Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
W tomie 6. Edukacji małego dzidziusia pt. Wybrane obszary aktywności, kontynuowane są zagadnienia dotyczące pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym, są w nim zaprezentowane też autorskie poglądy i/lub efekty cząstkowych badań prowadzonych w tym zakresie. Pracę otwiera element zatytułowana Aktywność językowa i literacka, w której zaprezentowano autorskie rozwiązania w zakresie wczesnodziecięcej nauki czytania, wspomagania rozwoju mowy małego dzidziusia przez piosenkę, literaturę dziecięcą (bajkę i baśń), swobodną twórczość literacką czy naukę języków obcych. Autorzy poszczególnych tekstów podejmują także próbę wskazania świeżych strategii edukacyjnego działania ze szczególnym uwzględnieniem refleksyjności i myślenia krytycznego względem „poszukiwania, tworzenia i zmiany” zarówno w aktywności dziecka, jak i nauczyciela. W kolejnej części – Aktywność matematyczno-przyrodnicza – zawarto opracowania nawiązujące w swych założeniach do koncepcji dyskursu szkolnego, zgodnie z którą rozwiązywanie różnego typu zadań, w tym także matematycznych, oparte na komunikacji pomiędzy dzieciakami a także pomiędzy dzieciakami i nauczycielem może w znaczący sposób poprawić jakość i dynamika nabywania przez nie umiejętności i wiadomości. Przywołane w artykułach badania prowadzone ponad procesem komunikacji wskazują jednak, iż nierzadko przebiega on w sposób nieudolny. Komunikaty werbalne kierowane przez nauczyciela do uczniów wymagają najczęściej jedynie reprodukcji nabytej wiedzy bądź są rozkazami, zakazami i żądaniami. W toku zajęć to nauczyciel wyznacza najczęściej niemal wszystkie formy aktywności dzieci, będąc zarazem osobą najbardziej aktywną werbalnie, przyczyniając się tym samym do ograniczenia wychowanków w sferze komunikacji. Trzecia element tomu – Aktywność artystyczna – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania różnorakich form aktywności artystycznej dzieci w wieku przed- i wczesnoszkolnym – muzycznej, ludowej czy teatralnej, z uwzględnieniem rozwiązań i doświadczeń zagranicznych. Ważnym wątkiem podjętym też w artykułach zawartych w tej części jest kłopot edukacyjnych barier kreatywności najmłodszych uczniów, sprowadzających się najczęściej do: faworyzowania transmisyjnej strategii kształcenia preferującej bierność uczniów; pomijania ich konfliktu poznawczego, czyli emocjonalnego zaangażowania w postaci zaciekawienia i fascynacji; rywalizacji zamiast kooperacji i współdziałania; braku okazji do organizowania kooperatywnego uczenia się, do współpracy, współdziałania a także odpowiedzialności za podejmowane zadania; osoby nauczyciela-wychowawcy a także niedostosowania metod i form kształcenia do właściwości i potrzeb współczesnych uczniów. Tom zamyka element czwarta – Komputerowe wspomaganie edukacji małego dziecka, w której wszyscy autorzy po pierwsze – wskazują na konieczność nauczania wspomaganego komputerowo w przedszkolu i niższych klasach szkoły podstawowej, mogącego stać się swoistą szansą w procesie wspierania rozwoju zarówno dzieci zdrowych, jak i ich niepełnosprawnych rówieśników, a po drugie, przedstawiają różnorakie ograniczenia i bariery związane z tą formą edukacji. W tym kontekście kluczowe staje się rozwijanie zainteresowań dzidziusia i tworzenie Rozdziałów Wspólnego Zaangażowania a także Scen Wspólnej Uwagi w relacjach dziecko–nauczyciel jako atrybutów efektywności edukacji wspomaganej komputerowo.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Edukacja małego dziecka. Tom 6. Wybrane obszary aktywności |
Autor: | Opracowanie zbiorowe |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.