Średnia Ocena:
Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie
Autorzy publikacji: Gładyszewska-Cylulko Joanna, Cytowska Beata, Drzazga Agnieszka, Jagoszewska Iwona, Plichta Piotr i Szczupał Bernadeta Niniejsze opracowanie pokazuje specyfikę pracy i wsparcia w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnościami, o różnorakich potrzebach edukacyjnych. Choć każdy z rodzajów niepełnosprawności wymaga nieco innych oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych, to niektóre zjawiska występujące w przestrzeni szkolnej dotykają wszystkich przedstawianych grup. Jednym z nich jest agresja rówieśnicza i przemoc (bullying). Temu tematowi została poświęcona pierwsza element monografii. Osoby z niepełnosprawnościami niekiedy występują w roli agresorów, lecz częściej stają się ofiarami. Znajomość mechanizmów agresywnych realizowanych za pomocą nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (agresja elektroniczna i cyberbullying), a także zasad i praktycznych porad odnośnie do postępowania profilaktycznego w sytuacji narażenia na przemoc może być pomocna dla pedagogów pracujących z osobami będącymi podmiotem niniejszej publikacji. W książce pdf przybliżone zostały również zagadnienia dotyczące uczniów z niepełnosprawnością intelektualną a także z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poruszono kłopoty wynikające ze specyfiki funkcjonowania tych dzieci, ujawniające się w sytuacji diagnozy, konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, doboru metod ich edukacji, rehabilitacji i wsparcia. Omówiono też kwestię pomocy rodzinie udzielanej przez szkołę a także zasady współpracy między tymi dwoma rodzajami otoczenia społecznego mającej na celu dobro dziecka. W dalszej części opracowania przedstawione zostały kłopoty uczniów z wadami wzroku i słuchu w kontekście działań ułatwiających ich edukację. Przybliżono wątki związane ze zmianami w zakresie regulacji prawnych, a także form kształcenia. Wszystkie kłopoty omawianych grup analizowano w odniesieniu do specyfiki ich funkcjonowania w różnorakich sferach rozwoju. Warto podkreślić w tym miejscu, że choć w szkołach ogólnodostępnych populacja osób z niepełnosprawnością wzrokową i słuchową jest liczna (zwłaszcza osób słabowidzących i słabosłyszących), to niewiele publikacji przybliża zagadnienia ich potrzeb w zakresie kształcenia i wychowania. Niniejsza monografia uzupełnia tę lukę, ułatwiając zrozumienie funkcjonowania uczniów z zaburzeniami widzenia i słyszenia. W obliczu trudności edukacyjnych może to sprzyjać efektywnemu wykorzystywaniu konkretnych metod postępowania opisanych w tej publikacji, jak również stymulować pedagogów do wynajdywania swoich sposobów radzenia sobie w sytuacjach niełatwych związanych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z wadami wzroku i słuchu. W publikacji poruszono też problematykę funkcjonowania dzieci przewlekle chorych w roli uczniów. Choroba przewlekła została tu potraktowana jako sytuacja trudna, wywołująca dużo negatywnych emocji i stanów psychicznych. Jednocześnie podkreślono wartość wsparcia społecznego w minimalizowaniu ograniczeń wynikających z tego rodzaju choroby. Na zakończenie książki ukazano sylwetkę dzidziusia z niepełnosprawnością ruchową a także swoistość jego kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zaspokajania potrzeby wyrażania siebie i porozumiewania się z innymi poprzez alternatywne i wspomagające formy komunikacji. Serdecznie zapraszamy do lektury! Autorzy
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie |
Autor: | Cytowska Beata |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!
Recenzje
Inność zawsze jest trudna. Nie ważne, czego dotyczy: wyglądu, poglądów, zachowań... Wyraźnie widać to w szkołach, gdzie dzieci wyglądają niczym efekt prostej czynności wykonanej na komputerze: kopiuj, wklej i gotowe. Ubierają się podobnie, mają podobne fryzury i plecaki, a ich zachowania są pełne schematów i "papugowania". Jest tak właśnie dlatego, że inność jest trudna, a osoba wyróżniająca się na tle grupy niemalże zawsze w jakiś sposób cierpi. Zwykle jest to wykluczenie, mobbing, bulling lub najzwyczajniejsza przemoc fizyczna. O tym, jak pomóc dzieciakom "innym", z jakiegoś względu posiadającym specjalne potrzeby edukacyjne, dowiecie się z najwieższej książki Wydawnictwa Impuls: Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfikacja edukacji i wsparcie. Przyglądając się książkom, które mają mnie czegoś nauczyć zwracam uwagę nie tylko na wiedzę w nich zawartą, lecz też na sposób jej przekazania i język, którym posługuje się autor. Niestety, nierzadko spotykam się z tendencją do nadmiernej naukowości. Ktoś "zielony" w temacie może mieć wówczas nie tylko kłopoty z odbiorem treści, ale także dynamicznie się nudzić tym, co czyta. W Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami na szczęście pamiętano o tym, że po tę książkę mogą sięgnąć też rodzice albo osoby zupełnie nowe i nieznające omawianych zagadnień nawet w małym stopniu. Mowa jest przyjemny w odbiorze, a pojęcia używane w tekście niemalże zawsze są wytłumaczone. Wiedza jest przy tym poparta zarówno badaniami jak i doświadczeniem. Sama chciałabym więcej przeczytać o konkretnych sposobach pracy z dziećmi, ponieważ tego mi nigdy za wiele, a przecież to właśnie z prawdziwych historii uczymy się najwięcej. Czego się dowiemy? Przede wszystkim tego, jak sobie radzić z dzieciakami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak je zrozumieć, ułatwić adaptację, przeciwdziałając jednocześnie agresji, bullingowi i wykluczeniu społecznemu. Spojrzymy, z czym musi zmierzyć się dzidziuś w szkole, jak je wspierać i co jest najistotniejsze w edukacji. Poznamy też specyfikę specjalnych potrzeb edukacyjnych i przyjrzymy się każdej z nich, lepiej poznając, czym się objawia autyzm, upośledzenie umysłowe itp. Książka ebook da dużo do myślenia zarówno rodzicom dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych jak i nauczycielom czy terapeutom. Pozycja ta pozwala bowiem odkryć, z czym wiąże się inność danego dziecka, zarówno pod kontem jego funkcjonowania w szkole, jak i w świecie relacji społecznych. Ta książka ebook przemieniła moje myślenie o szkołach integracyjnych i dużo nauczyła o specjalnych potrzebach edukacyjnych i edukacji wyłączającej. Gorąco zalecam tę książkę każdemu, kto chce poszerzyć własną wiedzę i nauczyć się, jak tworzyć odpowiednie warunki rozwoju takim dzieciom. Na koniec, na zachętę, dodam jeszcze, że książka ebook dużo we mnie przemieniła i nauczyła inaczej spoglądać na specjalne potrzeby edukacyjne i dzieci, które ich potrzebują. Teraz już wiem, czym jest spowodowane ich specyficzne zachowanie i dlaczego tak ciężko jest im się przystosować do tego, co dla nas jest zwyczajne i banalne.