Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Audio 05-2015_demo PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
H I - F I H I - E N D K I N O D O M O W E
ALE JAJA
Tu poczytasz sobie i kupisz ten numer
PHILIPS PS-1
5/2015 cena 12,50 z (w tym 8% VAT)
MASTER BLUES
MOCNA GRUPA
POD WEZWANIEM STEREO
WZMACNIACZE 7000 ZŁ
Arcam A39 NAD M12 + M22
Exposure 3010S2
Hegel H80
Musical Fidelity M3Si ODTWARZACZE PLIKÓW 2500–3000 Z
Rogue SPHINX
Soul Note SA300
DENON DNP-730AE
MARANTZ NA6005
ZESPOY GONIKOWE 20 000 Z , CZ. III
www.audio.com.pl
Indeks 332755
05
9 771425 171156
ISSN 1425-171X
DALI RUBICON 8
DYNAUDIO FOCUS 340
Strona 2
Strona 3
OD REDAKCJI
RADEK ABANOWSKI
Po zebraniu do testu szeciu wzmacniaczy, zauwa-
yem, e trzy z nich pochodz z rm kojarzonych
jako brytyjskie, a pozostae trzy – z „reszty wiata”.
Pomylaem, e kroi si ciekawa konfrontacja, która na
pewno zasuguje na jaki sugestywny tytu. Chwil pó- DLACZEGO?
niej ochonem. Skd mam mie pewno , e Arcam,
Exposure i Musical Fidelity to wci rmy brytyjskie? Niezwyky produkt Philipsa, który opisujemy bardzo obszernie, zasuy sobie na
jeszcze dodatkowe miejsce w „Audio”, poniewa zawiera nie tylko intrygujce rozwi-
zania konstrukcyjne, ale wie si te z ciekawym podejciem biznesowym. Oto do-
skonale znany producent gitar – amerykaski Gibson – postanowi rozszerzy obszar
swojej dziaalnoci i wkroczy do audio zarówno profesjonalnego, jak i domowego.
Pod hasem Gibson Innovations zgromadzono kilka mniej i bardziej znanych ma-
rek. Znalaz si w tym gronie take Philips, oczywicie nie cay, ale jego dzia produk-
tów audio, rok temu zorganizowany jako Woox Innovations… Pewnie ju co pomyli-
em, ale eby opisa to bezbdnie, nie wystarczy by redaktorem „Audio”, trzeba by
menaderem, rozumiejcym mechanizmy korporacyjnych porozumie i
transakcji.
Kim takim nie jestem, ale chwytam ogóln ide – cay dorobek Philipsa w zakresie
audio, wraz z jego logo, zosta kupiony przez Gibsona, który chce skompletowa siln
WOJCIECH PACUA druyn marek, dajcych mu mocn pozycj na rynku audio. Redaktorzy EISA zostali
Testowanie urzdze audiolskich, a take wybieranie zaproszeni na specjalne spotkanie, na którym omówiono now sytuacj i plany Gib-
go na wasne potrzeby, powinno si wiza ze szcze-
sona. Przedstawiono analiz rynku, na który wkracza, analiz do specyczn, jedno-
góln starannoci, zwaszcza w zakresie brzmienia
zwizanego z charakterem caego systemu, akustyk czenie wnikliw i wyranie ukierunkowan. Moe idealistyczn, moe dyktowan
pomieszczenia, jakoci uytych nagra, ustawieniem charakterem wczeniej prowadzonego, gównego biznesu gitarowego, a moe jednak
kolumn, wygrzewaniem, moe jeszcze jakoci zasila- – bardzo trafn. Jeden z nas (redaktorów) zauway, e byo to bardzo amerykaskie
nia… To przecie nierealne – musimy i na skróty,
nie moemy prze wiczy sprztu tak dokadnie, podejcie do tematu. Ja tak dobrze amerykaskiego stylu nie znam, lecz moe miaem
aby wiedzie o nim absolutnie wszystko. A kto nie chce okazj go pozna .
w tej sprawie i na skróty, ten idzie na manowce, Kluczowym pytaniem tej analizy byo: Dlaczego ludzie lubi sucha muzyki. Po
czyli nie dojdzie nigdzie.
czym okazao si, e na takie pytanie mona udzieli bardzo rozwinitej, a zarazem
uporzdkowanej odpowiedzi, uzyskanej na podstawie jakich bada. Nie pami-
tam szczegóów tej odpowiedzi, ale jest tam ile gównych powodów, które dalej
maj swoje warianty, np. suchamy muzyki, bo lubimy si identykowa z grup,
albo wrcz przeciwnie – bo lubimy si alienowa . Alienowa moemy si dlatego,
e czujemy si inni i lepsi, albo dlatego, e jestemy niemiali, a niemiali jestemy
dlatego, e mielimy trudne dziecistwo, albo dlatego, e jestemy bardzo dobrze
wychowani, a jestemy… itd. Suchamy muzyki, bo chcemy si relaksowa lub wrcz
przeciwnie – chcemy emocji, a emocje to mog by wzruszenia albo entuzjazm, albo
zo , albo… Bo lubimy energetyzowa si muzyk podczas uprawiania
sportu albo
podczas pracy. Albo idc ulic, chcemy zwróci na siebie uwag, albo chce-
GRZEGORZ DUSZA my si odci od ulicznego zgieku, albo… I w zwizku z tym trzeba mie
Pierwsze miesice 2015 roku przyniosy kilka ekscytu- duo rónych produktów i marek adresowanych do rónych klientów,
jcych premier. Praktycznie bez zapowiedzi ukaza si eby odpowiedzie na wszystkie, bardzo zrónicowane potrzeby. A ja
nowy album Boba Dylana „Shadows in the Night” z
pio- mylaem, e ludzie lubi sucha muzyki… bo lubi, i e najwaniejsze
senkami z amerykaskiego piewnika, które wykonywa
kiedy Frank Sinatra. Spore poruszenie, szczególnie jest, e lubi wanie, i midzy innymi dlatego
w
Stanach Zjednoczonych, wywoa album utalentowane- sprzt jest im potrzebny. Midzy innymi…
go rapera Kendricka Lamara „To Pimp a Butter
Strona 4
y”. Uda-
ne krki opublikowali take: The Waterboys („Modern Dokoczenie na stronie 96
Blues”), Belle and Sebastian („Girls in Peacetime Want Andrzej Kisiel
To Dance”), synny producent Mark Ronson („Uptown
Special”), Asaf Avidan („Gold Shadow”), Benjamin
Clementine („Atleast For Now”), Modest Mouse („Stran-
PRENUMERATA
gers to Ourselves”) i jazzowa wokalistka Diana Krall
(„Wall
Strona 5
ower”). Czekamy jeszcze na zapowiadane pyty
Blur, Florence & The Machine, Red Hot Chili Peppers,
Faith No More i Muse.
NAPRAWDĘ WARTO
Strona 6
SPIS TRECI
Dwa wiaty – sprz tu hi-
NAD-a i nowoczesnych urzdze
15 BlueSound – zaczynaj si ze sob czy, a jednym z pierw-
szych przykadów przenikania funkcji ekosystemu jest najnowszy
dzielony wzmacniacz NAD z prestiowej serii Masters –
Odtwarzacze plików bywaj integraln cz ci rónych M12 + M22.
23 urzdze audio, odtwarzaczy, systemów mini, amplitunerów,
ale w najdoskonalszej formie staj si odr bnymi urzdzeniami,
starajc si zaj miejsce podstawowego róda w systemie audio.
31
Rola i umocowa-
nie wzmacniaczy 57
zintegrowanych
wsystemie audio s W duskich
wci niebagatelne, kolumnach
nie zmalaa koniecz- wszystkiego
no projektowania jest po trochu
wysokiej klasy – w jednych
ukadów wzmacnia- tego wi cej,
jcych. Niezalenie atamtego mniej,
od wybranej techniki w innych od-
pracy, maj one wrotnie – ale nikt
kluczowe znaczenie nie powie, e
dla rezultatów kto co zawali
brzmieniowych. na caej linii.
Jeeli szukacie
kolumn dobrych
przez due „D”,
zawsze moecie
kupi Dali lub
Dynaudio.
SPIS TRECI 5/2015/230
6 AKTUALNOŚCI 36 Exposure 3010S2
70 RYNEK I GIEŁDA 40 Hegel H80 58 DALI RUBICON 8
98 GIBSON – GRA GITARA 44 Musical Fidelity M3Si 64 DYNAUDIO FOCUS 340
48 Rogue SPHINX
HI-FI 52 Soul Note SA300
90 ALE JAJA I CUDA NA KIJACH
PHILIPS PS-1
23 ODTWARZACZE PLIKÓW
HI-END
2500–3000 ZŁ MUZYKA
15 MASTER BLUES
24 Denon DNP-730AE 77 Wywiad – Stanisław Soyka
NAD M12 + M22
28 Marantz NA6005 78 Jazz i okolice
31 WZMACNIACZE 6500–7000 ZŁ 57 ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 84 Rock i okolice
20 000 ZŁ, CZ. III 88 Klasyka
32 Arcam A39
Strona 7
MUZYKA Z SIECI DLA
TWOJEGO SYSTEMU AUDIO
Dodaj NODE do swojego systemu
i odtwarzaj miliony nagrań ze Spotify,
WiMP lub Deezer, pliki High Res
Audio z domowej sieci oraz tysiące
internetowych stacji radiowych.
Produkt Roku 2014
Najlepszy system strefowy
powyżej £500
BEZPRZEWODOWY SYSTEM MULTIROOM
192 kHz / 24 BITY
System Bluesound umożliwia bezprzewodowe
przesyłanie muzyki wysokiej rozdzielczości do wielu
pokojów jednocześnie i niezależne sterowanie przez wielu
użytkowników. Obsługiwany smartfonem lub tabletem
odtwarza muzykę z serwisów strumieniujących, zasobów
domowej sieci, radia internetowego oraz zintegrowanego
dysku (2 TB), który automatycznie zgrywa płyty CD.
www.bluesound-system.pl
Bydgoszcz: TK
&C@ļRJ@ SDK Katowice: TK
6@QRY@VRJ@ SDK Kielce: TK
(7 6HDJłV *HDKB SDK Kraków:
TK
"GNCJHDVHBY@ SDK Lublin: &@KDQH@ &@K@ TK
%@AQXBYM@ SDK ĬÐGŞ K
*NŌBHTRYJH SDK 3R]QDį TK
6NŢM@
SDK Sopot: K
-HDONCKDFNŌBH SDK Szczecin: @K
/@OHDŤ@ )@M@ /@V@ (( 4 SDK Warszawa: TK
&DM
MCDQR@
SDKWarszawa:TK
-NVNFQNCYJ@SDK:URFĭDZTK
+DFMHBJ@SDK
Strona 8
AKTUALNOCI
SONUS FABER
CHAMELEON
Musical Fidelity od dawna
nie boi si form odbiegajcych
od konwencjonalnych, a dzisiejsze trendy
do wyboru, do koloru i gusta klientów dodatkowo wspieraj
takie innowacje.
MUSICAL FIDELITY MERLIN mały czaruś
Poszukiwanie nowoczesnych form dla komplet wzmacniaczy oraz przetwornik cyfro-
systemów audio skutkuje nie tylko wysypem wo-analogowy, a ponadto modu Bluetooth.
„goników bezprzewodowych”, producenci Podczymy równie komputer (wejcie USB),
coraz czciej oferuj urzdzenia bardziej róda analogowe, w tym gramofon zwkadk
ambitne, ale pod wzgldem wzorniczym da- MM. W podstawkowych monitorkach zainsta-
lekie od klasycznych klocków Hi-Fi. Musical lowano oryginalne, owalne przetworniki sze-
Fidelity przygotowao cay system o nazwie rokopasmowe. Zestaw Merlin kosztuje 5000 z,
Merlin. W jednostce centralnej umieszczono adedykowany gramofon – 3800 z.
Konstrukcja TV2 umoliwia
ustawienie na nim telewizorów
o przektnej okoo 47 cali. TV5
Wszystkie trzy konstrukcje serii Chameleon maj wymienne „przyjmie” wiksze ekrany.
panele boczne, dostpne w szeciu wersjach kolorystycz-
nych. Najwaniejsze, e decyzji o kolorze nie musimy
podejmowa raz na zawsze – w dowolnym momencie podstawkogłośniki
moemy sobie dokupi panele w innym kolorze…
Najnowsza seria Chameleon zawiera tylko CAMBRIDGE AUDIO TV2,TV5
trzy konstrukcje, lecz kada z nich moe zmie- Soundbary i soundplate’y rozwijaj si, przodu – opieraj si na ukadzie dwóch 6-cm
nia wygld – wanie jak kameleon – poprzez przyjmujc róne formy. TV2 oraz TV5 s do jednostek szerokopasmowych.
wymian bocznych paneli, dostpnych w szeciu siebie bardzo podobne. Pierwszy z nich jest Wewntrz znajduje si oczywicie komplet
wyrazistych kolorach: biaym, czarnym, poma- nieco wszy i ma pojedynczy modu sub- wzmacniaczy, procesorów DSP, a take modu
ra czowym, czerwonym, metalicznym niebieskim niskotonowy z gonikiem o rednicy 17cm. bezprzewodowy Bluetooth. Do TV2/TV5 do-
i metalicznym szarym. Nie ma tutaj miejsca na W TV5 zainstalowano dwa takie moduy, prowadzimy sygna przewodem analogowym
naturalne drewno i forniry, ale pozostae cianki wkadym przypadku przykrcono je do dolnej (2xRCA lub mini-jack) lub cyfrowym, korzy-
zostay obleczone skór, a wokó goników bysz- cianki. Urzdzenia s identyczne w zakresie stajc z wejcia optycznego. Model TV2 kosz-
cz si aluminiowe piercienia. Taka kombinacja gównych przetworników, promieniujcych do tuje 1290 z, za TV5 trzeba zapaci 1690 z.
materiaów to wanie mieszanka awangardowej
DENON AH-GC20
nowoczesnoci i
rmowego stylu. Na suchawki nauszne
Panele mona dokupywa oddzielnie izmie- trzeba wygospodarowa
nia wygld kolumn w dowolnym momencie. w torbie troch przestrze-
Konstrukcja podstawkowa nazywa si Chame- ni, ale elektronika
z funkcj redukcji
duże na podróż
leon B, kosztuje 3400 z za par, akomplet paneli Denon przedstawi nowe suchawki AH-GC20,
haasów i transmisji
– 400 z. Konstrukcja wolnostojca to ChameleonT bezprzewodowej nalece do serii mobilnej Globe Cruiser. Waci-
w cenie 8000 z za par, adodatkowy komplet odwdziczy si wie wikszo modeli mona dzisiaj podczy do
paneli – 1000 z. Cena gonika centralnego Cha- za taki wysiek. smartfonów czy tabletów, ale Globe Cruiser maj
meleon C to odpowiednio 2300 z + 300 z, wtym – wyjtkowo – sprawdza si w czasie wszelkich
przypadku za sztuk. podróy. Kosztujce 1500 z AH-GC20 wyposaono
Monitor Chameleon B to ukad dwudrony, wic w ochronne, twarde etui i komplet akcesoriów,
z15-cm nisko-redniotonowym z membran poli- wtym przejciówki do wykorzystywania „nauszników”
propylenow (dawno niewidzian w Sonusach…) wsamolotach. Same suchawki maj 40-mm przetwor-
i28-mm tekstyln kopuk. Podogówki s znacz- niki is aktywne, a ich elektronika zapewnia redukcj
nie bardziej rozwinitym ukadem trójdronym, haasów. Suchawki moemy podczy kablem, ale to
gdzie „15-tka” peni rol redniotonowego, a na raczej wariant awaryjny, bo dziki Bluetooth sygna prze-
basie pracuj dwie „18-tki” – te z membranami lemy bezprzewodowo.
polipropylenowymi. Gonik centralny to standar- Wbudowany akumulator ma zagwarantowa
dowy ukad dwudrony z dwoma „15-tkami” ioczy- 20godzin nieprzerwanej pracy, do adowania suy
wicie kopuk wysokotonow pomidzy nimi. uniwersalny port USB.
6 maj 2015 www.audio.com.pl
Strona 9
'^]Wđ]W^IPMƛGMIXI[W^]WXOMIHƝ[MƗOM[G^IƛRMIN#
N I E TA K J A K T E R A Z !
)\XVIQEPR]G^]WX]HƝ[MƗO,-*-^8[SNIKS8:
4VSWXITSHđƓG^IRMI4PYKERH4PE]7XIVS[ER]8[SMQ[đEWR]QTMPSXIQSH8:
V SERIES
GP Acoustics GmbH - Telefon +49 (0)201 17039-0 - E-Mail
[email protected] [[[OIJGSQ
Strona 10
AKTUALNOCI
Wzornicze nawizania do szlagierów
Hi-Fi sprzed lat uzupeniono nowocze-
sn technik, take cyfrow. AKUSTYK C01
druga młodość Jeden z kilkunastu projektów
przygotowanych z okazji
węglaska wprowadzenia nowych wersji
„wglowych” „18-tek” – ukad
W ofercie kolumn wykonywanych dwuipódrony z par 18W/8545-
na indywidualne zamówienia, arów- 01 i 28-mm kopuk D905/9500
z tej samej serii „klasyków”.
noczenie wkatalogu zestawów do
samodzielnego montau, pojawia
si nowa rodzina projektów AkustyKa, majsterkujcego wa-
iFi AUDIO RETRO wykorzystujcych nowe wersje synne-
go 18-cm „wglowego”, nisko-rednio-
ciciela). Co wicej,
wramach ju goto-
wspomnień czar i lamp żar tonowego Scan-Speaka. Oryginalne
wersje 18W/8545 i18W/8535 pojawiy
wych projektów s do
wyboru a cztery go-
Moda na urzdzenia retro, wskrzeszane za si ponad dwadziecia lat temu niki wysokotonowe
pomoc licencji lub tylko lunych skojarze , izawojoway zarówno rynek DIY, jak – trzy uwzgldnione
jest coraz waniejsz czci dzisiejszego ikonstrukcje „
rmowe”. Od niedawna wprojektach dwudro-
rynku Hi-Fi. iFi Retro prezentuje nowoczesne dostpne s ich wersje z ko cówk -01, nych (kopuki 20-mm
rozwizania techniczne, zaczerpnite z innych wzasadniczych parametrach bardzo i28-mm z serii Clas-
urzdze iFi Audio, ale wzornictwem nawi- podobne, ale wkilku elementach zmo- sic, plus piercieniowy
zuje do klasycznych wzmacniaczy i kolumn. dy
kowane – np. przez zmian kosza z serii Discovery),
Inspiracj dla wzmacniacza o symbolu Stereo z magnezowego na aluminiowy. Nowe acztery w dwuipó-
50 by np. Marantz 7, a dla goników – synne projekty AkustyKa wykorzystuj za- dronych (dodatkowo
monitory BBC LS3/5a. równo 18W/8545-01 (wersja optymalna kopukowo-piercie-
Elektronika zawiera wzmacniacz oraz do kilkunastolitrowych bas-re
Strona 11
eksów), niowy Illuminator).
przetwornik C/A, ko cówki mocy s lampowe jak i18W/8535-01 (wersja optymal- Cena najta szych
(EL84) i generuj 25 W na kana. Urzdzenie na do kilkunastolitrowych obudów (dwudronych) kom-
ma wejcia analogowe RCA (liniowe oraz gra- zamknitych albo do wikszych binacji w wersji DIY
mofonowe), cyfrowe RCA i optyczne, a take bas-re
Strona 12
eksów), zarówno wukadach (komplet do samo-
USB i modu Bluetooth. Konwerter radzi sobie dwudronych, jak i dwuipódronych dzielnego montau,
z sygnaami 32 bity/384 kHz oraz DSD512. (trzydziestolitrowa obudowa wolnostojca, ale bez obudów)
Monitory maj 12-cm nisko-redniotonowy z opcjonalnym podziaem na dwie komory, wynosi 2500 z za par isiga
z membran celulozow i 28-mm jedwabn moe by uyta do kadego projektu, co po- 4500z za najlepsze ukady dwuipódrone
kopuk wysokotonow. Cena tego „uroczego” zwala na ewolucj – od ukadów dwudronych zIlluminatorem. Za gotowe kolumny zapaci-
zestawu wynosi 9400 z. do dwuipódronych – dokonywan rkami my wkadej opcji o ok. 3000 z wicej.
MARANTZ AV8802A, AUDIO-TECHNICA ATH-MSR7
DENON AVR-X7200WA kolory dźwięku
skok na HDCD 2.2 Do bogatej oferty suchawek nausznych Audio-
-Technica doczy kolejny model ATH-MSR7 kosztujcy
Marantz i Denon ogosiy moliwo mo- 1100 z. To konstrukcja nauszna, ale do lekka, dlatego
dernizacji dwóch
Strona 13
agowych urzdze wie- mona jej uywa zarówno w domu, jak i w na zewntrz,
Suchawki
lokanaowych o obsug protokou ochrony do czego zachca 35-omowa impedancja oraz kom- AT bd
danych HDCP 2.2, potrzebnego do odtwarza- plet akcesoriów. Jest wród nich twarde etui oraz krótki dostpne
nia treci zabezpieczonych przed kopiowa- (1,2m) przewód sygnaowy zwbudowanym mikrofonem w trzech
niem wstandardzie 4k Ultra HD. Aktualizacja i pilotem sterujcym. W domu przyda si za to drugi, kolorach –
dotyczy procesora wielokanaowego AV8802 duszy (3-m) kabel. klasycznej
Marantza oraz referencyjnego amplitunera W ATH-MSR7 zastosowano due, 45-mm przetworni- czerni, ele-
AVR-X7200W Denona. ki. Producent reklamuje te suchawki jako stworzone ganckim brzie
oraz wyrazistej
dla plików HD, poniewa pasmo przenoszenia siga
czerwieni.
40 kHz.
Zmianom podlega nie tylko opro- Marantz AV8802 w dotychczasowej wersji
gramowanie, ale i cz elektroniki, bdzie w zwizku z tym wycofywany zrynku,
wic cay proces musi by przeprowa- a jego miejsce zajmie wersja z indeksem „A”
dzony w serwisie, gdzie jest wymienia- (peny symbol: AV8802A), fabrycznie wyposa-
ny cay modu (zcz) HDMI. Usug ona w protokó HDCP 2.2. Podobnie w przy-
wyceniono na 850 z i mog j zamówi padku Denona – nowa wersja ma oznaczenie
obecni posiadacze ww. urzdze . AVR-X7200WA.
Upgrade urzdze polega na wymianie caego
moduu cyfrowego, wyposaonego ju w ukady zgodne z najnowsz
8 HDCP 2.2. maj 2015
generacj www.audio.com.pl
Strona 14
Strona 15
AKTUALNOCI
Martin Logany
wychodz
YAMAHA LSX-170, LSX-70
z audio
skich
salonów. Yamaha wprowadza do sprzeday dwie kon- światło i dźwięk
strukcje z serii Relit – urzdzenia, które cz
dwik ze wiatem, nadajc pomieszczeniu,
wktórym si znajduj, nowoczesny charakter.
LSX-170, dziki stosunkowo nieduym roz-
miarom, zmieci si na póce. Pod oryginaln,
stokow oson umieszczono goniki w uka-
dzie dwudronym, 9-cm przetwornik nisko-red-
niotonowy i duy, 3-cm tweeter.
ródem wiata
jest 11 diod LED.
LSX-70 to urzdzenie bardziej kompakto-
MARTIN LOGAN
we, wrcz przenone, dziki wbudowanemu
akumulatorowi. W podstawie umieszczono tym
ML-65i, ML-62i,
razem 5,5-cm przetwornik niskotonowy, awgór-
nej czci urzdzenia – 4-cm przetwornik
ML-45AW, ML-55AW
rednio-wysokotonowy. LSX-70 wieci czterema
diodami LED.
ródem sygnau w obydwu przypadkach
w suficie, na wietrze jest bezprzewodowa transmisja Bluetooth,
mona take skorzysta z wej analogowych Relit to jedne z najbardziej oryginalnych
i w kamieniu (3,5mm). LSX-70 kosztuje 1400 z, LSX-170 – goników bezprzewodowych.
Martin Logan to przede wszystkim legenda 2150 z.
kolumn z przetwornikami elektrostatycznymi,
ASTELL&KERN T5p
jednak od pewnego czasu
rma oferuje take Astell&Kern produkuje jedne z najlepszych
konstrukcje oparte na „zwykych” gonikach przenonych odtwarzaczy audio, dlatego za-
dynamicznych. Kolejny ich wysyp przyniosy suguj one na równie bezkompromisowe su-
trzy najnowsze serie instalacyjne. z dobrego źródła chawki. Te próbuj wytwarza dzisiaj niemal
W podstawowej gamie ML znajduje si wszyscy producenci, ale Astell&Kern postawi
sze modeli, wszystkie przeznaczone do Wersja T5p dla Astell&Kern obrazuje wiele zmian, na wieloletnie dowiadczenie i nawiza
cho zbyt dalekie odejcie od oryginau przeczyoby idei
montau wewntrz pomieszcze , w cianie lub wspóprac ze suchawkowym specjalist –
przywiecajcej takiej wspópracy...
w su
cie. Konstrukcje róni si liczb i typem
rm Beyerdynamic. Wynikiem partnerstwa
zastosowanych przetworników. Najwiksze jest model AK T5p w cenie 6000 z.
ML-80i (1600 z/para) maj 25-mm kopuk Suchawki bazuj na identycznie ozna-
i21-cm przetwornik nisko-redniotonowy. S czonym i doskonale znanym modelu Beyerdy-
take modele z 17-cm gonikami (ML-67i, namica, ale do wersji AK wprowadzono kilka
ML-65i, ML-62i oraz ML-60i), a take znacznie udoskonale . Dotycz one przede wszystkim
mniejsza konstrukcja ML-66i, w której zasto- nowej kon
guracji zbalansowanego oka-
sowano gonik o rednicy 14 cm. Konstrukcje blowania wspópracujcego z odpowiednim
z indeksem AW (AllWeather) wyposaono wyjciem w odtwarzaczach Astell&Kern.
wobudowy odporne na czynniki zewntrzne. Beyerdynamic dopasowa take parametry
W tej serii mamy cztery modele: najwikszy elektryczne przetworników, by obcienie dla
ML-75AW (3000 z/para), a take ML-65AW, róde byo optymalne. Dodatkowo w trzech
ML-55AW i najmniejsze ML-45AW. W formach odtwarzaczach przenonych – Astell&Kern
imitujcych skay s ML-75R (2150 z/para) AK100 II, AK120 II oraz AK240 – przygotowano
imniejsze ML-65R (1670 z/para). ustawienia procesorów DSP dedykowane T5p.
SAMSUNG HT-J7750W, HT-J7500W
Samsung zaskakuje nie pierwszy raz, chocia wzmianka o nowych zestawach
kina domowego (z jednego pudeka) moe wydawa si zupenie nudna. Obraz Lampy we
zmienia si jednak wraz z informacj o cechach konstrukcyjnych wbudowanych wzmacniaczach,
nanorurki w go-
w systemy wzmacniaczy, które bazuj na... lampach. Pierwsza specy
kacja jest
nikach – w Sam-
ogólna i trudno pokusi si o przedstawienie szczegóów konstrukcji. Lampy to sungu wiedz,
jednak nie jedyny smaczek – Samsung wyposay bowiem wszystkie kolumny co w audio
lskiej
w goniki, których membrany wykonano z dodatkiem nanorurek wglowych. trawie piszczy.
W skad nowej serii 7 wejd dwa modele: siedmiokanaowy (7.1) HT-7750W
oraz piciokanaowy (5.1) HT-J7500W. W obydwu zainstalowano odtwarzacze
Blu-ray oraz ukady skalujce obraz do rozdzielczoci UHD. Modele
wspópracuj z urzdzeniami mobilnymi, atake sprztem z linii
multiroom Samsunga.
10 maj 2015 www.audio.com.pl
Strona 16
Strona 17
AKTUALNOCI
Malekie Richmondy to jedna z najsynniejszych
transmisja W konstrukcji Castle,
rma egna si z ni edycj
DEFINITIVE
Anniversary LE.
Oryginalne podstawkowe Castle
TECHNOLOGY Richmond zaprojektowano pod ko-
niec lat 70. ubiegego wieku. To jeden
W9, W7 z tych niemiertelnych projektów, któ-
re przetrway kilka dekad, doczekay
si kilku wersji, jednak ogólny rys
konstrukcji pozosta rozpoznawalny.
Ju w roku 1981 Richmondy zdoby-
way pierwsze wyrónienia w prasie
specjalistycznej.
Mniejszy
limitowane pożegnanie z legendą
z systemów
De
nitive
Technology ma
CASTLE RICHMOND ANNIVERSARY LE
posta kostki, Po 35 latach
rma Castle przygotowaa zmieniono jej ksztat. Niewielkim mody
ka-
wewntrz której specjaln, jubileuszow edycj monitorów cjom poddano równie goniki, nisko-red-
ukryto a sze Richmond Anniversary Limited Edition, która... niotonowy ma membran z plecionki z wókna
goników i tyle samo ma by ju ostatnim wcieleniem Richmondów. wglowego, odlewany, aluminiowy kosz icew-
kocówek mocy. Wersja Anniversary wyrónia si kilkoma k z pokrytego miedzi aluminium, nawinit
elementami, wzmocniono obudow, delikatnie na kaptonowym karkasie.
De
nitive Technology wprowadza do
JBL ARENA
sprzeday aktywne goniki bezprzewodowe Nowa seria niskobudetowych kolumn JBL-a obejmuje
W9 oraz W7, wyposaone w jeden z najnow- dwie konstrukcje wolnostojce, dwa monitory, gonik
szych bezprzewodowych systemów transmisji centralny oraz subwoofer. Arena 180 (2500 z) to ukad
dwiku – Play-Fi. dwudrony zdwoma 18-cm przetwornikami nisko-red- tuby na arenach
Model W9 ma a siedem przetworników niotonowymi oraz wspólnym dla caej serii (nie liczc
isze dedykowanych im wzmacniaczy, w W7 oczywicie subwoofera), charakterystycznym wysokotono-
takich systemów jest sze. wym – kopuk umieszczon w tubie. Mniejsza Arena
Znamy ju konstrukcje klasycznych kolumn 170 (1700 z) ma tylko jeden nisko-redniotonowy.
tej
rmy, w których goniki s montowane Obydwa modele podstawkowe mog by równie za-
zarówno z przodu, jak i z tyu. W przypadku wieszone na cianie, Arena 130 (1040 z) jest podobna
W9 i W7 zainstalowano goniki na trzech pod wzgldem ukadu przetworników do Areny 170,
ciankach – z przodu i na kadym z boków. natomiast w Arenie 120 (840 z) nisko-redniotonowy
Obydwa systemy cz si z sieci kompu- jest mniejszy – orednicy 14 cm. Dwie „14-tki” znaj-
terow bezprzewodowym standardem Wi-Fi, duj si w ukadzie gonika centralnego Arena 125C
wspieraj róda DLNA, radio internetowe (850 z za sztuk).
oraz serwisy muzyczne, takie jak Deezer, Subwoofer Arena 100P
Spotify czy Tidal. Wbudowana elektronika (1250 z) wyposaono w prze-
dekoduje pliki Flac i WAV w rozdzielczoci twornik 25-cm i wzmacniacz
24bitów iczstotliwoci próbkowania 192 kHz. 100 W.
To wanie z myl o takich parametrach stwo-
Kolumny nowej serii Arena s
rzono równie protokó Play-Fi, umoliwiajcy dostpne w dwóch wersjach kolo-
transfer sygnaów ze sprztu przenonego. rystycznych – czarnej i biaej.
Model W7 wyceniono na 2095 z, W9 kosz-
tuje 3600 z.
TEAC 101 mały, mniejszy...
Teac coraz intensywniej pracuje nad urzdzeniami audio w kom-
paktowych formach. Obok znanych ju serii Reference 501 iReference
301 pojawia si Reference 101. Jej pierwsz konstrukcj jest wzmac-
niacz zintegrowany AI-101DA. Urzdzenie ma ko cówki mocy pracu-
jce w klasie D, generujce 26W (przy 4 :) na kana. Wejcia liniowe
uzupeniono dwoma gniazdami Toslink i portem USB, awewntrz
zainstalowano przetwornik DAC orozdzielczoci 24 bitów i czstotli-
woci próbkowania 192 kHz.
Takie parametry mona uzyska korzystajc z USB i podczajc
komputer, ale AI-101DA mona równie podczy do smartfonów,
dziki zintegrowanemu moduowi Bluetooth z kodekiem aptX.
Do kompletu Teac poleca wasne monitorki LS-101 (z 7-cm nisko-
...I najmniejszy, ale wci przyzwoit moc zapewniaj kocówki w klasie D. -redniotonowym i 20-mm kopuk) kosztujce 550 z (za par), nato-
miast za wzmacniacz AI-101DA zapacimy 1400 z.
12 maj 2015 www.audio.com.pl
Strona 18
Strona 19
Najlepsze rozwiązanie:
zaprenumeruj
Najszybszy dostp za grosze
START Tylko Prenumeratorzy dostaj 80% zniki
ZA DARMO na e-wydanie, w 100% identyczne
ZA PIERWSZE 3 NUMERY z wydaniem papierowym.
PRENUMERATY
NIE PACISZ! E-wydanie ukazuje si na kilka dni
przed pojawieniem si
numeru w kioskach.
E-prenumerat mona zamówi pod adresem
Po roku prenumeraty
avt.pl/prenumerata/elektroniczne.
dostajesz
co najmniej
2 numery GRATIS PREZENT dla Prenumeratorów
Kady, kto zaprenumeruje "Audio",
ma prawo do wyboru jednej
po dwóch - z pyt CD z najwyszej póki
(szczegóy na str. 97 ).
co najmniej
3 numery GRATIS
w ten sposób
po kilku latach
masz prenumerat
za 50%
Szczegóy na stronie 22.
Wolisz rozłożyć płatność na raty? Zgłoś stałe zlecenie bankowe na www.avt.pl/szb
lub załóż „teczkę” na www.ulubionykiosk.pl/teczka.
Strona 20
NAD M12 + M22 HI-END
TEST
TEST
la wielu audio
lów
D NAD pozostanie na
zawsze mark brytyj-
sk i w gruncie rzeczy
takie postrzeganie jest dla
rmy
korzystne. Faktycznie jednak, ju
od duszego czasu za NAD-em
(ikilkoma innymi
rmami) stoi po-
tny kanadyjski koncern Lenbrook
Group. Oferta zmienia si take
znacznie – oprócz wci wanych
wsferach nisko- i redniobudeto-
wej modeli odwiecznej „szarej” linii,
NAD produkuje przecie od dawna
komponenty Master, a od niedawna
poda za jeszcze nowszymi forma-
mi i funkcjonalnociami.
NAD M12+M22
MASTER BLUES Dzisiaj systemów audio nie
ogranicza si do tradycyjnych –
zoonych ze wzmacniacza i od-
twarzacza CD. Pliki audio, internet
istrumieniowanie muzyki sprowoko-
way opracowanie zupenie nowych
urzdze , a take powoanie nowej,
siostrzanej marki BlueSound, spe-
cjalizujcej si wanie w temacie
strumieniowania.
Test systemu BlueSound pre-
zentowalimy w „Audio” jesieni
ubiegego roku i nie bez przyczyny
wspominam o nim teraz, bowiem
te dwa wiaty – sprztu hi-
NAD-a
inowoczesnych urzdze BlueSo-
und – zaczynaj si ze sob czy,
a jednym z pierwszych przykadów
przenikania funkcji ekosystemu jest
najnowszy dzielony wzmacniacz
NAD z prestiowej serii Masters –
M12 + M22.
www.audio.com.pl maj 2015 15
Strona 21
HI-END NAD M12 + M22
oncepcja MDC (Modular Design
K Construction) opiera si na specjal-
TEST
nych, wymiennych moduach, które
NAD wprowadzi dobrych kilka lat
temu, pocztkowo wsprzcie wielokanao-
wym. Miay rozwizywa problem „galopuj-
cych” nowoci i zmieniajcej si specy
kacji
dekoderów surround oraz zabezpieczy w ten
sposób urzdzenia przed „starzeniem si” –
NAD nie mia zamiaru corocznie wymienia
oferty amplitunerów i ciga si z potentatami
w tej dziedzinie. Jednak MDC zaprojektowano
uwzgldniajc uniwersalno oraz elastycz- przenonego, poprzez zewntrzne serwery, na
rma oferuje kolejne, w tym np. rozszerzenie
no, wic mona byo przenie ten koncept internetowych stacjach radiowych i serwisach z portami HDMI, dziki któremu przedwzmac-
na grunt stereo. strumieniujcych ko czc. BluOS, a tym niacz wejdzie w rol centralki A/V.
Specjalne sloty na karty MDC otrzyma samym M12, nie „umiecha si” bezporednio Wzornictwo nowych urzdze Masters
jeden z najnowszych produktów prestiowej do sprztu Apple i nie wspiera popularne- ujednolicono, ale zaskakujce jest to, e przed-
gamy Masters – przedwzmacniacz M12. Wraz go protokou AirPlay, a wszystkim ma si wzmacniacz w tym komplecie prezentuje si
z dedykowan, dwukanaow ko cówk mocy zajmowa wspomniana, systemowa aplikacja. znacznie bardziej okazale ni ko cówka mocy
M22, ten dzielony zestaw po raz pierwszy Producent tumaczy t decyzj dbaoci (jest znacznie wyszy). S ku temu powody
zaprezentowano w zeszym roku (2014) na ojako dwiku, bowiem na potrzeby BluOS konstrukcyjne (o czym za chwil), tym niemniej
wystawie CES, a w maju (na Hi-End Show opracowano specjalny tryb transmisji, który ustawienie go na ko cówce wyglda do...
wMonachium) odbya si nieformalna euro- nadzoruje bezstratne przesyanie plików intrygujco.
pejska premiera, po której M12/M22 tra
do omaksymalnej rozdzielczoci 24 bitów i cz- Przedni panel to kompozycja czarnych
sprzeday. stotliwoci próbkowania 192 kHz. isrebrnych elementów, grubych bloków wyko-
Chocia przedwzmacniacz ju na pocztku Niezalenie od róde, czy to sieciowych, nanych z metalu, prezentujcych si efektow-
prezentowa si okazale, to by... zwykym czy noników podczonych bezporednio nie i stosownie do klasy urzdzenia. Front
przedwzmacniaczem, tyle, e przygotowanym przez USB, M12 dekoduje pliki Flac i Alac zdominowa bardzo duy kolorowy wywietlacz,
na przysze aktualizacje, majce przynie oparametrach 24/192. Ide
rmowego proto- majcy sporo zada , bo oprócz typowych funk-
nowoczesne funkcje strumieniujce. Wszyscy kou jest take wspópraca z innym sprztem cji moemy z niego odczyta równie parametry
wiemy jednak, czym takie „upgrade’y” czsto w ramach standardu BluOS. Mona wic wy- docierajcych sygnaów. Wywietlacz jest te
pachn – zaczynaj si i ko cz na hucznych godnie czy funkcje przedwzmacniacza M12 panelem dotykowym, zktórego atwo skon
gu-
zapowiedziach, a nowe funkcje pojawiaj si z urzdzeniami marki BlueSound, tworzc rujemy i obsuymy niemal wszystkie funkcje
dopiero w kolejnym modelu. NAD dotrzyma nieograniczone wrcz rozwizania strefowe. urzdzenia. Niemal, bowiem strefa BluOS
sowa, troch to trwao, ale udao si, na now BluOS to zreszt nie jedyny modu MDC, wymaga udziau sprztu mobilnego (smartfon,
generacj przedwzmacniacza (ju fabrycznie jaki do M12 bdziemy mogli zainstalowa – tablet) i dedykowanej aplikacji.
uzbrojon w stosowne dodatki, które mona
oczywicie zainstalowa take i do starszych
wersji M12) musiaem czeka niemal do za-
mknicia tego numeru „Audio”, jednak udao
si spraw dopi i moemy postawi kropk
nad „i” – zarówno nowe generacje urzdze ,
jak i same moduy s ju dostpne.
Najpierw w stosowne rozwizania sieciowe
wyposaono urzdzenia marki BlueSound,
i by to dla sieciowego ekosystemu chrzest
bojowy, a dopiero potem ca nowoczesn
elektronik, wanie w postaci moduu karty
rozszerze MDC, przygotowano dla M12 oraz
zintegrowanego wzmacniacza C390DD.
BluOS, bo tak nazywa si o
cjalnie ten
modu, ma dodatkowe interfejsy sieciowe
(przewodowe LAN i bezprzewodowe Wi-Fi),
transmisj Bluetooth oraz dwa porty USB. Te
ostatnie mona wykorzysta do podczenia
noników pamici, np. dysków twardych
zmuzyk. Gówn ide BluOS jest jednak
wspópraca ze ródami sieciowymi. Ma
j nadzorowa specjalna aplikacja, któr
producent przeznaczy dla sprztu mobilne-
go, smartfonów i tabletów (systemy Apple
iOS oraz Android). Penica rol sterownika,
skupia wszystkie róda, a moe by ich wiele,
poczynajc od biblioteki samego urzdzenia Zasilacz impulsowy z przodu, funkcjonalne pyty rozszerze z tyu
(jak w komputerach), na szczcie M21 nie potrzebuje wentylatorów.
16 maj 2015 www.audio.com.pl
Strona 22
Jedynym tradycyjnym manipulatorem Wyj te mamy sporo, zarówno w standar- midzy innymi z
lozo
i regulacji poziomu,
jest pokrto wzmocnienia, z przodu nie ma dzie analogowym (RCA i XLR), jak i cyfrowym. w peni cyfrowej i zachowujcej dziki temu
wyjcia suchawkowego, ale jest wejcie USB Dodatkiem, na który warto zwróci uwag, s duy margines, by nie dopuszcza do straty
(typ-A). Niezalenie od tego, czy M12 bdzie dwa wyjcia subwooferowe, wspópracujce rozdzielczoci sygnau audio (ten ma maksy-
wyposaony w dodatkowy modu BluOS do zcyfrow zwrotnic na bazie ukadów DSP. malnie 24 bity).
przedwzmacniacza, podczymy tutaj noniki Rzut oka na wntrze nie pozostawia wtpli- Z M12 wychodzimy, w zaoeniu, sygnaami
pamici, odtwarzajc pliki audio. Jest jedno woci, e M12 to urzdzenie w gównej mierze analogowymi, bo tylko takie akceptuje
rmowa
zastrzeenie – tylko przez porty obsugiwane cyfrowe. Pionowym ekranem oddzielono ko cówka M22.
przez modu BluOS mona odtwarza pliki przedni sekcj, gdzie ulokowano rozbudowa- Zarówno przedwzmacniacz, jak i ko ców-
HD (do 24/192), pozostae s ograniczone do ny zasilacz od ukadów audio umieszczonych ka mocy spoczywaj na masywnych, stoko-
maksymalnie 48 kHz. z tyu. Pionowe moduy MDC spina szeroka wych nókach, zako czonych ostrymi kolcami.
Sloty kart rozszerze MDS s ustawione pytka magistrali, przekazujca sygna zró- W komplecie s take bezpieczne dla mebli
pionowo. Caa lewa strona jest zajta przez norodnych podsystemów. i innych urzdze stopy-adaptery. Elementy
wkrcone moduy wej. Mamy wic jedn Wszystkie sygnay – niezalenie od rodzaju te wyposaono w magnesy, nie trzeba ich do
analogow par liniowych RCA, jedn XLR wej – s konwertowane na posta cyfrow siebie precyzyjnie dopasowywa (zoone
i jedn par RCA dla wkadek MM/MC. ipoddawane obróbce w 35- bitowym proce- do siebie stoki same si centruj i trzymaj
Dalej wkraczamy ju w wiat cyfrowy. Jest sorze DSP. Tak wysoka rozdzielczo wynika razem, nawet gdy podniesiemy urzdzenie).
komplet najwaniejszych standardów, dwa
zcza wspóosiowe i dwa optyczne, a take
port AES/EBU. Jest take dublujce funkcje
zprzedniego panelu USB (typ-A) i kolejny
port w tym standardzie, ale zaopatrzony
ju gniazdko typu-B i przeznaczony do pod-
czenia komputera, który moemy traktowa
jako ródo dwiku. Format transferu jest
asynchroniczny, w ten sposób podamy do
NAD-a sygna PCM o rozdzielczoci 24 bitów
iczstotliwoci próbkowania 192 kHz.
Kolejny slot MDC zajmuje modu BluOS
zdwoma zczami USB i sieciowym LAN. Tylko prawa sekcja wyj jest zainstalowana na stae, pozostaa cz tylnej cianki obejmuje wymienne kieszenie.
R E K L A M A
5KŇCFūYKĵMWaPCLY[ŭU\GLLCMQŔEK
*#2<'5RGWZDU]DF]GĨZLßNXRZ\VRNLHMUR]G]LHOF]RċFL]G\VNLHPWZDUG\P7%
Odtwarzaj pliki Studio Master w domowych warunkach.
2GZLHGĨ6SHFMDOLVWß6RQ\+L5HVLZ\ELHU]MHGHQ]Z\MÍWNRZ\FKSURGXNWÿZ+LJK5HVROXWLRQ$XGLR
'\VWU\EXFMD3URD,QGLYLGXDO*URXS:DUV]DZD.RQWDNWKLUHV#SURDLQGLYLGXDOSO
6DORQ\VSU]HGDĪ\$UWRP%LV(PDU%\GJRV]F]
Strona 23
+'&LQHPD&]ßVWRFKRZD
Strona 24
3RZHU$XGLR'ÍEURZD*ÿUQLF]D
Strona 25
$OEDUWRV*GDøVN
Strona 26
$OEDWURV.H]DUG*G\QLD
Strona 27
$XGLR7UHQG+'&LQHPD.OLQLND'ĨZLßNX.UDNÿZ
Strona 28
$XGLR6W\O
.DWRZLFH
Strona 29
&DU+L)L/XEOLQ
Strona 30
%HQHĬWÿGĨ
Strona 31
%XGZLO675()$&,6=<2OV]W\Q
Strona 32
$XGLR&RPSOH[.RULV3R]QDø
Strona 33
+L)L
0DJHOODQ5]HV]ÿZ
Strona 34
$XGLR3DUN7RUXø
Strona 35
%DULHUD'ĨZLßNX.OLQLND'ĨZLßNX:DUV]DZD
Strona 36
)86,&VF:URFöDZ
Strona 37
www.audio.com.pl maj 2015 17
Ř6RQ\ŖLRGSRZLHGQLHORJRVÍ]QDNDPLKDQGORZ\PL6RQ\&RUSRUDWLRQ:V]\VWNLHLQQH]QDNLVÍ]QDNDPLKDQGORZ\PLRGSRZLHGQLFKZöDċFLFLHOL
Strona 38
HI-END NAD M12 + M22
Laboratorium NAD M22
TEST
Specy
kacja producenta nie precyzuje dokadnie mocy wyj-
ciowej. Wiemy tylko tyle, e powinna ona przekracza 300 W przy
8:. Tak rzeczywicie jest – M22 dostarcza przy takim obcieniu,
LAB
w kadym kanale, a 312 W, zarówno w trybie mono, jak i stereo.
Swoje klasyczne modele (z ko cówkami w klasie AB) NAD bardzo
czsto konstruuje tak, aby podobna moc bya dostpna zarówno
na czterech, jak i na omiu omach. M22 jest jednak zupenie inny,
jego zachowanie przypomina dziaanie najmocniejszych, typowych
ko cówek mocy, które bez wzgldu na obcienie utrzymuj na
Rys. 1. Pasmo przenoszenia
zaciskach nie moc, ale napicie. Zgodnie z prawem oma oznacza to
proporcjonalny wzrost prdu, a wic i mocy, przy spadku impedan-
cji. Std te przy 4 : mamy a 608 W! Co wicej, zasilacz wytrzymu-
je obcienie obydwu kanaów praktycznie bez zmruenia, mamy
bowiem 2 x 607 W.
Do naszych pomiarów, jak zwykle w tego typu przypadkach, tra
komplet zoony z przedwzmacniacza i ko cówki mocy; kon
gu-
racja zbalansowana gwarantowaa lepsze parametry. Czuo
urzdzenia wynosi dokadnie 0,3 V – jak na konstrukcj impul-
sow (wzmacniacze mocy) satysfakcjonuje niski poziom szumów
(-84dB), wic wysoka moc wyjciowa pozwolia dynamice wspi Rys. 2. Zniekształcenia harmoniczne
si na108dB.
W konstrukcjach klasy D zwykle kopotliwe jest uzyskanie pasma
przenoszenia bez anomalii w zakresie wysokotonowym, ale patrzc
na rys.1., widzimy, e NAD upora si z tym problemem. Pofalowanie
jest minimalne, a przy spadku -3 dB osigamy 100 kHz.
Spektrum znieksztace (rys. 2) pokazuje ich niski poziom, adna
szpilka nie przekracza puapu -90 dB.
Znieksztacenia THD+N poniej 0,1 % osigniemy ju dla mocy
wyjciowej powyej 0,6 W dla 8 : i 0,9 W dla 4 : (rys. 3).
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] Rys. 3. Moc
[:] 1x 2x
8 312 312
4 608 607
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,3
Stosunek sygnał/szum
(filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 84
Dynamika [dB] 108
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 :) 180
R E K L A M A
]^\][^YZa^inZc\^cZZg^c\
h^cXZ&.,)
Wyczny dystrybutor w Polsce:
02-922 Warszawa,
ul. Naczowska 31,
tel. (22) 642 46 29
tel./fax (22) 842 80 10
18 maj 2015 www.audio.com.pl
mail:
[email protected]
www.trimex.pl
Strona 39
Front M22 jest absolutnie „czysty”, bez ad- rozbudowany, impulsowy zasilacz. Skracajc
nych przycisków i regulacji. Wyeksponowano do minimum ciek sygnaow, przysunito
otwory wentylacyjne w górnej ciance, cho moduy ko cówek do tylnej cianki, dbajc
M22 nie nagrzewa si zbyt mocno. Wzmac- jednoczenie o to, by poczenia przewoda-
niacze przedstawiono jako ukady „Hybrid mi byy jak najkrótsze. Kanay lewy i prawy
Digital”, ale M22 ma wycznie wejcia analo- odseparowano od siebie pytkami i niewielki-
gowe, RCA oraz XLR (wyboru dokonujemy mi- mi niezalenymi radiatorami. Ko cówki mocy
niaturowym hebelkiem z tyu). Do podczenia dostarczya holenderska
rma Hypex; pocho-
kolumn suy pojedyncza para zakrcanych dz znowej serii nCore, która pod wzgldem
terminali. Mechaniczny wycznik zasilania parametrów ma przewysza starsze, ale
równie przeniesiono do tyu. wci bardzo popularne modele UcD.
Do wczania (z trybu stand-by) ko cówki Ukad dziaa na zasadzie modulacji sze-
oraz przedwzmacniacza suy umieszczony rokoci impulsu (PWM), na wyjciu wzmacnia-
na górnej krawdzi, tu przy froncie, sensor cza musi pracowa pasywny
ltr rekonstruk-
dotykowy. cyjny, który jest czsto kluczowy dla zacho-
Wntrze M22 urzdzono podobnie jak wania urzdzenia, zwaszcza charakterystyki
w przedwzmacniaczu, dzielc przestrze przenoszenia w zakresie wysokich tonów, przy
pionowym ekranem. Z przodu znajduje si rónych impedancjach obcienia.
R E K L A M A
Na typowe wyposaenie kocówki mocy miejsca nie zabraknie nawet przy wyjtkowo niskiej obudowie.
www.audio.com.pl maj 2015 19
Strona 40
HI-END NAD M12 + M22
ODSUCH
Wielokrotnie ju o tym pisalimy – ampli
- basem daje ciekawy efekt, inny zarówno od
TEST
kacja klasy D nie brzmi wcale sucho i cyfrowo, tradycyjnej „lampowoci”, jak i daleki od
jej charakter skania si raczej ku czemu obaw o wyostrzone, „cyfrowe” brzmienie. NAD
przeciwnemu: do dwiku nawizujcego plasuje si jeszcze gdzie indziej. Wysokie tony
(przynajmniej w zakresie rednich i wysokich zostay w peni rozwinite, doprowadzone do
czstotliwoci) do konstrukcji lampowych, do ksztatu, w którym trudno im zarzuci jakiekol-
agodzenia wysokich tonów. Coraz czciej wiek niedocignicie czy przesad, o ile tylko
jednak nowoczesne i udane wzmacniacze znowu za punkt odniesienia bierzemy neutral-
wklasie D poruszaj si swobodnie we wa- no i dokadno. Oznacza ona jednak, e
Pokrto regulacji
snym wiecie, zatem trudno byoby w lepych akceptujemy, a nawet cieszymy si z tej dawki wzmocnienia – jedyne
testach ustali technik, jaka za nimi stoi. metalicznoci, która pozostaje do dyspozycji na przedniej ciance,
Jednym z najmocniejszych punktów progra- i jest uruchamiana zawsze i tylko wtedy, gdy a pozostae zastpi ekran
mu NAD-a jest prezentacja niskich czstotliwo- wymaga tego nagranie. NAD nie gra aseku- dotykowy.
ci. Wzmacniacz bez wysiku „przetacza” naj- racyjnie, nie zaokrgla, nie sczy nam dwi-
masywniejsze dwiki i swobodnie „przecha- ków przez adne
ltry, tylko podaje wszystko
dza si” po wszystkich utworach. Brzmieniem bezporednio, ale we waciwych proporcjach,
nie zachwiej najdynamiczniejsze impulsy ani bez jakichkolwiek manipulacji na charakte-
nie pogr go basowe lawiny. Gdy trzeba, rystyce tonalnej, nawet jeeli mamy na myli
jest delikatny, innym razem intensywny jak bu- nie charakterystyk zmierzon, a subiektywne
rza, zawsze niskie rejestry s „spite” wymie- wraenie wynikajce z jakich gbiej ukrytych Kade urzdzenie
nit precyzj. Bas moe by pierwszoplanowy cech. W ogóle nie ma co mówi o rozjanianiu ma w komplecie
lub pozostawa w roli towarzyszcej – NAD czy przyciemnianiu, chocia mona stwier- efektowny pendrajw ze skórzanym
to uszanuje, ale narzuci, a raczej odtworzy dzi, e liniowo NAD-a czy si z mocnym pokrowcem; mona go wykorzysta
wszystkie kontury. Owszem, taki bas odbiera rysunkiem, dynamik i pen gotowoci do np. do nagrania kolekcji muzyki.
si jako twardy, jednak wraz z nasyceniem, akcji w caym pasmie, a nie z uspokojeniem
aprzede wszystkim zrónicowaniem, nie czy i skupieniem informacji na rodku czy wokó
si to z suchoci czy jednostajnoci, nie rodka pasma. To nie jest wzmacniacz do
staje si mczce – dokadno suy zarówno modelowania brzmienia i wpadania w jakie
oddaniu dynamiki, jak i niuansów. synergie z innymi urzdzeniami systemu –
Dokadno jest kontynuowana na rodku tojest brzmienie proste jak drut… jak dobry
pasma, bez ulegania pokusie podgrzewania drut ze wzmocnieniem. Wydaje si, e NAD
i dodawania wasnych barw, kreowania pik- da sobie rad z kadymi kolumnami, co nie
nych, chocia nieprawdziwych pejzay. NAD znaczy, e kolumny o sabej kontroli basu na-
nie zubaa muzyki, nie odbiera jej wasnego gle zaczn gra idealnie – ale niskie i w inny Pendrajw z muzyk podczymy wygodnie do
charakteru, pokazuje jej bogactwo poprzez sposób „trudne” impedancje nie s dla NAD-a gniazda USB na przednim panelu, lecz w ten sposób
naturaln rónorodno, a nie podkrcenie problemem, co zreszt wiemy te z laborato- odtworzymy tylko pliki 16/48, a materia 24/192 trzeba
i dodanie plastycznoci. Nie jest to dwik, rium. Taka moc i taki bas to co unikalnego poda do USB na tylnej ciance – w ramach moduu
który zawsze postawi przed nami muzyków wtym zakresie cenowym, natomiast charakter BluOS.
wdoskonaej, przekonujcej, namacalniej for- zakresu rednio-wysokotonowego, chocia nie
mie – jeeli samo nagranie niedomaga, NAD
nie bdzie czarowa, chocia nie bdzie ni-
przypadnie do gustu zwolennikom lampowych
klimatów, niesie ze sob du uniwersalno
M12+M22
CENA: 15 000 + 13 000 ZŁ
czego pitnowa i nikogo kara – wszystkiego iporzdek. Takie brzmienie dostaniemy poda-
da si sucha. Jeeli jednak materia bdzie jc sygna do wej analogowych, natomiast DYSTRYBUTOR:
DYSTRYBUTOR:
DYSTRYBU TOR: AUDI
AUDIO O KLAN
KLAN
di kl l
www.audioklan.com.pl
wysokiej próby, docenimy kompetencje i klas jeli wykorzystamy wejcia cyfrowe… bdzie
NAD-a, czy wrcz postawimy go na piedestale jeszcze bardziej energetycznie, kontrastowo, WYKONANIE
Nowoczesny i nobliwy styl serii Masters, ciężkie,
– trudno by bliej nagrania i bliej muzyki, detalicznie. NAD nie zmierza do jakiego ge- złożone z grubych bloków obudowy. Minimalistyczny
wic wszystkie autentyczne emocje bd neralnego kompromisu i brzmienia „wywao- wygląd wspiera dotykowy panel sterujący w przed-
wzmacniaczu. Mocny procesor DSP, końcówka mocy
z nami w penej skali, i wszystkie wymiary nego”, robi wszystko na maksa, dostarczajc z impulsowymi modułami Hypex nCore.
dwiku, które o tym decyduj, oka si by mnóstwo informacji, a dopiero z nich maj si
FUNKCJONALNOŚĆ
w peni rozwinite. NAD pokae dynamik, rodzi emocje. Taki jest nowoczesny NAD ico- Przedwzmacniacz z możliwością instalowania kart
detale, barwy, przestrze , nic mu nie umknie, kolwiek ma to wspólnego z tradycj – brzmi rozszerzeń, w sekcji cyfrowej wejścia w każdym po-
trzebnym standardzie, USB dla komputera i nośników
niczego nie zlekceway. Wzmacniacze w kla- imponujco. pamięci, komunikacja Bluetooth oraz sieć LAN i Wi-Fi.
sie D („cyfrowe”) czsto pokazuj rozdzielcz, Radek abanowski Moduł BluOS wprowadza firmowy protokół transmisji
sygnałów, dekodowanie plików Flac 24/192. Sekcja
ale spokojn, troch jednostajn gór pasma. analogowa jest liczebnie skromna, ale znajdziemy
Czasami jest ona nawet ciepa lub eterycz- korekcję gramofonową (MM i MC).
na. Jej poczenie z mocnym, dynamicznym PARAMETRY
Znakomite, uporano się z problemami wzmacniaczy
impulsowych, w pełni pokazano ich największy atut –
moc wyjściową, która sięga ponad 2 x 600 W przy 4 :.
BRZMIENIE
Sterownik Rewelacyjna dynamika, dokładność i przejrzystość.
jest wyjtkowy – okazay, Bez dodanego ocieplenia, ale z naturalnym nasyce-
ciki, z podwietlonymi niem, a przede wszystkim siłą niskich rejestrów, które
„kontruje” wyrazista, czysta góra pasma.
przyciskami.
20 maj 2015 www.audio.com.pl