Pomóż dzidziusiowi poradzić sobie z napadami lęku.Lęk jest jedną z podstawowych i najbardziej niezbędnych emocji. Czasem jednak typowe dziecięce obawy przeradzają się w ataki paniki, lęk społeczny lub zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, odbierając dzidziusiowi codzienną radość. I chociaż rodzice starają się pomóc, nierzadko nie wiedzą, jak to zrobić.Książka jest adaptacją profesjonalnych programów terapeutycznych o potwierdzonej skuteczności, które opracowano w taki sposób, żeby rodzice mogli samodzielnie nauczyć własne dzieci konkretnych metod radzenia sobie z lękiem. Autorzy pokazują, jak powinno się reagować na ataki paniki u dziecka, oswajać je z ciężkimi sytuacjami, rozwijać kompetencje społeczne czy pomagać w rozpoznawaniu nieuzasadnionych obaw.Tytuł ten łączy w sobie wiadomości teoretyczne – opatrzone przykładami i radami dla rodziców – z praktycznymi ćwiczeniami do wspólnego wykonania. To idealna pozycja dla rodziców, opiekunów i najbliższych dzieci lękowych. Będzie również zajmować kluczowe miejsce na półkach psychoterapeutów, psychologów i pedagogów. Gotowy program do samodzielnego wykorzystania w domu, zawierający przykłady, rady i praktyczne zadania dla dzieci i rodziców.Pomóż swojemu dzidziusiowi w stosowaniu „detektywistycznego myślenia”, żeby umiało rozpoznać nieuzasadnione obawy:
naucz się reagować, gdy dzidziuś wpada w przerażenie,
zacznij stopniowo oswajać dzidziuś z ciężkimi dla niego sytuacjami,
rozwijaj wraz z dzieckiem kluczowe umiejętności społeczne.
"Opisane tutaj strategie są nieźle słynne i poparte znaczącym materiałem naukowym. Dla rodziców książka ebook ta będzie zajmującą i łatwą w odbiorze lekturą, pełną kluczowych pomysłów na to, jak najlepiej pomóc dzieciom."
dr Thomas H. Ollendick, wykładowca na wydziale psychologii Politechniki i Uniwersytetu Stanowego Wirginii"Napisana z nadzieją, optymizmem i szacunkiem dla dziecięcych uczuć, ta książka ebook jest istotnym świeżym źródłem informacji zarówno dla rodziców, jak i osób zawodowo pracujących z dziećmi. Autorzy jasno opisują, wyjaśniają i pokazują, jak pomóc dzidziusiowi w budowaniu niezbędnej odwagi i pewności siebie potrzebnej do tego, by stawić czoło kłopotliwym obawom i strachom. Ten idealny tutorial pomoże przemienić na lepsze życie wielu dzieci zmagających się z bólem niepokoju i lęku."
dr Debra Whiting Alexander
Szczegóły
Tytuł
Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami
Autor:
Rappe Ronald M.,
Wignall Ann,
Spence Susan H.
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wydania:
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: lek_u_dzieci_metody_pracy.pdf - Rozmiar: 56.7 kB
Głosy: 0 Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
LĘK U DZIECI. METODY PRACY
I. Podstawowe informacje o lęku.
Lęk – to przykro odczuwany stan emocjonalny, który wiąże się z przeżywaniem uczucia
zagrożenia, dyskomfortu, psychicznego napięcia, którego źródła przeważnie nie jesteśmy
w stanie wskazać, lub wytłumaczyć w sposób naturalny, nie są realne.
Strach – przykro odczuwalny stan emocjonalny, który pojawia się w sytuacji realnego
zagrożenia.
Zaburzenie lękowe (nerwice) – to zaburzenie, którego wspólnym „osiowym” objawem jest
lęk, występujący pod różnymi postaciami (fobie, natręctwa, lęk uogólniony, paniczny).
Objawy lękowe nie zniekształcają obrazu rzeczywistości, nie doprowadzają do wyraźnej
dezorganizacji zachowania, choć niekiedy mogą utrudniać normalne funkcjonowanie
zawodowe, rodzinne czy towarzyskie. Lek ma wpływ na sferę psychiczną (objawy:
przyspieszony oddech, nadmierna potliwość, kołatanie serca itp.), poznawczą
(charakterystyczne myśli: „nie poradzę sobie” itp.) i zachowanie (ucieczka).
II. Psychoedukacja na temat lęku.
• Lęk zaczyna być zaburzeniem, gdy pojawia się w sytuacji kontaktu z niezagrażającym
bodźcem.
• Lęk jest nieprzyjemny, ale nie może zranić, zabić.
• Lęk można obniżyć. Nie może trwać w nieskończoność.
• Regularne ćwiczenie – „trening czyni mistrza” – konfrontowanie się zmniejsza lęk.
• Lęk jest uczuciem najlepiej przez nas zapamiętywanym i jednym z najsilniej odczuwanych.
• Lęk chroni przez zagrożeniem.
• Lęk przygotowuje organizm na zagrożenie, tj. organizm może zareagować na trzy sposoby:
ucieczka – walka – zastygnięcie.
• Objawy fizyczne lęku przygotowują nasze ciało do obrony przed zagrożeniem.
• Unikanie podtrzymuje lęk
• Lęki są ewolucyjne.
• Reakcje lękowe mają dużą siłę, ponieważ w ich przypadku nie pojawiają się inne reakcje
współzawodniczące.
1
Strona 2
III. Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży (podział i klasyfikacja wg DSM IV
i ICD 10).
Zaburzenia emocjonalne
1. Zaburzenia lękowe
2. Zaburzenia lęku uogólnionego (GAD)
3. Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne (OCD)
4. Lęk przed separacją w dzieciństwie (SAD)
5. Mutyzm wybiórczy
6. Fobia społeczna
7. Fobia szkolna
8. Depresja
Zaburzenia lęku uogólnionego GAD
• częstość zaburzenia: 2 – 4,6 % populacji dzieci i młodzieży, rośnie wraz z wiekiem, równie
często u obydwu płci;
• występowanie nierealistycznego, nadmiernego lęku i niepokoju, które nie są powiązane
z żadną konkretną sytuacją przez co najmniej 6 miesięcy;
• lęk ten występuje w postaci częstego „martwienia się”, a zapanowanie nad nim jest
odczuwane jako zbyt trudne;
• silne napięcie, nerwowość;
• stała gotowość do reagowania na sygnał w kategorii zagrożenia;
• występowanie symptomów fizycznych: drażliwość, napięcie wewnętrzne, trudności
z koncentracją, zawroty głowy, zaburzenia snu, bóle głowy, dolegliwości żołądkowe.
Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne OCD
• częstość zaburzenia: 0,2 – 1,2% w populacji dzieci i młodzieży;
• występowanie obsesji – natrętne, uporczywe, nawracające myśli wywołujące silny lęk;
• występowanie kompulsji – powtarzające się, niecelowe formy zachowania lub czynności
pojawiające się w odpowiedzi na obsesje, krótkotrwale obniżają lęk;
• dzieci nie zawsze postrzegają swe objawy jako przesadzone lub pozbawione sensu.
Lęk przed separacją w dzieciństwie
• częstość zaburzenia: 3,5 – 5,4 % w populacji dzieci i młodzieży, częściej u dziewcząt;
2
Strona 3
• czynniki ryzyka: śmierć i choroba w rodzinie, wyjście poza środowisko rodzinne, samotnie
wychowywane przez matkę (rzadziej ojca);
• nasilenie największe około 7 roku życia;
• rozpoznajemy wtedy, gdy lęk przed separacją jest nieadekwatnie nasilony i prowadzi do
istotnego pogorszenia funkcjonowania społecznego dziecka;
• nadmierny lęk przed rozłąką z osobami, do których dziecko jest przywiązane;
• zamartwianie się, że jakieś nieszczęśliwe wydarzenie rozdzieli dziecko z ważną dla niego
osobą;
• utrwalona niechęć lub odmowa chodzenia do szkoły w obawie przed rozłąką;
• utrwalona niechęć lub odmowa kładzenia się spać, jeśli nie ma w pobliżu bliskiej osoby;
• utrwalony strach przed przebywaniem samemu lub bez bliskiej osoby;
• powtarzające się koszmary nocne związane z tematem rozłąki;
• powtarzanie się objawów fizycznych w sytuacjach separacji;
• nadmierny stres w oczekiwaniu na rodziców lub w czasie rozstania się z nimi.
Mutyzm wybiórczy
• częstość zaburzenia: 0,02% w populacji dzieci i młodzieży, 0,2% wśród dzieci leczonych
psychiatrycznie, częściej dziewczynki;
• wiek występowania: między końcem rozwoju mowy a początkiem wieku dojrzewania,
nasilenie zaburzenia w wieku 3 i 6 lat;
• odmowa mówienia w pewnych sytuacjach;
• prawidłowy poziom rozumienia mowy;
• dziecko posiada wystarczający poziom umiejętności w posługiwaniu się mową, potrzebny
do komunikowania się;
• często występuje pełna komunikacja werbalna z rodzicami i rodzeństwem przy całkowitym
jej braku poza środowiskiem rodzinnym;
• cechy towarzyszące: lęk społeczny, duża wrażliwość, tendencja do wycofywania się,
nieśmiałość, opór.
Fobia społeczna
„Lękowe zaburzenie odznaczające się uporczywym lękiem przed określonymi sytuacjami
społecznymi, w których jednostka czuje się poddawana dokładnej obserwacji ze strony
innych osób i obawia się, że może postąpić w sposób, który ją poniży lub wprawi
w zakłopotanie”.
3
Strona 4
Fobia szkolna
• występowanie stałego, silnego leku związanego ze szkołą;
• nieodparta potrzeba ucieczki od sytuacji lękowej (szkołą).
Depresja
• depresyjny nastrój przez większość dnia występujący codziennie;
• irytacja, rozdrażnienie;
• zmniejszenie zainteresowań i zdolności odczuwania przyjemności we wszystkich obszarach
aktywności;
• znaczny spadek lub nagły przyrost wagi;
• zaburzenia snu;
• zmęczenie, utrata energii;
• poczucie osamotnienia i cierpienia;
• zmniejszona zdolność myślenia i koncentracji uwagi;
• nawracające myśli o śmierci;
• objawy trwające przynajmniej dwa miesiące;
• poczucie bezwartościowości lub nieuzasadnionej winy.
IV. Rozwój psychiczny dziecka – lęki
2 lata
Rozmaite lęki głównie natury słuchowej: ciężarówki, pociągi, grzmot, odkurzacz itp.
Lęki wizualne: ciemne kolory, duże przedmioty.
Lęki przestrzenne: zabawka czy łóżeczko zabrane z normalnego miejsca, przeprowadzka do
nowego domu.
Lęki związane z ludźmi: wyjazd matki, jej nieobecność w porze zasypiania.
Lęk wzbudzają deszcz i wiatr, zwierzęta, szczególnie dzikie.
2,5 roku
Wiele lęków, szczególnie przestrzennych: obawa przed ruchem albo przed przesuwaniem
przedmiotów. Zbliżające się duże przedmioty, np. ciężarówka.
3 lata
4
Strona 5
Dominują lęki wizualne: starzy, pomarszczeni ludzie, maski „czarownicy”.
Lęki związane z ciemnością, zwierzętami.
Lęk przed policjantami i włamywaczami.
Lęk przed wieczornym wyjściem rodziców.
4 lata
Powracające lęki słuchowe, szczególnie odgłosy silników.
Dalej lęki związane z ciemnością i dzikimi zwierzętami.
Lęk przed wyjściem matki, szczególnie wieczorem.
5 lat
Niewiele lęków. Przeważają wizualne. Mniej obaw przed zwierzętami, złymi ludźmi,
czarodziejami.
Konkretne, przyziemne obawy o potłuczenie się przy upadku, pogryzienie przez psa itp.
Dalej lęk przed ciemnością.
Obawa, że matka nie wróci do domu.
6 lat
Wysokie natężenie stanów lękowych, które są wywoływane przede wszystkim przez bodźce
dźwiękowe: dzwonek do drzwi, odgłosy wydawane przez ptaki i owady, spłukiwanie wody
w ubikacji.
Obawy przed światem nadprzyrodzonym: duchy, wiedźmy.
Lęki przestrzenne: obawa przed zgubieniem się.
Obawa przed żywiołami: ogień, woda, grzmot, błyskawica.
Dziecko boi się zasypiać, kiedy jest samo w pokoju, lęka się także samo zostać w domu.
Lęk przed pobiciem przez innych.
Dziecko boi się skaleczeń, widoku krwi, drzazg.
7 lat
Wiele lęków, głównie wizualnych: ciemność, strychy, piwnice.
5
Strona 6
Lęk przed szpiegami, włamywaczami, ludźmi chowającymi się w szafach lub pod łóżkiem.
Strach bywa stymulowany przez kino, radio, lekturę.
Lęk przed brakiem akceptacji ze strony innych ludzi, przed spóźnianiem się do szkoły.
8-9 lat
Mniej lęków i nie tak intensywne. Dziecko nie boi się wody. Mniej obawia się ciemności.
Dziecko posiada lepszą umiejętność oceny sytuacji, obawy mają swoje uzasadnienie.
10 lat
Największe obawy związane są ze zwierzętami – szczególnie dzikimi i wężami.
Niektóre dzieci boją się ciemności, wysokich pomieszczeń, przestępców, ognia, włamywaczy.
Niektóre dzieci same wymieniają, czego się już nie boją: głownie ciemności, psów, nie boją
się także zostać same w domu.
V. Metody pracy z lękiem u dzieci i młodzieży.
Praca z lękiem.
Praca w kierunku zmian zachowania i myślenia w sytuacji pojawiania się lęku np. „pomimo
lęku idę do supermarketu”, „co myślę w tej sytuacji?”, „jak zmienia się moje zachowanie?”.
Praca nad prawdziwością tych myśli i wpływem na stan emocjonalny i zachowanie.
Uświadomienie sobie wpływu sytuacji na nasze myślenie, z tego z kolei na nasze uczucia
i zachowanie. Zmieniając sposób myślenia najefektywniej wpływają na zmianę uczuć
i zachowań.
Subiektywna skala strachu
Polega na stworzeniu konkretnej listy wydarzeń wywołujących lęk i opisanie ich w skali od 0
do 100.
Określamy sytuację, w której odczuwaliśmy lęk w skali 0-100 jako maksymalny, czyli 100%
a potem określamy sytuację, w której nie odczuwaliśmy lęku, czyli 0 %.
Następnym krokiem jest zaznaczenie na skali innych sytuacji wywołujących lęk pomiędzy 0-
100%.
W ten sposób powstanie hierarchia sytuacji lękowych.
U dzieci stosuje się „Lękową linijkę”.
6
Strona 7
Celem tego ćwiczenia jest uświadomienie sobie, że lęk może być różny w różnych sytuacjach.
Zadanie prowadzącego:
1. Skalowanie listy czynności budzących lęk
2. Skalowanie sytuacji z listy (od 0 do 100)
3. Skalowanie konkretnego problemu.
Zastępowanie myśli lękowych myślą alternatywną obniżającą lęk, np.
„lęk nie potrafi mnie zranić”; „pomimo lęku mogę robić fajne rzeczy”
Ćwiczenia oddechowe:
Ćwiczenie oddechu przeponowego, obniżającego napięcie mięśniowe i rozluźniające ciało.
Ćwiczenie oddechu „na planie kwadratu”:
- wdech nosem, w myślach liczymy do 4,
- przytrzymanie oddechu, w myślach liczymy do 4,
- wydech ustami, w myślach liczymy do 5.
Maksymalna liczba oddechów 10.
Relaksacja
Mój problem
Dla młodzieży:
Złóż kartkę A4 na trzy części.
I część - narysuj swój problem.
II część – a teraz jakby to wyglądało, gdyby było lepiej.
III część – a teraz jakby to wyglądało, gdyby było dobrze.
Dla dzieci:
Złóż kartkę A4 na trzy części.
Jaka postać z filmu, komiksu mogłaby ci pomóc – narysuj.
Jakby wyglądał ten lęk z tą postacią – narysuj.
Materiały pochodzą ze szkolenia z zakresu socjoterapii, w którym uczestniczyłam.
Podana literatura:
1. „Słownik psychologiczny” Reber (2000) Wydawnictwa naukowe SCHOLARIS
7
Strona 8
2. Lęk i fobie nastolatków S.G. Mattis, T.H. Ollendick, Wydawnictwo GWP
3. Depresja i próby samobójcze Alan Carr, Wydawnictwo GWP
Opracowanie: Aneta Bazan
8
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklam, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Czytaj więcejOK