Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Mnemoliterki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod wobec kształtu – wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, bo najbardziej naturalnym metodą uczenia się dzidziusia jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje a także ruch, co z kolei „uruchomia” wyobraźnię, pozwalając na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery. Zakładki obrazowe [1] (alfabet skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, żeby wybrane litery (duże i małe o podobnym obrazie graficznym a także litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu) zostały pokojarzone z przedmiotami przypominającymi dzidziusiowi o cechach charakterystycznych danej litery i jej odmienności od innych. Uzmysłowi to dziecku, że dana litera jest jedyna w swoim rodzaju. W celu podniesienia efektywności i przyjemność zapamiętywania - „zakładki obrazowe” należy wesprzeć sposobem „żywych” opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są kluczowe i mają być zapamiętane. „Ożywienie” liter służy zapisaniu ich w umyśle. Im obraz jest bardziej surrealistyczny tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie takich obrazów stwarza możliwość „ozdabiania” danej litery w taki sposób, żeby jej kształt i cechy charakterystyczne zachowały się w pamięci dzidziusia ze względu na interesującą „prezentację”. Przykładem może być wierszyk „ożywiający” literę a: Duże A to drabina, po której aligator Al się wspina. W łapce mały talerzyk trzyma i łyżeczką przepyszne ciasteczko wcina. Talerzyk z łyżeczką, małe a przypomina. Gdyby nie ta łyżeczka, to ciastko nie zjedzone, na Ala byłoby obrażone. Dzidziuś korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i rysować ich „kształtopodobne” odpowiedniki na odwrocie kartki, a także bawić się wyobraźnią w wymyślanie zabawnych opowiadań albo wierszyków, których bohaterami będą literki a także sam ich twórca czyli dziecko. Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych z wykorzystaniem mnemotechnik przeznaczone są dla wszystkich dzieci rozpoczynających przygodę z czytaniem i pisaniem. W szczególności jednak mają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych, dzieciakom mającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, dzieciakom z grupy ryzyka dysleksji, dzieciakom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w szczególności charakteryzującymi się zaburzeniami percepcji wzrokowej. Mnemoliterki mogą być wykorzystane w okresie wspólnych zabaw w domu („pod okiem” osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a także na zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Logopedia Mnemoliterki |
Autor: | Skibska Joanna |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.