Komoda_06_2012_Pol
Szczegóły |
Tytuł |
Komoda_06_2012_Pol |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Komoda_06_2012_Pol PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Komoda_06_2012_Pol PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Komoda_06_2012_Pol - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
1
Strona 2
Wstep
Witajcie! To już nasze szóste spotkanie. Cieszę się bardzo z tego powodu i jednocześnie myślę o pracy nad
siódmym numerem Komody. Pewnie sobie pomyślicie - „pracoholik?”. Nic z tego! Pracowity jestem tylko
wtedy, gdy wykonuję czynności, dzięki którym się spełniam (dotyczy Komody), a pozostałą pracę po prostu
odbębniam, ha ha ha. Mam nadzieję, że nie napisałem nic dziwnego? Dobrze, zmieniam temat. W szóstym
numerze troszkę zmian i tradycyjnie opisy, recenzje gier oraz stałe rubryki. Uka, przygotował dla Was mu-
zyczną niespodziankę w postaci dysku #2 i opis z mapą do gry Lazarus. Minimoog, przeprowadził interesu-
jący wywiad z Panem Sławomirem Łosowskim, liderem i klawiszowcem znanego polskiego zespołu Kombi,
który w latach 80 wykorzystywał C64 do celów muzycznych w zespole. Kenji, wprowadzi Was w świat strategii
za sprawą rubryki „Life is Brutal”, serwując opis gry Scenario. SM, opisał grę Aliens oraz starego, poczciwego
Jumpman Junior, który znalazł miejsce w rubryce Mid’s 80 (wcześniej „Dinozaury”). Johnny, przeprowadził
rozmowę z Michałem Chudolińskim z magazynu „KZ”, znanym chyba każdemu, bohaterze z filmów, komik-
sów, kreskówek i gier. O kogo chodzi? Dowiecie się czytając „Scenariusz sam się pisze”. Oprócz tego, dawka
komiksu i fantastyki. Tomxx, zaprasza na obszerny i ciekawy przegląd piłki nożnej, czyli gier o tej tematyce,
w które warto zagrać. Neurocide, zebrał cały materiał i złożył wszystko tak jak należy . W ten oto sposób po-
wstał szósty numer Komody. Serdecznie zapraszamy do czytania.
Komek
2
Strona 3
Spis treści
Fresh Fruits 4 Life is Brutal:
Scenario 41
Recenzje:
Aliens 10 Release It:
Energy Warrior 12 Thunder Light 50
Subterrane 13
Lazarus 14 Demo Express 24
Wyvern 16
Stack Up 17 Publicystyka:
Traz 44 Ferie z fantastyką 18
Traz Construction Kit 46 Sławomir Łosowski 28
Continental Circus 60 Scenariusz pisze się sam 52
Śladami przeszłości 30
Mid’s 80: 1996 58
Eagle Empire 20
Jumpman Junior 21 Sid, tea & rock’n’roll 56
Silicon Warrior 22
Inne:
Przegląd gier piłkarkich 34 Hrabia i Jan 62
Top 10 63
Zgarnij Komode 64
Stopka redakcyjna:
Komek -redaktor naczelny, teksty | /uka/ - teksty, programy, organizacja | SM – teksty |
Kenji – teksty | Minimoog – teksty | Will – teksty | Tomxx – teksty |
Neurocide – skład publikacji, opracowanie graficzne | Agat – korekta |
Współpraca:
Johnny – komiks, teksty | Wrona – teksty | Hery - teksty |
3
Strona 4
fresh fruits
BLOCK COPY C64ANABALT
FRESH FRUITS
W listopadzie, ubiegłego roku Kolejny tytuł wystawiony do kon-
zakończyło się RGCD C64 16KB kursu RGCD, to konwersja gry fla-
Cartridge Game Development showej pt Canabalt. Wyskocz przez
Competition (- okno wieżowca i biegnij! Tak jak
.uk/2011/05/c64-16kb-cartridge- w przypadku oryginału, mamy
-game-development.html). Black wartką akcję, płynną animację
Copy jest jedną z wielu, gier, które i dobry, energetyczny podkład
zostały wystawione do konkursu i muzyczny. Wciąga niesamowicie.
mimo, że w jego rankingu wypada (uka)
słabo (przedostatnie miejsce), to
jest wykonana starannie. Czasem ___________
jednak dobra oprawa audio-wi-
zualna nie idzie w parze z wysoką CANABALT
grywalnością. Tylko dla maniaków
gier logicznych, zwłaszcza tych, lu-
bujących się w ćwiczeniu pamięci.
(uka)
___________
BLOOD & HONOUR:
AIDAARS REVENGE
Druga, nieoficjalna konwersja
wspomnianej powyżej gry prze-
glądarkowej. Jest jeszcze wierniej-
sza oryginałowi, a joystick staje się
zbędny. Press space 4 fun! (uka)
___________
DUNJON BATTLER
Najnowsza produkcja ze stajni Indy
Software. Dzielny wojownik repre-
zentujący dobro, czarnoksiężnik,
którego trzeba będzie ukatrupić
i niewiasta na końcu ścieżki prowa-
dzącej w lewo ;) . Jednym słowem
SEUCK w dobrym wydaniu. Osobi-
ście podobał mi się motyw podró-
ży morskiej i mroczny klimat. (uka)
Żółte No i wreszcie labirynt z prawdzi-
wego zdarzenia! Jak głosi legen-
4
Strona 5
fresh fruits
da: „zło ukatrup, zbierz skarby, ograniczona zdolność latania czy ___________
a przede wszystkim - odnajdź kie- prędkość poruszania się) i wyru-
lich”. Dungeon jest pełen szkiele- szysz z odsieczą. Oprawa audio- GRAYHAWK
tów nietoperzy etc, zablokowa- -wizualna na wysokim poziomie
nych przejść (gdzie jest klucz? ;) tudzież labirynt, w którym się zgu-
i podczas gry, szybko zapomnisz, bisz. Baśniowo :). (uka)
o tak nieistotnych szczegółach jak
perspektywa tło/sprajty. (uka) ___________
___________ FORTRESS OF
NARZOD
EVIL WIZARD 2
Grayhawk , to seuckowa kopia gry
z 1986 roku pt. Warhawk. Odgrze-
wanie starego kotleta wcale nie
musi być czynnością negatywną.
Doskonałym przykładem jest wła-
śnie Grayhawk, który posiada przy-
zwoita grafikę i zacną grywalność.
Jeśli lubisz „Wojennego Jastrzębia”
Gdzieś już to było? Gra wydana i ogólnie kosmiczne nawalanki, to
Bohaterem gry jest duszek, który pierwotnie na dysk (Breakpoint koniecznie zgraj w Grayhawk. (Ko-
musi przedrzeć się przez niebez- 2009 Mixed Game Competition) mek)
pieczny , upiorny las i zniszczyć zprasowana do rozmiarów 16k car-
złego czarnoksiężnika ukrywają- tridge’a. Warto przypomnieć, że ___________
cego się w zamku. Ładna grafika jest to konwersja z platformy Vec-
i dobrze dopasowane spritey spra- trex (1982r). (uka) HUNTRESS OF
wiają, że gra się naprawdę fajnie,
MIDGARD
natomiast muzyka łatwo wpada ___________
w ucho. (Komek)
GET 'EM
___________
FAIRY WELL
Oto kolejna Seuckowa produk-
cja wyglądająca mniej, więcej jak
Pac -Man wiecznie żywy! Po raz krzyżówka gry Hysteria z Hawkeye.
setny mamy możliwość zagrać Całość w kolorze czarno-białym ,
w grę, która bazuje na wielkim hi- a w niektórych momentach może-
cie z 1981 roku, tym razem pod ty- my dostrzec również kolor czerwo-
Pierwsze i imho zasłużone miejsce tułem Get ’Em. Jak wspomniałem ny. Twoje zadanie, drogi Graczu,
w wspomnianym wcześniej kon- wcześniej, gra „bazuje” ale różni się to ocalić święte miasto Midgard
kursie (RGCD). Gdzieś w ciemnych kilkoma elementami od Pac- Mana. przed złymi kreaturami. Dobra gra-
korytarzach Podziemia, uwięzio- Tradycyjnie Grafika pozostaje pro- fika, muzyka oraz efekty dźwięko-
ne zostały cztery Księżne Lasu. sta i przejrzysta, a efekty dźwięko- we, to wszystko znajdziecie w grze
W grze wcielisz się w jedną z trzech we dodatkowo podtrzymują ten kli- Huntress Of Midgard. (Komek)
wróżek (każda z nich posiada inne mat. (Komek)
statystyki, tj. lepszy pancerz, nie- ___________
5
Strona 6
fresh fruits
JARS REVENGE MR. CIPO IN THE ___________
LOST PLANET
ON THE FARM III
Koncept zaczerpnięty został z Ata-
ri VCS(2600) z gry o tym samym ty- Mr. Cipo, to stworek zamieszkujący
tule. W skrócie: Twoim zadaniem planetę Zarg. Niestety źli Zaryxons Już po raz trzeci mamy okazje
będzie przebicie się „owadem” zanieczyścili ją swoimi dymiącymi sprawdzić co słychać na farmie Ri-
przez osłonę oraz „spożycie” jej maszynami do tego stopnia, że sta- charda Baylissa, czyli On The Farm
części, w celu uaktywnienia spe- ła się niezamieszkała. Cipo wyrusza III. Pierwsza i druga część gry, to
cjalnego pocisku, zdolnego znisz- więc swoim statkiem kosmicznym kawał dobrej rozrywki, niestety
czyć bazę. Zasady są dość rozbu- w kierunku nieznanej planety zwa- o trzeciej nie mam już tak pozytyw-
dowane i w moim przypadku nie nej The Lost Planet, aby na niej za- nego zdania. Podczas gry mamy do
obeszło się bez zerknięcia do ma- mieszkać. Pech ciał, że Zaryxons się czynienia z bezsensowną inwazją
nuala. (uka) o tym dowiedzieli i ruszają do ataku. owiec i jeszcze bardziej bezsensow-
Duże piksele i ogólnie słaba grafi- nym orłem, który latając, zrzuca na
___________ ka zniechęcają do gry. Na szczęście owce jajka?, pociski? A może kupę
muzyka jest bardzo dobra, a grywal- (haha)? W każdym razie tym czymś
MAGESS OF ność też się broni. (Komek) je niszczy. Jakieś takie to wszystko
naciągnięte i nierealistyczne. Do-
MIDGARD
___________ brze, że grafika pozostała na przy-
zwoitym poziomie, a szybka akcja
daje drugiego plusa. (Komek)
NU, PAGADI !
___________
ORACLE III
Wciel się w wielkiego maga
i ochroń miasto Caer Del Taryn
przed zagładą. Siły zła są ogrom- Uwaga, Uwaga! Legendarni bo-
ne (hordy zombie, orkowie, czołgi haterowie Radzieckiej kresków-
giganty? ), ale od czego ma się ma- ki Wilk i Zając ( „Ну, погоди!”)
gię? Jeśli zbierzesz pięć skarbów, dostępni na C64! Jakby komuś
to w trudnej sytuacji możliwe jeszcze było mało, to informu- Oracle III, to bardzo starannie wy-
będzie zdetonowanie magicznej ję, że mamy tutaj do czynienia konana gra logiczna, polegająca
bomby (return). Dość nietypowa z konwersją ZSRRowskiej mini gry na przesuwaniu i układaniu pa-
(jeden ekran) produkcja SEUCK’o- ELEKTRONIKA, która polega na sujących do siebie bloków. Niby
wa. (uka) kierowaniu Wilkiem i łapaniu ku- nic specjalnego , a jednak coś wy-
rzych jaj do koszyka. Oczywiście śmienitego. Grę wydała firma Psy-
___________ pojawia się też Zając. Wersja na tronik, mająca w swoich zasobach
C64 w dużym stopniu oddaje kli- znaną i wspaniałą produkcję pt.
mat pierwowzoru i zapewnia do- Knight ‘n’Grail. (Komek)
brą rozrywkę... (Komek)
6
Strona 7
fresh fruits
___________ niesienie pochodni. Jeśli pomylisz wów oraz egzamin z użytkowania
kolejności lub któryś z żywiołów broni palnej. Na ekranie ukazywać
OUT-SPACE spadnie na ziemię, to stracisz ży- się będą dobre i złe postacie. Strze-
cie. Większej filozofii tutaj nie znaj- lać należy oczywiście w kierunku
dziecie, bo nie ma takiej potrzeby. złych, chroniąc w ten sposób do-
Gra jest naprawdę dobra. Polecam. brych. Jeśli otrzymasz trzy specjal-
(Komek) ne stopnie wówczas zostaniesz
członkiem grupy. Powodzenia.
___________ (Komek)
PRINCE OF ___________
PERSIA
RONG - RON'S
PONG
Pamiętacie takie gry jak: Gaplus,
Eagle Empire albo Starforce? Py-
tam dlatego, ponieważ przetesto-
wałem nową, dobrą grę w stylu
shoot’em up (Space Invaders) pod
tytułem Out-Space. Sterując stat-
kiem kosmicznym, musisz niszczyć
złych najeźdźców, którzy opano-
wali kosmos. Bardzo szybka akcja,
dobra i utrzymana w starym klima- Tej gry chyba nikomu nie muszę
cie grafika oraz dynamiczne efekty przedstawiać. Ogromny hit
dźwiękowe, to mocne strony gry. z pierwszej połowy lat 90-tych, na- Oto kolejny klon znanej gry pt.
Nie zapominajmy również o wy- pisany na wiele platform, niestety PONG. Dla tych co nie są w temacie
sokiej grywalności, która sprawi, nie na C64. Dopiero nie tak dawno, wytłumaczę na czym ona polega.
że nieprędko wyłączymy monitor. bo w październiku 2011 roku, los Z prawej i lewej strony ekranu
(Komek) się do nas uśmiechnął i powstała znajdują się dwie paletki, sterowa-
wersja na naszego Commodorka. ne przez graczy, które odbijają pi-
___________ Jej twórcą jest koder i grafik, łeczkę. Rong, to nic innego jak
o pseudonimie Mr. SID , który z po- komputerowa gra w ping-ponga.
PANIC ANALOGUE mocą kilku osób doprowadził pro- Z ciekawszych rzeczy należy wy-
jekt do końca. A jak wygląda ca- mienić - ładne logo na początku
łość? Wspaniale! Serce się raduje. gry oraz dobrą muzykę. Ogólnie,
(Komek) RONG jest całkiem w porządku.
(Komek)
___________
___________
PURGE 101
SARADA DOJA
Panic Analogue, to bardzo dobra
zręcznościówka. Bohaterem gry
jest stworek, który utknął na dobre
w ciemnej jaskini. Aby przeżyć,
musi łapać spadające krople chłod-
nej, życiodajnej wody oraz płomie-
nie podpalające pochodnię po-
trzebną do oświetlenia ciemności. Co należy zrobić, aby zostać agen-
Krople łapiemy otwierając buzię, tem grupy GMI? Nic innego, jak Jesteś zapaśnikiem sumo, który
natomiast płomienie poprzez pod- przejść specjalistyczny test ner- podróżuje po świecie i spożywa
7
Strona 8
fresh fruits
wszelakie kaloryczne potrawy po gry do 4 graczy (program obsługu- estwriter I dwie zagadki kryminal-
to, aby jeszcze bardziej przytyć. Je- je m.in. adapter CGA/Protovision, ne do rozwiązania. Odzyskaj
dzenie lata po całym ekranie, a Ty mysz, paddle). Gra idealna na par- skradzioną z muzeum kolekcję
musisz konsumować tylko tuczące ty game compo :), jednak z braku bezcennych obrazów i wyjaśnij
i niezdrowe oraz wystrzegać się chętnych, można także zagrać okoliczności zniknięcia doktora Hi-
warzyw, owoców, które będą po- z komputerem. (uka) ram Frago. Na dysku znajdziecie
wodowały odruch wymiotny. Ja się także solucję. (uka)
z tym nie zgadzam! Warzywa i owo- ___________
ce górą! Fresh Fruits! Hehe. Ogól- ___________
nie, śmieszna gra z dobrą grafiką
STRIKE TEAM
i muzyką. (Komek)
ALPHA THE FEELING OF
POWER 95%
___________
SLIDE!
Lubisz wielkie wyzwania? Niebez-
pieczne i odpowiedzialne misje? Kiepska grafika? Oklepane strzela-
Jeśli tak, to z przyjemnością za- nie do latającego spodka? Ale za-
grasz w Strike Team Alpha. Bohate- raz, zaraz... 3+5? Może to i dziwne,
Gry typu „Puzzle”, to chwila odpo- rem gry jest żołnierz specjalnej ale powiem szczerze, że F.O.P.
czynku pomiędzy zręcznościówka- grupy uderzeniowej, którego za- mimo swoich wad, przykuło moją
mi, strzelaninami i platformówka- daniem jest likwidacja przeciwni- uwagę, na znacznie dłużej, niż
mi. Slide oferuje nam zabawę ka, przeszukanie składów z niele- większość pozycji prezentowanych
z cyframi. Należy ułożyć wymiesza- galną bronią oraz zainstalowanie w obecnym wydaniu “Warzywnia-
ne, ponumerowane kostki, tak, aby bomb zegarowych. Trzeba być ka”. Produkcja zainspirowana m.in.
zachować kolejność liczb, począw- sprytnym i dziać szybko. Uzbrojo- opowiadaniem o tym samym tytu-
szy od „01”. Grafika monochroma- ny wróg nie śpi i atakuje z każdej le (Isaac Asimov), w którym przed-
tyczna, brak muzyki, a pomysł sta- strony. STA, to po prostu udany stawiono wizję człowieka przyszło-
ry jak świat. Nic specjalnego, ale Seuckowy produkt. Warto się o tym ści, nie zdolnego do rozwiązywania
nawet warto oderwać się na chwilę przekonać. (Komek) prostych zadań matematycznych
od innych gier i poukładać kostki. bez pomocy komputera. Zasady
(Komek) ___________ gry są proste. Po awarii układu ste-
rowania systemu rakietowego, mu-
___________ sisz samodzielnie obliczyć trajek-
THE MARLO FILES
torię lotu pocisku i zestrzelić
SPACE LORDS wrogie statki. Jak pisze autor –
traktować z przymrużeniem oka.
(uka)
___________
UFO DEFENSE
Znowu walka z UFO? Który to już
raz? Chyba nie byłbym w stanie zli-
Tym razem, coś dla miłośników czyć. Tym razem odpalamy pociski
Pong zmieszany z Arkanoidem tekstówek. Dwie przygody stwo- rakietowe, które muszą zniszczyć
w kosmicznym sosie. Możliwość rzone przy pomocy edytora Qu- obce statki, poruszające się w gór-
8
Strona 9
fresh fruits
nej części ekranu od prawej do
lewej strony. Po prostu - nic spe-
cjalnego. Nieładna grafika, brak
muzyki i powiew nudy sprawiły, że
po kilku minutach wyłączyłem grę.
(Komek)
___________
WOOLLY JUMPER
Bohaterem gry jest sympatyczna
owieczka o imieniu Pepito, której
przyśniło się, że została uwięziona
w kilku dziwacznych i niebezpiecz-
nych światach. W każdym z nich
musimy zdobyć gwizdek, wzywają-
cy rakietę, która zabierze Pepita na
następny poziom. W grze spotkasz
różnego rodzaju stworzenia stano-
wiące przeszkody oraz głęboką
wodę. Dobrze, że bohater gry jest
uzbrojony i potrafi wysoko skakać.
Scenariusz gry jest prościutki, za
to grafika i muzyka prezentują wy-
soki poziom. Woolly Jumper, to do-
bra gra. (Komek)
___________
9
Strona 10
recenzje
Aliens
Gra ta, to pokłosie filmu o takimsamym tytule. Wyreżyserowanego przez pana
Jamesa Camerona. Filmu, który w 1986 roku brylował na srebrnym ekranie.
W Polsce znany jest jako „Obcy-decydujące starcie”. Nawiasem mówiąc, nadany
podtytuł okazał się niezbyt trafiony, wiadomo to wszystkim fanom tej serii.
W sumie dobrze się stało, że nie tylko celne oko jest w niej najważ- w terenie. Starajmy się prowa-
było to decydujące starcie, ponie- niejsze. dzić żołnierzy w małych grupach.
waż kolejna odsłona też jest warta Dzięki temu będą mogli wspierać
uwagi. Ale, przecież nie o filmach Strzelanie do obcych nie jest zbyt się nawzajem. Nawet, gdy ktoś
pisze się w Komodzie. wymagające, limit amunicji, któ- z drużyny zostanie zaatakowany,
ry może zabrać każdy z naszych zawsze można spróbować go od-
Gra nie wnosi jakiejś nowej tre- podkomendnych marines, ograni- ratować.
ści do fabuły filmowego wzorca, cza nasze zapędy do zgotowania
wręcz częściowo ją odtwarza. piekła paskudom. Najrozsądniej- Startujemy od momentu, gdy ma-
Twórcy gry położyli nacisk na kli- sze jest ograniczenie zużytkowa- rines dostają pierwszego łupnia
mat. Klimat ciągłego zagrożenia nia amunicji tylko do niezbędnej od Ksenomorfów, kilku z nich gi-
i zagubienia. I trzeba przyznać obrony, oraz w celu przedarcia się nie w dość nieprzyjemnych oko-
przez zablokowane licznościach. Reszta niedobitków
rejony. W trakcie zostaje odcięta w bazie, wybudo-
wędrówki udało mi wanej na planecie LV 426. W bazie
się znaleźć tylko prawie całkowicie opanowanej
jedno pomieszcze- przez obcych. Samo przejście na
nie, gdzie mogłem drugi koniec bazy jest już sporym
uzupełnić maga- wyzwaniem, ponieważ jest to labi-
zynki. rynt bardzo podobnych do siebie
pomieszczeń. Korzystanie z mapy
Sterowane przez jest jak najbardziej wskazane.
nas postacie poru-
szając się nieusta- Powodzenia! Space Marines!
nie się męczą. Mu-
simy robić krótkie SM
że całkiem zgrabnie im to wyszło, przystanki, na złapanie oddechu.
jak na możliwości małego kom- To bardzo zmienia sposób roz-
puterka. Powstał swego rodzaju grywki. GRAFIKA
labiryntowy survival horror, z do-
mieszką strategii. Ataki obcych są nagle i nieprze-
5
4 –5/
MUZYKA
widywalne. W późniejszym etapie Electric Dreams 1987 /Grafika
Pierwsze wrażenie, zaraz po uru- gry, dochodzi do miejscowych pro- Muzyka - 4 / Grywalność -5
GRYWALNOŚĆ
chomieniu gry, może być mylące.
Gra z celownikiem na ekranie od
blemów z zasilaniem elektrycznym
bazy. Poruszamy się po omacku.
5
razu kojarzy się ze strzelanko-
wym charakterem. Jednak bardzo ELECTRIC DREAMS 1987
Tu bardziej liczą się szybkie tak-
szybko przekonujemy się, że nie tyczne posunięcia i orientacja
10
Strona 11
recenzje
11
Strona 12
recenzje
ENERGY
WARRIOR
Dbałość o środowisko, to przede pasek również się zmniejsza ale tylko
wszystkim wykonywanie codzien- wtedy, gdy zderzysz się z obcym. Nie
nych czynności w taki sposób, aby martw się. Wszystko można uzupeł-
nie dopuszczać do jego zaśmiecania nić zabijając smoka-robota, którego
lub jakichkolwiek zanieczyszczeń. będziesz często spotykał w trakcie
Dobrze jest o tym pamiętać albo po gry. Pokonanie go da Ci możliwość
prostu wyrobić sobie „nawyk”. Po- które zachowały naturalne piękno zabrania jednej z pięciu niespodzia-
dam jeden z przykładów. Czasem przyrody. Są one jednak podtrzymy- nek. Należą do nich: natychmiastowy
z kumplami chodziliśmy do lasu lub wane za pomocą specjalnych gene- teleport do następnego poziomu,
na polane, aby w ciszy i spokoju na- ratorów atmosfery. Cały ten „skarb”, uzupełnienie energii (substance),
pić się browarka. Wiadomo, jak jest jest chroniony i patrolowany przez uzupełnienie aury, dodatkowa bom-
piwo, to muszą być również chipsy, specjalnego strażnika, którym jesteś ba i ”?”,czyli sekret bonus. Należy się
paluszki, krakersy itp. Wszystko pięk- właśnie Ty drogi graczu. Niestety po- śpieszyć, ponieważ na dokonanie
nie, ładnie ale zawsze obowiązywała jawiło się ogromne niebezpieczeń- wyboru masz tylko kilka sekund. Na
zasada numer jeden – po skończo- stwo. Nadchodzą przybysze z obcej zakończenie dodam tylko, że istnieje
nym posiedzeniu butelki wędrowały planety, którzy chcą zająć resztkę opcja, która pozwala na wyświetle-
do punktu skupu, zgniecione puszki ocalałych obszarów. Mając do dys- nie informacji, dotyczących nazwy
i opakowania do śmietnika. Proste pozycji specjalny samolot bojowy, regionu oraz obszaru w którym się
obecnie znajdujemy. Wystarczy tylko
nacisnąć klawisz „space”, a zmieni się
ikona w dolnej części ekranu.
Jeśli chodzi o producenta gry Energy
Warrior, czyli firmę Mastertronic, to
zauważyłem, że nie mieli oni w swo-
im dorobku jakiejś mega, super pro-
dukcji. Nie ma to większego znacze-
nia, ponieważ ich gry są po prostu
czynności, a tak niezbędne. Na pew- musisz zniszczyć obcych i ochronić dobre, a Energy Warrior jest rzeczy-
no teraz sobie myślicie „A co to do li- zagrożony teren. Źli najeźdźcy z któ- wiście „energy”. Nie przekonasz się
cha ma wspólnego z grą Energy War- rymi należy się rozprawić, to różne- póki nie zagrasz.
rior?” A jednak ma! go rodzaju roboty , stwory,
statki i inne, które dzielimy na dwie Komek
Długotrwałe zanieczyszczenia che- grupy-słabsze (załatwisz ich jednym
miczne i ogólne zaniedbanie planety strzałem), mocne (wymagają kilku Mastertronic 1988/ Grafika - 7/ Muzy-
GRAFIKA
7
Ziemia, doprowadziły do katastrofal- strzałów). W wyposażeniu twojego ka -7/ Grywalność -7
nych skutków. Piękne zielone lasy, samolotu są również bomby w nie-
7
błękitne morza i oceany oraz malow- wielkiej ilości (10 sztuk), więc używaj MUZYKA
nicze tereny górzyste, zamieniły się ich rozsądnie. Zwróć uwagę na czer-
w szary obraz nędzy i rozpaczy. Na wony pasek aury, którego z czasem GRYWALNOŚĆ
szczęście pozostało kilka obszarów, ubywa. Na dodatek drugi, zielony 7
MASTERTRONIC 1988
12
Strona 13
recenzje
Po raz kolejny wyruszam w kosmos na niebezpieczną misję. Oczywiście fikcyj-
nie, w przeciwnym razie narobiłbym w gacie ze strachu. Wygodny fotel i kubek
gorącej , gorzkiej herbaty, to podstawa tej wyprawy. A statki? Bez paniki! Nikt
nie mówił, że będzie łatwo. Stracę wszystkie, to zacznę od początku.
Pewnie kojarzycie gry takie jak: broni na mocniejszą, ponieważ
Zamzara Steel i Slayer. Z tej sa- jej brak jest odczuwalny w koń-
mej „stajni”, Rack It (Hewson), cowych etapach. Oprócz różne-
pochodzi gra Subterranea. go rodzaju droidów, robotów
Stworzono ją w 1988 roku, a ze- i statków, występują też inne
tknąłem się z nią dość późno, przeszkody w postaci ścian,
bo pod koniec 1993. Jest to które należy szybko rozwalić,
standardowa shot’em up, nie ponieważ zderzenie równa się
wyróżniająca się niczym spe- z utratą jednego ze statków.
cjalnym, oprócz takiej małej Podobnie jest z mechaniczną
iskierki, która nie pozwala, by Gra posiada szesnaście pozio- zaporą, z tym, że nie da się jej
zgasł monitor. No właśnie, więc mów. Z początku są one w miarę zniszczyć, a jedynie wyłączyć na
lećmy dalej. proste, natomiast dalsze, coraz kilka sekund, strzelając w mały
trudniejsze i dłuższe. Ogólnie, punkt w górnej lub dolnej części
Ktoś mógłby powiedzieć „Ech... to gra do prostych nie należy. zapory.
Zwyczajna, kosmiczna strzela- Tutaj niezbędny jest refleks
ninka, na pewno nie posiada i umiejętność manewrowania. Zajmę się teraz stroną technicz-
żadnej fabuły”. Otóż posiada Różnego rodzaju droidy ataku- ną gry, ponieważ warto napisać
i to całkiem dobrą. Oto ona. Pra- ją w grupach, latając na wszel- o niej kilka dobrych słów. Podo-
cowici górnicy zostali schwy- kie sposoby, które na szczęście ba mi sie sposób w jaki zostały
tani oraz uwięzieni w kosmicz- da się przewidzieć. Gra oferuje narysowane jaskinie, kopalnie
nych kopalniach i jaskiniach bardzo przydatną opcję „Bonus i tunele. Co poziom zmienia się
przez złe droidy. Ty, jako pilot round”. Można z niej korzystać ich kolor oraz styl. Animacja
statku, uzbrojonego w działo po ukończeniu każdego pozio- statków, robotów itp. jest do-
laserowe, musisz zniszczyć gór- mu. Wystarczy, że zniszczysz bra, a efekty dźwiękowe proste
nictwo złych droidów i urato- wszystkie słabe (migające) ale przyjemne i taka jest po pro-
wać nieszczęsnych górników. punkty, znajdujące się w wiel- stu Subterranea.
kiej maszynie, a otrzymasz
Na wstępie można obejrzeć cał- dodatkowy, uzbrojony statek. Komek
kiem proste i przyjemne intro. Ponadto podczas gry spotkasz
Jeśli wiecie jak wygląda logo malutkie kwadratowe punkty Rack It (Hewson) 1988 /Grafika-
GRAFIKA
zespołu Metallica, to z pewno-
ścią od razu zauważycie, że na-
oznaczone literą „E”. Zebranie
lub zestrzelenie takiego punk- 7
7/ Muzyka- 5 / Grywalność-7
5
pis Subterranea prezentowany tu spowoduje chwilową nie- MUZYKA
w intro wygląda po prostu iden- zniszczalność twojego statku,
tycznie. Cóż, nie ładnie tak mał- GRYWALNOŚĆ
7
ponieważ zostanie on otoczony
pować, ale przyznaję, że zrobiło specjalną osłoną. Szkoda, że
to na mnie wrażenie. gra nie posiada opcji zmiany
RACK IT (HEWSON) 1988
13
Strona 14
Lazarus
Gdzieś w odległej galaktyce, w bliżej nie określonej przyszłości, była so-
bie wojna. Trudno powiedzieć z kim, lub z czym, przyszło się zmierzyć bo-
haterskim Ziemianom (czyt. autorzy tego nie podają), ale wojna, jak to wojna... Teraz
będzie już do rzeczy. Na planecie AN-ALFA-BETA (niezły żart) znajduje się opuszczona
przez ludzi baza, a w jej wnętrzu pięć istotnych dla zwycięstwa przedmiotów. Misja,
której celem jest ich odzyskanie, to tytułowy Lazarus. Do wykonania zadania wyzna-
czony został jeden człowiek - pułkownik Colonel. To tylko tyle, jeśli chodzi o fabułę gry.
Zadanie, jakie stoi przed Tobą, sprowadza się do sztuka się uda, otrzymamy hasło dostępu, do kolej-
pokierowania poczynaniami "wojaka" w taki spo- nego sektora bazy. Cała ta zabawa urozmaica nieco
sób, aby ten wrócił w jednym kawałku, a misja rozgrywkę, ale jeśli liczysz na to, że kody pozwolą
zakończyła się powodzeniem. Trzeba odnaleźć rozpocząć grę na dowolnym poziomie, to muszę
wszystkie artefakty i przetransportować je do te- Cię rozczarować. Co prawda teleportacja zadziała,
leportera. Lekko nie będzie. Korytarze bazy tworzą ale i tak będziemy zmuszeni przynieść przedmioty
dość rozbudowany labirynt, a do tego, opanowane z wszystkich, pięciu sektorów. Na pocieszenie napi-
zostały przez wszędobylskie roboty. Przyda się do- szę, że poziom trudności gry do wysokich nie nale-
bra pamięć (lub mapa ;) ), jak i niezły refleks. Ale ży, a wysiłek nagradzany jest ładnym outro.
w końcu stopień pułkownika do czegoś zobowią-
zuje! Na szczęście Colonel, to nie pierwszy, lepszy Lazarus pod wieloma względami przypomina wcze-
chłystek, a i z arsenału potrafi zrobić użytek. Jedna śniejszą produkcję Inflexion Development'u - Ca-
seria wystarczy, by z wrogo nastawionego mecha- stle. Identyczny interfejs, podobne zasady roz-
noida została kupa żelastwa, a gdyby przypadkiem grywki i kolejny labirynt do zwiedzenia. Piszę to
zabrakło amunicji, pułkownik poratuje się iście ża- tylko dlatego, że to jedyna rzecz na jaką mogę po-
bim skokiem. Każdy ma jednak swoje słabe strony narzekać. Grafika autorstwa Zephyr'a zawsze była
- ciężki wojskowy kombinezon Colonela, może do- na poziomie, a gdy na dodatek w creditsach pojawia
słownie pociągnąć go na dno. się Shogoon, to nie można być niezadowolonym ;)
Baza wojskowa składa się z kilku poziomów, do któ- /uka/
rych dostaniesz się jedynie za pomocą głównego
teleportera (to ten, którego użyjesz na początku
gry). Na każdy poziom przypada jeden przedmiot,
z którym będzie trzeba wrócić do teleportu, a gdy
14
Strona 15
GRAFIKA
8
7
MUZYKA
GRYWALNOŚĆ
7
TIMSOFT 1994
15
Strona 16
WYVERN
ciężko z nich wydostać. Bądź czujny,
niektóre z nieprzyjaznych smoków
plują ogniem w twoją stronę. Gdy
podczas gry zauważysz niebieski
dzban, to postaraj się go zabrać, a do-
Wywern, to mityczny stwór z wyglądu przypomina- staniesz dużo punktów. Natomiast za
uzbierane 10000 ptk, otrzymasz do-
jący smoka. Po prostu wielki gad z długą szyją, dwo- datkowe życie.
ma szponiastymi łapami i parą skrzydeł. W średnio-
wiecznej europie uważany za symbol wszelkiego Jeśli chodzi o stopień trudności gry, to
sklasyfikowałbym ją jako średnio trud-
zła , natomiast w heraldyce brytyjskiej zdobił herby na, a czasami nawet bardziej, gdyż
i godła. Skąd wynikają takie różnice? Do końca nie są takie momenty, że szczęka opada.
Proszę się nie stresować, bo sytuacja
wiadomo.
jest do opanowania. Wystarczy tylko
trochę posiedzieć przed monitorem
Wyżej wymieniona gadzina stała się waż należy go teraz wyprowadzić z i mniej więcej zapamiętać w jaki spo-
bohaterem gry, której tytuł brzmi zamku króla smoków. sób poruszają się wrogie istoty oraz
„Wyvern”. Autorami programu są: jak ustawione są przeszkody.
Chris Yates, Jon Wells - kodowanie, Zacznijmy od tego, że Wyvern posia-
Christian Siege - grafika, Richard da naturalną broń w postaci ogni- Gdy po raz pierwszy ujrzałem grę
Bayliss – muzyka. Grę opublikowano
Wyvern, od razu zwróciłem uwagę na
z początkiem bieżącego roku na stro-
grafikę, która jest starannie wykona-
nie internetowej Richarda Baylissa
na. Te wszystkie cegiełki, filary i inne
TND – The New Dimension.
elementy w zamku robią wrażenie.
Muzyka w intro i podczas gry, to dwie
Główny bohater Wyvern, został kompozycje na naprawdę wysokim
przedstawiony przez autorów jako poziomie, no i grywalność zwyczaj-
„Holy Dragon”, czyli święty smok stych kul, które wydobywają się ne dobra. A więc Drogi Graczu, po-
(jeszcze inna interpretacja). Nieste- z jego pyska. Wystarczy tylko jedna, móż wielkiemu gadowi wydostać się
ty, zły król smoków wysłał swoich by spalić przeciwnika. Nie dotyczy z zamku i przywróć mu wolność.
sługów, którzy schwytali świętego to latających, okrągłych głazów, wy-
gada w celu umocnienia smoczej magających kilkukrotnego trafienia.
Komek
armii, która pomoże mu zawładnąć Pamiętaj również o tym, aby nie do-
światem. Wedle rozkazu złego króla, tykać podłogi, sufitu lub wystających
ColorClashSoftware, The New Dimen-
GRAFIKA
8
uwięzili go w podziemiach ogromne- elementów zamku, ponieważ wiąże
sion 2012 /Grafika-8 / Muzyka-9/
go zamku. Na szczęście udało mu się się to z utratą jednego z trzech żyć .
9
Grywalność-7/
zerwać łańcuchy i zbiec z ciemnych, Momentami labirynty robią się tak MUZYKA
krętych lochów. To zbyt mało, ponie- wąskie i zawiłe, że naprawdę jest się
GRYWALNOŚĆ
7
COLORCLASHSOFTWARE,
THE NEW DIMENSION 2012
16
Strona 17
Wyroby cukiernicze, słodycze i orzeźwiające napoje smakują prawie każdemu.
Spożywane w rozsądnej ilości - poprawiają nastrój, pochłaniane - niosą ze sobą
skutki uboczne. Z resztą wszyscy o tym doskonale wiedzą.
Słodycze są również tematem cał- na raz w jednej linii, a ich kolejność zuje, jakie łakocie następne wpadną
kiem fajnej gierki pt. Stack Up, bę- zmieniamy poprzez naciskanie „fire”. do studni, opcja ta ułatwia grę. Jeśli
dącą jedną z licznych klonów Tetrisa, Słodycze ustawiamy w taki sposób, studnia zapełni się smakołykami, to
którego nikomu chyba nie trzeba aby ułożyć trzy takie same obok sie- niestety czeka Cię GAME OVER!
specjalnie przedstawiać. Różnica po- bie pionowo lub poziomo , które na-
lega na tym, że do studni nie spada- stępnie znikną. Jeśli ktoś będzie miał Stack Up, to udana wersja gry Tetris
ją tradycyjnie klocki, tylko: cukierki, potrzebę przyśpieszenia gry, to opcja posiadająca prostą i czytelną grafikę
torciki, pączki, szklanki z napojem „fire” + ”dół” sprawi, że obiekty będą oraz miłą dla ucha muzykę. Podczas
i banany (no proszę, a jednak zna- spadały w znacznie szybszym tem- grania może przyjść Wam ochota na
lazło się coś ze zdrowej żywności). pie. Po lewej stronie ekranu pod na- coś słodkiego. Dlatego warto zaopa-
Wszystkie smakołyki opadają po trzy pisem „Coming Up” komputer poka- trzyć się w małą paczkę herbatników.
Komek
Zeppelin Games 1991/ Grafika - 5/
GRAFIKA
Muzyka - 7/Grywalność- 6
5
7
MUZYKA
GRYWALNOŚĆ
6
ZEPPELIN GAMES 1991
17
Strona 18
Ferie
z Fantastyką
2012
wywiad z organizatorem, Pawłem Lachem
z Oświęcimskiego Centrum Kultury
Dzięki spotkaniom OKF i OKA mogę po-
To trzeci konwent fantastyczny, który grać wszystkie LARP-y i sesje RPG. Każdy
wiedzieć, że jestem na bieżąco z tema-
organizowałeś. Jak oceniasz go na tle mógł znaleźć coś dla siebie.
tem, który wydawał się jeszcze niedawno
poprzednich imprez?
zamknięty, czyli z fantastyką. Kiedyś moją
Jak rozumiem, można liczyć, że jeszcze pasją był komiks. Dzięki temu, że mam
Muszę zaznaczyć, że organizowałem wraz uda się zorganizować podobną impre- teraz stały kontakt z osobami, które czy-
z szeroką grupą zapaleńców, bez których zę w Oświęcimiu. tują mangę, od czasu do czasu pożyczam
by się to przedsięwzięcie nie udało, a im- coś, co wydaje mi się interesujące. Wy-
prezę oceniam, jako udaną. Wyciągnąłem Ferie z fantastyką pewnie staną się trady- dawnictwo „Hanami” wykonuje na tym
pewne wnioski z dwóch poprzednich cją. Może zmieniać się ich formuła czy za- polu świetną robotę, wydając wartościo-
i dzięki temu udało się poprawić pewne sięg, ale prawdopodobnie zimową porą we artystycznie komiksy, skierowane do
niedoskonałości. Cały czas się uczymy. miłośnicy fantastyki będą mogli zawsze wyrobionego czytelnika. Nigdy nie gra-
Niemniej frekwencja, mowa o sobotnim spodziewać się jakiś inicjatyw skierowa- łem w gry karciane, a teraz bardzo chęt-
dniu, była najwyższa z dotychczasowych, nych do nich. Możliwe, że w najbliższym nie siadam do „Veto”. Głównie za sprawą
a opinie uczestników, w bardzo różnym czasie pomyślimy o nowych inicjatywach. moich zainteresowań historycznych. No
wieku, są pozytywne, więc pozostaje się i „Flames of War”. To gra bitewna oparta
cieszyć. Na pewno o coś chciałbyś rozszerzyć na realiach historycznych, konkretnie II
program. Więcej projekcji, panele po- Wojny Światowej, a także wojnie w Wiet-
Na pewno główną atrakcją były grupy święcone odleglejszym tematom, ale namie. Nie spodziewałem się, że na sta-
kostiumowe Gwiezdnych Wojen. Co związanym np. z czasami, w których re lata zacznę bawić się żołnierzykami :)
jeszcze cieszyło się zainteresowaniem? rozgrywają się akcje w książkach czy Choć akurat tym systemem zajmują się
Wcześniej było widać duże zaintereso- anime, jakieś konkursy rysunkowe? głównie ludzie dorośli.
wanie Magic: the Gathering, tym ra-
zem chyba było mniejsze grono graczy Wszyscy w Polsce bawią się w profesjo- Ponieważ rozmawiamy z myślą o zinie
czy to tylko wrażenie? nalne konwenty z niezwykle bogatym poświęconym Commodore, chciałem
programem. Nie wiem, czy chciałbym po- jeszcze zapytać o gry komputerowe? Gry-
Ja bym powiedział inaczej - zainteresowa- dążać tą ścieżką. Jeśli ktoś z przyjezdnych wasz w coś jeszcze? Wiem, że kiedyś byłeś
nie blokiem tematycznym Star Wars było uczestników, albo wystawców za coś nas zainteresowany Amigą?
na tyle duże, że dzieci i młodzież wolała chwali to za atmosferę i pewną sponta-
spróbować swych sił w grach związanych niczność. Ale z pewnością z każdym ra- Tak, ale to były inne czasy i żeby zagrać
z Gwiezdnymi Wojnami, a turniej M:tG zem będziemy dokładać jakieś nowe ele- w coś na kompie, trzeba było spotkać się
był udany i wzięła w nim udział podobna menty, by było inaczej i ciekawie. u kolegi, najlepiej w licznym gronie i za-
ilość graczy, co ostatnio. grać w coś wspólnie. Od czasu do czasu
Co Ciebie szczególnie interesuje obec- zagram w „Pro Evolution Soccer”, dla re-
Co z innymi grami? nie i interesowało przez lata w fanta- laksu, ale temat gier komputerowych nie
styce? Które jej elementy szczególnie? jest mi bliski.
Nie zabrakło różnych gier bitewnych, Gry, komiksy, książki?
karcianych i planszowych. Udało się roze- Jak ten temat wygląda w Klubach?
18
Strona 19
specjalny program do karaoke, czy DDR,
Z założenia Klub Fantastyki promuje gry
specjalne maty do tańczenia.
bez prądu - wszelkiej maści. Pomysł, by
nosić na spotkania klubowe konsole kie-
dyś się pojawił i szybko upadł, bo prze- Dziękuję za rozmowę i zapraszam
cież pograć w gry komputerowe można wszystkich do rubryki „Johnny Przed-
zawsze, a do planszowych, czy karcia- stawia”, w której zamieściłem komiks,
nych potrzeba kompanów, ale oczywiście który znalazł się na wystawie zorgani-
są wśród nas miłośnicy gier komputero- zowanej przy konwencie.
wych także. W przypadku Klubu Anime,
to na spotkaniach pojawia się czasem rozmawiał Jan Lorek
Ferie z Fantastyką 2012
To już trzeci konwent fantastyczny, który odbył się w Oświęcimskim
Centrum Kultury, dzięki współpracy Oświęcimskiego Klubu Anime
i Oświęcimskiego Klubu Fantastyki. Impreza trwała trzy dni (17-19 lu-
tego). Każdego dnia można było wziąć udział w różnego typu grach
karcianych, bitewnych i planszowych. Ponadto odbywały się spotka-
nia dla miłośników mangi i anime: konkursy, prelekcje. W sobotę przez
cały dzień trwał blok tematyczny dla fanów Star Wars oraz odbyło się
spotkanie z przedstawicielami kostiumowych grup Eagle Base i Polish
Garrison.
Patrycja Hadryan (Oświęcimski Klub Anime)
19
Strona 20
mid's 80
EAGLE
EMPIRE
Historia, wspomnień czar. Emocje sprawiające, że na i chronionego imperium orła, po to, by zniszczyć złego Bos-
chwilę dookoła nie istniał świat. Kosmiczna przestrzeń sa. W pierwszym levelu zaatakuje Cię gromada żółtoskrzy-
pochłania jak gąbka wodę, jak ucho muzykę. Każdy dłych feniksów, natomiast w drugim, zielonoskrzydłe. Level
chciał tam być, bo Galaga, to słowo, które przyciągało trzeci i czwarty, to walka z wielkimi orłami, wykluwający-
i w inny wymiar zabierało. Czym jest Galaga? To gra, mi się z jaj. Wszystkie feniksy, orły są uzbrojone i strzelają
która bez wątpienia stała się bardzo popularna na w kierunku naszego statku. Piąty etap, to spotkanie ze złym
automatach (arcade) w pierwszej połowie lat osiem- Bossem, który ukrywa się w bazie ochronnej. Potem zaczy-
dziesiątych. Została stworzona przez japońską firmę namy grę tak, jakby od początku, ale niezupełnie. Zwracaj
NAMCO. Wiadomo, że jak ktoś lub coś osiągnie sukces, uwagę na punkty zbierane podczas walki, ponieważ za
to temat zostaje podtrzymany, a reszta ulega moderni- 10000 ptk. otrzymasz dodatkowy statek, za 30000 kolejny,
zacji. Taka sytuacja miała miejsce w przypadku Galagi a za 50000 następny itd. Opcja fire + dół (joystick, klawiatu-
i wyprodukowano kolejne wersje tej gry. Posiadacze ra) daje dwu sekundową osłonę naszego statku, przydatne
Commodore 64 oraz pozostałych komputerów domo- w trudnych sytuacjach. Uważam, że Eagle Empire całkiem
wych niestety nie mogli cieszyć się oryginalną wersją, dobrze poradził sobie z zastępstwem Galagi. Grafika, efekty
taką, jaka powstała w 1981 roku na automaty. Jedynie dźwiękowe oraz konstrukcja gry są w dobrym oldschoolo-
użytkownicy platform: ATARI 7800, NES, MSX, SEGA SG- wym klimacie. Przekonajcie się sami. Kończę opis i zmykam
1000 dostali taka szansę. W 1982-83 roku, powstały na jeszcze trochę pograć.
C64 dwie imitacje gry o tym samym tytule. Ich sposób
wykonania to tragedia, więc na tej króciutkiej infor- Komek
macji poprzestanę. Minęły trzy lata i pewna firma no-
sząca nazwę ALLIGATA SOFTWARE uratowała sytuację Alligata Software 1984
oraz częściowo wypełniła lukę, spowodowaną brakiem
Galagi na C64. Ten dzielny zastępca, to Eagle Empire.
Grafiką i pomysłem bardzo przypomina oryginał firmy
NAMCO. Gra polega na sterowaniu bojowym statkiem
kosmicznym, który musi dotrzeć do opancerzonego
20