Tpczt 2 tom
            
            
            
                
                    | Szczegóły | 
                
                    | Tytuł | Tpczt 2 tom | 
                
                    | Rozszerzenie: | PDF | 
            
		
            
                
                
            
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres 
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
			
		
             
            
			
			
			
            Tpczt 2 tom PDF - Pobierz:
            
            Pobierz PDF
            
            
              
            
            
      
		   
		   
		   
		    Zobacz podgląd pliku o nazwie Tpczt 2 tom PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
		   
		   
		   
            
             
            
            
Tpczt 2 tom - podejrzyj 20 pierwszych stron:
            
            
Strona 1
 
Strona 2
 
Strona 3
 © Ilya Akinshin/Fotolia.com
Strona 4
 
Strona 5
 Spis treści
Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego,
III etap edukacyjny: 4-letnie liceum ogólnokształcące oraz 5-letnie technikum ........... 5
Podstawa programowa przedmiotu historia ............................................................................13
Komentarz do podstawy programowej przedmiotu historia
Włodzimierz K. Kowalczyk ..................................................................................................................39
Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego,
III etap edukacyjny: branżowa szkoła I stopnia ........................................................................51
Podstawa programowa przedmiotu historia ............................................................................57
Komentarz do podstawy programowej. Szkoła branżowa
Włodzimierz K. Kowalczyk...................................................................................................................63
Strona 6
 
Strona 7
 Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego
III etap edukacyjny: 4‑letnie liceum ogólnokształcące oraz 5‑letnie technikum
Kształcenie ogólne w szkole ponadpodstawowej tworzy programowo spójną całość
i stanowi fundament wykształcenia, umożliwiający zdobycie zróżnicowanych kwalifi-
kacji zawodowych, a następnie ich doskonalenie lub modyfikowanie, otwierając proces
uczenia się przez całe życie.
Celem kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum jest:
   1)	 traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształto-
       wania umiejętności;
   2)	 doskonalenie umiejętności myślowo‑językowych, takich jak: czytanie ze zrozu-
       mieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się
       kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definio-
       wanie, posługiwanie się przykładami itp.;
   3)	 rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmio-
       towej z różnych dyscyplin;
   4)	 zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów
       oraz uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólno-
       cie dociekającej;
   5)	 łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami
       wyobrażeniowo‑twórczymi;
   6)	 rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
   7)	 rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą
       i jej rozumienie;
   8)	 rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata
       i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia
ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum należą:
  1)	 myślenie – rozumiane jako złożony proces umysłowy, polegający na tworzeniu
      nowych reprezentacji za pomocą transformacji dostępnych informacji, obejmu-
      jącej interakcję wielu operacji umysłowych: wnioskowania, abstrahowania, rozu-
      mowania, wyobrażania sobie, sądzenia, rozwiązywania problemów, twórczości.
      Dzięki temu, że uczniowie szkoły ponadpodstawowej uczą się równocześnie
      różnych przedmiotów, możliwe jest rozwijanie następujących typów myślenia:
      analitycznego, syntetycznego, logicznego, komputacyjnego, przyczynowo
      ‑skutkowego, kreatywnego, abstrakcyjnego; zachowanie ciągłości kształcenia
      ogólnego rozwija zarówno myślenie percepcyjne, jak i myślenie pojęciowe. Syn-
      teza obu typów myślenia stanowi podstawę wszechstronnego rozwoju ucznia;
                                             5
Strona 8
                PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z KOMENTARZEM
   2)	 czytanie – umiejętność łącząca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeń sym-
       bolicznych wypowiedzi; kluczowa umiejętność lingwistyczna i psychologiczna
       prowadząca do rozwoju osobowego, aktywnego uczestnictwa we wspólnocie,
       przekazywania doświadczeń między pokoleniami;
   3)	 umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, za-
       równo w mowie, jak i w piśmie jako podstawowa umiejętność społeczna, której
       podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozu-
       miewania się w różnych sytuacjach komunikacyjnych;
   4)	 kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin, ze świadomym wykorzy-
       staniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
   5)	 umiejętność sprawnego posługiwania  się nowoczesnymi technologiami
       informacyjno‑komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autor-
       skich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni;
   6)	 umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji,
       syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
   7)	 nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej
       wiedzy i jej pogłębiania;
   8)	 umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.
Jednym z najważniejszych zadań liceum ogólnokształcącego i technikum jest rozwijanie
kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej stanowiących kluczowe narzędzie
poznawcze we wszystkich dyscyplinach wiedzy. Istotne w tym zakresie jest łączenie teorii
i praktyki językowej. Bogacenie słownictwa, w tym poznawanie terminologii właściwej
dla każdego z przedmiotów, służy rozwojowi intelektualnemu ucznia, a wspomaganie
i dbałość o ten rozwój należą do obowiązków każdego nauczyciela.
Ważnym zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie in-
formacyjnym. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni stwarzać uczniom wa-
runki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania
informacji z różnych źródeł oraz dokumentowania swojej pracy, z uwzględnieniem
prawidłowej kompozycji tekstu i zasad jego organizacji, z zastosowaniem technologii
informacyjno‑komunikacyjnych.
Realizacji powyższych celów powinna służyć dobrze wyposażona biblioteka szkolna,
dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i zasobów multi-
medialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów
biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszech-
stronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania,
selekcjonowania i wykorzystywania informacji.
                                           6
Strona 9
                           SZKOŁA PONADPODSTAWOWA – HISTORIA
Ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają coraz większą rolę, zarówno w życiu spo-
łecznym, jak i indywidualnym, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi edukacji
medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów.
Istotny cel działalności szkoły polega na skutecznym nauczaniu języków obcych. Bar-
dzo ważne jest dostosowanie zajęć do poziomu przygotowania ucznia, które uzyskał
na wcześniejszych etapach edukacyjnych.
Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, której celem jest rozwijanie
u uczniów postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia
środowiska sprzyjającego zdrowiu.
W procesie kształcenia ogólnego szkoła kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich
dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygod-
ność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych
ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość
do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. Dla roz-
woju społecznego uczniów bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej,
poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także innych kultur i tradycji.
Kształcenie i wychowanie w liceum ogólnokształcącym i technikum sprzyja rozwijaniu
postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów. Zadaniem szkoły jest
wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania
do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań
na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.
Szkoła dba o wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego czło-
wieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, motywuje do działań
na rzecz ochrony środowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią.
Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu
ma nabywanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie,
w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidual-
nych oraz organizacja i zarządzanie projektami.
Strategia uczenia się przez całe życie wymaga umiejętności podejmowania ważnych
decyzji, poczynając od wyboru szkoły ponadpodstawowej, kierunku studiów lub kon-
kretnej specjalizacji zawodowej, poprzez decyzje o wyborze miejsca pracy, sposobie
podnoszenia oraz poszerzania swoich kwalifikacji, aż do ewentualnych decyzji o zmianie
zawodu. I te umiejętności kształtowane będą w szkole ponadpodstawowej.
                                          7
Strona 10
               PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z KOMENTARZEM
Przedmioty w liceum ogólnokształcącym i technikum mogą być nauczane w zakresie
podstawowym lub w zakresie rozszerzonym:
   1)	 tylko w zakresie podstawowym – przedmioty: muzyka, plastyka, podstawy przed-
       siębiorczości, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, wychowanie
       do życia w rodzinie, etyka;
   2)	 w zakresie podstawowym i w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy
       nowożytny, matematyka, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język
       regionalny – język kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, bio-
       logia, chemia, filozofia, fizyka, informatyka;
   3)	 tylko w zakresie rozszerzonym – przedmioty: historia muzyki, historia sztuki,
       język łaciński i kultura antyczna.
Szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych
do rozwiązywania problemów – z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się
z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługi-
wania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z róż-
nych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi
oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów, m.in. podczas
pracy z tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i ich prezentowania
w różnych postaciach.
W każdej sali lekcyjnej należy zapewnić dostęp do internetu, uczniowie i nauczyciele
powinni mieć dostęp do pracowni stacjonarnej lub mobilnej oraz możliwość korzystania
z własnego sprzętu. Wszystkie pracownie powinny być wyposażone w monitor inte-
raktywny (z wbudowanym komputerem i oprogramowaniem) lub zestaw: komputer,
projektor i tablica interaktywna lub ekran.
Szkoła ma również przygotowywać uczniów do dokonywania świadomych i odpowie-
dzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej
analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawią-
zywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkow-
nikami sieci.
Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywiduali-
zowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
Uczniom z niepełnosprawnościami szkoła zapewnia optymalne warunki pracy. Wybór
form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego
ucznia. Zatem nauczyciel powinien tak dobierać zadania, aby z jednej strony nie prze-
rastały one możliwości ucznia (nie uniemożliwiały osiągnięcia sukcesu), a z drugiej nie
powodowały obniżenia motywacji do radzenia sobie z wyzwaniami.
                                          8
Strona 11
                                 SZKOŁA PONADPODSTAWOWA – HISTORIA
Bardzo istotna jest edukacja zdrowotna, która prowadzona konsekwentnie i umiejętnie
będzie przyczyniać się do poprawy kondycji zdrowotnej społeczeństwa oraz pomyśl-
ności ekonomicznej państwa.
Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu opisanych wyżej kom-
petencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz
umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych,
organizacyjnych lub metodycznych.
Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole ponadpodstawowej
jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1.
Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
   1)	 szkolny zestaw programów nauczania;
   2)	 program wychowawczo‑profilaktyczny szkoły.
Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo‑profilaktyczny szkoły
tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie
programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak
i każdego nauczyciela.
Oprócz realizowania zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele podejmują
również działania opiekuńcze odpowiednio do istniejących potrzeb.
Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowej pań-
stwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działal-
ności musi uwzględniać wolę rodziców, ale także i państwa, do którego obowiązków należy
stwarzanie właściwych warunków wychowania. Zadaniem szkoły jest ukierunkowanie pro-
cesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny.
Wychowanie ukierunkowane na wartości zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowa-
nie ucznia, a wartości skłaniają człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów czy
decyzji. W realizowanym procesie dydaktyczno‑wychowawczym szkoła podejmuje działania
związane z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci
i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.
W czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum są realizowane
następujące przedmioty:
   1)	 język polski;
   2)	 język obcy nowożytny;
   3)	 filozofia;
  Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 986 i 1475).
1
                                                    9
Strona 12
                    PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z KOMENTARZEM
     4)	   język łaciński i kultura antyczna;
     5)	   muzyka;
     6)	   historia muzyki;
     7)	   plastyka;
     8)	   historia sztuki;
     9)	   historia;
    10)	   wiedza o społeczeństwie;
    11)	   geografia;
    12)	   podstawy przedsiębiorczości;
    13)	   biologia;
    14)	   chemia;
    15)	   fizyka;
    16)	   matematyka;
    17)	   informatyka;
    18)	   wychowanie fizyczne;
    19)	   edukacja dla bezpieczeństwa;
    20)	   wychowanie do życia w rodzinie2;
    21)	   etyka;
    22)	   język mniejszości narodowej lub etnicznej3;
    23)	   język regionalny – język kaszubski3.
Historia
Zbiorowa pamięć przechowuje obraz dziejów. Nasza rodzima pamięć formuje się od
ponad tysiąca lat. Ta, która obejmuje dzieje powszechne, liczy tysiąclecia. Szkoła powinna
zadbać o to, aby uczeń nie pogubił się w gąszczu szczegółów, ale poznając najważniejsze
z nich, potrafił wyjaśnić rządzące przeszłością reguły: polityczne, społeczne, gospodar-
cze, religijne i kulturowe. Takie podejście do wykładu dziejów w założeniu ma pomóc
uczniowi w zrozumieniu mechanizmów współczesności. Chodzi również o to, aby uczeń
w dorosłym życiu świadomie i odpowiedzialnie współtworzył europejską wspólnotę
wartości z nadrzędną, szczególnie bliską nam, Polakom, ideą wolności. Wolności, która
w ostatnich stuleciach wyrażała się w dążeniu do odzyskania niepodległości i utrzymania
państwowej suwerenności.
2
   Sposób nauczania przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie
art. 4 ust. 3 Ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach
dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.U., poz. 78, z 1995 r., poz. 334, z 1996 r., poz. 646, z 1997 r., poz. 943
i poz. 1040, z 1999 r., poz. 32 oraz z 2001 r., poz. 1792).
3
   Przedmiot język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz przedmiot język regionalny – język kaszubski
są realizowane w szkołach (oddziałach) z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub etnicznych oraz
języka regionalnego – języka kaszubskiego, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2017 r., poz. 2198, 2203 i 2361).
                                                      10
Strona 13
                            SZKOŁA PONADPODSTAWOWA – HISTORIA
Edukacja historyczna pełni ważne cele wychowawcze. Umożliwia uczniom
w szczególności:
   1)	 pogłębianie wiedzy o ważnych wydarzeniach z dziejów narodu polskiego i dzie-
       jów powszechnych, by mogli krytycznie odnosić się do przeszłości, lepiej rozu-
       mieć teraźniejszość i odpowiedzialnie budować przyszłość;
   2)	 wzmacnianie poczucia miłości do Ojczyzny przez szacunek i przywiązanie do tra-
       dycji i historii własnego narodu oraz jego osiągnięć, kultury i języka ojczystego;
   3)	 kształtowanie więzi z krajem ojczystym, świadomości obywatelskiej, postawy
       szacunku i odpowiedzialności za własne państwo; utrwalanie poczucia godności
       i dumy narodowej; budowanie szacunku dla innych ludzi oraz dokonań innych
       narodów i państw;
   4)	 kształtowanie szacunku dla dziedzictwa narodowego; wyrabianie poczucia troski
       o pamiątki i zabytki historyczne;
   5)	 rozbudzanie zainteresowania własną przeszłością, przeszłością swojej rodziny
       oraz historią lokalną i regionalną;
   6)	 rozwijanie myślenia historycznego oraz wrażliwości moralnej i estetycznej;
   7)	 kształtowanie zdolności humanistycznych, sprawności językowej, umiejętności
       samodzielnego poszukiwania wiedzy i korzystania z różnorodnych źródeł infor-
       macji, krytycznego formułowania i wypowiadania własnych opinii.
W szkole podstawowej uczeń poznawał przede wszystkim dzieje ojczyste. W podstawie
programowej dla szkół ponadpodstawowych historia państwa i narodu została znacz-
nie mocniej wpisana w historię powszechną, choć nadal, co oczywiste, wątek dziejów
ojczystych pozostaje najważniejszy.
                                           11
Strona 14
 
Strona 15
 Podstawa programowa przedmiotu historia
III etap edukacyjny: 4-letnie liceum ogólnokształcące oraz 5-letnie technikum
Zakres podstawowy i rozszerzony
Cele kształcenia – wymagania ogólne
  I.	 Chronologia historyczna. Uczeń:
            1)	 porządkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dzie-
                  jów ojczystych;
            2)	 dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość
                  procesów historycznych i cywilizacyjnych.
 II.	 Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń:
            1)	 analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście
                  epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami ży-
                  cia społecznego;
            2)	 rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśnienia
                  problemu historycznego;
            3)	 dostrzega mnogość perspektyw badawczych oraz różnorakie interpre-
                  tacje historii i ich przyczyny;
            4)	 ugruntowuje potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia współ-
                  czesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.
III.	 Tworzenie narracji historycznej. Uczeń:
            1)	 tworzy narrację historyczną w ujęciu przekrojowym, jak i problemowym;
            2)	 dostrzega problem i buduje argumentację, uwzględniając różne aspekty
                  procesu historycznego;
            3)	 dokonuje selekcji i hierarchizacji oraz integruje informacje pozyskane
                  z różnych źródeł wiedzy.
                                          13
Strona 16
                  PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z KOMENTARZEM
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
         ZAKRES PODSTAWOWY                                 ZAKRES ROZSZERZONY
                                 I. Historia jako nauka. Uczeń:
1)	 definiuje podstawowe pojęcia (prehi-        spełnia wymagania określone dla zakresu
   storia, historia, historiografia, źródło     podstawowego, a ponadto:
   historyczne);                                1)	 charakteryzuje nauki pomocnicze
2)	 rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych;        historii;
3)	 przedstawia periodyzację dziejów po-        2)	 wyjaśnia zasady krytycznej analizy
   wszechnych i ojczystych.                         i interpretacji różnych rodzajów
                                                    źródeł historycznych;
                                                3)	 analizuje różne oceny historiogra-
                                                    fii, dotyczące dziejów ojczystych
                                                    i powszechnych.
                     II. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu. Uczeń:
1)	 wyjaśnia zagadnienie rewolucji neo-         spełnia wymagania określone dla zakresu
   litycznej;                                   podstawowego, a ponadto:
2)	 porównuje uwarunkowania geograficz-         1)	 charakteryzuje pradzieje ludzkości z po-
   ne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dale-        działem na epoki;
   kim Wschodzie;                               2)	 charakteryzuje organizację państw
3)	 charakteryzuje organizację państw               i strukturę społeczeństw w cywilizacjach
   i strukturę społeczeństw w cywilizacjach         starożytnego Dalekiego Wschodu;
   starożytnego Bliskiego Wschodu;              3)	 porównuje systemy prawne i etyczne
4)	 rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia            cywilizacji starożytnego Bliskiego i Dale-
   kulturowe starożytnych cywilizacji Bli-          kiego Wschodu.
   skiego i Dalekiego Wschodu;
5)	 charakteryzuje wierzenia ludów tworzą-
   cych cywilizacje starożytnego Bliskiego
   i Dalekiego Wschodu, z uwzględnie-
   niem judaizmu.
                            III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
1)	 charakteryzuje geograficzne warunki         spełnia wymagania określone dla zakresu
   ukształtowania się cywilizacji greckiej;     podstawowego, a ponadto:
2)	 porównuje organizację społeczeństwa         1)	 porównuje geograficzne uwarunkowa-
   Aten i Sparty oraz formy ustrojowe grec-         nia narodzin cywilizacji starożytnego
   kich polis;                                      Wschodu i Grecji;
3)	 opisuje różne formy ekspansji w świecie     2)	 charakteryzuje kulturę kreteńską
   greckim (kolonizację grecką i fenicką,           i mykeńską
   wojny grecko-perskie i ekspansję Alek-       3)	 ocenia funkcjonowanie demokracji
   sandra Macedońskiego);                           w Atenach czasów Peryklesa;
                                               14
Strona 17
                              SZKOŁA PONADPODSTAWOWA – HISTORIA
4)	 charakteryzuje religię starożytnych           4)	 opisuje państwo Aleksandra
   Greków;                                            Macedońskiego;
5)	 rozpoznaje osiągnięcia kulturowe staro-       5)	 wyjaśnia specyfikę kultury
   żytnych Greków.                                    hellenistycznej.
          IV. Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
1)	 charakteryzuje przemiany ustrojowe            spełnia wymagania określone dla zakresu
   i społeczne (w tym problem niewolnic-          podstawowego, a ponadto:
   twa) w państwie rzymskim doby republi- 1)	 omawia początki Rzymu, z uwzględnie-
   ki oraz cesarstwa, z uwzględnieniem roli           niem kultury Etrusków;
   Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta;           2)	 charakteryzuje organizację armii oraz
2)	 omawia charakter ekspansji rzymskiej              etapy ekspansji rzymskiej;
   i wyjaśnia ideę imperium rzymskiego;           3)	 rozpoznaje dziedzictwo antyku grecko-
3)	 charakteryzuje wierzenia religijne staro-         -rzymskiego we współczesnym świecie;
   żytnych Rzymian;                               4)	 wyjaśnia pojęcia obywatel i obywatelstwo
4)	 wyjaśnia genezę chrześcijaństwa                   w polis ateńskiej i republikańskim
   i zmiany sytuacji chrześcijan w pań-               Rzymie oraz wyjaśnia recepcję antyczne-
   stwie rzymskim;                                    go pojęcia obywatel w późniejszych
5)	 wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przy-            epokach.
   czyny upadku państwa rzymskiego;
6)	 rozpoznaje osiągnięcia kulturowe staro-
   żytnych Rzymian.
                                V. Bizancjum i świat islamu. Uczeń:
1)	 lokalizuje w czasie i przestrzeni cesar-      spełnia wymagania określone dla zakresu
   stwo bizantyjskie i charakteryzuje jego        podstawowego, a ponadto:
   osiągnięcia w zakresie kultury;                1)	 opisuje charakterystyczne cechy bizan-
2)	 wyjaśnia genezę islamu i charakteryzuje           tyjskiego systemu politycznego;
   główne zasady tej religii;                     2)	 charakteryzuje etapy ekspansji Arabów
3)	 przedstawia główne kierunki ekspansji             i ocenia ich politykę wobec ludno-
   arabskiej;                                         ści podbitej;
4)	 opisuje charakterystyczne cechy kultury       3)	 wyjaśnia wpływ cywilizacji islamskiej
   arabskiej i rozpoznaje jej najważniej-             na cywilizację łacińską i bizantyjską.
   sze osiągnięcia.
                         VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
1)	 opisuje zasięg terytorialny, organizację      spełnia wymagania określone dla zakresu
   władzy, gospodarkę i kulturę państwa           podstawowego, a ponadto:
   Franków, ze szczególnym uwzględnie-            1)	 opisuje wierzenia i organizację społecz-
   niem polityki Karola Wielkiego;                    ną Słowian;
2)	 charakteryzuje ideę cesarstwa karo-           2)	 opisuje proces powstawania pierwszych
   lińskiego i porównuje ją z ideą cesar-             państw w Europie Środkowo-Wschodniej
   stwa Ottonów;                                      z uwzględnieniem wpływu cywilizacji
                                                      łacińskiej i bizantyjskiej;
                                                15
Strona 18
                  PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z KOMENTARZEM
3)	 opisuje proces tworzenia się państw         3)	 charakteryzuje kierunki ekspansji Nor-
   w Europie, z uwzględnieniem ich                  manów i ocenia jej skutki;
   chrystianizacji.                             4)	 ocenia znaczenie renesansu karolińskie-
                                                    go dla rozwoju kultury europejskiej.
                             VII. Europa w okresie krucjat. Uczeń:
1)	 wyjaśnia ideowe i polityczne przyczyny,     spełnia wymagania określone dla zakresu
   a także charakter rywalizacji papiestwa      podstawowego, a ponadto:
   z cesarstwem o zwierzchnictwo nad            1)	 wyjaśnia przyczyny rozłamu w Kościele
   średniowieczną Europą;                           w XI w.;
2)	 charakteryzuje polityczne, społecz-         2)	 charakteryzuje i ocenia rolę zakonów
   no-gospodarcze i religijne uwarunko-             w średniowiecznej Europie;
   wania wypraw krzyżowych do Ziemi             3)	 opisuje kierunki, charakter oraz kon-
   Świętej i rekonkwisty oraz przedstawia           sekwencje najazdów mongolskich
   ich skutki.                                      dla Europy.
            VIII. Gospodarcze i społeczne realia średniowiecznej Europy. Uczeń:
1)	 charakteryzuje funkcjonowanie władzy,       spełnia wymagania określone dla zakresu
   struktur społecznych i gospodarki w sys-     podstawowego, a ponadto:
   temie feudalnym;                             1)	 opisuje formy produkcji i handlu
2)	 opisuje charakterystyczne przejawy              w średniowieczu;
   ożywienia społeczno-gospodarczego            2)	 charakteryzuje genezę, rozwój i rolę śre-
   w Europie XI–XIII w.;                            dniowiecznych miast, z uwzględnieniem
3)	 charakteryzuje realia życia codziennego         miejskich republik kupieckich.
   w średniowiecznym mieście i wsi.
                      IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń:
1)	 wyjaśnia uwarunkowania narodzin             spełnia wymagania określone dla zakresu
   państwa polskiego i jego chrystianizacji,    podstawowego, a ponadto:
   z uwzględnieniem roli Mieszka I i Bole-      1)	 przedstawia geografię plemienną
   sława Chrobrego;                                 Polski przedpiastowskiej;
2)	 opisuje zmiany terytorialne państwa         2)	 charakteryzuje organizację pań-
   polskiego w X–XII w.;                            stwa wczesnopiastowskiego;
3)	 rozpoznaje tendencje centralistyczne        3)	 dokonuje bilansu panowania władców
   i decentralistyczne w życiu politycznym          piastowskich (do 1138 r.);
   państwa polskiego w X–XII w.;                4)	 charakteryzuje spór Bolesława Śmiałego
4)	 zestawia najważniejsze wydarzenia               z biskupem Stanisławem.
   z dziejów Polski i Europy w X–XII w.
                      X. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Uczeń:
1)	 wyjaśnia przyczyny polityczne i spo-        Spełnia wymagania określone dla zakresu
   łeczno-gospodarcze oraz następstwa           podstawowego, a ponadto:
   rozbicia dzielnicowego;                      1)	 charakteryzuje przebieg walk o tron se-
                                                    nioralny w kontekście postanowień tzw.
                                                    testamentu Bolesława Krzywoustego;
                                               16
Strona 19
                               SZKOŁA PONADPODSTAWOWA – HISTORIA
2)	 przedstawia nowe zagrożenia zewnętrz-       2)	 porównuje zasady kolonizacji na prawie
   ne (Marchia Brandenburska, Zakon                 polskim i na prawie niemieckim;
   Krzyżacki, Mongołowie);                      3)	 charakteryzuje proces formowania się
3)	 opisuje przemiany społeczno-gospodar-           społeczeństwa stanowego w Polsce.
   cze na ziemiach polskich oraz ocenia
   społeczno-kulturowe skutki kolonizacji
   na prawie niemieckim;
4)	 charakteryzuje proces przezwyciężenia
   rozbicia politycznego ziem polskich, ze
   wskazaniem na rolę władców i Kościoła;
5)	 zestawia najważniejsze wydarzenia
   z okresu rozbicia dzielnicowego i dzie-
   jów Europy.
                           XI. Europa późnego średniowiecza. Uczeń:
1)	 charakteryzuje przemiany społeczne          spełnia wymagania określone dla zakresu
   i gospodarcze w Europie w późnym             podstawowego, a ponadto:
   średniowieczu;                               1)	 wyjaśnia przyczyny kryzysu idei władzy
2)	 opisuje zmiany na mapie politycznej             uniwersalnej w Europie późnego
   Europy w XIV–XV w.;                              średniowiecza;
3)	 charakteryzuje następstwa upadku            2)	 charakteryzuje kryzysy polityczne, spo-
   cesarstwa bizantyjskiego i ekspansji             łeczne i religijne późnego średniowiecza;
   tureckiej dla Europy.                        3)	 opisuje i wyjaśnia proces powstawania
                                                    monarchii stanowych w Europie.
                                XII. Polska w XIV–XV w. Uczeń:
1)	 opisuje proces zjednoczeniowy i rozwój      spełnia wymagania określone dla zakresu
   terytorialny państwa polskiego               podstawowego, a ponadto:
   w XIV–XV w.;                                 1)	 ocenia znaczenie unii polsko-litewskiej
2)	 charakteryzuje rozwój monarchii stano-          z perspektywy obu narodów;
   wej w Polsce, uwzględniając strukturę        2)	 rozpoznaje przejawy wielokulturowo-
   społeczeństwa polskiego w późnym                 ści na ziemiach polskich w XIV–XV w.,
   średniowieczu i rozwój przywilejów               z uwzględnieniem stosunku Kazimierza
   szlacheckich;                                    Wielkiego do diaspory żydowskiej;
3)	 wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne 3)	 wyjaśnia wpływ rozwoju przywilejów
   uwarunkowania związków Polski z Wę-              szlacheckich na sytuację gospodar-
   grami i Litwą w XIV–XV w.;                       czą państwa;
4)	 charakteryzuje i ocenia stosunki polsko-    4)	 dokonuje bilansu panowania władców
   -krzyżackie na płaszczyźnie politycznej,         panujących w Polsce w XIV i XV w.;
   gospodarczej i kulturowej;                   5)	 ocenia politykę dynastyczną Jagiellonów
5)	 zestawia najważniejsze wydarzenia               w XV w.
   z dziejów Polski i Europy w XIV–XV w.
                                               17
Strona 20
                   PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z KOMENTARZEM
                              XIII. Kultura średniowiecza. Uczeń:
1)	 wyjaśnia uniwersalny charakter kultury       spełnia wymagania określone dla zakresu
   średniowiecza, wskazując na wyjątkową         podstawowego, a ponadto:
   rolę chrześcijaństwa;                         1)	 opisuje rolę uniwersytetów i ich organi-
2)	 rozpoznaje dokonania okresu średnio-             zację oraz wyjaśnia przyczyny trwałości
   wiecza w dziedzinie kultury, z uwzględ-           idei uniwersyteckiej;
   nieniem dorobku polskiego średnio-            2)	 charakteryzuje przemiany życia religijne-
   wiecza;                                           go w okresie średniowiecza;
3)	 określa znaczenie chrześcijaństwa            3)	 określa znaczenie włączenia ziem pol-
   w obrządku łacińskim dla rozwoju kultu-           skich do cywilizacyjnego kręgu świata
   ry polskiej;                                      zachodniego (łacińskiego).
4)	 charakteryzuje sztukę romańską
   i gotycką.
       XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
1)	 charakteryzuje przyczyny i przebieg          spełnia wymagania określone dla zakresu
   wypraw odkrywczych;                           podstawowego, a ponadto:
2)	 opisuje udział poszczególnych państw         1)	 charakteryzuje cywilizacje
   europejskich w podziale Nowego Świata             prekolumbijskie;
   w XVI–XVIII w.;                               2)	 przedstawia proces rozrostu posiadło-
3)	 wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geo-              ści kolonialnych państw europejskich
   graficznych na społeczeństwo, gospo-              w XVI–XVIII w.
   darkę i kulturę Europy oraz obszarów
   pozaeuropejskich.
                                 XV. Czasy renesansu. Uczeń:
1)	 wyjaśnia główne prądy ideowe epoki;          spełnia wymagania określone dla zakresu
2)	 rozpoznaje dokonania twórców renesan- podstawowego, a ponadto analizuje
   sowych w dziedzinie kultury;                  i interpretuje teksty obrazujące myśl filozo-
3)	 charakteryzuje sztukę renesansową.           ficzną i polityczną doby renesansu.
                              XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeń:
1)	 wyjaśnia religijne, polityczne, gospodar-    spełnia wymagania określone dla zakresu
   cze, społeczne, kulturowe uwarunkowa-         podstawowego, a ponadto:
   nia i następstwa reformacji, opisując jej     1)	 porównuje najważniejsze wyznania
   główne nurty i postaci;                           protestanckie;
2)	 wyjaśnia rolę soboru trydenckiego            2)	 przedstawia i ocenia kontrreformacyjne
   i opisuje różne aspekty reformy Kościo-           działania Kościoła katolickiego;
   ła katolickiego;                              3)	 wyjaśnia wpływ reformacji i kontrrefor-
3)	 opisuje mapę polityczną i wyznaniową             macji na kulturę;
   Europy w XVI w.                               4)	 charakteryzuje najważniejsze wojny
                                                     religijne.
                                                18