Audio 05-2015_demo

Szczegóły
Tytuł Audio 05-2015_demo
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Audio 05-2015_demo PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Audio 05-2015_demo PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Audio 05-2015_demo - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 H I - F I H I - E N D K I N O D O M O W E ALE JAJA Tu poczytasz sobie i kupisz ten numer PHILIPS PS-1 5/2015 cena 12,50 z (w tym 8% VAT) MASTER BLUES MOCNA GRUPA POD WEZWANIEM STEREO WZMACNIACZE 7000 ZŁ Arcam A39 NAD M12 + M22 Exposure 3010S2 Hegel H80 Musical Fidelity M3Si ODTWARZACZE PLIKÓW 2500–3000 Z Rogue SPHINX Soul Note SA300 DENON DNP-730AE MARANTZ NA6005 ZESPOY GONIKOWE 20 000 Z , CZ. III www.audio.com.pl Indeks 332755 05 9 771425 171156 ISSN 1425-171X DALI RUBICON 8 DYNAUDIO FOCUS 340 Strona 2 Strona 3 OD REDAKCJI RADEK ABANOWSKI Po zebraniu do testu szeciu wzmacniaczy, zauwa- yem, e trzy z nich pochodz z rm kojarzonych jako brytyjskie, a pozostae trzy – z „reszty wiata”. Pomylaem, e kroi si ciekawa konfrontacja, która na pewno zasuguje na jaki sugestywny tytu. Chwil pó- DLACZEGO? niej ochonem. Skd mam mie pewno , e Arcam, Exposure i Musical Fidelity to wci rmy brytyjskie? Niezwyky produkt Philipsa, który opisujemy bardzo obszernie, zasuy sobie na jeszcze dodatkowe miejsce w „Audio”, poniewa zawiera nie tylko intrygujce rozwi- zania konstrukcyjne, ale wie si te z ciekawym podejciem biznesowym. Oto do- skonale znany producent gitar – ameryka ski Gibson – postanowi rozszerzy obszar swojej dziaalnoci i wkroczy do audio zarówno profesjonalnego, jak i domowego. Pod hasem Gibson Innovations zgromadzono kilka mniej i bardziej znanych ma- rek. Znalaz si w tym gronie take Philips, oczywicie nie cay, ale jego dzia produk- tów audio, rok temu zorganizowany jako Woox Innovations… Pewnie ju co pomyli- em, ale eby opisa to bezbdnie, nie wystarczy by redaktorem „Audio”, trzeba by menaderem, rozumiejcym mechanizmy korporacyjnych porozumie i transakcji. Kim takim nie jestem, ale chwytam ogóln ide – cay dorobek Philipsa w zakresie audio, wraz z jego logo, zosta kupiony przez Gibsona, który chce skompletowa siln WOJCIECH PACUA druyn marek, dajcych mu mocn pozycj na rynku audio. Redaktorzy EISA zostali Testowanie urzdze audiolskich, a take wybieranie zaproszeni na specjalne spotkanie, na którym omówiono now sytuacj i plany Gib- go na wasne potrzeby, powinno si wiza ze szcze- sona. Przedstawiono analiz rynku, na który wkracza, analiz do specyczn, jedno- góln starannoci, zwaszcza w zakresie brzmienia zwizanego z charakterem caego systemu, akustyk czenie wnikliw i wyranie ukierunkowan. Moe idealistyczn, moe dyktowan pomieszczenia, jakoci uytych nagra , ustawieniem charakterem wczeniej prowadzonego, gównego biznesu gitarowego, a moe jednak kolumn, wygrzewaniem, moe jeszcze jakoci zasila- – bardzo trafn. Jeden z nas (redaktorów) zauway, e byo to bardzo ameryka skie nia… To przecie nierealne – musimy i na skróty, nie moemy prze wiczy sprztu tak dokadnie, podejcie do tematu. Ja tak dobrze ameryka skiego stylu nie znam, lecz moe miaem aby wiedzie o nim absolutnie wszystko. A kto nie chce okazj go pozna . w tej sprawie i na skróty, ten idzie na manowce, Kluczowym pytaniem tej analizy byo: Dlaczego ludzie lubi sucha muzyki. Po czyli nie dojdzie nigdzie. czym okazao si, e na takie pytanie mona udzieli bardzo rozwinitej, a zarazem uporzdkowanej odpowiedzi, uzyskanej na podstawie jakich bada . Nie pami- tam szczegóów tej odpowiedzi, ale jest tam ile gównych powodów, które dalej maj swoje warianty, np. suchamy muzyki, bo lubimy si identykowa z grup, albo wrcz przeciwnie – bo lubimy si alienowa . Alienowa moemy si dlatego, e czujemy si inni i lepsi, albo dlatego, e jestemy niemiali, a niemiali jestemy dlatego, e mielimy trudne dzieci stwo, albo dlatego, e jestemy bardzo dobrze wychowani, a jestemy… itd. Suchamy muzyki, bo chcemy si relaksowa lub wrcz przeciwnie – chcemy emocji, a emocje to mog by wzruszenia albo entuzjazm, albo zo , albo… Bo lubimy energetyzowa si muzyk podczas uprawiania sportu albo podczas pracy. Albo idc ulic, chcemy zwróci na siebie uwag, albo chce- GRZEGORZ DUSZA my si odci od ulicznego zgieku, albo… I w zwizku z tym trzeba mie Pierwsze miesice 2015 roku przyniosy kilka ekscytu- duo rónych produktów i marek adresowanych do rónych klientów, jcych premier. Praktycznie bez zapowiedzi ukaza si eby odpowiedzie na wszystkie, bardzo zrónicowane potrzeby. A ja nowy album Boba Dylana „Shadows in the Night” z pio- mylaem, e ludzie lubi sucha muzyki… bo lubi, i e najwaniejsze senkami z ameryka skiego piewnika, które wykonywa kiedy Frank Sinatra. Spore poruszenie, szczególnie jest, e lubi wanie, i midzy innymi dlatego w Stanach Zjednoczonych, wywoa album utalentowane- sprzt jest im potrzebny. Midzy innymi… go rapera Kendricka Lamara „To Pimp a Butter Strona 4 y”. Uda- ne krki opublikowali take: The Waterboys („Modern Dokoczenie na stronie 96 Blues”), Belle and Sebastian („Girls in Peacetime Want Andrzej Kisiel To Dance”), synny producent Mark Ronson („Uptown Special”), Asaf Avidan („Gold Shadow”), Benjamin Clementine („Atleast For Now”), Modest Mouse („Stran- PRENUMERATA gers to Ourselves”) i jazzowa wokalistka Diana Krall („Wall Strona 5 ower”). Czekamy jeszcze na zapowiadane pyty Blur, Florence & The Machine, Red Hot Chili Peppers, Faith No More i Muse. NAPRAWDĘ WARTO Strona 6 SPIS TRECI Dwa wiaty – sprz tu hi- NAD-a i nowoczesnych urzdze 15 BlueSound – zaczynaj si ze sob czy, a jednym z pierw- szych przykadów przenikania funkcji ekosystemu jest najnowszy dzielony wzmacniacz NAD z prestiowej serii Masters – Odtwarzacze plików bywaj integraln cz ci rónych M12 + M22. 23 urzdze audio, odtwarzaczy, systemów mini, amplitunerów, ale w najdoskonalszej formie staj si odr bnymi urzdzeniami, starajc si zaj miejsce podstawowego róda w systemie audio. 31 Rola i umocowa- nie wzmacniaczy 57 zintegrowanych wsystemie audio s W duskich wci niebagatelne, kolumnach nie zmalaa koniecz- wszystkiego no projektowania jest po trochu wysokiej klasy – w jednych ukadów wzmacnia- tego wi cej, jcych. Niezalenie atamtego mniej, od wybranej techniki w innych od- pracy, maj one wrotnie – ale nikt kluczowe znaczenie nie powie, e dla rezultatów kto co zawali brzmieniowych. na caej linii. Jeeli szukacie kolumn dobrych przez due „D”, zawsze moecie kupi Dali lub Dynaudio.      SPIS TRECI 5/2015/230 6 AKTUALNOŚCI 36 Exposure 3010S2 70 RYNEK I GIEŁDA 40 Hegel H80 58 DALI RUBICON 8 98 GIBSON – GRA GITARA 44 Musical Fidelity M3Si 64 DYNAUDIO FOCUS 340 48 Rogue SPHINX HI-FI 52 Soul Note SA300 90 ALE JAJA I CUDA NA KIJACH PHILIPS PS-1 23 ODTWARZACZE PLIKÓW HI-END 2500–3000 ZŁ MUZYKA 15 MASTER BLUES 24 Denon DNP-730AE 77 Wywiad – Stanisław Soyka NAD M12 + M22 28 Marantz NA6005 78 Jazz i okolice 31 WZMACNIACZE 6500–7000 ZŁ 57 ZESPOŁY GŁOŚNIKOWE 84 Rock i okolice 20 000 ZŁ, CZ. III 88 Klasyka 32 Arcam A39 Strona 7 MUZYKA Z SIECI DLA TWOJEGO SYSTEMU AUDIO Dodaj NODE do swojego systemu i odtwarzaj miliony nagrań ze Spotify, WiMP lub Deezer, pliki High Res Audio z domowej sieci oraz tysiące internetowych stacji radiowych. Produkt Roku 2014 Najlepszy system strefowy powyżej £500 BEZPRZEWODOWY SYSTEM MULTIROOM 192 kHz / 24 BITY System Bluesound umożliwia bezprzewodowe przesyłanie muzyki wysokiej rozdzielczości do wielu pokojów jednocześnie i niezależne sterowanie przez wielu użytkowników. Obsługiwany smartfonem lub tabletem odtwarza muzykę z serwisów strumieniujących, zasobów domowej sieci, radia internetowego oraz zintegrowanego dysku (2 TB), który automatycznie zgrywa płyty CD. www.bluesound-system.pl Bydgoszcz: TK  &C@ļRJ@   SDK     Katowice: TK  6@QRY@VRJ@   SDK     Kielce: TK  (7 6HDJłV *HDKB   SDK     Kraków: TK  "GNCJHDVHBY@   SDK     Lublin: &@KDQH@ &@K@  TK  %@AQXBYM@   SDK     ĬÐGŞ K  *NŌBHTRYJH   SDK     3R]QDį TK  6NŢM@  SDK     Sopot: K  -HDONCKDFNŌBH   SDK     Szczecin: @K  /@OHDŤ@ )@M@ /@V@ (( 4  SDK     Warszawa: TK  &DM  MCDQR@  SDKWarszawa:TK -NVNFQNCYJ@ SDK:URFĭDZTK +DFMHBJ@ SDK Strona 8 AKTUALNOCI SONUS FABER CHAMELEON Musical Fidelity od dawna nie boi si form odbiegajcych od konwencjonalnych, a dzisiejsze trendy do wyboru, do koloru i gusta klientów dodatkowo wspieraj takie innowacje. MUSICAL FIDELITY MERLIN mały czaruś Poszukiwanie nowoczesnych form dla komplet wzmacniaczy oraz przetwornik cyfro- systemów audio skutkuje nie tylko wysypem wo-analogowy, a ponadto modu Bluetooth. „goników bezprzewodowych”, producenci Podczymy równie komputer (wejcie USB), coraz czciej oferuj urzdzenia bardziej róda analogowe, w tym gramofon zwkadk ambitne, ale pod wzgldem wzorniczym da- MM. W podstawkowych monitorkach zainsta- lekie od klasycznych klocków Hi-Fi. Musical lowano oryginalne, owalne przetworniki sze- Fidelity przygotowao cay system o nazwie rokopasmowe. Zestaw Merlin kosztuje 5000 z, Merlin. W jednostce centralnej umieszczono adedykowany gramofon – 3800 z. Konstrukcja TV2 umoliwia ustawienie na nim telewizorów o przektnej okoo 47 cali. TV5 Wszystkie trzy konstrukcje serii Chameleon maj wymienne „przyjmie” wiksze ekrany. panele boczne, dostpne w szeciu wersjach kolorystycz- nych. Najwaniejsze, e decyzji o kolorze nie musimy podejmowa raz na zawsze – w dowolnym momencie podstawkogłośniki moemy sobie dokupi panele w innym kolorze… Najnowsza seria Chameleon zawiera tylko CAMBRIDGE AUDIO TV2,TV5 trzy konstrukcje, lecz kada z nich moe zmie- Soundbary i soundplate’y rozwijaj si, przodu – opieraj si na ukadzie dwóch 6-cm nia wygld – wanie jak kameleon – poprzez przyjmujc róne formy. TV2 oraz TV5 s do jednostek szerokopasmowych. wymian bocznych paneli, dostpnych w szeciu siebie bardzo podobne. Pierwszy z nich jest Wewntrz znajduje si oczywicie komplet wyrazistych kolorach: biaym, czarnym, poma- nieco wszy i ma pojedynczy modu sub- wzmacniaczy, procesorów DSP, a take modu ra czowym, czerwonym, metalicznym niebieskim niskotonowy z gonikiem o rednicy 17cm. bezprzewodowy Bluetooth. Do TV2/TV5 do- i metalicznym szarym. Nie ma tutaj miejsca na W TV5 zainstalowano dwa takie moduy, prowadzimy sygna przewodem analogowym naturalne drewno i forniry, ale pozostae cianki wkadym przypadku przykrcono je do dolnej (2xRCA lub mini-jack) lub cyfrowym, korzy- zostay obleczone skór, a wokó goników bysz- cianki. Urzdzenia s identyczne w zakresie stajc z wejcia optycznego. Model TV2 kosz- cz si aluminiowe piercienia. Taka kombinacja gównych przetworników, promieniujcych do tuje 1290 z, za TV5 trzeba zapaci 1690 z. materiaów to wanie mieszanka awangardowej DENON AH-GC20 nowoczesnoci i rmowego stylu. Na suchawki nauszne Panele mona dokupywa oddzielnie izmie- trzeba wygospodarowa nia wygld kolumn w dowolnym momencie. w torbie troch przestrze- Konstrukcja podstawkowa nazywa si Chame- ni, ale elektronika z funkcj redukcji duże na podróż leon B, kosztuje 3400 z za par, akomplet paneli Denon przedstawi nowe suchawki AH-GC20, haasów i transmisji – 400 z. Konstrukcja wolnostojca to ChameleonT bezprzewodowej nalece do serii mobilnej Globe Cruiser. Waci- w cenie 8000 z za par, adodatkowy komplet odwdziczy si wie wikszo modeli mona dzisiaj podczy do paneli – 1000 z. Cena gonika centralnego Cha- za taki wysiek. smartfonów czy tabletów, ale Globe Cruiser maj meleon C to odpowiednio 2300 z + 300 z, wtym – wyjtkowo – sprawdza si w czasie wszelkich przypadku za sztuk. podróy. Kosztujce 1500 z AH-GC20 wyposaono Monitor Chameleon B to ukad dwudrony, wic w ochronne, twarde etui i komplet akcesoriów, z15-cm nisko-redniotonowym z membran poli- wtym przejciówki do wykorzystywania „nauszników” propylenow (dawno niewidzian w Sonusach…) wsamolotach. Same suchawki maj 40-mm przetwor- i28-mm tekstyln kopuk. Podogówki s znacz- niki is aktywne, a ich elektronika zapewnia redukcj nie bardziej rozwinitym ukadem trójdronym, haasów. Suchawki moemy podczy kablem, ale to gdzie „15-tka” peni rol redniotonowego, a na raczej wariant awaryjny, bo dziki Bluetooth sygna prze- basie pracuj dwie „18-tki” – te z membranami lemy bezprzewodowo. polipropylenowymi. Gonik centralny to standar- Wbudowany akumulator ma zagwarantowa dowy ukad dwudrony z dwoma „15-tkami” ioczy- 20godzin nieprzerwanej pracy, do adowania suy wicie kopuk wysokotonow pomidzy nimi. uniwersalny port USB. 6 maj 2015 www.audio.com.pl Strona 9 '^]Wđ]W^IPMƛGMIXI[W^]WXOMIHƝ[MƗOM[G^IƛRMIN# N I E TA K J A K T E R A Z ! )\XVIQEPR]G^]WX]HƝ[MƗO,-*-^8[SNIKS8: 4VSWXITSHđƓG^IRMI4PYKERH4PE]7XIVS[ER]8[SMQ[đEWR]QTMPSXIQSH8: V SERIES GP Acoustics GmbH - Telefon +49 (0)201 17039-0 - E-Mail [email protected] [[[OIJGSQ Strona 10 AKTUALNOCI Wzornicze nawizania do szlagierów Hi-Fi sprzed lat uzupeniono nowocze- sn technik, take cyfrow. AKUSTYK C01 druga młodość Jeden z kilkunastu projektów przygotowanych z okazji węglaska wprowadzenia nowych wersji „wglowych” „18-tek” – ukad W ofercie kolumn wykonywanych dwuipódrony z par 18W/8545- na indywidualne zamówienia, arów- 01 i 28-mm kopuk D905/9500 z tej samej serii „klasyków”. noczenie wkatalogu zestawów do samodzielnego montau, pojawia si nowa rodzina projektów AkustyKa, majsterkujcego wa- iFi AUDIO RETRO wykorzystujcych nowe wersje synne- go 18-cm „wglowego”, nisko-rednio- ciciela). Co wicej, wramach ju goto- wspomnień czar i lamp żar tonowego Scan-Speaka. Oryginalne wersje 18W/8545 i18W/8535 pojawiy wych projektów s do wyboru a cztery go- Moda na urzdzenia retro, wskrzeszane za si ponad dwadziecia lat temu niki wysokotonowe pomoc licencji lub tylko lu nych skojarze , izawojoway zarówno rynek DIY, jak – trzy uwzgldnione jest coraz waniejsz czci dzisiejszego ikonstrukcje „ rmowe”. Od niedawna wprojektach dwudro- rynku Hi-Fi. iFi Retro prezentuje nowoczesne dostpne s ich wersje z ko cówk -01, nych (kopuki 20-mm rozwizania techniczne, zaczerpnite z innych wzasadniczych parametrach bardzo i28-mm z serii Clas- urzdze iFi Audio, ale wzornictwem nawi- podobne, ale wkilku elementach zmo- sic, plus piercieniowy zuje do klasycznych wzmacniaczy i kolumn. dy kowane – np. przez zmian kosza z serii Discovery), Inspiracj dla wzmacniacza o symbolu Stereo z magnezowego na aluminiowy. Nowe acztery w dwuipó- 50 by np. Marantz 7, a dla goników – synne projekty AkustyKa wykorzystuj za- dronych (dodatkowo monitory BBC LS3/5a. równo 18W/8545-01 (wersja optymalna kopukowo-piercie- Elektronika zawiera wzmacniacz oraz do kilkunastolitrowych bas-re Strona 11 eksów), niowy Illuminator). przetwornik C/A, ko cówki mocy s lampowe jak i18W/8535-01 (wersja optymal- Cena najta szych (EL84) i generuj 25 W na kana. Urzdzenie na do kilkunastolitrowych obudów (dwudronych) kom- ma wejcia analogowe RCA (liniowe oraz gra- zamknitych albo do wikszych binacji w wersji DIY mofonowe), cyfrowe RCA i optyczne, a take bas-re Strona 12 eksów), zarówno wukadach (komplet do samo- USB i modu Bluetooth. Konwerter radzi sobie dwudronych, jak i dwuipódronych dzielnego montau, z sygnaami 32 bity/384 kHz oraz DSD512. (trzydziestolitrowa obudowa wolnostojca, ale bez obudów) Monitory maj 12-cm nisko-redniotonowy z opcjonalnym podziaem na dwie komory, wynosi 2500 z za par isiga z membran celulozow i 28-mm jedwabn moe by uyta do kadego projektu, co po- 4500z za najlepsze ukady dwuipódrone kopuk wysokotonow. Cena tego „uroczego” zwala na ewolucj – od ukadów dwudronych zIlluminatorem. Za gotowe kolumny zapaci- zestawu wynosi 9400 z. do dwuipódronych – dokonywan rkami my wkadej opcji o ok. 3000 z wicej. MARANTZ AV8802A, AUDIO-TECHNICA ATH-MSR7 DENON AVR-X7200WA kolory dźwięku skok na HDCD 2.2 Do bogatej oferty suchawek nausznych Audio- -Technica doczy kolejny model ATH-MSR7 kosztujcy Marantz i Denon ogosiy moliwo mo- 1100 z. To konstrukcja nauszna, ale do lekka, dlatego dernizacji dwóch Strona 13 agowych urzdze wie- mona jej uywa zarówno w domu, jak i w na zewntrz, Suchawki lokanaowych o obsug protokou ochrony do czego zachca 35-omowa impedancja oraz kom- AT bd danych HDCP 2.2, potrzebnego do odtwarza- plet akcesoriów. Jest wród nich twarde etui oraz krótki dostpne nia treci zabezpieczonych przed kopiowa- (1,2m) przewód sygnaowy zwbudowanym mikrofonem w trzech niem wstandardzie 4k Ultra HD. Aktualizacja i pilotem sterujcym. W domu przyda si za to drugi, kolorach – dotyczy procesora wielokanaowego AV8802 duszy (3-m) kabel. klasycznej Marantza oraz referencyjnego amplitunera W ATH-MSR7 zastosowano due, 45-mm przetworni- czerni, ele- AVR-X7200W Denona. ki. Producent reklamuje te suchawki jako stworzone ganckim brzie oraz wyrazistej dla plików HD, poniewa pasmo przenoszenia siga czerwieni. 40 kHz. Zmianom podlega nie tylko opro- Marantz AV8802 w dotychczasowej wersji gramowanie, ale i cz elektroniki, bdzie w zwizku z tym wycofywany zrynku, wic cay proces musi by przeprowa- a jego miejsce zajmie wersja z indeksem „A” dzony w serwisie, gdzie jest wymienia- (peny symbol: AV8802A), fabrycznie wyposa- ny cay modu (zcz) HDMI. Usug ona w protokó HDCP 2.2. Podobnie w przy- wyceniono na 850 z i mog j zamówi padku Denona – nowa wersja ma oznaczenie obecni posiadacze ww. urzdze . AVR-X7200WA. Upgrade urzdze polega na wymianie caego moduu cyfrowego, wyposaonego ju w ukady zgodne z najnowsz 8 HDCP 2.2. maj 2015 generacj www.audio.com.pl Strona 14 Strona 15 AKTUALNOCI Martin Logany wychodz YAMAHA LSX-170, LSX-70 z audio skich salonów. Yamaha wprowadza do sprzeday dwie kon- światło i dźwięk strukcje z serii Relit – urzdzenia, które cz d wik ze wiatem, nadajc pomieszczeniu, wktórym si znajduj, nowoczesny charakter. LSX-170, dziki stosunkowo nieduym roz- miarom, zmieci si na póce. Pod oryginaln, stokow oson umieszczono goniki w uka- dzie dwudronym, 9-cm przetwornik nisko-red- niotonowy i duy, 3-cm tweeter. ródem wiata jest 11 diod LED. LSX-70 to urzdzenie bardziej kompakto- MARTIN LOGAN we, wrcz przenone, dziki wbudowanemu akumulatorowi. W podstawie umieszczono tym ML-65i, ML-62i, razem 5,5-cm przetwornik niskotonowy, awgór- nej czci urzdzenia – 4-cm przetwornik ML-45AW, ML-55AW rednio-wysokotonowy. LSX-70 wieci czterema diodami LED. ródem sygnau w obydwu przypadkach w suficie, na wietrze jest bezprzewodowa transmisja Bluetooth, mona take skorzysta z wej analogowych Relit to jedne z najbardziej oryginalnych i w kamieniu (3,5mm). LSX-70 kosztuje 1400 z, LSX-170 – goników bezprzewodowych. Martin Logan to przede wszystkim legenda 2150 z. kolumn z przetwornikami elektrostatycznymi, ASTELL&KERN T5p jednak od pewnego czasu rma oferuje take Astell&Kern produkuje jedne z najlepszych konstrukcje oparte na „zwykych” gonikach przenonych odtwarzaczy audio, dlatego za- dynamicznych. Kolejny ich wysyp przyniosy suguj one na równie bezkompromisowe su- trzy najnowsze serie instalacyjne. z dobrego źródła chawki. Te próbuj wytwarza dzisiaj niemal W podstawowej gamie ML znajduje si wszyscy producenci, ale Astell&Kern postawi sze modeli, wszystkie przeznaczone do Wersja T5p dla Astell&Kern obrazuje wiele zmian, na wieloletnie dowiadczenie i nawiza cho zbyt dalekie odejcie od oryginau przeczyoby idei montau wewntrz pomieszcze , w cianie lub wspóprac ze suchawkowym specjalist – przywiecajcej takiej wspópracy... w su cie. Konstrukcje róni si liczb i typem rm Beyerdynamic. Wynikiem partnerstwa zastosowanych przetworników. Najwiksze jest model AK T5p w cenie 6000 z. ML-80i (1600 z/para) maj 25-mm kopuk Suchawki bazuj na identycznie ozna- i21-cm przetwornik nisko-redniotonowy. S czonym i doskonale znanym modelu Beyerdy- take modele z 17-cm gonikami (ML-67i, namica, ale do wersji AK wprowadzono kilka ML-65i, ML-62i oraz ML-60i), a take znacznie udoskonale . Dotycz one przede wszystkim mniejsza konstrukcja ML-66i, w której zasto- nowej kon guracji zbalansowanego oka- sowano gonik o rednicy 14 cm. Konstrukcje blowania wspópracujcego z odpowiednim z indeksem AW (AllWeather) wyposaono wyjciem w odtwarzaczach Astell&Kern. wobudowy odporne na czynniki zewntrzne. Beyerdynamic dopasowa take parametry W tej serii mamy cztery modele: najwikszy elektryczne przetworników, by obcienie dla ML-75AW (3000 z/para), a take ML-65AW, róde byo optymalne. Dodatkowo w trzech ML-55AW i najmniejsze ML-45AW. W formach odtwarzaczach przenonych – Astell&Kern imitujcych skay s ML-75R (2150 z/para) AK100 II, AK120 II oraz AK240 – przygotowano imniejsze ML-65R (1670 z/para). ustawienia procesorów DSP dedykowane T5p. SAMSUNG HT-J7750W, HT-J7500W Samsung zaskakuje nie pierwszy raz, chocia wzmianka o nowych zestawach kina domowego (z jednego pudeka) moe wydawa si zupenie nudna. Obraz Lampy we zmienia si jednak wraz z informacj o cechach konstrukcyjnych wbudowanych wzmacniaczach, nanorurki w go- w systemy wzmacniaczy, które bazuj na... lampach. Pierwsza specy kacja jest nikach – w Sam- ogólna i trudno pokusi si o przedstawienie szczegóów konstrukcji. Lampy to sungu wiedz, jednak nie jedyny smaczek – Samsung wyposay bowiem wszystkie kolumny co w audio lskiej w goniki, których membrany wykonano z dodatkiem nanorurek wglowych. trawie piszczy. W skad nowej serii 7 wejd dwa modele: siedmiokanaowy (7.1) HT-7750W oraz piciokanaowy (5.1) HT-J7500W. W obydwu zainstalowano odtwarzacze Blu-ray oraz ukady skalujce obraz do rozdzielczoci UHD. Modele wspópracuj z urzdzeniami mobilnymi, atake sprztem z linii multiroom Samsunga. 10 maj 2015 www.audio.com.pl Strona 16 Strona 17 AKTUALNOCI Malekie Richmondy to jedna z najsynniejszych transmisja W konstrukcji Castle, rma egna si z ni edycj DEFINITIVE Anniversary LE. Oryginalne podstawkowe Castle TECHNOLOGY Richmond zaprojektowano pod ko- niec lat 70. ubiegego wieku. To jeden W9, W7 z tych niemiertelnych projektów, któ- re przetrway kilka dekad, doczekay si kilku wersji, jednak ogólny rys konstrukcji pozosta rozpoznawalny. Ju w roku 1981 Richmondy zdoby- way pierwsze wyrónienia w prasie specjalistycznej. Mniejszy limitowane pożegnanie z legendą z systemów De nitive Technology ma CASTLE RICHMOND ANNIVERSARY LE posta kostki, Po 35 latach rma Castle przygotowaa zmieniono jej ksztat. Niewielkim mody ka- wewntrz której specjaln, jubileuszow edycj monitorów cjom poddano równie goniki, nisko-red- ukryto a sze Richmond Anniversary Limited Edition, która... niotonowy ma membran z plecionki z wókna goników i tyle samo ma by ju ostatnim wcieleniem Richmondów. wglowego, odlewany, aluminiowy kosz icew- kocówek mocy. Wersja Anniversary wyrónia si kilkoma k z pokrytego miedzi aluminium, nawinit elementami, wzmocniono obudow, delikatnie na kaptonowym karkasie. De nitive Technology wprowadza do JBL ARENA sprzeday aktywne goniki bezprzewodowe Nowa seria niskobudetowych kolumn JBL-a obejmuje W9 oraz W7, wyposaone w jeden z najnow- dwie konstrukcje wolnostojce, dwa monitory, gonik szych bezprzewodowych systemów transmisji centralny oraz subwoofer. Arena 180 (2500 z) to ukad d wiku – Play-Fi. dwudrony zdwoma 18-cm przetwornikami nisko-red- tuby na arenach Model W9 ma a siedem przetworników niotonowymi oraz wspólnym dla caej serii (nie liczc isze dedykowanych im wzmacniaczy, w W7 oczywicie subwoofera), charakterystycznym wysokotono- takich systemów jest sze. wym – kopuk umieszczon w tubie. Mniejsza Arena Znamy ju konstrukcje klasycznych kolumn 170 (1700 z) ma tylko jeden nisko-redniotonowy. tej rmy, w których goniki s montowane Obydwa modele podstawkowe mog by równie za- zarówno z przodu, jak i z tyu. W przypadku wieszone na cianie, Arena 130 (1040 z) jest podobna W9 i W7 zainstalowano goniki na trzech pod wzgldem ukadu przetworników do Areny 170, ciankach – z przodu i na kadym z boków. natomiast w Arenie 120 (840 z) nisko-redniotonowy Obydwa systemy cz si z sieci kompu- jest mniejszy – orednicy 14 cm. Dwie „14-tki” znaj- terow bezprzewodowym standardem Wi-Fi, duj si w ukadzie gonika centralnego Arena 125C wspieraj róda DLNA, radio internetowe (850 z za sztuk). oraz serwisy muzyczne, takie jak Deezer, Subwoofer Arena 100P Spotify czy Tidal. Wbudowana elektronika (1250 z) wyposaono w prze- dekoduje pliki Flac i WAV w rozdzielczoci twornik 25-cm i wzmacniacz 24bitów iczstotliwoci próbkowania 192 kHz. 100 W. To wanie z myl o takich parametrach stwo- Kolumny nowej serii Arena s rzono równie protokó Play-Fi, umoliwiajcy dostpne w dwóch wersjach kolo- transfer sygnaów ze sprztu przenonego. rystycznych – czarnej i biaej. Model W7 wyceniono na 2095 z, W9 kosz- tuje 3600 z. TEAC 101 mały, mniejszy... Teac coraz intensywniej pracuje nad urzdzeniami audio w kom- paktowych formach. Obok znanych ju serii Reference 501 iReference 301 pojawia si Reference 101. Jej pierwsz konstrukcj jest wzmac- niacz zintegrowany AI-101DA. Urzdzenie ma ko cówki mocy pracu- jce w klasie D, generujce 26W (przy 4 :) na kana. Wejcia liniowe uzupeniono dwoma gniazdami Toslink i portem USB, awewntrz zainstalowano przetwornik DAC orozdzielczoci 24 bitów i czstotli- woci próbkowania 192 kHz. Takie parametry mona uzyska korzystajc z USB i podczajc komputer, ale AI-101DA mona równie podczy do smartfonów, dziki zintegrowanemu moduowi Bluetooth z kodekiem aptX. Do kompletu Teac poleca wasne monitorki LS-101 (z 7-cm nisko- ...I najmniejszy, ale wci przyzwoit moc zapewniaj kocówki w klasie D. -redniotonowym i 20-mm kopuk) kosztujce 550 z (za par), nato- miast za wzmacniacz AI-101DA zapacimy 1400 z. 12 maj 2015 www.audio.com.pl Strona 18 Strona 19 Najlepsze rozwiązanie: zaprenumeruj Najszybszy dostp za grosze START Tylko Prenumeratorzy dostaj 80% zniki ZA DARMO na e-wydanie, w 100% identyczne ZA PIERWSZE 3 NUMERY z wydaniem papierowym. PRENUMERATY NIE PACISZ! E-wydanie ukazuje si na kilka dni przed pojawieniem si numeru w kioskach. E-prenumerat mona zamówi pod adresem Po roku prenumeraty avt.pl/prenumerata/elektroniczne. dostajesz co najmniej 2 numery GRATIS PREZENT dla Prenumeratorów Kady, kto zaprenumeruje "Audio", ma prawo do wyboru jednej po dwóch - z pyt CD z najwyszej póki (szczegóy na str. 97 ). co najmniej 3 numery GRATIS w ten sposób po kilku latach masz prenumerat za 50% Szczegóy na stronie 22. Wolisz rozłożyć płatność na raty? Zgłoś stałe zlecenie bankowe na www.avt.pl/szb lub załóż „teczkę” na www.ulubionykiosk.pl/teczka. Strona 20 NAD M12 + M22 HI-END TEST TEST la wielu audio lów D NAD pozostanie na zawsze mark brytyj- sk i w gruncie rzeczy takie postrzeganie jest dla rmy korzystne. Faktycznie jednak, ju od duszego czasu za NAD-em (ikilkoma innymi rmami) stoi po- tny kanadyjski koncern Lenbrook Group. Oferta zmienia si take znacznie – oprócz wci wanych wsferach nisko- i redniobudeto- wej modeli odwiecznej „szarej” linii, NAD produkuje przecie od dawna komponenty Master, a od niedawna poda za jeszcze nowszymi forma- mi i funkcjonalnociami. NAD M12+M22 MASTER BLUES Dzisiaj systemów audio nie ogranicza si do tradycyjnych – zoonych ze wzmacniacza i od- twarzacza CD. Pliki audio, internet istrumieniowanie muzyki sprowoko- way opracowanie zupenie nowych urzdze , a take powoanie nowej, siostrzanej marki BlueSound, spe- cjalizujcej si wanie w temacie strumieniowania. Test systemu BlueSound pre- zentowalimy w „Audio” jesieni ubiegego roku i nie bez przyczyny wspominam o nim teraz, bowiem te dwa wiaty – sprztu hi- NAD-a inowoczesnych urzdze BlueSo- und – zaczynaj si ze sob czy, a jednym z pierwszych przykadów przenikania funkcji ekosystemu jest najnowszy dzielony wzmacniacz NAD z prestiowej serii Masters – M12 + M22. www.audio.com.pl maj 2015 15 Strona 21 HI-END NAD M12 + M22 oncepcja MDC (Modular Design K Construction) opiera si na specjal- TEST nych, wymiennych moduach, które NAD wprowadzi dobrych kilka lat temu, pocztkowo wsprzcie wielokanao- wym. Miay rozwizywa problem „galopuj- cych” nowoci i zmieniajcej si specy kacji dekoderów surround oraz zabezpieczy w ten sposób urzdzenia przed „starzeniem si” – NAD nie mia zamiaru corocznie wymienia oferty amplitunerów i ciga si z potentatami w tej dziedzinie. Jednak MDC zaprojektowano uwzgldniajc uniwersalno oraz elastycz- przenonego, poprzez zewntrzne serwery, na rma oferuje kolejne, w tym np. rozszerzenie no, wic mona byo przenie ten koncept internetowych stacjach radiowych i serwisach z portami HDMI, dziki któremu przedwzmac- na grunt stereo. strumieniujcych ko czc. BluOS, a tym niacz wejdzie w rol centralki A/V. Specjalne sloty na karty MDC otrzyma samym M12, nie „umiecha si” bezporednio Wzornictwo nowych urzdze Masters jeden z najnowszych produktów prestiowej do sprztu Apple i nie wspiera popularne- ujednolicono, ale zaskakujce jest to, e przed- gamy Masters – przedwzmacniacz M12. Wraz go protokou AirPlay, a wszystkim ma si wzmacniacz w tym komplecie prezentuje si z dedykowan, dwukanaow ko cówk mocy zajmowa wspomniana, systemowa aplikacja. znacznie bardziej okazale ni ko cówka mocy M22, ten dzielony zestaw po raz pierwszy Producent tumaczy t decyzj dbaoci (jest znacznie wyszy). S ku temu powody zaprezentowano w zeszym roku (2014) na ojako d wiku, bowiem na potrzeby BluOS konstrukcyjne (o czym za chwil), tym niemniej wystawie CES, a w maju (na Hi-End Show opracowano specjalny tryb transmisji, który ustawienie go na ko cówce wyglda do... wMonachium) odbya si nieformalna euro- nadzoruje bezstratne przesyanie plików intrygujco. pejska premiera, po której M12/M22 tra  do omaksymalnej rozdzielczoci 24 bitów i cz- Przedni panel to kompozycja czarnych sprzeday. stotliwoci próbkowania 192 kHz. isrebrnych elementów, grubych bloków wyko- Chocia przedwzmacniacz ju na pocztku Niezalenie od róde, czy to sieciowych, nanych z metalu, prezentujcych si efektow- prezentowa si okazale, to by... zwykym czy noników podczonych bezporednio nie i stosownie do klasy urzdzenia. Front przedwzmacniaczem, tyle, e przygotowanym przez USB, M12 dekoduje pliki Flac i Alac zdominowa bardzo duy kolorowy wywietlacz, na przysze aktualizacje, majce przynie oparametrach 24/192. Ide rmowego proto- majcy sporo zada , bo oprócz typowych funk- nowoczesne funkcje strumieniujce. Wszyscy kou jest take wspópraca z innym sprztem cji moemy z niego odczyta równie parametry wiemy jednak, czym takie „upgrade’y” czsto w ramach standardu BluOS. Mona wic wy- docierajcych sygnaów. Wywietlacz jest te pachn – zaczynaj si i ko cz na hucznych godnie czy funkcje przedwzmacniacza M12 panelem dotykowym, zktórego atwo skon gu- zapowiedziach, a nowe funkcje pojawiaj si z urzdzeniami marki BlueSound, tworzc rujemy i obsuymy niemal wszystkie funkcje dopiero w kolejnym modelu. NAD dotrzyma nieograniczone wrcz rozwizania strefowe. urzdzenia. Niemal, bowiem strefa BluOS sowa, troch to trwao, ale udao si, na now BluOS to zreszt nie jedyny modu MDC, wymaga udziau sprztu mobilnego (smartfon, generacj przedwzmacniacza (ju fabrycznie jaki do M12 bdziemy mogli zainstalowa – tablet) i dedykowanej aplikacji. uzbrojon w stosowne dodatki, które mona oczywicie zainstalowa take i do starszych wersji M12) musiaem czeka niemal do za- mknicia tego numeru „Audio”, jednak udao si spraw dopi i moemy postawi kropk nad „i” – zarówno nowe generacje urzdze , jak i same moduy s ju dostpne. Najpierw w stosowne rozwizania sieciowe wyposaono urzdzenia marki BlueSound, i by to dla sieciowego ekosystemu chrzest bojowy, a dopiero potem ca nowoczesn elektronik, wanie w postaci moduu karty rozszerze MDC, przygotowano dla M12 oraz zintegrowanego wzmacniacza C390DD. BluOS, bo tak nazywa si o cjalnie ten modu, ma dodatkowe interfejsy sieciowe (przewodowe LAN i bezprzewodowe Wi-Fi), transmisj Bluetooth oraz dwa porty USB. Te ostatnie mona wykorzysta do podczenia noników pamici, np. dysków twardych zmuzyk. Gówn ide BluOS jest jednak wspópraca ze ródami sieciowymi. Ma j nadzorowa specjalna aplikacja, któr producent przeznaczy dla sprztu mobilne- go, smartfonów i tabletów (systemy Apple iOS oraz Android). Penica rol sterownika, skupia wszystkie róda, a moe by ich wiele, poczynajc od biblioteki samego urzdzenia Zasilacz impulsowy z przodu, funkcjonalne pyty rozszerze z tyu (jak w komputerach), na szczcie M21 nie potrzebuje wentylatorów. 16 maj 2015 www.audio.com.pl Strona 22 Jedynym tradycyjnym manipulatorem Wyj te mamy sporo, zarówno w standar- midzy innymi z lozo i regulacji poziomu, jest pokrto wzmocnienia, z przodu nie ma dzie analogowym (RCA i XLR), jak i cyfrowym. w peni cyfrowej i zachowujcej dziki temu wyjcia suchawkowego, ale jest wejcie USB Dodatkiem, na który warto zwróci uwag, s duy margines, by nie dopuszcza do straty (typ-A). Niezalenie od tego, czy M12 bdzie dwa wyjcia subwooferowe, wspópracujce rozdzielczoci sygnau audio (ten ma maksy- wyposaony w dodatkowy modu BluOS do zcyfrow zwrotnic na bazie ukadów DSP. malnie 24 bity). przedwzmacniacza, podczymy tutaj noniki Rzut oka na wntrze nie pozostawia wtpli- Z M12 wychodzimy, w zaoeniu, sygnaami pamici, odtwarzajc pliki audio. Jest jedno woci, e M12 to urzdzenie w gównej mierze analogowymi, bo tylko takie akceptuje rmowa zastrzeenie – tylko przez porty obsugiwane cyfrowe. Pionowym ekranem oddzielono ko cówka M22. przez modu BluOS mona odtwarza pliki przedni sekcj, gdzie ulokowano rozbudowa- Zarówno przedwzmacniacz, jak i ko ców- HD (do 24/192), pozostae s ograniczone do ny zasilacz od ukadów audio umieszczonych ka mocy spoczywaj na masywnych, stoko- maksymalnie 48 kHz. z tyu. Pionowe moduy MDC spina szeroka wych nókach, zako czonych ostrymi kolcami. Sloty kart rozszerze MDS s ustawione pytka magistrali, przekazujca sygna zró- W komplecie s take bezpieczne dla mebli pionowo. Caa lewa strona jest zajta przez norodnych podsystemów. i innych urzdze stopy-adaptery. Elementy wkrcone moduy wej. Mamy wic jedn Wszystkie sygnay – niezalenie od rodzaju te wyposaono w magnesy, nie trzeba ich do analogow par liniowych RCA, jedn XLR wej – s konwertowane na posta cyfrow siebie precyzyjnie dopasowywa (zoone i jedn par RCA dla wkadek MM/MC. ipoddawane obróbce w 35- bitowym proce- do siebie stoki same si centruj i trzymaj Dalej wkraczamy ju w wiat cyfrowy. Jest sorze DSP. Tak wysoka rozdzielczo wynika razem, nawet gdy podniesiemy urzdzenie). komplet najwaniejszych standardów, dwa zcza wspóosiowe i dwa optyczne, a take port AES/EBU. Jest take dublujce funkcje zprzedniego panelu USB (typ-A) i kolejny port w tym standardzie, ale zaopatrzony ju gniazdko typu-B i przeznaczony do pod- czenia komputera, który moemy traktowa jako ródo d wiku. Format transferu jest asynchroniczny, w ten sposób podamy do NAD-a sygna PCM o rozdzielczoci 24 bitów iczstotliwoci próbkowania 192 kHz. Kolejny slot MDC zajmuje modu BluOS zdwoma zczami USB i sieciowym LAN. Tylko prawa sekcja wyj jest zainstalowana na stae, pozostaa cz tylnej cianki obejmuje wymienne kieszenie. R E K L A M A 5KŇCFūYKĵMWaPCLY[ŭU\GLLCMQŔEK *#2<'5RGWZDU]DF]GĨZLßNXRZ\VRNLHMUR]G]LHOF]RċFL]G\VNLHPWZDUG\P7% Odtwarzaj pliki Studio Master w domowych warunkach. 2GZLHGĨ6SHFMDOLVWß6RQ\+L5HVLZ\ELHU]MHGHQ]Z\MÍWNRZ\FKSURGXNWÿZ+LJK5HVROXWLRQ$XGLR '\VWU\EXFMD3URD,QGLYLGXDO*URXS:DUV]DZD.RQWDNWKLUHV#SURDLQGLYLGXDOSO 6DORQ\VSU]HGDĪ\$UWRP%LV(PDU %\GJRV]F] Strona 23 +'&LQHPD &]ßVWRFKRZD Strona 24 3RZHU$XGLR 'ÍEURZD*ÿUQLF]D Strona 25  $OEDUWRV *GDøVN Strona 26 $OEDWURV.H]DUG *G\QLD Strona 27 $XGLR7UHQG+'&LQHPD.OLQLND'ĨZLßNX .UDNÿZ Strona 28 $XGLR6W\O .DWRZLFH Strona 29 &DU+L)L /XEOLQ Strona 30 %HQHĬW ’ÿGĨ Strona 31 %XGZLO675()$&,6=< 2OV]W\Q Strona 32 $XGLR&RPSOH[.RULV 3R]QDø Strona 33 +L)L 0DJHOODQ 5]HV]ÿZ Strona 34 $XGLR3DUN 7RUXø Strona 35 %DULHUD'ĨZLßNX.OLQLND'ĨZLßNX :DUV]DZD Strona 36 )86,&VF :URFöDZ Strona 37  www.audio.com.pl maj 2015 17 Ř6RQ\ŖLRGSRZLHGQLHORJRVÍ]QDNDPLKDQGORZ\PL6RQ\&RUSRUDWLRQ:V]\VWNLHLQQH]QDNLVÍ]QDNDPLKDQGORZ\PLRGSRZLHGQLFKZöDċFLFLHOL Strona 38 HI-END NAD M12 + M22 Laboratorium NAD M22 TEST Specy kacja producenta nie precyzuje dokadnie mocy wyj- ciowej. Wiemy tylko tyle, e powinna ona przekracza 300 W przy 8:. Tak rzeczywicie jest – M22 dostarcza przy takim obcieniu, LAB w kadym kanale, a 312 W, zarówno w trybie mono, jak i stereo. Swoje klasyczne modele (z ko cówkami w klasie AB) NAD bardzo czsto konstruuje tak, aby podobna moc bya dostpna zarówno na czterech, jak i na omiu omach. M22 jest jednak zupenie inny, jego zachowanie przypomina dziaanie najmocniejszych, typowych ko cówek mocy, które bez wzgldu na obcienie utrzymuj na Rys. 1. Pasmo przenoszenia zaciskach nie moc, ale napicie. Zgodnie z prawem oma oznacza to proporcjonalny wzrost prdu, a wic i mocy, przy spadku impedan- cji. Std te przy 4 : mamy a 608 W! Co wicej, zasilacz wytrzymu- je obcienie obydwu kanaów praktycznie bez zmruenia, mamy bowiem 2 x 607 W. Do naszych pomiarów, jak zwykle w tego typu przypadkach, tra  komplet zoony z przedwzmacniacza i ko cówki mocy; kon gu- racja zbalansowana gwarantowaa lepsze parametry. Czuo urzdzenia wynosi dokadnie 0,3 V – jak na konstrukcj impul- sow (wzmacniacze mocy) satysfakcjonuje niski poziom szumów (-84dB), wic wysoka moc wyjciowa pozwolia dynamice wspi Rys. 2. Zniekształcenia harmoniczne si na108dB. W konstrukcjach klasy D zwykle kopotliwe jest uzyskanie pasma przenoszenia bez anomalii w zakresie wysokotonowym, ale patrzc na rys.1., widzimy, e NAD upora si z tym problemem. Pofalowanie jest minimalne, a przy spadku -3 dB osigamy 100 kHz. Spektrum znieksztace (rys. 2) pokazuje ich niski poziom, adna szpilka nie przekracza puapu -90 dB. Znieksztacenia THD+N poniej 0,1 % osigniemy ju dla mocy wyjciowej powyej 0,6 W dla 8 : i 0,9 W dla 4 : (rys. 3). Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] Rys. 3. Moc [:] 1x 2x 8 312 312 4 608 607 Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,3 Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 84 Dynamika [dB] 108 Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 :) 180 R E K L A M A ]^\][^YZa^inZc\^cZZg^c\ h^cXZ&.,) Wyczny dystrybutor w Polsce: 02-922 Warszawa, ul. Naczowska 31, tel. (22) 642 46 29 tel./fax (22) 842 80 10 18 maj 2015 www.audio.com.pl mail: [email protected] www.trimex.pl Strona 39 Front M22 jest absolutnie „czysty”, bez ad- rozbudowany, impulsowy zasilacz. Skracajc nych przycisków i regulacji. Wyeksponowano do minimum ciek sygnaow, przysunito otwory wentylacyjne w górnej ciance, cho moduy ko cówek do tylnej cianki, dbajc M22 nie nagrzewa si zbyt mocno. Wzmac- jednoczenie o to, by poczenia przewoda- niacze przedstawiono jako ukady „Hybrid mi byy jak najkrótsze. Kanay lewy i prawy Digital”, ale M22 ma wycznie wejcia analo- odseparowano od siebie pytkami i niewielki- gowe, RCA oraz XLR (wyboru dokonujemy mi- mi niezalenymi radiatorami. Ko cówki mocy niaturowym hebelkiem z tyu). Do podczenia dostarczya holenderska rma Hypex; pocho- kolumn suy pojedyncza para zakrcanych dz znowej serii nCore, która pod wzgldem terminali. Mechaniczny wycznik zasilania parametrów ma przewysza starsze, ale równie przeniesiono do tyu. wci bardzo popularne modele UcD. Do wczania (z trybu stand-by) ko cówki Ukad dziaa na zasadzie modulacji sze- oraz przedwzmacniacza suy umieszczony rokoci impulsu (PWM), na wyjciu wzmacnia- na górnej krawdzi, tu przy froncie, sensor cza musi pracowa pasywny ltr rekonstruk- dotykowy. cyjny, który jest czsto kluczowy dla zacho- Wntrze M22 urzdzono podobnie jak wania urzdzenia, zwaszcza charakterystyki w przedwzmacniaczu, dzielc przestrze przenoszenia w zakresie wysokich tonów, przy pionowym ekranem. Z przodu znajduje si rónych impedancjach obcienia. R E K L A M A Na typowe wyposaenie kocówki mocy miejsca nie zabraknie nawet przy wyjtkowo niskiej obudowie. www.audio.com.pl maj 2015 19 Strona 40 HI-END NAD M12 + M22 ODSUCH Wielokrotnie ju o tym pisalimy – ampli - basem daje ciekawy efekt, inny zarówno od TEST kacja klasy D nie brzmi wcale sucho i cyfrowo, tradycyjnej „lampowoci”, jak i daleki od jej charakter skania si raczej ku czemu obaw o wyostrzone, „cyfrowe” brzmienie. NAD przeciwnemu: do d wiku nawizujcego plasuje si jeszcze gdzie indziej. Wysokie tony (przynajmniej w zakresie rednich i wysokich zostay w peni rozwinite, doprowadzone do czstotliwoci) do konstrukcji lampowych, do ksztatu, w którym trudno im zarzuci jakiekol- agodzenia wysokich tonów. Coraz czciej wiek niedocignicie czy przesad, o ile tylko jednak nowoczesne i udane wzmacniacze znowu za punkt odniesienia bierzemy neutral- wklasie D poruszaj si swobodnie we wa- no i dokadno. Oznacza ona jednak, e Pokrto regulacji snym wiecie, zatem trudno byoby w lepych akceptujemy, a nawet cieszymy si z tej dawki wzmocnienia – jedyne testach ustali technik, jaka za nimi stoi. metalicznoci, która pozostaje do dyspozycji na przedniej ciance, Jednym z najmocniejszych punktów progra- i jest uruchamiana zawsze i tylko wtedy, gdy a pozostae zastpi ekran mu NAD-a jest prezentacja niskich czstotliwo- wymaga tego nagranie. NAD nie gra aseku- dotykowy. ci. Wzmacniacz bez wysiku „przetacza” naj- racyjnie, nie zaokrgla, nie sczy nam d wi- masywniejsze d wiki i swobodnie „przecha- ków przez adne ltry, tylko podaje wszystko dza si” po wszystkich utworach. Brzmieniem bezporednio, ale we waciwych proporcjach, nie zachwiej najdynamiczniejsze impulsy ani bez jakichkolwiek manipulacji na charakte- nie pogr go basowe lawiny. Gdy trzeba, rystyce tonalnej, nawet jeeli mamy na myli jest delikatny, innym razem intensywny jak bu- nie charakterystyk zmierzon, a subiektywne rza, zawsze niskie rejestry s „spite” wymie- wraenie wynikajce z jakich gbiej ukrytych Kade urzdzenie nit precyzj. Bas moe by pierwszoplanowy cech. W ogóle nie ma co mówi o rozjanianiu ma w komplecie lub pozostawa w roli towarzyszcej – NAD czy przyciemnianiu, chocia mona stwier- efektowny pendrajw ze skórzanym to uszanuje, ale narzuci, a raczej odtworzy dzi, e liniowo NAD-a czy si z mocnym pokrowcem; mona go wykorzysta wszystkie kontury. Owszem, taki bas odbiera rysunkiem, dynamik i pen gotowoci do np. do nagrania kolekcji muzyki. si jako twardy, jednak wraz z nasyceniem, akcji w caym pasmie, a nie z uspokojeniem aprzede wszystkim zrónicowaniem, nie czy i skupieniem informacji na rodku czy wokó si to z suchoci czy jednostajnoci, nie rodka pasma. To nie jest wzmacniacz do staje si mczce – dokadno suy zarówno modelowania brzmienia i wpadania w jakie oddaniu dynamiki, jak i niuansów. synergie z innymi urzdzeniami systemu – Dokadno jest kontynuowana na rodku tojest brzmienie proste jak drut… jak dobry pasma, bez ulegania pokusie podgrzewania drut ze wzmocnieniem. Wydaje si, e NAD i dodawania wasnych barw, kreowania pik- da sobie rad z kadymi kolumnami, co nie nych, chocia nieprawdziwych pejzay. NAD znaczy, e kolumny o sabej kontroli basu na- nie zubaa muzyki, nie odbiera jej wasnego gle zaczn gra idealnie – ale niskie i w inny Pendrajw z muzyk podczymy wygodnie do charakteru, pokazuje jej bogactwo poprzez sposób „trudne” impedancje nie s dla NAD-a gniazda USB na przednim panelu, lecz w ten sposób naturaln rónorodno, a nie podkrcenie problemem, co zreszt wiemy te z laborato- odtworzymy tylko pliki 16/48, a materia 24/192 trzeba i dodanie plastycznoci. Nie jest to d wik, rium. Taka moc i taki bas to co unikalnego poda do USB na tylnej ciance – w ramach moduu który zawsze postawi przed nami muzyków wtym zakresie cenowym, natomiast charakter BluOS. wdoskonaej, przekonujcej, namacalniej for- zakresu rednio-wysokotonowego, chocia nie mie – jeeli samo nagranie niedomaga, NAD nie bdzie czarowa, chocia nie bdzie ni- przypadnie do gustu zwolennikom lampowych klimatów, niesie ze sob du uniwersalno M12+M22 CENA: 15 000 + 13 000 ZŁ czego pitnowa i nikogo kara – wszystkiego iporzdek. Takie brzmienie dostaniemy poda- da si sucha. Jeeli jednak materia bdzie jc sygna do wej analogowych, natomiast DYSTRYBUTOR: DYSTRYBUTOR: DYSTRYBU TOR: AUDI AUDIO O KLAN KLAN di kl l www.audioklan.com.pl wysokiej próby, docenimy kompetencje i klas jeli wykorzystamy wejcia cyfrowe… bdzie NAD-a, czy wrcz postawimy go na piedestale jeszcze bardziej energetycznie, kontrastowo, WYKONANIE Nowoczesny i nobliwy styl serii Masters, ciężkie, – trudno by bliej nagrania i bliej muzyki, detalicznie. NAD nie zmierza do jakiego ge- złożone z grubych bloków obudowy. Minimalistyczny wic wszystkie autentyczne emocje bd neralnego kompromisu i brzmienia „wywao- wygląd wspiera dotykowy panel sterujący w przed- wzmacniaczu. Mocny procesor DSP, końcówka mocy z nami w penej skali, i wszystkie wymiary nego”, robi wszystko na maksa, dostarczajc z impulsowymi modułami Hypex nCore. d wiku, które o tym decyduj, oka si by mnóstwo informacji, a dopiero z nich maj si FUNKCJONALNOŚĆ w peni rozwinite. NAD pokae dynamik, rodzi emocje. Taki jest nowoczesny NAD ico- Przedwzmacniacz z możliwością instalowania kart detale, barwy, przestrze , nic mu nie umknie, kolwiek ma to wspólnego z tradycj – brzmi rozszerzeń, w sekcji cyfrowej wejścia w każdym po- trzebnym standardzie, USB dla komputera i nośników niczego nie zlekceway. Wzmacniacze w kla- imponujco. pamięci, komunikacja Bluetooth oraz sieć LAN i Wi-Fi. sie D („cyfrowe”) czsto pokazuj rozdzielcz, Radek abanowski Moduł BluOS wprowadza firmowy protokół transmisji sygnałów, dekodowanie plików Flac 24/192. Sekcja ale spokojn, troch jednostajn gór pasma. analogowa jest liczebnie skromna, ale znajdziemy Czasami jest ona nawet ciepa lub eterycz- korekcję gramofonową (MM i MC). na. Jej poczenie z mocnym, dynamicznym PARAMETRY Znakomite, uporano się z problemami wzmacniaczy impulsowych, w pełni pokazano ich największy atut – moc wyjściową, która sięga ponad 2 x 600 W przy 4 :. BRZMIENIE Sterownik Rewelacyjna dynamika, dokładność i przejrzystość. jest wyjtkowy – okazay, Bez dodanego ocieplenia, ale z naturalnym nasyce- ciki, z podwietlonymi niem, a przede wszystkim siłą niskich rejestrów, które „kontruje” wyrazista, czysta góra pasma. przyciskami. 20 maj 2015 www.audio.com.pl