Deutermann P.T - Pociąg śmierci

Szczegóły
Tytuł Deutermann P.T - Pociąg śmierci
Rozszerzenie: PDF

Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

 

Deutermann P.T - Pociąg śmierci PDF Ebook podgląd online:

Pobierz PDF

 

 

 


 

Zobacz podgląd Deutermann P.T - Pociąg śmierci pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Deutermann P.T - Pociąg śmierci Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.

Deutermann P.T - Pociąg śmierci Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Strona 2 P.T. DEUTERMANN POCIĄG ŚMIERCI Przekład Krzysztof Bednarek AMBER Strona 3 Tytuł oryginału TRAIN MAN Redaktorzy serii MAŁGORZATA CEBO-FONIOK ZBIGNIEW FONIOK Redakcja stylistyczna KATARZYNA SUCHCICKA Ilustracja na okładce EDWIN HERDER Opracowanie graficzne okładki STUDIO GRAFICZNE WYDAWNICTWA AMBER Skład WYDAWNICTWO AMBER Wydawnictwo Amber zaprasza na stronę Internetu Copyright © 1999 by PT. Deutermann. All rights reserved. For the Polish edition Copyright © 1999 by Wydawnictwo Amber Sp, z o.o. ISBN 83-241-0428-3 WYDAWNICTWO AMBER Sp, z o.o 00-108 Warszawa, ul. Zielna 39, tel. 620 40 13, 620 81 62 Warszawa 2000. Wydanie I Druk: Cieszyńska Drukarnia Wydawnicza Ponowna oprawa: 2003, Cieszyńska Drukarnia Wydawnicza Strona 4 Pamięci dzielnych ludzi, którzy w ubiegłym stuleciu zbudowali z żelaza i stali wspaniałe mosty kolejowe nad rzeką Missisipi. Były one wówczas prawdziwymi pomnikami inżynierii. I stałyby się nimi i dziś, gdyby trzeba było zbudować je na nowo. Strona 5 1. R zeka była prawie niewidoczna w ciemności, jakby pozbawiona brzegów. Odczuwało się siłę późnowiosennych deszczów - prąd był wartki, a spieniona powierzchnia wody miała zapach szlamu. Mężczyzna pozwalał prądowi unosić się w dół, w kierunku mostu. Płynął wzdłuż brzegu po stronie Missouri, aby nikt z obozu rybaków po stronie Illinois nie usłyszał łodzi. Wypatrywał świateł barek, dostrzegał jednak tylko czasami błyski boi wyznaczających tor wodny. Czarna struktura mostu z jego niemal niewidocznymi kratownicami majaczyła przed nim jak widmo. Przyciągnął do siebie wilgotny zwój liny zakończonej kotwiczką; drugą ręką dotknął pękatego plecaka. Z tyłu buczał cicho na jałowych obrotach mały silni- czek. W oddali widać było żółtawy poblask świateł ostrzegawczych, obrysowują- cych kontury urwiska. Przyjrzał się uważnie jego krawędzi w poszukiwaniu śla- dów ruchu. Niedaleko linii kolejowej, w Thebes, budowano nowe osiedle. Chciał się upewnić, że w pobliżu torów nie ma nikogo. Zwiększył nieco obroty śruby i kiedy zarys mostu stał się wyraźny, skręcił. Chciał znaleźć się na środku rzeki i skierować łódkę na wprost wyłaniającego się z ciemności filaru, który ograniczał tor wodny od zachodu. Dwie masywne konstrukcje z betonu i stali podtrzymywały środkowe przęsło mostu, zawieszone trzydzieści metrów nad powierzchnią wody. Narastające odgłosy spiętrzanej filarami wody odbijały się echem od stalowych dźwigarów. Mężczyzna zacisnął dłoń na uchwycie steru i przestawił pracę śruby na bieg wsteczny. Obroty wzrosły. Aluminiowa łódka natychmiast zwolniła i niemal zamarła kilka metrów przed filarem. Ukazała się metalowa drabinka, której porę- cze rozcinały wartki nurt. Łódka stuknęła w nią lekko. Mężczyzna puścił ster i zarzucił kotwiczkę. Przymocował linę do przedniej ławki. Łódka ustawiła się dzio- bem do prądu i oparła się burtą o filar mostu. Mężczyzna zadarł głowę. Znajdował się bezpośrednio pod zachodnim końcem środkowego przęsła. 7 Strona 6 Odgłosy wzburzonej wody odbijały się echem. Przez chwilę mężczyźnie wydawa- ło się, że filar jest dziobem olbrzymiego statku, pędzącego wprost na niego. Obej- rzał się ku zachodniemu brzegowi rzeki, który majaczył za trzema kolejnymi fila- rami. Sprawdził linę i podświetlił tarczę zegarka. Jeszcze wcześnie. To dobrze. Ale czas działać. Podniósł ciężki plecak i założył go powoli. Z wysiłkiem utrzymywał równowa- gę w chwiejącej się łodzi. Włożył skórzane rękawice i jednym płynnym ruchem znalazł się na zardzewiałej drabince. Pomału zaczął się wspinać. Drabinka chwiała się odrobinę pod jego ciężarem - niektóre z mocujących ją śrub przerdzewiały na wylot i skruszyły się. To był stary most. Po pokonaniu czterdziestu szczebli mężczyzna wszedł na pierwszą stalową platformę. Wysunął głowę przez otwartą klapę. Był trochę zdyszany, jego serce biło jednak w przyspieszonym rytmie raczej z podniecenia niż zmęczenia. Plecak na chwilę zaklinował się w otworze; mężczyzna przekręcił się bokiem i jakoś prze- cisnął. Na platformie odpoczął, siadając z podciągniętymi pod brodę kolanami, aby zrównoważyć plecak. Słyszał wzmacniany przez stalowo-betonową strukturę mo- stu szum rzeki. Spojrzał na zegarek i odpoczął jeszcze minutę, czekając aż ustąpi zadyszka. Czas iść dalej. Przeszedł na drugą stronę platformy, ku następnej drabince. Wspinał się uważ- nie w ciemności następne dziesięć metrów, aż dotarł do głównych dźwigarów podtrzymujących podtorze. Drabinka biegła dalej po łuku kratownicy. Ściągnął plecak i położył go ostrożnie na stalowej kracie. Przeszedł trzy metry dzielące go od połączenia łuku i głównych poziomych dźwigarów podtrzymujących środkowe przęsło mostu. Odnalazł krótką drabinkę i wspiął się na podłużnicę podtorza, gdzie znajdowały się sworznie kratownicy. Przejechał rękawicą po łbach nitów wielkości srebrnej jednodolarówki, aż wyczuł sworznie. Wyjął małą, czarną latarkę, wycelował ją w dół i zapalił. Zobaczył wnękę, któ- rej szukał. Wszystko zgadzało się z planami. Wyłączył latarkę i wspiął się znowu po drabince. Stanął na pomoście i popatrzył na błyszczącą stal zachodniego toru, która znajdowała się na poziomie jego oczu. Podciągnął się i stanął pośrodku. Spojrzał na zachód. Poczuł dreszczyk emocji, jaki odczuwałby niejeden w podob- nej sytuacji, w każdej chwili można było się spodziewać pociągu wypadającego naprzeciw z mroku - lub, co gorsza, uderzającego z tyłu. Zeskoczył na drewniany pomost pomiędzy torami. Deski śmierdziały smarem i olejem; zdziwił się, jakie są oślizgłe. Rzeki nie było widać, jednak od dołu ciągnęło wilgocią i chłodem. Męż- czyzna zdał sobie sprawę, że jest zawieszony trzydzieści metrów nad kłębiącą się wodą. Zszedł z powrotem na pomost zewnętrzny, aby przyjrzeć się konstrukcji mostu. Kratownica była z dwóch stron przymocowana do filarów. Miała ponad pięć- dziesiąt metrów długości. Po obu stronach torów wznosiły się pionowe kratownice, połączone na górze kolejną, poziomą. Na ich końcach, pod torami, po obu stro- nach, znajdowały się stalowe prostopadłościany z przechodzącymi przez 8 Strona 7 środek poziomymi otworami o średnicy trzydziestu centymetrów. Przez każdy z nich przełożono tej samej średnicy sworzeń, długi na półtora metra. Końce każde- go sworznia były zabezpieczone siodłowatymi łożyskami, przykręconymi do beto- nowej powierzchni filaru. Boczne dźwigary kratownicy podtrzymywane były wy- łącznie przez te sworznie. Cała struktura wydawała się sztywna niczym Gibraltar, jednak mężczyzna wie- dział, że kratownica może obracać się na sworzniach, rozszerzając się podczas upałów, a kurcząc w okresie mrozów i pod wpływem obciążenia masą pociągu, która uginała przęsło. Potężne mosty to pracujące, niemal żywe konstrukcje. Wy- glądają statycznie, ale przez cały czas poddają się wpływom zmian temperatury, siły wiatru i obciążenia. Wrócił po plecak i przeciągnął go do jednego ze sworzni. Wyjął dwie puszki po kawie i umieścił je ostrożnie na głównym poziomym dźwigarze. Wyciągnął dwa drewniane kołki i sześć dużych, plastikowych woreczków pełnych czarnego pro- chu. Z latarką w zębach, nachylił się ku wnęce i zaczął wciskać ważące po półtora kilograma woreczki pomiędzy ściankę a wewnętrzny koniec sworznia. Między dwiema pierwszymi torbami umieścił kołek; dołożył pozostałe cztery woreczki. Kołek wystawał jakieś dziesięć centymetrów. Stos opierał się o całą powierzchnię wewnętrznego końca sworznia wielkości dużego talerza; z drugiej strony zaś był dociśnięty do betonu. Mężczyzna przeszedł przez tory na drugą stronę mostu i powtórzył czynności - wcisnął kolejne worki do drugiej wnęki i umieścił pomiędzy nimi kołek. Spojrzał na zegarek. Jeśli pociąg nadjedzie zgodnie z rozkładem, pozostało niecałe pół godziny. To wystarczy. Podniósł jedną z puszek po kawie; przyświecając sobie trzymaną w zębach la- tarką zdjął wieczko, wyciągnął spomiędzy znajdujących się w puszcze strzępów szmat laskę dynamitu i zapalnik. Rozwinął gruby papier przy jednym z końców laski i delikatnie wcisnął w otworek zapalnik tak, żeby wystawał tylko jego sre- brzysty wierzch i dwa przewody. Nachylił się nad workami z prochem, ostrożnie wyciągnął drewniany kołek i wrzucił go do rzeki. Zastąpił go laską dynamitu, umieszczając ją tak głęboko, że z otworu wychodziły jedynie przewody. Wyjął dwa zwoje kabla i rolkę taśmy izolacyjnej. Skręcił końcówki przewodów zapalnika z końcówkami jednego zwoju. Zrzucił z mostu puszkę. W górę wzleciały strzępy szmaty uniesione podmuchem wiatru. Skręcił razem odcinek przewodów i owinął go wokół dźwigara. Końcówki dru- tów zabezpieczył taśmą izolacyjną. Przeciągnął kable pod torem, przez przebiega- jący środkiem pomost, potem pod drugim torem. Zastąpił wetknięty w stos wor- ków z prochem drewniany kołek wyjętą z drugiej puszki laską dynamitu z zapalni- kiem. Kiedy skończył, połączył jeden z przewodów zapalnika z jednym z kabli idących do drugiego zapalnika. Ułożył na torebkach z prochem przedmiot 9 Strona 8 przypominający korpus latarki, z wystającymi po bokach drutami oraz plastikowe pudełeczko wielkości paczki papierosów i przymocował taśmą do jednego z wor- ków. Gdy zauważył, że taśma ślizga się nieco - proch zaczął już absorbować wil- goć - zadrżał. Do końca „latarki” przyłączył drugi przewód zapalnika. Z plastiko- wego pudełeczka wyciągnął cienki, sprężysty drut długości piętnastu centymetrów. Wcisnął guzik na pudełeczku. Zaświecił się ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Wid- niał na nim napis: TEST: WCIŚNIJ RAZ. Ponownie wcisnął guzik. Rozległ się cichy pisk. Napis zmienił się na: WŁĄCZANIE: WCIŚNIJ DWA RAZY. Nie wypuszczając z zębów latarki, mężczyzna podłączył drugi drut wychodzący z „latarki” do gniazda w pudełeczku i ułożył je koło woreczków z prochem. Trzyma- ło się na magnesie. Drugi przewód idący do zapalnika po przeciwnej stronie torów podłączył do drugiego gniazda w pudełeczku. Zabezpieczając końcówki taśmą. Wyjął z zębów latarkę i zrobił głęboki wydech. Dopiero teraz zdał sobie spra- wę, że przez długi czas wstrzymywał oddech. Sprawdził czas. Pociąg miał nadje- chać za dwadzieścia minut. Jeszcze lont detonacyjny. Opróżnił plecak. Wyciągnął zwój czegoś, co przypominało koncentryczny przewód antenowy do telewizora. Przykleił taśmą końcówkę do dźwigara mostu i zaczął rozwijać lont, posuwając się na zachód, w stronę środka sąsiedniego przęsła mostu. Przez cały czas rozpłaszczał materiał na deskach pomostu. Rozwinął dwadzieścia metrów ładunku. Wrócił do miejsca, z którego zaczął, złapał końcówkę i na czworakach zaczął wciskać rozwi- nięty ładunek w szczelinę pomiędzy stalową konstrukcją podtrzymującą pomost a idącą równolegle do niej masywną belką. Wepchnął materiał wybuchowy za wiąz- kę biegnących tamtędy przewodów elektrycznych. Przykleił do mostu drugi koniec lontu i znowu wrócił do worków z prochem. Pozostałą końcówkę ładunku wcisnął pomiędzy torebki tak, aby dotknęła dynamitu. Wyprostował się. Popatrzył przez ramię na zachód. Wciąż widział jednak tylko ciemność, jeśli nie liczyć odległej poświaty reflektorów kolejnej wieży sygnalizacyjnej. Miał ochotę przyłożyć ucho do jednej z szyn, żeby sprawdzić, czy nie słychać zbliżają- cego się z daleka pociągu, jednak powstrzymał się. Łagodny powiew chłodził jego spoconą twarz. Odetchnął głęboko. Most pachniał starym żelazem, rdzą, smarem do silników diesla, rozłożonym na słońcu impregnatem. Zdawał się skrzypieć w ciemności pod naporem wody. Mężczyzna wolno wrócił do sworzni, zamknął oczy i przeanalizował w myśli połączenia. Obwód został wykonany poprawnie i był zamknięty. Wszystko zostało rozmieszczone właściwie. Przed oczami stanęło mu wyobrażenie osmalonych szczątków samochodu rozerwanego na drobne kawałki, leżących pomiędzy nimi żółtych worków okrywających ciała... Z trudem przełknął ślinę, szybko otworzył oczy i wziął kolejny głęboki oddech. 10 Strona 9 To dlatego tu jesteś, powiedział do siebie. Od tego się wszystko zaczęło. A więc zrób to. Teraz. Nachylił się ku znajdującemu się w betonowej wnęce pudełeczku, wymacał przycisk i wcisnął go raz. Rozległ się pisk. Drugi raz - usłyszał drugi pisk. Teraz szybko po sobie nastąpiły trzy kolejne, a na wyświetlaczu pojawił się napis: OD- BIORNIK WŁĄCZONY. Mężczyzna kiwnął głową, podniósł pusty plecak, wrzu- cił do niego taśmę samoprzylepną i latarkę. Zszedł szybko po drabinkach na dół filaru, do łódki. Dwusuwowy silnik pracował wciąż cicho na jałowych obrotach, wyrzucając smużkę spalin. Mężczyzna spojrzał w stronę obozu rybaków. Było tam jeszcze ciemno. Usadowił się w łódce, dodał gazu i odczepił kotwiczkę od szczebla drabinki. Łódź natychmiast przekręciła się i wartki prąd pociągnął ją na środek i w dół rzeki. Mężczyzna, skręcił jednak ku zachodniemu brzegowi, aby trzymać się jak najdalej od znajdujących się trzysta metrów od niego, pogrążonych w ciemności barakowo- zów. Minutę później łódka z powrotem przepłynęła pod mostem; jej mały silniczek z trudem pokonywał prąd. Wciąż panowała noc; widać było tylko światła Thebes, leżącego na szczycie urwiska po prawej. Łódź zaczęła płynąć spokojnie nowym kursem. Mężczyzna wyciągnął z we- wnętrznej kieszeni kamizelki nadajnik. Wydawał się ciepły. Wysunął antenę ze sprężynującego drutu, przesunął przełącznik, na nadajniku zapaliła się czerwona lampka. Spojrzał na zegarek i znowu skierował łódź ku środkowi rzeki, nie spusz- czając oka z mostu. Kiedy przepłynął jakieś pół kilometra od mostu w górę rzeki, z ciemności na zachodnim brzegu wyłonił się długi pociąg. Z początku widać było tylko światło głównego reflektora lokomotywy, potem sam reflektor, a w końcu trzy zestawione lokomotywy spalinowe. Pierwsza wydawała się gonić poświatę własnego reflekto- ra. Odgłosy rzeki zagłuszał narastający łoskot. Mężczyzna zmniejszył obroty, puszczając łódkę w dryf. Obrócił się na ławecz- ce, ściskając obiema rękami nadajnik. Serce waliło mu jak młotem; wyschło w ustach. Dwanaście lat planował dzisiejszą noc. Dwanaście trudnych lat, spędzo- nych w samotności, które był w stanie przetrwać tylko dzięki przygotowywaniu się do zemsty. Patrzył teraz, jak pociąg wjeżdża z łomotem na most; jak lokomotywy mijają pierwszy, drugi i trzeci filar, oświetlając konstrukcję kratownicy. Zdawało się, że pociąg zwalnia, tocząc się po moście; mężczyzna wiedział jednak, że to tylko złudzenie optyczne. Trzy wielkie lokomotywy minęły czwarty, największy filar i wjechały na środkowe przęsło. Czekał. Ponad klekotem potężnych dieslowskich silników rozlegał się łoskot poszczególnych wagonów. Lokomotywy minęły drugi z głównych filarów, a po- tem jeszcze jeden, szósty z kolei. Mężczyzna wyczekał jeszcze sekundę i popchnął przełącznik do oporu. 11 Strona 10 Pod poziomem szyn, na zachodnim filarze środkowego przęsła, pojawił się ja- skrawoczerwony błysk, a zaraz po nim nastąpiły dwa, niemal jednoczesne zaska- kująco głośne wybuchy. Spod torów wystrzeliła ku zachodniemu brzegowi rzeki żółtoczerwona, ognista błyskawica, na moment ukazując spód pociągu, niczym w błysku flesza. Przez moment mężczyźnie wydawało się, że widzi nawet literowe oznaczenia na ścianach wagonów. Zachodni koniec głównego przęsła mostu opu- ścił się jak gdyby w zwolnionym tempie, i z wielkim hałasem runął do rzeki. Wschodni koniec pozostał na swoim zamocowaniu jeszcze przez kilka sekund, a później także zerwał się z filaru i opadł w dół pod masą pociągu. Kryte wagony i platformy, które nie przejechały jeszcze środka mostu, zaczęły spadać jedne po drugich do wody, nie zwalniając ani na chwilę; każdy następny wagon był ciągnię- ty w dół przez ciężar poprzedniego. Mężczyzna patrzył, jak kolejne wagony odbi- jają się z łomotem od wygiętego, zawalonego przęsła mostu, a potem znikają w czarnej toni. Na powierzchni pojawiło się kilka cystern, które niczym w gotującej wodzie to wypływały, to znów znikały, pchane przez potężny prąd. Po upływie pół minuty z rzeki wyłaniał się stos wraków. Ostatnie wagony spa- dały teraz bezpośrednio na stos odbijając się i staczając z niego na obie strony. Niektóre pozostawały nienaruszone, inne pękały, a ich zawartość wydostawała się do wody. Trzy czy cztery z tych, które przejechały już na następne przęsło także wpadły do rzeki, jednak początek pociągu znikł już za znajdującym się na wschod- nim brzegu zakrętem. Echo odbijało się jeszcze od wysokich brzegów. Szczątki mostu i wagonów ogarniała stopniowo wielka chmura dymu i mgły. Mężczyzna patrzył jak zaklęty na pełen grozy obraz; łoskot potężniał i potęż- niał. Wreszcie zdał sobie sprawę, że szybko zbliża się ku piekłu. Otworzył prze- pustnicę silnika do końca, aby uniknąć wciągnięcia przez prąd w dymiące szczątki. Tuż za jego łódką wypłynęła nagle z gotującej się toni srebrzysta cysterna, niczym rozwścieczony, stalowy hipopotam. Z jej zaworów upustowych z sykiem wydo- bywały się ostre, chemiczne opary. Po chwili metalowy kolos przewrócił się i zanurzył znowu. Mężczyzna zdołał zawrócić łódź i zaczął z powrotem posuwać się w górę rzeki. Zdawał sobie sprawę, że teraz w barakowozach obozu rybaków zapalają się świa- tła. Wydawało się, że od wysokiego brzegu stanu Illinois ciągle odbija się echo; nie martwił się więc odgłosem silnika swojej łódki, a jedynie tym, czy zdoła w porę umknąć. Słyszał za sobą hałas wydobywających się z zaworu upustowego innej cysterny chemikaliów, wyzwolonych nagłym wzrostem ciśnienia. Za pierwszym zakrętem zobaczył dalszą drogę aż do znajdującego się dziesięć kilometrów w górę rzeki starego mostu drogowego Cape Girardeau, podświetlone- go od tyłu reflektorami śródlądowego portu. Sterował teraz ku środkowi rzeki. Po pokonaniu zakrętu słyszał już tylko gwizd wiatru w uszach, i cichszy odgłos małe- go silniczka łodzi. Obejrzał się przez ramię. Poprzez, rosnące na wysokim brzegu, powykręcane drzewa przeświecała złowieszcza poświata. 12 Strona 11 Ten był pierwszy - pomyślał, mrużąc oczy przed wiatrem. Spodziewał się, że odczuje radość, coś w rodzaju smaku zwycięstwa; nie czuł jednak nic. Pozostał wewnątrz martwy - wszystkie jego emocje wypaliły się dawno temu. Osiągnął swój pierwszy cel; ani więcej, ani mniej. Po dwunastu latach faza planowania była zakończona. Teraz działał niczym niszczycielska siła natury. Jeden już za mną - pomyślał. Zostało jeszcze pięć. 2. M ajor Tom Matthews otworzył lodówkę i poszukał wzrokiem czegoś innego niż piwo. Był dowodzącym oficerem dyżurnym należącej do armii placówki Anni- ston - wielkiego składu broni. Dyżur oznaczał, że tego wieczora Matthews musi zrezygnować ze swego wieczornego zwyczaju popijania alkoholu. Zobaczył jedną puszkę coli; kiedy po nią sięgał, zadzwonił telefon. Odebrała żona Toma i zawołała go. Dzwonili z sekcji operacyjnej bazy. Matthews spojrzał na zegarek. Była akurat pora na obiad. Podniósł słuchawkę kuchennego telefonu. - Oficer dyżurny - rzucił. - Panie majorze, dzwonię z sekcji operacyjnej. Mamy wyjątkową sytuację. - A bywają inne, sierżancie? Proszę mówić. - Odebraliśmy wezwanie o pomoc z C-130 należącego do Sił Powietrznych. Pilot mówi, że mają dym w kabinie; prawdopodobnie pożar instalacji elektrycznej. Proszą o zezwolenie na awaryjne lądowanie na naszym lotnisku. - Główny pas jest nie używany od lat, sierżancie - przypomniał Matthews. Wyjrzał przez okno. Słońce już prawie zachodziło. - Funkcjonuje tylko lądowisko dla śmigłowców. Poza nim nie ma żadnych świateł. Nie wiem nawet, czy nie zatar- ły się namalowane na pasie linie. - Sir, ten pilot mówi bardzo podnieconym głosem. Właściwie, to nie poprosił o zezwolenie, tylko powiedział, że wylądują za jakieś osiem minut. - Cholera jasna! - zaklął Matthews. - Wezwij strażaków; niech wyjadą na pas. W try miga! Jadę prosto na lotnisko. Postaw w stan alarmu drużynę ratownictwa medycznego. - Tak jest! Major rzucił słuchawkę i pobiegł po kluczyki do służbowego pikapa, radiotele- fon i portfel. Minutę później wyjeżdżał już z mieszkalnej części bazy. Włączył radiotelefon i porozumiał się znowu z sekcją operacyjną. Potwierdzono, 13 Strona 12 że transportowy C-130 zgłosił awaryjne lądowanie i leciał prosto nad lotnisko bazy, od wschodu. Widać było pędzące na pas samochody strażackie. Dowódca strażaków pytał, gdzie je ustawić. - Nie wiem, do licha! - burknął Matthews, skręcając w część magazynową bazy. - A z której strony nadlatuje? - Mówi, że od wschodu, panie majorze. Powiedział, że odbierają sygnał na- szego TACAN i lecą jak po sznurku. - Sierżant także był podekscytowany. Tom skręcił teraz w drogę, która wiodła brzegiem bazy i omijała magazyny. Przyspieszył. Starał się przypomnieć sobie, jaką długość ma opuszczony pas star- towy. Wiedział tylko, że przebiega ze wschodu na zachód, a na jego końcu znajdu- je się lądowisko dla śmigłowców. - Niech strażacy ustawią samochody w pobliżu zachodniego końca pasa - po- lecił. - Jeśli będzie katastrofa, to wrak zatrzyma się właśnie tam. Powiadomiłeś dowódcę bazy? - Wysłaliśmy mu wiadomość na pager, ale jeszcze nie odpowiedział. Matthews potwierdził, że usłyszał. Skręcił po raz kolejny w żwirową drogę, biegnącą po północnej stronie magazynów broni. Przyspieszył jeszcze bardziej. Po lewej stronie, pomiędzy drzewami, ciągnął się wysoki, podwójny płot z drutu kol- czastego, zwieńczony zwojem specjalnego drutu, którego ostre jak brzytwa ele- menty połyskiwały w świetle reflektorów samochodowych. Poza lądowiskiem dla śmigłowców w Anniston nie ma właściwie lotniska - myślał major - nie ma świateł na pasie ani wieży kontrolnej, niczego. Kiedy ostatni raz był na pasie, widział, że spomiędzy płyt wyrastają chwasty. Znowu wywołał sekcję operacyjną. - Sierżancie, proszę jeszcze raz spróbować nadać wiadomość na pager do- wódcy. I upewnij się, czy ci w samolocie wiedzą, że to opuszczone lotnisko. Że nie ma żadnych urządzeń, a pas jest zarośnięty chwastami. - Potwierdzam, sir. Tom odłożył radiotelefon i zwiększył prędkość samochodu do osiemdziesięciu kilometrów na godzinę. C-130 to maszyna turbośmigłowa, nie potrzebuje więc bardzo długiego pasa. Jednak udane lądowanie wymagało sprawnej pracy przyrzą- dów pokładowych samolotu. Jeśli instalacja elektryczna się spaliła, przyrządy mogły nie działać. Major zobaczył na drodze przed sobą unoszący się kurz. Miał nadzieję, że wzbiły go samochody strażackie. Wtedy sierżant odezwał się znowu: - Panie majorze, pilot mówi, że nie mogą skierować się gdzie indziej. Muszą lądować na lotnisku wojskowym, a na pokładzie jest coraz gorzej. Ocenia, że nad- lecą za cztery minuty; prosi o otoczenie lotniska kordonem bezpieczeństwa i o drużynę dekontaminacyjną. Matthews aż zdjął nogę z gazu. 14 Strona 13 - Drużynę dekontaminacyjną? - powtórzył ze zdumieniem. - Co oni, do cho- lery, wiozą? - Nie wiem, sir. W tej chwili nic nie mówi; myślę, że mają pełne ręce roboty. Tom potwierdził. Skręcił w prawo, gdzie za sosnowym zagajnikiem znajdowa- ło się lotnisko. Kurz, jaki wzbiły strażackie cysterny, gęstniał w świetle reflekto- rów. Major zwolnił i zastanawiał się, co robić. Baza Anniston służy do przecho- wywania broni chemicznej. Prośba o drużynę dekontaminacyjną nie oznaczała nic dobrego. - Słuchaj - odezwał się do sierżanta z mniejszą niż poprzednio pewnością w głosie. - Daj tu drużynę ratownictwa chemicznego. Porozum się z Fort McClellan; niech przyślą jednostkę żandarmerii. Oba oddziały - sytuacja wyjątkowa. I pona- wiaj próby porozumienia się z pułkownikiem Andersonem. Sierżant potwierdził, a Matthews skręcił w zagajnik. Po chwili droga rozszerzy- ła się w betonową płytę, otaczającą starą wieżę kontrolną o zabitych deskami ok- nach i drzwiach. W blasku reflektorów ukazał się strażacki pikap. Tom jechał dalej. Przy zachodnim końcu pasa widać było migające światła strażackich samochodów. Major zahamował koło nich, złapał radiotelefon i wy- siadł. Ruszył w stronę dowódcy straży, który miał na sobie kombinezon i rękawice; także trzymał radiotelefon. - Jestem major Matthews, dowodzący oficer dyżurny bazy - przedstawił się Tom. - Czy powiedzieli panu, co tu mamy? - Tylko tyle, że może nastąpić katastrofa lotnicza - odparł dowódca straża- ków. Był cywilem, pięćdziesięcioletnim, mocno zbudowanym mężczyzną. Widać było, że się niepokoi. Na jego kasku fosforyzujące litery składały się w słowo DOWÓDCA. - Mam jedną jednostkę z pianą gaśniczą i dwa wozy z wodą. We- zwałem jeszcze dwa ze straży pożarnej okręgu. Niech ktoś powiadomi żandarmów na bramie, żeby ich wpuścili. Może ktoś ich tu przyprowadzi? - Słusznie - zgodził się Matthews. - Zajmę się tym. To będzie C-130. Spory transportowiec. Czy pańscy ludzie potrafią sobie radzić z dużą katastrofą lotniczą? - Nie, sir - przyznał bez ogródek dowódca straży. - Ale oprócz nas nie ma ni- kogo innego. Tom skinął głową i popatrzył na ciemne już całkiem niebo. Ani śladu samolotu. Major wezwał sekcję operacyjną i poinformował o dodatkowych wozach strażac- kich, które spieszyły na teren bazy. Dyżurny podoficer przekazał mu wiadomość, że na lotnisko jedzie drużyna ratownictwa chemicznego i że z McClellan wysłano dwunastu żandarmów, którzy zakładają po drodze kombinezony przeciwchemiczne MOPP. - Zakładają MOPP? - Tak jest. Powiedziałem im, że wysyłamy naszą drużynę ratownictwa che- micznego. Skoro tak, to pomyślałem, że żandarmi powinni mieć na sobie kombi- nezony. 15 Strona 14 Matthews zaklął w duchu. Sam powinien był na to wpaść. Drużyna ratownic- twa chemicznego stacjonowała w bazie na wypadek przypadkowego skażenia składowaną bronią chemiczną. Oczywiście, że żandarmi powinni być gotowi na skażenie. Tom zastanawiał się, co wiezie uszkodzony transportowiec. - Panie majorze, lecą - odezwał się dowódca straży, wskazując na niebo. Mat- thews podniósł wzrok i tuż nad wierzchołkami sosen, rosnących za wschodnim krańcem pasa zobaczył słabe, migające światełka nadlatującego z oddali samolotu. Jeszcze nie było go słychać. Nagle pilot zapalił światła lądowania. Matthews po- kręcił głową i zastanowił się, co jeszcze powinien zrobić. Dowódca straży zapiął kombinezon i sprawdził swoją butlę z tlenem. - Niech pan powie swoim ludziom, że to transportowiec - polecił Tom. - Je- dyni ludzie na pokładzie siedzą z przodu, tam skierujcie siły ratownicze. Strażak skinął głową i odezwał się do mikrofonu umieszczonego w kołnierzu. Matthews podszedł do krawędzi pasa. W świetle reflektorów swojego samochodu zobaczył, że spomiędzy płyt pasa naprawdę wyrastają chwasty. Żałował, że było zbyt mało czasu, aby oczyścić pas z ewentualnych śmieci czy nieoczekiwanych przeszkód. Światła samolotu zbliżyły się i dał się słyszeć odgłos turbośmigłowych silników. Tom wezwał znów sekcję operacyjną i powiedział, że samolot już widać, więc drużyna ratownictwa musi się spieszyć. Sierżant poinformował, że stracił łączność radiową z C-130. Dlaczego zdarzyło się to akurat mnie? - pomyślał Matthews. Wolałby, żeby na miejscu był pułkownik Anderson. Zanosiło się na sprawę znacznie większego kalibru niż tego chciał. Dowódca straży wsiadł do swojego pikapa i ruszył powoli wzdłuż lewej kra- wędzi pasa, migając światłami na dachu kabiny. Wielki samolot zaczął się zniżać. Matthews wstrzymał oddech, kiedy płatowiec omal nie zawadził o sosny. Lądował z hałasem; wydawał się o wiele za duży na wąski pas starego betonu, który nagle oświetliły jego silne reflektory. Chwilę przed tym, nim maszyna dotknęła ziemi, Matthews zobaczył, że pod brzuchem samolotu nie widać wypuszczonego podwo- zia. Tom chciał ostrzec o tym strażaków, ale jego krzyk został zagłuszony. Pilot posadził maszynę na betonie. Rozległ się straszliwy zgrzyt szarpanego metalu; wielki płatowiec wzbił chmurę iskier i dymu. Uderzenie było tak silne, że jedno ze skrzydeł obniżyło się i znalazło niebezpiecznie blisko betonu. Jedno ze śmigieł urwało się i potoczyło, dzwoniąc, po pasie, przelatując tuż obok Mat- thewsa, który nie zdążył nawet się skulić. Samolot sunął po betonie z ogłuszającym łoskotem; pozostałe trzy śmigła przyspieszyły nagle, gdyż pilot nastawił wsteczny ciąg. Tom instynktownie uniósł ręce, podczas gdy sypiący iskrami olbrzym prze- sunął się obok niego. Transportowiec zaczął powoli obracać się w prawo, ślizgając się teraz pod kątem; hałas nieco się zmniejszył. 16 Strona 15 A jednak maszyna nie zwalniała; nagle Matthews z przerażeniem zdał sobie sprawę, że samolot uderzy za moment w jeden z wozów strażackich, a może nawet we dwa. Strażacy ustawili je na samym środku końca pasa, zamiast po bokach. Dziób C-130 uderzył prosto w środek jednej z cystern. W powietrze poleciał wielki strumień wody, a ciężarówka została zmieciona prosto w rosnące za pasem sosny. Prawe skrzydło samolotu ścięło wierzch drugiej cysterny, zmiatając w okamgnie- niu drabinę. Tylko samochód z pianą gaśniczą pozostał nietknięty. Wielki samolot zatrzymywał się powoli pięćdziesiąt metrów za pasem pośród ogłuszającego trza- sku dziesiątków łamanych sosen. Matthews, widząc, jak transportowiec znika w chmurze kurzu na krawędzi lasu, pobiegł do samochodu. Zawołał przez radiotelefon, że maszyna jest już na ziemi, że wylądował na brzuchu, bez podwozia i że potrzeba natychmiast jak najwięcej karetek pogotowia. Zobaczył, że z głównej części bazy nadjeżdża jakiś pojazd - widać było snopy światła reflektorów. Ruszył środkiem pasa, po drodze widział kawałki metalu i dymiące opony, jechał po czarnym śladzie samolotu, ciągnącym się jeszcze przez kilometr. Zahamował gwałtownie, żeby nie wjechać prosto we wrak. Ocalały wóz strażacki zalewał strumieniami piany dymiący spód płatowca. Załoga uszkodzonego wozu biegła w stronę samolotu; szczątków staranowanej cysterny nie było widać. Przez opuszczoną szybę Matthews poczuł zapach paliwa lotniczego; dzięki Bogu na razie nie było pożaru. Gdy wysiadł, w nozdrza uderzył go smród spalonego metalu. Odezwał się radiotelefon. Meldował się dowódca drużyny ratownictwa che- micznego; prosił o instrukcje. Tom obejrzał się i zobaczył pędzące ku niemu cztery terenowe samochody humvee. Rozkazał ich załogom pozostać po północnej stronie pasa i natychmiast wysłać do wraku sanitariusza. Chciał, żeby ludzie pozostali w miarę możliwości z dala od samolotu, pod wiatr w stosunku do niego i tego, co przewoził. Teraz dopiero zdał sobie sprawę, że nie ma w samochodzie kombinezo- nu przeciwchemicznego dla siebie; nie miał nawet maski. Reflektory cysterny z pianą oświetlały zniszczony dziób wraku. Matthews wi- dział, że gromadzą się wokół niego strażacy. Wsiadł z powrotem do wozu i ustawił się koło pojazdów ratownictwa chemicznego. Wysiadł znów, żeby pomówić z dowódcą drużyny. Nadjechał pozbawiony drabiny drugi wóz strażacki. Załoga zaczęła polewać dziób C-130 wodą. Matthews chciał włączyć się czynnie do po- mocy, jednak na razie musiał zająć się drużyną ratownictwa. Jej dowódca, kapitan Korpusu Chemicznego, ubrany w kombinezon, lecz trzymający hełm w ręku, pod- szedł do Toma, zasalutował i zapytał, co się dzieje. Sanitariusz pobiegł ku przodo- wi samolotu, dźwigając dwie torby z przyrządami. Matthews powiedział, co wie, a wiedział niewiele. 17 Strona 16 - Z jakiegoś powodu poprosili o drużynę ratownictwa chemicznego - mówił - jednak potem straciliśmy łączność z nimi. Samolot uderzył w jeden z wozów stra- żackich. Muszę tam iść i zobaczyć, ile mamy ofiar. Przygotujcie się, chłopcy, ale trzymajcie się pod wiatr od wraku. Kapitan potwierdził, że zrozumiał słowa Toma, a ten ruszył ku dziobowi trans- portowca. Poczuł skurcz w żołądku, kiedy zobaczył, że właściwie nie było dziobu. Przód maszyny został zniszczony niemal aż do nasady skrzydeł. W świetle reflek- torów widać było wystającą z kłębowiska przewodów po lewej stronie samolotu samotną, ludzką nogę. Kadłub C-130 polewany był silnym strumieniem wody z działka strażackiego samochodu. Druga cysterna leżała na dachu pośród połama- nych sosen, pozbawiona kół. Matthews zdziwił się, że żaden ze strażaków nie zajmuje się nią, jednak zdał sobie sprawę, że wszyscy, spora gromada, pracują przy samolocie. Pomyślał z ulgą, że załoga zniszczonego wozu musiała widzieć pędzą- cy ku nim transportowiec i zdołała w porę wyskoczyć. Cysterna bez drabiny dotar- ła na sam przód wraku; sanitariusz z drużyny przeciwchemicznej wdrapał się na dach wozu, aby dostać się do samolotu. Akcją kierował przez radio dowódca straży pożarnej stojący obok swojej półciężarówki. W powietrzu unosiło się jeszcze dużo dymu. Opary gaśniczej piany i paliwa lotniczego JP-5 utrudniały oddychanie. Wyglądało na to, że jeśli nie liczyć kolizji z wozem strażackim, katastrofa przebiegła względnie łagodnie. Spod kożucha piany wypływała wielka kałuża paliwa, nasączając czerwonawą, gliniastą ziemię i zbie- rając się za samolotem i wokół niego. Dowódca drużyny ratownictwa chemicznego zameldował, że rozkazał swoim ludziom odstawić samochody dalej od wycieku paliwa. Nadjechała cysterna z pianą i zaczęła przykrywać kałużę kolejnymi stru- mieniami piany. Matthews podjechał powoli do lewej burty transportowca, uważając, żeby nie wjeżdżać w pianę. Zobaczył, że zbliżają się na sygnale dwa samochody strażackie z okręgu i chyba karetka pogotowia bazy. Major zatrzymał samochód i wysiadł. Polecił przybyłym jednostkom ustawić się sześćdziesiąt metrów od samolotu, przez wzgląd na kałużę paliwa. Sanitariuszy kazał wysłać przodem. Kilku straża- ków próbowało oderwać od zniszczonego wozu ocalałą drabinę. W końcu oparli ją o mniej uszkodzoną stronę dziobu samolotu. Trzech z nich wspięło się do wnętrza wraku, żeby pomóc pierwszemu sanitariuszowi szukać ofiar. Matthews przez radiotelefon polecił sekcji operacyjnej bazy odwołać prośbę o wszystkie dostępne w okolicy karetki do czasu, aż zorientuje się lepiej, co do ofiar wypadku. Szybko nadszedł dowódca straży, prowadząc jednego ze swoich ludzi, który wydawał się w stanie szoku. Chwiał się, był bardzo blady i bez przerwy mówił o tym, jak to zdążyli w ostatniej chwili wyskoczyć, jak przesunęło się nad ich głowami skrzydło i o hałasie, o straszliwym łoskocie. Dowódca przekazał stra- żaka pod opiekę sanitariuszy z karetki bazy. 18 Strona 17 - Jak wygląda sytuacja, szefie? - spytał Matthews, spoglądając na dymiący transportowiec. - Moim ludziom nic się nie stało - odparł dowódca straży. - Chociaż nie wiem, jakim cudem zdołali wyskoczyć z tego samochodu. - Pokazał na białą nogę wystającą z wraku. - Wygląda na to, że jest przynajmniej jedna ofiara śmiertelna. Odezwał się jego radiotelefon. Przyłożył go do ucha i po chwili poinformował: - W szczątkach prawego fotela znaleźli żywego pilota. Ten z lewego fotela zginął. Zdaje się, że w tyle kabiny jest jeszcze jeden człowiek, ale nie wiadomo, co z nim. Będą musieli przecinać blachy. - Może strażacy okręgowi mają nożyce - zauważył Matthews. Dowódca stra- ży poszedł to sprawdzić. Tom poinformował bazę o ofiarach. Zobaczył, że kilku ratowników dostaje się do wnętrza samolotu. Wystarczyło; zbyt wielu przeszka- dzałoby sobie w ciasnej przestrzeni. Matthews wciąż zadawał sobie pytanie, co jeszcze powinien zrobić. Jednak przede wszystkim należało wydostać ofiary z wraku, zwłaszcza żywe. Wyglądało na to, że ryzyko pożaru samolotu minęło. Dziękował za to Bogu. Po półgodzinie ratownicy dotarli do jeszcze jednego członka załogi, kobiety. Była przytomna, poobijana, lecz mniej więcej cała i zdrowa. Natomiast pilot z prawego fotela znajdował się w krytycznym stanie - miał poważne obrażenia brzu- cha i zmiażdżone przez tablicę przyrządów obie nogi. Potwierdzono zgon pilota z lewego fotela. Wyglądało na to, że na pokładzie C-130 nie było więcej ludzi. Ko- bieta z samolotu prosiła o rozmowę z dowodzącym oficerem dyżurnym bazy, za- nim zostanie odwieziona do szpitala. Nalegała. Matthews przekazał wszystkie te informacje sekcji operacyjnej i podszedł do najbliższej karetki, gdzie przypinano do noszy młodą kobietę. Do dziobu samolotu zbijało się więcej ratowników. Tymczasem kożuch piany podpływał powoli do karetki. Tom kazał kierowcy uważać na pianę, po czym przepchnął się ku tyłowi samochodu. Zobaczył pobladłą dziewczynę, która wydawała się za młoda na to, żeby służyć w wojsku. Próbowała mówić. Na jej prawej skroni widniało brzydkie rozcięcie. Zielony kombinezon lotniczy był poplamiony krwią. Dziewczyna popa- trzyła niemo na pochylającego się nad nią majora. Któryś ze strażaków wypuścił z butli do wlotu turbiny jednego z silników wraku dwutlenek węgla. Wszyscy pod- skoczyli, słysząc nagły hałas. Tom przedstawił się. Kobieta poprosiła sanitariuszy o odejście, żeby mogła porozmawiać z dowo- dzącym oficerem w cztery oczy. Mężczyźni popatrzyli na nią, potem na Mat- thewsa. Skinął głową. Odeszli więc. Dziewczyna rozejrzała się, upewniając się, że rozmowa nie zostanie przez nikogo podsłuchana. Tom nachylił się nad nią. Była przeciętnej urody, miała krótkie, czarne włosy i wystraszone oczy. 19 Strona 18 - Kiedy minie zagrożenie, niech pan im każe się wycofać, panie majorze - odezwała się. - Niech nikt nie wchodzi do ładowni. Musimy otoczyć samolot kor- donem bezpieczeństwa o promieniu trzystu metrów. - Musimy? - powtórzył Matthews. - Co wyście wieźli? - Ten transportowiec należy do Dowództwa Operacji Specjalnych, panie ma- jorze - odpowiedziała dziewczyna. - Czy jest gdzieś dowódca bazy? Tom rozejrzał się. Nie widział dobrze w świetle reflektorów wszystkiego, nie było jednak śladu pułkownika Andersona. Powiedział więc, że dowódca został wezwany przez pager. Dziewczyna skinęła głową. - Jemu możemy powiedzieć, sir - oznajmiła. To jest Anniston, prawda? Skład broni chemicznej? Macie drużynę ratownictwa chemicznego? - Są tutaj - poinformował Matthews. - Ale muszą wiedzieć, z czym mają do czynienia. Dziewczyna wzięła głęboki oddech, ale potem jakby zrezygnowała. Tom chciał zawołać sanitariuszy, lecz młoda kobieta złapała go za rękaw i powiedziała: - Nic mi nie jest, panie majorze. Może i straciłam panowanie nad sobą, kiedy lądowaliśmy bez podwozia, ale, do licha, już jesteśmy na ziemi, i nie było pożaru. Czy piloci...? - urwała. - Ratownicy właśnie zajmują się pilotami - odpowiedział wymijająco Mat- thews. - Pani sierżant, nie chcę pani dręczyć, ale jednak musimy wiedzieć, z jakie- go rodzaju substancją możemy mieć do czynienia. Od tego zależy, jakie chemika- lia powinni przygotować moi ludzie. Podoficer zawahała się. - Jeśli panu powiem, wtedy pan, pańscy ludzie i wszyscy ci sanitariusze będą musieli pozostać zamknięci w bazie do czasu, aż Pentagon zdecyduje, co z wami zrobić dalej. Tymczasem odezwał się radiotelefon. - Chwileczkę - rzucił Tom i podniósł urządzenie do ucha. - Jedzie do pana pułkownik Anderson - usłyszał. Dzięki Bogu! - pomyślał Matthews i potwierdził, że zrozumiał komunikat. Przekazał młodej sierżant, że nadjeżdża dowódca bazy i że tymczasem on zajmie się zorganizowaniem kordonu bezpieczeństwa. Skinął na sanitariuszy, żeby wróci- li. Dziewczyna podziękowała mu. Tom udzielił instrukcji dowódcy drużyny ratownictwa chemicznego i podszedł w stronę nadjeżdżających pasem samochodów żandarmerii. Szef straży odesłał strażaków okręgowych z powrotem, uznając, że niebezpieczeństwo pożaru defini- tywnie minęło. Matthews kazał sierżantowi dowodzącemu oddziałem żandarmerii ustawić wokół samolotu kordon bezpieczeństwa i skierował się naprzeciw nadjeż- dżającemu prywatnemu samochodowi pułkownika Andersona. Pułkownik Henry Anderson z Korpusu Chemicznego armii, dowódca bazy An- niston, był wysokim mężczyzną o wyglądzie naukowca. Miał pedantyczny, 20 Strona 19 często oschły sposób bycia, skrywający prawdziwą troskę o innych, i zdrowy dy- stans do biurokracji, z którą trzeba było sobie radzić w bazie. Był dobrym opieku- nem podległych sobie ludzi, a oni w zamian troszczyli się o niego, jak mogli. Puł- kownik wysiadł teraz z samochodu, ubrany w mundur. Ogarnął wzrokiem olbrzy- mi wrak, spoczywający za końcem pasa w kałuży piany i paliwa lotniczego i po- kręcił głową. Matthews ucieszył się widokiem swojego dowódcy. Zasalutował i zameldował w krótkich słowach, jak przedstawia się obecnie sytuacja. - Dziękuję, Tom - odpowiedział Anderson. - Dobrze się spisaliście, pan i pańscy ludzie. Bardzo mi przykro z powodu pilotów. Trzeba się dowiedzieć, dla- czego ta sierżant domaga się drużyny ratownictwa chemicznego i żandarmerii. - Nie chciała mi powiedzieć, panie pułkowniku. Mówi, że może to wyjaśnić tylko panu. Sanitariusze, którzy zajmowali się dziewczyną, wycofali się znowu na widok dowódcy bazy. Matthews także pozostał poza zasięgiem ich głosów, gdy pułkow- nik rozmawiał z młodą podoficer. Tymczasem zameldowano, że drugi pilot wła- śnie zmarł. Tom zaklął cicho. Jednostka strażacka czynnego lotniska wiedziałaby, że nie można ustawiać samochodów na środku pasa. Matthews był przygnębiony tym, że w porę o tym nie pomyślał. Sprawdził przez radio, czy żandarmi formują kordon, a później spytał dyżurnego z sekcji operacyjnej, jakie komunikaty nade- szły w związku ze zdarzeniem. Zobaczył, że pułkownik Anderson wraca na pas. - Niech pan posłucha, Tom - odezwał się dowódca bazy. - Proszę powiedzieć dowódcy drużyny ratownictwa chemicznego, żeby pozostawali w gotowości, ale trzymali się z dala. Mogą zdjąć kombinezony, z tym że przez cały czas musi pozo- stawać w pełnym stroju ochronnym trzech ludzi. - Tak jest, sir. Jaką substancję przewozili? Anderson zawahał się. - To tajna informacja, Tom - wyjaśnił. - Chcę, żeby pan przekazał dowodze- nie akcją na miejscu szefowi drużyny przeciwchemicznej; i niech ci wszyscy stra- żacy zjeżdżają stąd jak najprędzej. Matthews powiadomił o śmierci drugiego pilota. Pułkownik pokiwał ze smut- kiem głową. - Normalnie, przy dwóch ofiarach śmiertelnych, powinniśmy rozpocząć ofi- cjalne śledztwo - powiedział. - Jednak w tej sytuacji chcę, żeby ciała ofiar zostały jak najszybciej wydobyte z wraku, a wszyscy cywile opuścili miejsce katastrofy. - Tak jest. Ale... - Na razie mogę panu powiedzieć tylko tyle, że potrzebujemy więcej sił żan- darmerii. Zajmą pozycje, kiedy tylko odjadą strażacy. Chcę także, żeby wszyscy przez cały czas byli informowani o aktualnym kierunku wiatru i byli gotowi prze- mieścić się na rozkaz pod wiatr w stosunku do wraku. 21 Strona 20 Pułkownik zrobił pauzę, żeby uzmysłowić Matthewsowi, że kwestia kierunku wiatru jest bardzo ważna. Ciągnął: - Dowództwo Operacji Specjalnych przysyła drużynę techników. Wylądują śmigłowcem za parę godzin. Matthews był zdumiony. Co mogło znajdować się w samolocie, wokół którego wszyscy musieli mieć w pogotowiu kombinezony przeciwchemiczne i dodatkowo wiedzieć, skąd wieje wiatr? Nie mogło chodzić o broń chemiczną, a biologiczna już w Stanach Zjednoczonych nie istnieje. Pozostawała zatem... atomowa? Na C- 130? To nieprawdopodobne. Tymczasem uszkodzony samochód strażacki zaczął się wycofywać. - Niech drużyna sygnałowa przygotuje się na lądowanie śmigłowca z Opera- cji Specjalnych - polecił jeszcze pułkownik. - Prawdopodobnie będzie to pięćdzie- siątkatrójka, ten duży. - Tak jest. - Matthews odbiegł, żeby wykonać rozkazy dowódcy. - Tom! - zawołał za nim pułkownik. - Niech pan powie sekcji operacyjnej, żeby wstrzymali przekazywanie dalszych meldunków do Centrum Operacyjnego Armii, chyba że osobiście polecę je przesłać. Niezależnie od tego, ile hałasu narobi Waszyngton. Według rozkazu, szefie - pomyślał major. Poczuł ulgę, że Anderson jest na miejscu i przejął dowództwo. Matthews znajdował się w centrum operacyjnym bazy. Była północ. Kończył właśnie raport z katastrofy, kiedy zadzwonił telefon z biura pułkownika Anderso- na. Za dwadzieścia minut miała odbyć się tam odprawa sztabu. Matthews, jako etatowy oficer operacyjny, miał być obecny. Przekazał więc pisanie raportu swo- jemu dyżurnemu zastępcy, wziął radiotelefon i wyszedł na świeże powietrze. Biuro dowódcy bazy znajdowało się w budynku odległym o dwadzieścia minut szybkie- go spaceru. Po katastrofie C-130 Matthews siedział przez kilka godzin w sekcji operacyjnej bazy. Centrum Operacyjne Armii w Pentagonie zasypywało Anniston pytaniami i żądaniami kolejnych meldunków, jednak nagle cały ten szum informa- cyjny się urwał. Najwyraźniej pułkownik Anderson zadzwonił do nich i wyjaśnił, o co chodzi. O dwudziestej drugiej wylądował śmigłowiec Operacji Specjalnych. Usiadł na środku lotniska. Matthews był przy tym obecny, razem z pułkownikiem, załogą jednego z wozów strażackich i drużyną sygnałową. Olbrzymi CH-53 omal nie zdmuchnął ich wszystkich wiejącym w dół z prędkością stu trzydziestu kilometrów na godzinę strumieniem powietrza. Pułkownik przywitał i odprowadził na miejsce katastrofy cztery przybyłe osoby. Wezwano jeden z hummerów jednostki przeciw- chemicznej, aby przewiózł potrzebny sprzęt ze śmigłowca. Matthewsowi polecono pozostać na zewnątrz kordonu bezpieczeństwa. Nie widział pośród ciemności, co za ludzie przybyli ani jaki mieli sprzęt. Może teraz się dowie. 22

O nas

PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu. Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających. Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej. Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje. Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf na hosting. Zapraszamy!