Audi.01.2010

Szczegóły
Tytuł Audi.01.2010
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Audi.01.2010 PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Audi.01.2010 PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Audi.01.2010 - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 AUDIO H I - F I H I - E N D K I N O D O M O W E HI-FI DLATEGO l HI-END WARTO l KINO DOMOWE SŁUCHAĆ AYON CD-5 1/2010 cena 12 złł (w tym 7% VAT) WZMACNIACZE 7000-9000 ZŁ DENON PMA-2010AE MARANTZ PM-15S2 WZMACNIACZE 2000 ZŁ MOCNE UDERZENIE CAMBRIDGE CAM CA MBRIDGE MBRI MBRIDG DGEE AU AUDI AUDIO DIIIOO AZ NAD C 326BEE AZU AZUR SŁUCHAWKI 800-1200 ZŁ UR C 5550A 50AA 50 I TROCHĘ ROCHĘĘ SUBTELNOŚCI Ś ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 5000-6000 5000 6000 ZŁ B&W 863 Heco XT CELAN 501 Jamo C 807 Monitor Audio RX 8 1/2010 STYCZEŃ Triangle ALTEA Ex INDEKS 332755 ISSN 1425-171X A T ATTH A7 A.T.ATH-A700, A.T.ATH-AAA70 7000, AT AATH-A9 ATH-A900 TH A99000 ULTRASONE HFI-780, HFI-2200 www.audio.com.pl Strona 2 Strona 3 Strona 4 OD REDAKCJI 1/2010/171 J Jak już coś robić, to bez sensu… pardon, oczywiście z sensem, ale (przepraszam za obrzydliwe słowotwórstwo, ale jakże adekwatne!) jedno drugiego nie wyklucza. Tak przewrotnie skomentowałbym to, – znaczenie pomiarów i innych przejawów „technicznego”, a w grun- co najczęściej robimy w "Audio". To, co dla jednych ma wielki sens, cie rzeczy kompetentnego, rzetelnego, uczciwego i obiektywnego po- dla innych nie ma żadnego; tam z kolei, gdzie sens jest umiarkowany, dejścia do tematu. A także ekskluzywnego. Na forach internetowych również jego krytyka nie ma wysokiej temperatury. Patrz - wszelkie opinie niezależne przeplatane są z kryptoreklamą (kto mógł naiwnie komisje śledcze, które tym bardziej kłopotliwe, im bardziej potrzebne. sądzić, że tak poważne narzędzie wpływu pozostanie nieskalane?), Robi się nerwowo w kontaktach z dystrybutorami (na szczęście nie a przede wszystkim opinie mądre wymieszane są z oszołomstwem. wszystkimi naraz!), gdy wyniki naszych oględzin lub pomiarów labora- Tylko coraz wyższa jakość testów, ich solidne podstawy, nie ogranicza- toryjnych wskazują, że mamy do czynienia z urządzeniem kulejącym jące się do odsłuchów, pozwalają pismom specjalistycznym zachować w zakresie ważnych parametrów, niestarannie bądź bardzo oszczędnie pozycję prawdziwych ekspertów. W sporze, jak co gra, słowo zawsze zbudowanym, a wycenionym hi-endowo. Pada wtedy zarzut: „Jeste- będzie przeciwko słowu. Wygra nie ten, kto lepiej słyszy, ale ten, kto ście za bardzo techniczni”. Swoją drogą można to potraktować po- ładniej, bardziej przekonująco to opisze. Żadnej obiektywnej miary ważnie tylko z punktu widzenia czytelnika, który powinien po prostu „prawdziwości” tu nie ma i nie będzie. Ewentualnie wiarygodność czytać tekst ze zrozumieniem; tu jest pole do kompromisu, aby teksty recenzenta, którą jednak łatwo wykreować… Podstawowe parametry nie były zbyt trudne, a z drugiej strony, aby czytelnik włożył w to tro- zostały niegdyś wyśmiane, jako „nic nie mówiące o brzmieniu”. Kto chę wysiłku. Natomiast zarzut taki sformułowany przez dystrybutora ma okazję – niech sam słucha. Ale odrzucenie techniki w pismach tylko potwierdza, że to, co robimy, robimy z sensem, gdyż jest skargą specjalistycznych jest z korzyścią dla wszystkich, poza czytelnikami na zbytnią dociekliwość. „Powinniście więcej słuchać” – słuchamy, słu- pragnącymi wiedzieć o produkcie jak najwięcej. Specjalnie ułatwia pra- chamy, słyszymy nawet, co tu w trawie piszczy: w teście odsłuchowym cę nie znającym techniki recenzentom, którzy nie muszą robić tego, można napisać, co się żywnie podoba, można się więc dogadać. Jeżeli czego nie potrafią, a mogą pisać, co tylko im przyjdzie do głowy (czy jednak urządzenie, które jest w środku niemal puste, rozkręcimy, jeżeli myślicie, że w tym celu trzeba wcześniej czegoś posłuchać?...), ułatwia inne równie ambitne zmierzymy, to się sprawa rypnie… i wtedy nawet konstruktywny, obustronnie korzystny kontakt z dystrybutorami. słodki odsłuch nie pomoże. I po co to komu? Sprzedaż się rypnie, Ułatwia też kontakt z tymi czytelnikami, którzy brzydzą się techniką. reklama się rypnie… Ale nie chcę tutaj ani na nikogo się skarżyć, ani Ma to więc sens, a to co robimy w "Audio", jakby takiego sensu nie ma. prać brudów, a tylko podkreślić nadzwyczajne – właśnie w tych grun- Ma więc jeszcze większy. townie skorumpowanych, zmarketingowanych, spijarowanych czasach Andrzej Kisiel T Trzynaste Audio Show nie było ani trochę pechowe, chociaż o szczęściu też nie wypada mówić – po prostu tak duża jest siła naszego rynku audio, a pozazdrości jej może spora część Europy. Nie bez powodu na tegorocz- nej imprezie znowu pobity został rekord frekwencji, a wśród prezentowa- nych urządzeń były zarówno nowości niskobudżetowe, jak i urządzenia w cenach bliższych miliona złotych niż stu tysięcy… 32 14 M Mając do wydania na kolumny pięć tysięcy złotych możemy wybierać w ogromnej ofercie konstrukcji zaprojektowanych według różnych koncepcji akustycznych i wzorniczych. Zanim kolumny pochwalą się lub skompromitują swoim brzmieniem, muszą zostać dostrzeżone, a ich wy- gląd przynajmniej zaakceptowany – i to często nie tylko przez audiofila, ale i przez „osobę towarzyszącą”. 4 styczeń 2010 Strona 5 SPIS TREŚCI 63 6 AKTUALNOŚCI 14 AUDIO SHOW 2009 21 ANKIETA AUDIOFILA 2010 77 RYNEK I GIEŁDA HI-FI 23 WZMACNIACZE 2000 ZŁ 24 Cambridge Audio AZUR C 550A 28 NAD C 326BEE 32 ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 5000-6000 ZŁ D 34 B&W 863 Denon i Marantz to marki doskonale znane w audiofilskim świecie, choć 40 Heco XT CELAN501 jako firmy duże, japońskie i w dodatku zajmujące się też sprzętem do kina 46 Jamo C 807 domowego nie mają zupełnie czystej karty… Tymczasem ich urządzenia stereo zostawiają w tyle większość „wyspecjalizowanych” konkurentów. Ceny 52 Monitor Audio RX8 testowanych wzmacniaczy nie przekraczają 10 000 zł, ale ich jakość spokojnie 58 Triangle ALTEA Ex można zaliczyć do hi-endu. 63 WZMACNIACZE 7000-9000 ZŁ O 64 Denon PMA-2010AE Odtwarzacze CD, mimo spadku znaczenia płyty CD na masowym rynku, 68 Marantz PM-15S2 a może właśnie dlatego, stają się coraz bardziej ekskluzywne i elitarne. Swoim stylem i pozycją coraz bardziej zbliżają się do… gramofonu. Nie chodzi już 72 SŁUCHAWKI 800-1200 ZŁ tylko o odtwarzanie z wysoką jakością, ale i całą ceremonię. CD-5, jako 72 Audio-Technica ATH-A700 top-loader, wraz ze swoimi lampami i całą niezwykłą aparycją, jest doskonałym 72 Audio-Technica ATH-A900 przykładem współczesnego hi-endowego „cedeka”. 74 Ultrasone HFI-780 74 Ultrasone HFI-2200 ULE HI-END 108 ODTWARZACZ TO RZECZ PIĘKNA Ayon CD-5 MUZYKA 91 Płyta AUDIO 92 Jazz i okolice 96 Rock i okolice 108 102 Klasyka 104 Audio Mix PORTAL audio.com.pl l blisko 1200 testów l ponad 700 recenzji płyt l aktualne oferty wszystkich sklepów i dystrybutorów l gorące dyskusje i polemiki na FORUM l ponad 100 000 odwiedzin każdego miesiąca styczeń 2010 5 Strona 6 AKTUALNOŚCI NAJSZYBCIEJ NA WWW.AUDIO.COM.PL SENNHEISER RS Już tańszy z nowych w technice cyfrowej amplitunerów wyposażony jest w komplet dekoderów HD i układy skalujące 1080p. MARANTZ SR5400, SR6004 amplitunery do kompletu P od koniec roku Marantz otworzył worek (standard v1.3a). SR5004 ma trzy wejścia i jedno z nowościami A/V. Dwa modele znanych wyjście, podczas gdy SR6004 o jedno złącze wię- już odtwarzaczy Blu-ray zyskały towarzy- cej (cztery wejścia i dwa wyjścia). Urządzenia stwo pary najświeższych amplitunerów. różni także potencjał wzmacniaczy: SR5004 ofe- SR5004 oraz SR6004 to bliźniacze konstruk- ruje 7 x 100 W, a jego starszy brat ma w każdym cje, w których zaaplikowano dekodery HD kanale o 10 W więcej. Obydwa skalują obraz do z Dolby TrueHD i DTS HD Master Audio na 1080p, potrafią wyświetlać interfejs ekranowego czele, wzbogacone o jeden z ostatnich wyna- menu GUI oraz wyposażone są w automatycz- Najnowsze modele RS uwalniają lazków Dolby Laboratories - układ ProLogic IIz, ną kalibrację Audyssey multiEQ. Dodatkowo użytkownika od plączącego się kabla, sygnał wprowadzający przednie kolumny efektowe, w SR6004 zainstalowano złącze M-Xport (Ma transmitowany jest bezprzewodowo które trzeba zawiesić wysoko nad kolumnami rantz eXtension Port), pozwalające podłączyć w technice cyfrowej. frontowymi. odbiornik fal Bluetooth. Cenę modelu SR5004 Różnice między modelami występują ustalono na 3000 zł, SR6004 kosztuje 4400 zł. S ennheiser rozszerza gamę słuchawek bez- w liczbie gniazd, w tym najważniejszego HDMI przewodowych w serii RS o trzy modele. GIGA WATT LS1 Najtańsze RS160 kosztujące 600 zł są dużą zamkniętą konstrukcją z wbudowanym cyfro- wym wzmacniaczem. W komplecie znajduje się płaski dysk-nadajnik, który może komunikować gigakabel się aż z czterema odbiornikami oddalonymi N o 20 m. Większy zasięg (80 m) posiada model a początku roku w sprzedaży pojawi pośredni RS170 (800 zł), z transmiterem, który się nowa pozycja powiększająca ofertę pełni jednocześnie rolę stojaka dla słuchawek. GigaWatta - referencyjny kabel sieciowy W 170-tkach wykorzystano obecność procesora LS-1. Produkt pochodzi z nowej, szczytowej DSP do zaprogramowania kilku dodatkowych serii przewodów sieciowych. Składa się ze 133 funkcji, m.in. equalizacji i trybów przestrzen- pojedynczych przewodników typu solid-core nych. Najdroższe i największe RS 180 (1000 zł) z najczystszej miedzi beztlenowej. Przewodniki LS-1 - referencyjny kabel za referencyjną są już konstrukcją otwartą; dołączony do zesta- są następnie poddawane procesowi srebrzenia cenę - 5000 zł. wu nadajnik zapewnia zasięg aż 100 m. i pokrywane teflonem. Łączny przekrój w każdej Każdy z modeli posługuje się cyfrową trans- gałęzi to 11 AWG, co oznacza wiązkę o bardzo przed szumami EMI i RFI. Specjalnie na potrzeby misją dźwięku w pasmie 2,4 GHz, wykorzy- niskiej impedancji, zdolną sprostać najbardziej przewodu opracowano pasywny filtr ze stopów stując modulację MSK i bezstratną technologię prądożernym zastosowaniom. Skrętna geome- nanokrystalicznych. Wtyki sieciowe pochodzą przesyłania sygnału Kleer, opracowaną specjalnie tria splotu przewodników ogranicza indukcyj- z własnej produkcji firmy. z myślą o słuchawkach. ność kabla, a całość osłania ekran chroniący ANCIENT AUDIO HOLOGRAPHY B ezkompromisowe, niewielkie monitory są idealną formułą konstrukcji głośnikowej dla holograficzne monitory niektórych audiofilów. Właśnie do nich krakow- ska firma Ancient Audio kieruje swój nowy produkt - Holography. To już druga odsłona tej konstrukcji. Podobnie jak w poprzednim modelu zastosowano Ancient 18-cm nisko-średniotonowy głośnik Etona. Jedno- Audio nie calowa tekstylna kopułka wysokotonowa również po raz pochodzi od tego producenta. Obudowa ma zakrzy- pierwszy wione ścianki, wzmocnione włóknami węglowymi pokazuje, oraz naturalnym kamieniem. W zwrotnicy zastoso- że inte- wano wyselekcjonowane komponenty, okablowanie resują go wykonano ze srebrnej taśmy. Cena jest równie tylko ceny bezpardonowa - 28 000 zł. pięciocy- frowe. 6 styczeń 2010 Strona 7 Strona 8 AKTUALNOŚCI NAJWIĘCEJ NA WWW.AUDIO.COM.PL PARADIGM SIGNATURE V3 Nowy wzmacniacz Masters wykorzystuje amplifikację cyfrową. S NAD MASTERS eria Masters od kilku lat skupia w ofercie NAD-a najlepsze, hi-endowe urządzenia. mistrzowie się zmieniają Średniobudżetowy wizerunek NAD-a zmienił się wraz z nią, ale teraz zmieniają się sami mistrzowie. Po latach królowania integry M1 na jej miejsce wprowadzono M2 (20 000 zł), pełnego odtwarzacza. Dostępne są także wzmacniacz oparty na autorskim projekcie ukła- gniazda analogowe, połączone z wewnętrznym na bogato du cyfrowego. Urządzenie ma moc 2 x 250 W, przetwornikiem A/C. niezależnie od obciążenia, pracuje w technice W serii Masters pojawił się także procesor PWM (modulacja szerokości impulsu) akceptu- do kina domowego M15 (19 000 zł). Uzbrojo- jąc i przygotowując sygnał w formie cyfrowej, ny w pakiet dekoderów HD i zaawansowany dlatego takie wejścia uznawane są za prioryte- przedwzmacniacz może stać się centrum wyso- towe. Pozwoli to kupić sam transport zamiast kiej klasy systemu. Największe wolno- stojące S8 mają aż sześć przetworni- PANASONIC SC-SP100 Stacja dokująca, oprócz odtwarzania z iPodów ków w konfiguracji ołtarzyk dla iPodów i iPhone’ów, umożliwia także komunikację z komputerem trójdrożnej. Z integrowanie stacji dokujących z systema- i uzupełnianie biblioteki nagrań. R eferencyjna seria Signature daje inżynierom mi audio, zwłaszcza nowoczesnymi mini- Paradigma pole do wdrażania nowych wieżami, nie jest dzisiaj niczym zaskaku- rozwiązań. Linia obfituje w różnorodne jącym, jednak widać, że odtwarzacze iPod stają modele, które są modernizowane przy każdej się coraz ważniejszymi źródłami, wypierając nowej odsłonie. Signature doczekały się właśnie w niektórych systemach fizyczne nośniki. trzeciej wersji – oznaczonej v3. Stąd też zainteresowanie firm produkcją Z zewnątrz nie widać rewolucji, wystarczy jed- systemów, w których główną rolę odgrywa nak zajrzeć pod maskownice, by dostrzec zmiany. zewnętrzny odtwarzacz przenośny - przykładem Głośniki średniotonowe i niskotonowe mają nowe jest najnowszy model Panasonica SC-SP100 zawieszenia, umożliwiające większe wychylenie. w cenie 600 zł. Materiał membran to Co-PAL (kobalt anodyzowa- Za nowoczesnością źródeł idzie również in- ny aluminium) oraz polipropylen.Kopułki wysoko- nowacyjny styl urządzenia, zainspirowany kształ- tonowe w najlepszych konstrukcjach wykonano tem instrumentów muzycznych, tub i bębnów. z berylu. Seria zawiera konstrukcje wolnostojące, Korpus wykonano w kolorach czarnym oraz trójdrożne S6 (18 000 zł) oraz S8 (25 000 zł), jak lśniącego srebra, nawiązując do stylistyki iPhone i podstawkowe S1 (7000 zł), S2 (10 000 zł). Do oraz iPod, dzięki czemu urządzenia harmonijnie wyboru mamy aż trzy centralne - C1 (5000 zł), C3 komponują się ze sobą. (7700 zł) i C5 (12 000 zł) – z układami trójdroż- Oprócz stacji dokującej, Panasonic wypo- we odtwarzają główną część pasma, wspomaga nymi. Dwie duże konstrukcje „surroundowe” to sażony jest w dwukanałowy wzmacniacz oraz je zintegrowany moduł subbasowy z przetwor- ADP1 (6800 zł) oraz ADP3 (11 800 zł). komplet głośników – dwa 4-cm szerokopasmo- nikiem 6,5 cm i membraną bierną. LINN MAJIK DS-1 DS-I poszerza możliwości znanych już odtwarzaczy strumieniowych Linna o przedwzmacniacz i końcówki mocy, tworząc kompletną elektronikę dla magiczny strumień bezdyskowego systemu audio. O dtwarzacze strumieniowe pobierają- odtwarzacz sieciowy, przedwzmacniacz, kon- więc tylko podłączyć kolumny (koniecznie firmo- ce muzykę z sieci to temat, którym wertery DAC oraz stereofoniczną końcówkę we) i cieszyć się muzyką. System można łatwo coraz intensywniej interesują się także mocy. Urządzenie zachowuje pełną uniwersal- uzupełnić o odtwarzacz płyt, gdyż wystarczy producenci sprzętu audiofilskiego. Linn od kilku ność i możliwość rozszerzeń dzięki wejściom praktycznie już sam transport. Ogranicza to kosz- sezonów rozwija linię tego typu produktów. liniowym, wejściom cyfrowym (mogą korzystać ty ewentualnej rozbudowy, chociaż - jak przystało Najnowszym jest kombajn Majik DS-I, który z wewnętrznego przetwornika), a nawet przed- na sprzęt marki Linn - sam DS-I nie jest urządze- we wspólnej obudowie łączy kilka urządzeń: wzmacniaczowi gramofonowemu. Wystarczy niem budżetowym, kosztuje ok. 14 000 zł. 8 styczeń 2010 Strona 9 10/13/09 1:44:17 PM NARESZCIE! TELEWIZOR BEZ OGRANICZEŃ! LED LCD SL9000 Poczuj prawdziwą wolność z nowym telewizorem LG z serii SL9000 – pierwszym modelem o unikalnym wzornictwie BORDERLESS™. Dodatkowo technologia LED www.lge.pl zapewni Ci kontrast na poziomie 3 000 000:1, dzięki któremu będziesz cieszyć się najostrzejszym i najwyraźniejszym obrazem. A to wszystko na ekranie 220x285_LG_Audio.indd 1 o grubości zaledwie 2,9 cm. Witamy w świecie bez ograniczeń. TELEWIZOR LED LCD Z SERII SL9000 – ŻYJ BEZ OGRANICZEŃ! © 2009 LG legal line. Strona 10 AKTUALNOŚCI NAJSZYBCIEJ NA WWW.AUDIO.COM.PL Piękna mi- niwieżyczka Harmana TRIANGLE GENESE nie mogła obejść się bez firmo- wego, pod- świetlanego pokrętła głośności. MAS100 Z HARMAN KARDON a luksusowe mini wieże zabrała się firma Harman Kardon, czego efektem od gramofonu aż po pliki w czerni jest MAS100. Dwudrożne monitorki oparte są na 13-cm przetworniku nisko-średniotonowym oraz to zintegrowane źródła sygnału. Można też 25-mm kopułce wyskotonowej, osadzonej w tu- podłączyć gramofon analogowy, co w tego typu bowym profilu. Elektronikę rozdzielono na dwa systemach jest rzadkością. Kontakt ze światem urządzenia - odtwarzacz oraz CD-amplituner, plików komputerowych zapewnia łącze USB, komunikujące się ze sobą specjalnym kablem. a współpracę z odtwarzaczami iPod - zewnętrz- Geneza Wzmacniacz wykorzystuje moduły impulsowe na stacja dokująca, którą trzeba będzie dokupić w czerni - o mocy 2 x 65 W. Tuner FM i odtwarzacz CD oddzielnie. Cena detaliczna - 3300 zł. Triangle przy- gotował wersje piano black modeli swojej SUPRA MD08 EU/SP Aż osiem gniazd zasilających, a do tego ochrona sieci telefonicznej, kom- „środkowej” serii. superzasilanie puterowej i instalacji antenowej. N a święta francuska firma Triangle przygo- towała „niespodziankę” - nowy sposób wykończenia głośników serii Genese. Oprócz standardowego forniru wszystkie F modele dostępne są także w czarnym lakierze irma Supra wprowadza do sprzedaży nową sieci komputerowej oraz sygnału antenowego fortepianowym. Nowe wykończenie kolumn nie flagową wersję swojej listwy zasilającej. dla trzech urządzeń. jest związane z żadnymi zmianami konstrukcyj- Model MD08 EU/SP jest rozwinięciem Tradycyjnie, dla konstrukcji Supry, listwa nymi. wcześniejszej konstrukcji MD06 EU/SP. posiada solidną aluminiową obudowę skutecznie Seria składa się z dwóch kolumn podłogo- Znacznie pojemniejsza obudowa mieści teraz ekranującą blok zasilania. wych, dużych Lyrr (18 200 zł) i mniejszych Qu- więcej gniazd, aż osiem konektorów prądowych Konstrukcja MD08 jest też wyposażona artet (13 200 zł), podstawkowych Trio (8000 zł) pozwala bezpośrednio podłączyć tyle samo w dwa kolejne autorskie rozwiązania Supry: oraz centralnego Genese (4000 zł). Wszystkie odbiorników. I to wcale nie koniec możliwości; nieinwazyjny filtr NIF oraz trójdrożny system ceny, z wyjątkiem ostatniego modelu, odnoszą listwę uzupełniono o dodatkową sekcję umoż- ochrony przeciwprzepięciowej. Cena tego się do pary urządzeń. liwiającą podłączenie linii telefonicznej, sygnału kolosa wynosi 1200 zł. ARCAM AVR500 Arcam AVR500 będzie kon- kurentem dla angloamplituner najlepszych konstrukcji Nie mogło się także obyć bez rozbudowanej japońskich, sekcji obrazu, sprzęt wyposażono w wejścia chlubiąc się i wyjścia HDMI oraz gniazda analogowe z moż- audiofilskim liwością konwersji A/C oraz skalowania sygnału sznytem. do postaci 1080p. Porównując AVR500 z większym bratem, R ynek amplitunerów zmienia się dynamicz- Projekt powstał na bazie ciepło przyjętego mo- można zauważyć nieco okrojone możliwości nie nie tylko za sprawą nowych formatów, delu AVR600, jako propozycja dla mniej rozbudo- w zakresie obsługi zdalnych stref. W przypadku standardów i funkcji; w rejon opanowany wanych systemów. Urządzenie ma moc 7 x 100 W, Arcama najważniejsza wydaje się być jednak przez duże japońskie firmy wdzierają się także wyposażone jest w komplet dekoderów dźwięku jakość dźwięku, uzyskiwana dzięki starannemu mniejsi producenci. Nowy Arcam AVR500 może HD wraz z najnowszym dodatkiem Dolby Volume. wyborowi komponentów i aplikacji. Amplituner, pływać na całkiem szerokich wodach, gdyż Otwarta budowa amplitunera otwiera drogę do od początku do końca zaprojektowany i wypro- kosztuje „tylko” ok. 10 000 zł. ulepszeń, wewnątrz można zainstalować np. kartę dukowany w Anglii, dostępny jest w kolorach sieciową do komunikacji z komputerem. srebrnym i czarnym. 10 styczeń 2010 Strona 11 Feel the power of sound Zestaw Kina Domowego AMPLITUNER AV-660 6.1 • ODTWARZACZ DVD D-780/DivX-ULTRA ZESTAW GLOSNIKOW EX-650II 6.0 • (opcja - SUBWOOFER RB-1150) Sześciokanałowy zestaw kina domowego oferujący wyważone i spójne brzmienie. Klasyczną elegancką formę podkreśla wielokrotnie nagradzany odtwarzacz DVD. Całość wyposażono w doskonałe kolumny oferujące pełny głęboki bas i świetną dynamikę. Zestaw dostarcza bogatych wrażeń dźwiękowych, zarówno podczas oglądania filmów w systemie dźwięku przestrzennego, jak i podczas odsłuchiwania nagrań muzycznych stereo. www.ferguson-digital.eu Strona 12 AKTUALNOŚCI NAJWIĘCEJ NA WWW.AUDIO.COM.PL QED HDMI Trzy jubileuszo- we Piano- SIGNATURE Crafty różnią się przede wizja w hi-endowej wszystkim zastosowanym oprawie odtwarzaczem, jeden z modeli D la najbardziej wymagających entuzjastów ma nawet wbu- kina domowego firma QED przygotowa- dowany czytnik ła przewód HDMI Signature. Projektanci Blu-ray. otrzymali zadanie stworzenia najlepszego do- stępnego kabla HDMI, ale trzeba przyznać, że na tle innych wyrobów kablarskich cena za cyfrowe YAMAHA MCR-640, MCR-840, MCR-940 łącze HDMI nie jest wcale abstrakcyjna. Kabel wyceniono na 850 zł za wersję o długości 1 m, Piano Craft już z Blu-ray oraz MCR-940 wyposażony w czytnik Blu-ray. Amplituner ma wszędzie moc 2 x 65 W, Naj- O 1300 zł trzeba zapłacić za model 5 m. d momentu wejścia na rynek pierw- nowsza seria oznaczona została jako Anniversary szych modeli PianoCraftów minęło kilka Audiophile Edition. Stylistyką zestawy nawiązują dobrych lat, a seria ta nieustająco cieszy do pełnowymiarowych stereofonicznych hitów się wielką popularnością. Systemy zapropono- Yamahy S2000. wane przez Yamahę pokazały, że mikro nie musi Źródłem sygnału mogą być również iPody, być byle jakie, a brzmienie wiele zyska dzięki dzięki zintegrowanej z górnym panelem stacji dobrym zespołom głośnikowym. dokującej. Jest także port USB do podłączenia Do stale powiększającej się rodziny Piano- źródeł innych marek. Głośniki to konstrukcje Craft w tym roku dołączyły trzy nowe modele: zaczerpnięte z wyróżnionego nagrodą EISA MCR-640 z odtwarzaczem CD, MCR-840 z DVD modelu MCS-1330. Brytyjskie kabelki QED Signature - ekstrakla- PRO-JECT CD BOX SE Rodzina Boxów Pro-Jecta docze- kała się odtwarzacza CD. sa połączeń HDMI. Wszystkie przewodniki (zarówno kontrolne, pudełko na CD J jak i przesyłające dane/sygnał) są wyjątkowo edną z najmocniej rozwijanych gałęzi oferty grube (24AWG), a wykonano je z posrebrzanej austriackiej marki Pro-Ject, oprócz - oczywi- miedzi OFC o czystości 99,999%. Nawet masa ście - gramofonów, są tzw. Boxy, czyli prowadzona jest takim samym przewodem. urządzenia elektroniczne w wąskich obu- Precyzję geometrii kabla osiągnięto przez użycie dowach. Pro-Ject produkował dotychczas niezależnych i wielowarstwowych dielektryków w tej serii wzmacniacze, przedwzmacnia- składających się z polietylenu, aluminiowej folii cze gramofonowe, tuner, ale brakowało mylarowej i PVC. Zaprojektowane specjalnie podstawowego źródła – odtwarzacza CD. do tego kabla wtyczki wyposażono w złocone Nadzieje na opracowanie go były jednak niewiel- przetworniki cyfrowo-analogowe to Burr-Brow- styki, łączone w procesie spawania laserem kie, gdyż obudowy Boxów są po prostu za małe, ny PCM1796. bezpośrednio do przewodów, aby zapewnić by pomieścić płytę, o napędzie nie wspominając. Zasilacz nie zmieścił się w głównej obudowie, optymalne przesyłanie sygnału. A jednak... CD Box SE właśnie debiutuje. Nie jest ale oddalenie transformatora od układu zapewniło Pomijając często subiektywne wrażenia, tak miniaturowy jak inne Boxy, ale przynajmniej jednak same (może poza praktycznymi) korzyści. producent może pochwalić się imponującymi utrzymuje ich stylistykę. W zestawie CD Box SE znajduje się - konsekwent- parametrami - nawet 5-metrowy przewód Napęd typu szczelinowego dostarcza nie - niewielki pilot zdalnego sterowania, który gwarantuje, a w praktyce znacznie przekracza, austriacka firma mieszcząca się w Wiedniu umożliwia obsługę wszystkich funkcji urządzenia. transfer 10,2 GB danych na sekundę. - Steam Unlimited. Wybrane przez Pro-Jecta Cena odtwarzacza wynosi 2200 zł. Nowa gene- racja stacji DENON ASD-51 muzyki z dowolnego urządzenia zgodnego ze standardem DLNA 1.5, np. telefonu komórko- dokujących rozszerza tak- dokowanie w sieci wego, dysku sieciowego czy komputera PC. Połączenie z amplitunerem i transmisję M że możliwości oda na iPody i iPhone’y trwa w najlep- dźwięku zapewniają wyjścia analogowe RCA amplitunera sze. Denon prezentuje więc nowe stacje oraz cyfrowe koaksjalne. o połączenie umożliwiające odtwarzanie ulubionych Dzięki komunikacji sieciowej nowe urządze- z siecią. zasobów muzycznych na sprzęcie domowym. nia stanowią także przepustkę do Internetu i do- Moduł ASD-51 pozwala odtwarzać muzykę, stęp do tysięcy stacji radiowych z całego świata. zdjęcia i filmy. Systemem można sterować za Możliwe będzie także dokonanie upgrade’ów pomocą pilota np. od amplitunera. oprogramowania stacji dokującej. Stację dokującą wyposażono dodatkowo Stację ASD-51 można kupić za 1100 zł w złącze LAN oraz Wi-Fi (ASD-51 w wersji W), (wersja z przewodową siecią LAN) lub 1400 zł dzięki którym mamy możliwość odtwarzania (model z siecią Wi-Fi). 12 styczeń 2010 Strona 13 Strona 14 REPORTAŻ Audio Show 2009 KTO SŁUCHA, ŻYJE PODWÓJNIE AUDIO SHOW 2009 Mottem tegorocznych Targów Książki były słowa Umberto Eco: „Kto czyta, żyje podwójnie”. Między Targami Książki oraz Audio Show, a więc swego rodzaju Targami Audio, istnieje sporo analogii. Audio jest jedną z wielu dziedzin życia kulturalnego, częścią swego rodzaju „dorobku” cywilizacyjnego. Dodatkowo relacja pomiędzy muzyką i literaturą jest jedną z najściślejszych. W tym roku specjalnym łącznikiem między obydwoma przywołanymi imprezami był numer edy- cji – „trzynastka”. Liczba uważana w krajach romańskich za przeklętą, nieszczęśliwą, feralną, znana była już w czasach przedchrześcijańskich. Przez wieki nic się w tej mierze nie zmieniło. To nic, że Polacy deklarują się jako chrześcijanie, dla których zabobony powinny być czymś obcym, parszywym – zła sława 13-tki trwa w najlepsze. Jeśli jednak ktoś chciałby w sposób empiryczny obalić te zabobony, miał możliwość to zrobić, powołując się na tegoroczny sukces obydwu imprez. LaSphere – referencyjna konstrukcja Cabasse z czterodrożnym ukła- dem koncentrycznym. W ramach prezentacji systemu 300B jako LaSphere to cały „źródło system – oprócz sygnału” pary kul, osiem wystąpił wzmacniaczy i cyfrowe Paweł zwrotnice. Cena Ścierański, - 600 000 zł. grając na swoich cudownych gitarach przy wyko- rzystaniu elektroniki Cymer Powrót na polski rynek by Elson hi-endowego Marka Silva oraz Levinsona, w towarzy- tubowych stwie dedykowanych kolumn mu kolumn firmy Revel. WHL. Koncern Harman wysta- T wił również potężne JBL rzynaste Audio-Show było jedną z najlepszych wystaw K2 S9900. audio w Europie. I nie jest to myślenie życzeniowe, a opinia wynikająca ze znajomości innych przedsięwzięć tego typu, obserwowanych przez ostatnie 15 lat. W Warszawie można zoba- czyć większość światowych nowości, które miały swoją premierę w Monachium, a nawet coś, co reszta świata pozna dopiero na wystawie CES w Las Vegas w styczniu następnego roku. Mamy Pierwszy top-loader w ręku znakomity produkt. Trzeba go tylko lepiej zapakować i za- w ofercie Coplanda, reklamować. Może wtedy wystąpi masa krytyczna i będzie można model CDA825, przenieść się wreszcie z zatłoczonego Sobieskiego gdzie indziej, oraz testowana już gdzie wyjście z pokoju nie będzie oznaczało ryzyka połamania w „Audio” lampowa żeber i pogięcia okularów. integra CTA405. 14 styczeń 2010 Strona 15 Triangle Magellan Cello SW2 w towa- rzystwie Primare Potężne kolumny A32+Pre30+CD31- A.R.T. Loudspeakers Art referencyjny system Deco 20 Signature Voice. (cena: 22 500 GBP). Wszystko, co w Lin- Dystrybutor Jadis zapre- nie najlepsze: topowy zentował system złożony gramofon LP12 Sondek z końcówki mocy JA 200, w najnowszej specyfikacji, przedwzmacniacza RC m.in. z nowym silnikiem JP 80 MC, przetwornika i przedwzmacniaczem C/A JS1, transportu JD1 gramofonowym, a poniżej oraz kolumn Sonus Faber droga do przyszłości - Stradivari. odtwarzacz Klimax DS. Jeden z najnowszych Aktywne kolumny produktów Luxmana – ADAM, a obok wzmac- wzmacniacz lampowy niacz Fatman – w roli SQ-38u, produkowany wzmacniacza słuchaw- w różnych wersjach od kowego dla słuchawek ponad czterdziestu lat! Ultrasone. R E K L A M A styczeń 2010 15 Strona 16 REPORTAŻ Audio Show 2009 ADAM w naturalnej okleinie to jest COŚ! Choć firma „celuje” w rynek profesjonalny, to jednak domowe audio jest dla niej coraz bar- dziej interesujące. Ta niezwy- Nowy dystrybutor – kła bryła 300B Systemy High to kolumny End – oraz nowa marka „podstawko- – amerykański Cymer by we” The Kiss Elson Silva, monobloki firmy Vienna 300B SE 9.1. W kom- Acoustics, plecie z pasywnym przed- z koncen- wzmacniaczem kosztuje trycznym 68 000 zł. systemem średnio-wyso- kotonowym. Opisywany powyżej CZYNNIK LUDZKI I NIELUDZKI system w całej krasie „Nobody’s perfect”, jak mówi klasyk, więc i warszawska wystawa - z gramofon Thorens ma na swoim sumieniu parę grzechów. Chciałbym jednak omówić dwie TD550, kolumnami WHL pozytywne sprawy, które tę wystawę konstytuowały. Od kilku lat widać i gitarą Pawła Ścierań- znaczącą zmianę w mentalności zwiedzających pokoje warszawskich hoteli. skiego. Proszę mi wybaczyć bezpośredniość tego, co powiem, ale chciałbym to wyrazić raz, a dobrze: najgorsze, co może spotkać branżę audio, to audiofil- skie sekciarstwo. „Chlastanie się”, roztrząsanie rzeczy nieistotnych z punktu widzenia odbioru muzyki, zacietrzewienie w opiniach, chęć wycięcia w pień wszystkich, którzy myślą i słyszą inaczej, jest dla każdego hobby - w tym audiofilizmu - zabójcza. I właśnie dlatego tak cieszy to, co od jakiegoś czasu dało się w Warszawie zauważyć: ludzie słuchają muzyki. Różnej muzyki, W pokoju Akkusa - pod- nie tylko pitu-pitu, dzwoneczka w piątym rzędzie i skrzypnięcia deski stawkowe V1 w towarzy- w dzwonnicy kościoła. Na tegorocznej wystawie słyszałem rock, pop, jazz, stwie interesującej elek- klasykę, alternatywę itp. Tak, jakby ludzie przestali się wstydzić tego, że nie troniki: przedwzmac- przez cały czas zajmują ich smędzenia Sary K. i flaki z olejem zapoznanego niacz to produkt DIY, artysty folkowo-jazzującego z piątej chaty za wsią. złożony w całości (wraz Trzeba zresztą uderzyć się w piersi i – jeśli tylko nie złamiemy sobie z obudową) z kompo- czegoś w wątłych, zapadniętych dziennikarskich torsach – przyznać, że nentów firmy DACT, częściowo takie zachowania biorą się z czytania testów. Sam przecież końcówki mocy AMP „badam”, jak dane dźwięki, z danej płyty, zachowują się w danym systemie 400 pochodziły z firmy i przysłowiowe „dzwoneczki” są częścią tego procesu. I skrzypnięcia też. Pathaudio. Biję się więc w piersi i po odzyskaniu tchu mogę tylko powiedzieć, że to wynik nieporozumienia. Wszystkie drobne elementy, które są w te- stach opisywane, badane, obracane ze wszystkich stron, nie są na końcu Elektronika najważniejsze. To tylko narzędzia, za pomocą których dźwięk się opisuje. niemieckiej firmy Kiedy sami się z dźwiękiem stykamy, na własny użytek nie musimy już tego T+A – przedwzmacniacz narzędzia stosować! Same dzwoneczki nie mają żadnego znaczenia. Ale Vseries P10MK oraz w jakiś chory sposób „środek” zmienił się w części środowiska audiofilskie- odtwarzacz SACD go w „cel”. Dyskusja o dźwięku, o sprzęcie jest jak najbardziej zrozumiała, Vseries D10MK. nawet pożądana – tym się przecież zajmujemy – ale tylko w kontekście muzyki. Drugi koniec tego kija to sprzęt. „Audiofilizm”, w dosłownym tłumacze- niu, oznacza wprawdzie „miłośnika dźwięku”, ale to w domyśle miłośnik „dobrego” dźwięku. A do tego potrzebna jest technika. I pod tym względem Audio Show było orgią dla oczu i – w znacznej mierze – uszu. W Warszawie można było przyjrzeć się i posłuchać wielu systemów, które nawet w USA i Japonii nieczęsto są oglądane. Nie będę udawał, że mnie to nie rusza, bo to Jonizator powietrza coś, jak przejażdżka Bugatti Veyron – nie można się temu oprzeć… firmy Furutech. Dobre W tym roku na czele stawki stał system złożony przez Nautilus Hi-End. samopoczucie to pod- Elektronika pochodziła od Accuphase – odtwarzacz SACD DP-700, przed- stawa dobrych wrażeń. wzmacniacz C-2810, monobloki P-6000 i przedwzmacniacz gramofonowy To „ustrojstwo” można C-27. Kolumny to przepiękne Dynaudio Consequence Ultimate Editio. było zobaczyć w wielu I wreszcie źródło analogowe: najdroższy gramofon świata, kosztujący pokojach. 600 000 zł - Transrotor Argos. 16 styczeń 2010 Strona 17 System z japońskim odtwarzaczem Rey- Kolumny Golden Age mio (procesor K2), 300B Grand firmy Har- przedwzmacniaczem pia Acoustics, napędzane i końcówkami ame- przez wzmacniacze rykańskiego Manleya Manleya z lampami oraz końcówkami hy- 300B, ze źródłem w po- brydowymi japońskiej staci odtwarzacza plików firmy Musica. DSS30 firmy Blacknote. Najdroższy system Wiedeńska firma WLM, wystawy - z kolumnami znana dotychczas z ko- Dynaudio Consequen- lumn, zaprezentowała ce Signature Edition, pierwsze wzmacniacze monoblokami Accuphase zintegrowane – na zdję- P-6000, przedwzmacnia- ciu model Sonata. czem C-2810 i najdroż- szym gramofonem świata – Transrotorem Argos. 270 kg stali, Kolumny Duo Omega mosiądzu i chromu. G2 Avantgarde Acoustic Specjalny układ z wagą napędzała elektronika poziomuje gramofon Ayona, w tym odtwa- w każdych warunkach. rzacz CD-5. I do tego dwa ramiona o długości 12”. R E K L A M A styczeń 2010 17 Strona 18 REPORTAŻ Audio Show 2009 Wystawy to dobre miej- sce do zaprezentowania „czegoś innego”- kolum- Jednym z zało- ny Davone Rithm. żeń prezentacji dystrybutora firmy Mo- nitor Audio było odważne System szwajcarskiej porównanie firmy Da Vinci; winyl kolumn PL200 „rządzi” na hi-endowych z topowej wystawach na całym serii Platinum świecie. (po lewej) oraz znacznie tańszych RX8 z nowej serii Silver. ANALOGOWO I CYFROWO Po raz pierwszy w Polsce Jeśli w pokoju grał gramofon, to dźwięk był co najmniej interesujący. topowy gramofon Avid Być może sprawiała to szczególna sygnatura takiego dźwięku, w warunkach Reference; wyposażony hotelowych łatwiej akceptowalna niż „beznamiętność” cyfry. Wprawdzie w nowy zasilacz pre- najlepsze odtwarzacze CD i SACD potrafią zagrać w równie „analogowy” zentował się wyjątkowo sposób (niezależnie od tego, co twierdzą zagorzali zwolennicy czarnej płyty), okazale. jednak niżej w cenniku jest z tym różnie. Ale pokaz, na który chciałbym zwrócić uwagę, był szczególny. Najważ- niejsze dla mnie było tu porównanie gramofonu Linn LP12 (w najnowszej specyfikacji) i topowego odtwarzacza Klimax DS. To urządzenie współpra- cujące z zewnętrznymi dyskami – przez kabel lub WiFi – odtwarzają pliki WAV, FLAC itp. aż do 192 kHz, 24 bity. Słuchałem tego któryś raz i znowu słyszałem to samo – obydwie technologie nie mają wiele wspólnego z wyda- rzeniem na żywo. Niestety, wciąż jesteśmy od „dźwięku absolutnego” bar- To rzecz w hi-endzie dzo daleko. A jednak w ramach konwencji mechanicznie reprodukowanego rzadka, jednak zdoby- dźwięku było to coś naprawdę wyjątkowego, gdyż równie wyraźnie słychać wająca coraz więcej było zalety i wady każdej z tych technologii. Dźwięk z gramofonu - niezwykle zwolenników: bezprzewo- pełny, nasycony, przyjemny. Jednak cyfra, szczególnie hi-res, była dokładniej- dowa transmisja sygnału. sza, bas znacznie lepiej definiowany, a poczucie realnej przestrzeni – jak dla Airfonix. mnie – bardziej naturalne. Rozmawiałem jakiś czas temu z Maurizio Aterinim, właścicielem marek Blacknote i Goldenote, który ma w swojej ofercie wszystkie rodzaje współ- cześnie używanych źródeł – gramofony, odtwarzacze CD, odtwarzacze SACD – a ostatnio dodał do nich odtwarzacz plików; stwierdził, że sprzedaż rozłożyła się, przynajmniej w ostatnim roku, po równo między gramofony i odtwarzacze sieciowe, zostawiając CD i SACD daleko z tyłu. Potwierdzenie takiej sytuacji znalazłem też na innych stoiskach. Naim – wiadomo: równole- Firma APS - wraz z gło- gle z Linnem opracowuje swoją własną linię odtwarzaczy twardodyskowych śnikami podstawkowymi i w Warszawie prezentował odtwarzacz HDX. Zaskoczeniem było jednak Aeon zaprezentowano użycie playerów tego typu w wielu innych prezentacjach. Najciekawsza potężne subwoofery miała miejsce w pokoju wiedeńskiej firmy WLM. To specjalista produkujący z 15-calowymi przetwor- kolumny głośnikowe o wyjątkowo wysokiej skuteczności, który ostatnio do nikami, napędzanymi swojej oferty dołączył też wzmacniacze lampowe. I właśnie taki pokaz, ze 1000-watowymi wzmac- wzmacniaczem Sonata i najtańszymi, dwudrożnymi kolumienkami prowa- niaczami ICEPower dzony był przy użyciu plików muzycznych. Połączenie tak odległych czasowo (klasa D). technologii… I było super! Choć pliki dają niewyobrażalną łatwość w zarządzaniu nagraniami, pozwalają zmieścić kolekcję 40 000 albumów w kostce 20 x 20 x 15 cm, w bezstratnej formie, to jest też możliwość odtwarzania plików wysokiej rozdzielczości. Dostępny jest już, na przykład, najnowszy, trzypłytowy album Transport CD firmy Keitha Jaretta „Paris/London Testament” w formie 24/96. Niemal nikt już nie Isem Audio (po raz nagrywa na realną „taśmę”, nawet cyfrową, a rejestrację archiwizuje się na pierwszy w Warsza- dyskach twardych, ew. na płycie optycznej, lecz w postaci plików. I dokładnie wie) Ego Phase 1. to samo możemy sobie ściągnąć (kupić) przez Internet. Wojciech Pacuła 18 styczeń 2010 Strona 19 Hi-endowe nowości na polskim rynku: Tenor Audio, produkujący Takich wynalazków na wzmacniacze hybry- wystawach nie brakuje. dowe, oraz Sovereign Kabel sieciowy LS-1 - specjalista tranzysto- polskiej firmy Gigawatt rowy. za 4950 zł. Wszystko, co w Linnie Kolumny ASW Chelys najlepsze: topowy gra- ze wstęgami Mundorfa mofon LP12 Sondek w i nowymi głośnikami najnowszej specyfikacji, nisko-średniotonowymi m.in. z nowym silnikiem Scan-Speaka, z charak- i przedwzmacniaczem terystycznie wzmocnioną gramofonowym, a poniżej membraną. droga do przyszłości - odtwarzacz Klimax DS. Nowy odtwarzacz Jak zwykle udana Ayona? Nie – to chińska prezentacja produktów firma Raysonic, która w McIntosha. Końcówki swojej fabryce produkuje mocy to MC1,2kW obudowy dla austriac- (1200 W), przedwzmac- kiego specjalisty… Na niacz C/P1000, a źródło zdjęciu odtwarzacz - gramofon VPI Super CD238. Scout Master z wkładką Lyra Titan, kosztującą tyle samo, co on sam, czyli 20 000 zł. R E K L A M A styczeń 2010 19 Strona 20 REPORTAŻ Audio Show 2009 Sony ze swoimi Krakowski dystrybutor znanymi propozycjami firmy Ortofon grał pol- - najnowszymi telewi- skie płyty z lat 50. i 60. zorami oraz odtwarza- na stosunkowo niedro- czami Blu-ray. gich gramofonach. Prezentacja krakowskie- Jeden z najciekawszych go salonu Chillout Studio. odtwarzaczy CD na ryn- System oparto na topo- ku – Pi Tracer japońskiej wych kolumnach Xindaka firmy 47Labs. Kładzie się - XC Mediterranea, w nim płytę odwrotnie wzmacniaczu Blacknote niż normalnie (jak kiedyś DSA150, odtwarza- w Pioneerach), a nad nim czu CD CDP300 oraz przesuwa się ciężki, duży gramofonie Goldenote moduł z optyką. Bellavista Signature. Niedrogie komponenty Telewizory 3D firmy Regi i znakomity dźwięk. JVC – trzeci wymiar to Na zdjęciu kolumienki przyszłość wideo. RS3 za niecałe 3000 zł, które grały lepiej niż większość hi-endowych „wypasów”. R E K L A M A 20 styczeń 2010