Scaglia Franco - Straznik Wody

Szczegóły
Tytuł Scaglia Franco - Straznik Wody
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Scaglia Franco - Straznik Wody PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Scaglia Franco - Straznik Wody PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Scaglia Franco - Straznik Wody - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 Strona 2 Strona 3 FRANCO SCAGLIA WYDAWNICTWO Kraków 2008 Strona 4 Tytuł oryginału: Il Custode dell’Acqua Tłumaczenie: Lucyna Rodziewicz Redakcja techniczna: Ewa CzyŜowska Łamanie: Joanna Łazarów Korekta: Marcin Kicki, Karolina Ulman Okładka: Andrzej Wełmiński © Edizioni Piemme Spa, Via Galeono del Caretto, 10, 15033 Casale Monferrato (AL) - Italy © Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo M, Kraków 2006 ISBN 978-83-60725-40-5 Wydawnictwo M ul. Kanonicza 11, 31-002 Kraków tel. 012-431-25-50; fax 012-431-25-75 e-mail: [email protected] www.mwydawnictwo.pl www.ksiegarniakatolicka.pl Strona 5 ROZDZIAŁ PIERWSZY Policzek Do Kustosza Ziemi Świętej, Kustodia Ziemi Świętej, Konwent Najświętszego Zbawiciela, Jerozolima Od ojca Matteo, Studium Biblicum Franciscanum, Sanktuarium Biczowania, Via Dolorosa, II Stacja, Jerozolima1 Wielebny Ojcze, pozwalam sobie na ten list, gdyŜ to, co przekazano Ojcu w kwestii policzka, jakim pobłogosławiłem Kuzyna od Ściany2 na moście Allenby, nie do końca pokrywa się z prawdą. Jak Wielebny Ojciec zapewne wie, kaŜdy czyn posiada więcej niŜ jedno znaczenie. To punkt widzenia nadaje mu sens i determinuje Proszę więc, go. Wielebny Ojcze, najwyŜsza władzo, prze- wodniku i Kustoszu franciszkanów w Ziemi Świętej, o roz- waŜenie, przed wydaniem sądu, racji, którymi się kierowałem. Proszę teŜ, aby Ojciec raczył pamiętać o tym, co sam 1 Via Dolorosa - z łac. Droga KrzyŜowa; tutaj: ulica w Jerozolimie, po której zgodnie z tradycją szedł Jezus, dźwigając swój krzyŜ [wszystkie przypisy pochodzą od tłumacza]. 2 Kuzyni od Ściany - Izraelczycy. Przyjaciele ze Skały - Palestyńczycy. 5 Strona 6 z mądrością wyjaśnił mi kiedyś: iŜ w Ŝyciu bywają sytuacje, w których przypadek utoŜsamia się z Opatrznością. CzyŜ to nie przypadek doprowadził wiele lat temu do spotkania w refektarzu klasztoru w AsyŜu z przybyłym z Jerozolimy bratem, któremu przez cały obiad opowiadałem o moim zamiłowaniu do archeologii chrześcijańskiej? I czyŜ nie ten sam przypadek utoŜsamił się z Opatrznością, kiedy współbrat spytał, czy nie chciałbym udać się do Jerozolimy, aby zostać jego uczniem? Bratem tym był Luka, Wielebny Ojcze, nasz najznamienitszy archeolog, którego prace juŜ wtedy znałem na pamięć. Tym razem takŜe przypadek i Opatrzność wtargnęły w moje Ŝycie, którego rytm wytyczają modlitwa, nauka, wy- kopaliska i konferencje. Znajdowałem się w moim gabinecie we Flagelacji3. Jak zapewne Wielebny Ojciec pamięta - poniewaŜ cela moja pełna jest ksiąŜek i znalezisk archeologicznych - poprosiłem Ojca o pozwolenie, które z gotowością zostało mi udzielone, na zajęcie drugiej celi, połoŜonej na tym samym piętrze i połączonej z moją drzwiami. Umieściłem w niej elektryczny palnik, aby przygotowywać na nim kawę. Mam nadzieję, Ŝe któregoś dnia Wielebny Ojciec mnie odwiedzi. śyczliwi przyjaciele ślą mi bowiem z Włoch niezwykłej jakości mieszankę ziaren. W gabinecie zgromadziłem róŜne dokumenty, zdjęcia z wykopalisk i mozaik, a wszystko skatalogowane zgodnie z określonym porządkiem: najpierw materiały z góry Nebo, potem z Madaby, z Umm-er-Rasas. Przechowuję tu takŜe kolekcję monet. Jest zbyt cenna, aby umieścić ją w muzeum, z którego wyjście, jak Wielebny Ojciec wie, prowadzi Flagelacja - inaczej Sanktuarium Biczowania. 6 Strona 7 na dziedziniec sanktuarium, gdzie kaŜdego dnia przybywają pielgrzymi z róŜnych miast. Obawiam się, Ŝe któryś z nich mógłby ulec pokusie zabrania ze sobą na pamiątkę jednej z monet, wyrządzając tym samym niepowetowaną szkodę. Jestem franciszkaninem, Wielebny Ojcze, ale śluby po- kory i ubóstwa nie zobowiązują mnie do trzymania straŜy nad naszym skarbcem. Gdyby Wielebny Ojciec wysłuchał mojej prośby i obdarzył muzeum nowoczesnym systemem bezpieczeństwa, monety zostałyby udostępnione dla zwie- dzających. Dlatego ponownie nalegam. MoŜna nabyć taki system za korzystną cenę, a ja zadowolę się nawet uŜywa- nym alarmem. Sądzę, Ŝe jeśli Wielebny Ojciec przystanie na moją prośbę, dobre imię Kustodii tylko na tym zyska. Między innymi dlatego, Ŝe kolekcja monet z Dekapolu i z Prowincji Arabskiej jest jedyną taką na świecie. Znajdowałem się więc w Gabinecie Monet, jak go zwę, i polerowałem złoty okaz z czasów panowania Tytusa, kie- dy ktoś zapukał do drzwi. OdłoŜyłem pośpiesznie Tytusa do szkatułki przeznaczonej dla II wieku, zamknąłem ją na klucz i połoŜyłem obok najświeŜszego nabytku. Architekt Massolini, nasz darczyńca, z mojej inicjatywy zakupił od Beduina, szejka Wadi-Ruma, stare kartonowe pudło zawierające ponad sto okazów, a następnie ofiarował je mnie. Wydał na nie tysiąc dolarów. Ale pomiędzy monetami znajdowały się co najmniej trzy o takiej wartości. I jedną z nich była właśnie ta, którą polerowałem. Wielebny Ojcze, z radością pokaŜę wszystkie, kiedy przyjdzie Ojciec do mnie na kawę. Umieściwszy szkatułkę za obszernymi tomami Biblii, w biblioteczce naprzeciwko biurka, pomiędzy szeklami z okresu pierwszego antyrzymskiego powstania Ŝydowskiego - odnalazłem je w Dominus Flevit, pod płytką w podłodze - a brązowymi monetami z czasów drugiego powstania, 7 Strona 8 znalezionymi w nieczynnej juŜ fontannie w Herodionie, otworzyłem drzwi. To był Rifaat, nasz pomocnik. Przekazał mi, Ŝe na dziedzińcu czeka Kuzyn od Ściany i pragnie ze mną rozmawiać. Przypomniałem Rifaatowi, Ŝe jedynie pielgrzymom wolno wchodzić na dziedziniec klasztoru. RozłoŜył ręce w geście niemocy. Z pewnością zachowanie Kuzyna od Ściany było jak zwykle aroganckie. Uśmiechnąłem się więc tylko. Zszedłem i zobaczyłem wysokiego młodzieńca o krótkich włosach, atletycznym ciele, w wojskowym mundurze. Powiedział, Ŝe przybył z posłaniem. Po czym zamilkł, jakby czekał na jakiś znak. Skinąłem i wówczas zaczął mówić nie- zwykle szybko, jak gdyby wypowiadał zdanie wyuczone na pamięć. Pewna osoba czekała na spotkanie w kwestii nie cierpiącej zwłoki. Wielebny Ojciec zapewne wie, Ŝe takie są właśnie metody niektórych urzędów izraelskich. Wzywają, ale nie mówią, po co. Coś podobnego przydarzyło mi się juŜ dwukrotnie: po raz pierwszy, kiedy miałem przekazać informacje o wykopaliskach w Nazaret, którymi zresztą nie ja kierowałem; po raz drugi, gdy pytano mnie o pochodzenie monety z okresu późnego Rzymu, którą poŜyczyłem - z okazji wystawy w Tel Awiwie - pewnemu docentowi archeologii bliskowschodniej. Zadawano mi wówczas dosyć ogólnikowe pytania, świadczące jednak o przekonaniu Kuzynów od Ściany, Ŝe wszyscy knują za ich plecami. Dlatego ostatnio, kiedy biuro rządowe przesłało mi pisemne wezwanie, nie stawiłem się. I nie miałem z tego powodu Ŝadnych nieprzyjemności. Tym razem postanowiłem jednak przyjąć zaproszenie Ŝołnierza. Skłoniła mnie do tego ciekawość, chciałem bowiem zobaczyć, komu tak spieszno było do rozmowy ze mną. 8 Strona 9 Na wysokości kościoła św. Anny stał zaparkowany czarny samochód. śołnierz poprosił, abym usiadł koło niego. Auto wyjechało przez Bramę Świętego Szczepana, po czym skręciło w prawo: Ŝołnierz jechał szybko i pewnie. Minęliśmy mury Starego Miasta i wreszcie dotarliśmy na Agron Street. Samo- chód stanął pod numerem 28. Na bramie wisiała mosięŜna, nieco juŜ zniszczona tablica, na której widniał napis: „The Israel Institute for Talmudic Publications"4. Kiedy Ŝołnierz naciskał dzwonek, ja wysiadłem z sa- mochodu. Niebo nabrzmiałe było od niskich i ciemnych chmur płynących gwałtownie, popychanych zimnym wiatrem. Wreszcie brama otworzyła się sama, najwyraźniej zaopatrzona w jakiś automatyczny system. Za nią znajdowała się ciasna uliczka, wybrukowana duŜymi kamieniami. Dostępu do uliczki broniła niegdyś Ŝelazna furtka, której skrzydła teraz były otwarte i przytwierdzone do muru dwoma zaczepami. Od lat nikt jej nie zamykał. Na furtce wisiała sczerniała tablica z hebrajskim napisem: „Zakaz naklejania ogłoszeń". Zacząłem się zastanawiać nad sensem mocowania takiego zakazu na Ŝelaznej furtce, ale nie znalazłem logicznej odpowiedzi. Samochód wjechał w uliczkę, ja szedłem za nim. We- wnątrz znajdowały się tylko trzy domy, a całe miejsce przy- pominało - temu, kto juŜ zapomniał - Ŝe Ŝycie to swego rodzaju próba generalna przed przejściem do zaświatów. Chyba nie ja pierwszy odniosłem takie wraŜenie; wywo- ływał je fakt, Ŝe dwa spośród tych trzech domów były za- mknięte i z pewnością opustoszałe. Jedynie trzeci wyglądał na zamieszkany. Na parterze dostrzegłem otwarte drzwi. 4 Izraelski Instytut Wydawnictw Talmudycznych. 9 Strona 10 śołnierz gdzieś znikł. Z satysfakcją, Ŝe mogę pogwałcić własność prywatną, do której zostałem doprowadzony niemalŜe siłą, wszedłem i zagłębiłem się w długi korytarz, którego ceramiczna posadzka przypominała korytarz we Flagelacji. Prawdopodobnie obydwa budynki wzniesiono w tym samym okresie. Wielebny Ojcze, korytarz, który wydał mi się niezwykle długi, był dosłownie obity półkami pełnymi ksiąŜek. Kiedy przystanąłem, by z uwagą przyjrzeć się pozycji, której nigdy nie spodziewałbym się znaleźć w tym miejscu, za plecami usłyszałem głos: - Ojcze Matteo, pragnę zaproszeniem na kawę złagodzić smutek, który, jak mniemam, zrodził się u ojca z chwilowego kontaktu z filozofią narodowego socjalizmu i jego prorokiem, wspaniałym Rosenbergiem. Głos był powaŜny, uprzejmy i czysty, ale pomimo przyja- cielskiego tonu kryło się w nim coś mrocznego. Odwracając się powoli, usiłowałem jednocześnie wyobrazić sobie twarz, do jakiej głos ten przynaleŜał, ale nie miałem na nią Ŝadnego pomysłu. Za mną stał wysoki, energiczny i chudy męŜczyzna. Jego opalona twarz mile kontrastowała ze ściętymi na jeŜyka szpakowatymi włosami. Wąskie czoło, orli nos, cienkie usta nadawały mu drapieŜnego wyglądu. Dałem mu sześćdziesiąt lat i pochwaliłem w duchu za styl. Miał na sobie spodnie w kolorze khaki, w perfekcyjny kancik, skórzane buty na gumowej podeszwie, nienagannie wyprasowaną niebieską, bawełnianą koszulę. Roztaczał subtelny zapach i sprawiał ogólnie wraŜenie, jak gdyby Ŝadna drobinka pyłu - a pyłu było tam naprawdę wiele - nie miała do niego przystępu. - Miło mi, Ŝe mogę ojca poznać - rzekł. - Jest ojciec znany w tych stronach. Z przyjemnością któregoś dnia od- 10 Strona 11 wiedzę słynne muzeum ojca, kiedy obowiązki mi na to po- zwolą. - Mam nadzieję, Ŝe nastąpi to juŜ wkrótce - odpowie- działem z chłodem. Nie umknął on uwadze męŜczyzny. - Proszę o wybaczenie, nie przedstawiłem się. Jestem Saul Bialik i kieruję Instytutem. Mamy tutaj księgi o wielkiej wartości naukowej, które mogą ojca zainteresować. Jestem pewien, Ŝe dla takiego biblisty przyjemnością będzie spędzenie u nas kilku godzin. W zaproszeniu tym kryło się coś groźnego. Postanowiłem mieć się na baczności. Podziękowałem i zapewniłem, Ŝe jak tylko będę miał wolną chwilę, skorzystam z propozycji. Spojrzał na mnie uwaŜnie, a jego spojrzenie było przejrzyste. - Jestem pełen podziwu dla ojca. Grób MojŜesza na górze Nebo to skarb archeologiczny, odkrył ojciec kilka z najbardziej znaczących dla Bliskiego Wschodu mozaik, a wykopaliska w Umm-er-Rasas posiadają wielką wartość historyczną i naukową. Nie oszczędziłem mu riposty: - W Umm-er-Rasas ponad tysiąc lat temu Ŝyły obok siebie, w pokoju, ludy i religie, które dzisiaj toczą wojnę. - No tak - mruknął. Uśmiechnąłem się, to było najlepsze wyjście. MęŜczyzna uznał to za oznakę odwilŜy. - Proszę za mną, ojcze Matteo, obiecałem filiŜankę kawy. Szliśmy korytarzami pełnymi ksiąŜek. Saul Bialik raz za razem wyliczał tytuły i autorów: święty Augustyn, Tommaso Campanella, Cervantes, Bernanos, Claudel... Wiedziałem, Ŝe jest to przynęta rzucona na złagodzenie stosunków, ale i tak postanowiłem ją łyknąć. 11 Strona 12 - To nie są nazwiska związane z kulturą Ŝydowską! - za- krzyknąłem z udawanym zdziwieniem. - Owszem - odpowiedział zadowolony Bialik. - Mamy tu wszystko. Proszę, niech ojciec wybierze jakąś ksiąŜkę. - Jako prezent? Spostrzegł, Ŝe wpadł w pułapkę. Nie chciał się wycofywać, ale jednocześnie wiedział, Ŝe nie moŜe oddać mi czegoś, co naleŜało do biblioteki. Zmienił więc temat. - Chodźmy, o ksiąŜkach pomyślimy później. Gabinet Bialika był obszerny. Przed biurkiem stały fotele, a z prawej strony znajdował się dystrybutor z wodą. Na podłodze leŜała mata z włókien kokosowych. Przez zasłonięte okna przenikało miękkie światło. Ściany były nagie, z wyjątkiem jednej, na której wisiał plan Starego Miasta po- dzielony na cztery obszary, kaŜdy zaznaczony odmiennym kolorem: strefa muzułmańska na zielono, chrześcijańska na biało, ormiańska na czerwono, a hebrajska na Ŝółto. - 6 czerwca 1967 roku - Bialik odezwał się z taką miną, jakby powierzał mi w zaufaniu wielką tajemnicę - około czterdziestu ośmiu godzin od rozpoczęcia wojny sześcio- dniowej, Uzi Narkis, przywódca naszego wojska Tsahal, polecił Mosze Dajanowi, aby wkroczył do Starego Miasta. Mosze odpowiedział: „Wykluczone, czemu ma słuŜyć cały ten Watykan?". Ale kilka godzin później nasz rząd postanowił inaczej. Kto, zdaniem ojca, miał rację, Mosze czy rząd? Spojrzałem na niego zaskoczony i nic nie odpowiedziałem. Przedstawił mi właśnie historię, którą w Jerozolimie wszyscy znali. Mówił dalej: - Kiedy powstał Tsomet, sekcja Mossadu5 zajmująca się państwami arabskimi, zostałem wcielony do niego jako agent. Mossad - izraelska agencja wywiadowcza utworzona w 1951 roku. Tsomet - prawicowa partia izraelska. 12 Strona 13 Dzisiaj jestem jego wicedyrektorem. Ale zapewniam ojca, Ŝe Instytut nie jest Ŝadną przykrywką. Naprawdę nim kieruję. Na tym polega magia Jerozolimy. Mosze Dajan tego nie ro- zumiał. Stare Miasto to nie jest wielki Watykan, lecz miasto naszej wiary i naszej pamięci, a Tsomet i Talmud to dwa nie- zbędne i niepodzielne elementy, jak dwa lustrzane odbicia. - Rozumie pan chyba, Ŝe nie mogę się z tym zgodzić. - Kiedy wiele lat temu przybyłem do Jerozolimy, Izrael był państwem utopii i marzeń. Mieliśmy ojczyznę. Prze- kształcaliśmy piach w owoce, na pustyni odkrywaliśmy wodę, nasze wojsko było młode, wierzyło, Ŝe jest niepokonane, i walczyło z sercem. Potem coś się stało. Dzisiaj w wojsku jest wielu młodych, którzy odbierają sobie Ŝycie. Zdarza się to na całym świecie, ale u nas po raz pierwszy. I po raz pierwszy mamy problemy z wodą: rezerwy Kinneret, które wy zwiecie Jeziorem Galilejskim, znacznie się skurczyły. W przyszłości będziemy musieli przekształcić naszą gospodarkę i ograniczyć rolnictwo. Palestyńczycy utrzymują, Ŝe nie przestrzegamy umów z Oslo i świadomie pozbawiamy ich wody. Zapominają, Ŝe to my jesteśmy prześladowanymi. Pokazuje to historia, bez cienia wątpliwości. Bialik mówił, a ja myślałem o uroczystości, na jaką nie- dawno zostałem zaproszony. Było to spotkanie dwóch ofi- cerów wojska izraelskiego, którzy przeŜyli holokaust, spo- tkanie w teatrze jerozolimskim zorganizowane przez pacy- fistyczne stowarzyszenie. Na scenie zasiadły osoby starsze, a wśród nich para bliźniaków. Kiedy nadeszła ich kolej, jeden z nich wstał i opowiedział o dzieciństwie w Wilnie oku- powanym przez nazistów. Któregoś dnia, kiedy jak zwykle grali w piłkę z chrześcijańskimi kolegami, zostali złapani i wsadzeni do pociągu, który jechał do Dachau. Tory biegły obok boiska. Przez szpary w deskach wagonu widzieli, 13 Strona 14 jak ich chrześcijańscy koledzy kontynuowali grę. Niektórzy oficerowie popłakali się, inni wyszli z sali wyraźnie poruszeni. Moją uwagę zwrócił jeden z Ŝołnierzy, szczupły, z kręconymi włosami, młody. Przejął mnie sposób, w jaki uderzał czołem o karabin. Rytmicznie, w takt pradawnej rozpaczy. Pomyślałem, Ŝe Bialik musiał cierpieć jak on, i jak on wywodził się z przeszłości podobnej do przeszłości dwóch braci. On tymczasem dalej opowiadał z pasją. - Ponad jedna czwarta Ŝydowskich mieszkańców Jerozo- limy uwaŜa, Ŝe państwo Izrael to bluźnierstwo, czyli w ogóle go nie uznaje. Antynacjonalistyczni haredim6 są skrajnie or- todoksyjni, nadal oczekują Mesjasza i marzą o przeszłości. W zamieszkiwanych przez nich dzielnicach panują reguły typowe dla środkowo-europejskiego getta z czasów między- wojennych. Zapytałem, czy kiedykolwiek zastanawiał się nad spo- łeczną i duchową izolacją owych sefardyjskich favelas, za- mieszkanych przez śydów irackich, marokańskich, tune- zyjskich, jemeńskich i etiopskich. Odpowiedział, Ŝe dobrze wie, iŜ ich rabini uciekają się do kabały w obrzędach przy- pominających rytuały czarowników i uzdrowicieli ze sta- roŜytnego Wschodu. On wolałby, aby w tych dzielnicach powtórzyło się doświadczenie sztetlu7 z Wadi-Rum. Sztetl ten zamieszkiwało około pięciu tysięcy osób. Z biegiem stuleci doszło tam do wyjątkowego doświadczenia: obok siebie Ŝyły dwie ubogie społeczności - ortodoksyjnych śydów i osadników. 6 Haredim - „bojący się Boga", ekstremistyczna grupa ortodoksyjnych śydów, odrzucających wszelkie nowinki cywilizacyjne; wyróŜniają się oni czarnymi strojami i przykrywającymi całą głowę jarmułkami bądź kapeluszami. Sztetl - w jęz. hebrajskim „miasteczko". Powszechnie oznacza małe skupi- sko, miejsce zachowujące tradycyjną obyczajowość Ŝydowską. 14 Strona 15 - Sztetl, ojcze Matteo - jego ton pełen był entuzjazmu - to nie symbol doskonałości, stanowi jednak pewien wzorzec dla społeczeństwa. Pokręciłem głową, gdyŜ nie byłem tego taki pewien. Odpowiedziałem, Ŝe poniewaŜ Jerozolima jest jedynym na świecie miastem świętym dla wielu religii, a co więcej, dla skłóconych ze sobą grup wchodzących w obręb tej samej wiary, niezwykle trudno jest zapewnić pełną ochronę praw wszystkim. - Sytuacja pogarsza się, kiedy uczucia religijne mieszają się z politycznym odwetem - stwierdził Bialik powaŜnie. - Wtedy zawsze powstają ekstremistyczne odłamy. Jedynym wyjściem jest odebranie tej mojej ziemi Bogu i przywrócenie jej ludziom. Głęboko westchnął. Kontynuował natchnionym głosem. - Wie ojciec, jak wyobraŜam sobie pierwszego śyda, któ- ry postawił nogę na Ziemi Obiecanej? Ma rysy mitycznego Izraelczyka, twarz ślicznego złotego chłopca. Widzę młodego idealistę cierpiącego z powodu intryg politycznych i pokusy bogactwa. Ale wiem, Ŝe zahartują go bitwy i krew. Ten złoty chłopiec to nasza teraźniejszość, ale takŜe przyszłość. Ojcze Matteo, zakazano nam wstępu na Górę Świątynną, gdzie muzułmanie wznieśli swoje meczety. To, co zostało zniszczone, odbuduje Mesjasz. - Czy nie jest to równieŜ jakaś forma ekstremizmu? - za- pytałem. Nie odpowiedział. W tym momencie do gabinetu wszedł Ŝołnierz z Ŝółtą teczką w ręce. Bialik wziął ją i połoŜył przed sobą, na biurku, potem wydał kilka krótkich poleceń. śołnierz wysłuchał, wypręŜył się na baczność, stukając obcasami, i wyszedł. Saul Bialik otworzył teczkę, wyciągnął jej zawartość - mógł to być raport policji - a kiedy czytał, na jego twarzy 15 Strona 16 wpierw pojawiła się złość, potem zadowolenie. Obserwując, jak długimi palcami przewracał kartki, pomyślałem, Ŝe zdolne byłyby do torturowania więźniów. To wystarczyło, aby zrewidować pozytywną opinię, jaką o nim wydałem, w której nieufność mieszała się z sympatią. - Zastanawiam się - przerwał lekturę, odrywając mnie od rozwaŜań - czy interesują ojca prawdziwi zabójcy, ci z krwi i kości. - Chyba tak - odpowiedziałem powoli. - Myślę, Ŝe tak. Saul Bialik zacisnął usta. - Jeśli rzeczywistość leŜy u początków kaŜdej historii, często gubi się w mało konsekwentnych rozwinięciach i wstrzymuje nagle akcję, pozostawiając wątek i jego zakoń- czenie w zawieszeniu. Ta sama rzeczywistość zdolna jest tak Ŝe oddalić się od ciekawego biegu, aby skupić się na jakimś szczególe, który odbiera impet dramatycznym skutkom. Zapytałem, czy ma na myśli dokumenty, które właśnie czytał. Przytaknął, odpowiadając z pewną emfazą: - Ojcze Matteo, te kartki kryją rzeczywistość zabójcy! Bialik nie mógł wiedzieć, Ŝe jestem zamiłowanym czytel- nikiem kryminałów. Uwielbiam zawiłe historie, zwłaszcza Agathy Christie. UwaŜam, Ŝe Spotkanie ze śmiercią, po części rozgrywające się w Petrze, jest absolutnie doskonałe - być moŜe dlatego, iŜ powieść ta kryje w sobie liczne odniesienia do mojego zawodu archeologa. Wyjaśniłem Bialikowi, Ŝe moim zdaniem zabójca z po- wieści kryminalnej jest zawsze bardziej ludzki od rzeczy- wistego. W powieści bowiem ofiara, podejrzani, inspektor, wszystko to jest wielce artystyczne. Natomiast realny zabójca nie ma w sobie ani krztyny artyzmu. Bialik spojrzał na mnie z zaskoczeniem. Dziwiła go zna- jomość kwestii tak obcych doświadczeniu kapłana. Odpo- 16 Strona 17 wiedziałem, Ŝe sakrament pokuty pozwala zrozumieć wiele aspektów ludzkiej duszy. Wówczas wskazał na papiery leŜące na biurku. - W nich znajduje się Ŝycie osoby przyziemnej i podłej. Zabójcy, szpiega, handlarza narkotykami, który dokonał co najmniej dziesięciu zamachów. - Ta ostatnia działalność wskazuje na duŜą dozę odwagi, nieprawdaŜ? Saul Bialik odrzekł stanowczo: - Ojcze Matteo, Chefren ani razu nie wziął udziału w fi- zycznej realizacji zorganizowanych zbrodni. ZauwaŜyłem, Ŝe terrorysta, który na pseudonim wybiera nazwę piramidy, prawdopodobnie posiada pewne wykształcenie. Bialik wyjaśnił, Ŝe wykształcenie nie ma tu nic do rzeczy. Pseudonim mógł bowiem być fałszywą wskazówką. Tsomet poszukiwał go w Egipcie, gdyŜ uznano, Ŝe albo stamtąd pochodzi, albo tam ma swoją kryjówkę i bazę operacyjną. On jednak mógł być Syryjczykiem, Libańczykiem, Jordańczykiem czy nawet mieszkańcem Jerozolimy. Tacy profesjonaliści - dodał z pogardą w głosie - nigdy nie ryzykują własnym Ŝyciem. Są ogniwem pośrednim między politykami, którzy mają swój cel i dąŜą do niego, przymykając oczy na środki, a idealistami gotowymi umrzeć za swój sen. W kaŜdym zamachu najwaŜniejsze jest to by odkryć, kto zapłacił za broń, a nie kto nacisnął na spust. A to wiedzą tylko ludzie Chefrena. Kiedy wpadają w pułapkę, od razu są chętni do współpracy. Nienawidzą więzienia i związanych z nim takich niewygód, jak cięŜkie przesłuchanie, na Wywód przykład. zakończył zadowolonym tonem. Spytałem, na czym polega takie cięŜkie przesłuchanie. Odpowiedział, Ŝe nie jest przyjemne ani dla samego zainteresowanego, ani 17 Strona 18 dla oglądającego, konieczne jest jednak w przypadku tego typu ludzi. Uśmiechnął się groźnie i kontynuował z pogardą: - Odwagi nie moŜna kupić. Tsahal zaś w niej przoduje. Nasi chłopcy są zawsze najlepiej przygotowani, dysponuje my najnowocześniejszą bronią. Kto sądzi, Ŝe nasze wojsko zmieniło się, Ŝe zmiękło, popełnia błąd. Politycznie wybra- liśmy drogę pokoju, ale chłopcy z Tsahalu mogą stawić opór kaŜdej przemocy, gdyŜ posiadają cel i ideał: bezpieczeństwo Izraela. Uznałem, iŜ powinienem zacytować werset z Biblii: - Nie będziesz gnębił i nie będziesz uciskał cudzoziemców, bo wy sami byliście cudzoziemcami w ziemi egipskiej. Bialik wstał, pokręcił głową, szczerząc zęby, pomyślałem, Ŝe zaraz mnie zaatakuje. Ale złość ustąpiła zadowoleniu z riposty, jaką właśnie mi gotował. Wyrecytował: - „Głupcem jest ten, kto wierzy w bliźniego. Sprawiedli- wość istnieje tylko dla tych, którym pięści i upór pozwalają się jej domagać". Teraz to ja wstałem z oburzenia. Podniosłem głos: - Panie Bialik, pan mnie obraŜa, odpowiadając na cytat z Biblii cytatem z Jabotinsky'ego. Myśli pan, Ŝe nie wiem, kim był Leev Jabotinsky? śydowski faszysta, naśladowca Mussoliniego i Hitlera, załoŜyciel Betaa, paramilitarnych oddziałów brunatnych koszul, wychowywanych w dyscy- plinie i w kulcie przywódcy. CzyŜby był pan miłośnikiem Betaa? Bialik przypomniał mi pojednawczo, Ŝe Jabotinsky uwaŜał Włochy za duchową ojczyznę a siebie nazywał uczniem Garibaldiego i Mazziniego. Przerwałem mu, cytując z pamięci fragment listu do Mussoliniego z roku 1922: 18 Strona 19 - „Jeśli pragnie Pan poznać stopień Ŝywotności śydów, proszę przyjrzeć się Pańskim faszystom i dodać odrobinę tragedii". Bialik drŜącym głosem spytał, czy wiem, co wykrzyczał Bogu ostatni powstaniec w warszawskim getcie tuŜ przed śmiercią, i, nie czekając na odpowiedź, wyrecytował: - „Zawsze przestrzegać będę Twoich Praw, Panie, ale nie ucałuję rózgi, która zadaje mi ciosy" - Nie ma miejsca dla Hioba w pańskim Izraelu, prawda, panie Bialik? - Ojcze Matteo, niech ojciec zostawi w pokoju moje my- śli. Proszę. Schyliłem głowę, chyba przesadziłem. On zaś wykonał dziwny gest: podniósł rękę do szyi i uszczypnął się, jak gdyby zgniatał niewidocznego robaka. Potem tą samą ręką długo i łagodnie gładził się po gardle. Westchnął i powiedział nisko: - KaŜdy wie, Ŝe jego prośby, chociaŜ moralnie uzasad- nione, nie są realistyczne. Nie moŜna zawrzeć pokoju z Ara- bami, a przekonuję się o tym za kaŜdym razem, kiedy na ulicy czy w kawiarni daję wciągnąć się w polityczne dyskusje. I kiedy od okazjonalnego palestyńskiego rozmówcy słyszę tę samą, ale odwróconą argumentację, Ŝe to z śydami nie moŜna zawrzeć pokoju. Gdy rano śyd otwiera oczy, wie, Ŝe przed wieczorem jego rodak zostanie raniony bądź zabity i Ŝe jego Ŝycie takŜe jest zagroŜone. Ale nie przykłada do tego wagi. Co najwyŜej narzuca sobie jakieś ograniczenia. Nie wchodzi do centrów handlowych, unika ulic, gdzie doszło juŜ do zamachów, nie przebywa w miejscach zatłoczonych. Zdaje sobie sprawę, Ŝe miasta coraz bardziej pustoszeją i Ŝe czasami więcej jest policji niŜ przechodniów. I do tego juŜ się przyzwyczaił. Wieczorem, po kolejnych wiadomościach 19 Strona 20 poświęconych pogrzebowi w Tel Awiwie czy w Gazie, mru- czy pod nosem: „Na szczęście nie przydarzyło mi się dzisiaj nic złego". Ojcze Matteo, tylko jedno jest pewne, chociaŜ brzmi to moŜe dosyć złowrogo. Pewni jesteśmy, Ŝe oprócz Palestyńczyków i kilku ekstremistów Ŝadne z graniczących państw arabskich nie jest zainteresowane wywoływaniem wojny. Problem stanowią jednak tacy ludzie, jak Chefren. Rozumie mnie ojciec? Skinąłem twierdząco głową. Uśmiechnął się znowu i wy- jaśnił, Ŝe Chefren to tylko terrorysta, chociaŜ sprytniejszy od innych, gdyŜ nigdy nie dał się sfotografować. Tajne słuŜby z połowy Europy wiedziały o jego istnieniu. Między innymi dlatego, Ŝe Chefren był wielkim podróŜnikiem. ZauwaŜyłem, Ŝe mówi o nim, jak gdyby juŜ nie Ŝył. - Tak, nie Ŝyje. Ubiegłej nocy pewien rybak wyciągnął jego zwłoki z wód Kinneret. Miał poderŜnięte gardło i pływał na powierzchni, jak śmieć, którym zresztą był. Brutalny koniec. Co jest juŜ jakąś formą sprawiedliwości. Z twarzy Saula Bialika znikła surowość. - Zaprosiłem ojca do siebie ze względu na historię, która w jakiś sposób ojca dotyczy i wiąŜe się z terroryzmem. - Ma pan na myśli, Ŝe wiąŜe się ze zmarłym Chefrenem? - W pewnym sensie. Moja reakcja była gwałtowna: - To absurd podejrzewać archeologa, docenta historii i geografii biblijnej, o kontakty z terrorystami. Bialik rozpogodził się, jak gdybym obdarzył go komple- mentem. Potem nagle zmienił wyraz twarzy. Teraz wydawał się znudzony: - Ach, tak? - Tak. 20