Kwartalnik Pedagogiczny 2024/3 (273) okładka

Średnia Ocena:


Kwartalnik Pedagogiczny 2024/3 (273)

Tematy poruszane w numerze obejmują zarówno współczesne wyzwania edukacyjne, jak i nowe perspektywy w rozumieniu a także praktykowaniu pedagogiki. W zeszycie znalazły się pogłębione analizy teoretyczne, efekty badań empirycznych a także praktyczne porady dotyczące edukacji. Jednym z tematów jest analiza indywidualnych wyobrażeń o przyszłości studentek pedagogiki. Efekty badań jakościowych odsłaniają aspiracje, obawy i dominujące wzorce myślenia młodych dziewczyn kształcących się na kierunkach pedagogicznych. Inny artykuł bada funkcje języka ojczystego (L1) w procesie nauczania języka angielskiego jako obcego (L2) w specyficznym kontekście edukacyjnym. Analiza oparta na doświadczeniach nauczycieli i studentów z irackiego Kurdystanu wskazuje na korzyści płynące z użycia L1 w nauce języka obcego, takie jak lepsze zrozumienie materiału, ujawnia również potencjalne ograniczenia. Autorka tekstu poświęconego zwrotowi kulturowemu w teorii literatury wskazuje na jego ważne implikacje dla praktyki edukacyjnej. Pokazuje, jak zastosowanie teorii literackich może wzbogacić współczesne nauczanie, umożliwiając głębsze zrozumienie tekstów literackich w ich szerokim kontekście kulturowym. W artykule poświęconym kooperatywom edukacyjnym w edukacji domowej opisano ich rolę w procesie socjalizacji dzieci, podkreślając, że edukacja domowa, nierzadko postrzegana jako ograniczająca kontakty społeczne, w rzeczywistości może sprzyjać budowaniu silnych więzi w społecznościach homeschoolerskich. Analiza obala stereotypy, ukazując znaczenie współpracy i wspólnoty w tym systemie edukacji. Ciekawą perspektywę wnosi też artykuł na temat dziecięcej zabawy jako formy twórczego uczestnictwa w kulturze. Autorzy analizują relacje pomiędzy zabawą, kreatywnością a społecznym uczestnictwem dzieci, wskazując na kluczową rolę zabawy w kształtowaniu umiejętności społecznych i wyobraźni. W dziale recenzyjnym omówiono dwie ważne publikacje. Jedna z pokazywanych monografii dotyczy tematu zachowań ryzykownych młodzieży a także strategii profilaktycznych, zwracając uwagę na znaczenie wsparcia edukacyjnego i medialnego w przeciwdziałaniu negatywnym zjawiskom. Druga poświęcona jest reformom edukacyjnym; poruszono w niej m.in. temat przestrzeni szkolnej jako elementu wspierającego proces kształcenia. Topics covered in the issue range from contemporary educational challenges to new perspectives in understanding and practising pedagogy. The issue includes in-depth theoretical analyses, empirical research findings and practical guidance on education. One topic is the analysis of individual perceptions of the future of female education students. The results of a qualitative study reveal the aspirations, fears and dominant thinking patterns of young women studying education. Another article examines the functions of the mother tongue (L1) in the process of teaching English as a foreign language (L2) in a specific educational context. The analysis based on the experiences of teachers and students from Iraqi Kurdistan points to the benefits of using L1 in foreign language learning, such as better understanding of the material, it also reveals potential limitations. The author of the text on the cultural turn in literary theory points out its important implications for educational practice. She shows how the application of literary theory can enrich contemporary teaching by enabling a deeper understanding of literary texts in their broad cultural context. The article on homeschooling co-operatives describes their role in children's socialisation, highlighting that homeschooling, often seen as limiting social contact, can in fact foster strong bonds in homeschooling communities. The analysis dispels stereotypes, demonstrating the importance of collaboration and community in this education system. An article on children's play as a form of creative cultural participation also brings an interesting perspective. The authors analyse the relationship between play, creativity and children's social participation, pointing to the key role of play in the formation of social skills and imagination. Two relevant publications are discussed in the review section. One of the monographs presented deals with the topic of adolescent risk behaviours and prevention strategies, highlighting the importance of educational and media support in countering negative phenomena. The other is devoted to educational reforms; it addresses, among other things, the topic of school space as an fragment supporting the educational process.

Szczegóły
Tytuł Kwartalnik Pedagogiczny 2024/3 (273)
Autor: Madalińska-Michalak Joanna
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania: 2025
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Kwartalnik Pedagogiczny 2024/3 (273) w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Kwartalnik Pedagogiczny 2024/3 (273) PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Podgląd niedostępny.

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.