Średnia Ocena:
Węgierskie mniejszości narodowe i ich światy społeczne
Opracowana przez I. Bukalską koncepcja kondycji mniejszościowej powstała na podstawie badań węgierskich mniejszości przeprowadzonych przez autorkę zgodnie z metodologią teorii ugruntowanej. Przesunięcie granic, które leży u początków obecnej sytuacji węgierskich wspólnot, nastąpiło w 1920 r., gdy na mocy traktatu w Trianon 3,2 mln Węgrów znalazło się poza obszarem państwa węgierskiego. Przejście z pozycji wspólnoty kulturowo dominującej do podporządkowanej wiązało się z degradacją w sferach politycznej, ekonomicznej i społecznej. Mimo że liczebność tej mniejszości w tzw. Basenie Karpackim sukcesywnie spada,to Węgrzy zamieszkujący Rumunię (głównie obszar Transylwanii) czy Słowację stale tworzą wspólnoty o silnej tożsamości i sprawnej organizacji. Odwołując się do koncepcji światów społecznych Shibutaniego, autorka krok po kroku analizuje specyficzne warunki funkcjonowania mniejszości węgierskich, dylematy tożsamościowe, metody podtrzymywania kultury, relacje z państwem-ojczyzną, a także dotykające społeczność problemy, jak choćby poczucie dyskryminowania, tendencje do separacji, uzależnienie od dotacji z budżetu Węgier, opór przedstawicieli kultury dominującej przed realizacją interesów mniejszości czy przemoc symboliczna ze strony państwa zamieszkania.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Węgierskie mniejszości narodowe i ich światy społeczne |
Autor: | Bukalska Izabela |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Węgierskie mniejszości narodowe i ich światy społeczne PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!