Audio 06-2015_demo

Szczegóły
Tytuł Audio 06-2015_demo
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Audio 06-2015_demo PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Audio 06-2015_demo PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Audio 06-2015_demo - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 Więcej na: www.ebook4all.pl H I - F I H I - E N D K I N O D O M O W E Tu poczytasz sobie i kupisz ten numer iFi Audio RETRO STEREO 6/2015 cena 12,50 z (w tym 8% VAT) GRAMOFONY 3000 Z PRO-JECT RPM3 CARBON, POD REGA RP3, THORENS TD203 ZESPOY GONIKOWE 20 000–25 000 Z, CZ. IV WYSOKIM NAPIĘCIEM T+A P3000HV + A3000HV CABASSE IROISE 3, DAVIS MV ONE TRIANGLE SIGNATURE DELTA GONIKI BEZPRZEWODOWE ISSN 1425-171X Indeks 332755 9 771425 171156 06 AUDIO PRO, CABASSE, CAMBRIDGE AUDIO, www.audio.com.pl DEFINITIVE TECHNOLOGY, DENON, JBL, SONY, YAMAHA Strona 2 Więcej na: www.ebook4all.pl Strona 3 Więcej na: www.ebook4all.pl OD REDAKCJI R MONO w MULTIKULTI ynek audio zmienia si szybko i poda w rónych z gonikami. Dla nas jest oczywiste, e w obrbie „elektroniki” kierunkach. Zmiany te czasami zaskakuj nawet mog wystpowa róne kombinacje (mniej lub bardziej zinte- ekspertów inajbardziej dowiadczone rmy, growane), ale para kolumn – to rzecz wita – okrela przecie dlatego nie chcc zosta w tyle, coraz czciej baz stereofoniczn, a stereofonia to od pó wieku synonim reaguj one jak najszybciej, nie badajc dugo, nawet nie wysokiej jakoci, co podstawowego porzdku imi- czy wskazany kierunek ma sens, czy jest tam jeszcze dla nich nimum przyzwoitoci. Nawet tam, gdzie na dobr stereofoni miejsce. Dzisiaj moe jeszcze sens ma i miejsce jest, ale jutro ani w ogóle na dobry d wik i tak nie ma szans, utrzymywana wszystko moe si zmieni… Próbuj te, lepiej lub gorzej, jest klasyczna autonomia goników obydwu kanaów stereofo- wyróni si w nowym nurcie jakim wasnym pomysem, co nicznych – mam na myli rónej maci mikro- i miniwiee; ich tym bardziej zwiksza rónorodno, ale te liczb konstrukcji goniki s „odczepialne” i przynajmniej teoretycznie mona je niedopracowanych czy wrcz niemdrych, a przed klientem umieci w sposób optymalny dla stereofonii, chocia wprak- pojawia si gszcz poj, koncepcji, funkcji, w którym coraz tyce stoj zwykle tu obok „centralki”. „Goniki bezprzewo- trudniej jest mu wybra co odpowiedniego. My te szukamy dowe” to koniec tych pozorów… nie do ko ca. Tutaj nic si nowych tematów i akceptujemy takie propozycje, wktórych nie odczepia, ale wikszo z nich oferuje wci niezalene dopiero po ich rozgryzieniu widzimy, w czym rzecz; w czym goniki kanaów lewego i prawego, ewentualnie kompromiso- problem, awczym rozwizanie problemu. w kon guracj 2.1 (niskotonowy wspólny, rednio-wysokoto- Najpierw mia to by may test kilku urzdze , ale szybko si nowe oddzielne). Pojawiaj si ju jednak próby cakowitego okazao, e „goników bezprzewodowych” jest w bród – tylko zerwania ze stereofoni – obydwa kanay miksowane s modeli mieszczcych si w zaoonym zakresie cenowym zna- wjeden iprzetwarzane w jednym zespole gonikowym. Wy- le limy tyle, e nawet po odrzuceniu sabych i nieciekawych, daje si to obrazoburcze, ale moe przynie efekty wcale nie zostao ich do opisania a osiem. Powsta test, który niemal zdo- gorsze ni dwa kanay ustawione tak blisko siebie, e o adnej minowa ten numer „Audio”… iw tym momencie zdaem sobie stereofonii, nawet z odlegoci tylko metra, mowy by nie moe. spraw, e chyba wypada za to przeprosi. Temat i sprzt Na monachijskiej wystawie widziaem high-endowe urzdzenia „nowomodny”, daleki jednak nie tylko od audio lskich ideaów, monofoniczne – tak! – w których tylko po czci odwoano si lecz równie od podstawowych kryteriów dla „normalnego” do szacunku, jakim mono jest otaczane w pewnych krgach au- hi- . Z drugiej strony, pojawienie si sprztu tego typu jest dio lskich (ludzie ci suchaj pyt mono przez systemy stereo, nie tylko akceptacj d wiku niszej jakoci, ale te pewnych co jest powanym bdem w sztuce, z którego nie zdaj sobie trendów, które warto wzi pod uwag równie z perspektywy sprawy), bowiem urzdzenia te s wanie wduym stopniu potencjalnych systemów wyszej klasy. Wiele szczegóowych odpowiedzi na zapotrzebowanie na systemy maksymalnie zin- rozwiza wynika z generalnego denia do integracji. Obser- tegrowane. Stereofonia przestaje by witoci, ale nie znaczy wujemy j na poziomie urzdze majcych wchodzi w skad to, e naley j obali – tam, gdzie tylko moe dobrze spenia wikszych systemów – np.wzmacniacze zawieraj coraz cz- swoj rol, tam powinna funkcjonowa. Skuteczne poczenie ciej przetworniki C/A, anawet funkcje strumieniowe, take na integracji ze stereofoni, chocia w tym przypadku bardzo poziomie caych systemów – coreprezentuj wanie „goniki kosztowne, zademonstrowaa rma Lyravox – ponad dwumetro- bezprzewodowe”. Przenone „boom-boxy” o obych ksztatach, wa „belka”, powieszona na cianie, jest na tyle duga (szeroka), czyli kompletne systemy audio („systemy” w znaczeniu najogól- aby stereofonia nabraa sensu. Mona to rozwizanie skojarzy niejszym, a nie przez due „S”), to przecie produkty znane od z soundbarami (chocia cena jest zupenie inna) ispojrze na dawna, wczeniej przez nas ignorowane. Ich aktualna genera- podtelewizorowe belki ze znacznie wiksz sympati… moe cja, zwana wanie „gonikami bezprzewodowymi”, róni si to wanie one bd ródem najlepszej stereofonii w epoce jednak od swoich protoplastów nie tylko nowymi funkcjami, ale zintegrowanych (wjednej obudowie) systemów audio, bowiem te atrakcyjnym designem, który bdzie odpowiedni nie tylko duy telewizor jest najlepszym usprawiedliwieniem dla duych do kuchni, sypialni i gabinetów, ale nawet do salonów. Wraz wymiarów wiszcego pod nim urzdzenia. Ale nasuwa si py- ztym widzimy znacznie wysze ceny, ni dawniej dopuszczalne tanie: dlaczego w cigu kilku lat rynek popularnych urzdze w segmencie „boom-boxów”. Wie si to z akceptacj dla oraz systemów audio ikina domowego by skonny przestawi „goników bezprzewodowych” wród klientów bardziej zamo- si tak radykalnie zsystemów wielokanaowych, gdzie stado nych i wymagajcych – ale wymagajcych nie tyle najlepszego goników musielimy czy dziesitkami metrów d wiku, ile nowoczesnego wyposaenia swojego mieszkania. kabli, na rozwizania diametralnie inne – od Taki sprzt dla wikszoci kupujcych nie jest adnym obcia- strony akustycznej uproszczone nawet w stosun- chem, a wrcz przeciwnie – czym szpanerskim, awangar- ku do klasycznej stereofonii z par poczciwych dowym, a przy okazji, albo przede wszystkim, czym bardzo kolumn? Odpowied mona znale  tylko wtry- wygodnym, w odrónieniu od tradycyjnych systemów, skadaj- bie dorabiania teorii do praktyki. To wanie cych si z niezalenych „klocków”, poczonych wci gównie s ewolucje rynkowe, których nikt zawczasu kablami. Krytycznym momentem jest poczenie wzmacniacza przewidzie niemoe. Andrzej Kisiel PRENUMERATA NAPRAWDĘ WARTO Strona 4 Więcej na: www.ebook4all.pl SPIS TRECI 15 Pro-Ject, Rega, Thorens – trzy europejskie rmy, bardzo wane dla analogu, o rónym stau, z rón ofert, ale wszystkie wiarygodne, ju dowiadczone, i – co udowadnia sam udzia w tym tecie – dbajce o klienta, który na gramofon nie moe przeznaczy majtku, ale traktuje temat powanie. Gonik bezprzewodowy to zoone urzdzenie, chocia nazwa, 23 wielko i cena wcale na to nie wskazuj. Wewntrz znajduje si jednak miniatura caego domowego systemu Hi-Fi. Jest wic wzmacniacz – i to na ogó w postaci wielu ko cówek mocy, sprz- onych z poszczególnymi przetwornikami, a wraz z tym równie cyfrowe zwrotnice. S te moduy odtwarzaczy strumieniowych lubchocia przetworniki C/A. 41 Trzech najbar- dziej znacz- cych francuskich producentów to Cabasse, Focal i Triangle. Wtym tecie nie ma jednak Fo- cala, poniewa wzaoonym zakresie ceno- wym, ani nawet w zblionym, nie ma adnej konstrukcji jesz- cze przez nas nietestowanej. Mimo tego itak 89 mamy trzech zawodników, Historia serii HV zacza si od wzmacniacza zintegrowanego poniewa do PA3000HV oraz odtwarzacza sieciowego MP3000V, które testowa- rywalizacji w- limy w „Audio”. Teraz przysza pora na amplikacj z samego czya si rma szczytu – dzielony wzmacniacz P3000HV + A3000HV Davis.      SPIS TRECI 6/2015/231 6 AKTUALNOŚCI 23 GŁOŚNIKI BEZPRZEWODOWE 42 Cabasse IROISE 3 66 RYNEK I GIEŁDA 50 Davis MV ONE 24 Audio Pro ALLROOM AIR ONE 58 Triangle SIGNATURE DELTA 94 HIGH-END MONACHIUM 26 Cabasse STREAM 1 98 LAMPOWE GAWĘDY 28 Cambridge Audio MINX AIR 200 89 HIGH-END POD WYSOKIM NAPIĘCIEM 30 Definitive Technology W7 T+A P3000HV + A3000HV HI-FI 32 Denon HEOS 7 12 iFi Audio RETRO STEREO 50 34 JBL L8 MUZYKA + LS3.5 36 Sony SRS-X9 73 Wywiad – Marcus Miller 38 Yamaha RELIT LSX-170 74 Jazz i okolice 15 GRAMOFONY 3000 ZŁ 80 Rock i okolice 16 Pro-Ject RPM3 CARBON HI-END 86 Klasyka 18 Rega RP3 20 Thorens TD203 41 ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 20 000–25 000 ZŁ, CZ. IV Strona 5 Więcej na: www.ebook4all.pl Á;WTERMEđIQSRMXSV]/)*07RMIXVEGƓFPEWOYM SG^EVS[YNƓREW^]GLG^]XIPRMOz[NYƟHVYKMVSO^V^ƗHY² ;LEX,M*M#7SYRH :MWMSR 2 - ) 7 % 1 3; - 8 ) ; 6 % ƞ ) 2 - )  7 8 9 (= . 2 ) LS50 4STSREHTMƗƕH^MIWMƗGMYPEXEGLTV^IđSQS[]GL MRRS[EGNMREW^IQMRMQSRMXSV]07WXSWYNƓ REN[]ƟW^ƓXIGLRSPSKMƗ^EG^IVTRMƗXƓSH&PEHIEF] HSWXEVG^]ƕ'MFI^OSQTVSQMWS[ƓG^]WXSƛƕHƝ[MƗOY HSOđEHRSƛƕMTV^INV^]WXSƛƕXEONEOREW^TMIV[SXR] PIKIRHEVR]QSRMXSVWXYH]NR]07E^ETVSNIOXS[ER] HPE&&'(SFVƓ[MEHSQSƛGMƓNIWXXSMƟRMIQYWMW^ NYƟF]ƕMRƟ]RMIVIQHƝ[MƗOYEF]GMIW^]ƕWMƗREN[]ƟW^Ɠ WXYH]NRƓNEOSƛGMƓ 8IVE^HSWXƗTRIVz[RMIƟ[OSPSV^IFMEđIKSPEOMIVY [[[OIJGSQ07 +4%GSYWXMGW+QF, 8IPIJSR Strona 6  )1EMPWEPIW$KTEIYGSQ Strona 7 Więcej na: www.ebook4all.pl AKTUALNOCI Niedawno Denon wprowadzi TRILOGY 907 (amyju przetestowalimy) wzmac- niacz PMA-50 – model otwierajcy precyzja korekcji now lini urzdze o niewielkich gabarytach, ale z zaawansowan Wraz z nowymi modelami gramofonów na elektronik. Do PMA-50 doczy te- rynek tra aj te róne zwizane z nimi urz- raz odtwarzacz DCD-50 kosztujcy dzenia i akcesoria, w tym przedwzmacniacze 2500z, którego gówn funkcj jest gramofonowe. Nowy model 907 rmy Trilogy odtwarzanie pyt CD, umieszczanych Audio kosztuje 13 690 z, ale jest to wyjtkowo wmechanizmie szczelinowym. Ponie- zaawansowana konstrukcja – wyposaona wa wzmacniacz PMA-50 ma wbu- wniezaleny, zewntrzny zasilacz i rozbudo- dowany przetwornik C/A, producent wane ukady ltrowania napicia. Korekcja sugeruje podczenie odtwarzacza RIAA jest realizowana pasywnie, w podsta- za porednictwem cyfrowego zcza wie urzdzenia umieszczono przeczniki wspóosiowego. Mona jednak prze- korygujce parametry pracy (wzmocnienie, sa sygna anologowy, w DCD-50 impedancja, pojemno wej ), zarówno dla równie znajduje si przetwornik, i to wkadek MM, jak i MC. oparametrach 192 kHz/32 bity. Wzmacniacz PMA-50 zyska Denon pokaza równie nastpc towarzystwo odtwarzacza DCD-50. W tym zestawie jednego z najbardziej udanych mi- mona go uywa jako transport, przesyajc sygna cyfrowy. krosystemów D-M39 – to nowy model DENON DCD-50 D-M40, który czy funkcj CD-Ampli- tunera z par monitorów. Wejcie USB umoliwia odtwarzanie plików MP3, WAV oraz Flac. Mikrus kosztuje 1600 z. kompaktowy kompakt Do korekcji czstotliwociowej Trilogy wykorzystuje ukady pasywne, co jest rzadko tranzystorowo-kompaktowo-cyfrowy spotykanym, ale lubianym przez purystów rozwizaniem. TAGA HARMONY HTA-2000B Wszystkie sygnay – analogowe i cyfrowe – traaj ostatecznie do lampowego przedwzmacniacza, a dalej do tranzystorowych ko cówek mocy. Taga Harmony – specjalista od urzdze niskobudetowych – zaczyna wykazywa zainteresowanie modelami znieco wyszych puapów cenowych, na co wskazuje najnow- szy wzmacniacz stereo HTA-2000B. Cena sigajca 6500 z jest, jak na tego producen- ta, intrygujco wysoka, ale sama konstrukcja prezentuje si bardzo obiecujco. Wzmac- niacz jest hybryd zprzedwzmacniaczem wyjciowe, generujce 100W mocy przy znajduje si przetwornik C/A 24/192. Brakuje, zbudowanym na bazie lamp 12AX7 i 12AU7 obcieniu8:. Wzmacniacz ma trzy liniowe co prawda, USB, ale jest za tobezprzewodo- oraz póprzewodnikowych kocówkach wejcia analogowe, atake cyfrowe – wspó- wy modu Bluetooth z kodowaniem aptX. mocy.Wkadej pracuj cztery tranzystory osiowe ioptyczne – jako e na jego pokadzie DEFINITIVE TECHNOLOGY W-AMP, W-ADAPT definitywnie dekoduje, czasem też wzmacnia Firma wyspecjalizowana dotd w gonikach wkracza odwanie na rynek pli- ków, strumieniowania i nowoczesnych systemów multiroom. W tym numerze testu- jemy bezprzewodowy gonik serii W, któr niedawno rozszerzono o dwa wiksze urzdzenia. W-Amp to wzmacniacz wyposaony w przetwornik cyfrowo-analogo- wy oraz modu odtwarzacza strumieniowego. Dziki protokoowi DLNA, W-Amp pobiera pliki z sieci i serwerów, np. typu NAS, ma równie wejcia analogowe icyfrowe, a take wyjcie dla subwoofera. Jego moc wynosi 2 x 150 W przy 4 :. W-Adapt nie ma kocówek mocy, skupia si na funkcjach sieciowych. Oby- dwa urzdzenia obsuguj pliki MP3, WAV i Flac 24bity/192 kHz, zapewniaj te Niewielkie i wszechstronne dostp do najpopularniejszych serwisów strumieniujcych, w tym Spotify i Tidal. urzdzenie – kolejny przykad audio nowej generacji. W-Amp kosztuje 2500 z, W-Adapt – 2000 z. 6 czerwiec 2015 www.audio.com.pl Strona 8 Więcej na: www.ebook4all.pl Strona 9 Więcej na: www.ebook4all.pl AKTUALNOCI świeże trzydziestki PIONEER VSX-830, VSX-930, VSX-1130 superbas YAMAHA NS-SW1000 Najnowszy model subwoofera Yamahy – NS-SW1000 – jest jednoczenie jednym z naj- wikszych tego typu urzdze na rynku. Sama obudowa way 19 kg, a masa kompletnego Dwa z trzech nowych amplitunerów Pioneera s wyposaone w standard HDCP 2.2. W ekspresowym tempie – urzdzenia, uzbrojonego w gonik i elektroni- podczas jednego sezonu – do modeli redniobudetowych wprowadzono take Dolby Atmos. k, przekracza 42 kg. Przetwornik ma rednic 30 cm, lecz jego moliwoci s okrelone Maj to ju czas na wielokanaowe premie- sygnaów przez zcza HDMI – HDCP 2.2, równie przez du amplitud. Wzmacniacz ry, nomen omen jako pierwszy wystartowa dostpny w nieco droszym amplitunerze ma moc 1000 W, sygna dla kocówki przy- w tym roku Pioneer. Od razu wchodzimy VSX-930 o mocy 7 x 150 W, w którym dodano gotowuj procesory z systemem Advanced wrodek oferty, gdzie pojawi si niebawem take dekoder surround Dolby Atmos. Trzeci YSTII, kontrolujcym i kompensujcym na trzy nowe modele. Zaczynamy od VSX-830, nowoci jest model VSX-1130, take w uka- bieco parametry sygnau (sygna zwrotny konstrukcji 5.2 o mocy 5 x 140 W, z Bluetooth, dzie 7.2. VSX-830 bdzie kosztowa 1900 z, pobierany z czujnika przetwornika). Grubo Wi-Fi oraz LAN, moduem odtwarzacza stru- VSX-930 – ok. 2400 z, a VSX-1130 wyceniono cianek obudowy siga 4 cm, wylot bas-re- mieniowego i oczywicie Airplay. na ok. 3000 z. eksu znajduje si z boku. Cena urzdzenia Eksponowan funkcj tegorocznych wynosi okrge 10 000 z. urzdze bdzie nowy standard przesyania MUSICAL FIDELITY M6S 220 W w 32 bitach W ramach serii M6 Musical Fidelity pojawiy si dwa nowe urzdzenia. Wzmacniacz M6Si ma moc 2 x 220 W przy 4 :, zawiera ukad dual mono, z dwoma penymi zasilacza- mi dla kocówek mocy. Trzeci zasilacz jest dedykowany sekcji przedwzmacniacza. S wejcia RCA oraz XLR, a take USB do podczenia komputera. Natomiast rol wszechstronnego cyfrowego Strona 10 róda i centrali bdzie peni odtwarzacz M6SCD z 32-bitowym przetwornikiem, wejciami wspóosiowymi, optycznymi, a take Urzdzenia z serii 6 Musical Fidelity umoliwiaj korzystanie USB dla komputera. Wyjcia analogowe wystpuj w standardach RCA i XLR. z wielu zewntrznych róde analogowych i cyfrowych. Wzmacniacz i odtwarzacz kosztuj tyle samo – 14 000 z. SAMSUNG HW-J355, HW-J450 samsungobary Miniony sezon potwierdzi popularno soundbarów, coraz wicej klientów rozumie ich przeznaczenie i zalety, a take ograniczenia. Samsung zaprezentowa Obydwa soundbary maj pierwsze modele na nowy sezon. S wród nich dwa urzdzenia w kon guracji moduy Bluetooth, 2.1 – HW-J355 (800 z) oraz HW-J450 (1200 z). Rónice dotycz nie tylko samych a droszy HW-J450 „belek”, ale take wielkoci towarzyszcych im subwooferów. odtwarza te W modelu HW-J355 za kreowanie wirtualnej przestrzeni odpowiada ukad pliki Flac. o nazwie 3D Sound Plus, natomiast w HW-J450 – mniej zaawansowany system Surround Sound Expansion. 8 czerwiec 2015 www.audio.com.pl Strona 11 Więcej na: www.ebook4all.pl /@RR+@ARNCJQXV@RL@JHŰOHĨJMN LTYXJH '@QLNMH@ VŰI@JHDITJ@C@IĘ RHĨHŰVROłFQ@IĘONRYBYDFłKMDV@Q- RSVXTSVNQłVlNCA@QVXVNJ@KH HŰHMRSQTLDMSłV @ŤONR@LQXSL lSVNQYĘQYDBYXVHRSXRODJS@JK LTYXBYMXVŰSVNHLR@KNMHD /QYD- MHDŌRHĨCNjKG@QLNMHH NODQXKTA M@JNMBDQS ADYVXBGNCYDMH@ YŰCNLT /@RR+@ARRHĨF@CN RDCM@LTYXJHHŰONJ@YTID SN BNCNSXBGBY@RAXN IDCXMHDRXRY@KMD Top Hi-fi & Video Design դ salony firmowe Pass Laboratories: SOPOT  K -HDONCKDFNŌBHWARSZAWA TK &DM  MCDQR@61."‰ 6 TK +DFMHBJ@VVV SNOGHEH OK Strona 12 Więcej na: www.ebook4all.pl AKTUALNOCI CREATIVE SOUND BLASTER ROAR krzyk małej skrzynki Dwa najmodniej- sze obecnie sposoby suchania muzyki wi si z wykorzysta- niem goników bezprze- wodowych oraz suchawek. W pierwszej z tych kategorii Mimo znacznej rednicy zewntrznej, przewody Furutecha Creative oferuje kompaktowy jcy w ukadzie charakteryzuj si spor elastycznoci. gonik Sound Blaster Roar kosz- rezonansowym tujcy 700 z. Niewielka obudowa zdwoma membranami FURUTECH ma ok. 20cm dugoci i 11 cm sze- rokoci, umieszczono w niej dwa 4-cm biernymi. Roar wyposaono w modu Bluetooth z dodatkiem FP-S35N, FP-S35TC przetworniki szerokopasmowe i wspólny NFC i slot kart pamici SD, z którego dla obydwu kanaów 7-cm woofer pracu- take mona odtwarza muzyk. giętka sieć Japoska rma Furutech znana jest przede TEAC HA-P90SD wszystkim z przewodów sygnaowych i tzw. „galanterii” audio, do której mona te za- pliki w kieszeni liczy kable zasilajce. Pierwszy z dwóch Teac to przenony odtwarzacz nowych modeli oznaczono symbolem FP-S35N. plików audio, który moe równie Jest to kabel wykonany w technologii Alpha peni rol mobilnego lub stacjo- Nano OFC; pojedynczym przewodnikiem jest narnego DAC-a. skrtka o rednicy 2,2 mm, izolacj wykonano Teac ma zasilanie z elastycznego PVC, a ekran to miedziana akumulatorowe, które wystarczy na ok. plecionka z drucików. Kabel jest dostpny 6 godzin cigej pracy. zwtykami FI-28R, FI-E38R lub z wyszymi Na rynku poja- Przewidywana cena seriami „48” ; „50R”. Ceny za 1,5-m odcinek wia si coraz wicej urzdzenia – ok. 2500 z. wynosz od 1830 z. przenonych odtwarzaczy Drug nowoci jest przewód produko- audio wysokiej jakoci – mo- ródem danych moe by wany w zupenie nowej technice Alpha PC bilnemu audio lowi nie wystarcz karta SD. Teac odczytuje formaty TripleC. Przewodnik jest tutaj wykonany smartfony. Do dwóch najsilniejszych WAV, MP3, AAC, Flac oraz DSD; mona zwysokiej czystoci miedzi beztlenowej. Kabel dotd graczy – Astell & Kern oraz HiFiMana te wykorzysta wejcia USB ipodczy oznaczono symbolem FP-S35TC, jest równie – docza Teac. Jego najnowszy produkt z tej komputer. Wbudowany przetwornik, dziki dostpny z rónymi wtykami. Cena 1,5-m od- kategorii – osymbolu HA-P90SD – to odtwa- zczom optycznym i wspóosiowym, bdzie cinka, wwersji z najtaszymi wtykami, wynosi rzacz plików, przetwornik DAC oraz wzmac- pracowa take z innymi Strona 13 ródami, np. trady- 2100z. niacz suchawkowy w jednym. cyjnym odtwarzaczem CD. PRO-JECT PHONO BOX RS czysty prąd Stabilizowanie, kondycjonowanie i wszelakie „polepszanie” napicia zasilania budzi due zainteresowanie i pewne kontrowersje. Trudno jed- nak nie zgodzi si z tym, e produktem, który zasuguje wyjtkowo na porcj „czystego” prdu, jest przedwzmacniacz gramofonowy. Tam pyn najdelikatniejsze sygnay i atwo o przyd Strona 14 wiki – take te z zasilacza. Problemom tym ma zaradzi dedykowany preampom gramofonowym zasilacz Pro-Ject Phono Box RS. Urzdzenie opiera si na akumulatorze (2 x Li-ion, 2000mAh), w momencie pobierania prdu (wtedy, gdy pracuje przedwzmacniacz) system automatycznie odcina lini energetyczn. Czas pracy wynosi ok. 4godziny, po których ogniwa musz zosta po- nownie naadowane. Zasilacz zewntrzny jest dostpny w czarnym lub Zasilacz dostarcza napicie srebrnym kolorze, jego cena wynosi 2190 z. z wewntrznych akumulatorów – to najlepszy sposób na odcicie si od „brudów” z sieci. 10 czerwiec 2015 www.audio.com.pl Strona 15 Więcej na: www.ebook4all.pl Strona 16 Więcej na: www.ebook4all.pl HI-FI System wzmacniacz + zespoy gonikowe TEST TEST Nostalgia ma TEST coraz wikszy wpyw na nasze wybory izaznacza si wyra Strona 17 nie w sprz- cie audio – wtech- nice, wzornictwie, a nawet brzmieniu. Ani dziesi , ani tym bardziej dwadziecia lat temu, nie wracano do przeszoci tak na- mitnie jak obecnie, kiedy wyksztaci si wrcz odrbny nurt vintage. PODRÓ W PRZYSZO ziaania producentów maj oczy- D wicie Strona 18 ródo w zainteresowaniu klientów, a to ma wielorakie pod- stawy. Niektórzy wiedz/wierz, e dawniej sprzt by lepszy, drudzy maj czue wspomnienia, s i tacy, którzy chc by ory- w STYLU RETRO iFi Audio RETRO STEREO 50 + LS3.5 ginalni, jeszcze inni widz, i taka jest dzisiaj Lampy ECF82 pracuj wstopniu wejciowym/ nowy – wyjtkowo rozbudowan form idwie moda… Uzbiera si ich tylu, e warto dla nich sterujcym, za popularne EL84 (pod dwie na kolejne pary RCA; rozdzielono sygnay ró- projektowa zupenie wyjtkowe urzdzenia kana) jako lampy mocy; wszystkie schowa- nych typów (poziomy/wkadki), montujc obok isystemy. no wewntrz, lecz mona je zobaczy przez obrotowy selektor. Powanym podejciem do sprawy jest aurowy fragment górnej cianki. Producent Jednoczenie Stereo 50 wyposaono np. odtwarzanie (rekonstrukcja) dawnych informuje, e Stereo 50 ma moc 2 x 25 W. wprzetwornik DAC. Mamy do dyspozycji urzdze w postaci moliwie najbliszej Przedni panel prezentuje si bardzo wejcia wspóosiowe, optyczne i USB, jest te oryginaowi. Znacznie lu Strona 19 niejsz opcj jest efektownie; w zewntrzn, drewnian ramk zintegrowany modu bezprzewodowy Blueto- przywoywanie pewnych elementów, zarówno wkomponowano metalow pyt frontow, oth z dodatkiem aptX. technicznych, jak i estetycznych w projektach przeczniki i gaki. Liczba regulacji moe Sekcja cyfrowa imponuje – niewiele zasadniczo zupenie nowych. iFi Audio wpro- przyprawi o zawrót gowy; pokrto wzmocnie- jest samodzielnych przetworników DAC, wadza na rynek ca lini produktów o wy- nia oraz barwy d Strona 20 wiku (tony wysokie i niskie które potra  tak duo. Przez wejcie USB mownej nazwie Retro. Firm iFi Audio znamy – peni take rol precyzyjnej kon guracji wzmacniacz przyjmie sygna PCM o rozdziel- ju jednak ze zupenie innej strony – gównie parametrów przedwzmacniacza gramofono- czoci 32bitów i czstotliwoci próbkowania bardzo nowoczesnych przetworników, niema- wego) to tylko podstawa. Dodatkowo poziom sigajcej a 768 kHz! Nie ma problemu take jcych nic wspólnego z przeszoci czy nawet basu moemy zmienia ukadem XBass (we z danymi DSD i to do wersji DSD512 (gdzie s klasyk. Producent poczy wic najbardziej wspópracy z rmowymi monitorkami zalecane dostpne nagrania w takim formacie?), Stereo aktualne funkcje iukady z aparycj sprzed jest lekkie wyeksponowanie), asystem na- 50 jest wic pod tym wzgldem urzdzeniem kilkudziesiciu lat. Wzmacniacz zintegrowany zwany 3D ma wpywa na popraw wraenia przyszociowym. Stereo 50 oraz monitory – o wiele mówicym przestrzennoci. Jest te eliminujcy wikszo Kombinacja rozwinitej korekcji phono symbolu LS3.5 – wygldaj razem bardzo sty- tych „dobrodziejstw” ukad Direct. zzaawansowanym dakiem, z dwoma wyjcia- lowo i kusz jako komplet, a jak graj – zaraz Wzmacniacz ma dwa wyjcia suchawko- mi suchawkowymi, szerokimi regulacjami si przekonamy. we – 3,5- oraz 6,3-mm – z przodu znajdziemy – pod wzgldem funkcjonalnym to naprawd te analogowe wejcie 3,5 mm. wymienite urzdzenie, w którym lampy STEREO 50 Stereo 50 ma te dwa analogowe, liniowe idrewno tworz retrospektywny klimat ozda- Gdy tylko otworzyem (piknie przygoto- wejcia RCA, a przedwzmacniacz gramofo- biajcy wspania wszechstronno . wany) karton, wrcz oniemiaem. W niewiel- kim pudeeczku z akcesoriami znajdziemy porzdnie wygldajce kable gonikowe zkocówkami bananowymi, pilot, interkonek- Jedna para ty we wszystkich chyba moliwych wersjach, wyj goni- a nawet przewód USB, do tego przejciówki, kowych, ale szmatki, absorbery, nóki... jest tu caa audio- wzmacniacz jest lska galanteria ibiuteria. Sam wzmacniacz przygotowany jest równie wyjtkowy. Niewielk, zwart do wspópracy obudow wykonano znaturalnego drewna. z gonikami Podobnie wygldaj produkty Lebena, ale w szerokim zakresie impe- wzorce sigaj przecie znacznie gbiej. dancji. 12 czerwiec 2015 www.audio.com.pl Strona 21 Więcej na: www.ebook4all.pl LS3.5 zwrotnicy prawie nie ma – nisko-redniotonowy Symbol zespoów gonikowych sugeruje ich jest podczony „na ywca”, bez adnego bezporedni zwizek z legendarnymi BBC LS3/5. ltrowania, a wysokotonowy – przez pojedyn- O oryginale pisalimy wiele razy, wic nie b- czy kondensator o niewielkiej pojemnoci (ma dziemy tutaj przypomina szczegóów ich historii „dopenia ” przetwarzanie powyej 10 kHz). czy konstrukcji, ale od razu stwierdzimy – wersja By moe zastosowane goniki, zwaszcza iFi Audio ma z nim bardzo niewiele wspólnego. nisko-redniotonowy, maj takie waciwoci i Drewniana, W symbolu – chyba nieprzypadkowo – ukonik s tak celnie dobrane, e wraz z tym skrajnie mocno wycita zosta zastpiony przez kropk, co pozwala unik- minimalistycznym ukadem zwrotnicy zostaa skrzyneczka to tylko n problemów z licencj – w kocu symbol jest uzyskana liniowa, albo przynajmniej przyzwo- zewntrzna powoka inny… i konstrukcja te. Wspólne cechy obydwu icie wyrównana, charakterystyka? waciwego, metalowego szkieletu urzdze s bardzo ogólne i znane z wielu Z tyu wida szczelin otworu bas-re eks obudowy. Aurowa cianka górna innych monitorów – wielko , ukad dwudrony (LS3/5 to bya konstrukcja zamknita…), ale i wentylowane boki – ko cówka – ityle. Dalej nic si ju nie zgadza. Przetwor- sytuacja jest bardziej skomplikowana – obu- mocy jest lampowa. niki s zupenie inne (swoj drog, oryginalne dow podzielono na dwie komory (dolna nieco od dawna nie s produkowane, ale mona by wiksza), zostawiajc tylko bardzo wskie poszuka chocia troch bardziej podobnych…), przesmyki w okolicach przedniej cianki. Wten nisko-redniotonowy to „12-tka” z membran ce- sposób tworzy si dodatkowe, wewntrzne lulozow (zamiast Bextrenowej, gonika B110), systemy rezonansowe. a wysokotonowy to 28-mm jedwabna kopuka Obudowa ma jasn barw i wyra Strona 22 ne soje; (zamiast 19-mm kopuki z Mylaru przetwornika wedug rmowych informacji, zostaa wykona- Maskownice T27). Zasadnicz rónic wida te… wewntrz. na z drzewa bambusowego, lekkiego i sztywne- s do gru- LS3/5 by maym, ale monitorem – opracowanym go. Przedni ciank cofnito, by maskownica be i wciskane specjalnie po to, aby w maych pomieszczeniach moga licowa z bocznymi krawdziami – to midzy bocz- moliwie neutralnie (chocia bez niskiego basu), typowe dla dawnych projektów, ale akustycznie ne cianki – odtwarza d Strona 23 wik nagrywany czy transmitowa- niekorzystne. W komplecie dostajemy dwa jak drzewiej ny. Do tego jest potrzebna charakterystyka jak rodzaje maskownic – szare i czarne. bywao. najblisza liniowej, a taka bya moliwa do uzy- Na tabliczce znamionowej podano moc skania tylko za pomoc skomplikowanej zwrot- maksymaln: „25 W brytyjskich/50 W amery- nicy. W LS3.5 (tych z kropk, a nie ukonikiem) kaskich”. 28-mm jedwabna kopuka pracuje dopiero powyej 10 kHz… Przetwornik nisko- -redniotonowy – 12-cm z mem- bran celulozow Mnóstwo gaek i regulacji, pod niektórymi – w ogóle nie jest znajduj si rónorodne opcje – pokrta barwy ltrowany. su take do dostrojenia przedwzmacniacza gramofonowego. R E K L A M A ]^\][^YZa^inZc\^cZZg^c\ h^cXZ&.,) Wyczny dystrybutor w Polsce: 02-922 Warszawa, ul. Naczowska 31, tel. (22) 642 46 29 tel./fax (22) 842 80 10 www.audio.com.pl czerwiec 2015 13 mail: [email protected] www.trimex.pl Strona 24 Więcej na: www.ebook4all.pl HI-FI System wzmacniacz + zespoy gonikowe ODSŁUCH TEST atwo byo ustali , który element syste- Czy system w stylu retro ma za zadanie mu jest odpowiedzialny za tak niezwyke brzmie jak sprzt z tamtej epoki? To zna- brzmienie. Nawet jeeli sowo „niezwyke” czy… jak dokadnie? Nie sdz, aby dao si zrozumiemy jako owijanie w bawen sytuacji, ustali charakterystyczne brzmienie lat 70. któr zpunktu widzenia „normalnego” hi- czy 80. Tak jak teraz, poszczególne urzdze- naleaoby po prostu skrytykowa , to nie ma nia gray odmiennie, a wspólne cechy byy ju adnej kurtuazji w stwierdzeniu, e jest najczciej wspólnymi problemami, zwi- z tej sytuacji dobre wyjcie – o ile kto chce zanymi z ówczesn technik – wysoki szum, wychodzi i bierze pod uwag zakup tylko sabe wysokie tony… Chocia dzisiaj jestemy wzmacniacza. Mimo e to wzmacniacz lam- skonni wzdycha , e dawane brzmienia powy i te wnosi sporo (a pewnie i zabiera), Wejcie USB – brama do wiata rekordowych osi- byy cudownie analogowe, i to wystarczy za to nie on jest gównym sprawc zamieszania gni dekodowania sygnaów, PCM 32/768 i DSD512. rekomendacj. Byy oczywicie urzdzenia lecz – zespoy gonikowe. Brzmienie samego doskonale dopracowane i grajce bardzo wzmacniacza trzyma si ciepa oraz mikko- dobrze, byy take marne – jak zawsze. ci, i te nie jest rekordowo analityczne, ale Ze wzgldu na ide testowanego pro- okazuje si uporzdkowane, gadkie, podczas duktu, a si prosi, eby w jego brzmieniu gdy goniki determinuj powan zmian doszukiwa si takich zwizków. Ale tak na- i„odrealnienie” obrazu d Strona 25 wikowego. I czy prawd… to nie ma sensu. Oczywicie kady to w stron impresjonizmu, czy kubizmu… na moe brzmienie tego systemu zinterpretowa pewno nie portretuj wiernie, chocia maj po swojemu, doszukujc si wszelkich wt- „artystyczne zacicie”. Znacznie bardziej ków i klimatów. Jak komu w duszy gra… klarowny i naturalny d Strona 26 wik uzyskamy z wielu Zacznijmy od systemu w komplecie – czyli innych monitorów, których nawet nie ma tutaj wzmacniacza Stereo 50 wspópracujcego sensu wymienia – praktycznie ze wszyst- zLS3.5. Kto wie, co to neutralno , i wdodat- kich, jakie mamy do wyboru w tym zakresie ku jej szuka, tutaj jej nie znajdzie. I nie chodzi ceny. Jeeli jednak lubimy (lub polubimy) o wysoko zawieszon poprzeczk, oidea, mikki, nosowy rodek i podkolorowanie czy nawet o umiarkowanie – ten system gra góry, to moemy zafundowa sobie system Jest równie modu bezprzewodowy Bluetooth zupenie po swojemu, porzuca dokadno , absolutnie unikalny pod kadym wzgldem, ze zblieniowym dodatkiem NFC. detaliczno , równowag na rzecz orygi- a jednoczenie stylistycznie spójny. Natomiast nalnej prezentacji, która ma nas wcign po podczeniu wzmacniacza Stereo 50 do iogarn . Brzmienie jest gste, oleiste, goników z grubsza neutralnych, dostaniemy detale s zatopione i moe faktycznie jest d Strona 27 wik… wci przede wszystkim okrelony wtym „co” – i to co kojarzcego si zbar- przez cechy tych goników i mody kowany dzo dawnym hi- . Chocia, jak sdz, nawet przez wzmacniacz w umiarkowanym stopniu, dawniej konstruktorzy dyli do nieco innych chocia o utemperowanej dynamice i bez wy- rezultatów, a tego typu brzmienia byy wy- ra Strona 28 nego rysunku basu. Nie ma jednak sensu muszonym kompromisem. Wraz zrozwojem nadrabia tego jakimi potnymi kolumnami, techniki osignlimy wicej… kto powie, e bo moc wzmacniacza i tak jest ograniczona. wicej nie zawsze znaczy lepiej, zwaszcza Wzmacniacz jest fajny, wart swojej ceny, w sferze klimatu. Zgoda, brzmienie systemu godny uwagi i znacznie lepszych monitorów jest tak oryginalne, e a angaujce – jak – ni LS3.5. Niekoniecznie droszych, moe czsto w przypadku tego, co nowe i inne. nawet taszych. Retro moe by praktyczne, cho pilot suy tylko Przynajmniej na pocztku nie bdzie to Radek abanowski do regulacji wzmocnienia. brzmienie nudne. Tylko nie przywizujemy uwagi do drobiazgów – dosownie i w prze- noni. Rozdzielczo jest bardzo ograniczo- na, kontemplowa bdziemy ogólny ksztat STEREO 50 LS3.5 CENA: 6990 ZŁ* CENA: 3590 ZŁ* iciep barw. D Strona 29 wik kreowany przez iFi DYSTRYBUTOR: MOJE AUDIO DYSTRYBUTOR: MOJE AUDIO opiera si na rednicy, bliskiej, lecz agodnej, www.mojeaudio.pl www.mojeaudio.pl satynowej. Do dugo poszukiwaem takich WYKONANIE WYKONANIE pyt, nagra i gatunków muzycznych, w które Połączenie najlepszych układów iFi Audio – prze- Konstrukcja bez wyraźnych podobieństw do oryginal- mógbym si spokojnie zanurzy i przyj to twornika C/A, przedwzmacniacza gramofonowego, nych LS3/5, niefiltrowany 12-cm nisko-średniotonowy, wzmacniacza słuchawkowego z lampową końcówką duża kopułka przetwarza tylko skraj pasma, obudowa brzmienie za wiarygodne; wreszcie si- mocy, stylowa oprawa, znakomite materiały. z drewna bambusowego, z wewnętrznym układem gnem po takich klasyków jak Cole Porter, rezonansowym – małe, ale niekonwencjonalne. FUNKCJONALNOŚĆ Duke Ellington czy Dizzy Gillespie i pojem Potrafi absolutnie wszystko i o wiele więcej niż standar- BRZMIENIE (albo zaczem ulega iluzji), w czym rzecz. dowy wzmacniacz stereofoniczny. W klimacie „starej płyty”, dalekie od neutralności i dokładności. Wszelka analityczno byaby przeszkod, BRZMIENIE odwracaaby uwag od spójnoci, „organicz- Miękkie i plastyczne, z barwną średnicą i błyszczącą górą; zaokrąglony, falujący bas. noci” i nastroju dawnych nagra. * cena systemu - 9390 zł 14 czerwiec 2015 www.audio.com.pl Strona 30 Więcej na: www.ebook4all.pl Gramofony 3000 z HI-FI Pro-Ject RPM3 CARBON TEST Rega RP3 Thorens TD203 CZARNO na BIAŁYM Pro-Ject, Rega, Thorens – zukajc gramofonu, moemy bez spe- trzy europejskie firmy, bardzo ważne dla analogu, o różnym stażu, z różną ofertą, ale wszystkie wiarygodne, już doświadczone, i – co udowadnia S cjalnej wiedzy (i bez powicania czasu) wybra co z katalogów tych producentów i Strona 31 le nie tra my, chocia… tra my bardzo rónie. Gramofon gramofonowi nierówny, a diabe wcale niekoniecznie tkwi tu wszczegóach. Brzmie- nia s wyra Strona 32 nie odmienne, wic warto je zawczasu sam udział w tym teście – dbające pozna . Jednoczenie kady ztestowanych gramo- o klienta, który na gramofon nie fonów jest dostarczany w komplecie gwarantuj- cym minimum pracy przy jego skadaniu ikon gu- może przeznaczyć majątku, ale rowaniu. Wszystkie elementy s na swoim miejscu traktuje temat poważnie. i„winylow jazd” mona zaczyna od zaraz. www.audio.com.pl czerwiec 2015 15 Strona 33 Więcej na: www.ebook4all.pl HI-END Gramofony 5000–6000 z Chyba tylko najwiksi malkontenci nie znajd Jecta ciekawego dla siebie gramofonu. w ofercie Pro-Jecta TEST ady model tej austriackiej Nie twierdz, e kady marki nie ma sobie ie równych, ale rma skutecznie ucieka a konkurencji wiel- koci iróno- rodnoci oferty, w dodatku wci zmienian. Przyciga uwag i nie daje o sobie zapomnie , wci zapowiadajc noweowe nie spo- konstrukcje. To równie sób na obecno wprasie – Pro-Jectowi udao si wpro- wadzi do testóww w„Audio” dow liczb absolutnie rekordow czyem si ich gramofonów – doliczyem ad dwudziecia. ponad Pro-Ject RPM3 CARBON ramofony Pro-Jecta wystpuj uzyskujc podan struktur, trzeba byo G obudow silnika. Przy tej sekcji warto si na wrónych zaresach cenowych, moment zatrzyma , gdy Pro-Ject – jako jedyny trzykrotnie podgrzewa je w temperaturach chocia nie we wszystkich. Od – rozprawi si z problemem odsprzgnicia midzy 50 a 120OC, pod cinieniem siga- tanich do do drogich, jednak silnika od reszty konstrukcji. Silnik spoczywa jcym 100 atmosfer. Efektem tych zabiegów Pro-Ject unika skrajnoci, nie psuje sobie bowiem „wolno” na podou szafki, nie dotyka jest znakomita sztywno oraz wewntrzne reputacji produktami za kilkaset zotych ani w ogóle do chassis gramofonu. Napd jest tumienie redukujce rezonanse. nie wchodzi na high-endowe szczyty za kilka- paskowy, ale inaczej ni u konkurentów: pasek Pro-Ject coraz czciej rezygnuje zuka- dziesit tysicy – w jego pro lu najwaniejsze otacza talerz na zewntrz (bez dodatkowego dów antiskatingu opartych na ciarku, s pozycje za kilka tysicy, bowiem tutaj jest subtalerza), jest wic stale widoczny. przechodzc na nowoczeniejsze i znacznie najwikszy rynek i najwicej do zarobienia. Silnik nie tylko jest ciekawie zainstalo- wygodniejsze systemy magnetyczne. Tak te Seria RPM jest kluczowa, poniewa to jedna wany, ale i sam w sobie wyjtkowy. Zasilacz jest wRPM3 Carbon, mechanizm regulacyjny z najstarszych, a zarazem awangardowa „cienny” dostarcza napicie stae, ale we- dziaa przy tym bardzo precyzyjnie. grupa konstrukcji, oczywicie systematycznie dug danych producenta, w obudowie silnika Przeciwwaga to zdawaoby si zwyky wymienianych. RPM3 Carbon jest jednym znajduj si zaawansowane ukady stabilizu- krek przesuwany po trzpieniu, ale i tu znaj- znajnowszych gramofonów Pro-Jecta w ogóle, jce. W podstawowej wersji gramofon nie ma dziemy co specjalnego – elementy mocujce w serii RPM najbardziej pachnie wieoci, jednak elektronicznego selektora prdkoci wzbogacono bowiem o wytumienie TPE. a w chwili, gdy koczymy ten test, nie pojawi obrotowej. Aby dokona zmian, naley przeo- W podstawowej wersji gramofon kosztuje si jeszcze nawet na o cjalnej stronie interne- y pasek na ssiednie koo napdowe. 2890 z, lecz wówczas dostajemy urzdze- towej producenta, nie mówic o sprzeday. W gównej czci „bumerangu” znajduje nie bez wkadki, wic chyba warto dopaci Cho ze wzgldu na nietypowe ksztaty si miejsce dla potnego oyska. Producent 200z, by otrzyma w komplecie Ortofona pyty bazowej RPM-y bywaj troch kopotliwe przygotowa wszystko wstpnie, aplikujc zserii 2M, tym bardziej, e zamiast najpopu- w uzbrojeniu i przenoszeniu, to przecie widz smar i zabezpieczajc czci gumowymi kap- larniejszego we wszystkich taszych urzdze- i lubi ich specy czn inno i lekko , z jak turkami; nasz rol jest tylko zaoy talerz. niach 2M Red, pojawia si 2M Silver. Bazuje prezentuj si na szafce ze sprztem audio. oysko wyposaono w ceramiczn kulk, on wprawdzie na „redzie”, ale wewntrz ma RPM3 Carbon skada si z wielu elementów, która gwarantuje minimalne opory i trwao . srebrne przewodniki. W komplecie dostajemy przez co jest mniej zwarty od Thorensa czy Kolejnym obszarem, wiadczcym cakiem przyzwoity kabel sygnaowy, który Regi, gównie dlatego, e nie ma tu wspólnej ooryginalnoci Pro-Jecta (na tle konkurentów jednak atwo zastpi innym, bowiem sygna dolnej pyty, na której byyby zamocowane ztego testu) jest rami. Podczas gdy Rega czy wyprowadzono do niewielkiej skrzyneczki wszystkie podzespoy. Thorens wykorzystuj proste ramiona, RPM3 pod chassis, gdzie mamy do dyspozycji par Na jednym kocu „bumerangu” z MDF-u Carbon ma rami typu S, którego efektywna gniazd RCA wraz z zaciskiem uziemiajcym. zamocowano rami (t czynno wraz zka- dugo wynosi 10 cali. W jego konstrukcji RPM3 Carbon jest dostpny w trzech wer- libracj wykonano ju za nas w fabryce), na uyto plecionki wókna wglowego, alumi- sjach kolorystycznych, wszystkich w lakierze drugim – okrge wycicie przygotowane na nium oraz ywicy. Aby poczy te materiay na wysoki poysk – biay, czarny i czerwony. 16 czerwiec 2015 www.audio.com.pl Strona 34 Więcej na: www.ebook4all.pl ODSUCH Brzmienie RPM3 mona odebra jako kom- promis czy szukanie zotego rodka pomidzy bardziej od siebie oddalonymi brzmieniami Thorensa i Regi, ale nie brakuje mu te zupe- nie indywidualnych cech; oczywicie konstruk- tor Pro-Jecta nie pracowa i nie szuka najlep- szego d Strona 35 wiku w takim ukadzie odniesienia, jaki pojawia si w naszym tecie, tylko my odnosimy si do brzmie konkurentów, a owe indywidualne – w tym kontekcie – waciwo- ci RPM3 nie s w ogólnej perspektywie czym szczególnie wyjtkowym. Gramofony Pro-Jecta graj czsto mao… analogowo. Moe nie na przekór, ale i nie pod analogow publiczno . Osigaj za to wysok dokadno i neu- tralno . W przypadku RPM3 mamy jednak komplet cech, które pozwol kademu znale Strona 36 co dla siebie; d Strona 37 wik nie jest jednostronny Silnik odprzgnito od chassis – trzeba zwróci Wygodny panel z wtykami RCA oraz bolcem uziemie- i jednoznaczny, atwo w nim poczu ciepo uwag, by nie dotyka ramy. nia, a w komplecie para porzdnych interkonektów. idowiadczy delikatnoci. Wszystko jednak zaczyna si od ciemnego ta, na którym d Strona 38 wiki zyskuj wyrazisto ; poniewa nie s ostre, nie odbieramy tego jako granie nazbyt techniczne i ultraprecyzyjne. Selektywno jest bardzo dobra, ale oswojona i agodzona okr- gym wybrzmieniem. Porzdek jest typowy dla Pro-Jecta, lecz z poprawion plastycznoci. To ywe i przyjemne brzmienie, które w niczym nie przesadza – ani w analitycznoci, ani wkreowaniu klimatu, któremu miaby powi- ci podstawow detaliczno , a tym bardziej zrównowaenie. Wkadka Ortofon z rodziny 2M w wersji Silver ze Zamiast ciarka i yki pojawia si wygodny, W porównaniu z bezwzgldn neutralno- srebrnymi przewodnikami – co lepszego ni magnetyczny antiskating, a precyzja pracy pokrta ci, rodek pasma jest delikatnie kremowy, zwyky „Red”. – palce liza! a góra w pócieniach, jednak nikogo to nie zmusi do akomodacji suchu i naginania swo- jej wraliwoci. Jednoczenie jest to wyra Strona 39 ne antidotum na paski i suchy, a tym bardziej Rami ma ksztat rozjaniony d Strona 40 wik ze ( Strona 41 le) skompresowa- litery S – typowe dla nych plików. Poczenie dobrej czytelnoci ze droszych gramofo- spójnoci i substancj jest wanie tym, co nów tej rmy. najwaniejsze i tak trudno osigalne z tanich Strona 42 róde cyfrowych. RPM3 CARBON CENA: 3100 ZŁ Efektowna „wglowa” struktura rurki ramienia – DYSTRYBUTOR: VOICE charakterystyczny elementów wielu Pro-Jectów. www.voice.com.pl WYKONANIE Efektowna płyta bazowa, silnik odsprzęgnięty od pod- stawy, firmowe, kompozytowe ramię typu „S”, dobra wkładka Ortofona. FUNKCJONALNOŚĆ Wygodne wyprowadzenie gniazd sygnałowych, zmiana prędkości obrotowej przez przełożenie paska napędo- wego, magnetyczny antiskating. Ze względu na formę, bez pokrywy przeciwkurzowej. BRZMIENIE Plastycznością i zaokrągleniem wprowadza analogowy klimat, ale nie poświęca dla niego zasadniczego porządku i równowagi. Pasek jest prowadzony na zewntrz gównego talerza – nie ma pod nim subtalerza. www.audio.com.pl czerwiec 2015 17 Strona 43 Więcej na: www.ebook4all.pl HI-END -END Gramofony 5000–6000 z TEST Angielska rma zdobya popularno popularno midzy innymi dziki serii Planar, która swego czasu bybya i niemal l synonimem i d b dobrego, ttaniego i f gramofonu. K t k j Konstrukcja ta pojawiaa si nie tylko w portfolio Regi, ale take – pod Rega RP3 innymi nazwami – w ofertach konkurentów. Czasem zoli- wie okrelana mianem deski na pyt, mimo swojej prostoty (amoe wanie dziki niej), dziaaa wybornie i wielu osobom nic innego do winylowego szczcia ju nie byo potrzebne. P3 to z kolei jeden z najlepiej roz- R prdkoci, przez co zmiana obrotów jest równowagi. Pó Strona 44 niej do gry wkracza umiesz- poznawalnych gramofonów Regi moliwa tylko po przeoeniu paska na czone z boku ramienia pokrto wyskalowane wgrupie nieco droszych konstrukcji. ssiedni rolk. Inn opcj jest zastpienie w jednostkach odpowiadajcych bezpored- Na pierwszy rzut oka baza gramofo- ciennego zasilacza zewntrznym moduem nio podanemu ciarowi (g). Zaczon nu jest bardzo podobna do TD203 Thorensa TT-PSU, który umoliwia elektroniczn zmian wkadk Elys2 mona ustawia w ten sposób – prostoktna pyta MDF, do której przykr- prdkoci obrotowej. To jedna z polecanych „na oko”, cho taka konstrukcja zasuguje na cono wszystkie elementy. W przypadku RP3 opcji upgrade’u gramofonu. Moe by take cho by prost przechyow wag. wykoczona sztuczn oklein, bez specjalnej lepsza wkadka (Exact) lub specjalny pasek Bdc przy wkadce, warto zwróci uwag dbaoci o krawdzie i czenia – nie jest napdowy. na jeszcze jeden detal: Elys2, tak jak i drosza szczytem elegancji. Jednak RP3 zaczyna Silnik przekazuje moment obrotowy na Exact, moe by przykrcona do gówki nie „byszcze ” technik. niewielki, plastikowy subtalerz. Waciwy, dwoma, ale trzema rubami; w ten sposób Od wielu lat rma bardzo dba o najlepsz duy talerz wycito ze szka, w komplecie jest jestemy uwolnieni od regulacji overhangu. sztywno poczenia punktów mocowania równie mikka mata. Talerz ma rednic Specy czn form przyjmuje take anty- ramienia i trzpienia talerza. W wielu konstruk- minimalnie mniejsz od krka LP, co pozwala skating – magnetyczny, lecz bez typowego po- cjach Rega stosowaa zabieg dodatkowego na wygodne podnoszenie pyty. krta, a z trzpieniem wsuwanym w dodatkowy wypenienia kluczowych obszarów podstawy Nie wiem, czy to zasuga silnika, czy dolny tubus. specjaln mas ywiczn. Byo to rozwizanie splot wielu czynników, ale napd Regi dziaa Przed kurzem chroni gramofon klasyczna skuteczne, lecz nie idealne, dlatego w najnow- wybornie, pyta nie rozkrca ani nie zatrzy- osona z pleksi, w której pewne zastrzeenia szym gramofonie pyt chassis usztywniono muje si zbyt szybko, wszystko odbywa si mog wzbudza zawiasy (w czciach rucho- z góry i z dou metalowymi kryzami, które absolutnie bezgonie. Nawet przykadanie mych wykonane z tworzywa). peni rol dodatkowego wieca. Napd ucha do talerza Regi prdzej skoczy si ja- W podstawowej wersji RP3 to „deck” zra- wRP3 jest paskowy, trzpie silnika umieszczo- kim wypadkiem ni zdemaskowaniem pracy mieniem, ale bez wkadki. Taka wersja kosztu- no pod talerzem, bardzo blisko jego osi. W ten napdu. je 2800 z, zestaw RP3 z rmow wkadk MM sposób pasek napdowy jest bardzo krótki, Kolejnym wyjtkowym elementem RP3 jest Elys2 jest o 400 z droszy. dziaa precyzyjnie, cho nie jest skutecznym rami – rmowa konstrukcja wystpujca pod Fabrycznie zainstalowano rami i wyju- narzdziem, by eliminowa wibracje. Std nazw RB303 i bdca nastpc bardzo popu- stowano wkadk. Uytkownikowi pozostaje specjaln atencj otoczono cay zespó nap- larnego RB300. Gówka jest czci jednego instalacja paska napdowego, talerza i, dowy. Dla silnika przygotowano dodatkowe, odlewu, który formuje równie obudow o- oprócz zdjcia oson iblokad, ustawienie siy zewntrzne chassis, wkrcone wpodstaw. ysk. RB303 ma kilka ciekawych i nietypowych nacisku wkadki. Zasilacz cienny generuje precyzyjn sinuso- rozwiza, a jednym z nich jest przeciwwaga, RP3 jest dostpny w kolorach biaym, ciem- id o napiciu 24 V, silnik prdu zmiennego któr przesuwamy po srebrnym trzpieniu, ale noszarym i tytanowym. jest synchroniczny, obraca si zustalon tylko po to, by uzyska lub zbliy si do stanu 18 czerwiec 2015 www.audio.com.pl Strona 45 Więcej na: www.ebook4all.pl ODSUCH Czsto mówi si i pisze, i w gruncie rzeczy takie jest ogólne przekonanie, e gramofony graj tak adnie i angaujco, poniewa sku- piaj si na rednicy, tam odprawiaj specjal- ne rytuay, które oywiaj muzyk tak skutecz- nie, i skraje pasma peni w tej koncepcji rol drugorzdn, zgoa w ogóle mogyby (albo nawet powinny) znikn . Dla wielu jest to pod- stawa atrakcyjnoci winylu icredo analogowej dojrzaoci. Co do atrakcyjnoci nie ma si co spiera – to kwestia gustu; jednak prawdziwa dojrzao analogu oznacza nie podkrelanie specy ki i ogranicze, ale uwolnienie si od nich albo przynajmniej zmniejszenie ich wpy- wu. T drog poda Rega, nie zatrzymujc si w zakresie redniotonowym, lecz wykonujc znacznie bardziej rozwinity i uniwersalny pro- gram. Nieczsto tra a si okazja, by przy oka- zji testu gramofonu zastanawia si, czy taka dawka metalicznoci w zakresie wysokotono- Metalowa klamara usztywnia poczenie oyska z mocowaniem ramienia. wym jest optymalna… Suchajc tego przez pryzmat bezwzgldnej naturalnoci niezwi- zanej z adnymi schematami i oczekiwaniami, jak najbardziej, dopiero gdy przyjmiemy jako wzorzec klasycznie analogowe brzmienie i ta- kie bdziemy traktowa jako naturalne, nastpi kolizja, a nawet zderzenie. RP3 to nie jest ana- logowy czarodziej, raczej prowokuje, ni hipno- tyzuje. Zmusza do mylenia – mocna, wyrazista góra wcale nie jest wad zwizan z technik cyfrow i nie musi znika , gdy przenosimy si do techniki analogowej; jest cech brzmienie Regulacja antiskatingu jest realizowana magnetycz- Do regulacji nacisku igy su dwa elementy – niezalen, któr mniej lub bardziej lubimy, ale nie, ale ukad z wysuwanym trzpieniem to kolejny klasyczna przeciwwaga oraz umieszczone z boku siedzi ona gboko w brzmieniach „ywych”, oryginalny element konstrukcji. precyzyjne pokrto. równie instrumentów akustycznych. Nie mniej odwanie prezentuje si zakres basowy – ener- getyczny, chwilami wrcz rozpasany, zawsze misisty, nie bdzie chyba jednak polaryzowa opinii wedle schematu „analogowy-cyfrowy”, bowiem gramofony bardzo czsto dostarczaj duo „masy”. Dobrze, e ma j dla nas równie RP3, biorc zwaszcza pod uwag aktywno wysokich tonów. Caa charakterystyka jest przez to dobrze zrównowaona, chocia daleka od stereotypowego winylowego spokoju. Rega wietnie oddaje kontrasty, uwalnia specy k rónych realizacji, tworzy ostatecznie wraenie d Strona 46 wikowego „dostatku”. Rolk silnika umieszczono tu przy subtalerzu, Gówka ramienia z fabryczn wkadk – wida cay napd jest schowany. niekonwencjonalny monta na trzy ruby. RP3 CENA: 3200 ZŁ DYSTRYBUTOR: PLANETA DŹWIĘKU www.planetadzwieku.com WYKONANIE Pozornie prosta płyta MDF i sporo ciekawostek, usztywniające klamry, oryginalne ramię RB303, bardzo dobra wkładka zainstalowana fabrycznie. FUNKCJONALNOŚĆ Zmiana prędkości obrotowej wymaga przełożenia paska, magnetyczny antiskating. Wcznik Kabel sygnaowy wyprowadzono na stae, ale jest uruchamia obroty – nie ma elektronicz- to gruby, porzdny interkonekt z wysokiej jakoci BRZMIENIE Dynamiczne, bogate, z wyraźnymi skrajami pasma, nie nego wyboru prdkoci. wtykami. oddaje się melancholijnej koncepcji analogowości. www.audio.com.pl czerwiec 2015 19 Strona 47 Więcej na: www.ebook4all.pl HI-END Gramofony 5000–6000 z TEST Model TD203 naley do najnowszych gramofonów Thorensa. Urzdzenie prezentuje si schludnie i nowo- czenie, nie naladuje konstrukcji sprzed trzydziestu lat. Mi- nimalistyczny wizualnie i faktycznie lekki, potra wyróni si a pocztek moemy cieszy si N niektórymi elementami konstrukcji na tle konkurentów. zbardzo dobrego wykonania wtrzech wersjach kolorystycznych – Thorens TD203 czarnej, biaej i czerwonej – zawsze na wysoki poysk. Podstawa ma typowy, prostoktny ksztat i jest zrobiona z kawaka „deski”, akonkretnie pyty MDF, do której za- mocowano wszystkie podzespoy. TD203 stoi na czterech do wysokich, czarnych nókach. pierwszy zastosowa w gramofonie za tak Antiskating to najbardziej klasyczny ukad Talerz jest wykonany z tworzywa ABS. Wkom- cen zupenie nowe rami o symbolu TP82 z zawieszonym na yce ciarkiem. plecie nie znalazem adnej maty, talerz jest – konstrukcj typu uni-pivot. Pomys nie jest Do napdu suy silnik prdu stae- w rzeczywistoci minimalnie wikszy od pyty nowy, ale wystpuje gównie w droszych go, który przekazuje moment obrotowy za LP, w zwizku z czym wyglda elegancko, ale modelach. pomoc paska na wewntrzny subtalerz, po zdejmowanie krka wymaga nieco wprawy. Rzecz w uoyskowaniu ramienia w taki zmontowaniu gramofonu wszystko jest ukryte Mona zawsze dokupi mat ( lcow lub sposób, by podpiera je na pionowym stoku, iwyglda bardzo estetycznie. Nawet silnik korkow) pamitajc jednak okoniecznoci na którym moe si swobodnie nie tylko ob- wkomponowano w podstaw w taki sposób, kalibracji gramofonu. raca , ale porusza w dwóch paszczyznach. by nie rzuca si w oczy. Konstrukcja TD203 odpowiada obecnym To bardzo proste i efektywne rozwizanie, TD203 to gramofon manualny. W lewej trendom, zgodnie z którymi uytkownik ma si którego gówn zalet s bardzo mae opory. przedniej sekcji ulokowano wcznik obrotów cieszy d Strona 48 wikiem niemale od razu po po- Niestety, z takiej konstrukcji wynikaj take oraz przecznik dla dwóch najpopularniej- wrocie z gramofonem do domu. Wszystko jest i problemy. Wkadka (wraz z caym ramie- szych prdkoci obrotowych 33 oraz 45rpm. fabrycznie skalibrowane, wkadka zaoona niem) moe niemal w nieograniczony sposób Do opuszczania wkadki suy rczna iustawiona, mój egzemplarz przyjecha nawet koysa si na boki. Aby minimalizowa nie- d Strona 49 wigienka. Troch szkoda, e mechanizmu z wyregulowanymi przeciwwagami (s nakr- podane zjawiska, stosuje si róne ukady nie uzupeniono olejowym tumikiem, wkadka cane na trzpie). Musiaem waciwie tylko stabilizujce. Thorens sign po mimorodo- samoistnie szybko opada, wic trzeba to robi usun zabezpieczenia transportowe, uzbroi wy piercie przeciwwagi uzupeniajcy kla- delikatnie. talerz i ciarek systemu antiskating. Thorens syczny krek regulacyjny. Wykonane zalumi- TD203 zosta uzbrojony we wkadk MM przekonuje, e przygotowanie gramofonu niowej rurki rami uzbrojono take w tumicy Thorens o symbolu TAS257.Zasilacz przenie- do pracy nie powinno zaj wicej ni kilka drgania piercie, wypeniony specjaln siono na zewntrz, kable sygnaowe s wypro- minut, i o ile kto ma wpraw, jestem skonny mas absorbujc. Gówka jest nietypowa, wadzone na stae, ale zakoczone porzdny- si z tym zgodzi . bo... waciwie jej nie ma, w przedniej czci mi wtykami RCA. Gdy ustawimy ju talerz na swoim miejscu, cito tylko rurk ramienia i przykrcono do Gramofon wyposaono w transparentn moemy przyjrze si konstrukcji ramienia, bo niej malutki wspornik z gniazdem mocujcym pokryw z tworzywa nazwanego Perspex. Nie to ono jest najbardziej oryginalnym elemen- dla wkadki. Oparte na stoku rami uni-pivot jest ona jednak zamocowana na zawiasach, tem TD203. jest take wyzwaniem dla prowadzenia kabli, atylko nakadana (pokrywa ma otwór tra aj- Producent przedstawia TD203 jakorefe- co dokadnie wida w okolicach przeciwwagi, cy na trzpie w rodku talerza). rencj wród modeli dla pocztkujcych (tak gdzie skrcone przewody sygnaowe umiesz- przynajmniej tumacz sobie skrót „entry czono czciowo na zewntrz. level”), jednoczenie wskazuje, e po raz 20 czerwiec 2015 www.audio.com.pl