Istota czytania
Szczegóły |
Tytuł |
Istota czytania |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Istota czytania PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Istota czytania PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Istota czytania - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Złote Ebooki.
Strona 3
Strona 4
Istota czytania
1
Strona 5
2
Strona 6
Sebastian Tabo³
Istota czytania
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Kraków 2005
3
Strona 7
© Copyright by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005
Recenzent:
Dr Maria Węglińska
Redakcja wydawnicza:
Agnieszka Hebda
Projekt okładki:
Ewa Tatiana Beniak
ISBN 83-7308-392-8
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl
e-mail:
[email protected]
Wydanie I, Kraków 2005
4
Strona 8
„Dzieła swego nie ozdabiałem okazałymi słowy, nie ubierałem go
w zwroty nadęte lub pyszne albo w jakiekolwiek inne czary i powaby ze-
wnętrzne, którymi tylu innych zwykło dzieła swe upiększać, albowiem chcia-
łem, aby rzecz sama się chwaliła, aby jedynie prawda treści i powaga przed-
miotu ją zalecała. Nie chcę jednak, by jako zarozumiałość poczytane było,
że ktoś z niskiego i pospolitego stanu ośmiela się sądzić i wyrokować
o rządach książąt”.
Niccolo Machiavelli, Książę
Niniejszą pracę poświęcam
mojej Kochanej Żonie,
mojemu Słońcu
Sebastian Taboł
5
Strona 9
6
Strona 10
Spis treœci
Wstęp ................................................................................................... 11
Część I
Istota procesu czytania
Znaczenie słowa „czytanie” ................................................................. 15
Polskie elementarze do nauki czytania w latach 1550–1994 .................. 23
Fizyczna, fizjologiczna i psychologiczna istota nauki czytania ................ 37
Analizator wzrokowy ...................................................................... 37
Analizator słuchowy ........................................................................ 40
Aparat rezonacyjno-artykulacyjny .................................................... 41
Zjawiska psychofizyczne ................................................................. 42
Gotowość do nauki czytania ................................................................. 57
Determinanty efektywnego czytania ..................................................... 69
Higiena czytania ................................................................................... 75
Ławka szkolna ................................................................................ 75
Druk i papier .................................................................................. 78
Oświetlenie .................................................................................... 80
Rola umiejętności czytania ................................................................... 83
Część II
Metody nauki czytania
Metody syntetyczne .............................................................................. 93
Metoda alfabetyczna ....................................................................... 93
Metoda fonetyczna ......................................................................... 95
Syntetyczna odmiana metody fonetycznej ................................ 96
Analityczna odmiana metody fonetycznej ................................ 97
Metoda sylabowa ............................................................................ 98
Metody analityczne ............................................................................ 101
Metoda wyrazowa ........................................................................ 102
7
Strona 11
Metoda zdaniowa ......................................................................... 103
Metoda globalna ........................................................................... 103
Metody analityczno-syntetyczne ......................................................... 105
Metoda analityczno-syntetyczno-zgłoskowa .................................. 105
Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa ................................... 106
Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze
wizualnym ............................................................................ 107
Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze
funkcjonalnym ...................................................................... 107
Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze
fonetycznym ......................................................................... 108
Metoda analityczno-syntetyczno-zdaniowa .................................... 108
Część III
Eksperymentalne metody nauki czytania
Metoda G. Domana ............................................................................ 113
Metoda I. Majchrzak .......................................................................... 117
Metoda barwno-dźwiękowa H. Metery .............................................. 121
Metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego ........................ 125
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz ........................................... 129
Część IV
Cechy dobrego czytania
Czytanie płynne ................................................................................. 135
Czytanie poprawne ............................................................................. 137
Czytanie biegłe ................................................................................... 141
Czytanie wyraziste .............................................................................. 143
Część V
Rodzaje czytania
Czytanie głośne ................................................................................ 147
Czytanie ciche .................................................................................... 153
Czytanie informacyjne ........................................................................ 157
Czytanie ze zrozumieniem .................................................................. 159
Czytanie krytyczne ............................................................................. 179
8
Strona 12
Część VI
Trudności w czytaniu
Percepcja słuchowa ............................................................................ 195
Percepcja wzrokowa ........................................................................... 197
Lateralizacja ....................................................................................... 201
Mowa ................................................................................................ 203
Zakończenie ....................................................................................... 207
Bibliografia ......................................................................................... 213
9
Strona 13
10
Strona 14
Wstêp
Drogi Czytelniku,
zanim zapoznasz się z książką, którą masz przed sobą, musisz wie-
dzieć jedno: jest to moja pierwsza tak obszerna praca naukowa. Poświęci-
łem jej bardzo dużo czasu, zapoznałem się z literaturą poświęconą proce-
sowi czytania. Pokochałem tę książkę, choć wiem, że nie jest idealna. Wie-
le nocy spędziłem nad nią, jak matka nad małym dzieckiem, aż w końcu
dopiąłem swego – skończyłem. Zastanawiasz się pewnie, co w niej możesz
znaleźć.
Bardzo często wspominam, że czytanie to jedna z najważniejszych
czynności, które człowiek w czasie swego krótkiego życia musi opanować.
Poza tym trudno sobie wyobrazić życie bez tej umiejętności w czasach,
w których jesteśmy zalewani ogromem najnowszych informacji z różnych
dziedzin wiedzy. Należy zauważyć ogromną zasługę szkoły i nauczycieli,
którzy dokładali starań, abyśmy nauczyli się czytać. Niestety nie podkre-
ślałem zasadniczej roli domu pod względem opanowania umiejętności
czytania, zwróciłem natomiast uwagę na panującą obecnie tendencję, aby
czytać uczyły się już dzieci w przedszkolu, nawet trzylatki, dlatego opisuję
metody, którymi można nauczyć czytać małe dziecko, nie wdając się
w przesłanki psychologiczne. W wielu miejscach wspominam także, że czy-
tanie jest procesem niezwykle złożonym. Myślę, że bardzo dokładnie opi-
sałem zjawiska fizyczne, fizjologiczne i psychologiczne zachodzące podczas
czytania. Postarałem się także przybliżyć zasady higieny czytania. Pewnie
każdy z nas słyszał od swego nauczyciela, aby „nie czytać opowiadania
nosem”. Myślę, że zastanowisz się, drogi Czytelniku, czy czytasz w odpo-
wiedniej pozie, pod jakim kątem należy trzymać książkę, jakie powinno
być światło oraz jak długo można wykonywać czynność czytania.
Pochłaniając kolejne strony niniejszej książki, dowiesz się, jakie rodza-
je czytania można wyróżnić. Opisałem następujące: głośne, ciche, infor-
macyjne, ze zrozumieniem, krytyczne. Postarałem się także, abyś mógł się
11
Strona 15
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Złote Ebooki.