Swiat Gier Komputerowych 3-4 1993
Szczegóły |
Tytuł |
Swiat Gier Komputerowych 3-4 1993 |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Swiat Gier Komputerowych 3-4 1993 PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Swiat Gier Komputerowych 3-4 1993 PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Swiat Gier Komputerowych 3-4 1993 - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
INDEKS Nr 320358 CENA 20000 zt
Świat
Gier
Komputerów
NEXT
Strona 2
Strona 3
Drodzy Czytelnicy!
SPIS TREŚCI
Cieszy nas żywe zainteresowanie
Od Redakcji 1 Doodlebue 30 naszym czasopismem. Powoli zwięk¬
sza się krąg autorów i współpracowni¬
ków. Otrzymujemy coraz więcej ofert
Zapowiedzi 2 Road Rash 31 współpracy, za które serdecznie Wam
dziękujemy,
Sleepwalker 4 Global Effecf 32 Ze swojej strony, pragniemy nadal
wzbogacać szatę graficzną pisma, po¬
prawiać jakość publikowanych ma¬
Tennis Cup (I 6 Steel Empire 34 teriałów, a także stopniowo zwięk¬
szać ilość stron kolorowych i w przy¬
szłości drukować na lepszym papierze.
Ishar f2J 8 Millennium 38
Przepraszamy serdecznie za po¬
Body Blows 11 Gods 42 wstałe opóźnienie w edycji ŚWIATA
GIER KOMPUTEROWYCH.
Chcemy zapobiec dalszym opóź¬
F/A-18 Infercepfor 12 Spear of Destiny 44 nieniom poprzez wydanie numerów
3-4793 i 5-6/93, aby wprowadzić
NifielMansell 14 Robocop 3 47 zgodną z kolejnymi miesiącami nu¬
merację czasopisma.
Oczywiście, nasi prenumeratorzy
Centurion 16 Lionheart 50 otrzymają tyle egzemplarzy pisma, za
ile zapłacili, bez żadnej dopłaty. In¬
Heroes of the 357 20 Red Storm Rising 54 nym Czytelnikom przypominamy, że
tylko prenumerata gwarantuje bez¬
problemowe otrzymywanie naszego
Silent Service II 24 X-Wing 58 pisma.
Niestety, NIE w każdym kiosku
RUCHu w Polsce można kupić
Creafures 29 Ami-Market 62 ŚWIAT GIER KOMPUTEROWYCH.
Nadal zapraszamy do współpracy
wszystkich miłośników gier komput¬
ŚWIAT GIER KOMPUTEROWYCH erowych, czekamy na Wasze listy,
Rok 1. Numer 3-4. Indeks 320358 Marzec-Kwiecień 1993 uwagi krytyczne i propozycje.
Redakcja: Mirosław Domosud (redaktor naczelny), Piotr Pieńkowski (DTP), Krzysztof
Wirszyłło (grafika)
Współpraca: Wojeciech Białkowski, Tomasz Flanc, Szymon Grabowski, Katarzyna Hojan, Mirosław Domosud
Jacek llczuk, Radosław Kaznowski, Maciej Klimkiewicz, Tomasz Kulbacki,
Tomasz Kokoszczyński, Tomasz Łoboda, Krzysztof Nowicki.
P.W.H. "ALFIN" wydaje rów¬
Adres redakcji: SGK, ul. Świętojańska 2/7, 85-017 Bydgoszcz, tel./fax 22-64-03 nież czasopismo AMIGO WIEC, prze¬
znaczone dla wszystkich miłoś ników
Wydawca: P.W.H. "ALFIN" sp. z o.o., ul. Świętojańska 2/7, 85-017 Bydgoszcz,
i użytkowników komputerów Amiga.
Konto - Bank PKO S.A. Bydgoszcz 5.09011-400933.9-2511-30-111.0
Pytajcie o nie w firmach i sklepach
Druk: Łódzkie Zakłady Graficzne, ul. Dowborczyków 18. Łódź komputerowych, w hurtowniach sprzę¬
tu komputerowego i księgarniach.
Okładka ŚWIATA GIER KOMPUTEROWYCH 3-4/1993: Krzysztof Wirszyłło
Dostępne także w półrocznej pre¬
Okładka AMIGOWCA 1-2/1993: Wojciech Białkowski
numeracie lub bezpośrednio w siedzi¬
Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń oraz zastrzega sobie prawo do zmian bie wydawnictwa.
treści nadsyłanych materiałów.
3 4/1993
- 1
Strona 4
mt NPrTEROWYCH
Superfrog
Istnieje już wiele gier zręczno-
szkody terenowe, które pokonuje fan¬
tastycznym wyskokiem lub poprzez
przejście podziemnym tunelem, a tak¬
że złośliwe robaczki lub osy, z którymi
ściowo-platformowych. Coraz więcej raczej nie należy się spotykać. Oczy¬
z nich wykorzystuje znane nam z fil¬ wiście. tak jak w życiu, ważne jest
mów postacie i pomysły, humorysty¬ zbieranie punktów, tutaj w postaci
cznie je mieszając. Jedną z tego rodza¬ złotych monet, które czekają na nas
ju gier jest Superfrog znanej z wielu spokojnie "wisząc" w powietrzu.
przebojów firmy Team 17. Ładna kolorowa grafika, w stylu
Charakterystyczna pelerynka oraz animowanych filmów dla dzieci oraz
sposób poruszania się postaci bohatera płynna animacja postaci w znacznym
gry nie pozostawia nam cienia wątpli¬ stopniu umilają nam grę.
wości, to jest żabie wcielenie Super¬ Scenariusz gry Superfrog i jej
mana! oprawa graficzna sprawiają wrażenie,
Oczywiście, tak jak filmowa postać, że jest to gra dla dzieci i młodzieży,
nasz sympatyczny bohater musi zwal¬ ale również dla każdego gracza z po¬
czać przeciwności losu i różne nieprzy¬ czuciem humoru, będzie to wartościo¬
jazne stworzenia. Mogą to być prze¬ wa pozycja w zbiorach.
typów, przeglądając ich parametry
Turbo Terminator techniczne, osiągane prędkości i przy¬
spieszenia. Wybór motocykla jest uza¬
leżniony od stosowanej przez nas tak¬
Firma Psygnosis przyzwyczaiła nas
do dobrej jakości swoich produktów. tyki w danym wyścigu.
Również tematyka oferowanych pro¬ Sterowanie motocyklem jest bardzo
gramów jest bardzo szeroka. Tym proste, szybko reaguje na każdy ruch
razem na rynek gier komputerowych joystickiem, czasami można nawet
został "rzucony" program symulujący prawie położyć pojazd na ostrym za¬
wyścigi motocyklowe, reklamowany kręcie. Oprócz przewijającej się przed
przez firmę jako najszybszy z tego nami trasy wyścigu, wadzimy duże,
typu rajdów. wyraźne wskaźniki zegarów prędko¬
Rzeczywiście, jadąc wybranym ściomierza i obrotomierza motocyklu.
uprzednio motocyklem mamy wraże¬ Gra Turbo Terminator powinna
nie, że możemy wyprzedzić wszyst¬ zadowolić miłośników szybkiej jaz¬
kich konkurentów, a szczegóły ota¬ dy wyścigowym motocyklem, którzy
czającej nas scenerii błyskawicznie mniejszą uwagę zwracają na wierność
"uciekają" nam do tyłu. Motocykl realiom prawdziwych rajdów, a po
wybieramy z kilku zaproponowanych prostu lubią związane z nimi emocje.
lshar II
mi podziemnych labiryntów, w poszu¬
kiwaniu złota, magicznych przedmio¬
tów i przeciwników do walki.
Zapowiedziano istotne zwiększenie
ilości i rodzaju występujących w grze
Legions of Chaos postaci, a także wprowadzenie dodat¬
kowych zagadek do rozwiązania.
Niektórzy z nas nie ukończyli jesz- Największe jednak zmiany będą
I cze wspaniałej gry fantasy: lshar - miały miejsce w oprawie graficznej
Legend of the Fortress, a już firma gry. Ma to być niespotykane do tej
Silmarils zapowiedziała jej konty¬ pory bogactwo kolorystyki i bardzo
nuację. dokładne odwzorowanie szczegółów
Nic jeszcze nie wiemy o szcze¬ wszystkich graficznych planów. Pięk¬
gółach scenariusza gry, można się jed¬ ne. oryginalne i aż prawie rzeczywiste
nak spodziewać dalszej walki z siła¬ krajobrazy mają za zadanie stworzyć
mi zła, dowodzonymi przez demona tak fascynującą atmosferę gry, aby
Krogha lub przez jego następcę. wciągnęła w toczącą się rozgrywkę
Zapewne, podobnie jak w Isltar - każdego z jej uczestników.
Legend of the Fortress, będziemy Czekamy więc z niecierpliwością
z wierną -drużyną wędrować polami, na premierę gry lshar II - legions
lasami, ulicami miasteczek, korytarza- of Chaos.
2 3 4/1993
-
Strona 5
fibandoned w swoim wyrazie efekty dźwiękowe,
tworzą odpowiednio mroczną atmo¬
sferę gry.
Places II Prowadząc drużynę mamy wraże¬
nie, że za każdym zakrętem czycha
Dla miłośników gier fantasy, firma na nas niebezpieczeństwo, a za na¬
ICE stworzyła drugą część znanej gry szymi plecami czai się zło. Wbrew po¬
Abandoned Places. Również tutaj ma¬ zorom, spotkane po drodze, wywi¬
my do czynienia z siłami zła, a nasza jające mieczem kościotrupy, nie są
czteroosobowa drużyna będzie z nimi trudnymi przeciwnikami. Największy
walczyć w wielkim i pełnym pułapek problem stanowią stwory, których
podziemnym labiryncie. Korytarze la¬ w ogóle nie spodziewamy się ujrzeć,
biryntu należy dokładnie przeszuki¬ choć ich wygląd kogoś i coś nam
wać, gdyż znaleziona broń, żywność, przypomina...
magiczne akcesoria i inne przedmioty, Abandoned Places 2 jest grą dla
na pewno wspomogą nas w walce. osób o mocnych nerwach, w pełni
Bogata w szczegóły grafika pod¬
I
panujących nad wytworami swojej
ziemnych korytarzy oraz przejmujące wyobraźni.
wiednio przeszkolić. Dobieramy więc
Whale’s Voyage pary. których potomstwo zostaje poddane
przyspieszonemu rozwojowi w akcelera¬
Nieznana bliżej firma NEO wypuściła torze DNA. Możemy w pewnym stopniu
niedawno na rynek gier komputerowych wpłynąć na iloraz inteligencji, wielkość
ciekawy produkt. Whale’s Yoyage jest siły fizycznej i psychicznej oraz na inne
rozbudowaną grą strategiczno-przygodo- zdolności poszczególnych osobników.
wą, której akcja dzieje się daleko w kos¬ Następnym krokiem jest wybranie
mosie, gdzie jeden z układów planetar¬ dla nich odpowiednich szkół, po których
nych został opanowany przez przestępczą ukończeniu staną się pełnoprawnymi
organizację. Do walki z mafią zostaje członkami załogi Whale. Również statek
oddelegowany statek kosmiczny o nazwie należy odpowiednio wyposażyć, kupuje¬
Whale. który swoją misję rozpoczyna od my więc broń, żywność, medykamenty
planety Castra. oraz inne materiały i produkty (jest nawet
W grze zastosowano niespotykany do wieża Hi-Fi). Możemy także udać się na
tej pory, ale całkowicie zgodny z jej fa¬ rekonesans po uliczkach Penthe - stolicy
bułą. pomysł tworzenia zespołu bohate¬ planety, a wspomaga nas automatyczne
rów. Załogę statku należy wybrać samo¬ kreślenie naszej trasy przez komputer.
dzielnie. a raczej "wyhodować" i odpo¬ Program dla dociekliwych graczy.
Wyraźnie widzimy prowadzenie piłki
PREMIER przy nodze biegnącego piłkarza, także lot
kopniętej piłki jest uzależniony od rodza¬
ju uderzenia i zwiększa wrażenie trójwy¬
PREMIER LEAGUE
LEAGUE
Wielu z Czytelników jest zapalonymi
miarowości przestrzeni boiska.
Zwiększono także możliwości bez¬
pośredniego sterowania prowadzonego
kibicami piłki nożnej. Dla nich właśnie przez nas piłkarza, jego postać reaguje
powstał nowy program symulujący tę na każdą z możliwych kombinacji ru¬
sportową dyscyplinę. Postarała się o to chów joysticka. Zastosowano też zróżni¬
znana firma Ocean, Oprócz wykorzysta¬ cowane ujęcia pokazywanych przy po¬
nia standardowych w tego rodzaju pro¬ mocy "telewizyjnej" opcji Replay co cie¬
gramach opcji i typowych elementów kawszych akcji piłkarskich.
graficznych, zastosowano ciekawy spo¬ Wprawdzie gra nie jest tak wierna
sób animacji widzianych z góry figurek w szczegółach prawdziwym piłkarskim
piłkarzy. Nie są to bynajmniej "porusza¬ spotkaniom jak np. Kick-Off 2, ani też
jące się głowy", lecz płynnie animowane nic posiada takiej "grywalności". jak
FOOTBALL i szczegółowo odwzorowane postacie za¬
wodników.
Sensible Snccer, to jednak w pełni
zasługuje na naszą uwagę.
3-4/1993 3
Strona 6
o swoje zdrowie i życie, po prostu ma¬
szeruje przed siebie, śpiąc przy tym,
jak zabity.
Na naszej drodze spotkamy ró¬
wnież różnego rodzaju "czarne charak¬
tery". Ralph, na szczęście, nie jest
wobec nich zupełnie bezbronny. Prze¬
zornie ten mądry pies zabrał ze sobą
z domu swój ulubiony patyk, więc mo¬
że go wykorzystać. Wysoki skok i ude¬
rzenie twardym kijem po wali prawie
każdego przeciwnika. Nasz piesek bę¬
dzie musiał często szybko biec, aby
wyprzedzić swego pana i uderzyć z ca¬
łej siły stojącego na ulicy gangstera,
w którego stronę nieuchronnie zmie¬
rzał Lee.
Musimy pamiętać, że różnego ro¬
Cicha noc, zbyt cicha... Cale mia¬ stanie się dalej. Powinniśmy pamiętać, dzaju przedmioty występujące w grze
steczko śpi sobie spokojnie... Jednak że Lee straci silę w praktycznie każdej mogą być bardzo przydatne i należy
w jednym domku coś się dzieje niedo¬ niebezpiecznej sytuacji (spadek z du¬ je wykorzystywać w odpowiedni spo¬
brego. Jego mieszkaniec, sympatyczny żej wysokości, zbicie przez gangste¬ sób. Istnieje możliwość zablokowania
chłopiec Lee. znowu ma niespokojne ra, kontakt z wodą, itp.). Natomiast sobie dalszej gry, np. poprzez nie¬
sny. Bardzo często zdarzało mu się od¬ Ralph jest zupełnie niezniszczalny. Nie właściwe zrzucenie ogromnego bloku
bywać lunatyczne spacery. Tej nocy wzruszy go zbytnio naelektryzowanie, lub beczki. Powinniśmy wpierw odpo¬
zanosi się jednak na dłuższą wędrów¬ topienie pod wodą, spadek z ogromnej wiednio zbadać sytuację, znaleźć za¬
kę. Przypadkiem wypadł przez okno wieży, czy nawet duszenie przez gru¬ stosowanie danego przedmiotu i oczy¬
i znalazł się w samym środku miasta. bego pytona (!). Musimy zatem od¬ wiście miejsce, w którym mamy go
Na szczęście, jego wiemy pies Ralph powiednio wykorzystać jego umiejęt¬ odpowiednio użyć.
zobaczył całe zdarzenie, szczeknął ności, aby uchronić Lee. Ralph musi uważać praktycznie na
"Not again!” (Nie! Znowu!) i posta¬ wszystko. Znakomitym przykładem
nowił uratować chłopca przed niebez¬ Na początku gry spotkamy się z ra¬ może tu być fakt, że znajdująca się
pieczeństwami brutalnej nocnej rze¬ czej prostymi zagadkami do rozwią¬ na początku pierwszego poziomu iina
czywistości, Czeka go naprawdę trud¬ zania. Nie musimy wykonywać jakiś może stać się przyczyną śmierci Lee.
ne zadanie. Będzie musiał przeprowa¬ skomplikowanych sekwencji, lecz np. Wystarczy, że chłopiec wraz z Ral¬
dzić swojego pana przez kilka ogrom¬ zamknąć klapę w dachu, czy zrzucić phem znajdzie się na niej, a pies pod¬
nych poziomów, chroniąc go od wszel¬ i popchnąć odpowiednio głaz tak, aby skoczy. Nie ma wówczas już ratunku
kich niebezpieczeństw. uniemożliwił wyciek wody. Wszystkie dla jego pana, gdyż ten szybko spad¬
te trudy Ralpha związane są oczywiś¬ nie z liny i utonie. Ralph musi prze¬
Program Slcepwalker (lunatyk) cie z ochroną Lee, który najwyraźniej widywać i zapobiegać sytuacjom za¬
jest kolejną grą platformowo-zręczno- nie przejawia najmniejszej choć troski grażającym życiu Lee, nigdy nie
ściową firmy Ocean. Wyróżnia się
przede wszystkim atmosferą dobrej
zabawy oraz wspaniałą grafiką, wi¬
docznie autorów gry nie opuszczało
poczucie humoru. Jest to pierwsza gra
z serii Comic Relief, którą postanowiła
wydać firma Ocean. Prezentuje ona
zupełnie nowy styl gier platformo-
wych. całkowicie odmienny od tego,
który mogliśmy zaobserwować w in¬
nych hitach firmy, np. Addams Fami¬
ly, Hudson Hawk, itd.
Pies Ralph, który jest głównym bo¬
haterem gry, musi przeprowadzić swo-
| jego pana przez wiele trudnych po¬
ziomów, aby tego dokonać będzie mu¬
siał go popychać, kopać (!). obracać,
zrzucać, itp. Biedny kundel będzie
miał wiele zagadek do rozwiązania,
aby umożliwić swemu panu przedo¬
4 3-4/1993
Strona 7
powinien su,' od mego oddalać na zbyt drugą stronę. Przed zejściem Lee na
litl/ą odległość . dany fragment etapu powinniśmy
Podczas gry powinniśmy spraw¬ oczyścić teren ze wszystkich potencjal¬
dzać swojo polo/cnie na mapie miasta nych pułapek, co jest właściwie nie
(klawisz M). Niesień, w dals/yeh eta¬ zbędne, jeżeli pragniemy doprowadzić
pach będą widoczne na mapie tylko te naszego pana do szczęśliwego końca
jej fragmenty, na których aktualnie wędrówki Jeżeli Lee straci całą swoją
znajdują się bohaterowie gry. Aby zo¬ witalność. wówczas się obudzi i w po
baczyć dalszą część mapy. Ralph musi płoehu ucieknie. Ralph już nigdy nie
pobiec w odpowiednią stronę, a wów¬ będzie ntógl się pokazać w domu.
czas na mapce zostanie wyświetlona Podczas gry możemy również,
następna część miasta. Nie jest chyba spotkać literki / wyrazu COMIC Po wane przez Ralpha i inne występujące
możliwe, aby dojść do końca etapu uzbieraniu wszystkich liter i skomple¬ w grze postacie.
bez korzystania z mapy Po/wala nam towaniu wyra/u. co nie będzie łatwe, Następną zaletą programu jest
również zlokalizować pułapki oraz po¬ gdyż. litery mogą znajdować się prakty¬ prostota obsługi, kontrola nad Ral¬
tencjalne niebezpieczeństwa, a także cznie wszędzie. Ralph może zostawić phem sprowadza się do wykorzystania
zaplanować trasę, jaką będą przetnie na pewien c/as swego pana i zając się przycisku Fire w joysticku i poruszania
r/ali nasi bohaterowie. kolekcjonowaniem dodatkowej premii nim w odpowiednią stronę.
Najważniejszą sprawą, którą musi¬ punktowej. Autorzy gry wyraźnie postawili na
my stale kontrolować, jest wskaźnik Uważam, że większość początku¬ stworzenie atmosfery dobrej zabawy.
żywotności chłopca. Nie jest on nie¬ jących graczy będzie miała problemy Dla przykładu, każdego z pewnością
śmiertelny i nawet stuknięcie o ścianę już na początku gry. w pierwszym rozbawią perypetie Ralpha, który dla
zabiera mu nieco energii. Szczególnie (zdecydowanie najłatwiejszym) pozio¬ ocalenia swego pana przed wpadnię¬
należy uważać na jego upadki z dużej mie. Nic należy się temu dziwić, gdyż ciem do rzeki przez dziurę w moście,
wysokości, gdyż właśnie one są głów gra jest dość trudna. Pierwszą rozterką próbuje most naprawić, używając...
ną przyczyną utraty energii. Można gracza będzie brak sposobu umożli¬ samego siebie (!). Po przejściu każ¬
chłopca powstrzymać przed spadnię¬ wiającego przejście Lee na drugą dego etapu wyświetlany jest krótki,
ciem poprzez odpychanie w inną stro¬ stronę wody. Rozwiązanie jest w tym zabawny i atrakcyjnie zrobiony film
nę lub zatrzymanie go w miejscu. wypadku dość proste, lecz go nie po¬ animowany przedstawiający marzenia
Kolejnym wrogiem chłopca jest dam. by nie zmniejszyć atrakcyjności Ralpha o tym. co chciałby zrobić swo¬
yvoda, nie umie pływać. Tonie szybko gry. Jedno jest tutaj pewne, nie będzie jemu panu.
i musimy go przed wpadnięciem do to tradycyjny sposób, czyli przekop- Slecpwalker jest grą. moim zda¬
niej ratować odpychając chłopca w nięeic Lee przez Ralphu na drugą niem, bardzo udaną. Programistom
stronę, gdyż to się po prostu nie uda. z firmy Ocean należą się gratulacje
Grę cechuje wspaniała i bardzo za wspaniały pomysł i równie dobre
kolorowa grafika. Animacja postaci jego wykonanie. W grze nie znalazłem
jest płynna, a przesuwanie ekranów obniżających jej walory błędów. Uwa¬
graficznych bardzo szybkie (Ralph żam. że jest to bardzo udany początek
może osiągać "na prostej" zapierającą serii gier Comic Relief i z niecierpli¬
dech prędkość). Animowane sceny są wością czekam na następne pozycje
zrobione doskonale. Efekty dźwiękowe z tej serii.
również są na najwyższym poziomie.
Bardzo często można usłyszeć świetnie
digitalizowane okrzyki, jęki. itp. wyda¬ Szymon Grabowski
3-4/1993 5
Strona 8
Iko zostało urządzone lak. abyś bez
zbędnych pytań, mógł dokonać samo¬
dzielnego wyboru, c/y chcesz dzisiaj
stoczyć morderczy pojedynek / jed¬
nym z zawodników lub wziąć ud/ia)
w całym turnieju,- a może tylko trochę
potrenować.
\'a początku, nieco oszołomiony
wystrojeni wnętrza, przystanąłeś przy
ladzie barku z napojami. Jeszcze jeden
łyk orzeźwiającego napoju i już można
podjąć decyzję. Jeżeli jesles tutaj po
raz pierwszy i nie bardzo wiesz, eo ze
sobą poeząe. możesz na najbliższym
z monitorów umieszczonych w holu
tDEMO) pooglądać krótką lekcję gry
w tenisa. Jeśli to nie wystarczy i ze¬
chcesz sam spróbować swoich sil, po¬
winieneś udać się na lewo w stronę
szklanych drzwi z napisem "Trato big*.
Producent: Loriciel Tutaj nabierzesz wprawy w operowa¬
niu rakietą i nauczysz się właściwego
Wiciu / Was z niecierpliwości;} lego typa dostępnych na naszym rynku reagowania na zaistniałe podczas me¬
oczekuje nadejścia letnich "akacji, wybrałem Teniiis Cup II. czu sytuacje. Po serii piłek podanych
kiedy /nów bidzie illo/na oddać mc przez maszynę, zostanie wyświetlona
przyjemności uprawiania ulubionej Jest to pod każdym względem per¬ statystyka skuteczności Twoich udc
dyscypliny sportu. Dla jednych jest fekcyjnie wykonana gra. dopraeuwa r/en. Po kilku takich lekcjach możesz
to pływanie (na jachcie, u kajaku lub na do granie możliwości, przemyślana |tiż spokojnie wejść na kort.
w samych tylko kąpielówkach!, inni i napisana w ten sposób, aby nigdy się Przechodząc obok monitora z na
umiłowali sobie gry zespołowe lub nam nie znudziła. Widać to już od [lisem "MEMU warto wybrać pożą¬
samotne bieganie. pierwszego kontaktu z programem, dane opcje gry. Tutaj Ustalasz ptak
Są również i tacy. dla których zamiast standardowej belki wyboru tycznie wszystkie możliwe parametry
najprzyjemniejszą lorntą spędzania let opcji, znajdujemy coś zupełnie innego. gry. począwszy od ilości setów, szyb¬
nich dni jest gra w tenisa ziemnego. Rozpoczynamy grę w holu nowoczes¬ kości gry. rodzaju nawierzchni, po¬
Tylko niewielu / nich.po nadejściu je nego ośrodka sportowego, gdzie odby¬ przez charakterystykę partnera aż do
siennych dni. udaje się kontynuować wa się kompleksowe szkolenie na¬ debla ( jeżeli wcześniej ustawiono ten
trening na hali. Pozostałym miłośni stępców sław tenisowych kortów. Już rodzaj gry), a skończywszy na przed¬
kom rakiety i włochatej piłeczki po¬ na pierw szy r/ul oka można zauważyć, stawieniu potencjalnych możliwości
zostają retransmisje telewizyjne wici że nie znajdujesz się w podrzędnym naszego przeciwnika. Jak więc. prak¬
kich tenisowych pojedy nków oraz za klubie tenisowym i na pewno zosta¬ tycznie wszystko możemy dopasować
bitwa z komputerem. Wśród wielu gier niesz potraktowany poważnie. Ws/ys do swoich umiejętności lub chęci.
DEMO
BERO O
BORIS O
6 3-4/1993
Strona 9
Po czasochłonnych zabiegach do¬
boru przeciwnika i parametrów gry.
Wy
można wreszcie rozpocząć właściwą
grę. Przechodzimy zatem przez szkla¬
ne drzwi z napisem "GAMĘ". Tutaj
jednak kończą się żarty; a zaczyna
prawdziwy pojedynek. Przed samym
meczem nie obejdzie się bez sporto¬
wego gestu, przyjacielski uścisk dłoin,
po którym jednak nastąpi twarda i bez¬
pardonowa walka o punkty. Nie ma
tutaj już miejsca na sentymenty, za
chwilę, na oczach setek widzów, wy¬
łoniony zostanie zwycięzca, i-iczy się
więc refleks, opanowanie i umiejęt¬
ności zdobyte na treningach. Od wy¬
niku meczu zależy pozycja jaką zaj¬
miemy w hierarchii zawodników i to.
czy następnym razem po drugiej stro¬
nie siatki zobaczymy tenisową sła¬
wę, czy też początkującego zbieracza
piłek. Warto jest więc dużo poćwiczyć,
aby można było wspinać się powoli ennis
po szczeblach tenisowej kariery. Na
najwytrwałszych czeka niezwykła na¬
groda w postaci olbrzymiego pucharu
i oczywiście sława.
Grę Tennis Cup II można spokoj¬
nie określić mianem najlepszej w swo¬
jej klasie. Składa się na to wiele czyn¬
T mus.Cup T ^
ników: wspaniała grafika i dopraco¬
wana w najdrobniejszych szczegółach
animacja postaci, niezwykle realisty¬
czny dźwięk i synteza głosu ludzkiego,
żywa i zróżnicowana reakcja publicz¬
ności na zaistniałe na korcie sytuacje,
ale również bogactwo opcji i możli¬
wość wcześniejszego kompleksowego
przećwiczenia wszystkich uderzeń.
•
W czasie trwania pojedynku, sy¬ DEMO
tuację na korcie obserwujemy z per¬ BERO 0
spektywy człowieka stojącego jakby
BORIS 0 Holland
za naszymi plecami. Dzięki temu moż¬
na dokładnie śledzić ruchy zarówno
przeciwnika, jak i własne, co pozwala
szybko korygować popełnione błędy.
Ogromną zaletą jest fakt, że podczas
gry przeciwnicy dopasowują się do
naszych stale rosnących umiejętności,
nie pozwalając spocząć na laurach.
Dzięki temu wracamy do gry z przy¬
aS.
jemnością. niezależnie od tego, czy
dopiero zaczynamy lenjśową karierę,
czy stoimy już na szczycie tenisowej
hierafćhiL_- '
Tomasz Flanc
3-4/1993 7
Strona 10
koorrmoiKn
2. Zachodni fragment podziemi jest
zdecydowanie ważniejszy (z uwagi na
znajdujące się tam przedmioty). Dzieli
się on na dwa mniejsze fragmenty.
Do jednego z nich broni dostępu
olbrzym - bardzo groźny przeciwnik.
Należy stosować tutaj następującą
technikę walki: podejście, atak, wyco¬
fanie się i wyleczenie ewentualnych
zranień oraz ponowny atak, itd...
Taka taktyka bywa skuteczna także
w innych przypadkach, szczególnie
wtedy, gdy spotkamy się z wyjątko¬
wo groźnymi przeciwnikami.
Drugi fragment tej części labiryntu
jest zamieszkany przez, wielkie pająki,
które mimo groźnego wyglądu nie są
zbyt wymagającym przeciwnikiem.
Producent: Silmarils Przedstawiona na sąsiedniej stronie
mapa podziemnego labiryntu powinna
W poprzednim numerze ŚWIATA gicznymi runami (Runę Tablet) i nie¬ pomóc w jego przejściu.
GIER KOMPUTEROWYCH przed¬ zbędną do sporządzania magicznych
stawiłem grę Ishar - Legend of the napojów butelkę (Magie Fiask). Dalej na wschód od Aragarth znaj¬
Fortress. Grałem dalej i teraz podzie¬ duje się kraina Silmatil. Nie jest to
lę się z Czytelnikami zdobytym do¬ Lochy składają się z dwóch części: zbyt ciekawa okolica. Krążą po niej
świadczeniem. bandy napastliwych i nieźle wyszko¬
1. Dostęp do pierwszej z nich uzy¬ lonych w walce mieczem barbarzyń¬
Wspomniałem poprzednio o nie¬ skujemy przy pomocy dźwigni znajdu¬ ców. W jej północnej części można
zbyt rozmownym "żelaznym rycerzu". jącej się we wschodniej części labi¬ zetknąć się z niezbyt sympatycznym
Spotkać go można w labiryncie kolcza¬ ryntu. Jako przeciwnicy występują tu¬ olbrzymem, uzbrojonym w wielką ma¬
stych krzewów na północy krainy Os- taj "żywe trupy" - Zombi. Radzę nie czugę. Pokonanie tego przeciwnika
ghirod. Jest doskonale przygotowany ruszać drugiej dźwigni. Po jej opu¬ zwiększy nasz zapas gotówki o 10 lys.
do walki, posiada potężny oburęczny szczeniu zamykają się wszystkie wyj¬ sztuk złota (!). Idąc dalej na północ,
topór i pełną zbroję (od stóp do gło¬ ścia z labiryntu i cała drużyna zostaje na wysuniętym w morze języku lądu
wy). Pojedynek będzie więc bardzo w nim uwięziona na zawsze. można znaleźć żółwia (Ygweit Ttirtle). ,
trudny. Jednak warto go pokonać, gdyż
posiada wspaniały hełm (Mental Vi-
sion Helmet), którego użycie jest jed¬
nym ze sposobów pokonania niewi¬
dzialnych ludzi-jaszczurek żyjących
w Fininuirh (drugą metodą jest użycie
zaklęcia Detect hnisibility).
Dowódcą niewidzialnych ludzi-
jaszczurek jest Brozl. Znajdziemy go
na środku jedynej, wielkiej polany
w lesie Fininuirh. Jest on posiada¬
czem magicznych pierścieni chronią¬
cych przed smoczym ogniem. Należy
go pokonać i uważnie podnieść pier¬
ścienie (są bardzo małe).
PODZIEMIA W RH UDO AST
Dla zdobycia większej gotówki
(sztuk złota) w celu lepszego wyekwi¬
powania naszej drużyny warto udać
się do podziemnego labiryntu, do któ¬
rego wejście znajduje się w południo¬
wej części krainy Rliudgast. Oprócz
złota, możemy tam znaleźć (i zabrać ze
sobą) broń, żywność, tabliczkę z ma¬
8 3-4/1993
Strona 11
SU BMW! R'!!!•:»! —■■——■—■—■mu
K O M P l' T K n 0 W V C H
r ■ iw: ii mmIPli * *
■ ■ ■ ii ■ ip SB ■ ■■■ ■ ii E ■ ■ *
[Pod.■zts.rn.ta.
*
H ■ l.ili.P ■ ■
*
ia E □ *
*
*
i mm pip ;:y mm ■m B Ej a *
*
U7
i *
■ ■m■
*
m bm a - 4|| * *
• r
iii ■ m ■ ■■■■ □
* *
■m ■■ li E r Ifliifl
■ lilii m 4■ ■■■■ ■ DRZWI
m 1■ ■■■ ■ KRATA
■ ■
iii -
■M
r . i r KLUCZ
- Ł3 ■ M! ■ ■ ■ ■m
p-0
l|||l ^Brn t# ST iira p |l!;| t
■ ■
; . i-.
!—■ mm
mmm
B Bfl 0 DŹWIGNIA
Ę | li ■ OLBRZYM
■ □11ss m
■■ m ■ ■■ ... ;
BROŃ
a ■
0
■ ZŁOTO
■ ■ ■■ ■ | ŻYWNOŚĆ
■iiHiUM ■■■■ ©
EB ■ ■B ■■ ■■E
:
ipn & FLASZKA
—
; : :
" Lu !l s TABLICZKA
MIASTO W URSHURAK D - posiłek - 820, nocleg - 1540. Food (5) - żywność - 400.
E - posiłek - 780, nocleg -1460. Salainander Oil - olej salaman¬
Jeżeli po opuszczeniu Silmatilu dry - 600.
pójdziemy prosto na południe, to do¬ 2. Sklepy. Dried Mistłetoe - suszona jemio¬
trzemy do krainy Urshurak. Znajduje ła-400.
się tutaj duże, otoczone murami obron¬ Są doskonale wyposażone, choć Rat Brain - szczurzy mózg - 800.
nymi miasto, z bramami od północy jak można się domyśleć, ceny są tu¬ Gargoyle Claw - pazur gargulca -
i od zachodu. Jest to doskonała (choć taj wyższe, niż u wcześniej napotka¬ 950.
dosyć droga) baza do dalszych wy¬ nych kupców (w szukach złota). Dragon Bonę - kość smoka - 1500.
padów. Można też lulaj dokonać zaku¬
pów i zrekrutować nowych towarzy¬ S - można nabyć dowolny rodzaj U - pancerze różnego typu:
szy podróży. Dużym ułatwieniem po¬ broni:
winna być mapa miasta z zaznaczo¬ Leather Armour (+2) - lekka zbroja
nymi na niej najważniejszymi dla Short Sword (+1) - krótki miecz - -2000.
naszej drużyny miejscami. 2500. Chainmail (+4) - stalowa kolczuga
Long Sword (+2) - długi miecz - - 3700.
W mieście znajdują się: 4900. Heavy Armour (+6) - ciężka zbroja
Flail (+2) - cep - 3800. -8000.
1. Tawerny. Mace (+3) - maczuga - 4200. Heavy Shield (+2) - ciężka tarcza
Crossbow - kusza - 6000. -2800.
Można w nich usłyszeć wiele in¬ Arrow (20 sztuk) - strzały - 650. Light Hełmet (+1) - lekki hełm
teresujących rozmów, dających nowe, Axe (+1) - topór - 1600. - 1500.
istotne informacje oraz najeść się i wy¬ Heavy Axe (+4) - ciężki topór wo¬ Heavj Hełmet (+3) - ciężki hełm
począć. Ceny są zróżnicowane (w sztu¬ jenny -7500. -2600.
kach złota). Throwing Dagger (+1) - sztylet do
rzucania - 1300. 3. SZKOŁY.
A - posiłek - 660, nocleg - 1220.
B - posiłek - 740, nocleg - 1380. T - żywność i składniki do spo¬ I - "Szkota zręczności" - płatność
C - posiłek • 700, nocleg - 1300. rządzania magicznych napojów: za przeszkolenie wynosi 1500.
3-4/1993 9
Strona 12
J - "Szkoła mądrości" - 1000 s. z. Iimtlnerability 6 - niewrażliwość go już księcia, znajduje się on w skale,
na ciosy. na północy krainy Baldoron (podobnie
K - "Szkota czarnoksiężników" - Detect Imisibilily 4 - wykrycie jak miecz, który wyciągnął z kamienia
liczba za zaklęciem razy 3000 s. z. Do¬ rzeczy niewidzialnych. król Artur).
stępne tutaj czary:
Protection 3 - ochrona postaci L - "Szkoła inteligencji" - za Na zachód od miasta w Urshurak
przed ciosami. 1500 sztuk złota można podwyższyć znajduje się kraina Kandomir. Panują
Blindness 3 - oślepienie wroga. poziom inteligencji wybranego człon¬ tutaj niepodzielnie Orkowie. mogą po¬
Radar 3 - lokalizacja wrogich sil. ka drużyny. jawiać się nawet w wieloosobowych
Dissolve 6 - rozpuszczanie. grupach! Tego typu spotkanie nie na¬
hwersion 4 - odwrócenie, inwersja. M - "Szkoła przetrwania" - jedno¬ leży do najprzyjemniejszych. Jednak,
Psyshic (psychic?) Hammer 6 - razowe szkolenie za 2000 sztuk złota. z uwagi na bliskość miasta można
psychiczny miot. traktować Kandomir jako niezłe źródło
Confusion 3 - tworzenie zamętu. Można także odbyć ciekawą roz¬ gotówki: szybki wypad, pokonanie kil¬
Lighting 4 - rzucenie błyskawicy mowę z jednym z dawnych kompanów ku grup Orków i powrót do miasta,
(bardzo skuteczne). księcia Jarela (O). Dowiemy się rów¬ gdy siły oddziału są bliskie wyczerpa¬
Binding 5 - związanie. nież o magicznym mieczu nieżyjące¬ nia. Również dobrym źródłem gotów¬
ki są grasujący w mieście bandyci,
szczególnie wielu tych nieźle wy¬
— I— —- T —T
#'T'*
—f— — Jt
^ 1 to
|
^~ u ^ J — J-
szkolonych osobników można spotkać
v!y J/ J/ w w y y
-X- w zaułkach przylegających do zachod¬
-X- niej bramy miasta.
-X-
(ULT •X- W północnej części krainy Kan¬
-X- domir znajduje się teleportacyjna
-X- "czerwona brama", transportuje ona
-X- oddział do Baldaronu. Niedaleko bra¬
* my, znajduje się samotne domostwo,
w którym mieszka znakomity alche¬
mik. Jest on przyjaźnie do nas na¬
stawiony i ofiarowuje grupie cenny,
choć na razie niezbyt zrozumiały per¬
gamin z tajemniczymi zaklęciami:
SCHLOUMZ - PHYSICAL REGE-
NERATION - regeneracja fizyczna.
GHOSLAM - PSYCHIC REGE-
NERATTON - regeneracja psychiczna.
CLOPATOS - INVULNERABI-
L1TY - odporność na ciosy.
DROULI - CURE BLINDNESS -
leczenie ślepoty.
WORGAZ - APNEA - (?).
ZARKLUG - D1SRUPT CHARME
- odczarowanie zaklęcia.
ARBOOL - PIG DETRANSFOR-
MATION - retransformacja świnki (?).
KRAKOS - BRAIN WASH -
pranie mózgu (sic!).
Ciąg dalszy (zapewne) nastąpi...
Jacek Ilczuk
10 3-4/1993
Strona 13
Swa<
GKM? Kt
KONMITIRDYYCI
bohaterów gry (mimo, że istnieje cała
masa innych). Pierwszy z nich to
prawdziwy twardziel. Posiada bardzo
mocną nogę i jeszcze nikt nie wy¬
trzymał jego super ognistego kopnię¬
cia z obrotem. Jego (i moim) ulubio¬
nym ciosem jest ognista kula. Poprzez
siłę woli (coś takiego!) potrafi on
wygenerować kulę energii, która po¬
łoży z nóg nawet najwytrwalszego
Powstało już wiele gier w stylu desperacki skok w naszą stronę, my i najsilniejszego przeciwnika. Jedyny
bij - zabij, walki wschodu itp. Najlep¬ natomiast robimy szybki unik, ude¬ ratunek przed tym atakiem, to prze¬
szą z nich byt DO TEJ PORY Street rzając zaraz potem pięścią. Oczywiś¬ skoczenie tej kuli, jednak udaje się
Fighter II, który sprawił innym te- cie, trafiamy przeciwnika i powoli to bardzo rzadko i wiąże się z takim
o rodzaju programom prezent na spada on na ziemię. Kończy to ostate¬ ryzykiem, jeśli dostaniemy od twar¬
więta Bożego Narodzenia - wyłączył cznie cały pojedynek. dziela kulą będąc w powietrzu, wów¬
je zupełnie z rywalizacji o pierwsze Body Blows daje nam również czas tracimy o wiele więcej siły.
miejsce. możliwość "ściągnięcia" przeciwnika Drugim z moich ulubionych wo¬
Firma Team 17 znana nam jest w kąt ringu i bezlitosnego wykończe¬ jowników jest ninja. Na turniej Body
z wielu wspaniałych produktów (Pro¬ nia delikwenta, używając np. kombi¬ Blows przywiózł on swój bardzo ostry
ject X, Alien Breed, Assassin, Super- nacji: ogniste kopnięcie (przeciwnik miecz i potrafi skutecznie go wyko¬
frog). Właśnie ta firma opracowała pada), ognista kula (przeciwnik pada), rzystać. Krzycząc "NINJAMA!" (sły¬
najnowszą bijatykę, która moim zda¬ kopnięcie z wyskoku (przeciwnik pada szy się coś jak "piżama!”) zaczyna
niem jest najlepszą w swoim rodzaju i już nie wstaje). Daje nam to ogromną wirować w powietrzu i ciąć przeci¬
i LEPSZĄ od Street Fightera II. satysfakcję, szczególnie kiedy naszym wnika wspomnianym mieczem - jest
Postacie w Body Blows, bo o tej partnerem w grze jest nie zawsze łu¬ wtedy bardzo niebezpieczny. Ninję
grze tu mowa, są po prostu niesa¬ biany kolega. Jeżeli nie mamy wystar¬ może powstrzymać ogniste kopnięcie,
mowite - jest to chyba jedyne słowo, czającej siły. aby udowodnić mu coś warto więc wówczas wykorzystać tę
jakie można tutaj użyć. Dużo większe, w rzeczywistości, wówczas możemy specjalną umiejętność. Ulubionym wy¬
niż w Street Fighterze i jeszcze lepiej zaprosić go do komputera, załadować biegiem ninji jest efekt SHADOW,
animowane. Tło jest również zaska¬ grę Body Blows i sprać go bezlitośnie. czyli znikanie. Nie widzisz go, nie
kujące. Znane nam ze Street Fightera Wiąże się to z pewnym ryzykiem, gdyż słyszysz, ale on jest i wysysa z Ciebie
animacje tła, spotykamy również tutaj, istnieje także taka możliwość, że roz¬ cenną energię.
jednak są lepiej wykonane i jakby juszony wynikiem komputerowego po¬
bardziej płynne. jedynku kolega może zemścić się na Zatrzymam się w tym miejscu, po¬
Mamy cały szereg postaci do wy¬ nas już w realnym świecie. zwalając Czytelnikom na samodzielne
boru, wszystkie są perfekcyjnie dopra¬ Po kilku "rundkach" w Body Blows zapoznanie się z Body Blows. Myślę,
cowane graficznie i świetnie animo¬ stwierdzam, że gra całkowicie mnie że nikt nie będzie żałował czasu po¬
wane. Szokuje również łatwość stero¬ oczarowała. Nie będę już rozczulał święconego na tę grę. Ani połamanych
wania nimi podczas walki. Nie ma tu¬ się nad jej fenomenalną grafiką, gdyż joysticków.
taj różnych mozolnych i bardzo trud¬ zrobiłem to już wcześniej. Przedsta¬
nych do wykonania kombinacji joy¬ wię jeszcze dwóch moich ulubionych Szymon Grabowski
stickiem, aby stworzyć ciosy specjal¬
ne, które w Body Blows występują.
Aby je uzyskać wystarczy chwilę
przytrzymać przysiek F1RE w joy¬
sticku, a następnie puścić, gdy wypełni
się odpowiedni wskaźnik. W grze wy¬
stępuje ogromna ilość możliwych
ruchów. Jednak nie będziemy musieli
w ogóle wykorzystywać klawiatury.
Jestem bardzo ciekawy, w jaki spo¬
sób programiści z Team 17 uzyskali
lak ogromne postacie (dochodzące do
wielkości 3/4 ekranu) przy żadnej
stracie szybkości. Pewne spowolnie¬
nie można odczuć dopiero wtedy, gdy
oddajemy przeciwnikowi ostateczny
cios, który go znokautuje. Sprawia to
jednak bardzo realistyczne wrażenie,
np. nasz przeciwnik ma już prawie
zero siły i wykonuje w tym momencie
3-4/1993 11
Strona 14
4?'KU'i fil
IM V*»?lł|
k O H I' t T E 8 O W \ C U
Scenariusze oferują m. in.:
- Naglą operację obronną, w której
mamy udaremnić próbę ataku na
samolot transportujący Naczelnego
Dowódcę,
- Operację poszukiwawczo-ratunko-
wą, w której należy odnaleźć i uratować
zaginionego pilota.
- Akcję przechwytywania porwanych
samolotów, w której mamy powstrzy¬
If mać porwane dwa samoloty F-16 ucie¬
kające za granicę.
J) LA L i_i
Jeżeli zdecydujemy się powtórzyć
już raz wykonaną misję, wówczas tra¬
fimy na znacznie lepiej wyszkolonych
Producent: Electronic Arts przeciwników, co podniesie wymagania
stawiane przed nami.
Są takie gry, do których powracamy wrogi samolot, czy własny lotnisko¬
pomimo upływu lat. Pojawiają się nowe, wiec, jak i inne charakterystyczne ele¬ Startując z lotniska lądowego, mamy
bardziej rozbudowane i często efektow¬ menty krajobrazu (wieże kontrolne, do wyboru jedną z dwóch maszyn: F-16
niejsze programy, ale sentyment po¬ wysokie budynki, mosty itp.). Szcze¬ Fighlning Falcon lub F/A-18 Hornet.
zostaje. gólnie imponująco wypada najazd kame¬ Są to samoloty wielozadaniowe, co w
Dla mnie takimi "białymi krukami" ry z widoku satelitarnego, poprzedza¬ praktyce oznacza, iż mogą one z rów¬
pozostają dwie gry: F/A-18 Interceptor jący start do poszczególnych zadań bo¬ nym powodzeniem wykonywać loty
(Electronic Arts) i Fightcr Bomher jowych. Daje to nam możliwość dokład¬ bombowe, myśliwskie lub zwiadowcze.
(Actmsion). Oba programy pochodzą nego obejrzenia samolotu stojącego na W F/A-18 Interceptor położono główny
7. 1988 roku, mają więc, jak na gry. dość pasie startowym, nacisk na ich rolę przechwytującą. Stąd
sędziwy wiek. Wyznaczyły jednak nowy jako główne uzbrojenie zastosowano
kierunek w rozwoju symulacji lotni¬ W niezwykły sposób rozwiązano pociski klasy powietrze-powietrzc typu
czych. Właśnie to im zawdzięczamy opcję treningu lotniczego. Dla zupełnie Amraam - zasięg ok. 48 km, naprowa¬
takie standardowe dziś elementy jak: początkujących przewidziano tzw. lot dzanie aktywną głowicą radarową oraz
płynna grafika wektorowa, możliwość demonstracyjny, w którym rola grają¬ Sidewinder - zasięg ok, 18 km, kieru¬
oglądania samolotu z zewnątrz (pod do¬ cego ograniczona jest do podziwiania jące się na źródło promieniowania pod¬
wolnym kątem), śledzenie wystrzelo¬ precyzyjnego, sterowanego przez kom¬ czerwonego. Oba samoloty wyposażono
nego pocisku (Fighter Bomber). itp. puter, lotu. Następnie przechodzimy do również w szybkostrzelne działko typu
"demonstracji manewrów”, gdzie z po¬ GE Mól kalibru 20 mm, niezwykle sku¬
Zastanawiałem się, czy dla młodego zycji pasażera poznajemy podstawowe teczną broń w walce na mały dystans.
pokolenia użytkowników, wychowane¬ lotnicze figury, np. beczka, pętla czy lot
go na tak rozbudowanych symulatorach odwrócony. Teraz przychodzi pora na F/A-18 Interceptor pozostaje nadal
lotniczych, jak Birds Of Prey. będzie zajęcie miejsca za sterami maszyny. interesującą pozycją wśród lotniczych
coś atrakcyjnego w poczciwym F/A-18 Czeka nas samodzielny slart, a później symulacji. Pod względem oferowanych
Interceptor. Bądź co bądź. przemawia¬ powtarzanie manewrów lecącego przed możliwości, daleko mu co prawda do
ją przeze mnie długie godziny spędzone nami instruktora. Gdy jesteśmy już do¬ najnowszych programów tego typu.
przy opanowywaniu trudnej sztuki lata¬ statecznie pewni swoich umiejętności Posiada on jednak specyficzną atmos¬
nia na F-18 lub F-I6. Doszedłem jednak następuje egzamin. Aby zdać egzamin ferę pozwalającą na pełne utożsamienie
do wniosku, że jest w tym coś więcej, należy wystartować z lotniskowca, na¬ z rozgrywającą się na ekranie akcją.
niż tylko sentyment. brać wysokości, utrzymać się bezpiecz¬ Sterowanie wybranym samolotem oraz
nie w powietrzu i następnie powrócić na przygotowanie się do każdej misji
Co więc przemawia na korzyść Irt- pokład okrętu. Dopiero po wykonaniu te¬ umożliwia dołączona przez dystrybutora
terccptora? Przede wszystkim szybkie go zadania zostajemy dopuszczeni do lo¬ polska instrukcja do programu.
i płynne reakcje samolotu na ruchy joy¬ tów bojowych. Jak wynika z powyższe¬
sticka. W rzadko której symulacji tak go opisu, F/A-18 Interceptor świetnie Tomasz Łoboda
wiernie wypadają powietrzne akrobacje. się nadaje dla wszystkich początkujących
Niewiele też można zarzucić przebie¬ w komputerowym lataniu. Program jest rozprowadzany w ze¬
gowi startu i lądowania. stawie "Air * Land * Sea" przez pol¬
Zastosowana grafika wektorowa nie Podstawowe misje bojowe dotyczą skiego dystrybutora licencyjnego opro¬
jest bardzo szczegółowa, ale bardzo do¬ zadań typowych dla lotnictwa myśliw¬ gramowania:
brze odwzorowuje poszczególne obiek¬ skiego. Wymagają one od pilota umiejęt¬ 1PS Computer Group
ty. co jest niezbędne dla prawidłowego ności samodzielnego odnalezienia oraz ul. Okrężna 3
przebiegu gry. Można łatwo odnaleźć zidentyfikowania celów. 02-916 Warszawa
12 3-4/1993
Strona 15
3-4/1993 13
Strona 16
CIRCUIT KIM: 2.31 dfS
III nn »STREET CIRCUIT, BOT OM UJHICH1$ EHSIER
IKAR THE mn« DRES. IłlllH B HI) SPEEO
ID Kin 01 Mli) 10 UUIRTRKE. B SERUERCE BI
fllMTy DEGREE BfDDS RODS10 THE MIKU, THOUCH,
II) HEEP THE DRIUIRS 011THEIR (DIS.
Do dziś nic wiadomo skąd programiści z Gremlin
Graphic wicd/.icli. że rok 1992 będzie dla Nigela Mansella
rokiem triumfu w wyścigach Formuły Pierwszej. Niemniej
jednak przyjęli oni takie założenie i w rezultacie powstał pro¬
gram Nigel NlanselPs World ('hampionship. który teraz
mam przyjemność zaprezentować.
Muszę nadmienić, że do tej pory nic wiedziałem zbyt
dużo o wyścigach Formuły I. Oglądając od czasu do czasu
przekazy telewizyjne z tych wyścigów, myślałem, że są to po
prostu spotkania grupy zapaleńców, którzy uwielbiają jazdę
niezwykle szybkimi samochodami. Jednak już. po kilkuna¬
stu minutach spędzonych przy grze Nigel ManselFs World
Chnntpionship. uświadomiłem sobie swój błąd myślowy
w ocenie tej konurencji sportowej. Zrozumiałem, że wszy¬
stko tutaj kręci się nie tylko wokół tego, aby szybciej od
przeciwników przekroczyć linię mety, ule również wokół
wielkich emocji, co program szybko pozwolił mi odczuć.
Gra jest sygnowana imieniem wielkiego kierowcy na¬
szych czasów - Nigela Mansella. Może w ten sposób autorzy
chcieli zapewnić swojemu programowi powodzenie (wycho¬ RENAlE"
dząc z założenia, że jeżeli słynny patron odnosi sukcesy, to
gra także musi dobrze się sprzedawać). W moim przypadku
pomysł się sprawdził, gdyż Nigel Mansell przykuł mnie do
monitora na ładnych kilka godzin.
Program wprowadza nas w świat Mistrzostw Formuły
Pierwszej, w 1992 roku. Możemy wziąć udział w pełnym
cyklu startów w sezonie, juk również wybrać pojedynczy tor
w celu sprawdzenia swoich sil. W ten sposób możemy za
poznać się ze wszystkimi trasami i trochę się zaznajomić
z techniką jazdy innych kierowców. Ta wiedza na pewno
będzie rzutowała na ilość naszych zwycięstw odnoszonych
w trakcie mistrzostw.
Jeżeli natomiast jesteś zupełnym nowicjuszem w tego typu
grach, zapraszam do skorzystania / opcji "1’ractiic". Z toru
znikają wówczas wszystkie przeszkody, a my mamy szansę
zwiększania naszych umiejętności samotnie, bądź korzy¬
stając z pomocy samego Nigela Mansella. Wówczas jego
twarz pojawia się w rogu ekranu i udziela krótkich komen
tarzy dotyczących naszego sposobu jazdy. Niestety, ta opcja
nic została zbyt starannie dopracowana, gdyż uwagi te
ograniczają się do zupełnie oczywistych, np. "nic zjeżdżaj
z trasy", albo "szybciej, pospiesz się". Natomiast hardziej
pomocny test zarys toru. na którym aktualnie się znajdujemy
14 3 4/1993
-
Strona 17
(przeciętnie dwa razy na wyścig), co Po uporaniu się z ustawianiem
pochłania cenne sekundy. Używając tej wszystkich opcji programu przecho
samej opcji ("Timing Yonr Car") dzimy do właściwego wyścigu. Pozy¬
możemy również ustawiać współczyn¬ cja startowa zależy od czasu, który
niki zmiany biegów. Program prze¬ Twój bolid uzyskał podczas kwali¬
widuje trzy takie współczynniki: Law - fikacji. Mamy wówczas do pokonania
niski, Medium - średni oraz High - jedno okrążenie. Na trasie spotkamy
wysoki. Określają one zależność po¬ inne pojazdy, które będą nam prze¬
między przyspieszeniem, a maksymal¬ szkadzać. Należy je tylko szybko
ną do uzyskania prędkością. Niski wymijać, gdyż głównym celem jest
współczynnik daje nam znakomite tutaj czas. a nie przepychanki. Po
przyspieszenie, ale redukuje szybkość ukończeniu rundy kwalifikacyjnej po¬
bolidu. Wysoki na odwrót, pozwala dane zostanie miejsce, z którego
na uzyskanie bardzo dużych pręd¬ będziemy startować. Wówczas mamy
kości, ale przyspieszenie naszego sa¬ przed sobą już tylko krótką chwilę
z zaznaczoną pozycją naszego bolidu mochodu jest wówczas mniejsze. Na¬ pełnego napięcia oczekiwania, gdy
oraz samochodów rywali (jeśli bierze¬ tomiast średni odzwierciedla równowa¬ światła z czerwonych zmienią się na
my udział w normalnym wyścigu). gę pomiędzy tymi dwoma cechami. zielone i gaz do dechy! Od dobrego
Gdy mamy już dosyć nudnej prak¬ Możemy również wybrać w jaki startu zależy bardzo wiele. Cenna
tyki. możemy przejść do czegoś po¬ sposób zamontowane zostaną w na¬ przewaga uzyskana nad przeciwnikami
ważniejszego. Udział w Mistrzostwach szym bolidzie stateczniki. Ich pozycja bardzo się przydaje, gdyż pozostali
Formuły Pierwszej obliguje nas do ma wpływ na płynność skrętów, oply- zawodnicy należą do światowej czo¬
wzięcia udziału w szesnastu rajdach po wowość kształtu, a w związku z tym łówki i później możemy mieć proble¬
najsłynniejszych torach świata. Nieste¬ na uzyskiwane prędkości itp. Dobrym my z odrobieniem poniesionych na
ty trasy niektórych / nich nie w pełni rozwiązaniem jest tutaj pozostawienie starcie strat czasowych.
zgadzają się z tym, co obecnie można wszystkich wskaźników w pozycji "de- Nigel ManselPs World Chant-
zobaczyć w rzeczywistości (kształt to¬ fauli" chyba, że warunki pogodowe są pionship nie jest oczywiście jedyną
ru Silverstone. który widzimy w pro¬ trochę niepewne. Aha. zapomniałem symulacją wyścigów Formuły I. Nie
gramie pochodzi sprzed dwóch lat). jeszcze dodać, że gramy używając oddaje tak dokładnie realiów prawdzi¬
Przeciętnemu graczowi nie sprawia to myszki, klawiatury, lub joysticka. Po wego rajdu, jak Formula One Grand
jednak większej różnicy, a same trasy lecam joystick, gdyż len sposób jest Prix firmy Microprose. nie jest tak I
wcale nie należą do łatwych i wymaga¬ najbardziej ekscytujący. szybki, jak Vroom, nie posiada także |
ją całkiem dobrego opanowania tech¬ Dla początkujących autorzy przewi¬ wyszukanych efektów dźwiękowych.
niki prowadzenia bolidu, który pędzi dzieli również automatyczną skrzynię Natomiast jego mocną stroną jest miła
ze średnią prędkością 150 km/h. Przed biegów. Znacznie ułatwia to prowadze¬ dla oka grafika oraz wciągająca atmo¬
startem otrzymujemy raport o stanie nie pojazdu, gdyż w feworze walki sfera wyścigu, jaką ten program stwa¬
pogody, który podaje nam w procen¬ niedoświadczonym kierowcom często rza. Gra na pewno dostarczy wielu
tach szanse na deszcz. Zależne to jest brakuje czasu na myślenie o koniecz¬ wrażeń, nie tylko miłośnikom wyści¬
od tego, w którym zakątku kuli ziem¬ ności płynnej zmiany biegów. Pełną gów Formuły Pierwszej.
skiej odbywają się akurat wyścigi. kontrolę nad samochodem gwarantuje
Zwykle jednak opady zdarzają rzadko, jednak tylko ręczne zmienianie biegów. Piotr Orcholski
natomiast częściej możemy zobaczyć
ciemne chmury zwiastujące deszcz.
W sumie warunki pogodowe są na tyle
zróżnicowane, że nie znudzimy się
szybko, patrząc wciąż w jedno i to
samo niebo. Od warunków atmosfe¬
rycznych zależy to, jakie wybierzemy
opony: twarde, miękkie, czy specjal¬
ne - przewidziane na śliską nawierz¬
chnię. Dokonujemy lego poprzez opcję
"Timing Your Car". Oczywiście, je¬
żeli raport pogodowy zapowiada
deszcz, założymy opony na śliską
trasę. W trakcie wyścigu można opo¬
ny zmieniać, zajeżdżając do boksu.
Opony miękkie zwiększają przyczep¬
ność samochodu do podłoża, co umoż¬
liwia łatwiejsze pokonywanie zakrę¬
tów. Wadą tego ogumienia jest nato¬
miast szybsze zużycie i konieczność
jego wymiany w trakcie rywalizacji
3 4/1993
- 15
Strona 18
- zbudować lub rozbudować flotę
(Build Fleet),
- splądrować prowincję (Plunder),
- przejrzeć spis prowincji (Provin-
ce Lisi).
Flotę można budować tylko w tych
prowincjach, które mają dostęp do
morza. Opcja Tribute Policy jest do¬
stępna tylko w Italii.
OPIS ROZKAZÓW
Legions (legiony)
a) . Raise Legion (formowanie le¬
gionu):
- Infantry Legion (legion piechoty)
- koszt 20 Talentów,
- Cavalry Legion (legion kawale¬
Producent: Electronic Arts ryjski) - koszt 40 Talentów,
- Consular Army (armia konsu¬
Centurion jest strategiczną grą wo¬ Program jest podzielony na fazy larna) - koszt 60 Talentów.
jenną, której celem jest stworzenie o długości jednego roku. "kliknięcie"
imperium obejmującego 26 prowincji LPM na napisie END TURN powo¬ b) . Slrenghten Legion (wzmocnie¬
w Europie, Azji i Afryce Północnej. duje przejście do następnego roku (fa¬ nie legionu poprzez mobilizację
Zaczynasz grę jako oficer, mając do zy), "kliknięcie" LPM na niezależny rekrutów z prowincji).
I dyspozycji jeden legion piechoty kraj powoduje ukazanie się informacji
stacjonujący w macierzystej prowincji o nim, a po "kliknięciu" na opano¬ c) . Move Legion (przemieszczenie
- Italii. Z tymi niewielkimi sitami wanym terytorium ukazuje się menu. legionu do sąsiedniego kraju).
rozpoczynasz tworzenie własnego im- za pomocą którego można:
■ perium poprzez podbijanie kolejnych d) . Upgrade Legion (przekształ¬
krajów, bądź też nakłanianie ich wład¬ - wydać rozkazy legionom (Le- cenie legionu np. z Infantry Legion na
ców do sojuszu z Rzymem. Ważnym gions), Cavalry).
elementem gry jest gospodarka w pod¬ - ustalić wysokość podatku (Tri-
porządkowanych prowincjach, gdyż bule), e) . Legion Lisi (spis legionów bę¬
wpływy z podatków i napływ rekrutów - zorganizować igrzyska (Hołd dących w Twojej dyspozycji).
z terytorium całego imperium, umożli¬ Games),
wiają uzupełnianie strat bojowych (za¬ - ustalić jednakowy podatek dla W ciągu jednej fazy gry nie można
zwyczaj niemałych) i tworzenie no¬ wszystkich prowincji (Tribute Policy), jednocześnie sformować lub wzmocnić
wych legionów.
PRZEBIEG GRY
Po uruchomieniu programu, na
ekranie ukazuje się mapa przyszłego
imperium, podzielona na 27 krajów.
Terytoria, które należą do Ciebie są
ograniczone niebieską obwódką (pro
wincje Twojego imperium). W pra¬
wym górnym rogu ekranu znajdują
się napisy END TURN i aktualny rok
(początkowo 275 r. p.n.e.). Teraz
"kliknięcie" LPM (Lewym Przycis¬
kiem Myszy) na rok powoduje przej¬
ście do menu gry, w którym można
ustawiać stopień trudności programu,
albo wykonać operacje dyskowe (za¬
pisać lub odczytać stan gry. Istnieje
także możliwość wyłączenia dźwię¬
ku, co wydatnie skraca czasy łado¬
wania i czyni grę ptynniejszą.
16 3-4/1993
Strona 19
2. Na prowincji:
a) . Bestiarii (walki ze zwierzętami)
- 15 Talentów.
b) . Gladiator Show (walki gladia¬
torów) - 30 Talentów.
c) . Racing Cltariots (wyścigi ryd¬
wanów) - 40 Talentów.
The people are Rebellious d) . Extravagunza (zawody miesza¬
ne) - 50 Talentów.
Legiorts
Status: Citizens
Tribute
Hołd Games Tribute: 8 Jeśli organizujesz igrzyska na pro¬
Build Fleet Manpouuer: 5000 wincji, nie ingerujesz w nie osobiście,
Tribute Policy Courage: Fierce a jedynie ustalasz ich rodzaj.
See Province List
Rank: Officer
Continue Build Fleet (flota)
Talents: 20
Legionnaire level Budowa floty jest możliwa tylko w
prowincjach nadmorskich. Flota składa
legionu i wyruszyć nim do walki. Le¬ joysticka, próbując pokonać przeciw¬ się z trzech typów statków:
gionami rangi wyższej niż Infantry Le¬ nika. Gdy jeden z gladiatorów padnie,
gion można dowodzić dopiero po osią¬ musisz podjąć decyzję - dobić, czy a) . Triremes - 5 Talentów,
gnięciu odpowiedniego stopnia woj¬ darować życie. Lud Rzymu ocenia czy b) . Quinqueremes - 10 Talentów,
skowego. Legiony mają ograniczoną postąpiłeś słusznie i komentuje Twoją c) . Galleons - 20 Talentów.
liczebność podstawowową, w zależno¬ decyzję rykiem radości lub gwizdami
ści od rangi odpowiednio: 4200, 4500 i jękiem zawodu. Triremy są statkami najszybszy¬
i 6600 ludzi. mi i najzwrotniejszymi, ale najsłabiej
Gdy zdecydujesz się na wyścigi uzbrojonymi. Największą silę bojową
Tribute (podatki) rydwanów, wybierasz jeden spośród posiada Galeon, którym jednak dość
trzech rodzajów pojazdów (po myślni¬ trudno się manewruje. Quinquerema
- Exempl this Province (zwolnienie ku podano koszt): jest okrętem pośrednim między Galeo¬
prowincji z podatku). nem a Triremą.
- Tolerable Tribute (niski podatek, a) . Light (lekki) - 5 Talentów.
spokój). b) . Medium (średni) -10 Talentów. Plunder (rozbój)
- Irritating Tribute (niepokoje spo¬ c) . Heavy (ciężki) - 20 Talentów.
łeczne). Opcja ta umożliwia skonfiskowanie
- Oppressive Tribute (długo nie po¬ Po wybraniu rydwanu ukazuje się mieszkańcom prowincji ich majątku.
rządzisz). następne menu: Należy stosować tylko w buntowni¬
- Bieed Them Dry (oskubanie lud¬ czych prowincjach i raczej z umiarem.
ności do czysta, pewny bunt). - Race Now (wyścig),
- Skullduggery (dodatkowe przygo¬ Provincc List (spis prowincji)
Tribute Policy towania),
- Bet (zakłady). Zawierający także dane o niej
Opcja spełnia te same funkcje co (ilość potencjalnych rekrutów, morale
poprzednia, ale dla wszystkich prowin¬ Wybranie opcji Race Now powodu¬ ludności).
cji jednocześnie. je przystąpienie do zawodów, opcja
Bet umożliwia zawarcie zakładów (do Możemy otrzymać dostęp do nie¬
Hołd Games (igrzyska) sumy 100 Talentów). Natomiast opcja których opcji bez konieczności wywo¬
Skullduggery pozwala nam zwiększyć ływania menu. "Kliknięcie" PPM (Pra¬
1. W Rzymie: szanse na zwycięstwo poprzez: wym Przyciskiem Myszy) na legion
umożliwia jego przemieszczenie, kla¬
a) . Gladiator Show (walki gladia¬ - Bribe Opponent (przekupienie wisz ”P" wywołuje listę prowincji, "L"
torów). przeciwnika) - 10 Talentów. listę legionów, a "M" włącza lub wy¬
b) . Chariot Racing (wyścigi ryd¬ - Hire Physician (wynajęcie woź¬ łącza muzykę.
wanów). nicy) - 30 Talentów,
- Invoke Gods (modlitwa do bo¬ PRZYŁĄCZENIE
Jeżeli organizujesz walki gladiato¬ gów)-50 Talentów. NOWYCH PROWINCJI
rów, musisz najpierw ufundować am¬
fiteatr, a następnie wybrać gladiatorów Gdy wszystkie niezbędne przygo¬ Po przemieszczeniu legionu do nie-
do walki. Gdy już to zrobisz, ukazuje towania zostaną już poczynione, roz¬ okupowanego kraju, zostajesz powi¬
się arena i dwóch gladiatorów. Jednym poczynasz wyścig. Rydwanem steru¬ tany przez jego wodza i rozpoczynasz
z nich możesz sterować za pomocą jesz przy pomocy joysticka. rokowania mające na celu zawarcie
3-4/1993 17
Strona 20
z nim sojuszu. W lewej, dolnej części
ekranu ukazuje się menu, w którym
wybierasz sposób prowadzenia negoc¬
jacji. Do dyspozycji masz niektóre z
możliwości:
- Friendly (przyjacielsko),
- Diplomatic (dyplomatycznie),
- Aggressive (agresywnie),
- Ultimatum ("Złóżcie broń lub
zginiecie!”),
- Withdraw (wycofanie się z kraju),
- Go to War (inwazja).
Jeśli zdołasz przekonać wodza,
aby sprzymierzy! się z Rzymem, pyta
on o wysokość podatku, jaki żądasz
od jego kraju: Low (niski). Medium
(średni). High (wysoki).
Dla dobra sprawy zaproponuj niski
podatek, później możesz próbować go
podwyższyć. Do wyboru masz 10 rodzajów taktyk, jące z przodu stoją w miejscu, reszta
z których tylko część możesz zasto¬ idzie w prawo).
WOJNA sować dla każdej formacji. 10). Cannae Tactic (środek forma¬
cji cofa się. a obie flanki idą do
Po wybraniu opcji Go to War uka¬ Spis możliwych taktyk: przodu).
zuje się ekran reprezentujący pole bit¬
wy. W lewym, górnym rogu ekranu 1) . Frontal Assaidt (atak czołowy). Formacje i dostępne taktyki na
znajduje się okno, w którym wybierasz 2) . Form a Litw (ustawienie legio¬ przykładzie Consular Army:
szyk Twojej armii. Do wyboru masz: nu w linii).
3) . Stand Fast (oczekiwanie na Balanced Army - 1.3.4,8.9.
- Balanced Army (wojsko rozsta¬ wroga). Wedge - 1.2.3,4.10.
wione równomiernie). 4) . Drive a Wedge (atak klinem). Strong Right - 1,3,5.6.7.
- Wedge (klin), 5) . Sweep Riglit (atak prawą Strong Left - 1,3,5.6.7.
- Strong Right (wzmocniona prawa stroną).
flanka), 6) . Sweep Left (atak lewą stroną). Gdy wybierzesz już taktykę. Twoje
-Strong Left (wzmocniona lewa 7) . Mass Troops (atak zwartą for¬ wojska ruszają do walki. Podczas
flanka). macją). bitwy możliwe jest sterowanie poje¬
8) . Outflank (próba okrążenia prze¬ dynczymi kohortami. Aby wydać do¬
Po wybraniu formacji musisz zde¬ ciwnika). kładne rozkazy naciśnij PPM - gra
cydować, jakiej taktyki chcesz użyć. 9) . Scipio's Defence (oddziały sto¬ zostanie zatrzymana. Możesz teraz wy¬
brać jedną z czterech ikon:
- Select Roman Unit,
- Melee,
- Retreat.
- Done,
Germanią Wybierz ikonę Select Roman Unit,
niebieskie linie oznaczają drogę, którą
przejdą poszczególne kohorty, okręg
The uuealth of Germania is smali, the
z kropek oznacza zasięg głosu dowód¬
army is huge and the soldiers are knotun
cy (tylko jednostkom znajdującym się
for their fierce courage.
w tym okręgu można wydawać roz¬
kazy). Teraz "kliknij" PPM na wy¬
branej kohorcie, następnie "kliknij"
flrminiijs, the leader of Germania, offers
LPM i przytrzymując go wskaż miej¬
a greeting:
sce, do którego ma podążać kohorta.
TRIBES WILL NOT HEAR YOUR LIES.
O
TURN BRCH OR PREPRRE TO DIE." Jeśli chcesz, by kohorta atakowała
wroga bez Twojej ingerencji, to "klik¬
nij" na niej PPM, a następnie wybierz
(LPM) ikonę Melee. Jeśli natomiast
18 3-4/1993