Słowa z uśmiechem 4. Literatura i kultura. Podręcznik. Szkoła podstawowa okładka

Średnia Ocena:


Słowa z uśmiechem 4. Literatura i kultura. Podręcznik. Szkoła podstawowa

Podręcznik z serii „Słowa z uśmiechem” przeznaczony do nauki na lekcjach języka polskiego w klasie 4 szkoły podstawowej. Treści autorstwa Ewy Horwath i Anity Żegleń zostały opracowane zgodnie z nową podstawą programową. W tej części podręcznika szczególny nacisk kładziony jest na kształcenie literackie a także kulturowe uczniów. Podręcznik zawiera liczne zadania łączące naukę z pobudzającą kreatywność zabawą. Atuty podręcznika „Słowa z uśmiechem 4. Literatura i kultura”: • ćwiczenia dostosowane do wieku dzieci • liczne klasyczne teksty literackie  • elementy współczesnej literatury młodzieżowej • innowacyjne, pobudzające kreatywność dzieci zadania „Zabawy wyobraźni” Podręcznik jest częścią serii „Słowa z uśmiechem” Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych WSIP. Nr dopuszczenia: 551/1/2012

Szczegóły
Tytuł Słowa z uśmiechem 4. Literatura i kultura. Podręcznik. Szkoła podstawowa
Autor: Horwath Ewa, Żegleń Anita
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Rok wydania:
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Słowa z uśmiechem 4. Literatura i kultura. Podręcznik. Szkoła podstawowa w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Słowa z uśmiechem 4. Literatura i kultura. Podręcznik. Szkoła podstawowa PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: Jpol_SP_Slowa_z_usm_kl_4_Scen_lekc_LBardijewska_Dom_osmiu_taj.pdf - Rozmiar: 4.49 MB
Głosy: 0
Pobierz

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.

Recenzje

  • Dorota

    Kolorowa, ładnie wydana- ja takich ksążek do j.pOolskiego nie miałam. Zalecam

 

Słowa z uśmiechem 4. Literatura i kultura. Podręcznik. Szkoła podstawowa PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Język polski | Słowa z uśmiechem | Klasa 4 Szkoła podstawowa SCENARIUSZ: Liliana Bardijewska Dom ośmiu tajemnic TEMAT: TAJEMNICA GONI TAJEMNICĘ Podstawa programowa: I. Kształcenie literackie i kulturowe – 1.1), 7), 9), 19), 20); 2.2), 11) II. Kształcenie językowe – 1.6); 2.2), 3), 4), 7), 9); 3.2), 3), 6), 7); 4.1), 2) III. Tworzenie wypowiedzi – 1.1), 2), 3); 2.1), 4), 5), 7), 9) IV. Samokształcenie – 1), 2) Cele lekcji: • poznanie fragmentu powieści Dom ośmiu tajemnic Liliany Bardijewskiej, • poznanie pojęcia narrator, • poznanie pojęcia narracja, • kształcenie umiejętności nazywania reakcji czytelniczych, • kształcenie umiejętności wyodrębniania zdarzeń z tekstu, • kształcenie umiejętności opowiadania o zdarzeniach, • kształcenie umiejętności poprawnego używania związków frazeologicznych, • uświadomienie wartości słowa, przeciwdziałanie agresji słownej. Metody i techniki pracy: • praca z tekstem, • metoda problemowa, • metoda ćwiczeń praktycznych, • elementy heurezy, • przekład intersemiotyczny. Środki i materiały dydaktyczne: • podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego, • karteczki z rysunkami różnych przedmiotów, • karta pracy, • karty z rysunkiem konturu postaci bohatera – karta pracy. Przebieg lekcji: I. Przedmioty mają swoją duszę – rozmowa wstępna 1. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przedmiotów z ich otoczenia, pyta, jak je traktują, do których są szczegól- nie przywiązani itp. 2. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją powiedzenie: przedmioty mają swoją duszę. 3. Podają przykłady utworów, w których przedmioty zostały ożywione. Uwaga* wypowiada się na temat podaje przykłady ożywienia wyjaśnia sens powiedzenia przedmiotów ze swojego otoczenia przedmiotów w literaturze * Opis każdego etapu lekcji zakończony jest podsumowaniem w formie tabeli, które ma na celu ułatwienie indywidualizacji kształ- cenia. Zróżnicowanie wymagań dla poszczególnych uczniów oznaczono kolorami: – uczeń o specjalnych potrzebach edukacyj- nych (pracujący w wolnym tempie), – uczeń na poziomie podstawowym (pracujący w średnim tempie), – uczeń zdolny (pracujący w szybkim tempie). AUTORZY: Ewa Horwath, Anita Żegleń 1 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017 Strona 2 Język polski | Słowa z uśmiechem | Klasa 4 Szkoła podstawowa II. Świat wykreowany w powieści podręcznik, s. 42, pol. 1., 2., 3., karta pracy 1. Uczniowie wykonują polecenie 1., próbują scharakteryzować postać, zamalowując kontur sylwetki barwnymi plama- mi – karta pracy, a następnie wyjaśniają, dlaczego użyli takich kolorów, np. Główny bohater to Marcin, uczeń szkoły podstawowej. Chłopiec jest negatywnie nastawiony do wczesnego wstawania. Czasami bywa nieobowiązkowy i zostawia na ostatnią chwilę wykonanie zadań. Nie zawsze dobrze traktuje swojego psa. Jest miłośnikiem filmów fantastycznych. Po przeczytaniu tego fragmentu powieści nie budzi mojej sympatii. 2. Wykonują polecenie 2., np. •• Brak reakcji Marcina na dzwonienie budzika. •• Wstawanie w popłochu. •• Włączenie komputera. •• Sfrunięcie plakatu ze ściany. •• Wyrzucenie psa z łóżka i wygonienie go na dwór. •• Skaleczenie się przy próbie przybicia plakatu. •• Awaria komputera i niemożliwość wydrukowania wypracowania. •• Przeciąg w mieszkaniu i rozbicie się szyby. •• Wybiegnięcie Marcina z domu i uderzenie bramy. 3. Uczniowie wykonują polecenie 3., np. Wydarzenia rozgrywają się w tajemniczym Domu, który w powieści zapisany jest wielką literą. Różne jego elementy są ożywione. Cytaty: „Zdumione schody nie zdążyły nawet skrzypnąć, kiedy był na parterze. Zresztą wszyscy się zdumieli, a najbardziej – niedopita herbata, która wystraszona nagłym hałasem chlusnęła na obrus”. „Miarka się przebrała – Dom nie mógł już tego puścić płazem! Toteż brama nie pozostała dłużna i oddała Marcinowi ze stanowczością kutego żelaza”. wskazuje bohatera, przedstawia charakteryzuje bohatera przytacza cytaty o miejscu zdarzeń swoje wrażenia o nim III. Narrator i narracja podręcznik, s. 42, pol. 4. 1. Uczniowie wykonują polecenie 4. O przedstawionych wydarzeniach opowiada osoba, która nie bierze w nich udziału. 2. Czytają definicje pojęć narrator, narracja. 3. Próbują wymyślić sposób na łatwe zapamiętanie pojęć; może to być wierszyk, charakterystyczny rysunek, np. Narrator, to każdy wie, opowiadać ciągle chce. wymyśla sposób na zapamiętanie czyta informacje z podręcznika wykonuje polecenie 4. pojęcia AUTORZY: Ewa Horwath, Anita Żegleń 2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017 Strona 3 Język polski | Słowa z uśmiechem | Klasa 4 Szkoła podstawowa IV. Złośliwość rzeczy martwych? podręcznik, s. 42, pol. 5., 6., karta pracy 1. Uczniowie wyjaśniają znaczenie powiedzenia złośliwość rzeczy martwych. złośliwość rzeczy martwych – określenie używane w sytuacji, gdy przedmioty nam potrzebne psują się w najmniej oczekiwanym mo- mencie, stwarzając sytuacje problemowe. 2. Opisują sytuacje, w których mogliby zastosować to powiedzenie. 3. Losują karteczki z rysunkami różnych przedmiotów oraz z psem – karta pracy. Następnie wykonują polecenie 6. dotyczące danego elementu, np. Chłopiec mówił niegrzecznie. •• Do budzika: Zamknij się! Po czym porozumiewawczo mrugnął do niego okiem, żeby wytargować jeszcze kilka chwil drzemki. Zaspałeś, ty stary rupieciu! Wyrzucę cię na złom! •• Do skarpetek: Wyłaźcie stamtąd! •• Do plakatu z filmu Gwiezdne wojny: A ty dokąd?! •• Do psa Cezara: Złaź z łóżka, spacer! Dostaniesz, jak się wybiegasz! Pospiesz się! •• Do komputera: Jaki error?! Masz mi wydrukować wypracowanie, słyszysz? Wklepałem ci je do tego tępego dysku wczoraj wieczorem, zapomniałeś ty stary szmelcu?! •• Do bramy: I ty przeciwko mnie?! Puszczaj ty zardzewiały złomie! pożegnał ją kopniakiem: – A masz! Czasowniki określające jego sposób mówienia i emocje: wrzasnął, pieklił się, złościł się, burknął, pogroził, wściekał się, zakrzyknął, jak oparzony wyskoczył (na dwór), był rozżalony (na cały świat). cytuje fragmenty wypowiedzi wypisuje czasowniki określające wyjaśnia znaczenie frazeologizmu bohatera sposób mówienia i emocje bohatera V. Zabawić się w autora podręcznik, s. 46, pol. 7., Zabawy wyobraźni 1. 1. Uczniowie czytają pojęcie argument ze Słowniczka. 2. Uczniowie, pracując parami, wykonują polecenie 7. AUTORZY: Ewa Horwath, Anita Żegleń 3 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017 Strona 4 Język polski | Słowa z uśmiechem | Klasa 4 Szkoła podstawowa 3. Nauczyciel przedstawia hipotetyczną sytuację, np. Wyobraź sobie, że powieściowy czas się cofnął i opowiadanie zaczęło się w ten sposób: – Jeszcze chwileczkę… – wymamrotał, kiedy nagle usłyszał znajomy terkot budzika. Zdumiony szeroko otworzył oczy. Był u siebie we własnym łóżku, do którego właśnie usiłował wgramolić się Cezar. Nie wierząc własnym oczom, poklepał go po karku i gościnnie ustąpił mu miejsca. – Dobry pies, dobry! Na zegarze była siódma… 4. Uczniowie próbują dokończyć tę historię tak, aby przedstawiane zdarzenia przebiegały pomyślnie. podaje przykłady zachowania podaje sposoby rozładowania agresji wymyśla inny przebieg zdarzeń agresywnego VI. Omówienie zadania domowego podręcznik, s. 42, Zabawy wyobraźni 1. dopisuje dwie wersje dalszego ciągu przekształca sposoby mówienia przekształca opowiedzianą historię zdarzeń, zależne od zachowania bohatera bohatera rysuje, wyobrażenie ducha czyta zamieszczony w podręczniku fragment powieści Anny Onichimowskiej Duch starej kamienicy chętni przygotowują przebranie dla ducha AUTORZY: Ewa Horwath, Anita Żegleń 4 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017 Strona 5 Język polski | Słowa z uśmiechem | Klasa 4 Szkoła podstawowa KARTA PRACY: Liliana Bardijewska Dom ośmiu tajemnic (rys. Anna Sędziwy) AUTORZY: Ewa Horwath, Anita Żegleń 5 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017 Strona 6 Język polski | Słowa z uśmiechem | Klasa 4 Szkoła podstawowa (rys. Anna Sędziwy) AUTORZY: Ewa Horwath, Anita Żegleń 6 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017