Matematyka z plusem 4. Zeszyt ćwiczeń podstawowych. Szkoła podstawowa PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
NA DOBRY START
PORADNIK
NAUCZYCIELA
MATEMATYKA
4
ZRNyáQDV
v ho j - r o 7 v | - o -
Strona 2
Drodzy
Nauczyciele
Nowe prawo oświatowe zostało uchwalone.
Przed nami wielka reforma całego systemu
edukacji w Polsce, przed nami wielkie
NOWE…
… nowa sieć szkół,
… nowe podstawy programowe,
… nowe kompetencje kadry nauczycielskiej,
… nowa struktura szkolna i nowe egzaminy,
… nowe podręczniki i materiały edukacyjne.
Wymaga to od nas wszystkich – czujących
odpowiedzialność za edukację – połączenia sił
tak, aby dać nauczycielom i uczniom, szkołom
i dyrektorom możliwość spokojnego przejścia
przez proces transformacji w nową polską
szkołę.
Dlatego w tym roku proponujemy ofertę wy-
dawniczą przygotowaną do nowej podstawy
programowej, czyli: nowe, najwyższej jako-
ści podręczniki, nowe materiały ćwiczenio-
we, nowe serwisy i zasoby elektroniczne,
nową obudowę metodyczną.
WSiP to rzetelny partner edukacji Małgorzata Simonides
od wielu lat! Dyrektor Marketingu
Zapraszamy więc Państwa do partnerskiego Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA
dialogu z naszymi konsultantami edukacyj-
nymi, do poszerzania wiedzy na spotkaniach
stacjonarnych i e-spotkaniach, do wnikliwej
lektury naszych publikacji i uczestnictwa
w warsztatach ORKE.
Wszystko po to, aby 1 września 2017 roku
ze spokojem zaczęli Państwo swoją pracę,
a na uczniów czekały w bibliotece nowe Spis treści
podręczniki i ćwiczenia.
Opis cyklu Matematyka wokół nas.
Klasa 4 ................................................. 1
Co się zmieniło w nowym wydaniu
podręcznika? ....................................... 3
Publikacje dla nauczyciela i ucznia .......... 4
Materiały z Klubu Nauczyciela Uczę.pl na
pierwszy miesiąc nauki .......................... 6
Strona 3
Klasyczne
nauczanie MATEMATYKA $$+ $$+
ZRNyáQDV ZRNyáQDV
ZRNyáQDV
matematyki ro7u<1mbh ,;v|ࣀb1;ॉŎ1<ঋࣀƐ ,;v|ࣀb1;ॉŎ1<ঋࣀƑ
Zgodny
z nową
podstawą vhoj-ro7v|-o-
4 vhoj-ro7v|-o-
4 vhoj-ro7v|-o-
4
programową
Sprawdzone metody nauczania i tradycyjny układ treści.
Ogromna liczba zadań i przykładów rozwiązanych na kilka sposobów.
Powtórzenia, które doskonale porządkują, utrwalają i weryfikują
wiedzę uczniów.
Uporządkowana struktura każdej Doskonale opracowane działy Podręcznik jest przeznaczony na
lekcji to wygoda nauczania powtórzeniowe pomagają 4 godziny lekcyjne tygodniowo.
i gwarancja skuteczności. utrwalić zdobytą wiedzę.
1
Strona 4
Sprawdzone metody nauczania
i tradycyjny układ treści MATEMATYKA
ZRNyáQDV
ro7u<1mbh
Opiera się na schemacie cenionym przez wielu nauczycieli:
wprowadzenie – przykład – zadanie.
Łagodnie wprowadza teorię, następnie podaje przykłady i różne sposoby
ich rozwiązywania, a na koniec pozwala wyćwiczyć nowe umiejętności za
pomocą wielu zadań. vhoj-ro7v|-o-
4
Działania na liczbach naturalnych Liczby: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, … nazywają się liczbami
naturalnymi. Kropki na końcu oznaczają, że po liczbie 12 są jeszcze
inne liczby. Każda następna liczba jest o 1 większa od poprzedniej.
Nie można wypisać wszystkich liczb naturalnych, bo nie ma wśród
nich liczby największej.
Liczby naturalne. Oś liczbowa Wszystkie liczby, które znasz i jeszcze poznasz, mają swoje miejsce
na osi liczbowej. Skoro dwie kolejne liczby naturalne różnią się
zawsze o 1, to odległość między nimi na osi liczbowej musi być
Sowa przypomina też jednakowa.
Jest 10 cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Zapisujemy nimi wszystkie
liczby.
Czasami liczby zapisujemy słowami:
Przykład 1
5 – pięć 6 – sześć 9 – dziewięć
Na taśmie krawieckiej zatarte są trzy liczby. Odgadnij je.
50 – pięćdziesiąt 60 – sześćdziesiąt 90 – dziewięćdziesiąt
500 – pięćset 600 – sześćset 900 – dziewięćset
Sowa uczy
W czym podobna jest taśma krawiecka do osi liczbowej?
Pięciocyfrowa liczba 12 605 zapisana jest cyframi: 1, 2, 6, 0, 5.
dziesiątki jedności
tysięcy tysięcy setki dziesiątki jedności
Przykład 2
1 2 6 0 5
Jakiej liczbie odpowiada wyróżniony punkt?
W liczbie 12 605 jest: 5 jedności, 0 dziesiątek, 6 setek, 2 tysiące
i 1 dziesiątka tysięcy. Czytamy: dwanaście tysięcy sześćset pięć.
Tymi samymi cyframi można zapisać też inne liczby pięciocyfrowe,
np. 21 605, 12 065. Nie zawsze możemy narysować tak długą oś liczbową, aby zaznaczyć
na niej duże liczby. Wówczas możemy zaznaczyć inny odcinek, który
Przygotuj 10 kartek jednakowej wielkości. Na każdej odpowiada kilku lub kilkunastu jednostkom.
z nich napisz inną cyfrę. Wylosuj 3 kartki i przekładając Na tej osi liczbowej każdy kolejny wyróżniony punkt oddalony jest o 3
je, ułóż kilka różnych liczb. Przeczytaj te liczby. od poprzedniego.
Teraz wylosuj 4 kartki. Czy potrafisz przeczytać liczby czterocyfrowe?
A jakie liczby możesz ułożyć z pięciu wylosowanych kartek?
Na przykład:
ODPOWIEDŹ. Wyróżniony punkt na osi liczbowej odpowiada liczbie 15.
6 7
Dobrze opracowane bloki
Najpierw wprowadzenie
teorii świetnie przygotowują
teoretyczne, a potem
ucznia do wykorzystania
przykłady i zadania to klasyka
poznanej wiedzy podczas
nauczania matematyki!
rozwiązywania zadań.
Ogromna
Przykłady rozwiązane na kilka sposobów dają uczniowi
liczba zadań możliwość poznania różnych metod rozwiązywania zadań.
i przykładów Bogactwo zadań sprzyja wyćwiczeniu sprawności
rozwiązanych rachunkowej i biegłości w ich rozwiązywaniu.
Liczne przykłady rozwiązane krok po kroku stanowią
na kilka wzór do rozwiązywania innych zadań.
sposobów
2
Strona 5
Uporządkowana, utrwalona
MATEMATYKA
i zweryfikowana wiedza uczniów ZRNyáQDV
ro7u<1mbh
Po każdym dziale bloki zadań utrwalających w formie zestawów zadań
otwartych pozwalają sprawdzić, czy uczeń opanował wszystkie wymagane
umiejętności.
Zadania testowe zawarte w sekcji Sprawdź siebie znakomicie systematyzują vhoj-ro7v|-o-
4
wiedzę i weryfikują stopień opanowania sprawności matematycznych.
Trzyzadaniowy test Czy umiesz? Sprawdź! po każdym dziale podsumowuje
i sprawdza opanowanie zagadnień omawianych podczas lekcji.
Dla uczniów, którzy potrzebują
$$+ $$+
więcej zadań na wyćwiczenie ZRNyáQDV
,;v|ࣀb1;ॉŎ1<ঋࣀƐ
ZRNyáQDV
,;v|ࣀb1;ॉŎ1<ঋࣀƑ
umiejętności
Zeszyty zawierają kilkaset ćwiczeń, pomocnych
w trenowaniu umiejętności matematycznych.
vhoj-ro7v|-o-
4 vhoj-ro7v|-o-
4
Zadania przyjazne dla uczniów i odwołujące się do znanej
im rzeczywistości zachęcają do nauki matematyki.
Tekst i grafika są dostosowane do wieku i percepcji ucznia,
co pozwala mu na lepsze zrozumienie omawianych zagadnień.
Co się zmieniło w nowym wydaniu
podręcznika?
Główny trzon podręcznika, z uwagi na nie- W zeszytach ćwiczeń, podobnie jak w pod-
wielkie zmiany w podstawie programowej, ręczniku, znalazły się materiały tekstowe
stanowią materiały tekstowe i ilustracyjne oraz ilustracyjne pochodzące z popular-
pochodzące z uznanego podręcznika nych zeszytów ćwiczeń dla klasy 4.
Matematyka wokół nas do klasy 4. Podobnie jak w podręczniku, w wyniku
Do nowej podstawy programowej dosto- zmian w podstawie programowej przereda-
sowano rozdział Podzielność liczb natural- gowano i uzupełniono rozdział dotyczący
nych, w którym uwzględniono podzielność podzielności liczb naturalnych poprzez
przez 4. dodanie cechy podzielności przez 4.
Uaktualniono również dane liczbowe w tych Przeredagowano również zadania wymaga-
zadaniach, które takich zmian wymagały. jące uaktualnienia danych.
3
Strona 6
Materiały dla nauczyciela
E-PORADNIK PLANSZE
NAUCZYCIELA INTERAKTYWNE
Zbiór materiałów dydaktycznych 31 tematów zebranych
pomocnych w jeszcze sprawniej- w 7 działów. Do dyspo-
szym prowadzeniu lekcji. Zawsze zycji plansze dotyczące
pod ręką niezbędna do pracy działań pisemnych,
dokumentacja: rozkład materiału, układu współrzędnych,
przedmiotowy system oceniania, osi liczbowej, rów-
MATEMATYKA
PLANSZE INTERAKTYWNE
"hoj-ro7v|-o-
plan wynikowy. nań… i wiele innych!
* *
*
dostęp do e-podręczników do 950 materiałów z matematyki dla GENERATOR
wszystkich cykli WSiP z matematyki** klas 4–6 gotowych do pobrania! SPRAWDZIANÓW
elektroniczne ćwiczenia uporząd- 7000 zadań z matematyki,
dokumenty niezbędne z których nauczyciel może
kowane według podstawy progra- w codziennej pracy wygenerować sprawdzian
mowej
pomoce dydaktyczne przydatne o dowolnym stopniu trudności
41 gotowych testów z możliwością w prowadzeniu lekcji dla 4 różnych grup i dostoso-
modyfikacji do zadawania uczniom wać go do swoich potrzeb.
kartkówki, sprawdziany i testy
raporty z wynikami uczniów – z moż- gotowe do wydruku
liwością zapisywania i drukowania
profesjonalne diagnozy do
komunikacja z uczniami – przekazy- sprawdzania poziomu wiedzy
wanie bieżących informacji uczniów
Materiały dla ucznia
ZBIÓR ZADAŃ ZAGADKI MATEMATYCZNE
Zestawy zadań zamkniętych $$+ Dodatkowa publikacja pomagająca Zagadki
ZRNyáQDV matematyczne
i otwartych do każdego tematu ,0bॕu-7-ॉ
uczniom w ciekawy i przyjemny spo-
z dołączonymi przykładami wy- sób rozwijać wyobraźnię, umiejętno-
konania obliczeń arytmetycznych = 10 IIV ści i myślenie matematyczne.
i rozwiązywania zadań tekstowych.
x + ?
vhoj-ro7v|-o-
4 vhoj-ro7v|-o-
4-6
ĆWICZENIA
*
WYRÓWNAWCZE Matematyka
ݫb1;mb-uॕm-1;
Nieoceniona pomoc
dla dzieci, które mają dostęp do e-podręczników do wszystkich cykli WSiP z matematyki**
trudności w nauce
3000 elektronicznych ćwiczeń do samodzielnego rozwiązywania,
matematyki i chcą
uporządkowanych według podstawy programowej
uzupełnić braki do-
tyczące sprawności komunikacja z nauczycielem – przekazywanie bieżących informa-
rachunkowej. vhoj-ro7v|-o-
4 cji oraz wygodne odsyłanie prac domowych
testy zadawane przez nauczyciela z wyznaczonym czasem na ich
rozwiązanie i wynikiem wysyłanym automatycznie do nauczyciela
*Dostęp oraz korzystanie z serwisów WSiP wymaga rejestracji oraz akceptacji regulaminu danego serwisu.
4 ** Zgodnie z warunkami danego zamówienia.
Strona 7
To miejsce, w którym
dzielimy się z Tobą wiedzą
W naszym Klubie Nauczyciela Uczę.pl
znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz!
Od materiałów dla przedszkoli i klas 1–3
przez opracowania przedmiotowe
dla starszych klas szkół podstawowych
aż po propozycje lekcji dla młodzieży
w szkołach ponadpodstawowych.
Przygotowywanie ciekawych lekcji, opraco-
wywanie klasówek, ocenianie umiejętności
uczniów, dokumentacja… Twoja praca wykra-
cza daleko poza szkolną salę. Obowiązków Ci
nie odejmiemy, ale możemy sprawić, że staną
się łatwiejsze i mniej czasochłonne.
TEN KLUB JEST DLA CIEBIE! TU ZNAJDZIESZ:
programy nauczania – napisane przez pomysły na lekcje – scenariusze lekcji
doświadczonych autorów; ze wskazówkami metodycznymi, które
wymagane dokumenty – zawsze na czas pomogą w realizacji ciekawych zajęć;
i w odpowiedniej formie; sprawdziany, klasówki, testy – gotowe
do pobrania i drukowania.
Wciąż się zastanawiasz? A wiesz, że tylko w 2016 r.
nauczyciele pobrali 2,5 miliona materiałów?
Dowiedz się więcej – poznaj materiały metodyczne
na pierwszy miesiąc nauki. Te i pozostałe materiały
znajdziesz w Klubie Nauczyciela!
Rozkład materiału nauczania. Klasa 4 .............................................. 6
Ramowy rozkład materiału nauczania. Klasy 4–6 ............................. 23
Plan wynikowy. Klasa 4. Dział I ...................................................... 25
Pomysły na lekcje. Klasa 4. Dział I .................................................. 29
Ocenianie. Klasa 4. Dział I ............................................................ 58
Prace pisemne. Klasa 4. Dział I ...................................................... 62
5
Strona 8
Rozkład materiału nauczania
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH 22
Uczeń:
I.1. zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe;
1 Liczby naturalne. Oś liczbowa 1
I.2. interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
I.3. porównuje liczby naturalne.
Uczeń:
II.1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby
naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
Dodawanie liczb
2–3 XII.3. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach; 2
(Praca klasowa diagnozująca)
6
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
II.1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby
naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
VI.3. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą występującą po jednej stronie równania (poprzez zgadywa-
Odejmowanie liczb nie, dopełnianie lub wykonanie działania odwrotnego);
4–5 2
(Kartkówka 1) XII.3. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 9
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
6–7 Mnożenie liczb 2
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
7
Mnożenie liczb przez 10, 100, 1000
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
8 rozdzielność mnożenia względem dodawania; 1
(Kartkówka 2)
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami.
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
VI.3. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą występującą po jednej stronie równania (poprzez zgadywa-
nie, dopełnianie lub wykonanie działania odwrotnego);
9–10 Dzielenie liczb 2
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
Rozkład materiału
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 10
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
Dzielenie liczb przez 10, 100, 1000 XII.7. zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona;
11 1
(Kartkówka 3) XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.4. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
Uczeń:
II.1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby
naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
8
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
II.6. porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu;
Porównywanie liczb
12–14 XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe; 3
(Kartkówka 4)
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
15 Potęgowanie liczb 1
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
II.10. oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych.
Uczeń:
II.1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby
Kolejność wykonywania działań
16–18 naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej; 3
(Kartkówka 5)
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 11
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
II.11. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Uczeń:
I.4. zaokrągla liczby naturalne;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
19 Szacowanie wyników XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami; 1
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
9
Powtórzenie wiadomości
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
20 i utrwalenie umiejętności: 1
Działania na liczbach naturalnych
Praca klasowa 1: Działania w zbiorze
liczb naturalnych. Rachunek
21–22 pamięciowy. 2
Omówienie wyników i poprawa
pracy klasowej
FIGURY GEOMETRYCZNE, CZĘŚĆ 1 10
Uczeń:
23 Punkt, prosta, półprosta, odcinek 1
VII.1. rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek.
Uczeń:
Mierzenie odcinków
24–25 VII.4. mierzy odcinek z dokładnością do 1 mm; 2
(Kartkówka 6)
XII.6. zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
Uczeń:
Kąty VIII.1. wskazuje w dowolnym kącie ramiona i wierzchołek;
26 1
(Kartkówka 7) VIII.4. rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty;
VIII.5. porównuje kąty.
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 12
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
Uczeń:
VIII.2. mierzy z dokładnością do 1° kąty mniejsze niż 180°;
27–28 Mierzenie kątów 2
VIII.3. rysuje kąty mniejsze od 180°;
VIII.5. porównuje kąty.
Uczeń:
Proste prostopadłe VII.2. rozpoznaje proste i odcinki prostopadłe i równoległe;
29–30 2
i proste równoległe VII.3. rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych;
VII.5. znajduje odległość punktu od prostej.
Powtórzenie wiadomości
i utrwalenie umiejętności:
31–32 2
Figury geometryczne
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
(Kartkówka 8)
ROZSZERZENIE ZAKRESU LICZBOWEGO 21
Uczeń:
I.1. zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe;
10
33 Dziesiątkowy system pozycyjny 1
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
I.2. interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej;
I.3. porównuje liczby naturalne.
Uczeń:
Rzymski system zapisywania liczb I.5. liczby w zakresie do 3000 zapisane w systemie rzymskim przedstawia w systemie dziesiątkowym, a zapisane w systemie
34 1
(Kartkówka 9) dziesiątkowym przedstawia w systemie rzymskim;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe.
Uczeń:
II.1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby
naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
II.2. dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym i przy pomocy kalkulatora;
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
Dodawanie liczb sposobem
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
35 pisemnym 1
II.6. porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu;
(Kartkówka 10)
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 13
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
Uczeń:
II.1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby
naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
II.2. dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym i za pomocą kalkulatora;
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
II.6. porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu;
Odejmowanie liczb sposobem
VI.3. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą występującą po jednej stronie równania (poprzez zgadywa-
36–38 pisemnym 3
nie, dopełnianie lub wykonanie działania odwrotnego);
(Kartkówka 11)
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
11
Uczeń:
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
Mnożenie liczb sposobem
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
39–40 pisemnym przez liczby 2
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
jednocyfrowe
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
Mnożenie liczb sposobem
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
pisemnym przez liczby
41–42 XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe; 2
wielocyfrowe
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
(Kartkówka 12)
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 14
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
II.4. wykonuje dzielenie z resztą liczb naturalnych;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
43 Dzielenie z resztą 1
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
12
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
II.5. stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem dodawania;
II.6. porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu;
Dzielenie liczb sposobem pisemnym
44–45 XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe; 2
przez liczby jednocyfrowe
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
Dzielnie liczb sposobem pisemnym
II.6. porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu;
46–47 przez liczby wielocyfrowe 2
II.11. stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
(Kartkówka 13)
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 15
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
II.1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby
naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
Miary czasu XII.3. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
48–49 2
(Kartkówka 14) XII.4. wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
13
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
Powtórzenie wiadomości
50–51 i utrwalenie umiejętności: 2
Działania sposobem pisemnym
Praca klasowa 2: Działania
sposobem pisemnym.
52–53 2
Omówienie wyników i poprawa
pracy klasowej
FIGURY GEOMETRYCZNE, CZĘŚĆ 2 12
Uczeń:
IX.4. rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
54–55 Prostokąt 2
IX.5. zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetrycz-
ne i wskazuje osie symetrii figury.
Uczeń:
II.1. dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby
Obwód prostokąta
56 naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej; 1
(Kartkówka 15)
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 16
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
XI.1. oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków;
XII.7. zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
XI.2. oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytu-
acjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami.
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
XI.3. stosuje jednostki pola: mm2, cm2, dm2, m2, km2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń);
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
Pole prostokąta
57–59 XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa- 3
(Kartkówka 16)
nie informacji i danych z treści zadania;
14
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
Okrąg i koło IX.6. wskazuje na rysunku cięciwę, średnicę oraz promień koła i okręgu;
60–61 2
(Kartkówka 17) IX.7. rysuje cięciwę koła i okręgu, a także, jeśli dany jest środek okręgu, promień i średnicę;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami.
Powtórzenie wiadomości
62–63 i utrwalenie umiejętności: 2
Figury geometryczne
Praca klasowa 3: Figury
geometryczne.
64–65 2
Omówienie wyników i poprawa
pracy klasowej
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 17
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
SKALA I PLAN. DIAGRAMY 8
Uczeń:
XII.6. zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
XII.8. oblicza rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali oraz długość odcinka w skali, gdy dana jest jego
rzeczywista długość;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
Powiększanie i zmniejszanie figur
66–67 XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa- 2
(Kartkówka 18)
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
XII.6. zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
15
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
XII.8. oblicza rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali oraz długość odcinka w skali, gdy dana jest jego
rzeczywista długość;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
Odczytywanie odległości z planu
68–69 XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa- 2
i z mapy
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
XIV.6. weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
Uczeń:
XIII.2. odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach na przykład: wartości
z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach
zjawiska przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem określenia „wartości rosną”, „wartości
70 Odczytywanie diagramów 1
maleją”, „wartości są takie same” („przyjmowana wartość jest stała”);
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 18
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
Uczeń:
XIII.1. gromadzi i porządkuje dane;
Zbieranie danych i przedstawianie XIII.2. odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach na przykład: wartości
71–72 2
ich na diagramach z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach
zjawiska przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem określenia „wartości rosną”, „wartości
maleją”, „wartości są takie same” („przyjmowana wartość jest stała”).
Powtórzenie wiadomości
i utrwalenie umiejętności:
73 1
Skala i plan. Diagramy
(Kartkówka 19)
PODZIELNOŚĆ LICZB NATURALNYCH 6
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
74 Dzielniki i wielokrotności liczb 1
II.8. rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także, gdy na istnienie dzielnika właściwego
16
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
wskazuje cecha podzielności;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe.
Uczeń:
II.7. rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100;
Cechy podzielności liczb przez 2, 5, II.8. rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także, gdy na istnienie dzielnika właściwego
75 1
10, 100 i 4 wskazuje cecha podzielności;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami.
Uczeń:
II.7. rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100;
II.8. rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także, gdy na istnienie dzielnika właściwego
76 Cechy podzielności liczb przez 3 i 9 1
wskazuje cecha podzielności;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami.
Powtórzenie wiadomości
i utrwalenie umiejętności: Uwaga:
77–79 3
Podzielność liczb naturalnych Warto na lekcjach powtórzeniowych wykorzystać nierozwiązane na lekcji i w domu zadania z tematów 74–76.
(Kartkówka 20)
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 19
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
UŁAMKI ZWYKŁE 20
Uczeń:
IV.1. opisuje część danej całości za pomocą ułamka;
XII.3. wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
80–81 Ułamek jako część całości 2
XII.7. zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami.
Uczeń:
IV.7. zaznacza i odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na
osi liczbowej;
Porównywanie ułamków
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
IV.12. porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne);
82–83 o jednakowych licznikach lub 2
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
mianownikach
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
17
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
Uczeń:
IV.2. przedstawia ułamek jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek zwykły;
84 Ułamek jako dzielenie 1
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami.
Uczeń:
II.3. mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym,
w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
Ułamki większe od jedności lub
85–86 II.4. wykonuje dzielenie z resztą liczb naturalnych; 2
mniejsze od jedności
IV.5. przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego;
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami.
Uczeń:
IV.3. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
Rozszerzanie i skracanie ułamków
87–88 IV.7. zaznacza i odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na 2
(Kartkówka 21)
osi liczbowej;
Rozkład materiału
XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Strona 20
Nr Liczba
lekcji Temat Zagadnienia do realizacji wg podstawy programowej godzin
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Uczeń:
IV.3. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
V.1. dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane;
Dodawanie ułamków
89 XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe; 1
o jednakowych mianownikach
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Uczeń:
AUTORZY: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
IV.3. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
V.1. dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane;
V.4. porównuje ułamki z wykorzystaniem ich różnicy;
VI.3. rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą występującą po jednej stronie równania (poprzez zgadywa-
18
Odejmowanie ułamków nie, dopełnianie lub wykonanie działania odwrotnego);
Matematyka | Matematyka wokół nas | Klasa 4
90–92 3
o jednakowych mianownikach XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.2. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisa-
nie informacji i danych z treści zadania;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Uczeń:
IV.3. skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
V.1. dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane;
Mnożenie ułamka przez liczbę V.7. oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
93–94 2
naturalną XIV.1. czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe;
XIV.3. dostrzega zależności między podanymi informacjami;
XIV.5. do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii
oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Powtórzenie wiadomości
95–97 i utrwalenie umiejętności: 3
Ułamki zwykłe
Rozkład materiału
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Recenzje
Książka ebook pomocna w dodatkowej pracy z dziećmi, które potrzebują dodatkowego wsparcia z matematyki. Zawierają wiele interesujących zadań przydatnych do rozwiązania przed sprawdzianem.
Bardzo przydatna książeczka do nauki matematyki w domu.Bardzo zalecam
Pomocna książka ebook do przygotowania do sprawdzianu. Uczeń sam powtarza program, rozwiązując dodatkowe zadania.
Zalecam książkę bardzo przydatna dla słabych uczniów
Książka ebook pomocna w dodatkowej pracy z dziećmi, które potrzebują dodatkowego wsparcia z matematyki
Książka ebook jest nieźle napisana. Moje dzidziuś lubi z nią pracować. Pomocna w nauce. Zalecam
Fajna książka ebook do utrwalenia wiadomości. Doskonała powtórka przed sprawdzianem.