glash. O fotografii z lampa blyskowa
full wersja
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | glash. O fotografii z lampa blyskowa |
Rozszerzenie: |
glash. O fotografii z lampa blyskowa PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd glash. O fotografii z lampa blyskowa pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. glash. O fotografii z lampa blyskowa Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
glash. O fotografii z lampa blyskowa Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
FLESZ
O fotografii z lampą błyskową
SCOT T KELBY
Strona 2
Tytuł oryginału: The Flash Book
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-283-4372-6
© Grupa Helion SA 2018
Authorized translation of the English 1st edition of The Flash Book © 2018 by Scott Kelby.
This translation is published and sold by permission of Rocky Nook, Inc.,
the owner of all rights to publish and sell the same.
All images © Scott Kelby unless otherwise noted.
Photoshop is a registered trademark of Adobe Systems Inc.
Canon is a registered trademark of Canon Inc.
Nikon is a registered trademark of Nikon Inc.
Sony is a registered trademark of Sony Corp.
Phottix is a registered trademark of Phottix Ltd.
Yongnuo is a registered trademark of Shenzhen YongNuo
Photographic Equipment Co. Ltd
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted
in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying,
recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: [email protected]
WWW: (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
/user/opinie/flefot_ebook
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
x Poleć książkę na Facebook.com x Księgarnia internetowa
x Kup w wersji papierowej x Lubię to! » Nasza społeczność
x Oceń książkę
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 3
Tę książkę dedykuję mojej drogiej przyjaciółce i koleżance po fachu Anne Cahill,
która w holu hoteliku w Vermont pokazała mi, jak posługiwać się bezprzewodowym
fleszem. Zawsze będę miał wobec Ciebie dług wdzięczności za to,
że podzieliłaś się ze mną swoją wiedzą i otworzyłaś
przede mną świat zupełnie nowych możliwości,
a także za wieloletnią przyjaźń.
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 4
F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ
Podziękowania
Choć na grzbiecie tej książki widnieje abyśmy wspólnie zrobili to, co trzeba, i tak,
nazwisko jednej tylko osoby, to realizacja ta- jak trzeba.
kiego zamierzenia wymagała zaangażowania
Joemu McNally’emu. Szczególne podzięko-
całego zespołu pracowitych i utalentowanych
wania należą się mojemu drogiemu przy-
ludzi. Jestem nie tylko szczęśliwy, że mogę
jacielowi, Joemu McNally’emu, od którego
z nimi współpracować, ale też mam zaszczyt
nauczyłem się o fleszach więcej niż kiedykol-
i przywilej podziękować im w tym miejscu.
wiek sądziłem, że będę wiedział. Dziękuje,
Mojej cudownej żonie Kalebrze. Nieustannie Joe, za to, że pomogłeś mi „ujrzeć światło”.
utwierdzasz mnie w tym, co powtarzają mi
Jeanne Jillebie. Dziękuję za chęć pomocy
wszyscy: jestem najszczęśliwszym facetem
i za to, że nie pozwalasz mi paść pod ciężarem
na świecie.
codziennej pracy. Dziękuję za zarządzanie
Mojemu synowi Jordanowi. Nie spotkałem moim harmonogramem tak, bym mógł jakimś
jeszcze ojca, który byłby bardziej dumny ze cudem znaleźć czas na pisanie.
swojego syna niż ja. Jesteś po prostu niesa-
Niezrównanemu redaktorowi moich ksią-
mowity! Rozpiera mnie duma, że wyrosłeś
żek w wydawnictwie Rocky Nook Tedowi
na tak wspaniałego człowieka.
Waittowi. Dziękuję za pomoc w wydaniu tej
Mojej pięknej córce Kirze. Jesteś małą kopią książki i za dostrzeżenie tego, że może ona
swojej mamy, a to chyba najpiękniejszy kom- pomóc wielu osobom. Nie krępuj się i zamów
plement, jakim mogę Cię obdarzyć. następną kolejkę pyszności z Tony’s Pizza
Napoletana. Ja poproszę Honey Pie,
Mojemu starszemu bratu Jeffowi. Twoja
New Yorker i La Regina :-)
bezgraniczna szczerość, uprzejmość, pozytyw-
ne nastawienie i pokora od zawsze są dla mnie Wydawcy moich książek Scottowi
inspiracją. To zaszczyt być Twoim bratem. Cowlinowi. Niezwykle cenię sobie naszą
nieprzerwaną współpracę oraz Twój otwarty
Redaktorce moich książek Kim Doty. Jestem
umysł i świetne pomysły. Czy mógłbyś, proszę,
przeszczęśliwy, że mogę powierzyć Ci redakcję
wspomóc Teda w uiszczeniu rachunku za te
moich książek. Tak naprawdę nie wyobrażam
pizze?
sobie publikowania ich bez Twojej pomocy.
Współpraca z Tobą jest wielką przyjemnością. Moim mentorom: Johnowi Gradenowi, Ja-
ckowi Lee, Dave’owi Galesowi, Judy Farmer
Graficzce moich książek Jessice Maldonado.
oraz Douglasowi Poole’owi. Dziękuję za Wa-
Uwielbiam Twoje projekty i wszystkie drobne
szą wiedzę i motywowanie mnie do działania.
smaczki, które w nich umieszczasz. Przyjęcie
Niezmiernie mi pomagacie.
Cię do naszego zespołu było strzałem w dzie-
siątkę! Przede wszystkim jednak najgłębsze
podziękowania należą się Bogu i Jego
Mojemu przyjacielowi i partnerowi w inte-
Synowi, Jezusowi Chrystusowi — za to, że
resach Jeanowi A. Kendrze. Dziękuję za to, że
poprowadzili ścieżki mojego życia do kobiety
wytrzymujesz ze mną już tyle lat, i za pomoc
marzeń; za to, że pobłogosławili nas cudow-
w realizacji moich zwariowanych pomysłów.
nymi dziećmi; za to, że mogę żyć i robić to,
Jesteś nieoceniony.
co naprawdę kocham; za to, że byli zawsze,
Erikowi Kunie. Za zdjęcie z moich pleców gdy Ich potrzebowałem, a przede wszystkim
ciężaru i wzięcie go na siebie, by mnie nie podarowali mi ciepłą, oddaną rodzinę, z którą
przygniótł, i za dołożenie wszelkich starań, mogę dzielić swoje radości.
[ iv ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 5
F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ
O autorze
Scott jest redaktorem, wydawcą i współzałożycielem magazy-
nów „Photoshop User” i „Lightroom Magazine” oraz gospoda-
rzem popularnego cotygodniowego programu dla fotografów
The Grid. Jest też prezesem KelbyOne (internetowej społecz-
ności dla fotografów) i pomysłodawcą dorocznej imprezy
Worldwide Photo Walk.
Scott jest fotografikiem, projektantem i wielokrotnie na-
gradzanym autorem ponad 80 książek, takich jak: Światła,
ujęcie, retusz. Od pustego studia do gotowej fotografii, Foto-
Scott Kelby grafia cyfrowa. Edycja zdjęć, Profesjonalne ujęcia portretowe.
Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby'ego, Jak to
zrobić w Lightroomie? oraz Sekrety mistrza fotografii cyfrowej
(części 1. – 5.). Pierwsza książka z serii Sekrety mistrza fotogra-
fii cyfrowej jest najlepiej sprzedającą się w historii publikacją
o fotografii cyfrowej.
Przez minionych sześć lat Scott zajmował pierwsze miejsce
wśród autorów najlepiej sprzedających się książek poświęco-
nych technikom fotografowania. Jego książki były tłumaczone
na wiele języków, w tym na chiński, rosyjski, hiszpański, kore-
ański, polski, tajwański, francuski, niemiecki, włoski, japoński,
flamandzki, szwedzki, turecki i portugalski.
Scott Kelby jest dyrektorem warsztatów Adobe Photoshop
Seminar Tour i konsultantem technicznym przy konwencie
Photoshop World Conference. Ponadto jest współautorem
serii kursów online (dostępnych w serwisie KelbyOne.com),
a od 1993 roku prowadzi zajęcia z fotografami i użytkownikami
Photoshopa.
Więcej informacji na temat Scotta znajdziesz na:
codziennie aktualizowanym blogu (scottkelby.com),
Twitterze (@scottkelby),
Instagramie (@scottkelby),
Facebooku (facebook.com/skelby).
[ v ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 6
F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ
Spis treści
Rozdział 1. 1
Obsługa i ustawienia lamp błyskowych
Od czegoś trzeba zacząć, prawda?
Siedem spraw, o których musisz wiedzieć. Jeśli je pominiesz… ___________________________ 2
Ciąg dalszy tego samego. Pomijasz na własne ryzyko! ___________________________________ 3
Jeszcze jedno… ____________________________________________________________________ 4
I dwie ostatnie sprawy _______________________________________________________________ 5
Wkrótce zapoznasz się z pewnym systemem ___________________________________________ 6
Nie będziesz mieć wiele (albo wcale) do czynienia z ustawieniami z tyłu flesza _____________ 7
Przywitaj się z panem Fleszem! _______________________________________________________ 8
Dlaczego można znienawidzić flesz przez system TTL? ___________________________________ 9
Najczęstsza przyczyna nieudanych zdjęć z fleszem ______________________________________ 10
Nie podłączaj flesza do korpusu aparatu _______________________________________________ 11
Nie próbuj używać wbudowanego flesza
do wyzwalania zewnętrznej lampy błyskowej. Nigdy ________________________________ 12
Dlaczego warto mieć bezprzewodowy system sterujący? ________________________________ 13
Dlaczego nie wystarczy zwykły bezprzewodowy wyzwalacz? _____________________________ 14
Różnice między optycznymi a radiowymi systemami bezprzewodowymi __________________ 15
Co jeśli flesz nie jest wyposażony w odbiornik radiowy? _________________________________ 16
Rozwiązywanie problemów — kiedy flesz nie chce błyskać _______________________________ 17
Kwestia jasności błysku ______________________________________________________________ 18
Co robić, kiedy 1/2 mocy to zbyt dużo? ________________________________________________ 19
Jak zmienić moc (jasność) lampy? ____________________________________________________ 20
Jaką moc początkową ustawić? ______________________________________________________ 21
Dlaczego zalecam przełączenie flesza na tryb manualny? ________________________________ 22
Przełączanie flesza na tryb manualny _________________________________________________ 23
Szybsze regenerowanie lampy ________________________________________________________ 24
Jakich ogniw używać? _______________________________________________________________ 25
Rozdział 2. 27
Trochę trudniejsze tematy o fleszach
To wciąż te tematy. Tylko trochę trudniejsze
Używasz kilku fleszy? Zastosowanie funkcji grupowania ułatwi Ci pracę ___________________ 28
Moja metoda przypisywania lamp do grup _____________________________________________ 29
Przydzielanie kilku fleszy do jednej grupy ______________________________________________ 30
Użycie kanałów w celu uniknięcia przypadkowego wyzwolenia błysku flesza
przez innych fotografów _________________________________________________________ 31
[ vi ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 7
F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ
Tryb Slave umożliwia wyzwolenie drugiego flesza
bez użycia komunikacji bezprzewodowej __________________________________________ 32
Jak uzyskać moc większą niż maksymalna? ____________________________________________ 33
Wolisz szerszy czy węższy snop światła? _______________________________________________ 34
Światło modelujące flesza ___________________________________________________________ 35
Chcesz odrobinę złagodzić światło flesza? Użyj dyfuzora _________________________________ 36
Kiedy nie ma sensu stosować dyfuzorów kopułkowych? _________________________________ 37
Twój flesz ma wbudowany dyfuzor szerokokątny… _____________________________________ 38
Zastosowanie wbudowanego białego ekranu odbijającego ______________________________ 39
Czy będziesz potrzebować światłomierza? _____________________________________________ 40
Jak skrócić czas oczekiwania między błyskami? ________________________________________ 41
Zamrażanie ruchu w kadrze __________________________________________________________ 42
Flesz i rozmyte tło. Podpowiedź: użyj synchronizacji z krótkimi czasami naświetlania _______ 43
Rozdział 3. 45
Ustawienia aparatu podczas fotografowania z fleszem
To łatwiejsze, niż sądzisz
O powodach fotografowania w trybie manualnym ______________________________________ 46
Czas naświetlania decyduje o jasności światła w pomieszczeniu __________________________ 47
Przysłona decyduje o jasności flesza __________________________________________________ 48
Zmiana czułości ISO rozjaśnia albo przyciemnia wszystko _______________________________ 49
Jak ustawić czas naświetlania i dlaczego? ______________________________________________ 50
Kiedy zmienić czas naświetlania? _____________________________________________________ 51
Od jakiej wartości przysłony zacząć? __________________________________________________ 52
Jak ustawić czułość ISO? _____________________________________________________________ 53
Lista kontrolna ustawień aparatu fotograficznego ______________________________________ 54
Wielki sekret harmonijnego oświetlenia _______________________________________________ 55
Rozdział 4. 57
Flesz w fotografii portretowej
Jak sprawić, by ludzie wyglądali atrakcyjniej?
Odłącz go od aparatu… ______________________________________________________________ 58
Niech stanie się miękkie i piękne światło _______________________________________________ 59
To trochę pomaga, ale nie jest to softboks… ___________________________________________ 60
Mój ulubiony softboks do fleszy _______________________________________________________ 61
Jak uzyskać piękne światło za niecałe sto złotych _______________________________________ 62
Nie masz przyjaciela do pomocy? Sięgnij po kartę płatniczą… ____________________________ 63
Zastosowanie pionowego softboksu na drugim fleszu ___________________________________ 64
Mocniej skupiony snop światła i większa dramaturgia dzięki siatkom kierunkowym ________ 65
Zastosuj metalowe siatki, aby uzyskać mocno skupiony snop światła _____________________ 66
[ vii ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 8
F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ
Rozpraszanie światła za pomocą parasola (to działa, ale odradzam…) ____________________ 67
Rozległe, piękne światło to domena dużych softboksów _________________________________ 68
Jeśli potrzebujesz naprawdę dużego źródła światła po kosztach… ________________________ 69
Błyskawiczny sposób na portrety do ramion ___________________________________________ 70
Najczęstszy sposób ustawienia flesza _________________________________________________ 71
Jak uzyskać więcej (albo mniej) cieni? _________________________________________________ 72
Sposób na wyjątkowo miękkie światło ________________________________________________ 73
Jak wysoko zamocować flesz? ________________________________________________________ 74
Jak blisko ustawić softboks? _________________________________________________________ 75
Oświetlenie wyszczuplające optycznie _________________________________________________ 76
Odbity błysk flesza może uratować skórę ______________________________________________ 77
Dodawanie drugiego flesza ___________________________________________________________ 78
Wygaszanie światła dla uzyskania bardziej profesjonalnie wyglądających portretów ________ 79
Ręczne wygaszanie światła przy użyciu zasłon __________________________________________ 80
Konturowy portret z trzema fleszami __________________________________________________ 81
Rozdział 5. 83
Fotografowanie z fleszem poza studiem
To naprawdę straszny temat, może więc lepiej go pominąć…
Dlaczego warto stosować filtry foliowe podczas fotografowania poza studiem? ____________ 84
Jak radzić sobie z kłopotliwym oświetleniem wnętrz? ___________________________________ 85
Jak założyć filtr foliowy na flesz? ______________________________________________________ 86
Gotowe, przycięte do odpowiednich rozmiarów zestawy filtrów foliowych _________________ 87
Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem
krok 1.: ustawianie modela _____________________________________________________ 88
Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem
krok 2.: pomiar światła ________________________________________________________ 89
Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem
krok 3.: niedoświetlanie _______________________________________________________ 90
Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem
krok 4.: ustawianie flesza ______________________________________________________ 91
Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem
krok 5.: załóż filtr pomarańczowy _______________________________________________ 92
Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem
krok 6.: ustawienia flesza ______________________________________________________ 93
Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem
krok 7.: kolejne filtry foliowe ___________________________________________________ 94
Flesz z blendą w roli drugiego źródła światła ___________________________________________ 95
Sposób na uzyskanie odrobiny światła wypełniającego w plenerze,
gdy nie masz softboksu __________________________________________________________ 96
W pochmurne dni możesz uzyskać efekt rozmytego tła
dzięki szeroko otwartej przysłonie ________________________________________________ 97
[ viii ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 9
F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ
Rewelacyjna sztuczka pozwalająca uzyskać proste, czyste tło ____________________________ 98
Fotografowanie wnętrz z użyciem flesza _______________________________________________ 99
Rozdział 6. 101
Oświetlanie tła
Tyły są ważne!
Oświetlanie tła bez użycia drugiego flesza _____________________________________________ 102
Zanim wycelujesz flesz w stronę tła, musisz podjąć pewną decyzję ________________________ 103
Niedrogie tła _______________________________________________________________________ 104
Jakiego koloru tło kupić na początku? _________________________________________________ 105
Zastosowanie teł z tkaniny lub malowanych ___________________________________________ 106
Statywy stosowane do oświetlania tła _________________________________________________ 107
Dlaczego tak ważna jest odległość między fleszem a tłem? _______________________________ 108
Podczas ustawiania oświetlenia tła wyłącz wszystkie lampy znajdujące się z przodu ________ 109
Jak oświetlić tło, by wyszło idealnie białe? _____________________________________________ 110
Oświetlanie szerszego, białego tła _____________________________________________________ 111
Jak uniknąć „rozlewania się” głównego światła na tło? __________________________________ 112
Jak ochronić główny temat przed światłem flesza oświetlającego tło? _____________________ 113
Tworzenie gradientu w tle ____________________________________________________________ 114
Mniejsze, punktowe światło w tle _____________________________________________________ 115
Kolorowe filtry foliowe do oświetlania tła ______________________________________________ 116
Barwienie tła _______________________________________________________________________ 117
Całkowita zmiana koloru tła __________________________________________________________ 118
Owalny gradient w tle _______________________________________________________________ 119
Rozdział 7. 121
Zastosowanie flesza w fotografii ślubnej
Najjaśniejsza panna (młoda) przybywa…
Prosty portret panny młodej (z jednym źródłem światła) _________________________________ 122
Fotografowanie przygotowań panny młodej ___________________________________________ 123
Fotografowanie wesel, wariant 1.: flesz na aparacie _____________________________________ 124
Fotografowanie wesel, wariant 2.: skuteczne rozpraszanie światła ________________________ 125
Fotografowanie wesel, wariant 3.: oświetlanie wnętrza __________________________________ 126
Fotografowanie wesel, wariant 4.: błysk flesza w kadrze _________________________________ 127
Oświetlanie oficjalnych zdjęć grupowych ______________________________________________ 128
Obracanie głowicy flesza w celu odbicia błysku _________________________________________ 129
Flesz ustawiony za panną młodą ______________________________________________________ 130
Zastosowanie filtrów foliowych w celu dostosowania błysku flesza
do oświetlenia wnętrza __________________________________________________________ 131
[ ix ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 10
F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ
Rozdział 8. 133
Żeby flesz stał jak trzeba
To źle brzmi, ale wiesz, co mam na myśli
Do czego używać różnych rodzajów statywów oświetleniowych? _________________________ 134
Dlaczego warto zaopatrzyć się w regulowany uchwyt? ___________________________________ 135
Mocowanie flesza za pomocą „małej stopki” ___________________________________________ 136
Flesz na monopodzie — mój ulubiony sposób na zdjęcia poza studiem ____________________ 137
Montowanie dodatkowych fleszy: klamry ______________________________________________ 138
Montowanie dodatkowych fleszy:
Joby Flash Clamp _______________________________________________________________ 139
Montowanie dodatkowych fleszy:
RapidMount SLX i RapidStrips firmy Tether Tools ___________________________________ 140
Montowanie dodatkowych fleszy:
Platypod Ultra _________________________________________________________________ 141
Montowanie dodatkowych fleszy:
Manfrotto Magic Arm ____________________________________________________________ 142
Montowanie wielu fleszy _____________________________________________________________ 143
Rozdział 9. 145
Sztuczki z fleszami
Jak nauczyć flesz podawać łapę, kłaść się na grzbiecie i aportować światło?
Portret o charakterze studyjnym… bez studia __________________________________________ 146
Ukrywanie flesza i statywu ___________________________________________________________ 147
Efekt zachodu słońca w plenerze ______________________________________________________ 148
Efekty specjalne z wydłużaniem ekspozycji ____________________________________________ 149
Trzy rodzaje oświetlenia bez zmiany położenia flesza ___________________________________ 150
Jeśli nie da się odbić błysku od sufitu… _______________________________________________ 151
Jeśli chcesz uwiecznić padające na tło cienie… _________________________________________ 152
Zastosowanie flesza jako rekwizytu ___________________________________________________ 153
Korygowanie oświetlenia podłoża za pomocą podwójnego ujęcia ________________________ 154
Efekty specjalne z filtrami foliowymi __________________________________________________ 155
Zastosowanie balansu bieli jako dodatkowego koloru ___________________________________ 156
Panoramowanie z rozmyciem i zamrożeniem ruchu _____________________________________ 157
Efekt stroboskopowy ________________________________________________________________ 158
Klasyczny, sugestywny portret w hollywoodzkim stylu __________________________________ 159
Sugestywny portret z profilu _________________________________________________________ 160
Dwukolorowe oświetlenie tylne ______________________________________________________ 161
Usuwanie odbić z okularów __________________________________________________________ 162
Proste oświetlenie produktowe z użyciem dwóch fleszy _________________________________ 163
[ x ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 11
F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ
Rozdział 10. 165
Proces fotografowania z fleszem
Jeśli planujesz sesję we wnętrzach, w plenerze albo sesję ślubną,
to masz przepis na sukces!
Fotografia portretowa we wnętrzach
krok 1.: zamontuj flesz na statywie oświetleniowym ___________________________________ 166
krok 2.: załóż softboks na flesz ______________________________________________________ 167
krok 3.: skonfiguruj we fleszu podane ustawienia _____________________________________ 168
krok 4.: ustaw flesz wysoko, pod kątem 45° ___________________________________________ 169
krok 5.: zastosuj podane ustawienia aparatu _________________________________________ 170
krok 6.: zrób zdjęcie próbne i oceń je _________________________________________________ 171
Fotografia portretowa w plenerze
krok 1.: ustaw portretowaną osobę plecami do słońca _________________________________ 172
krok 2.: zacznij od ustawienia prawidłowej ekspozycji _________________________________ 173
krok 3.: przyciemnij cały kadr _______________________________________________________ 174
krok 4.: zastosuj podane ustawienia flesza ___________________________________________ 175
krok 5.: odłącz flesz od aparatu _____________________________________________________ 176
krok 6.: załóż na flesz pomarańczowy filtr foliowy _____________________________________ 177
krok 7.: spraw, by światło stało się bardziej miękkie i atrakcyjne _________________________ 178
krok 8.: ustaw flesz wysoko, pod kątem 45° ___________________________________________ 179
krok 9.: włącz flesz i zrób próbne zdjęcie _____________________________________________ 180
krok 10.: zrównoważ moc błysku ze światłem zastanym ________________________________ 181
Fotografowanie ślubów
krok 1.: fotografowanie z fleszem przygotowań do ceremonii ___________________________ 182
krok 2.: portrety panny młodej ______________________________________________________ 183
krok 3.: ceremonia _________________________________________________________________ 184
krok 4.: oficjalne zdjęcia grupowe ___________________________________________________ 185
krok 5.: wesele, jeden flesz _________________________________________________________ 186
krok 6.: wesele, dwa flesze __________________________________________________________ 187
Skorowidz _________________________________________________________________________ 188
[ xi ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 12
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 13
rozdział 1.
Obsługa i ustawienia
lamp błyskowych
Od czegoś trzeba zacząć, prawda?
Jeśli kupiłeś tę książkę, to już teraz mogę powiedzieć o Tobie kilka słów.
(1) Masz znakomity gust. (2) Jesteś myślącym, inteligentnym człowie-
kiem, lubisz małe zwierzęta, a ludzie uwielbiają przebywać w Twoim
towarzystwie. Gdziekolwiek jesteś, nagle rozbrzmiewają ptasie trele. (3)
Zapewne jesteś początkujący w kwestii lamp błyskowych. Pewnie masz
już jakiegoś flesza, ale kupiłeś tę książkę po to, by wreszcie móc się w nim
zakochać. Postąpiłeś słusznie. Owszem, oczywiście trudno, żebym jako
autor tej książki powiedział coś innego… Gwoli uczciwości zapytajmy
więc o to przypadkowych przechodniów i zobaczmy, czy się ze mną zgo-
dzą. [Krótka przerwa]. Tak, oni też potwierdzili, że postąpiłeś właściwie,
nie jest to więc tylko moje zdanie. Tak czy inaczej, chciałbym, aby Twoje
wejście w cudowny świat fleszy odbyło się tak bezboleśnie, jak tylko się
da, a to zaczyna się od zrozumienia, że używanie lampy błyskowej to
styl życia. Wkrótce będziesz spotykać się z fajnymi, nowymi przyjaciółmi
od fleszy, będziesz chodzić na fleszowe imprezy i dyskoteki, a także na
fleszowe protesty i przesłuchania z błyskaniem fleszem po oczach, a ja
chciałbym, abyś zyskał pewność, że podczas żadnego z tych wydarzeń
nie będziesz się wstydzić tego, że nie jesteś jeszcze mistrzem ninja lamp
błyskowych (którym staniesz się za jakieś dziesięć rozdziałów, kiedy to
otrzymasz czarne wdzianko i inne takie…). Tymczasem jednak jest całkiem
prawdopodobne, że na którejś z owych imprez jakiś kompletny maniak
fleszy spróbuje Cię zagiąć i zapyta, skąd w ogóle wziął się termin „flesz”.
To podchwytliwe pytanie. Większość ludzi odpowie coś w rodzaju: „Bo
to takie angielskie słowo oznaczające błysk światła”, na co ów maniak
tylko z rozczarowaniem przewróci oczami, bo przecież zna właściwą
odpowiedź. Flesz to tak naprawdę FLESZ — akronim wymyślony w fir-
mie Eastman Kodak w latach 90. XIX wieku oznaczający „falę lumenów
o emisji stroboskopowo-zogniskowanej”. A teraz… jeśli choćby na mo-
ment uwierzyłeś w cokolwiek z tego, co przeczytałeś, jeśli miałeś choćby
przelotną chwilę zwątpienia, że może to być prawdą — to powinieneś się
lepiej zogniskować, niekoniecznie stroboskopowo. Witam we wstępach
do rozdziałów (przed którymi przestrzegam we wstępie do tej książki ;-)
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 14
r o z d z i a ł 1 . ■ O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h
Siedem spraw, o których musisz wiedzieć.
Jeśli je pominiesz…
…stanie się coś naprawdę złego (1). Na przykład nie dowiesz się o specjalnej stronie interneto-
wej z kilkoma przygotowanymi specjalnie dla Ciebie filmami1, które przydadzą Ci się w trakcie
lektury, albo o tym, czy masz czytać wstępy do rozdziałów (czy lepiej, żebyś tego nie robił…). Albo
o tym, jak uniknąć białej gorączki podczas czytania o ustawieniach lamp błyskowych (osobiście
polecam zieloną gorączkę, która jest znacznie łatwiejsza do opanowania). Lektura tych czterech
stron (owszem, pozostałe trzy też trzeba przeczytać) zajmie Ci tylko dwie minuty, ale będziesz
zadowolony, że je poświęciłeś (piszę to zupełnie serio). Skoro już mowa o stronie z pomocniczymi
materiałami wideo i innymi dodatkami, oto ona: kelbyone.com/books/flashbook. Przejdźmy zatem
do pozostałych sześciu fascynujących spraw (nie chichocz!).
(2) Nie nazywam ich „speedlights” — piszę po prostu „flesze”. Niektóre firmy nazywają lampy
systemowe „zewnętrznymi lampami błyskowymi”, inne używają terminu „speedlights”. Są tacy,
którzy zwracają się do nich per Kosmiczny Kowboju, inni używają słów zasłyszanych w piosenkach…
Ponieważ więc nie ma zgodności co do nazewnictwa (a wymienianie za każdym razem wszystkich
określeń — speedlight, flesz, systemowa lampa błyskowa itd. — byłoby koszmarnie uciążliwe),
pozostanę przy zwykłym fleszu. To tak tylko gwoli informacji.
1 Materiały pomocnicze w języku angielskim — przyp. tłum.
[ 2 ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 15
r o z d z i a ł 1 . ■ O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h
Ciąg dalszy tego samego.
Pomijasz na własne ryzyko!
Canon Nikon Yongnuo Sony
(3) Flesze to flesze. I zasadniczo wszystkie działają tak samo. Wytwarzają jaskrawy błysk światła.
Gdybym wziął lampę za 2500 złotych i taką za 250 złotych, ustawił je (i Ciebie) w ciemnym po-
mieszczeniu i wyzwolił każdą z nich z osobna, to nie odgadłbyś, która jest która — obie wygenerują
jasne błyski białego światła. Różnice tkwią w funkcjonalności, solidności konstrukcji albo w tym,
czy lampa ma wbudowany moduł komunikacji bezprzewodowej, ale jeśli chodzi o fundamentalną
zasadę działania (emitowanie jasnego błysku światła), każda potrafi z grubsza to samo i z tego
punktu widzenia są zasadniczo nierozróżnialne.
(4) Flesze produkuje wiele firm. Nie mogłem wspomnieć w tej książce o wszystkich modelach
fleszy, opowiedziałem więc o tych, których używa dziś większość ludzi — to lampy produkowane
przez firmy Canon, Nikon, Phottix, Sony i Yongnuo. Na szczęście wszystkie flesze działają bardzo
podobnie, jeżeli nie zobaczysz więc w książce marki czy modelu, którym się posługujesz, nie
martw się — zwłaszcza że o samych urządzeniach nie będę pisał wiele, jeśli nie liczyć ich włączania
i konfigurowania kilku wstępnych ustawień.
[ 3 ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 16
r o z d z i a ł 1 . ■ O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h
Jeszcze jedno…
rozd ział 5.
m
Fotografowanie z flesze rozd ział 1.
stu die m
poza t, zny tema Obsługa i ustawienia
To naprawdę stras
może więc lepiej
go pominąć…
a i czy lepiej ten
lamp błyskowy ch
rozdziału napraw
dę jest taka straszn ć, prawda? zaczą
Od czegoś trzeba
Czy tematyka tego stara marketin-
nie. To po prostu
Nie, oczywiście, że nie robili,
rozdział pominąć? z ludziom, aby czegoś kilka słów.
mówi, że jeśli powies Ci powiedział: „Nie powiedzieć o Tobie
gowa zasada, która d jeśliby m , to już teraz mogę entnym człowie-
zachęcisz. Na przykła ej w Polsce przez Jeśli kupiłeś tę książkę myślącym, intelig
to tylko ich do tego omie? (wydan ity gust. (2) Jesteś wać w Twoim
Jak to zrobić w Lightro pewności, (1) Masz znakom uwielbiają przeby
kupuj mojej książki księga rniach), bo nie mam zwierzęta, a ludzie trele. (3)
we wszyst kich potok neuro- kiem, lubisz małe rozbrzmiewają ptasie
Helion i dostępnej wyzwoli u Ciebie Gdziek olwiek jesteś, nagle Pewnie masz
y”, to takie zdanie jest odpowie- towarz ystwie. błysko wych.
czy jesteś na nią gotow który u dorosłych kujący w kwestii lamp móc się w nim
go serotoniną. Tego, Safety Dance Zapewne jesteś począt po to, by wreszcie
przekaźnika zwane piosenek takich jak ale kupiłeś tę książkę trudno, żebym jako
ywanie sympatii do powodu, by już jakiegoś flesza, m, oczywi ście
dzialny za wywoł
grupy Men Withou t Hats — bo nie ma
innego sensownego
nego tandem u seroto niny i mo- roz dzia ł 6. zakochać. Postąp
iłeś słusznie. Owsze
ział coś innego … Gwoli uczciwości
zapytajmy
ze mną zgo-
jeśli nie liczyć niesław składników autor tej książki powied i zobaczmy, czy się
Oświetlanie tła
ten utwór polubić, i jeden z głównych ch przechodniów właściwie,
, związku, który stanow j na pudełko, nie więc o to przypadkowy rdzili, że postąpiłeś
noazotanu tiaminy Crunch (zerkni a]. Tak, oni też potwie ym, aby Twoje
h marki Cap’n żebyś dzą. [Krótka przerw czy inaczej, chciałb
płatków śniadaniowyc Krótko mówiąc, napisałem, moje zdanie. Tak jak tylko się
liłbym tego sam). się z nim nie jest to więc tylko się tak bezboleśnie,
żartuję, nie wymyś dę chciałem, żebyś świat fleszy odbyło wej to
nie czytał tego rozdzia
łu, bo tak napraw
trudniejszy w odbior
ze niż roz- Tyły są ważwejście ne!
w cudow ny
że używan ie lampy błysko
się od zrozumienia, iółmi
jest on bowiem trochę sobie da, a to zaczyna spotykać się z fajnym
i, nowymi przyjac
zapoznał, istotnie we wnętrzach, a gdy Wkrótce będziesz eki, a także na
cony fotogra fowaniu z fleszem m, przyzn aję, Wiesz, co się styl życia. e imprezy i dyskot
dział poświę ęcić. Owsze sz chodzić na fleszow oczach, a ja
z się odruchowo zniech przeczyta-
stanie, jeślibędzie
No cóż, robiłe od fleszy, podczas niem fleszem po
to uświadomisz, możes aby skłonić Cię do sesji portr
chania z błyska
etowej nie oświe o z tych wydarzeń
logicznej sztuczki, Robił tak rutynowo
m już tak protesty i przesłu
nic złego. Weźmfleszowe i mogę Ci powi podczas żadneg tlisz tła?
uciekłem się do psycho tak robią. y jednak pod zyskał edzie
pewno ść,
ć, że
że… nic. Nie m ninja lamp
Ale wszyscy pisarze Nawiasem mówią
c, fotografowana chciałbym,
abyśuwagę następując jesteś jeszczestaniemistrze
nia tego rozdziału… nikt nie narzek ał. osoba ma bardz sz się owstydzić tego,
żeą nie
rzecz: powiedzm
się
łów, kiedy to
tak Oscar Wilde, a Winfrey czarne — i czarn nie będzie jakieś dziesięć y, rozdzia
Hemingway, robił gdy napisał z Oprah ąbłysko
ciemne włosy
(którym stanies z się —zamoże że
jest całkiem
Wilde’a od czasu, misę z glutenu
koszuwych
lę, albo bluzkę, albo ). nawe
Tymcza sem jednak
t krucz
jestem fanem Oscara przepis na gorącą
ną kreację, a
Ty chcesz asz czarne
inne takie…
wdzianko i jeszcz e inną
o-
etny maniak
ską, w której podał ytałem, aż tle, lecz nie zamieotrzym sfoto grafować tę osob z owych imprez bluzk jakiś
opodob- kompl
tę książkę kuchar
i glutam inianem sodu. Odkąd to przecz rzasz tego
opodo bne, że na którejś ę na jednolicie wziął się termin „flesz”.
alergii prawd tła w czarn
ogóle
zmieszanego z laktozą Rozumiesz? Swędz
i. W sensie zdjęcie przed
stawiającespróbu
oświetlać. Coi zapyta, skąd
je Cię zagiąć wtedy? Wtedy ym
coś w rodzaju: „Bo
tego spróbować. jesteś jeszcze fleszy przerażają ludzi otrzym
odpow ie
asz
mnie swędzi, żeby nij… Na razie nie
na którym to
zdjęciu podch cą, zawie. szoną
pytanie ość
Większw przes
”, na co ów maniak
no dobrze, zapom To nie będz wytliwe
ie widać nic opróc ające błysk trzenświatła
i głowę,
pokarmowej. Ech, to zrobiłem!). wy — i właśnie
dlategotakie kie słowo oznacz z tej zna właściwą
żarty. (Ha, znowu to powtarzamangielsswoim przerażają
oczami, bo gło- eż
cej przeci
gotowy na tego typu takich rzeczy
sami, w ciemn rowaniem słuch aczomóci
przewr , by nigdy — akronim wymyślony w fir-
takiego mrożąceg tylko z rozcza
ym studi dę FLESZ nie robili
u, tak napraw
o krew wiedź.żyłach Flesz topóźn o w nocy, bo zobaczeni ający „falę lumenów
się w mroku czere odpow , oddzielonw latach
ego od 90. XIX wieku oznacz e mo-
pumie
możeEastma n Kodak
kosztować mnós ciała i unoszącego jeśli choćby na
uczniów zrezy
gnowało emisji skopow o-zogn
two nerw iskowanej”. A teraz… choćby
o z prow strobo
adzonych przez iek z tego, co przecz ów. Nie ytałeś,
zliczę, ilu jeśli miałeś
dy się dowiedzie e mnie zajęć na eneś się
li, żement
nie mam uwierz yłeś w cokolw ni, kie-ą — to powini
oficjalnym człon papie rów wykładowc żeymoże touczel
być prawd ch
kiem przelo
kadry tną
akade chwilę zwątpienia, i nawet nie jestem
skopow o. Witam we wstępa
mowa, to żadne mickiej niekon iecznie strobo
j uczellepiej
ni). Tak
zognis
napra kować, tej uczel ni… (a jeśli już we wstępie do tej książki ;-)
się tej nieszczęsn
ej głow
wdę jedna
(przed którym i przestrzegamo tym
k oczyw
rezygnacji. Tak i sądzęłów
doyrozdzia , że właśnie taki iście wystraszyli
czy inaczej, w był główny powó
nie inaczej: Twoja rzeczywistości d ich
modelka ma rzecz na ogół ma się zupeł
karnację, zakła jasne, platynowe -
da na siebie czerw włosy i alaba
albo jeszcze inny ony golf oraz strową
ciuch noszony białe spodnie,
od czarnego tła od pasa w dół spódnicę
jak złoto. W takim i w tym stroju
technik separ przypadku nie odcina się
acji postaci od potrzebujesz
stosować
nawet czytać tego tła, nie musisz
rozdziału. Na Twoim używać drugiego
nął. (Nawiasem miejscu po prost flesza ani
mówiąc, nie mogę u bym go pomi
tę sztuczkę. Wym uwierzyć, że znow -
arzony materiał u dałeś się złapa
na szturmowca ć na
z Gwiezdnych
wojen…).
(5) Czy należy czytać jednostronicowe wstępy poprzedzające każdy rozdział? Pozwól, że
się wytłumaczę. Otóż we wszystkich moich książkach hołduję pewnej tradycji, którą niektórzy
Czytelnicy uwielbiają, innych zaś doprowadza ona do szewskiej pasji. Chodzi o styl wstępów do
rozdziałów. W normalnych książkach takie krótkie wprowadzenia zawierają ważne wskazówki
dotyczące kolejnego rozdziału. W moich zaś… no cóż, są inne. Te dziwaczne, przegadane teksty
mają bardzo niewiele (jeśli cokolwiek) wspólnego z faktyczną treścią rozdziału. Są pomyślane jako
chwila odprężenia między rozdziałami i wiele osób naprawdę je uwielbia (wydaliśmy całą książkę
zawierającą tylko wstępy zaczerpnięte z różnych moich publikacji — serio, nie zmyślam), ale inne
nienawidzą ich z całego serca. Na szczęście (niemal) wszystkie niepoważne dywagacje znajdują się
tylko na tych stronach — reszta książki jest całkiem zwyczajna. Musiałem Cię jednak ostrzec, w razie,
gdybyś był/była panem/panią Marudą i bardzo poważnym człowiekiem. Jeśli masz wrażenie, że
Maruda to Twoje drugie imię, to błagam, całkowicie pomiń te wstępy.
[ 4 ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 17
r o z d z i a ł 1 . ■ O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h
I dwie ostatnie sprawy
rzeb a
jak t
s ta ł
eby flesz
. ■ Ż
ział 8
rozd
y:
ych flesz
datkow
anie do
Montow Ultra
rzeb a
jak t
s ta ł
eby flesz
d
. ■ Ż
Platypo
ział 8
rozd
y:
ych flesz er tools
datkow rips firmy teth
anie do st
Montow unt slX i rapid
o
rapidM
lesz em
ia z f
owan
to graf
es fo
Proc
0. ■
ział 1
rozd
cji
ekspozy
idłowej
.: ia praw
em
krok 2
lesz
ia z f
graf
owan
aw ie n
d ust
to
es fo
zacznij o
Proc ze,
dział
10. ■
ań na fles
roz ch mocow
plenerze bę
d wszystki pularnego
go spośró wnym po
towa w
iwersalne niejszym
kre wolnym
fia portre waną oso
rdziej un Ultra (m cznie do
nie najba typodem w prakty ia do-
Fotogra ustaw portreto
w posiada ać się Pla trzanek urządzen
esz wejść nteresow żych lus rsja tego ad
Jeżeli chc ieneś zai wania du alona) we podłogi (na przykł
: do monto udoskon
krok 1. o słońca pozycji w tej dziedzinie,cow
nia się że powin służącego a, odchudzona (i zie — od ej w kolce
ale wyróż to być mo Ma x, ws zęd saż on
do Platypod iejsza, lże
jsz ściwie wypo ącego).
mi djedną z nowszych pro umożliwiającym molnie zapanrojektowane
ie flesza uchwytu mn ia fleszy wła pomocą mo cuj
pleca
ie an ie (za ska
. Ta znaczn stawiania i mocow powierzc
hn
owego pa bardzo
miejscu) do nie rów ne cen tym etr
tki ego . To
Tools) jes
t montażu, y w specja wierzchn
i nadaje się ieniste i mocą 50- do wszys a zaraze
m
her em on po skonale przez kam albo drzew (za po ierdzić właściwie koszuli,
(firmy Tet ym sposob t wyposaż wać go do kno a młodą), kieszeni słu przed
-
Ten sprzęt , oryginaln plastikowy uchwy zwalające zamoco tra, laminaty, włó za pann pów, po
ręczy da się prz
ytw
ać je do zy pomy
ktycznym t to ”), po szkło, lus by i nie aż do słu oda Ultra du schow lotniczej). Autor czona
bardzo pra h obiektów. Jes pidStrips y, fornir, kadza far stopki), sób Platyp że można bez tru sy tała zakoń
jró żni ejszyc cen t na zwał „Ra low ane ścian uch wy tu nie usz ca (ni e ma ten czy inny spo ma łe, alu mi nium kla er, a zbi órka zos ło na tak im
na du ma cie ejs W tak z art eża
yle pce (które pro art on owe, gła
dko
y czy m usunię tu w roz maite mi
nia gad żet ytn e urz ądzenie, sta ło wykonane w serwisie Kickst o fot og rafom zal wy tu na
prz sowo-k rmur, prz ia uchwy alowa spr ałe (zo wzięcia bardz terze uch
płyty gip lana i ma wetknięc do zainst iony e wytrzym przedsię się domy
ślać, jak w charak na głowic
ę
takich jak zura, porce żliwości o prosty nie wycen a niezwykl w postaci pozwala posłużyć knąłbym
metal, gla śladów. Oprócz mo wyjątkow ść rozsąd najpierw y się nim a
szklane, ły, lekki i tał też do tem trzeb stawili go ch 24 go
dzin (co ów, ale ab obiście zer (2) stopk
ia kleisty
ch rdzo ma t SLX zos owań. Po pierwszy je 59 dolar wica. Os yda Ci się
pozostaw ) jest to ba pidMoun ęć zastos lara za 120 w ciągu ie kosztu na to gło o zaś prz y Vello,
do chi chotania… lką opaską). Ra a tyl ko na dziesi lub 49,95 do no iu) . Urządzen óch rze czy. (1) Jed larów). Oprócz teg Sh oe Mount firm ianą
rcz uk yw zan dw do ory mn
powodu iec za się nie
wie
zes taw wysta lara za 30
szt
— flesz tkw nie da
i szt rozwią uje sz jeszcz
e
llh ead (za 15 ive rsal Access dn io na wspo z
ezp ow y 95 do len ia trz eb 4 Min i Ba Un zpo śre jdz ies
(flesz zab podstaw kosztuje
14, nia nachy lić do gó
ry, ale flesz, po s MH 100 z uchwy
tem
kręcić go
be
Ultra, to
zna
dolara, ale Strips, co żliwości
regulowa żna odchy ań, ale jeś
li u Giotto znaj się można na ysz się w uchwyt zamoco-
na 24,95 pce Rapid t brak mo palnik mo Twoich zastosow w rodzaj sza (zapo larów — a na nim
ić przyle wadą jes zywiście unt Q20, wania fle ztuje 7 do li już zao
patrz szy (możn aratu
wymien wa dy? Otóż zdj ęciu). Oc w przypadk
u
ie RapidMo y do zamoco ie B&H Photo kos do mość: jeś nto wania fle Go Pro , aż do ap fotograficz
-
ieś ym mu m, o na zw on ep wia się do mo kamerę aparatu
sztuk. Jak przykład
ow
nowić pro
ble
akcesoriu był wypo
saż który w skl ttos). I do
bra
iczające em, przez awienia związku
cie (jak na ł. To nie musi sta wanego da, jakby sem marki Gio owania, nieogran obiektyw pewne ust flesza, i w
w uchwy dó ym opisy t ten wyglą cza (nawia głowicę tos trzanki z gurować nie użyli . Pozo-
erować w m krewn lara. Gadże zaj lepisz ce inne zas małej lus eba skonfi wykonania wcale zastanym nie
się go ski ozn aj się z bliski jąc ym 29,95 do to uch wyt na rod ramię umożliwiają dla niego , po czą wszy od , bo na jpierw trz do jeg o w ośw ietleniu fle sza ,
to zap , kosztu sama — j ji wać
stanowi, pidStrips jest taka wielkie ania niewie po-
lkie
wać wszys
tko e flesza jakbyśmy pozyc dziesz uży
pcami Ra ony w nie zastosow ). czaj jeszcz ęcie tak, łowej eks
a chwil bę
jmniej
też z przyle a działania wyposaż o jednak esz też rkowegoNie włą zrobić zdj cie prawid go przyna
jego zasad . Jest on lara. Będzi bezluste ierzamy ia w apara , a ponieważ za kilk 25 s (nie zmieniaj ić, aby uzy
-
awkę, ale e słowo…) maga on a nego. Zam ustawien
w przyss dziwaczn ie 180°, wy e 8,99 do 95 dolar zniemy od aracie cego 1/1 żesz zmien ą
cóż to za ie w zakres ało kolejn kolejne 14, wa z tym zac alny w ap wynoszą c tego mo brałeś prawidłow
mówiąc, i pochylan Cię kosztow sup łaj więc ezp ieczeniacami (dodatko ny tryb manu su naświetlania, ). Co wobe do
zakresie
360 ° bę dzi e ips , wy i ub
w, cła ło się za licz jej aple try , staw włą
czo cza wc ale dzi eć, że niewielki
obrót w nia lampy. To mocowań Rapid
Str
licz ąc podatkó jdo wa nie na onalbo rodzaj kon sta nd ardowego a go bę dzie ruszać d bę dziesz wie tas z w tym celu ciś nij
wa e zna sta eb 1 ] Ską Wykorzys
zamoco akowania dolara. (Ni słońce2 roku.gie Zo
dło świat
ła, a i tło — zmieniaj że nie trz [ 14rto przysłon
y.
stronie 89)
. Na
stopki do wego op c 53,89wa by tak, byia 202jak drue). źró wy, ramion musi a być mo Wa ść tanego? mowa na i się
ać dodatko znie zapłacisziawię nej oso31 grudn zni ynie tył jego gło na razie, pozycję? iatła zas ła pojaw
trzebow fotografoe przedże słońceięc dzi ała
y mil roc c, słońce
nie wną eks alnego św (była o nim natężenia świat
iestopak.
Łąc od ustawien odebran t taka,iegu 12 tys modela,
a jed
sem mówią z boku, byle nie skać popra em natur aparatu wartość
za trzydz znij si zostać ia jes
y przebńce oświetlało przez flesz. Nawia y pod kąt wizjerze li pomiaru h aparatu. Ustaw
wienieć mu
Zac o ust awienlę przab że być przysłon oczny w y, a na ska cym
i. Zamókor zyś z teg na miem y sło tkim dzie); mo się dalek
o wartość ierza, wid do połow ustawien
iac oznaczają
transakcj i 18 cen tów chc y,
y przed e ws zys li nie bę zna jdu je św iat łom wc iśn ięt y żąc ych w mi ejs cu
się tak
wysokośc ). Nie
jeśli wolisz ien być oświetlon t lepiej, jeś , na której słońce szy krok? wskaźnik migawki ję przy bie
pośrodk
u skali, y (może
akcyza w iwie nawe afii wy pierw aj spust a ekspozyc przysłon na
win (wł0 aśc
] owej fotogr że to bardzo łat i przytrzym ska — ilustruje on znalazł się cą samej że nawet
(6) Czasami trzeba kupić jakiś sprzęt. Nie promuję w tej książce żadnych konkretnych urządzeń,
model po dn ie za nim
[ 14 ykł ad kaź nik za po mo 200 , a mo
dku
wać dokła na prz ej). Prawd
a,
ruchoma
kre my ws tego zro
bić
ze 100 ISO
na
nik pośro
się znajdo — tak jak ów rucho uda Ci się
i w twarz wej, jej lew y tak, by ć matrycy ać wskaź
świeciło
modelow de lki (naszej pra przysłon po zyc ję. Jeśli nie zwiększyć czułoś ą prz ysł ony ulokow ku .
j stronie
mo
prawidłow
ą eks będzie wartości pnego kro
że trzeba
ale zanim przystąpisz do lektury, wiedz, że aby uzyskać oczekiwane rezultaty, czasami trzeba kupić
po prawe
zdarzyć),
400, aby
to być mo
w połączen
iu z odpo
ła. Gdy Ci
wiednio
dobraną
się to już
powiedzi
e, przejd
ź do nastę
enia świat
pewne akcesoria — począwszy od statywów oświetleniowych, przez uchwyty, aż do dyfuzorów lub skali natęż
softboksów. Sam używam niedrogiego sprzętu, zawsze mam więc na względzie przystępne cenowo
rozwiązania i szukam dobrych okazji do zakupu.
[ 173 ]
(7) O co chodzi z ostatnim rozdziałem, poświęconym tokowi pracy? Przeczytaj go na końcu. Gdy
już zapoznasz się z całą resztą. To rodzaj skróconego poradnika, do którego możesz się odwołać [ 172 ]
przed kolejną sesją zdjęciową, kiedy będziesz potrzebować wskazówek krok po kroku opisujących
fotografowanie we wnętrzach, w plenerze oraz robienie zdjęć ślubnych. Dobra, Szefie/Szefowo,
najwyższa pora, abyśmy razem, Ty i ja, wybrali się ramię w ramię, by oswoić dziki świat fleszy,
wyruszyć w podróż, w niezwykłą wyprawę, bla, bla, bla…
[ 5 ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 18
r o z d z i a ł 1 . ■ O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h
Wkrótce zapoznasz się z pewnym systemem
Mam dla Ciebie dobrą wiadomość i dobrą wiadomość. Którą chcesz usłyszeć najpierw? Może
zacznijmy od tej dobrej. Otóż z tej książki nie dowiesz się wszystkiego o swojej lampie błyskowej.
Nie poznasz wielu wyrafinowanych tajników fleszy, nie będziesz musiał nic liczyć, niepotrzebny
Ci będzie światłomierz i nie będziesz musiał robić różnych rzeczy, w których specjalizują się jajo-
głowi (czyli po prostu nie dowiesz się wszystkiego o fleszach — to nie tego typu książka). Zamiast
tego zapoznasz się z pewnym systemem — naprawdę prostym, posługuję się nim od lat — który
przedstawię Ci tak, jakbym uczył go przyjaciela (na szczęście mam w tym niemałą wprawę, bo
uczyłem go wielu moich przyjaciół). To byłaby ta dobra wiadomość. A teraz przekażę Ci drugą dobrą
wieść: wiem, że metoda, której Cię nauczę, jest skuteczna, bo czytałem setki e-maili, komentarzy
na Facebooku, wpisów na forach, wiadomości w serwisach społecznościowych (mógłbym wymie-
niać dalej…) od moich uczniów, którzy mówili, że wreszcie robią z lampą takie zdjęcia, o jakich
zawsze marzyli. Po latach zmagań wreszcie zakochali się w swoich lampach błyskowych. Moim
zdaniem największą zaletą tego systemu jest niebywała prostota, jest on jednak zupełnie inny
niż metody, którymi być może posługiwałeś się wcześniej. Jeśli więc przeczytasz coś i pomyślisz
sobie: „To brzmi trochę inaczej niż wskazówki, które wyczytałem w internecie”, to dlatego, że ja
rzeczywiście robię to inaczej. Ten system jednak działa, a kiedy go wypróbujesz, uwierzysz w jego
moc. Albo w Moc, jeśli polubisz system, a przy okazji jesteś miłośnikiem Gwiezdnych wojen (choć
akurat tam na ogół błyskają raczej miecze świetlne niż flesze). To tyle tytułem wyjaśnienia, zanim
zaczniemy zgłębiać temat.
[ 6 ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 19
r o z d z i a ł 1 . ■ O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h
Nie będziesz mieć wiele (albo wcale)
do czynienia z ustawieniami z tyłu flesza
Ciekawym aspektem mojego systemu jest fakt, że nieczęsto — jeśli w ogóle — będziesz się posłu-
giwać ustawieniami znajdującymi się z tyłu flesza. Tak naprawdę po rozpoczęciu sesji zapewne
nie naciśniesz ani jednego przycisku, nie obrócisz pokrętła ani nawet nie dotkniesz tylnej ścianki
flesza, by cokolwiek zmienić! Dlaczego zatem w tej książce znajduje się rozdział poświęcony usta-
wieniom flesza? Bo płacą mi od rozdziału… (To niezupełnie prawda). Otóż prawdziwy powód jest
taki, że po nabyciu flesza trzeba ustawić kilka drobiazgów, podobnie jak wówczas, gdy kupuje się
nowy telewizor — po zakupie zaczyna się od konfiguracji polegającej na wybraniu garści ustawień
i preferencji. Ale od tamtej pory co tak naprawdę zmieniamy w naszych telewizorach? Głośność
i kanał. I bardzo podobnie jest z fleszem. Najpierw trzeba skonfigurować kilka rzeczy, a potem
w zasadzie wszystko sprowadza się do zmiany jasności błysku. (Uwaga, zdradzam dalszy ciąg
fabuły: nie trzeba w tym celu podchodzić do flesza. O tym, jak to zrobić, będzie mowa za chwilę).
Z raz skonfigurowanymi parametrami nie trzeba się już borykać. Tak naprawdę właściwie jedyną
czynnością, jaką będziesz wykonywać z tyłu lampy, jest włączenie jej na początku sesji i wyłącze-
nie po zakończeniu fotografowania. To znacząco ułatwia życie z fleszem (krótko mówiąc, dzięki
omawianemu systemowi możesz przestać manipulować przyciskami i pokrętłami z tyłu lampy
i zamiast tego skupić się na robieniu znakomitych zdjęć).
[ 7 ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c
Strona 20
r o z d z i a ł 1 . ■ O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h
Przywitaj się z panem Fleszem!
Nie daj się otumanić wszystkim tym przyciskom i menu, bo konstrukcja nowoczesnych fleszy
jest z grubsza taka sama — zwykle są one wyposażone w wyświetlacz, pod którym znajdują się
cztery przyciski, a pod nimi pokrętło sterujące. W niektórych fleszach przycisków może być więcej
(na przykład włącznik albo przycisk testujący), ale zasadniczo wszystkie wyglądają i działają tak
samo — zwłaszcza w kontekście metod posługiwania się fleszem opisanych w tej książce, bo nie
zamierzamy robić cudów i korzystać z enigmatycznych funkcji, którymi posługuje się niewielki
odsetek użytkowników (i to tyko wtedy, gdy znudzą się graniem w Dungeons & Dragons). Ponieważ
wszystkie flesze wyglądają i działają zasadniczo tak samo, nie chciałem Cię zniechęcać, pokazując
na jednej stronie lampę marki Canon, na drugiej Nikon, na kolejnej Sony i tak dalej, zeszliśmy
więc do naszego nie-całkiem-straszliwego, tajemnego laboratorium naukowego i stworzyliśmy
pokazany na rysunku powyżej niemarkowy flesz, który pieszczotliwie nazwaliśmy panem Fleszem.
(A kiedy jesteśmy w internacjonalistycznym nastroju, nazywamy go señor Flesz, monsieur Flesz
albo Flesz-san). Nie przywiązuj się zbytnio do pana Flesza (owszem, drogie Panie, jest samotny
i wolny), bo w gruncie rzeczy będziesz go widywać tylko w kilku pierwszych rozdziałach, z uprosz-
czonym wyświetlaczem LCD pokazującym ustawienie, jakie w danej chwili masz wybrać. Od czasu
do czasu w tekście pojawią się też wskazówki dotyczące najpopularniejszych fleszy. Nawiasem
mówiąc, napisy na miniaturowych ekranach z tyłu prawdziwych lamp błyskowych mają wielkość
odpowiednią dla nastolatków o sokolim wzroku — a nawet oni czasami muszą zmrużyć oczy, żeby
je przeczytać. Z tego względu często widuje się… hmm… trochę starszych nastolatków podających
sobie flesze z rąk do rąk i pytających jeden drugiego: „Dasz radę to przeczytać?”. A potem rozma-
wiają o pogodzie, wspominają dawne dzieje, kiedy można było palić w samolotach, i narzekają
na kiepskie emerytury. Takie czasy.
[ 8 ]
cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e
c