Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
"Maria Januszewska-Warych dzielnie zmierzyła się z obszerną problematyką odrodzonej oświaty polskiej po II wojnie światowej, opierając się na bogatych i jak do tej pory niedostatecznie wykorzystanych materiałach źródłowych. Pod tym wobec spenetrowała podstawowy zasób archiwalny dotyczący zjazdu, liczne materiały prasowe na temat tego wydarzenia i kłopotów z nim związanych, jak też praktycznych rozwiązań występujących w oświacie przed zjazdem i wkrótce po nim. [...] Monografia jest dziełem nowatorskim, stanowiąc ważny wkład do historii wychowania w Polsce czasów najnowszych. [...] Co jednak najważniejsze, autorka wydobyła w znacznej mierze z zapomnienia sam Ogólnopolski Zjazd Oświatowy, który odbył się w Łodzi w 1945 roku."Z recenzji prof. dra hab. Jerzego Hauzińskiego, prof. zw. w Akademii Pomorskiej (byłej Pedagogicznej) w Słupsku, takoż byłego jej Rektora "Autorka daje się poznać jako znawczyni problemu i umiejętnie go przedstawia. [...] Jej praca ma wysokie walory konstrukcji naukowej. Będzie przydatna dla pedagogów, a nie tylko historyków edukacji, a kłopoty zjazdu łódzkiego z 1945 roku w jej ujęciu staną się istotną częścią historii polskiej edukacji i jej polityki oświatowej. [...] Obszerna charakterystyka obrad pozwala nie tylko poznać, lecz i ocenić wartość dokonań zjazdu. Jest to poważne osiągnięcie Marii Januszewskiej-Warych w zbadaniu i przedstawieniu źródeł i materiałów zjazdowych a także ukazaniu go w należytym obiektywnym ujęciu. [...] Autorka zwraca także uwagę na realia egzystencji środowiska nauczycielskiego. Są to wyważone oceny, stanowiące nie tylko podsumowanie kłopotów sprzed 70 lat."z recenzji prof. zw. dra hab. Józefa Półturzyckiego Struktura książki opiera się na układzie mieszanym, chronologiczno-problemowym, z wyraźną przewagą kryteriów chronologicznych w odniesieniu do czterech rozdziałów. W pierwszym zestawiono zjawiska, których charakter mógł wpływać na minimalizowanie programowanych zmian w szkolnictwie, w tym takie jak martyrologia nauczycielstwa i unicestwienie systemu oświaty w czasie wojny i okupacji. W następnym rozdziale scharakteryzowano skomplikowany splot zdarzeń politycznych i społecznych, których rezonans uwidocznił się w szkolnictwie tuż przed zjazdem i w jego toku. Epizod trzeci to krytyczna relacja z przebiegu obrad, czwarty zaś to próba zestawienia realiów oświaty szkolnej, jej stanu i najpilniejszych potrzeb z postulatami, które na zjeździe przedstawiał konkretnie resort oświaty, a ogólnikowo także zjazdowa rezolucja. Końcową element książki ujęto heurystycznie, włączając do struktury, prócz zakończenia, bibliografię, indeks osób i aneksy w postaci zestawu najistotniejszych dokumentów. Dużo uwag związanych ubocznie z treścią publikacji znalazło się w przypisach. Konstrukcja monografii stara się oddać dramaturgię epoki, w którą wpisywał się łódzki zjazd - umilkły funkcjonuje walczących stron, lecz padały salwy z broni w wojnie wewnętrznej, działali niemieccy dywersanci, w efekcie polsko-czechosłowackiego sporu o granice mogło właśnie w dniu rozpoczęcia obrad dojść do zbrojnej konfrontacji, przede wszystkim zaś Polska pogrążona była w chaosie, co przedstawił pomiędzy innymi Marcin Zaremba w monografii Wielka trwoga. Polska lat 1944-1947. Ludowa reakcja na kryzys. Na tym tle gorączka sporów na zjeździe o kształt jutra polskiej szkoły wyróżniała się umiarem, co więcej - pozytywnym dążeniem do rozwiązań zgodnych z narodowym interesem i stwarzaniem przesłanek dla demokratycznej formacji także w szkole i w całej oświacie. Może treść książki oddawanej do rąk czytelników zostanie tak odczytana.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | W poszukiwaniu nowoczesnej, demokratycznej i narodowej wizji reformy szkolnictwa |
Autor: | Januszewska-Warych Maria |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: | 2015 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.