wymowawitaczylip00kryn
Szczegóły |
Tytuł |
wymowawitaczylip00kryn |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
wymowawitaczylip00kryn PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie wymowawitaczylip00kryn PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
wymowawitaczylip00kryn - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
i
UyJ^
itf
Strona 3
Strona 4
Strona 5
WYMOWA WITA
Strona 6
Strona 7
KSIDZ WADYSAW KRYNICKI
b. profesor Seminarium Duchownego w Wocawku.
WYMOWA WITA
CZYLI
PODRCZNIK DO TEORjI KAZNODZIE]STWA
WYDANIE DRUGIE
Dar
Drukarni i Ksigarni
w. Wojciecha w Poznaniu
POZNA 1921 ;
WARSZAWA
NAKADEM KSIGARNI W. WOJCIECHA
Strona 8
NIHIL 0B3TAT.
Pozna, daia 14 wrzenia 1920.
X. Dr. Zwolski.
IMPKIMATUR.
Pozna, dnia 14 trzenia 1920.
Konsystorz Arcybiskupi
(L S)
X. Meissner.
locSd
37&0 /
ten
CZCIONKAMI DRUKARNI W. WOJCIECHA
Strona 9
Do wydania pierwszego.
Oddawna uczuwa si dawa brak podrcznika do teorji
kaznodziejstwa. Te bowiem, które posiadamy, s albo wyczer-
pane, albo przestarzae, zbyt mao praktyczne, lub niezupene.
Pomimo tego nie omielilibymy si pracy naszej ogasza
drukiem. Czekalimy, czy kto bardziej od nas kompetentny
nie przyjdzie z pomoc palcej potrzebie. Dotychczasowe
oczekiwania zawiody. Osdzilimy przeto, e ksika, któr
w Imi Boe w wiat wypuszczamy, nie bdzie bez poytku
dla pragncych obezna si z zasadami wymowy kocielnej.
Suszno kae wyzna, e chocia w prac niniejsz woy-
limy niemao wasnego trudu, nie rocimy sobie bynajmniej
pretensji do oryginalnoci. Raczej gdziemy co odpowiedniego,
zdaniem naszem znaleli, to staralimy si wyzyska do za-
mierzonego przez nas celu. róda najbardziej uytkowane
zaznaczamy przy odpowiednich rozdziaach. Jednego tylko
pragniemy, aby praca nasza, uatwiajc poznanie zasad homi-
letyki, cho w malej mierze przyczynia si do pomnoenia
chway Boej i do zbawienia dusz Krwi Zbawiciela odkupionych.
Ks. Wt Kr.
Do wydania drugiego.
. Wyczerpanie pierwszego wydania i nieodzowna potrzeba
dostarczenia suchaczom teologji podrcznika do nauki wymo-
wy kocielnejspowodoway ponowne ukazanie si niniejszego
dzieka. "W tem nowem wydaniu uwaalimy za potrzebne
Strona 10
VI
porobi pewne zmiany, mianowicie wykreli rzecz o kateche-
tyce, jako przedmiocie osobnym, cile do nauki wymowy nie-
nalecym, oraz ze wzgldów praktycznych zmodyfikowa roz-
dziay o ojcoznawstwie. W
wydania, pier wszem bya mowa
o Ojcach Kocioa jedynie z punktu widzenia kaznodziejskiego
Tymczasem suchacze teolog] L winni zna literatur patrystyczn
w A poniewa dla braku odpowiednich
peniejszym zakresie.
w jzyku podrczników modzi teologowie doznaj
ojczystym
pewnych trudnoci w nauce patrologji, przeto zdawao si by
rzecz wskazan dzia pomieniony — rozszerzy i odpowiednio
przerobi. W nadziei, e ze wzgldu na potrzeb tego rodzaju
ksiki, popeniona przez nas niekonsekwencja (jeli j si tak
komu podoba nazwa) chtnie bdzie wybaczon, puszczamy
w wiat to drugie wydanie, z gorcem pragnieniem, aby ua-
twio, komu naley, nabycie niezbdnych wiadomoci w tak
wanej dziedzinie, jak jest teorja kaznodziejstwa i znajomo
Ojców Kocioa.
Ks. WL Kr.
Strona 11
Spis rzeczy.
Str.
Wstp
CZ
Rozdzia
I.
I.
O kaznodziei
O przymiotach kaznodziei S
Rozdzia II. O przygotowaniu kaznodziei 12
1. O przygotowaniu dalszem 12
2. O przygotowaniu bliszem: jego potrzeba 13
3. O sposobach rodkach pomocniczych do przygotowania
i bliszego 15
Rozdzia Niektóre uwagi dotyczce kaznodziejów 21
CZ
Rozdzia
II.
III.
O
I.
nauczaniu koeielnem wogóle
O przedmiocie czyli o treci kazania
.
.
23
23
Rozdzia II. Co nie moe by przedmiotem kazania 28
Rozdzia III. O rozwiniciu materjau kaznodziejskiego celem pouczenia
i przekonania umysu, czyli o jasnoci i gruntownoci w przedstawie-
niu prawdy Boej 30
O potrzebie jasnego przedstawienia 30
O sposobach jasnego przedstawienia 31
O potrzebie gruntownego przedstawienia 39
O rodkach sposobach gruntownego przedstawienia
i
a) O dowodach z Objawienia
b) O dowodach z rozumu
....
....
39
40
42
c) O dowodach z historji z dowiadczenia i 44
d) O dowodach z powagi (ludzkiej) .
ii;
O wyborze dowodów 46
e)
f) O
O
wartoci i o
sposobach dowodzenia
zbijaniu zarzutów
.... is
55
g)
h) O roztropnoci w zbijaniu zarzutów 59
Rozdzia IV. O,' rozwiniciu materjau kaznodziejskiego celem poruszenia
obudzaniu uczu
serca, czyli o tJ L
O potrzebie poruszania serca, czyli obudzania uczu
1. (ii
2. O rodzajach poruszanych na kazalnicy uczu 02
3. O warunkach sposobach obudzania uczu i . 05
Rozdzia V. O lozwiniciu materjau kaznodziejskiego celem poruszania
69
woli,
1.
2.
czyli o owocnoci kaznodziejskiego nauczania
O potrzebie owocnego nauczania
O sposobach rodkach do poruszania
i
.... woli .
69
70
3 O usuwaniu przeszkód do skutecznego poruszenia woli
Strona 12
Viii
Sir.
Rozdzia VI. O uporzdkowaniu materjau kaznodziejskiego Z6
1. O uporzdkowaniu materjau kaznodziejskiego w znaczeniu ol
niejszem
2. O uporzdkowaniu poszczególnych czci mowy kazalnej
3. Szkic kazania BourdaIone'go na uroczysto W W. witych
Rozdzia VII. O wypowiedzeniu materjau kaznodziejskiego
]. O stylu kaznodziejskim
_'. O deklamacji kaznodziejskiej
O akcji kaznodziejskiej
CZ
Rozdzia
:;.
III.
I.
O
O
poszczególnych rodzajach nauczania kocielnego
rodzajach nauczania kocielnego ze wzgldu na przedmiot
1. Kazania dogmatyczne
2. Kazania moralne .
3. Kazania liturgiczne
4. Kazania panegiryczne
5. Kazania okolicznociowe
Rozdzia wzgldu na form
1.
2.
II.
Kazania
Pareneza
O
waciwe ....
rodzajach nauczania kocielnego ze
3. llomilja
4. Nauka katechizmowa
Konferencja
CZ 5.
O wzorach wymowy kaznodziejskiej
IV.
Dzia pierwszy. O Pimie witem
Rozdzia I. O wymowie Pisma w.
Rozdzia II. O czytaniu Pisma w. w celach kaznodziejskich
Rozdzia III. O uytkowaniu Pisma w. w celach kaznodziejskich
Dzia drugi. O pismach Ojców Kocioa
Rozdzia I. O Ojcach Kocioa w ogólnoci
Rozdzia II. Ojcowie przednicejscy. — 1. Ojcowie apostolscy
1. Didache czyli nauka dwunastu apostoów
2. List Barnaby
3. w. Klemens rzymski .
4. w. Ignacy antjocheski
5. w. Polikarp
6. w. Papjasz .
7. w. Hermas .
Rozdzia III. Ojcowie przednicejscy. — 2. Apologeci drugiegd wiek
1. Arystydes z Aten
2. w. Justyn mczennik .
3. Atenagoras .
4. w. Teofil antjocheski
5. Minucjusz Feliks .
(i. w. Ireneusz
Rozdzia IV. Ojcowie przednicejscy. — 3. Ojcowie Kocioa trzeciego wieku
Strona 13
IX
Sr.
1. Klemens aleksandryjski 154
2. Orygenes 156
3. Tertuljan 159
4. w. Cyprjan 162
5. Laktancjusz . 167
6. Sw. Hipolit rzymski 168
Rozdzia V. Inni Ojcowie i pisarze kocielni przednicejcy . 170
1. w. Dionizy aleksandryjski 170
2. w. Grzegorz Cudotwórca 170
3. w. Metodjusz z Olimpu . 171
4. Arnobjusz 172
Rozdzia VI. Ojcowie zotego okresu. — 1. Ojcowie, Kocioa wschodniego 172
1. Euzebjusz cezarejski 174
2. w. Atanazy 175
3. Sw. Cyryl jerozolimski 178
4. w. Bazyli Wielki 180
5.
6.
w.
w.
Grzegorz
Grzegorz
z
z
Nazjanzu
Nyssy ........
. . . . • . 184
188
7.
8.
9.
Sw. Epifanjusz
w.
w.
Jan Chryzostom
Cyryl aleksandryjski
........ - . . 191
193
201
10. w. Efrem Syryjczyk 205
Rozdzia VII. Ojcowie zotego okresu. — 2. Ojcowie Kocioa zachodniego 207
1. w. Hilary z Poitiers 208
2. w. Ambroy . 211
3.
4.
5.
w. Hieronim
Sw. Augustyn
w. Leon Wielki
......... .
216
222
232
6. w. Piotr Chryzolog 234
Rozdzia VIII. Inni Ojcowie i pisarze kocielni zotego okresu: a) greccy 235
1. Diodor z Tarsu 235
2. Dydym lepy 236
3. w. Makary Wielki 236
4. Palladjusz 236
5. Autor Konstytucyj Apostolskich 236
6. w. Asterjusz 2.17
7. Teodor z Mopswestji 237
8. Bog. Teodoret 237
9. w. Proklus
10. w. Nilus 238
Rozdzia IX. Inni Ojcowie i pisarze kocielni zotego okresu: b) aciscy 239
1. w. Tacjan 239
2. w. Optatus 239
3. Rufin 240
4. Sulpicjusz Severus 240
......
Wymowa wita.
• i T
Strona 14
X
Sr.
Pawe Orosius 241
Aureljusz Prudencjusz . -'41
w. Paulin 242
8. Caelius Sedulius . 242
9. Bog Kasjan . 243
10. w. Wincenty z Lerin 244
11. w. Eucherjusz 245
12. A\'alerjan z Ceroela _
13. w. Prosper z Akwitanji 245
14. w. Maksym z Tuiynu 243
Rozdzia X. Schyek epoki patrystycznej. — 1 Ojcowie i uisai-se kocieln
Wschodu . . 246
1. Pseudo-Dionizy areopagita 247
2. w. Jan damasceski . 249
Rozdzia XI. Schyek epoki patrystycznej Ojcowie kocielni Zachodu 253
1. w. Grzegorz Wielki 253
2. w. Izydor sewilski 2."
Rozdzia XII. Inni Ojcowie i pisarze kocielni na schyku epoki patrystycznej 259
1. Leoncjusz z Bizancjum 259
w. Sofronjusz 259
w. Maksym Wyznawca 260
Salwjan 261
w. Ennodjusz 262
Boecjusz 262
w. Fulgencjusz . 264
8. w. Cezarjusz z Arles 264
9. Kasjodor 265
10. w. Grzegorz z Tours 266
11. Wenancjusz Fortunatus 268
1. w. Beda Wielebny 26!)
2. w. Bernard 269
Rozdzia XIII. U powadze Ojców Kocioa w przedmiotach wiary moralnoci 272 i
Rozdzia XIV. O wymowie Ojców Kocioa o czytaniu ich pism i
w celach kaznodziejskich 27S
Rozdz ia XV. O uytkowaniu pism Ojców Kocioa w celach kaznodziejskich 28J
Dzia trzeci. Kaznodziejstwo ojczyste jako wzór wymowy kocielnej -85
Rozdzia I. Stan kaznodziejstwa polskiego w dobie scholastycznej 285
Rozdzia II, Zoty okres ojczystej wymowy kocielnej 292
1. Pogld ogólny
•_'. Wybitniejsi mówcy tego okresu . 295
Ks. Stanisaw Kamkowski . .
*295
Ks. Marcin Bialobrzeski
Ks. Jakdb Wujek
Ks. Piotr Skarga
....
....
297
308
Ks. Fabjan Birkowski 324
Strona 15
XI
Str.
3. Inni mówcy tego okresu 334
dzia wymowy
ftoz
1.
2.
III.
Pogld ogólny
Wybitniejsi mówcy
....
Okres panegiryczno-makaroniczny
tego okresu .
kocielnej 33S
338
342
Ks. Szymon Starowolski . 342
Eychowski
Ks. Franciszek 347
Ks Tomasz Modzianowski 351
Ks. Andrzej Chryzostom Zauski 356
3. Inni mówcy tego okresu 361
(Rozdzia
1.
2.
IV.
Pogld ogólny
Wybitniejsi mówcy
....
Okres naladownictwa
tego okresu
.
.
364
364
366
Ks Kacper Balsam . 366
Ks. Karol Fabjani 369
Ks. Tomasz Grodzicki 372
Ks. Jan Pawe Woronicz 375
3. Inni mówcy tego okresu 377
iRozdzia V. Okres najnowszy wymowy kaznodziejskiej 381
1. Pogld ogólny 381
2. Wybitniejsi mówcy kocielni tego okresu 382
Ks. Karol Antoniewicz 382
Ks. Hieronim Kajsiewicz 385
Ks. Aleksy Prusinowski 390
Ks. Zygmunt Goljan 392
Ks. Izaak Isakowicz . 395
Ks. Antoni Królicki . 396
.';. Inni kaznodzieje tego okresu 398
Zbiorowe wydania prac kaznodziejskich 407
Modlitwa w. Alfonsa Liguorego (za kaznodziejów) 408
Modlitwy ks. Piotra Skargi 409
Strona 16
Strona 17
WSTP.
1. Istota i zadanie wymowy. Wymowa, to samo co
-atwo w mówieniu, w przekonywaniu, jest zdolnoci od-
dziaywania na innych zapomoc mowy. Wymownym
przeto bdzie ten, kto umie tak mówi, i sowo jego w wy-
sokim stopniu zdolne jest wpywa decydujco na postano-
wienia suchaczów. W
dalszem znaczeniu wymown nazy-
wamy i tak proz, która chocia nie zamierza skoni do
czego, jednak odznacza si potoczystoci wysowienia
i piknoci jzyka. ) 1
Dar sowa zawsze mia wielkie znaczenie. Ile to razy
wymowa bya potg, wywierajc swe wpywy na dusze,
na ycie rodzinne, na wielkie wypadki dziejowe, na losy
spoeczestw ludzkich. Lecz przedewszystkiem wówczas
stana na wyynach prawdziwie wzniosego powoania
i witego namaszczenia, gdy wiara wprzga j do swego
rydwanu i wskazaa jej zakres dziaania taki, którego gra-
nic jest nieskoczono sama. Z drugiej strony genjusz i
zego usiowa z wymowy zrobi narzdzie swych celów.
Tem gortszem winno by staranie wszystkich umysów
szlachetnych, powoanych do czynu na polu szacownego
daru sowa, aby wywalczy wymowie stanowisko mistrzyni
iobronicielki prawdy rzetelnej cnoty. Najwaciwiej przeto
i
wymow naleaoby okreli jako sztuk skutecznego
skaniania innych do jakiego moralnego do-
bra na podstawie gruntownego przekonania. 2
)
2. Podzia wymowy. Od czasów Arystotelesa wikszo
staroytnych retorów, t. j. nauczycieli wymowy rozró-
') Schleiniger, Die Bildung des jungen Predigers, Freiburg 1898;
Schiich, Handbuch der Pastora Th eologie, Linz 1880.
2
) Systematyczna nauka wymowy czyli zbiór zasad i regu, majcych
na celu wyksztacenie przyrodzonego daru oratorskiego i pokierowanie tyme,
Wymewa whIi. ,
'
Strona 18
niaa trzy rodzaje, mianowicie: genus a) deliberativum
jej t
b) demonstraiivum
iudiciahi c) radn, — i sdow
przekony-
wajc. Ostatni rodzaj obejmowa panegiryki mowy saty- i
ryczne, w dalszem za znaczeniu wszelk ozdobn. mow
Gdy chrystjanizm wprowadzi inny, nierównie wyszy
rodzaj krasomówstwa, cay obszar wymowy podzielony
zosta na dwa wielkie odamy: na wymow wieck
i kocieln. Ta ostatnia nosi jeszcze miano wymowy
kaznodziejskiej albo witej opiera si w czci na regu-
i
ach ogólnej retoryki, w czci za na wasnych prawidach,
odpowiednich wysokim i witym celom kaznodziejstwa.
3. Istota i zadanie kaznodziejstwa. Chrystus, Boski na-
uczyciel prawdy, posany od Ojca swego, ustanowi w Ko-
ciele katolickim urzd nauczycielski i przela na wadz
i powinno nauczania. Std wynika, e
kaznodzieje, upo-
wanieni przez prawowit wadz
kooieln, zamiast Chry-
stusa poselstwo sprawuj (2 Kor. 5, 20), nauczajc ludzi
znajomoci Boga i prawd Jego witych nakaniajc ich i
do ycia zgodnego z zasadami Ewangelji. Zadaniem przeto
kaznodziejstwa jest szerzenie chway Boej, a zarazem pro-
wadzenie ludzi do witoci i zbawienia wiecznego. Zada-
nie to wielkie i wite, jedno z najwaniejszych i najbar-
dziej obfitujcych w bogie owoce. wity sobór trydencki
nazywa je >opus praecipuum« (sess. 5, c. 2), a w. Karol Bo-
romeusz — graissima functio (Past. Instr. p. I. Introd.).
4. Powinno sprawowania urzdu kaznodziejskiego przez
tych, którym ten urzd zosta poruczony, a nadto jest wi-
nazywa si retoryk. Zasadniczym warunkiem wymowy fest posiadanie
talentu krasomówczego, który wszake ma by urobiony i uzupeniony przez
znajomo prawide wymowy i przez ksztacenie si na znakomitych wzorach.
Choby jednake kto nie posiada nadzwyczajnych w dziedzinie oratorskiej
uzdolnie, moe stan wysoko jako mówca, jeli tylko zdoa poczy w so-
bie pilno z zapaem do tego, co prawdziwie szlachetne. Pocztkujcy
mówca nie powinien si zraa, jeli nie widzi w sobie wszystkiego, czego
si wymaga po mistrzu sowa, nauka bowiem wymowy jak i wszelkiej sztuki
ma zawsze na celu doskonao sobie waciw. Std susznie powiada
Cicero: Quoniam de oratore nobis disputandum est, de summo oratore
dicam necesse est. Vis enim et natura rei, nisi perfecta ant oculos ponitur.
ualis et rjuanta sit, intelligi non potest (De orat. I. 3, c. 22),
Strona 19
doczna. Inaczej bowiem ani chwaa Boa, ani zbawienie
ludzi niebyyby urzeczywistnione.
a) Aby da chwa
Bogu uwici siebie, czowiek
i
powinien pozna wiar przyj prawd Bo. Lecz
i przez
prawda Boa (w zwyczajnych warunkach) moe by poznan
i przez wiar przyjt tylko zapomoc zewntrznego, ust-
nego nauczania. w. Pawe np. wyranie to zaznacza:
>Wszelki, którybykolwiek wzywa imienia Paskiego, zba-
wion bdzie. Jako tedy wzywa bd
tego, w którego nie
uwierzyli? Albo jako uwierz temu, o którym nie sy-
szeli? A jako usysz bez przepowiadajcego?... Wiara
tedy jest ze suchania, a suchanie przez eowo Chrystu-
sowe.c (Rom. 10).
b) Prawda Boa poznana i przyjta ma by nadto
ustawicznie goszon, aby jej znajomo i moc uwi-
cajca malay w duszach, lecz wzmagay si coraz bar-
nie
dziej. Ludzie bowiem nader s skonni do. zapominania
tego, o czem rzadko sysz; tysiczne sprawy doczesne
iliczne roztargnienia jeszcze bardziej zacieraj w pamici
iumyle, a co za tem idzie w sercu i w woli to, co naj-
i
mocniej obchodzi winno kadego czowieka. Std te usta-
wiczne nauczanie jest cisym obowizkiem
duszpasterza.
c) Ju
samo prawo przyrodzone dyktuje, mistrz e
winien ksztaci swych uczniów, wódz ma kierowa e o-
nierzami i do mstwa ich zaprawia, e ojciec ma karmi
i wychowywa swe dziatki. Lecz duszpasterz-kaznodzieja
jestprawdziwie kierownikiem, nauczycielem, wodzem i oj-
cem tych, których zbawienie mu poruczono, wic ma ich
ustawicznie karmi sowem Boem i zaprawia do cnoty
i ycia chrzecijaskiego.
d) Wzorem dla jest sam Boski Zbawiciel, który ob-
chodzi krain galilejsk i naucza (uk. 13, 22) wszdzie,
gdiekolwiek znajdowa suchaczów; nie uwaa równie
za trud niepotrzebny goszenia wesoej nowiny nawet po-
jedynczym jednostkom (Jan 4), apostoom za (i ich nastp-
com) wyranie poleci opowiada Ewangelj po wszystkiej
ziemi wszemu stworzeniu (Mat. 28, 19; Mar. 16, 15). Apo-
i
stoowie spenili rozkaz Mistrza, poszli na wszystek wiat
i przepowiadali wszdzie (Mar. 16, 20), majc to sobie za
Strona 20
cisy obowizek, jak o tem pisze w. Pawe: >Jeli Ewan-
gelj opowiadam, nie mam si z czego chlubi, gdy mi
potrzeba przyciska, albowiem biada mnie, jelibym Ewan-
gelji nie przepowiada* (I Kor. 9, 16). Tymoteuszowi za f
towarzyszowi swemu w pracy kaznodziejskiej, z naciskiem
zaleca gorliwe spenianie tej powinnoci: >Przepowiadaj
sowo, nalegaj wczas, nie wczas: karz, pro, aj, napominaj
z wszelk cierpliwoci i nauk... Sprawuj uczynek ewan-
gelisty, usugowanie twoje wypeniaj < (2 Tym. 4). Opie-
szali w spenianiu tego urzdu ju w Starym Zakonie
nazwani s
stró am i lepymi, psami, którzy szcze-
ka nie mog (Iz. 56, 10).
e) Wreszcie i pozytywny nakaz Kocioa katolickiego
wyranie przypomina kaznodziejom ich wit powinno.
Wystarczy tu powoa si na ustawy soboru trydenckiego
(sess. 23 c. 1 de ref.; sess. 5 c. 2 de ref.), które nauczaj,
i wszyscy majcy powierzon sobie piecz nad duszami,
z prawa Boego obowizani s owce swoje karmi sowem
Boem i to przynajmniej w niedziele i wita uroczyste,
uczc je tego, co kady wiedzie powinien; wykazujc grze-
chy, których unika i cnoty, w wiczy winny,
których si
aby unikny wiecznej kary i niebiesk osigny nagrod. 1
)
Zreszt nie tylko duszpasterze maj obowizek goszenia
sowa Boego, ley on na wszystkich kapanach, upowa-
nionych do tego przez miejscowego biskupa. A jak pierwsi
ex mstitia, tak drudzy ex cariae winni wiernym s ama
chleb ywota i stosownie do okolicznoci potrzeby poma- i
ga tamtym, gdy do wszystkich przy powicaniu na ka-
pastwo powiedziano: Sacerdoem oportet praedicare. (Pontif.
Rom. in ordin. presb.)
5. Potrzeba znajomoci zasad kaznodziejstwa. Rzecz ja-
sna, e tylko umiejtne spenianie urzdu kaznodziejskiego
zadouczyni powinnoci, przez Chrystusa i Jego Koció
woonej na kapanów. Jeli kaznodzieja nie usiuje na-
!) Ob. take encyklik Piusa X o wykadzie nauki chrzecijaskiej
z dnia 15 kwietnia 190S r. i enc. Benedykta XV o goszeniu sowa Boego,
z d. 15czerwca 1917. Nadto kanony 1344 i nast w nowym Kodeksie Prawa
Kanonicznego.