Średnia Ocena:
Historia czystości i brudu. Higiena ciała od czasów średniowiecza
Myć się czy się nie myć? Historycznie biorąc, odpowiedź wcale nie jest oczywista. Przez długie wieki nie chodziło o kąpiel, ale o czystość – odpowiednio pojętą. Ta książka ebook zasłużonego francuskiego historyka życia codziennego Georges’a Vigarella (ur. 1941) rozważa poczucie i normy „czystości” na tle procesu cywilizacyjnego od średniowiecza do dziś. Człowiek „czysty” nie zawsze oznaczał człowieka umytego. Powszechnie słynne a bardzo nam niemiłe przygody woni, by nie rzec odoru cielesnego w minionych stuleciach (zebrane tu przykłady co wrażliwsi czytelnicy zapewne ominą) mają przyczyny w dominującym w danej epoce pojmowaniu ciała, zdrowia i środowiska. Na przykład długi okres w epoce nowożytnej obaw przed szkodliwością wody brał się z poglądów (i przesądów) ówczesnych nauk. Twórca prezentuje ewolucję rozumienia czystości także w kontekście zmian relacji pomiędzy ciałem a „publicznością”. Starczy sobie uświadomić wysoko urodzone ciało najpierw publicznie strojone i pielęgnowane, a później stopniowo wycofywane w intymność i zamykane w łazience. O wszystkim tym Vigarello pisze jak zwykle frapująco w tej książce pdf bogatej w faktografię i nader użytecznej, ponieważ pokazującej na żywym procesie abstrakcyjną tezę o historycznej zmienności sensu pojęć.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Historia czystości i brudu. Higiena ciała od czasów średniowiecza |
Autor: | Vigarello Georges |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwo Aletheia |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Historia czystości i brudu. Higiena ciała od czasów średniowiecza PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!