Średnia Ocena:
Witkacego portret wielokrotny
Tom szkiców i artykułów najwybitniejszego dzisiaj znawcy twórczości i życia Stanisława Ignacego Witkiewicza jest prawdziwym wydarzeniem. To suma ogromnej pracy, jaką prof. Janusz Degler włożył i wkłada stale w odkrywanie Witkacego. To zbudowana z niejednorodnych elementów, lecz wyjątkowo zmyślna architektonicznie quasi-biografia twórcy. Część pierwszą stanowi Kronika życia i twórczości Witkacego (1918-1939), obejmująca dojrzałe lata twórcy: bardzo solidny przyczynek do biografii Witkiewicza juniora. To z jednej strony drobiazgowy zapis codzienności Witkacego, opis budowany niejednokrotnie z cytatów z listów Witkacego, w których nieraz uzewnętrzniał się bardzo szczegółowo. Z drugiej zaś strony to zarys najważniejszych wątków z życia autora Pożegnania jesieni. Wątki owe wydobywa i rozwija prof. Janusz Degler w wyjątkowo interesujący sposób w zbiorze szkiców i artykułów pomieszczonych w części drugiej. Przynoszą one wnikliwy opis życia Witkacego-twórcy, Witkacego-filozofa, wreszcie, a może przede wszystkim Witkacego-męża. W części trzeciej twórca tomu jeszcze dokładniej bierze pod lupę codzienność Stanisława Ignacego: prezentując korespondencję Witkacego z bliskimi twórcy osobami (m.in. Kornelem Makuszyńskim i Jerzym Eugeniuszem Płomieńskim), wysnuwa coraz to cieńsze, subtelniejsze nici z „kłębowiska zwanego Witkacym”. Bogate i szczegółowe komentarze prof. Janusza Deglera do listów przekonują, że nie ma w tej chwili równie kompetentnej i rzetelnej osoby, która mogłaby się zajmować spuścizną epistolograficzną Witkacego. Tom kończy Appendix, a w nim arcyciekawy szkic opisujący pobyt Witkacego w Piotrogrodzie, a więc wnikający w najmniej znaną kartę biografii twórcy, osnutą tajemnicą i domysłami, stawiający życie i dzieło Witkacego w świeżym świetle, oparty na dokumentach z Centralnego Państwowego Archiwum Wojskowo-Historycznego w Moskwie. Tom opatrzony został Spisem opublikowanych listów Stanisława Ignacego Witkiewicza, bogato zilustrowany: dużo zdjęć publikowanych jest po raz pierwszy.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Witkacego portret wielokrotny |
Autor: | Degler Janusz |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | PIW Państwowy Instytut Wydawniczy |
Rok wydania: | 2014 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Witkacego portret wielokrotny PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!
Recenzje
Cudne!!!
Ty Ty PiątyNa tę książkę czekali wszyscy fani osoby, osobowości i twórczości „wariata z Krupówek”. Tytuł nawiązuje do znanego na całym świecie fotografie wykonanego w kabinie luster: Witkacy w mundurze oficera Lejb-gwardii Pawłowskiego Pułku, plecami do obiektywu, en face wobec luster – stroi minę w czterech odbiciach. Zwielokrotniona obecność Witkacego oddaje jego artystyczną wszechstronność, a zarazem sytuację egzystencjalną człowieka targanego sprzecznymi żywiołami.Twarz a mitMonografia Witkacego ukazuje obraz najwybitniejszego polskiego artysty dwudziestolecia międzywojennego zgoła odmienny od powszechnie słynnej czarnej legendy narkomana, kobieciarza, ekscentryka, kabotyna, szaleńca. Twórca "Metafizyki dwugłowego cielęcia" wymyka się wszelkim próbom zdefiniowania, tak jak jego twórczość. Portret wielokrotny to obraz przede wszystkim człowieka, którego życiem władały idee dziwnie ze sobą sprzeczne, co może tłumaczyć fakt, iż był Witkiewicz świadkiem przełomu dziejów. Książka ebook Janusza Deglera przybliża nas do zrozumienia potrzeby niespokojnej ruchliwości towarzyszącej Witkacemu nieustannie, siły wiodącej na bezdroża, na przekór wszelkim przewidywaniom i strukturom.Po drugiej stronie lustraPortret polskiego Demona Teatru pozostanie niezgłębiony: „To bowiem co w nim najistotniejsze, jest niedostępne” – stwierdza twórca monografii [s.13]. Jednakowoż bezsprzecznym walorem publikacji jest sporządzona na podstawie korespondencji Witkacego z żoną pierwsza kronika jego życia i twórczości w latach 1918-1939, pomyślana jako kontynuacja dzieła rozpoczętego przez Annę Micińską ("Istnienie Poszczególne: Stanisław Ignacy Witkiewicz"). To atrakcyjne novum wprowadza nas we fragmentaryczną biografię autora Szewców, która wyłania się ze szkiców, korespondencji („Listopisanie”) opatrzonej fachowym komentarzem a także appendixu dokumentującego najistotniejsze świadectwa pobytu Witkiewicza w Moskwie. Całość dopełniają znakomite reprodukcje obrazów Witkacego a także jego fotografie, m.in. dotychczas nieopublikowane zdjęcia ze zbiorów Stefana Okołowicza. Kompozycja treści i dobór materiałów źródłowych odsłaniają oblicze niezrównanego w swej genialności artysty, a zarazem tragizm twórcy niedocenianego i piętnowanego. Najcenniejszym walorem monografii jest bez wątpienia jej kunszt, który wyrażają słowa Janusza Deglera ze wstępu: „prawdziwa twarz pozostaje ukryta” [s.13]. Oto przygoda godna Witkacego.