glash. O fotografii z lampa blyskowa

full wersja

Szczegóły
Tytuł glash. O fotografii z lampa blyskowa
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

glash. O fotografii z lampa blyskowa PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie glash. O fotografii z lampa blyskowa PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

glash. O fotografii z lampa blyskowa - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 FLESZ O fotografii z lampą błyskową SCOT T KELBY Strona 2 Tytuł oryginału: The Flash Book Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-283-4372-6 © Grupa Helion SA 2018 Authorized translation of the English 1st edition of The Flash Book © 2018 by Scott Kelby. This translation is published and sold by permission of Rocky Nook, Inc., the owner of all rights to publish and sell the same. All images © Scott Kelby unless otherwise noted. Photoshop is a registered trademark of Adobe Systems Inc. Canon is a registered trademark of Canon Inc. Nikon is a registered trademark of Nikon Inc. Sony is a registered trademark of Sony Corp. Phottix is a registered trademark of Phottix Ltd. Yongnuo is a registered trademark of Shenzhen YongNuo Photographic Equipment Co. Ltd All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: [email protected] WWW: (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres /user/opinie/flefot_ebook Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. x Poleć książkę na Facebook.com x Księgarnia internetowa x Kup w wersji papierowej x Lubię to! » Nasza społeczność x Oceń książkę cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 3 Tę książkę dedykuję mojej drogiej przyjaciółce i koleżance po fachu Anne Cahill, która w holu hoteliku w Vermont pokazała mi, jak posługiwać się bezprzewodowym fleszem. Zawsze będę miał wobec Ciebie dług wdzięczności za to, że podzieliłaś się ze mną swoją wiedzą i otworzyłaś przede mną świat zupełnie nowych możliwości, a także za wieloletnią przyjaźń. cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 4 F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ Podziękowania Choć na grzbiecie tej książki widnieje abyśmy wspólnie zrobili to, co trzeba, i tak, nazwisko jednej tylko osoby, to realizacja ta- jak trzeba. kiego zamierzenia wymagała zaangażowania Joemu McNally’emu. Szczególne podzięko- całego zespołu pracowitych i utalentowanych wania należą się mojemu drogiemu przy- ludzi. Jestem nie tylko szczęśliwy, że mogę jacielowi, Joemu McNally’emu, od którego z nimi współpracować, ale też mam zaszczyt nauczyłem się o fleszach więcej niż kiedykol- i przywilej podziękować im w tym miejscu. wiek sądziłem, że będę wiedział. Dziękuje, Mojej cudownej żonie Kalebrze. Nieustannie Joe, za to, że pomogłeś mi „ujrzeć światło”. utwierdzasz mnie w tym, co powtarzają mi Jeanne Jillebie. Dziękuję za chęć pomocy wszyscy: jestem najszczęśliwszym facetem i za to, że nie pozwalasz mi paść pod ciężarem na świecie. codziennej pracy. Dziękuję za zarządzanie Mojemu synowi Jordanowi. Nie spotkałem moim harmonogramem tak, bym mógł jakimś jeszcze ojca, który byłby bardziej dumny ze cudem znaleźć czas na pisanie. swojego syna niż ja. Jesteś po prostu niesa- Niezrównanemu redaktorowi moich ksią- mowity! Rozpiera mnie duma, że wyrosłeś żek w wydawnictwie Rocky Nook Tedowi na tak wspaniałego człowieka. Waittowi. Dziękuję za pomoc w wydaniu tej Mojej pięknej córce Kirze. Jesteś małą kopią książki i za dostrzeżenie tego, że może ona swojej mamy, a to chyba najpiękniejszy kom- pomóc wielu osobom. Nie krępuj się i zamów plement, jakim mogę Cię obdarzyć. następną kolejkę pyszności z Tony’s Pizza Napoletana. Ja poproszę Honey Pie, Mojemu starszemu bratu Jeffowi. Twoja New Yorker i La Regina :-) bezgraniczna szczerość, uprzejmość, pozytyw- ne nastawienie i pokora od zawsze są dla mnie Wydawcy moich książek Scottowi inspiracją. To zaszczyt być Twoim bratem. Cowlinowi. Niezwykle cenię sobie naszą nieprzerwaną współpracę oraz Twój otwarty Redaktorce moich książek Kim Doty. Jestem umysł i świetne pomysły. Czy mógłbyś, proszę, przeszczęśliwy, że mogę powierzyć Ci redakcję wspomóc Teda w uiszczeniu rachunku za te moich książek. Tak naprawdę nie wyobrażam pizze? sobie publikowania ich bez Twojej pomocy. Współpraca z Tobą jest wielką przyjemnością. Moim mentorom: Johnowi Gradenowi, Ja- ckowi Lee, Dave’owi Galesowi, Judy Farmer Graficzce moich książek Jessice Maldonado. oraz Douglasowi Poole’owi. Dziękuję za Wa- Uwielbiam Twoje projekty i wszystkie drobne szą wiedzę i motywowanie mnie do działania. smaczki, które w nich umieszczasz. Przyjęcie Niezmiernie mi pomagacie. Cię do naszego zespołu było strzałem w dzie- siątkę! Przede wszystkim jednak najgłębsze podziękowania należą się Bogu i Jego Mojemu przyjacielowi i partnerowi w inte- Synowi, Jezusowi Chrystusowi — za to, że resach Jeanowi A. Kendrze. Dziękuję za to, że poprowadzili ścieżki mojego życia do kobiety wytrzymujesz ze mną już tyle lat, i za pomoc marzeń; za to, że pobłogosławili nas cudow- w realizacji moich zwariowanych pomysłów. nymi dziećmi; za to, że mogę żyć i robić to, Jesteś nieoceniony. co naprawdę kocham; za to, że byli zawsze, Erikowi Kunie. Za zdjęcie z moich pleców gdy Ich potrzebowałem, a przede wszystkim ciężaru i wzięcie go na siebie, by mnie nie podarowali mi ciepłą, oddaną rodzinę, z którą przygniótł, i za dołożenie wszelkich starań, mogę dzielić swoje radości. [ iv ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 5 F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ O autorze Scott jest redaktorem, wydawcą i współzałożycielem magazy- nów „Photoshop User” i „Lightroom Magazine” oraz gospoda- rzem popularnego cotygodniowego programu dla fotografów The Grid. Jest też prezesem KelbyOne (internetowej społecz- ności dla fotografów) i pomysłodawcą dorocznej imprezy Worldwide Photo Walk. Scott jest fotografikiem, projektantem i wielokrotnie na- gradzanym autorem ponad 80 książek, takich jak: Światła, ujęcie, retusz. Od pustego studia do gotowej fotografii, Foto- Scott Kelby grafia cyfrowa. Edycja zdjęć, Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby'ego, Jak to zrobić w Lightroomie? oraz Sekrety mistrza fotografii cyfrowej (części 1. – 5.). Pierwsza książka z serii Sekrety mistrza fotogra- fii cyfrowej jest najlepiej sprzedającą się w historii publikacją o fotografii cyfrowej. Przez minionych sześć lat Scott zajmował pierwsze miejsce wśród autorów najlepiej sprzedających się książek poświęco- nych technikom fotografowania. Jego książki były tłumaczone na wiele języków, w tym na chiński, rosyjski, hiszpański, kore- ański, polski, tajwański, francuski, niemiecki, włoski, japoński, flamandzki, szwedzki, turecki i portugalski. Scott Kelby jest dyrektorem warsztatów Adobe Photoshop Seminar Tour i konsultantem technicznym przy konwencie Photoshop World Conference. Ponadto jest współautorem serii kursów online (dostępnych w serwisie KelbyOne.com), a od 1993 roku prowadzi zajęcia z fotografami i użytkownikami Photoshopa. Więcej informacji na temat Scotta znajdziesz na: codziennie aktualizowanym blogu (scottkelby.com), Twitterze (@scottkelby), Instagramie (@scottkelby), Facebooku (facebook.com/skelby). [ v ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 6 F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ Spis treści Rozdział 1. 1 Obsługa i ustawienia lamp błyskowych Od czegoś trzeba zacząć, prawda? Siedem spraw, o których musisz wiedzieć. Jeśli je pominiesz… ___________________________ 2 Ciąg dalszy tego samego. Pomijasz na własne ryzyko! ___________________________________ 3 Jeszcze jedno… ____________________________________________________________________ 4 I dwie ostatnie sprawy _______________________________________________________________ 5 Wkrótce zapoznasz się z pewnym systemem ___________________________________________ 6 Nie będziesz mieć wiele (albo wcale) do czynienia z ustawieniami z tyłu flesza _____________ 7 Przywitaj się z panem Fleszem! _______________________________________________________ 8 Dlaczego można znienawidzić flesz przez system TTL? ___________________________________ 9 Najczęstsza przyczyna nieudanych zdjęć z fleszem ______________________________________ 10 Nie podłączaj flesza do korpusu aparatu _______________________________________________ 11 Nie próbuj używać wbudowanego flesza do wyzwalania zewnętrznej lampy błyskowej. Nigdy ________________________________ 12 Dlaczego warto mieć bezprzewodowy system sterujący? ________________________________ 13 Dlaczego nie wystarczy zwykły bezprzewodowy wyzwalacz? _____________________________ 14 Różnice między optycznymi a radiowymi systemami bezprzewodowymi __________________ 15 Co jeśli flesz nie jest wyposażony w odbiornik radiowy? _________________________________ 16 Rozwiązywanie problemów — kiedy flesz nie chce błyskać _______________________________ 17 Kwestia jasności błysku ______________________________________________________________ 18 Co robić, kiedy 1/2 mocy to zbyt dużo? ________________________________________________ 19 Jak zmienić moc (jasność) lampy? ____________________________________________________ 20 Jaką moc początkową ustawić? ______________________________________________________ 21 Dlaczego zalecam przełączenie flesza na tryb manualny? ________________________________ 22 Przełączanie flesza na tryb manualny _________________________________________________ 23 Szybsze regenerowanie lampy ________________________________________________________ 24 Jakich ogniw używać? _______________________________________________________________ 25 Rozdział 2. 27 Trochę trudniejsze tematy o fleszach To wciąż te tematy. Tylko trochę trudniejsze Używasz kilku fleszy? Zastosowanie funkcji grupowania ułatwi Ci pracę ___________________ 28 Moja metoda przypisywania lamp do grup _____________________________________________ 29 Przydzielanie kilku fleszy do jednej grupy ______________________________________________ 30 Użycie kanałów w celu uniknięcia przypadkowego wyzwolenia błysku flesza przez innych fotografów _________________________________________________________ 31 [ vi ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 7 F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ Tryb Slave umożliwia wyzwolenie drugiego flesza bez użycia komunikacji bezprzewodowej __________________________________________ 32 Jak uzyskać moc większą niż maksymalna? ____________________________________________ 33 Wolisz szerszy czy węższy snop światła? _______________________________________________ 34 Światło modelujące flesza ___________________________________________________________ 35 Chcesz odrobinę złagodzić światło flesza? Użyj dyfuzora _________________________________ 36 Kiedy nie ma sensu stosować dyfuzorów kopułkowych? _________________________________ 37 Twój flesz ma wbudowany dyfuzor szerokokątny… _____________________________________ 38 Zastosowanie wbudowanego białego ekranu odbijającego ______________________________ 39 Czy będziesz potrzebować światłomierza? _____________________________________________ 40 Jak skrócić czas oczekiwania między błyskami? ________________________________________ 41 Zamrażanie ruchu w kadrze __________________________________________________________ 42 Flesz i rozmyte tło. Podpowiedź: użyj synchronizacji z krótkimi czasami naświetlania _______ 43 Rozdział 3. 45 Ustawienia aparatu podczas fotografowania z fleszem To łatwiejsze, niż sądzisz O powodach fotografowania w trybie manualnym ______________________________________ 46 Czas naświetlania decyduje o jasności światła w pomieszczeniu __________________________ 47 Przysłona decyduje o jasności flesza __________________________________________________ 48 Zmiana czułości ISO rozjaśnia albo przyciemnia wszystko _______________________________ 49 Jak ustawić czas naświetlania i dlaczego? ______________________________________________ 50 Kiedy zmienić czas naświetlania? _____________________________________________________ 51 Od jakiej wartości przysłony zacząć? __________________________________________________ 52 Jak ustawić czułość ISO? _____________________________________________________________ 53 Lista kontrolna ustawień aparatu fotograficznego ______________________________________ 54 Wielki sekret harmonijnego oświetlenia _______________________________________________ 55 Rozdział 4. 57 Flesz w fotografii portretowej Jak sprawić, by ludzie wyglądali atrakcyjniej? Odłącz go od aparatu… ______________________________________________________________ 58 Niech stanie się miękkie i piękne światło _______________________________________________ 59 To trochę pomaga, ale nie jest to softboks… ___________________________________________ 60 Mój ulubiony softboks do fleszy _______________________________________________________ 61 Jak uzyskać piękne światło za niecałe sto złotych _______________________________________ 62 Nie masz przyjaciela do pomocy? Sięgnij po kartę płatniczą… ____________________________ 63 Zastosowanie pionowego softboksu na drugim fleszu ___________________________________ 64 Mocniej skupiony snop światła i większa dramaturgia dzięki siatkom kierunkowym ________ 65 Zastosuj metalowe siatki, aby uzyskać mocno skupiony snop światła _____________________ 66 [ vii ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 8 F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ Rozpraszanie światła za pomocą parasola (to działa, ale odradzam…) ____________________ 67 Rozległe, piękne światło to domena dużych softboksów _________________________________ 68 Jeśli potrzebujesz naprawdę dużego źródła światła po kosztach… ________________________ 69 Błyskawiczny sposób na portrety do ramion ___________________________________________ 70 Najczęstszy sposób ustawienia flesza _________________________________________________ 71 Jak uzyskać więcej (albo mniej) cieni? _________________________________________________ 72 Sposób na wyjątkowo miękkie światło ________________________________________________ 73 Jak wysoko zamocować flesz? ________________________________________________________ 74 Jak blisko ustawić softboks? _________________________________________________________ 75 Oświetlenie wyszczuplające optycznie _________________________________________________ 76 Odbity błysk flesza może uratować skórę ______________________________________________ 77 Dodawanie drugiego flesza ___________________________________________________________ 78 Wygaszanie światła dla uzyskania bardziej profesjonalnie wyglądających portretów ________ 79 Ręczne wygaszanie światła przy użyciu zasłon __________________________________________ 80 Konturowy portret z trzema fleszami __________________________________________________ 81 Rozdział 5. 83 Fotografowanie z fleszem poza studiem To naprawdę straszny temat, może więc lepiej go pominąć… Dlaczego warto stosować filtry foliowe podczas fotografowania poza studiem? ____________ 84 Jak radzić sobie z kłopotliwym oświetleniem wnętrz? ___________________________________ 85 Jak założyć filtr foliowy na flesz? ______________________________________________________ 86 Gotowe, przycięte do odpowiednich rozmiarów zestawy filtrów foliowych _________________ 87 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 1.: ustawianie modela _____________________________________________________ 88 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 2.: pomiar światła ________________________________________________________ 89 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 3.: niedoświetlanie _______________________________________________________ 90 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 4.: ustawianie flesza ______________________________________________________ 91 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 5.: załóż filtr pomarańczowy _______________________________________________ 92 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 6.: ustawienia flesza ______________________________________________________ 93 Łatwe fotografowanie z fleszem poza studiem krok 7.: kolejne filtry foliowe ___________________________________________________ 94 Flesz z blendą w roli drugiego źródła światła ___________________________________________ 95 Sposób na uzyskanie odrobiny światła wypełniającego w plenerze, gdy nie masz softboksu __________________________________________________________ 96 W pochmurne dni możesz uzyskać efekt rozmytego tła dzięki szeroko otwartej przysłonie ________________________________________________ 97 [ viii ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 9 F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ Rewelacyjna sztuczka pozwalająca uzyskać proste, czyste tło ____________________________ 98 Fotografowanie wnętrz z użyciem flesza _______________________________________________ 99 Rozdział 6. 101 Oświetlanie tła Tyły są ważne! Oświetlanie tła bez użycia drugiego flesza _____________________________________________ 102 Zanim wycelujesz flesz w stronę tła, musisz podjąć pewną decyzję ________________________ 103 Niedrogie tła _______________________________________________________________________ 104 Jakiego koloru tło kupić na początku? _________________________________________________ 105 Zastosowanie teł z tkaniny lub malowanych ___________________________________________ 106 Statywy stosowane do oświetlania tła _________________________________________________ 107 Dlaczego tak ważna jest odległość między fleszem a tłem? _______________________________ 108 Podczas ustawiania oświetlenia tła wyłącz wszystkie lampy znajdujące się z przodu ________ 109 Jak oświetlić tło, by wyszło idealnie białe? _____________________________________________ 110 Oświetlanie szerszego, białego tła _____________________________________________________ 111 Jak uniknąć „rozlewania się” głównego światła na tło? __________________________________ 112 Jak ochronić główny temat przed światłem flesza oświetlającego tło? _____________________ 113 Tworzenie gradientu w tle ____________________________________________________________ 114 Mniejsze, punktowe światło w tle _____________________________________________________ 115 Kolorowe filtry foliowe do oświetlania tła ______________________________________________ 116 Barwienie tła _______________________________________________________________________ 117 Całkowita zmiana koloru tła __________________________________________________________ 118 Owalny gradient w tle _______________________________________________________________ 119 Rozdział 7. 121 Zastosowanie flesza w fotografii ślubnej Najjaśniejsza panna (młoda) przybywa… Prosty portret panny młodej (z jednym źródłem światła) _________________________________ 122 Fotografowanie przygotowań panny młodej ___________________________________________ 123 Fotografowanie wesel, wariant 1.: flesz na aparacie _____________________________________ 124 Fotografowanie wesel, wariant 2.: skuteczne rozpraszanie światła ________________________ 125 Fotografowanie wesel, wariant 3.: oświetlanie wnętrza __________________________________ 126 Fotografowanie wesel, wariant 4.: błysk flesza w kadrze _________________________________ 127 Oświetlanie oficjalnych zdjęć grupowych ______________________________________________ 128 Obracanie głowicy flesza w celu odbicia błysku _________________________________________ 129 Flesz ustawiony za panną młodą ______________________________________________________ 130 Zastosowanie filtrów foliowych w celu dostosowania błysku flesza do oświetlenia wnętrza __________________________________________________________ 131 [ ix ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 10 F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ Rozdział 8. 133 Żeby flesz stał jak trzeba To źle brzmi, ale wiesz, co mam na myśli Do czego używać różnych rodzajów statywów oświetleniowych? _________________________ 134 Dlaczego warto zaopatrzyć się w regulowany uchwyt? ___________________________________ 135 Mocowanie flesza za pomocą „małej stopki” ___________________________________________ 136 Flesz na monopodzie — mój ulubiony sposób na zdjęcia poza studiem ____________________ 137 Montowanie dodatkowych fleszy: klamry ______________________________________________ 138 Montowanie dodatkowych fleszy: Joby Flash Clamp _______________________________________________________________ 139 Montowanie dodatkowych fleszy: RapidMount SLX i RapidStrips firmy Tether Tools ___________________________________ 140 Montowanie dodatkowych fleszy: Platypod Ultra _________________________________________________________________ 141 Montowanie dodatkowych fleszy: Manfrotto Magic Arm ____________________________________________________________ 142 Montowanie wielu fleszy _____________________________________________________________ 143 Rozdział 9. 145 Sztuczki z fleszami Jak nauczyć flesz podawać łapę, kłaść się na grzbiecie i aportować światło? Portret o charakterze studyjnym… bez studia __________________________________________ 146 Ukrywanie flesza i statywu ___________________________________________________________ 147 Efekt zachodu słońca w plenerze ______________________________________________________ 148 Efekty specjalne z wydłużaniem ekspozycji  ____________________________________________ 149 Trzy rodzaje oświetlenia bez zmiany położenia flesza ___________________________________ 150 Jeśli nie da się odbić błysku od sufitu… _______________________________________________ 151 Jeśli chcesz uwiecznić padające na tło cienie… _________________________________________ 152 Zastosowanie flesza jako rekwizytu ___________________________________________________ 153 Korygowanie oświetlenia podłoża za pomocą podwójnego ujęcia ________________________ 154 Efekty specjalne z filtrami foliowymi __________________________________________________ 155 Zastosowanie balansu bieli jako dodatkowego koloru ___________________________________ 156 Panoramowanie z rozmyciem i zamrożeniem ruchu _____________________________________ 157 Efekt stroboskopowy ________________________________________________________________ 158 Klasyczny, sugestywny portret w hollywoodzkim stylu __________________________________ 159 Sugestywny portret z profilu _________________________________________________________ 160 Dwukolorowe oświetlenie tylne ______________________________________________________ 161 Usuwanie odbić z okularów __________________________________________________________ 162 Proste oświetlenie produktowe z użyciem dwóch fleszy _________________________________ 163 [ x ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 11 F L E S Z . O F OTO G R A F I I Z L A M PĄ B ŁY S KO WĄ Rozdział 10. 165 Proces fotografowania z fleszem Jeśli planujesz sesję we wnętrzach, w plenerze albo sesję ślubną, to masz przepis na sukces! Fotografia portretowa we wnętrzach krok 1.: zamontuj flesz na statywie oświetleniowym ___________________________________ 166 krok 2.: załóż softboks na flesz ______________________________________________________ 167 krok 3.: skonfiguruj we fleszu podane ustawienia _____________________________________ 168 krok 4.: ustaw flesz wysoko, pod kątem 45° ___________________________________________ 169 krok 5.: zastosuj podane ustawienia aparatu _________________________________________ 170 krok 6.: zrób zdjęcie próbne i oceń je _________________________________________________ 171 Fotografia portretowa w plenerze krok 1.: ustaw portretowaną osobę plecami do słońca _________________________________ 172 krok 2.: zacznij od ustawienia prawidłowej ekspozycji _________________________________ 173 krok 3.: przyciemnij cały kadr _______________________________________________________ 174 krok 4.: zastosuj podane ustawienia flesza ___________________________________________ 175 krok 5.: odłącz flesz od aparatu _____________________________________________________ 176 krok 6.: załóż na flesz pomarańczowy filtr foliowy _____________________________________ 177 krok 7.: spraw, by światło stało się bardziej miękkie i atrakcyjne _________________________ 178 krok 8.: ustaw flesz wysoko, pod kątem 45° ___________________________________________ 179 krok 9.: włącz flesz i zrób próbne zdjęcie _____________________________________________ 180 krok 10.: zrównoważ moc błysku ze światłem zastanym ________________________________ 181 Fotografowanie ślubów krok 1.: fotografowanie z fleszem przygotowań do ceremonii ___________________________ 182 krok 2.: portrety panny młodej ______________________________________________________ 183 krok 3.: ceremonia _________________________________________________________________ 184 krok 4.: oficjalne zdjęcia grupowe ___________________________________________________ 185 krok 5.: wesele, jeden flesz _________________________________________________________ 186 krok 6.: wesele, dwa flesze __________________________________________________________ 187 Skorowidz _________________________________________________________________________ 188 [ xi ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 12 cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 13 rozdział 1. Obsługa i ustawienia lamp błyskowych Od czegoś trzeba zacząć, prawda? Jeśli kupiłeś tę książkę, to już teraz mogę powiedzieć o Tobie kilka słów. (1) Masz znakomity gust. (2) Jesteś myślącym, inteligentnym człowie- kiem, lubisz małe zwierzęta, a ludzie uwielbiają przebywać w Twoim towarzystwie. Gdziekolwiek jesteś, nagle rozbrzmiewają ptasie trele. (3) Zapewne jesteś początkujący w kwestii lamp błyskowych. Pewnie masz już jakiegoś flesza, ale kupiłeś tę książkę po to, by wreszcie móc się w nim zakochać. Postąpiłeś słusznie. Owszem, oczywiście trudno, żebym jako autor tej książki powiedział coś innego… Gwoli uczciwości zapytajmy więc o to przypadkowych przechodniów i zobaczmy, czy się ze mną zgo- dzą. [Krótka przerwa]. Tak, oni też potwierdzili, że postąpiłeś właściwie, nie jest to więc tylko moje zdanie. Tak czy inaczej, chciałbym, aby Twoje wejście w cudowny świat fleszy odbyło się tak bezboleśnie, jak tylko się da, a to zaczyna się od zrozumienia, że używanie lampy błyskowej to styl życia. Wkrótce będziesz spotykać się z fajnymi, nowymi przyjaciółmi od fleszy, będziesz chodzić na fleszowe imprezy i dyskoteki, a także na fleszowe protesty i przesłuchania z błyskaniem fleszem po oczach, a ja chciałbym, abyś zyskał pewność, że podczas żadnego z tych wydarzeń nie będziesz się wstydzić tego, że nie jesteś jeszcze mistrzem ninja lamp błyskowych (którym staniesz się za jakieś dziesięć rozdziałów, kiedy to otrzymasz czarne wdzianko i inne takie…). Tymczasem jednak jest całkiem prawdopodobne, że na którejś z owych imprez jakiś kompletny maniak fleszy spróbuje Cię zagiąć i zapyta, skąd w ogóle wziął się termin „flesz”. To podchwytliwe pytanie. Większość ludzi odpowie coś w rodzaju: „Bo to takie angielskie słowo oznaczające błysk światła”, na co ów maniak tylko z rozczarowaniem przewróci oczami, bo przecież zna właściwą odpowiedź. Flesz to tak naprawdę FLESZ — akronim wymyślony w fir- mie Eastman Kodak w latach 90. XIX wieku oznaczający „falę lumenów o emisji stroboskopowo-zogniskowanej”. A teraz… jeśli choćby na mo- ment uwierzyłeś w cokolwiek z tego, co przeczytałeś, jeśli miałeś choćby przelotną chwilę zwątpienia, że może to być prawdą — to powinieneś się lepiej zogniskować, niekoniecznie stroboskopowo. Witam we wstępach do rozdziałów (przed którymi przestrzegam we wstępie do tej książki ;-) cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 14 r o z d z i a ł 1 .   ■  O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h Siedem spraw, o których musisz wiedzieć. Jeśli je pominiesz… …stanie się coś naprawdę złego (1). Na przykład nie dowiesz się o specjalnej stronie interneto- wej z kilkoma przygotowanymi specjalnie dla Ciebie filmami1, które przydadzą Ci się w trakcie lektury, albo o tym, czy masz czytać wstępy do rozdziałów (czy lepiej, żebyś tego nie robił…). Albo o tym, jak uniknąć białej gorączki podczas czytania o ustawieniach lamp błyskowych (osobiście polecam zieloną gorączkę, która jest znacznie łatwiejsza do opanowania). Lektura tych czterech stron (owszem, pozostałe trzy też trzeba przeczytać) zajmie Ci tylko dwie minuty, ale będziesz zadowolony, że je poświęciłeś (piszę to zupełnie serio). Skoro już mowa o stronie z pomocniczymi materiałami wideo i innymi dodatkami, oto ona: kelbyone.com/books/flashbook. Przejdźmy zatem do pozostałych sześciu fascynujących spraw (nie chichocz!). (2) Nie nazywam ich „speedlights” — piszę po prostu „flesze”. Niektóre firmy nazywają lampy systemowe „zewnętrznymi lampami błyskowymi”, inne używają terminu „speedlights”. Są tacy, którzy zwracają się do nich per Kosmiczny Kowboju, inni używają słów zasłyszanych w piosenkach… Ponieważ więc nie ma zgodności co do nazewnictwa (a wymienianie za każdym razem wszystkich określeń — speedlight, flesz, systemowa lampa błyskowa itd. — byłoby koszmarnie uciążliwe), pozostanę przy zwykłym fleszu. To tak tylko gwoli informacji. 1 Materiały pomocnicze w języku angielskim — przyp. tłum. [ 2 ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 15 r o z d z i a ł 1 .   ■  O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h Ciąg dalszy tego samego. Pomijasz na własne ryzyko! Canon Nikon Yongnuo Sony (3) Flesze to flesze. I zasadniczo wszystkie działają tak samo. Wytwarzają jaskrawy błysk światła. Gdybym wziął lampę za 2500 złotych i taką za 250 złotych, ustawił je (i Ciebie) w ciemnym po- mieszczeniu i wyzwolił każdą z nich z osobna, to nie odgadłbyś, która jest która — obie wygenerują jasne błyski białego światła. Różnice tkwią w funkcjonalności, solidności konstrukcji albo w tym, czy lampa ma wbudowany moduł komunikacji bezprzewodowej, ale jeśli chodzi o fundamentalną zasadę działania (emitowanie jasnego błysku światła), każda potrafi z grubsza to samo i z tego punktu widzenia są zasadniczo nierozróżnialne. (4) Flesze produkuje wiele firm. Nie mogłem wspomnieć w tej książce o wszystkich modelach fleszy, opowiedziałem więc o tych, których używa dziś większość ludzi — to lampy produkowane przez firmy Canon, Nikon, Phottix, Sony i Yongnuo. Na szczęście wszystkie flesze działają bardzo podobnie, jeżeli nie zobaczysz więc w książce marki czy modelu, którym się posługujesz, nie martw się — zwłaszcza że o samych urządzeniach nie będę pisał wiele, jeśli nie liczyć ich włączania i konfigurowania kilku wstępnych ustawień. [ 3 ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 16 r o z d z i a ł 1 .   ■  O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h Jeszcze jedno… rozd ział 5. m Fotografowanie z flesze rozd ział 1. stu die m poza t, zny tema Obsługa i ustawienia To naprawdę stras może więc lepiej go pominąć… a i czy lepiej ten lamp błyskowy ch rozdziału napraw dę jest taka straszn ć, prawda? zaczą Od czegoś trzeba Czy tematyka tego stara marketin- nie. To po prostu Nie, oczywiście, że nie robili, rozdział pominąć? z ludziom, aby czegoś kilka słów. mówi, że jeśli powies Ci powiedział: „Nie powiedzieć o Tobie gowa zasada, która d jeśliby m , to już teraz mogę entnym człowie- zachęcisz. Na przykła ej w Polsce przez Jeśli kupiłeś tę książkę myślącym, intelig to tylko ich do tego omie? (wydan ity gust. (2) Jesteś wać w Twoim Jak to zrobić w Lightro pewności, (1) Masz znakom uwielbiają przeby kupuj mojej książki księga rniach), bo nie mam zwierzęta, a ludzie trele. (3) we wszyst kich potok neuro- kiem, lubisz małe rozbrzmiewają ptasie Helion i dostępnej wyzwoli u Ciebie Gdziek olwiek jesteś, nagle Pewnie masz y”, to takie zdanie jest odpowie- towarz ystwie. błysko wych. czy jesteś na nią gotow który u dorosłych kujący w kwestii lamp móc się w nim go serotoniną. Tego, Safety Dance Zapewne jesteś począt po to, by wreszcie przekaźnika zwane piosenek takich jak ale kupiłeś tę książkę trudno, żebym jako ywanie sympatii do powodu, by już jakiegoś flesza, m, oczywi ście dzialny za wywoł grupy Men Withou t Hats — bo nie ma innego sensownego nego tandem u seroto niny i mo- roz dzia ł 6. zakochać. Postąp iłeś słusznie. Owsze ział coś innego … Gwoli uczciwości zapytajmy ze mną zgo- jeśli nie liczyć niesław składników autor tej książki powied i zobaczmy, czy się Oświetlanie tła ten utwór polubić, i jeden z głównych ch przechodniów właściwie, , związku, który stanow j na pudełko, nie więc o to przypadkowy rdzili, że postąpiłeś noazotanu tiaminy Crunch (zerkni a]. Tak, oni też potwie ym, aby Twoje h marki Cap’n żebyś dzą. [Krótka przerw czy inaczej, chciałb płatków śniadaniowyc Krótko mówiąc, napisałem, moje zdanie. Tak jak tylko się liłbym tego sam). się z nim nie jest to więc tylko się tak bezboleśnie, żartuję, nie wymyś dę chciałem, żebyś świat fleszy odbyło wej to nie czytał tego rozdzia łu, bo tak napraw trudniejszy w odbior ze niż roz- Tyły są ważwejście ne! w cudow ny że używan ie lampy błysko się od zrozumienia, iółmi jest on bowiem trochę sobie da, a to zaczyna spotykać się z fajnym i, nowymi przyjac zapoznał, istotnie we wnętrzach, a gdy Wkrótce będziesz eki, a także na cony fotogra fowaniu z fleszem m, przyzn aję, Wiesz, co się styl życia. e imprezy i dyskot dział poświę ęcić. Owsze sz chodzić na fleszow oczach, a ja z się odruchowo zniech przeczyta- stanie, jeślibędzie No cóż, robiłe od fleszy, podczas niem fleszem po to uświadomisz, możes aby skłonić Cię do sesji portr chania z błyska etowej nie oświe o z tych wydarzeń logicznej sztuczki, Robił tak rutynowo m już tak protesty i przesłu nic złego. Weźmfleszowe i mogę Ci powi podczas żadneg tlisz tła? uciekłem się do psycho tak robią. y jednak pod zyskał edzie pewno ść, ć, że że… nic. Nie m ninja lamp Ale wszyscy pisarze Nawiasem mówią c, fotografowana chciałbym, abyśuwagę następując jesteś jeszczestaniemistrze nia tego rozdziału… nikt nie narzek ał. osoba ma bardz sz się owstydzić tego, żeą nie rzecz: powiedzm się łów, kiedy to tak Oscar Wilde, a Winfrey czarne — i czarn nie będzie jakieś dziesięć y, rozdzia Hemingway, robił gdy napisał z Oprah ąbłysko ciemne włosy (którym stanies z się —zamoże że jest całkiem Wilde’a od czasu, misę z glutenu koszuwych lę, albo bluzkę, albo ). nawe Tymcza sem jednak t krucz jestem fanem Oscara przepis na gorącą ną kreację, a Ty chcesz asz czarne inne takie… wdzianko i jeszcz e inną o- etny maniak ską, w której podał ytałem, aż tle, lecz nie zamieotrzym sfoto grafować tę osob z owych imprez bluzk jakiś opodob- kompl tę książkę kuchar i glutam inianem sodu. Odkąd to przecz rzasz tego opodo bne, że na którejś ę na jednolicie wziął się termin „flesz”. alergii prawd tła w czarn ogóle zmieszanego z laktozą Rozumiesz? Swędz i. W sensie zdjęcie przed stawiającespróbu oświetlać. Coi zapyta, skąd je Cię zagiąć wtedy? Wtedy ym coś w rodzaju: „Bo tego spróbować. jesteś jeszcze fleszy przerażają ludzi otrzym odpow ie asz mnie swędzi, żeby nij… Na razie nie na którym to zdjęciu podch cą, zawie. szoną pytanie ość Większw przes ”, na co ów maniak no dobrze, zapom To nie będz wytliwe ie widać nic opróc ające błysk trzenświatła i głowę, pokarmowej. Ech, to zrobiłem!). wy — i właśnie dlategotakie kie słowo oznacz z tej zna właściwą żarty. (Ha, znowu to powtarzamangielsswoim przerażają oczami, bo gło- eż cej przeci gotowy na tego typu takich rzeczy sami, w ciemn rowaniem słuch aczomóci przewr , by nigdy — akronim wymyślony w fir- takiego mrożąceg tylko z rozcza ym studi dę FLESZ nie robili u, tak napraw o krew wiedź.żyłach Flesz topóźn o w nocy, bo zobaczeni ający „falę lumenów się w mroku czere odpow , oddzielonw latach ego od 90. XIX wieku oznacz e mo- pumie możeEastma n Kodak kosztować mnós ciała i unoszącego jeśli choćby na uczniów zrezy gnowało emisji skopow o-zogn two nerw iskowanej”. A teraz… choćby o z prow strobo adzonych przez iek z tego, co przecz ów. Nie ytałeś, zliczę, ilu jeśli miałeś dy się dowiedzie e mnie zajęć na eneś się li, żement nie mam uwierz yłeś w cokolw ni, kie-ą — to powini oficjalnym człon papie rów wykładowc żeymoże touczel być prawd ch kiem przelo kadry tną akade chwilę zwątpienia, i nawet nie jestem skopow o. Witam we wstępa mowa, to żadne mickiej niekon iecznie strobo j uczellepiej ni). Tak zognis napra kować, tej uczel ni… (a jeśli już we wstępie do tej książki ;-) się tej nieszczęsn ej głow wdę jedna (przed którym i przestrzegamo tym k oczyw rezygnacji. Tak i sądzęłów doyrozdzia , że właśnie taki iście wystraszyli czy inaczej, w był główny powó nie inaczej: Twoja rzeczywistości d ich modelka ma rzecz na ogół ma się zupeł karnację, zakła jasne, platynowe - da na siebie czerw włosy i alaba albo jeszcze inny ony golf oraz strową ciuch noszony białe spodnie, od czarnego tła od pasa w dół spódnicę jak złoto. W takim i w tym stroju technik separ przypadku nie odcina się acji postaci od potrzebujesz stosować nawet czytać tego tła, nie musisz rozdziału. Na Twoim używać drugiego nął. (Nawiasem miejscu po prost flesza ani mówiąc, nie mogę u bym go pomi tę sztuczkę. Wym uwierzyć, że znow - arzony materiał u dałeś się złapa na szturmowca ć na z Gwiezdnych wojen…). (5) Czy należy czytać jednostronicowe wstępy poprzedzające każdy rozdział? Pozwól, że się wytłumaczę. Otóż we wszystkich moich książkach hołduję pewnej tradycji, którą niektórzy Czytelnicy uwielbiają, innych zaś doprowadza ona do szewskiej pasji. Chodzi o styl wstępów do rozdziałów. W normalnych książkach takie krótkie wprowadzenia zawierają ważne wskazówki dotyczące kolejnego rozdziału. W moich zaś… no cóż, są inne. Te dziwaczne, przegadane teksty mają bardzo niewiele (jeśli cokolwiek) wspólnego z faktyczną treścią rozdziału. Są pomyślane jako chwila odprężenia między rozdziałami i wiele osób naprawdę je uwielbia (wydaliśmy całą książkę zawierającą tylko wstępy zaczerpnięte z różnych moich publikacji — serio, nie zmyślam), ale inne nienawidzą ich z całego serca. Na szczęście (niemal) wszystkie niepoważne dywagacje znajdują się tylko na tych stronach — reszta książki jest całkiem zwyczajna. Musiałem Cię jednak ostrzec, w razie, gdybyś był/była panem/panią Marudą i bardzo poważnym człowiekiem. Jeśli masz wrażenie, że Maruda to Twoje drugie imię, to błagam, całkowicie pomiń te wstępy. [ 4 ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 17 r o z d z i a ł 1 .   ■  O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h I dwie ostatnie sprawy rzeb a jak t s ta ł eby flesz . ■ Ż ział 8 rozd y: ych flesz datkow anie do Montow Ultra rzeb a jak t s ta ł eby flesz d . ■ Ż Platypo ział 8 rozd y: ych flesz er tools datkow rips firmy teth anie do st Montow unt slX i rapid o rapidM lesz em ia z f owan to graf es fo Proc 0. ■ ział 1 rozd cji ekspozy idłowej .: ia praw em krok 2 lesz ia z f graf owan aw ie n d ust to es fo zacznij o Proc ze, dział 10. ■ ań na fles roz ch mocow plenerze bę d wszystki pularnego go spośró wnym po towa w iwersalne niejszym kre wolnym fia portre waną oso rdziej un Ultra (m cznie do nie najba typodem w prakty ia do- Fotogra ustaw portreto w posiada ać się Pla trzanek urządzen esz wejść nteresow żych lus rsja tego ad Jeżeli chc ieneś zai wania du alona) we podłogi (na przykł : do monto udoskon krok 1. o słońca pozycji w tej dziedzinie,cow nia się że powin służącego a, odchudzona (i zie — od ej w kolce ale wyróż to być mo Ma x, ws zęd saż on do Platypod iejsza, lże jsz ściwie wypo ącego). mi djedną z nowszych pro umożliwiającym molnie zapanrojektowane ie flesza uchwytu mn ia fleszy wła pomocą mo cuj pleca ie an ie (za ska . Ta znaczn stawiania i mocow powierzc hn owego pa bardzo miejscu) do nie rów ne cen tym etr tki ego . To Tools) jes t montażu, y w specja wierzchn i nadaje się ieniste i mocą 50- do wszys a zaraze m her em on po skonale przez kam albo drzew (za po ierdzić właściwie koszuli, (firmy Tet ym sposob t wyposaż wać go do kno a młodą), kieszeni słu przed - Ten sprzęt , oryginaln plastikowy uchwy zwalające zamoco tra, laminaty, włó za pann pów, po ręczy da się prz ytw ać je do zy pomy ktycznym t to ”), po szkło, lus by i nie aż do słu oda Ultra du schow lotniczej). Autor czona bardzo pra h obiektów. Jes pidStrips y, fornir, kadza far stopki), sób Platyp że można bez tru sy tała zakoń jró żni ejszyc cen t na zwał „Ra low ane ścian uch wy tu nie usz ca (ni e ma ten czy inny spo ma łe, alu mi nium kla er, a zbi órka zos ło na tak im na du ma cie ejs W tak z art eża yle pce (które pro art on owe, gła dko y czy m usunię tu w roz maite mi nia gad żet ytn e urz ądzenie, sta ło wykonane w serwisie Kickst o fot og rafom zal wy tu na prz sowo-k rmur, prz ia uchwy alowa spr ałe (zo wzięcia bardz terze uch płyty gip lana i ma wetknięc do zainst iony e wytrzym przedsię się domy ślać, jak w charak na głowic ę takich jak zura, porce żliwości o prosty nie wycen a niezwykl w postaci pozwala posłużyć knąłbym metal, gla śladów. Oprócz mo wyjątkow ść rozsąd najpierw y się nim a szklane, ły, lekki i tał też do tem trzeb stawili go ch 24 go dzin (co ów, ale ab obiście zer (2) stopk ia kleisty ch rdzo ma t SLX zos owań. Po pierwszy je 59 dolar wica. Os yda Ci się pozostaw ) jest to ba pidMoun ęć zastos lara za 120 w ciągu ie kosztu na to gło o zaś prz y Vello, do chi chotania… lką opaską). Ra a tyl ko na dziesi lub 49,95 do no iu) . Urządzen óch rze czy. (1) Jed larów). Oprócz teg Sh oe Mount firm ianą rcz uk yw zan dw do ory mn powodu iec za się nie wie zes taw wysta lara za 30 szt — flesz tkw nie da i szt rozwią uje sz jeszcz e llh ead (za 15 ive rsal Access dn io na wspo z ezp ow y 95 do len ia trz eb 4 Min i Ba Un zpo śre jdz ies (flesz zab podstaw kosztuje 14, nia nachy lić do gó ry, ale flesz, po s MH 100 z uchwy tem kręcić go be Ultra, to zna dolara, ale Strips, co żliwości regulowa żna odchy ań, ale jeś li u Giotto znaj się można na ysz się w uchwyt zamoco- na 24,95 pce Rapid t brak mo palnik mo Twoich zastosow w rodzaj sza (zapo larów — a na nim ić przyle wadą jes zywiście unt Q20, wania fle ztuje 7 do li już zao patrz szy (możn aratu wymien wa dy? Otóż zdj ęciu). Oc w przypadk u ie RapidMo y do zamoco ie B&H Photo kos do mość: jeś nto wania fle Go Pro , aż do ap fotograficz - ieś ym mu m, o na zw on ep wia się do mo kamerę aparatu sztuk. Jak przykład ow nowić pro ble akcesoriu był wypo saż który w skl ttos). I do bra iczające em, przez awienia związku cie (jak na ł. To nie musi sta wanego da, jakby sem marki Gio owania, nieogran obiektyw pewne ust flesza, i w w uchwy dó ym opisy t ten wyglą cza (nawia głowicę tos trzanki z gurować nie użyli . Pozo- erować w m krewn lara. Gadże zaj lepisz ce inne zas małej lus eba skonfi wykonania wcale zastanym nie się go ski ozn aj się z bliski jąc ym 29,95 do to uch wyt na rod ramię umożliwiają dla niego , po czą wszy od , bo na jpierw trz do jeg o w ośw ietleniu fle sza , to zap , kosztu sama — j ji wać stanowi, pidStrips jest taka wielkie ania niewie po- lkie wać wszys tko e flesza jakbyśmy pozyc dziesz uży pcami Ra ony w nie zastosow ). czaj jeszcz ęcie tak, łowej eks a chwil bę jmniej też z przyle a działania wyposaż o jednak esz też rkowegoNie włą zrobić zdj cie prawid go przyna jego zasad . Jest on lara. Będzi bezluste ierzamy ia w apara , a ponieważ za kilk 25 s (nie zmieniaj ić, aby uzy - awkę, ale e słowo…) maga on a nego. Zam ustawien w przyss dziwaczn ie 180°, wy e 8,99 do 95 dolar zniemy od aracie cego 1/1 żesz zmien ą cóż to za ie w zakres ało kolejn kolejne 14, wa z tym zac alny w ap wynoszą c tego mo brałeś prawidłow mówiąc, i pochylan Cię kosztow sup łaj więc ezp ieczeniacami (dodatko ny tryb manu su naświetlania, ). Co wobe do zakresie 360 ° bę dzi e ips , wy i ub w, cła ło się za licz jej aple try , staw włą czo cza wc ale dzi eć, że niewielki obrót w nia lampy. To mocowań Rapid Str licz ąc podatkó jdo wa nie na onalbo rodzaj kon sta nd ardowego a go bę dzie ruszać d bę dziesz wie tas z w tym celu ciś nij wa e zna sta eb 1 ] Ską Wykorzys zamoco akowania dolara. (Ni słońce2 roku.gie Zo dło świat ła, a i tło — zmieniaj że nie trz [ 14rto przysłon y. stronie 89) . Na stopki do wego op c 53,89wa by tak, byia 202jak drue). źró wy, ramion musi a być mo Wa ść tanego? mowa na i się ać dodatko znie zapłacisziawię nej oso31 grudn zni ynie tył jego gło na razie, pozycję? iatła zas ła pojaw trzebow fotografoe przedże słońceięc dzi ała y mil roc c, słońce nie wną eks alnego św (była o nim natężenia świat iestopak. Łąc od ustawien odebran t taka,iegu 12 tys modela, a jed sem mówią z boku, byle nie skać popra em natur aparatu wartość za trzydz znij si zostać ia jes y przebńce oświetlało przez flesz. Nawia y pod kąt wizjerze li pomiaru h aparatu. Ustaw wienieć mu Zac o ust awienlę przab że być przysłon oczny w y, a na ska cym i. Zamókor zyś z teg na miem y sło tkim dzie); mo się dalek o wartość ierza, wid do połow ustawien iac oznaczają transakcj i 18 cen tów chc y, y przed e ws zys li nie bę zna jdu je św iat łom wc iśn ięt y żąc ych w mi ejs cu się tak wysokośc ). Nie jeśli wolisz ien być oświetlon t lepiej, jeś , na której słońce szy krok? wskaźnik migawki ję przy bie pośrodk u skali, y (może akcyza w iwie nawe afii wy pierw aj spust a ekspozyc przysłon na win (wł0 aśc ] owej fotogr że to bardzo łat i przytrzym ska — ilustruje on znalazł się cą samej że nawet (6) Czasami trzeba kupić jakiś sprzęt. Nie promuję w tej książce żadnych konkretnych urządzeń, model po dn ie za nim [ 14 ykł ad kaź nik za po mo 200 , a mo dku wać dokła na prz ej). Prawd a, ruchoma kre my ws tego zro bić ze 100 ISO na nik pośro się znajdo — tak jak ów rucho uda Ci się i w twarz wej, jej lew y tak, by ć matrycy ać wskaź świeciło modelow de lki (naszej pra przysłon po zyc ję. Jeśli nie zwiększyć czułoś ą prz ysł ony ulokow ku . j stronie mo prawidłow ą eks będzie wartości pnego kro że trzeba ale zanim przystąpisz do lektury, wiedz, że aby uzyskać oczekiwane rezultaty, czasami trzeba kupić po prawe zdarzyć), 400, aby to być mo w połączen iu z odpo ła. Gdy Ci wiednio dobraną się to już powiedzi e, przejd ź do nastę enia świat pewne akcesoria — począwszy od statywów oświetleniowych, przez uchwyty, aż do dyfuzorów lub skali natęż softboksów. Sam używam niedrogiego sprzętu, zawsze mam więc na względzie przystępne cenowo rozwiązania i szukam dobrych okazji do zakupu. [ 173 ] (7) O co chodzi z ostatnim rozdziałem, poświęconym tokowi pracy? Przeczytaj go na końcu. Gdy już zapoznasz się z całą resztą. To rodzaj skróconego poradnika, do którego możesz się odwołać [ 172 ] przed kolejną sesją zdjęciową, kiedy będziesz potrzebować wskazówek krok po kroku opisujących fotografowanie we wnętrzach, w plenerze oraz robienie zdjęć ślubnych. Dobra, Szefie/Szefowo, najwyższa pora, abyśmy razem, Ty i ja, wybrali się ramię w ramię, by oswoić dziki świat fleszy, wyruszyć w podróż, w niezwykłą wyprawę, bla, bla, bla… [ 5 ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 18 r o z d z i a ł 1 .   ■  O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h Wkrótce zapoznasz się z pewnym systemem Mam dla Ciebie dobrą wiadomość i dobrą wiadomość. Którą chcesz usłyszeć najpierw? Może zacznijmy od tej dobrej. Otóż z tej książki nie dowiesz się wszystkiego o swojej lampie błyskowej. Nie poznasz wielu wyrafinowanych tajników fleszy, nie będziesz musiał nic liczyć, niepotrzebny Ci będzie światłomierz i nie będziesz musiał robić różnych rzeczy, w których specjalizują się jajo- głowi (czyli po prostu nie dowiesz się wszystkiego o fleszach — to nie tego typu książka). Zamiast tego zapoznasz się z pewnym systemem — naprawdę prostym, posługuję się nim od lat — który przedstawię Ci tak, jakbym uczył go przyjaciela (na szczęście mam w tym niemałą wprawę, bo uczyłem go wielu moich przyjaciół). To byłaby ta dobra wiadomość. A teraz przekażę Ci drugą dobrą wieść: wiem, że metoda, której Cię nauczę, jest skuteczna, bo czytałem setki e-maili, komentarzy na Facebooku, wpisów na forach, wiadomości w serwisach społecznościowych (mógłbym wymie- niać dalej…) od moich uczniów, którzy mówili, że wreszcie robią z lampą takie zdjęcia, o jakich zawsze marzyli. Po latach zmagań wreszcie zakochali się w swoich lampach błyskowych. Moim zdaniem największą zaletą tego systemu jest niebywała prostota, jest on jednak zupełnie inny niż metody, którymi być może posługiwałeś się wcześniej. Jeśli więc przeczytasz coś i pomyślisz sobie: „To brzmi trochę inaczej niż wskazówki, które wyczytałem w internecie”, to dlatego, że ja rzeczywiście robię to inaczej. Ten system jednak działa, a kiedy go wypróbujesz, uwierzysz w jego moc. Albo w Moc, jeśli polubisz system, a przy okazji jesteś miłośnikiem Gwiezdnych wojen (choć akurat tam na ogół błyskają raczej miecze świetlne niż flesze). To tyle tytułem wyjaśnienia, zanim zaczniemy zgłębiać temat. [ 6 ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 19 r o z d z i a ł 1 .   ■  O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h Nie będziesz mieć wiele (albo wcale) do czynienia z ustawieniami z tyłu flesza Ciekawym aspektem mojego systemu jest fakt, że nieczęsto — jeśli w ogóle — będziesz się posłu- giwać ustawieniami znajdującymi się z tyłu flesza. Tak naprawdę po rozpoczęciu sesji zapewne nie naciśniesz ani jednego przycisku, nie obrócisz pokrętła ani nawet nie dotkniesz tylnej ścianki flesza, by cokolwiek zmienić! Dlaczego zatem w tej książce znajduje się rozdział poświęcony usta- wieniom flesza? Bo płacą mi od rozdziału… (To niezupełnie prawda). Otóż prawdziwy powód jest taki, że po nabyciu flesza trzeba ustawić kilka drobiazgów, podobnie jak wówczas, gdy kupuje się nowy telewizor — po zakupie zaczyna się od konfiguracji polegającej na wybraniu garści ustawień i preferencji. Ale od tamtej pory co tak naprawdę zmieniamy w naszych telewizorach? Głośność i kanał. I bardzo podobnie jest z fleszem. Najpierw trzeba skonfigurować kilka rzeczy, a potem w zasadzie wszystko sprowadza się do zmiany jasności błysku. (Uwaga, zdradzam dalszy ciąg fabuły: nie trzeba w tym celu podchodzić do flesza. O tym, jak to zrobić, będzie mowa za chwilę). Z raz skonfigurowanymi parametrami nie trzeba się już borykać. Tak naprawdę właściwie jedyną czynnością, jaką będziesz wykonywać z tyłu lampy, jest włączenie jej na początku sesji i wyłącze- nie po zakończeniu fotografowania. To znacząco ułatwia życie z fleszem (krótko mówiąc, dzięki omawianemu systemowi możesz przestać manipulować przyciskami i pokrętłami z tyłu lampy i zamiast tego skupić się na robieniu znakomitych zdjęć). [ 7 ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c Strona 20 r o z d z i a ł 1 .   ■  O b s ł u g a i u s t a w i e n i a l a m p b ł y s k o w y c h Przywitaj się z panem Fleszem! Nie daj się otumanić wszystkim tym przyciskom i menu, bo konstrukcja nowoczesnych fleszy jest z grubsza taka sama — zwykle są one wyposażone w wyświetlacz, pod którym znajdują się cztery przyciski, a pod nimi pokrętło sterujące. W niektórych fleszach przycisków może być więcej (na przykład włącznik albo przycisk testujący), ale zasadniczo wszystkie wyglądają i działają tak samo — zwłaszcza w kontekście metod posługiwania się fleszem opisanych w tej książce, bo nie zamierzamy robić cudów i korzystać z enigmatycznych funkcji, którymi posługuje się niewielki odsetek użytkowników (i to tyko wtedy, gdy znudzą się graniem w Dungeons & Dragons). Ponieważ wszystkie flesze wyglądają i działają zasadniczo tak samo, nie chciałem Cię zniechęcać, pokazując na jednej stronie lampę marki Canon, na drugiej Nikon, na kolejnej Sony i tak dalej, zeszliśmy więc do naszego nie-całkiem-straszliwego, tajemnego laboratorium naukowego i stworzyliśmy pokazany na rysunku powyżej niemarkowy flesz, który pieszczotliwie nazwaliśmy panem Fleszem. (A kiedy jesteśmy w internacjonalistycznym nastroju, nazywamy go señor Flesz, monsieur Flesz albo Flesz-san). Nie przywiązuj się zbytnio do pana Flesza (owszem, drogie Panie, jest samotny i wolny), bo w gruncie rzeczy będziesz go widywać tylko w kilku pierwszych rozdziałach, z uprosz- czonym wyświetlaczem LCD pokazującym ustawienie, jakie w danej chwili masz wybrać. Od czasu do czasu w tekście pojawią się też wskazówki dotyczące najpopularniejszych fleszy. Nawiasem mówiąc, napisy na miniaturowych ekranach z tyłu prawdziwych lamp błyskowych mają wielkość odpowiednią dla nastolatków o sokolim wzroku — a nawet oni czasami muszą zmrużyć oczy, żeby je przeczytać. Z tego względu często widuje się… hmm… trochę starszych nastolatków podających sobie flesze z rąk do rąk i pytających jeden drugiego: „Dasz radę to przeczytać?”. A potem rozma- wiają o pogodzie, wspominają dawne dzieje, kiedy można było palić w samolotach, i narzekają na kiepskie emerytury. Takie czasy. [ 8 ] cc0e463f0dfb1f86778fe7465394299e c