Abitur. Język niemiecki. Repetytorium maturalne i podręcznik. Poziom podstawowy. Liceum i technikum okładka

Średnia Ocena:


Abitur. Język niemiecki. Repetytorium maturalne i podręcznik. Poziom podstawowy. Liceum i technikum

Abitur" repetytorium maturalne i podręcznik w jednej publikacji. Jest tu wszystko, czego potrzeba, by w ostatnim roku nauki nieźle przygotować się do nowej matury na poziomie podstawowym, m.in.: info o egzaminie, treningi wszystkich sprawności językowych, zadania maturalne.

Szczegóły
Tytuł Abitur. Język niemiecki. Repetytorium maturalne i podręcznik. Poziom podstawowy. Liceum i technikum
Autor: Szczęk Joanna, Kryczyńska-Pham Anna
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Rok wydania:
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Abitur. Język niemiecki. Repetytorium maturalne i podręcznik. Poziom podstawowy. Liceum i technikum w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Abitur. Język niemiecki. Repetytorium maturalne i podręcznik. Poziom podstawowy. Liceum i technikum PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: Strefowosc_na_Ziemi_-_ujecie_kom.pdf - Rozmiar: 2.02 MB
Głosy: 0
Pobierz
Nazwa pliku: 07d83c953a922040b659ef818c04b2ee.pdf - Rozmiar: 533 kB
Głosy: -8
Pobierz
Nazwa pliku: MD009111_U Gruzina_Menu_II_A3_podgląd_V2.pdf - Rozmiar: 890 kB
Głosy: -15
Pobierz

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.

Recenzje

  • Magda Wróbel

    Repetytorium bardzo przejrzyste, nieźle się z niego uczy, bardzo przydatne przy powtórce do matury :)

  • Krystyna Podolszańska-Szmurło

    Książka ebook jest bardzo nieźle przemyślana. Wszystko zostało w niej zawarte. Każdy kto chce zdawać niemiecki na maturze musi mieć tą książkę!

  • Piotr Stankiewicz

    jakość wydania bardzo dobra,pomaga w nauce,sczególnie dodana płyta

  • Anna Serafin

    Repetytorium maturalne "Direkt" to wspaniala pomoc w przygotowaniu do matury. Zawiera wszystkie zagadnienia, ktore wymagane sa na egzaminie maturalnym. Roznorodnosc cwiczen pozwala uczniom na rozwijanie umiejetnosci czytania, sluchania, pisania i mowienia w jezyku niemieckim. Repetytorium zawiera rowniez autentyczne zbiory maturalne, dzieki ktorym uczniowie maja mozliwosc sprawdzenia sie przed prawdziwym egzaminem maturalnym. Slowniczek do kazdego dzialu pozwala na utrwalanie slownictwa zawartego w poszczegolnych dzialach. Ksiazka jest naprawde warta polecenia.

  • CreativeFun

    Wszystko załatwione szybko, sprawnie i bez problemowo ! Zalecam :)

  • Ewelina Burgs

    Treści w repetytorium bardzo przemyślane i uporządkowane. Bardzo wiele słownictwa, gramatyki, wskazówek. Olbrzymim plusem jest pomocnicze słownictwo do opisu obrazka przy każdym zadaniu.

 

Abitur. Język niemiecki. Repetytorium maturalne i podręcznik. Poziom podstawowy. Liceum i technikum PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Strefowość na Ziemi – ujęcie kompleksowe – powtórzenie Wprowadzenie Przeczytaj Grafika interaktywna Sprawdź się Dla nauczyciela Strona 2 Strefowość na Ziemi – ujęcie kompleksowe – powtórzenie Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna. Niektóre komponenty środowiska przyrodniczego, takie jak klimat, gleby czy formacje roślinne, układają się na Ziemi w formie równoleżnikowych pasów. Natomiast inne, jak formy rzeźby i budowa geologiczna, nie zachowują tego układu. Dlaczego tak jest? Ten e‐materiał pozwoli Ci na podsumowanie wiedzy o strefach kuli ziemskiej. Twoje cele Określisz prawidłowości dotyczące zróżnicowania środowiska przyrodniczego na Ziemi. Wyjaśnisz przyczyny strefowego występowania zjawisk przyrodniczych na kuli ziemskiej. Scharakteryzujesz główne cechy środowiska przyrodniczego stref: równikowej, zwrotnikowej, podzwrotnikowej, umiarkowanej i polarnej. Określisz współzależności między elementami środowiska przyrodniczego w poszczególnych strefach krajobrazowych. Strona 3 Przeczytaj Strefowość to zjawisko prawidłowej zmienności cech środowiska na kuli ziemskiej następujące wraz ze zmianą szerokości geograficznej. Dotyczy ona zarówno całego systemu środowiska (strefowość geograficzna, strefowość krajobrazowa), jak i poszczególnych jego komponentów (strefowość klimatyczna, roślinna, glebowa). Objawia się występowaniem równoleżnikowych pasów (stref), położonych symetrycznie w stosunku do równika, charakteryzujących się określonym układem cech środowiska przyrodniczego. Powszechnie wydziela się pięć głównych stref geograficznych – równikową, a po obu jej stronach strefy zwrotnikowe, podzwrotnikowe, umiarkowane i polarne. Strefy (pasy) geograficzne Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0. Przyczyną występowania strefowości są czynniki astronomiczne, a przede wszystkim kulisty kształt Ziemi i jej położenie w stosunku do Słońca wpływające na zróżnicowanie kąta padania promieni słonecznych na powierzchnię Ziemi i dopływu energii promieniowania słonecznego w różnych szerokościach geograficznych. Strefy charakteryzują się szerokimi, przejściowymi granicami, w których cechy charakterystyczne dla jednej strefy stopniowo zanikają, przy jednoczesnym wzroście udziału cech drugiej strefy. Tylko w miejscach, gdzie pojawiają się wielkie pasma górskie o przebiegu równoleżnikowym, granice między strefami są bardziej ostre, pozbawione szerokiej strefy przejściowej. Strona 4 Strefowość klimatyczna Strefy klimatyczne wydzielane są na podstawie zróżnicowania elementów klimatu w odniesieniu do szerokości geograficznej. Pod uwagę brane są na ogół średnie miesięczne temperatury powietrza oraz wielkość i rozkład opadów rocznych, występowanie określonych mas powietrza w poszczególnych półroczach, a także wielkość i rozkład opadów atmosferycznych oraz zmian temperatury powietrza w roku. Strefowość gleb Strefy glebowe wydzielane są na podstawie przeważających właściwości fizycznych i chemicznych gleb w odniesieniu do warunków klimatycznych i roślinności. Ich wpływ w znacznym stopniu zaciera oddziaływanie pozostałych czynników glebotwórczych, zwłaszcza skały macierzystej i rzeźby terenu. Z tego względu przestrzenny układ stref glebowych nawiązuje do przebiegu granic stref klimatycznych. Strefowość roślinna Występowanie naturalnych formacji roślinnych uzależnione jest od całokształtu cech środowiska, jednak podobnie jak w przypadku gleb przeważający wpływ mają warunki klimatyczne. Z tego względu występowanie stref roślinnych na obszarach położonych poza pasmami górskimi wykazuje równoleżnikowy układ zbliżony do przebiegu stref klimatycznych. Strefowość procesów hydrologicznych Strefowości podlegają też procesy hydrologiczne, choć formalnie takich stref na kuli ziemskiej nie wyróżnia się. Wynika to z faktu, że oprócz wpływu klimatu także czynniki astrefowe (budowa geologiczna, rzeźba terenu) decydują o procesie obiegu wody. Poszczególne strefy klimatyczne charakteryzują się określonymi cechami bilansu wodnego (ujemnego lub dodatniego), konkretnym ustrojem rzecznym, wielkością odpływu i innymi parametrami. Jest to szczególnie widoczne w przypadku ciągłości zasilania rzek, która wyraźnie zmienia się w strefach klimatycznych. Strefowość geochemiczna Przykładem zjawisk strefowych uzależnionych od cech klimatu są również procesy geochemiczne, zwłaszcza wietrzenie fizyczne i chemiczne skał. Na obszarach charakteryzujących się deficytem wody przeważa wietrzenie fizyczne spowodowane niskimi temperaturami (wietrzenie mrozowe w strefie pustyni arktycznej i tundry) lub dużymi dobowymi wahaniami temperatury (wietrzenie insolacyjne w strefie pustyń Strona 5 gorących). Z kolei w strefach o klimacie gorącym i wilgotnym przeważa wietrzenie chemiczne i biologiczne. Strefowość krajobrazowa Strefa krajobrazowa jest obszarem, w którym występują procesy i zjawiska przyrodnicze wynikające z określonej struktury komponentów środowiska, ich cech i istniejących między nimi zależności. W skali globalnej przy opisie stref krajobrazowych zwraca się uwagę przede wszystkim na roślinność – jeden z elementów pokrycia terenu. Strefy krajobrazowej nie należy bezpośrednio identyfikować z żadną ze stref wydzielanych na podstawie poszczególnych komponentów czy procesów. Jest ona bowiem obszarem o specyficznej, ale lokalnie zróżnicowanej, niejednorodnej strukturze cech komponentów środowiska i procesów w nim zachodzących. Na przykład w strefie krajobrazowej tundry występuje nie tylko roślinność tundrowa uwarunkowana klimatem, ale także lasy wzdłuż cieków, powiązane głównie z warunkami wodnymi. W strefie lasów liściastych strefy umiarkowanej występują też lasy iglaste powiązane z piaszczystym, suchym podłożem. Przekrój krajobrazowy przez strefy geograficzne półkuli północnej (Europa – Afryka) Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie H. Uggla, Gleboznawstwo rolnicze, PWN, Warszawa 1978 oraz Repetytorium PWN. Źródła fotografii: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0. Słownik czynnik astrefowy czynnik występujący lokalnie, znacznie wpływający na daną cechę środowiska; czynnikiem astrefowym może być np. rzeźba terenu; jest niezależny od szerokości Strona 6 geograficznej wietrzenie rozpad mechaniczny i rozkład chemiczny skał; zachodzi wskutek działania energii słonecznej, powietrza, wody i organizmów; przebiega na powierzchni ziemi i w jej powierzchniowej strefie zwanej strefą wietrzenia (głębokość od kilku do kilkudziesięciu metrów) Źródło: pl.wikipedia.org Strona 7 Grafika interaktywna Polecenie 1 Na podstawie mapy oraz dostępnych informacji wyjaśnij, dlaczego każda strefa klimatu dzieli się na mniejsze jednostki klimatyczne. Wskaż różnicę między nimi w obrębie jednej strefy klimatycznej. Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie H. Uggla, Gleboznawstwo rolnicze, PWN, Warszawa 1978 oraz Repetytorium PWN. Źródła fotografii: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0. Strona 8 Sprawdź się Pokaż ćwiczenia: 輸醙難 Ćwiczenie 1 輸 Zaznacz czynniki powodujące zjawisko strefowości na Ziemi.  występowanie prądów morskich  kulistość Ziemi  rozmieszczenie wielkich struktur geologicznych  wysokość nad poziomem morza  odległość od mórz i oceanów  usytuowanie pasm górskich  dopływ energii promieniowania słonecznego Ćwiczenie 2 Źródło: Pixabay License, dostępne w internecie: pixabay.com, domena publiczna. 輸 Ćwiczenie 3 輸 Wyjaśnij, w jaki sposób strefy klimatyczne są powiązane ze strefami krajobrazowymi. Strona 9 Ćwiczenie 4 醙 Ćwiczenie 5 醙 Porównaj układ stref krajobrazowych na obszarze Ameryki Północnej i Eurazji. Określ różnice i uzasadnij je. Ćwiczenie 6 醙 Źródło: J. Balon, Porządki przestrzenne – syntetyczna wizja krajobrazu, „Problemy Ekologii Krajobrazu” 2009, t. 23, s. 62–63. Strona 10 Ćwiczenie 7 難 Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. Stwierdzenie Prawda Fałsz Wraz z ociepleniem klimatu może nastąpić przesuwanie stref krajobrazowych na północ i południe od   równika poza granice wyznaczone strefami oświetlenia Ziemi. Strefowość krajobrazowa obserwowana na powierzchni Ziemi   występuje w całej powłoce krajobrazowej. Pasowość krajobrazu związana z procesami geologiczno- morfologicznymi jest   niezależna od dopływu promieniowania słonecznego do powierzchni Ziemi. Do zjawisk strefowych należą tylko te, które pośrednio albo bezpośrednio są powiązane   ze zmianami kąta padania promieni słonecznych na powierzchnię Ziemi. Temperatura powietrza i gleby w danej strefie klimatycznej zależy wprost proporcjonalnie do   wartości bilansu cieplnego charakterystycznego dla tej strefy. Strona 11 Stwierdzenie Prawda Fałsz Strefowość jest wyłącznie zjawiskiem klimatycznym, układ pozostałych   komponentów środowiska zależy od czynników pozastrefowych. Strona 12 Ćwiczenie 8 難 Na rysunku zaznaczono 10 regionów o różnym klimacie, roślinności i glebach. Wypełnij tabelę, wpisując w odpowiednie rubryki: numery klimatogramów, numery stref i typów klimatów, numery typowych dla regionu gleb, numery typowej dla regionu roślinności. Strona 13 Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych climate-data.org, licencja: CC BY-SA 3.0. Typy klimatu (nie wszystkie musisz wykorzystać): 1. równikowy wilgotny 2. podrównikowy z porą suchą 3. zwrotnikowy suchy 4. zwrotnikowy wilgotny 5. zwrotnikowy monsunowy 6. podzwrotnikowy morski 7. podzwrotnikowy kontynentalny 8. podzwrotnikowy monsunowy 9. umiarkowany ciepły morski 10. umiarkowany ciepły przejściowy 11. umiarkowany ciepły kontynentalny 12. umiarkowany chłodny morski 13. umiarkowany chłodny przejściowy 14. umiarkowany chłodny kontynentalny 15. podbiegunowy (subpolarny) 16. biegunowy (polarny) Strona 14 Gleby (nie wszystkie musisz wykorzystać): 1. marzłociowe gleby tundrowo-glejowe 2. marzłociowe gleby bielicowo-glejowe 3. gleby brunatne i płowe 4. czarnoziemy lub gleby kasztanowe 5. szaroziemy i buroziemy półpustyń 6. gleby cynamonowe 7. brak gleb 8. czarne ziemie tropikalne 9. czerwonożółte i czerwone gleby ferralitowe Formacje roślinne (nie wszystkie musisz wykorzystać): 1. lasy twardolistne 2. półpustynie i pustynie 3. lasy liściaste i mieszane 4. tundra 5. lasy borealne 6. wilgotne lasy równikowe 7. sawanny Strona 15 8. stepy 9. pustynie lodowe Nr Klimatogram Typ klimatu Gleba Roślinność 1 15 2 3 4 4 5 6 2 7 8 9 8 10 Strona 16 Dla nauczyciela SCENARIUSZ LEKCJI Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk Przedmiot: geografia Temat zajęć: Strefowość na Ziemi – ujęcie kompleksowe – powtórzenie Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV Podstawa programowa XVII. Strefowość środowiska przyrodniczego na Ziemi: strefowość zjawisk przyrodniczych, specyfika środowiska przyrodniczego w strefach równikowej, zwrotnikowych, podzwrotnikowych, umiarkowanych i polarnych, współzależność elementów środowiska przyrodniczego, astrefowe czynniki przyrodnicze modyfikujące zjawiska strefowe. Uczeń: 1) identyfikuje prawidłowości dotyczące zróżnicowania środowiska przyrodniczego na Ziemi, 2) wyjaśnia strefowe występowanie zjawisk przyrodniczych, 3) przedstawia główne cechy środowiska przyrodniczego stref od równikowej do polarnych, 4) identyfikuje na przykładach współzależności elementów środowiska przyrodniczego w strefach od równikowej do polarnych. Kształtowane kompetencje kluczowe: kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, kompetencje cyfrowe, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. Cele operacyjne Uczeń: określa prawidłowości dotyczące zróżnicowania środowiska przyrodniczego na Ziemi, Strona 17 wyjaśnia przyczyny strefowego występowania zjawisk przyrodniczych na kuli ziemskiej, charakteryzuje główne cechy środowiska przyrodniczego stref: równikowej, zwrotnikowej, podzwrotnikowej, umiarkowanej i polarnej, określa współzależności między elementami środowiska przyrodniczego w poszczególnych strefach krajobrazowych. Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (praca z mapą, tekstem e‐materiału, z multimedium) Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‐materiał, atlas, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki, karteczki z nazwami stref (do losowania dla grup) Materiały pomocnicze Martyn D., Klimaty kuli ziemskiej, PWN, Warszawa 1985. Lazar J., Gleboznawstwo z podstawami geologii, PWN, Warszawa 1977. Podbielkowski Z., Państwa roślinne kuli ziemskiej, WSiP, Warszawa 1977. PRZEBIEG LEKCJI Faza wprowadzająca Wprowadzenie do tematyki zajęć – poparta przykładami pogadanka dotycząca strefowości i astrefowości na Ziemi. Przedstawienie tematu lekcji i jej celów. Faza realizacyjna Uczniowie analizują mapę Strefy geograficzne zawartą w e‐materiale, zauważają podobieństwa (np. do przebiegu stref klimatycznych) oraz podają prawidłowości w ich rozmieszczeniu. Uczniowie przypominają przyczyny występowania strefowości na Ziemi (e‐materiał). Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup, uczniowie wybierają liderów grup. Liderzy losują strefę do pracy w grupach (okołobiegunowa, umiarkowana, podzwrotnikowa, zwrotnikowa, równikowa). Zadaniem uczniów jest opracowanie mapy myśli charakteryzującej główne cechy środowiska przyrodniczego strefy oraz przedstawiającej współzależności między elementami środowiska przyrodniczego w tej strefie. Strona 18 Na początku pracy uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną, analizują zawarte tam informacje (zwłaszcza dotyczące opracowywanej strefy). Podczas pracy uczniowie korzystają z e‐materiału, atlasu; nauczyciel może wspomagać uczniów. Po zakończeniu pracy liderzy grup prezentują mapy myśli. Po wszystkich prezentacjach następuje dyskusja dotycząca współzależności między elementami środowiska przyrodniczego. Faza podsumowująca Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‐materiału. Nauczyciel ocenia wykonanie ćwiczeń przez uczniów. Przypomnienie celów zajęć. Praca domowa Przedstaw współzależności między elementami środowiska przyrodniczego widoczne w okolicy Twojego miejsca zamieszkania wynikające ze strefowości. Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcjach dotyczących strefowości klimatyczno‐glebowo‐roślinnej (zakres podstawowy: VI. 4). Można ją wykorzystać także na lekcji dotyczącej związków i zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego (zakres rozszerzony: XIII. 4, XIII. 6).