Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Audio 06-2015_demo PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
Więcej na: www.ebook4all.pl
H I - F I H I - E N D K I N O D O M O W E
Tu poczytasz sobie i kupisz ten numer
iFi Audio
RETRO STEREO
6/2015 cena 12,50 z (w tym 8% VAT)
GRAMOFONY 3000 Z
PRO-JECT RPM3 CARBON,
POD REGA RP3, THORENS TD203
ZESPOY GONIKOWE 20 000–25 000 Z, CZ. IV
WYSOKIM
NAPIĘCIEM
T+A P3000HV + A3000HV
CABASSE IROISE 3, DAVIS MV ONE
TRIANGLE SIGNATURE DELTA
GONIKI BEZPRZEWODOWE
ISSN 1425-171X Indeks 332755
9 771425 171156 06 AUDIO PRO, CABASSE, CAMBRIDGE AUDIO,
www.audio.com.pl DEFINITIVE TECHNOLOGY, DENON,
JBL, SONY, YAMAHA
Strona 2
Więcej na: www.ebook4all.pl
Strona 3
Więcej na: www.ebook4all.pl
OD REDAKCJI
R
MONO w MULTIKULTI
ynek audio zmienia si szybko i poda w rónych z gonikami. Dla nas jest oczywiste, e w obrbie „elektroniki”
kierunkach. Zmiany te czasami zaskakuj nawet mog wystpowa róne kombinacje (mniej lub bardziej zinte-
ekspertów inajbardziej dowiadczone rmy, growane), ale para kolumn – to rzecz wita – okrela przecie
dlatego nie chcc zosta w tyle, coraz czciej baz stereofoniczn, a stereofonia to od pó wieku synonim
reaguj one jak najszybciej, nie badajc dugo, nawet nie wysokiej jakoci, co podstawowego porzdku imi-
czy wskazany kierunek ma sens, czy jest tam jeszcze dla nich nimum przyzwoitoci. Nawet tam, gdzie na dobr stereofoni
miejsce. Dzisiaj moe jeszcze sens ma i miejsce jest, ale jutro ani w ogóle na dobry d wik i tak nie ma szans, utrzymywana
wszystko moe si zmieni… Próbuj te, lepiej lub gorzej, jest klasyczna autonomia goników obydwu kanaów stereofo-
wyróni si w nowym nurcie jakim wasnym pomysem, co nicznych – mam na myli rónej maci mikro- i miniwiee; ich
tym bardziej zwiksza rónorodno, ale te liczb konstrukcji goniki s „odczepialne” i przynajmniej teoretycznie mona je
niedopracowanych czy wrcz niemdrych, a przed klientem umieci w sposób optymalny dla stereofonii, chocia wprak-
pojawia si gszcz poj, koncepcji, funkcji, w którym coraz tyce stoj zwykle tu obok „centralki”. „Goniki bezprzewo-
trudniej jest mu wybra co odpowiedniego. My te szukamy dowe” to koniec tych pozorów… nie do ko
ca. Tutaj nic si
nowych tematów i akceptujemy takie propozycje, wktórych nie odczepia, ale wikszo z nich oferuje wci niezalene
dopiero po ich rozgryzieniu widzimy, w czym rzecz; w czym goniki kanaów lewego i prawego, ewentualnie kompromiso-
problem, awczym rozwizanie problemu. w konguracj 2.1 (niskotonowy wspólny, rednio-wysokoto-
Najpierw mia to by may test kilku urzdze
, ale szybko si nowe oddzielne). Pojawiaj si ju jednak próby cakowitego
okazao, e „goników bezprzewodowych” jest w bród – tylko zerwania ze stereofoni – obydwa kanay miksowane s
modeli mieszczcych si w zaoonym zakresie cenowym zna- wjeden iprzetwarzane w jednym zespole gonikowym. Wy-
le limy tyle, e nawet po odrzuceniu sabych i nieciekawych, daje si to obrazoburcze, ale moe przynie efekty wcale nie
zostao ich do opisania a osiem. Powsta test, który niemal zdo- gorsze ni dwa kanay ustawione tak blisko siebie, e o adnej
minowa ten numer „Audio”… iw tym momencie zdaem sobie stereofonii, nawet z odlegoci tylko metra, mowy by nie moe.
spraw, e chyba wypada za to przeprosi. Temat i sprzt Na monachijskiej wystawie widziaem high-endowe urzdzenia
„nowomodny”, daleki jednak nie tylko od audiolskich ideaów, monofoniczne – tak! – w których tylko po czci odwoano si
lecz równie od podstawowych kryteriów dla „normalnego” do szacunku, jakim mono jest otaczane w pewnych krgach au-
hi-. Z drugiej strony, pojawienie si sprztu tego typu jest diolskich (ludzie ci suchaj pyt mono przez systemy stereo,
nie tylko akceptacj d wiku niszej jakoci, ale te pewnych co jest powanym bdem w sztuce, z którego nie zdaj sobie
trendów, które warto wzi pod uwag równie z perspektywy sprawy), bowiem urzdzenia te s wanie wduym stopniu
potencjalnych systemów wyszej klasy. Wiele szczegóowych odpowiedzi na zapotrzebowanie na systemy maksymalnie zin-
rozwiza
wynika z generalnego denia do integracji. Obser- tegrowane. Stereofonia przestaje by witoci, ale nie znaczy
wujemy j na poziomie urzdze
majcych wchodzi w skad to, e naley j obali – tam, gdzie tylko moe dobrze spenia
wikszych systemów – np.wzmacniacze zawieraj coraz cz- swoj rol, tam powinna funkcjonowa. Skuteczne poczenie
ciej przetworniki C/A, anawet funkcje strumieniowe, take na integracji ze stereofoni, chocia w tym przypadku bardzo
poziomie caych systemów – coreprezentuj wanie „goniki kosztowne, zademonstrowaa rma Lyravox – ponad dwumetro-
bezprzewodowe”. Przenone „boom-boxy” o obych ksztatach, wa „belka”, powieszona na cianie, jest na tyle duga (szeroka),
czyli kompletne systemy audio („systemy” w znaczeniu najogól- aby stereofonia nabraa sensu. Mona to rozwizanie skojarzy
niejszym, a nie przez due „S”), to przecie produkty znane od z soundbarami (chocia cena jest zupenie inna) ispojrze na
dawna, wczeniej przez nas ignorowane. Ich aktualna genera- podtelewizorowe belki ze znacznie wiksz sympati… moe
cja, zwana wanie „gonikami bezprzewodowymi”, róni si to wanie one bd ródem najlepszej stereofonii w epoce
jednak od swoich protoplastów nie tylko nowymi funkcjami, ale zintegrowanych (wjednej obudowie) systemów audio, bowiem
te atrakcyjnym designem, który bdzie odpowiedni nie tylko duy telewizor jest najlepszym usprawiedliwieniem dla duych
do kuchni, sypialni i gabinetów, ale nawet do salonów. Wraz wymiarów wiszcego pod nim urzdzenia. Ale nasuwa si py-
ztym widzimy znacznie wysze ceny, ni dawniej dopuszczalne tanie: dlaczego w cigu kilku lat rynek popularnych urzdze
w segmencie „boom-boxów”. Wie si to z akceptacj dla oraz systemów audio ikina domowego by skonny przestawi
„goników bezprzewodowych” wród klientów bardziej zamo- si tak radykalnie zsystemów wielokanaowych, gdzie stado
nych i wymagajcych – ale wymagajcych nie tyle najlepszego goników musielimy czy dziesitkami metrów
d wiku, ile nowoczesnego wyposaenia swojego mieszkania. kabli, na rozwizania diametralnie inne – od
Taki sprzt dla wikszoci kupujcych nie jest adnym obcia- strony akustycznej uproszczone nawet w stosun-
chem, a wrcz przeciwnie – czym szpanerskim, awangar- ku do klasycznej stereofonii z par poczciwych
dowym, a przy okazji, albo przede wszystkim, czym bardzo kolumn? Odpowied mona znale tylko wtry-
wygodnym, w odrónieniu od tradycyjnych systemów, skadaj- bie dorabiania teorii do praktyki. To wanie
cych si z niezalenych „klocków”, poczonych wci gównie s ewolucje rynkowe, których nikt zawczasu
kablami. Krytycznym momentem jest poczenie wzmacniacza przewidzie niemoe.
Andrzej Kisiel
PRENUMERATA
NAPRAWDĘ WARTO
Strona 4
Więcej na: www.ebook4all.pl
SPIS TRECI
15 Pro-Ject, Rega, Thorens –
trzy europejskie rmy, bardzo
wane dla analogu, o rónym stau, z rón ofert,
ale wszystkie wiarygodne, ju dowiadczone,
i – co udowadnia sam udzia w tym tecie – dbajce
o klienta, który na gramofon nie moe przeznaczy
majtku, ale traktuje temat powanie.
Gonik bezprzewodowy to zoone urzdzenie, chocia nazwa,
23 wielko i cena wcale na to nie wskazuj. Wewntrz znajduje
si jednak miniatura caego domowego systemu Hi-Fi. Jest wic
wzmacniacz – i to na ogó w postaci wielu ko
cówek mocy, sprz-
onych z poszczególnymi przetwornikami, a wraz z tym równie
cyfrowe zwrotnice. S te moduy odtwarzaczy strumieniowych
lubchocia przetworniki C/A.
41
Trzech najbar-
dziej znacz-
cych francuskich
producentów
to Cabasse,
Focal i Triangle.
Wtym tecie nie
ma jednak Fo-
cala, poniewa
wzaoonym
zakresie ceno-
wym, ani nawet
w zblionym,
nie ma adnej
konstrukcji jesz-
cze przez nas
nietestowanej.
Mimo tego itak
89 mamy trzech
zawodników,
Historia serii HV zacza si od wzmacniacza zintegrowanego poniewa do
PA3000HV oraz odtwarzacza sieciowego MP3000V, które testowa- rywalizacji w-
limy w „Audio”. Teraz przysza pora na amplikacj z samego czya si rma
szczytu – dzielony wzmacniacz P3000HV + A3000HV Davis.
SPIS TRECI 6/2015/231
6 AKTUALNOŚCI 23 GŁOŚNIKI BEZPRZEWODOWE 42 Cabasse IROISE 3
66 RYNEK I GIEŁDA 50 Davis MV ONE
24 Audio Pro ALLROOM AIR ONE
58 Triangle SIGNATURE DELTA
94 HIGH-END MONACHIUM 26 Cabasse STREAM 1
98 LAMPOWE GAWĘDY 28 Cambridge Audio MINX AIR 200 89 HIGH-END POD WYSOKIM NAPIĘCIEM
30 Definitive Technology W7 T+A P3000HV + A3000HV
HI-FI 32 Denon HEOS 7
12 iFi Audio RETRO STEREO 50 34 JBL L8 MUZYKA
+ LS3.5 36 Sony SRS-X9 73 Wywiad – Marcus Miller
38 Yamaha RELIT LSX-170 74 Jazz i okolice
15 GRAMOFONY 3000 ZŁ
80 Rock i okolice
16 Pro-Ject RPM3 CARBON HI-END 86 Klasyka
18 Rega RP3
20 Thorens TD203 41 ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE
20 000–25 000 ZŁ, CZ. IV
Strona 5
Więcej na: www.ebook4all.pl
Á;WTERMEđIQSRMXSV]/)*07RMIXVEGƓFPEWOYM
SG^EVS[YNƓREW^]GLG^]XIPRMOz[NYƟHVYKMVSO^V^ƗHY²
;LEX,M*M#7SYRH
:MWMSR
2 - ) 7 % 1 3; - 8 ) ; 6 % ƞ ) 2 - ) 7 8 9 (= . 2 ) LS50
4STSREHTMƗƕH^MIWMƗGMYPEXEGLTV^IđSQS[]GL
MRRS[EGNMREW^IQMRMQSRMXSV]07WXSWYNƓ
REN[]ƟW^ƓXIGLRSPSKMƗ^EG^IVTRMƗXƓSH&PEHIEF]
HSWXEVG^]ƕ'MFI^OSQTVSQMWS[ƓG^]WXSƛƕHƝ[MƗOY
HSOđEHRSƛƕMTV^INV^]WXSƛƕXEONEOREW^TMIV[SXR]
PIKIRHEVR]QSRMXSVWXYH]NR]07E^ETVSNIOXS[ER]
HPE&&'(SFVƓ[MEHSQSƛGMƓNIWXXSMƟRMIQYWMW^
NYƟF]ƕMRƟ]RMIVIQHƝ[MƗOYEF]GMIW^]ƕWMƗREN[]ƟW^Ɠ
WXYH]NRƓNEOSƛGMƓ
8IVE^HSWXƗTRIVz[RMIƟ[OSPSV^IFMEđIKSPEOMIVY
[[[OIJGSQ07
+4%GSYWXMGW+QF,
8IPIJSR
Strona 6
)1EMPWEPIW$KTEIYGSQ
Strona 7
Więcej na: www.ebook4all.pl
AKTUALNOCI
Niedawno Denon wprowadzi
TRILOGY 907 (amyju przetestowalimy) wzmac-
niacz PMA-50 – model otwierajcy
precyzja korekcji now lini urzdze o niewielkich
gabarytach, ale z zaawansowan
Wraz z nowymi modelami gramofonów na elektronik. Do PMA-50 doczy te-
rynek tra
aj te róne zwizane z nimi urz- raz odtwarzacz DCD-50 kosztujcy
dzenia i akcesoria, w tym przedwzmacniacze 2500z, którego gówn funkcj jest
gramofonowe. Nowy model 907
rmy Trilogy odtwarzanie pyt CD, umieszczanych
Audio kosztuje 13 690 z, ale jest to wyjtkowo wmechanizmie szczelinowym. Ponie-
zaawansowana konstrukcja – wyposaona wa wzmacniacz PMA-50 ma wbu-
wniezaleny, zewntrzny zasilacz i rozbudo- dowany przetwornik C/A, producent
wane ukady
ltrowania napicia. Korekcja sugeruje podczenie odtwarzacza
RIAA jest realizowana pasywnie, w podsta- za porednictwem cyfrowego zcza
wie urzdzenia umieszczono przeczniki wspóosiowego. Mona jednak prze-
korygujce parametry pracy (wzmocnienie, sa sygna anologowy, w DCD-50
impedancja, pojemno wej ), zarówno dla równie znajduje si przetwornik, i to
wkadek MM, jak i MC. oparametrach 192 kHz/32 bity. Wzmacniacz PMA-50 zyska
Denon pokaza równie nastpc towarzystwo odtwarzacza DCD-50. W tym zestawie
jednego z najbardziej udanych mi- mona go uywa jako transport, przesyajc sygna cyfrowy.
krosystemów D-M39 – to nowy model
DENON DCD-50
D-M40, który czy funkcj CD-Ampli-
tunera z par monitorów. Wejcie USB
umoliwia odtwarzanie plików MP3,
WAV oraz Flac. Mikrus kosztuje 1600 z. kompaktowy kompakt
Do korekcji czstotliwociowej
Trilogy wykorzystuje ukady pasywne, co jest rzadko
tranzystorowo-kompaktowo-cyfrowy
spotykanym, ale lubianym przez purystów rozwizaniem.
TAGA HARMONY HTA-2000B
Wszystkie sygnay – analogowe i cyfrowe – traaj
ostatecznie do lampowego przedwzmacniacza, a dalej do
tranzystorowych ko cówek mocy.
Taga Harmony – specjalista od urzdze
niskobudetowych – zaczyna wykazywa
zainteresowanie modelami znieco wyszych
puapów cenowych, na co wskazuje najnow-
szy wzmacniacz stereo HTA-2000B. Cena
sigajca 6500 z jest, jak na tego producen-
ta, intrygujco wysoka, ale sama konstrukcja
prezentuje si bardzo obiecujco. Wzmac-
niacz jest hybryd zprzedwzmacniaczem wyjciowe, generujce 100W mocy przy znajduje si przetwornik C/A 24/192. Brakuje,
zbudowanym na bazie lamp 12AX7 i 12AU7 obcieniu8:. Wzmacniacz ma trzy liniowe co prawda, USB, ale jest za tobezprzewodo-
oraz póprzewodnikowych kocówkach wejcia analogowe, atake cyfrowe – wspó- wy modu Bluetooth z kodowaniem aptX.
mocy.Wkadej pracuj cztery tranzystory osiowe ioptyczne – jako e na jego pokadzie
DEFINITIVE TECHNOLOGY W-AMP, W-ADAPT
definitywnie dekoduje, czasem też wzmacnia
Firma wyspecjalizowana dotd w gonikach wkracza odwanie na rynek pli-
ków, strumieniowania i nowoczesnych systemów multiroom. W tym numerze testu-
jemy bezprzewodowy gonik serii W, któr niedawno rozszerzono o dwa wiksze
urzdzenia. W-Amp to wzmacniacz wyposaony w przetwornik cyfrowo-analogo-
wy oraz modu odtwarzacza strumieniowego. Dziki protokoowi DLNA, W-Amp
pobiera pliki z sieci i serwerów, np. typu NAS, ma równie wejcia analogowe
icyfrowe, a take wyjcie dla subwoofera. Jego moc wynosi 2 x 150 W przy 4 :.
W-Adapt nie ma kocówek mocy, skupia si na funkcjach sieciowych. Oby-
dwa urzdzenia obsuguj pliki MP3, WAV i Flac 24bity/192 kHz, zapewniaj te Niewielkie i wszechstronne
dostp do najpopularniejszych serwisów strumieniujcych, w tym Spotify i Tidal. urzdzenie – kolejny przykad audio nowej
generacji.
W-Amp kosztuje 2500 z, W-Adapt – 2000 z.
6 czerwiec 2015 www.audio.com.pl
Strona 8
Więcej na: www.ebook4all.pl
Strona 9
Więcej na: www.ebook4all.pl
AKTUALNOCI
świeże trzydziestki
PIONEER VSX-830, VSX-930, VSX-1130
superbas
YAMAHA NS-SW1000
Najnowszy model subwoofera Yamahy –
NS-SW1000 – jest jednoczenie jednym z naj-
wikszych tego typu urzdze na rynku. Sama
obudowa way 19 kg, a masa kompletnego Dwa z trzech nowych amplitunerów Pioneera s wyposaone w standard HDCP 2.2. W ekspresowym tempie –
urzdzenia, uzbrojonego w gonik i elektroni- podczas jednego sezonu – do modeli redniobudetowych wprowadzono take Dolby Atmos.
k, przekracza 42 kg. Przetwornik ma rednic
30 cm, lecz jego moliwoci s okrelone Maj to ju czas na wielokanaowe premie- sygnaów przez zcza HDMI – HDCP 2.2,
równie przez du amplitud. Wzmacniacz ry, nomen omen jako pierwszy wystartowa dostpny w nieco droszym amplitunerze
ma moc 1000 W, sygna dla kocówki przy- w tym roku Pioneer. Od razu wchodzimy VSX-930 o mocy 7 x 150 W, w którym dodano
gotowuj procesory z systemem Advanced wrodek oferty, gdzie pojawi si niebawem take dekoder surround Dolby Atmos. Trzeci
YSTII, kontrolujcym i kompensujcym na trzy nowe modele. Zaczynamy od VSX-830, nowoci jest model VSX-1130, take w uka-
bieco parametry sygnau (sygna zwrotny konstrukcji 5.2 o mocy 5 x 140 W, z Bluetooth, dzie 7.2. VSX-830 bdzie kosztowa 1900 z,
pobierany z czujnika przetwornika). Grubo Wi-Fi oraz LAN, moduem odtwarzacza stru- VSX-930 – ok. 2400 z, a VSX-1130 wyceniono
cianek obudowy siga 4 cm, wylot bas-re- mieniowego i oczywicie Airplay. na ok. 3000 z.
eksu znajduje si z boku. Cena urzdzenia Eksponowan funkcj tegorocznych
wynosi okrge 10 000 z. urzdze bdzie nowy standard przesyania
MUSICAL FIDELITY M6S
220 W w 32 bitach
W ramach serii M6 Musical Fidelity pojawiy si dwa nowe urzdzenia. Wzmacniacz
M6Si ma moc 2 x 220 W przy 4 :, zawiera ukad dual mono, z dwoma penymi zasilacza-
mi dla kocówek mocy. Trzeci zasilacz jest dedykowany sekcji przedwzmacniacza. S
wejcia RCA oraz XLR, a take USB do podczenia komputera.
Natomiast rol wszechstronnego cyfrowego
Strona 10
róda i centrali bdzie peni odtwarzacz
M6SCD z 32-bitowym przetwornikiem, wejciami wspóosiowymi, optycznymi, a take
Urzdzenia z serii 6 Musical Fidelity umoliwiaj korzystanie USB dla komputera. Wyjcia analogowe wystpuj w standardach RCA i XLR.
z wielu zewntrznych
róde analogowych i cyfrowych. Wzmacniacz i odtwarzacz kosztuj tyle samo – 14 000 z.
SAMSUNG HW-J355, HW-J450
samsungobary
Miniony sezon potwierdzi popularno soundbarów, coraz wicej klientów
rozumie ich przeznaczenie i zalety, a take ograniczenia. Samsung zaprezentowa Obydwa
soundbary maj
pierwsze modele na nowy sezon. S wród nich dwa urzdzenia w kon
guracji
moduy Bluetooth,
2.1 – HW-J355 (800 z) oraz HW-J450 (1200 z). Rónice dotycz nie tylko samych a droszy HW-J450
„belek”, ale take wielkoci towarzyszcych im subwooferów. odtwarza te
W modelu HW-J355 za kreowanie wirtualnej przestrzeni odpowiada ukad pliki Flac.
o nazwie 3D Sound Plus, natomiast w HW-J450 –
mniej zaawansowany system Surround
Sound Expansion.
8 czerwiec 2015 www.audio.com.pl
Strona 11
Więcej na: www.ebook4all.pl
/@RR+@ARNCJQXV@RL@JHŰOHĨJMN
LTYXJH
'@QLNMH@VŰI@JHDITJ@C@IĘ
RHĨHŰVROłFQ@IĘONRYBYDFłKMDV@Q-
RSVXTSVNQłVlNCA@QVXVNJ@KH
HŰHMRSQTLDMSłV@ŤONR@LQXSL
lSVNQYĘQYDBYXVHRSXRODJS@JK
LTYXBYMXVŰSVNHLR@KNMHD
/QYD-
MHDŌRHĨCNjKG@QLNMHHNODQXKTA
M@JNMBDQSADYVXBGNCYDMH@
YŰCNLT
/@RR+@ARRHĨF@CN
RDCM@LTYXJHHŰONJ@YTID
SNBNCNSXBGBY@RAXN
IDCXMHDRXRY@KMD
Top Hi-fi & Video Design դ salony firmowe Pass Laboratories:
SOPOT K
-HDONCKDFNŌBHWARSZAWATK
&DM
MCDQR@61." 6TK
+DFMHBJ@VVV
SNOGHEH
OK
Strona 12
Więcej na: www.ebook4all.pl
AKTUALNOCI
CREATIVE SOUND
BLASTER ROAR
krzyk małej
skrzynki
Dwa najmodniej-
sze obecnie sposoby
suchania muzyki
wi si z wykorzysta-
niem goników bezprze-
wodowych oraz suchawek.
W pierwszej z tych kategorii
Mimo znacznej rednicy zewntrznej, przewody Furutecha Creative oferuje kompaktowy jcy w ukadzie
charakteryzuj si spor elastycznoci. gonik Sound Blaster Roar kosz- rezonansowym
tujcy 700 z. Niewielka obudowa zdwoma membranami
FURUTECH ma ok. 20cm dugoci i 11 cm sze-
rokoci, umieszczono w niej dwa 4-cm
biernymi. Roar wyposaono
w modu Bluetooth z dodatkiem
FP-S35N, FP-S35TC przetworniki szerokopasmowe i wspólny NFC i slot kart pamici SD, z którego
dla obydwu kanaów 7-cm woofer pracu- take mona odtwarza muzyk.
giętka sieć
Japoska
rma Furutech znana jest przede TEAC HA-P90SD
wszystkim z przewodów sygnaowych i tzw.
„galanterii” audio, do której mona te za-
pliki w kieszeni
liczy kable zasilajce. Pierwszy z dwóch Teac to przenony odtwarzacz
nowych modeli oznaczono symbolem FP-S35N. plików audio, który moe równie
Jest to kabel wykonany w technologii Alpha peni rol mobilnego lub stacjo-
Nano OFC; pojedynczym przewodnikiem jest narnego DAC-a.
skrtka o rednicy 2,2 mm, izolacj wykonano Teac ma zasilanie
z elastycznego PVC, a ekran to miedziana akumulatorowe,
które wystarczy na ok.
plecionka z drucików. Kabel jest dostpny
6godzin cigej pracy.
zwtykami FI-28R, FI-E38R lub z wyszymi Na rynku poja-
Przewidywana cena
seriami „48” ; „50R”. Ceny za 1,5-m odcinek wia si coraz wicej urzdzenia – ok. 2500 z.
wynosz od 1830 z. przenonych odtwarzaczy
Drug nowoci jest przewód produko- audio wysokiej jakoci – mo-
ródem danych moe by
wany w zupenie nowej technice Alpha PC bilnemu audio
lowi nie wystarcz karta SD. Teac odczytuje formaty
TripleC. Przewodnik jest tutaj wykonany smartfony. Do dwóch najsilniejszych WAV, MP3, AAC, Flac oraz DSD; mona
zwysokiej czystoci miedzi beztlenowej. Kabel dotd graczy – Astell & Kern oraz HiFiMana te wykorzysta wejcia USB ipodczy
oznaczono symbolem FP-S35TC, jest równie – docza Teac. Jego najnowszy produkt z tej komputer. Wbudowany przetwornik, dziki
dostpny z rónymi wtykami. Cena 1,5-m od- kategorii – osymbolu HA-P90SD – to odtwa- zczom optycznym i wspóosiowym, bdzie
cinka, wwersji z najtaszymi wtykami, wynosi rzacz plików, przetwornik DAC oraz wzmac- pracowa take z innymi
Strona 13
ródami, np. trady-
2100z. niacz suchawkowy w jednym. cyjnym odtwarzaczem CD.
PRO-JECT PHONO BOX RS czysty prąd
Stabilizowanie, kondycjonowanie i wszelakie „polepszanie” napicia
zasilania budzi due zainteresowanie i pewne kontrowersje. Trudno jed-
nak nie zgodzi si z tym, e produktem, który zasuguje wyjtkowo na
porcj „czystego” prdu, jest przedwzmacniacz gramofonowy. Tam pyn
najdelikatniejsze sygnay i atwo o przyd
Strona 14
wiki – take te z zasilacza.
Problemom tym ma zaradzi dedykowany preampom gramofonowym
zasilacz Pro-Ject Phono Box RS. Urzdzenie opiera si na akumulatorze
(2 x Li-ion, 2000mAh), w momencie pobierania prdu (wtedy, gdy pracuje
przedwzmacniacz) system automatycznie odcina lini energetyczn.
Czas pracy wynosi ok. 4godziny, po których ogniwa musz zosta po-
nownie naadowane. Zasilacz zewntrzny jest dostpny w czarnym lub
Zasilacz dostarcza napicie srebrnym kolorze, jego cena wynosi 2190 z.
z wewntrznych akumulatorów – to najlepszy
sposób na odcicie si od „brudów” z sieci.
10 czerwiec 2015 www.audio.com.pl
Strona 15
Więcej na: www.ebook4all.pl
Strona 16
Więcej na: www.ebook4all.pl
HI-FI System wzmacniacz + zespoy gonikowe
TEST
TEST
Nostalgia ma
TEST
coraz wikszy
wpyw na nasze
wybory izaznacza
si wyra
Strona 17
nie w sprz-
cie audio – wtech-
nice, wzornictwie,
a nawet brzmieniu.
Ani dziesi , ani tym
bardziej dwadziecia
lat temu, nie wracano
do przeszoci tak na-
mitnie jak obecnie,
kiedy wyksztaci si
wrcz odrbny nurt
vintage.
PODRÓ W PRZYSZO
ziaania producentów maj oczy-
D wicie
Strona 18
ródo w zainteresowaniu
klientów, a to ma wielorakie pod-
stawy. Niektórzy wiedz/wierz, e
dawniej sprzt by lepszy, drudzy maj czue
wspomnienia, s i tacy, którzy chc by ory-
w STYLU RETRO
iFi Audio RETRO STEREO 50 + LS3.5
ginalni, jeszcze inni widz, i taka jest dzisiaj Lampy ECF82 pracuj wstopniu wejciowym/ nowy – wyjtkowo rozbudowan form idwie
moda… Uzbiera si ich tylu, e warto dla nich sterujcym, za popularne EL84 (pod dwie na kolejne pary RCA; rozdzielono sygnay ró-
projektowa zupenie wyjtkowe urzdzenia kana) jako lampy mocy; wszystkie schowa- nych typów (poziomy/wkadki), montujc obok
isystemy. no wewntrz, lecz mona je zobaczy przez obrotowy selektor.
Powanym podejciem do sprawy jest aurowy fragment górnej cianki. Producent Jednoczenie Stereo 50 wyposaono
np. odtwarzanie (rekonstrukcja) dawnych informuje, e Stereo 50 ma moc 2 x 25 W. wprzetwornik DAC. Mamy do dyspozycji
urzdze w postaci moliwie najbliszej Przedni panel prezentuje si bardzo wejcia wspóosiowe, optyczne i USB, jest te
oryginaowi. Znacznie lu
Strona 19
niejsz opcj jest efektownie; w zewntrzn, drewnian ramk zintegrowany modu bezprzewodowy Blueto-
przywoywanie pewnych elementów, zarówno wkomponowano metalow pyt frontow, oth z dodatkiem aptX.
technicznych, jak i estetycznych w projektach przeczniki i gaki. Liczba regulacji moe Sekcja cyfrowa imponuje – niewiele
zasadniczo zupenie nowych. iFi Audio wpro- przyprawi o zawrót gowy; pokrto wzmocnie- jest samodzielnych przetworników DAC,
wadza na rynek ca lini produktów o wy- nia oraz barwy d
Strona 20
wiku (tony wysokie i niskie które potra
tak duo. Przez wejcie USB
mownej nazwie Retro. Firm iFi Audio znamy – peni take rol precyzyjnej kon
guracji wzmacniacz przyjmie sygna PCM o rozdziel-
ju jednak ze zupenie innej strony – gównie parametrów przedwzmacniacza gramofono- czoci 32bitów i czstotliwoci próbkowania
bardzo nowoczesnych przetworników, niema- wego) to tylko podstawa. Dodatkowo poziom sigajcej a 768 kHz! Nie ma problemu take
jcych nic wspólnego z przeszoci czy nawet basu moemy zmienia ukadem XBass (we z danymi DSD i to do wersji DSD512 (gdzie s
klasyk. Producent poczy wic najbardziej wspópracy z
rmowymi monitorkami zalecane dostpne nagrania w takim formacie?), Stereo
aktualne funkcje iukady z aparycj sprzed jest lekkie wyeksponowanie), asystem na- 50 jest wic pod tym wzgldem urzdzeniem
kilkudziesiciu lat. Wzmacniacz zintegrowany zwany 3D ma wpywa na popraw wraenia przyszociowym.
Stereo 50 oraz monitory – o wiele mówicym przestrzennoci. Jest te eliminujcy wikszo Kombinacja rozwinitej korekcji phono
symbolu LS3.5 – wygldaj razem bardzo sty- tych „dobrodziejstw” ukad Direct. zzaawansowanym dakiem, z dwoma wyjcia-
lowo i kusz jako komplet, a jak graj – zaraz Wzmacniacz ma dwa wyjcia suchawko- mi suchawkowymi, szerokimi regulacjami
si przekonamy. we – 3,5- oraz 6,3-mm – z przodu znajdziemy – pod wzgldem funkcjonalnym to naprawd
te analogowe wejcie 3,5 mm. wymienite urzdzenie, w którym lampy
STEREO 50 Stereo 50 ma te dwa analogowe, liniowe idrewno tworz retrospektywny klimat ozda-
Gdy tylko otworzyem (piknie przygoto- wejcia RCA, a przedwzmacniacz gramofo- biajcy wspania wszechstronno .
wany) karton, wrcz oniemiaem. W niewiel-
kim pudeeczku z akcesoriami znajdziemy
porzdnie wygldajce kable gonikowe
zkocówkami bananowymi, pilot, interkonek- Jedna para
ty we wszystkich chyba moliwych wersjach, wyj goni-
a nawet przewód USB, do tego przejciówki, kowych, ale
szmatki, absorbery, nóki... jest tu caa audio- wzmacniacz jest
lska galanteria ibiuteria. Sam wzmacniacz przygotowany
jest równie wyjtkowy. Niewielk, zwart do wspópracy
obudow wykonano znaturalnego drewna. z gonikami
Podobnie wygldaj produkty Lebena, ale wszerokim
zakresie impe-
wzorce sigaj przecie znacznie gbiej.
dancji.
12 czerwiec 2015 www.audio.com.pl
Strona 21
Więcej na: www.ebook4all.pl
LS3.5 zwrotnicy prawie nie ma – nisko-redniotonowy
Symbol zespoów gonikowych sugeruje ich jest podczony „na ywca”, bez adnego
bezporedni zwizek z legendarnymi BBC LS3/5.
ltrowania, a wysokotonowy – przez pojedyn-
O oryginale pisalimy wiele razy, wic nie b- czy kondensator o niewielkiej pojemnoci (ma
dziemy tutaj przypomina szczegóów ich historii „dopenia ” przetwarzanie powyej 10 kHz).
czy konstrukcji, ale od razu stwierdzimy – wersja By moe zastosowane goniki, zwaszcza
iFi Audio ma z nim bardzo niewiele wspólnego. nisko-redniotonowy, maj takie waciwoci i
Drewniana,
W symbolu – chyba nieprzypadkowo – ukonik s tak celnie dobrane, e wraz z tym skrajnie
mocno wycita
zosta zastpiony przez kropk, co pozwala unik- minimalistycznym ukadem zwrotnicy zostaa skrzyneczka to tylko
n problemów z licencj – w kocu symbol jest uzyskana liniowa, albo przynajmniej przyzwo- zewntrzna powoka
inny… i konstrukcja te. Wspólne cechy obydwu icie wyrównana, charakterystyka? waciwego, metalowego szkieletu
urzdze s bardzo ogólne i znane z wielu Z tyu wida szczelin otworu bas-reeks obudowy. Aurowa cianka górna
innych monitorów – wielko , ukad dwudrony (LS3/5 to bya konstrukcja zamknita…), ale i wentylowane boki – ko cówka
– ityle. Dalej nic si ju nie zgadza. Przetwor- sytuacja jest bardziej skomplikowana – obu- mocy jest lampowa.
niki s zupenie inne (swoj drog, oryginalne dow podzielono na dwie komory (dolna nieco
od dawna nie s produkowane, ale mona by wiksza), zostawiajc tylko bardzo wskie
poszuka chocia troch bardziej podobnych…), przesmyki w okolicach przedniej cianki. Wten
nisko-redniotonowy to „12-tka” z membran ce- sposób tworzy si dodatkowe, wewntrzne
lulozow (zamiast Bextrenowej, gonika B110), systemy rezonansowe.
a wysokotonowy to 28-mm jedwabna kopuka Obudowa ma jasn barw i wyra
Strona 22
ne soje;
(zamiast 19-mm kopuki z Mylaru przetwornika wedug
rmowych informacji, zostaa wykona-
Maskownice
T27). Zasadnicz rónic wida te… wewntrz. na z drzewa bambusowego, lekkiego i sztywne-
s do gru-
LS3/5 by maym, ale monitorem – opracowanym go. Przedni ciank cofnito, by maskownica
be i wciskane
specjalnie po to, aby w maych pomieszczeniach moga licowa z bocznymi krawdziami – to midzy bocz-
moliwie neutralnie (chocia bez niskiego basu), typowe dla dawnych projektów, ale akustycznie ne cianki –
odtwarza d
Strona 23
wik nagrywany czy transmitowa- niekorzystne. W komplecie dostajemy dwa jak drzewiej
ny. Do tego jest potrzebna charakterystyka jak rodzaje maskownic – szare i czarne. bywao.
najblisza liniowej, a taka bya moliwa do uzy- Na tabliczce znamionowej podano moc
skania tylko za pomoc skomplikowanej zwrot- maksymaln: „25 W brytyjskich/50 W amery-
nicy. W LS3.5 (tych z kropk, a nie ukonikiem) kaskich”.
28-mm jedwabna
kopuka pracuje
dopiero powyej
10 kHz…
Przetwornik nisko-
-redniotonowy
– 12-cm z mem-
bran celulozow Mnóstwo gaek i regulacji, pod niektórymi
– w ogóle nie jest znajduj si rónorodne opcje – pokrta barwy
ltrowany. su take do dostrojenia przedwzmacniacza
gramofonowego.
R E K L A M A
]^\][^YZa^inZc\^cZZg^c\
h^cXZ&.,)
Wyczny dystrybutor w Polsce:
02-922 Warszawa,
ul. Naczowska 31,
tel. (22) 642 46 29
tel./fax (22) 842 80 10
www.audio.com.pl czerwiec 2015 13
mail:
[email protected]
www.trimex.pl
Strona 24
Więcej na: www.ebook4all.pl
HI-FI System wzmacniacz + zespoy gonikowe
ODSŁUCH
TEST
atwo byo ustali , który element syste-
Czy system w stylu retro ma za zadanie mu jest odpowiedzialny za tak niezwyke
brzmie jak sprzt z tamtej epoki? To zna- brzmienie. Nawet jeeli sowo „niezwyke”
czy… jak dokadnie? Nie sdz, aby dao si zrozumiemy jako owijanie w bawen sytuacji,
ustali charakterystyczne brzmienie lat 70. któr zpunktu widzenia „normalnego” hi-
czy 80. Tak jak teraz, poszczególne urzdze- naleaoby po prostu skrytykowa , to nie ma
nia gray odmiennie, a wspólne cechy byy ju adnej kurtuazji w stwierdzeniu, e jest
najczciej wspólnymi problemami, zwi- z tej sytuacji dobre wyjcie – o ile kto chce
zanymi z ówczesn technik – wysoki szum, wychodzi i bierze pod uwag zakup tylko
sabe wysokie tony… Chocia dzisiaj jestemy wzmacniacza. Mimo e to wzmacniacz lam-
skonni wzdycha , e dawane brzmienia powy i te wnosi sporo (a pewnie i zabiera), Wejcie USB – brama do wiata rekordowych osi-
byy cudownie analogowe, i to wystarczy za to nie on jest gównym sprawc zamieszania gni dekodowania sygnaów, PCM 32/768 i DSD512.
rekomendacj. Byy oczywicie urzdzenia lecz – zespoy gonikowe. Brzmienie samego
doskonale dopracowane i grajce bardzo wzmacniacza trzyma si ciepa oraz mikko-
dobrze, byy take marne – jak zawsze. ci, i te nie jest rekordowo analityczne, ale
Ze wzgldu na ide testowanego pro- okazuje si uporzdkowane, gadkie, podczas
duktu, a si prosi, eby w jego brzmieniu gdy goniki determinuj powan zmian
doszukiwa si takich zwizków. Ale tak na- i„odrealnienie” obrazu d
Strona 25
wikowego. I czy
prawd… to nie ma sensu. Oczywicie kady to w stron impresjonizmu, czy kubizmu… na
moe brzmienie tego systemu zinterpretowa pewno nie portretuj wiernie, chocia maj
po swojemu, doszukujc si wszelkich wt- „artystyczne zacicie”. Znacznie bardziej
ków i klimatów. Jak komu w duszy gra… klarowny i naturalny d
Strona 26
wik uzyskamy z wielu
Zacznijmy od systemu w komplecie – czyli innych monitorów, których nawet nie ma tutaj
wzmacniacza Stereo 50 wspópracujcego sensu wymienia – praktycznie ze wszyst-
zLS3.5. Kto wie, co to neutralno , i wdodat- kich, jakie mamy do wyboru w tym zakresie
ku jej szuka, tutaj jej nie znajdzie. I nie chodzi ceny. Jeeli jednak lubimy (lub polubimy)
o wysoko zawieszon poprzeczk, oidea, mikki, nosowy rodek i podkolorowanie
czy nawet o umiarkowanie – ten system gra góry, to moemy zafundowa sobie system
Jest równie modu bezprzewodowy Bluetooth
zupenie po swojemu, porzuca dokadno , absolutnie unikalny pod kadym wzgldem,
ze zblieniowym dodatkiem NFC.
detaliczno , równowag na rzecz orygi- a jednoczenie stylistycznie spójny. Natomiast
nalnej prezentacji, która ma nas wcign po podczeniu wzmacniacza Stereo 50 do
iogarn . Brzmienie jest gste, oleiste, goników z grubsza neutralnych, dostaniemy
detale s zatopione i moe faktycznie jest d
Strona 27
wik… wci przede wszystkim okrelony
wtym „co” – i to co kojarzcego si zbar- przez cechy tych goników i mody
kowany
dzo dawnym hi-
. Chocia, jak sdz, nawet przez wzmacniacz w umiarkowanym stopniu,
dawniej konstruktorzy dyli do nieco innych chocia o utemperowanej dynamice i bez wy-
rezultatów, a tego typu brzmienia byy wy- ra
Strona 28
nego rysunku basu. Nie ma jednak sensu
muszonym kompromisem. Wraz zrozwojem nadrabia tego jakimi potnymi kolumnami,
techniki osignlimy wicej… kto powie, e bo moc wzmacniacza i tak jest ograniczona.
wicej nie zawsze znaczy lepiej, zwaszcza Wzmacniacz jest fajny, wart swojej ceny,
w sferze klimatu. Zgoda, brzmienie systemu godny uwagi i znacznie lepszych monitorów
jest tak oryginalne, e a angaujce – jak – ni LS3.5. Niekoniecznie droszych, moe
czsto w przypadku tego, co nowe i inne. nawet taszych. Retro moe by praktyczne, cho pilot suy tylko
Przynajmniej na pocztku nie bdzie to Radek abanowski do regulacji wzmocnienia.
brzmienie nudne. Tylko nie przywizujemy
uwagi do drobiazgów – dosownie i w prze-
noni. Rozdzielczo jest bardzo ograniczo-
na, kontemplowa bdziemy ogólny ksztat
STEREO 50 LS3.5
CENA: 6990 ZŁ* CENA: 3590 ZŁ*
iciep barw. D
Strona 29
wik kreowany przez iFi
DYSTRYBUTOR: MOJE AUDIO DYSTRYBUTOR: MOJE AUDIO
opiera si na rednicy, bliskiej, lecz agodnej, www.mojeaudio.pl www.mojeaudio.pl
satynowej. Do dugo poszukiwaem takich
WYKONANIE WYKONANIE
pyt, nagra i gatunków muzycznych, w które Połączenie najlepszych układów iFi Audio – prze- Konstrukcja bez wyraźnych podobieństw do oryginal-
mógbym si spokojnie zanurzy i przyj to twornika C/A, przedwzmacniacza gramofonowego, nych LS3/5, niefiltrowany 12-cm nisko-średniotonowy,
wzmacniacza słuchawkowego z lampową końcówką duża kopułka przetwarza tylko skraj pasma, obudowa
brzmienie za wiarygodne; wreszcie si- mocy, stylowa oprawa, znakomite materiały. z drewna bambusowego, z wewnętrznym układem
gnem po takich klasyków jak Cole Porter, rezonansowym – małe, ale niekonwencjonalne.
FUNKCJONALNOŚĆ
Duke Ellington czy Dizzy Gillespie i pojem Potrafi absolutnie wszystko i o wiele więcej niż standar- BRZMIENIE
(albo zaczem ulega iluzji), w czym rzecz. dowy wzmacniacz stereofoniczny. W klimacie „starej płyty”, dalekie od neutralności
i dokładności.
Wszelka analityczno byaby przeszkod, BRZMIENIE
odwracaaby uwag od spójnoci, „organicz- Miękkie i plastyczne, z barwną średnicą i błyszczącą
górą; zaokrąglony, falujący bas.
noci” i nastroju dawnych nagra. * cena systemu - 9390 zł
14 czerwiec 2015 www.audio.com.pl
Strona 30
Więcej na: www.ebook4all.pl
Gramofony 3000 z HI-FI
Pro-Ject RPM3 CARBON
TEST
Rega RP3
Thorens TD203
CZARNO
na BIAŁYM
Pro-Ject, Rega, Thorens – zukajc gramofonu, moemy bez spe-
trzy europejskie firmy, bardzo ważne
dla analogu, o różnym stażu, z różną
ofertą, ale wszystkie wiarygodne,
już doświadczone, i – co udowadnia
S cjalnej wiedzy (i bez powicania czasu)
wybra co z katalogów tych producentów
i
Strona 31
le nie tra
my, chocia… tra
my bardzo
rónie. Gramofon gramofonowi nierówny, a diabe
wcale niekoniecznie tkwi tu wszczegóach. Brzmie-
nia s wyra
Strona 32
nie odmienne, wic warto je zawczasu
sam udział w tym teście – dbające pozna . Jednoczenie kady ztestowanych gramo-
o klienta, który na gramofon nie fonów jest dostarczany w komplecie gwarantuj-
cym minimum pracy przy jego skadaniu ikon
gu-
może przeznaczyć majątku, ale rowaniu. Wszystkie elementy s na swoim miejscu
traktuje temat poważnie. i„winylow jazd” mona zaczyna od zaraz.
www.audio.com.pl czerwiec 2015 15
Strona 33
Więcej na: www.ebook4all.pl
HI-END Gramofony 5000–6000 z
Chyba tylko najwiksi malkontenci nie znajd
Jecta ciekawego dla siebie gramofonu.
w ofercie Pro-Jecta
TEST
ady model tej austriackiej
Nie twierdz, e kady
marki nie ma sobie ie równych, ale
rma
skutecznie ucieka a
konkurencji wiel-
koci iróno-
rodnoci oferty,
w dodatku wci
zmienian.
Przyciga uwag
i nie daje o sobie
zapomnie , wci
zapowiadajc noweowe
nie spo-
konstrukcje. To równie
sób na obecno wprasie –
Pro-Jectowi udao si wpro-
wadzi do testóww w„Audio”
dow liczb
absolutnie rekordow
czyem si ich
gramofonów – doliczyem
ad dwudziecia.
ponad
Pro-Ject RPM3 CARBON
ramofony Pro-Jecta wystpuj uzyskujc podan struktur, trzeba byo
G
obudow silnika. Przy tej sekcji warto si na
wrónych zaresach cenowych, moment zatrzyma , gdy Pro-Ject – jako jedyny trzykrotnie podgrzewa je w temperaturach
chocia nie we wszystkich. Od – rozprawi si z problemem odsprzgnicia midzy 50 a 120OC, pod cinieniem siga-
tanich do do drogich, jednak silnika od reszty konstrukcji. Silnik spoczywa jcym 100 atmosfer. Efektem tych zabiegów
Pro-Ject unika skrajnoci, nie psuje sobie bowiem „wolno” na podou szafki, nie dotyka jest znakomita sztywno oraz wewntrzne
reputacji produktami za kilkaset zotych ani w ogóle do chassis gramofonu. Napd jest tumienie redukujce rezonanse.
nie wchodzi na high-endowe szczyty za kilka- paskowy, ale inaczej ni u konkurentów: pasek Pro-Ject coraz czciej rezygnuje zuka-
dziesit tysicy – w jego pro
lu najwaniejsze otacza talerz na zewntrz (bez dodatkowego dów antiskatingu opartych na ciarku,
s pozycje za kilka tysicy, bowiem tutaj jest subtalerza), jest wic stale widoczny. przechodzc na nowoczeniejsze i znacznie
najwikszy rynek i najwicej do zarobienia. Silnik nie tylko jest ciekawie zainstalo- wygodniejsze systemy magnetyczne. Tak te
Seria RPM jest kluczowa, poniewa to jedna wany, ale i sam w sobie wyjtkowy. Zasilacz jest wRPM3 Carbon, mechanizm regulacyjny
z najstarszych, a zarazem awangardowa „cienny” dostarcza napicie stae, ale we- dziaa przy tym bardzo precyzyjnie.
grupa konstrukcji, oczywicie systematycznie dug danych producenta, w obudowie silnika Przeciwwaga to zdawaoby si zwyky
wymienianych. RPM3 Carbon jest jednym znajduj si zaawansowane ukady stabilizu- krek przesuwany po trzpieniu, ale i tu znaj-
znajnowszych gramofonów Pro-Jecta w ogóle, jce. W podstawowej wersji gramofon nie ma dziemy co specjalnego – elementy mocujce
w serii RPM najbardziej pachnie wieoci, jednak elektronicznego selektora prdkoci wzbogacono bowiem o wytumienie TPE.
a w chwili, gdy koczymy ten test, nie pojawi obrotowej. Aby dokona zmian, naley przeo- W podstawowej wersji gramofon kosztuje
si jeszcze nawet na o
cjalnej stronie interne- y pasek na ssiednie koo napdowe. 2890 z, lecz wówczas dostajemy urzdze-
towej producenta, nie mówic o sprzeday. W gównej czci „bumerangu” znajduje nie bez wkadki, wic chyba warto dopaci
Cho ze wzgldu na nietypowe ksztaty si miejsce dla potnego oyska. Producent 200z, by otrzyma w komplecie Ortofona
pyty bazowej RPM-y bywaj troch kopotliwe przygotowa wszystko wstpnie, aplikujc zserii 2M, tym bardziej, e zamiast najpopu-
w uzbrojeniu i przenoszeniu, to przecie widz smar i zabezpieczajc czci gumowymi kap- larniejszego we wszystkich taszych urzdze-
i lubi ich specy
czn inno i lekko , z jak turkami; nasz rol jest tylko zaoy talerz. niach 2M Red, pojawia si 2M Silver. Bazuje
prezentuj si na szafce ze sprztem audio. oysko wyposaono w ceramiczn kulk, on wprawdzie na „redzie”, ale wewntrz ma
RPM3 Carbon skada si z wielu elementów, która gwarantuje minimalne opory i trwao . srebrne przewodniki. W komplecie dostajemy
przez co jest mniej zwarty od Thorensa czy Kolejnym obszarem, wiadczcym cakiem przyzwoity kabel sygnaowy, który
Regi, gównie dlatego, e nie ma tu wspólnej ooryginalnoci Pro-Jecta (na tle konkurentów jednak atwo zastpi innym, bowiem sygna
dolnej pyty, na której byyby zamocowane ztego testu) jest rami. Podczas gdy Rega czy wyprowadzono do niewielkiej skrzyneczki
wszystkie podzespoy. Thorens wykorzystuj proste ramiona, RPM3 pod chassis, gdzie mamy do dyspozycji par
Na jednym kocu „bumerangu” z MDF-u Carbon ma rami typu S, którego efektywna gniazd RCA wraz z zaciskiem uziemiajcym.
zamocowano rami (t czynno wraz zka- dugo wynosi 10 cali. W jego konstrukcji RPM3 Carbon jest dostpny w trzech wer-
libracj wykonano ju za nas w fabryce), na uyto plecionki wókna wglowego, alumi- sjach kolorystycznych, wszystkich w lakierze
drugim – okrge wycicie przygotowane na nium oraz ywicy. Aby poczy te materiay na wysoki poysk – biay, czarny i czerwony.
16 czerwiec 2015 www.audio.com.pl
Strona 34
Więcej na: www.ebook4all.pl
ODSUCH
Brzmienie RPM3 mona odebra jako kom-
promis czy szukanie zotego rodka pomidzy
bardziej od siebie oddalonymi brzmieniami
Thorensa i Regi, ale nie brakuje mu te zupe-
nie indywidualnych cech; oczywicie konstruk-
tor Pro-Jecta nie pracowa i nie szuka najlep-
szego d
Strona 35
wiku w takim ukadzie odniesienia,
jaki pojawia si w naszym tecie, tylko my
odnosimy si do brzmie konkurentów, a owe
indywidualne – w tym kontekcie – waciwo-
ci RPM3 nie s w ogólnej perspektywie czym
szczególnie wyjtkowym. Gramofony Pro-Jecta
graj czsto mao… analogowo. Moe nie na
przekór, ale i nie pod analogow publiczno .
Osigaj za to wysok dokadno i neu-
tralno . W przypadku RPM3 mamy jednak
komplet cech, które pozwol kademu znale
Strona 36
co dla siebie; d
Strona 37
wik nie jest jednostronny Silnik odprzgnito od chassis – trzeba zwróci Wygodny panel z wtykami RCA oraz bolcem uziemie-
i jednoznaczny, atwo w nim poczu ciepo uwag, by nie dotyka ramy. nia, a w komplecie para porzdnych interkonektów.
idowiadczy delikatnoci. Wszystko jednak
zaczyna si od ciemnego ta, na którym
d
Strona 38
wiki zyskuj wyrazisto ; poniewa nie s
ostre, nie odbieramy tego jako granie nazbyt
techniczne i ultraprecyzyjne. Selektywno jest
bardzo dobra, ale oswojona i agodzona okr-
gym wybrzmieniem. Porzdek jest typowy dla
Pro-Jecta, lecz z poprawion plastycznoci.
To ywe i przyjemne brzmienie, które w niczym
nie przesadza – ani w analitycznoci, ani
wkreowaniu klimatu, któremu miaby powi-
ci podstawow detaliczno , a tym bardziej
zrównowaenie.
Wkadka Ortofon z rodziny 2M w wersji Silver ze Zamiast ciarka i yki pojawia si wygodny,
W porównaniu z bezwzgldn neutralno- srebrnymi przewodnikami – co lepszego ni magnetyczny antiskating, a precyzja pracy pokrta
ci, rodek pasma jest delikatnie kremowy, zwyky „Red”. – palce liza!
a góra w pócieniach, jednak nikogo to nie
zmusi do akomodacji suchu i naginania swo-
jej wraliwoci. Jednoczenie jest to wyra
Strona 39
ne
antidotum na paski i suchy, a tym bardziej Rami ma ksztat
rozjaniony d
Strona 40
wik ze (
Strona 41
le) skompresowa- litery S – typowe dla
nych plików. Poczenie dobrej czytelnoci ze droszych gramofo-
spójnoci i substancj jest wanie tym, co nów tej rmy.
najwaniejsze i tak trudno osigalne z tanich
Strona 42
róde cyfrowych.
RPM3 CARBON
CENA: 3100 ZŁ Efektowna „wglowa” struktura rurki ramienia –
DYSTRYBUTOR: VOICE charakterystyczny elementów wielu Pro-Jectów.
www.voice.com.pl
WYKONANIE
Efektowna płyta bazowa, silnik odsprzęgnięty od pod-
stawy, firmowe, kompozytowe ramię typu „S”, dobra
wkładka Ortofona.
FUNKCJONALNOŚĆ
Wygodne wyprowadzenie gniazd sygnałowych, zmiana
prędkości obrotowej przez przełożenie paska napędo-
wego, magnetyczny antiskating. Ze względu na formę,
bez pokrywy przeciwkurzowej.
BRZMIENIE
Plastycznością i zaokrągleniem wprowadza analogowy
klimat, ale nie poświęca dla niego zasadniczego
porządku i równowagi.
Pasek jest prowadzony na zewntrz gównego
talerza – nie ma pod nim subtalerza.
www.audio.com.pl czerwiec 2015 17
Strona 43
Więcej na: www.ebook4all.pl
HI-END
-END Gramofony 5000–6000 z
TEST
Angielska
rma zdobya popularno
popularno
midzy innymi dziki serii Planar, która swego czasu bybya
i
niemal l synonimem
i d b
dobrego, ttaniego
i f
gramofonu. K t k j
Konstrukcja
ta pojawiaa si nie tylko w portfolio Regi, ale take – pod
Rega RP3 innymi nazwami – w ofertach konkurentów. Czasem zoli-
wie okrelana mianem deski na pyt, mimo swojej prostoty
(amoe wanie dziki niej), dziaaa wybornie i wielu osobom
nic innego do winylowego szczcia ju nie byo potrzebne.
P3 to z kolei jeden z najlepiej roz-
R
prdkoci, przez co zmiana obrotów jest równowagi. Pó
Strona 44
niej do gry wkracza umiesz-
poznawalnych gramofonów Regi moliwa tylko po przeoeniu paska na czone z boku ramienia pokrto wyskalowane
wgrupie nieco droszych konstrukcji. ssiedni rolk. Inn opcj jest zastpienie w jednostkach odpowiadajcych bezpored-
Na pierwszy rzut oka baza gramofo- ciennego zasilacza zewntrznym moduem nio podanemu ciarowi (g). Zaczon
nu jest bardzo podobna do TD203 Thorensa TT-PSU, który umoliwia elektroniczn zmian wkadk Elys2 mona ustawia w ten sposób
– prostoktna pyta MDF, do której przykr- prdkoci obrotowej. To jedna z polecanych „na oko”, cho taka konstrukcja zasuguje na
cono wszystkie elementy. W przypadku RP3 opcji upgrade’u gramofonu. Moe by take cho by prost przechyow wag.
wykoczona sztuczn oklein, bez specjalnej lepsza wkadka (Exact) lub specjalny pasek Bdc przy wkadce, warto zwróci uwag
dbaoci o krawdzie i czenia – nie jest napdowy. na jeszcze jeden detal: Elys2, tak jak i drosza
szczytem elegancji. Jednak RP3 zaczyna Silnik przekazuje moment obrotowy na Exact, moe by przykrcona do gówki nie
„byszcze ” technik. niewielki, plastikowy subtalerz. Waciwy, dwoma, ale trzema rubami; w ten sposób
Od wielu lat
rma bardzo dba o najlepsz duy talerz wycito ze szka, w komplecie jest jestemy uwolnieni od regulacji overhangu.
sztywno poczenia punktów mocowania równie mikka mata. Talerz ma rednic Specy
czn form przyjmuje take anty-
ramienia i trzpienia talerza. W wielu konstruk- minimalnie mniejsz od krka LP, co pozwala skating – magnetyczny, lecz bez typowego po-
cjach Rega stosowaa zabieg dodatkowego na wygodne podnoszenie pyty. krta, a z trzpieniem wsuwanym w dodatkowy
wypenienia kluczowych obszarów podstawy Nie wiem, czy to zasuga silnika, czy dolny tubus.
specjaln mas ywiczn. Byo to rozwizanie splot wielu czynników, ale napd Regi dziaa Przed kurzem chroni gramofon klasyczna
skuteczne, lecz nie idealne, dlatego w najnow- wybornie, pyta nie rozkrca ani nie zatrzy- osona z pleksi, w której pewne zastrzeenia
szym gramofonie pyt chassis usztywniono muje si zbyt szybko, wszystko odbywa si mog wzbudza zawiasy (w czciach rucho-
z góry i z dou metalowymi kryzami, które absolutnie bezgonie. Nawet przykadanie mych wykonane z tworzywa).
peni rol dodatkowego wieca. Napd ucha do talerza Regi prdzej skoczy si ja- W podstawowej wersji RP3 to „deck” zra-
wRP3 jest paskowy, trzpie silnika umieszczo- kim wypadkiem ni zdemaskowaniem pracy mieniem, ale bez wkadki. Taka wersja kosztu-
no pod talerzem, bardzo blisko jego osi. W ten napdu. je 2800 z, zestaw RP3 z
rmow wkadk MM
sposób pasek napdowy jest bardzo krótki, Kolejnym wyjtkowym elementem RP3 jest Elys2 jest o 400 z droszy.
dziaa precyzyjnie, cho nie jest skutecznym rami –
rmowa konstrukcja wystpujca pod Fabrycznie zainstalowano rami i wyju-
narzdziem, by eliminowa wibracje. Std nazw RB303 i bdca nastpc bardzo popu- stowano wkadk. Uytkownikowi pozostaje
specjaln atencj otoczono cay zespó nap- larnego RB300. Gówka jest czci jednego instalacja paska napdowego, talerza i,
dowy. Dla silnika przygotowano dodatkowe, odlewu, który formuje równie obudow o- oprócz zdjcia oson iblokad, ustawienie siy
zewntrzne chassis, wkrcone wpodstaw. ysk. RB303 ma kilka ciekawych i nietypowych nacisku wkadki.
Zasilacz cienny generuje precyzyjn sinuso- rozwiza, a jednym z nich jest przeciwwaga, RP3 jest dostpny w kolorach biaym, ciem-
id o napiciu 24 V, silnik prdu zmiennego któr przesuwamy po srebrnym trzpieniu, ale noszarym i tytanowym.
jest synchroniczny, obraca si zustalon tylko po to, by uzyska lub zbliy si do stanu
18 czerwiec 2015 www.audio.com.pl
Strona 45
Więcej na: www.ebook4all.pl
ODSUCH
Czsto mówi si i pisze, i w gruncie rzeczy
takie jest ogólne przekonanie, e gramofony
graj tak adnie i angaujco, poniewa sku-
piaj si na rednicy, tam odprawiaj specjal-
ne rytuay, które oywiaj muzyk tak skutecz-
nie, i skraje pasma peni w tej koncepcji rol
drugorzdn, zgoa w ogóle mogyby (albo
nawet powinny) znikn . Dla wielu jest to pod-
stawa atrakcyjnoci winylu icredo analogowej
dojrzaoci. Co do atrakcyjnoci nie ma si co
spiera – to kwestia gustu; jednak prawdziwa
dojrzao analogu oznacza nie podkrelanie
specy
ki i ogranicze, ale uwolnienie si od
nich albo przynajmniej zmniejszenie ich wpy-
wu. T drog poda Rega, nie zatrzymujc
si w zakresie redniotonowym, lecz wykonujc
znacznie bardziej rozwinity i uniwersalny pro-
gram. Nieczsto tra
a si okazja, by przy oka-
zji testu gramofonu zastanawia si, czy taka
dawka metalicznoci w zakresie wysokotono- Metalowa klamara usztywnia poczenie oyska z mocowaniem ramienia.
wym jest optymalna… Suchajc tego przez
pryzmat bezwzgldnej naturalnoci niezwi-
zanej z adnymi schematami i oczekiwaniami,
jak najbardziej, dopiero gdy przyjmiemy jako
wzorzec klasycznie analogowe brzmienie i ta-
kie bdziemy traktowa jako naturalne, nastpi
kolizja, a nawet zderzenie. RP3 to nie jest ana-
logowy czarodziej, raczej prowokuje, ni hipno-
tyzuje. Zmusza do mylenia – mocna, wyrazista
góra wcale nie jest wad zwizan z technik
cyfrow i nie musi znika , gdy przenosimy si
do techniki analogowej; jest cech brzmienie Regulacja antiskatingu jest realizowana magnetycz- Do regulacji nacisku igy su dwa elementy –
niezalen, któr mniej lub bardziej lubimy, ale nie, ale ukad z wysuwanym trzpieniem to kolejny klasyczna przeciwwaga oraz umieszczone z boku
siedzi ona gboko w brzmieniach „ywych”, oryginalny element konstrukcji. precyzyjne pokrto.
równie instrumentów akustycznych. Nie mniej
odwanie prezentuje si zakres basowy – ener-
getyczny, chwilami wrcz rozpasany, zawsze
misisty, nie bdzie chyba jednak polaryzowa
opinii wedle schematu „analogowy-cyfrowy”,
bowiem gramofony bardzo czsto dostarczaj
duo „masy”. Dobrze, e ma j dla nas równie
RP3, biorc zwaszcza pod uwag aktywno
wysokich tonów. Caa charakterystyka jest
przez to dobrze zrównowaona, chocia daleka
od stereotypowego winylowego spokoju. Rega
wietnie oddaje kontrasty, uwalnia specy
k
rónych realizacji, tworzy ostatecznie wraenie
d
Strona 46
wikowego „dostatku”. Rolk silnika umieszczono tu przy subtalerzu, Gówka ramienia z fabryczn wkadk – wida
cay napd jest schowany. niekonwencjonalny monta na trzy ruby.
RP3
CENA: 3200 ZŁ
DYSTRYBUTOR: PLANETA DŹWIĘKU
www.planetadzwieku.com
WYKONANIE
Pozornie prosta płyta MDF i sporo ciekawostek,
usztywniające klamry, oryginalne ramię RB303, bardzo
dobra wkładka zainstalowana fabrycznie.
FUNKCJONALNOŚĆ
Zmiana prędkości obrotowej wymaga przełożenia
paska, magnetyczny antiskating. Wcznik Kabel sygnaowy wyprowadzono na stae, ale jest
uruchamia obroty – nie ma elektronicz- to gruby, porzdny interkonekt z wysokiej jakoci
BRZMIENIE
Dynamiczne, bogate, z wyraźnymi skrajami pasma, nie nego wyboru prdkoci. wtykami.
oddaje się melancholijnej koncepcji analogowości.
www.audio.com.pl czerwiec 2015 19
Strona 47
Więcej na: www.ebook4all.pl
HI-END Gramofony 5000–6000 z
TEST
Model TD203 naley do
najnowszych gramofonów Thorensa.
Urzdzenie prezentuje si schludnie i nowo-
czenie, nie naladuje konstrukcji sprzed trzydziestu lat. Mi-
nimalistyczny wizualnie i faktycznie lekki, potra
wyróni si
a pocztek moemy cieszy si
N
niektórymi elementami konstrukcji na tle konkurentów.
zbardzo dobrego wykonania
wtrzech wersjach kolorystycznych –
Thorens TD203
czarnej, biaej i czerwonej – zawsze
na wysoki poysk. Podstawa ma typowy,
prostoktny ksztat i jest zrobiona z kawaka
„deski”, akonkretnie pyty MDF, do której za-
mocowano wszystkie podzespoy. TD203 stoi
na czterech do wysokich, czarnych nókach. pierwszy zastosowa w gramofonie za tak Antiskating to najbardziej klasyczny ukad
Talerz jest wykonany z tworzywa ABS. Wkom- cen zupenie nowe rami o symbolu TP82 z zawieszonym na yce ciarkiem.
plecie nie znalazem adnej maty, talerz jest – konstrukcj typu uni-pivot. Pomys nie jest Do napdu suy silnik prdu stae-
w rzeczywistoci minimalnie wikszy od pyty nowy, ale wystpuje gównie w droszych go, który przekazuje moment obrotowy za
LP, w zwizku z czym wyglda elegancko, ale modelach. pomoc paska na wewntrzny subtalerz, po
zdejmowanie krka wymaga nieco wprawy. Rzecz w uoyskowaniu ramienia w taki zmontowaniu gramofonu wszystko jest ukryte
Mona zawsze dokupi mat (
lcow lub sposób, by podpiera je na pionowym stoku, iwyglda bardzo estetycznie. Nawet silnik
korkow) pamitajc jednak okoniecznoci na którym moe si swobodnie nie tylko ob- wkomponowano w podstaw w taki sposób,
kalibracji gramofonu. raca , ale porusza w dwóch paszczyznach. by nie rzuca si w oczy.
Konstrukcja TD203 odpowiada obecnym To bardzo proste i efektywne rozwizanie, TD203 to gramofon manualny. W lewej
trendom, zgodnie z którymi uytkownik ma si którego gówn zalet s bardzo mae opory. przedniej sekcji ulokowano wcznik obrotów
cieszy d
Strona 48
wikiem niemale od razu po po- Niestety, z takiej konstrukcji wynikaj take oraz przecznik dla dwóch najpopularniej-
wrocie z gramofonem do domu. Wszystko jest i problemy. Wkadka (wraz z caym ramie- szych prdkoci obrotowych 33 oraz 45rpm.
fabrycznie skalibrowane, wkadka zaoona niem) moe niemal w nieograniczony sposób Do opuszczania wkadki suy rczna
iustawiona, mój egzemplarz przyjecha nawet koysa si na boki. Aby minimalizowa nie- d
Strona 49
wigienka. Troch szkoda, e mechanizmu
z wyregulowanymi przeciwwagami (s nakr- podane zjawiska, stosuje si róne ukady nie uzupeniono olejowym tumikiem, wkadka
cane na trzpie). Musiaem waciwie tylko stabilizujce. Thorens sign po mimorodo- samoistnie szybko opada, wic trzeba to robi
usun zabezpieczenia transportowe, uzbroi wy piercie przeciwwagi uzupeniajcy kla- delikatnie.
talerz i ciarek systemu antiskating. Thorens syczny krek regulacyjny. Wykonane zalumi- TD203 zosta uzbrojony we wkadk MM
przekonuje, e przygotowanie gramofonu niowej rurki rami uzbrojono take w tumicy Thorens o symbolu TAS257.Zasilacz przenie-
do pracy nie powinno zaj wicej ni kilka drgania piercie, wypeniony specjaln siono na zewntrz, kable sygnaowe s wypro-
minut, i o ile kto ma wpraw, jestem skonny mas absorbujc. Gówka jest nietypowa, wadzone na stae, ale zakoczone porzdny-
si z tym zgodzi . bo... waciwie jej nie ma, w przedniej czci mi wtykami RCA.
Gdy ustawimy ju talerz na swoim miejscu, cito tylko rurk ramienia i przykrcono do Gramofon wyposaono w transparentn
moemy przyjrze si konstrukcji ramienia, bo niej malutki wspornik z gniazdem mocujcym pokryw z tworzywa nazwanego Perspex. Nie
to ono jest najbardziej oryginalnym elemen- dla wkadki. Oparte na stoku rami uni-pivot jest ona jednak zamocowana na zawiasach,
tem TD203. jest take wyzwaniem dla prowadzenia kabli, atylko nakadana (pokrywa ma otwór tra
aj-
Producent przedstawia TD203 jakorefe- co dokadnie wida w okolicach przeciwwagi, cy na trzpie w rodku talerza).
rencj wród modeli dla pocztkujcych (tak gdzie skrcone przewody sygnaowe umiesz-
przynajmniej tumacz sobie skrót „entry czono czciowo na zewntrz.
level”), jednoczenie wskazuje, e po raz
20 czerwiec 2015 www.audio.com.pl