Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Co się dzieje, kiedy patrzymy na obrazy? Jakie wywołują w nas myśli i skojarzenia? Jak opowiedzieć samemu sobie o tym, co widzimy albo czego się tylko domyślamy? A jak historyk sztuki powinien interpretować coś, co widzi wyraźnie lub ledwo-ledwo, czemu przygląda się beznamiętnie albo z bijącym sercem? Daniel Arasse zaprasza nas na przygodę dla oczu. W sześciu krótkich opowiadaniach, przenikliwie omawia obrazy Tycjana i Velàzqueza, Breughla i Tintoretta... Z uporem detektywa poszukuje ukrytych znaczeń, które okazują się widoczne gołym okiem! Te dzieła łączy jedno: malarstwo olśniewa nas i dowodzi, że zwykle nie dostrzegamy tego, co pragnie nam przekazać. Na pierwszy rzut oka nie widać nic! Lecz to nic, to w końcu bardzo wiele. Tarcza Achllesa - Na tarczy Achillesa Hefajstos omówił cały świat. Zawarta w osiemnastej pieśni Iliady opowiadanie o jej powstawaniu w kuźni Hefajstosa jest pierwszym w historii opisem dzieła sztuki. Przed oczyma czytelnika rozwija się pięć kręgów z miedzi, cynku, srebra i złota a także zawarty na nich świat: słońce i gwiazdy, ocean, żyzne pola, pastwiska, dwa miasta. Praca i wypoczynek, wojna i wesele. Wszystko to ożywa za sprawą kunsztu boskiego kowala a także poezji Homera.Sztuki cudowne często wprawiają nas w zakłopotanie. Obrazy wydają się niezrozumiałe, trudne, brakuje nam klucza - fascynującej gawędy, wspomagającej widzenie. Paul Valéry mawiał, że trzeba przepraszać, kiedy mówimy malarstwie. Jednak ciekawość i zachwyt, które każą kreślić obrazy słowem wydają się wystarczającym tego usprawiedliwieniem.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Nie widać nic. Opowiadanie obrazów |
Autor: | Arasse Daniel |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | DodoEditor |
Rok wydania: | 2012 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Recenzje
Książka ebook dla pasjonatów sztuki- analiza obrazu inaczej! Słowo analiza jest tu prowokacją: twórca droczy sie, kłóci, prowokuje czytelnika do komunikowania się z obrazem wszystkimi zmysłami. Zachęca do odrzucenia wyuczonych schematów interpretacji sztuki.