Rozpoznawanie obiektów budowlanych

Szczegóły
Tytuł Rozpoznawanie obiektów budowlanych
Rozszerzenie: PDF

Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

 

Rozpoznawanie obiektów budowlanych PDF Ebook podgląd online:

Pobierz PDF

 

 

 


 

Zobacz podgląd Rozpoznawanie obiektów budowlanych pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Rozpoznawanie obiektów budowlanych Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.

Rozpoznawanie obiektów budowlanych Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 MINISTERSTWO EDUKACJI i NAUKI Alicja Kulczycka Rozpoznawanie obiektów budowlanych 311[04].O1.03 Poradnik dla ucznia Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom 2005 „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” [ Strona 2 Recenzenci: mgr inż. Teresa Florczak mgr inż. Alicja Zajączkowska Opracowanie redakcyjne: mgr inż. Katarzyna Maćkowska Konsultacja: dr Janusz Figurski mgr inż. Mirosław Żurek Korekta: mgr inż. Mirosław Żurek Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[04].O1.03 – Rozpoznawanie obiektów budowlanych zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik budownictwa. Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005 „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 1 Strona 3 SPIS TREŚCI 1. Wprowadzenie 3 2. Wymagania wstępne 4 3. Cele kształcenia 5 4. Materiał nauczania 6 4.1. Podstawowe pojęcia budowlane 6 4.1.1. Materiał nauczania 6 4.1.2. Pytania sprawdzające 9 4.1.3. Ćwiczenia 9 4.1.4. Sprawdzian postępów 10 4.2. Obiekty budowlane 10 4.2.1. Materiał nauczania 10 4.2.2. Pytania sprawdzające 13 4.2.3. Ćwiczenia 14 4.2.4. Sprawdzian postępów 14 4.3. Budynki i budowle 15 4.3.1. Materiał nauczania 15 4.3.2. Pytania sprawdzające 21 4.3.3. Ćwiczenia 21 4.3.4. Sprawdzian postępów 22 4.4. Funkcje pomieszczeń w budynkach 22 4.4.1. Materiał nauczania 22 4.4.2. Pytania sprawdzające 25 4.4.3. Ćwiczenia 26 4.4.4. Sprawdzian postępów 26 4.5. Systemy technologiczno-konstrukcyjne obiektów budowlanych 27 4.5.1. Materiał nauczania 27 4.5.2. Pytania sprawdzające 31 4.5.3. Ćwiczenia 32 4.5.4. Sprawdzian postępów 32 4.6. Style architektoniczne 33 4.6.1. Materiał nauczania 33 4.6.2. Pytania sprawdzające 51 4.6.3. Ćwiczenia 52 4.6.4. Sprawdzian postępów 53 4.7. Problemy współczesnej urbanistyki oraz wpływ obiektów budowlanych na środowisko 54 4.7.1. Materiał nauczania 54 4.7.2. Pytania sprawdzające 55 4.7.3. Ćwiczenia 55 4.7.4. Sprawdzian postępów 56 5. Sprawdzian osiągnięć 57 6. Literatura 61 „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 2 Strona 4 1. WPROWADZENIE Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy związanej z rozpoznawaniem elementów, układów konstrukcyjnych, systemów technologicznych oraz stylów architektonicznych budowli wznoszonych w środowisku. W poradniku zamieszczono: – wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika, – cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem, – materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania treści jednostki modułowej, – zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy opanowałeś podane treści, – ćwiczenia, które pozwolą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować umiejętności praktyczne, – sprawdzian postępów, który pozwoli Ci określić zakres poznanej wiedzy. Pozytywny wynik sprawdzianu potwierdzi Twoją wiedzę i umiejętności z tej jednostki modułowej. Wynik negatywny będzie wskazaniem, że powinieneś powtórzyć wiadomości i poprawić umiejętności z pomocą nauczyciela, – sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw pytań testowych, który pozwoli Ci sprawdzić, czy opanowałeś materiał w stopniu umożliwiającym zaliczenie całej jednostki modułowej. – wykaz literatury uzupełniającej. Materiał nauczania umieszczony w poradniku zawiera najważniejsze, ujęte w dużym skrócie, treści dotyczące omawianych zagadnień. Musisz korzystać także z innych źródeł informacji, a przede wszystkim z podręczników wymienionych w spisie literatury na końcu poradnika. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 3 Strona 5 2. WYMAGANIA WSTĘPNE Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć: − określać przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowe i ochrony środowiska podczas wykonywania robót budowlanych, − korzystać z różnych źródeł informacji, − analizować elementy środowiska, − posługiwać się techniką komputerową, − stosować zasady współpracy w grupie, − uczestniczyć w dyskusji i prezentacji, − stosować różne metody i środki porozumiewania się na temat zagadnień technicznych. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 4 Strona 6 3. CELE KSZTAŁCENIA W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć: − posłużyć się pojęciami z zakresu budownictwa, − scharakteryzować obiekty budowlane, − rozpoznać budynki i obiekty inżynierskie powstałe w różnych epokach, − rozróżnić style architektoniczne, − rozpoznać elementy budowli charakterystyczne dla każdego stylu, − scharakteryzować elementy budynku, − rozpoznać technologie wykonania budynków, − określić lokalizację, układy przestrzenne i charakterystykę pomieszczeń w budynkach, − rozróżnić układy konstrukcyjne budynków, − scharakteryzować systemy technologiczno-konstrukcyjne obiektów budowlanych, − ocenić wpływ obiektów budowlanych i inżynierskich na środowisko, − ocenić zależność funkcji, konstrukcji i formy obiektów budowlanych od charakteru środowiska, − dokonać analizy zagrożeń związanych z procesami urbanistycznymi. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 5 Strona 7 4. MATERIAŁ NAUCZANIA 4.1. Podstawowe pojęcia budowlane 4.1.1. Materiał nauczania Aprobata techniczna – pozytywna ocena techniczna wyrobu stwierdzająca jego przydatność do stosowania w budownictwie. Budownictwo – dziedzina działalności człowieka związaną ze wznoszeniem, odbudową, przebudową, modernizacją i konserwacją obiektów budowlanych. Budownictwo jako działalność człowieka dzieli się na: miejskie, wiejskie, mieszkaniowe, użyteczności publicznej, przemysłowe, rolne, komunikacyjne, wodne. Budowla – każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, estakady, tunele, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Budynek – obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Budowa jest to wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowa, rozbudowa, nadbudowa obiektu budowlanego. Cena kosztorysowa – cena ustalona w kosztorysie, jaką inwestor powinien zapłacić wykonawcy za wykonane roboty budowlano-instalacyjne. Dokumentacja budowlana – ogół dokumentów zawierający opis procesu technologicznego, niezbędny do wyprodukowania wyrobu, do wybudowania obiektu: plany, projekty, rysunki, kosztorysy. Dokumentacja budowy – należy przez to rozumieć pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem budowlanym, dziennik budowy, protokoły odbiorów częściowych i końcowych, w miarę potrzeby, rysunki i opisy służące realizacji obiektu, operaty geodezyjne i książkę obmiarów, a w przypadku realizacji obiektów metodą montażu – także dziennik montażu. Dokumentacja powykonawcza – należy przez to rozumieć dokumentację budowy z naniesionymi zmianami dokonanymi w toku wykonywania robót oraz geodezyjnymi pomiarami powykonawczymi Działka budowlana – wydzielona część terenu przeznaczona pod zabudowę, na której znajdują się już budynki lub dla której wydano decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Fundament – najniżej położona część konstrukcji budowli, przekazująca obciążenie na podłoże gruntowe. Głębokość posadowienia fundamentu – odległość pomiędzy projektowanym poziomem terenu a poziomem na którym spoczywać będzie fundament. Inspektor – urzędnik kontrolujący pracę instytucji, zakładu. Urzędnik mający za zadanie dokonywania inspekcji, kontroli, dozorowania czyjejś działalności, na przykład budowlanej. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 6 Strona 8 Inwestor – osoba lub przedsiębiorstwo dokonujące inwestycji. Inwestycja – nakład gospodarczy, którego celem jest stworzenie nowych lub powiększenie już istniejących środków trwałych. Kalkulacja – wyliczenie ceny kosztów: robocizny, materiałów, pracy sprzętu i transportu technologicznego, zakupu materiałów, kosztów pośrednich, zysku, ewentualnie obowiązującego podatku. Koncepcja – ogólne ujęcie, obmyślony plan działania, rozwiązania problemu. Kondygnacja – nadziemna lub podziemna część budynku, zawarta między górną powierzchnią stropu lub warstwy wyrównawczej na gruncie, a górną powierzchnią stropu lub stropodachu znajdującego się nad tą częścią, w tym poddasze z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz część budynku stanowiąca przestrzeń na urządzenia techniczne, mająca wysokość w świetle nie mniej niż 2,0 m, z wyjątkiem nadbudówek ponad dachem, takich jak maszynownia dźwigu, centrala wentylacyjna, klimatyzacyjna lub kotłownia gazowa (są to piętra budynku łącznie z parterem bez piwnic, suteren, poddaszy nieużytkowych i strychów). Kondygnacja nadziemna – kondygnacja, której górna powierzchnia stropu lub warstwy wyrównawczej podłogi na gruncie znajduje się w poziomie lub powyżej poziomu projektowanego lub urządzonego terenu, a także każda usytuowana nad nią kondygnacja. Kondygnacja podziemna – kondygnacja, której więcej niż polowa wysokości w świetle, ze wszystkich stron budynku, znajduje się poniżej poziomu przylegającego do niego, projektowanego lub urządzonego terenu, a także każda usytuowana pod nią kondygnacja. Kosztorys – ekonomiczno-techniczna część dokumentacji projektowej, ustalająca wycenę robót budowlanych i instalacyjnych według kolejności wynikającej z technologii wykonawstwa opartej na normatywnych nakładach rzeczowych (KNR – katalog nakładów rzeczowych) i aktualnych cenach jednostkowych przy obligatoryjnych narzutach. Kubatura – objętość bryły budynku obliczona na podstawie jego wymiarów zewnętrznych. Szczegółowy sposób obliczania kubatury regulują przepisy. Liczba kondygnacji – liczba kondygnacji budynku z wyjątkiem piwnic, suteren, antresoli oraz poddaszy nieużytkowych. Materiały budowlane – są to materiały wytwarzane lub pozyskiwane przez człowieka z otaczającej przyrody, wykorzystywane do celów budowlanych. Obiekt budowlany – powstaje w wyniku działalności budowlanej człowieka. Jest to budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, obiekt małej architektury. Obiekty małej architektury – niewielkie obiekty, służące do zagospodarowania terenów mieszkalnych i rekreacyjnych, a w szczególności: a) kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, b) posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej, c) użytkowe, służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki. Parter – najniżej położona kondygnacja nadziemna. Piętro – każda kondygnacja nadziemna położona powyżej parteru. Piwnica – część budynku przeznaczona na pomieszczenia gospodarcze lub techniczne, w której poziom podłogi ze wszystkich stron znajduje się poniżej terenu. Plan – zamiar, zamysł, pomysł, projekt, rysunek będący odwzorowaniem obszaru na poziomej płaszczyźnie. Poddasze – przestrzeń zawarta pomiędzy najwyżej położonym stropem a dachem. Rozróżnia się poddasze użytkowe i nieużytkowe. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 7 Strona 9 Pomieszczenie gospodarcze w budynku – pomieszczenie służące do przechowywania materiałów i sprzętu związanego z obsługą budynku. Pomieszczenie mieszkalne – pokoje w budynku mieszkalnym oraz sypialnie i pomieszczenia do pobytu dziennego. Pomieszczenia pomocnicze w mieszkaniu – kuchnia, pomieszczenia higieniczno- sanitarne, pomieszczenia służące do komunikacji wewnętrznej, do przechowywania ubrań, przedmiotów gospodarstwa domowego i produktów żywnościowych. Pomieszczenia techniczne w budynku – pomieszczenia, w których znajdują się urządzenia służące do obsługi budynku. Pomieszczenie użytkowe – pomieszczenie spełniające funkcje zgodnie z przeznaczeniem budynku i nie będące pomieszczeniem gospodarczym lub technicznym. Powierzchnia całkowita – powierzchnia wszystkich kondygnacji budynku: nad- i podziemnych oraz przyziemnej mierzona po obrysie zewnętrznym ścian. Powierzchnia mieszkalna – powierzchnia pokoi mieszkalnych na wszystkich kondygnacjach. Powierzchnia użytkowa – powierzchnia pomieszczeń na wszystkich kondygnacja służących do zaspokajania potrzeb związanych z przeznaczeniem budynku, a więc pokoi, kuchni, łazienek, klatki schodowej, piwnic. Powierzchnia zabudowy – powierzchnia rzutu poziomego budynku mierzona po zewnętrznym obrysie ścian kondygnacji przyziemnej lub nadziemnej w przypadku gdy jej obrys występuje poza obrys kondygnacji przyziemnej. Poziom terenu – poziom projektowanego lub urządzonego terenu przed wejściem głównym do budynku. Pozwolenie na budowę – decyzja administracyjna zezwalająca na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane – tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. Projekt budowlany – opracowany przez projektantów poszczególnych specjalności: architekt, konstruktor, instalatorzy sanitarny, elektryczny na potrzeby inwestora i władz administracyjnych, konieczny do uzyskania pozwolenia na budowę. Projektant – specjalista opracowujący projekty. Przegroda budowlana – izoluje wnętrze budynku od wpływów zewnętrznych lub dzieli budynek na pomieszczenia czyli ściany, strop, dach. Roboty budowlane – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Remont – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Suterena – część budynku zawierająca pomieszczenia, w których poziom podłogi w części lub całości znajduje się poniżej terenu lub przynajmniej od strony jednej ściany z oknami poziom podłogi znajduje się na głębokości nie większej niż 0,9 m w stosunku do przyległego terenu. Technologia – nauka o metodach przeróbki i obróbki materiałów budowlanych. Technologia budownictwa – dziedzina wiedzy budowlanej dotycząca wznoszenia budowli. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 8 Strona 10 Teren budowy – przestrzeń, w której prowadzone są roboty budowlane wraz z przestrzenią zajmowaną przez urządzenia zaplecza budowy. Trakt – przestrzeń budynku ograniczona stropami i dwiema ścianami. Tymczasowy obiekt budowlany – obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany nie połączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe. Urządzenia budowlane – urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Właściwy organ – organ administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Wyrób budowlany – wyrób w rozumieniu przepisów o ocenie zgodności, wytworzony w celu wbudowania, wmontowania, zainstalowania lub zastosowania w sposób trwały w obiekcie budowlanym, wprowadzany do obrotu jako wyrób pojedynczy lub jako zestaw wyrobów do stosowania we wzajemnym połączeniu stanowiącym integralną całość użytkową. 4.1.2. Pytania sprawdzające Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń. 1. W jaki sposób można scharakteryzować podstawowe pojęcia związane z budowlą? 2. W jaki sposób można scharakteryzować podstawowe pojęcia związane z budynkiem? 3. W jaki sposób można scharakteryzować podstawowe pojęcia związane z budową? 4.1.3. Ćwiczenia Ćwiczenie 1 W miejscu zamieszkania odszukaj obiekty małej architektury. Sporządź szkice wybranych kilku (trzy – każdy o innym przeznaczeniu) obiektów oraz ich opisy. Sposób wykonania ćwiczenia Aby wykonać ćwiczenie powinieneś: 1) przeanalizować rodzaje obiektów małej architektury, 2) odszukać w okolicy przykłady poszczególnych rodzajów obiektów małej architektury, 3) sporządzić szkice wybranych obiektów, 4) wykonać opisy wybranych obiektów. Wyposażenie stanowiska pracy: − literatura, − przybory rysunkowe. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 9 Strona 11 Ćwiczenie 2 Wykonaj zestawienie pomieszczeń występujących w budynku, w którym mieszkasz. Dokonaj ich podziału pod względem sposobu wykorzystania poszczególnych pomieszczeń. Dokonaj klasyfikacji zgodnie z poznanymi terminami budowlanymi. Sposób wykonania ćwiczenia Aby wykonać ćwiczenie powinieneś: 1) przeanalizować terminologię związaną z obiektami budowlanymi, 2) przeanalizować rodzaje pomieszczeń w budynkach mieszkalnych, 3) odszukać w budynku przykłady poszczególnych rodzajów pomieszczeń, 4) wykonać tabelę i opisać w niej poszczególne pomieszczenia zgodnie z poznanymi definicjami. Wyposażenie stanowiska pracy: − literatura. 4.1.4. Sprawdzian postępów Czy potrafisz: Tak Nie 1) zdefiniować pojęcia związane z budowlą 2) zdefiniować pojęcia związane z budynkiem 3) zdefiniować pojęcia związane z budową 4.2. Obiekty budowlane 4.2.1. Materiał nauczania Obiekt budowlany powstaje w wyniku działalności budowlanej człowieka. Jest to: budynek, budowla oraz obiekt małej architektury. Obiekt budowlany wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy, biorąc pod uwagę przewidywany okres użytkowania, projektować i budować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno-budowlanych oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając: 1) Spełnienie wymagań podstawowych, dotyczących: − bezpieczeństwa konstrukcji, − bezpieczeństwa pożarowego, − bezpieczeństwa użytkowania, − odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska, − ochrony przed hałasem i drganiami, − oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród. 2) Warunki użytkowe zgodne z przeznaczeniem obiektu w szczególności w zakresie: − zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz odpowiednio do potrzeb w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, − usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów. 3) Możliwość utrzymania właściwego stanu technicznego. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 10 Strona 12 4) Niezbędne warunki do korzystania z obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich. 5) Warunki bezpieczeństwa i higieny pracy. 6) Ochronę ludności, zgodnie z wymaganiami obrony cywilnej. 7) Ochronę obiektów wpisanych do rejestru zabytków oraz obiektów objętych ochroną konserwatorską. 8) Odpowiednie usytuowanie na działce budowlanej. 9) Poszanowanie, występujących w zasięgu oddziaływania obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym zapewnienie dostępu do drogi publicznej. 10) Warunki bezpieczeństwa i ochrony zdrowia osób przebywających na terenie budowy. Obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej. Do przepisów techniczno-budowlanych zalicza się: 1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie, 2) warunki techniczne użytkowania obiektów budowlanych, 3) ustawa Prawo budowlane. Budynek jest to taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach, przeznaczony jest na pobyt ludzi lub zwierząt albo do przetwarzania i przechowywania przedmiotów. O kształcie, rozwiązaniach konstrukcyjnych lub wystroju budynku decyduje jego przeznaczenie. Wymagania stawiane budynkom: − Funkcjonalność – budynek powinien być tak zaprojektowany i wykonany, żeby służyć celowi, do jakiego został przeznaczony. Funkcjonalność budynku nie jest cechą stałą. − Izolacyjność – polega na ochronie użytkowników przed wpływania atmosferycznymi oraz hałasem. − Trwałość – jest to okres bezpiecznego użytkowania budynku, a wymagania dotyczące trwałości wynikają z jego przeznaczania. Budynki, których okres eksploatacji przewidziany jest na mniej niż 20 lat, zalicza się do tymczasowych. Budynki możemy podzielić na: − stałe i tymczasowe, − wolno stojące, bliźniacze, szeregowe, − parterowe, jednopiętrowe i wielokondygnacyjne, − niskie, średniowysokie, wysokie i wysokościowe, − ogrzewane i nieogrzewane, − podpiwniczone i niepodpiwniczone. Budynki można podzielić także na: − mieszkalne, − zamieszkania zbiorowego, − użyteczności publicznej. Budynki mieszkalne mogą być jednorodzinne i wielorodzinne. Budynki zamieszkania zbiorowego są to budynki przeznaczone do okresowego pobytu ludzi poza stałym miejscem zamieszkania, takie jak: hotel, motel, dom wypoczynkowy, schronisko turystyczne, internat, koszary, dom dziecka. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 11 Strona 13 Budynki użyteczności publicznej są to budynki administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, nauki, służby zdrowia, handlu, sportu, czyli budynek sądu, kino, teatr, kościół, szkoła, szpital, dworzec, poczta. Budowla jest to obiekt trwale związany z gruntem, lecz nie będący budynkiem ani obiektem małej architektury. W szczególności: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, estakady, tunele, zbiorniki, pomniki, cmentarze, budowle sportowe. Budowle inżynierskie to: − drogi samochodowe wraz ze skrzyżowaniami, − mosty, − wiadukty, − estakady, − tunele. Przykłady budowli inżynierskich a) b) c) Rys. 1. Budowle inżynierskie: a) most, b) estakada, c) zapora [5, s. 11] Budowle inżynierskie: − drogi (są to pasy terenu o wyrównanej powierzchni i określonej szerokości przeznaczonej do komunikacji), − mosty (to obiekty nad różnymi przeszkodami wodnymi), − wiadukty (to obiekty położone nad różnymi ciągami komunikacyjnymi jak drogi, ulice, tory kolejowe, a także nad dolinami oraz wąwozami), − estakady (budowle podobne do mostów i wiaduktów, przeważnie o znacznej długości i różnym kształcie, wykonywane w celu podniesienia drogi samochodowej lub kolejowej), − tunele (podziemne budowle służące do przeprowadzenia drogi przez pasma górskie, wysokie wzniesienia pod zabudową lub przeszkodą wodną). Inne budowle: − maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, − budowle ziemne, obronne, ochronne, hydrotechniczne, − zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, − składowiska odpadów, „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 12 Strona 14 − stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe. Obiekt małej architektury to: − obiekt kultu religijnego (kapliczki, krzyże przydrożne, figury), − obiekt architektury ogrodowej (posągi, fontanny), − obiekt użytkowy służący rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku (piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki). a) b) Rys. 2. Przykłady obiektów malej architektury: a) fontanna, b) urządzenia na placu zabaw [5, s. 12, s. 13] Tymczasowy obiekt budowlany jest to: − obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, − przewidziany do przeniesienia w inne miejsce, − przewidziany do rozbiórki, − obiekt budowlany nie połączony trwale z gruntem strzelnica, kiosk uliczny, urządzenia rozrywkowe, barakowozy. 4.2.2. Pytania sprawdzające Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń. 1. Co to jest budynek? 2. Co to jest budowla? 3. Co to jest obiekt małej architektury? 4. Jakie znasz rodzaje obiektów budowlanych ? 5. Jakie znasz budowle inżynierskie? 6. Co to są tymczasowe obiekty budowlane? „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 13 Strona 15 4.2.3. Ćwiczenia Ćwiczenie 1 W miejscu zamieszkania wskaż przykłady obiektów inżynierskich. Sporządź szkice wybranych kilku (trzy – każdy o innym przeznaczeniu) obiektów oraz ich opisy. Sposób wykonania ćwiczenia Aby wykonać ćwiczenie powinieneś: 1) przeanalizować rodzaje obiektów inżynierskich, 2) odszukać w okolicy przykładowe obiekty inżynierskie, 3) sporządzić szkice wybranych obiektów, 4) wykonać opisy wybranych obiektów. Wyposażenie stanowiska pracy: − literatura, − przybory rysunkowe. Ćwiczenie 2 Naszkicuj budynki mieszkalne jednorodzinne w zabudowie wolno stojącej, bliźniaczej i szeregowej. Odszukaj przykłady takich budynków w swojej okolicy. Sposób wykonania ćwiczenia Aby wykonać ćwiczenie powinieneś: 1) przeanalizować rodzaje zabudowy budynków mieszkalnych, 2) odszukać w budynku przykłady poszczególnych rodzajów pomieszczeń, 3) wykonać szkice zgodnie z tematem ćwiczenia. Wyposażenie stanowiska pracy: − literatura, − przybory rysunkowe. 4.2.4. Sprawdzian postępów Czy potrafisz: Tak Nie 1) zdefiniować pojęcia: budynek, budowla, obiekt małej architektury? 2) rozróżnić rodzaje obiektów budowlanych? 3) rozróżnić budowle inżynierskie? 4) określić co to są tymczasowe obiekty budowlane? „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 14 Strona 16 4.3. Budynki i budowle 4.3.1. Materiał nauczania Klasyfikacja budynków Budynki można podzielić w różny sposób zależnie od przyjętego kryterium podziału. Podział budynków: − ze względu na trwałość: stałe i tymczasowe, − ze względu na przeznaczenie: mieszkalne, przemysłowe, rolnicze, biurowe, usługowe oraz użyteczności publicznej szkoły, kina, dworce, − ze względu na liczbę kondygnacji: jednokondygnacyjne lub wielokondygnacyjne (niskie, średniowysokie, wysokie), − ze względu na liczbę traktów: jedno- lub wielotraktowe, − ze względu na materiał z jakiego wykonuje się ich konstrukcje na: drewniane, murowane, stalowe, żelbetowe i inne, − ze względu na rodzaj konstrukcji (zależy od elementu który przekazuje obciążenie na fundament – ściana lub słup): budynki o konstrukcji ścianowej, budynki o konstrukcji szkieletowej i o konstrukcji półszkieletowej. Przykłady budynków o różnym przeznaczeniu: a) b) c) d) e) Rys. 3. Przykłady budynków: a) budynek użyteczności publicznej [5, s. 10], b) budynek mieszkalny wielorodzinny, c) budynek mieszkalny jednorodzinny, d) hala sportowa, e) budynek przemysłowy [6, s. 10] „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 15 Strona 17 Elementy budynku Elementami budynku nazywamy części składowe budynku, które mają określoną funkcję lub określone zadanie. Budynek jako całość składa się z wielu elementów, które połączone w zespoły tworzą ustroje. Elementy budynku dzieli się na: – elementy nośne (konstrukcyjne), – elementy nie mające znaczenia konstrukcyjnego, – elementy wykończeniowe. Rys. 4. Elementy budynku [5, s. 15] Elementy nośne Stanowią konstrukcję budynku, przenoszą na grunt wszystkie obciążenia działające na budynek lub działające w nim samym. Można je podzielić na: − pionowe: ściany zewnętrzne i wewnętrzne oraz słupy, − poziome lub pochyłe: stropy, belki, stropodachy, dachy i tarasy, − fundamenty, − elementy komunikacji wewnętrznej: schody i szyby dźwigowe. Fundamenty – stanowią podstawę obiektu budowlanego, ich zadaniem jest przekazywanie sil obciążających obiekt budowlany na grunt w sposób bezpieczny. Ściany konstrukcyjne zewnętrzne i wewnętrzne – są pionowymi przegrodami przenoszącymi obciążenia na fundamenty, osłaniającymi wnętrze budynków od wpływów zewnętrznych lub dzielącymi je na pomieszczenia. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 16 Strona 18 Słupy i belki – elementy konstrukcji szkieletowej budynku; obciążenie na fundamenty jest przekazywane za pośrednictwem słupów. Stropy – dzielą budynek na kondygnacje, przenoszą ciężar własny wraz z obciążeniem użytkowym na ściany oraz usztywniają budynek w kierunku poziomym. Stanowią też przegrody izolacyjne: cieplne, akustyczne oraz utrudniają rozprzestrzenianie się ognia w budynku. Dachy – przykrywają budynek i przenoszą na ściany ciężar własny, parcie wiatru, ciężar śniegu, izolują budynek od wpływów atmosferycznych. Stropodachy – stanowią przekrycie ostatniej kondygnacji i spełniają jednocześnie funkcję stropu i dachu. Tarasy – stropodachy przeznaczone do chodzenia i przebywania ludzi, różnią się od stropodachu pokryciem zewnętrznym. Schody – zapewniają komunikację pomiędzy poszczególnymi kondygnacjami budynku. Szyby dźwigowe – stanowią obudowę windy, służą do komunikacji pionowej. Elementy budynku nie mające znaczenia konstrukcyjnego Są to elementy, które nie przenoszą obciążeń działających na budynek, lecz muszą przenieść swój ciężar własny. Można je podzielić na: − ściany wypełniające (osłonowe) – wypełniają szkielet konstrukcyjny, głównym ich zadaniem jest ochrona wnętrza przed ubytkiem ciepła, wpływami atmosferycznymi i hałasem, − ścianki działowe – są to lekkie przegrody, których zadaniem jest podział przestrzeni mieszkalnej oraz izolacja akustyczna, − gzymsy – są to poziome występy ścian zewnętrznych, które stanowią osłonę dla ściany przed wodą ściekającą z dachu budynku i występują jako element dekoracyjny, − attyki – jest to rodzaj niskiego muru na ścianie zewnętrznej, który zasłania dach, jest elementem dekoracyjnym, − ściany kominowe i kominy – ściany kominowe stanowią obudowę kanałów dymowych, spalinowych oraz wentylacyjnych, − komin jest to wyprowadzenie obudowanych kanałów ponad dach. Elementy wykończeniowe 1) Izolacje: − cieplne – chronią budynek przed utratą ciepła w zimie oraz nadmiernym nagrzaniem w lecie, − akustyczne (przeciwdźwiękowe) – chronią przed hałasem oraz rozprzestrzenianiem się go w budynku, − wodoochronne (przeciwwilgociowe, przeciwwodne, parochronne) – służą do ochrony budynku przed zawilgoceniem, parą wodną oraz przenikaniem wody opadowej i gruntowej. 2) Podłogi – składają się z izolacji, podkładu, warstwy wyrównawczej oraz nawierzchni zwanej posadzką (drewniane, ceramiczne, kamienne, z tworzyw sztucznych, z zapraw betonowych). 3) Tynki (wyprawy) pokrywają widoczne fragmenty ścian budynków, chronią przed wpływami atmosferycznymi, przed działaniem ognia i wody oraz gazowych środowisk agresywnych. Stanowią też wykończenie estetyczne wnętrz lub elewacji. 4) Malowanie – zabezpiecza elementy budowlane przed uszkodzeniami, zabrudzeniami i korozją oraz nadaje im estetyczny wygląd. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 17 Strona 19 5) Stolarka budowlana – są to wyroby z drewna i tworzyw drzewnych stanowiące wykończenie budynków (okna, drzwi, ściany drewniane, meblościanki, boazerie, balustrady) oraz okna i drzwi z tworzyw sztucznych i metalu. 6) Elementy ślusarsko-kowalskie (balustrady, ogrodzenia, kraty okienne, drabinki, trzepaki). 7) Pokrycia dachowe i obróbki blacharskie. − Pokryciem dachowym nazywamy zewnętrzną część dachu zabezpieczającą budynek przed działaniem czynników atmosferycznych. Wykonuje się z różnych materiałów. − Obróbki blacharskie to wszelkie wykonane z blachy lub z tworzyw sztucznych wykończenia części zewnętrznych budynku odprowadzające wodę z dachu (rynny, rury spustowe, parapety, okapniki, obróbki kominów, gzymsów). 8) Okładziny ścian zewnętrznych – są to zewnętrzne warstwy powierzchni ścian nadające estetyczny wygląd budynkom oraz zwiększające ich trwałość. Mogą być wykonane z kamienia naturalnego, z materiałów ceramicznych, ze szkła, z metalu, drewna lub tworzyw sztucznych. 9) Instalacje w budynkach (wodociągowa, kanalizacyjna, ogrzewania centralnego, ciepłej wody do celów użytkowych, elektryczna, gazowa, wentylacyjna, klimatyzacyjna i inne). 10) Roboty zduńskie – obejmują wykonanie pieców, trzonów kuchennych oraz kominków. Elementy architektoniczne służą czasem do wzmocnienia ścian budynku, ale przeważnie mają charakter dekoracyjny. Elementami takimi są: cokoły, gzymsy, pilastry, ryzality, przypory, attyki, kolumny, portale i wnęki. Cokoły zabezpieczają ścianę budynku tuż nad ziemią. Wysokość cokołów wynosi przeważnie 30÷100 cm. Mogą one być cofnięte lub wysunięte z lica ściany. Gzymsy są to poziome występy ścian. Dzielą one ściany w poziomie, a jednocześnie zabezpieczają ścianę przed spływaniem po niej wody opadowej. Gzyms znajdujący się nad ostatnią kondygnacją nazywa się wieńczącym. Ryzality są załamaniami ściany (w rzucie poziomym) tworzącymi pionowe linie podziału ściany. Pilastry są to pionowe, prostopadłościenne występy ze ścian jedno- lub dwustronne. Dzielą one ściany na pola pionowe i służą do wzmocnienia ścian, opierania dźwigarów dachowych lub suwnic w budynkach przemysłowych. Przypory były powszechnie stosowane w dawnym budownictwie, jako element wzmacniający oraz zdobiący ścianę. Attyki są to nadbudowy ścian zewnętrznych ponad gzymsem wieńczącym, zakrywające dach i podwyższające budynek. Kolumny i półkolumny są elementami ozdobnymi, stosowanymi przeważnie przy wejściach do budynku zwanych frontonami. W budynkach monumentalnych wejścia są też często ozdobione portalami, będącymi ozdobnym obramieniem otworu drzwiowego. Wnęki wykonuje się w ścianach od zewnątrz do celów dekoracyjnych lub umieszczenia w nich rzeźb, od wewnątrz zaś przeważnie do celów użytkowych, jak ukrycie przewodów instalacyjnych, zawieszenie grzejnika, umieszczenie szafy wbudowanej. Przeciwieństwem wnęk są wykusze części budynków wysunięte w górnych piętrach przed lica budynków w celu zwiększenia powierzchni użytkowej. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 18 Strona 20 a) b) c) Rys. 5. Przykłady elementów architektonicznych: a) cokół, b) pilaster, c) przypora [5, s. 17,18] Układy konstrukcyjne budynków Ustroje konstrukcyjne budynków, ze względu na rodzaj nośnych elementów pionowych, można podzielić na trzy grupy: − ścianowe, − szkieletowe, − półszkieletowe (słupowo-ścianowe) Budynki o konstrukcji ścianowej Elementem przenoszącym obciążenia są ściany nośne, na których opiera się przekrycie (strop). W zależności od kierunku oparcia przekrycia rozróżnia się układy konstrukcyjne: − Układ poprzeczny – przekrycie opiera się na ścianach konstrukcyjnych położonych prostopadle do dłuższej osi budynku. − Układ podłużny – przekrycie opiera się na ścianach konstrukcyjnych usytuowanych równolegle do podłużnej osi budynku. − Układ mieszany – w budynkach, w których występują równocześnie oba układy konstrukcyjne (poprzeczny i podłużny). − Układ krzyżowy – ściany nośne usytuowane są zarówno równolegle, jak i prostopadle do osi podłużnej budynku, stropy opierają się na ścianach całym swym obwodem, czyli są rozpięte w dwóch kierunkach. „Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” 19

O nas

PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu. Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających. Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej. Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje. Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf na hosting. Zapraszamy!