
wykonywaniu zadań, pomoc rówieśników.
stosunek do obowiązków
szkolnych, stopień
przygotowania -
odrabianie prac
domowych, ocena z
języka polskiego oraz z
zachowania dokonywana
będzie na płaszczyźnie
indywidualnej – co uczeń
osiągnął w stosunku do
siebie, a nie w
odniesieniu do innych,
motywowanie na pomocą
wzmacniania za
prawidłowe zachowanie,
ignorując nieodpowiednie,
I język obcy załącznik nr..
……………….
II język obcy załącznik nr..
…………………
historia załącznik nr..
WOS załącznik nr..
matematyka załącznik nr..
chemia załącznik nr..
fizyka załącznik nr..
geografia załącznik nr..
Strona 7 z 9
Strona 8
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
biologia załącznik nr..
informatyka załącznik nr..
Zajęcia artystyczne załącznik nr..
wychowanie fizyczne załącznik nr..
religia/etyka załącznik nr..
Zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów
(kto w ramach jakich zajęć i jakie działania podejmuje)
zakres działań o charakterze rewalidacyjnym ----------------------------
zakres działań o charakterze ----------------------------
resocjalizacyjnym
zakres działań o charakterze socjoterapeuta: rozwijanie kompetencji w zakresie umiejętności psychospołecznych,
socjoterapeutycznym
działania o innym charakterze zajęcia integracji sensorycznej: poprawa jakości przesyłania i organizacji informacji sensorycznej
doradztwo edukacyjno-zawodowe: przygotowanie do podjęcia trafnej decyzji zawodowej i
szkolnej,
USTALENIA DOTYCZĄCE POMOCY ZALECENIA ZESPOŁU USTALENIA DYREKTORA
Formy pomocy psychologiczno- Forma Okres udzielania Forma Okresy udzielania Wymiar godzin
pedagogicznej udzielanej uczniowi pomocy pomocy
socjoterapia socjoterapia 2 h tygodniowo
zaj. integracji zajęcia IS 1 h tygodniowo
sensorycznej edukacyjno- 6 h w roku
edukacyjno- zawodowe
zawodowe
Sposoby udzielania pomocy psychologiczno- Sposób Okres udzielania Sposób Okres udzielania
pedagogicznej pomocy pomocy
arteterapia, metoda Integracji
muzykoterapia, sensorycznej
ludoterapia,
psychogimnasty
ka,
Zajęcia rewalidacyjne i/lub resocjalizacyjne ------------------------------------------------- ----------------------------------------------------
Strona 8 z 9
Strona 9
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY FUNKCJONOWANIA UCZNIA
FORMY I METODY PRACY
Rodzaj zajęć: Formy pracy Metody
Podczas zajęć obowiązkowych indywidualna, grupowa, metody aktywizujące, angażujące wiele
zmysłów, uczenie się poprzez doświadczanie,
Podczas zajęć dodatkowych indywidualna, grupowa, praca w kręgu, rundka, burza mózgów, rysunki
i prace plastyczne, inscenizacje, odgrywanie
scenek, zabawy, gry psychologiczne,
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Działania wspierające rodziców porady, konsultacje
Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów porady, konsultacje, warsztaty
z rodzicami w realizacji zadań
WSPÓLPRACA Z INSTYTUCJAMI
Nazwa i dane kontaktowe instytucji Zakres współpracy Okres współpracy Osoby do kontaktu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna warsztaty dla nauczycieli, wsparcie rodziców, 1 rok szkolny XX
…………………………………………………… pomoc nauczycielom przy dokonywaniu
………. ewaluacji oraz opracowywaniu programu
dostosowań, prowadzenie doradztwa
edukacyjno-zawodowego, zajęć IS
Placówka Doskonalenia Nauczycieli szkolenie nauczycieli 1 rok szkolny XX
Inne instytucje: BORPA prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych, 1 rok szkolny XX
warsztatów dla rodziców
OCENA EFEKTYWNOŚCI POMOCY UDZIELANEJ UCZNIOWI
Obszar ewaluacji Opis (z podaniem przyczyn w przypadku, gdy Wnioski do dalszej pracy
cele i/lub zadania nie zostały zrealizowane)
Ewaluacja wyniku (które cele zostały rozpoznaje i nazwa uczucia własne i innych, utrzymanie efektów w czasie, utrzymywanie
osiągnięte?) zna swoje mocne strony, nawiązuje przyjazne uwagi podczas lekcji, rozpoznawanie przyczyn
kontakty i innymi, radzi sobie w trudnych własnych stanów,
sytuacjach, radzi sobie ze stresem,
Ewaluacja procesu (w jaki sposób zadania poprzez udział dziecka, rodziców i nauczycieli dalszy udział w ustalonych formach pomocy
zostały zrealizowane?) w ustalonych formach pomocy
Czytelne podpisy uczestników zespołu Podpis Dyrektora
Opracowanie: Małgorzata Garbin
Strona 9 z 9