Filozofia 1. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Liceum
Średnia Ocena:
Filozofia 1. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Liceum
Podręcznik inspirowany postacią Alberta Camusa laureata nagrody Nobla z 1957 roku.
Czym jest filozofia? Odpowiedź na to zapytanie może niektórym wydawać się oczywista. Każdy z nas w języku codziennym używa tego słowa. Mówimy na przykład: "Mam swoją filozofię", co oznacza specyficzny sposób myślenia albo wyznawanie określonego poglądu. Mianem filozofii w języku potocznym równie nierzadko określa się to, co ciężko zrozumieć. "Filozofować" to rozmyślać, zastanawiać się ponad czymś, mędrkować.
Szczegóły
Tytuł
Filozofia 1. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Liceum
Autor:
Gajewska Magdalena,
Sobczak Krzysztof
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Pedagogiczne Operon
Rok wydania:
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Filozofia 1. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Liceum w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Filozofia 1. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Liceum PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: ibe-poradnik-matura-jezyk-polski-interpretacja.pdf - Rozmiar: 1.01 MB
Głosy: 0 Pobierz
Nazwa pliku: Filozofia-w-szkole.pdf - Rozmiar: 25.8 kB
Głosy: 0 Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Recenzje
Ewa Prazmowska
bardzo interesująca pozycja dla zainteresowanych ogólnymi inf o filozofii - nie tylko dla uczniów
Anonim
Niezły wybór jak dla osoby początkującej, natomiast zalecam poszerzać zagadnienia poza treści podręcznika, bo jest on napisany bardzo zwięźle, a info nie są wystarczająco pogłębione.
Filozofia 1. Podręcznik. Zakres rozszerzony. Liceum PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Autor:
dr hab. Krzysztof Biedrzycki
2
Strona 2
Krzysztof Biedrzycki
...................................................................................................................................................... 4
............................................... 5
............................................................................ 5
....................................................................... 5
na ....................................................................................... 5
.................................................................................................. 6
........................................................................................................................ 6
1.6. Zrozumienie tekstu ........................................................................................................................... 6
.............................. 7
2.1. Waga interpretacji ............................................................................................................................. 7
2.2. .................................................................................................................. 7
......................................................................................................................... 7
zestaw pierwszy .............................................. 12
zestaw drugi..................................................... 23
Krzysztof Biedrzycki
zestaw trzeci .................................................... 38
3
Strona 3
Wprowadzenie na egzamin maturalny interpretacji tekstu poetyckiego jako formy wypowiedzi
uczniowi tekstem literackim, a w szerszej perspektywie z jakimkolwiek nowym przekazem,
interpretacyjna i jej uzasadnienie.
poetyckiego.
# # #
ekstu lub zjawiska.
Stanowi ona
4
Strona 4
1. Interpretacja jako czyn
tak w
jak w skali globalnej. Jednym z
1.1. Interpretacja ja
tun zcie wszystkie razem
1.2. Interpretacja jako b
staramy
d do
konsekwencji wiedzie uznawanie interpretacji za fakt. Takie sytuacje z
wiele
1.3. I
ja w budowaniu
5
Strona 5
1.4. Inter
wzruszenia.
1.5.
a
1.6. Zrozumienie tekstu
na jego zrozumieniu, czyli interpretacji. Przy czym nie ma s
a
jaki
6
Strona 6
2.
2.1. Waga interpretacji
zostaje sprowadzona do wiedzy
i pozbawiona nadzwyczaj istotnego elementu:
bez
po z wyzwaniem intelektualnym, jakim jest spotkanie z nowym faktem.
u kompetencji lekturowych.
Jest
i niu z nim.
nia
ZASADY INTERPRETACJI
1. Spontaniczna reakcja.
je
7
Strona 7
uprzedzenia, oczekiwania itd. Weryfik
interpretacyjnej.
2.
hipotezy interpretacyjnej
ma
3. Uprawomocnienie.
dowolne konieczne jest ich
4. Kontekst.
amy w konwencji realistycznej),
r poza kontekstem
ale
5.
prowadzi do uzasadnienia opinii o dziele), interpretacyjny (gdy pomaga w uzasadnieniu odczytania
ktu,
alegorii, symboli
tekst. Analiza jest koniecznym etapem w toku interpretacji
8
Strona 8
6. Weryfikacja hipotezy interpretacyjnej.
cone,
potwierdzone, rozszerzone lub skorygowane.
7. Interpretacja interpretacji.
interp
w w niej
Czytanie tekstu jest
.
8. Otwarcie na inne interpretacje.
na
9.
10.
gdy
IN
1. Inwencja
,
9
Strona 9
z
2. Dyscyplina
zie ona rzetelna
intelektualnie
o tekst za koncepcji wprowadzonych z
(np. gdy poszukuj
naczenia symboliczne.
1.
brakiem interpretacji).
2.
10
Strona 10
1. Na pierwszym etapie (klasy 1-
sensu tekstu lub
dyscyplina
2. Na drugim etapie (klasy 4-
od realizmu itd.). Po stronie inwencji pozo
3.
z
dyscyplina na jej weryfikowaniu.
4.
z znoliterackim), dostrzeganiem
w
dyscypliny
turoznawczej, kulturoznawczej
i
Obejmuje ona:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
11
Strona 11
zestaw pierwszy
Dwie-
Gra z motywem biblijnym w literaturze i malarstwie.
Schemat
Celem cyklu lekcji
z rozmaitych perspektyw kulturowych.
o Sodomie i Gomorze, prze ami [Rdz 19, 1-37].
pracy lub wyznaczonych przez nauczyciela odszuku ,
a
Zniszczenie Sodomy i Gomory
19.1
Gdy
do
4
ze
6
I
z
10
i
na
12
Strona 12
ako [przyszli]
on - Pan
i eden z nich:
ale 18 Ale Lot rze
19
im
mu:
Jakie kulturo
z postawy Lota?
Komentarz: Przedstawiony fragment Biblii i rozmowa o nim stanowi przygotowanie do interpretacji
lekturze tekstu.
13
Strona 13
od refleksji:
o postaciach przekazuje tekst (Biblia)?
do interpretacji:
postawy
dla kultury europejskiej.
Rozmowa najbardziej tajemniczej
(Kim jest? Z ?)
a tak
32)
3. Kontyn
14
Strona 14
autorzy religijnych interpretacji biblijnych, teologowie, kaznodzieje,
naukowcy
malarze,
Komentarz: est stawianie
zadaje. Istotne jest
problemem.
raz
ludowi w imieniu Boga, ostrzegaj zed zerwaniem przymierza (V
i
i
1
koniec II
przez setki lat, po 2100 r. p.n.e. Zapewn ,
1
15
Strona 15
i
(19, 28).
szy
i
(18,20).
uczyn
zed obl -
i
a sens jedynie wtedy, gdy uznamy istnienie powszechnego prawa moralnego,
dzisiaj tak nazywamy
ma i Lota
2
P. Sodoma i Gomora [w:] 125.
Komentarz:
2
S midrasz oznacza
interpret
16
Strona 16
pt.
krzyku, powrotu.
17
Strona 17
i martwe ptaki.
m otwarte.
? Jakie znaczenie ma ten fakt?
Do jakiego elementu b ytelne
dla odbio nie zna historii o Sodomie i Gomorze ?
wykorzystaniu w wierszu biblijnego motywu ony Lota?
Komentarz: po przeczytaniu wiersza Szymborskiej
18
Strona 18
zainspirowa Chodzi
Nie ma tu jednej obligatoryjnej i
eceniu. Uczniowie
t kiej opresji
/
podobno
z
w
Internecie) obrazy inspirowane Kogo, co i w jaki
Komentarz:
na
19
Strona 19
scen i postaci.
1. Biblia w malarstwie . Przedmowa ks. J. St. Pasierb. Red wersji polskiej E. Piekarski.
Warszawa 1994 (wyd. I 1990);
2. Patrick de Rinck,
od Giotta do Goyi
7
literackich i m
z Uczniowie
Babel, Judasza,
8. Na zako
rmana i prof. Nagla, jest
o
z
20
Strona 20
mieli w zar
za
dla ustaw miasta Sodomy. Agenci wtajemni
miasto
e
po
li surowo
powiedzieli
e
j
spojrzenia na nie raz jesz
z tak
i krz
- -
- Trudno, sama sobie winna -
-
-
-
-
-
-
-
-
21
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklam, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Czytaj więcejOK
Recenzje
bardzo interesująca pozycja dla zainteresowanych ogólnymi inf o filozofii - nie tylko dla uczniów
Niezły wybór jak dla osoby początkującej, natomiast zalecam poszerzać zagadnienia poza treści podręcznika, bo jest on napisany bardzo zwięźle, a info nie są wystarczająco pogłębione.
DOBREE POMARAŃCZOWEEEEE GOOOOD OOOORRRANNNNNGEEEEEEEEEEEEE