Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek
Szczegóły |
Tytuł |
Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
Strona 3
Strona 4
Strona 5
IP olslcie "T o w a rzystw o K s i ę g a r n i ,, II u i.' li S".
t
J a k szyć J\kiilu im?
47 1 *
B e z p ła tn a
ta b lica Jtrojów
Strona 6
KAEBA i PAM %AMA
■wykona gu stow n ie z ła tw o ścią Lez w ia d o m o ści
fack ow yck ok ra n y soŁie strój, o ile n akędzie
o d p o w ie d n i d o m o d e lu i w ielk o śc i
3010W Y KRÓJ.
m m ii i ITT
TYLKO TYLKO
KROJE KROJE
y-wa y-wa
„RUCH" „RUCH"
iiiiiiniiiiiiHiiiiiimiiiiiiniiiTiTi
K R O JE N A SZ E W Y K O N A N E SĄ PR ZEZ
F A C H O W C Ó W - S P E C JA L IS T Ó W .
P r z y p o m o c y n a s z e g o k r o j u z b i b u ł k i , n a jm n ie j o d w a ż n a p a n i m o ż e s k r a ja ć i u s z y ó
w ła s n o r ę c z n ie s w o ją o d z ie ż . W s z y s t k i e c zę ści k r o j u są k o m p le tn ie w y c ię te i w sk a zu ją .
p o je d y d c z e c zę ści m a te r ja łu , k t ó r e s p a ja się z s o b ą p o d łu g w s k a z ó w e k , p o d a n y c h
w o p is ie n a k r o ju .
P a n i z a o sz cz ę d zi p o w a ż n e s u m y , s z y ją c s a m a , u n ie z a le ż n i się p o d w z g lę d e m c z a s u
i g u s tu o d c u d z e j p o m o c y .
G o to w e k r o j e : n a s k ła d z ie d o k a ż d e g o m o d e lu i w ie lk o ś c i p o d łu g ż u r a a l t t n a s z e g o :
„M O D Y W Y TW O R N E I PRA K TY CZN E"
Z u r n a l d o n a b y c ia : w k a ż d e j k s ię g a r n i , w e w s z y s tk ic h k s ię g a r n ia c h k o le jo w y c h .
K ro je d o n a b y c ia : P o ls k ie T o w a r z y s tw o K s i ę g a r n i K o le jo w y c h „ R u c h " W a r s z a w a ,
P o z n a d , K r a k ó w , L w ó w , W i l n o , w w ię k s z y c h d o m a c h k o n f e k c y jn y c h w c a łe j P o ls c e .
Strona 7
P o d rę c z n ik K ra w ie c z y z n y / Tom III
J a k szyć M i l usińskim ?
P o d r ę c z n i k d l a s z y j ą c y c li m a t e k
A C s z e lk ie w skazów ki z za
k re su g a rd e ro b y d la d z ie w c z ą t
i c liło p c ó w w każdym w ie k u .
D uża ta b l ic a k r o j ó w .
i
PoLk ie Towarzystwo K s ię g a rn i Kolejowycli „Ruc k“ S.A.
Strona 8
j/\z c
Strona 9
„ C h o d ź c ie , d z ie c i, w y b ie rz c ie s o b ie , co w am u s z y ć ' według- te j k s ią ż k i !“
Jak szyć dla dzieci?
w y k le s p o r z ą d z a ł y m a t k i w ł a s n o r ę c z n i e to, a m oże w łaśnie dlatego jest
Z o d z ie n ie sw y c h dzieci, o c zyw iście o
ile w o g ó l e z a j m o w a ł y się k ra w i e c z y z n ą ,
uroczem . C elem
n ietylko' p o d d an ie
tej
m atkom
książeczki
pom ysłów ,
jest
c z ę s t o z osz c zę dn ośc i, często' j e d n a k z jak m a ją dzie ci u b ie ra ć , m a o n a w s k a
chęci p r z y s t r o j e n i a m a l c ó w w e d ł u g w ł a s n e zać im dobrą stronę te c h n ic z n ą i
g o g u s t u i m o żliw ie n a jł a d n ie j. Że p rz y - z a z n a jo m ić je ze s p o s o b a m i d o ś w i a d
te m nie z a w s z e d z ia ł o się z a d o ś ć o d r ę b c zo n y c h p r a c o w n i c .
nośc i c h a r a k t e r u dziecka, o d c z u w a ł to O b e c n e w a r u n k i w y m a g a j ą niem a l, by
n a jd o tk liw ie j m a ł y w łaścic ie l, c zy w ł a ś c i m a tk i s a m e s z y ł y d la sw o ic h dzieci, w y
cielka suk ienk i, k t ó r y m nie b y ł o w o l n o m agają j e d n a k tak ż e, b y c z y n iły to
p o r u s z a ć się s w o b o d n i e a n i d o k a z y w a ć zręcznie i osz c zę d n ie , u ż y w a j ą c nietylk o
w o d ś w i ę t n y m stro ju . P a m i ę t a m w s z a k ż e n o w y c h ale i s t a r y c h d o d atk ó w ; dziś
z c z a s ó w w ł a s n e g o d z ie c i ń s t w a niena nie m o ż n a t r w o n i ć m a t e r j a ł u na p ró b ę ,
w i s t n e s ł o w a „ n ie p o w a l a j su k ien k i!" k t ó r e j u d a n ie jest w ą tp liw e . D l a te g o
O b e c n i e lekki i p o w i e w n y ro d z aj u b r a p o trze b a pan io m p ra k ty c zn e g o p rz ew o d
nia u w z g l ę d n i a s w o b o d ę r u c h ó w dzie cka, nika. Czy teln iczki tej książki n a u c z ą się
su k ie n k i nie są ju ż m in i a t u r o w e m u b ie r a ć p r a k ty c z n ie , t a n i o i o d p o w i e d n io
w y d a n i e m m o d y d la d o r o s ł y c h , ale m a ją n ie t y l k o m a l c ó w , ale i dzieci s t a r s z e , p o d
w ł a s n e d z ie cię ce p i ę t n o . A o d k ą d p r z e lotk i i m ło d y c h c h ło p c ó w p r z y c z e m z a w
m y s ł a r t y s t y c z n y d z ia ł a i n a tern polu, sze u w z g l ę d n i ą in d y w i d u a l n e c e c h y d a n e g o
oc z o m n a s z y m p r z e d s t a w i a się w id o k w ieku. Q b y te p o m y s ł y w y b a w i ł y z k ł o
dzieci p o r u s z a j ą c y c h się s w o b o d n i e . w p o t u jak n a jw ię c e j m a t e k i u r a d o w a ł y
d z ie c in n e m odzieniu, które p o m im o ich p o c i e c h y !
3
Strona 10
Jak brać miarę.
EE 1. O b j ę t o ś ć g ó r n a : Pod pacham i po- 8. O b w ó d D o k o ła , na sa d y
EE przez piersi i p lecy . szyji.
= 2. O b j ę t o ś ć w pasie: Tu ż p onad b io - 9 Górny obwód r a mu ii ee nni ia : D o k o ła
= drami. n a jg ru b szeg o m iejsca ram ienia.
= 3. S z e r o k o ś ć p i e r s i : O d jednej na sa d y 1 0. D ł u g o ś ć wewnętrzna rękawa:
= ram ienia d o drugiej. O d p a ch y d o ręki.
Ej 4. D ł u g o ś ć s ta n ik a : Od szy ji dó 11. O b w ó d R tj lf i : D o k o ła przegubu.
= p a sa .
= 7. S z e r o k o ś ć r a m i on: Od szy ji do 12. D ł u g o ś ć p"r z e d n i a s p ó d n i c z k i :
= n a sa d y ram ienia. O d pa sa d o o b rębu w środku przodu.
D łu g o ś ć i sz er o k o ść p le có w n a leży zm ierzyć i za p isa ć jako 5 i 6, o d p o w ie d n io d o
szer o k o śc i i d łu g o śc i sta n iczk a , a n akon iec odm ierza się ty ln ą d łu g o ść spódniczki
o d p o w ie d n io d o przedniej.
Strona 11
S r a n ie m ia r y .
N ajpierw bierze się dziecku m iarę, p o lub pom niejszy, m ożna w ybrać się po
tem kupuje się krój, alb o zd ejm uje g o zakupno m aterjału. T u m ożna p o d ać tylko
z ark u sza i odczytuje ilość m etró w ogólne w skazów ki. P o d an ie w ielkości w
p o trzeb p eg o m aterjału . J a k b ra ć m iarę k ro ju sta n o w i jed n ak w każdym razie
m ałem u niespokojnem u duchow i, d la k tó d o b re oparcie przy zakupnie, p o niew aż
reg o najw iększą k a rą je st kilka chwil d o każd ego k ro ju je s t d o łącz o n a tabela
sta n ia b ez ru ch u ? Ryc. 2 w skazuje d ro g ę m iar. D la dzieci nie należy kupow ać
cen ty m etra, ogólnie przyjm uje się, że m aterjału skąpo, p o n iew aż szy b k o rosną,
p rzy k ład a i opasuje się g o d o sy ć luźno trzeb a w ięc uniknąć kło p o tu , jaki w y
dla zm ierzenia objętości p iersi i p asa, niknie z późniejszego b ra k u m a terja łu
oraz d o d aje dostateczn ie d łu g o ści całej do zdłużenia czy p o szerzenia. O-
sukienki i rękaw ów . S zerokość pleców o- becnie znajduje się pom oc w od
raz obw ód szyji m ierzy się d o k ł a d n i e . m iennych m aterjałach , k tó re d o sto so
O d y m iara już zostan ie w zięta, i krój w uje się harm onijnie d o g ło w n eg o m a
po ró w n a się z w ym iaram i, pospina, terjału , ale ten w y b ieg p o zo staje zaw sze
przym ierzy i w edle p o trzeb y pow iększy jeszcze d la.ew en tu aln ej p rzyszłej przeróbki.
C h araJcterystyczne ro d za je odzieży dziewczęcej.
ak d łu g o po stać dziecka p o siad a jeszcze tw o ją uszyć, szybko się też p ierze i
J znam ię najw cześniejszej m łodości,
w ięc o k rąg ły brzuszek , l u ź n a sukienka
a p rasu je. R ów nie często, jak
sukienki, nosi się ta k zw. ruski kitel.
luźne
z szy jką lub bez, je s t ty p o w ą fo rm ą u- O k o ło p iąteg o ro k u życia zam ienia się
b ra n ia (ryc. 7 i 8). P a d a o n a w m ięk luźna su k ien k a na kitelek z paskiem
kich fałdach b ez p ask a w zdłuż ciała i (ryc. 3 i 4). Z ależnie od m ody p a
pozw ala n a zu p ełn ą sw o b o d ę ruchów . sek o p asu je ciało ju ż to w yżej, jużto
P rócz te g o w ym aga ona m ożliw ie n a j niżej i służy zarazem za ozdobę, jeśli
m niej od sztuki kraw ieckiej m atek, ła sporządzi się g o ze sk ó ry , z w stążki,
Ryc. 3 i 4. Kitelek. Ryc. 5. i 6. Sukienka mary Ryc. 7. i 8. L u ź n a s u
Z paskiem po bokach i dokoła. narska. Z luźną bluzką i k i e n k a . Z szyjką i bez.
z bluzką ściągniętą tasiem ką.
5
Strona 12
z haftu lu b z odm ien n eg o m aterjału .
M a r y n a r s k ą sukienkę m o żn a nosić
od 2— 14 ro k u życia (ryc. 5 i 6 );
tw a rz o w a , prak ty czn a, p o d leg a m odzie
ty lk o w d ro b n o stk a ch i je st najlepszym
b o u n iw ersaln y m strojerp d o szk o ły , d o
zabaw y i od św ięta. Zestawiona
sukienka (ryc. 9, 10 i 11), k tó re j bluzka
zależnie t od k a p ry su m ody niżej lu b w y
żej łączy się ze spódniczką, stan o w i p rzej
ście d o to a le ty p odlotka. Sukienki do
w ciągania p rzez g ło w ę okazały się b a rd z o
pożytecznem i i ja k o p rak ty czn e u b ran ie
na zim ę nie znikną już z dziedziny m ody
dziecięcej. Z aró w n o chłopcy jak i dziew
czynki m uszą rów nież mieć specjalny u b ió r
do s p o rtu i gim nastyki, d la te g o należy
. pośw ięcić te m u rodzajow i o so b n e
Ryc. 9 ■ 10. Sukl',"d
b l u z k a m i , jedna
k ą m iejsce, chcąc d ać przegląd zasadniczych Ryc. 11. Z e s t a w i o -
przypiętą do spódniczki na guziki,
form u b ra n ia dziew częcego, istn ieją n a sukienka (spód
bluzką. cych zaw sze m im o zm ian w modzie. niczka z bluzką).
dru g a z przerzucaną
i. L u ź n a su kie n ka .
R o zm a ite fo rm y i sp o so ly ro h o ty.
L uźna su k ien k a z szyjką lub bez, leży sta n p rzed łu ży ć k u d ołow i, m niej
je s t w łaściw ą fo rm ą sukienki dziew czę w ięcej d o b io d er, a w ted y niem a już
cej. Szyjka p rzy leg a d o ciała, spódniczka m ow y o sukience z szyjką. D o teg o
o p ad a lekko k u d o ło w i. Z w łaszcza dla czasu jed n ak należałoby p rzyznaw ać jej
szczupłych dzieci te sukienki z m arszczo- p ierw szeń stw o . M ała szyjka sięg a na
nem i spódniczkam i w y g ląd ają w ruchach kilka c e n ty m etró w pod pachę i k o ń
lżejsze i p e łn e g racji, b ard ziej, niż g ła d czy się " n a o k o ło w ró w n ej w yso
kie kitle. D opiero, g d y sukienki d la dzieci kości. M ożna sk ro ić ją kim o n o w e, a więc
od 8—10 la t m uszą b y ć d łu ższe, na- z naciętym i ręk aw am i (ryc. 14), albo też
Z a s a d n ic z e f o r m y s z y jk i.
Ryc. 12. Okrągła szyjka. Ryc. 13. Szyjka z naciętym
przednim brytem spódniczki.
Strona 13
z e s ta w ia się ją z je d n e j
p rz e d n ie j i d w ó c h ty ln y c h
c zęści, a w te d y ro b i się
s u k ie n k ę p r z e w a ż n ie z k r ó t
kim i b u fia s ty m i rę k a w k a m i.
M o ż n a n a d a ć sz y jc e te ż in
n ą fo rm ę . J e s t w ie le m o żli
w o ści. I ta k m o ż n a o k r ą g łą
sz y jk ę p o łą c z y ć z p lis o w a n ą
sp ó d n ic z k ą . R ę k aw k i są
w te d y s to s o w
n ie d o s p ó d
niczki p lis o w a
ne i d o łe m
o tw a rte . S z y j
k ę m o ż n a te ż
s k ro ić z czę
ściam i sp ó d n ic z
ki, je s t to m oż-
liw e m z a ró w
n o p rz y n a c ię
ty c h , ja k p rz y
w szy w an y ch rę k a
w ach. P o m im o
g ła d k ie g o p rz ed
n ie g o b ry tu , s u
k ie n k a ta k a n ie
w y g lą d a ja k k ite l.
B o czn y sz e w s p ó d
niczki je s t p ro s ty ,
n ie u jm u je się
R y c . 15. P r z y m ia ra szy jk i, k tó re j c z ęśc i łą c z y s ię w y w ro tn y m i sz w a m i.
w ię c s z e ro k o ś c i k u
Szezu ramienia.
g ó rz e . S z w y sp ó d n ic z k i w y k o n y w a się n a j
częściej ja k o w y w r o tn e . P r z y g ru b s z y c h m a-
te rja c h s z w y s ą z w y c z a jn e , a o b a b r z e g i w y
k o ń c za s ię o so b n o (o b rz u c a lu b la m u je ). D o l
n y o b rą b sp ó d n ic z k i m a w y n o s ić o k o ło 4-5 cm .
S z y jk a i rę k a w .
N a jp ie rw w y k o ń c z a s ię sz y jk ę . S z y jk ę k i
m o n o w ą z e s z y w a się p o d p a c h a m i w ązk im
szw e m w y w ro tn y m . T a k s a m o ro b i się sz w y
p o b o k a c h i n a ra m io n a c h p rz y in n e j sz y jc e
z w y w ro tn y m i sz w a m i. R ę k a w e k w s z y w a się
p o d w u k r o tn e m n a m a rsz c z e n iu . S z e w rę k a w a
je s t o d d a lo n y o d b o c z n e g o s z w u sz y jk i o
3—4 cm k u p rz o d o w i, a lb o łą c z y się z sz w e m
b o c z n y m . M a rsz c z e n ie ta k n a le ż y ro zd zielić,
a b y b y ło ró w n e w o d d a le n iu 3 cm k u p rz o d o w i
i 2 cm k u ty ło w i, o d sz w u na ra m ie n iu . R ę-
S ze w rękaw a. ]{aw n a le ż y le k k o n a d d a ć . R yc. 16 w s k a z u je ,
jak w p in a się rę k a w . P rz e d fa s try g o w a n ie m
n a le ż y z b a d a ć , czy s z e ro k o ś ć j e s t n a le ży c ie
ro z d z ie lo n a . P o te m n a le ż y p rz y fa s try g o w a ć
R y c . 16. W s z y w a n ie r ę k a w a o d lew ej s tro n y .
Do w y k o ń c z e n ia s łu ż ą c y sk o śn y pasek, n a o k o ło s k o ś n y p a se k n a 3 cm sz e r., k tó ry
fastryg-uje s ię ra z e m z rę k a w e m . N a le ży p o w s tę b n o w a n iu rę k a w a , z a k ła d a się n a b rz e -
z w ró c ić u w a g ę n a p o ło ż e n ie s z w u rę k a w a .
7
Strona 14
Ś ro d ek
Ryc. 17. P rzy zapięciu na Ryc. 18. P ra k t. dolny brzeg- b ufia Ryc. 19. Ś rodek zaradczy, gdy
guziki je st jedna stro n a szyjki steg o ręk aw k a p o w staje przez prze szyjkę skrojono zb y t sk ąp o :
o 1 cm szersza do drugiej. ciągnięcie w stążki przez d w a otw ory. zapięcie guzików n a pętelki.
g i i o d w n ę tr z a p r z y s z y w a . D o ln y b r z e g m a ją z a p in a ć s ię na d z iu rk i, to
r ę k a w a m o ż n a z m a r sz c z y ć i z a ta m o w a ć , praw a p o ło w a s z y jk i m usi być o
g ła d k ą o s z e w k ą , a lb o z a k o ń c z y ć k o ro - 1 cm szersza od le w e j . W ra zie
n e c z k ą lu b g u z ic z k a m i. P r z y b ie liź n ie p o j a k ie g o ś p r z e o c z e n ia lu b p o tr z e b y
le c a s ię z r o b ić ś c ią g a w k ę z ta sie m k i m ożna g u z ik i z a p ią ć " n a p ę te lk i
(r y c . 1 8 ). Z a p ię c ie s z y jk i z w y k le r o (r y c . 1 9 ). W o b u w y p a d k a c h n a le ż y
b i s i ę w t y le n a g u z ik i. J e ś li g u z ik i p rzyszyć lis t e w k i po 2 cm sz e r .
J a k sp o rzą d z a się zapięcie sp ódniczJa.
Z a n im z e s z y j e s ię sz y j- o n a z d w ó c h je d n a k o
k ę z e s p ó d n ic z k ą , m u si w y c h c z ę ś c i, to szw y
być z r o b io n e z a p ię c ie w yp ad n ą p o b ok ach , a
sp ó d n ic z k i. A lb o na r o z p ó r w c in a s ię w ty le
cin a s ię r o z p ó r , a lb o te ż (ry c. 2 2 ). W k a ż d y m ra
o d r a z u p o z o s t a w ia się z ie s z e w n ie m o ż e b y ć
w ty m c e lu o t w a r ty w śr o d k u z p r z o d u . G d y
s z e w . Z a le ż y , z ilu c z ę części są różn ej w ie l
śc i sk ła d a s ię s p ó d n ic z k o ś c i, z w y k le w ęższa
k a. J e ż e li n p . s k ła d a s ię p r z y c h o d z i d o t y łu , a w
Ryc. 20 i 21. R ozpór z lewej i praw ej s tro
ny. D olny koniec zakończony ryglikiem .
jej śr o d k u w c in a s i ę r o z p o r e k .
P r z y tr z e c h c z ę ś c ia c h w y p a d a
je d e n s z e w w śr o d k u z t y łu ,
a w rów n em o d d a le n iu od
śro d k a p r z o d u , n a p r a w o i n a
le w o j e s t je d e n s z e w , d łu g o ś ć
rozp oru w y n o si 1 2 — 15 cm .
B r z e g i o b r ę b ia s ię w ą z k o ( 1 /4
c m ), o c z y w iś c ie ty lk o przy
Ryc. 22 Brzegi rozporu i s ta Ryc. 23. Po zapięciu staniczka
niczka biegną w prostej linji. cien k ich i m ię k k ic h m a te r ja ła c h . rozporu zupełnie nie widać..
8
Strona 15
W dolnym końcu m uszą o b rę
b y kończyć się szpiczasto, w
przeciw nym razie p o w stan ie
fałd (ryc. 20). A by ro zp ó r
nie zad arł się dołem dalej, n a
leży w ydziergać ryglik w o d d a
leniu 1 cm od końca (ryc. 21).
P rz yszy cie spódniczki-
Spódniczkę przypina się tak
do staniczka, że zaobrębiony
ro zp ó r stan o w i p ro ste zakoń
czenie w raz z zew nętrznym i
brzegam i zapięcia p rzy s ta
niczku (ryc. 24). P rzy zapi
n an iu zachodzi w ted y p raw a
stro n a spódniczki d o statecznie na
lew ą (ryc. 23).
P rzed zm arszczeniem g ó rn eg o
brzegu spódniczki, należy p o
znaczyć środek przodu. P ierw
szą nitkę m arszczenia ściąga się
od środka ty łu , do środka
przodu, d ru g ą od w ro tn ie. N a
stęp n ie rozdziela się zm arszczki
rów nom iernie, na obu nitkach.
Ryc, 24. Zapięcie staniczka i spódniczki^ bieg
O dy staniczek je st o 2 cm nie w jednej linji. Należy je staran n ie z ró w n a ć !
dłuższy , niż p o trzeb a, w y k o n y
w a się szew łączący w n a
stęp u jący sp o só b : P ierw szy
szew leży po lew ej stro n ie,
stę b n u je się g o p o pierw szej
nitce zm arszczenia w oddaleniu
od brzegu na szerokość szwu.
N astęp n ie szew należy d o b rze
w ygładzić. G ładkim m aterjałem
staniczka, zaw ija się m ocno na
o d stęb n o w an y szew i p rzy szy w a
ją do niego, w ręce, ściegiem
obrąbkow ym (ryc. 27). P rzy
krócej skrojonym staniczku
szyje się pierw szy szew od
Ryc. 25. Spódniczka złożona z trzech części m a ro zp ó r w tylnym
lew ej stro n y i p rzym ocow uje szwie. N itki zm arszczenia biegną od śro d k a przodu k u rozporow i.
osobny pasek.
S ze w boczny
Z e s z y c ie s p ó d n ic z k i i s t a n i c z k a
Ryc. 26. Spódniczkę i staniczek Ryc. 27. P otem zaw ija się Ryc. 28. W b rak u m aterjału la-
zeszyw a się na praw ej stronie g ła d k i m a terjał stan iczk a muje się b rzegi skośnym pas-
ta k , że m aterjał staniczka na m arszczoną spódniczkę kiem , k tó reg o dru g i szew
przew yższa brzeg spódniczki. i przyszyw a jak obrąb. p ad a d o kładnie na pierwszy.
9
Strona 16
i.
1
i
R ó ż n o r o d n e p r z y b r a n i e j e d n e j i te j s a m e j f o r m y .
Rye. 29. L uźna sukienka dla Ryc. 30. K itel d la chłopców. Ryc. 37. Luźna sukienka dla
dziew czynek zakończona plis- R odzaj kołnierza i p asek czynią dziew czynek, zasadnicza form a,
z tej samej form y kitel. jak n a ryc. 29 i 30, zmieniona
kam i przy w ykroju i rękaw
przez szydełkow e zakończenie
kach z haftow aną spódniczką.
w ykroju, rękaw ów i spódniczki.
2. K ite l.
O becnie kitel nie je st już w yłącznie jak m ożna każdej fo rm ie nadać
ubiorem przeznaczonym dla m ałych c h ło p inny ch arak ter. C hłopczyk nosi ten
ców , ró w n ie często n o szą gio i m ałe dziew sam fason zasadniczy (-ryc. 30), co o-
bie dziew czynki (ryc. 29 i 31), m ęską
A
czynki. K itel m ożna p rzeró żn ie przy
ozdabiać, zależnie od tego, czy jest cechę n ad ają jego kitlow i szn u r i k o ł
on dla ch ło p ca czy d la dziew nierzyk, podczas g d y sukienki dziew
czynki. R yciny 29 — 31 w skazują, częce znów różnią się pom iędzy so b ą.
>-j).
Ryc. 32. P rzy przykraw aniu k itla leży załam p odw ójnie złożonego m aterjału po p ro stej stro n ie kroju.
10
Strona 17
Kitle d la w iększych skroić o 1 cm w ęższą. Ma
dziew czynek kraje się czę ona na p raw ej stro n ie być
sto jako zw ykłe kitle kim o zaledw ie na 2 cm, p o lew ej
now e, k tó re nosi się p rze tylko na 1 cm, podczas gdy
w ażnie z paskiem . Sukien w ierzchnia je st jednako sze
kę tak ą m ożna też zrobić roka, n a p raw ej i lew ej stro
z ściągaw ką w pasie. nie. Ryc. 40 w skazuje, jak
stęb n u je się w ierzchnią li
P rzyk raw an ie i szy cie. stew k ę, ryc. 42, jak zakłada
P rzy p rzykraw aniu każde się spodnią. R o zp ó r w
g o kitla należy uw ażać, by śro d k u z ty łu w cina się ró w
m aterjał b y ł podw ójnie z ło nież na 12—15 cm. O b rę
R y c . 3 3 .. Z a p ię c ie z s a m e g o p r z o d u
żony na d ługość, ażeby nie n a p a te c z k ę m a ją c ą p o jed n y m bia się g o w ręce od lew ej
b y ło szw u w środku, z tyłu, g u z ik u na każdym końcu. stro n y . W ierzchnia listew ka
ani z przodu. N ie w olno w y staje ponad ro zp ó r, jest
przeoczyć uw agi „załam ma- ona z podw ójr.ego m aterjału.
te rja łu “ po p ro stej stro n ie P rzy k raw a się ją w ięc w
kroju. p o d w ó jn ej szero k o ści z d w o
N ajp ierw robi się zapię m a d o d atk am i na szw y
cie. Ł atw iej je sporządzić, (5 cm). D olna listew k a nie
jak d łu g o szw y są jeszcze w y staje, p rzykrajać ją więc
otw arte. P rzy czw orogran- w p ojedynczej szerokości z
nem w ycięciu um ieszcza się d w o m a dodatk am i na szw y
je ch'ętniie z przodu po lew ej (3 cm )!
stronie, przy okrągłem w y
cięciu w śro d k u z tyłu . Roz Znacznie prościej jest, bez-
p o rek z p rzo d u stęb n u je się w ątpienia, uniknąć rozporu.
R y c. 34. Z a p ię c ie z b o k u n a g u z ik i
w idocznie. Guziczki zapina z lis te w k ą w k tó re j s ą d z iu rk i. W ted y m usi kitel mieć tak
się na dziurki, na w ylot. W wielki d ek o lt, ażeby m ożna
przedłużeniu linji w ykroju ła tw o w ciągnąć g o przez
nacina się ro zp ó r na 12 do g ło w ę. Szycie k itla nie
15 cm. L istew ki przy k raw a p rzed staw ia trudności. Szw y
się w (szerokości 5 cm (o 2 cm boczne, k tó re zarazem zam y
dłuższe niż rozporek) i przy- kają rękaw y, są szw am i w y
stęb n o w u je wązkim szw em , w rotnym i. P rzy grubszych
któ ry w ypada na praw ej m aterjałach (barchan, w ełna)
stro n ie. O ba paski odw ija robi się zw ykłe szw y, k tó re
się p otem na p raw ą stro n ę. się p o tem obrzuca lub la
Spodnią listew kę m ożna m uje taśm ą.
R y c . 35. Z a p ię c ie z s a m e g o p rz o d u
na g u z ik i i d z ie rg a n e p ę te lk i
37. T a k ie R y c . 3 6. Z a p ię c ie p r z y o b s z y d e ł-
k o w a n y m b rz e g u n a s z y d e łk o w a n y R y c . 38. T a k i w y k ró j je s t z ł y !
s z n u re k , p r z e c ią g n ię ty p rz e z słu p k i Jest za s z e ro k i i z e su w a
k o ro n k i i z a w ią z a n y n a k o k a rd ę - się d z ie c k u z ram ien ia .
11
Strona 18
lewa
strona
m aterji
Rozpór przy cz w o r o g r a n n e m wycięciu.
Ryc. 39, 40 i 42 i przy ty lnem okrągłem w ycięciu, ryc. 41.
Ryc. 39. S podnią listew kę Ryc. 4 0 .. . . zakłada potem Ryc. 41. S podnia listew Ryc. 42. G o to w a listew
stębnuje się wązkim szwem na lew ą stro n ę i tam k a z podw ójnej m aterji ka w ierzchnia ma zu
na p raw ą stro n ę . lekko zaw iniętą stębnuje. w ystaje po n ad ro zp ó r' pełnie zakryć spodnią.
3 . S u lk lenlca m a ry n a rsk a .
a ry n a rs k a su k ie n k a , p ra w ie że n ie p o d sa m sp o s ó b . R ó w n ie ż k o łn ie rz p rz y
M le g a m o d zie . P ró c z m a ły c h z m ia n za
s a d n ic z a je j fo rm a p o z o s ta je - z a w s z e ta
w s z y stk ic h je s t je d n a k o w y . C zęści b lu zk i
k ra je się p o d w ó jn ie , w e d le w s k a z ó w e k n a
sa m a . I c h o c ia ż c h w ilo w o n ie s z c z e g ó ln ą o k ła d c e k ro ju , b e z p rzed n ieg o - i ty ln e g o
c ie sz y się p o p u la rn o ś c ią , nie m o ż e b y ć sz w u . D łu g o śc i w cięcia z p rz o d u i p o
p o m in ię tą w k sią ż c e o d z ie c in n y c h su k ie n p rz e c z n e g o n a cięc ia n a ra m io n a c h w y m a
k a ch . P r a fo rm a b lu z k i m a ry n a rsk ie j re g a ją d o k ła d n e j w sk a z ó w k i. N a jp ie rw w s ta
z y g n u je z z ap ięc ia. W c ią g a się ją p rz e z w ia się k lin y n a ra m io n a c h , k tó r e p o te m
g ło w ę . R ę k a w y s ą g ła d k o w s z y te . D o ln y z a s ła n ia k o łn ie rz . B rz eg i k lin ó w fa s try g u je
b r z e g b lu zk i m a ściągaw klę i b lu z k a s p a d a się w ą z k o d o o k o ła (ry c. 43), ta k sa m o
le k k o n a sp ó d n ic ę . C ały- s z e re g o d m ie n b rz e g i w cięcia, p o te m p o d s z y w a się k lin y
n y c h n ie c o fo rm , n p . z z a p ię c ie m z p rz o f a s tr y g ą ta k , że le ż ą w s z e ro k o ś c i 1 d o
d u , z rę k a w e m z p rz e d łu ż o n e m ra m ie n ie m , I 1 /2 cm p o d b rz e g ie m w c ię c ia 1, i s tę b n u je
a lb o z p a sk ie m u d o łu , ro b i się w te n je z p ra w e j i le w e j s tr o n y (ry c. 45).
Ryc. 43. P rzygotow anie klinów na ram io- Ryc. 44. W y k ró j bluzy m arynar- Ryc. 45. Kliny ram ion stębnuje się po
nach. Kliny i w ykrój fastryguje się osobno, skiej z w staw ionym i klinam i, p rzyfastrygow aniu n a brzegach w ykroju.
12
Strona 19
Ryc. 46. P r z y b ra ni e wier zc hn iego kołnierza*
G ładkie b iałe bo rty stębnuje się tylko z jednej stro n y
P o należytem pow ięk szen iu o tw o ru w y je s t tak d łu g i, że w ykończa brzegi roz
kro ju przez te kliny, m ożna w szyć spodni po ru , fa stry g u je się po praw ej stro
kołnierz. Ryc. 44 d aje p rzeg ląd d la p o nie aż do d o ln eg o końca wcięcia. D olną
d ziału p ro steg o kaw ałk a bluzy. Ryc. 47 zaokrągloną część w ierzchniego k o łn ie
przedstaw ia przyszycie spo d n ieg o k o ł rza fastry g u je się p ła sk o i przestębno-
nierza. Szew leżący z w ierzch u trzeb a w uje na praw ą stro n ę. N akoniec
rozpraso w ać. W tym sam ym kierunku stęb n u je się kołnierz w ązko n ao k o ło .
należy zafastrygow ać zew n ętrzn y b rzeg P rzy rękaw ie w stęb n o w ać w edle p rze
(ryc. 47). W ierzchni k o łn ierz, k tó ry pisu g ó rą i d o łem fałdy. D olny
W sa d ka z p o d sze w ki
Ryc. 47. S podni kołnierz m ary Ryc. 48. W ierzchni kołnierz na- Ryc. 49. W ierzch n i kołnierz p o d
narskiej bluzki fastryg uje się szyw a się na spodni lew ą stroną, trzym uje w sadka z podszew ki oraz
osobno, lew ą stro n ą ku górze. ta k , że zasłania w szystkie szwy. tasiem ki, przeciągniętej przez pętelki.
13
Strona 20
brzeg w ykończa się n astębno-
] w anym paskiem , szer. na 6 —7
cm. R ękaw zapina się na guzik
I i pętelk ę lub dziurkę. Ręka-
I w y fastry g u je się g ład k o , na
! bluzce i p rzy stęb n o w u je je
z praw ej stro n y , a d ru g i raz
z lew ej stro n y .
Boczne szw y bluzki zeszyw a
się w zw iązku z szw am i ręk a
w ów . P rzy p ierw szym szw ie p o
zostaw ia się je d n ą część w y sta ją
cą i potem po niej się stęb n u je.
D olny bpzeg otrzym uje ścią
g aw k ę z gu m y albo w pasie
taśm ę dla w zm ocniencia, o ile
spódniczkę przypina się na
guziki.
P rzy b ran ie sukni m arynars-
skiej stanow i w ierzchni kołnierz
d o prania, k tó ry zeszyw a się
z niebieskiej saty n y na w y
Rye. 50. W szyw anie rękaw ów przed zeszyciem bluzki. w ró t z. b iałą podszew ką. Na-
szycie z dw óch lub trzech białych
tasiem ek stanow i ozd o b ę (ryc. 46).
W tyle p rzy szy w a się do kołn ierza
w sadkę z podszew ki, sięgającą aż do
(pasa i zao p atrzo n ą dołem w tasiem ki.
(Zew nętrzne brzegi k o łn ierza m ają na
ro g ach pętelki z tasiem ki, przez któ re
przeciąga się w yżej w spom niane ta
siem ki w sadki. D olne zakończenie
kołnierza m ary n arsk ieg o sta n o w i t.
zw. „w ęz e ł m a ry n a rsk i" z k a w ałk a sa
tyny.
Jak p o w sta je sp ó d n iczk a
m aryn arsk a?
D o m ary n arsk iej sukienki należy
fałd o w an a spódniczka. P rz y k ra w a się
Iją z p ro ste g o k a w ałk a m aterjału . F a ł
d y m uszą b y ć staran n ie i p orządnie
u łożone. W ty m celu jednak, p o trzeb
na je s t jako szero k o ść spódnicy, m niej ,
w ięcej p o tró jn a szerokość bio d er. W
b rak u m aterjału , m ożna fa łd y założyć
m niej g łęb o k o . P oszczególne części
zeszyw a się zw yczajnie, brzegi
szw ów lam uje się taśm ą. Szew
w sam ym ty le m ożna o d ra zu w y k o
rzystać jak o rozpór. W tem m iejscu
zostaw ia się g o otw orem w p o d an ej 1
długości. Ja k o um ocnienie ro zp o ru
d o staw ia się z p raw ej stro n y listew Ryc. 51. Jak o szerokość spódniczki w
k ę na 2 cm szer, a z lew ej podw ó jn ą fałdy odm ierza się po tró jn ą objętość bioder.
14