Komoda_06_2012_Pol

Szczegóły
Tytuł Komoda_06_2012_Pol
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Komoda_06_2012_Pol PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Komoda_06_2012_Pol PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Komoda_06_2012_Pol - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 1 Strona 2 Wstep Witajcie! To już nasze szóste spotkanie. Cieszę się bardzo z tego powodu i jednocześnie myślę o pracy nad siódmym numerem Komody. Pewnie sobie pomyślicie - „pracoholik?”. Nic z  tego! Pracowity jestem tylko wtedy, gdy wykonuję czynności, dzięki którym się spełniam (dotyczy Komody), a pozostałą pracę po prostu odbębniam, ha ha ha. Mam nadzieję, że nie napisałem nic dziwnego? Dobrze, zmieniam temat. W szóstym numerze troszkę zmian i tradycyjnie opisy, recenzje gier oraz stałe rubryki. Uka, przygotował dla Was mu- zyczną niespodziankę w postaci dysku #2 i opis z mapą do gry Lazarus. Minimoog, przeprowadził interesu- jący wywiad z Panem Sławomirem Łosowskim, liderem i klawiszowcem znanego polskiego zespołu Kombi, który w latach 80 wykorzystywał C64 do celów muzycznych w zespole. Kenji, wprowadzi Was w świat strategii za sprawą rubryki „Life is Brutal”, serwując opis gry Scenario. SM, opisał grę Aliens oraz starego, poczciwego Jumpman Junior, który znalazł miejsce w rubryce Mid’s 80 (wcześniej „Dinozaury”). Johnny, przeprowadził rozmowę z Michałem Chudolińskim z magazynu „KZ”, znanym chyba każdemu, bohaterze z filmów, komik- sów, kreskówek i gier. O kogo chodzi? Dowiecie się czytając „Scenariusz sam się pisze”. Oprócz tego, dawka komiksu i fantastyki. Tomxx, zaprasza na obszerny i ciekawy przegląd piłki nożnej, czyli gier o tej tematyce, w które warto zagrać. Neurocide, zebrał cały materiał i złożył wszystko tak jak należy . W ten oto sposób po- wstał szósty numer Komody. Serdecznie zapraszamy do czytania. Komek 2 Strona 3 Spis treści Fresh Fruits 4 Life is Brutal: Scenario 41 Recenzje: Aliens 10 Release It: Energy Warrior 12 Thunder Light 50 Subterrane 13 Lazarus 14 Demo Express 24 Wyvern 16 Stack Up 17 Publicystyka: Traz 44 Ferie z fantastyką 18 Traz Construction Kit 46 Sławomir Łosowski 28 Continental Circus 60 Scenariusz pisze się sam 52 Śladami przeszłości 30 Mid’s 80: 1996 58 Eagle Empire 20 Jumpman Junior 21 Sid, tea & rock’n’roll 56 Silicon Warrior 22 Inne: Przegląd gier piłkarkich 34 Hrabia i Jan 62 Top 10 63 Zgarnij Komode 64 Stopka redakcyjna: Komek -redaktor naczelny, teksty | /uka/ - teksty, programy, organizacja | SM – teksty | Kenji – teksty | Minimoog – teksty | Will – teksty | Tomxx – teksty | Neurocide – skład publikacji, opracowanie graficzne | Agat – korekta | Współpraca: Johnny – komiks, teksty | Wrona – teksty | Hery - teksty | 3 Strona 4 fresh fruits BLOCK COPY C64ANABALT FRESH FRUITS W  listopadzie, ubiegłego roku Kolejny tytuł wystawiony do kon- zakończyło się RGCD C64 16KB kursu RGCD, to konwersja gry fla- Cartridge Game Development showej pt Canabalt. Wyskocz przez Competition (- okno wieżowca i  biegnij! Tak jak .uk/2011/05/c64-16kb-cartridge- w  przypadku oryginału, mamy -game-development.html). Black wartką akcję, płynną animację Copy jest jedną z wielu, gier, które i  dobry, energetyczny podkład zostały wystawione do konkursu i  muzyczny. Wciąga niesamowicie. mimo, że w jego rankingu wypada (uka) słabo (przedostatnie miejsce), to jest wykonana starannie. Czasem ___________ jednak dobra oprawa audio-wi- zualna nie idzie w  parze z  wysoką CANABALT grywalnością. Tylko dla maniaków gier logicznych, zwłaszcza tych, lu- bujących się w  ćwiczeniu pamięci. (uka) ___________ BLOOD & HONOUR: AIDAARS REVENGE Druga, nieoficjalna konwersja wspomnianej powyżej gry prze- glądarkowej. Jest jeszcze wierniej- sza oryginałowi, a joystick staje się zbędny. Press space 4 fun! (uka) ___________ DUNJON BATTLER Najnowsza produkcja ze stajni Indy Software. Dzielny wojownik repre- zentujący dobro, czarnoksiężnik, którego trzeba będzie ukatrupić i niewiasta na końcu ścieżki prowa- dzącej w  lewo ;) . Jednym słowem SEUCK w  dobrym wydaniu. Osobi- ście podobał mi się motyw podró- ży morskiej i mroczny klimat. (uka) Żółte No i  wreszcie labirynt z  prawdzi- wego zdarzenia! Jak głosi legen- 4 Strona 5 fresh fruits da: „zło ukatrup, zbierz skarby, ograniczona zdolność latania czy ___________ a  przede wszystkim - odnajdź kie- prędkość poruszania się) i  wyru- lich”. Dungeon jest pełen szkiele- szysz z  odsieczą. Oprawa audio- GRAYHAWK tów nietoperzy etc, zablokowa- -wizualna na wysokim poziomie nych przejść (gdzie jest klucz? ;) tudzież labirynt, w którym się zgu- i  podczas gry, szybko zapomnisz, bisz. Baśniowo :). (uka) o  tak nieistotnych szczegółach jak perspektywa tło/sprajty. (uka) ___________ ___________ FORTRESS OF NARZOD EVIL WIZARD 2 Grayhawk , to seuckowa kopia gry z  1986 roku pt. Warhawk. Odgrze- wanie starego kotleta wcale nie musi być czynnością negatywną. Doskonałym przykładem jest wła- śnie Grayhawk, który posiada przy- zwoita grafikę i zacną grywalność. Jeśli lubisz „Wojennego Jastrzębia” Gdzieś już to było? Gra wydana i  ogólnie kosmiczne nawalanki, to Bohaterem gry jest duszek, który pierwotnie na dysk (Breakpoint koniecznie zgraj w Grayhawk. (Ko- musi przedrzeć się przez niebez- 2009 Mixed Game Competition) mek) pieczny , upiorny las i  zniszczyć zprasowana do rozmiarów 16k car- złego czarnoksiężnika ukrywają- tridge’a. Warto przypomnieć, że ___________ cego się w  zamku. Ładna grafika jest to konwersja z  platformy Vec- i dobrze dopasowane spritey spra- trex (1982r). (uka) HUNTRESS OF wiają, że gra się naprawdę fajnie, MIDGARD natomiast muzyka łatwo wpada ___________ w ucho. (Komek) GET 'EM ___________ FAIRY WELL Oto kolejna Seuckowa produk- cja wyglądająca mniej, więcej jak Pac -Man wiecznie żywy! Po raz krzyżówka gry Hysteria z Hawkeye. setny mamy możliwość zagrać Całość w  kolorze czarno-białym , w  grę, która bazuje na wielkim hi- a  w  niektórych momentach może- cie z 1981 roku, tym razem pod ty- my dostrzec również kolor czerwo- Pierwsze i imho zasłużone miejsce tułem Get ’Em. Jak wspomniałem ny. Twoje zadanie, drogi Graczu, w  wspomnianym wcześniej kon- wcześniej, gra „bazuje” ale różni się to ocalić święte miasto Midgard kursie (RGCD). Gdzieś w  ciemnych kilkoma elementami od Pac- Mana. przed złymi kreaturami. Dobra gra- korytarzach Podziemia, uwięzio- Tradycyjnie Grafika pozostaje pro- fika, muzyka oraz efekty dźwięko- ne zostały cztery Księżne Lasu. sta i przejrzysta, a efekty dźwięko- we, to wszystko znajdziecie w grze W grze wcielisz się w jedną z trzech we dodatkowo podtrzymują ten kli- Huntress Of Midgard. (Komek) wróżek (każda z nich posiada inne mat. (Komek) statystyki, tj. lepszy pancerz, nie- ___________ 5 Strona 6 fresh fruits JARS REVENGE MR. CIPO IN THE ___________ LOST PLANET ON THE FARM III Koncept zaczerpnięty został z Ata- ri VCS(2600) z gry o tym samym ty- Mr. Cipo, to stworek zamieszkujący tule. W  skrócie: Twoim zadaniem planetę Zarg. Niestety źli Zaryxons Już po raz trzeci mamy okazje będzie przebicie się „owadem” zanieczyścili ją swoimi dymiącymi sprawdzić co słychać na farmie Ri- przez osłonę oraz „spożycie” jej maszynami do tego stopnia, że sta- charda Baylissa, czyli On The Farm części, w  celu uaktywnienia spe- ła się niezamieszkała. Cipo wyrusza III. Pierwsza i  druga część gry, to cjalnego pocisku, zdolnego znisz- więc swoim statkiem kosmicznym kawał dobrej rozrywki, niestety czyć bazę. Zasady są dość rozbu- w  kierunku nieznanej planety zwa- o trzeciej nie mam już tak pozytyw- dowane i  w  moim przypadku nie nej The Lost Planet, aby na niej za- nego zdania. Podczas gry mamy do obeszło się bez zerknięcia do ma- mieszkać. Pech ciał, że Zaryxons się czynienia z  bezsensowną inwazją nuala. (uka) o tym dowiedzieli i ruszają do ataku. owiec i jeszcze bardziej bezsensow- Duże piksele i  ogólnie słaba grafi- nym orłem, który latając, zrzuca na ___________ ka zniechęcają do gry. Na szczęście owce jajka?, pociski? A  może kupę muzyka jest bardzo dobra, a grywal- (haha)? W każdym razie tym czymś MAGESS OF ność też się broni. (Komek) je niszczy. Jakieś takie to wszystko naciągnięte i  nierealistyczne. Do- MIDGARD ___________ brze, że grafika pozostała na przy- zwoitym poziomie, a  szybka akcja daje drugiego plusa. (Komek) NU, PAGADI ! ___________ ORACLE III Wciel się w  wielkiego maga i  ochroń miasto Caer Del Taryn przed zagładą. Siły zła są ogrom- Uwaga, Uwaga! Legendarni bo- ne (hordy zombie, orkowie, czołgi haterowie Radzieckiej kresków- giganty? ), ale od czego ma się ma- ki Wilk i  Zając ( „Ну, погоди!”) gię? Jeśli zbierzesz pięć skarbów, dostępni na C64! Jakby komuś to w  trudnej sytuacji możliwe jeszcze było mało, to informu- Oracle III, to bardzo starannie wy- będzie zdetonowanie magicznej ję, że mamy tutaj do czynienia konana gra logiczna, polegająca bomby (return). Dość nietypowa z konwersją ZSRRowskiej mini gry na przesuwaniu i  układaniu pa- (jeden ekran) produkcja SEUCK’o- ELEKTRONIKA, która polega na sujących do siebie bloków. Niby wa. (uka) kierowaniu Wilkiem i  łapaniu ku- nic specjalnego , a  jednak coś wy- rzych jaj do koszyka. Oczywiście śmienitego. Grę wydała firma Psy- ___________ pojawia się też Zając. Wersja na tronik, mająca w  swoich zasobach C64 w  dużym stopniu oddaje kli- znaną i  wspaniałą produkcję pt. mat pierwowzoru i  zapewnia do- Knight ‘n’Grail. (Komek) brą rozrywkę... (Komek) 6 Strona 7 fresh fruits ___________ niesienie pochodni. Jeśli pomylisz wów oraz egzamin z  użytkowania kolejności lub któryś z  żywiołów broni palnej. Na ekranie ukazywać OUT-SPACE spadnie na ziemię, to stracisz ży- się będą dobre i złe postacie. Strze- cie. Większej filozofii tutaj nie znaj- lać należy oczywiście w  kierunku dziecie, bo nie ma takiej potrzeby. złych, chroniąc w  ten sposób do- Gra jest naprawdę dobra. Polecam. brych. Jeśli otrzymasz trzy specjal- (Komek) ne stopnie wówczas zostaniesz członkiem grupy. Powodzenia. ___________ (Komek) PRINCE OF ___________ PERSIA RONG - RON'S PONG Pamiętacie takie gry jak: Gaplus, Eagle Empire albo Starforce? Py- tam dlatego, ponieważ przetesto- wałem nową, dobrą grę w  stylu shoot’em up (Space Invaders) pod tytułem Out-Space. Sterując stat- kiem kosmicznym, musisz niszczyć złych najeźdźców, którzy opano- wali kosmos. Bardzo szybka akcja, dobra i utrzymana w starym klima- Tej gry chyba nikomu nie muszę cie grafika oraz dynamiczne efekty przedstawiać. Ogromny hit dźwiękowe, to mocne strony gry. z pierwszej połowy lat 90-tych, na- Oto kolejny klon znanej gry pt. Nie zapominajmy również o  wy- pisany na wiele platform, niestety PONG. Dla tych co nie są w temacie sokiej grywalności, która sprawi, nie na C64. Dopiero nie tak dawno, wytłumaczę na czym ona polega. że nieprędko wyłączymy monitor. bo w  październiku 2011 roku, los Z  prawej i  lewej strony ekranu (Komek) się do nas uśmiechnął i  powstała znajdują się dwie paletki, sterowa- wersja na naszego Commodorka. ne przez graczy, które odbijają pi- ___________ Jej twórcą jest koder i  grafik, łeczkę. Rong, to nic innego jak o pseudonimie Mr. SID , który z po- komputerowa gra w  ping-ponga. PANIC ANALOGUE mocą kilku osób doprowadził pro- Z  ciekawszych rzeczy należy wy- jekt do końca. A  jak wygląda ca- mienić - ładne logo na początku łość? Wspaniale! Serce się raduje. gry oraz dobrą muzykę. Ogólnie, (Komek) RONG jest całkiem w  porządku. (Komek) ___________ ___________ PURGE 101 SARADA DOJA Panic Analogue, to bardzo dobra zręcznościówka. Bohaterem gry jest stworek, który utknął na dobre w  ciemnej jaskini. Aby przeżyć, musi łapać spadające krople chłod- nej, życiodajnej wody oraz płomie- nie podpalające pochodnię po- trzebną do oświetlenia ciemności. Co należy zrobić, aby zostać agen- Krople łapiemy otwierając buzię, tem grupy GMI? Nic innego, jak Jesteś zapaśnikiem sumo, który natomiast płomienie poprzez pod- przejść specjalistyczny test ner- podróżuje po świecie i  spożywa 7 Strona 8 fresh fruits wszelakie kaloryczne potrawy po gry do 4 graczy (program obsługu- estwriter I dwie zagadki kryminal- to, aby jeszcze bardziej przytyć. Je- je m.in. adapter CGA/Protovision, ne do rozwiązania. Odzyskaj dzenie lata po całym ekranie, a Ty mysz, paddle). Gra idealna na par- skradzioną z  muzeum kolekcję musisz konsumować tylko tuczące ty game compo :), jednak z  braku bezcennych obrazów i  wyjaśnij i  niezdrowe oraz wystrzegać się chętnych, można także zagrać okoliczności zniknięcia doktora Hi- warzyw, owoców, które będą po- z komputerem. (uka) ram Frago. Na dysku znajdziecie wodowały odruch wymiotny. Ja się także solucję. (uka) z tym nie zgadzam! Warzywa i owo- ___________ ce górą! Fresh Fruits! Hehe. Ogól- ___________ nie, śmieszna gra z  dobrą grafiką STRIKE TEAM i muzyką. (Komek) ALPHA THE FEELING OF POWER 95% ___________ SLIDE! Lubisz wielkie wyzwania? Niebez- pieczne i  odpowiedzialne misje? Kiepska grafika? Oklepane strzela- Jeśli tak, to z  przyjemnością za- nie do latającego spodka? Ale za- grasz w Strike Team Alpha. Bohate- raz, zaraz... 3+5? Może to i dziwne, Gry typu „Puzzle”, to chwila odpo- rem gry jest żołnierz specjalnej ale powiem szczerze, że F.O.P. czynku pomiędzy zręcznościówka- grupy uderzeniowej, którego za- mimo swoich wad, przykuło moją mi, strzelaninami i  platformówka- daniem jest likwidacja przeciwni- uwagę, na znacznie dłużej, niż mi. Slide oferuje nam zabawę ka, przeszukanie składów z  niele- większość pozycji prezentowanych z cyframi. Należy ułożyć wymiesza- galną bronią oraz zainstalowanie w  obecnym wydaniu “Warzywnia- ne, ponumerowane kostki, tak, aby bomb zegarowych. Trzeba być ka”. Produkcja zainspirowana m.in. zachować kolejność liczb, począw- sprytnym i  dziać szybko. Uzbrojo- opowiadaniem o tym samym tytu- szy od „01”. Grafika monochroma- ny wróg nie śpi i  atakuje z  każdej le (Isaac Asimov), w którym przed- tyczna, brak muzyki, a pomysł sta- strony. STA, to po prostu udany stawiono wizję człowieka przyszło- ry jak świat. Nic specjalnego, ale Seuckowy produkt. Warto się o tym ści, nie zdolnego do rozwiązywania nawet warto oderwać się na chwilę przekonać. (Komek) prostych zadań matematycznych od innych gier i  poukładać kostki. bez pomocy komputera. Zasady (Komek) ___________ gry są proste. Po awarii układu ste- rowania systemu rakietowego, mu- ___________ sisz samodzielnie obliczyć trajek- THE MARLO FILES torię lotu pocisku i  zestrzelić SPACE LORDS wrogie statki. Jak pisze autor – traktować z  przymrużeniem oka. (uka) ___________ UFO DEFENSE Znowu walka z  UFO? Który to już raz? Chyba nie byłbym w stanie zli- Tym razem, coś dla miłośników czyć. Tym razem odpalamy pociski Pong zmieszany z  Arkanoidem tekstówek. Dwie przygody stwo- rakietowe, które muszą zniszczyć w  kosmicznym sosie. Możliwość rzone przy pomocy edytora Qu- obce statki, poruszające się w gór- 8 Strona 9 fresh fruits nej części ekranu od prawej do lewej strony. Po prostu - nic spe- cjalnego. Nieładna grafika, brak muzyki i powiew nudy sprawiły, że po kilku minutach wyłączyłem grę. (Komek) ___________ WOOLLY JUMPER Bohaterem gry jest sympatyczna owieczka o  imieniu Pepito, której przyśniło się, że została uwięziona w kilku dziwacznych i niebezpiecz- nych światach. W  każdym z  nich musimy zdobyć gwizdek, wzywają- cy rakietę, która zabierze Pepita na następny poziom. W grze spotkasz różnego rodzaju stworzenia stano- wiące przeszkody oraz głęboką wodę. Dobrze, że bohater gry jest uzbrojony i potrafi wysoko skakać. Scenariusz gry jest prościutki, za to grafika i muzyka prezentują wy- soki poziom. Woolly Jumper, to do- bra gra. (Komek) ___________ 9 Strona 10 recenzje Aliens Gra ta, to pokłosie filmu o takimsamym tytule. Wyreżyserowanego przez pana Jamesa Camerona. Filmu, który w  1986 roku brylował na srebrnym ekranie. W Polsce znany jest jako „Obcy-decydujące starcie”. Nawiasem mówiąc, nadany podtytuł okazał się niezbyt trafiony, wiadomo to wszystkim fanom tej serii. W  sumie dobrze się stało, że nie tylko celne oko jest w niej najważ- w  terenie. Starajmy się prowa- było to decydujące starcie, ponie- niejsze. dzić żołnierzy w  małych grupach. waż kolejna odsłona też jest warta Dzięki temu będą mogli wspierać uwagi. Ale, przecież nie o filmach Strzelanie do obcych nie jest zbyt się nawzajem. Nawet, gdy ktoś pisze się w Komodzie. wymagające, limit amunicji, któ- z  drużyny zostanie zaatakowany, ry może zabrać każdy z  naszych zawsze można spróbować go od- Gra nie wnosi jakiejś nowej tre- podkomendnych marines, ograni- ratować. ści do fabuły filmowego wzorca, cza nasze zapędy do zgotowania wręcz częściowo ją odtwarza. piekła paskudom. Najrozsądniej- Startujemy od momentu, gdy ma- Twórcy gry położyli nacisk na kli- sze jest ograniczenie zużytkowa- rines dostają pierwszego łupnia mat. Klimat ciągłego zagrożenia nia amunicji tylko do niezbędnej od Ksenomorfów, kilku z  nich gi- i  zagubienia. I  trzeba przyznać obrony, oraz w celu przedarcia się nie w  dość nieprzyjemnych oko- przez zablokowane licznościach. Reszta niedobitków rejony. W  trakcie zostaje odcięta w  bazie, wybudo- wędrówki udało mi wanej na planecie LV 426. W bazie się znaleźć tylko prawie całkowicie opanowanej jedno pomieszcze- przez obcych. Samo przejście na nie, gdzie mogłem drugi koniec bazy jest już sporym uzupełnić maga- wyzwaniem, ponieważ jest to labi- zynki. rynt bardzo podobnych do siebie pomieszczeń. Korzystanie z mapy Sterowane przez jest jak najbardziej wskazane. nas postacie poru- szając się nieusta- Powodzenia! Space Marines! nie się męczą. Mu- simy robić krótkie SM że całkiem zgrabnie im to wyszło, przystanki, na złapanie oddechu. jak na możliwości małego kom- To bardzo zmienia sposób roz- puterka. Powstał swego rodzaju grywki. GRAFIKA labiryntowy survival horror, z do- mieszką strategii. Ataki obcych są nagle i  nieprze- 5 4 –5/ MUZYKA widywalne. W  późniejszym etapie Electric Dreams 1987 /Grafika Pierwsze wrażenie, zaraz po uru- gry, dochodzi do miejscowych pro- Muzyka - 4 / Grywalność -5 GRYWALNOŚĆ chomieniu gry, może być mylące. Gra z  celownikiem na ekranie od blemów z zasilaniem elektrycznym bazy. Poruszamy się po omacku. 5 razu kojarzy się ze strzelanko- wym charakterem. Jednak bardzo ELECTRIC DREAMS 1987 Tu bardziej liczą się szybkie tak- szybko przekonujemy się, że nie tyczne posunięcia i  orientacja 10 Strona 11 recenzje 11 Strona 12 recenzje ENERGY WARRIOR Dbałość o  środowisko, to przede pasek również się zmniejsza ale tylko wszystkim wykonywanie codzien- wtedy, gdy zderzysz się z obcym. Nie nych czynności w  taki sposób, aby martw się. Wszystko można uzupeł- nie dopuszczać do jego zaśmiecania nić zabijając smoka-robota, którego lub jakichkolwiek zanieczyszczeń. będziesz często spotykał w  trakcie Dobrze jest o  tym pamiętać albo po gry. Pokonanie go da Ci możliwość prostu wyrobić sobie „nawyk”. Po- które zachowały naturalne piękno zabrania jednej z  pięciu niespodzia- dam jeden z  przykładów. Czasem przyrody. Są one jednak podtrzymy- nek. Należą do nich: natychmiastowy z  kumplami chodziliśmy do lasu lub wane za pomocą specjalnych gene- teleport do następnego poziomu, na polane, aby w  ciszy i  spokoju na- ratorów atmosfery. Cały ten „skarb”, uzupełnienie energii (substance), pić się browarka. Wiadomo, jak jest jest chroniony i  patrolowany przez uzupełnienie aury, dodatkowa bom- piwo, to muszą być również chipsy, specjalnego strażnika, którym jesteś ba i ”?”,czyli sekret bonus. Należy się paluszki, krakersy itp. Wszystko pięk- właśnie Ty drogi graczu. Niestety po- śpieszyć, ponieważ na dokonanie nie, ładnie ale zawsze obowiązywała jawiło się ogromne niebezpieczeń- wyboru masz tylko kilka sekund. Na zasada numer jeden – po skończo- stwo. Nadchodzą przybysze z  obcej zakończenie dodam tylko, że istnieje nym posiedzeniu butelki wędrowały planety, którzy chcą zająć resztkę opcja, która pozwala na wyświetle- do punktu skupu, zgniecione puszki ocalałych obszarów. Mając do dys- nie informacji, dotyczących nazwy i  opakowania do śmietnika. Proste pozycji specjalny samolot bojowy, regionu oraz obszaru w  którym się obecnie znajdujemy. Wystarczy tylko nacisnąć klawisz „space”, a  zmieni się ikona w dolnej części ekranu. Jeśli chodzi o producenta gry Energy Warrior, czyli firmę Mastertronic, to zauważyłem, że nie mieli oni w swo- im dorobku jakiejś mega, super pro- dukcji. Nie ma to większego znacze- nia, ponieważ ich gry są po prostu czynności, a tak niezbędne. Na pew- musisz zniszczyć obcych i  ochronić dobre, a  Energy Warrior jest rzeczy- no teraz sobie myślicie „A co to do li- zagrożony teren. Źli najeźdźcy z któ- wiście „energy”. Nie przekonasz się cha ma wspólnego z grą Energy War- rymi należy się rozprawić, to różne- póki nie zagrasz. rior?” A jednak ma! go rodzaju roboty , stwory, statki i  inne, które dzielimy na dwie Komek Długotrwałe zanieczyszczenia che- grupy-słabsze (załatwisz ich jednym miczne i ogólne zaniedbanie planety strzałem), mocne (wymagają kilku Mastertronic 1988/ Grafika - 7/ Muzy- GRAFIKA 7 Ziemia, doprowadziły do katastrofal- strzałów). W  wyposażeniu twojego ka -7/ Grywalność -7 nych skutków. Piękne zielone lasy, samolotu są również bomby w  nie- 7 błękitne morza i oceany oraz malow- wielkiej ilości (10 sztuk), więc używaj MUZYKA nicze tereny górzyste, zamieniły się ich rozsądnie. Zwróć uwagę na czer- w  szary obraz nędzy i  rozpaczy. Na wony pasek aury, którego z  czasem GRYWALNOŚĆ szczęście pozostało kilka obszarów, ubywa. Na dodatek drugi, zielony 7 MASTERTRONIC 1988 12 Strona 13 recenzje Po raz kolejny wyruszam w kosmos na niebezpieczną misję. Oczywiście fikcyj- nie, w przeciwnym razie narobiłbym w gacie ze strachu. Wygodny fotel i kubek gorącej , gorzkiej herbaty, to podstawa tej wyprawy. A statki? Bez paniki! Nikt nie mówił, że będzie łatwo. Stracę wszystkie, to zacznę od początku. Pewnie kojarzycie gry takie jak: broni na mocniejszą, ponieważ Zamzara Steel i Slayer. Z tej sa- jej brak jest odczuwalny w koń- mej „stajni”, Rack It (Hewson), cowych etapach. Oprócz różne- pochodzi gra Subterranea. go rodzaju droidów, robotów Stworzono ją w 1988 roku, a ze- i  statków, występują też inne tknąłem się z  nią dość późno, przeszkody w  postaci ścian, bo pod koniec 1993. Jest to które należy szybko rozwalić, standardowa shot’em up, nie ponieważ zderzenie równa się wyróżniająca się niczym spe- z  utratą jednego ze statków. cjalnym, oprócz takiej małej Podobnie jest z  mechaniczną iskierki, która nie pozwala, by Gra posiada szesnaście pozio- zaporą, z  tym, że nie da się jej zgasł monitor. No właśnie, więc mów. Z  początku są one w miarę zniszczyć, a jedynie wyłączyć na lećmy dalej. proste, natomiast dalsze, coraz kilka sekund, strzelając w mały trudniejsze i  dłuższe. Ogólnie, punkt w górnej lub dolnej części Ktoś mógłby powiedzieć „Ech... to gra do prostych nie należy. zapory. Zwyczajna, kosmiczna strzela- Tutaj niezbędny jest refleks ninka, na pewno nie posiada i  umiejętność manewrowania. Zajmę się teraz stroną technicz- żadnej fabuły”. Otóż posiada Różnego rodzaju droidy ataku- ną gry, ponieważ warto napisać i to całkiem dobrą. Oto ona. Pra- ją w  grupach, latając na wszel- o niej kilka dobrych słów. Podo- cowici górnicy zostali schwy- kie sposoby, które na szczęście ba mi sie sposób w  jaki zostały tani oraz uwięzieni w  kosmicz- da się przewidzieć. Gra oferuje narysowane jaskinie, kopalnie nych kopalniach i  jaskiniach bardzo przydatną opcję „Bonus i  tunele. Co poziom zmienia się przez złe droidy. Ty, jako pilot round”. Można z  niej korzystać ich kolor oraz styl. Animacja statku, uzbrojonego w  działo po ukończeniu każdego pozio- statków, robotów itp. jest do- laserowe, musisz zniszczyć gór- mu. Wystarczy, że zniszczysz bra, a efekty dźwiękowe proste nictwo złych droidów i  urato- wszystkie słabe (migające) ale przyjemne i taka jest po pro- wać nieszczęsnych górników. punkty, znajdujące się w  wiel- stu Subterranea. kiej maszynie, a  otrzymasz Na wstępie można obejrzeć cał- dodatkowy, uzbrojony statek. Komek kiem proste i  przyjemne intro. Ponadto podczas gry spotkasz Jeśli wiecie jak wygląda logo malutkie kwadratowe punkty Rack It (Hewson) 1988 /Grafika- GRAFIKA zespołu Metallica, to z  pewno- ścią od razu zauważycie, że na- oznaczone literą „E”. Zebranie lub zestrzelenie takiego punk- 7 7/ Muzyka- 5 / Grywalność-7 5 pis Subterranea prezentowany tu spowoduje chwilową nie- MUZYKA w intro wygląda po prostu iden- zniszczalność twojego statku, tycznie. Cóż, nie ładnie tak mał- GRYWALNOŚĆ 7 ponieważ zostanie on otoczony pować, ale przyznaję, że zrobiło specjalną osłoną. Szkoda, że to na mnie wrażenie. gra nie posiada opcji zmiany RACK IT (HEWSON) 1988 13 Strona 14 Lazarus Gdzieś w odległej galaktyce, w bliżej nie określonej przyszłości, była so- bie wojna. Trudno powiedzieć z kim, lub z czym, przyszło się zmierzyć bo- haterskim Ziemianom (czyt. autorzy tego nie podają), ale wojna, jak to wojna... Teraz będzie już do rzeczy. Na planecie AN-ALFA-BETA (niezły żart) znajduje się opuszczona przez ludzi baza, a  w  jej wnętrzu pięć istotnych dla zwycięstwa przedmiotów. Misja, której celem jest ich odzyskanie, to tytułowy Lazarus. Do wykonania zadania wyzna- czony został jeden człowiek - pułkownik Colonel. To tylko tyle, jeśli chodzi o fabułę gry. Zadanie, jakie stoi przed Tobą, sprowadza się do sztuka się uda, otrzymamy hasło dostępu, do kolej- pokierowania poczynaniami "wojaka" w  taki spo- nego sektora bazy. Cała ta zabawa urozmaica nieco sób, aby ten wrócił w  jednym kawałku, a  misja rozgrywkę, ale jeśli liczysz na to, że kody pozwolą zakończyła się powodzeniem. Trzeba odnaleźć rozpocząć grę na dowolnym poziomie, to muszę wszystkie artefakty i  przetransportować je do te- Cię rozczarować. Co prawda teleportacja zadziała, leportera. Lekko nie będzie. Korytarze bazy tworzą ale i tak będziemy zmuszeni przynieść przedmioty dość rozbudowany labirynt, a do tego, opanowane z wszystkich, pięciu sektorów. Na pocieszenie napi- zostały przez wszędobylskie roboty. Przyda się do- szę, że poziom trudności gry do wysokich nie nale- bra pamięć (lub mapa ;) ), jak i  niezły refleks. Ale ży, a wysiłek nagradzany jest ładnym outro. w  końcu stopień pułkownika do czegoś zobowią- zuje! Na szczęście Colonel, to nie pierwszy, lepszy Lazarus pod wieloma względami przypomina wcze- chłystek, a i z arsenału potrafi zrobić użytek. Jedna śniejszą produkcję Inflexion Development'u  - Ca- seria wystarczy, by z  wrogo nastawionego mecha- stle. Identyczny interfejs, podobne zasady roz- noida została kupa żelastwa, a gdyby przypadkiem grywki i  kolejny labirynt do zwiedzenia. Piszę to zabrakło amunicji, pułkownik poratuje się iście ża- tylko dlatego, że to jedyna rzecz na jaką mogę po- bim skokiem. Każdy ma jednak swoje słabe strony narzekać. Grafika autorstwa Zephyr'a  zawsze była - ciężki wojskowy kombinezon Colonela, może do- na poziomie, a gdy na dodatek w creditsach pojawia słownie pociągnąć go na dno. się Shogoon, to nie można być niezadowolonym ;) Baza wojskowa składa się z kilku poziomów, do któ- /uka/ rych dostaniesz się jedynie za pomocą głównego teleportera (to ten, którego użyjesz na początku gry). Na każdy poziom przypada jeden przedmiot, z  którym będzie trzeba wrócić do teleportu, a  gdy 14 Strona 15 GRAFIKA 8 7 MUZYKA GRYWALNOŚĆ 7 TIMSOFT 1994 15 Strona 16 WYVERN ciężko z  nich wydostać. Bądź czujny, niektóre z  nieprzyjaznych smoków plują ogniem w  twoją stronę. Gdy podczas gry zauważysz niebieski dzban, to postaraj się go zabrać, a do- Wywern, to mityczny stwór z  wyglądu przypomina- staniesz dużo punktów. Natomiast za uzbierane 10000 ptk, otrzymasz do- jący smoka. Po prostu wielki gad z długą szyją, dwo- datkowe życie. ma szponiastymi łapami i parą skrzydeł. W średnio- wiecznej europie uważany za symbol wszelkiego Jeśli chodzi o stopień trudności gry, to sklasyfikowałbym ją jako średnio trud- zła , natomiast w heraldyce brytyjskiej zdobił herby na, a  czasami nawet bardziej, gdyż i  godła. Skąd wynikają takie różnice? Do końca nie są takie momenty, że szczęka opada. Proszę się nie stresować, bo sytuacja wiadomo. jest do opanowania. Wystarczy tylko trochę posiedzieć przed monitorem Wyżej wymieniona gadzina stała się waż należy go teraz wyprowadzić z  i mniej więcej zapamiętać w jaki spo- bohaterem gry, której tytuł brzmi zamku króla smoków. sób poruszają się wrogie istoty oraz „Wyvern”. Autorami programu są: jak ustawione są przeszkody. Chris Yates, Jon Wells - kodowanie, Zacznijmy od tego, że Wyvern posia- Christian Siege - grafika, Richard da naturalną broń w  postaci ogni- Gdy po raz pierwszy ujrzałem grę Bayliss – muzyka. Grę opublikowano Wyvern, od razu zwróciłem uwagę na z początkiem bieżącego roku na stro- grafikę, która jest starannie wykona- nie internetowej Richarda Baylissa na. Te wszystkie cegiełki, filary i inne TND – The New Dimension. elementy w  zamku robią wrażenie. Muzyka w intro i podczas gry, to dwie Główny bohater Wyvern, został kompozycje na naprawdę wysokim przedstawiony przez autorów jako poziomie, no i  grywalność zwyczaj- „Holy Dragon”, czyli święty smok stych kul, które wydobywają się ne dobra. A  więc Drogi Graczu, po- (jeszcze inna interpretacja). Nieste- z  jego pyska. Wystarczy tylko jedna, móż wielkiemu gadowi wydostać się ty, zły król smoków wysłał swoich by spalić przeciwnika. Nie dotyczy z zamku i przywróć mu wolność. sługów, którzy schwytali świętego to latających, okrągłych głazów, wy- gada w  celu umocnienia smoczej magających kilkukrotnego trafienia. Komek armii, która pomoże mu zawładnąć Pamiętaj również o  tym, aby nie do- światem. Wedle rozkazu złego króla, tykać podłogi, sufitu lub wystających ColorClashSoftware, The New Dimen- GRAFIKA 8 uwięzili go w podziemiach ogromne- elementów zamku, ponieważ wiąże sion 2012 /Grafika-8 / Muzyka-9/ go zamku. Na szczęście udało mu się się to z utratą jednego z trzech żyć . 9 Grywalność-7/ zerwać łańcuchy i  zbiec z  ciemnych, Momentami labirynty robią się tak MUZYKA krętych lochów. To zbyt mało, ponie- wąskie i zawiłe, że naprawdę jest się GRYWALNOŚĆ 7 COLORCLASHSOFTWARE, THE NEW DIMENSION 2012 16 Strona 17 Wyroby cukiernicze, słodycze i orzeźwiające napoje smakują prawie każdemu. Spożywane w rozsądnej ilości - poprawiają nastrój, pochłaniane - niosą ze sobą skutki uboczne. Z resztą wszyscy o tym doskonale wiedzą. Słodycze są również tematem cał- na raz w  jednej linii, a  ich kolejność zuje, jakie łakocie następne wpadną kiem fajnej gierki pt. Stack Up, bę- zmieniamy poprzez naciskanie „fire”. do studni, opcja ta ułatwia grę. Jeśli dącą jedną z licznych klonów Tetrisa, Słodycze ustawiamy w  taki sposób, studnia zapełni się smakołykami, to którego nikomu chyba nie trzeba aby ułożyć trzy takie same obok sie- niestety czeka Cię GAME OVER! specjalnie przedstawiać. Różnica po- bie pionowo lub poziomo , które na- lega na tym, że do studni nie spada- stępnie znikną. Jeśli ktoś będzie miał Stack Up, to udana wersja gry Tetris ją tradycyjnie klocki, tylko: cukierki, potrzebę przyśpieszenia gry, to opcja posiadająca prostą i  czytelną grafikę torciki, pączki, szklanki z  napojem „fire” + ”dół” sprawi, że obiekty będą oraz miłą dla ucha muzykę. Podczas i  banany (no proszę, a  jednak zna- spadały w  znacznie szybszym tem- grania może przyjść Wam ochota na lazło się coś ze zdrowej żywności). pie. Po lewej stronie ekranu pod na- coś słodkiego. Dlatego warto zaopa- Wszystkie smakołyki opadają po trzy pisem „Coming Up” komputer poka- trzyć się w małą paczkę herbatników. Komek Zeppelin Games 1991/ Grafika - 5/ GRAFIKA Muzyka - 7/Grywalność- 6 5 7 MUZYKA GRYWALNOŚĆ 6 ZEPPELIN GAMES 1991 17 Strona 18 Ferie z Fantastyką 2012 wywiad z organizatorem, Pawłem Lachem z Oświęcimskiego Centrum Kultury Dzięki spotkaniom OKF i  OKA mogę po- To trzeci konwent fantastyczny, który grać wszystkie LARP-y i sesje RPG. Każdy wiedzieć, że jestem na bieżąco z  tema- organizowałeś. Jak oceniasz go na tle mógł znaleźć coś dla siebie. tem, który wydawał się jeszcze niedawno poprzednich imprez? zamknięty, czyli z fantastyką. Kiedyś moją Jak rozumiem, można liczyć, że jeszcze pasją był komiks. Dzięki temu, że mam Muszę zaznaczyć, że organizowałem wraz uda się zorganizować podobną impre- teraz stały kontakt z  osobami, które czy- z szeroką grupą zapaleńców, bez których zę w Oświęcimiu. tują mangę, od czasu do czasu pożyczam by się to przedsięwzięcie nie udało, a im- coś, co wydaje mi się interesujące. Wy- prezę oceniam, jako udaną. Wyciągnąłem Ferie z fantastyką pewnie staną się trady- dawnictwo „Hanami” wykonuje na tym pewne wnioski z  dwóch poprzednich cją. Może zmieniać się ich formuła czy za- polu świetną robotę, wydając wartościo- i  dzięki temu udało się poprawić pewne sięg, ale prawdopodobnie zimową porą we artystycznie komiksy, skierowane do niedoskonałości. Cały czas się uczymy. miłośnicy fantastyki będą mogli zawsze wyrobionego czytelnika. Nigdy nie gra- Niemniej frekwencja, mowa o  sobotnim spodziewać się jakiś inicjatyw skierowa- łem w  gry karciane, a  teraz bardzo chęt- dniu, była najwyższa z dotychczasowych, nych do nich. Możliwe, że w najbliższym nie siadam do „Veto”. Głównie za sprawą a  opinie uczestników, w  bardzo różnym czasie pomyślimy o nowych inicjatywach. moich zainteresowań historycznych. No wieku, są pozytywne, więc pozostaje się i „Flames of War”. To gra bitewna oparta cieszyć. Na pewno o  coś chciałbyś rozszerzyć na realiach historycznych, konkretnie II program. Więcej projekcji, panele po- Wojny Światowej, a także wojnie w Wiet- Na pewno główną atrakcją były grupy święcone odleglejszym tematom, ale namie. Nie spodziewałem się, że na sta- kostiumowe Gwiezdnych Wojen. Co związanym np. z  czasami, w  których re lata zacznę bawić się żołnierzykami :) jeszcze cieszyło się zainteresowaniem? rozgrywają się akcje w  książkach czy Choć akurat tym systemem zajmują się Wcześniej było widać duże zaintereso- anime, jakieś konkursy rysunkowe? głównie ludzie dorośli. wanie Magic: the Gathering, tym ra- zem chyba było mniejsze grono graczy Wszyscy w  Polsce bawią się w  profesjo- Ponieważ rozmawiamy z  myślą o  zinie czy to tylko wrażenie? nalne konwenty z  niezwykle bogatym poświęconym Commodore, chciałem programem. Nie wiem, czy chciałbym po- jeszcze zapytać o gry komputerowe? Gry- Ja bym powiedział inaczej - zainteresowa- dążać tą ścieżką. Jeśli ktoś z przyjezdnych wasz w coś jeszcze? Wiem, że kiedyś byłeś nie blokiem tematycznym Star Wars było uczestników, albo wystawców za coś nas zainteresowany Amigą? na tyle duże, że dzieci i  młodzież wolała chwali to za atmosferę i  pewną sponta- spróbować swych sił w grach związanych niczność. Ale z  pewnością z  każdym ra- Tak, ale to były inne czasy i  żeby zagrać z  Gwiezdnymi Wojnami, a  turniej M:tG zem będziemy dokładać jakieś nowe ele- w coś na kompie, trzeba było spotkać się był udany i wzięła w nim udział podobna menty, by było inaczej i ciekawie. u  kolegi, najlepiej w  licznym gronie i  za- ilość graczy, co ostatnio. grać w  coś wspólnie. Od czasu do czasu Co Ciebie szczególnie interesuje obec- zagram w „Pro Evolution Soccer”, dla re- Co z innymi grami? nie i  interesowało przez lata w  fanta- laksu, ale temat gier komputerowych nie styce? Które jej elementy szczególnie? jest mi bliski. Nie zabrakło różnych gier bitewnych, Gry, komiksy, książki? karcianych i planszowych. Udało się roze- Jak ten temat wygląda w Klubach? 18 Strona 19 specjalny program do karaoke, czy DDR, Z  założenia Klub Fantastyki promuje gry specjalne maty do tańczenia. bez prądu - wszelkiej maści. Pomysł, by nosić na spotkania klubowe konsole kie- dyś się pojawił i  szybko upadł, bo prze- Dziękuję za rozmowę i  zapraszam cież pograć w  gry komputerowe można wszystkich do rubryki „Johnny Przed- zawsze, a  do planszowych, czy karcia- stawia”, w  której zamieściłem komiks, nych potrzeba kompanów, ale oczywiście który znalazł się na wystawie zorgani- są wśród nas miłośnicy gier komputero- zowanej przy konwencie. wych także. W  przypadku Klubu Anime, to na spotkaniach pojawia się czasem rozmawiał Jan Lorek Ferie z Fantastyką 2012 To już trzeci konwent fantastyczny, który odbył się w  Oświęcimskim Centrum Kultury, dzięki współpracy Oświęcimskiego Klubu Anime i  Oświęcimskiego Klubu Fantastyki. Impreza trwała trzy dni (17-19 lu- tego). Każdego dnia można było wziąć udział w  różnego typu grach karcianych, bitewnych i  planszowych. Ponadto odbywały się spotka- nia dla miłośników mangi i anime: konkursy, prelekcje. W sobotę przez cały dzień trwał blok tematyczny dla fanów Star Wars oraz odbyło się spotkanie z przedstawicielami kostiumowych grup Eagle Base i Polish Garrison. Patrycja Hadryan (Oświęcimski Klub Anime) 19 Strona 20 mid's 80 EAGLE EMPIRE Historia, wspomnień czar. Emocje sprawiające, że na i chronionego imperium orła, po to, by zniszczyć złego Bos- chwilę dookoła nie istniał świat. Kosmiczna przestrzeń sa. W pierwszym levelu zaatakuje Cię gromada żółtoskrzy- pochłania jak gąbka wodę, jak ucho muzykę. Każdy dłych feniksów, natomiast w drugim, zielonoskrzydłe. Level chciał tam być, bo Galaga, to słowo, które przyciągało trzeci i  czwarty, to walka z  wielkimi orłami, wykluwający- i  w  inny wymiar zabierało. Czym jest Galaga? To gra, mi się z  jaj. Wszystkie feniksy, orły są uzbrojone i  strzelają która bez wątpienia stała się bardzo popularna na w kierunku naszego statku. Piąty etap, to spotkanie ze złym automatach (arcade) w  pierwszej połowie lat osiem- Bossem, który ukrywa się w bazie ochronnej. Potem zaczy- dziesiątych. Została stworzona przez japońską firmę namy grę tak, jakby od początku, ale niezupełnie. Zwracaj NAMCO. Wiadomo, że jak ktoś lub coś osiągnie sukces, uwagę na punkty zbierane podczas walki, ponieważ za to temat zostaje podtrzymany, a reszta ulega moderni- 10000 ptk. otrzymasz dodatkowy statek, za 30000 kolejny, zacji. Taka sytuacja miała miejsce w przypadku Galagi a za 50000 następny itd. Opcja fire + dół (joystick, klawiatu- i  wyprodukowano kolejne wersje tej gry. Posiadacze ra) daje dwu sekundową osłonę naszego statku, przydatne Commodore 64 oraz pozostałych komputerów domo- w  trudnych sytuacjach. Uważam, że Eagle Empire całkiem wych niestety nie mogli cieszyć się oryginalną wersją, dobrze poradził sobie z zastępstwem Galagi. Grafika, efekty taką, jaka powstała w 1981 roku na automaty. Jedynie dźwiękowe oraz konstrukcja gry są w dobrym oldschoolo- użytkownicy platform: ATARI 7800, NES, MSX, SEGA SG- wym klimacie. Przekonajcie się sami. Kończę opis i zmykam 1000 dostali taka szansę. W 1982-83 roku, powstały na jeszcze trochę pograć. C64 dwie imitacje gry o tym samym tytule. Ich sposób wykonania to tragedia, więc na tej króciutkiej infor- Komek macji poprzestanę. Minęły trzy lata i pewna firma no- sząca nazwę ALLIGATA SOFTWARE uratowała sytuację Alligata Software 1984 oraz częściowo wypełniła lukę, spowodowaną brakiem Galagi na C64. Ten dzielny zastępca, to Eagle Empire. Grafiką i pomysłem bardzo przypomina oryginał firmy NAMCO. Gra polega na sterowaniu bojowym statkiem kosmicznym, który musi dotrzeć do opancerzonego 20