Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie VanderMeer Jeff - Miasto szaleńców i świętych PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
MIASTO SZALEŃCÓW
I ŚWIĘTYCH
JEFF VANDERMEER
Strona 2
MIASTO SZALEŃCÓW
I ŚWIĘTYCH
JEFF VANDERMEER
Wstęp
Michael Moorcock
Przełożyli
Konrad Kozłowski
Jolanta Pers
SOLARIS
Stawiguda 2008
Strona 3
Miasto szaleńców i świętych
Tyt. oryg. City of Saints and Madmen
Copyright © 2002 by Jeff VanderMeer
All Rights Reserved
Illustrations:
John Coulthart, Scott Eagle, Eric Schaller, Jeff VanderMeer,
Mark Roberts, Dave Larsen, Hawk Alfredson
Adaptacja oryginalnych ilustracji do polskiego wydania:
Michał Lisowski, Tadeusz Meszko
ISBN 978-83-89951-88-5
Jolanta Pers przełożyła teksty:
„Zakochany Dradin”, „Przemiana Martina Lake’a”
Konrad Kozłowski przełożył wszystkie pozostałe teksty
Projekt i opracowanie graficzne okładki
Tomasz Maroński
Redakcja Iwona Michałowska
Korekta Bogdan Szyma
Skład Tadeusz Meszko
Wydanie I
Agencja „Solaris”
Małgorzata Piasecka
11-034 Stawiguda, ul. Warszawska 25 A
Tel./fax 089 5413117
e-mail:
[email protected]
sprzedaż wysyłkowa:
www.solarisnet.pl
Strona 4
Cóż jeszcze można powiedzieć o Ambergris, czego nie powiedziano już wcześniej?
Każdy najmniejszy fragment tego miasta, nieważne jak pozornie czy wyraźnie zbyteczny,
posiada złożoną, a przy tym przebiegłą i krętą rolę do odegrania w jego społecznym życiu. I
nie jest ważne, jak często przechadzam się bulwarem Albumuth: nigdy nie tracę poczucia
niedającego się z niczym porównać splendoru tego miasta - jego uwielbienia dla rytuału,
pasji do muzyki i nieskończonej możliwości cudownego okrucieństwa.
- Voss Bender, Wspomnienia kompozytora, tom 1, strona 558, Ministerstwo
Kaprysu
Strona 5
Dla Ann,
która znaczy dla mnie więcej niż słowa
Strona 6
SPIS TREŚCI
KSIĘGA AMBERGRIS
Istota VanderMeera.
Wstęp Michaela Moorcocka 9
The Real VanderMeer. Introduction
by Michael Moorcock tł. Konrad Kozłowski
Zakochany Dradin 13
Dradin, In Love tł. Jolanta Pers
Hoegbottoński przewodnik
po wczesnej historii miasta Ambergris 75
The Hoegbotton Guide to the Early History
of Ambergris tł. Konrad Kozłowski
Przemiana Martina Lake’a 135
The Transformation of Martin Lake
tł. Jolanta Pers
Niezwykły przypadek Iksa 191
The Strange Case of X tł. Konrad Kozłowski
APPEND-IKS tł. Konrad Kozłowski 234
List od dr. V do dr. Simpkina 235
A Letter from Dr. V to Dr. Simpkin
Notatki Iksa 241
X’s Note
Uwolnienie Belacquy 244
The Release of Belacqua
Król Kałamarnic 253
Strona 7
King Squid
Historia rodziny Hoegbottonów 326
The Hoegbotton Family History
Klatka 338
The Cage
W pierwszych godzinach po śmierci 391
In the Hours After Death
Notka od dr. V dla dr. Simpkina 402
A Note from Dr. V to Dr. Simpkin
Człowiek bez oczu 404
The Man Who Had No Eyes
Wymiana 410
The Exchange
Ucząc się, jak opuścić swe ciało 440
Learning to Leave the Flesh
Glosariusz Ambergriański 458
The Ambergris Glossary
Strona 8
Strona 9
ISTOTA VANDERMEERA
Wstęp
- Znasz oczywiście VanderMeera. - Tłuste, czerwone paluchy Schomberga pieściły
przeliczone przed chwilą banknoty. Dopiero po chwili umieścił je w kasetce i spoglądając na
mnie z ukosa, udał, że chowa ją po stołem. - Kapitana VanderMeera? Pierwszego oficera na
„Shrieku”, póki ten nie wpadł na rafy. Pana na „Żabie”, gdy po raz kolejny zawitał na Wyspy.
- Jak rozumiem, była w to wmieszana kobieta? - Upiłem łyk skłębionej zawartości
swojej szklanki, napoju miejscowej produkcji, który wydawał mi się podejrzanie pikantny.
- Znał samego Shrieka i odwalał za niego całą brudną robotę. - Schomberg wykrzywił
twarz w grymasie tak charakterystycznego dla niego niesmaku względem wszelkiego rodzaju
łajdactw i moralnej słabości innych niż jego własne. Grzechoczące nad naszymi głowami
wielkie wiatraki kręciły się, poruszając gęstym, wilgotnym powietrzem. - To Dradin mu to
zrobił. Tak przynajmniej wszyscy tu uważamy. Jasno widać, co się stało. To wszystko jest w
ostatniej opowieści, o ile tylko nie boisz się poświęcić jej swej pełnej uwagi.
- Więc, mimo wszystko, Iks był jednak jego muzą, jego miłością?
Schomberg wzruszył ramionami. Wyraźnie było widać, że chce się mnie pozbyć.
Kiedy usuwałem się z jego opowieści, usłyszałem, jak ciężko oddycha z ulgą. Będzie mi
brakowało jego przyziemnych wyjaśnień, lecz moja obecność wyraźnie wzbudzała jego
niepokój. Wolnym spacerkiem wróciłem do siebie, by po raz kolejny zagłębić się w
VanderMeerze...
- Josef Conrad, Ocaleni, 1900
Strona 10
W tych zamierzchłych czasach, do których wszyscy wciąż tęsknie wracamy, nie było
kapitana darzonego większym szacunkiem niźli VanderMeer, żeglujący po Wyspach Mirażu i
Półwyspie Ambergriańskim. Koneserzy ze wszystkich portów, od Jannquork począwszy, na
San Francisco skończywszy, wyczekiwali jego wspomnień z wielką niecierpliwością; lecz
gdy te wreszcie ujrzały światło dzienne, nie wszystkim przypadły do gustu. Bo mimo iż
relacja zawarta na ich kartach był autentyczna, to jednak wybrane metody w wielu
przypadkach okazały się groteskowe, barokowe i fantastyczne, jakby autor usilnie starał się i
dążył, by jego styl odzwierciedlał wizje, których osobiście doświadczył. To pewne, że
podobna gęstość narracji była odrobinę zbyt wymagająca dla czytelników przywykłych do
podążania jednotorową, sentymentalną fabułą, która w większości wydawanych obecnie
książek uchodzi za całą opowieść, jakby istniała jedna zaledwie prawda, i tylko jeden jedyny
sposób, by ją wyrazić, zaledwie jedna postać będąca centralnym źródłem zainteresowania,
jeden jedyny punkt widzenia, z którym czytelnik powinien sympatyzować.
Nie powinno jednak budzić niczyjego zaskoczenia, że instynktowna reakcja autora na
własne przeżycia okazała się tak postmodernistyczna. Jako jeden z członków współczesnej
grupy niepospolitych i nadzwyczajnych kapitanów podążających za własnymi kreślonymi w
głowie mapami, kapitan VanderMeer jest mistrzem kilu i żagla, a stojąc za sterem potrafi
zabrać swój okręt, dokądkolwiek tylko przyjdzie mu ochota, czy po to, by szybować nim po
kamienistych płyciznach, czy też, by agresywnie zanurzać jego dziób w zatłoczonych wodach
Głębi. Napędza go bowiem owo zamiłowanie do osobliwości, dzika ciekawość i uwielbienie
dla egzotycznych skarbów, jak również zafascynowanie złożoną architekturą i smak dla
obcości odnajdywanej w czymś pozornie normalnym, niosąc z dziwacznym i osobliwym
zestawem sprzętów w każdy możliwy zakątek wszechświata, który do tej pory nie został
jeszcze odkryty. Powraca stamtąd z godnymi uwagi niezwykłościami, tak wartościowymi, że
dopiero muszą odnaleźć swą prawdziwą cenę, czy też, w rzeczy samej, swych koneserów.
Gdy nieodmiennie przychodzą nam na myśl takie książki jak Mercury kapitana
Smitha, Zothique Ashtona Smitha, Dying Earth Jacka Vance’a, Viriconium śpiochadmirała
Harrisona czy Old Mars lady Brackett, a nawet granice eksplorowane przez słynną
ekspedycję Hope Hodgsona, równocześnie snujemy pełne szacunku porównania do samego
Dunsany’ego, a nawet Lovecrafta, najprawdopodobniej jednak odnajdujemy więcej
poręcznych podobieństw u tych niedawnych reporterów z krawędzi wyobraźni.
Przywołajmy tu Beerlight kapitana Ayletta oraz Endland pilota Etchellsa, w których
opisane zwyczaje i obyczaje są nam od razu bardzo bliskie, będąc równocześnie tak obce i
dziwne. Od czasów wielkiej ekspansji kapitanów DiFilippo, Constantine’a, Mieville’a i
Strona 11
Newmana oraz kapitan Gentle, wszyscy powracali z tych nowych światów z obcą walutą. A
coraz to nowi odkrywcy ze smakiem do egzotycznych geografii wciąż nie ustają w
poszukiwaniach Umykającego Horyzontu i Najdalszego Równoleżnika. I wszyscy oni
pozostawiają nam relacje ze swych wypraw.
Jednakże zaledwie garstka posiada wzniosłe dostojeństwo, tak charakterystyczne dla
Ambergris, które bardziej przypomina wspaniałe i niemal skończone Tytus Sam Peake’a. Oto
złożony surrealizm świeżo odkrytej historii, zaledwie o cień, o drobinę dalej w głąb lądu od
najbardziej znanych i poznanych wybrzeży. Ma to coś wspólnego z monumentalną ziemią
jałową przedstawioną nam przez sir Davida Brittona w mrocznych wspomnieniach Lord
Horror i The Auschwitz of Oz. Przypomina także złożone i powikłane Sinai Tapestry
Whittemore’a oraz krainy odkrywane przez walijskich kapitanów, od Cowper Powysa
począwszy, na Rhysie Hughesie i przedziwnie nazywającej się kapitan Tafty Sinclair
skończywszy. Kolejnym kapitanem rysującym własne mapy, by następnie nimi podążać, jest
Robert Irvin w swej Arabiste. Podobnie jak VanderMeer, wszyscy oni są dowódcami
własnych literackich celów, tworząc tak odważną kompanię umysłowych nawigatorów, o
jakiej odkryciu ty, drogi czytelniku, mógłbyś tylko marzyć.
Przyglądając się uważnie VanderMeerowi, przypominamy sobie wspaniałości Angkor
i Anudhapury połączone ze zgiełkiem i gwarem Indonezji pióra kapitana Conrada,
awanturniczymi i ryzykownymi intrygami Bizancjum czy Wenecji oraz brutalnymi wojnami
Holendrów o przyprawy, toczonymi w Indiach. Lecz czasem, jakby instruując i
przypominając o sobie, wtrąca się sam Proust. VanderMeer opisuje świat tak bogaty i
przesadzony, tak pełen tajemnego życia, że aż odciągający czytelnika od jakichkolwiek
zamierzonych moralnych czy prześmiewczych głębi i porywający w samo bogactwo swego
łona. Istnieje, rzecz jasna, podejrzenie, że autor nadużył nieco tych materiałów w celu
zakpienia sobie z tego i owego, a może nawet przedstawienia własnej wizji. Czy jednak
zdołał wywołać realne zmiany w swoim świecie? Czy Ambergris, które odwiedzimy
następnym razem, będzie w ogóle przypominało romantyczną wersję VanderMeera? A co z
plotką, że na kartach tej powieści istnieje tak cudowny odcień mrocznej herezji?
Wierzę, że nie jestem jednym, który skalował odnośniki do gigantycznej kałamarnicy i
odczuwał emocjonalne zaangażowanie bardziej właściwe, czy też, by być tu zupełnie
szczerym, charakterystyczne dla związku matki i dziecka niźli człowieka i głowonoga. Lecz
nie czas tu ani miejsce, jak również nie taka nasza intencja, by analizować teraz postać
kapitana VanderMeera, czy też jego upodobania, którymi dzieli się z nami na kartach tej
książki. Powinniśmy raczej docenić tę rzadko spotykaną fakturę, jaką prezentuje jego proza,
Strona 12
zachęcającą jaskrawość dokonanych przez niego opisów i wszelkie dziwactwa jego
idiosynkratycznego umysłu, które dyrygują, z pompatycznym wręcz rozmachem, całą siecią
tamtejszej rzeczywistości.
Czerp, drogi czytelniku, ile tylko możesz i potrafisz z gobelinu opowieści i wizji, jaki
autor rozkłada przed tobą. To bardzo rzadki skarb i należy go smakować z równoczesną
rozkoszą i szacunkiem. To dzieło oryginała. Właśnie na coś takiego tak długo czekałeś.
Michael Moorcock
Ranczo Circle Squared
Lost Pines, Texas
październik 2000
Strona 13
Strona 14
I
RADIN, ZAKOCHANY, TKWI POD oknem swojej ukochanej i gapi się
w górę, a tłum przelewa się dookoła niego i otacza go; ludzie wpadają na
niego i potrącają go, a on stoi tam, nieświadom obecności tysięcznego tłumu
w poszarpanych ubraniach i o zaróżowionych policzkach. Dradin patrzy na
n i ą: spisuje tekst dyktowany przez m a s z y n ę, nieprzenikniony blok szarości, z którego
wyrasta para słuchawek na jej delikatnej głowie o kształcie jajka. Dradin stoi tam ogłupiały i
coraz głupszy, zatopiony w anielskim błękicie jej oczu i kaskadach długich, błyszczących
włosów spadających jej na ramiona, jej bladej twarzy, która przez szybę wygląda smutno,
ledwo widoczna z powodu odbijającego się w oknie szarego nieba. Znajduje się trzy piętra
powyżej niego, zamknięta w cegle i zaprawie, nieomal jak pomnik; jej miejsce jest tuż nad
szyldem „Hoegbotton i Synowie, Dystrybutorzy”. Hoegbotton i Synowie: największy
importer i eksporter w Ambergris, mieście bezprawia, jednym z najstarszych miast na
świecie, którego nazwę utworzono od ambry, najcenniejszej i najbardziej tajemniczej
wydzieliny wieloryba. Hoegbotton i Synowie: niezliczone skrzynie narzędzi deprawacji,
przesyłanych dla rozrywki dekadentów z daleka, z odległej Surfazji i piekielnego Okcydentu,
miejsc, gdzie wszystko nasiąka wodą, dojrzewa i rozpada się w mgnieniu oka. A jednak,
rozmyśla Dradin, ona wygląda, jakby była pogodną osobą, bynajmniej nie typem wolącym
pozostawać w domu, ale czującym się za granicą niepewnie, chyba że opierając się na
ramieniu ukochanego. Czy ma kochanka? Męża? Czy jej rodzice jeszcze żyją? Czy lubi
operę, czy może sprośne przedstawienia teatralne wystawiane w pobliżu doków, gdzie
słychać trzeszczenie spracowanych stawów robotników, ładujących skrzynie firmy
Hoegbotton i Synowie na barki, które potem ruszają z biegiem rzeki Moth, toczącej sennie
pełne szlamu wody, by wpaść w zburzone morskie fale? Jeśli lubi teatr, to mnie na nią stać,
myśli Dradin, gapiąc się na kobietę. Długie włosy opadają mu na twarz, ale jest tak
oszołomiony, że nawet tego nie zauważa. Do rzeki jest daleko i Dradin prawie więdnie w
upale, ale nie czuje potu spływającego mu po karku.
Dradin, odziany w czarny strój z zakurzonym białym kołnierzykiem i zakurzone
czarne buty, tworząc wokół siebie aurę bezrobotnego misjonarza (którym rzeczywiście był),
wcale nie zamierzał patrzeć na kobietę. Nawet nie zamierzał spoglądać w górę. Spoglądał w
dół, by pozbierać monety, które wypadły mu przez dziurę w powycieranych spodniach;
siedzenie podarł, jadąc podskakującą dorożką z doków Ambergris, ciągniętą przez konia,
Strona 15
który już dawno powinien trafić do fabryki kleju, być może zabranego do rzeźni tego samego
dnia - dnia poprzedzającego Festiwal Słodkowodnych Kałamarnic, jak poinformował Dradina
gorliwie woźnica w nadziei, że ten będzie chciał jeszcze skorzystać z jego usług. Dradin był
jednak w stanie utrzymać się na siedzeniu tylko podczas jazdy do pensjonatu; potem rzucił
bagaż w pokoju, wrócił do dzielnicy handlowej - by złapać trochę lokalnego kolorytu, coś
przekąsić - i tam rozstał się z woźnicą. Przesiąkł smrodem sparszywiałej kobyły, ale cóż,
trudno, to tylko zwierzę, nie mógł sobie pozwolić na konie mechaniczne, dymiący i
ociekający olejem pojazd silnikowy. Nie teraz, gdy kończyły mu się pieniądze i rozpaczliwie
szukał pracy: po to przecież przyjechał do Ambergris. Jego były nauczyciel w Akademii
Religijnej w Morrow - niejaki Cadimon Signal - nauczał w Dzielnicy Religijnej Ambergris, a
przy tylu świętach pewnie znajdzie się jakaś praca?
Kiedy jednak zbierał monety, poderwał się na równe nogi zbyt gwałtownie, a
przebiegająca obok banda rozwydrzonych łobuziaków zakręciła nim i potrząsnęła. Spojrzał na
szare, ciężkie od deszczu niebo i odwrócił się w stronę okna, w które teraz patrzył z takim
zaangażowaniem.
Kobieta miała długie, delikatne palce, którymi wystukiwała coś zgodnie z własnym,
dziwnym rytmem; równie dobrze mogła grać piątą symfonię Vossa Bendera, nurkując w
smutnych niskich tonach i wznosząc się na imponujące wyżyny, którymi zawładnął Bender.
Gdy przez sekundę Dradinowi ukazało się poprzez szkło jej oblicze - chyba pochyliła się
trochę do przodu, by przesunąć taśmę - dostrzegł, że jej rysy, podobnie jak dłonie, są
powściągliwe, o pięknych liniach, wyrafinowane. Nie było w niej nic, co przypominałoby mu
o okrutnym świecie, jaki go otaczał, ani o wielkich, niepoznanych dżunglach południa, z
których właśnie wrócił, gdzie czarna pantera i jeszcze czarniejsza mamba czaiły się w mroku,
gdzie trawiła go gorączka i gdzie doświadczył takich wątpliwości z powodu braku chętnych
do przejścia na jego religię, że wrócił do cywilizacji, w której panowały prawa i rządy i w
której - o, słodka radości! - Istniały takie kobiety jak to stworzenie w oknie. Patrząc na nią,
czując, jak burzy mu się krew, Dradin zastanawiał się, czy ona przypadkiem mu się nie śni,
niczym otoczona aureolą rozpalona wizja zbawienia, która zaraz rozwieje się jak ułuda, a jego
znów ogarnie gorączka, w dżungli i w ciemności.
To jednak nie był sen i nagle Dradin ocknął się z zadumy, uświadamiając sobie, że ona
może go zobaczyć, bo jest tak wrażliwa, albo że jakiś przechodzień odgadnie jego zamiary i
ostrzeże ją. Otaczał go prawdziwy świat, od smrodu rozkładających się w rynsztokach
warzyw po słodki odór częściowo obgryzionych świńskich golonek w śmietnikach; stuk-puk-
stuk końskich kopyt i terkot klaksonów pojazdów silnikowych; szemrzący szept grzybian,
Strona 16
obudzonych z dziennego snu i nagle, z ukrycia, odgłosy barokowej, melodyjnej muzyki,
odtwarzanej z trzaskami, jakby z fonografu. Ludzie wpadali na niego, nie zostawiając mu
miejsca na zrobienie kroku: kupcy, żonglerzy, sprzedawcy noży, uliczne golibrody, turyści,
prostytutki i marynarze, którzy zeszli ze statków, a nawet bladolicy młody siłacz, posyłający
mu gangrenowaty uśmiech.
Dradin pojął, że musi coś zrobić, a przecież był zbyt nieśmiały, żeby do niej podejść,
żeby otworzyć na oścież drzwi firmy Hoegbotton i Synowie, pobiec trzy piętra w górę i
niezapowiedziany (a pewnie i niepożądany) stanąć przed nią, zakurzony i brudny, z
wczorajszym zarostem na twarzy. Od razu było widać, że przybywa z Wielkiego Krańca
Świata, bo nadal cuchnął zgnilizną i wydzielinami dżungli. Nie, nie, nie. Nie może jej się
pokazać w tym stanie.
Co miał jednak zrobić? Myśli Dradina padały jedna za drugą jak wybici z rytmu
klauni, a on był bliski paniki, bliski załamania rąk, którego nie znosiła jego matka, bo
sugerowało, że bycie misjonarzem nie jest niczym szczególnym: nadeszła ta myśl i sprawiła,
że zaniemówił, zachwycony własnym geniuszem.
Oczywiście, świecidełko. Prezent. Drobiazg, za który zapłaci, by okazać swą miłość.
Dradin uniósł wzrok i rozejrzał się po ulicy, zastanawiając się, gdzie mógłby kupić skarb,
który by ją wzruszył, zaintrygował, a wreszcie - zatrzymał. Szydełkowe Cuda Madame
Lowery? Centrum Handlowe dla Dam? Biżuteria Jessible’a? Nie, nie, nie. Jeśli była kobietą
nowoczesną, której nie dało się zatrzymać i która nie była ciągle w ciąży, ale obracała się w
kręgach artystów i pisarzy, aktorów i śpiewaków, taki prezent byłby dla niej obelgą. Za
jakiegoż niewrażliwego człowieka by go uważała - jakimże niewrażliwym człowiekiem by się
okazał. Czy te wszystkie miesiące spędzone w dżungli pozbawiły go zdrowego rozsądku,
warstwa po warstwie, aż stał się nagi jak orangutan? Nie, to nie wystarczy. Nie mógł kupić
ubrań, czekoladek, czy nawet kwiatów, bo te prezenty były tak proste, tak mało subtelne, tak
prostackie, tak zdradzające u niego brak wyobraźni. Poza tym, te prezenty...
...Jego spojrzenie powędrowało dalej, zatrzymując się na zrujnowanym akwedukcie,
który dzielił ulicę na dwie części jak gigantyczny, skamieniały kręgosłup długiego, smukłego
rekina, który utkwił na dalekim przeciwległym brzegu, i nowoczesnym szyldzie z
podwójnymi zakrętasami i odważnym liternictwem, które reklamowało Księgarnię Borges, i
tutaj, na bulwarze Albumuth, najbrudniejszym, a zarazem najbardziej wyrafinowanym i
najbogatszym ciągu komunikacyjnym Ambergris, Dradin uświadomił sobie, że oto znalazł
dar doskonały. Nie ma nic lepszego, bardziej tajemniczego od książki, i nie ma niczego, co
mogłoby lepiej przywiązać ją do niego.
Strona 17
Brudny od kurzu i samotny w miejskim wirze podglądacz, zagubiony pod spódnicą
miasta, ruszył na drugą stronę, przedzierając się wśród ulicznych grajków i stręczycieli,
szulerów i sprzedawców słodyczy w stronę akweduktu, by stawić czoła grymasowi dwóch
kamiennych lwów na zwieńczeniu, wkraczając do Księgarni Borges. Miała piękne zabytkowe
okna ze złoconymi literami, które głosiły:
PREZENTY NA KAŻDĄ OKAZJĘ:
*HISTORIA RZEKI MOTH*
*SZULERSKIE PRAKTYKI NA KRAŃCU ŚWIATA*
*DZIELNICA RELIGIJNA - ZA 15 SA DZIENNIE*
*NIELEGALNY POŁÓW KAŁAMARNIC*
*ZEPSUCIE W DZIELNICY HANDLOWEJ*
*ARCHITEKTURA BULWARU ALBUMUTH*
A TAKŻE Seria przewodników i map firmy Hoegbotton,
mapy festiwalowe, azyle, zagrożenia i przepaski na oczy.
Za szybą piętrzyły się, jedna na drugiej, książki wymienione w srebrzystej reklamie, a
za nimi przemieszczali się wolno bibliofile, napawając się autentycznym towarem. Dradin
zapomniał o oddychaniu, nie tylko dlatego, że w tym miejscu mógł nabyć prezent dla
najcudowniejszej, najukochańszej kobiety w oknie, ale dlatego, że przebywał z dala od
cywilizacji przez ponad rok, a teraz, gdy wrócił, jej zdobycze działały na niego kojąco. Jego
ojciec, udręczona dusza, nadal dużo czytał pomiędzy jednym pijackim ciągiem a drugim
mimo piętna, jakie pozostawiały na nim mijające lata, i Dradin pamiętał, jak staruszek
wielokrotnie wydmuchiwał swój wyjątkowo czerwony nos - nos wręcz monstrualny -
niemający odpowiednika w historii rodziny - czytał i szlochał nad dokonywanymi z zimną
krwią wyczynami dwóch debiutantek o imionach Juliette i Justine, których droga życiowa
wiła się od biedy do prostytucji, przez dżungle i z powrotem, płacząc z radości, gdy znów
zdobyły bogactwo i udały się w fascynującą podróż rzeką Moth, tam i z powrotem, wzdłuż i
Strona 18
wszerz, aż w końcu nieskazitelna Justine zeszła z tego świata z powodu nadmiaru tragicznych
przyjemności, które ją wyczerpał.
Dradin aż spuchł z dumy na myśl, że kobieta w oknie jest piękniejsza od Juliette czy
Justine, o wiele piękniejsza, a poza tym o wiele bardziej niezłomna. (A mimo to, przyznał, w
jej delikatnych rysach, w bladości ust można dopatrzyć się niezłomnych cech charakteru).
Tak rozmyślając, Dradin pchnął szklane drzwi. Lakierowana rama z dębu zaskrzypiała,
a dzwonek zadzwonił: raz, drugi, trzeci. Po trzecim dzwonku pojawił się sprzedawca, odziany
cały w ciemną zieleń, z mankietami zdobionymi złotym szamerunkiem, przemieszczając się
bezszelestnie po grubym dywanie, skłonił się i zapytał:
- Czym mogę służyć?
Dradin wyjaśnił, że szuka prezentu dla kobiety.
- Nie znam jej - rzekł - ale chciałbym poznać.
Sprzedawca, smukły chłopiec o włosach barwy brudnego brązu i twarzy o rysach
subtelnych jak zapiekanka z baraniny, zamrugał z namysłem, uśmiechnął się i oznajmił:
- Rozumiem. Chyba wiem, czego pan szuka. Dostaliśmy tę książkę dopiero dwa
tygodnie temu z Ministerstwa Kaprysu - okcydentalnego wydawcy. Proszę za mną.
Poprowadził Dradina między potężnymi półkami tekstów historycznych, które
studiowali przypominający suszone śliwki mężczyźni odziani w pomarańczowe pantalony -
na pewno bufony z uniwersytetu, ćwiczące przed jakimś wydarzeniem związanym z
barokową muzyką Vossa Bendera - i wielkimi półkami zapełnionymi fikcją i sielankami,
którymi nie zajmował się nikt poza wdową w czerni i dwunastolatkiem w grubych okularach,
potem wzdłuż nużących kolumn książek filozoficznych, na których osiadał jeszcze grubszy
kurz, aż dotarli do kącika ukrytego obok Pogrzebów, oznaczonego jako Obiekty pożądania.
Sprzedawca wyciągnął elegancką książeczkę, o wymiarach mniej więcej dwadzieścia
na trzydzieści centymetrów, oprawioną w miękki aksamit ze złoceniami.
- Jej tytuł brzmi Odbicie światła w więzieniu, a zawiera ona zbiorową mądrość
ostatniego z truffidiańskich mnichów, więzionych w mrocznych wieżach Kalifa. Z takiej
wieży uwolnił go śmiały awanturnik, który...
- Który nie był synem Hoegbottona, a przynajmniej taką mam nadzieję - rzekł Dradin,
gdyż wszyscy wiedzieli, że specjalnością firmy Hoegbotton i Synowie są wszelkie rodzaje
tanich chwytów i parodii, a nie podobało mu się, że może podarować swojej ukochanej coś,
co sama mogła rozpakowywać i katalogować.
- Hoegbotton i Synowie? Skąd, proszę pana. Żaden tam syn Hoegbottona. Nie
prowadzimy interesów z firmą Hoegbotton i Synowie, mamy tylko umowę na sprzedaż ich
Strona 19
przewodników, gdyż ich praktyki są... Jak to ująć?... W ą t p l i w e. Nie, nie handlujemy z
Hoegbottonem ani jego synami. Ale o czym ja to mówiłem? O truffidianach.
- Są ekspertami w sztuce katalogowania, prawdziwymi pasjonatami, z istotnym
rozróżnieniem: kiedy mówię, że to namiętność, to mam na myśli najbardziej ogólne
znaczenie, znaczenie, które nie dopuszcza intymności z gatunku takich, jakie mogłyby damie,
którą pragnie pan poznać lepiej, wydać się zbyt wulgarne. Przemawia ona do aspektów
niematerialnych i jest nacechowana wysokiej klasy dowcipem, którego nie byłbym w stanie
wyrazić. Nie jest obraźliwa: raczej przyda ofiarodawcy aury tajemniczości, która może
okazać się nieustannie kusząca.
Sprzedawca podsunął książkę, by Dradin mógł się jej bliżej przyjrzeć, ale on tylko
lekko dotknął zgrabnej okładki dłonią i rzekł, że przyszło mu do głowy coś wspaniałego:
mógłby spoglądać na te stronice w tym samym czasie co jego ukochana. Ta myśl sprawiła, że
dłonie zadrżały mu tak, jak to się nigdy nie zdarzyło od chwili, gdy jego ciało opanowała
gorączka, a on bał się, że umrze. Wyobraził sobie, jak kładzie dłoń na jej dłoni i razem
przewracają kartki, jej oczy pieszczą ten sam rozdział i akapit, ten sam wiersz i słowo;
mogliby poznawać namiętność razem, lecz osobno.
- Doskonale, doskonale - rzekł. Zawahał się przez sekundę, gdyż był raczej bez
pieniędzy niż w ich posiadaniu, po czym dodał: - Ale potrzebowałbym dwóch egzemplarzy. -
Brwi sprzedawcy powędrowały w górę jak zdumione sylwetki mew, które nagle odkryły, że
ryba, na którą już miały zapolować, okazała się sidłami, a Dradin wyjąkał: - I... I... Mapy.
Mapy miasta. Na Festiwal.
- Oczywiście - odparł sprzedawca, jakby już miał powiedzieć: I wszędzie neofici, nie?
Dradin z kwaśną miną odparł:
- Proszę zapakować tę, a drugą wezmę niezapakowaną, razem z mapą - po czym stał
sztywno, napawając się własną ważnością, a sprzedawca guzdrał się i rzucał dygresjami.
Dradin wiedział, co tamten sobie myśli: kapłan łajdak, bezbożny, niezwiązany przymierzem
zawartym z Bogiem. Być może sprzedawca miał rację, ale czyż prawo kanoniczne
obejmowało wszystkie nieprzewidziane sytuacje, jakie czyhały na pozostawionych samym
sobie, sytuacje będące mieszaniną piękna i niesamowitości, jakich nie brakowało w dżungli?
Jakże można było pojąć i objaśnić niezwykły wdzięk Ludu Łupiny, który żył w jaskiniach
wyrzeźbionych przez wodospad, a wywłaszczony przez Dradina i wysłany do fortu
misjonarzy narzekał na ciszę, milczenie Boga; narzekał, że Bóg przestał do niego mówić, bo
czymże był odgłos wody rozbijającej się o skałę, jak nie głosem Boga? Odesłał ich z
powrotem nad wodospad, bo nie mógł znieść widoku ich przerażonych twarzy, dezorientacji
Strona 20
wykwitającej na ich obliczach jak śmiertelny i umierający kwiat.
Po raz pierwszy znalazł sobie kochankę w dżungli: spoconą kapłankę, której pocałunki
dusiły go i tłamsiły, choć sprowadziły go z powrotem do świata żywych. Czy to ona skaziła
jego misję? Nie, bo bardzo starał się znaleźć nowych wyznawców, choć nie było wielu
chętnych do nawracania. Walczył dalej, nawet w obliczu dzikich bestii, dzikich roślin i
samych dzikusów. Być może próbował za długo, w obliczu zbyt wielu przeszkód, tak
uporczywie, że można to było odczytać w widoku jego włosów: mocną czerń upstrzyły pasma
bieli, czy raczej przy pewnym rodzaju oświetlenia mocna biel przebijała się przez czerń, a
każde pasmo można było przypisać tropikalnej gorączce (było mu tak zimno, że aż parzyło, a
skórę miał lodowatą), każde pasmo czerni było zaś świadectwem, że przeżył.
Sprzedawca wreszcie zawiązał jasnozieloną wstążkę wokół czerwonej paczuszki:
trochę jarmarcznej, ale do wytrzymania. Dradin położył odpowiednią monetę na marmurowej
ladzie, wepchnął mapę i drugi, nieopakowany egzemplarz do kieszeni, posłał sprzedawcy
krzywe spojrzenie i ruszył w stronę drzwi.
W szarej poświacie ulicy Dradina otoczył upał i szum. Już myślał, że się zgubił, jak w
dżungli, z której właśnie uciekł; zgubił tak, że już nigdy nie znajdzie swojej damy. Zaczął
oddychać nieregularnie i przyłożył dłoń do skroni, czując się słabo, lecz beztrosko.
Zbierając wszystkie siły, zanurzył się w morzu spoconych ciał, spoconych ubrań,
spoconych kamieni bruku. Minął bliźniacze lwy, które wystawiały w jego stronę tyłki, jakby
wiedziały doskonale, co zamierza zrobić, i ruszył w stronę arkad, przechodząc obok
awangardy sprzedawców mango, przy których maszerowała armia podstarzałych wdów o
pełnych brzuchach, odzianych w fartuchy z głębokimi kieszeniami, zdeterminowanych, by
wykupić każdy owoc i każdą jarzynę do ostatniej sztuki; małych szczeniąt bawiących się u
jego stóp, aż, Boże dopomóż, popchnięto go bezładnie na stertę czegoś, a następnie, potykając
się i zarabiając siniaka, przedostał się na chodnik po przeciwnej stronie, gdzie mógł znów
spojrzeć na swoją ukochaną. Czy jakakolwiek podróż mogła być bardziej niebezpieczna niż
pokonanie bulwaru Albumuth w środku dnia - może pokonanie rzeki Moth podczas powodzi?
Niezrażony Dradin poderwał się na równe nogi, chroniąc książki, po jednej pod każdą
pachą, i uśmiechnął się do siebie.
Kobieta nadal tkwiła na swoim miejscu na trzecim piętrze; Dradin widział ją, gdyż stał
dokładnie w tym samym miejscu co poprzednio, nad tym samym pęknięciem chodnika, i była
tam, jak i przedtem, widoczna jako gra cieni na szybie. Jej sztywna postawa sprawiała, że
wiele pytań cisnęło mu się na usta. Czy nie miała przerwy na lunch? Czy uczynili z jej
przywary cnotę i praktycznie ją uwięzili, przykuwając zgodnie z jakimś nieludzkim