Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek |
Rozszerzenie: |
Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
Strona 3
Strona 4
Strona 5
IP olslcie "T o w a rzystw o K s i ę g a r n i ,, II u i.' li S".
t
J a k szyć J\kiilu im?
47 1 *
B e z p ła tn a
ta b lica Jtrojów
Strona 6
KAEBA i PAM %AMA
■wykona gu stow n ie z ła tw o ścią Lez w ia d o m o ści
fack ow yck ok ra n y soŁie strój, o ile n akędzie
o d p o w ie d n i d o m o d e lu i w ielk o śc i
3010W Y KRÓJ.
m m ii i ITT
TYLKO TYLKO
KROJE KROJE
y-wa y-wa
„RUCH" „RUCH"
iiiiiiniiiiiiHiiiiiimiiiiiiniiiTiTi
K R O JE N A SZ E W Y K O N A N E SĄ PR ZEZ
F A C H O W C Ó W - S P E C JA L IS T Ó W .
P r z y p o m o c y n a s z e g o k r o j u z b i b u ł k i , n a jm n ie j o d w a ż n a p a n i m o ż e s k r a ja ć i u s z y ó
w ła s n o r ę c z n ie s w o ją o d z ie ż . W s z y s t k i e c zę ści k r o j u są k o m p le tn ie w y c ię te i w sk a zu ją .
p o je d y d c z e c zę ści m a te r ja łu , k t ó r e s p a ja się z s o b ą p o d łu g w s k a z ó w e k , p o d a n y c h
w o p is ie n a k r o ju .
P a n i z a o sz cz ę d zi p o w a ż n e s u m y , s z y ją c s a m a , u n ie z a le ż n i się p o d w z g lę d e m c z a s u
i g u s tu o d c u d z e j p o m o c y .
G o to w e k r o j e : n a s k ła d z ie d o k a ż d e g o m o d e lu i w ie lk o ś c i p o d łu g ż u r a a l t t n a s z e g o :
„M O D Y W Y TW O R N E I PRA K TY CZN E"
Z u r n a l d o n a b y c ia : w k a ż d e j k s ię g a r n i , w e w s z y s tk ic h k s ię g a r n ia c h k o le jo w y c h .
K ro je d o n a b y c ia : P o ls k ie T o w a r z y s tw o K s i ę g a r n i K o le jo w y c h „ R u c h " W a r s z a w a ,
P o z n a d , K r a k ó w , L w ó w , W i l n o , w w ię k s z y c h d o m a c h k o n f e k c y jn y c h w c a łe j P o ls c e .
Strona 7
P o d rę c z n ik K ra w ie c z y z n y / Tom III
J a k szyć M i l usińskim ?
P o d r ę c z n i k d l a s z y j ą c y c li m a t e k
A C s z e lk ie w skazów ki z za
k re su g a rd e ro b y d la d z ie w c z ą t
i c liło p c ó w w każdym w ie k u .
D uża ta b l ic a k r o j ó w .
i
PoLk ie Towarzystwo K s ię g a rn i Kolejowycli „Ruc k“ S.A.
Strona 8
j/\z c
Strona 9
„ C h o d ź c ie , d z ie c i, w y b ie rz c ie s o b ie , co w am u s z y ć ' według- te j k s ią ż k i !“
Jak szyć dla dzieci?
w y k le s p o r z ą d z a ł y m a t k i w ł a s n o r ę c z n i e to, a m oże w łaśnie dlatego jest
Z o d z ie n ie sw y c h dzieci, o c zyw iście o
ile w o g ó l e z a j m o w a ł y się k ra w i e c z y z n ą ,
uroczem . C elem
n ietylko' p o d d an ie
tej
m atkom
książeczki
pom ysłów ,
jest
c z ę s t o z osz c zę dn ośc i, często' j e d n a k z jak m a ją dzie ci u b ie ra ć , m a o n a w s k a
chęci p r z y s t r o j e n i a m a l c ó w w e d ł u g w ł a s n e zać im dobrą stronę te c h n ic z n ą i
g o g u s t u i m o żliw ie n a jł a d n ie j. Że p rz y - z a z n a jo m ić je ze s p o s o b a m i d o ś w i a d
te m nie z a w s z e d z ia ł o się z a d o ś ć o d r ę b c zo n y c h p r a c o w n i c .
nośc i c h a r a k t e r u dziecka, o d c z u w a ł to O b e c n e w a r u n k i w y m a g a j ą niem a l, by
n a jd o tk liw ie j m a ł y w łaścic ie l, c zy w ł a ś c i m a tk i s a m e s z y ł y d la sw o ic h dzieci, w y
cielka suk ienk i, k t ó r y m nie b y ł o w o l n o m agają j e d n a k tak ż e, b y c z y n iły to
p o r u s z a ć się s w o b o d n i e a n i d o k a z y w a ć zręcznie i osz c zę d n ie , u ż y w a j ą c nietylk o
w o d ś w i ę t n y m stro ju . P a m i ę t a m w s z a k ż e n o w y c h ale i s t a r y c h d o d atk ó w ; dziś
z c z a s ó w w ł a s n e g o d z ie c i ń s t w a niena nie m o ż n a t r w o n i ć m a t e r j a ł u na p ró b ę ,
w i s t n e s ł o w a „ n ie p o w a l a j su k ien k i!" k t ó r e j u d a n ie jest w ą tp liw e . D l a te g o
O b e c n i e lekki i p o w i e w n y ro d z aj u b r a p o trze b a pan io m p ra k ty c zn e g o p rz ew o d
nia u w z g l ę d n i a s w o b o d ę r u c h ó w dzie cka, nika. Czy teln iczki tej książki n a u c z ą się
su k ie n k i nie są ju ż m in i a t u r o w e m u b ie r a ć p r a k ty c z n ie , t a n i o i o d p o w i e d n io
w y d a n i e m m o d y d la d o r o s ł y c h , ale m a ją n ie t y l k o m a l c ó w , ale i dzieci s t a r s z e , p o d
w ł a s n e d z ie cię ce p i ę t n o . A o d k ą d p r z e lotk i i m ło d y c h c h ło p c ó w p r z y c z e m z a w
m y s ł a r t y s t y c z n y d z ia ł a i n a tern polu, sze u w z g l ę d n i ą in d y w i d u a l n e c e c h y d a n e g o
oc z o m n a s z y m p r z e d s t a w i a się w id o k w ieku. Q b y te p o m y s ł y w y b a w i ł y z k ł o
dzieci p o r u s z a j ą c y c h się s w o b o d n i e . w p o t u jak n a jw ię c e j m a t e k i u r a d o w a ł y
d z ie c in n e m odzieniu, które p o m im o ich p o c i e c h y !
3
Strona 10
Jak brać miarę.
EE 1. O b j ę t o ś ć g ó r n a : Pod pacham i po- 8. O b w ó d D o k o ła , na sa d y
EE przez piersi i p lecy . szyji.
= 2. O b j ę t o ś ć w pasie: Tu ż p onad b io - 9 Górny obwód r a mu ii ee nni ia : D o k o ła
= drami. n a jg ru b szeg o m iejsca ram ienia.
= 3. S z e r o k o ś ć p i e r s i : O d jednej na sa d y 1 0. D ł u g o ś ć wewnętrzna rękawa:
= ram ienia d o drugiej. O d p a ch y d o ręki.
Ej 4. D ł u g o ś ć s ta n ik a : Od szy ji dó 11. O b w ó d R tj lf i : D o k o ła przegubu.
= p a sa .
= 7. S z e r o k o ś ć r a m i on: Od szy ji do 12. D ł u g o ś ć p"r z e d n i a s p ó d n i c z k i :
= n a sa d y ram ienia. O d pa sa d o o b rębu w środku przodu.
D łu g o ś ć i sz er o k o ść p le có w n a leży zm ierzyć i za p isa ć jako 5 i 6, o d p o w ie d n io d o
szer o k o śc i i d łu g o śc i sta n iczk a , a n akon iec odm ierza się ty ln ą d łu g o ść spódniczki
o d p o w ie d n io d o przedniej.
Strona 11
S r a n ie m ia r y .
N ajpierw bierze się dziecku m iarę, p o lub pom niejszy, m ożna w ybrać się po
tem kupuje się krój, alb o zd ejm uje g o zakupno m aterjału. T u m ożna p o d ać tylko
z ark u sza i odczytuje ilość m etró w ogólne w skazów ki. P o d an ie w ielkości w
p o trzeb p eg o m aterjału . J a k b ra ć m iarę k ro ju sta n o w i jed n ak w każdym razie
m ałem u niespokojnem u duchow i, d la k tó d o b re oparcie przy zakupnie, p o niew aż
reg o najw iększą k a rą je st kilka chwil d o każd ego k ro ju je s t d o łącz o n a tabela
sta n ia b ez ru ch u ? Ryc. 2 w skazuje d ro g ę m iar. D la dzieci nie należy kupow ać
cen ty m etra, ogólnie przyjm uje się, że m aterjału skąpo, p o n iew aż szy b k o rosną,
p rzy k ład a i opasuje się g o d o sy ć luźno trzeb a w ięc uniknąć kło p o tu , jaki w y
dla zm ierzenia objętości p iersi i p asa, niknie z późniejszego b ra k u m a terja łu
oraz d o d aje dostateczn ie d łu g o ści całej do zdłużenia czy p o szerzenia. O-
sukienki i rękaw ów . S zerokość pleców o- becnie znajduje się pom oc w od
raz obw ód szyji m ierzy się d o k ł a d n i e . m iennych m aterjałach , k tó re d o sto so
O d y m iara już zostan ie w zięta, i krój w uje się harm onijnie d o g ło w n eg o m a
po ró w n a się z w ym iaram i, pospina, terjału , ale ten w y b ieg p o zo staje zaw sze
przym ierzy i w edle p o trzeb y pow iększy jeszcze d la.ew en tu aln ej p rzyszłej przeróbki.
C h araJcterystyczne ro d za je odzieży dziewczęcej.
ak d łu g o po stać dziecka p o siad a jeszcze tw o ją uszyć, szybko się też p ierze i
J znam ię najw cześniejszej m łodości,
w ięc o k rąg ły brzuszek , l u ź n a sukienka
a p rasu je. R ów nie często, jak
sukienki, nosi się ta k zw. ruski kitel.
luźne
z szy jką lub bez, je s t ty p o w ą fo rm ą u- O k o ło p iąteg o ro k u życia zam ienia się
b ra n ia (ryc. 7 i 8). P a d a o n a w m ięk luźna su k ien k a na kitelek z paskiem
kich fałdach b ez p ask a w zdłuż ciała i (ryc. 3 i 4). Z ależnie od m ody p a
pozw ala n a zu p ełn ą sw o b o d ę ruchów . sek o p asu je ciało ju ż to w yżej, jużto
P rócz te g o w ym aga ona m ożliw ie n a j niżej i służy zarazem za ozdobę, jeśli
m niej od sztuki kraw ieckiej m atek, ła sporządzi się g o ze sk ó ry , z w stążki,
Ryc. 3 i 4. Kitelek. Ryc. 5. i 6. Sukienka mary Ryc. 7. i 8. L u ź n a s u
Z paskiem po bokach i dokoła. narska. Z luźną bluzką i k i e n k a . Z szyjką i bez.
z bluzką ściągniętą tasiem ką.
5
Strona 12
z haftu lu b z odm ien n eg o m aterjału .
M a r y n a r s k ą sukienkę m o żn a nosić
od 2— 14 ro k u życia (ryc. 5 i 6 );
tw a rz o w a , prak ty czn a, p o d leg a m odzie
ty lk o w d ro b n o stk a ch i je st najlepszym
b o u n iw ersaln y m strojerp d o szk o ły , d o
zabaw y i od św ięta. Zestawiona
sukienka (ryc. 9, 10 i 11), k tó re j bluzka
zależnie t od k a p ry su m ody niżej lu b w y
żej łączy się ze spódniczką, stan o w i p rzej
ście d o to a le ty p odlotka. Sukienki do
w ciągania p rzez g ło w ę okazały się b a rd z o
pożytecznem i i ja k o p rak ty czn e u b ran ie
na zim ę nie znikną już z dziedziny m ody
dziecięcej. Z aró w n o chłopcy jak i dziew
czynki m uszą rów nież mieć specjalny u b ió r
do s p o rtu i gim nastyki, d la te g o należy
. pośw ięcić te m u rodzajow i o so b n e
Ryc. 9 ■ 10. Sukl',"d
b l u z k a m i , jedna
k ą m iejsce, chcąc d ać przegląd zasadniczych Ryc. 11. Z e s t a w i o -
przypiętą do spódniczki na guziki,
form u b ra n ia dziew częcego, istn ieją n a sukienka (spód
bluzką. cych zaw sze m im o zm ian w modzie. niczka z bluzką).
dru g a z przerzucaną
i. L u ź n a su kie n ka .
R o zm a ite fo rm y i sp o so ly ro h o ty.
L uźna su k ien k a z szyjką lub bez, leży sta n p rzed łu ży ć k u d ołow i, m niej
je s t w łaściw ą fo rm ą sukienki dziew czę w ięcej d o b io d er, a w ted y niem a już
cej. Szyjka p rzy leg a d o ciała, spódniczka m ow y o sukience z szyjką. D o teg o
o p ad a lekko k u d o ło w i. Z w łaszcza dla czasu jed n ak należałoby p rzyznaw ać jej
szczupłych dzieci te sukienki z m arszczo- p ierw szeń stw o . M ała szyjka sięg a na
nem i spódniczkam i w y g ląd ają w ruchach kilka c e n ty m etró w pod pachę i k o ń
lżejsze i p e łn e g racji, b ard ziej, niż g ła d czy się " n a o k o ło w ró w n ej w yso
kie kitle. D opiero, g d y sukienki d la dzieci kości. M ożna sk ro ić ją kim o n o w e, a więc
od 8—10 la t m uszą b y ć d łu ższe, na- z naciętym i ręk aw am i (ryc. 14), albo też
Z a s a d n ic z e f o r m y s z y jk i.
Ryc. 12. Okrągła szyjka. Ryc. 13. Szyjka z naciętym
przednim brytem spódniczki.
Strona 13
z e s ta w ia się ją z je d n e j
p rz e d n ie j i d w ó c h ty ln y c h
c zęści, a w te d y ro b i się
s u k ie n k ę p r z e w a ż n ie z k r ó t
kim i b u fia s ty m i rę k a w k a m i.
M o ż n a n a d a ć sz y jc e te ż in
n ą fo rm ę . J e s t w ie le m o żli
w o ści. I ta k m o ż n a o k r ą g łą
sz y jk ę p o łą c z y ć z p lis o w a n ą
sp ó d n ic z k ą . R ę k aw k i są
w te d y s to s o w
n ie d o s p ó d
niczki p lis o w a
ne i d o łe m
o tw a rte . S z y j
k ę m o ż n a te ż
s k ro ić z czę
ściam i sp ó d n ic z
ki, je s t to m oż-
liw e m z a ró w
n o p rz y n a c ię
ty c h , ja k p rz y
w szy w an y ch rę k a
w ach. P o m im o
g ła d k ie g o p rz ed
n ie g o b ry tu , s u
k ie n k a ta k a n ie
w y g lą d a ja k k ite l.
B o czn y sz e w s p ó d
niczki je s t p ro s ty ,
n ie u jm u je się
R y c . 15. P r z y m ia ra szy jk i, k tó re j c z ęśc i łą c z y s ię w y w ro tn y m i sz w a m i.
w ię c s z e ro k o ś c i k u
Szezu ramienia.
g ó rz e . S z w y sp ó d n ic z k i w y k o n y w a się n a j
częściej ja k o w y w r o tn e . P r z y g ru b s z y c h m a-
te rja c h s z w y s ą z w y c z a jn e , a o b a b r z e g i w y
k o ń c za s ię o so b n o (o b rz u c a lu b la m u je ). D o l
n y o b rą b sp ó d n ic z k i m a w y n o s ić o k o ło 4-5 cm .
S z y jk a i rę k a w .
N a jp ie rw w y k o ń c z a s ię sz y jk ę . S z y jk ę k i
m o n o w ą z e s z y w a się p o d p a c h a m i w ązk im
szw e m w y w ro tn y m . T a k s a m o ro b i się sz w y
p o b o k a c h i n a ra m io n a c h p rz y in n e j sz y jc e
z w y w ro tn y m i sz w a m i. R ę k a w e k w s z y w a się
p o d w u k r o tn e m n a m a rsz c z e n iu . S z e w rę k a w a
je s t o d d a lo n y o d b o c z n e g o s z w u sz y jk i o
3—4 cm k u p rz o d o w i, a lb o łą c z y się z sz w e m
b o c z n y m . M a rsz c z e n ie ta k n a le ż y ro zd zielić,
a b y b y ło ró w n e w o d d a le n iu 3 cm k u p rz o d o w i
i 2 cm k u ty ło w i, o d sz w u na ra m ie n iu . R ę-
S ze w rękaw a. ]{aw n a le ż y le k k o n a d d a ć . R yc. 16 w s k a z u je ,
jak w p in a się rę k a w . P rz e d fa s try g o w a n ie m
n a le ż y z b a d a ć , czy s z e ro k o ś ć j e s t n a le ży c ie
ro z d z ie lo n a . P o te m n a le ż y p rz y fa s try g o w a ć
R y c . 16. W s z y w a n ie r ę k a w a o d lew ej s tro n y .
Do w y k o ń c z e n ia s łu ż ą c y sk o śn y pasek, n a o k o ło s k o ś n y p a se k n a 3 cm sz e r., k tó ry
fastryg-uje s ię ra z e m z rę k a w e m . N a le ży p o w s tę b n o w a n iu rę k a w a , z a k ła d a się n a b rz e -
z w ró c ić u w a g ę n a p o ło ż e n ie s z w u rę k a w a .
7
Strona 14
Ś ro d ek
Ryc. 17. P rzy zapięciu na Ryc. 18. P ra k t. dolny brzeg- b ufia Ryc. 19. Ś rodek zaradczy, gdy
guziki je st jedna stro n a szyjki steg o ręk aw k a p o w staje przez prze szyjkę skrojono zb y t sk ąp o :
o 1 cm szersza do drugiej. ciągnięcie w stążki przez d w a otw ory. zapięcie guzików n a pętelki.
g i i o d w n ę tr z a p r z y s z y w a . D o ln y b r z e g m a ją z a p in a ć s ię na d z iu rk i, to
r ę k a w a m o ż n a z m a r sz c z y ć i z a ta m o w a ć , praw a p o ło w a s z y jk i m usi być o
g ła d k ą o s z e w k ą , a lb o z a k o ń c z y ć k o ro - 1 cm szersza od le w e j . W ra zie
n e c z k ą lu b g u z ic z k a m i. P r z y b ie liź n ie p o j a k ie g o ś p r z e o c z e n ia lu b p o tr z e b y
le c a s ię z r o b ić ś c ią g a w k ę z ta sie m k i m ożna g u z ik i z a p ią ć " n a p ę te lk i
(r y c . 1 8 ). Z a p ię c ie s z y jk i z w y k le r o (r y c . 1 9 ). W o b u w y p a d k a c h n a le ż y
b i s i ę w t y le n a g u z ik i. J e ś li g u z ik i p rzyszyć lis t e w k i po 2 cm sz e r .
J a k sp o rzą d z a się zapięcie sp ódniczJa.
Z a n im z e s z y j e s ię sz y j- o n a z d w ó c h je d n a k o
k ę z e s p ó d n ic z k ą , m u si w y c h c z ę ś c i, to szw y
być z r o b io n e z a p ię c ie w yp ad n ą p o b ok ach , a
sp ó d n ic z k i. A lb o na r o z p ó r w c in a s ię w ty le
cin a s ię r o z p ó r , a lb o te ż (ry c. 2 2 ). W k a ż d y m ra
o d r a z u p o z o s t a w ia się z ie s z e w n ie m o ż e b y ć
w ty m c e lu o t w a r ty w śr o d k u z p r z o d u . G d y
s z e w . Z a le ż y , z ilu c z ę części są różn ej w ie l
śc i sk ła d a s ię s p ó d n ic z k o ś c i, z w y k le w ęższa
k a. J e ż e li n p . s k ła d a s ię p r z y c h o d z i d o t y łu , a w
Ryc. 20 i 21. R ozpór z lewej i praw ej s tro
ny. D olny koniec zakończony ryglikiem .
jej śr o d k u w c in a s i ę r o z p o r e k .
P r z y tr z e c h c z ę ś c ia c h w y p a d a
je d e n s z e w w śr o d k u z t y łu ,
a w rów n em o d d a le n iu od
śro d k a p r z o d u , n a p r a w o i n a
le w o j e s t je d e n s z e w , d łu g o ś ć
rozp oru w y n o si 1 2 — 15 cm .
B r z e g i o b r ę b ia s ię w ą z k o ( 1 /4
c m ), o c z y w iś c ie ty lk o przy
Ryc. 22 Brzegi rozporu i s ta Ryc. 23. Po zapięciu staniczka
niczka biegną w prostej linji. cien k ich i m ię k k ic h m a te r ja ła c h . rozporu zupełnie nie widać..
8
Strona 15
W dolnym końcu m uszą o b rę
b y kończyć się szpiczasto, w
przeciw nym razie p o w stan ie
fałd (ryc. 20). A by ro zp ó r
nie zad arł się dołem dalej, n a
leży w ydziergać ryglik w o d d a
leniu 1 cm od końca (ryc. 21).
P rz yszy cie spódniczki-
Spódniczkę przypina się tak
do staniczka, że zaobrębiony
ro zp ó r stan o w i p ro ste zakoń
czenie w raz z zew nętrznym i
brzegam i zapięcia p rzy s ta
niczku (ryc. 24). P rzy zapi
n an iu zachodzi w ted y p raw a
stro n a spódniczki d o statecznie na
lew ą (ryc. 23).
P rzed zm arszczeniem g ó rn eg o
brzegu spódniczki, należy p o
znaczyć środek przodu. P ierw
szą nitkę m arszczenia ściąga się
od środka ty łu , do środka
przodu, d ru g ą od w ro tn ie. N a
stęp n ie rozdziela się zm arszczki
rów nom iernie, na obu nitkach.
Ryc, 24. Zapięcie staniczka i spódniczki^ bieg
O dy staniczek je st o 2 cm nie w jednej linji. Należy je staran n ie z ró w n a ć !
dłuższy , niż p o trzeb a, w y k o n y
w a się szew łączący w n a
stęp u jący sp o só b : P ierw szy
szew leży po lew ej stro n ie,
stę b n u je się g o p o pierw szej
nitce zm arszczenia w oddaleniu
od brzegu na szerokość szwu.
N astęp n ie szew należy d o b rze
w ygładzić. G ładkim m aterjałem
staniczka, zaw ija się m ocno na
o d stęb n o w an y szew i p rzy szy w a
ją do niego, w ręce, ściegiem
obrąbkow ym (ryc. 27). P rzy
krócej skrojonym staniczku
szyje się pierw szy szew od
Ryc. 25. Spódniczka złożona z trzech części m a ro zp ó r w tylnym
lew ej stro n y i p rzym ocow uje szwie. N itki zm arszczenia biegną od śro d k a przodu k u rozporow i.
osobny pasek.
S ze w boczny
Z e s z y c ie s p ó d n ic z k i i s t a n i c z k a
Ryc. 26. Spódniczkę i staniczek Ryc. 27. P otem zaw ija się Ryc. 28. W b rak u m aterjału la-
zeszyw a się na praw ej stronie g ła d k i m a terjał stan iczk a muje się b rzegi skośnym pas-
ta k , że m aterjał staniczka na m arszczoną spódniczkę kiem , k tó reg o dru g i szew
przew yższa brzeg spódniczki. i przyszyw a jak obrąb. p ad a d o kładnie na pierwszy.
9
Strona 16
i.
1
i
R ó ż n o r o d n e p r z y b r a n i e j e d n e j i te j s a m e j f o r m y .
Rye. 29. L uźna sukienka dla Ryc. 30. K itel d la chłopców. Ryc. 37. Luźna sukienka dla
dziew czynek zakończona plis- R odzaj kołnierza i p asek czynią dziew czynek, zasadnicza form a,
z tej samej form y kitel. jak n a ryc. 29 i 30, zmieniona
kam i przy w ykroju i rękaw
przez szydełkow e zakończenie
kach z haftow aną spódniczką.
w ykroju, rękaw ów i spódniczki.
2. K ite l.
O becnie kitel nie je st już w yłącznie jak m ożna każdej fo rm ie nadać
ubiorem przeznaczonym dla m ałych c h ło p inny ch arak ter. C hłopczyk nosi ten
ców , ró w n ie często n o szą gio i m ałe dziew sam fason zasadniczy (-ryc. 30), co o-
bie dziew czynki (ryc. 29 i 31), m ęską
A
czynki. K itel m ożna p rzeró żn ie przy
ozdabiać, zależnie od tego, czy jest cechę n ad ają jego kitlow i szn u r i k o ł
on dla ch ło p ca czy d la dziew nierzyk, podczas g d y sukienki dziew
czynki. R yciny 29 — 31 w skazują, częce znów różnią się pom iędzy so b ą.
>-j).
Ryc. 32. P rzy przykraw aniu k itla leży załam p odw ójnie złożonego m aterjału po p ro stej stro n ie kroju.
10
Strona 17
Kitle d la w iększych skroić o 1 cm w ęższą. Ma
dziew czynek kraje się czę ona na p raw ej stro n ie być
sto jako zw ykłe kitle kim o zaledw ie na 2 cm, p o lew ej
now e, k tó re nosi się p rze tylko na 1 cm, podczas gdy
w ażnie z paskiem . Sukien w ierzchnia je st jednako sze
kę tak ą m ożna też zrobić roka, n a p raw ej i lew ej stro
z ściągaw ką w pasie. nie. Ryc. 40 w skazuje, jak
stęb n u je się w ierzchnią li
P rzyk raw an ie i szy cie. stew k ę, ryc. 42, jak zakłada
P rzy p rzykraw aniu każde się spodnią. R o zp ó r w
g o kitla należy uw ażać, by śro d k u z ty łu w cina się ró w
m aterjał b y ł podw ójnie z ło nież na 12—15 cm. O b rę
R y c . 3 3 .. Z a p ię c ie z s a m e g o p r z o d u
żony na d ługość, ażeby nie n a p a te c z k ę m a ją c ą p o jed n y m bia się g o w ręce od lew ej
b y ło szw u w środku, z tyłu, g u z ik u na każdym końcu. stro n y . W ierzchnia listew ka
ani z przodu. N ie w olno w y staje ponad ro zp ó r, jest
przeoczyć uw agi „załam ma- ona z podw ójr.ego m aterjału.
te rja łu “ po p ro stej stro n ie P rzy k raw a się ją w ięc w
kroju. p o d w ó jn ej szero k o ści z d w o
N ajp ierw robi się zapię m a d o d atk am i na szw y
cie. Ł atw iej je sporządzić, (5 cm). D olna listew k a nie
jak d łu g o szw y są jeszcze w y staje, p rzykrajać ją więc
otw arte. P rzy czw orogran- w p ojedynczej szerokości z
nem w ycięciu um ieszcza się d w o m a dodatk am i na szw y
je ch'ętniie z przodu po lew ej (3 cm )!
stronie, przy okrągłem w y
cięciu w śro d k u z tyłu . Roz Znacznie prościej jest, bez-
p o rek z p rzo d u stęb n u je się w ątpienia, uniknąć rozporu.
R y c. 34. Z a p ię c ie z b o k u n a g u z ik i
w idocznie. Guziczki zapina z lis te w k ą w k tó re j s ą d z iu rk i. W ted y m usi kitel mieć tak
się na dziurki, na w ylot. W wielki d ek o lt, ażeby m ożna
przedłużeniu linji w ykroju ła tw o w ciągnąć g o przez
nacina się ro zp ó r na 12 do g ło w ę. Szycie k itla nie
15 cm. L istew ki przy k raw a p rzed staw ia trudności. Szw y
się w (szerokości 5 cm (o 2 cm boczne, k tó re zarazem zam y
dłuższe niż rozporek) i przy- kają rękaw y, są szw am i w y
stęb n o w u je wązkim szw em , w rotnym i. P rzy grubszych
któ ry w ypada na praw ej m aterjałach (barchan, w ełna)
stro n ie. O ba paski odw ija robi się zw ykłe szw y, k tó re
się p otem na p raw ą stro n ę. się p o tem obrzuca lub la
Spodnią listew kę m ożna m uje taśm ą.
R y c . 35. Z a p ię c ie z s a m e g o p rz o d u
na g u z ik i i d z ie rg a n e p ę te lk i
37. T a k ie R y c . 3 6. Z a p ię c ie p r z y o b s z y d e ł-
k o w a n y m b rz e g u n a s z y d e łk o w a n y R y c . 38. T a k i w y k ró j je s t z ł y !
s z n u re k , p r z e c ią g n ię ty p rz e z słu p k i Jest za s z e ro k i i z e su w a
k o ro n k i i z a w ią z a n y n a k o k a rd ę - się d z ie c k u z ram ien ia .
11
Strona 18
lewa
strona
m aterji
Rozpór przy cz w o r o g r a n n e m wycięciu.
Ryc. 39, 40 i 42 i przy ty lnem okrągłem w ycięciu, ryc. 41.
Ryc. 39. S podnią listew kę Ryc. 4 0 .. . . zakłada potem Ryc. 41. S podnia listew Ryc. 42. G o to w a listew
stębnuje się wązkim szwem na lew ą stro n ę i tam k a z podw ójnej m aterji ka w ierzchnia ma zu
na p raw ą stro n ę . lekko zaw iniętą stębnuje. w ystaje po n ad ro zp ó r' pełnie zakryć spodnią.
3 . S u lk lenlca m a ry n a rsk a .
a ry n a rs k a su k ie n k a , p ra w ie że n ie p o d sa m sp o s ó b . R ó w n ie ż k o łn ie rz p rz y
M le g a m o d zie . P ró c z m a ły c h z m ia n za
s a d n ic z a je j fo rm a p o z o s ta je - z a w s z e ta
w s z y stk ic h je s t je d n a k o w y . C zęści b lu zk i
k ra je się p o d w ó jn ie , w e d le w s k a z ó w e k n a
sa m a . I c h o c ia ż c h w ilo w o n ie s z c z e g ó ln ą o k ła d c e k ro ju , b e z p rzed n ieg o - i ty ln e g o
c ie sz y się p o p u la rn o ś c ią , nie m o ż e b y ć sz w u . D łu g o śc i w cięcia z p rz o d u i p o
p o m in ię tą w k sią ż c e o d z ie c in n y c h su k ie n p rz e c z n e g o n a cięc ia n a ra m io n a c h w y m a
k a ch . P r a fo rm a b lu z k i m a ry n a rsk ie j re g a ją d o k ła d n e j w sk a z ó w k i. N a jp ie rw w s ta
z y g n u je z z ap ięc ia. W c ią g a się ją p rz e z w ia się k lin y n a ra m io n a c h , k tó r e p o te m
g ło w ę . R ę k a w y s ą g ła d k o w s z y te . D o ln y z a s ła n ia k o łn ie rz . B rz eg i k lin ó w fa s try g u je
b r z e g b lu zk i m a ściągaw klę i b lu z k a s p a d a się w ą z k o d o o k o ła (ry c. 43), ta k sa m o
le k k o n a sp ó d n ic ę . C ały- s z e re g o d m ie n b rz e g i w cięcia, p o te m p o d s z y w a się k lin y
n y c h n ie c o fo rm , n p . z z a p ię c ie m z p rz o f a s tr y g ą ta k , że le ż ą w s z e ro k o ś c i 1 d o
d u , z rę k a w e m z p rz e d łu ż o n e m ra m ie n ie m , I 1 /2 cm p o d b rz e g ie m w c ię c ia 1, i s tę b n u je
a lb o z p a sk ie m u d o łu , ro b i się w te n je z p ra w e j i le w e j s tr o n y (ry c. 45).
Ryc. 43. P rzygotow anie klinów na ram io- Ryc. 44. W y k ró j bluzy m arynar- Ryc. 45. Kliny ram ion stębnuje się po
nach. Kliny i w ykrój fastryguje się osobno, skiej z w staw ionym i klinam i, p rzyfastrygow aniu n a brzegach w ykroju.
12
Strona 19
Ryc. 46. P r z y b ra ni e wier zc hn iego kołnierza*
G ładkie b iałe bo rty stębnuje się tylko z jednej stro n y
P o należytem pow ięk szen iu o tw o ru w y je s t tak d łu g i, że w ykończa brzegi roz
kro ju przez te kliny, m ożna w szyć spodni po ru , fa stry g u je się po praw ej stro
kołnierz. Ryc. 44 d aje p rzeg ląd d la p o nie aż do d o ln eg o końca wcięcia. D olną
d ziału p ro steg o kaw ałk a bluzy. Ryc. 47 zaokrągloną część w ierzchniego k o łn ie
przedstaw ia przyszycie spo d n ieg o k o ł rza fastry g u je się p ła sk o i przestębno-
nierza. Szew leżący z w ierzch u trzeb a w uje na praw ą stro n ę. N akoniec
rozpraso w ać. W tym sam ym kierunku stęb n u je się kołnierz w ązko n ao k o ło .
należy zafastrygow ać zew n ętrzn y b rzeg P rzy rękaw ie w stęb n o w ać w edle p rze
(ryc. 47). W ierzchni k o łn ierz, k tó ry pisu g ó rą i d o łem fałdy. D olny
W sa d ka z p o d sze w ki
Ryc. 47. S podni kołnierz m ary Ryc. 48. W ierzchni kołnierz na- Ryc. 49. W ierzch n i kołnierz p o d
narskiej bluzki fastryg uje się szyw a się na spodni lew ą stroną, trzym uje w sadka z podszew ki oraz
osobno, lew ą stro n ą ku górze. ta k , że zasłania w szystkie szwy. tasiem ki, przeciągniętej przez pętelki.
13
Strona 20
brzeg w ykończa się n astębno-
] w anym paskiem , szer. na 6 —7
cm. R ękaw zapina się na guzik
I i pętelk ę lub dziurkę. Ręka-
I w y fastry g u je się g ład k o , na
! bluzce i p rzy stęb n o w u je je
z praw ej stro n y , a d ru g i raz
z lew ej stro n y .
Boczne szw y bluzki zeszyw a
się w zw iązku z szw am i ręk a
w ów . P rzy p ierw szym szw ie p o
zostaw ia się je d n ą część w y sta ją
cą i potem po niej się stęb n u je.
D olny bpzeg otrzym uje ścią
g aw k ę z gu m y albo w pasie
taśm ę dla w zm ocniencia, o ile
spódniczkę przypina się na
guziki.
P rzy b ran ie sukni m arynars-
skiej stanow i w ierzchni kołnierz
d o prania, k tó ry zeszyw a się
z niebieskiej saty n y na w y
Rye. 50. W szyw anie rękaw ów przed zeszyciem bluzki. w ró t z. b iałą podszew ką. Na-
szycie z dw óch lub trzech białych
tasiem ek stanow i ozd o b ę (ryc. 46).
W tyle p rzy szy w a się do kołn ierza
w sadkę z podszew ki, sięgającą aż do
(pasa i zao p atrzo n ą dołem w tasiem ki.
(Zew nętrzne brzegi k o łn ierza m ają na
ro g ach pętelki z tasiem ki, przez któ re
przeciąga się w yżej w spom niane ta
siem ki w sadki. D olne zakończenie
kołnierza m ary n arsk ieg o sta n o w i t.
zw. „w ęz e ł m a ry n a rsk i" z k a w ałk a sa
tyny.
Jak p o w sta je sp ó d n iczk a
m aryn arsk a?
D o m ary n arsk iej sukienki należy
fałd o w an a spódniczka. P rz y k ra w a się
Iją z p ro ste g o k a w ałk a m aterjału . F a ł
d y m uszą b y ć staran n ie i p orządnie
u łożone. W ty m celu jednak, p o trzeb
na je s t jako szero k o ść spódnicy, m niej ,
w ięcej p o tró jn a szerokość bio d er. W
b rak u m aterjału , m ożna fa łd y założyć
m niej g łęb o k o . P oszczególne części
zeszyw a się zw yczajnie, brzegi
szw ów lam uje się taśm ą. Szew
w sam ym ty le m ożna o d ra zu w y k o
rzystać jak o rozpór. W tem m iejscu
zostaw ia się g o otw orem w p o d an ej 1
długości. Ja k o um ocnienie ro zp o ru
d o staw ia się z p raw ej stro n y listew Ryc. 51. Jak o szerokość spódniczki w
k ę na 2 cm szer, a z lew ej podw ó jn ą fałdy odm ierza się po tró jn ą objętość bioder.
14