Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Joanna dArc - jej historia - Helen Castor PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
Strona 2
Strona 3
Strona 4
Ty tuł ory ginału:
Joan of Arc. A History
Copy right © Helen Castor 2014
First published in 2014 by Faber and Faber Limited
Wszy stkie prawa zastrzeżone. Poza uczciwy m, osobisty m korzy staniem w celu nauki, badań,
analizy albo oceny, przewidziany m w Ustawie o Prawach Autorskich, Projektowy ch
i Patentowy ch z 1988 r., żadna część tej publikacji nie może by ć reprodukowana,
przechowy wana w bazach dany ch ani transmitowana w żadnej postaci ani żadny mi środkami
przekazu – elektronicznie, elektry cznie, chemicznie, mechanicznie, opty cznie, przez fotokopie ani
w żaden inny sposób – bez uprzedniej, pisemnej zgody właściciela praw autorskich.
© Copy right for the Polish edition by
Wy dawnictwo Astra s.c.
Kraków 2015
Przekład:
Edy ta Stępkowska
Przy gotowanie edy cji:
Jacek Małkowski
Redakcja:
Barbara Faron
Aleksandra Marczuk
Jacek Małkowski
Skład i przy gotowanie do druku:
Wy dawnictwo Astra s.c.
Fotografia na okładce:
Wizerunek Joanny d’Arc, francuska miniatura z XV w.
© De Agostini Picture Library / Bridgeman Images
Wy danie I
Kraków 2015
Strona 5
ISBN 978-83-89981-24-0
Wy dawnictwo Astra
31-026 Kraków
ul. Radziwiłłowska 26/2
tel. 12 292 07 30, 602 256 638
www.wy dawnictwoastra.pl
www.facebook.com/Wy dawnictwoAstra
wy
[email protected]
Prowadzimy sprzedaż wysyłkową
www.sklep.wy dawnictwoastra.pl
Strona 6
Dla Luki
Strona 7
Bywało w tamtym czasie, że rankiem Anglicy odbierali Armaniakom jedną twierdzę, a wieczorem
tracili dwie. I tak toczyła się ta przeklęta przez Boga wojna.
– ANONIMOWY MIESZKANIEC PARYŻA, ROK 1423
Wam, poddanym króla angielskiego, którzy nie macie żadnych praw do ziemi francuskiej, Król
w niebiosach nakazuje za moim, Joanny Dziewicy, pośrednictwem, opuścić zajęte na tej ziemi
przyczółki i wrócić do waszej ojczyzny. Jeśli mnie nie posłuchacie, mój okrzyk bojowy zapamiętany
zostanie na wieki.
– JOANNA D’ARC DO ANGLIKÓW POD ORLEANEM, 5 MAJA 1429 ROKU
Strona 8
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Karta redakcyjna
Dedykacja
Główne postaci
Drzewa genealogiczne
Wprowadzenie
Prolog
CZĘŚĆ PIERWSZA. Wcześniej
1. Ta przeklęta przez Boga wojna
2. Niczy m drugi Mesjasz
3. Osamotnienie i rozłam
CZĘŚĆ DRUGA. Joanna
4. Dziewica
5. Jak anioł od Boga
6. Serce mężniejsze niż u mężczy zny
7. Kobiece stworzenie
8. Wkrótce będę z wami
9. Prosta dziewczy na
10. Strach przed ogniem
CZĘŚĆ TRZECIA. Później
11. Ci, którzy nazy wali siebie Francuzami
12. By ła zupełnie niewinna
Epilog
Rozwinięcie skrótów użytych w przypisach
Bibliografia
Podziękowania
Strona 9
Główne postaci
FRANCUSKA RODZINA KRÓLEWSKA
Karol VI Najukochańszy, król Francji
Jego wujowie:
Jan, książę Berry
Filip Śmiały, książę Burgundii
Jego żona:
Izabela Bawarska, królowa Francji
Niektóre z ich dzieci:
Ludwik z Gujenny, delfin Francji
Jan z Touraine, delfin Francji
Katarzy na Walezy, królowa Anglii
Karol, delfin Francji, późniejszy król Karol VII
ARMANIACKA (ORLEAŃSKA) ARYSTOKRACJA
Ludwik, książę Orleanu, brat króla Karola VI
Niektóre z jego dzieci:
Karol, książę Orleanu
Filip, hrabia Vertus
Jan, Bastard Orleański, późniejszy hrabia Dunois
Bernard, hrabia Armagnac
Ludwik, książę Andegawenii, ty tularny król Sy cy lii i Jerozolimy
Jego żona:
Jolanta Aragońska, księżna Andegawenii, ty tularna królowa Sy cy lii i Jerozolimy
Niektóre z ich dzieci:
Ludwik, książę Andegawenii
René, książę Baru i Lotary ngii, późniejszy książę Andegawenii
Maria Andegaweńska, królowa Francji
Karol Andegaweński
Jan, książę Alençon
Strona 10
Jan d’Harcourt, hrabia Aumâle
Karol, hrabia Clermont, późniejszy książę Bourbon
ARYSTOKRACJA BURGUNDZKA
Jan bez Trwogi, książę Burgundii, sy n Filipa Śmiałego i kuzy n króla Karola VI
Jego bracia:
Antoni, książę Brabancji
Filip, książę Nevers
Jego żona:
Małgorzata Bawarska, księżna Burgundii
Niektóre z ich dzieci:
Filip Dobry, książę Burgundii
Anna Burgundzka, księżna Bedford
Małgorzata Burgundzka, hrabina Richemont
Agnieszka Burgundzka, hrabina Clermont
Jan de Luxembourg, hrabia Ligny
Jego siostra:
Jacquetta Luksemburska, księżna Bedford
ANGIELSKA RODZINA KRÓLEWSKA
Henry k V, król Anglii
Jego bracia:
Tomasz, książę Clarence
Jan, książę Bedford
Humphrey, książę Gloucester
Jego wuj:
Henry k Beaufort, biskup Winchesteru, kardy nał Anglii
Jego żona:
Katarzy na Walezy, królowa Anglii
Ich syn:
Henry k VI, król Anglii
ANGIELSCY LORDOWIE I DOWÓDCY WOJSK, SOJUSZNICY BURGUNDCZYKÓW
Strona 11
Tomasz Montagu, hrabia Salisbury
Wilhelm de la Pole, hrabia Suffolk
Ry szard Beauchamp, hrabia Warwick
Tomasz, lord Scales
Jan, lord Talbot, późniejszy hrabia Shrewsbury
Sir John Fastolf, dowódca armii
SZKOCCY ARYSTORKACI I DOWÓDCY WOJSK, SOJUSZNICY ARMANIAKÓW
Jan Stewart, hrabia Buchan
Archibald Douglas, hrabia Douglas, późniejszy książę Turenii
Jego syn:
Archibald Douglas, hrabia Wigtown
Sir Jan Stewart z Darnley, dowódca armii
ARMANIACCY DORADCY, DOWÓDCY WOJSK I DUCHOWNI
Tanguy du Châtel, doradca
Robert le Maçon
Jan Louvet
Jerzy de La Trémoille
Étienne de Vignolles, zwany La Hire, dowódca wojsk
Ambroży de Loré
Poton de Xaintrailles
Raoul de Gaucourt
Gilles de Rais
Jan Gerson, teolog
Jacques Gélu, arcy biskup Embrun
Regnault de Chartres, arcy biskup Reims
BURGUNDZCY DORADCY,
DOWÓDCY WOJSK I DUCHOWNI
Jan de La Trémoille, doradca
Hugues de Lannoy, doradca
Perrinet Gressart, dowódca wojsk
Strona 12
Pierre Cauchon, teolog, późniejszy biskup Beauvais, a potem Lisieux
Ludwik de Luxembourg, biskup Thérouanne, brat Jana de Luxembourg
NIEZALEŻNI ARYSTOKRACI I DUCHOWNI
Wilhelm, hrabia Hainaut, Holandii i Zelandii
Jego córka:
Jacqueline, hrabina Hainaut, Holandii i Zelandii
Jan, książę Bretanii
Jego brat:
Artur, hrabia Richemont
Kardy nał Mikołaj Albergati
Strona 13
Strona 14
Po nagłej śmierci francuskiego króla Ludwika X w 1316 roku jego żona urodziła sy na, Jana I,
który zmarł po pięciu dniach. Jedy ny m ży jący m dzieckiem króla by ła czteroletnia córka
z pierwszego związku. Małżeństwo króla z jej matką zostało unieważnione na podstawie podejrzeń
o zdradę, jakiej rzekomo miała się dopuścić. Młody wiek królewskiej córki oraz wątpliwości
odnośnie ojcostwa osłabiały jej kandy daturę do tronu, dlatego koronę przejął brat Ludwika, Filip
V. Kiedy i on zmarł, nie pozostawiając po sobie męskiego dziedzica, wy korzy stano ustanowiony
przez niego samego precedens i przekazano koronę jego bratu, Karolowi IV, zamiast którejś z jego
córek. Natomiast po śmierci Karola, który pozostawił po sobie same córki, korona przeszła na jego
kuzy na, Filipa VI, od którego rozpoczęła się historia dy nastii Walezjuszy na francuskim tronie.
Ty mczasem Edward III Angielski, sy n siostry Karola IV, Izabeli, zakwestionował
umacniający się zwy czaj nieprzekazy wania korony w linii żeńskiej i oświadczy ł, że tron francuski
prawnie należy się jemu. Na tej podstawie wszczął konflikt, który później nazwano wojną
stuletnią, i odniósł w nim wspaniałe zwy cięstwa w bitwach pod Sluy s w 1340 roku, Crécy w 1346
roku i Poitiers w 1356 roku. To również stało się podstawą dla kampanii podjętej przez jego
prawnuka, Henry ka V, który starał się powtórzy ć sukcesy wojskowe swojego przodka we Francji
i samemu zdoby ć francuską koronę.
W samej Francji natomiast, na początku XV wieku, w odpowiedzi na argumenty XIV-
wieczny ch pretendentów do tronu i pilną potrzebę unieważnienia angielskich roszczeń, ukuto
trwały mit, jakoby staroży tne prawo salickie zabraniało dziedziczenia tronu przez kobiety.
Strona 15
Strona 16
Strona 17
Strona 18
Wprowadzenie
Joanna d’Arc
G wiazda Joanny d’Arc świeci na firmamencie dziejów jaśniej niż jakiejkolwiek innej postaci
ży jącej w owy ch czasach i w jej ojczy źnie. Historia tej młodej kobiety jest wy jątkowa,
a jednocześnie uniwersalna w swoim przesłaniu. Joanna stała się ikoną grup i ruchów społeczny ch
tak różny ch, jak nacjonaliści, monarchiści, liberałowie, socjaliści, prawicowcy, lewicowcy,
katolicy, protestanci, trady cjonaliści, feministki, państwo Vichy i renesans1. Jej postać niczy m
refren przewija się w sztuce, literaturze, muzy ce i filmie, a sam proces opowiadania jej historii
i budowania wokół niej legendy trwa nieprzerwanie, odkąd po raz pierwszy dała się poznać opinii
publicznej. W ciągu krótkiego ży cia stała się przedmiotem fascy nacji dla jedny ch i żarliwej
kry ty ki dla inny ch, do dziś budząc skrajne emocje. W biografii tej młodej wiejskiej dziewczy ny
jest coś znajomego i bliskiego, a zarazem poruszającego. Gdzieś na polach w Domrémy
usły szała ona głos z nieba – orędzie o wy zwoleniu Francji uginającej się pod jarzmem angielskiej
okupacji. Wbrew przeciwnościom zdołała potem dotrzeć do delfina Karola, wy dziedziczonego
następcy tronu Francji, i przekonać go, że Bóg powierzy ł jej misję wy pędzenia Anglików
z królestwa. Z krótko obcięty mi włosami, w pełnej zbroi, niczy m mężczy zna, stanęła na czele
wojsk, przełamując angielskie oblężenie miasta Orlean. Francuzi, podniesieni na duchu
i wzmocnieni nową wiarą w opiekę Boga, w ciągu kilku ty godni przedarli się w głąb zajętego przez
wroga tery torium, docierając do Reims, gdzie Joanna uczestniczy ła w koronacji delfina na króla.
Wkrótce potem porwali ją sojusznicy Anglików i postawili przed sądem, oskarżając o herezję.
Joanna broniła się z niezłomną odwagą, lecz jej los by ł przesądzony. Została spalona na ry nku
w Rouen, jednak jej legenda okazała się nieśmiertelna. Niemal pięć stuleci później Kościół
rzy mskokatolicki docenił nie ty lko heroizm, ale i świętość Joanny d’Arc. Jej losy znamy tak
dobrze, ponieważ zostały dokładnie udokumentowane, co w ówczesny ch czasach należało raczej
do rzadkości. Na opisy ży cia Joanny d’Arc zuży to wtedy ty le samo atramentu i pergaminu, co
Strona 19
tuszu i papieru w następny ch stuleciach. Wspominały o niej kroniki, listy, wiersze, rozprawy,
dzienniki i księgi rachunkowe. A nade wszy stko powstały dwie grube teki obejmujące zapiski
z procesu o herezję w roku 1431, włącznie z notatkami z jej długich przesłuchań, oraz
dokumentacja z jego rewizji zwanej „procesem unieważniający m”, która odby ła się dwadzieścia
pięć lat później z inicjaty wy Francuzów pragnący ch rehabilitacji Joanny. Dokumenty te
zawierają świadectwa nie ty lko ludzi, którzy znali Joannę, ale także jej własne wy znania. Z nich
wiemy, że opowiadała o przemawiający ch do niej głosach, o swojej misji, dzieciństwie na wsi
i wy jątkowy ch przeży ciach po opuszczeniu Domrémy. Oprócz portretu psy chologicznego Joanny
z tekstów wy łania się również obraz jej rodziny i przy jaciół. Są zatem wy jątkowy m skarbem,
który przetrwał od czasów średniowiecza. Bo czy można sobie wy obrazić świadectwo bardziej
wiary godne lub kompletne?
A jednak nie wszy stko jest takie proste, jak mogłoby się wy dawać. I nie chodzi wy łącznie
o to, że zeznania spisano w oficjalny m języ ku łacińskim, a nie francuskim, który m świadkowie
posługiwali się na co dzień. Fakt, że ich wy powiedzi przetłumaczono, każe zachować czujność
i mieć na uwadze fakt, że nie są to zeznania z pierwszej ręki, na jakie z pozoru wy glądają.
Pozostaje ponadto kwestia nieuchronnego wpły wu, jaki Joanna wy wierała na osoby zeznające
w procesie unieważniający m, oraz cześć, którą otoczono ją po śmierci. Ci, którzy w 1456 roku
opowiadali o jej dorastaniu i misji, wiedzieli już, za kogo została uznana i czego dokonała. I jak to
by wa w przy padku wspomnień, w ich relacjach zdarzenia i rozmowy sprzed ćwierćwiecza często
ulegały zniekształceniu. Zwłaszcza że nie ty lko mieli świadomość tragicznego losu Joanny, ale
także ostatecznej klęski poniesionej przez Anglików we Francji w latach 1449–1453. Fakt ten,
bardziej niż wy darzenia rozgry wające się za jej ży cia czy wkrótce po jej śmierci, przy służy ł się
windy kacji zapewnień Joanny o otrzy many m od Boga posłannictwie. Pod wieloma względami
historia Joanny d’Arc, która wy łania się z akt procesu unieważniającego, jest historią ży cia
opowiedzianą od końca.
To samo można powiedzieć o wszy stkim, co mówiła podczas procesu „skazującego” w 1431
roku. Niezachwiane przekonanie o słuszności swojej sprawy i nadzwy czajne opanowanie, które
pozwoliły jej trafić przed oblicze delfina w Chinon w luty m 1429 roku, z czasem jeszcze się
nasiliły. Dziś na przy kład nazy wamy ją Joanną d’Arc, choć by ło to nazwisko ojca, a ona sama
nigdy go nie uży wała 2. Już kilka ty godni po przy by ciu na dwór delfina przedstawiała się jako
„Jeanne la Pucelle” – Joanna Dziewica. Jest to ty tuł wieloznaczny, nawiązujący nie ty lko do
młodego wieku i czy stości, ale także do statusu wy branej służebnicy Boga i bliskiej relacji
z Najświętszą Dziewicą, której Joanna by ła szczególnie oddana. Również podczas procesu
charakter bohaterki nie ujawniał się na podstawie jej „neutralny ch” relacji, lecz żarliwej obrony
własny ch przekonań i postępowania. Obrony, będącej odpowiedzią na powtarzane
Strona 20
w nieskończoność i pełne wrogości py tania prokuratorów, którzy chcieli ją przedstawić jako
zakłamaną herety czkę. Jest to więc tekst bezcenny, niezwy kle bogaty, fascy nujący
i wielowarstwowy, a przy ty m trudny do interpretacji3.
Jak można się spodziewać, siła legendy Joanny i elektry zujący magnety zm jej
samookreślającej się misji są widoczne również w naukowy ch rozprawach na temat jej ży cia.
History cy najczęściej zaczy nają od opowieści o długiej i okrutnej wojnie, pustoszącej Francję,
zanim Joanna przy szła na świat, i o ty m, jak potem usły szała głosy w rodzinnej wiosce
Domrémy leżącej na wschodnich krańcach królestwa. W ten sposób na dwór delfina w Chinon
przy by wamy wraz z Joanną i nie przeży wamy wstrząsu, jaki w rzeczy wistości wy wołało to
wy darzenie. Trudniej nam również zrozumieć w pełni ówczesny kontekst polity czny czy reakcję
ludzi na jej słowa. A ponieważ wszy stko, co wiemy o ży ciu Joanny w Domrémy, pochodzi z jej
ust bądź relacji przy jaciół i rodziny, źródła history czne powstałe na ich podstawie nie mogą by ć
obiekty wne. Są bowiem przesiąknięte refleksjami podobny mi do ty ch, które wpły nęły na formę
zeznań składany ch w obu procesach.
Jedną z pułapek dla badacza jest zatem ry zy ko zniekształcenia faktów. Inny m natomiast
pozostaje to, że trudno dziś stwierdzić, co stanowi kwintesencję legendy Joanny d’Arc. Szukając
odpowiedzi na to py tanie, można dojść do mało opty misty cznego stwierdzenia, że gwiazda
Joanny znajduje się niebezpiecznie blisko czarnej dziury. Patrząc na transkry pcję zeznań
zebrany ch podczas procesów, niemal na każdy m kroku napoty kamy rozbieżności między
relacjami poszczególny ch świadków, a nawet opowieściami jednej i tej samej osoby, w ty m
również Joanny. Nieścisłości te doty czą okoliczności zdarzeń, ich czasu i interpretacji. Punktem
wy jścia do rozważań na temat bohaterki powinno by ć więc stwierdzenie, że świadectwa epoki nie
dają obrazu prostej i spójnej historii. Nie ma w ty m zresztą nic dziwnego, skoro zeznania
naoczny ch świadków mogą się różnić nawet w przy padku wy darzeń z niedawnej przeszłości,
a obserwatorzy zeznają we względnie komfortowy ch warunkach. Joannę natomiast poddawano
wielodniowy m przesłuchaniom i oskarży ciele za wszelką cenę dąży li do wy kazania jej winy,
czego przecież miała świadomość. Z kolei proces unieważniający miał na celu oczy szczenie jej
imienia poprzez powołanie na świadków ludzi, którzy ją znali, i ustalenie porządku wy padków,
które rozegrały się przed dwudziestu pięciu laty.
Lecz nawet jeśli wspomniane rozbieżności nie są niczy m zaskakujący m, to wciąż aktualne
pozostaje py tanie, w jaki sposób należy odczy ty wać takie dowody. Niektórzy history cy wy bierali
z poszczególny ch relacji wątki i szczegóły, z który ch można by ło ułoży ć spójną całość,
a elementy do niej niepasujące zatuszować bez konieczności wy jaśniania, dlaczego akurat te
fakty uznali za nieistotne. Inni z kolei opierali się na zeznaniach jedny ch osób, odrzucając
świadectwa pozostały ch, zapewne kierując się własną oceną ich wiary godności. (Z informacji